cleef schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:37:
Ik twijfel om mijn foto's te gaan back-upen met pixelunion. Ik gebruik nu geen backup mogelijkheid voor foto's (ik zet alles op de pc), maar dit wordt wat riskant wanneer de foto's daar weg gaan.
Daarnaast heeft de immich app (die je met pixelunion kan gebruiken) de mogelijkheid om foto's van je toestel af te gooien wanneer ze al (automatisch) gebackuped zijn.
Dus ook een vervanging voor Google en Apple photo backup (wat ik zelf niet gebruik, maar relevant voor anderen misschien)
Iemand hier ervaring mee? En ik zie dat deze mogelijkheid niet in de startpost staat, maar ik weet ook niet of/waar die bij zou horen eerlijk gezegd.
Ik zou eerder naar alternatieven kijken. PixelUnion is, IIRC, van een Nederlander die Immich op een server heeft gezet en met wat slimme marketing de boel nu verkoopt.
Maar bij mijn weten is er geen enkele relatie tussen PixelUnion en Immich. Hij neemt een gratis / open source product en verkoopt het als zijn eigen. En dat vind ik associaal. Als je dat wilt doen doe dan ook bijdragen aan Immich (financieel, code, documentatie schrijven, community support, ...).
Daarnaast, en IMO nog belangrijker, Immich is helemaal niet gemaakt om hosted te draaien. Immich gebruikt geen encryptie. Dus elke Immich hoster, waaronder dus PixelUnion, kan in jouw foto's neuzen, in de database / ... kijken wie er op de foto's staan / waar ze genomen zijn, etc etc. Hier heeft PixelUnion wel weer wat mooie marketing praat bij verzonnen, dat de verbinding versleuteld is (goh, het gebruikt HTTPS zoals 99,9% van het internet) en de opslag versleuteld is. Maar ten eerste is die opslag versleuteld "at rest". Dus iemand die de HDD steelt kan niet aan de foto's want de boel is versleuteld, maar iemand met toegang tot de draaiende server (de beheerder, een hacker, ...) kan gewoon prima al die bestanden benaderen. En tussen de (internet)verbinding en opslag zit natuurlijk ook nog iets, en daar is niks versleuteld. De foto's etc gaan onversleuteld door de (server) software heen, en je hebt geen controle op die software (is het echt Immich? Of stiekem met aanpassingen die foto's doorsluist?). En daarnaast is er ook niks geschreven van dat de database (allemaal namen van personen, locaties incl tijdstippen, ...).
Ik zou dus kijken naar een oplossing die end-to-end encrypted is, zoals Ente. Daarbij wordt
alles in de app versleuteld en boeit de beveiliging van de server kant niet eens.
Waarbij Ente ook is opgezet volgens de zero knowledge en zero trust principes. Bij Ente hoef je de hoster niet te vertrouwen, want alles wordt lokaal versleuteld en de server heeft nooit toegang fot die encryptiesleutel.
En v.w.b. hosting is de defacto standaard om een abo bij Ente zelf af te nemen, maar zelf hosten kan ook. Waarbij je dus ook weet dat je met het abonnement rechtstreeks bijdraagt aan het bedrijf dat Ente (Photos) ontwikkeld.