Cambionn schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:10:
[...]
Grappig dat je dit noemt. Dit heeft afaik enigsinds met elkaar te maken. Ze hebben weleens aangegeven maar zo veel Linux programmeurs te hebben en dat de prio ligt op zorgen dat de VPN altijd goed blijft werken. Dit zodat mensen die het echt nodig zijn, ivm politieke situaties en bepaalde banen, erop kunnen vertrouwen. En dat daardoor de resources voor andere Linux software gelimiteerd zijn tot er meer budget/mensen komen. Opzich geen hele slechte afweging imho.
Deze afweging in de zin van priorisering is prima te verantwoorden, maar als je alleen de mensen hebt om alleen die VPN client te dekken, en dat is ook jangenlang je verhaaltje, heb je niet genoeg mensen...
Er staat me ook iets bij van dat ze daarbij ooit iets hebben gezegd over dat het vinden van Linux programmeurs die aan hun eisen (kwa bijv. niveau, kennis en proffesionalisatie) voldoen relatief lastig was (oa omdat minder mensen zich ermee bezig houden door de kleinere markt), maar dat weet ik niet zeker...
Ik heb meer het gevoel dat ze dat roepen om de boot af te houden.
Als je ziet hoeveel software en in dat opensource landschap de ether in geslingerd wordt heb ik daar een beetje moeite mee.
Ze zijn ook niet de eerste die software maken die files synchroniseren, dat is geen baanbrekende nieuwe tak van sport ofzo, dus het moet dan zitten in het interfacen met Proton's infrastructuur?
Maar dat stuk moeten ze sowieso mensen specifiek op trainen.
Daarbij, Linux ondersteunen is heel mooi (als iemand die enkel Linux gebruikt is geen Linux ondersteuning gelijk aan geen ondersteuning dus heb er ook echt wel baat bij), maar voor meer resources moet je groeien als bedrijf en dat gaat weer makkelijk er Windows en Mac. Proton moet Linux en grotere groeimarkt continue afwegen hierdoor. Ook dat snap ik persoonlijk als Linux gebruiker wel.
Ik snap zeker wel waarom ze eerst voor Windows en vervolgens Mac gekozen hebben sec gekeken naar installbase maar Proton is inmiddels alweer tien jaar oud, en drive 5. Dat argument van weinig gebruikers en dus weinig prioriteit wordt een beetje oud onderhand. De opensource gemeenschap heeft meer gedaan om Drive lopende te krijgen op Linux dan Proton zelf. (in ieder geval naar buiten toe)
De userbase is er echt wel.
Bovendien. zonder concrete cijfers te hebben, durf ik wel te stellen dat de linux adoptiegraad in de privacygerichte markt die ze dienen wel een stukje hoger is dan het globale gemiddelde.
Nieuws zou dus bijv. ook kunnen zijn dat ze veranderingen hier hebben, en meer budget of goede programmeurs hebben gevonden waardoor er meer focus op kan zijn. Of dat de geopolitieke situatie hun afweging in belangen tussen Linux en Windows/Mac heeft aangepast. Heb je nu relatief weinig aan, maar op termijn wellicht een grotere impact naar Linux gebruikers dan een drive-specifieke API of client.
Overigens ook een voorbeeld van hoe Proton altijd best fijn open is geweest over hun afwegingen van belangen wat fijne transparantie is, en dat ze hierin ook altijd Linux hebben meegenomen wat laat zien dat het altijd op de radar heeft gestaan.
Proton is zeker transparant, en het is ook zeker positief.
Ik hoop wel dat ze wat meer info hebben dan alleen dat ze er nu harder aan gaan trekken, een release datum voor die SDK bijvoorbeeld zou echt wel mogen.