• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij staat die functie in de backlog (al wel een tijdje overigens).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:35
Yup oa deze

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 17:31
Ik ben waarschijnlijk late to the party en misschien klopt mijn idee ook niet, maar klopt het dat er zoiets bestaat als een Lifetime voor een eenmalige prijs van €199 voor Individuen?

Lumo geeft zoiets aan, maar ik kan nergens iets vinden. Behalve een loterij/auction in 2020. Bestaat de lifetime nog of ben ik abuis?

Als ik voor €199 eenmalig betaling voorgoed klaar ben dan ben ik zéér geïnteresseerd!

Edit: of geldt dit alleen voor Pass? https://account.proton.me/pass/signup?
plan=passlifetime2024&currency=USD

Edit2: het was achteraf bezien weer een gevalletje waarin Lumo achterhaalde info gaf.

[ Voor 30% gewijzigd door StopEcocide op 10-11-2025 17:34 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Volgens mij was dat alleen voor Pass.

• StopEcocide
Commendatore schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:42:
Volgens mij was dat alleen voor Pass.
Thanks voor je antwoord! Tot dit teleurstellende besef kom ik nu ook. Ik ben bereid om er zelfs meer voor neer te leggen, als ik met 1 vast bedrag voor de rest van mijn leven een abonnement kan afsluiten. Jammer dat die mogelijkheid er niet is. Ik ben bezig om te migreren van het ene Unlimited account naar een nieuw Unlimited en word door Lumo nu met een dooie mus blij gemaakt. :|

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-12 15:51
Je kan toch je subscriptie stop zetten en de BF deal van 2026 gebruiken? (Als ze dat doen)

Ik heb gebruik gemaakt van de BF deal van dit jaar, als verloopt die rond de zelfde tijd. En dan weer een verlengen met een BF deal?

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:15

Maduth

Probeersel

Sentimental-Hat schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:48:
[...]

Je kan toch je subscriptie stop zetten en de BF deal van 2026 gebruiken? (Als ze dat doen)

Ik heb gebruik gemaakt van de BF deal van dit jaar, als verloopt die rond de zelfde tijd. En dan weer een verlengen met een BF deal?
True, maar dat kan wel voor uitdagingen zorgen, als je bijvoorbeeld meer dan 200g data in je cloud hebt staan of meerdere vaults hebt in je Pass. Althans, dat zou ik dan kunnen voorstellen. Zelf heb ik een analyse gedaan en weet dat als je alleen Drive hebt [47 p/jaar], dan deel je dat met je gratis e-mail account. Pass gebruik ik ook, maar ik heb alleen 2 vaults nodig. Met andere woorden, ik twijfel of unlimited wel nodig is voor mij. (enigszins off-topic)

• Maduth

Maduth

Probeersel

Trouwens,zZijn er mensen die ooit een Unlimited Abonnement hebben afgesloten, maar later ontdekten dat ze ook prima uit de voeten kunnen met de gratis versie? Zie mijn quote hierboven ;)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:39
Maduth schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:30:
Trouwens,zZijn er mensen die ooit een Unlimited Abonnement hebben afgesloten, maar later ontdekten dat ze ook prima uit de voeten kunnen met de gratis versie? Zie mijn quote hierboven ;)
In mijn ogen heb je dan niet op zitten letten bij het afsluiten van Unlimited.
Proton heeft gewoon een pricing pagina waar de verschillen in detail staan weergegeven. Tevens hebben ze nog een betaalde tussenvorm beschikbaar, namelijk Mail Plus.
Dat je van Mail Plus teruggaat naar Free zou ik logischer vinden dan vanuit Unlimited.

Wat voor ervaringen ben je naar op zoek dan?

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Teruggaan van Unlimited naar Free betekent dus dat je feitelijk alleen een proton mail-adres gebruikt, hooguit sporadisch een VPN nodig hebt, <15GB op je drive hebt staan en/of een klein aantal Pass entries.

Ja dan heb je gewoon niet goed zitten opletten en is Unlimited zwaar overkill.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frank schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:21:
[...]
Ja dan heb je gewoon niet goed zitten opletten en is Unlimited zwaar overkill.
Of het product viel gewoon tegen, of het gebruik blijkt toch anders, etc., etc. :? Nutteloos om daar zo'n waardeoordeel aan te hangen. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-11-2025 12:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• StopEcocide
Room42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:26:
[...]

Of het product viel gewoon tegen. :? Nutteloos om daar zo'n waardeoordeel aan te hangen. |:(
Mee eens. Ikzelf heb ook Unlimited. Gebruik maar 30 GB van de 500. VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).

• Maduth

Maduth

Probeersel

m181087 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:15:
[...]

In mijn ogen heb je dan niet op zitten letten bij het afsluiten van Unlimited.
Proton heeft gewoon een pricing pagina waar de verschillen in detail staan weergegeven. Tevens hebben ze nog een betaalde tussenvorm beschikbaar, namelijk Mail Plus.
Dat je van Mail Plus teruggaat naar Free zou ik logischer vinden dan vanuit Unlimited.

Wat voor ervaringen ben je naar op zoek dan?
Ik heb nog niks afgesloten, het is een vraag of er iemand zoiets heeft ervaren.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
StopEcocide schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:27:
[...] VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).
offtopic:
Dat lijkt me sterk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• StopEcocide
Room42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:32:
[...]
offtopic:
Dat lijkt me sterk.
Dan heb ik wat uit te zoeken. Thanks.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mee eens. Ikzelf heb ook Unlimited. Gebruik maar 30 GB van de 500. VPN ook niet (schijnt niet te werken op Linux Mint).
Lijkt me sterk dat het niet werkt, is enkel niet officieel ondersteund. Dat zegt best weinig bij Linux. Meestal is het puur om in te dekken omdat ze niet op alle duizenden distros kunnen testen. Maar Debian en Ubuntu zijn beide officieel supported, dus kans is groot dat hij gewoon werkt. Sterker nog, Proton geeft zelf aan dat reports zeggen dat het gewoon werkt.

Ook op Manjaro (gebruik ik zelf, Arch-based) nooit problemen gehad.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• StopEcocide
Cambionn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:35:
[...]
Lijkt me sterk dat het niet werkt, is enkel niet officieel ondersteund. Dat zegt best weinig bij Linux. Meestal is het puur om in te dekken omdat ze niet op alle duizenden distros kunnen testen. Maar Debian en Ubuntu zijn beide officieel supported, dus kans is groot dat hij gewoon werkt. Sterker nog, Proton geeft zelf aan dat reports zeggen dat het werkt.

Ook op Manjaro (gebruik ik zelf, Arch-based) nooit problemen gehad.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er achteraan.

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:26:
[...]

Of het product viel gewoon tegen, of het gebruik blijkt toch anders, etc., etc. :? Nutteloos om daar zo'n waardeoordeel aan te hangen. |:(
Dat is niet hoe ik de post interpreteerde maar dat kan ook idd.
[...]

Ik kan bevestigen dat VPN prima werkt op Mint :)

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-12 20:11
Dat is wel een interessante insteek. Ik denk alleen dat je dan geen eigen domein kunt gebruiken?

• Maduth

Maduth

Probeersel

Bedge85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:09:
[...]

Dat is wel een interessante insteek. Ik denk alleen dat je dan geen eigen domein kunt gebruiken?
Nu ik heb ontdekt dat Proton Drive samen werkt met mail :+

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:33
Met de Black Friday actie toch maar eens de overstap gewaagd. Als zzper heb ik prive Google en zakelijk een Microsoft account voor O365. Nu met Proton dit eens proberen in 1 app te krijgen en dan scheiden met verschillende domeinen.
Ook een goede om wat meer van US tech af te zijn.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:56
Kipmetrijst schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:21:
Met de Black Friday actie toch maar eens de overstap gewaagd. Als zzper heb ik prive Google en zakelijk een Microsoft account voor O365. Nu met Proton dit eens proberen in 1 app te krijgen en dan scheiden met verschillende domeinen.
Ook een goede om wat meer van US tech af te zijn.
Ja, het simpel proberen te houden doet je username ook eer aan. :+

Have you tried turning it off and on again?

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-12 13:22
Ik heb even getwijfeld om van de actie gebruik te maken, ik vind het idee van proton prachtig maar unlimited is zwaar overkill voor mijn gebruik.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar mail en calendar, dus Mail Plus is meer dan zat.

- Aanmaken van meerdere email adressen gebruik ik vooral zodat ik elk account z'n eigen email kan geven, dat is al afgehandeld door een catch-all via cloudflare (toch ff een keer kijken of dat anders kan, cloudflare vertrouw ik meer dan een google, maar is ook al zo'n grote kolos met eigenlijk teveel macht)
- Drive heb ik niet nodig (gebruik het incidenteel om een bestandje te delen), heb thuis een simpel NASje draaien met 1TB aan opslag, backup naar een hetzner storage box.
- Proton Pass vind ik een beetje een eggs in one basket dingetje (en overstappen is moeite :+ ), daarin voorzien door bitwarden (2FA in KeepassXC/DX)
- VPN heb ik persoonlijk geen voordeel aan (heb wel een Wireguard VPNetje naar het huisnetwerk)
- Wallet interesseert me al helemaal niks

Tja wat blijft er dan nog over :D

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-12 18:38
Ik zit ook naar de deal te kijken, nu heb ik google workspace....
Zelf heb ik een custom domain met allemaal e-mail addressen er voor. diesnt1@domain.nl dienst2@domain.nl

Nu heb ik al gevonden dat je vrij makkelijk een catch all kan maken als je een paid plan hebt.
Alleen soms willen diensten dat je specifiek van een bepaald e-mail adres e-mailed.

Bij google kan je dan simpel een e-mail alias aanmaken en daar vanaf mailen (let op dit zijn niet die blah+dienst addressen). waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat je maximaal (met paid plan) 10 additionele e-mail addressen kan aanmaken waar je vanaf kan mailen.

Craag me dan af hoe makkelijk die weer te verwijderen/aantepasen zijn. vaak is communicatie via een dienst1@domain.nl redelijk tijdelijk. vaak iets in de richting van: ik heb garantie nodig

• Bedge85
hellfighter87 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:12:
Craag me dan af hoe makkelijk die weer te verwijderen/aantepasen zijn. vaak is communicatie via een dienst1@domain.nl redelijk tijdelijk. vaak iets in de richting van: ik heb garantie nodig
Deze zijn eenvoudig aan te maken en ook weer te verwijderen onder "Identity and addresses" in de Proton Mail instellingen.

• Cambionn
  • Niet online
Bedge85 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:
Deze zijn eenvoudig aan te maken en ook weer te verwijderen onder "Identity and addresses" in de Proton Mail instellingen.
Let dan wel op dat verschillende adressen verschillende PGP keys hebben, en je daar dus ook steeds nieuwe voor aanmaakt. Waarschijnlijk niet erg voor het gebruik dat @hellfighter87 beschrijft maar wel een goede algemene kanttekening voor wie PGP wel gebruikt.

Zou je overigens omheen kunnen door voor elk adres steeds een eigen key te uploaden die je zelf ergens (secure) bewaart voor als je een adres hebt verwijderd en opnieuw moet aanmaken. Maar dat kost wel wat bijhouden.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Zelf heb ik een custom domain met allemaal e-mail addressen er voor. diesnt1@domain.nl dienst2@domain.nl
SimpleLogin overwogen? Zie ook de pinned posts van mij in dit topic.
Ik heb categorie+site@custom.tld en met een Sieve filter wordt dit ook automatisch gesorteerd.
Cc @RoanV

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• RoanV
blackd schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:25:
[...]

SimpleLogin overwogen? Zie ook de pinned posts van mij in dit topic.
Ik heb categorie+site@custom.tld en met een Sieve filter wordt dit ook automatisch gesorteerd.
Cc @RoanV
Ik zie niet helemaal in wat dit toevoegt als ik al een werkende catch-all email heb?

Als ik een nieuw account nodig heb laat ik bitwarden een gebruikersnaam (huppeldepup@domein.nl) en wachtwoord verzinnen. (dit is ook aan simplelogin te hangen trouwens)
https://bitwarden.com/nl-...-gebruikersnaam-genereren
Als blijkt dat ik spam op een bepaald adres krijg gaat dat hele ding in de blokkade :)

(Met bijkomend voordeel: een catch-all e-mail is een vrij generieke optie, hiermee zit ik niet vast aan een bepaalde provider of service)

In plaats van willekeurig gegenereerde adressen is categorie+site@domein.nl in combinatie met een sieve filter wel een interessant idee trouwens!

• blackd
  • Niet online
RoanV schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:13:
Ik zie niet helemaal in wat dit toevoegt als ik al een werkende catch-all email heb?
Dat je met SimpleLogin vanuit elke alias ook mails kunt verzenden. Dit i.t.t. het gelimiteerd aantal aliassen van je pakket bij Proton.
Daarnaast kun je blokkeren per alias en per contact, dus als je spam krijgt op spammer@spamnetwerk.nl op je alias jouw@jouwdomein.nl kun je specifiek dat e-mailadres van de spammer blokkeren. Je kan natuurlijk ook de hele alias blokkeren.

En ik zie het gebruik naar buiten toe los van hoe je het inricht.
Naar buiten toe: dat je overal een e-mailadres opgeeft ("dienst@jouwdomein.nl") geeft je het inzicht via welke partij een mogelijk datalek heeft plaatsgevonden of via welke partij je e-mailadres is doorverkocht. Je kunt besluiten dat te blokkeren mocht er wat aan de hand zijn.

Hoe je het inricht: een catch-all of een SimpleLogin account zijn twee manieren om hiermee om te gaan. Je bent niet gebonden aan SimpleLogin, zou deze dienst verdwijnen dan kan je alsnog met een catchall alle e-mails kunnen ontvangen van de betreffende accounts. Echter, je levert wel wat flexibiliteit in zoals hierboven benoemd aan voordelen van SimpleLogin t.o.v. een catchall.

En als laatste: verlagen van afhankelijkheid van US big tech.

[ Voor 61% gewijzigd door blackd op 12-11-2025 09:06 . Reden: Toevoegingen over gebruik catchall en afhankelijkheid big tech ]

• RoanV
Ah, ik had mij niet gerealiseerd dat je ook kan verzenden vanaf elke alias.
Ik hoef bijna nooit te antwoorden vanaf een alias, dus proton aliassen voldoen hierin voor mij.

Zeker een interessante optie, bedankt!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12 09:04
Als toevoeging: met deze vorm kan je ook mails in andere mail boxen laten komen dan die van jezelf, of juist in meerdere mailboxen tegelijk zonder gedoe met regeltjes in je outlook e.d.
Fijn voor een gezin situatie bijvoorbeeld
Mails van school krijgen zowel vrouw als ik binnen
Mails van de sportschool zijn voor vrouwlief
Mails van Tweakers zijn voor mij
enzoverder enzovoorts.

• Cambionn
  • Niet online
blackd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:16:
Dat je met SimpleLogin vanuit elke alias ook mails kunt verzenden. Dit i.t.t. het gelimiteerd aantal aliassen van je pakket bij Proton.
Je kan normaal natuurlijk "gewoon" je email veranderen om vanuit een andere alias te verzenden zolang het een valide mail is waar je recht hebt om vanuit te verzenden. Proton lijkt dit technisch gezien wel te ondersteunen, als je op een alias mail binnen krijgt (die niet als Proton mail staat) kun je namelijk wel reply'en met dezelfde alias. Je kan enkel geen nieuwe mail maken ermee omdat je enkel opties kan selecteren en niet daadwerkelijk het TO veld kan aanpassen. Je zou daardoor wel er omheen kunnen werken door jezelf een mail te sturen naar een alias, en dan de forward functie gebruiken om die alias in de TO field te krijgen. Niet heel praktisch, maar als het heel af en toe gebeurd werkbaar.

Nu vraag ik mij ff wat af. Wellicht dat iemand het weet. In Proton's eigen interface kan je niet het mailadres aanpassen, maar in bijv. Thunderbird wel. Als je de bridge gebruikt (even andere voor- en nadelen daarvan ter zijde), accepteert Proton dan wel verzenden vanuit een alias die je niet in Proton hebt gezet of blokkeert de bridge hem dan?

Er blijven overigens wel verschillen tussen SimpleLogin en Proton als je dit doet. Zo zal een catch-all alles ontvangen wat naar jouw domein gaat, en kun je met SimpleLogin dat veel meer beheren.

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-11-2025 10:19 ]

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-12 11:04
Ik zit ook naar de deal te kijken, nu heb ik google workspace....

Nu heb ik al gevonden dat je vrij makkelijk een catch all kan maken als je een paid plan hebt.
Alleen soms willen diensten dat je specifiek van een bepaald e-mail adres e-mailed.

Bij google kan je dan simpel een e-mail alias aanmaken en daar vanaf mailen (let op dit zijn niet die blah+dienst addressen). waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat je maximaal (met paid plan) 10 additionele e-mail addressen kan aanmaken waar je vanaf kan mailen.

Proton komt ook met simple login, denk dat die dienst perfect voor je kan zijn.
https://simplelogin.io/ En inloggen met je proton account

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:41
Wanneer ik een duo account aanvraag, krijgt elke gebruiker dan zijn eigen drive omgeving? Of zijn de bestanden allemaal gedeeld?

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
Kindrih schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:49:
Wanneer ik een duo account aanvraag, krijgt elke gebruiker dan zijn eigen drive omgeving? Of zijn de bestanden allemaal gedeeld?
Allebei een eigen, schijfgrootte kun je verdelen.

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Proton Duo gives you separate login information, so you can keep your emails, calendars, and files to yourself. You get to decide what to share with your partner or family member.

https://proton.me/blog/proton-duo

[ Voor 4% gewijzigd door Jero_B op 14-11-2025 09:36 ]

• elot
  • Laatst online: 21-12 14:22
Maar ik heb contact gehad over dezelfde vraag met support, aangezien wij juist 1 drive willen.
Ze zijn er wel mee bezig om dat in de toekomt mogelijk te maken, maar wanneer dat komt is niet duidelijk.

Workaround: persoon A is de admin van Duo en heeft eigen email en 1 drive (claim alle drive ruimte die er is).
Persoon B heeft eigen email, maar gebruikt login van persoon A op Proton Drive, waardoor je alsnog alles op 1 drive hebt staan voor 2 personen.
Je moet de 2de wel vertrouwen, want die weet nu je wachtwoord voor de mail e.d. ook :P

Maar dit werd als workaround bevestigt. Ik heb nu nog geen Duo (gaat komen voor Blackfriday) dus ik kan het niet bevestigen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:33
@elot @Kindrih Wij hebben hier 1 map in Drive die ik met mijn partner deel. Ik ben de admin en ook eigenaar van de gedeelde map en zij heeft edit rechten. Is dat niet een veel betere oplossing?

• elot
  • Laatst online: 21-12 14:22
denneappel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:31:
@elot @Kindrih Wij hebben hier 1 map in Drive die ik met mijn partner deel. Ik ben de admin en ook eigenaar van de gedeelde map en zij heeft edit rechten. Is dat niet een veel betere oplossing?
Misschien wel, maar ik vermoed dat het uploaden/backuppen van foto's van de mobiel dan naar beide drives gaat (van haar en van mij).
Maar zoals gezegd, ik heb Duo nog niet, ga ik voor blackfriday bestellen en dan kan ik rustig uitzoeken wat beter is en hoe de overstap voor ons zo makkelijk mogelijk te maken (ik ken de easy switch, maar ik moet ook Dropbox dan overzetten etc).

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
Bij de Blackfriday deal van Proton voor $32,30 mijn mail plus abonnement voor 2 jaar verlengd. Ik dacht dat dit pas zou ingaan na de looptijd van mijn huidige abonnement maar dat is niet zo, gelukkig loopt dit over 3 maanden af dus nog steeds een vette deal.

[ Voor 36% gewijzigd door ratzz op 18-11-2025 17:16 ]

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:23

Alfisti

So macht Reisen Spaß

ratzz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:11:
Bij de Blackfriday deal van Proton voor $32,30 mijn mail plus abonnement voor 2 jaar verlengd. Ik dacht dat dit pas zou ingaan na de looptijd van mijn huidige abonnement maar dat is niet zo, gelukkig loopt dit over 3 maanden af dus nog steeds een vette deal.
Als je de Euro als betaalmiddel kiest dan verlengen ze je abonnement na afloop van je huidige termijn, kies je de Dollar dan verrekenen ze je resterende maanden en gaat je nieuwe 24 maanden termijn per direct in.

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
Alfisti schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:47:
[...]

Als je de Euro als betaalmiddel kiest dan verlengen ze je abonnement na afloop van je huidige termijn, kies je de Dollar dan verrekenen ze je resterende maanden en gaat je nieuwe 24 maanden termijn per direct in.
Bedankt voor de toelichting. Dan had ik het in eerste instantie toch goed gelezen, ik was al aan mezelf aan het twijfelen.

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:00
Waar kun je die aanbieding vinden? Ik heb ook mail plus.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:37
satshow schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:52:
Waar kun je die aanbieding vinden? Ik heb ook mail plus.
Bij mij kwam i gewoon via de mail binnen.

• Bedge85
Proton heeft Proton Pass CLI beschikbaar gemaakt, voorlopig enkel voor mensen met een visionary plan. https://proton.me/blog/proton-pass-cli

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:09
Wat staat voor: Command-line Interface

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:26
Op mijn android tablet kan ik via proton drive geen epub bestand openen. Dat lukt wel bv met pdf bestanden. Ik gebruik Moon+ Reader. Ik zou de epub kunnen downloaden en dan lezen maar dat moet toch direct kunnen?

• Bedge85
Vandaag is Proton Sheets geintroduceerd: https://proton.me/blog/sheets-proton-drive. Ik zie de optie zelf nog niet, verwacht de functie binnenkort wel te zien. De functionaliteit lijkt niet beperkt te zijn tot mensen met een Visionary abonnement, want daarover wordt in het artikel niets vermeld.

[ Voor 56% gewijzigd door Bedge85 op 04-12-2025 13:28 ]

• Bedge85
Webbeb schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:47:
Op mijn android tablet kan ik via proton drive geen epub bestand openen. Dat lukt wel bv met pdf bestanden. Ik gebruik Moon+ Reader. Ik zou de epub kunnen downloaden en dan lezen maar dat moet toch direct kunnen?
Direct in Proton Drive lezen lukt niet omdat ze dan een ePub reader moeten inbouwen. Er is wel een pdf reader in Proton Drive gebouwd omdat dat een heel gangbaar formaat is. Zelf ook even gekeken, maar downloaden en dan openen lijkt nu de enige optie. Wellicht dat ze wel een soort van "openen met ..." functionaliteit kunnen toevoegen als je via support dit punt aankaart.

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Bedge85 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:25:
Vandaag is Proton Sheets geintroduceerd: https://proton.me/blog/sheets-proton-drive. Ik zie de optie zelf nog niet, verwacht de functie binnenkort wel te zien. De functionaliteit lijkt niet beperkt te zijn tot mensen met een Visionary abonnement, want daarover wordt in het artikel niets vermeld.
Let's go! Een webbased excel editor was het grootste gemis sinds ik van Google Drive naar Proton Drive ben gegaan.

• Saint2Saint
  • Nu online
Bedge85 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:25:
Mooie functionaliteit en zal deze binnenkort wel gaan verkennen, maar......een belangrijker onderdeel van de hele suite met email, security en passwords e.d. vind ik contact management. Dat wil ik graag via proton cloud doen met goede integratie op mijn telefoon, maar ook mijn laptop.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Cambionn
  • Niet online
Saint2Saint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:47:
[...]

Mooie functionaliteit en zal deze binnenkort wel gaan verkennen, maar......een belangrijker onderdeel van de hele suite met email, security en passwords e.d. vind ik contact management. Dat wil ik graag via proton cloud doen met goede integratie op mijn telefoon, maar ook mijn laptop.
Ja die mis ik ook enorm! Had vroeger een CalDAV synchronisatie naar een NextCloud server, maar sinds ik over ben op TransIP Stack is dat eigenlijk het enige wat ik echt mis. Als Proton dat zou implementeren ben ik echt helemaal blij.

Ze hebben contacten al in de mail, maar dat synchroniseerd niet. Als ze nou een contactenapp bouwen die dat laat zien en editen, met een praktischere interface en die via CalDAV lokaal beschikbaar maakt ben je al een heel eind gok ik.

• MXdar2
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ik heb een family abonnement (voor 6 personen). Nu heb ik een custom domein en alle 6 gezinsleden maken daar met hun eigen voornaam voor de @ voor email gebruik van als standaard mailadres. Voor email aliassen heb ik een ander custom domein, dien ik als admin kan gebruiken om een alias te genereren, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de andere 5 gezinsleden ook aliassen uit dit custom domein kunnen genereren. Weet iemand waar ik dit in kan stellen, en hoe?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Saint2Saint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:47:
[...]

Betere integratie stond op de roadmap, maar het is sindsdien behoorlijk stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErSIV1RjgvI-eJcRmjupkz8nwfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6MyEapkWBjDpQsLGQiWTniz.png?f=fotoalbum_large
https://proton.me/support/proton-contacts-mobile

March of the Eagles

• Zilverdael80
MXdar2 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:35:
Ik heb een family abonnement (voor 6 personen). Nu heb ik een custom domein en alle 6 gezinsleden maken daar met hun eigen voornaam voor de @ voor email gebruik van als standaard mailadres. Voor email aliassen heb ik een ander custom domein, dien ik als admin kan gebruiken om een alias te genereren, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de andere 5 gezinsleden ook aliassen uit dit custom domein kunnen genereren. Weet iemand waar ik dit in kan stellen, en hoe?
Kijk eens naar SimpleLogin (zit bij de proton abo)
Daar maar ik custom aliassen mee per bedrijf die ik een email adres doorgeef.
Elke alias is vervolgens aan een (of meerdere) van mijn hoofd adressen te koppelen.
Je kan vervolgens ook verzenden als die alias en replies op mails die op een alias binnen komen, gaan ook de deur uit alsof verzonden vanaf die alias.

• MXdar2
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:05:
[...]

Kijk eens naar SimpleLogin (zit bij de proton abo)
Daar maar ik custom aliassen mee per bedrijf die ik een email adres doorgeef.
Elke alias is vervolgens aan een (of meerdere) van mijn hoofd adressen te koppelen.
Je kan vervolgens ook verzenden als die alias en replies op mails die op een alias binnen komen, gaan ook de deur uit alsof verzonden vanaf die alias.
Bedankt voor de reactie.
Kunnen met SimpleLogin dan alle gebruikers binnen mijn family abonnemt dan zelf aliassen aanmaken binnen mijn custom domein, als zij bijvoorbeeld een account nodig hebben voor een webshop. Zoals zij nu doen met Proton Pass, (alleen nu kunnen ze het niet met dat custom domein) of kan alleen de admin (ik dus) die alliassen aanmaken?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
In Proton Pass settings zit wel de optie om een custom domain toe te voegen en een default domein te kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDYPiA1uGKA9C4K5il-p4hD-2U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UO8d2kso67oswLCt8HuyllP6.png?f=fotoalbum_large

Werkt dat niet?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Zilverdael80
MXdar2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:22:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Kunnen met SimpleLogin dan alle gebruikers binnen mijn family abonnemt dan zelf aliassen aanmaken binnen mijn custom domein, als zij bijvoorbeeld een account nodig hebben voor een webshop. Zoals zij nu doen met Proton Pass, (alleen nu kunnen ze het niet met dat custom domein) of kan alleen de admin (ik dus) die alliassen aanmaken?
Dat durf ik niet te zeggen, ik regel alle aliassen zelf hier en zie niet direct de optie om andere hierin toe te voegen. Maar misschien als iemand anders in dat account inlogt in Simple Login dat het kan? Geen idee. Sorry

• blackd
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:27:
Dat durf ik niet te zeggen, ik regel alle aliassen zelf hier en zie niet direct de optie om andere hierin toe te voegen. Maar misschien als iemand anders in dat account inlogt in Simple Login dat het kan? Geen idee. Sorry
Een custom domain is gekoppeld aan één simplelogin account. En dit account is (wanneer je inlogt op SimpleLogin met je Proton accout) gekoppeld aan één van de gebruikers in je Family.

Je kunt wel vanuit het SimpleLogin account API Keys uitdelen zodat anderen ook kunnen inloggen (en aliassen maken).

Maar waar je rekening mee moet houden is naar welke mailbox de alias gestuurd wordt.
Als je dat niet vanuit de password manager kunt sturen, loop je hier denk ik vast.
Ik weet dat Bitwarden met een API key aliassen kan maken, maar je kunt de mailbox waar de alias naar toe moet gaan, volgens mij niet sturen.

Misschien een beter alternatief met SimpleLogin is om elk lid van de familie een eigen simplelogin account te geven, met een eigen custom domein, bijv @<account>.customdomain.tld.

Ik werk zelf niet met Proton Pass dus daar kan ik helaas niet bij helpen.

• Zilverdael80
blackd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
[...]
Maar waar je rekening mee moet houden is naar welke mailbox de alias gestuurd wordt.
Als je dat niet vanuit de password manager kunt sturen, loop je hier denk ik vast.
Net even gekeken, in Simple Login heb ik meerdere mailboxen aangemaakt (proton accounts, maar daar mag elk email adres aangemaakt worden als zijnde een mailbox) (dus ook een gmail, hotmail account)

Vanuit Proton Pass kan ik een alias bekijken en daarin ook wijzigen welke mailbox mails ontvangt van die betreffende alias.

• blackd
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:09:
Net even gekeken, in Simple Login heb ik meerdere mailboxen aangemaakt (proton accounts, maar daar mag elk email adres aangemaakt worden als zijnde een mailbox) (dus ook een gmail, hotmail account)

Vanuit Proton Pass kan ik een alias bekijken en daarin ook wijzigen welke mailbox mails ontvangt van die betreffende alias.
Dat is heel mooi.

Dan is het nog wel de vraag of je aan aanvullende Proton Family accounts in Proton Pass een SimpleLogin account met een API key kunt koppelen.

Als dat kan, zou het voor @MXdar2 mogelijk moeten zijn om met 1 SimpleLogin account voor meerdere Family leden aliassen aan te maken.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12 15:57
Nog niet zo heel lang geleden heb ik een soortgelijke vraag gesteld in dit topic betreffende custom domain. Ben zelf te druk om de post terug te zoeken. Onder de streep doe ik het als volgt: in Proton wijs ik mailadressen voor mijn custom domain toe aan mijn gezinslid bij Proton Duo.

• blackd
  • Niet online

• MXdar2
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga mijzelf eens verdiepen SimpleLogin. Ik ging er eigenlijk vanuit dat binnen een family abonnement je de custom domeinnaam ook voor aliassen kon delen, maar dat is dus blijkbaar helaas niet het geval.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12 15:57

• Sieben
  • Registratie: Oktober 2025
  • Niet online
Hey!

Sinds kort heb ik Proton mail. Het vak om in te schrijven is super smal. Hoe kan ik dat vergroten? Ik gebruik alleen een laptop.

• Anoniemand
@Sieben welkom bij de club.

In het kader van let me google that for you: https://proton.me/support/composer

• Zilverdael80
Sieben schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:05:
Hey!

Sinds kort heb ik Proton mail. Het vak om in te schrijven is super smal. Hoe kan ik dat vergroten? Ik gebruik alleen een laptop.
Gebruik je de website?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHl5UhlV3-WRIiyL72wTT4Ypo7Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4vGX179spxlOv6YiYo3iXKJU.png?f=user_large
In de titel van het nieuw bericht venster staan rechts 3 icoontjes, de middelste gebruik je om het nieuw bericht venster te vergroten

Wellicht werkt de zelfde snelkoppeling ook in de mail applicatie, die heb ik niet op deze PC staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Zilverdael80 op 10-12-2025 16:10 ]

• Kipmetrijst
Mijn domeinen toegevoegd aan proton mail. Had verwacht dat deze als aparte accounts in Mail gezien konden worden maar dit moet blijkbaar via filters en labels. Is dat nog aan te passen in een applicatie als Thunderbird of ziet die alleen mijn Proton account?

• Anoniemand
Kipmetrijst schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:54:
Mijn domeinen toegevoegd aan proton mail. Had verwacht dat deze als aparte accounts in Mail gezien konden worden maar dit moet blijkbaar via filters en labels. Is dat nog aan te passen in een applicatie als Thunderbird of ziet die alleen mijn Proton account?
Wat bedoel je precies? Domeinen zijn heel iets anders dan accounts, dus wat verwachte je precies?

• Kipmetrijst
Anoniemand schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:41:
[...]

Wat bedoel je precies? Domeinen zijn heel iets anders dan accounts, dus wat verwachte je precies?
Ik heb nu 2 domeinen, zeg AAA en BBB. Die heb ik heb ik dan voorzien van de juiste records zodat ik ze onder Domains zie staan bij Proton Mail. Daar heb ik dan mail adressen kipmetrijst@AAA.nl en kipmetrijst@BBB.nl mee aangemaakt.

Nu verwacht ik dat ik in mijn mail dan een inbox voor kipmetrijst@AAA.nl en een inbox voor kipmetrijst@BBB.nl zou kunnen zien.

Ik zie dat ik nu eindelijk ook toegang heb tot Proton sheets. Eens testen welke spreadsheets ik van Google en Excel over kan zetten

[ Voor 10% gewijzigd door Kipmetrijst op 10-12-2025 21:15 ]

• Anoniemand
Proton werkt met user accounts. Momenteel heb je beide e-mailadressen aan hetzelfde Proton User account gekoppeld, waardoor ze in dezelfde inbox terecht komen. Dan weet ik inderdaad ook niet beter dan dat je met (sieve) filters en/of labels dat inzichtelijk kunt maken of een afzonderlijk user account te creëren, maar dat is afhankelijk van het abonnement dat je hebt.

@blackd heeft een tweetal pinned posts in dit forum wat gedetailleerd uitlegt hoe je met aliassen / filters / simplelogin aan de slag kunt gaan, daar zit mogelijk ook nog interessante info voor je tussen.

• Sieben
  • Niet online
Dank voor de reacties.
Ik heb het bekeken, maar ik heb alleen maar dit witte schrijfvakje tot nog toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQAFfOAmJD_89TXBo2hqyb2Z-W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS6xMG5xq254o9akg9eoBEyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Sieben
  • Niet online
@Zilverdael80, je vraagt of ik de website gebruik, wat bedoel je daarmee?

• Anoniemand
Sieben schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:16:
Dank voor de reacties.
Ik heb het bekeken, maar ik heb alleen maar dit witte schrijfvakje tot nog toe.

[Afbeelding]
Ik herken dat scherm niet zo 1-2-3. Ziet eruit als een smartphone in landscape? Dat houdt idd niet echt over.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-12 16:32
Proton lijkt begin volgend jaar eindelijk eens een keer met wat concrete info door te gaan komen voor een mogelijkheid tot iets van Drive (en wellicht andere client) support op Linux.

Reddit reactie van het proton team:
https://www.reddit.com/r/.../1pan4wy/comment/nrour27/

[ Voor 12% gewijzigd door Polderviking op 14-12-2025 12:31 . Reden: Verduidelijking. ]

• Bedge85
@Polderviking Interessant! Maar ik vind het een vaag bericht.
We're fully aware of our community's need for a Linux client
Dit is "corperate speak". Hij had ook kunnen zeggen, ja we weten dat 1 gelijk staat aan 1. Dat is ook waar, maar het heeft opzichzelf niet echt betekenis.
And we've recently ramped up work on our SDK
Wat is "recently", afgelopen jaar, afgelopen kwartaal, afgelopen maand? In de laatste roadmap hebben ze aangegeven dat ze bezig gaan met de SDK. De laatste github commit stamt uit september (https://github.com/ProtonDriveApps/sdk). Nou is het "opensource" model van Proton in het algemeen erg gesloten. Dus wellicht dat ze achter gesloten deuren wel aan het door ontwikkelen zijn.

Vervolgens wordt er verwezen naar een andere post van Proton die ook heel vaag is.
There will be an update in January. Expect something then.
Hopelijk brengen ze de officiële SDK uit in januari. De kans op een complete Proton Drive client for Linux is naar mijn mening erg klein.

[ Voor 7% gewijzigd door Bedge85 op 14-12-2025 13:20 ]

• Polderviking
Bedge85 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:16:
@Polderviking Interessant! Maar ik vind het een vaag bericht.

[...]

Dit is "corperate speak". Hij had ook kunnen zeggen, ja we weten dat 1 gelijk staat aan 1. Dat is ook waar, maar het heeft opzichzelf niet echt betekenis.

[...]

Wat is "recently", afgelopen jaar, afgelopen kwartaal, afgelopen maand? In de laatste roadmap hebben ze aangegeven dat ze bezig gaan met de SDK. De laatste github commit stamt uit september (https://github.com/ProtonDriveApps/sdk). Nou is het "opensource" model van Proton in het algemeen erg gesloten. Dus wellicht dat ze achter gesloten deuren wel aan het door ontwikkelen zijn.

Vervolgens wordt er verwezen naar een andere post van Proton die ook heel vaag is.

[...]

Hopelijk brengen ze de officiële SDK uit in januari. De kans op een complete Proton Drive client for Linux is naar mijn mening erg klein.
Er zijn inderdaad nog veel vragen.
Ik verwacht zelf in Januari helemaal niks behalve info. En als dat meer is dan het gebruikelijke "we zeggen dat we linux belangrijk vinden maar doen er niks concreets mee" is dat in principe ook vooruitgang.

Ik heb niet te illusie dat ze in Januari of überhaupt in 2026 opeens wakker worden en met een officiële linux client gaan komen, maar een mens mag hopen.
Als het een API iets is waar tools als Rclone dan fatsoenlijk op kunnen leunen zijn we in principe al heel erg geholpen want dan is in ieder geval het basale synchroniseren van je bestanden gedekt.

Uiteindelijk zal het vast wel een keer gebeuren, ze hebben ook een Linux client voor hun VPN dienst bijvoorbeeld dus er zijn echt wel mensen met Linux bezig daar.
Maar ik ben bang dat dit voor Proton pas gaat bloeden als ze er echt mensen aan gaan verliezen aan een concurrerende dienst.

• Cambionn
  • Niet online
Polderviking schreef op maandag 15 december 2025 @ 01:11:
Uiteindelijk zal het vast wel een keer gebeuren, ze hebben ook een Linux client voor hun VPN dienst bijvoorbeeld dus er zijn echt wel mensen met Linux bezig daar.
Maar ik ben bang dat dit voor Proton pas gaat bloeden als ze er echt mensen aan gaan verliezen aan een concurrerende dienst.
Grappig dat je dit noemt. Dit heeft afaik enigsinds met elkaar te maken. Ze hebben weleens aangegeven maar zo veel Linux programmeurs te hebben en dat de prio ligt op zorgen dat de VPN altijd goed blijft werken. Dit zodat mensen die het echt nodig zijn, ivm politieke situaties en bepaalde banen, erop kunnen vertrouwen. En dat daardoor de resources voor andere Linux software gelimiteerd zijn tot er meer budget/mensen komen. Opzich geen hele slechte afweging imho.

Er staat me ook iets bij van dat ze daarbij ooit iets hebben gezegd over dat het vinden van Linux programmeurs die aan hun eisen (kwa bijv. niveau, kennis en proffesionalisatie) voldoen relatief lastig was (oa omdat minder mensen zich ermee bezig houden door de kleinere markt), maar dat weet ik niet zeker...

Daarbij, Linux ondersteunen is heel mooi (als iemand die enkel Linux gebruikt is geen Linux ondersteuning gelijk aan geen ondersteuning dus heb er ook echt wel baat bij), maar voor meer resources moet je groeien als bedrijf en dat gaat weer makkelijk er Windows en Mac. Proton moet Linux en grotere groeimarkt continue afwegen hierdoor. Ook dat snap ik persoonlijk als Linux gebruiker wel.

Nieuws zou dus bijv. ook kunnen zijn dat ze veranderingen hier hebben, en meer budget of goede programmeurs hebben gevonden waardoor er meer focus op kan zijn. Of dat de geopolitieke situatie hun afweging in belangen tussen Linux en Windows/Mac heeft aangepast. Heb je nu relatief weinig aan, maar op termijn wellicht een grotere impact naar Linux gebruikers dan een drive-specifieke API of client.

Overigens ook een voorbeeld van hoe Proton altijd best fijn open is geweest over hun afwegingen van belangen wat fijne transparantie is, en dat ze hierin ook altijd Linux hebben meegenomen wat laat zien dat het altijd op de radar heeft gestaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 15-12-2025 06:14 ]

• Polderviking
Cambionn schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:10:
[...]
Grappig dat je dit noemt. Dit heeft afaik enigsinds met elkaar te maken. Ze hebben weleens aangegeven maar zo veel Linux programmeurs te hebben en dat de prio ligt op zorgen dat de VPN altijd goed blijft werken. Dit zodat mensen die het echt nodig zijn, ivm politieke situaties en bepaalde banen, erop kunnen vertrouwen. En dat daardoor de resources voor andere Linux software gelimiteerd zijn tot er meer budget/mensen komen. Opzich geen hele slechte afweging imho.
Deze afweging in de zin van priorisering is prima te verantwoorden, maar als je alleen de mensen hebt om alleen die VPN client te dekken, en dat is ook jangenlang je verhaaltje, heb je niet genoeg mensen...
Er staat me ook iets bij van dat ze daarbij ooit iets hebben gezegd over dat het vinden van Linux programmeurs die aan hun eisen (kwa bijv. niveau, kennis en proffesionalisatie) voldoen relatief lastig was (oa omdat minder mensen zich ermee bezig houden door de kleinere markt), maar dat weet ik niet zeker...
Ik heb meer het gevoel dat ze dat roepen om de boot af te houden.

Als je ziet hoeveel software en in dat opensource landschap de ether in geslingerd wordt heb ik daar een beetje moeite mee.
Ze zijn ook niet de eerste die software maken die files synchroniseren, dat is geen baanbrekende nieuwe tak van sport ofzo, dus het moet dan zitten in het interfacen met Proton's infrastructuur?
Maar dat stuk moeten ze sowieso mensen specifiek op trainen.
Daarbij, Linux ondersteunen is heel mooi (als iemand die enkel Linux gebruikt is geen Linux ondersteuning gelijk aan geen ondersteuning dus heb er ook echt wel baat bij), maar voor meer resources moet je groeien als bedrijf en dat gaat weer makkelijk er Windows en Mac. Proton moet Linux en grotere groeimarkt continue afwegen hierdoor. Ook dat snap ik persoonlijk als Linux gebruiker wel.
Ik snap zeker wel waarom ze eerst voor Windows en vervolgens Mac gekozen hebben sec gekeken naar installbase maar Proton is inmiddels alweer tien jaar oud, en drive 5. Dat argument van weinig gebruikers en dus weinig prioriteit wordt een beetje oud onderhand. De opensource gemeenschap heeft meer gedaan om Drive lopende te krijgen op Linux dan Proton zelf. (in ieder geval naar buiten toe)
De userbase is er echt wel.

Bovendien. zonder concrete cijfers te hebben, durf ik wel te stellen dat de linux adoptiegraad in de privacygerichte markt die ze dienen wel een stukje hoger is dan het globale gemiddelde.
Nieuws zou dus bijv. ook kunnen zijn dat ze veranderingen hier hebben, en meer budget of goede programmeurs hebben gevonden waardoor er meer focus op kan zijn. Of dat de geopolitieke situatie hun afweging in belangen tussen Linux en Windows/Mac heeft aangepast. Heb je nu relatief weinig aan, maar op termijn wellicht een grotere impact naar Linux gebruikers dan een drive-specifieke API of client.

Overigens ook een voorbeeld van hoe Proton altijd best fijn open is geweest over hun afwegingen van belangen wat fijne transparantie is, en dat ze hierin ook altijd Linux hebben meegenomen wat laat zien dat het altijd op de radar heeft gestaan.
Proton is zeker transparant, en het is ook zeker positief.
Ik hoop wel dat ze wat meer info hebben dan alleen dat ze er nu harder aan gaan trekken, een release datum voor die SDK bijvoorbeeld zou echt wel mogen.

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33
Al jaren een betaalde gebruiker van Proton Mail. Laatst paar weken een probleempje met het de tracking van afbeeldingen in de mail van de Proton Mail app op mijn iPhone 17 Pro Max (laatste update staat erop)

Ik krijg nu bij bijna elke mail, (vooral reclame uiteraard) de melding: Sommige afbeeldingen konden niet worden geladen door tracker bescherming Soms duurt het 5 sec of langer voordat ik de mail kan lezen. Het tegen gaan van tracking is default volgens mij, nooit iets op aangepast, maar het is nu zo traag aan het worden. Ik heb dit op wifi thuis/werk en op 5G.

Herkent iemand dit?

• Commendatore
  • Niet online
Dit was mij inderdaad ook al opgevallen bij sommige mails.

• Gr4mpyC3t
Polderviking schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
[...]

Deze afweging in de zin van priorisering is prima te verantwoorden, maar als je alleen de mensen hebt om alleen die VPN client te dekken, en dat is ook jangenlang je verhaaltje, heb je niet genoeg mensen...

[...]

Ik heb meer het gevoel dat ze dat roepen om de boot af te houden.

Als je ziet hoeveel software en in dat opensource landschap de ether in geslingerd wordt heb ik daar een beetje moeite mee.
Ze zijn ook niet de eerste die software maken die files synchroniseren, dat is geen baanbrekende nieuwe tak van sport ofzo, dus het moet dan zitten in het interfacen met Proton's infrastructuur?
Maar dat stuk moeten ze sowieso mensen specifiek op trainen.

[...]

Ik snap zeker wel waarom ze eerst voor Windows en vervolgens Mac gekozen hebben sec gekeken naar installbase maar Proton is inmiddels alweer tien jaar oud, en drive 5. Dat argument van weinig gebruikers en dus weinig prioriteit wordt een beetje oud onderhand. De opensource gemeenschap heeft meer gedaan om Drive lopende te krijgen op Linux dan Proton zelf. (in ieder geval naar buiten toe)
De userbase is er echt wel.

Bovendien. zonder concrete cijfers te hebben, durf ik wel te stellen dat de linux adoptiegraad in de privacygerichte markt die ze dienen wel een stukje hoger is dan het globale gemiddelde.

[...]

Ik hoop wel dat ze wat meer info hebben dan alleen dat ze er nu harder aan gaan trekken, een release datum voor die SDK bijvoorbeeld zou echt wel mogen.
Is het ook niet zo dat Proton in een transitiefase zit van privacyvriendelijk alternatief voor iets als Gmail of Outlook naar een veel breder ecosysteem dat ook voor de 'normale' gebruiker aantrekkelijk moet zijn? Ze stonden bekend als maildienst voor mensen die niet getraceerd willen worden, maar ook hier op Tweakers lees je steeds meer 'normale' mensen die Proton overwegen.

In de afgelopen jaren zie je ook dat ze zichzelf duidelijker positioneren als breder alternatief voor Microsoft 365 en Google Workspace. De recente introductie van Proton Sheets en zo'n Family abonnement zijn daar de voorbeelden van.

Ik kan het ze ergens ook niet kwalijk nemen. Om aantrekkelijk te blijven en daadwerkelijk te innoveren heb je cash nodig. Dat genereer je door een zo breed mogelijke klantengroep aan te spreken. En daar bovenop willen ze alle diensten privacyvriendelijk ontwikkelen, wat ongetwijfeld ook een pak moeilijker is dan dat wat Microsoft of Google standaard doen.

Het lijkt er echt op dat ze een beetje tussen de wal en het schip zitten op dit moment.

• Commendatore
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd ook de indruk dat ze zich langzamerhand aan het positioneren zijn als een volledig alternatief voor de bovengenoemde Google- en Microsoft-diensten, ook voor organisaties. Daar lijkt de aandacht nu bij te liggen.

Overigens ben ik ook één van die 'normale' gebruikers die naar Proton is geswitcht. Mijn hoofdreden was toen niet per se de E2E-encryptie, hoewel ik daar wel blij mee was en dit inmiddels ook heb aangezet bij andere diensten, maar dat Proton een Europese aanbieder is.

• Gr4mpyC3t
Commendatore schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:56:
Ik heb eerlijk gezegd ook de indruk dat ze zich langzamerhand aan het positioneren zijn als een volledig alternatief voor de bovengenoemde Google- en Microsoft-diensten, ook voor organisaties. Daar lijkt de aandacht nu bij te liggen.

Overigens ben ik ook één van die 'normale' gebruikers die naar Proton is geswitcht. Mijn hoofdreden was toen niet per se de E2E-encryptie, hoewel ik daar wel blij mee was en dit inmiddels ook heb aangezet bij andere diensten, maar dat Proton een Europese aanbieder is.
Ja precies, en ik dus net zo goed. Prettig idee dat Proton zich bekommerd om mijn privacy, zelfs vanuit het principe dat ook zij niets te zoeken hebben in mijn data, maar daar heb ik geen Proton abonnement voor genomen.

• Cambionn
  • Niet online
Ik ben het opzich met je eens hoor. Maar ik vind het iets minder zwart-wit dus om toch wat ander perspectief erbij te geven:
Zeker, en Proton heeft ook meer mensen aangenomen en is zeker gegroeit. Alleen is de keuze gemaakt om dit in meerdere diensten te doen ipv in uitbreiding op Linux. Is dit de beste keuze? Dunno. Als Linux gebruiker die lang niet alle andere diensten gebruikt voor mij niet. Aan de andere kant, gok ik dat Proton net zoals mij en velen anderen zorgen heeft over de macht en misbruik daarvan door big tech. Helaas ziet tante Jannie het probleem niet zo en houd die graag het gemak dat die nu heeft. Enkel een makkelijk ecosysteem zal daarom voor tante Jannie overwogen worden. Proton lijkt daarop in te willen spelen door dat te bouwen, maar dan privacy vriendelijk. En nu is wel een moment dat steeds meer tante Jannies hiermee bezig zijn, en een overstap naar een bedrijf als Proton zouden overwegen.

Als dat lukt doet dat wereldwijd waarschijnlijk meer goed dan extra Linux clients voor mensen die waarschijnlijk zelf al hiermee bezig zijn en veelal onhandigere omwegen accepteren. Dus ook daar valt wat voor te zeggen. Maar nogmaals, of get perse de juiste is? Dunno.
Ik vind dit een lastige om echt te beoordelen. De opensource wereld heeft veel goede software, vaak genoeg beter uitgewerkt dan closed source. Maar er zijn ook veel projecten die uit houtje touwtje oplossingen bestaan (vaak door een te kort aan officiele toegang of profesionalisatie) en veel mensen met sterke meningen die minder sterk zijn in het omgaan met andere afwegingen (wat in een bedrijf echt wel nodig is, ook een privacy-gerichte als Proton). Zowel Proton's grootste haters als fans zitten in die groepen. Hoeveel echt in een bedrijf als Proton passende mensen die er ook nog wíllen werken én de benodigde kennis hebben te vinden zijn vind ik daarom lastig inschatten.

Overigens wat betreft cloud storage clients op Linux. Ze bestaan idd maar zo ver missen ze allemaal wat features die normaal zijn op andere systemen. Proton kennende kan ik me indenken dat zij die features wel willen zodat tante Jannie op haar nieuwe Linux Mint ook blij is. En dát zou wel moeite kosten, want er is een reden dat de rest die niet heeft (ondanks dat ze op Linux niet onmogelijk zijn in theorie). Maargoed, dat is puur speculatie en "een mogelijke optie" zonder verdere bron.
Oh ik hoop ook op meer. Maar iets hierover zou wel een optie zijn en niet compleet oninteresante bedrijfsgewouwel. Zoals gezegd, ben ik het aan zich niet met je oneens, en is mijn reactie meer als toevoeging en nuance dan als tegenwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Cambionn op 16-12-2025 01:36 ]

• Commendatore
  • Niet online
Zijn er hier meer die, na uitproberen, weer hebben overwogen om van het gebruiken van Pass-aliassen voor (bijna) alle accounts af te stappen? Voor het ontvangen e-mails is het prima, maar als je er eentje moet versturen is het mij eigenlijk te veel gehannes, of als je ergens moet inloggen en de gegevens worden niet automatisch ingevuld. Daarnaast vraag ik me ook een beetje af welk concreet probleem ik hiermee eigenlijk probeer op te lossen, Proton heeft namelijk ook gewoon een spamfilter en e-mailadressen kunnen ook op andere manieren uitlekken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
Commendatore schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:54:
Zijn er hier meer die, na uitproberen, weer hebben overwogen om van het gebruiken van Pass-aliassen voor (bijna) alle accounts af te stappen? Voor het ontvangen e-mails is het prima, maar als je er eentje moet versturen is het mij eigenlijk te veel gehannes, of als je ergens moet inloggen en de gegevens worden niet automatisch ingevuld. Daarnaast vraag ik me ook een beetje af welk concreet probleem ik hiermee eigenlijk probeer op te lossen, Proton heeft namelijk ook gewoon een spamfilter en e-mailadressen kunnen ook op andere manieren uitlekken.
Ik zou het niet voor (bijna) alle accounts doen, gewoon voor die sites waar je eenmalig iets van wilt. Ik gebruik het dus niet om mails mee te versturen. Gegevens worden hier overigens wel automatisch ingevoerd bij gebruik van een alias.

Het probleem wat je ermee oplost is dat je 1) kan zien welke website een lek heeft, en 2) zelf in control bent over wat je doet met spam: Je schakelt de alias uit en je hebt nergens meer last van.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-12 19:29
Ik ben er grotendeels mee gestopt toen ik een Tuta ernaast nam. Ik wil graag 'échte' e-mails naar Proton en nieuwsbrieven naar Tuta. Toen ik alles aan het overzetten was vanaf mijn Gmail, was het me te veel werk om ook voor elk account een losse alias (of zelfs een paar aliassen) aan te maken, want dan moet je ook bij veel accounts weer na gaan denken welk account je daar ook alweer gebruikt.
Ja, veel is te automatiseren, maar als je ooit de klantenservice van een of andere website nodig hebt en je moet zo'n exotisch adres door gaan geven - daar gaan toch problemen van komen?

Maar ja, als je niet zeker weet of je iets vaker dan 1 keer gaat gebruiken, is zo'n alias wel heel prettig.

Keuzes maken de Mens

• Gr4mpyC3t
Voor iedere webshop en andere partijen gebruik ik standaard een alias. Wat wil je precies vanaf een alias versturen? Het is bij namelijk op één hand te tellen.

Niemand kent mijn mailadres die ik voor Proton gebruik. Letterlijk niemand. Als er ooit spam binnenkomt, dan weet ik direct welk e-mailadres (alias dus) gelekt is.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13

Gotez

42

Ik heb het ingesteld dat ik gewoon on the fly een mail adres kan aanmaken met naambedrijf@mail.domein.nl. Heerlijk. Ook als je ergens bent of er iemand je belt voor iets. Gewoon mail adres noemen en het komt aan. Terugmailen hoeft vaak toch niet.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:38
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:43:
[...]

Voor iedere webshop en andere partijen gebruik ik standaard een alias. Wat wil je precies vanaf een alias versturen? Het is bij namelijk op één hand te tellen.

Niemand kent mijn mailadres die ik voor Proton gebruik. Letterlijk niemand. Als er ooit spam binnenkomt, dan weet ik direct welk e-mailadres (alias dus) gelekt is.
Toch wel handig als je hem zelf wel weet.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:34
Gotez schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:49:
Ik heb het ingesteld dat ik gewoon on the fly een mail adres kan aanmaken met naambedrijf@mail.domein.nl. Heerlijk. Ook als je ergens bent of er iemand je belt voor iets. Gewoon mail adres noemen en het komt aan. Terugmailen hoeft vaak toch niet.
Dat doe ik dus wel bij online formulieren maar voelt in telefoongesprekken altijd wat ongemakkelijk (en verwarrend voor de niet technische medewerker aan de andere kant). Ben wel eens gebeld door een bedrijf waar ik me online aangemeld had en dan krijg je interacties als

- "en dan wil ik nog even uw contactgegevens controleren. Oh werkt u bij ons?"
- "nee, hoezo?"
- "nou ik zie als mailadres: onsbedrijf@mail.domein.com"
- "ja dat klopt"
- ????
- mompelt iets over inbox indelen en zeker weten dat hun mail niet in mijn spam komt

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13

Gotez

42

Compuchip87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:25:
[...]

Dat doe ik dus wel bij online formulieren maar voelt in telefoongesprekken altijd wat ongemakkelijk (en verwarrend voor de niet technische medewerker aan de andere kant). Ben wel eens gebeld door een bedrijf waar ik me online aangemeld had en dan krijg je interacties als

- "nee, hoezo?"
- "ja dat klopt"
- ????
- mompelt iets over inbox indelen en zeker weten dat hun mail niet in mijn spam komt
Herkenbaar. Paar keer gehad “oh wat leuk dat u onze naam in uw mailadres heeft”. Maar heerlijk dat ieder bedrijf eigen adres heeft. Een van de prettigere dingen van proton. Hoewel het vast ook ergens anders kan

• blackd
  • Niet online
@Compuchip87 bij het aanpassen van accounts kwam ik er bij Samsung achter dat het woord 'samsung' bij hun een verboden woord was om op te geven in je eigen emailadres :+

Hier wel gestart met accounts omzetten naar een alias per dienst, maar nog niet afgerond.
Het is veel werk en inderdaad al twee keer aangelopen tegen klantenservice die een emailadres met een plusteken niet snapt en dat deel ervoor maar overslaat.

Maar wat het voor mij makkelijker maakt is dat ik in SimpleLogin de optie om automatisch aliassen aanmaken aan heb staan.

Ik moet dus per account:
- het emailadres aanpassen via de site
- als dat niet kan een verzoek uitzetten naar de klantenservice
- of het account opheffen/verwijderen als ik de dienst niet gebruik
- daarvoor een privacy verzoek indienen als de site er niet eenvoudig in voorziet
- het gewijzigde emailadres in mijn wachtwoordkluis bijwerken.

Ik ben ook wel eens tegengekomen dat de inlognaam (wat dan gelijk is aan mijn emailadres) een ander veld is dan het contact emailadres. Je kunt de laatste wel wijzigen maar dat wijzigt je gebruikersnaam niet. Dan hebben ze je emailadres nog steeds. Enige oplossing zou dan zijn een dataverzoek tot verwijdering en een nieuw account maken.

Voor mij dient het de volgende doelen:
- Automatisch categoriseren zonder telkens filters aanpassen (zie pinned posts in het topic)
- Isoleren van blast radius van datalekken (bij datalek de alias uitzetten)
- identificeren bron datalekken (spam/phishing herkennen aan het emailadres)

Daarnaast hoop ik dat databrokers het iets ingewikkelder vinden om mijn gegevens van diverse bronnen aan elkaar te koppelen, als ze dat al mogen en kunnen doen..

• Gr4mpyC3t
blackd schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:13:
@Compuchip87 bij het aanpassen van accounts kwam ik er bij Samsung achter dat het woord 'samsung' bij hun een verboden woord was om op te geven in je eigen emailadres :+

Hier wel gestart met accounts omzetten naar een alias per dienst, maar nog niet afgerond.
Het is veel werk en inderdaad al twee keer aangelopen tegen klantenservice die een emailadres met een plusteken niet snapt en dat deel ervoor maar overslaat.

Maar wat het voor mij makkelijker maakt is dat ik in SimpleLogin de optie om automatisch aliassen aanmaken aan heb staan.

Ik moet dus per account:
- het emailadres aanpassen via de site
- als dat niet kan een verzoek uitzetten naar de klantenservice
- of het account opheffen/verwijderen als ik de dienst niet gebruik
- daarvoor een privacy verzoek indienen als de site er niet eenvoudig in voorziet
- het gewijzigde emailadres in mijn wachtwoordkluis bijwerken.

Ik ben ook wel eens tegengekomen dat de inlognaam (wat dan gelijk is aan mijn emailadres) een ander veld is dan het contact emailadres. Je kunt de laatste wel wijzigen maar dat wijzigt je gebruikersnaam niet. Dan hebben ze je emailadres nog steeds. Enige oplossing zou dan zijn een dataverzoek tot verwijdering en een nieuw account maken.

Voor mij dient het de volgende doelen:
- Automatisch categoriseren zonder telkens filters aanpassen (zie pinned posts in het topic)
- Isoleren van blast radius van datalekken (bij datalek de alias uitzetten)
- identificeren bron datalekken (spam/phishing herkennen aan het emailadres)

Daarnaast hoop ik dat databrokers het iets ingewikkelder vinden om mijn gegevens van diverse bronnen aan elkaar te koppelen, als ze dat al mogen en kunnen doen..
In principe is iedere aanpassing al vermindering van risico. Het is oké toch om niet alles aan te passen?

Helemaal risicovrij wordt het toch nooit.

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-12 22:42
Gotez schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:34:
[...]

Herkenbaar. Paar keer gehad “oh wat leuk dat u onze naam in uw mailadres heeft”. Maar heerlijk dat ieder bedrijf eigen adres heeft. Een van de prettigere dingen van proton. Hoewel het vast ook ergens anders kan
Ik krijg meestal de verontwaardigde vraag of de mails wel aankomen op het mailadres. Via Simplelogin maak ik gebruik van de optie om mails te laten generen met UUIDs voor mijn custom domain. Vroeger regelmatig gehad dat de eigen bedrijfsnaam geblokkeerd werd in een mailadres dus toen over gegaan op unieke id's, tegenwoordig dus gegenereerd door Simplelogin.

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:38
Compuchip87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:25:
[...]

- "nee, hoezo?"
- "ja dat klopt"
- ????
Zelfs wel eens gehad dat een bedrijf mij sommeerde om hun bedrijfsnaam niet meer ongeautoriseerd online te gebruiken 🤣🤣🤣
Heb ze netjes een technische uitleg gestuurd van een prefix en een suffix en dat ze daar niks over te zeggen hadden.

Ik zou ook nooit meer terugkomen als klant dus dikke doei🤣🤣🤣🤣

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Modbreak:<<< knip >>>

In deze vorm is dit gewoon spam...

[ Voor 88% gewijzigd door Question Mark op 22-12-2025 16:06 ]

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 20:00
En wat is het voordeel van Ksuite tov Proton?
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste