Het algemene Proton topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-03 16:58
Evanesco schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:47:
Oef, met kabel naar mijn Macbook, dat voelt wel als een flinke stap terug in de tijd zeg. En stel je iPhone wordt gejat, dan heb je met een beetje pech een maand oude backup, terwijl hij nu dagelijks is. Daar heb ik wel een eurotje per maand voor over dan om toch bij iCloud te blijven.

Nog een speciale reden trouwens waarom je foto's bij Immich neerzet en niet bij Proton (opslag krijg je er immers gewoon bij)?
Hehe eens ik zal ook snel naar euro per maand gaan dan. Ik heb nog niet ontdekt of dat prettig werkt met foto’s via Proton en delen met partner bijv. Eigen beheer wel fijn idee. Ook gewone mappen structuur en externe library in Immich zodat ik niet weer ooit moet migreren als de app niet meer bevalt.

Beetje off-topic maar gaat wel over een zelfde disconnect van afhankelijkheid

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:37
Dat wil ik ook graag weten, want ik wil uiteindelijk mijn fotobibliotheek bij Apple weg gaan halen.
Ik upload nu ook mijn foto's naar Proton Drive. Beetje dubbelop en het gaat niet automatisch.

Keuzes maken de Mens

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:40
Proton Photos is niet echt uitgebreid. Als je echt iets wilt, kom je op dit moment toch uit bij Ente of Immich, of misschien Zeitkapsl.

Het is in Proton Photos nog niet eens mogelijk om je foto’s te bewerken: je kunt ze niet roteren, bijsnijden of een kleurenfilter toepassen. Ook ontbreekt de integratie in Proton Drive op macOS. Voor Windows weet ik het niet zeker, maar ik heb wel begrepen dat het daar wel mogelijk is om een Google Takeout archief te importeren met de Proton Drive-software.

Voor Apple is het wel verstandig om Advanced Data Protection (ADP) in te schakelen (https://support.apple.com/nl-nl/108756). Hiermee zorg je ervoor dat praktische alle data, op mail ma, e2ee wordt opgeslagen in iCloud.

[ Voor 18% gewijzigd door Bedge85 op 22-02-2026 08:24 . Reden: Advies om ADP aan te zetten toegevoegd. ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je het bij Apple weg willen halen? Als het om beschikbaarheid gaat dan is een back-up naar Proton Drive al voldoende.

Have you tried turning it off and on again?

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-02 20:30
Bedge85 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:15:
Proton Photos is niet echt uitgebreid. Als je echt iets wilt, kom je op dit moment toch uit bij Ente of Immich, of misschien Zeitkapsl.
Ik merk al dat ik zeer lage eisen heb. Enige dat mij interesseert is of foto's automatisch gebackuped worden. Als Proton dat kan ben ik tevreden. Ik hoef niet te bewerken of albums te delen ofzo. Waarom zou je dat ook in een aparte app van je cloud opslag provider willen doen? De native foto app op je telefoon kan dat toch allemaal?

Ik maakte vroeger overigens allemaal mapjes met foto's, maar in de praktijk kijk ik er zelden nog naar. Mijn iPhone foto backup bij mijn huidige cloud opslag heet gewoon "foto stream", een bak met foto's haha...

[ Voor 15% gewijzigd door Evanesco op 22-02-2026 08:29 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:12
Gr4mpyC3t schreef op zondag 22 februari 2026 @ 01:24:
Waarom zou je het bij Apple weg willen halen? Als het om beschikbaarheid gaat dan is een back-up naar Proton Drive al voldoende.
Ik wil dit ook. Ik betaal nu 10 euro per maand voor 2TB iCloud omdat 200 gb te weinig is. Voornamelijk door de foto’s.

Voor dat geld heb ik Proton Duo met met vrijwel dezelfde functionaliteit maar dan niet Amerikaans.

Kan mijn dochter het tweede account delen met mijn vrouw? Nu werkt iCloud voor het hele gezin.

[ Voor 3% gewijzigd door La1974 op 22-02-2026 08:29 ]

• Ruvetuve
La1974 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Ik wil dit ook. Ik betaal nu 10 euro per maand voor 2TB iCloud omdat 200 gb te weinig is. Voornamelijk door de foto’s.

Voor dat geld heb ik Proton Duo met met vrijwel dezelfde functionaliteit maar dan niet Amerikaans.

Kan mijn dochter het tweede account delen met mijn vrouw? Nu werkt iCloud voor het hele gezin.
Zelfde iCloud overweging hier, en iCloud photos is GEEN backup. Dus je moet er toch nog iets mee.

Dat ter zijde, je kan ook kijken naar een familie pakket bij Proton

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 22:33
Evanesco schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:20:
Ik heb vandaag een Proton mailadres aangemaakt om zowel Google als Microsoft eruit te gooien. Easy switch werkt zoals de naam al suggereert super easy, :) Echter: de opslag is "maar" 500MB kwam ik achter, die stond in no time vol toen de synchronisatie begon te lopen.

Om die reden naar de paid versies gekeken en nou kan ik natuurlijk voor 4 dollar (europrijs is net zo hoog, dus beter kiezen voor dollars) mail plus nemen, maar ik zag dat Duo (mijn vriendin is ook geïnteresseerd) bij afsluiten van 2 jaar slechts 12 dollar per maand kost. En dan krijg ik een password manager (nu 1Pass), een VPN (nu Private Internet Access) en 2TB aan opslag (nu vooral geregeld via iCloud en sync.com). Kortom: ik twijfel zeer, al heb ik geen zin in al het gedoe, maar voelt ergens wel erg goed om als die Amerikaanse meuk er in 1x uit te gooien (al is 1Pass Canadees).

Vraag: wij zitten allebei in het Apple eco systeem (waar we ook 1 euro en 3 euro per maand voor extra opslag betalen), foto's kan je makkelijk en automatisch backuppen via Proton, maar heeft er iemand ervaring met de iPhone en andere Apple devices backuppen naar Proton Drive? De gratis 5GB Apple opslag is bij lange na niet genoeg voor de toestel backup (ook niet als ik foto's dus bij Proton neerzet, en heb ook nog een iPad). Of moeten we dan allebei toch nog het 1 euro abonnementje aanhouden bij Apple voor de toestel backup?
Dit is voor mij als Apple gebruiker de grootste beperking. Het maken van een back up is gewoonweg niet goed geregeld binnen Proton.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Proton Duo is voor twee accounts. Zou het niet aanraden om je dochter mee te laten liften op het account van je vrouw. Technisch kunnen ze beide inloggen, maar dan gaat alles door elkaar lopen.

Waarom het 200GB abonnement niet aanhouden en deze enkel gebruiken voor Apple back-ups en iCloud foto’s? Het enige nadeel is dan wel dat je (afhankelijk van hoeveel media je genereert) zo nu en dan deze moet verwijderen uit iCloud.

Als je de Proton Drive sync mee laat lopen lijkt me dit een prima constructie?

• whahas
SniperEye schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is voor mij als Apple gebruiker de grootste beperking. Het maken van een back up is gewoonweg niet goed geregeld binnen Proton.
Voor back-ups van mijn Mac mini gebruik ik Time Machine en ChronoSync. Ik meen dat de foto's van het fotoprogramma van macOS dan ook meegaan in de back-up.

Keuzes maken de Mens

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 22:33
whahas schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Voor back-ups van mijn Mac mini gebruik ik Time Machine en ChronoSync. Ik meen dat de foto's van het fotoprogramma van macOS dan ook meegaan in de back-up.
Interessant. Kun je toelichten hoe je dat precies doet.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 21:16
Ruvetuve schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:42:
[...]
"...en iCloud photos is GEEN backup. Dus je moet er toch nog iets mee..."
Wat bedoel je hiermee? Ik ken het hele Apple ecosysteem niet (goed genoeg) om te begrijpen wat je bedoelt. Als je 2 TB opslagruimte zou afnemen en je maakt fotos met een iPhone dan staan ze niet op jouw toestel en daarnaast ook veilig als backup in de iCloud?

• Ruvetuve
Hoogheid schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik ken het hele Apple ecosysteem niet (goed genoeg) om te begrijpen wat je bedoelt. Als je 2 TB opslagruimte zou afnemen en je maakt fotos met een iPhone dan staan ze niet op jouw toestel en daarnaast ook veilig als backup in de iCloud?
Beetje off topic excuus.

iCloud is geen back-up, het is gewoon synchronisatie van je foto’s en video’s. Het enige doel is dat je op al je apparaten dezelfde (laatste) versie hebt.

Dat betekent dus ook dat als er iets misgaat, dat overal misgaat. Raakt je fotobibliotheek corrupt op één apparaat, dan wordt die wijziging gewoon mee gesynchroniseerd. Verwijder je ergens een foto terwijl iCloud synchronisatie aanstaat, dan is die overal weg. Zonder extra bevestiging, zonder aparte kopie (wordt wel 30 dagen in de prullenbak bewaard)

Er is geen echt versiebeheer zoals bij een serieuze back-upoplossing. Het is dus vooral gemak, geen bescherming. Als je je foto’s écht veilig wilt hebben, heb je alsnog een aparte back-up nodig. Bijv Time Machine

Ik gebruik zelf trouwens borg-backup naar Hetzner.

Dit is ook de reden dat ik weer naar een folder structuur wil, duidelijke structuur zonder complexe databases, ideaal voor backup tooling ivm hash check en de duplicatie.

On topic:
Ook Proton Drive zou ik niet als enige optie zien voor je data, maak er een backup van! Een gedeelde drive met familie klinkt dan wel ideaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruvetuve op 22-02-2026 23:15 ]

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-03 11:28
Evanesco schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:20:
Ik heb vandaag een Proton mailadres aangemaakt om zowel Google als Microsoft eruit te gooien. Easy switch werkt zoals de naam al suggereert super easy, :) Echter: de opslag is "maar" 500MB kwam ik achter, die stond in no time vol toen de synchronisatie begon te lopen.

Om die reden naar de paid versies gekeken en nou kan ik natuurlijk voor 4 dollar (europrijs is net zo hoog, dus beter kiezen voor dollars) mail plus nemen, maar ik zag dat Duo (mijn vriendin is ook geïnteresseerd) bij afsluiten van 2 jaar slechts 12 dollar per maand kost. En dan krijg ik een password manager (nu 1Pass), een VPN (nu Private Internet Access) en 2TB aan opslag (nu vooral geregeld via iCloud en sync.com). Kortom: ik twijfel zeer, al heb ik geen zin in al het gedoe, maar voelt ergens wel erg goed om als die Amerikaanse meuk er in 1x uit te gooien (al is 1Pass Canadees).

Vraag: wij zitten allebei in het Apple eco systeem (waar we ook 1 euro en 3 euro per maand voor extra opslag betalen), foto's kan je makkelijk en automatisch backuppen via Proton, maar heeft er iemand ervaring met de iPhone en andere Apple devices backuppen naar Proton Drive? De gratis 5GB Apple opslag is bij lange na niet genoeg voor de toestel backup (ook niet als ik foto's dus bij Proton neerzet, en heb ook nog een iPad). Of moeten we dan allebei toch nog het 1 euro abonnementje aanhouden bij Apple voor de toestel backup?
Ik zat in hetzelfde schuitje quasi. Ik ben overgestapt naar Proton en in 1x de "amerikaanse meuk" eruit gegooid inderdaad, enige wat ik gehouden heb is iCloud aan 3€/maand.

Dit om een aantal redenen. Ik heb Immich draaien voor mij en mijn vriendin (op Android, dus geen iCloud photos). Maar ik vertrouw de auto-backup niet altijd en moet ook niet alle fotos in Immich hebben (screenshots, of de foto van de afmeting van iets bij de bouwmarkt etc).
Dus elke X tijd zet ik even handmatig wat fotos over naar Immich in het juiste album (Vakantie 2025, Kerst 2025, etc). Moest ik in tussentijd mijn iPhone kwijtspelen, heb ik nog een kopie in iCloud fotos zitten van diegene die nog niet overgezet zijn. iCloud is geen backup, dat weet ik, maar voor die paar foto's prima.

Ook zit mijn moeder, vader en zus mee op mijn iCloud als familieleden, want ik ben hun go-to mannetje voor alle IT problemen. Ik wil hen niet pushen om ook Immich te gebruiken, of hun documenten op mijn NAS te gaan bewaren.
Dus ik betaal die 3€ per maand voor de gemoedsrust dat als er iets gebeurd met hun toestel, er nog ergens een kopie rondzweeft van hun apps, documenten en fotos in de cloud.

En het werkt gewoon prima. Ik hoef hen niets uit te leggen of iets nieuw te leren, ze hebben een sync tussen hun Macs en iPhones en alles werkt zoals ze het gewend zijn.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@mjustin waar heb jij Immich gehost?

Invoegen doe je zo!

• whahas
SniperEye schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Interessant. Kun je toelichten hoe je dat precies doet.
Je sluit een externe Hard Disk Drive aan op je computer. Je stelt Time Machine in. Die maakt dan back-ups op het gewenste interval op die schijf. Op Apple Support staat ook allerlei uitleg.

Keuzes maken de Mens

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-03 11:28
Thuis, op een HP ProDesk die ik hier eens van een Tweaker overgenomen heb.
Nu zit het domein bij Cloudflare, om mijn thuis IP te verbergen. Wel een firewall ingesteld dat enkel BE/NL aan het domein kan, om hopelijk wat bots tegen te houden.

Dit weekend ga ik kijken om het domein bij Hetzner te hosten, om opnieuw minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse diensten.
Ofwel host ik het domein daar, ofwel nog een VPS ertussen van Hetzner met dan een VPN verbinding naar mijn servertje thuis. Om mijn eigen IP te kunnen verbergen eventueel, maar ga ik nog bekijken.

Eigenlijk is dit allemaal niet nodig, maar mijn vriendin vond de VPN te omslachtig. Nu kan ze eender waar gewoon de Immich app openen en het werkt :)

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 21:16
Ruvetuve schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Beetje off topic excuus.

iCloud is geen back-up, het is gewoon synchronisatie van je foto’s en video’s. Het enige doel is dat je op al je apparaten dezelfde (laatste) versie hebt.

Dat betekent dus ook dat als er iets misgaat, dat overal misgaat. Raakt je fotobibliotheek corrupt op één apparaat, dan wordt die wijziging gewoon mee gesynchroniseerd. Verwijder je ergens een foto terwijl iCloud synchronisatie aanstaat, dan is die overal weg. Zonder extra bevestiging, zonder aparte kopie (wordt wel 30 dagen in de prullenbak bewaard)

Er is geen echt versiebeheer zoals bij een serieuze back-upoplossing. Het is dus vooral gemak, geen bescherming. Als je je foto’s écht veilig wilt hebben, heb je alsnog een aparte back-up nodig. Bijv Time Machine

Ik gebruik zelf trouwens borg-backup naar Hetzner.

Dit is ook de reden dat ik weer naar een folder structuur wil, duidelijke structuur zonder complexe databases, ideaal voor backup tooling ivm hash check en de duplicatie.

On topic:
Ook Proton Drive zou ik niet als enige optie zien voor je data, maak er een backup van! Een gedeelde drive met familie klinkt dan wel ideaal.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik begrijp het nu helemaal! 🙂

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:20
Ik ben heel langzaamaan ook mijn mail aan het overzetten naar Proton, met een eigen domeinnaam via Simplelogin. Ik lijk echter specifiek bij het overzetten van Mijn Overheid vast te lopen omdat de mail met de bevestigingscode voor de wijziging niet aan lijkt te komen, of niet verstuurd lijkt te worden.
Volgens de logs van proton/simplelogin wordt er überhaupt geen mail verstuurd, tenzij het al misgaat in het opzetten van de verbinding met de proton mailservers
Is er toevallig iemand anders hier die dit ook al geprobeerd heeft over te zetten?

• whahas
Ja, ik krijg mail van de overheid binnen op mijn Proton Mail via een Proton alias. Heb je daar wat aan @EDIT ?

Keuzes maken de Mens

• EDIT
Goed om te horen dat er geen problemen zouden moeten zijn.
Ik begrijp dan niet goed wat er mis gaat bij mij. Ik dacht eerst dat het aan het aliasadres lag (overheid@[domein]), dat ze dat op een blokkeerlijst hadden staan of zoiets, maar een andere naam kwam ook niet aan.
Heel erg apart.
Wellicht morgen dan gewoon nogmaals proberen.

• Evanesco
mjustin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Ik zat in hetzelfde schuitje quasi. Ik ben overgestapt naar Proton en in 1x de "amerikaanse meuk" eruit gegooid inderdaad, enige wat ik gehouden heb is iCloud aan 3€/maand.
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik Proton Duo aangeschaft voor 2 jaar voor omgerekend 245 euro. Oftewel iets meer dan een tientje per maand, prima deal lijkt me. Wij gaan hetzelfde doen met alleen iCloud behouden, alleen dan het 1 euro abo per maand pp voor toestel backup. En ik gebruik ook veel hide my email, die nu naar Proton doorstuurt ipv Microsoft. Oh en 1Pass hou ik ook nog voorlopig, werkt toch wel erg fijn (en is Canadees).

Al met al erg tevreden over Proton so far, apps werken goed en snel, migreren van cloud en mail verliep tot zo ver soepel.

[ Voor 5% gewijzigd door Evanesco op 24-02-2026 07:37 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Evanesco schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:35:
[...]

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik Proton Duo aangeschaft voor 2 jaar voor omgerekend 245 euro. Oftewel iets meer dan een tientje per maand, prima deal lijkt me. Wij gaan hetzelfde doen met alleen iCloud behouden, alleen dan het 1 euro abo per maand pp voor toestel backup. En ik gebruik ook veel hide my email, die nu naar Proton doorstuurt ipv Microsoft. Oh en 1Pass hou ik ook nog voorlopig, werkt toch wel erg fijn (en is Canadees).

Al met al erg tevreden over Proton so far, apps werken goed en snel, migreren van cloud en mail verliep tot zo ver soepel.
Ik overweeg ook naar proton over te stappen. Maar heb thuis een nas (en een VPN) staan, dus voor de data hoeft het niet.
Maar het klinkt alsof jij op mail na eigenlijk geen diensten verder afneemt van proton, maar corrigeer me als ik er naast zit. En heb je overwogen om bijv proton mail (plus) te nemen? Scheelt toch weer geld.

• Evanesco
Gebruik sowieso de cloud (had hiervoor al tig jaren een abonnementje van 50 dollar voor 500GB bij sync.com), en ook de VPN (had hiervoor PIA). Wellicht dat ik op termijn dus ook overstap van wachtwoord manager.

• Diederik
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
Goed om te horen dat er geen problemen zouden moeten zijn.
Ik begrijp dan niet goed wat er mis gaat bij mij. Ik dacht eerst dat het aan het aliasadres lag (overheid@[domein]), dat ze dat op een blokkeerlijst hadden staan of zoiets, maar een andere naam kwam ook niet aan.
Heel erg apart.
Wellicht morgen dan gewoon nogmaals proberen.
Afhankelijk van de dienst en betrokken providers, kan het wereldwijd doorvoeren na aanpassen van een MX record tot wel 24 uur duren. Dus het zou kunnen dat de overheid het bericht nog aanbied bij de oude mailserver.

Invoegen doe je zo!

• EDIT
Dat is in dit geval niet van toepassing, deze domeinnaam is exclusief gebruikt icm met Proton/simplelogin, en is alweer bijna een jaar op die manier in gebruik, tot nu toe zonder problemen voor nieuwe accounts. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen om alle bestaande accounts ook om te zetten, daar ben ik nu langzaamaan dus mee bezig.

Ik had het vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar helaas werkt het nog altijd niet. Ik krijg nog steeds geen bevestigingsmail binnen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:03
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:50:
Dat is in dit geval niet van toepassing, deze domeinnaam is exclusief gebruikt icm met Proton/simplelogin, en is alweer bijna een jaar op die manier in gebruik, tot nu toe zonder problemen voor nieuwe accounts. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen om alle bestaande accounts ook om te zetten, daar ben ik nu langzaamaan dus mee bezig.

Ik had het vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar helaas werkt het nog altijd niet. Ik krijg nog steeds geen bevestigingsmail binnen.
Ik had vanmorgen een gelijkaardig probleem, maar door jouw bericht nog even goed zitten kijken. Ik zie nu dat mails van overheid.nl in m'n proton deels in de spam zijn terechtgekomen. Bij jou mogelijk ook het geval?

• EDIT
Ook daar is helaas niets te vinden. Dit staat er ook bij beide adressen die ik geprobeerd heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGubGSPcHdBJVZd3A6JWs7CRmXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjnWygCimYvgeqgQfxcLAZG0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bijvoorbeeld het mailadres dat ik voor mijn KPN account had aangemaakt en waar de mails wel succesvol van binnenkomen staat er ook gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbvmg1Sm9MpbDnaL0Nhz0EsouEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5oMe2hvYSAaraMHkJuCZUp9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 24-02-2026 10:29 ]

• Diederik
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:50:

Interessant...

Gebruik je misschien een 'bijzondere' TLD (extensie) voor jouw domein?

Invoegen doe je zo!

• EDIT
Ook niet, gewoon een .nl. Een uurtje geleden voor alle zekerheid een nieuwe alias aangemaakt met [voornaam].[achternaam]@[domein].nl, in de gedachte dat toch misschien nog een soort blocklist is voor bepaalde termen, maar zelfs daarop komt geen bevestigingsmail binnen.
Een testmail vanaf een van mijn eigen mailadressen komt wel gewoon binnen.

• Bedge85
@EDIT Kun je ook een screenshot maken (misschien even je eigen domein weglakken) van de uitslag op https://mxtoolbox.com/Pub...olhandler.aspx?command=mx? Hiermee kun je zien hoe de MX records zijn geconfigureerd.

• EDIT
Alles staat daar gewoon goed, alle andere mail komt ook zonder problemen aan. Ook alle checks bij Simplelogin zijn gewoon groen/goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyv5y9EzQszaAMExHOGx8K9r5uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOgVEkjuevrPyst47j2kWdgK.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het mailadres wijzig naar een van mijn andere mailadressen die niet bij Protonmail staan krijg ik meteen de bevestiging binnen, dus er gaat echt iets mis tussen de mailservers van MijnOverheid en Simplelogin/Proton.

• Bedge85
@EDIT Ja, dat ziet er inderdaad goed uit voor Proton.

Excuses als ik het niet goed heb gevolgd of niet helemaal snap. Maar je hebt het ook over SimpleLogin. SimpleLogin gebruikt toch zijn eigen MX servers. Dus een domein dat is geconfigureerd voor Proton kun je niet tegelijkertijd voor SimpleLogin gebruiken (https://simplelogin.io/docs/custom-domain/add-domain/).

• EDIT
Simplelogin is van Proton en wordt gebruikt voor de aliasdienst van Proton. Als je dus aliassen ('Hide my e-mail' optie) wilt aanmaken via de Proton Pass app, dan maak je die dus eigenlijk bij Simplelogin aan.
Vandaar dat ik het heb over Proton/Simplelogin.

Daarom zijn de mailservers ook 'mxX.alias.proton.me', niet mail(sec).protonmail.ch, wat met de reguliere e-maildienst icm met een eigen domeinnaam bij Proton het geval zou zijn.

En voor de rest werkt het dus prima, alleen specifiek bij Mijn Overheid niet.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 24-02-2026 14:12 ]

• Bedge85
Ik zit nog eens naar die MXToolbox screenshot te kijken. Ik zie dat daar de MX records voor aliassen zijn gebruikt.

Regulier Proton Mail MX records is:
* mail.protonmail.ch.
* mailsec.protonmail.ch.

Dus de MX servers voor Proton Pass aliassen dienst is:
* mx2.alias.proton.me
* mx2.alias.proton.me

Het domein dat je gebruikt voor de aliassen In Proton Pass en het domein dat je gebruikt in Proton Mail mogen niet gelijk aan elkaar zijn. Beide diensten hebben hun servers die inkomende mail verwerken.

Of ben je hier van op de hoogte en gebruik je enkel Proton Pass aliassen? En heb op de normale Proton Mail geen custom domein geconfigureerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Bedge85 op 24-02-2026 14:24 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:10:

En voor de rest werkt het dus prima, alleen specifiek bij Mijn Overheid niet.
Overigens werkt het voor mij wel met een alias. Het kan dus wel! (FYI)

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-03 08:10
Klopt het dat Lumo het uploaden van jpeg niet ondersteund? Ik heb het hem zelf gevraagd, maar kan het gewoon niet geloven. Belachelijk voor wat ik er voor betaald heb. o.a. ChatGPT doet dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door StopEcocide op 25-02-2026 20:22 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

StopEcocide schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:21:
Klopt het dat Lumo het uploaden van jpeg niet ondersteund? Ik heb het hem zelf gevraagd, maar kan het gewoon niet geloven. Belachelijk voor wat ik er voor betaald heb. o.a. ChatGPT doet dat wel.
Bij ChatGPT wordt je data ook meteen voor training (en Joost mag weten waarvoor nog meer) ingezet.
Als ik in de gratis versie van Lumo vraag "Kan Lumo ook met afbeeldingen werken?", dan komt 'ie met dit:
Op dit moment richt Lumo zich op tekst‑gebaseerde interacties: chat, bestandsupload (CSV, PDF, TXT, broncode) en de bijbehorende analyses. Het kan geen afbeeldingen verwerken of analyseren. Als je informatie uit een afbeelding nodig hebt, kun je die eerst omzetten naar tekst (bijvoorbeeld via OCR) en vervolgens de tekst hier delen – dan kan Lumo er verder mee aan de slag.
Daarmee lijkt me duidelijk dat het verwerken van jpeg niet ondersteund wordt. Misschien kun je nog annuleren als het een doorslaggevende feature voor je is?

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-03 08:10
SayWhatAgain! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:40:
[...]

Bij ChatGPT wordt je data ook meteen voor training (en Joost mag weten waarvoor nog meer) ingezet.
Als ik in de gratis versie van Lumo vraag "Kan Lumo ook met afbeeldingen werken?", dan komt 'ie met dit:

[...]

Daarmee lijkt me duidelijk dat het verwerken van jpeg niet ondersteund wordt. Misschien kun je nog annuleren als het een doorslaggevende feature voor je is?
Bedankt voor de verduidelijking. Verklaart een hoop. Het 'was' een feauture die ik bij ChatGPT regelmatig gebruikte. Maar ik wil AI 100% bij Proton gaan gebruiken, dus ik zal het er voorlopig zonder moeten doen.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
Ik ben dit weekend ook maar eens overgestapt van gmail naar proton mail. Het bevalt op zich prima hoor, en het scheelt dat ik al mijn eigen domein gebruikte, dus geen nieuw emailadres.

Maar ik heb hier en daar nog wel wat struggles. Ik heb de labels geimporteerd van gmail. Vervolgens heb ik die in de browser wat zitten tunen qua volgorde, kleur en ik heb een aantal verwijderd. Alleen de android app blijft de oorspronkelijke labels tonen. Het wordt niet bijgewerkt, heel irritant. Ben ik de enige die dit ervaart?
Verder vond ik het configuren van filters behoorlijk lastig. Je kan geen test run doen om te zien of je filter goed werkt. En als je een nieuwe filter op al je emails toepast, dan start hij een transactie die uren duurt en kan je ondertussen niks doen.
Die Sieve mogelijkheid is dan wel weer handig, dat geeft je behoorlijk wat mogelijkheden. Maar die kan je dan vervolgens ook niet makkelijk testen in bijvoorbeeld de search bar. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
En er is een dropdown optie "Views" met daarin alleen Newsletters. Op zich handig hoor, maar Views suggereert wel dat er meer dan 1 View is. Kan ik daar zelf nog andere custom views aan toevoegen ofzo? Ik kan nergens info hierover vinden. Ik zou het wel handig vinden als ik een extra View kon maken per email adres waarop mails binnenkomen oid.

Kleine gedoetjes dus, maar ik ben blij dat ik weer een stapje meer ontgoogled ben :).

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:24
Volgens mij heb ik wel een keer opnieuw in de app ingelogd om mijn wijzigingen door te voeren. Kreeg de indruk dat de mailbox veel moest verwerken en dat dit wat tijd en een schopje oid nodig had.
Zit wel op ios, maar schopjes kunnen ook op android ;)

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-03 15:16
Heeft naar mijn ervaring inderdaad wat tijd nodig.
Kwam bij mijn mail overstap ook e.e.a. aan gekkigheden tegen, na een nachtje slapen was het grotendeels opgelost.

Als in de achtergrond van alles gebeurt wordt ik daar graag over geïnformeerd.
Maar dat terzijde ben ik best tevreden over de overstap.

• whahas
Hebben jullie je oude e-mails overgezet / gemigreerd of enkel geëxporteerd?
Ik heb een back-up gemaakt van mijn Gmail voordat ik mijn Google Account ophief, maar heb deze verder niet geïmporteerd.
Naast Proton Mail gebruik ik ook Tuta Mail, waarbij ik de laatste fijner vind, maar ze vullen elkaar goed aan. :)

Keuzes maken de Mens

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb in eerste instantie àlles geïmporteerd maar later alle belangrijke e-mails die ik wilde bewaren geprint naar pdf en hier in Paperless ngx gezet. Mailbox gebruik ik alleen om mail te ontvangen en niet om daar te bewaren. Bewaren doe ik op eigen servers.. agenda uitgezonderd maar ook daar maak ik maandelijks een export van.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:58
Ik als klant van Odido ben natuurlijk ook bang dat mijn gegevens gelekt zijn. Ik heb bij Proton al jaren Dark Web Monitoring aanstaan. In 2023 heb ik 2 keer een waarschuwing gehad dat mijn mail bij een hack betrokken was. Daarna nooit meer. Ik verwacht dat de Proton Dark Web Monitoring ook wel een waarschuwing geeft als mijn mail adres bij de Odido op het darkweb staat. Heeft iemand al een melding gehad van Proton?

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 17:41
gloopie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:01:
Ik als klant van Odido ben natuurlijk ook bang dat mijn gegevens gelekt zijn. Ik heb bij Proton al jaren Dark Web Monitoring aanstaan. In 2023 heb ik 2 keer een waarschuwing gehad dat mijn mail bij een hack betrokken was. Daarna nooit meer. Ik verwacht dat de Proton Dark Web Monitoring ook wel een waarschuwing geeft als mijn mail adres bij de Odido op het darkweb staat. Heeft iemand al een melding gehad van Proton?
Ja, ik, gisteren.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarschuwing, deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i83Y0O5oIZhbcl23xUqVUlgXczw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YR0IdpScuFFA6xgS34t4Rxmi.png?f=user_large

Stond weer eens uit zonder reden bij mij, Proton Drive had inmiddels al een paar weken niet gedraaid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sourizer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-03 22:12
Dit is niet de bedoeling

[ Voor 82% gewijzigd door Jazzy op 28-02-2026 21:53 ]

• whahas
Sinds een tijdje heb ik Tuta Mail als standaard e-mail client.
Alleen elke keer als ik Proton Mail opstart, vraagt die app of ik het de standaard e-mail client wil maken. Weet iemand daar een oplossing voor?

Keuzes maken de Mens

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

whahas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:59:
Sinds een tijdje heb ik Tuta Mail als standaard e-mail client.
Alleen elke keer als ik Proton Mail opstart, vraagt die app of ik het de standaard e-mail client wil maken. Weet iemand daar een oplossing voor?
Op je BlackBerry, op je Nokia of je op Windows Phone?
Je snapt waar ik heen ga denk ik :>

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-03 15:40
Excuses als dit een zinloze vraag is, maar het is mij niet duidelijk met het abo overzicht.
Als ik oneidige email aliassen (met eigen domein) wil voor accounts online, daarvoor zou je Proton unlimited moeten hebben, Proton Plus heeft er maar 10.
Maar Simplelogin premium heeft wel unlimited en is net zo duur als Proton plus.

Wat is dan een reden om toch proton unlimited te nemen, waar Simplelogin premium wel weer bij zit?
En om het nog verwarrender te maken is Proton Pass weer nog iets goedkoper, en heeft ook unlimited Hide email aliassen. Ik weet even niet waar ik goed aan doe om af te nemen tegen zo'n laag mogelijk bedrag.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Hangt er een beetje vanaf of je ook wilt kunnen antwoorden vanuit al die aliassen. Volgens mij ondersteunt een goedkoper abonnement ook catch-all adressen en kun je dus *.domein.tld gebruiken.

Als je er ook vanaf wilt kunnen antwoorden zou je of voor een duurder abonnement kunnen gaan of SimpleLogin of andere separaat afsluiten als de andere diensten van Proton niet interessant voor je zijn.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:38

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ferruginous Hwk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:52:
...kun je dus *.domein.tld gebruiken.
Denk dat je *@domein.tld bedoelt. ;)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• whahas
True schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Op je BlackBerry, op je Nokia of je op Windows Phone?
Je snapt waar ik heen ga denk ik :>
Oeps!

Ik bedoel mijn Proton Mail voor macOS.
Elke dag / keer dat ik het programma opstart krijg ik zo'n hele grote balk met die vraag.

Keuzes maken de Mens

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

whahas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Oeps!

Ik bedoel mijn Proton Mail voor macOS.
Elke dag / keer dat ik het programma opstart krijg ik zo'n hele grote balk met die vraag.
Durf ik niet te zeggen, mocht je hier nul op rekest krijgen kun je het ook hier: Macs en software proberen, maar als ik eerlijk ben ben je vast niet de enige die dit heeft of iets vergelijkbaars heeft met MacOS. Staat vast wel online ergens, kwestie van goed duck-duck-go'en. :>

Edit: 10 seconden zoeken zie ik al iets met een uitleg van iets wat ik niet ken (en dus MacOS zou kunnen zijn): https://protonmail.uservo...f-set-as-default-in-email

[ Voor 17% gewijzigd door True op 02-03-2026 21:43 ]

• whahas
Op de pagina waar je naar verwijst @True , staat helaas het antwoord op mijn vraag niet.
Ik zal eens verder gaan zoeken. Misschien dat ik het vind met Good Search.

Alleen Proton Mail voor macOS heeft geen 'settings'...

Keuzes maken de Mens

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Dat is niet helemaal waar.. Niet op de normale manier maar wel binnen de toepassing zelf.

Dit zou de instelling moeten zijn.. Te benaderen via het tandwieltje / alle instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_NF0xNgustI7apckQ1YG0iB3tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PNk1Z1rXXZTwII4EBxMTWLg8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 04-03-2026 08:12 . Reden: plaatje verduidelijkt. ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarom kiezen jullie voor de app en niet voor Proton Mail in de browser? (Vraag uit nieuwsgierigheid.)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:46:
Waarom kiezen jullie voor de app en niet voor Proton Mail in de browser? (Vraag uit nieuwsgierigheid.)
Vooral vanwege de standaard dingetjes die met een applicatie meekomen, zoals pushnotificaties, een icoontje op de taakbalk, enzovoorts.

Puur uit gewoonte, want de webclient werkt vanuit mijn optiek net zo goed.

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
Heb sinds kort ook een linux pctje draaien, met Mint. Gezien er nog geen Proton Drive app voor linux is, ben ik benieuwd hoe jullie dat nu oplossen?

• whahas
Commendatore schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:46:
Ik gebruik mijn browser al voor zó veel zaken dat ik mijn Firefox graag ontlast door een ander programma ernaast te draaien.
Daarnaast doe ik mijn e-mail 1x per 1 uur en als ik e-mail in de browser zou hebben, kan het zijn (als je dat instelt) dat je notificaties krijgt waar ik dan niet op zit te wachten.

Toen ik nog Gmail had, had ik daar ook een speciaal programma voor.

Keuzes maken de Mens

• Bedge85
Er staat bij Proton een vacature open om de Proton Desktop te herschrijven zodat het gebruik gaat maken van de rust core die ook voor de mobiele apps gebruikt wordt (https://job-boards.eu.greenhouse.io/proton/jobs/4766179101).

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.404media.co/proton-mail-helped-fbi-unmask-anonymous-stop-cop-city-protestor/

Vind dit toch wel zorgwekkend, ze laten het lijken alsof privacy zo goed is gewaarborgd naar dat lijkt tegen te vallen?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:23:
https://www.404media.co/proton-mail-helped-fbi-unmask-anonymous-stop-cop-city-protestor/

Vind dit toch wel zorgwekkend, ze laten het lijken alsof privacy zo goed is gewaarborgd naar dat lijkt tegen te vallen?
Tsja, dat is de wet. Zo te lezen hebben ze enkel de creditcardgegevens doorgegeven aan de Zwitserse autoriteiten. Geen e-mails, toegang tot het account of wat dan ook.

Daar komt geen enkel bedrijf onderuit denk ik.

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Veel mensen verwarren privacy & anonimiteit. Proton biedt privacy en geen anonimiteit.
Doe illegale dingen en Proton zal meewerken aan een gerechtelijk bevel.

Bij de inhoud kunnen ze niet, wel bij o.a. je betaalgegevens.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Niks zorgwekkends aan. Het is een privacy dienst, geen "verstop je voor de politie" dienst. Met een rechtsgeldig sub poena van Zwitzerse authoriteiten zullen ze moeten meewerken. En wie worden niet zomaar uitgegeven. Hou je aan de wet en zorg dat je geen links hebt met illegale praktijken en zo'n sub poena komt er niet. Dan komt ook niemand bij je data.

Als het iets doet, laat het zien dat Proton goed is voor je privacy. Ze hebben geen mailinhoud etc. opgeleverd. Dat wijst erop dat hun zero-access encryption voor opslag idd waar is. Dat kan menig mail provider niet zeggen.

Oke nuance, het kán zijn dat de politie daar gewoon niet om vroeg. Maar het is niet de eerste sub poena die Proton krijgt (en elke keer weer hetzelfde, men valt erover omdat ze privacy en verstoppen voor justitie niet kunnen onderscheiden), en afaik hebben ze nog nooit zo iets kunnen opleveren. En de kans dat er nooit om gevraagt wordt is vrijwel nihil, dus dat duid wel op dat hun beloftes kloppen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cambionn
  • Niet online
Inmiddels staat het op de front-page.

Ik had de pagina voor een comment ff opgezocht, maar nu ik hem toch bij de hand heb post ik hem hier ook. Proton meld jaarlijks hoeveel politieverzoeken ze ontvangen, goedkeuren, en afkeuren, wat een mooi beeld geeft van hoe normaal dit is. Vorig jaar waren dat er 9301, waarvan 988 zijn voldaan en de rest afgekeurd. Ik vraag me dan ook af waar die 988 nieuwberichten waren als dit zo nieuwswaardig zou zijn...

Heb soms echt het gevoel dat het "probleem" hier meer is dat er eens in de zoveel tijd iemand is die dit denkt te kunnen gebruiken om weer lekker op Proton te kunnen haten. Want dit soort dingen zijn echt heel normaal, en Proton lijkt daar altijd juist zeer netjes mee om te gaan. Maar "oeh kijk ze delen toch data" verkoopt leuk aan mensen die niet snappen hoe dingen werken, zelfs al staat er netjes uitgelegd in hun policies en documentatie wat ze hebben en wanneer ze wat uitleveren, en schrijven ze zelfs blogs en reacties over hoe je dit soort dingen verder kan afdichten (in dit geval, betalen met crypto of cash en geen back-up mail gebruiken). Wat zo ver ook nog nooit foutief is gebleken afaik.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cambionn schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:45:
Inmiddels staat het op de front-page.

Ik had de pagina voor een comment ff opgezocht, maar nu ik hem toch bij de hand heb post ik hem hier ook. Proton meld jaarlijks hoeveel politieverzoeken ze ontvangen, goedkeuren, en afkeuren, wat een mooi beeld geeft van hoe normaal dit is. Vorig jaar waren dat er 9301, waarvan 988 zijn voldaan en de rest afgekeurd. Ik vraag me dan ook af waar die 988 nieuwberichten waren als dit zo nieuwswaardig zou zijn...

Heb soms echt het gevoel dat het "probleem" hier meer is dat er eens in de zoveel tijd iemand is die dit denkt te kunnen gebruiken om weer lekker op Proton te kunnen haten. Want dit soort dingen zijn echt heel normaal, en Proton lijkt daar altijd juist zeer netjes mee om te gaan. Maar "oeh kijk ze delen toch data" verkoopt leuk aan mensen die niet snappen hoe dingen werken, zelfs al staat dat netjes uitgelegd in hun policies en documentatie wat ze hebben en wanneer ze wat uitleveren, en schrijven ze zelfs blogs en reacties over hoe je dit soort dingen verder kan afdichten (in dit geval, betalen met crypto of cash en geen back-up mail gebruiken). Wat zo ver ook nog nooit foutief is gebleken afaik.
Het wordt straks nog veel leuker dan dit met eEvidence, nieuwe wetgeving in de EU zeker als Proton de servers in de EU heeft staan. Dan wordt de drempel om een aanvraag te sturen voor een verzoek lager en zullen die verzoeken misschien wel ver tienvoudigen.
En nog steeds zullen er dan mensen zijn die met @proton.me mailen hier met hun eigen niet anonieme betaalgegevens voor betalen en denken dat ze dan veilig zijn. :X

• Commendatore
  • Niet online
Dat laatste is alleen wel vooral een probleem als je rare dingen in je schild wilt voeren. Binnen de EU wil Proton de servers in Duitsland neerzetten en daar is de rechtsstaat vooralsnog intact.

[ Voor 71% gewijzigd door Commendatore op 06-03-2026 23:42 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Wat is er zorgwekkend aan? De inhoud van jouw e-mails staat niet op servers en kan dus niet gedeeld worden. Proton kan hooguit wat metadata delen, en ja ook zij moeten gehoorzamen als er een gerechtelijk beval komt om die beperkte informatie vrij te geven. Toch beter dan een Google die de volledige inhoud van jouw e-mails kunnen vrijgeven.

March of the Eagles

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
True schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Het wordt straks nog veel leuker dan dit met eEvidence, nieuwe wetgeving in de EU zeker als Proton de servers in de EU heeft staan. Dan wordt de drempel om een aanvraag te sturen voor een verzoek lager en zullen die verzoeken misschien wel ver tienvoudigen.
En nog steeds zullen er dan mensen zijn die met @proton.me mailen hier met hun eigen niet anonieme betaalgegevens voor betalen en denken dat ze dan veilig zijn. :X
Wellicht, maar ook dan geldt dat men niet bij je inhoud van de e-mails kan. Want die staan fysiek niet op de servers.

March of the Eagles

• Cambionn
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:48:
Wellicht, maar ook dan geldt dat men niet bij je inhoud van de e-mails kan. Want die staan fysiek niet op de servers.
Nouja, het staat daar wel, maar is encrypted. Toch een wezelijk verschil. Encryptie kan (en zal vroeg of laat) gekraakt worden, iets wat er niet is niet.

Nou zal de encryptie van Proton voorlopig wel goed zitten, maar dan nog. Dat onderscheid moet je wel maken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cambionn schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:04:
[...]
Nouja, het staat daar wel, maar is encrypted. Toch een wezelijk verschil. Encryptie kan (en zal vroeg of laat) gekraakt worden, iets wat er niet is niet.

