Om @
DevWouter te
quoten: "Het product en dienst bestaat niet."
Voor de onderbouwing kun je beter even de lijst met reacties achter die link bekijken. Gaat om iemand die niet normaal kan doen in interviews en leeft van prutsen in de marge met vage constructies, niets leveren en valse marketing.
Zo bestaat de
media-pagina nu uit links naar alles over Euro-Office om legitiem over te komen, terwijl de FAQ dit zegt:
Will Euro-Office be fully integrated into Office EU?
Today, document editing runs on Collabora Online, and it works great. We are also an active contributor to Euro-Office and are following its development closely. We genuinely rate both editors and have not tied ourselves to either one. As the projects mature, our only commitment is to give you the most capable, sovereign editing experience, using whichever technology serves that best.
Dus ze backen nu zogenaamd als extra optie een heel verschillend project met andere codebase, waarvan
Euro-Office pas ontstond in maart 2026 (als fork van OnlyOffice), overigens ruim na Q1 dat eerst als doel zou worden aangehouden.
Toch wordt het heel hard gebruikt als bewijs, terwijl er weinig publiek bewijs is.
En als contributor, wordt gezegd, maar nergens bewijs en de fork maakt sowieso niet echt sprongen vooruit. Zie
de repositories en klik door; alleen commits voor kleine taken waarvan een deel door ontwikkelaars bij NextCloud, niets noemenswaardigs.
Office.eu staat
geregistreerd als partner bij NextCloud zelf, maar om dat (in dit geval Gold Partner) te
worden moet je een 500k
target hebben, wat weinig zegt over de legitimiteit van de aanwezigheid op die pagina omdat een doel geen actuele vereiste is. Ik schrijf het er hier toch even bij, want als volgend jaar de waitlist nog steeds online staat terwijl de partnerstatus is verlopen dan is dat nog een hint dat office.eu vaporware is.
Als we het nu dan toch weer over die oneindige waitlist hebben: die leidt naar nog een
extra formulier om te kunnen voorselecteren op hoe belangrijk je bent ipv dat je op een waitlist komt. Met een optie om te kiezen voor registratie als consument met verplichte bedrijfsnaam.
De laatste keer dat ik zoveel rode vlaggen zag was in Vietnam
En nogmaals: bekijk zeker even de gegevens over de andere bedrijven direct gerelateerd aan dezelfde persoon (zie links in dit topic of zoek op het adres van Office EU). Dit is niet het hele verhaal. Iedere partij op dit adres is schimmig en lijkt weinig concreets te leveren, zoals
deze en
deze en
deze (zie
kvk) en natuurlijk
deze.
Leuk voor als je een befaamd
AVG OK-vignet wil hebben, denk ik. Of een programmeur uit Kenia wiens kwaliteiten gescreend worden door dezelfde club.
Zou dit alles iets concreets kunnen opleveren? Zeker, maar ik heb genoeg ervaring met dit soort partijen om het zelf in ieder geval niet te geloven en jarenlange vaporware + vage stichtingen + redelijk misleidende marketing geven niet veel extra hoop.
Edit: had ik al gezegd dat ik bij die andere bedrijfjes terecht kwam door naar
de pagina te gaan van een andere direct gerelateerde partij die deze in het portfolio had staan als werk voor externe partijen waarvoor ze behulpzaam zouden zijn geweest?
Wij van WC-eend...
[
Voor 5% gewijzigd door
Stukfruit op 15-06-2026 15:02
]
Dat zit wel Schnorr.