Proton discussie topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:05
Biedt Proton Drive functionaliteit die Google Drive op het zoeken (en vinden) van bestanden gebaseerd op bestandsinhoud? Dat wil zeggen dat je zoekt op op de bestandsinhoud (binnen ondersteunde bestandsformaten), en dus niet beperkt bent tot zoeken op bestandsnaam + extensie + datum/

De zoekfunctie van Google Drive is erg krachtig. Ik zou bij een overstap graag dezelfde zoekfunctionaliteiten zien.

Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@pastafan Lijkt er niet op. Ik krijg als ik zoek naar een tekst in een PDF:
No results found

Try searching by file name, date, or type.

Also try looking in Trash.
Is ook lastiger voor Proton Drive om een dergelijke feature te implementeren, omdat het end-to-end encrypted is, waardoor de indexatie in de browser moet plaatsvinden. Maar Proton Mail heeft het wel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Over Proton Drive gesproken, die Photo backup werkt uitstekend bij mij op Android (anders dan dat die onnodig meldingen geeft dat die gaat uploaden). Maar ik kan de 'Photo' directory wel in de web GUI zien maar niet lokaal krijgen op mijn PC. Is dit intended of mis ik ergens iets in een optie? Ik kan er ook niet wat over vinden online, ik denk dat ik ergens al 20x overheen gelezen heb of zo ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zadda
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:17
Dat er geen photo album lokaal op de pc is, is bij ook het geval.
Dus op moment waarschijnljk intended.

Hopelijk wordt dit wel eens toegevoegd als feature want is toch iets dat men mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:19
True schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:03:
Over Proton Drive gesproken, die Photo backup werkt uitstekend bij mij op Android (anders dan dat die onnodig meldingen geeft dat die gaat uploaden). Maar ik kan de 'Photo' directory wel in de web GUI zien maar niet lokaal krijgen op mijn PC. Is dit intended of mis ik ergens iets in een optie? Ik kan er ook niet wat over vinden online, ik denk dat ik ergens al 20x overheen gelezen heb of zo ..
Foto-backup is pas later aan Drive toegevoegd dacht ik. Eerste prioriteit was wellicht het maken van een back-up via de app en dan later de mogelijkheid het ook (goed) te beheren?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:31
Ik hoop op proton drive Sync voor linux. Dit omdat ik net naar proton ben overgestapt en bezig ben om over te stappen van Windows naar linux.

Verder vind ik het ook lastig dat het niet mogelijk is om vanuit proton contacten iemand te bellen of tot te voegen op Signal.

Tot slot, bovenstaande wordt vast opgelost, maar wat ik echt ga missen is de zoekfunctie qua gezichten, mensen in Google foto's.

Maar goed, het is tijd voor verandering en daarvoor moet ook wat ingeleverd worden. Waarschijnlijk komen er andere dingen voor terug, die ik nu nog niet weet.

@whahas e os is mijn langere termijn doel. Wellicht is je telefoon nog goed te verkopen en is het financieel en qua duurzaamheid niet meer zo zonde. (Ik zit ook met erg nieuwe telefoon, dus preek voor eigen parochie ;-) )

[ Voor 16% gewijzigd door KucingT op 27-02-2025 09:19 ]

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:05
Cyb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:29:
@pastafan Lijkt er niet op. Ik krijg als ik zoek naar een tekst in een PDF:

[...]

Is ook lastiger voor Proton Drive om een dergelijke feature te implementeren, omdat het end-to-end encrypted is, waardoor de indexatie in de browser moet plaatsvinden. Maar Proton Mail heeft het wel.
@Cyb dank je voor de terugkoppeling. Echt heel jammer dat Proton Drive deze zoekfunctionaliteit niet heeft.

Vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:15

Pazo

Mroaw?

pastafan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:16:

Vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?
Kijk / vraag hier eens: Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

• Gr4mpyC3t
KucingT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:16:
Ik hoop op proton drive Sync voor linux. Dit omdat ik net naar proton ben overgestapt en bezig ben om over te stappen van Windows naar linux.

Verder vind ik het ook lastig dat het niet mogelijk is om vanuit proton contacten iemand te bellen of tot te voegen op Signal.
In een blogpost van vorig jaar geven ze uitleg over de Linux client:
We value your feedback and recognize the Drive community’s desire for a dedicated Linux app. Currently, the few Linux developers we have are working on Proton VPN. In many countries, our VPN is the only one that works, so we must prioritize supporting our many VPN users facing bans and censorship around the world. We’re currently hiring more Linux developers to support this urgent mission and, when possible, these developers will turn their attention to Drive. One thing we are doing to move Drive for Linux forward is building a software development kit (SDK), so that members of the community can contribute to this journey, too.
Bron.

Het is in ieder geval op de radar bij ze. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KucingT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:16:

Volgens https://proton.me/support/proton-contacts-mobile zou je wel moeten kunnen bellen vanuit Proton contacten.

Signal is een ander verhaal, dan zou je moeten uitzoeken of je Proton contacten kan synchroniseren met de standaard contactapp. Of je wacht nog even, want Proton wil dit later nog faciliteren:
Upcoming features

Soon you’ll be able to:

- Sync the contacts in your Proton Mail app to the default contact app on your mobile device.
- Make Proton Contacts your default contacts app.

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 28-02-2025 01:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:20

Gotez

42

XWB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:03:
[...]

Volgens https://proton.me/support/proton-contacts-mobile zou je wel moeten kunnen bellen vanuit Proton contacten.

Signal is een ander verhaal, dan zou je moeten uitzoeken of je Proton contacten kan synchroniseren met de standaard contactapp. Of je wacht nog even, want Proton wil dit later nog faciliteren:

[...]
Dit laatste zou een hele fijne feature zijn. Nu inderdaad met fossify. Naar dan moet je contacten bijhouden zowel lokaal als in proton. Een sync zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:07

KL643

beeldaandemuur

Ik heb er niet op gewacht en heb daarvoor een Synology nasje gekocht met contacts, calendar en notes. De contacten worden gesynct via Davx5 op mijn Android telefoon. Hou je alles in eigen beheer. Persoonlijk vind ik de kalender van Proton niet fijn werken en dat is nu ook opgelost. Nu heb ik alleen nog Proton mail over.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:03:

[...]
Oh dat is dan ook vooruit gegaan. Heb die updates helemaal gemist. Nu nog hopen dat de sync binnenkort kan, dan ben ik echt helemaal blij. Dat is het enige wat ik echt mis sinds ik van Nextcloud ben overgestapt naar TransIP Stack (Proton Drive gebruik ik ook maar is té dichtgetimmerd voor wat ik met deze clouds doe, vandaar dat ik een 2e cloud naast Proton Drive heb).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cujXSCu-Igy5841v2ZrExrdoPGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kA17cgSbBorkK5Zjdhcx13Js.png?f=user_large

Kennelijk zijn 'ze' n.a.v. het vorige lek aan het graven geweest en hebben ze meer info van me. Maar ik heb bij het vorige lek de info uit mijn 'Identities' kaart in Proton Pass al verwijderd. Daar had ik voorheen wel wat gegevens in staan om formulieren in te vullen.

Net voor de zekerheid met mijn bank gebeld om de dagopname-limiet naar beneden bij te stellen.

Ook al kunnen ze niet alles hebben (ik heb namelijk geen creditcard of rijbewijs!), voelt dit toch wel een beetje naadje.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
Ik gebruik nu ruim een half jaar Proton Family. voornamelijk omdat ik een betrouwbare service zocht voor het backuppen van foto's voor mijn vrouw en mijzelf. Werkt prima.
Later het automatisch backuppen toegevoegd voor de Windows laptop van mijn schoonmoeder naar een eigen account voor haar. Draait als een zonnetje, geen omkijken meer naar.

Alleen krijg ik het niet voor elkaar om dit op MacOS te realiseren. De optie om bepaalde mappen te syncen met Proton Drive zit niet in de Drive app.

Ik wil graag mijn iCloud bestanden die allemaal in documenten zitten ook graag syncen met Proton Drive. Iemand een idee hoe je zoiets kan realiseren? Eventueel een 3e app die synct tussen Documenten (iCloud) en Proton Drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Campo di Casa Ik heb nog amper de Proton Drive app gebruikt, dus geen idee of het werkt, maar je zou kunnen proberen of het lukt met symbolic links of hard links op de MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 13:44
@Cyb vlak nadat ik hier poste zag ik Automator op de Macbook staan. Nooit gebruikt eigenlijk, maar ben al aan het kijken of ik hiermee RSync kan gebruiken om de map Documenten kan laten syncen met de Proton Drive.

Symbolic links en hard links, doesn't ring a bell. ga ik straks ff opzoeken.
ah... snap het. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Campo di Casa op 30-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 20:59
Denken jullie dat Proton ooit passwordless login gaat en kan ondersteunen? Of zou dat technisch onmogelijk zijn omdat je wachtwoord gebruikt wordt voor decryptie, zoals bijvoorbeeld hier wordt genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:03
Voor het Proton account zelf bedoel je?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik vind passwordless sign-in aan zich tricky. Iedereen met je hardware key kan erin, want vaak hebben die geen biometrics of secundair wachtwoord. Ik zou dat niet als login gebruiken voor Proton, gezien het belang van het account. Overigens zijn we er op werk daarom ook niet erg happig op en staan we het vaak juist niet toe.

MFA via FIDO2/U2F daarintegen is echt top. Maar dat kan al.

Nu nog de optie om geen OTP te hebben als je meerdere FIDO2/U2F erin hebt. Ik snap dat men bang is dat mensen geen rekening houden met kapotte of kwijtgeraakte hardware keys en dan 1 enkele erin hebben en uit hun account gelockt worden, maar door meerdere te vereisen kun je dat ook afvangen zonder een OTP secret te vereisen die na een lek door iedereen gebruikt kan worden (is de kans groot? Nee, maar wel mogelijk. Enkel FIDO2/U2F is nog altijd nóg mooier dan dat + OTP). Helaas zijn er weinig diensten die dat accepteren, maar Proton zou een goede partij zijn om daar mee te beginnen.

Maar onmogelijk is het vast niet. Onmogelijk is een groot woord. Maar je zal wel het hele authenticatiesysteem om moeten gooien en het wordt er waarschijnlijk niet beter op security-wise. 2 verschillende keys die hetzelfde moeten decrypten zal aan zich niet werken, dus dan moet er al een tussenlaag komen. En die laag zal, als je erbij weet te komen, alles kunnen decrypten. Wat weer ruimte geeft voor extra vulnerabilities (en voor Proton om zelf bij je data te komen, en hoewel ze al wat van je keys regelen en je ze dus tot zekere hoogte moet vertrouwen geeft dat ze wel toegang tot nog meer).

Al met al zie ik het niet zo snel gebeuren. Zowel ivm het decrypten van je account als de beveiligingtechnische risico's van passwordless sign-in (terwijl Jan Modaal het niet gebruikt. Het is dus, anders dan andere consessies die Proton doet, ook geen consessie om alternatief op Big Tech te zijn voor Jan Modaal).

[ Voor 31% gewijzigd door Cambionn op 03-04-2025 01:00 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:31
Mijn proton agenda is heel erg traag, wat waarschijnlijk komt doordat we veel agenda s in zitten met veel afspraken. Is het mogelijk om in de Android app dit te versnellen? Bijvoorbeeld door meer geheugen toe te wijzen of meer concreet aan te geven wat hij in moet laden?

Een afspraak voor deze week maken gaat prima, maar voor over drie weken leidt tot een agenda die er een minuut of langer leeg uit ziet. Tips welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-05 19:14
Cambionn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:44:
Nu nog de optie om geen OTP te hebben als je meerdere FIDO2/U2F erin hebt. ………..Helaas zijn er weinig diensten die dat accepteren, maar Proton zou een goede partij zijn om daar mee te beginnen. Maar onmogelijk is het vast niet.
Onmogelijk is het zeker niet, Apple doet dat ook voor je iCloud ID. Als je een security key toevoegt moeten dat er minimaal twee zijn en zodra je dat doet worden alle andere 2FA methoden automatisch uitgeschakeld, daar heb je geen keuze in. Voor versleuteling van data wordt je wachtwoord gebruikt dus dat is onafhankelijk van je 2FA methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
_--[]--__ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:06:
[...]

Onmogelijk is het zeker niet, Apple doet dat ook voor je iCloud ID. Als je een security key toevoegt moeten dat er minimaal twee zijn en zodra je dat doet worden alle andere 2FA methoden automatisch uitgeschakeld, daar heb je geen keuze in. Voor versleuteling van data wordt je wachtwoord gebruikt dus dat is onafhankelijk van je 2FA methode.
Sorry had ik wellicht duidelijker moeten opschrijven. Die "vast niet onmogelijk" en de rest van die alinea sloeg op het passwordless sign-in waarbij de hardware key dus ook je wachtwoord is welke normaal voor decrypten wordt gebruikt (wat de vraag was, Ik dwaalde beetje af over die MFA). Niet op het gebruik van FIDO2/U2F als enige MFA optie. Dat dat mogelijk is, is logisch idd. Ik klaagde enkel dat die optie bij de meeste diensten gewoon niet gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:52
Ik zit er aan te denken om proton family te gaan gebruiken.
Ik zie dat er verschillende Android apps zijn. Nu heb ik daar enkele vragen over.

Nu worden foto's en andere bestanden automatisch geupload naar Google drive. Werkt dit ook met drive van Proton?
Is er een makkelijke manier om de data over te zetten?

Ik heb begrepen dat mijn Gmail automatisch kan laten openen in proton mail.

Ik gebruik af en toe ook fedora Linux. Wil dat een beetje werken om mijn bestanden in Drive daar te laten zien en te laten synchroniseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
satshow schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:34:
Ik zit er aan te denken om proton family te gaan gebruiken.
Ik zie dat er verschillende Android apps zijn. Nu heb ik daar enkele vragen over.

Nu worden foto's en andere bestanden automatisch geupload naar Google drive. Werkt dit ook met drive van Proton?
Is er een makkelijke manier om de data over te zetten?
Foto's vanaf Android kan sowieso. Andere bestanden durf ik zo gauw niet te zeggen. Data overzetten heb ik handmatig gedaan, maar wellicht dat iemand daar een handigere manier voor weet.
Ik heb begrepen dat mijn Gmail automatisch kan laten openen in proton mail.
Je kan je gmail importeren, zodat alles wat daar nu in staat in Proton komt te staan. Wil je daarna ook de link zul je een forward tussen beiden moeten instellen. Zelf heb ik dat in het begin gedaan om mail af te vangen die ik was vergetrn te updaten, inmiddels is de oude al lange tijd verwijderd (toch weer een ToS minder waar ze akkoord op hebben).
Ik gebruik af en toe ook fedora Linux. Wil dat een beetje werken om mijn bestanden in Drive daar te laten zien en te laten synchroniseren.
Drive synchronisatie voor Linux bestaat nog niet, enkel voor PC en Mac. Staat op de planning maar ivm weinig Linux developers en focus op de VPN is daar geen ETA voor. Tot die tijd zit je op Linux aan de browser vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:24

KrazyJay

Dat sync van Linux met Proton Drive kan je faciliteren met rclone. Maar, het is dan geen eigen app met een GUI, en werkt imho beter op een NAS of fileserver dan als een volledige vervanging van de Drive app zoals je die op Windows hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik heb de vrije versie geïnstalleerd en de mail laten forwarden van Gmail.

In de browser zie ik de mail staan, echter in de Android app niet. Moet ik hiervoor ergens wat instellen?
Doe meer met mijn telefoon dan de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik kan het zo snel nergens vinden maar ondersteunt Proton e-mails als xyz.mailadres@protonmail.com? Dus dat je voor je e-mailadres xyz. kunt toevoegen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

https://proton.me/support/addresses-and-aliases
Als het specifek een suffix moet zijn, dan niet. Je kan met betalende accounts wel meer aliasen maken, uitgeschakelde aliasen tellen ook niet mee voor het limiet.

Ik gebruik Protonmail met Firefox Relay voor eindeloze, makkelijk aan te maken mail-aliasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
marc1990 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Ik neem aan dat niemand rclone dus gebruikt hier?
KrazyJay schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:18:
Dat sync van Linux met Proton Drive kan je faciliteren met rclone. Maar, het is dan geen eigen app met een GUI, en werkt imho beter op een NAS of fileserver dan als een volledige vervanging van de Drive app zoals je die op Windows hebt.
Ik heb gisteren met succes rclone op mijn Linux machine geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Phuncz schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:34:
https://proton.me/support/addresses-and-aliases
Als het specifek een suffix moet zijn, dan niet. Je kan met betalende accounts wel meer aliasen maken, uitgeschakelde aliasen tellen ook niet mee voor het limiet.

Ik gebruik Protonmail met Firefox Relay voor eindeloze, makkelijk aan te maken mail-aliasen.
Ik ben wel betalend maar heb desondanks een gelimiteerd aantal aliassen. Ik zoek dus iets als subscribtions@protonmail.com die ik ook kan gebruiken met bijvoorbeeld tweakers.subscriptions@protonmail.com, whatever.subscriptions@protonmail.com. Maar dat is dus niet mogelijk? Hide-my-email is niet altijd handig omdat je vanuit een dergelijk adres niet kunt mailen.

Ik wist niet dat uitgeschakelde aliassen niet meetellen voor de limiet. Dat geeft nog wel wat opties dan.

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 20-04-2025 16:26 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
evilution schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:24:
[...]

Ik ben wel betalend maar heb desondanks een gelimiteerd aantal aliassen. Ik zoek dus iets als subscribtions@protonmail.com die ik ook kan gebruiken met bijvoorbeeld tweakers.subscriptions@protonmail.com, whatever.subscriptions@protonmail.com. Maar dat is dus niet mogelijk? Hide-my-email is niet altijd handig omdat je vanuit een dergelijk adres niet kunt mailen.

Ik wist niet dat uitgeschakelde aliassen niet meetellen voor de limiet. Dat geeft nog wel wat opties dan.
Ik weet niet wat voor betalend lid je bent maar bij sommige abonnementen (iig bij Ultimate) krijg je ook SimpleLogin. Volgens mij is dat ook onderdeel van Proton Pass.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat klopt.

Ik heb daar inmiddels al hele conversaties mee gehad met een bedrijf waardoor ze niet mijn echte e-mail adres hadden terwijl ik wel gewoon kan reageren op hun reacties.
Ideaal!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
Ik heb zojuist ook een Proton account aangemaakt. Mijn reden is om minder afhankelijk te zijn/gebruik te maken van amerikaanse services. Daar komt bij dat mijn hoofd-mail-adres inmiddels de grootste verzamelaar van spam is, ook al gebruik ik dat sinds een aantal jaren niet meer voor online registratie bij niet-serieuze instanties.

Ik wil eigenlijk ook een verse nieuwe start maken, waarbij ik de zaken meteen goed wil verdelen.

Mijn huidige opzet is dat ik 3 mail-accounts heb (bij outlook). 1 serieus, eigenlijk bedoeld voor serieuze instanties en vrienden/familie. 1 alternatief, bedoeld voor forum-registraties en online accounts. 1 shopping adres, bedoeld voor registraties bij online winkels.

Echter Proton biedt de optie tot aliassen en ik vroeg mij af hoe ik dat dus het beste kan aanvliegen.
Is het zinvol om nog steeds specifieke mail-adressen te hebben zoals ik voorheen had? Of maakt het eigenlijk niet uit wanneer je toch gebruikmaakt van aliassen? Ik wil dan de aliassen gebruiken om voor elke instantie/winkel een alias in te stellen, zodat ik weet waar de potentiele spam vandaan komt en die alias meteen kan uitschakelen.

Ik heb meteen een unlimited abonnement genomen, met het idee dat ik ook overga op proton drive en VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
LA-384 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:28:
Ik heb zojuist ook een Proton account aangemaakt. Mijn reden is om minder afhankelijk te zijn/gebruik te maken van amerikaanse services. Daar komt bij dat mijn hoofd-mail-adres inmiddels de grootste verzamelaar van spam is, ook al gebruik ik dat sinds een aantal jaren niet meer voor online registratie bij niet-serieuze instanties.

Ik wil eigenlijk ook een verse nieuwe start maken, waarbij ik de zaken meteen goed wil verdelen.

Mijn huidige opzet is dat ik 3 mail-accounts heb (bij outlook). 1 serieus, eigenlijk bedoeld voor serieuze instanties en vrienden/familie. 1 alternatief, bedoeld voor forum-registraties en online accounts. 1 shopping adres, bedoeld voor registraties bij online winkels.

Echter Proton biedt de optie tot aliassen en ik vroeg mij af hoe ik dat dus het beste kan aanvliegen.
Is het zinvol om nog steeds specifieke mail-adressen te hebben zoals ik voorheen had? Of maakt het eigenlijk niet uit wanneer je toch gebruikmaakt van aliassen? Ik wil dan de aliassen gebruiken om voor elke instantie/winkel een alias in te stellen, zodat ik weet waar de potentiele spam vandaan komt en die alias meteen kan uitschakelen.

Ik heb meteen een unlimited abonnement genomen, met het idee dat ik ook overga op proton drive en VPN.
Wat mij betreft is dat wel zinvol, ja. Met die aanpak zie je, zoals je zelf al zegt, haarfijn waar de spam vandaan komt.

Zelf heb ik bovenop deze methode een eigen domein aangemaakt speciaal voor aliassen. Op deze manier kan je zelfs mijn echte e-mailadres niet afleiden van de alias.

Voorbeeld: gr4mpyc3t@mijndomein.nl als echt e-mailadres en kpn.dubbed@aliasdomein.nl als alias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kruchenko
  • Laatst online: 19:52
@LA-384

Ik heb zelf mijn hoofd proton adres, en daaronder een waslijst aan aliassen voor elk account. ProtonPass maakt het overigens erg makkelijk om een alias aan te maken bij het creëeren van inloggegevens.

Ook heb ik bij SimpleLogin een simpel eigen domein [edit: een ander domein dan mijn primaire] gekoppeld, waarmee je on the fly aliassen kan maken.
SimpleLogin herkent als er een mail wordt gestuurd naar dat domein, en maakt daar een alias voor aan.

Erg handig als je mondeling of bij een kiosk wordt gevraagd voor je e-mail. Gewoon iets invullen en zodra de eerste mail komt, wordt het een alias.

Misschien is er een betere of andere manier, maar dit is hoe ik het doe. En dat bevalt voor mijn use case prima

[ Voor 3% gewijzigd door Kruchenko op 21-04-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Laatst online: 16:51
Ik had nog voor de overname van SimpleLogin door Proton al een betaald account.

Ik werk daar met domains waardoor ik mailadressen krijg zoals bijvoorbeeld abc@def.simplelogin.com of xyz@def.simplelogin.com met een forward naar mijn mailadres van Proton.

“def” is mijn eigen naam. Wil ik nog anoniemer zijn dan heb ik een domain die niet herleidbaar is, bijvoorbeeld “abc@xxx.simplelogin.com”.

Let op: de mailadressen hier genoemd zijn illustratief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Reden voor mij om met eigen domeinnamen te werken, is dat je niet langer afhankelijk bent van een dienst voor de domeinnaam.

Mocht het er ooit van komen dat Proton gekke dingen gaat doen, dan kan ik zonder al te veel moeite met mijn eigen domeinnaam naar een andere dienst toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hmm, oke, ik had idd begrepen dat simplelogin ook bij proton hoorde, maar als ik het goed begrijp is dat nog steeds een afzonderlijk iets en worden aliassen binnen proton gewoon aan je bestaande mail-adres toegevoegd? Dus bijvoorbeeld; bol.LA-384@pm.me, terwijl je via simplelogin daar een eigen naam aan kunt geven? zoals bijvoorbeeld bol@shopping.simplelogin.com? Ik zie nu dat ik idd een domein kan aanmaken waarbij ik dan elke prefix kan gebruiken bij registratie op een website en dit automatisch toegevoegd wordt.

Ik maak nu nog gebruik van bitwarden password manager, maar misschien kan ik idd beter overgaan op protonpass als dat zoveel meer gebruiksgemak biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruchenko
  • Laatst online: 19:52
Gr4mpyC3t schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:14:
Reden voor mij om met eigen domeinnamen te werken, is dat je niet langer afhankelijk bent van een dienst voor de domeinnaam.

Mocht het er ooit van komen dat Proton gekke dingen gaat doen, dan kan ik zonder al te veel moeite met mijn eigen domeinnaam naar een andere dienst toe.
Dat is inderdaad ook een mooi voordeel van werken met eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

Heeft zo'n eigen domeinnaam nog nadelen tov een van proton of simplelogin? Ik zie dat ik voor een paar euro per jaar een eigen domein kan registreren, maar is verkeer dan ook inzichtelijk voor die partij? Ik zit totaal niet in de ICT, dus heb echt geen benul hoe dat allemaal in elkaar steekt.

Een nadeel wat ik kan bedenken is dat een eigen domeinnaam makkelijker te herleiden kan zijn, omdat je de enige bent met die domeinnaam, terwijl "simplelogin.com" aanzienlijk meer gebruikers kent. Bovendien heb je dan ook weer met nóg weer een partij te maken. Maar goed, je kunt je wel afvragen hoezeer een gewone burger een doelwit kan worden voor gerichte aanvallen van derden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
LA-384 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:28:
[...]

Heeft zo'n eigen domeinnaam nog nadelen tov een van proton of simplelogin? Ik zie dat ik voor een paar euro per jaar een eigen domein kan registreren, maar is verkeer dan ook inzichtelijk voor die partij? Ik zit totaal niet in de ICT, dus heb echt geen benul hoe dat allemaal in elkaar steekt.

Een nadeel wat ik kan bedenken is dat een eigen domeinnaam makkelijker te herleiden kan zijn, omdat je de enige bent met die domeinnaam, terwijl "simplelogin.com" aanzienlijk meer gebruikers kent. Bovendien heb je dan ook weer met nóg weer een partij te maken. Maar goed, je kunt je wel afvragen hoezeer een gewone burger een doelwit kan worden voor gerichte aanvallen van derden.
Een nadeel kan zijn dat je zelf het beheer moet voeren over een domeinnaam. Concreet betekent dat dat je moet zorgen voor een tijdige verlenging en dat je de domeinnaam in Proton aan moet melden. Daar zitten wat stappen aan vast.

Het gaat mij ook niet zozeer om aanvallen, maar wel om onafhankelijkheid. Een eigen domeinnaam blijft van mij zolang ik ervoor betaal. Je kiest zelf de domeinnaam uit en hoeft ook niet herleidbaar te zijn. Ik heb bijvoorbeeld een verbastering van mijn achternaam geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:28:
[...]

Een mogelijk nadeel is dat wanneer je een custom domain met catch-all en aliases gebruikt, je geen mail kunt versturen vanaf die alias tot je die aanmaakt in je Proton account. Voor mij geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.

In theorie ben je iets minder anoniem met een custom domain. Maar is dit heel anders dan wanneer je hetzelfde emailadres gebruikt voor verschillende websites? Big Tech weet echt wel wie je bent ongeacht van welke email je gebruikt. Elke browser heeft een unieke fingerprint. Whois info is tegenwoordig standaard redacted en behalve je contact email kunnen ze niks achterhalen. Gewoon een Proton adres voor gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Frank op 21-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik zit te twijfelen tussen een proton mailadres of een eigen domein kiezen.
Vraag is natuurlijk waar ergens een domein te registreren en met hoeveel data eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:03
satshow schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:13:
Ik zit te twijfelen tussen een proton mailadres of een eigen domein kiezen.
Vraag is natuurlijk waar ergens een domein te registreren en met hoeveel data eigenlijk.
Volgens mij kun je bij tuta email ook meteen een domein registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
DCB87 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:34:
Binnenkort Proton weer verlengen met 2 jaar. Heeft iemand ervaring met verlengen via CashbackXL? Bij aanmelden destijds heb ik dat via CashbackXL gedaan vanwege de 20% cashback. (bijna €35) Op hun website staat:

[Afbeelding]

Lijkt er dus op dat je bij vernieuwen ook weer 20% krijgt. Scheelt toch weer een hoop. Iemand dit al gedaan?
Heb je dit nog geprobeerd? Ik wil ook verlengen dmv van CashbackXL maar Proton lijkt geen optie aan te bieden om handmatig te verlengen, enkel automatisch dus zonder cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye

Ben je dan ook niet afhankelijk van een max aantal aliassen die je provider of abonnement mogelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SniperEye schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:47:
[...]
Ben je dan ook niet afhankelijk van een max aantal aliassen die je provider of abonnement mogelijk maakt?
Proton heeft een onbeperkt aantal aliassen dat je aan mag maken. De domeinnaam koop ik ergens anders en koppel ik aan Proton.

Wellicht snap ik niet goed wat je precies bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Frank schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:17:
[...]

Een mogelijk nadeel is dat wanneer je een custom domain met catch-all en aliases gebruikt, je geen mail kunt versturen vanaf die alias tot je die aanmaakt in je Proton account. Voor mij geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden.
"Een custom domain met catch-all en aliases" is eigenlijk helemaal niet iets dat bestaat. De adressen (of dat nou werkelijk inboxes zijn of aliases) bestaan alleen op de ontvangende mailserver, daar heeft je domein niks mee te maken.

@SniperEye dat is voor jou dus ook relevant. De aanbieder van je maildienst is Proton, het enige wat je doet bij de partij waar je je domein registreert is de DNS instellen. Proton bepaalt dus jouw mogelijkheden (en prijzen) voor het aanmaken van adressen, aliassen, etc.

Voor @satshow geldt dat 'de hoeveelheid data' die de aanbieder waar je je domein host helemaal geen factor is. Het enige verkeer wat er voor je mail naartoe gaat zijn DNS-requests. Opslagruimte heb je alleen nodig als je er óók een website wilt hosten (staat helemaal los van mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:04
TheNameIsBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:44:
[...]

Heb je dit nog geprobeerd? Ik wil ook verlengen dmv van CashbackXL maar Proton lijkt geen optie aan te bieden om handmatig te verlengen, enkel automatisch dus zonder cashback.
Nee, heb er even naar gekeken, maar volgens mij is verlengen toch niet mogelijk op die manier. Heb dus gewoon zonder cashback weer verlengt voor 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
DCB87 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:41:
[...]

Nee, heb er even naar gekeken, maar volgens mij is verlengen toch niet mogelijk op die manier. Heb dus gewoon zonder cashback weer verlengt voor 2 jaar.
Jammer! Mijn abonnement verloopt op 1 juni en ik heb auto-renew uitgeschakeld in de hoop dat ik handmatig kan verlengen. Mocht dat lukken dan koppel ik dat terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Gr4mpyC3t schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:01:
[...]

Proton heeft een onbeperkt aantal aliassen dat je aan mag maken. De domeinnaam koop ik ergens anders en koppel ik aan Proton.

Wellicht snap ik niet goed wat je precies bedoelt?
Vermoedelijk snap ik het zelf niet helemaal hoe een eigen domein i.c.m. Proton zou werken.

@Patriot maakt het wel enigszins duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:09
#meelezen.

Ik ben ook niet heel erg thuis qua tech, als het gaat om alles wat met codes te maken heeft.

Werkt dan onderstaande opzet?

Hoofdadres proton (inlog): geheim
Alias 1: registratie Simplelogin met daarachter alle shopping e.d.
Alias 2 en verder: groep per type (bijv bank, verzekeraar)

Zover ik weet kan je hierin altijd alsnog een eigen domein aanmaken en tijdsgewijs zaken overzetten.

Is dit in basis een simpele maar afdoende opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SniperEye schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:10:
[...]

Vermoedelijk snap ik het zelf niet helemaal hoe een eigen domein i.c.m. Proton zou werken.

@Patriot maakt het wel enigszins duidelijk.
Bericht van Patriot helpt inderdaad, wellicht nog eens wat extra in verdiepen als je dat zou willen. De informatie die je nodig hebt kan ik je ook wel geven, maar gaat wellicht wat voorbij aan het doel van dit topic. Laat maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SimonBR39 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:41:
#meelezen.

Ik ben ook niet heel erg thuis qua tech, als het gaat om alles wat met codes te maken heeft.

Werkt dan onderstaande opzet?

Hoofdadres proton (inlog): geheim
Alias 1: registratie Simplelogin met daarachter alle shopping e.d.
Alias 2 en verder: groep per type (bijv bank, verzekeraar)

Zover ik weet kan je hierin altijd alsnog een eigen domein aanmaken en tijdsgewijs zaken overzetten.

Is dit in basis een simpele maar afdoende opzet?
Dat is ongeveer hoe ik het ingericht heb. Maar je moet vooral kijken wat voor jou werkt. En je kunt altijd achteraf dingen aanpassen als je dat handig vindt.

Eigen domein gebruik ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Klopt het dat Proton drive op dit moment nog niet de optie heeft om meerdere mappen van m'n Android telefoon te syncen? Ik zie alleen het onderdeel "fotos", wat alleen screenshots en met m'n telefoon gemaakte foto's bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:44:
Klopt het dat Proton drive op dit moment nog niet de optie heeft om meerdere mappen van m'n Android telefoon te syncen? Ik zie alleen het onderdeel "fotos", wat alleen screenshots en met m'n telefoon gemaakte foto's bevat.
Wat bedoel je precies met 'meerdere mappen' synchroniseren? Meestal werkt het andersom, waar je een map van Proton Drive op Android krijgt en je juist daar je bestanden en submappen in gaat zetten. Dat is niet iets specifieks vanuit Proton Drive trouwens. OneDrive doet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gr4mpyC3t Ik ben er niet zo in thuis, dus op voorhand sorry als ik verkeerde termen of verkeerde aannames maak.

Standaard synced m'n android telefoon met google drive. Als ik het me goed herinner kon ik op m'n telefoon via de google foto's of google files app selecteren welke mappen gesynced werden met google drive, zodat elk bestand wat aan die mappen werd toegevoegd, ook geupload werd naar google drive.

Ik had gehoopt dat ik datzelfde kon doen met Proton Drive, maar vooralsnog ben ik die optie nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Frank schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:17:
Big Tech weet echt wel wie je bent ongeacht van welke email je gebruikt. Elke browser heeft een unieke fingerprint. Whois info is tegenwoordig standaard redacted en behalve je contact email kunnen ze niks achterhalen. Gewoon een Proton adres voor gebruiken.
Op zich ben ik niet zo bang voor big-tech in de zin van dat ik zo geen echte nadelige gevolgen zie. Op de pc gebruik ik standaard een vpn, staat u-block-origin, privacybadger en noscript geïnstalleerd, dus volgens mij worden de meeste zoniet alle tracking-onderdelen geblokkeerd.

Op m'n mobiel en tablet gebruik ik de duckduckgo webbrowser, die ingebouwde vpn en blokkering van apptracking heeft, hoewel dat momenteel uitgeschakeld is door gebruik van proton VPN. Ik moet nog uitzoeken welke manier de beste bescherming biedt.

Edit:
Ik ben er nu achter dat die duckduckgo privacy browser (zoals het genoemd wordt) geen echte VPN is, maar als een VPN functioneert om tot bepaalde hoogte apptracking te blokkeren. Voor de buitenwereld veranderd mijn IP dus niet.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 27-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:56:
@Gr4mpyC3t Ik ben er niet zo in thuis, dus op voorhand sorry als ik verkeerde termen of verkeerde aannames maak.

Standaard synced m'n android telefoon met google drive. Als ik het me goed herinner kon ik op m'n telefoon via de google foto's of google files app selecteren welke mappen gesynced werden met google drive, zodat elk bestand wat aan die mappen werd toegevoegd, ook geupload werd naar google drive.

Ik had gehoopt dat ik datzelfde kon doen met Proton Drive, maar vooralsnog ben ik die optie nog niet tegengekomen.
Geeft niet, het belangrijkste is dat we elkaar goed begrijpen. Ik zal de juiste termen ook niet altijd gebruiken. Dit soort integratie ken ik alleen van Android/Google Drive en iOS/iCloud Drive. Dat komt doordat Google en Apple beide producten maken en het daardoor aantrekkelijker proberen te maken ten opzichte van alternatieven.

Diensten die losstaan van Android en iOS hebben vaak alleen de mogelijkheid om een map binnen de verkenner op Android/iOS te plaatsen en een back-up te maken van je fotobibliotheek. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gr4mpyC3t Hm, ok, klinkt ergens ook wel logisch, misschien dat die functie uberhaupt afgeschermd is binnen android/iOS voor derde partijen om reden van "veiligheid"?

Wellicht dat je met een extra app zoiets wel kunt regelen, een app die bepaalde mappen synced met die map die naar proton drive synced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:
@Gr4mpyC3t Hm, ok, klinkt ergens ook wel logisch, misschien dat die functie uberhaupt afgeschermd is binnen android/iOS voor derde partijen om reden van "veiligheid"?
Ja daar kan je de klok gelijk op zetten.
Wellicht dat je met een extra app zoiets wel kunt regelen, een app die bepaalde mappen synced met die map die naar proton drive synced.
Op Android heb je wellicht meer kans om een oplossing te vinden, binnen iOS krijg je dat eigenlijk niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Ik maak al vele jaren gebruik van Onedrive. Mijn NAS maakt iedere nacht een backup van Onedrive, en syncen de telefoons van mijn vrouw en mijzelf dagelijks fotos naar Onedrive. Is dit een beetje fatsoenlijk te migreren naar Proton Drive toe? Het zijn echt een heleboel foto's. En stel dat mijn dochter 100 foto's schiet, staan die dan mixed door een foto library heen of heeft ieder zijn eigen plekje? En zoja, zijn daar dan leuke share mogelijkheden dat we als gezin een mapje kunnen maken waar we foto's naar toe schuiven?

Ook heb ik een heleboel bestanden over te brengen en hoeft niet iedereen in het gezin daar bij te kunnen (wat mij betreft). Dit staat op de NAS en sync elke nacht dit deel weer naar Onedrive. Zo is Onedrive voor mij de cloud backup van mijn NAS, en andersom.

Ik zoek versimpeling en eenvoud. Het is zo rommelig in mijn gezin. Ik heb een eigen domein naam, gebruik ook gmail, maar ook exchange voor email, heb een office pakket ivm Onedrive, en gebruik daardoor Outlook. En soms hier en daar wat office producten. En is er natuurlijk ook Gmail overal, en een Google familie agenda.

Ik vraag me soms af waar ik aan wil beginnen, want het werkt nu een soort van. Maar wel een beetje houtje touwtje.

Een gezins abbo is best aan de prijs, maar dan heeft iedereen ook een VPN en kan ik het misschien wat beter 'netjes' houden qua accounts, en waar dit dan allemaal onderhouden wordt. En een klein beetje onder de Big Tech paraplu proberen te komen, ook al is het maar voor het idee.

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 27-04-2025 19:09 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
RoyK schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:07:
Ik maak al vele jaren gebruik van Onedrive. Mijn NAS maakt iedere nacht een backup van Onedrive, en syncen de telefoons van mijn vrouw en mijzelf dagelijks fotos naar Onedrive. Is dit een beetje fatsoenlijk te migreren naar Proton Drive toe? Het zijn echt een heleboel foto's. En stel dat mijn dochter 100 foto's schiet, staan die dan mixed door een foto library heen of heeft ieder zijn eigen plekje? En zoja, zijn daar dan leuke share mogelijkheden dat we als gezin een mapje kunnen maken waar we foto's naar toe schuiven?

Ook heb ik een heleboel bestanden over te brengen en hoeft niet iedereen in het gezin daar bij te kunnen (wat mij betreft). Dit staat op de NAS en sync elke nacht dit deel weer naar Onedrive. Zo is Onedrive voor mij de cloud backup van mijn NAS, en andersom.

Ik zoek versimpeling en eenvoud. Het is zo rommelig in mijn gezin. Ik heb een eigen domein naam, gebruik ook gmail, maar ook exchange voor email, heb een office pakket ivm Onedrive, en gebruik daardoor Outlook. En soms hier en daar wat office producten. En is er natuurlijk ook Gmail overal, en een Google familie agenda.

Ik vraag me soms af waar ik aan wil beginnen, want het werkt nu een soort van. Maar wel een beetje houtje touwtje.

Een gezins abbo is best aan de prijs, maar dan heeft iedereen ook een VPN en kan ik het misschien wat beter 'netjes' houden qua accounts, en waar dit dan allemaal onderhouden wordt. En een klein beetje onder de Big Tech paraplu proberen te komen, ook al is het maar voor het idee.
Pfoe, grote vraag met ook veel verschillende kanttekeningen en overwegingen. Hier een poging op (soort van) chronologische volgorde van je vragen:
  1. Synchronisatie van je fotobibliotheek gaat prima met de Proton Drive apps. Ik heb nog niet gekeken naar een sync van NAS <—-> Proton Drive. Ik synchroniseer nu gewoon naar beide vanaf de telefoon.
  2. Ieder gezinslid krijgt een eigen account, de fotobibliotheken zijn dan ook afzonderlijk van elkaar. Je kunt onderling foto’s delen, maar deze functie staat nog in de kinderschoenen.
  3. Mail samenbrengen onder een eigen domeinnaam is best handig. Jij bent de baas over dat domein en dus ook jouw e-mailadres. Je zal accounts moeten omzetten naar het nieuwe e-mailadres dat je in Proton aanmaakt. Mail uit Outlook/GMail kan met een synchronisatie overgezet worden.
  4. Agenda’s vind ik niet zo sterk in Proton. Die kun je eigenlijk alleen in de eigen Proton app gebruiken en de functionaliteit valt best tegen. Daar pak ik Apple Calendar nog voor.
Zoiets? Het is goed om te bedenken dat Proton een andere visie heeft dan big tech: namelijk het beschermen van jouw gegevens. Dat knarst ontzettend met interoperabiliteit en integratie. Het kan wel, maar misschien niet op het niveau dat je gewend bent van Apple/Google/Microsoft.

Lees je goed in over Proton en/of stel je vervolgvragen hier. Alleen dan kan je met zekerheid zeggen of je het roer voor de gehele familie om kan/wil gooien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Gr4mpyC3t schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:52:
[...]

Pfoe, grote vraag met ook veel verschillende kanttekeningen en overwegingen. Hier een poging op (soort van) chronologische volgorde van je vragen:
  1. Synchronisatie van je fotobibliotheek gaat prima met de Proton Drive apps. Ik heb nog niet gekeken naar een sync van NAS <—-> Proton Drive. Ik synchroniseer nu gewoon naar beide vanaf de telefoon.
  2. Ieder gezinslid krijgt een eigen account, de fotobibliotheken zijn dan ook afzonderlijk van elkaar. Je kunt onderling foto’s delen, maar deze functie staat nog in de kinderschoenen.
  3. Mail samenbrengen onder een eigen domeinnaam is best handig. Jij bent de baas over dat domein en dus ook jouw e-mailadres. Je zal accounts moeten omzetten naar het nieuwe e-mailadres dat je in Proton aanmaakt. Mail uit Outlook/GMail kan met een synchronisatie overgezet worden.
  4. Agenda’s vind ik niet zo sterk in Proton. Die kun je eigenlijk alleen in de eigen Proton app gebruiken en de functionaliteit valt best tegen. Daar pak ik Apple Calendar nog voor.
Zoiets? Het is goed om te bedenken dat Proton een andere visie heeft dan big tech: namelijk het beschermen van jouw gegevens. Dat knarst ontzettend met interoperabiliteit en integratie. Het kan wel, maar misschien niet op het niveau dat je gewend bent van Apple/Google/Microsoft.

Lees je goed in over Proton en/of stel je vervolgvragen hier. Alleen dan kan je met zekerheid zeggen of je het roer voor de gehele familie om kan/wil gooien. :)
Dankjewel voor de genomen moeite! Ik vind het echt een lastig onderwerp. In zijn geheel. "Weg van big tech" is een interessante ambitie, maar ik ben tegen veel obstakels gebotst en tot de conclusie gekomen dat het me weinig heeft gebracht, en vooral veel tijd heeft gekost.

Neemt niet weg dat ik het wil blijven proberen, maar het moet natuurlijk wel werken in het gezin. Ik blijf me verder verdiepen en zal vast nog met wat vragen komen :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wij (partner en ik, geen kinderen) zijn momenteel bezig met de overstap van Google naar Proton.

Gmail --> Proton Mail:
Migratietool werkt prima, je hele mailarchief wordt overgezet en hij stelt een forward voor je in zodat mails die nog op Gmail binnenkomen worden doorgestuurd naar je Proton adres.

Google Calendar --> Proton Calendar:
Ook hier werkt de migratietool goed, al mijn afspraken (ook terugkerend) zijn netjes overgezet. Mijn partner en ik delen onze persoonlijke agenda's met elkaar, dit werkt ook prima. Extra agenda's aanmaken om te delen werkt ook prima.

Dingen die ik mis maar prima mee te leven tot nu toe:
-Geen native Ipad app, dan krijg je de telefoon app. Dit los ik nu op met de webapp.
-Geen integratie met maps: je kunt wel locaties invullen op afspraken, maar dit intregreert niet met een Maps dienst (dus hij zoekt geen adressen voor je op, en je kan niet er niet op klikken om te navigeren.
-Geen suggestie vanuit emails om een agenda afspraak aan te maken (of ik ben het nog niet tegengekomen :))

Lastpass --> Proton Pass:
Ook hier weer goede migratietool, alle items zijn netjes overgezet. De apps en browser extensies werken ook goed.
Hier zit het meeste werk voor deze migratie: al mijn accounts langslopen en inlogs aanpassen met een gegenereerd email alias. Blijkbaar heb ik ondertussen zo'n 300 accounts verzameld in mijn online bestaan, dus mooi moment om daar doorheen te gaan en waar mogelijk ook accounts te laten verwijderen.

Geen VPN --> Proton VPN:
Ik heb nu standaard de VPN aanstaan op mijn iPhone, Ipad, browser en Apple TV. Heel af en toe werkt er iets niet en moet ik de VPN uitzetten (zelfscannen via de AH app bij Albert Heijn bijvoorbeeld). Verder werkt hij goed, we hebben al een keer de locatie aangepast om een seizoen van een serie te kijken dat in Nederland niet beschikbaar is. Verder worden best wat advertenties geblokkeerd. Hier op Tweakers doet hij dat erg goed :$

Google Drive --> Proton Drive:
Nog niet aan begonnen. Wat in ieder geval nu mist tov Google Drive is ondersteuning van spreadsheets (aanmaken en in samenwerken, voor documenten is dat er al wel). Ga ik mee aan de slag als ik klaar ben met mijn accounts.

Onze foto's staan verder in iCloud, en ik denk dat dat nog wel zo blijft. De integratie hiervan binnen het Apple ecosysteem is echt te goed :o Wel heb ik al gezien dat de Proton Drive app ook prima automatisch foto's kan backuppen. Maar goed, weggaan van het Apple (software)ecosysteem is niet ons doel, weggaan van Google wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satshow
Glitch schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:39:
Wij (partner en ik, geen kinderen) zijn momenteel bezig met de overstap van Google naar Proton.

Gmail --> Proton Mail:
Migratietool werkt prima, je hele mailarchief wordt overgezet en hij stelt een forward voor je in zodat mails die nog op Gmail binnenkomen worden doorgestuurd naar je Proton adres.

Google Calendar --> Proton Calendar:
Ook hier werkt de migratietool goed, al mijn afspraken (ook terugkerend) zijn netjes overgezet. Mijn partner en ik delen onze persoonlijke agenda's met elkaar, dit werkt ook prima. Extra agenda's aanmaken om te delen werkt ook prima.

Dingen die ik mis maar prima mee te leven tot nu toe:
-Geen native Ipad app, dan krijg je de telefoon app. Dit los ik nu op met de webapp.
-Geen integratie met maps: je kunt wel locaties invullen op afspraken, maar dit intregreert niet met een Maps dienst (dus hij zoekt geen adressen voor je op, en je kan niet er niet op klikken om te navigeren.
-Geen suggestie vanuit emails om een agenda afspraak aan te maken (of ik ben het nog niet tegengekomen :))

Lastpass --> Proton Pass:
Ook hier weer goede migratietool, alle items zijn netjes overgezet. De apps en browser extensies werken ook goed.
Hier zit het meeste werk voor deze migratie: al mijn accounts langslopen en inlogs aanpassen met een gegenereerd email alias. Blijkbaar heb ik ondertussen zo'n 300 accounts verzameld in mijn online bestaan, dus mooi moment om daar doorheen te gaan en waar mogelijk ook accounts te laten verwijderen.

Geen VPN --> Proton VPN:
Ik heb nu standaard de VPN aanstaan op mijn iPhone, Ipad, browser en Apple TV. Heel af en toe werkt er iets niet en moet ik de VPN uitzetten (zelfscannen via de AH app bij Albert Heijn bijvoorbeeld). Verder werkt hij goed, we hebben al een keer de locatie aangepast om een seizoen van een serie te kijken dat in Nederland niet beschikbaar is. Verder worden best wat advertenties geblokkeerd. Hier op Tweakers doet hij dat erg goed :$

Google Drive --> Proton Drive:
Nog niet aan begonnen. Wat in ieder geval nu mist tov Google Drive is ondersteuning van spreadsheets (aanmaken en in samenwerken, voor documenten is dat er al wel). Ga ik mee aan de slag als ik klaar ben met mijn accounts.

Onze foto's staan verder in iCloud, en ik denk dat dat nog wel zo blijft. De integratie hiervan binnen het Apple ecosysteem is echt te goed :o Wel heb ik al gezien dat de Proton Drive app ook prima automatisch foto's kan backuppen. Maar goed, weggaan van het Apple (software)ecosysteem is niet ons doel, weggaan van Google wel :)
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben wel benieuwd of je een eigen domein hebt voor de email of maak je gebruik van proton mail zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glitch
  • Niet online
Ik gebruik geen eigen domein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Glitch schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:39:

Geen VPN --> Proton VPN:
Ik heb geregeld dat ik met deze VPN veel stroom gebruik en dat zaken net niet lekker werken. Meestal duurt het ook een tijdje voordat ik daar achter kom. Alleen tijdelijk uitzetten gaat makkelijk. Misschien toch weer eens proberen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Wat zou het voordeel zijn van een eigen domein? Ik heb nu een eigen domein maar daar mag ik steeds meer per jaar voor aftikken. Het enige argument dat ik kan bedenken is dat je wat minder afhankelijk ben voor de toekomst?
Ik neem aan dat je dan een ...@proton.me adres krijg toch?

[ Voor 31% gewijzigd door RoyK op 30-04-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
RoyK schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:34:
Wat zou het voordeel zijn van een eigen domein? Ik heb nu een eigen domein maar daar mag ik steeds meer per jaar voor aftikken. Het enige argument dat ik kan bedenken is dat je wat minder afhankelijk ben voor de toekomst?

[...]

Exact. Een domeinnaam is van jou en blijft van jou.

Een domeinnaam kan ook verhuisd worden, niet alle partijen zijn even goedkoop/duur. Een stukje vrijheid/onafhankelijkheid mag best geld kosten, vind ik dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Persoonlijker, professioneler, niet op domain een filtering toe te passen (bijv. alle @gmail.com gaat naar de spam) én inderdaad een stukje zekerheid onafhankelijk van je leverancier van mailservices.

Daarbij heb je wel jaarlijks terugkomende kosten en een kleine impact op privacy gezien je bij SIDN* wel wat persoonsgegevens hebt staan.

*bij andere tld's is dat anders.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Voor het domein zit ik nu bij TransIP. Dat kan natuurlijk best iets goedkoper. Daar ga ik dan maar eens over dubben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:20

Gotez

42

[...]

Met ddns benaderen van je eigen diensten die je thuis draait? Teminste, daar gebruik ik het vooral voor. Plus inderdaad dat overstappen naar een andere provider zo gefixed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

[...]

Houd er verder rekening mee dat als je alles met je eigen domein doet, je privacy omlaag gaat. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat je n.a.w. gegevens gelekt worden i.c.m. het domein, vooral met een club als SIDN (bij .nl domeinen) die whois privacy bescherming verbiedt om vervolgens zelf gegevens te lekken.
Je kan dat compenseren door meerdere domeinen te gebruiken, of een deel op Proton/SimpleLogin domeinen te zetten.

Bij Proton zijn verschillende formaten email adressen mogelijk:
  1. custom_alias @ eigen_domein
  2. custom_alias @ proton . me (beperkt aantal)
  3. random_alias @ simplelogin . com (onbeperkt)
  4. custom_alias @ custom_subdomain . simplelogin . com (beperkt aantal custom_domain, onbeperkt custom_alias)
  5. custom_alias . random_string @ simplelogin . com (onbeperkt)
Formaat 4 komt het dichtste in de buurt van een eigen domein t.o.v. het nemen van een eigen domein en deze koppelen aan Proton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Cyb schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:20:
[...]

Houd er verder rekening mee dat als je alles met je eigen domein doet, je privacy omlaag gaat. Het is namelijk een kwestie van tijd voordat je n.a.w. gegevens gelekt worden i.c.m. het domein, vooral met een club als SIDN (bij .nl domeinen) die whois privacy bescherming verbiedt om vervolgens zelf gegevens te lekken.
Je kan dat compenseren door meerdere domeinen te gebruiken, of een deel op Proton/SimpleLogin domeinen te zetten.

Bij Proton zijn verschillende formaten email adressen mogelijk:
  1. custom_alias @ eigen_domein
  2. custom_alias @ proton . me (beperkt aantal)
  3. random_alias @ simplelogin . com (onbeperkt)
  4. custom_alias @ custom_subdomain . simplelogin . com (beperkt aantal custom_domain, onbeperkt custom_alias)
  5. custom_alias . random_string @ simplelogin . com (onbeperkt)
Formaat 4 komt het dichtste in de buurt van een eigen domein t.o.v. het nemen van een eigen domein en deze koppelen aan Proton.
Goed punt! Een mix van aliassen gebruiken kan altijd, zeker als je echt ‘burner mailadressen’ wil maken is het simplelogin domein prima. Mooie tip, thanks. (y)

Voor overige accounts zoals bij webwinkels of diensten waar je toch al je NAW-gegevens in moet vullen heeft het dan weer minder zin om daar omslachtig over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Niet online

[...]

Klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:41

Punkrocker

Mostly harmless

Ik wil graag een item in de agenda zetten op elke laatste dag van de maand.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Als ik het maandelijks laat terugkeren staat het op elke 30e van de maand. Als ik het op de 31e aanmaak dan komt de afspraak slechts om de maand op en slaat het de kortere maanden over.

Is er ergens een vinkje oid wat ik nog moet zetten?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glitch
  • Niet online
Hmm dat kan ik zo gauw ook niet vinden. Hij komt wel met contextuele opties, als ik bijvoorbeeld een herhalende afspraak vandaag plan komt hij met de optie "elke maand op de eerste vrijdag", of bij afgelopen woensdag "elke maand op de laatste woensdag".

Maar dat is net niet wat je wil helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Punkrocker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:43:
Ik wil graag een item in de agenda zetten op elke laatste dag van de maand.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Als ik het maandelijks laat terugkeren staat het op elke 30e van de maand. Als ik het op de 31e aanmaak dan komt de afspraak slechts om de maand op en slaat het de kortere maanden over.

Is er ergens een vinkje oid wat ik nog moet zetten?
Zoiets zou idd erg handig zijn. Dan kan ik heel gemakkelijk (bijv.) de “vriendenweekend” erin zetten. Dat icm met een reminder van 4 weken ervoor… _/-\o_

Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Maar ik zie het helaas ook niet bij de opties staan.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:41

Punkrocker

Mostly harmless

Thnx voor het meedenken.
Op het grote WWW kon ik ook alleen maar opmerkingen vinden van mensen die het ook graag willen.
Kwamen met oplossingen als de 1e dag van de maand gebruiken en dan een reminder 24 uur van tevoren.
Of je Google-agenda importeren want daar kan het wel. Maar het is juist de bedoeling om weg te gaan van Google... |:(

Dan maar via een omweg. 12 verschillende opvoeren voor elke maan en dan jaarlijks herhalen. (En dan kom je nog in de knoop met schrikkeljaren)
Het is behelpen voorlopig.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Misschien een beetje Nederlandse mindset haha.. maar ik ben aan het nadenken of ik nog even een leuke deal moet afwachten bij Proton. Sowieso zit ik met Exchange nog even tot a december en moet ik mijzelf een overstap momentum gunnen. Doet Proton wel eens aan leuke acties wat kan schelen? En doe je dat dan ieder jaar weer proberen te vernieuwen? In mijn dagelijkse zaakjes met abonnementen probeer ik vaak in de Black Friday periode iets af te sluiten zodat ik ieder jaar probeer een upgrade dealtje te scoren voor minder. Met sommige dingen lukt dat best, zoals telefoon abbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:37:
Misschien een beetje Nederlandse mindset haha.. maar ik ben aan het nadenken of ik nog even een leuke deal moet afwachten bij Proton. Sowieso zit ik met Exchange nog even tot a december en moet ik mijzelf een overstap momentum gunnen. Doet Proton wel eens aan leuke acties wat kan schelen? En doe je dat dan ieder jaar weer proberen te vernieuwen? In mijn dagelijkse zaakjes met abonnementen probeer ik vaak in de Black Friday periode iets af te sluiten zodat ik ieder jaar probeer een upgrade dealtje te scoren voor minder. Met sommige dingen lukt dat best, zoals telefoon abbo's.
Black Friday doet Proton meestal wel. Soms ook op andere momenten maar durf zo niet te zeggen of daar een vast ritme in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik denk dat ik begin met alleen mail, even zoeken waar ik een eigen domein kan aanschaffen.
Denk dat ik dit samen met de vrouw ga doen. Binnenkort vakantie, denk dat ik er dan aan begin.

Wel even zoeken wat het goedkoopste is voor 2 personen.
Allebei het mail plus of het duo account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
RoyK schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:37:
Ze hebben aan het eind van het jaar inderdaad acties.
Overweeg dan ook het 2-jarige abonnement te nemen, die is volgens mij het voordeligst. Verhoudingsgewijs natuurlijk.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satshow
whahas schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Ze hebben aan het eind van het jaar inderdaad acties.
Overweeg dan ook het 2-jarige abonnement te nemen, die is volgens mij het voordeligst. Verhoudingsgewijs natuurlijk.
Is dat per maand te betalen of voor 2 jaar ineens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
satshow schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Is dat per maand te betalen of voor 2 jaar ineens?
Voor 2 jaar in één keer.

[ Voor 15% gewijzigd door StopEcocide op 04-05-2025 08:06 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:00
StopEcocide schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Voor 2 jaar in één keer.
Ik zie hier https://proton.me/nl/pass/pricing#compare-plans niets over de mogelijkheid een 2-jaarlijks abonnement af te sluiten. Zie ik iets over het hoofd?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Meubelmaker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Ik zie hier https://proton.me/nl/pass/pricing#compare-plans niets over de mogelijkheid een 2-jaarlijks abonnement af te sluiten. Zie ik iets over het hoofd?
Binnenkort wordt bij mij het bedrag afgeschreven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPnsXoccVjnXVAIIClnoo1SlYnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VEhXvCGeManelsJ6BXEIqLOX.png?f=fotoalbum_large

Al heb ik op Proton Uservoice stemmen zien opgaan om dit te wijzigen naar maandelijkse afschrijving. Geen idee of ze dit in de toekomst gaan aanpassen. Zal voor Proton wel goedkoper zijn om 2-jaarlijkse transacties te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door StopEcocide op 04-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:37
Met Black Friday kon ik ook alleen maar een 1-jarig abonnement afsluiten. Uiteindelijk kon ik dit met twee jaar verlengen, ook met de korting. Dus zodra je een abonnement hebt, krijg je de optie met twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:42
Afgelopen week overgestapt van Google Worspace naar Proton. Proton Mail vind ik heel redelijk werken, de interface vind ik eenvoudiger en daardoor prettiger dan de interface van GMail.

Waar ik minder over te spreken ben is de kalender. Bijvoorbeeld, wanneer ik snel door mijn kalender navigeer met de knop "Volgende week", treedt er een bug op waarbij de evenementen op een dag de laadstatus blijven behouden (zie https://drive.proton.me/urls/J4ME22HNVC#35xeMuefmYLc voor plaatje), als ik dan weer op een volgende week klik en weer terug ga, is het probleem verholpen. Het probleem treedt ook niet op als ik elke keer 3 seconden wacht voordat ik naar een vorige of volgende dag navigeer.

De Android-app is ook buggy, vandaag was ineens het evenement Moederdag op 11 mei verdwenen, pas na in- en uitloggen op de app verscheen het evenement weer. Ik heb in de app gezocht maar ik zie geen manier om een kalender synchronisatie te forceren.

Wat is jullie ervaring met de Proton Kalender, is het bruikbaar voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Meubelmaker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Als je via https://protonvpn.com/pricing gaat en dan bovenin op Proton Unlimited klikt, kun je wel voor 2 jaar afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Bedge85 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:30:
Afgelopen week overgestapt van Google Worspace naar Proton. Proton Mail vind ik heel redelijk werken, de interface vind ik eenvoudiger en daardoor prettiger dan de interface van GMail.

Waar ik minder over te spreken ben is de kalender. Bijvoorbeeld, wanneer ik snel door mijn kalender navigeer met de knop "Volgende week", treedt er een bug op waarbij de evenementen op een dag de laadstatus blijven behouden (zie https://drive.proton.me/urls/J4ME22HNVC#35xeMuefmYLc voor plaatje), als ik dan weer op een volgende week klik en weer terug ga, is het probleem verholpen. Het probleem treedt ook niet op als ik elke keer 3 seconden wacht voordat ik naar een vorige of volgende dag navigeer.

De Android-app is ook buggy, vandaag was ineens het evenement Moederdag op 11 mei verdwenen, pas na in- en uitloggen op de app verscheen het evenement weer. Ik heb in de app gezocht maar ik zie geen manier om een kalender synchronisatie te forceren.

Wat is jullie ervaring met de Proton Kalender, is het bruikbaar voor je?
Persoonlijk vind ik het het een draak van een kalender en kon ik er niet aan wennen. Ik gebruik altijd de agenda view en die vind ik in Proton niet fijn. Voor mij een reden om het anders aan te pakken en heb ik er een Synology nasje erbij gekocht om daar een eigen kalender op te draaien. Met de app One Calender (Android / Win) en Thunderbird werkt dit voor mij veel fijner. Maar goed, dit is mijn persoonlijke smaak (visueel). Op zich werkte de Proton Kalender verder prima.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Ik heb mijzelf er eigenlijk al die tijd niet in verdiept, maar ik begrijp het ook niet helemaal:

Moet ik voor het aanmaken van een subdomein bij SimpleLogin een betaald domein laten registeren?

Ik ben overigens al Premium user bij SL.

[ Voor 10% gewijzigd door StopEcocide op 05-05-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
KL643 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Persoonlijk vind ik het het een draak van een kalender en kon ik er niet aan wennen. Ik gebruik altijd de agenda view en die vind ik in Proton niet fijn. Voor mij een reden om het anders aan te pakken en heb ik er een Synology nasje erbij gekocht om daar een eigen kalender op te draaien. Met de app One Calender (Android / Win) en Thunderbird werkt dit voor mij veel fijner. Maar goed, dit is mijn persoonlijke smaak (visueel). Op zich werkte de Proton Kalender verder prima.
Je bedoelt dat de UX niet fijn is van de app? Daar ben ik het wel mee eens, maar het stoort me niet echt, als het doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik vind de agenda modus het fijnste werken voor mij. Bij Proton krijg je erboven en maand indeling die ik niet gebruik en storend vind. Die van Google was fijn (maar van Google) vandaar dat ik nu die van Synology gebruik.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind de kalender app van proton eigenlijk ook maar ruk. Ik gebruik op mijn telefoon DigiCal en sla alleen lokaal op. Telefoon heb ik altijd bij me en synchronisatie met andere apps vind ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
Ik heb wel zitten denken, waarom pakken ze niet de code van een populaire opensource kalender-app, bijvoorbeeld Etar of Fosify Calendar, vervolgens bouwen ze hier hun eigen CalDAV-bridge in, en publiceren dit als Proton Calendar in de store. Ze hoeven dan alleen nog maar resources te stoppen in een goed ingebouwde CalDAV-bridge, terwijl ze als "front-end" een kalender gebruiken met een bewezen trackrecord en die ook populair is.

Het zelfde trucje, maar dan met CardDAV, zou moeten werken voor een contact-app. Of nog beter, ze publiceren (daarnaast) een generieke Android-bridge met ondersteuning voor IMAP, SMTP, CalDAV en CardDAV, zodat iedereen zelf zijn favoriete apps kan kiezen en gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Bedge85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:10:
Ik heb wel zitten denken, waarom pakken ze niet de code van een populaire opensource kalender-app, bijvoorbeeld Etar of Fosify Calendar, vervolgens bouwen ze hier hun eigen CalDAV-bridge in, en publiceren dit als Proton Calendar in de store. Ze hoeven dan alleen nog maar resources te stoppen in een goed ingebouwde CalDAV-bridge, terwijl ze als "front-end" een kalender gebruiken met een bewezen trackrecord en die ook populair is.

Het zelfde trucje, maar dan met CardDAV, zou moeten werken voor een contact-app. Of nog beter, ze publiceren (daarnaast) een generieke Android-bridge met ondersteuning voor IMAP, SMTP, CalDAV en CardDAV, zodat iedereen zelf zijn favoriete apps kan kiezen en gebruiken.
Voor de eerste. Zou kunnen. Dan ziet het er echter niet meer specifiek uit als een Proton app. Daarnaast moet het ook op iOS draaien en dan oogt het niet meer uniform met daar. Je krijgt ook kans dat men Proton er lui om gaat noemen en dat het PR-technisch niet handig is.

Voor die 2e, zo'n bridge is wat werk en heeft nadelen. Ze hebben hem voor mailclients op desktop. Maar het "probleem" is dat Proton alles encrypt (probleem tussen haakjes, want het is juist goed maar maakt dit extra lastig), waardoor je dus een stuk custom code moet schrijven voor die bridge die ook weer onderhouden moet worden. Vervolgens staan de bestanden unencrypted op de telefoon (omdat de bridge ze moet decrypten voor de app), terwijl ze nu de bestanden encrypted op je device kunnen zetten en de app kunnen laten decrypten. Daardoor kunnen andere malicious apps er bijvoorbeeld niet bij, wat met een bridge wel een risico formt.

Overigens vind ik de Proton Calendar app zelf juist fijner dan de alternatieven. Heb er nog nooit irritatie aan ervaren. Hooguit dat ik ondersteuning zou willen voor Material Design of custom themes zodat hij bij de rest van mijn telefoon past kwa kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
@Cambionn Je hebt gelijk dat bridge inbouwen in een bestaande calendar-app het e2ee-principe breekt. Dus dat zou dan een van de problemen zijn die opgelost moeten worden als ze een bestaande app gebruiken.

Typisch dat de app bij jou blijkbaar wel goed functioneert. Blijkbaar bestaat er een "happy path" om de calendar probleemloos te gebruiken, maar ik heb hem nog niet ontdekt.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste