• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
Ik heb even de trial van fastmail geprobeerd en ik moet zeggen dat er echt veel functionaliteit in zit. Je kiest waar je je opslag wilt hebben EU (Amsterdam) of USA !
Goede webapp waar je alles in kunt organiseren, users toevoegen, domeinen, aliassen, filter rules, spam settings. Er is een eigen MCP server die je direct aan Claude kan koppelen bijvoorbeeld. Account op je iPhone toevoegen gaat via een QR code met app-key , user hoeft alleen QR code te scannen, en profiel te accepteren en alle instellingen staan meteen goed. Er is 2FA en passkey ondersteuning. Built-in migratie support voor je oude mailbox, agenda, contacten etc. Ik ga nu alles overzetten :)

[ Voor 24% gewijzigd door ChiLLeR op 14-08-2026 16:17 ]

>> Signature?

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:49
@ChiLLeR fastmail is subliem qua interface, volg het compleet, maar er blijft een US-adder-onder-het-gras.

Wel spijtig dat ze geen online Office omgeving aanbieden bij drive.

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met OVH Mail op basis van Zimbra. Momenteel heb ik Proton Unlimited (met eigen domein), maar het gebrek aan eenvoudige imap, caldav en carddav toegang staat me toch wel tegen. Er is natuurlijk Proton Mail Bridge dat de pijn wat verlicht, maar toch niet helemaal een oplossing die mij aanstaat.

De prijs van OVH staat mij ook wel aan, Proton is toch wel prijzig. De enige reden dat ik bij Unlimited uitkwam was omdat Mail Basis maar iets van 15GB opslag had en er geen eenvoudige optie was om de opslag iets te verhogen naar bijvoorbeeld 50GB of 100GB.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik twijfel al een tijdje over Proton Duo, dan heb je 1TB per persoon voor €7,50 per maand. Het is wel duur, maar alles wat ik tot nu toe in de gratis versie ervaar is wel goed.

Voor nu wacht ik een definitieve keus nog even af, ben toch wel benieuwd wat office.eu gaat neerzetten, en sowieso geven de laatste ontwikkelingen bij nextcloud wel hoop dat er meer partijen zullen kunnen komen die goede volwaardige pakketten kunnen leveren.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Ik twijfel om mijn foto's te gaan back-upen met pixelunion. Ik gebruik nu geen backup mogelijkheid voor foto's (ik zet alles op de pc), maar dit wordt wat riskant wanneer de foto's daar weg gaan.

Daarnaast heeft de immich app (die je met pixelunion kan gebruiken) de mogelijkheid om foto's van je toestel af te gooien wanneer ze al (automatisch) gebackuped zijn.

Dus ook een vervanging voor Google en Apple photo backup (wat ik zelf niet gebruik, maar relevant voor anderen misschien)

Iemand hier ervaring mee? En ik zie dat deze mogelijkheid niet in de startpost staat, maar ik weet ook niet of/waar die bij zou horen eerlijk gezegd.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• DeNachtwacht
  • Niet online
@cleef het is dan puur even zoeken (een ai chatbot geeft je snel antwoord) of een cloudopslagdienst automatische camera upload heeft op de Android/iOS app. Simpel voorbeeldje; Proton Drive heeft dit bijvoorbeeld. Als je foto's maakt, worden ze automatisch op de achtergrond naar de Proton Drive geupload.

Veruit de goedkoopste cloudopslag is Microsoft 365 Family, voor €129 met 6 man heb je 1TB per persoon voor net iets meer dan €20 per persoon per jaar, en worden al je foto's dus automatisch in OneDrive gegooid. Maar ja, dat is niet bepaald een "niet amerikaans alternatief" ;)

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

DeNachtwacht schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:49:
@cleef het is dan puur even zoeken (een ai chatbot geeft je snel antwoord) of een cloudopslagdienst automatische camera upload heeft op de Android/iOS app. Simpel voorbeeldje; Proton Drive heeft dit bijvoorbeeld. Als je foto's maakt, worden ze automatisch op de achtergrond naar de Proton Drive geupload.

Veruit de goedkoopste cloudopslag is Microsoft 365 Family, voor €129 met 6 man heb je 1TB per persoon voor net iets meer dan €20 per persoon per jaar, en worden al je foto's dus automatisch in OneDrive gegooid. Maar ja, dat is niet bepaald een "niet amerikaans alternatief" ;)
Ja, pixelunion (met die immich app dus) heeft dit. Is aldus wc-eend Europees en die app is dacht ik open-source. Het zijn eigenlijk 2 verschillende bedrijven/producten zoals ik begrijp. Pixelunion bied cloudopslag, immich is een open-source app die o.a. community beheerd wordt waarbij Pixelunion als "source" gebruikt kan worden (je kan immich ook self-hosten, waarmee je dus je foto's direct zou uploaden).

Maar goed ik heb dit niet in detail uitgezocht nog, dus was benieuwd naar ervaringen (y)

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

EgoPro

Time is an illusion.

cleef schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:37:
Ik twijfel om mijn foto's te gaan back-upen met pixelunion. Ik gebruik nu geen backup mogelijkheid voor foto's (ik zet alles op de pc), maar dit wordt wat riskant wanneer de foto's daar weg gaan.

Daarnaast heeft de immich app (die je met pixelunion kan gebruiken) de mogelijkheid om foto's van je toestel af te gooien wanneer ze al (automatisch) gebackuped zijn.

Dus ook een vervanging voor Google en Apple photo backup (wat ik zelf niet gebruik, maar relevant voor anderen misschien)

Iemand hier ervaring mee? En ik zie dat deze mogelijkheid niet in de startpost staat, maar ik weet ook niet of/waar die bij zou horen eerlijk gezegd.
Ik gebruik pixelunion/immich. Ik heb alleen handmatig mijn “personal album” verplaatst naar Pixelunion. Dit omdat ik ook een “family album” heb met mijn fiscaalpartner. Ik ga op dit moment af en toe mijn Personal album op Pixelunion plaatsen.

Ik vind het jammer dat er geen goede mappenstructuur is voor albums. Het lijkt erop dat memories/Nextcloud dit wel doet. Ik zit erover te denken om over een jaar over te stappen naar TheGoodCloud met mijn Photos. ik gebruik op dit moment TheGoodCloud voor mijn documenten. Deze 10Gb laat ik synchroniseren met een USB stick in mijn Fritzbox.

[ Voor 8% gewijzigd door EgoPro op 15-08-2026 12:03 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik ben het ook nog steeds aan het overwegen, maar dan met https://jottacloud.com Die opereert iets meer zoals Google Photos en Onedrive, dus wat beter geschikt voor mijn vrouw.

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

EgoPro

Time is an illusion.

Deze demo van memories op Nextcloud spreekt me wel aan: https://demo.memories.gallery/apps/memories/

Dit lijkt alle functionaliteit te bieden die ik zoek, waaronder weergave op kaart. Maar je moet bij TheGoodCloud wel een family plan hebben voordat je memories kan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door EgoPro op 15-08-2026 12:39 ]

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:49
Ligt het aan mij of is er absoluut geen zicht op een Europese whatsapp concurrent?

Het ligt moeilijk natuurlijk, whatsapp heeft een grote feature set, en de gebruiker is honkvast.

• DeNachtwacht
  • Niet online
@brecht_vb ik probeer her en der al regelmatig de RCS technologie omhoog te praten. Dat zit in de Messages app op android en iMessage in iOS, is versleuteld, ondersteunt groepschats, foto's et cetera, en is egenlijk gewoon SMS alleen dan over de datalijn. We hebben die whatsapp concurrent eigenlijk al allemaal in onze telefoon zitten en dat maakt hem ook zo sterk. Je hoeft je vrienden en familie niet te overtuigen hem te installeren want iedereen heeft het al.

Maar helaas moeten de telecomproviders dit wel aanzetten en servers ervoor draaien, en dat is in Europa nog niet gelukt. Misschien eens tijd een petitie te starten? Het is letterlijk de makkelijkste manier om op dit punt flink onafhankelijker van de VS te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-08-2026 12:26 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:24

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:14:
@brecht_vb ik probeer her en der al regelmatig de RCS technologie omhoog te praten. Dat zit in de Messages app op android en iMessage in iOS, is versleuteld, ondersteunt groepschats, foto's et cetera, en is egenlijk gewoon SMS alleen dan over de datalijn. We hebben die whatsapp concurrent eigenlijk al allemaal in onze telefoon zitten en dat maakt hem ook zo sterk. Je hoeft je vrienden en familie niet te overtuigen hem te installeren want iedereen heeft het al.

Maar helaas moeten de telecomproviders dit wel aanzetten en servers ervoor draaien, en dat is in Europa nog niet gelukt. Misschien eens tijd een petitie te starten? Het is letterlijk de makkelijkste manier om op dit punt flink onafhankelijker van de VS te worden.
Yes please.

Mocht er een petitie komen of zijn dan hoor ik het graag en teken ik het direct.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:34

Ik zou eerder naar alternatieven kijken. PixelUnion is, IIRC, van een Nederlander die Immich op een server heeft gezet en met wat slimme marketing de boel nu verkoopt.
Maar bij mijn weten is er geen enkele relatie tussen PixelUnion en Immich. Hij neemt een gratis / open source product en verkoopt het als zijn eigen. En dat vind ik associaal. Als je dat wilt doen doe dan ook bijdragen aan Immich (financieel, code, documentatie schrijven, community support, ...).

Daarnaast, en IMO nog belangrijker, Immich is helemaal niet gemaakt om hosted te draaien. Immich gebruikt geen encryptie. Dus elke Immich hoster, waaronder dus PixelUnion, kan in jouw foto's neuzen, in de database / ... kijken wie er op de foto's staan / waar ze genomen zijn, etc etc. Hier heeft PixelUnion wel weer wat mooie marketing praat bij verzonnen, dat de verbinding versleuteld is (goh, het gebruikt HTTPS zoals 99,9% van het internet) en de opslag versleuteld is. Maar ten eerste is die opslag versleuteld "at rest". Dus iemand die de HDD steelt kan niet aan de foto's want de boel is versleuteld, maar iemand met toegang tot de draaiende server (de beheerder, een hacker, ...) kan gewoon prima al die bestanden benaderen. En tussen de (internet)verbinding en opslag zit natuurlijk ook nog iets, en daar is niks versleuteld. De foto's etc gaan onversleuteld door de (server) software heen, en je hebt geen controle op die software (is het echt Immich? Of stiekem met aanpassingen die foto's doorsluist?). En daarnaast is er ook niks geschreven van dat de database (allemaal namen van personen, locaties incl tijdstippen, ...).

Ik zou dus kijken naar een oplossing die end-to-end encrypted is, zoals Ente. Daarbij wordt alles in de app versleuteld en boeit de beveiliging van de server kant niet eens.
Waarbij Ente ook is opgezet volgens de zero knowledge en zero trust principes. Bij Ente hoef je de hoster niet te vertrouwen, want alles wordt lokaal versleuteld en de server heeft nooit toegang fot die encryptiesleutel.
En v.w.b. hosting is de defacto standaard om een abo bij Ente zelf af te nemen, maar zelf hosten kan ook. Waarbij je dus ook weet dat je met het abonnement rechtstreeks bijdraagt aan het bedrijf dat Ente (Photos) ontwikkeld.

• Caelorum
  • Nu online
Ente is de meest secure oplossing, maar het sluit ook een hoop features uit en zorgt er ook voor dat het geheel wat trager is.
Maar goed voor mensen om te realiseren dan at-rest (zoals Jottacloud ook doet) je eigenlijk alleen wilt doen bij een bedrijf dat je kan wil vertrouwen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:24

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Ik zou eerder naar alternatieven kijken. PixelUnion is, IIRC, van een Nederlander die Immich op een server heeft gezet en met wat slimme marketing de boel nu verkoopt.
Maar bij mijn weten is er geen enkele relatie tussen PixelUnion en Immich. Hij neemt een gratis / open source product en verkoopt het als zijn eigen. En dat vind ik associaal. Als je dat wilt doen doe dan ook bijdragen aan Immich (financieel, code, documentatie schrijven, community support, ...).

Daarnaast, en IMO nog belangrijker, Immich is helemaal niet gemaakt om hosted te draaien. Immich gebruikt geen encryptie. Dus elke Immich hoster, waaronder dus PixelUnion, kan in jouw foto's neuzen, in de database / ... kijken wie er op de foto's staan / waar ze genomen zijn, etc etc. Hier heeft PixelUnion wel weer wat mooie marketing praat bij verzonnen, dat de verbinding versleuteld is (goh, het gebruikt HTTPS zoals 99,9% van het internet) en de opslag versleuteld is. Maar ten eerste is die opslag versleuteld "at rest". Dus iemand die de HDD steelt kan niet aan de foto's want de boel is versleuteld, maar iemand met toegang tot de draaiende server (de beheerder, een hacker, ...) kan gewoon prima al die bestanden benaderen. En tussen de (internet)verbinding en opslag zit natuurlijk ook nog iets, en daar is niks versleuteld. De foto's etc gaan onversleuteld door de (server) software heen, en je hebt geen controle op die software (is het echt Immich? Of stiekem met aanpassingen die foto's doorsluist?). En daarnaast is er ook niks geschreven van dat de database (allemaal namen van personen, locaties incl tijdstippen, ...).

Ik zou dus kijken naar een oplossing die end-to-end encrypted is, zoals Ente. Daarbij wordt alles in de app versleuteld en boeit de beveiliging van de server kant niet eens.
Waarbij Ente ook is opgezet volgens de zero knowledge en zero trust principes. Bij Ente hoef je de hoster niet te vertrouwen, want alles wordt lokaal versleuteld en de server heeft nooit toegang fot die encryptiesleutel.
En v.w.b. hosting is de defacto standaard om een abo bij Ente zelf af te nemen, maar zelf hosten kan ook. Waarbij je dus ook weet dat je met het abonnement rechtstreeks bijdraagt aan het bedrijf dat Ente (Photos) ontwikkeld.
Oké, dit is bangmakerij.

Elke partij kan met wat simpele aanpassingen door je data grasduinen. De enige oplossing die daarvoor bestaat is dat alle data lokaal versleuteld en ontsleutelt wordt, en dat onder de strikte voorwaarden dat de sleutel ook lokaal blijft.

De meeste partijen die data met zero trust versleutelen maken gebruik van afgeleide versie van je wachtwoord of encrypten de sleutel van je data met je wachtwoord. Dus als jij inlogt geef je ze alle informatie. Het enige waarbij het helpt is als de schijf uit een data centrum gehaald wordt, maar dat beveilig je weer op een andere manier. Echter geen van die opties zijn bestendig tegen hackers die langere tijd toegang hebben tot je systeem of wanneer een partij overgenomen wordt door een malafide organisatie.

Echte zero trust bestaat, is zelfs relatief simpel, maar geeft zo slechte gebruikerservaring, dat de meeste mensen er heel snel van afzien. Denk maar aan “online bitcoin wallets”.

En hier is het punt wat ik mis: Elke partij in de markt werkt alleen op basis van vertrouwen (ondersteunt met gebruikersovereenkomsten en wetten) dat er geen misbruik gemaakt wordt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• Caelorum
  • Nu online
DevWouter schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Oké, dit is bangmakerij.

Elke partij kan met wat simpele aanpassingen door je data grasduinen. De enige oplossing die daarvoor bestaat is dat alle data lokaal versleuteld en ontsleutelt wordt, en dat onder de strikte voorwaarden dat de sleutel ook lokaal blijft. [...]
Dat is wat Ente doet toch? Met nadeel dat alles lokaal moet worden gedaan. Face detectie, eventuele AI, simpel zoeken. Alles moet ook eerst encrypted worden voordat het naar de server kan en vice-versa. Dat maakt het geheel wat traag vergeleken met de concurrenten en zorgt er ook voor dat je beperkt bent tot AI modellen en CV algoritmes die lokaal kunnen draaien.

• RobertMe
DevWouter schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:52:
Elke partij kan met wat simpele aanpassingen door je data grasduinen. De enige oplossing die daarvoor bestaat is dat alle data lokaal versleuteld en ontsleutelt wordt, en dat onder de strikte voorwaarden dat de sleutel ook lokaal blijft.
En dat ia dus wat Ente doet. En ook wat bv password managers doen.
De meeste partijen die data met zero trust versleutelen maken gebruik van afgeleide versie van je wachtwoord of encrypten de sleutel van je data met je wachtwoord. Dus als jij inlogt geef je ze alle informatie.
Nee. Als je inlogt zal de versleutelde sleutel gedownload worden en wordt lokaal gecontroleerd of het wachtwoord de sleutel is waarmee de (encryptie)sleutel verkregen kan worden. Het wachtwoord verlaat gewoon nooit de client <punt>.
Echter geen van die opties zijn bestendig tegen hackers die langere tijd toegang hebben tot je systeem of wanneer een partij overgenomen wordt door een malafide organisatie.
End-to-end encryptie waarbij alleen lokaal de onversleutelde data is is dus wel veilig. Ik zie echt geen enkel probleem er in als bv een hacker toegang zou krijgen tot mijn Vaultwarden installatie. Omdat Bitwarden (de client) bewezen (onafhankelijke audits) gewoon 0 relevante onversteulde gegevens maar de server stuurt.
Echte zero trust bestaat, is zelfs relatief simpel, maar geeft zo slechte gebruikerservaring, dat de meeste mensen er heel snel van afzien. Denk maar aan “online bitcoin wallets”.
Of aan password managers. Nog nooit iemand horen zeggen dat de gebruikerservaring daarvan (zeer) selcht is.
En hier is het punt wat ik mis: Elke partij in de markt werkt alleen op basis van vertrouwen (ondersteunt met gebruikersovereenkomsten en wetten) dat er geen misbruik gemaakt wordt.
Zero trust staat dus juist voordat je er geen vertrouwen in hoeft te hebben. Uiteraard is het wel handig als je dat vertrouwen wel hebt, maar het hoeft niet. (Zo zul je wel nog steeds de client moeten vertrouwen. Maar, ook bij Ente, is alles open source, dus als de client "verdachte" zaken doet zoals dus alsnog zaken onversteuteld doorsturen of naar derde partijen sturen komt dat vast aan het licht).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bedge85 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:59:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met OVH Mail op basis van Zimbra. Momenteel heb ik Proton Unlimited (met eigen domein), maar het gebrek aan eenvoudige imap, caldav en carddav toegang staat me toch wel tegen. Er is natuurlijk Proton Mail Bridge dat de pijn wat verlicht, maar toch niet helemaal een oplossing die mij aanstaat.

De prijs van OVH staat mij ook wel aan, Proton is toch wel prijzig. De enige reden dat ik bij Unlimited uitkwam was omdat Mail Basis maar iets van 15GB opslag had en er geen eenvoudige optie was om de opslag iets te verhogen naar bijvoorbeeld 50GB of 100GB.
Heb je al gezocht in dit topic :P

Ligt eraan hoeveel mailboxen je nodig hebt, maar als dat er enkele zijn is Infomaniak ook nog een europese optie. Proton is idd aan de prijs.

• RobertMe
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Dat is wat Ente doet toch? Met nadeel dat alles lokaal moet worden gedaan. Face detectie, eventuele AI, simpel zoeken. Alles moet ook eerst encrypted worden voordat het naar de server kan en vice-versa. Dat maakt het geheel wat traag vergeleken met de concurrenten en zorgt er ook voor dat je beperkt bent tot AI modellen en CV algoritmes die lokaal kunnen draaien.
V.w.b. gezichtsherkenning, AI, etc is er volgens mij de optie om dat "op andere hardware" te doen. Het is AFAIK prima mogelijk om op een telefoon puur de uploads te doen en tegelijkertijd op een PC de client te hebben en alle gezichtsherkenning, AI, ... op die PC te doen. Waardoor zwakke hardware die de foto's maakt en upload minder relevant is.

Maar het zou me ook niks verbazen als mid range / high end toestellen vaker een degelijke NPU hebben dan desktops / laptops.

En uiteraard kun je de Ente client ook op bv een server / NAS draaien die al die taken kan doen. Ik meen zelfs eens gelezen te hebben dat @Jerie dat doet? Ente client op een PC/NAS die permanent alles download, unencrypted opslaat, en zo een backup heeft. Maar dan ga je al meer in de richting van "kun je net zo goed de server zelf draaien".

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
brecht_vb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:25:
@ChiLLeR fastmail is subliem qua interface, volg het compleet, maar er blijft een US-adder-onder-het-gras.

Wel spijtig dat ze geen online Office omgeving aanbieden bij drive.
Zeker, maar dan nog is het een verbetering. Het liefst willen we allemaal een perfecte oplossing zodat we voorlopig niet meer hoeven te switchen. Maar we kunnen ook accepteren dat je nooit zeker bent van de toekomst, en dat een verbetering precies hetgeen is dat het is: een verbetering.

In ander nieuws: Mistral OCR 4.1 is uit. Ik heb nog geen changelog gezien, gezien versienummer zal het een iteratie betreffen op 4.0.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 15-08-2026 16:44 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

V.w.b. gezichtsherkenning, AI, etc is er volgens mij de optie om dat "op andere hardware" te doen. Het is AFAIK prima mogelijk om op een telefoon puur de uploads te doen en tegelijkertijd op een PC de client te hebben en alle gezichtsherkenning, AI, ... op die PC te doen. Waardoor zwakke hardware die de foto's maakt en upload minder relevant is.
Klopt, dat is precies wat Immich doet. Die heeft een aparte container die de ML doet.
Maar het zou me ook niks verbazen als mid range / high end toestellen vaker een degelijke NPU hebben dan desktops / laptops.
Ja, mee eens. Dat verkoopt men dan als 'AI smartphone'; AI is hot, vandaar.
En uiteraard kun je de Ente client ook op bv een server / NAS draaien die al die taken kan doen. Ik meen zelfs eens gelezen te hebben dat @Jerie dat doet? Ente client op een PC/NAS die permanent alles download, unencrypted opslaat, en zo een backup heeft. Maar dan ga je al meer in de richting van "kun je net zo goed de server zelf draaien".
Ik gebruik geen Ente. Mijn Proxmox server die o.a. als router en NAS fungeert download inderdaad de video's van de NVR. Dat is op dit moment allemaal Unifi (Protect) spul, maar Frigate gebruik ik ook op de NAS (omdat ik uiteindelijk enkel Frigate wil gebruiken als ik Unifi Protect systeem uitfaseer). Als ik het enkel op de NAS zou draaien, zou ik daarbij ook elektriciteit besparen. Frigate gebruikt twee streams: een low-quality voor de ML, en een high-quality om op te slaan (om te bekijken), met de overlays van de eerste. Zeer accuraat en efficiënt.

Voor de backup gebruik ik momenteel rclone in combinatie met SMBd (NFS werkt niet op deze remote, SSH te duur) over [momenteel] NetBird (WireGuard) specifiek: https://github.com/ep1cman/unifi-protect-backup (alternatief: https://github.com/Ozark-Connect/unvr-nas-backup). De eerste upload enkel de events, die andere de complete stream. Ik zou in theorie ook die backup kunnen draaien op de remote, dan geen SMB nodig, maar dan heeft de remote directe toegang tot de camera (middels NetBird). Daarnaast upload unifi-protect-backup ook nog eens naar Jottacloud. De backups blijven er enkele weken op staan. De NVR heeft van enkele maanden de complete stream, omdat ik de ingebouwde 1GB SATA HDD (:X) heb vervangen door een 2 TB SATA SSD.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

ChiLLeR schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:14:
Ik heb even de trial van fastmail geprobeerd en ik moet zeggen dat er echt veel functionaliteit in zit. Je kiest waar je je opslag wilt hebben EU (Amsterdam) of USA !
Goede webapp waar je alles in kunt organiseren, users toevoegen, domeinen, aliassen, filter rules, spam settings. Er is een eigen MCP server die je direct aan Claude kan koppelen bijvoorbeeld. Account op je iPhone toevoegen gaat via een QR code met app-key , user hoeft alleen QR code te scannen, en profiel te accepteren en alle instellingen staan meteen goed. Er is 2FA en passkey ondersteuning. Built-in migratie support voor je oude mailbox, agenda, contacten etc. Ik ga nu alles overzetten :)
Ik weet niet of je toevallig het artikel en de reacties gelezen hebt?

nieuws: Fastmail laat gebruikers nu e-mail hosten in Europa

Een kopie van al je data, backups en logs worden alsnog opgeslagen in de U.S. Dus dit hoort niet echt in dit topic thuis.

[This is what you get when you mess with us]

• RobertMe
Even teruggezocht, en bleek om een andere J te gaan. Namelijk @Jazco2nd: Jazco2nd in 'Ente Photos 1.3.58'

Hij gebruikt dus de hosted Ente met dan thuis "iets" (laptop) waar Ente ook op draait, en in zijn geval dan voor backup doeleinden met dan niet-encrypted opslag. En zo'n systeem zou dan ook (prima) de AI / ... taken kunnen doen i.p.v. op een telefoon/... (als is het maar op op de batterij te besparen).

En via deze route blijf je dus ook altijd zelf toegang tot de foto's behouden (mogelijk dan niet "geindexeerd", maar je hebt in ieder geval de bestanden nog). En dus niet / minder afhankelijk van de grillen van een cloud partij die je mogelijk de toegang kan ontzeggen.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Bedankt voor dit inzicht, maar wat doet Google foto's? Doet die wel aan encryptie? En als ik moet kiezen tussen Google en iemand in NL (miss wat onbekender, maar toch) zou die laatste dan niet logischer zijn.

Het gedeelte over het opzetten van een immich server door een externe partij en deze gebruiken, dat snap ik, maar ik heb daar minder bezwaren tegen dat iemand dit market? Ik kan ook niet inschatten of er wel/niet contributie is aan immich vanuit pixelunion, maar dus zelfs als dat niet zo is: daar heb ik niet zoveel persoonlijke bezwaren tegen, het is tenminste niet us based.

Ik heb ook weinig zin om een eigen ding te gaan hosten, dan houd ik wel wat ik nu heb (schijven in mijn pc, die mijn data bevatten, alleen handmatig heen/weer kopiëren, dit laatste van de iPhone van mijn vrouw met iCloud ertussen omdat ik gewoon kopiëren niet normaal werkend krijg...).

@EgoPro ik zal eens kijken naar de albums. Eigenlijk wat ik wil is dat alle foto's automatisch op jaar/maand/dag folders/albums gesorteerd worden, zo staan ze nu ook op mijn pc. Als dat niet kan moet ik even goed nadenken eerlijk gezegd...

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

Even teruggezocht, en bleek om een andere J te gaan. Namelijk @Jazco2nd: Jazco2nd in 'Ente Photos 1.3.58'

Hij gebruikt dus de hosted Ente met dan thuis "iets" (laptop) waar Ente ook op draait, en in zijn geval dan voor backup doeleinden met dan niet-encrypted opslag. En zo'n systeem zou dan ook (prima) de AI / ... taken kunnen doen i.p.v. op een telefoon/... (als is het maar op op de batterij te besparen).

En via deze route blijf je dus ook altijd zelf toegang tot de foto's behouden (mogelijk dan niet "geindexeerd", maar je hebt in ieder geval de bestanden nog). En dus niet / minder afhankelijk van de grillen van een cloud partij die je mogelijk de toegang kan ontzeggen.
Nu heb je wel de goede persoon, maar nog een klein misverstand: ik host Ente Photos NIET zelf!

Ik ben juist van selfhosting af. En daarom juist op Ente overgestapt. De Desktop App van Ente heeft een feature die "continuous backup" heet. Als je dat aanzet kies je een map op je laptop/desktop en zal de Desktop App een mirror van je (onversleutelde) albums daarin zetten.

Ik noem het mirror, want het is geen 2-way sync. Het is echt puur een kopie van wat er in Ente Photos online staat. Als je iets via een andere app of een file manager wijzigt in die map, pikt Ente dat dus niet op.

Het is simpelweg een soort disaster recovery backup. Een 4e site naast de 3 die Ente voor je regelt (waarvan 1 een nucleaire bunker in Frankrijk).

Waar ik "continuous backup" ook handig voor vind: laatst wilde ik ff snel paar fotos "van toen.." sturen naar iemand. En dan kan ik dus met WhatsApp Web of gewoon email, bladeren door mijn Pictures/Ente Photos map, en zo de juiste fotos kiezen. Hoef ik niet Ente app voor te openen, hoeft niet eerst fotos gedownload te worden etc.

Dus de continuous backup is ook gewoon een bruikbare hoofdmap voor lokale taken op je laptop/desktop.

Beter nog: ik kan dus door mijn 25 jaar aan fotos bladeren, met een file manager of foto viewer, zonder internet nodig te hebben :)

1 mega irritant nadeel vind ik wel dat de desktop app al heel lang een bug heeft: start at boot werkt niet. Al zet je het aan. Heb dit zeker 2 of 3 maanden geleden al gerapporteerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 15-08-2026 21:42 ]

• RobertMe
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Nu heb je wel de goede persoon, maar nog een klein misverstand: ik host Ente Photos NIET zelf!
Dat schreef ik niet en impliceerde ik volgens mij ook nergens? :) Ik gaf alleen aan dat je met Ente dus de optie hebt om op een ander systeem de bestanden (ook nog eens) onversleuteld op te slaan, waardoor je ook nog eens een extra backup hebt.
En volgens mij kun je daarop dan ook het AI / gezichtsherkenning gebeuren laten doen en dat uit zetten op (bv) de telefoon?
Waarna de info (versleuteld) in de Ente DB beland, en die ook weer (versleuteld) op de telefoon binnen komt en je daar dus weer wel kunt zoeken op personen / .... IIRC was daar eerder wat discussie over dat gezichtsherkenning op het apparaat wordt gedaan en alleen lokaal opgeslagen en niet gesynchroniseerd dus of elk apparaat "hetzelfde" AI verhaal moet doen of je sommige functies "niet hebt" (als je het AI verhaal daar niet op "aan zet".

• Bedge85
  • Nu online
IJsbeer schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Heb je al gezocht in dit topic :P

Ligt eraan hoeveel mailboxen je nodig hebt, maar als dat er enkele zijn is Infomaniak ook nog een europese optie. Proton is idd aan de prijs.
Ik heb zeker in het topic gezocht, maar wellicht zie ik iets over het hoofd wat jij wel weet te vinden over het Zimbra mail product van OVH in dit topic.

• Jazco2nd
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Dat schreef ik niet en impliceerde ik volgens mij ook nergens? :) Ik gaf alleen aan dat je met Ente dus de optie hebt om op een ander systeem de bestanden (ook nog eens) onversleuteld op te slaan, waardoor je ook nog eens een extra backup hebt.
En volgens mij kun je daarop dan ook het AI / gezichtsherkenning gebeuren laten doen en dat uit zetten op (bv) de telefoon?
Waarna de info (versleuteld) in de Ente DB beland, en die ook weer (versleuteld) op de telefoon binnen komt en je daar dus weer wel kunt zoeken op personen / .... IIRC was daar eerder wat discussie over dat gezichtsherkenning op het apparaat wordt gedaan en alleen lokaal opgeslagen en niet gesynchroniseerd dus of elk apparaat "hetzelfde" AI verhaal moet doen of je sommige functies "niet hebt" (als je het AI verhaal daar niet op "aan zet".
Je noemde "hosted Ente" en dat is toch wat anders.. dat is iets wat tegenwoordig ook kan. Vandaar mijn bericht.

Alles wat je verder schrijft klopt. Inderdaad, best practice om dan face recognition/ML aan te zetten op je desktop/laptop en uitzetten op je mobiel. Deze data wordt dan gesynced naar al je devices. Uitzondering hierbij zijn gedeelde albums, de face recognition/ML data wordt niet gedeeld/synced naar de devices van andere users waarmee die zijn gedeeld. Dat is wel erg jammer. Dus elke user heeft zn eigen face recognition/ML voor zelfde album/fotos.

• RobertMe
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Je noemde "hosted Ente" en dat is toch wat anders.. dat is iets wat tegenwoordig ook kan. Vandaar mijn bericht.
"hosted" => iets dat je afneemt / iemand anders voor je host
"self hosted" => als je het zelf host (:P)

• Jazco2nd
Overigens zie ik dat Ente Auth in dit hele topic maar 1x wordt genoemd. Ik vind het veruit de meest gebruiksvriendelijke Authenticator die ook "gewoon goed werkt". Het backuppen gaat automatisch naar Ente.

En ja, Ente heeft hoofdkwartier nog wel in de VS, dat was volgens hun blog simpelweg omdat ze als startup graag investeringen wilde aantrekken. Maar dat staat wel weer haaks op een meer recent blog waarin ze schrijven juist niet met investeerders te werken. Wat naar mijn mening best moeilijk is, maar daarom juist heel knap.

Data gehost op 3 plekken in Europa waaronder een nucleaire bunker. De gehele operatie in India en ze hebben een contingency plan om hun HQ binnen 24u te verhuizen naar buiten de VS. Verder zijn deze 2 blog artikelen ook wel de moeite waard.
  1. Over waarom ze in 2022 hun HQ naar de VS verhuisden en hoe ze daar een paar jaar later over denken (houd trouwens in het achterhoofd, dit zijn Indiase ITers, met een ander wereldbeeld (India zit al heel veel langer in een zeer ingewikkelde geopoli situatie) dan wij in ons kikkerlandje, waar we pas sindskort in een ingewikkelde geopolitieke situatie zitten): https://ente.com/blog/longevity
  2. Over reliability: https://ente.com/reliability/
Aanrader dus dat Ente Auth! Zeker ook voor familie en ouderen.

Ente Photos, Hoewel ik er zelf voor koos, moet ik wel zeggen dat ik ook teleurgesteld ben dat enkele basis features nog missen, en ze zich focusten op features die volgens hun (domme) markanalist meer betaalde gebruikers zou opleveren. Google Photos is hier niet veel beter in. Selfhosted Immich wel.

Als je niet wil selfhosten is Ente Photos daarom alsnog een no brainer.

• Jazco2nd
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

"hosted" => iets dat je afneemt / iemand anders voor je host
"self hosted" => als je het zelf host (:P)
Hosted Ente is simpelweg hoe de selfhosted versie van Ente (die bestaat namelijk ook) wordt genoemd.. in de Ente community dan.

• Caelorum
  • Nu online
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Hosted Ente is simpelweg hoe de selfhosted versie van Ente (die bestaat namelijk ook) wordt genoemd.. in de Ente community dan.
Apart om tegen een paar decennia aan hoe die termen eorden gebruikt in te gaan, maar goed om te weten.

• Bedge85
  • Nu online
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Dat klopt niet, documentatie spreekt over self-hosted, GitHub spreekt over de self-host optie en op Discord is er een los kanaal dat self-hosting wordt genoemd.

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

radial

Watch out

Ik gebruik Pixelunion sinds ruim een half jaar als vervanger van Google Fotos en moet zeggen bevalt prima qua mogelijkheden die ik nodig heb. Ook worden er regelmatig vernieuwingen doorgevoerd waardoor het steeds beter en soepeler wordt. Daarbijis het goedkoper en staat data in de EU.

20xSF170s - ozo

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:57
DeNachtwacht schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:04:
Ik twijfel al een tijdje over Proton Duo, dan heb je 1TB per persoon voor €7,50 per maand. Het is wel duur, maar alles wat ik tot nu toe in de gratis versie ervaar is wel goed.

Voor nu wacht ik een definitieve keus nog even af, ben toch wel benieuwd wat office.eu gaat neerzetten, en sowieso geven de laatste ontwikkelingen bij nextcloud wel hoop dat er meer partijen zullen kunnen komen die goede volwaardige pakketten kunnen leveren.
Als je serieus proton duo overweegt zou ik even wachten tot hun black Friday aanbiedingen. Scheelt je iig het eerste jaar wat geld ;)

Voor wat betreft pixelunion - die komt op tweakers wel vaker voorbij. Maar zoals hier eerder aangehaald (en in de comments van artikelen/immich updates), Immich is primair bedoelt als self hosted service. Pixelunion is volledig unencrypted, iets dat ik persoonlijk niet zou willen voor mijn foto’s in een niet privé cloud.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Naar aanleiding van de opmerkingen over encryptie mbt pixelunion ook nog wat verder aan het kijken. Het is voor mij ook juist een backup van alle overige data van mijn pc. Ik kijk nu naar Filen. Die heeft ook een desktop app + iets met foto sync voor Android (en Apple) en lijkt relatief goedkoop (9 euro per maand voor 2 tb, wat het minste is wat ik nodig heb). Maar goed even wat ervaring opdoen met de gratis 10 gb eerst en eens kijken hoe de foto sync zou werken. Ente is duurder, net zoals proton. (Ja dan krijg je meer, maar dat heb ik nu niet nodig).

Puur backup keek ik ook naar jottacloud oid, maar dat lijkt me niet echt iets met automatische foto te doen mbt je telefoon.

• Bedge85
  • Nu online
@cleef Je hebt ook nog zeitkapsl dat is volledig EU en ook end-to-end-encrypted, en daarnaast heeft Proton ook nog Proton Photos.

Van alle producten is Ente wel echt het meest volwassen alternatief als versleuteling belangrijk is en Immich als je self-hosted route gaat.

• Caelorum
  • Nu online
cleef schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:08:
[...] naar jottacloud oid, maar dat lijkt me niet echt iets met automatische foto te doen mbt je telefoon.
Zeker wel. https://docs.jottacloud.c...hoto-backup-on-your-phone Ik ga het deze week afnemen en alles overzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2026 12:18 ]

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum. Probeer ook niet te ver offtopic te gaan naar zaken als advertenties en verdienmodellen.