Algemeen Mistral topic

Pagina: 1
Acties:

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:11
1. Inleiding
Mistral AI is een in 2023 opgericht Frans bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van grote taalmodellen. Het bedrijf heeft meerdere modellen uitgebracht, waaronder Mistral 7B, Mistral 8x7B (een mixture-of-experts-model), en Mistral Large. Deze modellen zijn ontworpen voor toepassingen zoals tekstgeneratie, code-assistentie, vertalingen en analyse.

Mistral AI positioneert zich als een Europese speler in de markt voor grote taalmodellen, met een focus op transparantie, open-source beschikbaarheid (voor sommige modellen) en samenwerking met de gemeenschap. In 2025 heeft het Nederlandse ASML een grote investering gedaan in Mistral en is daarmee voor 11% eigenaar geworden.
2. Algemeen Gebruik
Primair gebruik:
  • Tekst- en afbeeldingsgeneratie (bijv. chatbots, contentcreatie, samenvattingen).
  • Codegeneratie en -analyse (ondersteuning voor meerdere programmeertalen).
  • Vertalingen en meertalige toepassingen.
  • Data-analyse en structurering (bijv. extractie van informatie uit ongestructureerde tekst).
Doelgroep:
  • Ontwikkelaars en onderzoekers (met name voor open-source modellen).
  • Bedrijven die op zoek zijn naar aanpasbare taalmodellen.
  • Geavanceerde gebruikers die lokaal modellen willen draaien.
Toegankelijkheid:
  • Beschikbaar via:
    • Webinterface: Vibe chat (chatbot-interface).
    • Chat-apps voor Android en iOS
    • API: Mistral officiële documentatie (voor ontwikkelaars).
    • Lokaal gebruik: Modellen zoals Mistral 7B kunnen lokaal worden gedraaid via frameworks als Hugging Face.
  • Ondersteunde talen: Primair Engels, maar ook goede ondersteuning voor andere grote talen, waaronder Nederlands.
3. Specifieke Functies en Mogelijkheden
Kernfuncties:
  • Multimodale mogelijkheden: Sommige modellen ondersteunen tekst- en code-input/output.
  • Code-interpretatie: Kan code genereren, debuggen en uitleggen (bijv. Python, JavaScript, C++).
  • Aanpasbaarheid: Modellen kunnen fijn afgestemd worden voor specifieke toepassingen.
  • Open-source opties: Mistral 7B en andere kleine modellen zijn open-source beschikbaar.
Technische specificaties:

Voor details zie modelvergelijking
  • Modelgrootte: Variërend van kleine modellen (bijv. Mistral Small) tot grote modellen (bijv. Mistral Large).
  • Contextvenster: Afhankelijk van het model, tot 128.000 tokens voor de meest geavanceerde versies.
  • Trainingsdata: Getraind op grote datasets met een focus op diversiteit en kwaliteit.
Integraties:
  • API-toegang voor ontwikkelaars.
  • Compatibel met populaire frameworks zoals Hugging Face, LangChain, en LlamaIndex.
  • Plugins en extensies voor specifieke use cases (bijv. zoekfuncties, emailkoppelingen).
4. Betaalde Opties en Prijzen
Gratis vs. betaald:
  • Gratis:
    • Toegang tot Vibe (chatbot-interface) met beperkingen.
    • Gebruik van open-source modellen (bijv. Mistral 7B) lokaal of via derden.
  • Beperkingen gratis versie:
    • Beperkt aantal requests per dag in Vibe.
    • Geen toegang tot de meest geavanceerde modellen (bijv. Mistral Large).
  • Betaalde API:
    • Gebruik van de API is per token en geen onderdeel van de vaste abonnementsstructuur
5. Bijzonderheden en Unieke Kenmerken
Voordelen:
  • Open-source beschikbaarheid: Modellen zoals Mistral 7B zijn vrij te gebruiken en aan te passen.
  • Europese focus: Compliance met Europese regelgeving (bijv. AVG/GDPR) (bron).
  • Efficiëntie: Modellen zoals Mistral 8x7B gebruiken een mixture-of-experts-architectuur voor betere prestaties bij lagere kosten.
Beperkingen:
  • Hallucinaties: Net als andere LLM’s kan Mistral onjuiste of verzonnen informatie genereren, met name bij complexe of onbekende onderwerpen.
  • Beperkte kennis: Kennis is beperkt tot de trainingsdata (Begin 2026 voor Mistral Medium 3.5, ).
  • API-kosten: Gebruik van de API kan duur zijn bij hoog volume.
Ethische en veiligheidsaspecten:
  • Contentfilters: Mistral past filters toe om schadelijke of onethische output te beperken.
  • Privacy: Opslag van gebruikersdata voor modeltraining (tenzij expliciet afgewezen, standaard staat dit aan!).
  • Transparantie: Mistral publiceert modelcards met informatie over prestaties en beperkingen.
6. Gebruikerservaringen en Community Feedback
Positieve ervaringen:
  • Goede prestaties bij codegerelateerde taken.
  • Snelle respons in Vibe voor algemene vragen.
  • Actieve gemeenschap rondom open-source modellen (bijv. op Hugging Face en GitHub).
Negatieve ervaringen:
  • Beperkte gratis toegang tot geavanceerde modellen.
  • Af en toe inconsistenties in lange gesprekken (verlies van context).
  • Ongevraagd en onverwacht gebruik van informatie uit eerdere chats
  • Beperkte ondersteuning voor niche-talen (buiten de grote talen).
7. Nuttige Links en Bronnen
Officiële links:Community bronnen:Nieuws en updates:
8. Discussiepunten voor dit Topic
  • Hoe ervaar je de prestaties van Mistral vergeleken met andere grote taalmodellen?
  • Welke toepassingen gebruik jij voor Mistral (bijv. code, tekst, analyse)?
  • Heb je tips voor het optimaliseren van prompts?
  • Wat mis je nog in de huidige functionaliteit van Mistral?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:11
Ik ben Mistral vooral gaan gebruiken omdat ik bezig ben af te stappen van Amerikaanse "big tech". En Mistral presteert bij mij in veel gevallen prima.

Erg prettig vind ik dat hij out-of-the-box al een stuk minder slijmerig is dan de Amerikaanse concurrentie.

Waar hij vooral slecht in is is het samenvatten van documenten (wat ze zelf aanprijzen als kracht). Er worden niet bestaande hoofdstukken verzonnen, verwijzingen naar hoofdstukken kloppen vaak niet e.d.

Al merk ik dat ik af en toe toch nog grijp naar Claude (vanwege de ethische insteek van Anthropic gebruik ik die liever dan de andere grote jongens) omdat Mistral óf vragen compleet verkeerd begrijpt (prompt tips iemand?), kennis mist of ik gewoon vergelijkend materiaal wil van twee verschillende AI's

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-06 12:46

DaFeliX

Tnet Devver
Ik heb ervaring met zowel Mistrals vibe, als Copilot en Claude Code.

De CLI van Mistral werkt net zo goed als die van Claude Code en Copilot. Wel moet ik zeggen dat de modellen van Mistral (Devstral en Codestral) beduidend minder goed zijn dan die ik in Claude gebruik (Sonnet 4.6).

Voor het implementeren van features werk ik in hele kleine stappen in plan modus; TDD met verschillende guardrails (Static Analysis, code formatter) en dan werkt 't soms prima. Toch moet ik veel meer bijsturen en verduidelijken dan als ik Claude gebruik. Die laatste is gewoon veel beter met het schrijven van code die past bij de stijl van de rest van de codebase.

Refactoring werkt prima met Mistral, maar eerlijk gezegd vind ik dat nutteloos want daar gebruik ik veel liever een editor voor die LSP ondersteund.

Mistral valt mij vooral tegen als ik opdrachten geef als "Hey, zie de vorige commit en doe hetzelfde als voor X". Ik verwacht dat LLM's hier gewoon prima mee overweg kunnen, maar Mistral blijft daar moeite mee hebben. Zo is er in de vorige commit een aanpassing geweest in een prepared query, waar één extra placeholder bij komt. Dan draait Mistral de tests, maar faalt die omdat die placeholder mist. Vervolgens voegt Mistral 2 placeholders toe, faalt de test weer en gaat Mistral proberen de test te debuggen door custom scripts tegen de code aan te schrijven. Het tellen blijft een dingetje...

Voor "Chat" werkt Mistral net zo matig als alle andere LLM's. Het opzoeken van informatie doet ie goed, maar is net zo onbetrouwbaar als alle andere: "Oja, je hebt helemaal gelijk! :smiley:"

Al met al, ik ben vooral klant omdat ik graag wil dat er een Europees initiatief is, maar objectief gezien is het gewoon (nog) niet zo goed als de concurrentie.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet