Het algemene Proton topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-02 15:56
MJV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Voor zover ik heb begrepen maak je op een van de accounts de alias, en dan een forwarder naar het hoofdaccount van de ander.
Kan, maar zo zou ik het niet doen, 'de ander' kan dan niet onder die alias reageren.
Met simple login wel. Gewoon onderdeel van Proton

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-02 06:48
robv73 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:12:
Mijn vrouw en ik zijn beide van hotmail net verhuisd naar een Proton Duo abonnement. Het schijn mogelijk te zijn om een email alias aan te maken die de mail op onze beide proton accounts afleverd. Kan iemand me de goede richting opwijzen hoe en waar ik dit kan instellen?
Hier heb je de goede richting: https://gathering.tweaker...message/83447926#83447926

Dit is hoe ik het heb aangepakt en ben daar enorm blij mee! _/-\o_

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:28
Zilverdael80 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Kan, maar zo zou ik het niet doen, 'de ander' kan dan niet onder die alias reageren.
Met simple login wel. Gewoon onderdeel van Proton
Maar dan moet het domein daar ook binnenkomen.
Als je een eigen domein hebt en je wil een adres op 2 mailboxen laten eindigen moet je dat domein niet bij proton maar bij simplelogin aanmelden wat dan weer minder handig is.
Hiervoor is https://proton.me/support/groups maar dat zit niet bij duo helaas.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CP1977 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:02:
Als je een eigen domein hebt en je wil een adres op 2 mailboxen laten eindigen moet je dat domein niet bij proton maar bij simplelogin aanmelden wat dan weer minder handig is.
Wat is daar minder handig aan?
Al mijn domeinen lopen qua inkomende mail via simplelogin.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• CP1977
blackd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Wat is daar minder handig aan?
Al mijn domeinen lopen qua inkomende mail via simplelogin.
Heb het ook even een paar dagen gedaan maar je mail heeft dat niet meer de echte afzenders maar simple mail adressen. Voor archief minder handig.
Zeker al je ooit weg zou willen bij proton/simple mail.

Meen dat er ook iets was met beginnen van een nieuwe mail naar iemand die je niet kent en dus nog niet in simple mail zit.
Was er zelf niet tevreden mee maar is persoonlijk hoor, voor anderen werkt het misschien prima

• blackd
  • Niet online
CP1977 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:17:
Heb het ook even een paar dagen gedaan maar je mail heeft dat niet meer de echte afzenders maar simple mail adressen. Voor archief minder handig.
Zeker al je ooit weg zou willen bij proton/simple mail.
Terecht punt en ook goed om een exit strategie te bepalen wat betreft Proton.

Wellicht handig om te weten voor diegene die meeleest en nog niet SimpleLogin heeft geprobeerd:
- In de webmail en apps van Proton wordt het 'echte' adres getoond van een afzender,
- Bij reageren op de mail wordt het simplelogin adres getoond
- Wanneer je een mail laat afleveren op een andere mailbox dan een Proton account, zie je altijd de simplelogin e-mailadressen.

En je adresboek wordt ook 'vervuild' met SimpleLogin adressen, i.p.v. de echte adressen.

- Je kunt in SimpleLogin zelf instellen hoe je de display name van de afzender wilt tonen, zodat hiermee het echte adres alsnog enigszins zichtbaar is.

Wat betreft de mail: Er een instelling in SimpleLogin waarmee de oorspronkelijke verzender en ontvanger in de headers nog beschikbaar is:
Include original sender in email headers
SimpleLogin forwards emails to your mailbox from the reverse-alias and not from the original sender address.
If this option is enabled, the original sender addresses is stored in the email header X-SimpleLogin-Envelope-From and the original From header is stored in X-SimpleLogin-Original-From. You can choose to display this header in your email client.
As email headers aren't encrypted, your mailbox service can know the sender address via this header.
Bij een migratie van Proton naar wat anders, zou je dus met een script de oorspronkelijke from en to headers kunnen terugzetten a.d.h.v. deze headers. Dan moet je deze optie wel direct aanzetten!

Als laatste: je zou ook SimpleLogin op een subdomein van je eigen domein kunnen instellen:

mail@jouwdomein.nl => MX Proton
mail@samen.jouwdomein.nl => MX SimpleLogin

(er zijn er een aantal in dit topic die dat hadden en dat juist wilde samenvoegen, maar je kunt het ook gewoon gescheiden laten).
Meen dat er ook iets was met beginnen van een nieuwe mail naar iemand die je niet kent en dus nog niet in simple mail zit.
Was er zelf niet tevreden mee maar is persoonlijk hoor, voor anderen werkt het misschien prima
Dat eerste klopt en staat uitgelegd op hun site:
https://simplelogin.io/docs/getting-started/send-email/

Dat tweede, dat hangt inderdaad af van hoe je e.e.a. gebruikt. Wanneer je voor alles een unieke alias wilt hebben, kan ik me voorstellen dat je vaak in de situatie komt dat je een nieuw contactpersoon met reverse alias in SimpleLogin moet aanmaken. Wanneer je het aantal aliassen kunt reduceren (bijv. één alias voor familie) kan je die als alias in Proton Mail instellen en maakt dat het opstellen al makkelijker.

Maar terug naar de vraag: hoe stuur je mail naar een adres door naar twee Proton accounts:
Ik ben persoonlijk wel heel tevreden met SimpleLogin laten afleveren op twee mailboxen. Ja, het opstellen van een e-mailbericht naar een nieuw contact is wat omslachtiger, maar dat komt bij ons gelukkig niet zo heel vaak voor. Vaak gaat het toch om reageren op een inkomende mail.

Ik kwam van een gratis Legacy GSuite met Google Groups. Daar was het ontvangen wel goed geregeld (1 ontvanger op GSuite, de andere op Outlook.com), maar het versturen vanuit de alias ging niet goed, zeker niet voor de Outlook.com gebruiker. We moesten elkaar continu in de bcc zetten, kregen dan de reactie niet direct door, etc.

Toen ik wilde overstappen heb ik ook Proton Support om advies gevraagd. Het advies van Proton Support was destijds om een apart account aan te maken voor dat betreffende e-mailadres, deze accountgegevens met elkaar te delen. Dan heb je twee Proton accounts in je Proton Mail app, dat vind ik persoonlijk ook niet ideaal, dan zit je namelijk continu twee mailboxen in de gaten te houden.

Het doorsturen van e-mail is voor de tweede ontvanger overigens ook niet ideaal. Je kunt dan geen goede anti-spam maatregelen meer treffen want de afzender is dan altijd het eerste Proton account. En hoe zorg je ervoor dat beide personen de uitgaande e-mail ontvangen/kennen? Hoe kan de tweede ontvanger 'namens' het gezamenlijke e-mailadres versturen?

• CP1977
blackd schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Terecht punt en ook goed om een exit strategie te bepalen wat betreft Proton.

Wellicht handig om te weten voor diegene die meeleest en nog niet SimpleLogin heeft geprobeerd:
- In de webmail en apps van Proton wordt het 'echte' adres getoond van een afzender,
- Bij reageren op de mail wordt het simplelogin adres getoond
- Wanneer je een mail laat afleveren op een andere mailbox dan een Proton account, zie je altijd de simplelogin e-mailadressen.

En je adresboek wordt ook 'vervuild' met SimpleLogin adressen, i.p.v. de echte adressen.

- Je kunt in SimpleLogin zelf instellen hoe je de display name van de afzender wilt tonen, zodat hiermee het echte adres alsnog enigszins zichtbaar is.

Wat betreft de mail: Er een instelling in SimpleLogin waarmee de oorspronkelijke verzender en ontvanger in de headers nog beschikbaar is:

[...]

Bij een migratie van Proton naar wat anders, zou je dus met een script de oorspronkelijke from en to headers kunnen terugzetten a.d.h.v. deze headers. Dan moet je deze optie wel direct aanzetten!

Als laatste: je zou ook SimpleLogin op een subdomein van je eigen domein kunnen instellen:

mail@jouwdomein.nl => MX Proton
mail@samen.jouwdomein.nl => MX SimpleLogin

(er zijn er een aantal in dit topic die dat hadden en dat juist wilde samenvoegen, maar je kunt het ook gewoon gescheiden laten).

[...]

Dat eerste klopt en staat uitgelegd op hun site:
https://simplelogin.io/docs/getting-started/send-email/

Dat tweede, dat hangt inderdaad af van hoe je e.e.a. gebruikt. Wanneer je voor alles een unieke alias wilt hebben, kan ik me voorstellen dat je vaak in de situatie komt dat je een nieuw contactpersoon met reverse alias in SimpleLogin moet aanmaken. Wanneer je het aantal aliassen kunt reduceren (bijv. één alias voor familie) kan je die als alias in Proton Mail instellen en maakt dat het opstellen al makkelijker.

Maar terug naar de vraag: hoe stuur je mail naar een adres door naar twee Proton accounts:
Ik ben persoonlijk wel heel tevreden met SimpleLogin laten afleveren op twee mailboxen. Ja, het opstellen van een e-mailbericht naar een nieuw contact is wat omslachtiger, maar dat komt bij ons gelukkig niet zo heel vaak voor. Vaak gaat het toch om reageren op een inkomende mail.

Ik kwam van een gratis Legacy GSuite met Google Groups. Daar was het ontvangen wel goed geregeld (1 ontvanger op GSuite, de andere op Outlook.com), maar het versturen vanuit de alias ging niet goed, zeker niet voor de Outlook.com gebruiker. We moesten elkaar continu in de bcc zetten, kregen dan de reactie niet direct door, etc.

Toen ik wilde overstappen heb ik ook Proton Support om advies gevraagd. Het advies van Proton Support was destijds om een apart account aan te maken voor dat betreffende e-mailadres, deze accountgegevens met elkaar te delen. Dan heb je twee Proton accounts in je Proton Mail app, dat vind ik persoonlijk ook niet ideaal, dan zit je namelijk continu twee mailboxen in de gaten te houden.

Het doorsturen van e-mail is voor de tweede ontvanger overigens ook niet ideaal. Je kunt dan geen goede anti-spam maatregelen meer treffen want de afzender is dan altijd het eerste Proton account. En hoe zorg je ervoor dat beide personen de uitgaande e-mail ontvangen/kennen? Hoe kan de tweede ontvanger 'namens' het gezamenlijke e-mailadres versturen?
Of dus groep optie van proton alleen zit je dan al wel aan de duurdere abbo van proton vast https://proton.me/support/groups

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:24
Ik heb sindskort een MailPlus abonnement aangeschaft bij Proton. Doel is uiteindelijk ook in stapjes weg te gaan bij Google, waar nu alles in beheer is.

Protonmail met eigen domein bevalt prima, alleen over de calender ben ik qua looks and feel wat minder enthousiast. Ook het missen van CardDav contacten vind ik een minpunt.

Mijn vraag is wat betekent het voor privacy als ik mijn mail/calender/contacten via mijn webhosting (mijn host) regel en dit IMAP naar Apple mail via CardDav en CalDav koppel naar Apple calender? Is dit privacy technisch net zo slecht als een Icloud mailadres via Apple gebruiken? Hierbij zou ik de scheiding mooi kunne aanbrengen tussen Proton Drive en een apart mail/contacten/kalender account

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-02 16:03
Mijn vraag is wat betekent het voor privacy als ik mijn mail/calender/contacten via mijn webhosting (mijn host) regel en dit IMAP naar Apple mail via CardDav en CalDav koppel naar Apple calender? Is dit privacy technisch net zo slecht als een Icloud mailadres via Apple gebruiken? Hierbij zou ik de scheiding mooi kunne aanbrengen tussen Proton Drive en een apart mail/contacten/kalender account
Als je in het Apple eco systeem zit kun je ervoor kiezen om je contacten en calendar bij Apple te houden. Je moet dan wel Advanced Data Protection inschakellen. Dit zorgt ervoor dat de gegevens end-to-end-encrypted wordt opgeslagen bij Apple.

Handleiding op: https://support.apple.com/en-us/108756. Maar achtergrond over de feature kun je vinden op: https://www.privacyguides...recommended-configuration

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:55
Sinds een paar dagen Proton ontdekt waar ik eerst met het gratis account aan testen was overstag gegaan om een betaalde versie te nemen.
Ik wist dat er een uitdaging aan zat te komen en dat is de kalender synchronisatie met de outlook van mijn werkgever.
Momenteel zit mijn prive agenda in mijn google account die ik met 2 richtingen op synchroniseer met outlook doodmiddel van CalDav Synchroniser.

Ik mag en kan alleen mijn outlook geen shared link buiten de organisatie geven.
Evenals via Proton easy switch wat regelen is niet mogelijk en wordt geblokkeerd.

Ik gebruik voor mijn telefoon een aparte app Buisness calendar om mijn agenda en van mijn vrouw, school en sport mooi inzichtelijk te hebben. Dus hoe de app werkt maakt mij niet zo veel uit.

Had her en der wel wat gelezen dat er misschien wat aan komt?
Lopen meer mensen hier tegen aan, eventueel oplossingen?

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
d-vine schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:23:
Sinds een paar dagen Proton ontdekt waar ik eerst met het gratis account aan testen was overstag gegaan om een betaalde versie te nemen.
Ik wist dat er een uitdaging aan zat te komen en dat is de kalender synchronisatie met de outlook van mijn werkgever.
Momenteel zit mijn prive agenda in mijn google account die ik met 2 richtingen op synchroniseer met outlook doodmiddel van CalDav Synchroniser.

Ik mag en kan alleen mijn outlook geen shared link buiten de organisatie geven.
Evenals via Proton easy switch wat regelen is niet mogelijk en wordt geblokkeerd.

Ik gebruik voor mijn telefoon een aparte app Buisness calendar om mijn agenda en van mijn vrouw, school en sport mooi inzichtelijk te hebben. Dus hoe de app werkt maakt mij niet zo veel uit.

Had her en der wel wat gelezen dat er misschien wat aan komt?
Lopen meer mensen hier tegen aan, eventueel oplossingen?
Soms kun je als het geblokkeerd is via Outlook/Exchange via wat specifieke menuutjes in de browser-client alsnog een shared link maken. Is wel read only. Let er ook op dat iedereen met link je agenda kan inzien dan. Link aan zich is niet makkelijk te raden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Proton kan ook read-only share links maken naar buiten toe. Zelfde disclaimer als zonet, iedereen met link kan het inzien. Je zet alles (unencrypted) open online.

Als je daarmee kan leven, is een oplossing is om een read-only shared link beide kanten op te hebben. Dus prive staat read-only in bijv. Thunderbird of Outlook. Werkagenda read-only op mijn Proton account. Moet je dus wel de juiste client (of webmail) pakken om dingen aan te passen. Maar persoonlijk zou ik toch al een goede scheiding tussen beide onderhouden. Daarbij verwerk ik werkdingen ook enkel onder werktijd tenzij het nood is, en dan kan de baas me bereiken. Dat komt verder niet op mijn privedevices.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:49
Ik ontdekte vandaag iets vreemd met Protonmail, de snooze functie lijkt alleen te werken als het groeperen van mail aanstaat. Wie heeft bedacht dat dit nuttig is, of is het toch een bug die ze binnenkort gaan oplossen…?

• aartvark013
Ben ik de enige die de snooze :? functie regelmatig gebruikt in Protonmail?

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:42
Ik heb per definitie al mijn alerts en meldingen uit staan op mijn telefoon. Kijk zelf op gezette tijden naar mail en andere apps.

• aartvark013
SniperEye schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:19:
Ik heb per definitie al mijn alerts en meldingen uit staan op mijn telefoon. Kijk zelf op gezette tijden naar mail en andere apps.
Ah, ik bedoel met de snooze functie dat een mail op een bepaalde dag/tijdstip wanneer ik dat wens, weer in mijn inbox verschijnt. Als een soort van reminder dus.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
aartvark013 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:13:
Lijkt hier gewoon te werken?
(iPhone)

Meer dan ik dacht...

• Bedge85
aartvark013 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:13:
Toen ik nog veel op webmail zat gebruikte ik het vaak.

Tegenwoordig gebruik ik Proton Bridge met ThunderBird. Daar zit de functionaliteit niet in.

• Zadda
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:57
Er was op reddit enkele dagen geleden een AMA met proton team:

https://www.reddit.com/r/...nt_next_gen_mail_app_ama/

Er was vorig jaar enkele keren gemeld dat een nieuwe Calendar App in de maak was/stond op de roadmap (samen met Mail) maar het bleef stil erna.

Nu was er toch een antwoord wanneer ze eraan begonnen zijn:
The actual development started on Jan 2 2026, we estimate (tentative) that it will take four quarters to deliver this, so our aim is to have a public version by the end of the year.
Ik begrijp dat iedereen verschillende wensen heeft wat betreft features die Proton aanbiedt enzo verder maar het was naar mijn aanvoelen fijner geweest als ze eerst de bestaande apps goed uitgebouwd hadden vooraleer weer met iets nieuws te komen.

Maar goed, het lijkt erop dat de Calendar nu een prioriteit is, afwachten nu.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Zadda schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:30:
Ik begrijp dat iedereen verschillende wensen heeft wat betreft features die Proton aanbiedt enzo verder maar het was naar mijn aanvoelen fijner geweest als ze eerst de bestaande apps goed uitgebouwd hadden vooraleer weer met iets nieuws te komen.

Eens. Ik wacht ook met smart op het moment dat ik Proton contacts als default op Android kan gebruiken. 'Soon' onderaan deze pagina is relatief (staat er al een jaar). Dat heb ik liever eerder dan allerlei AI zooi.

• Bedge85
SayWhatAgain! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Eens. Ik wacht ook met smart op het moment dat ik Proton contacts als default op Android kan gebruiken. 'Soon' onderaan deze pagina is relatief (staat er al een jaar). Dat heb ik liever eerder dan allerlei AI zooi.
Ja, ze hebben veel moeite om bij te blijven en hun toezeggingen en beloftes na te komen.

Het is wel slim dat ze met Proton Drive nu nadruk leggen op een SDK. Dan kan de community zelfstandig integraties bouwen. Een SDK voor Calendar, Contacts en Mail zou ook echt een enorme stap vooruit zijn.

Wat me wel opvalt, is dat geen enkel bedrijf tegenwoordig nog het initiatief neemt voor het bouwen van open standaarden. Mail is op zich zelf natuurlijk gebouwd op open standaarden, maar om bij Proton Mail te komen, moet je gebruikmaken van een app van Proton of Proton Bridge. Het zou beter zijn geweest als de verschillende bedrijven, zoals Proton, Tuta, Startmail, Mailfence, enzovoort, bij elkaar zouden komen en gezamenlijk een standaard zouden bouwen voor end-to-end-encrypted benadering van mail, contacten, kalender en bestanden. Deze standaard kan dan vervolgens worden ingebouwd in telefoons en mailclients zoals Thunderbird en Outlook. Hiermee wordt ook de bottleneck opgelost waarmee Proton nu te maken heeft, en dat is dat ze gewoon niet genoeg ontwikkelaars in dienst hebben om al hun ambities waar te maken.

Dit is echt wel een grote verandering in de laatste 20 jaar. Tot ergens in de jaren 2000 was het normaal om open standaarden te ontwikkelen voor webtechnologie. Misschien werd het ergens rond de tijd van de opkomst van sociale platformen steeds duidelijker dat er meer geld te verdienen is met gesloten eilandjes dan met platformen die met elkaar te verbinden zijn. En is dit de reden waardoor de insutrie nog maar met heel weinig open standaarden komt wanneer nieuwe toepassingen worden gebouwd.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Mee eens. Ikzelf hoop dat ze drive verder uitwerken, zodat ik de foto’s op mijn Synology automatisch naar Drive kan kunnen sturen als BackUp.

Ik heb inmiddels iets van 700GB waarvan ik ongeveer 7 van gebruikt heb.
(Foto’s worden nu naar een andere plek gestuurd als backup). Dat vind ik zonde.

En (wens, geen noodzaak) Standard Notes zou fijn zijn als we daar de volledige functies van krijgen.

Meer dan ik dacht...

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Ik snap je punt en ben niet compleet oneens, maar ik snap Proton ook wel. De enorme groei van Proton door de huidige geopolitieke situatie en het groeiende anti-US/Big Tech sentiment wat zorgt voor een enorm vergroote vraag in een privacy-vriendelijk Europees ecosysteem, was niet per se te verwachten. Immers, vanuit de security en privacy hoek wordt hier al sinds de "90 voor gewaarschuwd en steeds weinig mee gedaan. Dat zal bij Proton ook wel wat plannen op de kop gezet hebben. Want de meeste "gewone" mensen willen dat gemak van een ecosysteem eigenlijk niet kwijt. Proton imho is wel oprecht de beste partij op dit moment om te proberen die markt in te vullen, maar alle resources naar het uitbouwen daarvan gaan niet naar de beloofde (en nog verzwegen) plannen met bestaande diensten.

Proton heeft al nieuwe mensen erbij aangenomen om dat enigsinds op te vangen, maar we hadden eerder al de discussie dat dat niet zo simpel is om meteen alles mee op te lossen.
Bedge85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:36:
Het zou beter zijn geweest als de verschillende bedrijven, zoals Proton, Tuta, Startmail, Mailfence, enzovoort, bij elkaar zouden komen en gezamenlijk een standaard zouden bouwen voor end-to-end-encrypted benadering van mail, contacten, kalender en bestanden. Deze standaard kan dan vervolgens worden ingebouwd in telefoons en mailclients zoals Thunderbird en Outlook.
Tja, die standaard bestaat al, iig voor mail, en zit iig in Thunderbird en kan met wat moeite ook in Outlook (ik heb het over PGP mail natuurlijk). Maar het eerste probleem is dat het opzetten erg lastig is, waardoor het vrij weinig gebruikt wordt. Proton is op z'n beurd gebouwd op die standaard en ook compatible met niet-Proton mail die die standaard gebruikt. Met de rest van hun software zelf opensource zijn ze al aardig open, enkel het stukje naar een bij hun gehostte email werkt nog niet, en daar komt nu de SDK voor. Daarna heb je eigenlijk alles open.

Maar dan komen we op probleem 2, duizenden meningen en afwegingen. Want Tuta wil die PGP standaard bijv. niet omdat die het niet encrypted genoeg vind. Bijv. de onderwerpregel is bij PGP niet encrypted. En dus hebben ze hun eigen ding gemaakt, die überhaupt niet met niet-Tuta mail werkt.

Aan de andere kant is dit iets veel voorkoments in de hele FOSS wereld. Op korte termijn geeft dit versplintering en incompatibiliteit, maar op lange termijn vaak innovatie. Want iedereen die de standaard te min vind maakt wat nieuws, en echt goede dingen worden automatisch opgepakt waar de slechte blijven liggen. Anders dan closed source groepen die een standaard maken waar men maar mee te doen heeft, vaak ook met de nodige op- en aanmerkingen.

En ook in de FOSS wereld zien we dat dan uiteindelijk 1 ding de norm wordt. Kijk bijv. naar systemd en nu de switch naar Wayland. Duurt langer, dat zeker, maar zodra de standaard er is, is hij vaak beter. Imho ook juist reden om niet een soort consortium met Proton, Tuta, etc. te willen die hier samen wat voor verzind. Dan raak je juist het open karakter kwijt, en alle voordelen die daarbij komen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Bedge85
Cambionn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:56:
Aan de andere kant is dit iets veel voorkoments in de hele FOSS wereld. Op korte termijn geeft dit versplintering en incompatibiliteit, maar op lange termijn vaak innovatie. Want iedereen die de standaard te min vind maakt wat nieuws, en echt goede dingen worden automatisch opgepakt waar de slechte blijven liggen. Anders dan closed source groepen die een standaard maken waar men maar mee te doen heeft, vaak ook met de nodige op- en aanmerkingen.
Waar ik eigenlijk op doel, zijn standaarden zoals die nu ook bestaan: FTP, CalDAV, CardDAV en IMAP. Het zou goed zijn als er voor deze protocollen een end-to-end-encrypted standaard komt. Net als met de opkomst van versleuteling met TLS, toen werden prtocollen zoals IMAP, FTP, HTTP en SMTP geschikt gemaakt voor versleuteling van de communicatie tussen computers (in transit).

Het publiceren van opensource SDK, zoals voor ProtonDrive, is ook een stap in de goede richting. Maar dat betekent wel dat elk programma (zoals bijvoorbeeld rclone) voor elke clouddienst een eigen implementatie moeten ontwikkelen. Dit is erg arbeidsintensief.

Wat ongewenst is, is de situatie zoals nu waarbij contacten en je calendar bij Proton eigenlijk alleen goed werkt binnen het eco systeem van Proton.

[ Voor 20% gewijzigd door Bedge85 op 08-02-2026 12:27 ]

• Dennis
  • Laatst online: 21:53
SayWhatAgain! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
Nou inderdaad! Het irriteert mij ook mateloos dat ze hiermee maar niet opschieten. Ik kwam dit draadje op Reddit tegen, waar de CEO vertelt dat ze eraan gaan bouwen zodra versie 7 van de mailclient is uitgerold. Ik heb op mijn telefoon versie 7.7.1 dus hopelijk gaat het er dan eindelijk eens aan komen.

En dan komen ze inderdaad met een nieuwe wallet app terwijl ik denk bouw in hemelsnaam eens die contactpersonen synchronisatie waar echt het halve internet op wacht. Onbegrijpelijk om zo slecht naar je klanten te luisteren!

En van een ander Reddit draadje van deze week:
The answer to this is two-fold: what we have settled on is that Contacts and Contact Sync will be built as a reuseable component, written once and avaialble to all the Proton apps leveraging this new tech stack.

Whether this will be released as a standalone app or will be an in-app shared module is yet to be settled. There are different viewpoints within Proton and we have not yet settled on a final decision. I personally share your preference for a standalone application :)

For the sake of transparency. We are aware this is something people have been asking for for a long time and this news will disappoint you, but contacts and contact sync are not on the roadmap for 2026. This is a case of competing priorities, and Calendar comes first. More on the latter in the following answers!
:(

[ Voor 30% gewijzigd door Dennis op 10-02-2026 09:28 ]

• d-vine
Cambionn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Soms kun je als het geblokkeerd is via Outlook/Exchange via wat specifieke menuutjes in de browser-client alsnog een shared link maken. Is wel read only. Let er ook op dat iedereen met link je agenda kan inzien dan. Link aan zich is niet makkelijk te raden, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Nog even hierop terug komend ik kan binnen mijn organisatie (internationaal bedrijf) op geen enkele manier een shared link van outlook krijgen. (web of applicatie zelf is geblokkeerd)
Via CalDav sync applicatie kan google en apple, nexcloud en vele andere wel geregeld worden.

Dat betekend dat ik deze agenda niet in proton kan krijgen voor mijzelf en ook voor mijn partner niet in te zien is wat het helaas onwerkbaar maakt.

Misschien dat met de kalender dit jaar nog wat in de pijplijn zit.
Net als de contacten zijn dat wel must haves voor een all in integratie.

Zit niets anders op dan afwachten

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
Ik twijfel er sterk over om van het Apple ecosysteem over te stappen naar een EU alternatief. Proton biedt inmiddels een behoorlijk compleet ecosysteem, maar dat roept bij mij ook zorgen op: uiteindelijk zitten alle componenten dan nog steeds bij één provider.

Ik kwam deze review tegen: YouTube: We need to talk... about the Proton ecosystem, en dat zette me aan het denken. Misschien is het verstandig om niet alles bij Proton onder te brengen?

Bijvoorbeeld wél e-mail, agenda, drive en VPN, maar géén password manager. 2FA sowieso altijd in een aparte app van je password manager.

Mocht er wat veranderen in de bedrijfsvoering/regulering/security breach of data uitlekken (of zelfs mijn account afgesloten worden).. ga ik niet helemaal nat.

Denken jullie hierover na en welke keuzes maken jullie?

Met een compleet eco-systeem komt ook veel gemak wat goed is voor de WAF. Ik host foto's binnenkort zelf, host nu al eigen password manager.. ik begrijp de trade-off

• d-vine
Ruvetuve schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:21:
Ik twijfel er sterk over om van het Apple ecosysteem over te stappen naar een EU alternatief. Proton biedt inmiddels een behoorlijk compleet ecosysteem, maar dat roept bij mij ook zorgen op: uiteindelijk zitten alle componenten dan nog steeds bij één provider.

Ik kwam deze review tegen: YouTube: We need to talk... about the Proton ecosystem, en dat zette me aan het denken. Misschien is het verstandig om niet alles bij Proton onder te brengen?

Bijvoorbeeld wél e-mail, agenda, drive en VPN, maar géén password manager. 2FA sowieso altijd in een aparte app van je password manager.

Mocht er wat veranderen in de bedrijfsvoering/regulering/security breach of data uitlekken (of zelfs mijn account afgesloten worden).. ga ik niet helemaal nat.

Denken jullie hierover na en welke keuzes maken jullie?

Met een compleet eco-systeem komt ook veel gemak wat goed is voor de WAF. Ik host foto's binnenkort zelf, host nu al eigen password manager.. ik begrijp de trade-off
Zelf heb ik niet alles in 1 mandje maar als er veel inzitten heb je gemak.
Zat ook een beetje met de "Amerikaanse diensten" echter zal ik niet volledig overstappen met alles
Categorie choose your battle's

Sinds vorige week pas overgestapt met Mail, Drive, Authenticator naar proton.
Agenda en contacten zou handig zijn maar daar is de functionaliteit nog niet compleet zodat het voor mij niet volledig bruikbaar is

Foto's host ik zelf met Immich
Password manager host ik zelf met Vaultwarden

Authy heb ik nu alles overgezet naar Proton Authenticator
Browser ben ik naar Vivaldi gegaan

Zelf heb ik een NAS die overal bereikbaar dus volledige de drive gebruiken heb ik niet nodig.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:35

ja3

Ik was proton aan het onderzoeken om over te stappen van gmail naar Proton Mail. En naar Proton als password manager. Wat is jullie ervaring met bugs op het platform? Ik ben nu al een paar keer vastgelopen en heb ook een ticket bij support lopen om hier naar te kijken.

Bij het aanmaken van een email kreeg ik een unprocessed entity error. Dus dat email zit/zat in een soort van vreemde state. Dus ik dacht ik typ even een ander adres in om te testen of dat wel werkte. Maar nu blijkt dus dat dat het identifier van mijn account is geworden.
Het stomme is dat ik al had betaald maar zoals ik nu begrijp moet het hele account weer verwijderd worden. Maar goed daar zijn we al weer een week heen en weer over aan het mailen hoe dat geregeld moet worden.

• Bedge85
ja3 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:09:
Ik was proton aan het onderzoeken om over te stappen van gmail naar Proton Mail. En naar Proton als password manager. Wat is jullie ervaring met bugs op het platform? Ik ben nu al een paar keer vastgelopen en heb ook een ticket bij support lopen om hier naar te kijken.
Ik vind het platform stabiel, wel heeft het wat eigenaardigheden. Bijvoorbeeld geen agenda item kunnen toevoegen als je off-line bent (gaan in 20256 wat aan doen met de nieuwe kalender app zeggen ze).

Ik kwam van Google for Workspaces, en moest wel wennen aan het feit dat de software heel basaal is in vergelijking tot het Google platform. Ook soms wat meer eigenaardigheden. Inmiddels merk ik eigenlijk niks meer van, het is de nieuwe standaard :). En bij Proton heb je nog een echt persoon als je contact opneemt met support, bij Google is het haast onmogelijk een echt persoon te spreken als je ergens tegen aanloopt.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:02
Ik ben aan het kijken of ik mijn gebruik van Amerikaanse tech wat kan minderen. Helemaal niet is voor mij nog een stap te ver. Ik heb een Samsung S25 ultra, dus Google weet nog een hoop van mij. Ik wil in ieder geval Gmail uitfaseren. Ik heb een email box met mijn eigen domeinnaam bij mijn provider (VDX), kan daar ook mail aliassen aanmaken. Daarnaast heb ik nu een gratis Proton mailadres. Ik overweeg om dit account uit te breiden en de domeinnaam met Proton te gebruiken. Maar heeft dit zin? Ik mail vooral met contacten die geen Proton hebben. Dus de mail kunnen gescand worden bij degene die de mail verstuurt of ontvangt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

coenox schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
Ik ben aan het kijken of ik mijn gebruik van Amerikaanse tech wat kan minderen. Helemaal niet is voor mij nog een stap te ver. Ik heb een Samsung S25 ultra, dus Google weet nog een hoop van mij. Ik wil in ieder geval Gmail uitfaseren. Ik heb een email box met mijn eigen domeinnaam bij mijn provider (VDX), kan daar ook mail aliassen aanmaken. Daarnaast heb ik nu een gratis Proton mailadres. Ik overweeg om dit account uit te breiden en de domeinnaam met Proton te gebruiken. Maar heeft dit zin? Ik mail vooral met contacten die geen Proton hebben. Dus de mail kunnen gescand worden bij degene die de mail verstuurt of ontvangt.
Als je vanuit een ideologisch standpunt een non-US dienst overweegt, moet je ook die keuze maken. En niet omdat je buurvrouw nog mailt met @gmail ook zelf maar niet overgaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
coenox schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
Maar heeft dit zin? Ik mail vooral met contacten die geen Proton hebben. Dus de mail kunnen gescand worden bij degene die de mail verstuurt of ontvangt.
De focus van Proton is privacy en security, wat vermoedelijk in een hogere mate aanwezig is dan je huidige email provider. Ook geeft het je de mogelijkheid om spam te bestrijden d.m.v. ongelimiteerde aliases (afhankelijk van het abonnement), ook zonder eigen domein. Bij Proton kan dat via SimpleLogin (uitgebreider) of via Proton Pass.

Persoonlijk vind ik end-to-end encryption (e2ee) één van de belangrijkste redenen om Proton te gebruiken. Het klopt inderdaad dat ontvangende emailservers nog steeds de inhoud kunnen lezen, maar je weet dat het wel op veilige wijze wordt opgeslagen op de Proton mail servers, terwijl bij mailservices zonder e2ee de beheerder de inhoud zou kunnen bekijken.

Hetzelfde geldt voor cloudopslag. Een dienst die geen e2ee biedt, vind ik niet meer van deze tijd.

Op Privacy Guides staan ook wat redenen en diensten:
https://www.privacyguides.org/en/email/
https://www.privacyguides.org/en/cloud/
https://www.privacyguides.org/en/email-aliasing/

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cyb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:06:
[...]

De focus van Proton is privacy en security, wat vermoedelijk in een hogere mate aanwezig is dan je huidige email provider. Ook geeft het je de mogelijkheid om spam te bestrijden d.m.v. ongelimiteerde aliases (afhankelijk van het abonnement), ook zonder eigen domein. Bij Proton kan dat via SimpleLogin (uitgebreider) of via Proton Pass.

Persoonlijk vind ik end-to-end encryption (e2ee) één van de belangrijkste redenen om Proton te gebruiken. Het klopt inderdaad dat ontvangende emailservers nog steeds de inhoud kunnen lezen, maar je weet dat het wel op veilige wijze wordt opgeslagen op de Proton mail servers, terwijl bij mailservices zonder e2ee de beheerder de inhoud zou kunnen bekijken.

Hetzelfde geldt voor cloudopslag. Een dienst die geen e2ee biedt, vind ik niet meer van deze tijd.

Op Privacy Guides staan ook wat redenen en diensten:
https://www.privacyguides.org/en/email/
https://www.privacyguides.org/en/cloud/
https://www.privacyguides.org/en/email-aliasing/
Dit is niet helemaal correct en je haalt twee dingen door elkaar:
  • E2EE gaat om verzender-ontvanger encryptie.
  • Zero-access encryption gaat over het niet kunnen inzien van je mail door je mailprovider*.
*ter verduidelijking, dit is at rest het lezen van je postvak in. Op het moment dat je mail stuurt gaat het natuurlijk weer door de mailserver van je eigen provider en is het dan leesbaar indien het niet E2EE is (wat in zeer veel gevallen het geval is). Hierbij moet ook de nuance gemaakt worden dat het verkeer wel encrypted kan zijn met TLS maar dit voor de verzendende en ontvangende mailserver én natuurlijk de mailbox van de ontvanger niet uit maakt.

Zie ook uitleg en definitie van Proton hierin op: https://proton.me/support/proton-mail-encryption-explained
Simpel gezegd waar jij E2EE noemt bedoel je onder de Proton-vlag eigenlijk zero-access encryption (Proton / ander mailprovider kan niet je mail lezen).

[ Voor 12% gewijzigd door True op 11-02-2026 11:56 ]

• coenox
True schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Als je vanuit een ideologisch standpunt een non-US dienst overweegt, moet je ook die keuze maken. En niet omdat je buurvrouw nog mailt met @gmail ook zelf maar niet overgaan.
Mijn huidige provider van de domeinnaam levert een Nederlandse e-mail dienst met Nederlandse opslag. Dus van uitmijn ideologische standpunt is dat voldoende. Mijn vraag ging vooral over de extra beveiliging van de berichten.

• coenox
S

[ Voor 100% gewijzigd door coenox op 11-02-2026 12:25 ]

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik gebruik sinds een maandje proton mail (betaalde variant). Overstappen vanuit Gmail ging verrassend soepel. Het enige waar ik tegen aanloop is dat als ik een mail op mijn telefoon (e/os) lees. Deze op de IPad app of webmail (of vice versa) nog op ongelezen staat. Heb meer mensen hier last van?

[ Voor 4% gewijzigd door jaguarxj16 op 13-02-2026 10:57 ]

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mij na 6 jaar gebruik nog niet echt opgevallen. Ik gebruik wel alles vanuit een Apple ecosysteem dus ik weet niet goed hoe en hoe vaak de apps dit soort informatie synchroniseren met de Proton-servers.

Overigens ben ik wel blij met de keuze van Proton om dit jaar aan hun calendar te gaan werken. Ik ben sinds oktober met mijn agenda's volledig over van iCloud naar Proton. Je levert wat gemak in maar het vervelendst vind ik dat je je agenda niet kunt raadplegen als je geen internetverbinding hebt. Hopelijk wordt dat snel opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 13-02-2026 09:58 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• coenox
Ik ben echt aan het twijfelen. Mijn vrouw en ik hebben 3 Gmail adressen. Ieder een persoonlijke inbox en een gezamenlijke voor mail over verzekeringen, Nutsbedrijven, etc. Voornaamste reden voor overstap is dat ik Amerikaanse tech wil beperken. Dat het geld kost, snap ik en dat is geen bezwaar. Maar ik zit dan toch al aan de kosten van een Proton Duo en heb dan nog geen derde gezamenlijk adres. Of is er een mogelijkheid een alias naar twee email adressen te laten verwijzen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coenox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:58:
Ik ben echt aan het twijfelen. Mijn vrouw en ik hebben 3 Gmail adressen. Ieder een persoonlijke inbox en een gezamenlijke voor mail over verzekeringen, Nutsbedrijven, etc. Voornaamste reden voor overstap is dat ik Amerikaanse tech wil beperken. Dat het geld kost, snap ik en dat is geen bezwaar. Maar ik zit dan toch al aan de kosten van een Proton Duo en heb dan nog geen derde gezamenlijk adres. Of is er een mogelijkheid een alias naar twee email adressen te laten verwijzen?
Ja dat kan, dat is toevallig 2/3 pagina's geleden besproken en uitgelegd.

• coenox
True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ja dat kan, dat is toevallig 2/3 pagina's geleden besproken en uitgelegd.
Dank, ga ik teruglezen. Heb een poging gedaan het hele topic vanaf 2022 te lezen, maar ben denk vlak daarvoor gestopt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coenox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Dank, ga ik teruglezen. Heb een poging gedaan het hele topic vanaf 2022 te lezen, maar ben denk vlak daarvoor gestopt.
Even heel snel gezocht, denk dat je hier ergens moet zijn: MJV in "Het algemene Proton topic"

• blackd
  • Niet online
@True De posts hierover zijn 'Pinned'
En ik zag dat @coenox 'm had gevonden, dank voor de thumbs-up. (y).

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben mijn mail van Google Apps aan het overzetten naar Proton. Ik probeer een custom domein toe te voegen maar MX blijft rood in de instellingen. Dit wil Proton hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZeN6-qGTU1bfuA3vOtX26puIsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1QmOvfzEtNeHifzxuFHl5aL.png?f=fotoalbum_large

Mijn domeinen zitten bij Transip en daar heb ik het zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J_H5KcrnuJvzcINwkCsmRyPNig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6I9tWTo2swhXizugbACAx7yQ.png?f=fotoalbum_large

Als ik het MX record check bij https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#MX/ staat de boel goed behalve dat Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:54

BM

Admin Softe Goederen
engessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
Ik ben mijn mail van Google Apps aan het overzetten naar Proton. Ik probeer een custom domein toe te voegen maar MX blijft rood in de instellingen. Dit wil Proton hebben:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik het MX record check bij https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#MX/ staat de boel goed behalve dat Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?
Volgens mij duurde het bij mij laatst enkele uren voordat Proton door had dat dat goed stond

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Havoc1987
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-02 12:16
engessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

TTL (time to live) waardes zo laag mogelijk zetten, zodat DNS servers het sneller oppikken.

• Bedge85
Transip een . achter het MX record zet. Volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn maar het werkt niet. Wat zie ik over het hoofd?
@engessa Een FQDN heeft altijd een punt het eind. In de praktijk wordt deze "trailing dot" achterwege gelaten bij dagelijks gebruik. Maar je kunt de punt altijd toevoegen aan een domein wanneer je website bezoekt, bijvoorbeeld [url]https://nos.nl.[/url].

• engessa
  • Niet online
Het duurde idd gewoon lang. Na vier uur nu mail dat de boel omgezet is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

engessa schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:33:
Het duurde idd gewoon lang. Na vier uur nu mail dat de boel omgezet is.
Voor de volgende keer, eerst je TTL naar beneden aanpassen, na x-tijd pas een aanpassing doen. Waarbij x-tijd je vorige TTL is.
Dat is altijd wat ik doe als ik iets moet veranderen bij mij, of voor iemand. En het werkt dan eigenlijk gewoon vlekkeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 14-02-2026 20:56 ]

• engessa
  • Niet online
Zeker! Wat verwarrend was, was dat Proton direct aangaf dat bv m’n dkim en dmarc wel goed ingesteld waren. Heb nog meer domeinen die ik langzaam over ga zetten dus bedankt voor de tips.

• d-vine
Sinds kort bij proton en lekker het nodige aan het migreren en overzetten met mail en andere zaken.
Klein instel vraagje wat ik maar niet voor mekaar krijg.

Ik ben van team dark mode en zie op mijn android app al mijn mails in donkere modes.
Echter in windows (web/ applicatie) dan is de interface in de donkere modes maar de mails komen nog binnen met witte achtergrond.
Thema handmatig aangepast of ingesteld naar systeem voorkeur maar dat mag niet baten.
Ook diverse andere donkere thema's geprobeerd zonder succes.

iemand nog tips of bekende " bug"

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:27
Op het moment heb ik proton mail via Google lopen. Ik wil na afloop van dit abonnement naar proton duo.

Ik heb overleg gehad met de helpdesk hierover, hoe dit het beste aan te pakken.

Namelijk, mijn abonnement opzeggen via Google wat inmiddels gedaan is. Meteen nadat is afgelopen kan ik proton duo activeren. Ik heb via een ander email adres proton pass lopen, dit kan ik exporteren en daarna in mijn nieuwe proton duo abonnement weer importeren.
Als het goed is zou alles moeten blijven werken, heb de mail via een eigen domein lopen.
Moet tot 23 mei wachten.

• MXdar2
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ik ben wellicht een beetje verwend geraakt door het op Android werken met de zoekgigant Google apps...
Maar ik mis toch ècht wel een zoek-optie in de Proton Calendar en Drive app op Android hoor.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
MXdar2 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:31:
Ik ben wellicht een beetje verwend geraakt door het op Android werken met de zoekgigant Google apps...
Maar ik mis toch ècht wel een zoek-optie in de Proton Calendar en Drive app op Android hoor.
Voor Calendar zou dit jaar moeten komen wel.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nee dat ligt niet aan jou, Calendar mist een aantal basisfeatures waardoor het voor veel mensen nog geen goed alternatief is. Reddit topics staan er vol mee.

March of the Eagles

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Hier ook sinds een maandje over naar Proton, migratie verliep soepel.

Enige waar ik nog tegenaan hik zijn sites waar ik de Google SSO had gebruikt en die niet makkelijk om te zetten zijn. O.a. ChatGPT en marktplaats. Misschien maar een GDPR verzoek tot verwijderen en Mistral maar proberen :P

• Bedge85
@danslo Le Chat van Mistral vind ik heel prima werken. NOu moet ik zeggen dat ik al ruim een jaar geen ChatGPT heb gebruikt, dus wellicht is het een downgrade als je daarvandaan komt.

Ik schat vaak in hoeveel privacy nodig heb. Bij veel privacy, zoals controle spelling en grammatica bij een document met veel privé gegevens, dan kies ik Lumo. Iets minder privacy soms Duck.ai. En als het geen gevoelige informatie bevat gebruik ik sneller Mistral

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:53
Een optie waar ik ook naar uitkijk. Wat je kan doen is inloggen op de webversie, daar kan je wel in zoeken. Niet ideaal, maar het werkt.

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-02 14:06
Ik heb vandaag een Proton mailadres aangemaakt om zowel Google als Microsoft eruit te gooien. Easy switch werkt zoals de naam al suggereert super easy, :) Echter: de opslag is "maar" 500MB kwam ik achter, die stond in no time vol toen de synchronisatie begon te lopen.

Om die reden naar de paid versies gekeken en nou kan ik natuurlijk voor 4 dollar (europrijs is net zo hoog, dus beter kiezen voor dollars) mail plus nemen, maar ik zag dat Duo (mijn vriendin is ook geïnteresseerd) bij afsluiten van 2 jaar slechts 12 dollar per maand kost. En dan krijg ik een password manager (nu 1Pass), een VPN (nu Private Internet Access) en 2TB aan opslag (nu vooral geregeld via iCloud en sync.com). Kortom: ik twijfel zeer, al heb ik geen zin in al het gedoe, maar voelt ergens wel erg goed om als die Amerikaanse meuk er in 1x uit te gooien (al is 1Pass Canadees).

Vraag: wij zitten allebei in het Apple eco systeem (waar we ook 1 euro en 3 euro per maand voor extra opslag betalen), foto's kan je makkelijk en automatisch backuppen via Proton, maar heeft er iemand ervaring met de iPhone en andere Apple devices backuppen naar Proton Drive? De gratis 5GB Apple opslag is bij lange na niet genoeg voor de toestel backup (ook niet als ik foto's dus bij Proton neerzet, en heb ook nog een iPad). Of moeten we dan allebei toch nog het 1 euro abonnementje aanhouden bij Apple voor de toestel backup?

• Ruvetuve
Evanesco schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:20:
Ik heb vandaag een Proton mailadres aangemaakt om zowel Google als Microsoft eruit te gooien. Easy switch werkt zoals de naam al suggereert super easy, :) Echter: de opslag is "maar" 500MB kwam ik achter, die stond in no time vol toen de synchronisatie begon te lopen.

Om die reden naar de paid versies gekeken en nou kan ik natuurlijk voor 4 dollar (europrijs is net zo hoog, dus beter kiezen voor dollars) mail plus nemen, maar ik zag dat Duo (mijn vriendin is ook geïnteresseerd) bij afsluiten van 2 jaar slechts 12 dollar per maand kost. En dan krijg ik een password manager (nu 1Pass), een VPN (nu Private Internet Access) en 2TB aan opslag (nu vooral geregeld via iCloud en sync.com). Kortom: ik twijfel zeer, al heb ik geen zin in al het gedoe, maar voelt ergens wel erg goed om als die Amerikaanse meuk er in 1x uit te gooien (al is 1Pass Canadees).

Vraag: wij zitten allebei in het Apple eco systeem (waar we ook 1 euro en 3 euro per maand voor extra opslag betalen), foto's kan je makkelijk en automatisch backuppen via Proton, maar heeft er iemand ervaring met de iPhone en andere Apple devices backuppen naar Proton Drive? De gratis 5GB Apple opslag is bij lange na niet genoeg voor de toestel backup (ook niet als ik foto's dus bij Proton neerzet, en heb ook nog een iPad). Of moeten we dan allebei toch nog het 1 euro abonnementje aanhouden bij Apple voor de toestel backup?
Ik zit in precies dezelfde situatie al heb ik proton duo nog niet aangeschaft. iCloud photos (800gb) gaan naar Immich, iPhone backup vandaag opgezocht wat alternatief voor iCloud backup is: kan ook via je Mac met een kabel. Wordt een maandelijkse actie denk ik?

Anders een 50gb iCloud abonnement voor backup (zal voorlopig nog wel zo zijn ivm e-mail aliassen)

• Evanesco
Oef, met kabel naar mijn Macbook, dat voelt wel als een flinke stap terug in de tijd zeg. En stel je iPhone wordt gejat, dan heb je met een beetje pech een maand oude backup, terwijl hij nu dagelijks is. Daar heb ik wel een eurotje per maand voor over dan om toch bij iCloud te blijven.

Nog een speciale reden trouwens waarom je foto's bij Immich neerzet en niet bij Proton (opslag krijg je er immers gewoon bij)?

[ Voor 13% gewijzigd door Evanesco op 21-02-2026 21:49 ]

• Ruvetuve
Evanesco schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:47:
Oef, met kabel naar mijn Macbook, dat voelt wel als een flinke stap terug in de tijd zeg. En stel je iPhone wordt gejat, dan heb je met een beetje pech een maand oude backup, terwijl hij nu dagelijks is. Daar heb ik wel een eurotje per maand voor over dan om toch bij iCloud te blijven.

Nog een speciale reden trouwens waarom je foto's bij Immich neerzet en niet bij Proton (opslag krijg je er immers gewoon bij)?
Hehe eens ik zal ook snel naar euro per maand gaan dan. Ik heb nog niet ontdekt of dat prettig werkt met foto’s via Proton en delen met partner bijv. Eigen beheer wel fijn idee. Ook gewone mappen structuur en externe library in Immich zodat ik niet weer ooit moet migreren als de app niet meer bevalt.

Beetje off-topic maar gaat wel over een zelfde disconnect van afhankelijkheid

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:38
Dat wil ik ook graag weten, want ik wil uiteindelijk mijn fotobibliotheek bij Apple weg gaan halen.
Ik upload nu ook mijn foto's naar Proton Drive. Beetje dubbelop en het gaat niet automatisch.

Keuzes maken de Mens

• Bedge85
Proton Photos is niet echt uitgebreid. Als je echt iets wilt, kom je op dit moment toch uit bij Ente of Immich, of misschien Zeitkapsl.

Het is in Proton Photos nog niet eens mogelijk om je foto’s te bewerken: je kunt ze niet roteren, bijsnijden of een kleurenfilter toepassen. Ook ontbreekt de integratie in Proton Drive op macOS. Voor Windows weet ik het niet zeker, maar ik heb wel begrepen dat het daar wel mogelijk is om een Google Takeout archief te importeren met de Proton Drive-software.

Voor Apple is het wel verstandig om Advanced Data Protection (ADP) in te schakelen (https://support.apple.com/nl-nl/108756). Hiermee zorg je ervoor dat praktische alle data, op mail ma, e2ee wordt opgeslagen in iCloud.

[ Voor 18% gewijzigd door Bedge85 op 22-02-2026 08:24 . Reden: Advies om ADP aan te zetten toegevoegd. ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je het bij Apple weg willen halen? Als het om beschikbaarheid gaat dan is een back-up naar Proton Drive al voldoende.

Have you tried turning it off and on again?

• Evanesco
Bedge85 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:15:
Proton Photos is niet echt uitgebreid. Als je echt iets wilt, kom je op dit moment toch uit bij Ente of Immich, of misschien Zeitkapsl.
Ik merk al dat ik zeer lage eisen heb. Enige dat mij interesseert is of foto's automatisch gebackuped worden. Als Proton dat kan ben ik tevreden. Ik hoef niet te bewerken of albums te delen ofzo. Waarom zou je dat ook in een aparte app van je cloud opslag provider willen doen? De native foto app op je telefoon kan dat toch allemaal?

Ik maakte vroeger overigens allemaal mapjes met foto's, maar in de praktijk kijk ik er zelden nog naar. Mijn iPhone foto backup bij mijn huidige cloud opslag heet gewoon "foto stream", een bak met foto's haha...

[ Voor 15% gewijzigd door Evanesco op 22-02-2026 08:29 ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:16
Gr4mpyC3t schreef op zondag 22 februari 2026 @ 01:24:
Waarom zou je het bij Apple weg willen halen? Als het om beschikbaarheid gaat dan is een back-up naar Proton Drive al voldoende.
Ik wil dit ook. Ik betaal nu 10 euro per maand voor 2TB iCloud omdat 200 gb te weinig is. Voornamelijk door de foto’s.

Voor dat geld heb ik Proton Duo met met vrijwel dezelfde functionaliteit maar dan niet Amerikaans.

Kan mijn dochter het tweede account delen met mijn vrouw? Nu werkt iCloud voor het hele gezin.

[ Voor 3% gewijzigd door La1974 op 22-02-2026 08:29 ]

• Ruvetuve
La1974 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Ik wil dit ook. Ik betaal nu 10 euro per maand voor 2TB iCloud omdat 200 gb te weinig is. Voornamelijk door de foto’s.

Voor dat geld heb ik Proton Duo met met vrijwel dezelfde functionaliteit maar dan niet Amerikaans.

Kan mijn dochter het tweede account delen met mijn vrouw? Nu werkt iCloud voor het hele gezin.
Zelfde iCloud overweging hier, en iCloud photos is GEEN backup. Dus je moet er toch nog iets mee.

Dat ter zijde, je kan ook kijken naar een familie pakket bij Proton

• SniperEye

Dit is voor mij als Apple gebruiker de grootste beperking. Het maken van een back up is gewoonweg niet goed geregeld binnen Proton.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Proton Duo is voor twee accounts. Zou het niet aanraden om je dochter mee te laten liften op het account van je vrouw. Technisch kunnen ze beide inloggen, maar dan gaat alles door elkaar lopen.

Waarom het 200GB abonnement niet aanhouden en deze enkel gebruiken voor Apple back-ups en iCloud foto’s? Het enige nadeel is dan wel dat je (afhankelijk van hoeveel media je genereert) zo nu en dan deze moet verwijderen uit iCloud.

Als je de Proton Drive sync mee laat lopen lijkt me dit een prima constructie?

• whahas
SniperEye schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Dit is voor mij als Apple gebruiker de grootste beperking. Het maken van een back up is gewoonweg niet goed geregeld binnen Proton.
Voor back-ups van mijn Mac mini gebruik ik Time Machine en ChronoSync. Ik meen dat de foto's van het fotoprogramma van macOS dan ook meegaan in de back-up.

Keuzes maken de Mens

• SniperEye
whahas schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Voor back-ups van mijn Mac mini gebruik ik Time Machine en ChronoSync. Ik meen dat de foto's van het fotoprogramma van macOS dan ook meegaan in de back-up.
Interessant. Kun je toelichten hoe je dat precies doet.

• Hoogheid
Ruvetuve schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:42:
[...]
"...en iCloud photos is GEEN backup. Dus je moet er toch nog iets mee..."
Wat bedoel je hiermee? Ik ken het hele Apple ecosysteem niet (goed genoeg) om te begrijpen wat je bedoelt. Als je 2 TB opslagruimte zou afnemen en je maakt fotos met een iPhone dan staan ze niet op jouw toestel en daarnaast ook veilig als backup in de iCloud?

• Ruvetuve
Hoogheid schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik ken het hele Apple ecosysteem niet (goed genoeg) om te begrijpen wat je bedoelt. Als je 2 TB opslagruimte zou afnemen en je maakt fotos met een iPhone dan staan ze niet op jouw toestel en daarnaast ook veilig als backup in de iCloud?
Beetje off topic excuus.

iCloud is geen back-up, het is gewoon synchronisatie van je foto’s en video’s. Het enige doel is dat je op al je apparaten dezelfde (laatste) versie hebt.

Dat betekent dus ook dat als er iets misgaat, dat overal misgaat. Raakt je fotobibliotheek corrupt op één apparaat, dan wordt die wijziging gewoon mee gesynchroniseerd. Verwijder je ergens een foto terwijl iCloud synchronisatie aanstaat, dan is die overal weg. Zonder extra bevestiging, zonder aparte kopie (wordt wel 30 dagen in de prullenbak bewaard)

Er is geen echt versiebeheer zoals bij een serieuze back-upoplossing. Het is dus vooral gemak, geen bescherming. Als je je foto’s écht veilig wilt hebben, heb je alsnog een aparte back-up nodig. Bijv Time Machine

Ik gebruik zelf trouwens borg-backup naar Hetzner.

Dit is ook de reden dat ik weer naar een folder structuur wil, duidelijke structuur zonder complexe databases, ideaal voor backup tooling ivm hash check en de duplicatie.

On topic:
Ook Proton Drive zou ik niet als enige optie zien voor je data, maak er een backup van! Een gedeelde drive met familie klinkt dan wel ideaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruvetuve op 22-02-2026 23:15 ]

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02 15:28

Ik zat in hetzelfde schuitje quasi. Ik ben overgestapt naar Proton en in 1x de "amerikaanse meuk" eruit gegooid inderdaad, enige wat ik gehouden heb is iCloud aan 3€/maand.

Dit om een aantal redenen. Ik heb Immich draaien voor mij en mijn vriendin (op Android, dus geen iCloud photos). Maar ik vertrouw de auto-backup niet altijd en moet ook niet alle fotos in Immich hebben (screenshots, of de foto van de afmeting van iets bij de bouwmarkt etc).
Dus elke X tijd zet ik even handmatig wat fotos over naar Immich in het juiste album (Vakantie 2025, Kerst 2025, etc). Moest ik in tussentijd mijn iPhone kwijtspelen, heb ik nog een kopie in iCloud fotos zitten van diegene die nog niet overgezet zijn. iCloud is geen backup, dat weet ik, maar voor die paar foto's prima.

Ook zit mijn moeder, vader en zus mee op mijn iCloud als familieleden, want ik ben hun go-to mannetje voor alle IT problemen. Ik wil hen niet pushen om ook Immich te gebruiken, of hun documenten op mijn NAS te gaan bewaren.
Dus ik betaal die 3€ per maand voor de gemoedsrust dat als er iets gebeurd met hun toestel, er nog ergens een kopie rondzweeft van hun apps, documenten en fotos in de cloud.

En het werkt gewoon prima. Ik hoef hen niets uit te leggen of iets nieuw te leren, ze hebben een sync tussen hun Macs en iPhones en alles werkt zoals ze het gewend zijn.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@mjustin waar heb jij Immich gehost?

Invoegen doe je zo!

• whahas
SniperEye schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Interessant. Kun je toelichten hoe je dat precies doet.
Je sluit een externe Hard Disk Drive aan op je computer. Je stelt Time Machine in. Die maakt dan back-ups op het gewenste interval op die schijf. Op Apple Support staat ook allerlei uitleg.

Keuzes maken de Mens

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02 15:28
Thuis, op een HP ProDesk die ik hier eens van een Tweaker overgenomen heb.
Nu zit het domein bij Cloudflare, om mijn thuis IP te verbergen. Wel een firewall ingesteld dat enkel BE/NL aan het domein kan, om hopelijk wat bots tegen te houden.

Dit weekend ga ik kijken om het domein bij Hetzner te hosten, om opnieuw minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse diensten.
Ofwel host ik het domein daar, ofwel nog een VPS ertussen van Hetzner met dan een VPN verbinding naar mijn servertje thuis. Om mijn eigen IP te kunnen verbergen eventueel, maar ga ik nog bekijken.

Eigenlijk is dit allemaal niet nodig, maar mijn vriendin vond de VPN te omslachtig. Nu kan ze eender waar gewoon de Immich app openen en het werkt :)

• Hoogheid
Ruvetuve schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Beetje off topic excuus.

iCloud is geen back-up, het is gewoon synchronisatie van je foto’s en video’s. Het enige doel is dat je op al je apparaten dezelfde (laatste) versie hebt.

Dat betekent dus ook dat als er iets misgaat, dat overal misgaat. Raakt je fotobibliotheek corrupt op één apparaat, dan wordt die wijziging gewoon mee gesynchroniseerd. Verwijder je ergens een foto terwijl iCloud synchronisatie aanstaat, dan is die overal weg. Zonder extra bevestiging, zonder aparte kopie (wordt wel 30 dagen in de prullenbak bewaard)

Er is geen echt versiebeheer zoals bij een serieuze back-upoplossing. Het is dus vooral gemak, geen bescherming. Als je je foto’s écht veilig wilt hebben, heb je alsnog een aparte back-up nodig. Bijv Time Machine

Ik gebruik zelf trouwens borg-backup naar Hetzner.

Dit is ook de reden dat ik weer naar een folder structuur wil, duidelijke structuur zonder complexe databases, ideaal voor backup tooling ivm hash check en de duplicatie.

On topic:
Ook Proton Drive zou ik niet als enige optie zien voor je data, maak er een backup van! Een gedeelde drive met familie klinkt dan wel ideaal.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik begrijp het nu helemaal! 🙂

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik ben heel langzaamaan ook mijn mail aan het overzetten naar Proton, met een eigen domeinnaam via Simplelogin. Ik lijk echter specifiek bij het overzetten van Mijn Overheid vast te lopen omdat de mail met de bevestigingscode voor de wijziging niet aan lijkt te komen, of niet verstuurd lijkt te worden.
Volgens de logs van proton/simplelogin wordt er überhaupt geen mail verstuurd, tenzij het al misgaat in het opzetten van de verbinding met de proton mailservers
Is er toevallig iemand anders hier die dit ook al geprobeerd heeft over te zetten?

• whahas
Ja, ik krijg mail van de overheid binnen op mijn Proton Mail via een Proton alias. Heb je daar wat aan @EDIT ?

Keuzes maken de Mens

• EDIT
  • Nu online
Goed om te horen dat er geen problemen zouden moeten zijn.
Ik begrijp dan niet goed wat er mis gaat bij mij. Ik dacht eerst dat het aan het aliasadres lag (overheid@[domein]), dat ze dat op een blokkeerlijst hadden staan of zoiets, maar een andere naam kwam ook niet aan.
Heel erg apart.
Wellicht morgen dan gewoon nogmaals proberen.

• Evanesco
mjustin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Ik zat in hetzelfde schuitje quasi. Ik ben overgestapt naar Proton en in 1x de "amerikaanse meuk" eruit gegooid inderdaad, enige wat ik gehouden heb is iCloud aan 3€/maand.
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik Proton Duo aangeschaft voor 2 jaar voor omgerekend 245 euro. Oftewel iets meer dan een tientje per maand, prima deal lijkt me. Wij gaan hetzelfde doen met alleen iCloud behouden, alleen dan het 1 euro abo per maand pp voor toestel backup. En ik gebruik ook veel hide my email, die nu naar Proton doorstuurt ipv Microsoft. Oh en 1Pass hou ik ook nog voorlopig, werkt toch wel erg fijn (en is Canadees).

Al met al erg tevreden over Proton so far, apps werken goed en snel, migreren van cloud en mail verliep tot zo ver soepel.

[ Voor 5% gewijzigd door Evanesco op 24-02-2026 07:37 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:17
Evanesco schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:35:
[...]

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik Proton Duo aangeschaft voor 2 jaar voor omgerekend 245 euro. Oftewel iets meer dan een tientje per maand, prima deal lijkt me. Wij gaan hetzelfde doen met alleen iCloud behouden, alleen dan het 1 euro abo per maand pp voor toestel backup. En ik gebruik ook veel hide my email, die nu naar Proton doorstuurt ipv Microsoft. Oh en 1Pass hou ik ook nog voorlopig, werkt toch wel erg fijn (en is Canadees).

Al met al erg tevreden over Proton so far, apps werken goed en snel, migreren van cloud en mail verliep tot zo ver soepel.
Ik overweeg ook naar proton over te stappen. Maar heb thuis een nas (en een VPN) staan, dus voor de data hoeft het niet.
Maar het klinkt alsof jij op mail na eigenlijk geen diensten verder afneemt van proton, maar corrigeer me als ik er naast zit. En heb je overwogen om bijv proton mail (plus) te nemen? Scheelt toch weer geld.

• Evanesco
Gebruik sowieso de cloud (had hiervoor al tig jaren een abonnementje van 50 dollar voor 500GB bij sync.com), en ook de VPN (had hiervoor PIA). Wellicht dat ik op termijn dus ook overstap van wachtwoord manager.

• Diederik
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
Goed om te horen dat er geen problemen zouden moeten zijn.
Ik begrijp dan niet goed wat er mis gaat bij mij. Ik dacht eerst dat het aan het aliasadres lag (overheid@[domein]), dat ze dat op een blokkeerlijst hadden staan of zoiets, maar een andere naam kwam ook niet aan.
Heel erg apart.
Wellicht morgen dan gewoon nogmaals proberen.
Afhankelijk van de dienst en betrokken providers, kan het wereldwijd doorvoeren na aanpassen van een MX record tot wel 24 uur duren. Dus het zou kunnen dat de overheid het bericht nog aanbied bij de oude mailserver.

Invoegen doe je zo!

• EDIT
  • Nu online
Dat is in dit geval niet van toepassing, deze domeinnaam is exclusief gebruikt icm met Proton/simplelogin, en is alweer bijna een jaar op die manier in gebruik, tot nu toe zonder problemen voor nieuwe accounts. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen om alle bestaande accounts ook om te zetten, daar ben ik nu langzaamaan dus mee bezig.

Ik had het vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar helaas werkt het nog altijd niet. Ik krijg nog steeds geen bevestigingsmail binnen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:50:
Dat is in dit geval niet van toepassing, deze domeinnaam is exclusief gebruikt icm met Proton/simplelogin, en is alweer bijna een jaar op die manier in gebruik, tot nu toe zonder problemen voor nieuwe accounts. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen om alle bestaande accounts ook om te zetten, daar ben ik nu langzaamaan dus mee bezig.

Ik had het vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar helaas werkt het nog altijd niet. Ik krijg nog steeds geen bevestigingsmail binnen.
Ik had vanmorgen een gelijkaardig probleem, maar door jouw bericht nog even goed zitten kijken. Ik zie nu dat mails van overheid.nl in m'n proton deels in de spam zijn terechtgekomen. Bij jou mogelijk ook het geval?

• EDIT
  • Nu online
Ook daar is helaas niets te vinden. Dit staat er ook bij beide adressen die ik geprobeerd heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGubGSPcHdBJVZd3A6JWs7CRmXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjnWygCimYvgeqgQfxcLAZG0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bijvoorbeeld het mailadres dat ik voor mijn KPN account had aangemaakt en waar de mails wel succesvol van binnenkomen staat er ook gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbvmg1Sm9MpbDnaL0Nhz0EsouEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5oMe2hvYSAaraMHkJuCZUp9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 24-02-2026 10:29 ]

• Diederik
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:50:

Interessant...

Gebruik je misschien een 'bijzondere' TLD (extensie) voor jouw domein?

Invoegen doe je zo!

• EDIT
  • Nu online
Ook niet, gewoon een .nl. Een uurtje geleden voor alle zekerheid een nieuwe alias aangemaakt met [voornaam].[achternaam]@[domein].nl, in de gedachte dat toch misschien nog een soort blocklist is voor bepaalde termen, maar zelfs daarop komt geen bevestigingsmail binnen.
Een testmail vanaf een van mijn eigen mailadressen komt wel gewoon binnen.

• Bedge85
@EDIT Kun je ook een screenshot maken (misschien even je eigen domein weglakken) van de uitslag op https://mxtoolbox.com/Pub...olhandler.aspx?command=mx? Hiermee kun je zien hoe de MX records zijn geconfigureerd.

• EDIT
  • Nu online
Alles staat daar gewoon goed, alle andere mail komt ook zonder problemen aan. Ook alle checks bij Simplelogin zijn gewoon groen/goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyv5y9EzQszaAMExHOGx8K9r5uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOgVEkjuevrPyst47j2kWdgK.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het mailadres wijzig naar een van mijn andere mailadressen die niet bij Protonmail staan krijg ik meteen de bevestiging binnen, dus er gaat echt iets mis tussen de mailservers van MijnOverheid en Simplelogin/Proton.

• Bedge85
@EDIT Ja, dat ziet er inderdaad goed uit voor Proton.

Excuses als ik het niet goed heb gevolgd of niet helemaal snap. Maar je hebt het ook over SimpleLogin. SimpleLogin gebruikt toch zijn eigen MX servers. Dus een domein dat is geconfigureerd voor Proton kun je niet tegelijkertijd voor SimpleLogin gebruiken (https://simplelogin.io/docs/custom-domain/add-domain/).

• EDIT
  • Nu online
Simplelogin is van Proton en wordt gebruikt voor de aliasdienst van Proton. Als je dus aliassen ('Hide my e-mail' optie) wilt aanmaken via de Proton Pass app, dan maak je die dus eigenlijk bij Simplelogin aan.
Vandaar dat ik het heb over Proton/Simplelogin.

Daarom zijn de mailservers ook 'mxX.alias.proton.me', niet mail(sec).protonmail.ch, wat met de reguliere e-maildienst icm met een eigen domeinnaam bij Proton het geval zou zijn.

En voor de rest werkt het dus prima, alleen specifiek bij Mijn Overheid niet.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 24-02-2026 14:12 ]

• Bedge85
Ik zit nog eens naar die MXToolbox screenshot te kijken. Ik zie dat daar de MX records voor aliassen zijn gebruikt.

Regulier Proton Mail MX records is:
* mail.protonmail.ch.
* mailsec.protonmail.ch.

Dus de MX servers voor Proton Pass aliassen dienst is:
* mx2.alias.proton.me
* mx2.alias.proton.me

Het domein dat je gebruikt voor de aliassen In Proton Pass en het domein dat je gebruikt in Proton Mail mogen niet gelijk aan elkaar zijn. Beide diensten hebben hun servers die inkomende mail verwerken.

Of ben je hier van op de hoogte en gebruik je enkel Proton Pass aliassen? En heb op de normale Proton Mail geen custom domein geconfigureerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Bedge85 op 24-02-2026 14:24 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:10:

En voor de rest werkt het dus prima, alleen specifiek bij Mijn Overheid niet.
Overigens werkt het voor mij wel met een alias. Het kan dus wel! (FYI)

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:43
Klopt het dat Lumo het uploaden van jpeg niet ondersteund? Ik heb het hem zelf gevraagd, maar kan het gewoon niet geloven. Belachelijk voor wat ik er voor betaald heb. o.a. ChatGPT doet dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door StopEcocide op 25-02-2026 20:22 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

StopEcocide schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:21:
Klopt het dat Lumo het uploaden van jpeg niet ondersteund? Ik heb het hem zelf gevraagd, maar kan het gewoon niet geloven. Belachelijk voor wat ik er voor betaald heb. o.a. ChatGPT doet dat wel.
Bij ChatGPT wordt je data ook meteen voor training (en Joost mag weten waarvoor nog meer) ingezet.
Als ik in de gratis versie van Lumo vraag "Kan Lumo ook met afbeeldingen werken?", dan komt 'ie met dit:
Op dit moment richt Lumo zich op tekst‑gebaseerde interacties: chat, bestandsupload (CSV, PDF, TXT, broncode) en de bijbehorende analyses. Het kan geen afbeeldingen verwerken of analyseren. Als je informatie uit een afbeelding nodig hebt, kun je die eerst omzetten naar tekst (bijvoorbeeld via OCR) en vervolgens de tekst hier delen – dan kan Lumo er verder mee aan de slag.
Daarmee lijkt me duidelijk dat het verwerken van jpeg niet ondersteund wordt. Misschien kun je nog annuleren als het een doorslaggevende feature voor je is?

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:43
SayWhatAgain! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:40:
[...]

Bij ChatGPT wordt je data ook meteen voor training (en Joost mag weten waarvoor nog meer) ingezet.
Als ik in de gratis versie van Lumo vraag "Kan Lumo ook met afbeeldingen werken?", dan komt 'ie met dit:

[...]

Daarmee lijkt me duidelijk dat het verwerken van jpeg niet ondersteund wordt. Misschien kun je nog annuleren als het een doorslaggevende feature voor je is?
Bedankt voor de verduidelijking. Verklaart een hoop. Het 'was' een feauture die ik bij ChatGPT regelmatig gebruikte. Maar ik wil AI 100% bij Proton gaan gebruiken, dus ik zal het er voorlopig zonder moeten doen.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik ben dit weekend ook maar eens overgestapt van gmail naar proton mail. Het bevalt op zich prima hoor, en het scheelt dat ik al mijn eigen domein gebruikte, dus geen nieuw emailadres.

Maar ik heb hier en daar nog wel wat struggles. Ik heb de labels geimporteerd van gmail. Vervolgens heb ik die in de browser wat zitten tunen qua volgorde, kleur en ik heb een aantal verwijderd. Alleen de android app blijft de oorspronkelijke labels tonen. Het wordt niet bijgewerkt, heel irritant. Ben ik de enige die dit ervaart?
Verder vond ik het configuren van filters behoorlijk lastig. Je kan geen test run doen om te zien of je filter goed werkt. En als je een nieuwe filter op al je emails toepast, dan start hij een transactie die uren duurt en kan je ondertussen niks doen.
Die Sieve mogelijkheid is dan wel weer handig, dat geeft je behoorlijk wat mogelijkheden. Maar die kan je dan vervolgens ook niet makkelijk testen in bijvoorbeeld de search bar. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
En er is een dropdown optie "Views" met daarin alleen Newsletters. Op zich handig hoor, maar Views suggereert wel dat er meer dan 1 View is. Kan ik daar zelf nog andere custom views aan toevoegen ofzo? Ik kan nergens info hierover vinden. Ik zou het wel handig vinden als ik een extra View kon maken per email adres waarop mails binnenkomen oid.

Kleine gedoetjes dus, maar ik ben blij dat ik weer een stapje meer ontgoogled ben :).
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste