Ik kan zo gauw niet vinden hoe hun zero-access encryption is op dat gebied. Als ik het niet vind, ga ik ze wellicht mailen. Nu ben ik ook nieuwschierig, en meestal zijn ze aardig responsive.
Probleem hierin is wel dat Proton OpenPGP gebruikt om te versturen omdat dat de defacto standaard is (en dus het breeds ondersteund wordt) en díé dat niet ondersteund. Alles wat verstuurd wordt, en bij de ander terecht komt danwel onderschept wordt, is dat dus niet. Proton werkt wel mee aan het quantum-save maken daarvan,
en lijkt zelfs 1 van de touwtrekkers te zijn. Als ik kijk,
loopt het process hiervoor nog. De laatste update van hun proposal was 13 januari 2026. Standaarden aanpassen duurt altijd lang vrees ik. Maar het feit dat Proton hier actief mee bezig is, is ook juist 1 van de dingen die me vertrouwen geeft.
Als je ff zoekt, heeft Proton nog een stuk meer documentatie over encryptie (en ook veel andere onderwerpen), hoe het werkt, wat Proton doet, en welke overwegingen er gemaakt worden. Sommige opervlakkig, sommige aardig diep. Nogmaals, voor mij reden om vooral een goed gevoel te hebben bij Proton.
OpenPGP heeft wel meer nadelen trouwens, zoals dat de about regel niet encrypted is (dit als bewuste afweging om dingen als mails doorzoekbaar houden. Je behoord dan ook niks gevoeligs in die regel te zetten, wanneer zelfs iets simpels te gevoelig is desnoods onzin).
Ze zouden theoretisch net zoals Tuta een eigen, sterkere encryptie kunnen gebruiken dan OpenPGP. Dan loop je alleen tegen hetzelfde probleem als Tuta: het werkt enkel als de ander bij dezelfde mailprovider zit. Alle andere mails zijn niet encrypted. En omdat weinig mensen Tuta gebruiken, is dus vrij weinig encrypted en het meeste plain tekst. OpenPGP is minder sterk, maar wel veel breder in gebruik (voor zover encrypted mails breed gebruikt worden). En iedereen kan theoretisch OpenPGP opzetten, je zit dus niet vast aan Proton en bent niet van ze afhankelijk. Ook dat geld niet voor Tuta's oplossing.
[
Voor 14% gewijzigd door
Cambionn op 08-03-2026 01:52
. Reden: Typo's ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.