• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:44:
Dag iedereen. Ik ben al een paar jaar tevreden proton gebruiker. Ik loop alleen wel al de hele tijd tegen 1 probleem. De agenda's.
Ik houd prive agenda's bij in proton. Maar bij mijn werkgever en klanten zit ik vast aan outlook agenda's. Hierdoor is het krijgen van 1 overzicht extra lastig. Ik heb in het verleden geprobeert met synchronisatie tooltjes de boel in 1 overzicht te krijgen. Die miste alleen soms items waardoor er nooit vertrouwen kwam en ik nu alsnog los in beide agenda's kijk. Lopen jullie hier ook tegenaan en/of hoe hebben jullie dit opgelost?
Een optie is om je Proton agenda read-only te delen met je werk agenda, en je werk agenda read-only met je Proton. Zo kan je ze beide inzien op beide plekken. Enkel aanpassen moet dus in losse apps (of websites), maar overzicht staat in beide.

Enige nadeel is wel dat Exchange enkel 's nachts een keer de gedeelde agendas update. Maar dat is een Exchange/Microsoft dingetje.

Wel ff opletten of de links niet geindexeerd worden door zoekmachines en AI, en je links complex genoeg zijn, want iedereen met link kan je agenda inzien. Hoe makkelijk dat gaat zal aan je provider liggen. Neem dat risico dus mee in je overweging dit te doen. Ben daarom ook erg voor een fatsoenlijke integratie, dit is meer een lelijke tussenoplossing tot die er is.

[ Voor 32% gewijzigd door Cambionn op 05-04-2026 21:53 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:44:
Dag iedereen. Ik ben al een paar jaar tevreden proton gebruiker. Ik loop alleen wel al de hele tijd tegen 1 probleem. De agenda's.
Ik houd prive agenda's bij in proton. Maar bij mijn werkgever en klanten zit ik vast aan outlook agenda's. Hierdoor is het krijgen van 1 overzicht extra lastig. Ik heb in het verleden geprobeert met synchronisatie tooltjes de boel in 1 overzicht te krijgen. Die miste alleen soms items waardoor er nooit vertrouwen kwam en ik nu alsnog los in beide agenda's kijk. Lopen jullie hier ook tegenaan en/of hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb de Outlook agenda bij mijn opdrachtgever via een .ics koppeling (die kun je opzoeken in de instellingen van je Outlook account) gekoppeld aan mijn Proton Calendar. Die kun je in de instellingen van Proton Calendar toevoegen als extra agenda.

Doordat ik voor die 'import/koppeling' een andere kleur gebruik, zie ik ook eenvoudig wat een werk en wat een privé afspraak is.

Die koppeling wordt enigszins (on?)regelmatig automatisch bijgewerkt, kan paar minuten zijn of een uurtje. Maar het werkt goed genoeg voor mij en alles in 1 overzicht in de Proton Calendar (online/web of app).

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:56
Er is een nieuwe optie die bedrijven helpt om afspraken in te plannen in hun kalender. Een soort alternatief voor Calendly. Volgens mij is het enkel beschikbaar voor het Workspaces abonnement.

https://proton.me/business/blog/appointment-scheduling

[ Voor 13% gewijzigd door Bedge85 op 10-04-2026 13:05 ]

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:47
Bedge85 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:05:
Er is een nieuwe optie die bedrijven helpt om afspraken in te plannen in hun kalender. Een soort alternatief voor Calendly. Volgens mij is het enkel beschikbaar voor het Workspaces abonnement.

https://proton.me/business/blog/appointment-scheduling
Even getest met men duo plan en daar werkt het ook hoor, staat ook op de link die je stuurde trouwens.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik gebruik nu een tijdje de gratis versie van Proton Mail en neig er steeds meer naar om een mail plus of misschien nog een stapje hoger abonnement te gaan gebruiken. Daarmee hoop ik langzaam uit mijn outlook omgeving te kunnen gaan.
Grootste nadeel vind ik nu nog de beperkingen van calendar met betrekking ror het delen van agenda's. Ik ben dus heel benieuwd of de optie die hierbiven genoemd wordt ook voor mij werkt.

Het viel mij op dat Proton regelmatig aanbiedingen heeft. Is er nog een bepaalde periode in het jaar wanneer Proton de beste aanbieding heeft, bijvoorbeeld rond de feestdagen? (net zoals bijvoorbeeld Duolingo, die dan ineens de helft goedkoper is)

[ Voor 22% gewijzigd door PaT op 11-04-2026 07:37 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46
PaT schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:34:
Het viel mij op dat Proton regelmatig aanbiedingen heeft. Is er nog een bepaalde periode in het jaar wanneer Proton de beste aanbieding heeft, bijvoorbeeld rond de feestdagen? (net zoals bijvoorbeeld Duolingo, die dan ineens de helft goedkoper is)
Blackfriday is er altijd wel een goede aanbieding.

Verder zijn de prijzen gelijk ongeacht of je in euro of dollar afrekent. Dus bij afsluiten de afrekenvaluta aanpassen, levert extra voordeel op.

• Bedge85
@PaT Mail Plus en Proton Unlimited hebben 1 boekingspagina. Bij de zakelijke abonnementen kun je meerdere boekingspagina's aanmaken.

Agenda's kunnen eenvoudig gedeeld en geïmporteerd worden doormiddel van een URL die de data in ICS formaat beschikbaar stelt. De data is dan read only. Je kunt daarom niet vanuit Proton een afspraak in een Outlook agenda plaats en ook andersom is niet mogelijk om vanuit Outlook een afspraak in Proton te plaatsen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bedge85 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:05:
@PaT Mail Plus en Proton Unlimited hebben 1 boekingspagina. Bij de zakelijke abonnementen kun je meerdere boekingspagina's aanmaken.

Agenda's kunnen eenvoudig gedeeld en geïmporteerd worden doormiddel van een URL die de data in ICS formaat beschikbaar stelt. De data is dan read only. Je kunt daarom niet vanuit Proton een afspraak in een Outlook agenda plaats en ook andersom is niet mogelijk om vanuit Outlook een afspraak in Proton te plaatsen.
Dat is wel een beetje jammer. Mijn vrouw heeft ook een Outlook agenda en die zijn nu onderling gedeeld en kunnen we beide ook bewerken Ik zie haar nog niet overstappen naar Proton.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 07:26
Voor de geïnteresseerden (nrc abbo)

https://www.nrc.nl/nieuws...-nerdniche-komen-a4924552

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 15:43

Maduth

Probeersel

Ik gebruik meerdere diensten, maar ik vind het irritant dat mijn contacten niet goed te synchroniseren zijn met Proton. Ik voeg regelmatig contacten toe en verwijder ze ook weer, en die gebruik ik in verschillende chat-apps. Helaas kan ik het Proton-adresboek niet als standaard instellen, en dat vind ik jammer.

• Bedge85
Interessant interview met Andy Yen (CEO Proton), is nog recent, 8 april 2026.
YouTube: This is how US corporations manipulate our thinking

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben mn paswordmanaging een beetje aan het opschonen, lees samsungpas en google w.m. leeg trekken.
Ik heb nu de keus tussen pcloudpass, zit bij mn pdrive abo. En protonpass.
Voorlopig word proton mijn hoofd manager. (Vergelijk tussen pcloud en proton laat zien dat proton nog wat fearures heeft die niet in pcloud zitten.)

Waar ik niet zeker over ben is of proton met android apps autofill in een beetje netjes doet. Google deed dat eigenlijk best goed. Maar ja steeds meer apps zijn ook financieel of privacy belangrijker dus ik wil dat daar weg hebben. En samsungwallet is natuurlijk eh zelfde als google en je kan overnieuw beginnen als je ander merk mobiel kiest. ( was top voor beveiligde notities)
Dus, zijn er problemen met protonpass en android kwa autofill in in chrome en apps?

H

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49
@copykat , ik ben sinds een paar weken van Bitwarden overgestapt op ProtonPass. De autofill vind ik tot nog toe heel goed werken, geen aanmerkingen over. Als dat niet goed zou werken zou ik zo weer teruggaan naar Bitwarden, daar was ik heel tevreden over. Maar Proton heeft wat extra functies, zoals een integratie met SimpleLogin die ik wel heel fijn vind.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@JanW dat is goed om te horen.
Dat simpel login en zo moet ik me nog eens op inlezen. Maar fijn dat app inlog goed werkt.
Waar ik wel steeds meer overnadenk is weg migreren van google services.
Drive, paswoordmanager, email, vooral de elk webaccount eigen email is met de huidige hacks ,weer 2, ( een waar ik data zou hebben staan) iets wat email adres beheer in darkweb makkelijker maakt, hack? gewoon email en ww wissel klaar geen obsure mailtjes die je verleiden tot stupid clicking.)
Protonpass is na een leercurve wel uitgebreid genoeg om je belangrijke data uit amerikaanse invloedsfeer te halen zonder teveel in te boeten in gebruiks gemak. En met pcloud en pcloudpass (family) ernaast is gdrive ook overbodig geworden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:06
Ik heb een irritant probleem met Proton Mail. Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe laptop maar de performance van Proton Mail is allesbehalve. Zolang in een bepaalde folder blijf werkt alles goed, maar als ik verander van folder dan duurt het soms wel meer dan 1 minuut alvorens ik de content van de folder zie. Zelf heb ik de app al opnieuw geinstalleerd maar issue blijft hetzelfde. Heeft dit iets te maken met de encryptie van de mails op het nieuwe toestel en moet ik gewoon afwachten?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
quovadis25 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:19:
Ik heb een irritant probleem met Proton Mail. Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe laptop maar de performance van Proton Mail is allesbehalve. Zolang in een bepaalde folder blijf werkt alles goed, maar als ik verander van folder dan duurt het soms wel meer dan 1 minuut alvorens ik de content van de folder zie. Zelf heb ik de app al opnieuw geinstalleerd maar issue blijft hetzelfde. Heeft dit iets te maken met de encryptie van de mails op het nieuwe toestel en moet ik gewoon afwachten?
Moeilijk te onderzoeken als we niet weten welk besturingsysteem en versie van de app je gebruikt. Als je iets meer details kan delen, graag!

Have you tried turning it off and on again?

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:06
Meer dan terechte opmerking. Het betreft macOS 26.4.1 met proton mail app versie 1.12.1 (dacht ik, ik check straks nog eens als ik de Mac bij de hand heb). Dit zijn dezelfde software versies als op mijn vorig toestel waar ik dus geen enkele vorm van latency (als je het zo kunt noemen) heb.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb 1 2026 tot bijna nu door gelezen en wat bookmarks gemaakt. Over simpellogin.
Ik gebruik protonpass. Betaald.
Huidige login voor diverse onbelangrijkewebsites en apps enz.
Eén Dumpmail plus een wachtwoord.
Dus niks dat op dat mailadres binnenkomt is serieus te nemen.
Of voor de "gezamelijke" een gezamelijke mail. Ook vooral infospam enz.
De laatste hacks en daaruit voortkomende email verspreiding bij die gejatte databases doet me bedenken of simplelogin. ( als dat unieke aliasemailadres per login betekend) misschien handig als bescherming van mijn basisgroep email. ( idodo heeft er al 2! Verkloot hoe ze er twee hadden is me niet duidelijk.)
Afijn ik dacht om de nóg niet bekende in Darkweb af te schermen dacht ik alle webshops en leveranciers een uniek emailadres te geven. En dan via die in de gezamelijke mail te laten komen indien ze voor gezamelijk gebruik zijn. ( meeste is read only.)

Werkt dit ook met protonpass alleen of moet je de email optie we bij kopen?

Mn idee is mijn persoonlijke hoofd manager en login provider Protonpass te maken met aliassen en forwarding. En voor gezinslevel een kopie vd mn logins die voor meerdere nodig zijn pcloudpass. (Zit gratis bij pcloud) ( makkelijk delen in 1 omgeving en gebruikers vriendelijker). App logins voornamelijk , netflix enz. (Soort 2 traps manager zegmaar.)
(Voornamelijk omdat Protonpass nu nog voorop loopt ten aanzien van pcloudpass ,die al stuk verbeterd is maar nog niet on par met protonpass features.) Ik wil vooral kijken of dat alias email een echte meerwaarde is en meteen en beetje vergelijken.

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 13:42
copykat schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:20:
Ik heb 1 2026 tot bijna nu door gelezen en wat bookmarks gemaakt. Over simpellogin.
Ik gebruik protonpass. Betaald.
Huidige login voor diverse onbelangrijkewebsites en apps enz.
Eén Dumpmail plus een wachtwoord.
Dus niks dat op dat mailadres binnenkomt is serieus te nemen.
Of voor de "gezamelijke" een gezamelijke mail. Ook vooral infospam enz.
De laatste hacks en daaruit voortkomende email verspreiding bij die gejatte databases doet me bedenken of simplelogin. ( als dat unieke aliasemailadres per login betekend) misschien handig als bescherming van mijn basisgroep email. ( idodo heeft er al 2! Verkloot hoe ze er twee hadden is me niet duidelijk.)
Afijn ik dacht om de nóg niet bekende in Darkweb af te schermen dacht ik alle webshops en leveranciers een uniek emailadres te geven. En dan via die in de gezamelijke mail te laten komen indien ze voor gezamelijk gebruik zijn. ( meeste is read only.)

Werkt dit ook met protonpass alleen of moet je de email optie we bij kopen?

Mn idee is mijn persoonlijke hoofd manager en login provider Protonpass te maken met aliassen en forwarding. En voor gezinslevel een kopie vd mn logins die voor meerdere nodig zijn pcloudpass. (Zit gratis bij pcloud) ( makkelijk delen in 1 omgeving en gebruikers vriendelijker). App logins voornamelijk , netflix enz. (Soort 2 traps manager zegmaar.)
(Voornamelijk omdat Protonpass nu nog voorop loopt ten aanzien van pcloudpass ,die al stuk verbeterd is maar nog niet on par met protonpass features.) Ik wil vooral kijken of dat alias email een echte meerwaarde is en meteen en beetje vergelijken.
Er is reeds heel wat geschreven over het alias gebruik. Ik kan je adviseren deze twee reacties te lezen hoe zij het opzetten, en ook mijn inspiratie waren een hele tijd terug, van @Cyb en @Ferruginous Hwk
Cyb in "Het algemene Proton topic"
Ferruginous Hwk in "Het algemene Proton topic"

Het alias gebruik kost iets meer tijd dan regulier mailen, maar wel zo handig. Geef iets meer geld uit aan een of meerdere domeinen.
Door het gebruik van alias zal je zien hoeveel apps, webshops, leveranciers je mail adres hebben.
Succes.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mijn eerste idee is vooral mn emailadressen minder rondstrooien.
Ik heb er al meerdere email adressen die op basis van gebruik een "low profile" hebben ( niet of nauwelijks outgoing zijn) en 3 die al redelijk vollopen met goedbedoelde commerciele informatie. ( je zou t spam kunnen noemen. 😅)
( ik doe nu regelmatig een rondje select &delete van binnenkomende shit)
Overigens is mijn andere "vraag" , stel ik verander overal mn emailadres in een account is dat oude email adres dan uit hun database verwijderd? ( bedrijven mogen geen onnodige persoons/prive gegevens bewaren vd wet maar kan je daar van uitgaan?
Anders heeft t ook weinig nut om nu achteraf protonmail adressen te planten in bestaande accounts..😅 op hackdetectie na dan.

• Bedge85
copykat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:08:
Overigens is mijn andere "vraag" , stel ik verander overal mn emailadres in een account is dat oude email adres dan uit hun database verwijderd? ( bedrijven mogen geen onnodige persoons/prive gegevens bewaren vd wet maar kan je daar van uitgaan?
Vaak wel, maar hoeft niet. Dat hangt ervanaf hoe het systeem is ontwikkeld.

Bij het verwijderen van een account is het slim om eerst nieuwe adres gegevens in te voeren en een nieuw email adres. Als de organisatie dan over x aantal jaar een datalek heeft worden niet je echt gegevens gevonden in het lek.

• Bedge85
Gisteren bezig geweest met Web Key Directory (WKD). Dit is een manier om publieke PGP sleutels te delen. Het voordeel van WKD is dat een ander kan achterhalen of je email PGP ondersteunt en wat de bijbehorende publieke sleutel is. Zonder WKD moet je je sleutel eerst via een andere weg uitwisselen voordat je versleuteld PGP berichten kunt uitwisselen met een ander email adres dat PGP ondersteunt.

Proton ondersteunt WKD op al hun eigen proton domeinen. Dit kun je testen door op https://www.webkeydirectory.com/ je proton email adres in te vullen. Als je een eigen domein gebruikt moet je WKD zelf opzetten voor je domein. Hiervoor kun je https://keys.openpgp.org/ gebruiken. Wat je dan moet doen is.
1. Download je publieke sleutel op https://account.proton.me/mail/encryption-keys#addresses
2. Upload je publieke sleutel op https://keys.openpgp.org/upload
3. Maak DNS CNAME record aan op openpgpkey.example.com die verwijst naar wkd.keys.openpgp.org.
4. Wanneer je nu test@example.com invult op https://www.webkeydirectory.com/ zie je dat ook je custom domein ondersteuning heeft voor WKD.

Als je ooit je OpenPGP sleutel wijzigt of overstapt naar een email provider die geen OpenPGP ondersteunt moet je je publieke sleutel aanpassen of verwijderen via https://keys.openpgp.org/manage en de openpgpkey.example.com record verwijderen uit je DNS.

• Bedge85
Proton mail kan nu ook gebruikt worden met een Post Quantum encryptie algoritme
https://proton.me/blog/introducing-post-quantum-encryption.

Volgens mij is deze wijzeging van toepassing op Mail en niet op Proton Drive of Calendar.

• Aegir81
  • Laatst online: 19:56
Bedge85 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:08:

Volgens mij is deze wijzeging van toepassing op Mail en niet op Proton Drive of Calendar.
Bedankt om dit te delen.

Alvast een heads up voor iedereen die dit wil inschakelen:
Uw herstelmethoden worden ongeldig gemaakt: u kunt later nieuwe herstelgegevens genereren.

U moet alle Proton mobiele apps updaten: uw nieuwe sleutels werken niet op oudere app-versies.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
sindskort ook proton-mail hier. hoe kan ik 2-staps verificatie instellen voor het inloggen? ik wil een code naar mijn telefoonnummer hebben. ik kon dit niet vinden.

• Bedge85
Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:47:
sindskort ook proton-mail hier. hoe kan ik 2-staps verificatie instellen voor het inloggen? ik wil een code naar mijn telefoonnummer hebben. ik kon dit niet vinden.
2-staps verificatie kun je inschakelen op https://account.proton.me/mail/account-password#two-fa.

2-stap verificatie gaat via een app, bijvoorbeeld Proton Authenticator. Proton heeft geen ondersteuning voor een code via SMS.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Bedge85 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:25:
2-staps verificatie kun je inschakelen op https://account.proton.me/mail/account-password#two-fa.

2-stap verificatie gaat via een app, bijvoorbeeld Proton Authenticator. Proton heeft geen ondersteuning voor een code via SMS.
Gebruik hem zelf niet (heb Aegis Authenticator, kan ik zeer aanraden). Zit die Proton Authenticator niet aan je account gelinkt? Dan zou ik je Proton code ergens anders opslaan, of iig een back-up van je secret. Anders kun je jezelf straks nog buitensluiten 🙃.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Bedge85
Cambionn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Gebruik hem zelf niet (heb Aegis Authenticator, kan ik zeer aanraden). Zit die Proton Authenticator niet aan je account gelinkt? Dan zou ik je Proton code ergens anders opslaan, of iig een back-up van je secret. Anders kun je jezelf straks nog buitensluiten 🙃.
Ja, goed punt. Dat is zeker iets waar je goed over na moet denken.

[ Voor 18% gewijzigd door Bedge85 op 05-05-2026 20:47 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:47:
ik wil een code naar mijn telefoonnummer hebben. ik kon dit niet vinden.
Dat kan makkelijk gespoofed worden, wordt eigenlijk niet meer als veilige optie gezien voor MFA.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
Jazzy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:35:
[...]
Dat kan makkelijk gespoofed worden, wordt eigenlijk niet meer als veilige optie gezien voor MFA.
Inderdaad. Klantenservice tegen mij:
Regarding the prompt from Sentinel not to use a recovery address or phone, this is because you have enabled other account recovery methods that are safer: recovery phrase, recovery file, and recovery via a trusted device.

Email and phone recovery may be a vector of vulnerability for your Proton account, if either of these methods are compromised. An attacker would be able to use either of these methods to gain access to your account through a password reset action, even bypassing 2FA. Therefore, when our system identifies that you have enabled other recovery methods, it will prompt you to disabled phone and email recovery.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Vanquish92
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Bedge85 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:08:

Ze hebben de optie tijdelijk weer uit gezet wegens problemen met Proton Drive op Windows:
https://redlib.freedit.eu...um_encryption_support_in/

• Aegir81
  • Laatst online: 19:56
Cambionn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Gebruik hem zelf niet (heb Aegis Authenticator, kan ik zeer aanraden). Zit die Proton Authenticator niet aan je account gelinkt?
Nee, je kunt Proton Authenticator ook zonder account gebruiken. Je kunt de account wel gebruiken om de codes te laten synchroniseren op verschillende apparaten.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste