CP1977 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:17:
Heb het ook even een paar dagen gedaan maar je mail heeft dat niet meer de echte afzenders maar simple mail adressen. Voor archief minder handig.
Zeker al je ooit weg zou willen bij proton/simple mail.
Terecht punt en ook goed om een exit strategie te bepalen wat betreft Proton.
Wellicht handig om te weten voor diegene die meeleest en nog niet SimpleLogin heeft geprobeerd:
- In de webmail en apps van Proton wordt het 'echte' adres getoond van een afzender,
- Bij reageren op de mail wordt het simplelogin adres getoond
- Wanneer je een mail laat afleveren op een andere mailbox dan een Proton account, zie je altijd de simplelogin e-mailadressen.
En je adresboek wordt ook 'vervuild' met SimpleLogin adressen, i.p.v. de echte adressen.
- Je kunt in SimpleLogin zelf instellen hoe je de display name van de afzender wilt tonen, zodat hiermee het echte adres alsnog enigszins zichtbaar is.
Wat betreft de mail: Er een instelling in SimpleLogin waarmee de oorspronkelijke verzender en ontvanger in de headers nog beschikbaar is:
Include original sender in email headers
SimpleLogin forwards emails to your mailbox from the reverse-alias and not from the original sender address.
If this option is enabled, the original sender addresses is stored in the email header X-SimpleLogin-Envelope-From and the original From header is stored in X-SimpleLogin-Original-From. You can choose to display this header in your email client.
As email headers aren't encrypted, your mailbox service can know the sender address via this header.
Bij een migratie van Proton naar wat anders, zou je dus met een script de oorspronkelijke from en to headers kunnen terugzetten a.d.h.v. deze headers. Dan moet je deze optie wel direct aanzetten!
Als laatste: je zou ook SimpleLogin op een subdomein van je eigen domein kunnen instellen:
mail@jouwdomein.nl => MX Proton
mail@samen.jouwdomein.nl => MX SimpleLogin
(er zijn er een aantal in dit topic die dat hadden en dat juist wilde samenvoegen, maar je kunt het ook gewoon gescheiden laten).
Meen dat er ook iets was met beginnen van een nieuwe mail naar iemand die je niet kent en dus nog niet in simple mail zit.
Was er zelf niet tevreden mee maar is persoonlijk hoor, voor anderen werkt het misschien prima
Dat eerste klopt en staat uitgelegd op hun site:
https://simplelogin.io/docs/getting-started/send-email/
Dat tweede, dat hangt inderdaad af van hoe je e.e.a. gebruikt. Wanneer je voor alles een unieke alias wilt hebben, kan ik me voorstellen dat je vaak in de situatie komt dat je een nieuw contactpersoon met reverse alias in SimpleLogin moet aanmaken. Wanneer je het aantal aliassen kunt reduceren (bijv. één alias voor familie) kan je die als alias in Proton Mail instellen en maakt dat het opstellen al makkelijker.
Maar terug naar de vraag: hoe stuur je mail naar een adres door naar twee Proton accounts:
Ik ben persoonlijk wel heel tevreden met SimpleLogin laten afleveren op twee mailboxen. Ja, het opstellen van een e-mailbericht naar een nieuw contact is wat omslachtiger, maar dat komt bij ons gelukkig niet zo heel vaak voor. Vaak gaat het toch om reageren op een inkomende mail.
Ik kwam van een gratis Legacy GSuite met Google Groups. Daar was het ontvangen wel goed geregeld (1 ontvanger op GSuite, de andere op Outlook.com), maar het versturen vanuit de alias ging niet goed, zeker niet voor de Outlook.com gebruiker. We moesten elkaar continu in de bcc zetten, kregen dan de reactie niet direct door, etc.
Toen ik wilde overstappen heb ik ook Proton Support om advies gevraagd. Het advies van Proton Support was destijds om een apart account aan te maken voor dat betreffende e-mailadres, deze accountgegevens met elkaar te delen. Dan heb je twee Proton accounts in je Proton Mail app, dat vind ik persoonlijk ook niet ideaal, dan zit je namelijk continu twee mailboxen in de gaten te houden.
Het doorsturen van e-mail is voor de tweede ontvanger overigens ook niet ideaal. Je kunt dan geen goede anti-spam maatregelen meer treffen want de afzender is dan altijd het eerste Proton account. En hoe zorg je ervoor dat beide personen de uitgaande e-mail ontvangen/kennen? Hoe kan de tweede ontvanger 'namens' het gezamenlijke e-mailadres versturen?