Nou zal de encryptie van Proton voorlopig wel goed zitten, maar dan nog. Dat onderscheid moet je wel maken.
De vraag die we dan moeten stellen is of het post-quantum safe encryption is of niet. :henk

• whahas
Concurrent Tuta beweert dat al te hebben, mocht ik ze goed begrepen hebben.
Mogen we verwachten dat Proton dat ook gaat krijgen, post-Quantum encryptie?

Keuzes maken de Mens

• Cambionn
  • Niet online
True schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:18:
De vraag die we dan moeten stellen is of het post-quantum safe encryption is of niet. :henk
Ik kan zo gauw niet vinden hoe hun zero-access encryption is op dat gebied. Als ik het niet vind, ga ik ze wellicht mailen. Nu ben ik ook nieuwschierig, en meestal zijn ze aardig responsive.

Probleem hierin is wel dat Proton OpenPGP gebruikt om te versturen omdat dat de defacto standaard is (en dus het breeds ondersteund wordt) en díé dat niet ondersteund. Alles wat verstuurd wordt, en bij de ander terecht komt danwel onderschept wordt, is dat dus niet. Proton werkt wel mee aan het quantum-save maken daarvan, en lijkt zelfs 1 van de touwtrekkers te zijn. Als ik kijk, loopt het process hiervoor nog. De laatste update van hun proposal was 13 januari 2026. Standaarden aanpassen duurt altijd lang vrees ik. Maar het feit dat Proton hier actief mee bezig is, is ook juist 1 van de dingen die me vertrouwen geeft.

Als je ff zoekt, heeft Proton nog een stuk meer documentatie over encryptie (en ook veel andere onderwerpen), hoe het werkt, wat Proton doet, en welke overwegingen er gemaakt worden. Sommige opervlakkig, sommige aardig diep. Nogmaals, voor mij reden om vooral een goed gevoel te hebben bij Proton.

OpenPGP heeft wel meer nadelen trouwens, zoals dat de about regel niet encrypted is (dit als bewuste afweging om dingen als mails doorzoekbaar houden. Je behoord dan ook niks gevoeligs in die regel te zetten, wanneer zelfs iets simpels te gevoelig is desnoods onzin).

Ze zouden theoretisch net zoals Tuta een eigen, sterkere encryptie kunnen gebruiken dan OpenPGP. Dan loop je alleen tegen hetzelfde probleem als Tuta: het werkt enkel als de ander bij dezelfde mailprovider zit. Alle andere mails zijn niet encrypted. En omdat weinig mensen Tuta gebruiken, is dus vrij weinig encrypted en het meeste plain tekst. OpenPGP is minder sterk, maar wel veel breder in gebruik (voor zover encrypted mails breed gebruikt worden). En iedereen kan theoretisch OpenPGP opzetten, je zit dus niet vast aan Proton en bent niet van ze afhankelijk. Ook dat geld niet voor Tuta's oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Cambionn op 08-03-2026 01:52 . Reden: Typo's ]

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42
Ik wil graag van @live overstappen naar Proton. Heb mij er vandaag toe aangezet een account aan te maken, maar als ik het nu goed heb gelezen/uitgezocht kan je geen gebruik maken van de standaard iOS mail app zonder een betaald account af te nemen en heb je bovendien altijd de Proton Bridge applicatie nodig

Kan iemand bevestigen of ik dit goed heb begrepen?

[ Voor 12% gewijzigd door Mit-46 op 09-03-2026 21:10 ]

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Nee, je kan de IOS mail app niet gebruiken ongeacht of je een betaald abonnement hebt of niet. Voor IOS zul je de Proton Mail app uit de appstore moeten gebruiken.

Op de desktop, bijvoorbeeld op MacOS of Windows is de Bridge app wel een optie met een betaald account. Linux volgens mij nog niet maar dat heb ik niet uitgezocht.

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42
Oh wat jammer
Veel dank voor je reactie!

• whahas
Proton Mail voor macOS is ook mogelijk. Dat werkt zonder de Proton Bridge, meen ik. Ik gebruikte dat eerst in combinatie met Thunderbird.
Hoe uitgekleed is de gratis versie van Proton tegenwoordig?

Keuzes maken de Mens

• Louw Post
  • Laatst online: 18-03 12:04

Louw Post

Cerenas

TomBraamhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:55:
Heb sinds kort ook een linux pctje draaien, met Mint. Gezien er nog geen Proton Drive app voor linux is, ben ik benieuwd hoe jullie dat nu oplossen?
Las op Reddit dat sommige mensen daarom filen.io gebruiken (die zou ook veel sneller moeten zijn dan Proton Drive begreep ik). Proton heeft aangegeven dit jaar te focussen op Linux meende ik, dus hopelijk komt er snel een oplossing. Sowieso hoop ik dat Drive nog verbeteringen krijgt.

Ook fijn om te lezen dat ze de desktop app voor email aan we willen pakken.

Verder hoop ik ook dat ze Standard Notes eens gaan integreren, zou mij iig overhalen weer Unlimited te nemen ipv Mail Plus. De gratis versie van Standard Notes is mij te mager. Voor nu maar nog OneNote in gebruik.

• Cambionn
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:15:
Op de desktop, bijvoorbeeld op MacOS of Windows is de Bridge app wel een optie met een betaald account. Linux volgens mij nog niet maar dat heb ik niet uitgezocht.
Voor mail is er voor Linux ook zowel bridge als hun eigen desktop app. Het is enkel drive waar nog geen app voor is.

• Bedge85
Verder hoop ik ook dat ze Standard Notes eens gaan integreren, zou mij iig overhalen weer Unlimited te nemen ipv Mail Plus. De gratis versie van Standard Notes is mij te mager. Voor nu maar nog OneNote in gebruik.
Ik gebruik nu de filen.io app voor notities. Het is eenvoudig, maar ruim voldoende voor wat ik nodig heb.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 18:22
Wie gebruikt hier een eigen domein voor hide my email aliases? Is het beste om hier een subdomein voor te gebruiken als je in de toekomst misschien je hoofddomein wil gebruiken voor Proton mail?

Ik wil eerst alleen Proton Pass gebruiken en forwarden naar een bestaand emailadres. (Niet proton en geen eigen domein).

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:39

Gotez

42

Ik gebruik mail.domein.tld voor mijn aliassen. Kan ik ter plekke aanmaken en werkt eigenlijk altijd perfect. @domein.tld is mijn hoofdmail account. Proton pass aliassen soms ook gedeeld met anderen. Dan krijgen die ook de Disney-hoor-jij-er-wel-bij mails.

• Ruvetuve
Zijn hide my email aliassen ook beschikbaar voor eigen domain dan? Is dat dan ook met een eenvoudige procedure aan te maken en mag je er onbeperkt aanmaken?

Het voordeel dat ik ermee zie is dat dat je makkelijk kan weg migreren met je domein (vervolgens catch all instellen). Of mis ik andere voordelen tegenover passmail hide my email aliassen

• qwasd
Ruvetuve schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:11:
Zijn hide my email aliassen ook beschikbaar voor eigen domain dan? Is dat dan ook met een eenvoudige procedure aan te maken en mag je er onbeperkt aanmaken?

Het voordeel dat ik ermee zie is dat dat je makkelijk kan weg migreren met je domein (vervolgens catch all instellen). Of mis ik andere voordelen tegenover passmail hide my email aliassen
Ja je kunt je eigen domein toevoegen maar je kunt je domein maar 1 keer gebruiken. Dus je kunt niet hetzelfde domein gebruiken in Proton mail en Proton Pass / Simplelogin. Daarom ook mijn vraag mbt het gebruik van een subdomein omdat ik in de toekomst miscshien volledig wil overstappen naar het hoofddomein in combinatie met Proton Mail.

• Ruvetuve
qwasd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:18:
[...]

Ja je kunt je eigen domein toevoegen maar je kunt je domein maar 1 keer gebruiken. Dus je kunt niet hetzelfde domein gebruiken in Proton mail en Proton Pass / Simplelogin. Daarom ook mijn vraag mbt het gebruik van een subdomein omdat ik in de toekomst miscshien volledig wil overstappen naar het hoofddomein in combinatie met Proton Mail.
Nooit zo over gedacht, slim! Vooral om in de toekomst niet weer alle domeinen aan te moeten passen (zoals die van iCloud als je naar proton gaat). Welke andere voordelen voor eigen alias domein zitten er aan dat je weet?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Ik gebruik inderdaad een subdomein van mijn eigen domein voor aliassen. Eerder zat ik met iCloud adressen en dat moest allemaal om.

Mocht ik ooit bij Proton weggaan dan is een catch-all mooi meegenomen. Kan het alleen maar aanraden. Prima constructie.

• qwasd
Omdat jullie het eigen domein gebruiken. Wat gebruiken jullie dan als voorvoegsel voor bepaalde services? alleen de service naam of ook een random nummer voor/achter de servicenaam of alleen een random nummer?

• Herman
  • Laatst online: 23:35

Herman

FP ProMod
qwasd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 00:18:
Omdat jullie het eigen domein gebruiken. Wat gebruiken jullie dan als voorvoegsel voor bepaalde services? alleen de service naam of ook een random nummer voor/achter de servicenaam of alleen een random nummer?
vaak gemakshalve de servicenaam, maar beter is een $random serie van cijfers/letters :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
qwasd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:18:

Ja je kunt je eigen domein toevoegen maar je kunt je domein maar 1 keer gebruiken. Dus je kunt niet hetzelfde domein gebruiken in Proton mail en Proton Pass / Simplelogin.
Dit klopt niet. Je kan wel hetzelfde domein voor simplelogin en proton gebruiken.Zie pinned posts van mij met uitleg hierover.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-03 15:16
Ik gebruik persoonlijk bitwarden als wachtwoordmanager en laat die bij aanmaak van een account een e-mail (en wachtwoord uiteraard) verzinnen. Dat resulteert in dit soort adressen: 379rhb4o@domein.nl

Is toch allemaal iets netter dan een servicenaam en als bitwarden toch een wachtwoord aan het genereren is kan het e-mail adres er direct mooi bij.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Ben begonnen met de naam van de service, maar achteraf gezien is dat ook makkelijk te achterhalen. Dus nu is het servicenaam.randomwoord@mail.mijndomein.nl. Het ziet er niet uit en is ook lichtelijk ongemakkelijk als je het door moet geven aan een helpdesk, maar dat boeit me niets. :X

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:39

Gotez

42

Ik krijg juist altijd hele leuke reacties als ik naambedrijf@mail.domein.nl doorgeef. "oh echt, heb je dat mail adres..."

• Ruvetuve
Ik registreer een aparte nl domein van zeg 7 karakters. Random woord ervoor (eventueel dictionary). Uit te leggen, kort en makkelijker voor mijzelf te herkennen.

Mijn huidige domein is ook makkelijker te herleiden naar mijn naam. Daar wil ik geen aliassen voor gebruiken 😭

• Ruvetuve
Gotez schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:50:
Ik krijg juist altijd hele leuke reacties als ik naambedrijf@mail.domein.nl doorgeef. "oh echt, heb je dat mail adres..."
Of.. “ow werk je hier?”. En wij maar verbaasd dat mensen in phishing trappen..

• Louw Post
  • Laatst online: 18-03 12:04

Louw Post

Cerenas

Ruvetuve schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:58:
Ik registreer een aparte nl domein van zeg 7 karakters. Random woord ervoor (eventueel dictionary). Uit te leggen, kort en makkelijker voor mijzelf te herkennen.

Mijn huidige domein is ook makkelijker te herleiden naar mijn naam. Daar wil ik geen aliassen voor gebruiken 😭
Dat is wel een goed idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. Bij gebruik van eigen naam is een aparte domeinnaam wel fijn! Nu nog wat leuks bedenken. :)

Edit: ben ook wel benieuwd wat mensen doen bij winkels/bedrijven waar ze je emailadres nodig hebben, bijvoorbeeld voor het sturen van een offerte bij de keukenboer. Geven jullie dan jullie 'gewone' emailadres of ook een alias?

[ Voor 24% gewijzigd door Louw Post op 12-03-2026 15:41 ]

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
Gotez schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:50:
Dat deed ik ooit ook, en ik kreeg ook wel eens leuke reacties.

Echter, ik ben ermee gestopt na een vervelende ervaring in het buitenland. Ik gaf zo'n dergelijk email adres op bij een autoverhuurder. De deskmedewerker werd boos en dacht dat ik hem probeerde af te schepen met een fake adres. Ik heb het hem geprobeerd uit te leggen (mijn domein, catch-all etc.), maar hij was duidelijk niet technisch onderlegd, maakte mij uit voor rotte vis en wilde bijna de verhuur afkappen.. :F

Verder moet je soms in aftercare gevallen vanaf dat adres ook uitgaand kunnen mailen. En dan wordt het al snel rommelig is mijn ervaring.

• Ruvetuve
Louw Post schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:00:
[...]

Dat is wel een goed idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. Bij gebruik van eigen naam is een aparte domeinnaam wel fijn! Nu nog wat leuks bedenken. :)

Edit: ben ook wel benieuwd wat mensen doen bij winkels/bedrijven waar ze je emailadres nodig hebben, bijvoorbeeld voor het sturen van een offerte bij de keukenboer. Geven jullie dan jullie 'gewone' emailadres of ook een alias?
100% alias, soms type ik hem voor ze uit. Ik maak ze ook wel eens ter plekke aan.

Ja gek moment, vooral de blikken van partner, maar heb er echt lak aan dat het wat meer tijd kost.

Met eigen domein en random dictionary gebruikersnaam/mail alias verwacht ik wel dat het minder vervelend wordt. iCloud geeft soms echt drama voorbeelden!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Haha, idd de diverse reacties die je krijgt als je een alias doorgeeft.. Oh, bent u ook tandarts? Werkt u hier?, enz.. Uitleg over het waarom is geeft dan ook allerlei reacties waarbij mensen dat slim vinden (om er vervolgens zelf dan nooit wat mee te gaan doen waarschijnlijk).

Ik gebruik natuurlijk SimpleLogin en meerdere domeinnamen.

Ik maak onderscheid tussen vrienden/familie. Die krijgen mijn persoonlijke e-mailadres. voornaam@achternaam.nl
ik heb een tweede .nl domein voor bijzondere/belangrijke accounts. (bank, belegging)
Weer een ander .nl domein voor bedrijven die moeten weten waar ik woon. bedrijf@domein3.nl

Voor de rest, fora, e.a. die echt niet hoeven te weten wie ik ben en waar ik woon krijgen een SL-alias.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste