Nee, je kunt Proton Authenticator ook zonder account gebruiken. Je kunt de account wel gebruiken om de codes te laten synchroniseren op verschillende apparaten.Cambionn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Gebruik hem zelf niet (heb Aegis Authenticator, kan ik zeer aanraden). Zit die Proton Authenticator niet aan je account gelinkt?
Ik zou Ente Auth gebruiken. Gratis, sync van data naar EU servers. Ook web app voor de liefhebbers.
Dat is wel een perfecte oplossing om niet je wachtwoorden én 2fa in bij een provider/account te hebben! Dankjewel 🙏🏻nielsiejjj92 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:13:
Ik zou Ente Auth gebruiken. Gratis, sync van data naar EU servers. Ook web app voor de liefhebbers.
Is dit dan ook beter dan Yubico Authenticator i.c.m. een fysieke Yubikey sleutel? Dat is wat ik gebruik namelijk.Ruvetuve schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:05:
[...]
Dat is wel een perfecte oplossing om niet je wachtwoorden én 2fa in bij een provider/account te hebben! Dankjewel 🙏🏻
Fysiek is altijd beter dan digitaal. Dus jouw oplossing is eigenlijk nog beter.ikbendj schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:20:
[...]
Is dit dan ook beter dan Yubico Authenticator i.c.m. een fysieke Yubikey sleutel? Dat is wat ik gebruik namelijk.
Have you tried turning it off and on again?
Dat doet me denken dat ik mijn Nitrokey ook eens aan mijn Proton account moet koppelen.
Klopt het dat je zo'n beveiligingssleutel niet elke keer bij het inloggen nodig hebt?
Is dat echt alleen bij 'een nieuw apparaat'?
Klopt het dat je zo'n beveiligingssleutel niet elke keer bij het inloggen nodig hebt?
Is dat echt alleen bij 'een nieuw apparaat'?
Keuzes maken de Mens
Hangt er volgens mij vanaf: vink je trusted device aan ja of nee.
Laatst gelezen dat een trusted device ook kan helpen bij data recovery als je een recovery file hebt. Dat kan je op een trusted device gebruiken.
Laatst gelezen dat een trusted device ook kan helpen bij data recovery als je een recovery file hebt. Dat kan je op een trusted device gebruiken.
Op het moment heb ik mail Plus lopen via Google. Ik heb dit stop gezet omdat ik naar proton Duo wil gaan.
Ik kom heel even op proton free terecht.
Zoals ik begrepen heb blijven de instellingen van mijn eigen domein met de mail actief als ik proton Duo geactiveerd heb.
Ik heb ook een apart abbonement voor proton pass, als het goed is zou ik deze moeten kunnen importeren in proton Duo.
Ik heb ook ongeveer 1 gigabyte aan data via proton drive en een aantal documenten opgeslagen.
Hoe zit het met de data en documenten. Moet ik deze van tevoren downloaden naar mijn computer en daarna weer terug uploaden?
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Zoals ik begrepen heb blijven de instellingen van mijn eigen domein met de mail actief als ik proton Duo geactiveerd heb.
Ik heb ook een apart abbonement voor proton pass, als het goed is zou ik deze moeten kunnen importeren in proton Duo.
Ik heb ook ongeveer 1 gigabyte aan data via proton drive en een aantal documenten opgeslagen.
Hoe zit het met de data en documenten. Moet ik deze van tevoren downloaden naar mijn computer en daarna weer terug uploaden?
Gezien je betaald, hangt je Proton Pass en Drive niet al aan een Proton account? Kun je dan niet beter die upgraden naar Duo ipv een nieuw gratis Proton account? Zelfs als dat niet de mail is die je wil, kun je later de juiste mail als alias toevoegen en daarna als main zetten. Kun je daarna de oude die je niet wil eventueel verwijderen.satshow schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:49:
Op het moment heb ik mail Plus lopen via Google. Ik heb dit stop gezet omdat ik naar proton Duo wil gaan.
Of kun je die diensten afnemen zonder een Proton account aan te maken?
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ik heb een mailplus met een eigen domein en daarbij gebruik ik SimpleLogin, dat werkt perfect.
Nu wil ik voor de kinderen(2) ook proton aanschaffen zodat van hetzelfde domein gebruik kunnen maken. Ik heb dan in totaal 3 gebruikers.
De enige optie die ik daarvoor zie ik het family plan. Dit kost 23.99 per maand.
Kan ik op enige manier duo en mailplus combineren met hetzelfde domein?
Nu wil ik voor de kinderen(2) ook proton aanschaffen zodat van hetzelfde domein gebruik kunnen maken. Ik heb dan in totaal 3 gebruikers.
De enige optie die ik daarvoor zie ik het family plan. Dit kost 23.99 per maand.
Kan ik op enige manier duo en mailplus combineren met hetzelfde domein?
In jouw geval is inderdaad family plan het abonnement dat hoort bij jouw situatie. Je kunt Duo en Plus niet combineren.Kan ik op enige manier duo en mailplus combineren met hetzelfde domein?
@Bongoarnhem je kunt ook twee proton free accounts aanmaken en deze als mailbox toevoegen aan jouw SimpleLogin en een alias toevoegen op je domein.
Je zou ook nog met subdomeinen op je eigen domein kunnen werken in SimpleLogin voor de kinderen als je onbeperkte aliassen wilt.
Enige nadeel is wel dat het beheer van SimpleLogin bij jouw hoofdaccount zit.
Je zou ook nog met subdomeinen op je eigen domein kunnen werken in SimpleLogin voor de kinderen als je onbeperkte aliassen wilt.
Enige nadeel is wel dat het beheer van SimpleLogin bij jouw hoofdaccount zit.
edit:
Je zou ook (op termijn) mailplus kunnen afsluiten voor de kinderen en een subdomein kunnen koppelen op de SimpleLogin van de kinderen, ieder een eigen subdomein.
Je zou ook (op termijn) mailplus kunnen afsluiten voor de kinderen en een subdomein kunnen koppelen op de SimpleLogin van de kinderen, ieder een eigen subdomein.
[ Voor 20% gewijzigd door blackd op 10-05-2026 11:23 ]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Omdat ik mijn huidige abbonement via Google heb lopen kan ik op dit moment niet upgraden.Cambionn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Gezien je betaald, hangt je Proton Pass en Drive niet al aan een Proton account? Kun je dan niet beter die upgraden naar Duo ipv een nieuw gratis Proton account? Zelfs als dat niet de mail is die je wil, kun je later de juiste mail als alias toevoegen en daarna als main zetten. Kun je daarna de oude die je niet wil eventueel verwijderen.
Of kun je die diensten afnemen zonder een Proton account aan te maken?
Is het niet mogelijk dat abbo op te zeggen en daarna met dat (nu gratis) account een betaald abbo bij Proton zelf af te sluiten? Dacht dat je data bleef staan bij een downgrade, maar je niks kon toevoegen tot je weer onder je nieuwe max gebruik zit. Dan zou dat werken om zo'n upgrade te overbruggen.satshow schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Omdat ik mijn huidige abbonement via Google heb lopen kan ik op dit moment niet upgraden.
Of hangt het hele account aan een gmail ipv Proton mail?
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Dat kan pas als mijn abonnement is afgelopen via de Play Store.Cambionn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:23:
[...]
Is het niet mogelijk dat abbo op te zeggen en daarna met dat (nu gratis) account een betaald abbo bij Proton zelf af te sluiten? Dacht dat je data bleef staan bij een downgrade, maar je niks kon toevoegen tot je weer onder je nieuwe max gebruik zit. Dan zou dat werken om zo'n upgrade te overbruggen.
Of hangt het hele account aan een gmail ipv Proton mail?
Dat is 24 mei het geval.
Dan zou ik persoonlijk die 2 weken wachten en het dan overzetten ipv nu moeilijk te doen. Hoewel ik snap dat je het waarschijnlijk zo snel mogelijk wil regelen, rationeel gezien zal na zo veel jaar Google die 2 weken het verschil niet meer maken.satshow schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:12:
Dat kan pas als mijn abonnement is afgelopen via de Play Store.
Dat is 24 mei het geval.
Anders zul je idd alle data lokaal binnen moeten halen en opnieuw uploaden op je nieuwe account.
[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 10-05-2026 20:15 ]
Het blijkt dat er scammers actief zijn die zich voordoen als Proton. Ik heb net iemand gesproken die gebeld werd vanuit de VS. Ze vertrouwde het niet en heeft opgehangen.
De beveiliging van Proton Pass is goed bevonden bij een externe audit:
nieuws: Wachtwoordmanager van Proton scoort boven verwachting in externe securityaudit
De gekeurde software komt neer op alle elementen van Proton Pass waar een gebruiker mee te maken heeft, aldus Proton. De wachtwoordmanager, die ook voor Linux en macOS bestaat, is tussen januari en april dit jaar gecontroleerd op beveiliging. De algehele beveiligingshouding van Proton Pass is volgens de auditors van Recurity Labs boven verwachting goed.
Waarom het "boven verwachting" uitkomt is mij niet duidelijk...
nieuws: Wachtwoordmanager van Proton scoort boven verwachting in externe securityaudit
De gekeurde software komt neer op alle elementen van Proton Pass waar een gebruiker mee te maken heeft, aldus Proton. De wachtwoordmanager, die ook voor Linux en macOS bestaat, is tussen januari en april dit jaar gecontroleerd op beveiliging. De algehele beveiligingshouding van Proton Pass is volgens de auditors van Recurity Labs boven verwachting goed.
Waarom het "boven verwachting" uitkomt is mij niet duidelijk...
[ Voor 51% gewijzigd door mkrmr op 13-05-2026 12:54 ]
Op het blog van Proton hebben ze het over "well above par". https://proton.me/nl/business/blog/proton-pass-audit-2026
De vertaling van Tweakers is niet helemaal goed. Above par wil zeggen boven het gemiddelde. Ik ben dan wel benieuwd wat het gemiddelde zou zijn en hoe andere wachtwoordmanagers uit deze audit zijn gekomen.
De vertaling van Tweakers is niet helemaal goed. Above par wil zeggen boven het gemiddelde. Ik ben dan wel benieuwd wat het gemiddelde zou zijn en hoe andere wachtwoordmanagers uit deze audit zijn gekomen.
Daar ben ik het niet mee eens. Alhoewel er geen eenduidige definitie is van 'above par' omdat het context afhankelijk is, gaat het over het algemeen wel over 'beter dan verwacht' of 'beter dan normaal'. Zie ook bijvoorbeeld merriam-webster of cambridge woordenboeken. Beter dan normaal kan gezien worden als beter dan gemiddeld, maar in deze context met 'well above par' moet dit n.m.i. wel gelezen worden als 'boven verwachting'.JanW schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:02:
Op het blog van Proton hebben ze het over "well above par". https://proton.me/nl/business/blog/proton-pass-audit-2026
De audit wordt betaalt door Proton. Dus andere managers zijn niet meegenomen in de audit.
Volgens mij zeggen we allebei ongeveer hetzelfde, normaal of het gemiddelde, potáto potato. Zonder vergelijking of aanduiding wat dan de verwachting was of wat normaal was zegt dit niet veel. Maar fijn dat ze hun zaakjes op orde hebben.steye schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Alhoewel er geen eenduidige definitie is van 'above par' omdat het context afhankelijk is, gaat het over het algemeen wel over 'beter dan verwacht' of 'beter dan normaal'. Zie ook bijvoorbeeld merriam-webster of cambridge woordenboeken. Beter dan normaal kan gezien worden als beter dan gemiddeld, maar in deze context met 'well above par' moet dit n.m.i. wel gelezen worden als 'boven verwachting'.
De audit wordt betaalt door Proton. Dus andere managers zijn niet meegenomen in de audit.
Heb toch geen proton duo gekozen, maar via Proton zelf nu mail plus opnieuw gekocht. Kreeg 1 gigabyte aan data erbij.
Was wel even zoeken om mijn aliassen van mijn domein weer terug actief te krijgen.
Was wel even zoeken om mijn aliassen van mijn domein weer terug actief te krijgen.
Bedoel je een terabyte?satshow schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:01:
Heb toch geen proton duo gekozen, maar via Proton zelf nu mail plus opnieuw gekocht. Kreeg 1 gigabyte aan data erbij.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Nee dat is voor Proton duo, daar zit standaard 2 terabyte in.
Bij mail plus is standaard 15 GB aan data, maar heb nu 1 GB cadeau gekregen.
Ik krijg in Proton Authenticator op iOS een popup dat ze de backups naar iCloud uitgeschakeld hebben 'vanwege betrouwbaarheidsproblemen met Apple's iCloud' en dat ze overgestapt zijn op een nieuwe backup-service die werkt met 'elke opslag-app, waaronder Proton Drive, Dropbox, iCloud Drive en meer'.
Dit leest wat tegenstrijdig. Kan ook nergens meer info vinden. iemand enig idee wat er aan de hand is? En hoe ze dit nu oplossen?
Dit leest wat tegenstrijdig. Kan ook nergens meer info vinden. iemand enig idee wat er aan de hand is? En hoe ze dit nu oplossen?
Ja, dit is uitgeschakeld omdat het blijkbaar niet stabiel was. Je hebt nu twee opties: een automatische backup (de locatie kan in dat geval ook iCloud zijn) of synchronisatie naar Proton, wat het mogelijk maakt om de authenticator op meerdere apparaten te synchroniseren.
Een van de ontwikkelaars heeft wel aangegeven dat de oude backup functionaliteit weer terugkomt, maar er is geen tijdlijn, dus ik zou hier niet op wachten.
De bestandsintegratie met iOS is een paar versies terug ook uit de Proton Drive‑app verwijderd ten faveure van de nieuwe SDK, die betere performance zou moeten bieden. Ook hiervan hebben ze gezegd dat de functionaliteit weer wordt toegevoegd, maar opnieuw zonder tijdlijn.
Een van de ontwikkelaars heeft wel aangegeven dat de oude backup functionaliteit weer terugkomt, maar er is geen tijdlijn, dus ik zou hier niet op wachten.
De bestandsintegratie met iOS is een paar versies terug ook uit de Proton Drive‑app verwijderd ten faveure van de nieuwe SDK, die betere performance zou moeten bieden. Ook hiervan hebben ze gezegd dat de functionaliteit weer wordt toegevoegd, maar opnieuw zonder tijdlijn.
Ik ben ook bezig aan de langzame overstap naar Proton. Had in 2025 al eens een domeinnaam gekocht voor mijn mail. Nu langzamerhand werk aan het maken om alle accounts over te zetten. Was het helemaal beu met alle spam die ik op mijn Hotmail kreeg. Nu via aliassen alle bedrijven hun eigen mailadres aan het geven, maar dan kom je er pas achter hoe ontzettend veel accounts je hebt. Meteen mooi moment om allemaal nieuwsbrieven af te melden.
Nog best lastig om nou een keuze te maken voor mailprovider. Alle mailproviders hebben wel wat, ook bij Proton lees je dan ook wat slechte ervaringen. Maar tot nu toe bevalt het prima.
Heb een Proton Duo abonnement genomen. Zodra de kinderen ouder worden stap ik naar Family over. Domein zit in Proton. Subdomein in simplelogin. Daardoor heb ik een ander subdomein dan mijn vrouw en blijven bedrijven gescheiden. Binnenkort beginnen met de accounts van mijn vrouw. Dat je vaker kortingscodes kan gebruiken met de aliassen deed haar snel overstag gaan
Het echte mailadres blijft dus geheim voor de buitenwereld.
Was wel even aan het klooien met de authenticator. Als je een QR code van google wil importen, moet je dit specifiek via de import functie doen, niet via de normale scan QR code. Dan is de code invalid namelijk.
Nog best lastig om nou een keuze te maken voor mailprovider. Alle mailproviders hebben wel wat, ook bij Proton lees je dan ook wat slechte ervaringen. Maar tot nu toe bevalt het prima.
Heb een Proton Duo abonnement genomen. Zodra de kinderen ouder worden stap ik naar Family over. Domein zit in Proton. Subdomein in simplelogin. Daardoor heb ik een ander subdomein dan mijn vrouw en blijven bedrijven gescheiden. Binnenkort beginnen met de accounts van mijn vrouw. Dat je vaker kortingscodes kan gebruiken met de aliassen deed haar snel overstag gaan
Was wel even aan het klooien met de authenticator. Als je een QR code van google wil importen, moet je dit specifiek via de import functie doen, niet via de normale scan QR code. Dan is de code invalid namelijk.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Succes @Ophidian !
Ik heb vorig jaar mijn Gmail weg gedaan. Toen heb ik ook accounts overgezet. Doe het stap voor stap en zorg dat je ook genoeg accounts (en nieuwsbrieven inderdaad!) opzegt.
Ik heb vorig jaar mijn Gmail weg gedaan. Toen heb ik ook accounts overgezet. Doe het stap voor stap en zorg dat je ook genoeg accounts (en nieuwsbrieven inderdaad!) opzegt.
Keuzes maken de Mens
Op reddit is er een AMA voor Proton Drive (Photos en Docs horen daar denk ik ook bij) met de volgende mensen van Proton Drive team:
- Director of Engineering - Drive
- Proton SDK & CLI Lead
- Proton Drive Desktop Engineering Manager
[ Voor 4% gewijzigd door Bedge85 op 08-06-2026 15:51 ]
Begint toch lekker schot in de zaak te komen!
https://proton.me/blog/proton-drive-cli
Ik lees nu ook dat ze de bestandsintegratie uit iOS hebben verwijderd omdat ze zagen dat het weinig werd gebruikt en het behoud van de feature een technische uitdaging was door aanpassing van architectuur van nieuwe SDK.
Laat wel weer zien dat weinig gebruikt en essentieel twee verschillende zaken zijn. De bootstrap code die nodig is om een een pc te starten wordt in vergelijking tot andere code ook weinig gebruikt maar is wel essentieel. Zo is het ook met bestandsintegratie, het is niet iets wat ik elke dag gebruik, maar wel essentieel is op de momenten dat ik vanuit een andere iOS app toegang wil hebben tot Proton Drive bestanden.
Laat wel weer zien dat weinig gebruikt en essentieel twee verschillende zaken zijn. De bootstrap code die nodig is om een een pc te starten wordt in vergelijking tot andere code ook weinig gebruikt maar is wel essentieel. Zo is het ook met bestandsintegratie, het is niet iets wat ik elke dag gebruik, maar wel essentieel is op de momenten dat ik vanuit een andere iOS app toegang wil hebben tot Proton Drive bestanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Bedge85 op 09-06-2026 16:51 ]
Ik vindt proton nou niet echt lekker bezig. In sheets kun je inhoud niet kopieeren ivm een bug. Lekker handig weer. IOs kun je bestanden niet makkelijk in andere apps gebruiken.
Veiligheid is belangrijk maar gebruiksgemak is minstens net zo belangrijk, voor gebruikers adoptie nog belangrijker zelfs. Zeker als ze zeggen ook voor bedrijven er te willen zijn.
Veiligheid is belangrijk maar gebruiksgemak is minstens net zo belangrijk, voor gebruikers adoptie nog belangrijker zelfs. Zeker als ze zeggen ook voor bedrijven er te willen zijn.
Zeker! ik krijg het alleen niet lekker werkend op mijn Ubuntu VM server. Krijg error: Object does not exist at path “/org/freedesktop/secrets/collection/login” (code: 19) code: "ERR_SECRETS_PLATFORM_ERROR" at V_8 (src/cli/run.ts:77:13) at or0 (src/cli/run.ts:25:9) at async ar0 (src/cli/index.ts:29:15)Error details:{} errors. Blijkbaar is headless niet echt werkbaar. Blijf er nog even op puzzelen.RoanV schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:49:
Begint toch lekker schot in de zaak te komen!
Stomme vraag wellicht maar hoe gebruiken jullie die CLI dan? Ik zie geen mogelijkheid om een synced folder aan te maken ofzo? Of kijk ik ergens overheen?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Heb je een keyring geïnstalleerd op je server. Iets van pass, gnome-keyring of kwallet?Gotez schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:05:
[...]
Zeker! ik krijg het alleen niet lekker werkend op mijn Ubuntu VM server. Krijg error: Object does not exist at path “/org/freedesktop/secrets/collection/login” (code: 19) code: "ERR_SECRETS_PLATFORM_ERROR" at V_8 (src/cli/run.ts:77:13) at or0 (src/cli/run.ts:25:9) at async ar0 (src/cli/index.ts:29:15)Error details:{} errors. Blijkbaar is headless niet echt werkbaar. Blijf er nog even op puzzelen.
Ja. Alleen ik gebruik de terminal in cockpit. En blijkbaar maakt die elke keer nieuwe sessie aan waardoor de inlog gegevens niet behouden blijven. Inloggen en uploaden enzo gaat dus goed tot ik de browser sluit. Moet nog even verder proberen met ssh of proxmox console.Bedge85 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:27:
[...]
Heb je een keyring geïnstalleerd op je server. Iets van pass, gnome-keyring of kwallet?
Volgens mij kan de cli alleen upload en download en wat basale kopieer en verplaats dingen. Inderdaad geen mooie sync functie.Ramon schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:39:
Stomme vraag wellicht maar hoe gebruiken jullie die CLI dan? Ik zie geen mogelijkheid om een synced folder aan te maken ofzo? Of kijk ik ergens overheen?
Wat denken jullie: zal ik de familiefoto's (450gb nu) op een protondrive zetten onder hetzelfde account als m'n mail? Of beter gescheiden houden voor t geval er toch een keer iets gebeurt met een van de twee?
Lijkt erop dat ik op Proton duo uitkom. Iets te veel functies en iets te duur voor mijn use case, maar die 500gb is net te krap.
Lijkt erop dat ik op Proton duo uitkom. Iets te veel functies en iets te duur voor mijn use case, maar die 500gb is net te krap.
Wat denk je dat er kan gebeuren? Ik zou het op dezelfde account zetten. En als je het risico liever spreidt, dan zou ik eerder voor verschillende dienstverleners gaan, dan voor verschillende accounts.Znorkus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:00:
Wat denken jullie: zal ik de familiefoto's (450gb nu) op een protondrive zetten onder hetzelfde account als m'n mail? Of beter gescheiden houden voor t geval er toch een keer iets gebeurt met een van de twee?
@Aegir81
Aanleiding voor overstap was een recent incident op een Microsoft account waar door een naaktfoto in de mail niet alleen de mail geblokkeerd maar het hele account.
Vandaar. Maar zo'n scenario zou dus niet voor moeten komen bij proton. In het hele fotoarchief staan nog veel meer blote peuters namelijk. Volgens mij is de kans dat dit bij Protondrive fout gaat vrijwel nul...omdat de boel inhoudelijk gewoon niet gescanned wordt.
Aanleiding voor overstap was een recent incident op een Microsoft account waar door een naaktfoto in de mail niet alleen de mail geblokkeerd maar het hele account.
Vandaar. Maar zo'n scenario zou dus niet voor moeten komen bij proton. In het hele fotoarchief staan nog veel meer blote peuters namelijk. Volgens mij is de kans dat dit bij Protondrive fout gaat vrijwel nul...omdat de boel inhoudelijk gewoon niet gescanned wordt.
[ Voor 63% gewijzigd door Znorkus op 10-06-2026 08:23 ]
Wacht maar tot je ontdekt hoe omslachtig het is om mail te sturen vanuit een alias-e-mailadres.CP1977 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:29:
Ik vindt proton nou niet echt lekker bezig. In sheets kun je inhoud niet kopieeren ivm een bug. Lekker handig weer. IOs kun je bestanden niet makkelijk in andere apps gebruiken.
Proton verbant doorgaans geen hele accounts maar enkel specifieke services, aldus de CEO: https://www.reddit.com/r/ProtonMail/comments/1ng1apv/clarifying_recent_misinformation/Znorkus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:19:
@Aegir81
Ik heb nog geen reden gehad om aan ze te twijfelen. Maar het kan sowieso geen kwaad om dingen gescheiden te houden op andere services. Het is niet alsof Proton Drive iets aanbiedt wat anderen niet doen. Integendeel zelfs. Het is vrij basic.
Ik heb een Proton mail gerelateerde vraag waar iemand hopelijk antwoord op kan geven.
Op dit moment gebruik ik Tuta voor de mail. Sinds de Odido hack eerder dit jaar ontvang ik dagelijks een enorme hoeveelheid spam/phishing mails. Tuta heeft spamfiltering en dit werkt ook, maar de manier waarop het werkt is een beetje vervelend. Een hoop spam komt namelijk eerst in je mailbox terecht en wordt daarna automatisch verplaatst naar de Spam map als het spam blijkt te zijn. Het gevolg hiervan is dat ik voor zowat elke spam mail een notificatie ontvang op m'n telefoon. Dat is niet erg als je 1 spam mail per maand ontvangt, maar het is een ander verhaal als er meerdere per dag binnen komen.
Hoe gaat Proton mail hier mee om? Gaat spam daar wel gelijk de spambak in zonder notificaties te genereren?
Op dit moment gebruik ik Tuta voor de mail. Sinds de Odido hack eerder dit jaar ontvang ik dagelijks een enorme hoeveelheid spam/phishing mails. Tuta heeft spamfiltering en dit werkt ook, maar de manier waarop het werkt is een beetje vervelend. Een hoop spam komt namelijk eerst in je mailbox terecht en wordt daarna automatisch verplaatst naar de Spam map als het spam blijkt te zijn. Het gevolg hiervan is dat ik voor zowat elke spam mail een notificatie ontvang op m'n telefoon. Dat is niet erg als je 1 spam mail per maand ontvangt, maar het is een ander verhaal als er meerdere per dag binnen komen.
Hoe gaat Proton mail hier mee om? Gaat spam daar wel gelijk de spambak in zonder notificaties te genereren?
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Afhankelijk wel abonnement je bij Proton neemt 'krijg' je daar ook SimpleLogin bij. Dan kun je eindeloos veel aliassen maken. odido gehackt? Alias weggooien en voor Odido (als je daar nog zit) een nieuwe alias instellen. Je kan die dienst ook als losse dienst bij SimpleLogin zelf afnemen.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Aan wat ik meekrijg gaat het direct naar de spam zonder notificatie, maar dat is gebaseerd op enkel de desktop/website. Gezien ik geen Google Play Services heb heb ik sowieso geen notificaties op mobiel (maar check m'n mail vaak genoeg dat dat niet uit maakt).Rhannie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:38:
Ik heb een Proton mail gerelateerde vraag waar iemand hopelijk antwoord op kan geven.
Dat gaat bij Proton dan inderdaad beter. Ik krijg van deze mails (in mijn spam folder) geen notificatie van de Proton mail app op mijn Android telefoon:Rhannie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:38:
:strip_exif()/f/image/wYab8RwtndeTbsCyfAF80kpa.png?f=user_large)
Qua hoeveelheid valt het bij mij nog mee.
Vraag: op de Android Store, kwam ik deze app tegen: Sync Provider for Proton
Kan je direct syncen met je proton account en native contacten. Kent iemand deze en gebruikt deze app?
Kan je direct syncen met je proton account en native contacten. Kent iemand deze en gebruikt deze app?
Deze: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.proton.sync?Maduth schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:16:
/f/image/iiZUOrcyXm8RPD7ffxN5xsiG.png?f=fotoalbum_large)
Je wilt een app gebruiken die maar door tientallen mensen ook gedownload is, geld kost en niet van Proton zelf is? En dat terwijl Proton door de meeste mensen juist gekozen wordt als privacy optie voor mail?
Moet ik een rode vlag voor je uitprinten of is mijn perspectief zo ook duidelijk?
Bedankt voor de antwoorden!
Dat is heel goed advies. Helaas is het kwaad al geschied, maar ik ga dit inderdaad wel doen om dit in de toekomst te voorkomen.Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:59:
Afhankelijk wel abonnement je bij Proton neemt 'krijg' je daar ook SimpleLogin bij. Dan kun je eindeloos veel aliassen maken. odido gehackt? Alias weggooien en voor Odido (als je daar nog zit) een nieuwe alias instellen. Je kan die dienst ook als losse dienst bij SimpleLogin zelf afnemen.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Ja, spam mail gaat direct naar je spam box. Ik vermoed dat het spam filter wordt uitgevoerd voordat berichten versleuteld worden opgeslagen (voor mail zonder pgp). Daarnaast zijn er ook veel niet versleuteld kenmerken in een mail header waarop Proton Mail kan detecteren of een mail spam is.Hoe gaat Proton mail hier mee om? Gaat spam daar wel gelijk de spambak in zonder notificaties te genereren?
Ik ben erg tevreden over de spam filter, ik kan me niet zo direct een fout gecategoriseerd mail herinneren.
Ik heb naar mijn weten nog nooit een non spam mail in mijn spam folder gezien.Bedge85 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:40:
[...]
Ja, spam mail gaat direct naar je spam box. Ik vermoed dat het spam filter wordt uitgevoerd voordat berichten versleuteld worden opgeslagen (voor mail zonder pgp). Daarnaast zijn er ook veel niet versleuteld kenmerken in een mail header waarop Proton Mail kan detecteren of een mail spam is.
Ik ben erg tevreden over de spam filter, ik kan me niet zo direct een fout gecategoriseerd mail herinneren.
Een niet geflagde spam in mijn inbox geloof ik ook niet.
Ik zou heel erg uitkijken met alle third party apps waar je je accountgegevens in zet. Tenzij je de hele app checkt (als in, alle broncode) en zelf bouwt met elke update, maakt dat het enorm makkelijk om je account in te komen. En je mail is toch wel je digitale identiteit, als je daar eenmaal in zit kom je bijna overal in.Maduth schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:16:
Ik ben pas spam gaan zien sinds ik de mails vanuit mijn bestuursfunctie voor de NLUUG in Proton bekijk. Grotendeels netjes weggefilterd, die filter is in mijn ervaring wel 1 van de betere. Privé uberhaupt nooit iets.True schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Ik heb naar mijn weten nog nooit een non spam mail in mijn spam folder gezien.
Een niet geflagde spam in mijn inbox geloof ik ook niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Cambionn op 07-08-2026 13:28 ]
Zo doe ik het ook inderdaad. Elk bedrijf zijn eigen prive email adres. Op Proton mijn domein en op simple login @sub.domein. Zo kan ik ook netjes zakelijk en prive gescheiden houden. Dus Bol heeft bij mij bol@sub.domein.com.Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:59:
En zodra er spam op een email alias begint te komen, block erop en nieuw emailadres aanmaken.
Enige onhandige dat als je wil mailen, dat via proton pass te moeten doen, anders komt je prive mail naar boven. Bij reageren gaat het wel automatisch goed.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Zoals hierboven beschreven kan je dit voorkomen met aliassen maar daar heb je nu niks aan w.b. De spam die je al krijgt.Rhannie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:38:
Ik heb zelf in de afgelopen jaren nog nooit een melding gehad van een mail die in m'n spambox zit.
Ik heb zelf ook de instelling voor een willekeurige suffix aangezet. Dan wordt het bol.e4s25@domein.nl bijvoorbeeld. Als die dan gelekt wordt hoef je alleen een nieuwe alias met andere suffix te maken. Op deze manier is het emailadres voor diensten ook niet te gokken voor spammers/phishers. Mails versturen naar nieuwe contacten met aliassen is een beetje omslachtig inderdaad, maar fijn dat het kan.Ophidian schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:30:
[...]
Zo doe ik het ook inderdaad. Elk bedrijf zijn eigen prive email adres. Op Proton mijn domein en op simple login @sub.domein. Zo kan ik ook netjes zakelijk en prive gescheiden houden. Dus Bol heeft bij mij bol@sub.domein.com.
En zodra er spam op een email alias begint te komen, block erop en nieuw emailadres aanmaken.
Enige onhandige dat als je wil mailen, dat via proton pass te moeten doen, anders komt je prive mail naar boven. Bij reageren gaat het wel automatisch goed.
OT: Kwam er recentelijk ook achter dat Pass + SimpleLogin lifetime nog te krijgen is, dus m'n Unlimited gedowngraded naar Mail Plus (wordt dan automatisch omgezet met je overgebleven 'tegoed') en Pass lifetime erbij genomen. Ik gebruik VPN, Drive, etc. toch niet.
Ik heb zeker mijn twijfels maar ik sluit niet alles uit. Beetje onderzoek kan geen kwaad 🤗
Je hebt je punt zó mooi gemaakt dat ik moest lachen. :DTrue schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:18:
[...]
Deze: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.proton.sync?
[Afbeelding]
Je wilt een app gebruiken die maar door tientallen mensen ook gedownload is, geld kost en niet van Proton zelf is? En dat terwijl Proton door de meeste mensen juist gekozen wordt als privacy optie voor mail?
Moet ik een rode vlag voor je uitprinten of is mijn perspectief zo ook duidelijk?🚩
Ik heb Tuta Mail en Proton Mail. Ik krijg geen spam op Proton, wel op Tuta. Een nieuwsbrief waar ik niet vanaf kom op een alias die ik niet kwijt wil. Tsja...
Notificaties heb ik van beiden uitstaan, dus ik zou het verschil niet kunnen bevestigen of ontkrachten.
Keuzes maken de Mens
Ik neem aan dat die bij Tuta dan wel naar de spam gaat nu?
Nee, ik moet dat nog steeds een keer als spam markeren zonder dat andere mailtjes gemarkeerd worden.Commendatore schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:07:
Ik neem aan dat die bij Tuta dan wel naar de spam gaat nu?
Moment.
Ik heb het nu gemarkeerd als spam. Ik wilde eerst nogmaals proberen om het op te zeggen. Alleen ik denk dat dat niet gaat werken, dus nu handmatig gemeld als spam.
Keuzes maken de Mens
Ik gebruik Proton (betaald) en begrijp de extra SimpleLogin niet: Proton kan al aliassen maken en heeft een goede wachtwoordmanager. Wat is de toegevoegde waarde van SimpleLogin?
De functionaliteit in Proton Pass is gebouwd op SimpleLogin. Proton heeft in 2022 SimpleLogin overgenomen maar de dienst is ook nog gewoon beschikbaar via het oude portaal. Het oude portaal heeft meer functionaliteit, maar zal voor veel mensen niet echt iets toevoegen. Die hebben voldoende aan het geen dat direct in Proton Pass is gebouwd.KucingT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:25:
Ik gebruik Proton (betaald) en begrijp de extra SimpleLogin niet: Proton kan al aliassen maken en heeft een goede wachtwoordmanager. Wat is de toegevoegde waarde van SimpleLogin?
Heeft iemand hier eigenlijk al de optie voor post-quantum encryptie op de PGP van Proton? Dit was begin mei aangekondigd en toen redelijk snel daarna uitgezet ivm issues met een van de desktop apps. Week ofzo later zou het in stappen uitgerold worden, maar inmiddels zijn we halfweg augustus en zie ik zelf nog niks. Heb ik pech of heeft niemand hier nog de optie?
Wist even niet goed waar dit te plaatsen, maar het betreft Proton dus probeer ik het eerst hier
Gebruik proton icm een gluetun container op mijn Linux machine, wat pihole+unbound en squid dan weer gebruiken om verbinding met het internet te maken om zo de privacy wat te verhogen. Bij proton maak ik dan een wireguard config aan op een NL server met ipv6 support en neem wat settings over in mijn quadlet config file voor gluetun. Normaal gesproken is dat redelijk set it and forget it, maar zo af en toe werkt het niet. Zo ook gisteren, en daarbij leek het dat mijn NL server simpelweg even down was en ongeduldig als ik ben heb ik simpelweg een nieuwe wireguard config aangemaakt op een andere NL server.
Nornaal gesproken heb ik weinig tot geen problemen met deze setup, hooguit cloudflare die wat vaker met een captcha komt. Maar nu werd ik vrij consequent geweerd op tweakers.net door de DPG application firewall
Komt dat anderen bekend voor, is Proton een no go voor DPG of had ik gewoon pech dat ik net die ene server beet had waar iemand daadwerkelijk de DPG infra loopt te pesten?
Gebruik proton icm een gluetun container op mijn Linux machine, wat pihole+unbound en squid dan weer gebruiken om verbinding met het internet te maken om zo de privacy wat te verhogen. Bij proton maak ik dan een wireguard config aan op een NL server met ipv6 support en neem wat settings over in mijn quadlet config file voor gluetun. Normaal gesproken is dat redelijk set it and forget it, maar zo af en toe werkt het niet. Zo ook gisteren, en daarbij leek het dat mijn NL server simpelweg even down was en ongeduldig als ik ben heb ik simpelweg een nieuwe wireguard config aangemaakt op een andere NL server.
Nornaal gesproken heb ik weinig tot geen problemen met deze setup, hooguit cloudflare die wat vaker met een captcha komt. Maar nu werd ik vrij consequent geweerd op tweakers.net door de DPG application firewall
Ik gebruik Proton VPN soms via de Firefox extensie. Die is ook niet altijd even stabiel heb ik het idee. Welke server wordt volgens jou geblokkeerd door DPG?
Ik heb inmiddels weer een nieuwe wireguard config aangemaakt, maar deze was het:
Check ook dit topic even: VPN-verbod: Agressieve firewall van DPG Mediajb044 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:07:
Nornaal gesproken heb ik weinig tot geen problemen met deze setup, hooguit cloudflare die wat vaker met een captcha komt. Maar nu werd ik vrij consequent geweerd op tweakers.net door de DPG application firewallKomt dat anderen bekend voor, is Proton een no go voor DPG of had ik gewoon pech dat ik net die ene server beet had waar iemand daadwerkelijk de DPG infra loopt te pesten?
TL;DR; er worden idd VPN's geblocked, maar alleen als er sprake is van misbruik. Je mag dus je/onze mede-VPN gebruikers hier waarschijnlijk voor bedanken
Xbox
Even the dark has a silver lining
Duidelijk
Verklaart ook waarom het een beetje als een loterij voelde: ipv4 Ok, ipv6 Niet Ok
Ik gebruik ruim een jaar Proton Docs. In Documents heb ik toen een document aangemaakt met 5 kolommen die ik zo af en toe aanvul. De laatste maanden heb ik echter steeds meer problemen.
Zo werd het document smaller (veel white-space links en rechts op de pagina) waardoor de eerste kolommen gedeeltelijk onzichtbaar werden. Gegevens waren met CTRL-A nog wel te selecteren. Verder gebruik ik Firefox, en met deze browser kan ik niet meer echt PgUp en PgDn gebruiken. Als ik deze knoppen indruk, en het document is hoger dan de viewport, dan reageert Firefox enige tijd niet meer. Scrollen met muiswiel of scrollbalk door de pagina kan prima. Op verzoek Brave geprobeerd, en daar werkte het wel goed.
Ik heb support gemaild, en ze zouden de problemen doorgeven aan de developers, maar er zou geen feedback komen. Deze week is plotseling het eerste probleem opgelost. Hopelijk wordt het probleem met Firefox ook opgelost.
Hier gebruikers van Documents met ervaringen?
Zo werd het document smaller (veel white-space links en rechts op de pagina) waardoor de eerste kolommen gedeeltelijk onzichtbaar werden. Gegevens waren met CTRL-A nog wel te selecteren. Verder gebruik ik Firefox, en met deze browser kan ik niet meer echt PgUp en PgDn gebruiken. Als ik deze knoppen indruk, en het document is hoger dan de viewport, dan reageert Firefox enige tijd niet meer. Scrollen met muiswiel of scrollbalk door de pagina kan prima. Op verzoek Brave geprobeerd, en daar werkte het wel goed.
Ik heb support gemaild, en ze zouden de problemen doorgeven aan de developers, maar er zou geen feedback komen. Deze week is plotseling het eerste probleem opgelost. Hopelijk wordt het probleem met Firefox ook opgelost.
Hier gebruikers van Documents met ervaringen?
Hier ook een vraag over Proton Drive/Docs. Ik wil graag een directory met daarin een paar documenten delen met iemand anders om samen te kunnen bewerken. Het delen wil ik via een link doen en het lukt om die link te maken. Maar als ik via de link een van de documenten wil openen dan krijg ik de foutmelding: 1 item kon niet worden ontsleuteld, ongeldig toegangstoken. Ik dacht te begrijpen dat die andere persoon zelf dan geen Proton account nodig heeft. Ik test dit in een private tab van Firefox. Doe ik iets fout of heeft Proton een storing? Kon niks vinden op hun storingspagina.
@Sil Proton Docs heeft veel kinderziekten. Als je /r/ProtonDrive op reddit bezoekt zie je regelmatig mensen voorbij komen met eigenaardigheden in docs. Vooral Proton Sheets. Goed dat je het hebt gemeld bij support, dan kunnen ze het voor iedereen oplossen.
Mij valt op dat ik proton sheets niet ken bewerken op mijn telefoon. Is dit normaal is doe ik iets onhandigs?
Klopt, dat kan niet. Proton is nogal gretig met het ondersteunen van nieuwe functionaliteiten. Helaas is de volwassenheid er vaak nog niet.KucingT schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:07:
Mij valt op dat ik proton sheets niet ken bewerken op mijn telefoon. Is dit normaal is doe ik iets onhandigs?
Het zal wel een defensieve move zijn, maar ik vind het toch ook zonde van hun naam; de kern van wat ze bieden (mail, kalender) zijn namelijk wel best goed. Maar ook nog met ruimte voor verbetering.
Zelf ben ik geen fan van die toepassingen om het eenvoudige feit dat ik de documenten die daarmee gemaakt zijn niet kan openen met andere toepassingen. (Tenminste het is mij nog niet gelukt)
Ik wil de evt. documenten die ik in Proton Drive opsla gewoon kunnen openen met andere toepassingen. Als het geen open standaard is dan hoef ik het niet. Dat is exact de reden waarom ik bij Proton ben uitgekomen en niet bij Tuta voor e-mail (PGP). Blijkbaar vindt Proton het voor documenten dan weer geen probleem om zelf iets te bouwen.
Ik wil de evt. documenten die ik in Proton Drive opsla gewoon kunnen openen met andere toepassingen. Als het geen open standaard is dan hoef ik het niet. Dat is exact de reden waarom ik bij Proton ben uitgekomen en niet bij Tuta voor e-mail (PGP). Blijkbaar vindt Proton het voor documenten dan weer geen probleem om zelf iets te bouwen.
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. Proton heeft de bijzondere positie om aan de ene kant een bijzonder niche aan te spreken van mensen die privacy heel belangrijk vinden, en daarmee vaak ook technisch sterk onderlegd te zijn en aan de andere kant een soort van Google willen zijn wat betreft producten.
Waar ik moeite mee hebt is gebrek aan het gebruiken en ontwikkelen van openstandaarden en Interoperabiliteit.
Waar ik moeite mee hebt is gebrek aan het gebruiken en ontwikkelen van openstandaarden en Interoperabiliteit.
Is dat iets waar je moeite mee hebt in de bredere zin of bedoel je dat Proton daar niet voldoende in voorziet?Bedge85 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:34:
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. Proton heeft de bijzondere positie om aan de ene kant een bijzonder niche aan te spreken van mensen die privacy heel belangrijk vinden, en daarmee vaak ook technisch sterk onderlegd te zijn en aan de andere kant een soort van Google willen zijn wat betreft producten.
Ik ben namelijk wel benieuwd!
Ik heb in brede zin moeite met gesloten systemen, niet specifiek bij Proton. Het internet is volledig gebouwd op open standaarden en ik zie het besef verdwijnen dat het gebruik van open standaarden waarde en voordelen heeft.
Als voorbeeld, een open standaard voor end-to-end-versleutelde bestandsopslag zou veel voordelen bieden. Als klant hoef je niet te wachten tot Proton een client heeft gebouwd voor jouw besturingssysteem of applicatie. Proton kan besparen op ontwikkelaars, omdat clients (denk aan rclone of FileZilla) de standaard dan kunnen inbouwen in hun eigen software. Ik zou daarom eigenlijk een open standaard met versleuteling willen voor CardDAV, CalDAV, WebDAV/FTP, etc.
Proton werkt dit in zekere zin zelfs tegen. Ik kan niet via IMAP toegang krijgen tot mijn mailbox, terwijl dit eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten kunnen als ik Thunderbird correct configureer met PGP. Je bent verplicht gebruik te maken van hun app of Proton Mail Bridge.
Hopelijk heeft dit het iets duidelijker heeft gemaakt
.
Als voorbeeld, een open standaard voor end-to-end-versleutelde bestandsopslag zou veel voordelen bieden. Als klant hoef je niet te wachten tot Proton een client heeft gebouwd voor jouw besturingssysteem of applicatie. Proton kan besparen op ontwikkelaars, omdat clients (denk aan rclone of FileZilla) de standaard dan kunnen inbouwen in hun eigen software. Ik zou daarom eigenlijk een open standaard met versleuteling willen voor CardDAV, CalDAV, WebDAV/FTP, etc.
Proton werkt dit in zekere zin zelfs tegen. Ik kan niet via IMAP toegang krijgen tot mijn mailbox, terwijl dit eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten kunnen als ik Thunderbird correct configureer met PGP. Je bent verplicht gebruik te maken van hun app of Proton Mail Bridge.
Hopelijk heeft dit het iets duidelijker heeft gemaakt
@Bedge85 Met alle respect, maar je bent gewoon niet de doelgroep van Proton. Ze hebben bewezen dat er voor mensen die privacy en beveiliging bovenaan hebben staan een duidelijk platform is. Dit sluit jouw wensen van andere open platforms niet uit gelukkig.
@RoRoNL Met alle respect, dat mag ik gelukkig zelf bepalen
.
@Bedge85 Ja hoor. Als je het aanbod van Proton en de technische opzet ervan tegen het licht houd en dit vergelijkt met jouw bovenstaande bezwaren over het gesloten systeem van Proton, dan mag je gerust wat mij betreft alsnog zelf bepalen dat je tòch tot hun doelgroep behoort. Ga je gang 😎
Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:44:
@RoRoNL Met alle respect, dat mag ik gelukkig zelf bepalen.
Dat heb je al gedaanBedge85 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:34:
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. *knip*
Duidelijk! Ook grotendeels met je eens, maar aan de andere kant is het internet ook gebouwd door academici en enthousiastelingen in een compleet andere tijd. Er werd samengewerkt aan hetzelfde doel en men kon kennelijk tot een consensus komen.Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
Ik heb in brede zin moeite met gesloten systemen, niet specifiek bij Proton. Het internet is volledig gebouwd op open standaarden en ik zie het besef verdwijnen dat het gebruik van open standaarden waarde en voordelen heeft.
Hopelijk heeft dit het iets duidelijker heeft gemaakt.
Als we dat concept nu op de huidige tijdsgeest leggen, zouden al die grote commerciële bedrijven waarschijnlijk de spelers zijn die samen aan die open standaarden werken. En dat terwijl het ook nog concurrenten zijn... Een leuk voorbeeldje daarvan op Tweakers: Niemand wil een brug slaan naar WhatsApp.
Dus misschien bespaar je dan inderdaad ontwikkelaars, maar je zit wel vast aan die open standaard waar je nooit 100% invloed op hebt. Ik weet niet of je op die manier een gezonde bedrijfsvoering kunt organiseren. Lijkt me een risico.
Ik denk dat die pioniersmentaliteit, dat noodzakelijk is voor die open standaarden, er al een tijd niet meer is.
Ik denk dat het huidige internet niet echt meer bestaat uit open standaarden. Een heel groot deel is al overgenomen door Big Tech met eigen standaarden.Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
Hopelijk heeft dit het iets duidelijker heeft gemaakt.
Het internet is gebouwd op open standaarden en dat is gelukkig grotendeels meestal nog steeds het geval. Al komt dat ook voor een deel door EU-wetgeving en dat overheden al jaren open standaarden eisen om een absolute vendor lock-in te voorkomen. Big tech heeft dit 'probleem' voor hun opgelost door hele goede ecosystemen te bouwen om je toch als klant te behouden.
Ik gebruik persoonlijk Protonmail al meer dan 5 jaren en ben sinds vorig jaar ook voor mijn agenda volledig over naar Proton.
Ik wil niet de fout maken dat ik onbewust van het ene ecosysteem overstap naar een ander ecosysteem en daar dan vervolgens 'gevangen' zit. Het gebruik van open standaarden voorkomt dat enigszins.
Voor e-mail en calendar heb ik besloten dat:
Ik kan me dus heel goed vinden in de argumenten van @Bedge85 en vind de discussie of je wel of geen goede Proton doelgroep bent beperkt relevant. Het is goed om kritisch te blijven op de ontwikkelingen van een bedrijf om niet gevangen te raken in een ecosysteem zoals dat ons jaren is overkomen bij de 'Big tech' voordat we het licht zagen.
Ik gebruik persoonlijk Protonmail al meer dan 5 jaren en ben sinds vorig jaar ook voor mijn agenda volledig over naar Proton.
Ik wil niet de fout maken dat ik onbewust van het ene ecosysteem overstap naar een ander ecosysteem en daar dan vervolgens 'gevangen' zit. Het gebruik van open standaarden voorkomt dat enigszins.
Voor e-mail en calendar heb ik besloten dat:
- Ik alleen eigen domeinen gebruik voor e-mail;
- De mailbox geen archiefsysteem is. Wat ik wil bewaren gaat in Paperless op mijn eigen server.
- Ik alle afspraken maandelijks exporteer zodat ik zo min mogelijk zaken kwijtraak mocht er iets met Proton/mijn account gebeuren.
Ik kan me dus heel goed vinden in de argumenten van @Bedge85 en vind de discussie of je wel of geen goede Proton doelgroep bent beperkt relevant. Het is goed om kritisch te blijven op de ontwikkelingen van een bedrijf om niet gevangen te raken in een ecosysteem zoals dat ons jaren is overkomen bij de 'Big tech' voordat we het licht zagen.
Ik ga helaas gedeeltelijk met La1974. Ik zou niet zo ver gaan om te zeggen dat het niet meer op open standaarden draait, maar wel dat die standaarden niet zo open zijn als ooit was en dat dat steeds verder degradeerd en erg in gevaar is.Ferruginous Hwk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:
Het internet is gebouwd op open standaarden en dat is gelukkig grotendeels meestal nog steeds het geval. Al komt dat ook voor een deel door EU-wetgeving en dat overheden al jaren open standaarden eisen om een absolute vendor lock-in te voorkomen. Big tech heeft dit 'probleem' voor hun opgelost door hele goede ecosystemen te bouwen om je toch als klant te behouden.
Probleem is dit: Google heeft een monopoly op de browserengine markt (met Chromium). Dat zorgt dat "de meesten" op Google's engine zitten. En als Google van de standaard afwijkt, doen de meeste gebruikers dat. Wat je dan krijgt is dat als jouw website niet mee doet met de afwijking, de meeste gebruikers klagen dat jouw website niet werkt. Immers, de meeste gebruikers zijn helemaal niet bezig met de standaarden. Die willen dat het gewoon werkt en kijken niet verder dan datgene wat in hun ogen niet werkt (de website). Gevolg is dat veel website-bouwers hun sites dus bouwen op Google's wijziging en niet volgens de spec van de standaard, en dat zelfs andere engines mee moeten of als "werkt niet goed" worden afgestempelt. En voilla, Google heeft zojuust eigenhandig en alleen de "open" standaard naar wens aangepast.
Theoretisch zouden forks natuurlijk af kunnen wijken en de standaard volgen. In de praktijk gebeurd dit vrijwel niet. Hoe verder je afwijkt, hoe meer onderhoud je fork heeft bij elke update. In de praktijk worden alle niet meteen slecht ogende dingen (alla niveau dataverzameling etc) gewoon overgenomen.
Dit probleem zien we overigens met meer open standaarden, ook buiten het internet. Denk aan RCS, AOSP, etc. Alles waar iemand monopolistische posities heeft is hier gewoon heel gevoelig voor
Overigens ben ik ook fan van open standaarden, en werk ik zelf bijv. ook lekker in LibreOffice met m'n .odt's en dergelijke. Ik snap waar je weg komt. Desondanks ben ik wel fan van Proton. Hun punt is vooral om privacy makkelijk te maken voor Jan Modaal. OpenPGP goed opzetten is lastig voor veel mensen, dus doet Proton dat voor je. Veel mensen willen wel het gemak van een ecosysteem, en willen wel privacy maar niet ten kostten van dat gemak, dus probeerd Proton privacy en gemak te combineren. Dat gaat ten kostten van bepaalde vrijheden idd, maar dat is een overweging. Als je wel meer open wil én privacy, zit je vaak op het punt dat je dat prima zelf kan regelen en ook wil (met alle ongemakken). Dan ben je dus idd niet Proton's directe doelgroep. Uiteindelijk blijft wat ze doen echter ook goed voor jou. Immers, privacy en security is maar zo sterk als je zwakste schakel. Als die van Google/Microsoft/Apple/etc naar Proton gaat verbeterd dat ook jouw situatie elke keer dat je interactie hebt met ze, zelfs al is het niet perfect.
[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 19-08-2026 09:33 ]
Het grote onderscheid tussen Proton en bv Google is voornamelijk dat ik met geld betaal voor een dienst ipv met data en dus heeft Proton ook hele andere belangen, tuurlijk ben je dan afhankelijk van Proton maar zij zijn ook afhankelijk van mij..
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meeste gebruikers van het ‘internet’ de meeste tijd doorbrengen in eco-systemen die niet gebouwd zijn met open standaarden. De meeste tijd wordt doorgebracht achter de walled gardens van big tech. Volledig gesloten met eigen api’s en datastromen.Ferruginous Hwk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:
Voor e-mail en calendar heb ik besloten dat:Omdat ik geen zin heb om elk document iedere keer te exporteren naar bijvoorbeeld .xlsx kies ik ervoor om de Proton apps niet te gebruiken maar alleen documenten maak met bijvoorbeeld in mijn geval Onlyoffice.
- Ik alleen eigen domeinen gebruik voor e-mail;
- De mailbox geen archiefsysteem is. Wat ik wil bewaren gaat in Paperless op mijn eigen server.
- Ik alle afspraken maandelijks exporteer zodat ik zo min mogelijk zaken kwijtraak mocht er iets met Proton/mijn account gebeuren.
Ja, het fundament is nog standaard maar de toepassingen op die standaard verre van en dat is toch waar de meeste gebruikers mee te maken hebben.
Het grootste onderscheid voor mij als jan modaal is dat Google een zoekfunctie heeft in zijn Android apps en dat deze bij Proton nog steeds ontbreekt in Calandar en Drive. Wat betekent een hoop geld betalen maar 2 apps hebben die met het aantal afspraken en aantal bestanden in Drive voor mij eigenlijk onwerkbaar zijn geworden. Dus ik moet daardoor helaas toch mijn privacy weer te grabbel gooien bij Google.MarcelGo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:19:
Het grote onderscheid tussen Proton en bv Google is voornamelijk dat ik met geld betaal voor een dienst ipv met data en dus heeft Proton ook hele andere belangen, tuurlijk ben je dan afhankelijk van Proton maar zij zijn ook afhankelijk van mij..
Dan snap ik niet dat je overgestapt bent.MXdar2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:27:
[...]
Het grootste onderscheid voor mij als jan modaal is dat Google een zoekfunctie heeft in zijn Android apps en dat deze bij Proton nog steeds ontbreekt in Calandar en Drive. Wat betekent een hoop geld betalen maar 2 apps hebben die met het aantal afspraken en aantal bestanden in Drive voor mij eigenlijk onwerkbaar zijn geworden. Dus ik moet daardoor helaas toch mijn privacy weer te grabbel gooien bij Google.
@MXdar2 Dat zijn inderdaad problemen die opgelost kunnen worden onder het adagium van Protocols, Not Platforms. Bij gebruik of ontwikkelen van open protocollen is interoperabiliteit tussen platformen mogelijk.
Ik ging er vanuit dat zoiets basis als een zoekfunctionalteit niet ontbreekt in een Drive of calender. Of is dat heel gek gedacht.MarcelGo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:08:
[...]
Dan snap ik niet dat je overgestapt bent.
Als "jan modaal" is dat niet gek gedacht.MXdar2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:13:
[...]
Ik ging er vanuit dat zoiets basis als een zoekfunctionalteit niet ontbreekt in een Drive of calender. Of is dat heel gek gedacht.
Als IT'ers (of in ieder geval enthousiastelingen hier op T.net) beseffen we ons maar al te goed dat niet elk stukje software 100% af is als het op de markt wordt gebracht.
Daarnaast is het voor Proton een heel stuk complexer om zoiets 'simpels' als een zoekfunctie te maken, aangezien ze werken volgens een Zero Acces-principe. Dat betekent dat Proton alleen encrypted data ontvangt van jouw devices, en ook alleen encrypted data verstuurd naar jouw devices. Elke vorm van inventarisatie en doorzoeken dient dus op het apparaat zelf uitgevoerd te worden. Dat zijn activiteiten die normaliter op de server uitgevoerd worden (die stukken krachtiger is dan -bijvoorbeeld- een smartphone) en die dan gecached kunnen worden om snel de resultaten terug te kunnen geven.
Implementatie van al dit soort functionaliteit wordt dus een stuk ingewikkelder (maar zeker niet onmogelijk hoor, dat hoor je me niet zeggen) om het client-side te doen, met vrij veel impact op het apparaat. Daar moet een balans in gevonden worden.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat je een zoekfunctionaliteit wil in Drive en Calendar, die wil ik ook wel. Hopelijk gaat het er dus komen. Op de PC is die functionaliteit er overigens al gewoon, het is puur op de smartphone dat het nog niet aangeboden wordt (toch?).
https://protonmail.uservoice.com/forums/932839-proton-drive/suggestions/47049337-search-bar-for-mobile-app
https://protonmail.uservoice.com/forums/284483-proton-mail-calendar/suggestions/49036109-calendar-search-on-android-app
https://protonmail.uservoice.com/forums/945460-general-ideas/suggestions/51508925-search-missing-from-proton-calendar-mobile
[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 19-08-2026 21:55 ]
Op iphone heb ik liever de intergratie met IOS terug zodat proton weer onderdeel is van bestanden en dat je een file normaal kan bewerken. Dat is basis functionaliteit die er nooit uit had gemogen.Prx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:55:
[...]
Als "jan modaal" is dat niet gek gedacht.
Als IT'ers (of in ieder geval enthousiastelingen hier op T.net) beseffen we ons maar al te goed dat niet elk stukje software 100% af is als het op de markt wordt gebracht.
Daarnaast is het voor Proton een heel stuk complexer om zoiets 'simpels' als een zoekfunctie te maken, aangezien ze werken volgens een Zero Acces-principe. Dat betekent dat Proton alleen encrypted data ontvangt van jouw devices, en ook alleen encrypted data verstuurd naar jouw devices. Elke vorm van inventarisatie en doorzoeken dient dus op het apparaat zelf uitgevoerd te worden. Dat zijn activiteiten die normaliter op de server uitgevoerd worden (die stukken krachtiger is dan -bijvoorbeeld- een smartphone) en die dan gecached kunnen worden om snel de resultaten terug te kunnen geven.
Implementatie van al dit soort functionaliteit wordt dus een stuk ingewikkelder (maar zeker niet onmogelijk hoor, dat hoor je me niet zeggen) om het client-side te doen, met vrij veel impact op het apparaat. Daar moet een balans in gevonden worden.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat je een zoekfunctionaliteit wil in Drive en Calendar, die wil ik ook wel. Hopelijk gaat het er dus komen. Op de PC is die functionaliteit er overigens al gewoon, het is puur op de smartphone dat het nog niet aangeboden wordt (toch?).
https://protonmail.uservoice.com/forums/932839-proton-drive/suggestions/47049337-search-bar-for-mobile-app
https://protonmail.uservoice.com/forums/284483-proton-mail-calendar/suggestions/49036109-calendar-search-on-android-app
https://protonmail.uservoice.com/forums/945460-general-ideas/suggestions/51508925-search-missing-from-proton-calendar-mobile
Bedankt voor de uitleg betreffende de complexiteit bij zero access in combinatie met de zoekfunctionalteit. Ik snap dat het dan wat lastiger ligt, maar aangezien de Proton mail en Pass apps op Android wel een prima zoekfunctie hebben houd ik hoop voor de toekomst van Drive en calendar.Prx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:55:
[...]
Als "jan modaal" is dat niet gek gedacht.
Ik heb de linkjes gebruikt maar blijkbaar had ik de op de 1e 2 linkjes al gestemd, maar heb voor de zekerheid ook op het 3e linkje gestemd. Ook dank voor de linkjes!
Ik heb ook op alledrie de linkjes gestemdMXdar2 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:52:
[...]
Ik heb de linkjes gebruikt maar blijkbaar had ik de op de 1e 2 linkjes al gestemd, maar heb voor de zekerheid ook op het 3e linkje gestemd. Ook dank voor de linkjes!
Ik kan in proton calendar op mijn iPhone en iPad gewoon zoeken
[ Voor 74% gewijzigd door Tons op 20-08-2026 22:17 ]
@CP1977 Er is een update over Proton Drive integratie op iOS (https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1vto5h8/a_deep_dive_on_returning_files_integration_on_ios/)
@Tons De zoek functionaliteit mist in de proton kalender app, op web kun je wel zoeken.
@Tons De zoek functionaliteit mist in de proton kalender app, op web kun je wel zoeken.
Thanks, de opmerkingen onder de uitleg geven ook exact aan wat er mis gaatBedge85 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:41:
@CP1977 Er is een update over Proton Drive integratie op iOS (https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1vto5h8/a_deep_dive_on_returning_files_integration_on_ios/)
“All this work should have done before, not after the SDK change.”