9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik zou graag in proton mail de afzender selecteren, maar ik kan alleen vanuit mijn hoofdaccount mails daar versturen. Iemand hiervoor een oplossing?
In de (nieuwe) IOS app kan ik gewoon op mijn afzendadres tikken en dan uit de lijst aliassen kiezen. Kan dat in de andere apps niet?krijtbord schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:02:
Is er al een manier om met proton mail een mail te versturen met jouw alias erin? Het kan volgens mij wel met simplelogin, maar dat is nogal omslachtig met het gereneren van een reverse alias.
Ik zou graag in proton mail de afzender selecteren, maar ik kan alleen vanuit mijn hoofdaccount mails daar versturen. Iemand hiervoor een oplossing?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat voor alias bedoel je precies? Een alias op een simplelogin domein, proton domein of jouw eigen domein?krijtbord schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:02:
Is er al een manier om met proton mail een mail te versturen met jouw alias erin?
Je kunt additionele emailadressen koppelen (ook op je eigen domein) en van daaruit sturen. Zie hiervoor de uitleg:
https://proton.me/support/creating-aliases
die alias.
In de praktijk heb ik pas twee keer een reverse alias zelf moeten aanmaken.
Ik probeer het in de webbrowser op de laptop, maar in de nieuwe iOS app zie ik het ook niet staan.Himalaya schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:06:
In de (nieuwe) IOS app kan ik gewoon op mijn afzendadres tikken en dan uit de lijst aliassen kiezen. Kan dat in de andere apps niet?
Ik heb voor elke login een alias aangemaakt in proton pass, maar hee heel soms moet ik een mail aan een bedrijf sturen en kan ik niet de proton aliassen die ik aangemaakt heb gebruiken, ik zie in het uitklapmenu bij een reply op een mail alleen mijn proton hoofdaccounts staan?
Ik heb het idee dat ik beter Outlook kan gaan gebruiken en daarin mijn proton mail beheer met proton bridge. Maar heel veel mail ik niet, dus via een app of de webbrowser zou het wel makkelijker houden. Het betreft alleen aliassen om in te loggen en dingen te kopen.
[ Voor 47% gewijzigd door krijtbord op 27-09-2025 14:27 ]
Die mail wordt dan doorgestuurd.
Deze reverse-aliasadressen kan je vinden in de Proton-app of via Simplelogin.co.
In de Proton-app ga je naar het betreffende aliasadres toe, en klik daar op Contacten. Dan zie je de e-mailadressen waarvan je eerder mail hebt ontvangen. Eventueel kan je zelf een eigen contact toevoegen.
Bij het betreffende contact klik je op de drie puntjes en in het menu kies je dan voor Kopieer doorschakeladres.
Naar dat mailadres stuur je dan de e-mail.
Hoi, ik ben één van de initiatiefnemers van PixelUnion en inderdaad werkzaam bij TrueFullstaq. Ik kijk niet dagelijks in dit topic, maar stel je vragen gerust hier of stuur me een DM.Bedge85 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:48:
Immich
Dit is self-hosted. Dus dan ben ik zelf verantwoordelijk voor beveiliging, updates en backups. Dat zie ik niet zitten.
Pixelunion.eu
Immich gehost door een Nederlandse partij. Nadeel is dat Immich niet end-2-end-encrypted is waardoor deze partij mijn fotos kan bekijken. Het bedrijf lijkt wel een serieus initiatief, 1 van initiatief nemers is werkzaam bij TrueFullstaq in een relevante rol. Dat geeft wel wat vertrouwen. Het is wel een hele jonge organisatie en ik vraag me af of de prijs die ze voor hun dienst vragen wel kostendragend is.
Even inhoudelijk: we zijn een gezond bedrijf met een normaal, transparant verdienmodel. We vinden het belangrijk om onafhankelijk te blijven en bouwen bewust aan een solide, kleinschalige organisatie. Dat betekent ook: geen investeerders die druk zetten op groei of snelle winst, maar gewoon een dienst die duurzaam kostendekkend is en waar we zelf volledig achter staan.
[ Voor 28% gewijzigd door Destroyer998 op 30-09-2025 21:29 ]
Let op: alhoewel je het ogenschijnlijk goed bedoelt ben je wel één van de oprichters van Pixelunion. Inhoudelijk, op een niet-commerciele manier reageren op vragen over Pixelunion is prima, maar dan wel graag via het forum. Op die manier hebben mede-tweakers ook baat bij de gedeelde informatie.Destroyer998 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:23:
[...]
Hoi, ik ben één van de initiatiefnemers van PixelUnion en inderdaad werkzaam bij TrueFullstaq. Ik kijk niet dagelijks in dit topic, maar stel je vragen gerust hier of stuur me een DM.
Als mede-tweakers je taggen, dan krijg je daar een notificatie van.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
was nu 1.50euro/mnd. in 1 keer aftikken.
kan ik nu 1 jaar kijken of protonpass mn leven makkelijker maakt.
( vooral de kluizen zijn handiger als je meer dan 2 hebt.(groeperen van inlog soorten)
email/account is misschien op den duur ook handig als gebruik ik nu een dump account voor alles wat website inlog is of info@huppeldepup mail respons. nadeel elke dag ff klikkerdeklik delete om je emails een beetje beperkt te houden/ ( of spamregels maken,)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8FWCcLAhD94CrqxsA5s8Ji6y.jpg?f=user_large)
nu maar kijken of ik alles een beetje begrijp/ kan gebruiken/wil gebruiken.
Ben ook benieuwd hoe goed die darkweb monitoring is en of ik email en andere gegevens kan invoeren die niet direct gekoppeld zijn aan protonpass.
(gmail doet dit ook een beetje maar hoe goed weet niemand)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Begrijp ik nou goed dat ze daar een Proton account voor nodig hebben om de foto's en filmpjes te kunnen zien en downloaden die in die map staan?
Eén van mijn vrienden heeft daadwerkelijk het label 'Bewerker', maar de rest in de lijst met 'Personen met toegang' staat op 'In behandeling'. Dat terwijl ik ze allemaal op 'Bewerker' heb gezet. Die ene vriend zegt pas toegang te hebben gekregen na lid geworden te zijn.
Ik heb het voorlopig opgelost door voor de anderen dezelfde bestanden in 'Mijn bestanden' te uploaden en daar een publieke link van te maken en deze te delen.
Ik vind het wel een sneaky manier van Proton om zo nieuwe leden binnen te harken. Ik bepaal, zeker als betalend lid, zelf wel hoe en wat ik deel. Of is deze handelswijze juist goed van Proton? Zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Daar waar nodig zorg ik graag voor verheldering.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Van https://proton.me/support/drive-album-share-manage
*At the moment, you can only share albums with other Proton users. Public link sharing is coming soon.
Aha, dat geeft helderheid.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Kan je misschien iets meer vertellen over hoe je ervaring is nu t.o.v. tuta?JanW schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:43:
Zal je altijd zien. Vorige week woensdag de knoop doorgehakt en een Proton mail plus abonnement voor 2 jaar afgesloten, omdat m'n Tuta mail abo af ging lopen en ik daar niet 100% happy mee ben. En nu een paar dagen later is er ineens een aanbieding.
De reden dat ik overstapte is dat ik bij Tuta toch een paar keer een storing heb gehad dat de dienst niet bereikbaar was. Daarnaast moest ik bijna gaan betalen voor verlenging van een jaar. Voor hetzelfde geld heb ik nu 2 jaar bij Proton. Proton bleef ik gebruiken, ik vind de app en de website fijner werken en ik gebruik ook Simple Login i.c.m. mijn Proton mailadres.Frozen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Kan je misschien iets meer vertellen over hoe je ervaring is nu t.o.v. tuta?
Tot nu geen spijt van mijn overstap. Voor mijn gevoel is Proton meer een volwassen product en is de mail en calendar moderner dan Tuta. Tuta voelt voor mij toch wat meer als een product uit 2010.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Joined GitHub on October 20, 2025
Ik ken hem verder niet maar dan wacht ik liever even.
Edit: en ik heb te weinig kennis als ik de source code bekijk...
[ Voor 20% gewijzigd door streamnl op 20-10-2025 19:04 ]
Als je issue 1 leest, dan zie je dat een langer bekende Proton dev met goede reputatie (eamonnmag) aan gaf dat iemand die net aangenomen is en de release zou maken. Dus dat klopt wel jastreamnl schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
Gemaakt door: vladcip91 vlad-proton
Joined GitHub on October 20, 2025
Ik ken hem verder niet maar dan wacht ik liever even.
Edit: en ik heb te weinig kennis als ik de source code bekijk...
Een random persoon zal ook niet zomaar een release mogen maken op hun officiele github
[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 20-10-2025 22:03 . Reden: Typo ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Een probleem bij proton is wel dat hun projecten onder meerdere Github accounts/organisaties staan. Het is hierdoor niet altijd even makkelijk om te zien of weten of een bepaalde Github pagina officieel is als je de ontwikkeling voor een project niet actief volgt.Een random persoon zal ook niet zomaar een release mogen maken op hun officiele github.
Fair punt. Snap ook niet waarom ze dat doen eerlijk gezegd. Lumo's webview, waar de echt interesante dingen gebeuren, staat ook weer los van deze (welke enkel de Android en iOS apps bevat. En soms wordt er ook tussen organisaties geschoven met projecten. Zal vast voor hun makkelijker zijn ofzo, maar praktisch is het niet.Bedge85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:29:
Een probleem bij proton is wel dat hun projecten onder meerdere Github accounts/organisaties staan. Het is hierdoor niet altijd even makkelijk om te zien of weten of een bepaalde Github pagina officieel is als je de ontwikkeling voor een project niet actief volgt.
Voor degene die willen controlleren, je kan de officiele links hier in princiepe altijd terug vinden.
En verder was mijn bericht vooral geruststellend bedoeld. Ik snap dat niet iedereen de issues bij houd. Zat zelf op deze release te wachten (zoals je ook in het issue kan zien) en volgde het issue, anders zou ik het ook niet zomaar hebben geweten. Maar in dit geval klopt de release van een nieuw account dus wel.
[ Voor 15% gewijzigd door Cambionn op 20-10-2025 22:08 ]
Ik heb zitten zoeken op internet maar kom dit nergens tegen. Ik heb de cache van zowel Proton als Blokada al eens gewist en de telefoon opnieuw gestart, maar het helpt niet.
Herkent iemand dit probleem? Met de oude app nooit last van de had, en nu pas sinds een maand of zo...
EDIT:
Nou, al dus een tijd zitten klooien / zoeken en nu lijk ik het toch gevonden te hebben:
De app van Proton mail toevoegen in de whitelist van Blokada, zodat deze altijd 'bypassed' wordt. En dat lijkt te werken
[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 21-10-2025 11:19 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Hier ook problemen met het laden van mails en notificaties met de nieuwe app. Ik gebruik een wireguard tunnel om dan mijn pihole als DNS server te kunnen gebruiken. Enkel het DNS verkeer gaat over de tunnel.Pazo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:09:
Herkent iemand dit probleem? Met de oude app nooit last van de had, en nu pas sinds een maand of zo...
Na jouw post, heb ik de proton app nu ook toegevoegd aan de exclude van wireguard, en het werkt weer zoals voordien.
Op hun site:
Proton Unlimited 12 maanden voor € 6,49 per maand - €77.88 voor 12 maanden.
In mijn e-mail (gekoppeld aan mijn Proton account vermoed ik):
Proton Duo 12 maanden voor € 9,99 per maand - € 119.88 voor 12 maanden.
Proton Family 12 maanden voor 14,99 per maand - € 179,88 voor 12 maanden.
Alle deals alleen geldig voor de 1e 12 maanden. Daarna reguliere prijzen.
Ik heb nu Proton Unlimited met maandelijkse facturatie. Ik wil graag overstappen naar jaarlijks. Het lijkt niet mogelijk om van het aanbod van de site van 12 maanden Unlimited € 6,49 gebruik te maken.
cc: @Zenomyscus
Een maat van mij kreeg ook dit DUO aanbod en daar kon ik geen gebruik van maken. Hij heeft een lifetime abo dus die doet hier niets mee. Stel dat je op zoek bent naar een 2e user dan houd ik me aanbevolen :-)blackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:33:
Mogelijk interessant voor diegene die op de aanbiedingen zitten te wachten. Gisteren kreeg ik bericht van Proton dat de Black Friday deals weer beschikbaar zijn.
Op hun site:
Proton Unlimited 12 maanden voor € 6,49 per maand - €77.88 voor 12 maanden.
In mijn e-mail (gekoppeld aan mijn Proton account vermoed ik):
Proton Duo 12 maanden voor € 9,99 per maand - € 119.88 voor 12 maanden.
Proton Family 12 maanden voor 14,99 per maand - € 179,88 voor 12 maanden.
Alle deals alleen geldig voor de 1e 12 maanden. Daarna reguliere prijzen.
Ik heb nu Proton Unlimited met maandelijkse facturatie. Ik wil graag overstappen naar jaarlijks. Het lijkt niet mogelijk om van het aanbod van de site van 12 maanden Unlimited € 6,49 gebruik te maken.
Als een god in Nijmegen.
Ik heb nu DUO, maar krijg enkel een family aanbieding, die proberen ze meerdere keren per jaar aan te bieden, er zijn maar 2 gezinsleden die van deze diensten gebruik maken, toch blijven ze proberen te upsellen. Jammer, had liever een aanbieding om mijn DUO een jaar (of 2) te verlengen
Overigens, beetje spelen met de variablen in de URL die je in de mail hebt ontvangen geven wel wat meer opties, maar ik heb nog geen DUO aanbieding daar tussen gezien.
<url>/lite?action=subscribe-account-link&app=generic&coupon=BF25BUNDLEPROMO¤cy=EUR&cycle=12&disableCycleSelector=1&disablePlanSelection=1&fullscreen=auto&hideClose=1&plan=family2022&start=checkout#token=<hier komt je eigen token natuurlijk>
[ Voor 37% gewijzigd door Zilverdael80 op 04-11-2025 13:43 ]
Billing cycle veranderen in je huidige plan kan natuurlijk wel, voor 12 of 24 maanden, maar prijzen zijn niet zo scherp als de black friday deal.Zilverdael80 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:40:
Het lijkt er inderdaad op dat bestaande Proton accounts alleen mogen upgraden?
Ik heb nu DUO, maar krijg enkel een family aanbieding, die proberen ze meerdere keren per jaar aan te bieden, er zijn maar 2 gezinsleden die van deze diensten gebruik maken, toch blijven ze proberen te upsellen. Jammer, had liever een aanbieding om mijn DUO een jaar (of 2) te verlengen
Probeer in plaats van plan=family2022 eens plan=duo2024 ?Overigens, beetje spelen met de variablen in de URL die je in de mail hebt ontvangen geven wel wat meer opties, maar ik heb nog geen DUO aanbieding daar tussen gezien.
<url>/lite?action=subscribe-account-link&app=generic&coupon=BF25BUNDLEPROMO¤cy=EUR&cycle=12&disableCycleSelector=1&disablePlanSelection=1&fullscreen=auto&hideClose=1&plan=family2022&start=checkout#token=<hier komt je eigen token natuurlijk>
Het aanbod van Proton is niet modulair, aan die vpn en password manager heb ik niks, dus kost het me teveel.
Komt het zelfde uit als de 'normale' deals helaas, leuk idee maar helaasblackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:54:
[...]
Billing cycle veranderen in je huidige plan kan natuurlijk wel, voor 12 of 24 maanden, maar prijzen zijn niet zo scherp als de black friday deal.
Probeer in plaats van plan=family2022 eens plan=duo2024 ?
24 maanden €11,99/m voor DUO
En als je 12 maanden probeert?Zilverdael80 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:04:
Komt het zelfde uit als de 'normale' deals helaas, leuk idee maar helaas![]()
24 maanden €11,99/m voor DUO
Ik heb zojuist "geupgrade" naar Proton Unlimited 12 months met plan=bundle2022 voor een bedrag van €77,88.
(ik had Proton Unlimited maandelijks)
Misschien ook iets voor jou @Alaksandus.
[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 04-11-2025 14:17 ]
Dat is voor single user.blackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]
En als je 12 maanden probeert?
Ik heb zojuist "geupgrade" naar Proton Unlimited 12 months met plan=bundle2022 voor een bedrag van €77,88.
Zal m'n vrouw vast niet heel grappig vinden (al gebruikt ze niet alle functies, dan nog)
Klopt, ik bedoelde te zeggen dat ik van een maandelijkse billing cycle prima kon overstappen naar jaarlijkse plan binnen hetzelfde pakket met gebruik van de Black Friday deals.Zilverdael80 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:20:
Dat is voor single user.
Dit klinkt voor mij ook interessant, ik zit nu ook op een significant duurder maandelijks betaalde variant, maar ik heb de upgrade nog niet voor elkaar gekregen. Ik kan vanuit GUI alleen overstappen naar DUO, en heb (nog) geen mail gehad met aanbiedings-url's die ik aan kan passen. Kan je mij op pad helpen hoe dit gedaan hebt?blackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]
De URL https://account.proton.me...UR&coupon=BF25BUNDLEPROMO geeft mij namelijk ook direct het prompt voor DUO.
[ Voor 10% gewijzigd door KipInBraadzak op 04-11-2025 14:34 ]
Ik heb nu Proton Unlimited en gekeken of ik daar naar kan upgraden maar heb geen opties gezien. Heb jij al mogelijkheden gezien?Reckoner schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:01:
De Visionary zal zeker niet goedkoper te krijgen zijn? Heeft geen nut om daar op te hopen?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dank je, weet je ook de prijs nog? (Ik zit op het werk en ben nieuwsgierig) :-)blackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:14:
Vanuit de persoonlijke link met de Black Friday deals met plan=visionary2022 ben ik tot het bevestigingsscherm gekomen, ik heb het niet daadwerkelijk afgesloten. Met disableCycleSelector=0 ook in 24 maanden verkrijgbaar.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
12 maanden 29,99 p/mLT1970 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:17:
Dank je, weet je ook de prijs nog? (Ik zit op het werk en ben nieuwsgierig) :-)
24 maanden 27,99 p/m
Thx, dat werkt hier ook als een zonnetje. Zat te wachten op deze deals, maar kreeg mijn maandelijkse abbo niet gedowngrade naar Mail Plus ivm aantal aliassen en storage in gebruik. Deze truc werkt wel, en een stuk makkelijker! Hopelijk annuleert Proton deze "upgrade" niet alsnog achterafblackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:14:
[...]
Dat is dezelfde 12-maand prijs als dat je hem "gewoon" via wallet.proton.me afsluit, wat hier een paar pagina's eerder werd genoemd als truukje. De black friday code die in die persoonlijke link zit geeft ook aan ongeldig te zijn erop.
Als iemand een manier weet om daar korting op te krijgen hou ik me aanbevolen
[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 04-11-2025 17:14 ]
Wat gaaf dat je hier nog aan denkt! Ik heb gebruik gemaakt van deze deal en ga de komende weken maar eens rustig wat dingen overzetten. Dankje!blackd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:33:
Mogelijk interessant voor diegene die op de aanbiedingen zitten te wachten. Gisteren kreeg ik bericht van Proton dat de Black Friday deals weer beschikbaar zijn.
Klopt, zoals ieder jaar.Zilverdael80 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:40:
Het lijkt er inderdaad op dat bestaande Proton accounts alleen mogen upgraden?
Aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten of upgrades (mits je daar niet eerder al gebruik van hebt gemaakt).
Eerst downgraden naar Mail Plus, daarna weer "upgraden" naar UnlimitedKipInBraadzak schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:31:
[...]
Dit klinkt voor mij ook interessant, ik zit nu ook op een significant duurder maandelijks betaalde variant, maar ik heb de upgrade nog niet voor elkaar gekregen. Ik kan vanuit GUI alleen overstappen naar DUO, en heb (nog) geen mail gehad met aanbiedings-url's die ik aan kan passen. Kan je mij op pad helpen hoe dit gedaan hebt?
De URL https://account.proton.me...UR&coupon=BF25BUNDLEPROMO geeft mij namelijk ook direct het prompt voor DUO.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Wat voor mij werkt is als ik disableCycleSelector=1 naar 0 zet, dan kun je 1 maand/1 jaar/2 jaar selecteren. plan=family2022 wijzigen naar family2022 of duo2024; wat je voorkeur heeft.
Afgelopen jaar heb ik 1 jaar duo afgesloten. Wanneer ik 2 jaar selecteer kan ik wel verlengen, bij 1 jaar wordt aangegeven dat ik dit abonnement al heb afgesloten en kan ik dus niet verder. Ik heb echter niet afgerekend dus geen idee of er nog een nacontrole gedaan wordt in het proces.
Ik heb wel afgerekend op dezelfde manier, CC is belast en bevestiging mail is gestuurd.JvdHoudt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:56:
@KucingT @Cambionn
Wat voor mij werkt is als ik disableCycleSelector=1 naar 0 zet, dan kun je 1 maand/1 jaar/2 jaar selecteren. plan=family2022 wijzigen naar family2022 of duo2024; wat je voorkeur heeft.
Afgelopen jaar heb ik 1 jaar duo afgesloten. Wanneer ik 2 jaar selecteer kan ik wel verlengen, bij 1 jaar wordt aangegeven dat ik dit abonnement al heb afgesloten en kan ik dus niet verder. Ik heb echter niet afgerekend dus geen idee of er nog een nacontrole gedaan wordt in het proces.
Verder staat nu op mijn account de volgende billing cycle op 22/12/2027
Ik heb een mail ontvangen van Proton met Black Friday deals. Deze links bevatten een unieke token (JWT) die gekoppeld is aan je account. Ik vermoed dat je in je Dashboard onder Meldingen "Proton aanbiedingen en promoties 1 e-mail per kwartaal" aan moet hebben staan.KucingT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:12:
Hi, Ik zie in mijn overzicht geen enkele optie om te verlengen met enig Black Friday voordeel (ingelogd, Family abo). Heeft iemand een suggestie?
Je zou kunnen proberen via de reguliere site:
Unlimited: 12 maanden 24 maanden
Duo: 12 maanden 24 maanden
Family: 12 maanden 24 maanden
[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 05-11-2025 09:03 ]
@blackd ik heb geen mail ontvangen van Proton terwijl alle marketing mails aan staan. Wat kan ik doen om toch zo'n token alsnog te krijgen? Ik heb nagenoeg alle mailopties aan staan inclusief 'Proton aanbiedingen en promoties....".
@JvdHoudt waar vul je dit in: "Wat voor mij werkt is als ik disableCycleSelector=1 naar 0 zet, dan kun je 1 maand/1 jaar/2 jaar selecteren. plan=family2022 wijzigen naar family2022 of duo2024; wat je voorkeur heeft."? Ik zie de string niet in de url voorbij komen als ik op de verlengen pagina zit, noch op de black friday pagina.
https://proton.me/black-friday#pricing
en https://account.proton.me/u/17/mail/dashboard
Als het goed is heb je een mail gekregen met iets van Black Friday in de titel. In de inhoud staat een grote paarse knop met Get deal. Deze rechtsklikken en copy link. Dan krijg je iets als dit:
https://account.proton.me...MO¤cy=EUR&cycle=12&disableCycleSelector=1&disablePlanSelection=1&fullscreen=auto&hideClose=1&plan=family2022&start=checkout#token=<EIGEN TOKEN>
Zie de dikgedrukte stukken uit de link.
Ik ben Proton Unlimited klant en heb Proton Pass. Nu ik op het punt sta om naar een nieuw Proton Unlimited account te migreren vroeg ik mij waarom het geen goed idee is om wachtwoorden bij dezelfde provider te hebben. Kan ik beter naar bijvoorbeeld Bitwarden overstappen? Of welke wachtwoordmanager is de beste keuze volgens jullie?
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 10% gewijzigd door StopEcocide op 05-11-2025 10:27 ]
Wellicht omdat je al op family zit? Dan kunnen ze aan jou niks 'verdienen' door te upgraden.KucingT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:58:
@JvdHoudt Helder, dank. Ik heb in mijn mail gezocht op 'Black' 'Friday' en 'Black Friday', zonder die mail te vinden. Heb hun klantenservice maar gecontacteerd.
Volgens mij zit het probleem er met name in dat wanneer iemand bij jouw Proton account komt, dat die persoon toegang heeft tot al je diensten van Proton (Mail, Calendar, Pass, ...). Je kunt je account natuurlijk prima afschermen met 2FA / FIDO, om dat te voorkomen, maar het zou een voordeel van opsplitsen kunnen zijn.StopEcocide schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:26:
Het is hier volgens mij al eens voorbij gekomen, maar ik heb nog een keer bevestiging van jullie nodig:
Ik ben Proton Unlimited klant en heb Proton Pass. Nu ik op het punt sta om naar een nieuw Proton Unlimited account te migreren vroeg ik mij waarom het geen goed idee is om wachtwoorden bij dezelfde provider te hebben. Kan ik beter naar bijvoorbeeld Bitwarden overstappen? Of welke wachtwoordmanager is de beste keuze volgens jullie?
Persoonlijk ben ik me daar bewust van, maar heb Proton Pass in gebruik sinds het moment dat je daar een extra wachtwoord op kunt instellen. Dus naast je reguliere inlog (username,password, 2fa/fido) moet je voor Proton Pass "nog een" wachtwoord opgeven. Dat gaf mij in ieder geval net dat beetje extra, waardoor ik nu Proton Pass ben gaan gebruiken (ipv Bitwarden).
Zie zelf nog niet echt het voordeel om verder te upgraden.
Zeker niet omdat mijn huidige prijs natuurlijk zeer scherp is.
En om nu mijn mail volledig om te gaan zetten van Google Naar Proton...
Unfortunately, it is not possible to resubscribe to the same plan or a lower plan with the Black Friday discount.
At Proton, our mission is to make privacy accessible to everyone, and we rely solely on paid subscriptions to run our services. Black Friday is one of the few times we offer special discounts to welcome new users into our community. These temporary deals are designed to give new users a chance to explore our secure ecosystem at a lower price.
I hope that this provides clarification. Thank you for your understanding.
Toch blijf ik hopen dat er een model komt dat loyaliteit beloond.
Ik wou korting op visionary, niet family of duo. Die manier die genoemd werd daarvoor zijn de normale prijzen. Alleen zie je visionary normaal enkel als je via wallet.proton.me probeert te upgraden omdat hij niet meer beschikbaar zou moeten zijn.JvdHoudt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:56:
@KucingT @Cambionn
Overigens krijg ik bij elke link vanuit hier foutmelding dat ik al unlimited heb en heb ik geen mail met link gekregen. Maar goed, heb eigenlijk weinig interesse in upgrades buiten visionary dus ook niet zo hard zitten zoeken proberen het te laten werken..
[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 05-11-2025 15:08 ]
Ik heb 1Password ernaast omdat ik wachtwoord en email niet bij dezelfde partij wil hebben. Dat is een overweging. Buiten dat risico zie ik weinig problemen met Proton Pass.StopEcocide schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:26:
Het is hier volgens mij al eens voorbij gekomen, maar ik heb nog een keer bevestiging van jullie nodig:
Ik koos voor 1Password omdat die aan EU hosting deed toen ik er eentje zocht en Bitwarden toen nog niet. Inmiddels wel, maar ben er tevreden mee en een werkgever later betaald mijn werkgever ook nog eens een prive-abbo dus het kost me niks. Zie dus weinig reden om over te stappen.Verder is Bitwarden ook gewoon prima, met het plus punt dat het open source is.
Cambionn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb 1Password ernaast omdat ik wachtwoord en email niet bij dezelfde partij wil hebben. Dat is een overweging. Buiten dat risico zie ik weinig problemen met Proton Pass.
Ik koos voor 1Password omdat die aan EU hosting deed toen ik er eentje zocht en Bitwarden toen nog niet. Inmiddels wel, maar ben er tevreden mee en een werkgever later betaald mijn werkgever ook nog eens een prive-abbo dus het kost me niks. Zie dus weinig reden om over te stappen.Verder is Bitwarden ook gewoon prima, met het plus punt dat het open source is.
Ik vraag mij af of dit juridisch wel rechtmatig is en of je hiermee niet de algemene voorwaarden van Proton overtreedt. Je riskeert het gevolg om bijvoorbeeld afgesloten te worden van je account. Ik zou eenieder dringend willen aanraden goed na te denken alvorens dit soort acties te ondernemen.Zilverdael80 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:10:
Door URL manipulatie is het gelukt om 2 jaar DUO voor 11,99 per maand te krijgen. Het is gelukkig dus wel mogelijk .
Nogmaals goed dat dit benoemd wordt en het zou vervelend maar terecht zijn als het mis gaat!
Correctloyske schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:59:
Net mail plus gepakt met de BF aanbieding. Snap ik het nou goed, dat ik dan volgend jaar niet weer dezelfde aanbieding kan nemen? Alleen een aanbieding van een duurder abo?
De contacten zitten al wel in Mail (menu en dan onderaan), maar ik neem aan dat je bedoeld dat je het juist buiten Mail wilt kunnen gebruiken en dat lijkt nu inderdaad niet zomaar het geval te zijn.Maduth schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
Ik kan ook gewoon voor 24 maanden gaan (€8 per maand), maar ik twijfel al jaren om helemaal over te stappen vanwege mijn contacten. Ik wil mijn contacten namelijk kunnen synchroniseren met mijn telefoon, zoals ik dat nu doe met Outlook of Gmail. Helaas biedt Proton daar (nog) geen ondersteuning voor.
Dus in Google maps contacten gebruiken gaat nu niet lukken, voor zover ik kan zien.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Lumo geeft zoiets aan, maar ik kan nergens iets vinden. Behalve een loterij/auction in 2020. Bestaat de lifetime nog of ben ik abuis?
Als ik voor €199 eenmalig betaling voorgoed klaar ben dan ben ik zéér geïnteresseerd!
Edit: of geldt dit alleen voor Pass? https://account.proton.me/pass/signup?
plan=passlifetime2024¤cy=USD
Edit2: het was achteraf bezien weer een gevalletje waarin Lumo achterhaalde info gaf.
[ Voor 30% gewijzigd door StopEcocide op 10-11-2025 17:34 ]
Thanks voor je antwoord! Tot dit teleurstellende besef kom ik nu ook. Ik ben bereid om er zelfs meer voor neer te leggen, als ik met 1 vast bedrag voor de rest van mijn leven een abonnement kan afsluiten. Jammer dat die mogelijkheid er niet is. Ik ben bezig om te migreren van het ene Unlimited account naar een nieuw Unlimited en word door Lumo nu met een dooie mus blij gemaakt.Commendatore schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:42:
Volgens mij was dat alleen voor Pass.
Je kan toch je subscriptie stop zetten en de BF deal van 2026 gebruiken? (Als ze dat doen)
Ik heb gebruik gemaakt van de BF deal van dit jaar, als verloopt die rond de zelfde tijd. En dan weer een verlengen met een BF deal?
True, maar dat kan wel voor uitdagingen zorgen, als je bijvoorbeeld meer dan 200g data in je cloud hebt staan of meerdere vaults hebt in je Pass. Althans, dat zou ik dan kunnen voorstellen. Zelf heb ik een analyse gedaan en weet dat als je alleen Drive hebt [47 p/jaar], dan deel je dat met je gratis e-mail account. Pass gebruik ik ook, maar ik heb alleen 2 vaults nodig. Met andere woorden, ik twijfel of unlimited wel nodig is voor mij. (enigszins off-topic)Sentimental-Hat schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:48:
[...]
Je kan toch je subscriptie stop zetten en de BF deal van 2026 gebruiken? (Als ze dat doen)
Ik heb gebruik gemaakt van de BF deal van dit jaar, als verloopt die rond de zelfde tijd. En dan weer een verlengen met een BF deal?
In mijn ogen heb je dan niet op zitten letten bij het afsluiten van Unlimited.Maduth schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:30:
Trouwens,zZijn er mensen die ooit een Unlimited Abonnement hebben afgesloten, maar later ontdekten dat ze ook prima uit de voeten kunnen met de gratis versie? Zie mijn quote hierboven
Proton heeft gewoon een pricing pagina waar de verschillen in detail staan weergegeven. Tevens hebben ze nog een betaalde tussenvorm beschikbaar, namelijk Mail Plus.
Dat je van Mail Plus teruggaat naar Free zou ik logischer vinden dan vanuit Unlimited.
Wat voor ervaringen ben je naar op zoek dan?
Ja dan heb je gewoon niet goed zitten opletten en is Unlimited zwaar overkill.
Of het product viel gewoon tegen, of het gebruik blijkt toch anders, etc., etc.Frank schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:21:
[...]
Ja dan heb je gewoon niet goed zitten opletten en is Unlimited zwaar overkill.
[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-11-2025 12:27 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Mee eens. Ikzelf heb ook Unlimited. Gebruik maar 30 GB van de 500. VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).Room42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:26:
[...]
Of het product viel gewoon tegen.Nutteloos om daar zo'n waardeoordeel aan te hangen.
Ik heb nog niks afgesloten, het is een vraag of er iemand zoiets heeft ervaren.m181087 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:15:
[...]
In mijn ogen heb je dan niet op zitten letten bij het afsluiten van Unlimited.
Proton heeft gewoon een pricing pagina waar de verschillen in detail staan weergegeven. Tevens hebben ze nog een betaalde tussenvorm beschikbaar, namelijk Mail Plus.
Dat je van Mail Plus teruggaat naar Free zou ik logischer vinden dan vanuit Unlimited.
Wat voor ervaringen ben je naar op zoek dan?
StopEcocide schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:27:
[...] VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).
Dat lijkt me sterk.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Dan heb ik wat uit te zoeken. Thanks.
Lijkt me sterk dat het niet werkt, is enkel niet officieel ondersteund. Dat zegt best weinig bij Linux. Meestal is het puur om in te dekken omdat ze niet op alle duizenden distros kunnen testen. Maar Debian en Ubuntu zijn beide officieel supported, dus kans is groot dat hij gewoon werkt. Sterker nog, Proton geeft zelf aan dat reports zeggen dat het gewoon werkt.StopEcocide schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:27:
Mee eens. Ikzelf heb ook Unlimited. Gebruik maar 30 GB van de 500. VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).
Ook op Manjaro (gebruik ik zelf, Arch-based) nooit problemen gehad.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er achteraan.Cambionn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:35:
[...]
Lijkt me sterk dat het niet werkt, is enkel niet officieel ondersteund. Dat zegt best weinig bij Linux. Meestal is het puur om in te dekken omdat ze niet op alle duizenden distros kunnen testen. Maar Debian en Ubuntu zijn beide officieel supported, dus kans is groot dat hij gewoon werkt. Sterker nog, Proton geeft zelf aan dat reports zeggen dat het werkt.
Ook op Manjaro (gebruik ik zelf, Arch-based) nooit problemen gehad.
Dat is niet hoe ik de post interpreteerde maar dat kan ook idd.Room42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:26:
[...]
Of het product viel gewoon tegen, of het gebruik blijkt toch anders, etc., etc.Nutteloos om daar zo'n waardeoordeel aan te hangen.
Ik kan bevestigen dat VPN prima werkt op MintStopEcocide schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:27:
[...]
Mee eens. Ikzelf heb ook Unlimited. Gebruik maar 30 GB van de 500. VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).
Dat is wel een interessante insteek. Ik denk alleen dat je dan geen eigen domein kunt gebruiken?Maduth schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:30:
Trouwens,zZijn er mensen die ooit een Unlimited Abonnement hebben afgesloten, maar later ontdekten dat ze ook prima uit de voeten kunnen met de gratis versie? Zie mijn quote hierboven
Nu ik heb ontdekt dat Proton Drive samen werkt met mailBedge85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:09:
[...]
Dat is wel een interessante insteek. Ik denk alleen dat je dan geen eigen domein kunt gebruiken?
Ook een goede om wat meer van US tech af te zijn.
Ja, het simpel proberen te houden doet je username ook eer aan.Kipmetrijst schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:21:
Met de Black Friday actie toch maar eens de overstap gewaagd. Als zzper heb ik prive Google en zakelijk een Microsoft account voor O365. Nu met Proton dit eens proberen in 1 app te krijgen en dan scheiden met verschillende domeinen.
Ook een goede om wat meer van US tech af te zijn.
Have you tried turning it off and on again?
Ik heb even getwijfeld om van de actie gebruik te maken, ik vind het idee van proton prachtig maar unlimited is zwaar overkill voor mijn gebruik.Maduth schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:30:
Ik gebruik eigenlijk alleen maar mail en calendar, dus Mail Plus is meer dan zat.
- Aanmaken van meerdere email adressen gebruik ik vooral zodat ik elk account z'n eigen email kan geven, dat is al afgehandeld door een catch-all via cloudflare (toch ff een keer kijken of dat anders kan, cloudflare vertrouw ik meer dan een google, maar is ook al zo'n grote kolos met eigenlijk teveel macht)
- Drive heb ik niet nodig (gebruik het incidenteel om een bestandje te delen), heb thuis een simpel NASje draaien met 1TB aan opslag, backup naar een hetzner storage box.
- Proton Pass vind ik een beetje een eggs in one basket dingetje (en overstappen is moeite
- VPN heb ik persoonlijk geen voordeel aan (heb wel een Wireguard VPNetje naar het huisnetwerk)
- Wallet interesseert me al helemaal niks
Tja wat blijft er dan nog over
Zelf heb ik een custom domain met allemaal e-mail addressen er voor. diesnt1@domain.nl dienst2@domain.nl
Nu heb ik al gevonden dat je vrij makkelijk een catch all kan maken als je een paid plan hebt.
Alleen soms willen diensten dat je specifiek van een bepaald e-mail adres e-mailed.
Bij google kan je dan simpel een e-mail alias aanmaken en daar vanaf mailen (let op dit zijn niet die blah+dienst addressen). waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat je maximaal (met paid plan) 10 additionele e-mail addressen kan aanmaken waar je vanaf kan mailen.
Craag me dan af hoe makkelijk die weer te verwijderen/aantepasen zijn. vaak is communicatie via een dienst1@domain.nl redelijk tijdelijk. vaak iets in de richting van: ik heb garantie nodig
Deze zijn eenvoudig aan te maken en ook weer te verwijderen onder "Identity and addresses" in de Proton Mail instellingen.hellfighter87 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:12:
Craag me dan af hoe makkelijk die weer te verwijderen/aantepasen zijn. vaak is communicatie via een dienst1@domain.nl redelijk tijdelijk. vaak iets in de richting van: ik heb garantie nodig
Let dan wel op dat verschillende adressen verschillende PGP keys hebben, en je daar dus ook steeds nieuwe voor aanmaakt. Waarschijnlijk niet erg voor het gebruik dat @hellfighter87 beschrijft maar wel een goede algemene kanttekening voor wie PGP wel gebruikt.Bedge85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:
Deze zijn eenvoudig aan te maken en ook weer te verwijderen onder "Identity and addresses" in de Proton Mail instellingen.
Zou je overigens omheen kunnen door voor elk adres steeds een eigen key te uploaden die je zelf ergens (secure) bewaart voor als je een adres hebt verwijderd en opnieuw moet aanmaken. Maar dat kost wel wat bijhouden.
SimpleLogin overwogen? Zie ook de pinned posts van mij in dit topic.hellfighter87 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:12:
Zelf heb ik een custom domain met allemaal e-mail addressen er voor. diesnt1@domain.nl dienst2@domain.nl
Ik heb categorie+site@custom.tld en met een Sieve filter wordt dit ook automatisch gesorteerd.
Cc @RoanV
Ik zie niet helemaal in wat dit toevoegt als ik al een werkende catch-all email heb?blackd schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:25:
[...]
SimpleLogin overwogen? Zie ook de pinned posts van mij in dit topic.
Ik heb categorie+site@custom.tld en met een Sieve filter wordt dit ook automatisch gesorteerd.
Cc @RoanV
Als ik een nieuw account nodig heb laat ik bitwarden een gebruikersnaam (huppeldepup@domein.nl) en wachtwoord verzinnen. (dit is ook aan simplelogin te hangen trouwens)
https://bitwarden.com/nl-...-gebruikersnaam-genereren
Als blijkt dat ik spam op een bepaald adres krijg gaat dat hele ding in de blokkade
(Met bijkomend voordeel: een catch-all e-mail is een vrij generieke optie, hiermee zit ik niet vast aan een bepaalde provider of service)
In plaats van willekeurig gegenereerde adressen is categorie+site@domein.nl in combinatie met een sieve filter wel een interessant idee trouwens!
Dat je met SimpleLogin vanuit elke alias ook mails kunt verzenden. Dit i.t.t. het gelimiteerd aantal aliassen van je pakket bij Proton.RoanV schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:13:
Ik zie niet helemaal in wat dit toevoegt als ik al een werkende catch-all email heb?
Daarnaast kun je blokkeren per alias en per contact, dus als je spam krijgt op spammer@spamnetwerk.nl op je alias jouw@jouwdomein.nl kun je specifiek dat e-mailadres van de spammer blokkeren. Je kan natuurlijk ook de hele alias blokkeren.
En ik zie het gebruik naar buiten toe los van hoe je het inricht.
Naar buiten toe: dat je overal een e-mailadres opgeeft ("dienst@jouwdomein.nl") geeft je het inzicht via welke partij een mogelijk datalek heeft plaatsgevonden of via welke partij je e-mailadres is doorverkocht. Je kunt besluiten dat te blokkeren mocht er wat aan de hand zijn.
Hoe je het inricht: een catch-all of een SimpleLogin account zijn twee manieren om hiermee om te gaan. Je bent niet gebonden aan SimpleLogin, zou deze dienst verdwijnen dan kan je alsnog met een catchall alle e-mails kunnen ontvangen van de betreffende accounts. Echter, je levert wel wat flexibiliteit in zoals hierboven benoemd aan voordelen van SimpleLogin t.o.v. een catchall.
En als laatste: verlagen van afhankelijkheid van US big tech.
[ Voor 61% gewijzigd door blackd op 12-11-2025 09:06 . Reden: Toevoegingen over gebruik catchall en afhankelijkheid big tech ]
Ik hoef bijna nooit te antwoorden vanaf een alias, dus proton aliassen voldoen hierin voor mij.
Zeker een interessante optie, bedankt!
Als toevoeging: met deze vorm kan je ook mails in andere mail boxen laten komen dan die van jezelf, of juist in meerdere mailboxen tegelijk zonder gedoe met regeltjes in je outlook e.d.
Fijn voor een gezin situatie bijvoorbeeld
Mails van school krijgen zowel vrouw als ik binnen
Mails van de sportschool zijn voor vrouwlief
Mails van Tweakers zijn voor mij
enzoverder enzovoorts.
Je kan normaal natuurlijk "gewoon" je email veranderen om vanuit een andere alias te verzenden zolang het een valide mail is waar je recht hebt om vanuit te verzenden. Proton lijkt dit technisch gezien wel te ondersteunen, als je op een alias mail binnen krijgt (die niet als Proton mail staat) kun je namelijk wel reply'en met dezelfde alias. Je kan enkel geen nieuwe mail maken ermee omdat je enkel opties kan selecteren en niet daadwerkelijk het TO veld kan aanpassen. Je zou daardoor wel er omheen kunnen werken door jezelf een mail te sturen naar een alias, en dan de forward functie gebruiken om die alias in de TO field te krijgen. Niet heel praktisch, maar als het heel af en toe gebeurd werkbaar.blackd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:16:
Dat je met SimpleLogin vanuit elke alias ook mails kunt verzenden. Dit i.t.t. het gelimiteerd aantal aliassen van je pakket bij Proton.
Nu vraag ik mij ff wat af. Wellicht dat iemand het weet. In Proton's eigen interface kan je niet het mailadres aanpassen, maar in bijv. Thunderbird wel. Als je de bridge gebruikt (even andere voor- en nadelen daarvan ter zijde), accepteert Proton dan wel verzenden vanuit een alias die je niet in Proton hebt gezet of blokkeert de bridge hem dan?
Er blijven overigens wel verschillen tussen SimpleLogin en Proton als je dit doet. Zo zal een catch-all alles ontvangen wat naar jouw domein gaat, en kun je met SimpleLogin dat veel meer beheren.
[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-11-2025 10:19 ]