Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice ๐๐๐
Kan je volgens mij oplossen door je publieke key niet standaard mee te sturen, maar te selecteren indien relevant. Zo heb ik dat opgelost.StopEcocide schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:53:
[...]
Schopje, beter dan een apart topic over deze kleine vraag te openen, toch? Laat anders maar weten als dit niet gewaardeerd wordt.
Bedankt voor je antwoord.patviev schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:50:
[...]
Kan je volgens mij oplossen door je publieke key niet standaard mee te sturen, maar te selecteren indien relevant. Zo heb ik dat opgelost.
[ Voor 15% gewijzigd door StopEcocide op 07-08-2023 19:58 ]
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice ๐๐๐
Heeft niks met directe veiligheid te maken. Puur als de ontvanger (Die geen Proton mail gebruikt) jou een PGP encrypted mail wil sturen, zal hij/zij jou publieke sleutel nodig hebben.StopEcocide schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:58:
[...]
Bedankt voor je antwoord.Die optie had ik inderdaad al gezien. Mijn vraag is meer, is het veilig om dit weg te laten? In welke gevallen is het belangrijk deze publieke sleutel dan juist wรจl mee te sturen? Ik begrijp het nut er nog niet van.
Je zou het achterwege kunnen laten, tenzij er iemand specifiek "encrypted" met jou zou willen mailen.
De verzender kan het met jou publieke sleutel het bericht zo versleutelen dat alleen jij, met je prive sleutel (die in Proton zit) kan lezen.
Dit maakt een hoop duidelijk. Ik begrijp het nu. Dankjewel.slijkie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
Heeft niks met directe veiligheid te maken. Puur als de ontvanger (Die geen Proton mail gebruikt) jou een PGP encrypted mail wil sturen, zal hij/zij jou publieke sleutel nodig hebben.
Je zou het achterwege kunnen laten, tenzij er iemand specifiek "encrypted" met jou zou willen mailen.
De verzender kan het met jou publieke sleutel het bericht zo versleutelen dat alleen jij, met je prive sleutel (die in Proton zit) kan lezen.
Ik vind het ook wel een beetje schraal van Proton dat je geen gebruik kan maken van SimpleLogin Premium in Proton Pass Free. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Dus ik heb even deze feature request gemaakt:Mawlana schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:32:
Het wordt al interessanter, maar Proton Mail Plus + SimpleLogin is nog steeds goedkoper dan Proton Unlimited.
Proton Pass: Allow SimpleLogin Premium subscribers to use SimpleLogin API for unlimited aliases
Via Proton Uservoice kan je stemmen voor deze feature. Of feature, de feature zit er al in. Maar het weghalen van de limiet voor reeds betalende gebruikers dan.
[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 08-08-2023 13:42 ]
๐ช๐บ Buy from EU (GoT)
Ze moeten wat verdienen hรจ, het is juist zo mooi dat ze geld vragen ipv je data. En persoonlijk (natuurlijk een mening) vind ik dat Proton niks gratis moet aanbieden.Sando schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Ik vind het ook wel een beetje schraal van Proton dat je geen gebruik kan maken van SimpleLogin Premium in Proton Pass Free. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Dus ik heb even deze feature request gemaakt:
Proton Pass: Allow SimpleLogin Premium subscribers to use SimpleLogin API for unlimited aliases
Via Proton Uservoice kan je stemmen voor deze feature. Of feature, de feature zit er al in. Maar het weghalen van de limiet voor reeds betalende gebruikers dan.
Plus, de huidige promo voor ProtonPass van $1 per maand is natuurlijk een gouden deal.
Voor $1 per maand zou ik het zeker overwegen, maar dat kan blijkbaar niet in combinatie met Mail Plus.slijkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Ze moeten wat verdienen hรจ, het is juist zo mooi dat ze geld vragen ipv je data. En persoonlijk (natuurlijk een mening) vind ik dat Proton niks gratis moet aanbieden.
Plus, de huidige promo voor ProtonPass van $1 per maand is natuurlijk een gouden deal.

"Maar โฌ 8 per maand extra", dat is gewoon meer dan het dubbele van wat ik nu betaal voor Mail Plus (โฌ 4,99).The offer you selected is not available for Mail Plus subscribers.
But you can unlock Pass Plus and all premium Proton services by upgrading to Proton Unlimited โ itโs just 8 โฌ extra per month.

Maar puur voor die feature dus he? Dan neem je er toch ProtonPass voor $1 per maand bij? Zit je op 5,99 totaal.Mawlana schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Voor $1 per maand zou ik het zeker overwegen, maar dat kan blijkbaar niet in combinatie met Mail Plus.![]()
[...]
"Maar โฌ 8 per maand extra", dat is gewoon meer dan het dubbele van wat ik nu betaal voor Mail Plus (โฌ 4,99).Ja, ik betaal momenteel per maand... Wellicht dat er een leuke Black Friday deal komt voor Unlimited/Mail Plus.
betaal per 24 maanden, dan is ultimate โฌ8, zie https://account.proton.me/pass/signup.Mawlana schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:09:
"Maar โฌ 8 per maand extra", dat is gewoon meer dan het dubbele van wat ik nu betaal voor Mail Plus (โฌ 4,99).Ja, ik betaal momenteel per maand... Wellicht dat er een leuke Black Friday deal komt voor Unlimited/Mail Plus.
Zou je dus โฌ3 extra per maand kosten, alleen wel dan meteeen voor 2 jaar.
Dat gaat dus niet. Mensen met Mail Plus komen blijkbaar niet in aanmerking voor deze aanbieding.slijkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
Maar puur voor die feature dus he? Dan neem je er toch ProtonPass voor $1 per maand bij? Zit je op 5,99 totaal.
โฌ3 extra per maand is geen eerlijke vergelijking, Mail Plus kost bij 24 maanden namelijk ook maar โฌ3,49 per maand.canonball schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:49:
[...]
betaal per 24 maanden, dan is ultimate โฌ8, zie https://account.proton.me/pass/signup.
Zou je dus โฌ3 extra per maand kosten, alleen wel dan meteeen voor 2 jaar.
Op zich wel, Simplelogin kost namelijk โฌ2,50 per maand (bij betaling per jaar). Het is dat ik een VPN heb tot medio 2025, dus dat levert geen besparing op.
Eigenlijk wel te doen ja, maar eerst even het eea aankijken. Ik zit pas sinds een maand of vier bij Proton vwb mail.

Ik betaal al jaren.
Ik heb ook Proton Unlimited.
Is het dan heel vreemd dat Proton Mail niet mijn meest gebruikte e-mail account is?
Ik bedoel, ik kan mijn Gmail wel importeren, alleen daar zie ik het voordeel niet zo van.
Het idee om mensen bedrijven mijn Proton Mail nep alias te moeten geven vind ik maar gek en ik ben dol op de Kiwi for Gmail applicatie...
Okรฉ, beetje loos bericht dit.
Keuzes maken de Mens
Edit:
...If you have a Proton Unlimited, Business, Visionary, or Family plan, the paid version of Proton Pass is already included for free with your subscription.
[ Voor 33% gewijzigd door StopEcocide op 08-08-2023 20:50 ]
Simpel, kan je 2FA secret toevoegen aan een login, dan wel. Bij mij zit het er gewoon in (Family Plan)StopEcocide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:43:
Hoe weet ik eigenlijk of ik Proton Pass Plus heb? Mag hopen van wel, want ik heb net bijna 200,- euro afgetikt voor Proton Premium. Ik ga er vanuit dat die service er dan bij zit.
Edit:
[...]
...
Ja, maar ik heb het dus ook specifiek over mensen die al geld betalen, en alleen over die รฉne feature waar ze al voor betalen, en die de concurrent al gratis aanbiedt.slijkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Ze moeten wat verdienen hรจ, het is juist zo mooi dat ze geld vragen ipv je data.
While I understand the need for business decisions, I believe that restricting the alias service already paid for by loyal customers, in the hopes that they will pay again for the same service, might not be the best approach for Proton. It could lead to customer dissatisfaction and might not align with Proton's values of providing excellent service to their existing paying customers.
I think Proton may be overplaying their hand when trying to charge users twice for the same service. I think they are pressuring users to get Proton Unlimited too hard. I think their price points are starting to focus too much on western privileged customers. I think Proton would benefit in the long term from nurturing their relationship with existing paying customers and focusing on customer satisfaction, by at least allowing access to the Premium services they pay for.
Competitor Bitwarden does support Proton's SimpleLogin service in their free version. (..) Currently, users that pay for Proton's alias service but don't yet want to pay for a password manager are more tempted to start using Bitwarden than Proton Pass because of this business decision, and I think a decision that pushes potentially future paying customers to a competitor product is not a good decision.
๐ช๐บ Buy from EU (GoT)
Ik ga even in op dat van aliases:whahas schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:20:
Ik heb Proton al jaren.
Ik betaal al jaren.
Ik heb ook Proton Unlimited.
Is het dan heel vreemd dat Proton Mail niet mijn meest gebruikte e-mail account is?
Ik bedoel, ik kan mijn Gmail wel importeren, alleen daar zie ik het voordeel niet zo van.
Het idee om mensen bedrijven mijn Proton Mail nep alias te moeten geven vind ik maar gek en ik ben dol op de Kiwi for Gmail applicatie...
Okรฉ, beetje loos bericht dit.
Je kan onderscheid maken tussen Simplelogin aliases, en standaard Proton email adres aliases.
Vaak kan het handig zijn om je profielen (use cases) te scheiden over meerdere emailadressen. Bijv. eentje voor sociale contacten, eentje voor webshops, eentje voor financiele zaken etc. Dat kan gemakkelijk met Proton aliases. Niet alleen kan je dan gemakkelijk emails automatisch categoriseren d.m.v. regels, ook kan het handig zijn tegen spam, en kan het privacy verhogend werken.
Sommige mensen krijgen bijv. dusdanig veel spam, dat het emailadres onbruikbaar wordt. (Wat sommige @outlook gebruikers ervaren.) Als je aliases gebruikt, kan je de impact van spam verkleinen, want je kan dan iets gemakkelijker een emailadres droppen. Gebruik je Simplelogin, dan wordt dat helemaal gemakkelijk, en kan je ook de bron/lek van spam achterhalen (als je voor elke webshop een unieke gegenereerde alias gebruikt). Voor belangrijke contacten (bijv. een financiele bank), zou ik geen Simplelogin alias gebruiken, omdat een bankrekening meestal net iets te belangrijk is. (En je geen onnodig KYC gezeur wilt krijgen met je bank.) Maar voor een willekeurige webshop waar je vlug even iets wilt bestellen, is een Simplelogin alias een uitstekend middel. (Wel heb je kans dat de winkelier het emailadres wat verdacht vindt.)
"Pass Plus" is een abonnementsvorm/plan waarbij je alle Proton Pass features hebt. Als je het Proton Unlimited plan hebt, heb je ook alle Proton Pass features. Proton Unlimited wordt beschouwd als een "premium" plan.StopEcocide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:43:
Hoe weet ik eigenlijk of ik Proton Pass Plus heb? Mag hopen van wel, want ik heb net bijna 200,- euro afgetikt voor Proton Premium. Ik ga er vanuit dat die service er dan bij zit.
Edit:
[...]
...
Dat is het geval. Vergeef mij mijn n00bheid, maar wat vul ik daar dan in? Heeft toch te maken met bijvoorbeeld een Yubikey app gegeneerde code?slijkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:58:
[...]
Simpel, kan je 2FA secret toevoegen aan een login, dan wel. Bij mij zit het er gewoon in (Family Plan)
Aanvulling: Proton komt wel met een fix in de volgende release. Dit soort type problemen vind je denk ik ook sneller in dergelijke nieuwe producten.
[ Voor 21% gewijzigd door Cyb op 08-08-2023 23:37 ]
StopEcocide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Dat is het geval. Vergeef mij mijn n00bheid, maar wat vul ik daar dan in? Heeft toch te maken met bijvoorbeeld een Yubikey app gegeneerde code?
:strip_exif()/f/image/d8I3YC2Ya2EpJDcKkqSLpEe7.jpg?f=fotoalbum_large)
Jep, dat zie ik. Maar wat vul ik daar in?
Wanneer je wordt gevraagd een qr-code te scannen met een authenticator app, dan wordt de 2FA secret (die in de qr-code zit) opgeslagen. Vaak kan je ook de secret handmatig kopiรซren naar je authenticator app ipv de code te scannen.StopEcocide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:59:
[...]
Als je de secrets niet hebt, dan moet je รณf een manier vinden om deze te exporteren รณf 2FA opnieuw activeren bij verschillende websites.
Zie ook https://stefansundin.github.io/2fa-qr/ .
Op werk zou ik adviseren om alles te vervangen aangezien je geen zekerheid hebt dat je geen malafide extensie hebt of hebt gehad.Cyb schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:55:
Wel aardig slordig van Proton Pass is dat het gevoelig is voor side channel attacks: de passwords worden plain-text in het geheugen geplaatst in de Firefox en Chrome extensie: https://www.reddit.com/r/..._and_usernames_in_memory/
Aanvulling: Proton komt wel met een fix in de volgende release. Dit soort type problemen vind je denk ik ook sneller in dergelijke nieuwe producten.
En totdat het opgelost is PP niet te gebruiken natuurlijk.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33ยฐ op Zuid | Twente
Als je dat ziet heb je dus Proton Pass Plus.StopEcocide schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:59:
[...]
In mijn use cases hoef ik die 2FA codes zelden in te vullen. Op het moment dat ik ze wรฉl in moet vullen en ik daarvoor mijn telefoon nodig heb voor de 2FA code, dan geeft me dat ergens een fijn / veilig gevoel.
nieuws: WhatsApp werkt aan ondersteuning voor passkeys
Hoe zit het nu?
Wanneer je passkeys gaat gebruiken zonder biometrische identificatie dan hoeft iemand alleen je code te raden en je telefoon 'mee te nemen'?
Wanneer gaat Proton passkeys ondersteunen?
Ik bedoel, ik ben helemaal niet zo'n fan van die passkeys, op de een of andere manier doet het op mij overkomen alsof het probleem verplaatst wordt.
Daarnaast heeft mijn 2FA applicatie geen vergrendeling, dus het commentaar bij dit nieuwsbericht brengt me er toe om toch eens een andere 2FA app te zoeken...
Alleen welke dan? Er zijn er zo veel.
2e aanpassing:
https://alternativeto.net/software/hde-otp-generator/
3e aanpassing:
https://2fas.com/
Lijkt me wel wat. Geen idee waarom ik die vroeger niet ben tegen gekomen. Klinkt als een fantastisch project!
4e aanpassing:
Ik kan mijn codes niet importeren HENNGE Lock, alleen de grote namen worden ondersteund.
Ach ja, dan kan ik net zo goed wachten totdat Proton Pass helemaal in orde is en alle diensten een voor een langsgaan en de secrets meteen overnemen.
Dat zijn toch maar een slordige 35 diensten.
[ Voor 78% gewijzigd door whahas op 09-08-2023 20:46 . Reden: Nieuwsbericht over whatsapp / passkeys ]
Keuzes maken de Mens
Iemand enig idee?
Edit: App opnieuw geรฏnstalleerd, probleem verholpen.
[ Voor 23% gewijzigd door StopEcocide op 14-08-2023 10:06 ]
Edit:
Is een bug en wordt aan gewerkt
[ Voor 10% gewijzigd door KL643 op 16-08-2023 14:38 ]
[ Voor 11% gewijzigd door StopEcocide op 17-08-2023 15:59 ]
Drie domeinen gekoppeld aan hetzelfde Proton account? Dat kan met een "filter", in te stellen in settings. En dan als conditie checken of de recipient als tekst jouw domein bevat.StopEcocide schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:59:
Weet iemand of er een mogelijkheid is om een domein te blokkeren? Ik heb 3 domeinen bij Proton en 1 daarvan is ooit gelekt bij een data breach. Nu krijg ik weinig spam, daar niet van, maar de spam die ik krijg is telkens op dat domein. Daar ik dat domein niet gebruik zou ik hem graag willen uitschakelen. Als jullie begrijpen wat ik bedoel...
Ik bedoel eigenlijk dat ik van de 3 domeinen (@protonmail.com / protonmail.ch / pm.me) ik er een wil 'uitschakelen', daar ik ze niet alledrie gebruik. Mijn protonmail.ch account is op een site gelekt en ik krijg daar spam uit Zwitserland op en wil dit graag uitschakelen.Cyb schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:04:
[...]
Drie domeinen gekoppeld aan hetzelfde Proton account? Dat kan met een "filter", in te stellen in settings. En dan als conditie checken of de recipient als tekst jouw domein bevat.
Dat kan met een filter, en dan als actie "spam" of "trash", met de genoemde conditie uit mijn vorige bericht.StopEcocide schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Ik bedoel eigenlijk dat ik van de 3 domeinen (@protonmail.com / protonmail.ch / pm.me) ik er een wil 'uitschakelen', daar ik ze niet alledrie gebruik. Mijn protonmail.ch account is op een site gelekt en ik krijg daar spam uit Zwitserland op en wil dit graag uitschakelen.
Zelf gebruik ik filters om Proton email adressen automatisch te koppelen groeperen in een mappen, waarbij elke adres gekoppeld is aan een map. Bijv. een map voor online shopping, etc.
Dat kan met een Sieve filter als deze:
1
2
3
4
5
| require ["fileinto", "imap4flags", "envelope"]; if envelope :is "to" "MIJN-PROTON-EMAIL-ADRES"{ fileinto "Shopping";} |
Maar je hoeft niet per se de wat ingewikkeldere Sieve code te gebruiken. Proton heeft ook simpelere filters, waar je niet echt code hoeft te gebruiken.
Bedankt voor de uitleg. Ik zal eerst zeker moeten weten dat ik geen accounts meer gebruik met het desbetreffende e-mail adres, want anders kan ik me niet meer uitschrijven voor services. Anyhowz, bedankt!Cyb schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:19:
[...]
Dat kan met een filter, en dan als actie "spam" of "trash", met de genoemde conditie uit mijn vorige bericht.
Zelf gebruik ik filters om Proton email adressen automatisch te koppelen groeperen in een mappen, waarbij elke adres gekoppeld is aan een map. Bijv. een map voor online shopping, etc.
Dat kan met een Sieve filter als deze:
code:
1 2 3 4 5 require ["fileinto", "imap4flags", "envelope"]; if envelope :is "to" "MIJN-PROTON-EMAIL-ADRES"{ fileinto "Shopping";}
Maar je hoeft niet per se de wat ingewikkeldere Sieve code te gebruiken. Proton heeft ook simpelere filters, waar je niet echt code hoeft te gebruiken.
Is dit inmiddels opgelost?Cyb schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:55:
Wel aardig slordig van Proton Pass is dat het gevoelig is voor side channel attacks: de passwords worden plain-text in het geheugen geplaatst in de Firefox en Chrome extensie: https://www.reddit.com/r/..._and_usernames_in_memory/
Is die volgende release geweest?
Ik overweeg over te stappen naar Proton Pass dit weekend, vandaar de vraag.
Keuzes maken de Mens
Gewoon alvast de $1 promo gebruiken, alles overzetten kan altijd nog na de fix. Als je wacht is de lifetime deal weg.whahas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Is dit inmiddels opgelost?
Is die volgende release geweest?
Ik overweeg over te stappen naar Proton Pass dit weekend, vandaar de vraag.
Bedankt voor de tip, alleen niet relevant, want ik heb al Proton Unlimited. Alleen mijn wachtwoorden heb ik momenteel ondergebracht bij BitWarden.slijkie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Gewoon alvast de $1 promo gebruiken, alles overzetten kan altijd nog na de fix. Als je wacht is de lifetime deal weg.
[ Voor 3% gewijzigd door whahas op 19-08-2023 16:49 ]
Keuzes maken de Mens
Daarna mis ik ook nog erg veel features, integratie qua wachtwoorden is soms matig, drive heeft geen sync functie etc.
Ik kom voornamelijk van Google producten en merk dat de integratie van hun eigen producten steeds sterker is geworden. Zo kun je dus helaas niet direct je gemaakte foto's backuppen naar proton drive. Ook de calendar vind ik bij lange niet gelijkwaardig aan Google helaas. De ontwikkeling gaat me ietwat traag. Dat maakt ook dat een 2-jarige commitment niet goed voelt.
Ik ben van plan een VPN router achter mijn internet te plaatsen (invizbox2?) zodat ook apparaten die geen proton app of config hebben, via vpn lopen. Ik begreep al van inviz support dat hun hardware niet alle opties heeft zoals in de VPN app helaas... geen serverselectie of secure core. Iemand hier ervaring mee?
Ik zie een prijs van โฌ30/maand bij een 1-maand abonnement. Maar als je weet dat je het veel langer wilt gaan gebruiken dan dat, dan zou ik gewoon meteen voor een 2-jarig abonnement gaan, dat is met โฌ20/maand een stuk goedkoper.r0bert schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:30:
maar het family account is dan weer best duur (30$). Iemand nog een idee hoe die prijs terug te brengen is, anders dan een 2-jarig commitment aan te gaan? Kortingscode of handigheidje?
Eventueel wachten tot de periode van Black Friday (24 nov), waar ze misschien kortingen geven, zoals vorig jaar ook het geval was.
Dat is een veel gevraagde feature die volgens Proton binnenkort zou moeten uitkomen.Zo kun je dus helaas niet direct je gemaakte foto's backuppen naar proton drive.
(Op je andere vragen heb ik niet direct een antwoord.)
Ik loop nu tegen iets praktisch aan dat best suf is.
Voorheen onthield BitWarden mijn Proton wachtwoord. Alleen nu doet Proton Pass dat. Of te wel, ik weet niet wat het wachtwoord voor mijn Proton account is. Dus nu moet ik dat belangrijke wachtwoord versimpelen zodat ik daarmee toegang kan krijgen tot mijn wachtwoord manager.
Dat voelt een beetje vreemd.
Het lijkt me wel noodzakelijk, want ook al heb ik nieuwe Autenticator, de Ente Authenticator, voor die paar diensten die ik liever niet bij Proton wil hebben, heb ik nogal altijd mijn wachtwoord van mijn Proton account nodig om in mijn Proton Pass te komen, mocht dat nodig zijn. Met enkel reservecodes kom ik er natuurlijk niet!
Dus ik ga binnenkort eens een veilig wachtwoord voor Proton verzinnen dat ik kan onthouden zonder dat ik het ergens hoef te noteren!
Edit:
Trouwens, als je foto's end to end wil encrypten in de cloud, dan is Ente wellicht ook interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door whahas op 13-09-2023 20:53 ]
Keuzes maken de Mens
Ik vind voor Pass de optie van een wachtwoord wel heel summier. Eventueel kun je op geschikte apparaten biometrie inschakelen, maar ik weet niet of ik dat nu moet zien als extra beveiliging of open stellen van nieuwe potentieel vector.
Kortom, er is nog werk in de winkel. Hopelijk hebben ze het tempo erin, zonder dat het ten kostte van kwaliteit gaat ๐
Ik vind dat de Firefox plug-in weinig opties heeft. Het een en ander heb ik in moeten stellen op mijn telefoon. Dat vind ik toch wel wat bijzonder.
Keuzes maken de Mens
Ik wacht nog steeds met smacht op een Safari intergratie.whahas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:33:
Ja, er is inderdaad ruimte voor verbetering!
Ik vind dat de Firefox plug-in weinig opties heeft. Het een en ander heb ik in moeten stellen op mijn telefoon. Dat vind ik toch wel wat bijzonder.
Dat hebben ze laatst in een e-mail wel beloofd.slijkie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:58:
[...]
Ik wacht nog steeds met smacht op een Safari intergratie.
Dus ik weet niet hoe moeilijk het is om een plug-in te maken voor Safari. Ik vind vooral op dat vlak Safari tegenvallen.
Keuzes maken de Mens
Klopt, ik heb nagenoeg geen plugins voor safari, alleen dit zou โnodigโ zijn. Hou het met die reden vaak op Safari. Eenvoud, geen poespas. Chrome is optie 2 als backup.whahas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:43:
[...]
Dat hebben ze laatst in een e-mail wel beloofd.
Dus ik weet niet hoe moeilijk het is om een plug-in te maken voor Safari. Ik vind vooral op dat vlak Safari tegenvallen.
Hoop dat het binnenkort is, want is nu echt lastig steeds chrome te moeten openen voor wwโden.
En Chrome? Ieuw!
Keuzes maken de Mens
Het wachtwoord van je password manager was toch altijd iets wat je moest onthouden?whahas schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:26:
Inmiddels zit ik bij Proton Pass en heb ik Bitwarden nog een tijdje als back-up.
Ik loop nu tegen iets praktisch aan dat best suf is.
Voorheen onthield BitWarden mijn Proton wachtwoord. Alleen nu doet Proton Pass dat. Of te wel, ik weet niet wat het wachtwoord voor mijn Proton account is. Dus nu moet ik dat belangrijke wachtwoord versimpelen zodat ik daarmee toegang kan krijgen tot mijn wachtwoord manager.
Dat voelt een beetje vreemd.
Het lijkt me wel noodzakelijk, want ook al heb ik nieuwe Autenticator, de Ente Authenticator, voor die paar diensten die ik liever niet bij Proton wil hebben, heb ik nogal altijd mijn wachtwoord van mijn Proton account nodig om in mijn Proton Pass te komen, mocht dat nodig zijn. Met enkel reservecodes kom ik er natuurlijk niet!
Dus ik ga binnenkort eens een veilig wachtwoord voor Proton verzinnen dat ik kan onthouden zonder dat ik het ergens hoef te noteren!
Edit:
Trouwens, als je foto's end to end wil encrypten in de cloud, dan is Ente wellicht ook interessant.
Is nu een kwestie van je Proton account dat (of allicht bij voorkeur een nieuw soortgelijk) wachtwoord geven.
Of mis ik wat?
Had altijd binnen enkele uren een antwoord. Dus niet slecht.Herax10NL schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:09:
Wat is jullie ervaring met de helpdesk van Proton? Ik heb ze afgelopen maandag een bericht gestuurd maar nog altijd geen antwoord ontvangen.
Je mist wat.Polderviking schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:18:
[...]
Het wachtwoord van je password manager was toch altijd iets wat je moest onthouden?
Is nu een kwestie van je Proton account dat (of allicht bij voorkeur een nieuw soortgelijk) wachtwoord geven.
Of mis ik wat?
Ik zat bij Bitwarden en mijn wachtwoord voor mijn Proton account is ooit gegenereerd door Bitwarden. Na mijn overstap (naar Proton Pass) is dat gegenereerde wachtwoord dus mijn hoofdwachtwoord geworden. Dus moet ik het veranderen.
Ik heb al iets leuks bedacht, maar ik moet nog nagaan of het catchy genoeg is om te onthouden.
Extra info: Ik zit dus al jaren bij Proton.
Keuzes maken de Mens
Dit verschilt wel per type subscription dat je hebt. Iemand met alleen Proton Pass kan denk ik een wat langere doorlooptijd hebben dan iemand met Proton Visionary.slijkie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:00:
[...]
Had altijd binnen enkele uren een antwoord. Dus niet slecht.
Heb zelf Proton Family.denneappel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:59:
[...]
Dit verschilt wel per type subscription dat je hebt. Iemand met alleen Proton Pass kan denk ik een wat langere doorlooptijd hebben dan iemand met Proton Visionary.
Check. En iemand die โฌ0,99 / maand betaald voor enkel Pass zal daar geen super snelle support voor kunnen verwachten vind ik.
- Is het makkelijk om onderscheid te maken tussen zakelijk en privemail? Of adviseer je daar een apart domein voor (heb er nog een ongebruikt)?
- De overige functionaliteiten zoals drive, vpn, calendar, vaultwarden ga ik zelf hosten. Is protonmail dan niet een overkill?
Als je zo'n grote overstap overweegt te maken (topoggyogg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:58:
Ik probeer (met m'n vrouw) van google en microsoft af te komen en overweeg protonmail met een eigen domein, maar heb twee vragen:Verder weet ik nog niet zo goed waar ik nog meer rekening mee moet houden, dus ongevraagd advies is altijd welkom.
- Is het makkelijk om onderscheid te maken tussen zakelijk en privemail? Of adviseer je daar een apart domein voor (heb er nog een ongebruikt)?
- De overige functionaliteiten zoals drive, vpn, calendar, vaultwarden ga ik zelf hosten. Is protonmail dan niet een overkill?
Dat zou mij de investering wel waard zijn.
En nu weer dit probleem, lekker als je net richting een situatie gaat waarbij er sprake is van een rechtszaak. Krijg nu van iedereen die ik gemailed heb de afgelopen periode de melding dat ze wel 1 of 2x een lege mail gekregen hebben.
Maar wat is een goed alternatief als je privacy in gedachten houdt?Hello,
Thank you for your message,
Kindly note that our team is aware of the issue where blank messages are being sent and they are working on resolving this as soon as possible. Therefore there is no need for the message headers. That said kindly note that at this time we cannot speculate when exactly this would be resolved. We apologize for the inconvenience.
In the meantime can you please try sending messages via a mobile browser or try waiting a bit before hitting the send button to send a message from the app?
Feel free to get back to us at any time if you have any other questions.
Heb 5 domeinen, het liefste wil ik meerdere aliassen kunnen maken zonder kosten.
Fastmail al bekeken?init6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:56:
Na iets meer dan 2 jaar op proton te hebben gezeten denk ik er over om over te stappen. Het is het allemaal net niet. Heb te veel problemen met keren dat mails niet aankomen, app die niet werkt op android, beperkte calender functionaliteit en integraties met andere platformen zoals iets als teams of google hangouts... En het is gewoon erg duur voor wat je krijgt. Wil je meerdere domeinen mag je over gaan naar Unlimited en daar zit dan ook weer een limitatie aan, wat niet erg unlimited is...
En nu weer dit probleem, lekker als je net richting een situatie gaat waarbij er sprake is van een rechtszaak. Krijg nu van iedereen die ik gemailed heb de afgelopen periode de melding dat ze wel 1 of 2x een lege mail gekregen hebben.
[...]
Maar wat is een goed alternatief als je privacy in gedachten houdt?
Heb 5 domeinen, het liefste wil ik meerdere aliassen kunnen maken zonder kosten.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Eens, en de mobiele app is echt om te janken. Tutanota zou ik ver weg van blijven.init6 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Trustpilot laat daar echt heeeeel slechte reviews van zien.
Je zou kunnen kijken naar een webhoster. Vaak (maar niet altijd) is de bepalende factor de opslag binnen je account. Zelden hebben webhosters een limiet op de aliassen en is een extra domein ook minder gedoe.init6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Maar wat is een goed alternatief als je privacy in gedachten houdt?
Dan zit je wel met het overstappen - en vooral met het migreren van een eventueel archief. Als je alle wachtwoorden ook hebt zou je die Protonmail Bridge kunnen gebruiken en met een tool als imapsync alles migreren.
Wat is voor jou belangrijk qua privacy - op mailgebied?
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
https://proton.me/mail/black-friday
vs
https://proton.me/mail/pricing
Vorig jaar hadden ze ook korting voor de 24 maande abo toch?
Klopt, vorig jaar heb ik voor 24 maanden afgesloten. De deals van vorig jaar staan hier. Ben nog steeds erg tevreden met de visie en producten van Proton.Louw Post schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:03:
Black Friday deals zijn er weer zie ik, maar alleen voor de 12 maanden lijkt het. Dan is het alsnog voordeliger om de 24 maanden te doen.
vs
Dat noem ik geen deals. De genoemde kortingen zijn ten opzichte van de maandabonnementen, dus dat geeft een behoorlijk vertekend beeld. De BF-korting voor 12 maanden Proton Unlimited is slechts vijftien euro (vergeleken met 12 maanden unlimited zonder BF).Louw Post schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:03:
Black Friday deals zijn er weer zie ik, maar alleen voor de 12 maanden lijkt het. Dan is het alsnog voordeliger om de 24 maanden te doen.
vs
Niet echt scherp in mijn ogen.
Toen was er dus ook nog geen โFamilyโ optie zo te zien.ravedek schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:44:
[...]
Klopt, vorig jaar heb ik voor 24 maanden afgesloten. De deals van vorig jaar staan hier. Ben nog steeds erg tevreden met de visie en producten van Proton.
Als er iets is wat ik vind dat echt aangepakt moet worden is een Drive client voor Mac en Linux. Het feit dat ze Windows als eerste platform hebben gekozen voor een client vind ik een slechts keuze. Privacy binnen Windows is slecht en ik geloof graag dat relatief weinig van hun klanten er gebruik van maken.
Met name als betalende klant met wat meer opslagruimte is een client echt een must. De ontwikkeling van de client voor Mac duurt inmiddels echt te lang. Syncen is nu onmogelijk en op dit moment zie ik het meer als een archief locatie. Het uploaden van een paar honderd GB is ronduit onhandig via een browser.
Mooie aannamedenneappel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:21:
Privacy binnen Windows is slecht en ik geloof graag dat relatief weinig van hun klanten er gebruik van maken.
Ik denk dat Proton prima kan inschatten wat hun klanten gebruiken รฉn in hoeverre bepaalde markten voor hen interessant zijn om aan te boren. Als dat betekent dat ze juist een client moeten maken voor WindowsPhone (
PS privacy binnen Windows is zo goed of slecht zoals je het zelf instelt, afstelt en beperkt, maar dat is niet een discussie voor dit topic zie dan bijv.: Persoonlijke Privacy Topic
Eens, ik heb al meerdere malen op X naar Proton een bericht gestuurd met de vraag waneer nou de Mac Client en de Safari Client voor Proton Pass komt. Lijkt mij toch best een grote groep.denneappel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:21:
Ik ben zeer tevreden met de diensten van Proton en betaal er dan ook graag voor.
Als er iets is wat ik vind dat echt aangepakt moet worden is een Drive client voor Mac en Linux. Het feit dat ze Windows als eerste platform hebben gekozen voor een client vind ik een slechts keuze. Privacy binnen Windows is slecht en ik geloof graag dat relatief weinig van hun klanten er gebruik van maken.
Met name als betalende klant met wat meer opslagruimte is een client echt een must. De ontwikkeling van de client voor Mac duurt inmiddels echt te lang. Syncen is nu onmogelijk en op dit moment zie ik het meer als een archief locatie. Het uploaden van een paar honderd GB is ronduit onhandig via een browser.
Ze geven dan aan dat ze ermee bezig zijn.
Kan niet snel genoeg zijn in mijn ogen. Voelt nu aan als een handicap, moet voor wachtwoorden even Chrome openen (die ik niet primair gebruik), eveneens inderdaad voor drive de web-versie gebruiken.
Ze bieden momenteel de volgende producten aan:
- email met ongelimiteerde aliases
- "Pages", waar je eventueel met andere uitgenodigen kan werken aan documenten
- calendar
- "Drive", cloud opslag
Sinds juli 2023 staat Skiff ook op PrivacyGuides:
https://www.privacyguides.org/en/email/?h=skiff#skiff-mail
https://github.com/privacyguides/privacyguides.org/pull/2108
https://discuss.privacygu...mail-email-provider/11411
Al hoewel dit niet echt de plek is om Skiff gedetailleerd te bespreken, is het wel interessant dat Proton er een concurrent bij heeft. De andere concurrenten genoemd op PrivacyGuides richten zich vaak op maar รฉรฉn product (bijv. alleen email, of alleen vpn), terwijl Skiff wel meerdere producten heeft. Maar Skiff heeft geen VPN, dus mogelijk dat ze zich beperken tot algemene office tools (email, docs, opslag), waar Proton zich breeder is (op het ontbreken van docs na).
Update: Skiff is in februari 2024 overgenomen door Notion, en is daardoor uit PrivacyGuides verwijderd. En wordt door sommigen zelfs afgeraden.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyb op 22-03-2024 11:27 ]
Ik ben benieuwd of ze ook een keer wat meer gaan moduleren in wat je afneemt.
Momenteel gebruik ik Proton echt alleen voor mail, calendar, een paar kleine files op die cloud drive en de password manager.
Ik heb dus lichtste abonnement.
Maar vooral in die laatste service zitten er wel dingen achter een paywall die ik eigenlijk gewoon wil kunnen, zoals TOTP tokens toevoegen en Creditcards toevoegen.
Dit vind ik echter onvoldoende voor een upgrade naar Unlimited, de rest van de meuk die je daar bij krijgt vind ik gewoon niet zo interessant.
Ook al eens naar family zoals het er nu bij staat zitten kijken om mijn vrouw mee te krijgen, zouden we dan wel meer op o.a. drive gaan leunen i.p.v. mijn homeserver, maar die is ook gewoon echt te duur voor een tweekoppig huishouden.
[ Voor 23% gewijzigd door Polderviking op 03-11-2023 12:55 ]
Ik ben toevallig Skiff aan het testen, meer informatie in het Privacy topic.Cyb schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:20:
Proton heeft er trouwens een concurrent bij, genaamd Skiff (USA).
Ze bieden momenteel de volgende producten aan:Skiff is in 2020 bedacht als een veilige document editing service (soort van Google Docs), en in 2021 gelanceerd. In 2022 hebben ze email en cloudopslag toegevoegd.
- calendar
- "Drive", cloud opslag
Al hoewel dit niet echt de plek is om Skiff gedetailleerd te bespreken, is het wel interessant dat Proton er een concurrent bij heeft. De andere concurrenten genoemd op PrivacyGuides richten zich vaak op maar รฉรฉn product (bijv. alleen email, of alleen vpn), terwijl Skiff wel meerdere producten heeft. Maar Skiff heeft geen VPN, dus mogelijk dat ze zich beperken tot algemene office tools (email, docs, opslag), waar Proton zich breeder is (op het ontbreken van docs na).
Persoonlijke Privacy Topic
Hier had uw reclame kunnen staan.
Persoonlijk vind ik Skiff en Proton echt 100% anders, dit is natuurlijk voor iedereen anders wat betreft de USP.Cyb schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:20:
Proton heeft er trouwens een concurrent bij, genaamd Skiff (USA).
Ze bieden momenteel de volgende producten aan:Skiff is in 2020 bedacht als een veilige document editing service (soort van Google Docs), en in 2021 gelanceerd. In 2022 hebben ze email en cloudopslag toegevoegd.
- calendar
- "Drive", cloud opslag
Proton = Zwitserland
Skiff = VS
Dus voor mij al een totaal ander bedrijf. Al zouden ze identiek dezelfde producten aanbieden, voor 50% van de kosten, zou ik alsnog voor Proton betalen.
Maar zoals ik al aangaf, dit is absoluut persoonlijk en hangt er maar helemaal af van wat de gebruiker/klant een belangrijke USP vindt.
Wacht, sinds kort gebruik ik wel Proton Pass dagelijks. Ik vind het ook wel prettig dat ik langzaamaan meer opslagruimte krijg, maar Proton Drive bevat bij mij ook nog helemaal niets. Ik weet niet goed wat ik daar in zou willen bewaren.
Je zou je dus af kunnen vragen waarom ik het heb. Ik vind het vooral fijn om te hebben. Het idee dat ik over zoiets kan beschikken wanneer het nodig mocht zijn is fijn. Het komt vast ooit wel weer voor dat ik Pandora op ga snorren en dan heb ik toch echt die VPN nodig.
Of ik wil mijn Windows gegevens van mijn iMac overzetten naar een nieuwe desktop computer, dan is zo'n Drive toch ook best handig.
Keuzes maken de Mens
Hierdoor serieus overwegen om nu echt over te stappen naar betaald Proton.
Die zal vast ook wel snel komen.
Ik gebruik nu Proton Pass een tijdje. Ik wil nu een e-mail adres opzeggen / weghalen / onklaar maken. Ik weet alleen niet hoe. Ik had zo'n tijdelijk adres gebruikt bij een webwinkel en ik krijg daar nu allemaal mailtjes van die ik niet wil. Hoe zet je dat 'uit'?
Bestaat dat e-mail adres dan nog? Ik bedoel, kan ik dan met dat adres nog steeds inloggen op die webwinkel?
Ik heb een beetje het idee dat ik het verkeerd gebruik.
[ Voor 20% gewijzigd door whahas op 11-11-2023 13:09 ]
Keuzes maken de Mens
Een "alias" in Proton Pass is opgeslagen op Proton, en gekoppeld aan je Proton account. Dat staat helemaal los van het account dat je bij de webwinkel hebt, ondanks dat het gaat om hetzelfde emailadres.whahas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:06:
Ik gebruik nu Proton Pass een tijdje. Ik wil nu een e-mail adres opzeggen / weghalen / onklaar maken. Ik weet alleen niet hoe. Ik had zo'n tijdelijk adres gebruikt bij een webwinkel en ik krijg daar nu allemaal mailtjes van die ik niet wil. Hoe zet je dat 'uit'?
Bestaat dat e-mail adres dan nog? Ik bedoel, kan ik dan met dat adres nog steeds inloggen op die webwinkel?
Als je de alias uit Proton verwijderd, dan kan Proton de berichten die je op het alias adres ontvangt, niet meer dirigeren naar je Proton emailadres. Het account op de webwinkel blijft dan nog wel bestaan, maar belangrijke emails als facturen en orderbevestigingen krijg je dan ook niet meer binnen. De webwinkel zou dan misschien op een gegeven moment ook kunnen overgaan tot verwijdering van je account. Meestal is dat geen probleem, want je kan gewoon onder een nieuwe Proton Pass alias een nieuw account maken. Maar als er incasso's gekoppeld zijn aan het webwinkel account (meestal niet het geval), moet je wel opletten dat het webwinkel account niet in verkeerde handen komt.
Als je het webwinkel account dus wilt behouden, is het gemakkelijkste om ook het Proton Pass alias te behouden, en de email notificatie instellingen van de webshop te veranderen indien mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 11-11-2023 14:05 ]
Ah, helder!Cyb schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:03:
[...]
Een "alias" in Proton Pass is opgeslagen op Proton, en gekoppeld aan je Proton account. Dat staat helemaal los van het account dat je bij de webwinkel hebt, ondanks dat het gaat om hetzelfde emailadres.
Als je de alias uit Proton verwijderd, dan kan Proton de berichten die je op het alias adres ontvangt, niet meer dirigeren naar je Proton emailadres. Het account op de webwinkel blijft dan nog wel bestaan, maar belangrijke emails als facturen en orderbevestigingen krijg je dan ook niet meer binnen. De webwinkel zou dan misschien op een gegeven moment ook kunnen overgaan tot verwijdering van je account. Meestal is dat geen probleem, want je kan gewoon onder een nieuwe Proton Pass alias een nieuw account maken. Maar als er incasso's gekoppeld zijn aan het webwinkel account (meestal niet het geval), moet je wel opletten dat het webwinkel account niet in verkeerde handen komt.
Als je het webwinkel account dus wilt behouden, is het gemakkelijkste om ook het Proton Pass alias te behouden, en de email notificatie instellingen van de webshop te veranderen indien mogelijk.
Ik ga daar niet snel meer bestellen รฉn heb niets meer lopen daar. Kan ik dan niet net zo goed gewoon het account, op die website, daar opheffen?
Ik denk wel dat ik de volgende keer dan 'toch maar gewoon' weer mijn Gmail gebruik...
Keuzes maken de Mens
Ja je kan je account opheffen. Zeker als je daar geen vervolg aankoop meer doet.whahas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:46:
[...]
Ah, helder!
Ik ga daar niet snel meer bestellen รฉn heb niets meer lopen daar. Kan ik dan niet net zo goed gewoon het account, op die website, daar opheffen?
Ik denk wel dat ik de volgende keer dan 'toch maar gewoon' weer mijn Gmail gebruik...
Het voordeel van een "wegwerpadres" is dat mocht er een lek zijn bij het betreffende bedrijf je werkelijk e-mailadres niet wordt buitgemaakt, maar alleen het wegwerpadres. Dit kan je dan afsluiten mocht er sprake zijn van een lek/spam en kan je een nieuw adres aanmaken. Als je je gmailadres gebruikt krijg je daar eventuele spam op, welke je niet makkelijk kan stoppen omdat ze je e-mail weten.
Proton geeft nog wat voordelen aan die je op hun blog kan vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door patviev op 11-11-2023 22:33 ]
Vaak bieden webshops op de website geen optie om je account te verwijderen, of je moet handmatig een email sturen met het verzoek tot verwijdering. Maar als die optie er wel is, kan je er inderdaad gewoon gebruik van maken.whahas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:46:
[...]
Ook kan het voorkomen dat de webshop een externe mailing list service gebruikt, waardoor bij het verwijderen van je webshop account, je nog steeds emails kan ontvangen, omdat je nog steeds in de externe mailing list service in een database voorkomt. (Met een beetje pech heeft de webshop niet alleen het emailadres daarin geimporteerd, maar ook n.a.w. gegevens, maar dat gaat meer over privacy.) Als er in de email een unsubscribe/uitschrijf optie aanwezig is, kan je daar ook gebruik van maken. Je schrijft je dan vooral uit uit de mailinglist, wat dus mogelijk een aparte externe service is, los van de website.
Ik zie trouwens dat Proton Pass ook een disable feature heeft, genaamd "trash", wat het niet permanent verwijdert:
https://proton.me/support/pass-email-alias#disable
Daarmee ontvang je dan ook geen emails meer, en kan je het altijd weer uit trash herstellen.
Proton Pass aliases worden vooral gebruikt om spam te minimaliseren, en privacy te verhogen. Als je te maken hebt met een webshop waarbij de uitschrijf of verwijder functie slecht werkt of niet aanwezig is, dan heb je alsnog zelf de optie om de ongewenste emails te stoppen. Dat zou je in dat geval niet hebben als je je standaard gmail had gebruikt. Dan ben je afhankelijk van de webshop i.p.v. zelf de controle te hebben. Er zijn bijv. mensen die bijv. een email service gebruiken waarbij de spamfilter dusdanig slecht werkt (bijv. die van Outlook.com), dat het gehele emailaccount praktisch gezien onbruikbaar wordt. Het overstappen op een andere standaard hoofd emailadres is vaak nog veel omslachtiger dan het steeds met aliases te werken.Ik denk wel dat ik de volgende keer dan 'toch maar gewoon' weer mijn Gmail gebruik...
Ook is mijn uitgangspunt dat elke webshop vroeg of laat gehacked wordt (via zowel een externe threat als een insider). Je emailadres komt dan dus eigenlijk sowieso een keer op de zwarte markt, waar het verhandeld wordt aan bijv. spammers. Met email aliases minimaliseer je de impact daarvan.
Verder kan Proton Pass ook privacy verhogend werken, bijv. als je niet je echte naam wilt gebruiken bij een webshop.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyb op 11-11-2023 22:43 ]
Mijn Gmail geeft geen geluid bij een binnenkomende e-mail, mijn Proton Mail wel. Dat is de reden dat ik het vervelend vind dat ik die nieuwsbrief krijg. Even kijken of ik me er gewoon voor af kan melden.
Dat afmelden is gelukt. Ik ga hier vaker gebruik van maken!
Alleen op veel plekken ben ik al geregistreerd met mijn Gmail en op veel plekken bestel ik amper. Alleen het helpt natuurlijk al een beetje wanneer je dit doet bij elke nieuwe registratie, nietwaar?
Keuzes maken de Mens
Je moet je gewoon uitschrijven van commerciรซle mails bij die webwinkel in kwestie.whahas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:06:
Wรฉl een iOS app, geen macOS app.
Ik heb ook tig aliassen op mijn eigen domein (catch-all) en via proton zelf, wordt doodgegooid met junkmail als ik niet uitkijk. En dan ook in een veelvoud.
Ben tijdens bestelprocessen altijd extra scherp op dark patterns rond abonneren op nieuwsbrieven enzo. Niet akkoord gaan met meer dan het noodzakelijke.
En als ik toch mail krijg ga ik direct naar de unsubscribe link.
Deze video is enkel beschikbaar voor inwoners van Belgiรซ.
Indien je momenteel in het buitenland bent, kan je de video bekijken, nadat je je Belgische woonplaats of identiteit bevestigd hebt.
Dit heb ik nog nooit eerder gezien met Proton VPN. Maakt niet uit welke protocol ik gebruik.
Iemand tips?
(https://www.vrt.be/vrtmax...road/6/down-the-road-s6a3)
Zet vpn aan, en gebruik een โpriveโ tabblad, zonder cookies.streamnl schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:47:
๐ค
Deze video is enkel beschikbaar voor inwoners van Belgiรซ.
Indien je momenteel in het buitenland bent, kan je de video bekijken, nadat je je Belgische woonplaats of identiteit bevestigd hebt.
Dit heb ik nog nooit eerder gezien met Proton VPN. Maakt niet uit welke protocol ik gebruik.
Iemand tips?
(https://www.vrt.be/vrtmax...road/6/down-the-road-s6a3)
Maar uit nieuwsgierigheid heb ik het geprobeerd op de telefoon maar dat mocht ook niet baten. Tenminste, niet bij Firefox, Brave en Safari
Proton Driveโs macOS app is nu in beta, nog niet publiekelijk vrrij, maar het komt dus wel dichterbij.whahas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:06:
Wรฉl een iOS app, geen macOS app.
Kan men ergens voor de beta aanmelden?canonball schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:37:
[...]
Proton Driveโs macOS app is nu in beta, nog niet publiekelijk vrrij, maar het komt dus wel dichterbij.

Op 21 december 2023 ga ik โฌ 190,38 betalen voor 24 maanden Proton Unlimited. Is dat een prijs die licht bij de huidige prijzen?
[ Voor 42% gewijzigd door whahas op 18-11-2023 12:17 . Reden: Bedrag abonnement toegevoegd. ]
Keuzes maken de Mens
Momenteel heb ik Cloud opslag bij Stack/TransIP maar die gooien de prijs omhoog naar โฌ 72,45 p/jaar , waar ik bij ProtonDrive nu een aanbieding kan pakken voor โฌ 30 (ook 500g inclusief App)
Ik gebruik de (gratis) ProtonPass en die bevalt mij eigenlijk wel dus twijfel nu om Proton Unlimited te pakken, โฌ 105 p/jaar. Is er iemand overstapt van Keepass naar ProtonPassen kan aangeven hoe dat bevallen is?
Nu twee andere vragen:
1. GROOT nadeel zijn de contacten die ik nog steeds via mijn outlook zou moeten bij/bewerken om te syncen op mijn Android, iemand een simpele tip om dit te regelen. Ik voeg niet dagelijks contacten toe maar om telkens.csv. te gaan maken en uploaden vind ik omslachtig.
2. Agenda: wij gebruiken de gezamenlijk outlook agenda voor onze gezinsuitjes/afspraken e.d.. Mijn vriendin gaat niet overstappen dus die agenda is wel cruciaal. Ik kan deze syncen met Proton maar afspraken gemaakt in mijn Proton agenda, komen NIET in de outlook agenda (althans dat lukt mij nog niet). Iemand een Tip?
Alvast bedankt
Bedoel je niet Lastpass naar ProtonPass?Maduth schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:34:
Vraagje, kan iemand zijn algemene ervaring delen met Proton? Even mijn achtergrond en wat ik belangrijk vind:
Momenteel heb ik Cloud opslag bij Stack/TransIP maar die gooien de prijs omhoog naar โฌ 72,45 p/jaar , waar ik bij ProtonDrive nu een aanbieding kan pakken voor โฌ 30 (ook 500g inclusief App)
Ik gebruik de (gratis) LastPass en die bevalt mij eigenlijk wel dus twijfel nu om Proton Unlimited te pakken, โฌ 105 p/jaar. Is er iemand overstapt van Keepass naar Lastpass en kan aangeven hoe dat bevallen is?
Nu twee andere vragen:
1. GROOT nadeel zijn de contacten die ik nog steeds via mijn outlook zou moeten bij/bewerken om te syncen op mijn Android, iemand een simpele tip om dit te regelen. Ik voeg niet dagelijks contacten toe maar om telkens.csv. te gaan maken en uploaden vind ik omslachtig.
2. Agenda: wij gebruiken de gezamenlijk outlook agenda voor onze gezinsuitjes/afspraken e.d.. Mijn vriendin gaat niet overstappen dus die agenda is wel cruciaal. Ik kan deze syncen met Proton maar afspraken gemaakt in mijn Proton agenda, komen NIET in de outlook agenda (althans dat lukt mij nog niet). Iemand een Tip?
Alvast bedankt
De Black Friday actie van Proton is โฌ 104,28 voor 12 maanden, waardoor de prijs om te verlengen goedkoper is dan de huidige actie. Heb hetzelfde en kijk ook periodiek of er betere acties zijn. Tot op heden nog niet gezien.whahas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:36:
Hoeveel abonnees heeft Proton trouwens? Is dat รผberhaupt bekend? Of zijn er schattingen?
Op 21 december 2023 ga ik โฌ 190,38 betalen voor 24 maanden Proton Unlimited. Is dat een prijs die licht bij de huidige prijzen?
Agenda kan je delen (als je een betaald account hebt), zie meer informatie over het delen op deze pagina. Om de agenda in Outlook te importeren dien je deze stap te doorlopen. Let er wel op dat alleen jij dan afspraken kan toevoegen en wijzigen.Maduth schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:34:
Vraagje, kan iemand zijn algemene ervaring delen met Proton? Even mijn achtergrond en wat ik belangrijk vind:
Ik gebruik de (gratis) LastPass en die bevalt mij eigenlijk wel dus twijfel nu om Proton Unlimited te pakken, โฌ 105 p/jaar. Is er iemand overstapt van Keepass naar Lastpass en kan aangeven hoe dat bevallen is?
Nu twee andere vragen:
Alvast bedankt
Proton Drive werkt opzich prima, maar voor mij nog niet toereikend. Mis bijvoorbeeld nog het automatisch synchroniseren via WebDAV voor mijn NAS. Nu is het alleen te gebruiken met de Drive app, werder verder wel prettig werkt.
Ik ben wel positief over Proton. Ontwikkeling lijkt voor de verschillende apps wat sneller te gaan, worden regelmatig nieuwe functies toegevoegd. Daarnaast spreekt de filosofie van Proton mij aan.
Ik heb nu Proton unlimited, en 2 domeinnamen met webhosting.
Ik heb de domeinen toegevoegd aan Proton (nog wachten tot de MC records propageren).
Nou vraag ik me af of ik dit dan ook kan doen zonder (web) hosting pakket.
Ik heb geen website oid, gebruik het pakket alleen voor email. En die gaat dus allemaal door naar Proton.
Kan ik dan mijn hosting pakket laten verlopen, en evt de domeinnamen verhuizen naar een andere registrar?
-Geen deurwaarder-
Volgens mij geen probleem. Al heb ik mijn domein toegevoegd aan SimpleLogin zodat ik makkelijk aliassen kan aanmaken. Al heb ik eerder mijn domein ook wel eens bij Proton gehad, al kan je dan niet onbeperkte e-mailadressen aanmaken. Werkt verder wel prima!Deurwaarder schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:52:
Ik heb ook een vraag, over email op je eigen domein.
Ik heb nu Proton unlimited, en 2 domeinnamen met webhosting.
Ik heb de domeinen toegevoegd aan Proton (nog wachten tot de MC records propageren).
Nou vraag ik me af of ik dit dan ook kan doen zonder (web) hosting pakket.
Ik heb geen website oid, gebruik het pakket alleen voor email. En die gaat dus allemaal door naar Proton.
Kan ik dan mijn hosting pakket laten verlopen, en evt de domeinnamen verhuizen naar een andere registrar?
Ja. Je hebt minimaal een domein registratie + DNS (name servver) nodig. Dat doen vrijwel alle toko's.Deurwaarder schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:52:
De DNS records heb je dan bij de domein toko en vervolgens komt je mail uit bij Proton.
DAVx5Maduth schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:00:
Maar niemand heeft dus nog een simpele workaround m.b.t. contacts en je android telefoon?
Even gekeken maar werkt dat of gewoon een tip?
Heb het hier werkend. Was ook overgestapt van Outlook naar Proton. Het was even puzzelen maar nu werkt het voor mij.Maduth schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:00:
[...]
Even gekeken maar werkt dat of gewoon een tip?