Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit topic is bedoeld als een algemeen topic voor vragen en discussies over Proton.

Introductie

Proton (Proton AG) is een Zwitsers bedrijf dat een aantal online diensten aanbiedt, met daarbij een grote focus op privacy. Het bedrijf is in 2014 opgericht door een groep wetenschappers van CERN. (Bij CERN werd ook het wereldwijde web bedacht.)

In de onderstaande video vertelt Proton oprichter en CEO Andy Yen over het probleem van bestaande data en email- diensten bij big tech bedrijven, en waarom alternatieven belangrijk zijn:

Producten

• Proton Mail: email service
  • Proton Drive: cloud opslag en file sharing
  • Proton Calendar: agenda
  • Proton VPN: VPN service
  • Simple Login: email alias service
  • Proton Pass: online password manager

Privacy

Proton verhoogt privacy door sinds de oprichting een hoge nadruk op privacy te leggen. Dat wordt o.a. bereikt door end-to-end encryptie, het open sourcen van broncode, en het gevestigd zijn in Zwitserland.

Diverse diensten van Proton komen dan ook voor in de aanbevelingen van Privacy Guides: Proton Drive, Proton Mail, Proton VPN, SimpleLogin en Proton Calendar.

Ook is het mogelijk om anoniem een betaald abonnement te kopen, met bijvoorbeeld Bitcoin. (Kan momenteel als je via een gratis account een abonnement koopt, maar niet als je direct een betaald abonnement koopt.)

Prijzen/abonnementen

Proton heeft zowel gratis als betaalde abonnementen. Bij betaalde abonnementen heb je meer features.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyb op 02-08-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Memori je berichtte in 'Proton brengt versleutelde agenda-app Proton Calendar uit voor iOS' over een Visionary account met 6 gebruikers. Ik vroeg me af hoeveel scheiding er mogelijk is tussen het account en de gebruikers. Kan het hoofd account bijv. zomaar het wachtwoord wijzigen van de andere gebruikers, en emails inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illum1n4ti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 20:34

illum1n4ti

Who am i?

Is het waard om dit te gebruiken?
Heb zelf Zohomail EU en is gestationeerd hier in NL (EU voorwaarden en privacy) en het is betaalbaar.

Ik hoor graag van je

Best Great Regards, Cashtro Tha Last Don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:11
Mooi dat dit topic er is.

Ik heb al een tijdje idee om Google uit te faseren en neigde eerst naar eigen e-mailserver maar denk inmiddels dat dat toch gewoon te veel werk is. Ik heb een eigen domeinnaam en gebruik momenteel (al jaren) de gratis GSuite. Familieleden van mij hebben ook een alias en account.

Ik vind Proton wel aardig klinken maar de volgende punten houden mij tegen:
  • Niet mogelijk om contactpersonen native met mijn (Android) telefoon te synchroniseren
  • Geen gedeelte kalenders tussen business gebruikers (wordt aan gewerkt begrijp ik)
  • De volgens reviews ontzettend slechte klantenservice, waarbij je zomaar je account kunt kwijtraken en dan gewoon simpelweg geen toegang meer hebt
  • Een native Windows client zou heel fijn zijn, maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik gebruik al een tijdje Proton Plus. Daar zitten ook enkele agenda's bij, maar die gebruik ik niet. Mijn agenda en contactpersonen synchroniseer ik met NextCloud op mijn NAS.

Wat ik zelf een prettige manier vind om productief te werken met ProtonMail is het gebruik van verschillende folders én labels. Binnenkomende mail wordt met filters gelabeld en in een map gestopt: work, purchases, social, alerts etc.

"Alerts" geven bijvoorbeeld een notificatie en ik lees ze direct. Maar "Work" geeft geen notificatie, en ik check deze map alleen drie keer per dag als ik aan het werk ben. Ik heb niet veel mappen en wel veel labels. Alles wat niet overzichtelijk in een aparte map hoeft, komt gewoon in mijn inbox.

Bij elke afgehandelde mail druk ik bewust zo veel mogelijk op D (delete), en als het enige bewaarwaarde heeft op A (archive). Soms blijft een mail een poosje in de map staan omdat ik er iets mee moet, of als reminder, maar over het algemeen probeer ik altijd de mappen leeg te houden. Dat werkt heel prettig.

Moet ik iets terugzoeken, dan ga ik naar het Archive, en daar staat alle bewaarde mail netjes met alle labels waar ik op kan filteren.

Ik deed er ongeveer zes maanden over om bewust langzaam van Gmail naar ProtonMail te migreren. De truuk is om een link naar de ProtonMail-filterpagina op je bookmarkbar te zetten, en bij elke mail die je niet ongelabeld wilt hebben direct een filter aan te maken door de bookmark in een nieuw tabblad te openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WuULNW47LgPJZ2r13KZnM2mkKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UY1620f9QY1gXOqBEBlIXDh8.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een abonnement bij SimpleLogin. Dat is echt superhandig. Ik genereer een uniek email adres voor elke dienst die mijn email adres nodig heeft. Zo weet ik precies wie mijn email adres gelekt heeft als ik spam ontvang. Dan zet ik dit email adres gewoon uit en maak ik een nieuwe. Het is ook erg handig om te kunnen filteren op het adres van de ontvanger, aangezien je elk ontvangadres maar voor één dienst gebruikt. Als een dienst mails van meerdere adressen stuurt, of bijvoorbeeld je emailadres doorgeeft aan een pakketbezorger, dan kan je al deze mails makkelijk labelen en bundelen met de naam van de dienst.

SimpleLogin is een dienst die onlangs is overgenomen door Proton, en op de robuuste infrastructuur van Proton draait. Als je een Proton Unlimited account hebt, dan is SimpleLogin gratis.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 01-12-2022 02:16 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memori
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 15:49
Cyb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:45:
@Memori je berichtte in 'Proton brengt versleutelde agenda-app Proton Calendar uit voor iOS' over een Visionary account met 6 gebruikers. Ik vroeg me af hoeveel scheiding er mogelijk is tussen het account en de gebruikers. Kan het hoofd account bijv. zomaar het wachtwoord wijzigen van de andere gebruikers, en emails inzien?
Sinds ik zelf Mail Plus heb, en dus maar één gebruiker, kan ik het niet voor je testen. Wel heb ik het even opgezocht voor je. Het komt erop neer dat wanneer je een gebruiker aanmaakt, je non-private en private gebruikers kan aanmaken. Non-private kan je de wachtwoord wijzigen en mail inzien als administrator. Een private gebruiker kan alleen hun eigen wachtwoord wijzigen. Private gebruikers kunnen niet door de administrator ineens non-private gemaakt worden.

Overigens als je voor het nu nog beschikbare Visionary pakket wilt gaan, worden de kosten die je al hebt gemaakt voor bijvoorbeeld Mail Plus volgens mij van het pakket af getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
illum1n4ti schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:19:
Is het waard om dit te gebruiken?
Heb zelf Zohomail EU en is gestationeerd hier in NL (EU voorwaarden en privacy) en het is betaalbaar.

Ik hoor graag van je
Ik heb Zohomail nooit gebruikt, en heb te weinig ervaring met Proton Mail om een goede vergelijking uit te voeren. Maar ik gok dat Zohomail in de kern vooral gericht is op productiviteit en features voor een home office, waar Proton Mail in de kern gericht is op privacy en security.
Proton is ook relatief nieuw op de markt. Als je zou overstappen, heb je kans op dat je features mist.
Als privacy en security een lage prioriteit heeft, dan is het voor jouw situatie mogelijk niet waard om over te stappen. Persoonlijk hanteer ik bij voorkeur standaard een privacy by default aanpak, d.w.z. dat je standaard zo min mogelijk informatie geeft aan bijv. bedrijven/organisaties. Bij Proton Mail kan je bijv. zelfs er voor zorgen dat ze je email-adres niet te weten komen, door SimpleLogin (van Proton) te gebruiken. (Een email alias service als SimpleLogin kan ook gebruikt worden i.c.m. Zohomail, maar vanwege de focus op privacy, zit het sinds recent standaard in het uitgebreide pakket van Proton. Een normale email service zal niet zo snel een dergelijke feature aanbieden.)
Proton heeft ook een focus op end-to-end encryptie, zodat Proton zelf (als bedrijf) zo min mogelijk gegevens van je in bezit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 1 december 2022 @ 01:05:
[...]
Ik vind Proton wel aardig klinken maar de volgende punten houden mij tegen:
  • Niet mogelijk om contactpersonen native met mijn (Android) telefoon te synchroniseren
  • Geen gedeelte kalenders tussen business gebruikers (wordt aan gewerkt begrijp ik)
  • De volgens reviews ontzettend slechte klantenservice, waarbij je zomaar je account kunt kwijtraken en dan gewoon simpelweg geen toegang meer hebt
  • Een native Windows client zou heel fijn zijn, maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik
Proton werkt wel aan betere sharing. Hier een roadmap die ze vorige week hebben gepubliceerd: https://proton.me/blog/proton-mail-calendar-roadmap

Het zomaar kwijtraken van accounts zou misschien te maken kunnen hebben dat je maar maximaal één gratis account mag hebben (i.t.t. betaalde accounts). Geen idee of en hoe ze dat daadwerkelijk controleren, want dat zo juist een bepaalde impact op privacy kunnen betekenen.

Op Windows heb je voor Proton Mail de Proton Mail Bridge, waarmee je andere Windows email clients mee kan laten verbinden, zoals Thunderbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 21:35

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Ik gebruik Protonmail al een aantal jaar naar volle tevredenheid. Afgelopen jaar heb ik mijn abo met 2 jaar verlengd voor een goede prijs (Black Friday deal). Vooral het feit dat ik ook toegang tot ProtonVPN heb maakt het aanbod aantrekkelijk voor mij. Ik heb zelfs een eigen domein gekoppeld zodat ik ook via dat domein mail kan ontvangen en versturen. Tot nu toe geen reden gehad om Proton(mail) de deur te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Kon het toch niet laten hier even mee aan de slag te gaan. Het ziet er wel flitsend uit en lijkt ook wel goed te werken. Ik heb een betaald abonnementje genomen zodat ik alles goed kan testen.

Ik zou best wel van GSuite willen switchen naar Proton, maar native synchroniseren van contactpersonen is echt een must voor mij. Heb geen zin om alles dubbel in te moeten voeren en als ik hiermee aan de slag ga wil ik eigenlijk ook mijn NAS in de cloud (met OwnCloud) opzeggen.

Wat ik ook fantastisch vindt van Gmail is de optie een mail te selecteren en dan een filter te maken op basis van het geselecteerde bericht. Dat kon ik hier ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Nieuws: Proton brengt Drive-clouddienst uit voor iOS en Android

Apps:
https://play.google.com/s...d=me.proton.android.drive
https://apps.apple.com/app/id1509667851

Bron:
https://proton.me/blog/proton-drive-ios-and-android

Opvallend is dat het ook lokaal encrypted wordt opgeslagen:
If you activate offline access for a file or folder, they’ll be encrypted and saved on your device so that they can only be accessed through the Proton Drive app. This gives you constant access to your files without compromising their security.
If you have an iPhone or iPad, you can require a PIN before the app will open. Proton Drive will use this PIN to generate a key that it uses to encrypt all Drive files you have stored locally upon your device. 

Only the correct PIN can decrypt these files, meaning that even if your iPhone or iPad is stolen, your locally stored files will remain secure.
Uiteraard weer met end-to-end encryption:
All your files and folders are protected by Proton’s open-source and publicly-audited end-to-end encryption. Your files are encrypted on your mobile device using encryption keys you control, and best of all, this encryption happens automatically without requiring any action from you. This means Proton never has access to the unencrypted content of your files.
Ook metadata is encrypted:
We also encrypt their associated metadata, such as file and folder names, real file size, file extensions, thumbnails, and more. Your data is stored on servers wholly owned and operated by Proton in data centers in Switzerland and Germany, giving it strong legal and hardware protections as well.
Ondanks dat, is ook sharing mogelijk:
You can use the Proton Drive mobile apps to generate secure file-sharing links that you can send to your friends and colleagues, even if they don’t have a Proton account. The files you share are delivered in an encrypted environment and can be downloaded securely by the recipient(s). 

Enhanced sharing features, such as password protection and link expiration dates, provide an added layer of security to your shared files. There are no file size limits, so you can share and transfer large files securely. 
Ook komen er Proton Drive apps for Windows, Linux en macOS:
we intend to make Proton Drive available across all platforms (including Linux, eventually). The Proton Drive Windows app will be available in beta shortly, followed by an app for macOS. We look forward to launching them as soon as possible next year!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 12:03

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik sprak Proton support en vroeg ze of er een family plan komt, hun antwoord:
We would also like to mention that the family plans are not available yet but the appropriate Proton Mail team is looking into the possibility of adding one in future updates. However, we would not be able to speculate on a specific date for such a release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Nexus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:22:
Ik sprak Proton support en vroeg ze of er een family plan komt, hun antwoord:

[...]
Ik heb hierdoor nu maar een Visionary plan genomen. Omgerekend 18 euro per maand voor 6 accounts en 3TB.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:59
Ik heb gebruik gemaakt van de speciale aanbieding en heb een upgrade naar Premium gemaakt.

Overigens kun je als klant de innovaties met stemmen beïnvloeden:

https://protonmail.uservoice.com/

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Heb het nieuws vorige maand gemist, maar Proton heeft sinds begin vorige maand een langverwachte feature doorgevoerd waar veel klanten om vroegen: een browser extensie waarmee je de browser op een andere VPN kan laten draaien dan de rest van het systeem.
https://protonvpn.com/blog/browser-extension/

Beschikbaar voor Firefox en Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:47

KL643

beeldaandemuur

Cyb schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:45:
Heb het nieuws vorige maand gemist, maar Proton heeft sinds begin vorige maand een langverwachte feature doorgevoerd waar veel klanten om vroegen: een browser extensie waarmee je de browser op een andere VPN kan laten draaien dan de rest van het systeem.
https://protonvpn.com/blog/browser-extension/

Beschikbaar voor Firefox en Chrome.
Wat is daar het voordeel van?

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

KL643 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:17:
Wat is daar het voordeel van?
Dat je niet AL het verkeer van je hele systeem door een VPN gaat tunnelen maar enkel dat van je browser... Daarmee hoef je dus voor een hoop data geen vertrouwen te hebben in Proton, krijg je geen vertraging doordat de bandbreedte van de VPN server verzadigd is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik probeer het te snappen wat het voor mij betekend. Ik gebruik mijn desktop / laptop privé voor fotobewerking en online te surfen en verder niets (geen online gaming etc). Nu gebruik ik Proton Premium vpn al een tijdje en dat bevalt mij prima. Zie ik het nu goed dat het voor mij persoonlijk niet veel toe voegt of zie ik dingen over het hoofd?

edit: krijg om de haverklap een melding van FF dat mijn vpn is connected.. best irritant

[ Voor 11% gewijzigd door KL643 op 18-04-2023 13:58 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
KL643 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:24:
Ik probeer het te snappen wat het voor mij betekend. Ik gebruik mijn desktop / laptop privé voor fotobewerking en online te surfen en verder niets (geen online gaming etc). Nu gebruik ik Proton Premium vpn al een tijdje en dat bevalt mij prima. Zie ik het nu goed dat het voor mij persoonlijk niet veel toe voegt of zie ik dingen over het hoofd?

edit: krijg om de haverklap een melding van FF dat mijn vpn is connected.. best irritant
Qua privacy is het handig als je zaken (profielen/use-cases van jezelf) van elkaar kan scheiden. Zo wil je bijv. zakelijke actitiveiten misschien scheiden van je prive social media activiteiten, en dat misschien weer scheiden van chat discussies zoals op Tweakers, en dat weer scheiden van online shopping, van politiek, enz. Als je een strikte scheiding wilt hebben, zou je elk profiel eigenlijk op een aparte VPN connectie moeten draaien.

Voorheen was de enige optie om dan apps te excluden/includen bij ProtonVPN. Een app maakt dan óf wel gebruik van de VPN verbinding, óf geen gebruik. Een meer fine-grained oplossing was er niet echt. Wat irritant is als je verschillende profielen wilt hebben binnen je favouriete browser. De oplossing is dan om met meerdere parallelle portable versies van je browsers te werken, was erg omslachtig is, en waarbij je nog steeds maar max twee verschillende verbindingen tegelijkertijd hebt.

Met de nieuwe ProtonVPN browser plugin is dat niet meer nodig. Je kan nu eenvoudig per profiel een andere VPN verbinding gebruiken, gescheiden van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dank je wel voor de uitleg. Mooi dat het kan maar voor mij iets te veel van het goede. Bij mij staat de Proton VPN standaard aan en voegt naar mijns inziens de extensie niet veel toe.

Stel : ik heb beide aanstaan, de Proton VPN app (b.v. Zweden) èn de extensie in FF (b.v. Zwitserland) is dat dan dubbel op? of gaat de browser dan standaard via Zwitserland?

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
KL643 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
Stel : ik heb beide aanstaan, de Proton VPN app (b.v. Zweden) èn de extensie in FF (b.v. Zwitserland) is dat dan dubbel op? of gaat de browser dan standaard via Zwitserland?
Als je in de extensie Zwitserland instelt, gaat de browser van die extensie via Zwitserland, maar ik weet niet of dan daarvoor onderliggend óók nog een verbinding via Zweden wordt gemaakt. (Dus VPN over VPN.) Dat laatste zorgt namelijk voor meer overhead op het Proton network, dus misschien dat de extensie dan de Proton VPN app automatisch bypassed om dat te voorkomen.

Eventueel kan je het uitgaande VPN adres van de browser checken door in Google in te voeren: "what is my IP", maar dan is het nog onduidelijk of VPN over VPN wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Hij pakt de vpn van de extensie

Iets anders, is er al zicht op dat Drive een native windows app gaat krijgen? Dat vind ik tot nu toe wel een gemis. Had ook een Google One 2TB abbo maar daar heb ik inmiddels alles weggehaald.

[ Voor 75% gewijzigd door KL643 op 19-04-2023 00:00 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

KL643 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:04:
Iets anders, is er al zicht op dat Drive een native windows app gaat krijgen?
Gevalletje "when it's done" zoals altijd bij Proton :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Slonzo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:45:
[...]

Gevalletje "when it's done" zoals altijd bij Proton :P
Als het maar voor het eind van het jaar is :+

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
KL643 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:47:
[...]
Als het maar voor het eind van het jaar is :+
Mogelijk deze zomer. Het zou al beschikbaar moeten zijn voor een select groepje beta testers. Het heeft bij het Proton Drive team momenteel "top priority".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Cyb schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:02:
[...]

Mogelijk deze zomer. Het zou al beschikbaar moeten zijn voor een select groepje beta testers. Het heeft bij het Proton Drive team momenteel "top priority".
Goed om te horen! Als daarna een native mail app komt voor Windows en vervolgens contact sync met Android, ben ik blij

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
KL643 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:05:
[...]
Als daarna een native mail app komt voor Windows en vervolgens contact sync met Android, nu ik blij
Ik heb er niet echt op gezocht, maar ik zie een native mail app nog niet zo snel gebeuren, omdat ze al een mail proxy bridge Windows client hebben, waarmee je elke andere client kan gebruiken. Een dedicated app is dan een erg zwaar middel t.o.v. de extra toegevoegde features t.o.v. de al bestaande andere email clients, zoals Outlook en Thunderbird.

Als je contacten wilt syncen, kan je misschien beter zoeken naar oplossingen (buiten Proton) waarmee je Android contacten kan syncen met de door jou gewenste Windows email client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik gebruik nu windows bridge en thunderbird wat op zich goed bevalt maar wat layout betreft een beetje gedateerd. Op dit moment heb ik nog mijn contacten via outlook lopen maar daar wil ik t.z.t. wel vanaf.

edit : oh ja, hopelijk passen ze ook de agenda indeling aan t.z.t. Zelf vond ik de Google agenda indeling top. Bij Proton snappen ze dat nog niet helemaal. 8)7 en krijg ik ik de gehele maand erboven geprojecteerd wat wat mij betreft niets toevoegt.

[ Voor 38% gewijzigd door KL643 op 19-04-2023 10:55 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Proton schrijft vandaag dat het met een nieuw product komt: Proton Pass, een online wachtwoordmanager.
The Proton Pass security model
Proton Pass is now in beta

Tweakers frontpage nieuwsbericht: nieuws: Proton brengt eigen wachtwoordmanager Proton Pass in gesloten bèta uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49
Vorige week mijn mail maar weer eens verhuisd van Fastmail naar Proton Mail. Ik switch af en toe maar blijf uiteindelijk altijd terugkomen naar Proton.

Ik merk dat Proton Mail Bridge enorm is verbeterd. De iOS-app en de web interface zijn gelukkig ook aangepakt.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Eiríkr schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:47:
Vorige week mijn mail maar weer eens verhuisd van Fastmail naar Proton Mail. Ik switch af en toe maar blijf uiteindelijk altijd terugkomen naar Proton.

Ik merk dat Proton Mail Bridge enorm is verbeterd. De iOS-app en de web interface zijn gelukkig ook aangepakt.
Welke heb je allemaal gehad en wat was de overweging om daar naar toe over te stappen en uiteindelijk de reden om toch weer naar Proton terug te keren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
PageFault schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:06:
[...]

Welke heb je allemaal gehad en wat was de overweging om daar naar toe over te stappen en uiteindelijk de reden om toch weer naar Proton terug te keren?
Fastmail, Google, Soverin, Mailbox. Ze hebben allen voors en tegens. Uiteindelijk steun ik het gedachtegoed van Proton en geloof ik er ook wel in. Er zit ontwikkeling in e-mail en de app. Dat is een goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Aangezien ik zelf betalende klant ben bij Mailbox,
en het "oude" abbo komt te vervallen zit ik ook te kijken naar `Proton.

Mailbox = Fijne werking / simpel / geen spam en aliassen.
Maar helaas is de snelheid beetje er uit bij mailbox,
(duurt lang met inloggen en laden van mail ect, ongeacht locatie/pc)

////////////////////////////////

Mijn vraag betreft Proton.
Mogelijkheid als betalende lid extra email adressen toe te voegen zonder dat die op het hoofdaccount kan?
Ofwel...
Betalende user (Ik): 1 Hoofdaccount maar daar in meerdere aliassen
Extra user (Mail-Ouders): Gezien deze op leeftijd zijn maar wel veel mail gebruiken +aliassen, maar krijgen veel spam binnen (ziggo), wil ik hun toevoegen aan zo betalende account als proton onder mijn hoofdaccount.

**Geval voor later als ze veel ouder worden en het zelf niet meer kunnen / Extra beheer door mij op afstand.

-----

Staat netjes onder Mail Unlimited: 15 e-mailadressen, maar de vraag is uiteraard of deze ook met aparte inlog kunnen benaderd worden buiten het hoofdaccount.

Wellicht dat iemand dit weet, en alvast bedankt.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
PatRamon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:09:
Aangezien ik zelf betalende klant ben bij Mailbox,
en het "oude" abbo komt te vervallen zit ik ook te kijken naar `Proton.

Mailbox = Fijne werking / simpel / geen spam en aliassen.
Maar helaas is de snelheid beetje er uit bij mailbox,
(duurt lang met inloggen en laden van mail ect, ongeacht locatie/pc)

////////////////////////////////

Mijn vraag betreft Proton.
Mogelijkheid als betalende lid extra email adressen toe te voegen zonder dat die op het hoofdaccount kan?
Ofwel...
Betalende user (Ik): 1 Hoofdaccount maar daar in meerdere aliassen
Extra user (Mail-Ouders): Gezien deze op leeftijd zijn maar wel veel mail gebruiken +aliassen, maar krijgen veel spam binnen (ziggo), wil ik hun toevoegen aan zo betalende account als proton onder mijn hoofdaccount.

**Geval voor later als ze veel ouder worden en het zelf niet meer kunnen / Extra beheer door mij op afstand.

-----

Staat netjes onder Mail Unlimited: 15 e-mailadressen, maar de vraag is uiteraard of deze ook met aparte inlog kunnen benaderd worden buiten het hoofdaccount.

Wellicht dat iemand dit weet, en alvast bedankt.
Ze zien business hetzelfde als familiy, had ook interesse om Proton in te zetten als friends/family omgeving maar helaas is dat met de reguliere Plus subscription niet mogelijk. Je hebt helaas maar 1 inlog en dat is niet veilig.

Bij Business/family krijgt iedereen een eigen inlog maar betaal je ook 10euro per account. Het is niet zo dat je net als bij bijvoorbeeld spotify een familiy abonnement kan nemen voor +- 15 euro waar je direct 5/6 accounts aan kan koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bROuZIqI0kYKS_6KIim3lIK88Wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUiXuPcWhmhJR1SDladxEpON.png?f=fotoalbum_large

Overigens ben ik sinds gister over op ProtonVPN en neig de dienst uit te breiden naar Proton unlimited zodra er een fatsoenlijke client is voor de drive. Voor mijn belangrijke zaken en bestanden zou S3 comptabiliteit toch wel erg prettig zijn net als een automatische sync van een set folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ik gebruik wildcard aliases zodat ik voor elke website een uniek e-mailadres heb. Helaas kun je alleen niet met elk adres e-mail verzenden. Die moet je dan handmatig aanmaken. Dat doet Fastmail beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:15:
[...]

Ze zien business hetzelfde als familiy, had ook interesse om Proton in te zetten als friends/family omgeving maar helaas is dat met de reguliere Plus subscription niet mogelijk. Je hebt helaas maar 1 inlog en dat is niet veilig.

Bij Business/family krijgt iedereen een eigen inlog maar betaal je ook 10euro per account. Het is niet zo dat je net als bij bijvoorbeeld spotify een familiy abonnement kan nemen voor +- 15 euro waar je direct 5/6 accounts aan kan koppelen.

[Afbeelding]
Top!
Die van Business had ik zeker inderdaad ook gelezen via/via een pagina (Stom had het er bij moeten vermelden)
Had er beetje op gehoopt dat die 15x email adressen apart inloggen was en niet onder 1 account, omdat de aliassen apart zijn.

**Ofwel net zoals bij je provider dat je email adressen kunt aanmaken in "het hoofdaccount"
En daarbij bij de aangemaakte email adressen zelf een inlog hebt (mailadres+password)

/////////////////////////////
////////////////////////////

Edit: Je hebt het over " reguliere Plus - niet mogelijk"
Hier zitten enkel 10 e-mailadressen in en geen aliassen.
Met "Proton Unlimited" heb je 15 e-mailadressen en (Onbeperkt aliassen voor verborgen e-mailadressen)

Dit maakt het best wel omslachtig hoe iets wordt verkocht, ofwel je gaat er vanuit dat met Unlimited abbo gewoon 15x een aparte email hebt met inlog + mogelijkheid voor aliassen toe te voegen.

Ofwel als het hoofdaccount beheer heeft over de andere mail adressen (bijvoorbeeld password reset) is dat geen issue hierzo.

[ Voor 18% gewijzigd door PatRamon op 27-04-2023 10:38 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 21:09
Ik ben momenteel bezig een aantal zaken naar Proton te verhuizen.

Ik wilde vandaag een map met submappen met daarin 2000+ files naar Proton drive verplaatsen. Maar dat lijkt toch niet zo makkelijk. Ik zie geen optie om folders te uploaden, alleen files. Ik heb vervolgens de complete lading als ZIP geüpload. Dat ging wel, maar ik zie dan weer geen optie om die te unzippen… :?

Heeft iemand een idee of wat ik wil überhaupt (al) mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Xenophon schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:55:
Ik ben momenteel bezig een aantal zaken naar Proton te verhuizen.

Ik wilde vandaag een map met submappen met daarin 2000+ files naar Proton drive verplaatsen. Maar dat lijkt toch niet zo makkelijk. Ik zie geen optie om folders te uploaden, alleen files. Ik heb vervolgens de complete lading als ZIP geüpload. Dat ging wel, maar ik zie dan weer geen optie om die te unzippen… :?

Heeft iemand een idee of wat ik wil überhaupt (al) mogelijk is?
Volgens mij kan dat gewoon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA8N385qImb4Unp_hU5qP-DA6oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RpuAzY99X4yCFd3VP88qJeqG.jpg?f=user_large

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:31
Eiríkr schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:21:
Ik gebruik wildcard aliases zodat ik voor elke website een uniek e-mailadres heb. Helaas kun je alleen niet met elk adres e-mail verzenden. Die moet je dan handmatig aanmaken. Dat doet Fastmail beter.
Als je Proton Unlimited hebt kan je gebruik maken van SimpleLogin. Daarmee kan je een onbeperkt aantal aliassen aanmaken (via SimpleLogin), wat dat routeert naar de gewenste mailbox. Hiermee kan je je originele Proton e-mailadres afschermen om zo spam en phishing te minimaliseren.
Vanuit Proton kun je reageren op een binnengekomen mail die aan zo een alias is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophon
Vreemd. Ik heb die niet. Ik heb unlimited, niet beta in de safari browser van mijn iPad.
Misschien moet ik het maar eens op een PC met een andere browser proberen…?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfyYyD_QhgUBpBAd5_3W4Jyvphs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjxBJqKlqfgjIvWunkVsJN90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik log ook in met firefox op een windows pc. Via de app op de iPad zie ik die optie ook niet.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
patviev schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:26:
[...]

Als je Proton Unlimited hebt kan je gebruik maken van SimpleLogin. Daarmee kan je een onbeperkt aantal aliassen aanmaken (via SimpleLogin), wat dat routeert naar de gewenste mailbox. Hiermee kan je je originele Proton e-mailadres afschermen om zo spam en phishing te minimaliseren.
Vanuit Proton kun je reageren op een binnengekomen mail die aan zo een alias is verstuurd.
Heb jij dat voor elkaar gekregen met e-mail op je eigen domein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Eiríkr schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:04:
[...]

Heb jij dat voor elkaar gekregen met e-mail op je eigen domein?
Ja was redelijk goed te doen via de uitleg van Proton en SimpleLogin.

Ben er erg tevreden over en vind het prettig dat ik gebruik kan maken van mijn domeinnaam om alliassen mee aan te maken die dan naar Proton worden gerouteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
patviev schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:26:
[...]

Ja was redelijk goed te doen via de uitleg van Proton en SimpleLogin.

Ben er erg tevreden over en vind het prettig dat ik gebruik kan maken van mijn domeinnaam om alliassen mee aan te maken die dan naar Proton worden gerouteerd.
Wat ik voor elkaar probeerde te krijgen is bijvoorbeeld tweakers@mijndomein.nl creëren echter moet ik dan mijn MX records aan SimpleLogin koppelen terwijl ik dat bij Proton Mail wil houden.

Op zich kan dit met een wildcard configuratie bij Proton Mail maar als ik er ook mee wil verzenden ben ik gelimiteerd aan een maximum aantal aliases en het is natuurlijk een hoop gedoe om ze aan te maken en weer deactiveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
Eiríkr schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:29:
[...]

Wat ik voor elkaar probeerde te krijgen is bijvoorbeeld tweakers@mijndomein.nl creëren echter moet ik dan mijn MX records aan SimpleLogin koppelen terwijl ik dat bij Proton Mail wil houden.

Op zich kan dit met een wildcard configuratie bij Proton Mail maar als ik er ook mee wil verzenden ben ik gelimiteerd aan een maximum aantal aliases en het is natuurlijk een hoop gedoe om ze aan te maken en weer deactiveren.
Heb inderdaad mijn MX records gekoppeld aan SimpleLogin, zodat ik precies dezelfde alias kan maken als jij wenst en dat voor elke website. Mails die hiernaar toe worden verstuurd komen binnen op Proton en kan ik ook netjes in Proton beantwoorden.
Had eerst ook mijn MX records verwezen naar Proton maar liep tegen de limitatie van het maximum aantal aliassen aan. Nu SimpleLogin opgegaan is in Proton kan je er gratis gebruik van maken en ben ik overgestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
patviev schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:34:
[...]

Heb inderdaad mijn MX records gekoppeld aan SimpleLogin, zodat ik precies dezelfde alias kan maken als jij wenst en dat voor elke website. Mails die hiernaar toe worden verstuurd komen binnen op Proton en kan ik ook netjes in Proton beantwoorden.
Had eerst ook mijn MX records verwezen naar Proton maar liep tegen de limitatie van het maximum aantal aliassen aan. Nu SimpleLogin opgegaan is in Proton kan je er gratis gebruik van maken en ben ik overgestapt.
Check, dan ga ik daar toch maar eens mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophon
Interessant dat het met een browser in iPad OS (Safari, Firefox) niet mogelijk is om folders te uploaden naar Proton drive, en op een Windows PC met Edge of FF wel.

Ik heb maar even een bericht met screenshots naar support gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Eiríkr schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:21:
Volgens mij kan dit gewoon?
Als ik mijnemail+wildcard@proton.me gebruik, daar een mailtje op ontvang en dan op Reply druk dan gebruikt hij dat exacte mailadres.

Het kan niet als je gewoon 'New Message' doet, dan kun je die niet uit de lijst kiezen. Je zou er wel voor kunnen kiezen om toch een oud mailtje te beantwoorden en dan de Subject en Body gewoon leeg te halen.
Of bedoel je iets anders?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Rav schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:37:
[...]

Volgens mij kan dit gewoon?
Als ik mijnemail+wildcard@proton.me gebruik, daar een mailtje op ontvang en dan op Reply druk dan gebruikt hij dat exacte mailadres.

Het kan niet als je gewoon 'New Message' doet, dan kun je die niet uit de lijst kiezen. Je zou er wel voor kunnen kiezen om toch een oud mailtje te beantwoorden en dan de Subject en Body gewoon leeg te halen.
Of bedoel je iets anders?
Dat kan kloppen, ik probeer het met een eigen domeinnaam en dan een willekeurig catch-all adres. Dan werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Je kan ook SimpleLogin (van Proton) gebruiken. Daar kan je zowel mee ontvangen als verzenden. (Bij dat laatste hoef je ook niet eerst te wachten tot je een email ontvangen, je kan namelijk meteen een reverse email alias maken en deze vervolgens in Proton Mail gebruiken als TO adres. Proton vervangt dan automatisch bij het verzenden, je eigen emailadres door de SimpleLogin alias.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 17:09
Sando schreef op donderdag 1 december 2022 @ 02:09:
Ik gebruik al een tijdje Proton Plus. Daar zitten ook enkele agenda's bij, maar die gebruik ik niet. Mijn agenda en contactpersonen synchroniseer ik met NextCloud op mijn NAS.

Wat ik zelf een prettige manier vind om productief te werken met ProtonMail is het gebruik van verschillende folders én labels. Binnenkomende mail wordt met filters gelabeld en in een map gestopt: work, purchases, social, alerts etc.........
Ziet er heel goed uit! Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om icoontjes te gebruiken voor je folders en labels?

edit; emoji's in de naam gebruiken dus :9~

[ Voor 3% gewijzigd door no00waa op 05-05-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:45
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Proton abonnement: Proton Unlimited.

Naast dat ik het fijne software vind, wil ik ook graag het bedrijf steunen en gebruik kunnen maken van de VPN, ook al heb ik die inmiddels al geen maanden meer gebruikt.

Nu gebruik ik Proton Mail Bridge in combinatie met Thunderbird.
Nu vroeg ik me alleen af of dit de beste combinatie is, want ik kan ook andere e-mail programma's gebruiken zoals Apple Mail of Microsoft Outlook.
Ik heb een iMac met macOS 13.3.1 (a) en via Bootcamp ook Windows 10.

Mijn grootste vraag is of het zinnig is om meerdere e-mail programma's / diensten te gebruiken om Proton Mail te benaderen of dat dit problemen oplevert. Het werkt allemaal via IMAP, nietwaar?

Is het zo simpel dat ik gewoon de voordelen van al die verschillende diensten het beste naast elkaar kan leggen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

whahas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:40:
Is het zo simpel dat ik gewoon de voordelen van al die verschillende diensten het beste naast elkaar kan leggen?
Ja, zolang je mail applicatie verbinding kan maken met de bridge wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Ik zou graag de RSS feed van het Proton blog aan Fluent willen toevoegen, maar als ik op het logootje klik krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1eoXZaYz6IX-SfSpMTEe5O0PnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4YsgrZOodcePsyBN4mL04LaL.png?f=fotoalbum_large

Is het niet mogelijk om de RSS van Proton aan een reader toe te voegen?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56
StopEcocide schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:44:
Ik zou graag de RSS feed van het Proton blog aan Fluent willen toevoegen, maar als ik op het logootje klik krijg ik dit:

[Afbeelding]

Is het niet mogelijk om de RSS van Proton aan een reader toe te voegen?
Apart, kan hem in Reeder gewoon toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSBgkI6dgvfAn24BU2hyXf8tBxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BN1qwiQC9YKbJ2I36zchDdZp.png?f=fotoalbum_large

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Zwelgje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:53:
[...]

Apart, kan hem in Reeder gewoon toevoegen
Opgelost door link toe te voegen bij settings. Ziet er overigens niet echt mooi uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
De Password Manager is vanaf vandaag openbaar beschikbaar.

Via @Munchie.

Nu nog hopen dat de contactpersonen in Proton snel kunnen worden gesynchroniseerd met je telefoon: dan ben ik om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Contactpersonen synchroniseren?
Dat heeft zeker niets met Proton Pass zelf te maken, neem ik aan?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
whahas schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:56:
Contactpersonen synchroniseren?
Dat heeft zeker niets met Proton Pass zelf te maken, neem ik aan?
Dat klopt, is meer een algemene functionaliteit die ik graag wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 14:36
Dennis schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:37:
De Password Manager is vanaf vandaag openbaar beschikbaar.

Via @Munchie.

Nu nog hopen dat de contactpersonen in Proton snel kunnen worden gesynchroniseerd met je telefoon: dan ben ik om.
Ik wacht nog op dit, en een Windows en Linux desktop app voor Proton Drive. Zonder automatische sync heb ik daar anders weining aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
!GN!T!ON schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:03:
Ik wacht nog op dit, en een Windows en Linux desktop app voor Proton Drive. Zonder automatische sync heb ik daar anders weining aan.
Dat is inderdaad ook een heel nuttige functionaliteit. Maar die zou al vorig jaar moeten zijn verschenen lees ik overal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:16
Dennis schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Dat is inderdaad ook een heel nuttige functionaliteit. Maar die zou al vorig jaar moeten zijn verschenen lees ik overal...
De Windows cliënt is nu in beta.
Zover ik weet zijn er nog geen plannen voor Linux (wel Mac), al zou ik inderdaad wel graag een Linux versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 14:36
canonball schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:04:
[...]

De Windows cliënt is nu in beta.
Zover ik weet zijn er nog geen plannen voor Linux (wel Mac), al zou ik inderdaad wel graag een Linux versie hebben.
Ik had hier wat over gelezen inderdaad, maar wat ik zie met je uitgenodigd worden voor die beta? Ik kan tenminste nergens een sign up of download knop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Denk dat het een closed-beta is

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:16
!GN!T!ON schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:52:
[...]Ik had hier wat over gelezen inderdaad, maar wat ik zie met je uitgenodigd worden voor die beta? Ik kan tenminste nergens een sign up of download knop vinden.
is inderdaad een closed beta zoals @KL643 meld, ik heb een visionairy account

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

canonball schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:19:
[...]

is inderdaad een closed beta zoals @KL643 meld, ik heb een visionairy account
Goed je best doen met testen zodat ie snel public wordt *O*

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuxDePinguïn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:25
Is er iemand al (tevreden) over naar Proton Pass? Ik wil het graag een kans geven maar mis nog erg veel:

* Sneltoetsen
* Vergrendelen bij afsluiten browser
* Registratie herkennen (gaat vaak niet goed)
* Browserextentie venster vergroten/verkleinen
* Überhaupt weinig instellingen mogelijk

Wel prettig dat je verschillende kluizen kan aanmaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05:39
TuxDePinguïn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:22:
Is er iemand al (tevreden) over naar Proton Pass? Ik wil het graag een kans geven maar mis nog erg veel:

* Sneltoetsen
* Vergrendelen bij afsluiten browser
* Registratie herkennen (gaat vaak niet goed)
* Browserextentie venster vergroten/verkleinen
* Überhaupt weinig instellingen mogelijk

Wel prettig dat je verschillende kluizen kan aanmaken!
Ik lees wel mee op https://www.reddit.com/r/ProtonPass/, maar zie ook net nog even teveel kinderziektes. Daarbij doet Bitwarden het nog te goed voor mij om overstappen te overwegen. Proton zit er op de subreddit wel bovenop, dus benieuwd hoe snel ze doorontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Vraagje aan Proton Drive gebruikers :

Inmiddels heb ik +/- 130 GB aan files in mijn drive gezet (vanaf mijn desktop). Het lijkt er nu op dat alle files gesynchroniseerd zijn echter zijn niet alle folders groen. De meeste wel maar sommige folders hebben nog steeds een blauw sync symbool. Wanneer ik die folders open staan alle files op groen die erin zitten.

Daarnaast heb ik Proton Drive app ook op mijn laptop gezet maar het lijkt erop dat daar alle files in de cloud blijven staan i.p.v. dat ze ook op mijn laptop komen te staan. Nu moet ik eerst een folder openen en als ik dan op een file klik, moet hij eerst gedownload worden. Zie ik een instelling over het hoofd?

Op mijn desktop kan ik wel de naam wijzigen in de Proton Drive App, op mijn laptop werkt dat niet.

Edit: Na een restart is mijn Desktop o.k. (alle folders groen) dus dat probleem is opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door KL643 op 12-07-2023 20:29 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
KL643 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:05:
Vraagje aan Proton Drive gebruikers :

Daarnaast heb ik Proton Drive app ook op mijn laptop gezet maar het lijkt erop dat daar alle files in de cloud blijven staan i.p.v. dat ze ook op mijn laptop komen te staan. Nu moet ik eerst een folder openen en als ik dan op een file klik, moet hij eerst gedownload worden. Zie ik een instelling over het hoofd?
Kan het te maken hebben met “Save hard disk space with on demand sync”. Volgens de tekst lijkt het mogelijk om alles beschikbaar te maken:
You can mark files you always need access to as Always keep on this device. This downloads the file to your device so you can always access it, even when you’re offline. If you need more space, you can change any file on your device back to online-only by selecting Free up space.
Heb zelf nog niet kunnen kijken of dit inderdaad het geval is en waar je het kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

patviev schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:57:
[...]

Kan het te maken hebben met “Save hard disk space with on demand sync”. Volgens de tekst lijkt het mogelijk om alles beschikbaar te maken:

[...]

Heb zelf nog niet kunnen kijken of dit inderdaad het geval is en waar je het kan aanpassen.
Die optie kan ik helaas nog niet vinden maar dat is wel de oplossing. Op mijn NAS heb ik dezelfde functie.

Edit : Gevonden. Pronton Drive, My Files rechtermuisknop bewaar op dit apparaat :)

Edit 2 : Naam wijzigen is ook gelukt door eerst een folder toe te voegen om te syncen. Daarna kon ik de naam wel veranderen van mijn laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door KL643 op 14-07-2023 13:05 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Even een vraagje over SimpleLogin. Ik heb bij verzekeraar mijn e-mail weten te wijzigen met mijn eerste alias. Deze heb ik in Bitwarden gewijzigd. Het wachtwoord is daar hetzelfde gebleven, alleen nu kan ik niet meer inloggen op de site. Iemand enige idee wat ik verkeerd doe? Ik heb wel een bevestiging gekregen dat de wijziging van het alias succesvol was in mijn inbox van ProtonMail dus daar kan het niet aan liggen. Ook krijg ik als ik 'wachtwoord vergeten' aanklik geen mail om dit te wijzigen. Spamfolder blijft ook leeg.

Edit: OPGELOST, al weet ik niet hoe...

[ Voor 34% gewijzigd door StopEcocide op 12-07-2023 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Wat heerlijk dat deze app er eindelijk is zeg!

Nu nog contactpersonen synchroniseren op je mobiel. De rest van de wensen kom ik wel overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Ik overweeg over te stappen van BitWarden naar Proton Pass. Ik heb Proton Unlimited.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
whahas schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:02:
Ik overweeg over te stappen van BitWarden naar Proton Pass. Ik heb Proton Unlimited.
Ben wel benieuwd naar je overwegingen. Mijn eerste indruk van Proton Pass is dat het qua features nog erg gelimiteerd is. Ik zag geen mogelijkheid voor mappen en ik mis ook nog een native app of webapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennis schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Ben wel benieuwd naar je overwegingen. Mijn eerste indruk van Proton Pass is dat het qua features nog erg gelimiteerd is. Ik zag geen mogelijkheid voor mappen en ik mis ook nog een native app of webapp.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt honderden records heb, misschien wel richting de 1000, in mijn KeePass DB, maar de mappenstructuur heb ik niet nodig om KP te gebruiken. Ja ik gebruik die wel om zaken op te slaan, maar als je weet wat je zoekt en eventueel gebruik maakt van tags ben je er.
Ik zou het gebrek aan een mappenstructuur in eerste instantie vervelend vinden, maar eigenlijk gebruik ik die toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
Dennis schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Naast dat mis ik nog het delen van vaults, pas als dat geïmplementeerd is kan een overstap overwogen worden. Gelukkig lijkt het toevoegen van nieuwe features redelijk snel te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
Dit weekend overgestapt op Proton Pass en het bevalt uitstekend. Ik gebruik het in Windows, macOS en iOS.

Wat ik het meest mis is een betere interface voor het beheer. Bij voorkeur via web. De kleine browser plugin werkt niet efficient.

Kanttekening: ik ben echt een basis gebruiker. Ik sla alleen wachtwoorden van websites op en gebruik de 2FA functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hoeveel werk is het overzetten van 2FA?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

whahas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:24:
:? :? :?

Overzetten van wat?
Van Proton uit naar aan? Van niet naar wel per applicatie/website? Van dienst-x naar Proton Pass?

Denk dat je er met twee keer de helft wel bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:42
whahas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:24:
Als je de secrets hebt zal het vrij eenvoudig zijn. Heb je de secrets niet, dan kan je er - afhankelijk van het aantal logins - een dagtaak aan hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 17:06

Louw Post

Cerenas

Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Als je de secrets hebt zal het vrij eenvoudig zijn. Heb je de secrets niet, dan kan je er - afhankelijk van het aantal logins - een dagtaak aan hebben. :+
Verschilt ook nog eens erg per website is mijn ervaring. Bij de meeste is het even 2FA uit en aan zetten, maar heb ook sites/apps gehad waarbij je selfies en/of ID moet aanleveren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Louw Post schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:41:
[...]

Verschilt ook nog eens erg per website is mijn ervaring. Bij de meeste is het even 2FA uit en aan zetten, maar heb ook sites/apps gehad waarbij je selfies en/of ID moet aanleveren. 8)7
Daarom is het handig als je de secrets nog hebt (of kan achterhalen). Dat maakt de migratie naar een nieuwe tool aanzienlijk makkelijker.

Momenteel gebruik ik Bitwarden (met Vaultwarden als back-end), inclusief 2FA secrets. Ik heb net Proton Pass even geprobeerd - het ziet er een stuk gelikter uit dan Bitwarden (in ieder geval in de browser). Ik heb echter Proton Mail Plus, dus geen 2FA in Proton Pass. Geen zin om meer te betalen voor m'n password manager. Daarnaast heeft Bitwarden een fijne integratie met SimpleLogin voor de usernames/emailadressen (met eigen domein).

Ik blijf dus vooralsnog bij Bitwarden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Daarnaast heeft Bitwarden een fijne integratie met SimpleLogin voor de usernames/emailadressen (met eigen domein).
Proton Pass heeft ook een integratie met SimpleLogin. Aangezien SimpleLogin onderdeel is van Proton.

In het Unlimited abonnement van Proton zit dan ook het ongelimiteerd aanmaken van aliassen. Kan je via de SimpleLogin app of via Proton Pass doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
patviev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Proton Pass heeft ook een integratie met SimpleLogin. Aangezien SimpleLogin onderdeel is van Proton.
Ah, ik wist niet dat die integratie er in zat! Ik zag alleen een paar domeinen van Proton...
In het Unlimited abonnement van Proton zit dan ook het ongelimiteerd aanmaken van aliassen. Kan je via de SimpleLogin app of via Proton Pass doen.
Het wordt al interessanter, maar Proton Mail Plus + SimpleLogin is nog steeds goedkoper dan Proton Unlimited. Misschien later met een leuke Black Friday deal. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Sorry voor mijn onvolledigheid. Alleen... wat zijn die 'secrets'?
Ik weet niet zeker of ik überhaupt 'secrets' heb voor mijn huidige 2FA applicatie.

Ja, ik ben nog zo iemand die zijn 2FA los heeft van zijn wachtwoordmanager. Dat vond ik indertijd logischer.

Hoe werkt dat dan? Het overzetten van 2FA van bijvoorbeeld Bitwarden naar Proton Pass?
Je importeert die 'secrets'?
Hoe kom ik aan die 'secrets'?

Ik heb van best een aantal websites / bedrijven een 2FA. Wanneer ik die handmatig over zou moeten gaan zetten, dan ben ik wellicht een dagdeel bezig inderdaad!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
whahas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Sorry voor mijn onvolledigheid. Alleen... wat zijn die 'secrets'?
Ik weet niet zeker of ik überhaupt 'secrets' heb voor mijn huidige 2FA applicatie.

Ja, ik ben nog zo iemand die zijn 2FA los heeft van zijn wachtwoordmanager. Dat vond ik indertijd logischer.

Hoe werkt dat dan? Het overzetten van 2FA van bijvoorbeeld Bitwarden naar Proton Pass?
Je importeert die 'secrets'?
Hoe kom ik aan die 'secrets'?

Ik heb van best een aantal websites / bedrijven een 2FA. Wanneer ik die handmatig over zou moeten gaan zetten, dan ben ik wellicht een dagdeel bezig inderdaad!
Als je Bitwarden gebruikt voor 2FA, dan heb je de secrets (Authenticator key) al. Die code kan je dan één op één kopiëren naar Proton Pass. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd3R3GN_sYmPkBC6wp9BUmu6Alo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/diH07nwaNnHHAkCqgulMHLh3.png?f=fotoalbum_small

Volgens mij kan je je data vrij makkelijk exporteren en importeren: https://proton.me/support/pass-import-bitwarden

[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 24-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Als je je 2FA secrets in je password manager zet kun je eigenlijk net zo goed geen 2FA toepassen. Zelf gehackt worden is niet bijster waarschijnlijk anno 2023 (althans niet in mijn kringen) en wanneer je unieke wachtwoord voor een bepaalde dienst of applicatie op straat ligt is er toch al een datalek bij de betreffende aanbieder.
Mij niet gezien. Overigens heb ik wel mijn secrets lokaal opgeslagen. In een veracrypt container op een apart en losgekoppeld medium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 23:04
True schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:01:
offtopic:
Als je je 2FA secrets in je password manager zet kun je eigenlijk net zo goed geen 2FA toepassen. Zelf gehackt worden is niet bijster waarschijnlijk anno 2023 (althans niet in mijn kringen) en wanneer je unieke wachtwoord voor een bepaalde dienst of applicatie op straat ligt is er toch al een datalek bij de betreffende aanbieder.
Mij niet gezien. Overigens heb ik wel mijn secrets lokaal opgeslagen. In een veracrypt container op een apart en losgekoppeld medium.
Deels eens maar ook oneens. Als je wachwoord gelekt word heb je toch nog 2fa die derden buiten houden. Als je complete wallet gehackt word is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Als je Bitwarden gebruikt voor 2FA, dan heb je de secrets (Authenticator key) al. Die code kan je dan één op één kopiëren naar Proton Pass. :)

[Afbeelding]

Volgens mij kan je je data vrij makkelijk exporteren en importeren: https://proton.me/support/pass-import-bitwarden
Ik gebruik BitWarden dus niet voor 2FA. Ik heb daar een losse app voor. HENNGE Lock heet die app / applicatie.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
whahas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:26:
[...]

Ik gebruik BitWarden dus niet voor 2FA. Ik heb daar een losse app voor. HENNGE Lock heet die app / applicatie.
Als je Proton Pass wil gebruiken voor 2FA, dan zal je moeten gaan kijken of je die Keys/secrets makkelijk kan exporteren. Anders één voor één een nieuw apparaat aanmelden voor 2FA op die sites. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
True schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:01:
offtopic:
2FA gebruikte ik vroeger enkel op sites met zeer gevoelige data. Nu gebruik ik het overal waar het mogelijk is. Op deze manier heb je niks aan een gelekt wachtwoord. Onder de streep is dit veiliger dan geen 2FA lijkt mij. Je moet ergens een goede balans tussen security en usability vinden, en dat is erg persoonlijk.

Voor Bitwarden heb ik -uiteraard- een andere 2FA authenticator. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:12:
[...]

2FA gebruikte ik vroeger enkel op sites met zeer gevoelige data. Nu gebruik ik het overal waar het mogelijk is. Op deze manier heb je niks aan een gelekt wachtwoord. Onder de streep is dit veiliger dan geen 2FA lijkt mij. Je moet ergens een goede balans tussen security en usability vinden, en dat is erg persoonlijk.

Voor Bitwarden heb ik -uiteraard- een andere 2FA authenticator. :+
Maar als je al gewoon zoals het hoort unieke wachtwoorden gebruikt. En er is een datalek, konden de hackers al bij die dienst (intern daar dus), 2FA is dan ook niets meer waard. En ja er zijn situaties waarbij een wachtwoorddatabase met een andere encryptie (en salt) wordt opgeslagen dan de private kant van een 2FA én de aanbieder stil houdt dat er een lek geweest is.

Het is gewoon bad practice om something you know (wachtwoord) en something you have (2FA) op dezelfde manier op te slaan. Vanuit een security oogpunt is dat gewoon niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor je uitleg / advies @True.
Ik heb namelijk slechts 2 apparaten waarop ik wachtwoorden en 2FA gebruik. Dat zijn ook nog eens persoonlijke apparaten.
In veel gevallen ben ik bij heel wat programma's of websites dus standaard ingelogd en/of is er een cookie die mij herkent.

Dus mijn inziens hoef ik die secrets helemaal niet op te zoeken als ik overstap, aangezien ik dus een derde partij gebruik voor mijn 2FA.
Ik weet niet hoe vaak ik 2FA codes aan het invoeren ben, maar ik weet wel dat ik me er zelden aan stoor dat ik hiervoor dan die app nodig heb.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Ik heb Proton Pass geïnstalleerd, maar krijg van de 77 accounts die ik bij Bitwarden had, na een succesvolle json migratie, er maar 26 te zien. Dit geldt alleen voor mijn iPhone. Op mijn laptop werkt hij goed.

Hij begint ook pas vanaf de letter P. Vreemd? :?

Edit: opgelost! Ik moest in de app op mijn telefoon onder 'Settings' -> Application -> Force synchronization klikken.

[ Voor 32% gewijzigd door StopEcocide op 30-07-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Toch nog een vraag: Ik ben bezig met SimpleLogin in te stellen / te verkennen, maar als ik nou via een reverse alias, een bekende mail dan ziet deze alsnog mijn e-mail adres bij de public key.

Is het belangrijk dat ik de 'openbare sleutel' op bijgevoegd laat staan of kan ik deze afvinken en weglaten?

[ Voor 20% gewijzigd door StopEcocide op 07-08-2023 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
Heb sinds een week ongeveer alles overgezet naar Proton. Het Family pakket gekozen en wel in $ betaald, aangezien dit toch voordeliger is.

Had alles bij Lastpass zitten, en had het wel gehad ermee, te prijzig ook. Bitwarden was ook een optie, self-hosten, maar toch teveel poespas.

Moeders de $1 ProtonPass voor 2 jaar gegeven, aangezien die niks aan de VPN/Mail/Drive heeft.

Aantal custom domeinen overgezet. Wel vervelend dat alle 'admins' in de familie ook alle mails kregen wat betreft het toevoegen van custom domeinen. Dit aan Proton gemeld als eventuele design-flaw.

ProtonVPN moet ik nog eens in verdiepen, heb PureVPN nog een aantal jaar lopen (5-jaar deal gekocht ooit). Maar gebruik zelden VPN's.

Mail is erg fijn tot nu toe.

Dan ging het mij om de belangrijkste factor, ProtonPass. Dat 2FA in dezelfde app zit en direct een 2FA code naar het clipboard kopieert is heerlijk, steeds weer een andere app te moeten openen bij LastPass was nogal irritant.

Heb alles overgezet qua wachtwoorden. Ongeveer 300-400 stuks, duurde een paar minuten.

Toen kwamen de 2FA's, dat was lastiger. Heb uiteindelijk dit gebruikt:

https://github.com/dmaasland/lastpass-authenticator-export

Eigen VM lokaal omhoog geslingerd en alles netjes in een HTML file eruit met QR codes, dit 1 voor 1 bij de desbetreffende wachtwoorden geïmporteerd, ongeveer een minuut of 10 werk.

Hoop nu dat ze ook hardware keys zoals de Yubikey toevoegen aan de ProtonPass iOS app.

Tevens wacht ik op Safari support bij ProtonPass en de MacOS versie van ProtonDrive.

Verder tot nu toe, erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor het uitgebreide verslag!
slijkie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:04:
Dan ging het mij om de belangrijkste factor, ProtonPass. Dat 2FA in dezelfde app zit en direct een 2FA code naar het clipboard kopieert is heerlijk, steeds weer een andere app te moeten openen bij LastPass was nogal irritant.

Heb alles overgezet qua wachtwoorden. Ongeveer 300-400 stuks, duurde een paar minuten.

Toen kwamen de 2FA's, dat was lastiger. Heb uiteindelijk dit gebruikt:

https://github.com/dmaasland/lastpass-authenticator-export

Eigen VM lokaal omhoog geslingerd en alles netjes in een HTML file eruit met QR codes, dit 1 voor 1 bij de desbetreffende wachtwoorden geïmporteerd, ongeveer een minuut of 10 werk.

Hoop nu dat ze ook hardware keys zoals de Yubikey toevoegen aan de ProtonPass iOS app.

Tevens wacht ik op Safari support bij ProtonPass en de MacOS versie van ProtonDrive.

Verder tot nu toe, erg tevreden.
Dit klinkt namelijk goed!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Niks gezegd ;)

[ Voor 130% gewijzigd door StopEcocide op 05-08-2023 01:56 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste