• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit topic is bedoeld als een algemeen topic voor vragen en discussies over Proton.

Introductie

Proton (Proton AG) is een Zwitsers bedrijf dat een aantal online diensten aanbiedt, met daarbij een grote focus op privacy. Het bedrijf is in 2014 opgericht door een groep wetenschappers van CERN. (Bij CERN werd ook het wereldwijde web bedacht.)

In de onderstaande video vertelt Proton oprichter en CEO Andy Yen over het probleem van bestaande data en email- diensten bij big tech bedrijven, en waarom alternatieven belangrijk zijn:

Producten

• Proton Mail: email service
  • Proton Drive: cloud opslag en file sharing
  • Proton Calendar: agenda
  • Proton VPN: VPN service
  • Simple Login: email alias service

Privacy

Proton verhoogt privacy door sinds de oprichting een hoge nadruk op privacy te leggen. Dat wordt o.a. bereikt door end-to-end encryptie, het open sourcen van broncode, en het gevestigd zijn in Zwitserland.

Diverse diensten van Proton komen dan ook voor in de aanbevelingen van Privacy Guides: Proton Drive, Proton Mail, Proton VPN, SimpleLogin en Proton Calendar.

Ook is het mogelijk om anoniem een betaald abonnement te kopen, met bijvoorbeeld Bitcoin. (Kan momenteel als je via een gratis account een abonnement koopt, maar niet als je direct een betaald abonnement koopt.)

Prijzen/abonnementen

Proton heeft zowel gratis als betaalde abonnementen. Bij betaalde abonnementen heb je meer features.

[Voor 28% gewijzigd door Cyb op 30-11-2022 21:40]

• Cyb
  • Niet online
@Memori je berichtte in 'Proton brengt versleutelde agenda-app Proton Calendar uit voor iOS' over een Visionary account met 6 gebruikers. Ik vroeg me af hoeveel scheiding er mogelijk is tussen het account en de gebruikers. Kan het hoofd account bijv. zomaar het wachtwoord wijzigen van de andere gebruikers, en emails inzien?

• illum1n4ti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-02 18:17

illum1n4ti

Who am i?

Is het waard om dit te gebruiken?
Heb zelf Zohomail EU en is gestationeerd hier in NL (EU voorwaarden en privacy) en het is betaalbaar.

Ik hoor graag van je

Best Great Regards, Cashtro Tha Last Don

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:45
Mooi dat dit topic er is.

Ik heb al een tijdje idee om Google uit te faseren en neigde eerst naar eigen e-mailserver maar denk inmiddels dat dat toch gewoon te veel werk is. Ik heb een eigen domeinnaam en gebruik momenteel (al jaren) de gratis GSuite. Familieleden van mij hebben ook een alias en account.

Ik vind Proton wel aardig klinken maar de volgende punten houden mij tegen:
  • Niet mogelijk om contactpersonen native met mijn (Android) telefoon te synchroniseren
  • Geen gedeelte kalenders tussen business gebruikers (wordt aan gewerkt begrijp ik)
  • De volgens reviews ontzettend slechte klantenservice, waarbij je zomaar je account kunt kwijtraken en dan gewoon simpelweg geen toegang meer hebt
  • Een native Windows client zou heel fijn zijn, maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik gebruik al een tijdje Proton Plus. Daar zitten ook enkele agenda's bij, maar die gebruik ik niet. Mijn agenda en contactpersonen synchroniseer ik met NextCloud op mijn NAS.

Wat ik zelf een prettige manier vind om productief te werken met ProtonMail is het gebruik van verschillende folders én labels. Binnenkomende mail wordt met filters gelabeld en in een map gestopt: work, purchases, social, alerts etc.

"Alerts" geven bijvoorbeeld een notificatie en ik lees ze direct. Maar "Work" geeft geen notificatie, en ik check deze map alleen drie keer per dag als ik aan het werk ben. Ik heb niet veel mappen en wel veel labels. Alles wat niet overzichtelijk in een aparte map hoeft, komt gewoon in mijn inbox.

Bij elke afgehandelde mail druk ik bewust zo veel mogelijk op D (delete), en als het enige bewaarwaarde heeft op A (archive). Soms blijft een mail een poosje in de map staan omdat ik er iets mee moet, of als reminder, maar over het algemeen probeer ik altijd de mappen leeg te houden. Dat werkt heel prettig.

Moet ik iets terugzoeken, dan ga ik naar het Archive, en daar staat alle bewaarde mail netjes met alle labels waar ik op kan filteren.

Ik deed er ongeveer zes maanden over om bewust langzaam van Gmail naar ProtonMail te migreren. De truuk is om een link naar de ProtonMail-filterpagina op je bookmarkbar te zetten, en bij elke mail die je niet ongelabeld wilt hebben direct een filter aan te maken door de bookmark in een nieuw tabblad te openen.

Ik heb ook een abonnement bij SimpleLogin. Dat is echt superhandig. Ik genereer een uniek email adres voor elke dienst die mijn email adres nodig heeft. Zo weet ik precies wie mijn email adres gelekt heeft als ik spam ontvang. Dan zet ik dit email adres gewoon uit en maak ik een nieuwe. Het is ook erg handig om te kunnen filteren op het adres van de ontvanger, aangezien je elk ontvangadres maar voor één dienst gebruikt. Als een dienst mails van meerdere adressen stuurt, of bijvoorbeeld je emailadres doorgeeft aan een pakketbezorger, dan kan je al deze mails makkelijk labelen en bundelen met de naam van de dienst.

SimpleLogin is een dienst die onlangs is overgenomen door Proton, en op de robuuste infrastructuur van Proton draait. Als je een Proton Unlimited account hebt, dan is SimpleLogin gratis.

[Voor 18% gewijzigd door Redsandro op 01-12-2022 02:16]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-03 15:44
Cyb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:45:
@Memori je berichtte in 'Proton brengt versleutelde agenda-app Proton Calendar uit voor iOS' over een Visionary account met 6 gebruikers. Ik vroeg me af hoeveel scheiding er mogelijk is tussen het account en de gebruikers. Kan het hoofd account bijv. zomaar het wachtwoord wijzigen van de andere gebruikers, en emails inzien?
Sinds ik zelf Mail Plus heb, en dus maar één gebruiker, kan ik het niet voor je testen. Wel heb ik het even opgezocht voor je. Het komt erop neer dat wanneer je een gebruiker aanmaakt, je non-private en private gebruikers kan aanmaken. Non-private kan je de wachtwoord wijzigen en mail inzien als administrator. Een private gebruiker kan alleen hun eigen wachtwoord wijzigen. Private gebruikers kunnen niet door de administrator ineens non-private gemaakt worden.

Overigens als je voor het nu nog beschikbare Visionary pakket wilt gaan, worden de kosten die je al hebt gemaakt voor bijvoorbeeld Mail Plus volgens mij van het pakket af getrokken.

• Cyb
  • Niet online
illum1n4ti schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:19:
Is het waard om dit te gebruiken?
Heb zelf Zohomail EU en is gestationeerd hier in NL (EU voorwaarden en privacy) en het is betaalbaar.

Ik hoor graag van je
Ik heb Zohomail nooit gebruikt, en heb te weinig ervaring met Proton Mail om een goede vergelijking uit te voeren. Maar ik gok dat Zohomail in de kern vooral gericht is op productiviteit en features voor een home office, waar Proton Mail in de kern gericht is op privacy en security.
Proton is ook relatief nieuw op de markt. Als je zou overstappen, heb je kans op dat je features mist.
Als privacy en security een lage prioriteit heeft, dan is het voor jouw situatie mogelijk niet waard om over te stappen. Persoonlijk hanteer ik bij voorkeur standaard een privacy by default aanpak, d.w.z. dat je standaard zo min mogelijk informatie geeft aan bijv. bedrijven/organisaties. Bij Proton Mail kan je bijv. zelfs er voor zorgen dat ze je email-adres niet te weten komen, door SimpleLogin (van Proton) te gebruiken. (Een email alias service als SimpleLogin kan ook gebruikt worden i.c.m. Zohomail, maar vanwege de focus op privacy, zit het sinds recent standaard in het uitgebreide pakket van Proton. Een normale email service zal niet zo snel een dergelijke feature aanbieden.)
Proton heeft ook een focus op end-to-end encryptie, zodat Proton zelf (als bedrijf) zo min mogelijk gegevens van je in bezit heeft.

• Cyb
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 1 december 2022 @ 01:05:
[...]
Ik vind Proton wel aardig klinken maar de volgende punten houden mij tegen:
  • Niet mogelijk om contactpersonen native met mijn (Android) telefoon te synchroniseren
  • Geen gedeelte kalenders tussen business gebruikers (wordt aan gewerkt begrijp ik)
  • De volgens reviews ontzettend slechte klantenservice, waarbij je zomaar je account kunt kwijtraken en dan gewoon simpelweg geen toegang meer hebt
  • Een native Windows client zou heel fijn zijn, maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik
Proton werkt wel aan betere sharing. Hier een roadmap die ze vorige week hebben gepubliceerd: https://proton.me/blog/proton-mail-calendar-roadmap

Het zomaar kwijtraken van accounts zou misschien te maken kunnen hebben dat je maar maximaal één gratis account mag hebben (i.t.t. betaalde accounts). Geen idee of en hoe ze dat daadwerkelijk controleren, want dat zo juist een bepaalde impact op privacy kunnen betekenen.

Op Windows heb je voor Proton Mail de Proton Mail Bridge, waarmee je andere Windows email clients mee kan laten verbinden, zoals Thunderbird.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Ik gebruik Protonmail al een aantal jaar naar volle tevredenheid. Afgelopen jaar heb ik mijn abo met 2 jaar verlengd voor een goede prijs (Black Friday deal). Vooral het feit dat ik ook toegang tot ProtonVPN heb maakt het aanbod aantrekkelijk voor mij. Ik heb zelfs een eigen domein gekoppeld zodat ik ook via dat domein mail kan ontvangen en versturen. Tot nu toe geen reden gehad om Proton(mail) de deur te wijzen.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:45
Kon het toch niet laten hier even mee aan de slag te gaan. Het ziet er wel flitsend uit en lijkt ook wel goed te werken. Ik heb een betaald abonnementje genomen zodat ik alles goed kan testen.

Ik zou best wel van GSuite willen switchen naar Proton, maar native synchroniseren van contactpersonen is echt een must voor mij. Heb geen zin om alles dubbel in te moeten voeren en als ik hiermee aan de slag ga wil ik eigenlijk ook mijn NAS in de cloud (met OwnCloud) opzeggen.

Wat ik ook fantastisch vindt van Gmail is de optie een mail te selecteren en dan een filter te maken op basis van het geselecteerde bericht. Dat kon ik hier ook niet vinden.

• Cyb
  • Niet online
Nieuws: Proton brengt Drive-clouddienst uit voor iOS en Android

Apps:
https://play.google.com/s...d=me.proton.android.drive
https://apps.apple.com/app/id1509667851

Bron:
https://proton.me/blog/proton-drive-ios-and-android

Opvallend is dat het ook lokaal encrypted wordt opgeslagen:
If you activate offline access for a file or folder, they’ll be encrypted and saved on your device so that they can only be accessed through the Proton Drive app. This gives you constant access to your files without compromising their security.
If you have an iPhone or iPad, you can require a PIN before the app will open. Proton Drive will use this PIN to generate a key that it uses to encrypt all Drive files you have stored locally upon your device. 

Only the correct PIN can decrypt these files, meaning that even if your iPhone or iPad is stolen, your locally stored files will remain secure.
Uiteraard weer met end-to-end encryption:
All your files and folders are protected by Proton’s open-source and publicly-audited end-to-end encryption. Your files are encrypted on your mobile device using encryption keys you control, and best of all, this encryption happens automatically without requiring any action from you. This means Proton never has access to the unencrypted content of your files.
Ook metadata is encrypted:
We also encrypt their associated metadata, such as file and folder names, real file size, file extensions, thumbnails, and more. Your data is stored on servers wholly owned and operated by Proton in data centers in Switzerland and Germany, giving it strong legal and hardware protections as well.
Ondanks dat, is ook sharing mogelijk:
You can use the Proton Drive mobile apps to generate secure file-sharing links that you can send to your friends and colleagues, even if they don’t have a Proton account. The files you share are delivered in an encrypted environment and can be downloaded securely by the recipient(s). 

Enhanced sharing features, such as password protection and link expiration dates, provide an added layer of security to your shared files. There are no file size limits, so you can share and transfer large files securely. 
Ook komen er Proton Drive apps for Windows, Linux en macOS:
we intend to make Proton Drive available across all platforms (including Linux, eventually). The Proton Drive Windows app will be available in beta shortly, followed by an app for macOS. We look forward to launching them as soon as possible next year!

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-03 07:58

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik sprak Proton support en vroeg ze of er een family plan komt, hun antwoord:
We would also like to mention that the family plans are not available yet but the appropriate Proton Mail team is looking into the possibility of adding one in future updates. However, we would not be able to speculate on a specific date for such a release.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Nexus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:22:
Ik sprak Proton support en vroeg ze of er een family plan komt, hun antwoord:

[...]
Ik heb hierdoor nu maar een Visionary plan genomen. Omgerekend 18 euro per maand voor 6 accounts en 3TB.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• djdg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 21:16
Ik heb gebruik gemaakt van de speciale aanbieding en heb een upgrade naar Premium gemaakt.

Overigens kun je als klant de innovaties met stemmen beïnvloeden:

https://protonmail.uservoice.com/

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: stopecocide.nl 💚🌍💚

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee