• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:09

sll

Ik gebruik ruim een jaar Proton Docs. In Documents heb ik toen een document aangemaakt met 5 kolommen die ik zo af en toe aanvul. De laatste maanden heb ik echter steeds meer problemen.

Zo werd het document smaller (veel white-space links en rechts op de pagina) waardoor de eerste kolommen gedeeltelijk onzichtbaar werden. Gegevens waren met CTRL-A nog wel te selecteren. Verder gebruik ik Firefox, en met deze browser kan ik niet meer echt PgUp en PgDn gebruiken. Als ik deze knoppen indruk, en het document is hoger dan de viewport, dan reageert Firefox enige tijd niet meer. Scrollen met muiswiel of scrollbalk door de pagina kan prima. Op verzoek Brave geprobeerd, en daar werkte het wel goed.

Ik heb support gemaild, en ze zouden de problemen doorgeven aan de developers, maar er zou geen feedback komen. Deze week is plotseling het eerste probleem opgelost. Hopelijk wordt het probleem met Firefox ook opgelost.

Hier gebruikers van Documents met ervaringen?

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:32
Hier ook een vraag over Proton Drive/Docs. Ik wil graag een directory met daarin een paar documenten delen met iemand anders om samen te kunnen bewerken. Het delen wil ik via een link doen en het lukt om die link te maken. Maar als ik via de link een van de documenten wil openen dan krijg ik de foutmelding: 1 item kon niet worden ontsleuteld, ongeldig toegangstoken. Ik dacht te begrijpen dat die andere persoon zelf dan geen Proton account nodig heeft. Ik test dit in een private tab van Firefox. Doe ik iets fout of heeft Proton een storing? Kon niks vinden op hun storingspagina.

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:49
@Sil Proton Docs heeft veel kinderziekten. Als je /r/ProtonDrive op reddit bezoekt zie je regelmatig mensen voorbij komen met eigenaardigheden in docs. Vooral Proton Sheets. Goed dat je het hebt gemeld bij support, dan kunnen ze het voor iedereen oplossen.

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 12:50
Mij valt op dat ik proton sheets niet ken bewerken op mijn telefoon. Is dit normaal is doe ik iets onhandigs?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KucingT schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:07:
Mij valt op dat ik proton sheets niet ken bewerken op mijn telefoon. Is dit normaal is doe ik iets onhandigs?
Klopt, dat kan niet. Proton is nogal gretig met het ondersteunen van nieuwe functionaliteiten. Helaas is de volwassenheid er vaak nog niet.

Het zal wel een defensieve move zijn, maar ik vind het toch ook zonde van hun naam; de kern van wat ze bieden (mail, kalender) zijn namelijk wel best goed. Maar ook nog met ruimte voor verbetering.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zelf ben ik geen fan van die toepassingen om het eenvoudige feit dat ik de documenten die daarmee gemaakt zijn niet kan openen met andere toepassingen. (Tenminste het is mij nog niet gelukt)

Ik wil de evt. documenten die ik in Proton Drive opsla gewoon kunnen openen met andere toepassingen. Als het geen open standaard is dan hoef ik het niet. Dat is exact de reden waarom ik bij Proton ben uitgekomen en niet bij Tuta voor e-mail (PGP). Blijkbaar vindt Proton het voor documenten dan weer geen probleem om zelf iets te bouwen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Bedge85
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. Proton heeft de bijzondere positie om aan de ene kant een bijzonder niche aan te spreken van mensen die privacy heel belangrijk vinden, en daarmee vaak ook technisch sterk onderlegd te zijn en aan de andere kant een soort van Google willen zijn wat betreft producten.

Waar ik moeite mee hebt is gebrek aan het gebruiken en ontwikkelen van openstandaarden en Interoperabiliteit.

• dirkstreepjejan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 17:03

'Happiness [is] only real when shared' - Christopher McCandless -

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bedge85 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:34:
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. Proton heeft de bijzondere positie om aan de ene kant een bijzonder niche aan te spreken van mensen die privacy heel belangrijk vinden, en daarmee vaak ook technisch sterk onderlegd te zijn en aan de andere kant een soort van Google willen zijn wat betreft producten.

Waar ik moeite mee hebt is gebrek aan het gebruiken en ontwikkelen van openstandaarden en Interoperabiliteit.
Is dat iets waar je moeite mee hebt in de bredere zin of bedoel je dat Proton daar niet voldoende in voorziet?

Ik ben namelijk wel benieuwd!

Have you tried turning it off and on again?

• Bedge85
Ik heb in brede zin moeite met gesloten systemen, niet specifiek bij Proton. Het internet is volledig gebouwd op open standaarden en ik zie het besef verdwijnen dat het gebruik van open standaarden waarde en voordelen heeft.

Als voorbeeld, een open standaard voor end-to-end-versleutelde bestandsopslag zou veel voordelen bieden. Als klant hoef je niet te wachten tot Proton een client heeft gebouwd voor jouw besturingssysteem of applicatie. Proton kan besparen op ontwikkelaars, omdat clients (denk aan rclone of FileZilla) de standaard dan kunnen inbouwen in hun eigen software. Ik zou daarom eigenlijk een open standaard met versleuteling willen voor CardDAV, CalDAV, WebDAV/FTP, etc.

Proton werkt dit in zekere zin zelfs tegen. Ik kan niet via IMAP toegang krijgen tot mijn mailbox, terwijl dit eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten kunnen als ik Thunderbird correct configureer met PGP. Je bent verplicht gebruik te maken van hun app of Proton Mail Bridge.

Hopelijk heeft dit het iets duidelijker heeft gemaakt :).

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Bedge85 Met alle respect, maar je bent gewoon niet de doelgroep van Proton. Ze hebben bewezen dat er voor mensen die privacy en beveiliging bovenaan hebben staan een duidelijk platform is. Dit sluit jouw wensen van andere open platforms niet uit gelukkig.

• Bedge85
@RoRoNL Met alle respect, dat mag ik gelukkig zelf bepalen :).

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Bedge85 Ja hoor. Als je het aanbod van Proton en de technische opzet ervan tegen het licht houd en dit vergelijkt met jouw bovenstaande bezwaren over het gesloten systeem van Proton, dan mag je gerust wat mij betreft alsnog zelf bepalen dat je tòch tot hun doelgroep behoort. Ga je gang 😎

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:25
Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:44:
@RoRoNL Met alle respect, dat mag ik gelukkig zelf bepalen :).
Bedge85 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:34:
@Ferruginous Hwk Ik heb ook wel moeite met veel keuzes van Proton en denk dat dit komt omdat ik vermoedelijk toch niet helemaal tot de doelgroep behoord. *knip*
Dat heb je al gedaan :)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
Ik heb in brede zin moeite met gesloten systemen, niet specifiek bij Proton. Het internet is volledig gebouwd op open standaarden en ik zie het besef verdwijnen dat het gebruik van open standaarden waarde en voordelen heeft.

Als voorbeeld, een open standaard voor end-to-end-versleutelde bestandsopslag zou veel voordelen bieden. Als klant hoef je niet te wachten tot Proton een client heeft gebouwd voor jouw besturingssysteem of applicatie. Proton kan besparen op ontwikkelaars, omdat clients (denk aan rclone of FileZilla) de standaard dan kunnen inbouwen in hun eigen software. Ik zou daarom eigenlijk een open standaard met versleuteling willen voor CardDAV, CalDAV, WebDAV/FTP, etc.

Proton werkt dit in zekere zin zelfs tegen. Ik kan niet via IMAP toegang krijgen tot mijn mailbox, terwijl dit eigenlijk gewoon mogelijk zou moeten kunnen als ik Thunderbird correct configureer met PGP. Je bent verplicht gebruik te maken van hun app of Proton Mail Bridge.

Duidelijk! Ook grotendeels met je eens, maar aan de andere kant is het internet ook gebouwd door academici en enthousiastelingen in een compleet andere tijd. Er werd samengewerkt aan hetzelfde doel en men kon kennelijk tot een consensus komen.

Als we dat concept nu op de huidige tijdsgeest leggen, zouden al die grote commerciële bedrijven waarschijnlijk de spelers zijn die samen aan die open standaarden werken. En dat terwijl het ook nog concurrenten zijn... Een leuk voorbeeldje daarvan op Tweakers: Niemand wil een brug slaan naar WhatsApp.

Dus misschien bespaar je dan inderdaad ontwikkelaars, maar je zit wel vast aan die open standaard waar je nooit 100% invloed op hebt. Ik weet niet of je op die manier een gezonde bedrijfsvoering kunt organiseren. Lijkt me een risico.

Ik denk dat die pioniersmentaliteit, dat noodzakelijk is voor die open standaarden, er al een tijd niet meer is.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Bedge85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:

Ik denk dat het huidige internet niet echt meer bestaat uit open standaarden. Een heel groot deel is al overgenomen door Big Tech met eigen standaarden.

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Het internet is gebouwd op open standaarden en dat is gelukkig grotendeels meestal nog steeds het geval. Al komt dat ook voor een deel door EU-wetgeving en dat overheden al jaren open standaarden eisen om een absolute vendor lock-in te voorkomen. Big tech heeft dit 'probleem' voor hun opgelost door hele goede ecosystemen te bouwen om je toch als klant te behouden.

Ik gebruik persoonlijk Protonmail al meer dan 5 jaren en ben sinds vorig jaar ook voor mijn agenda volledig over naar Proton.

Ik wil niet de fout maken dat ik onbewust van het ene ecosysteem overstap naar een ander ecosysteem en daar dan vervolgens 'gevangen' zit. Het gebruik van open standaarden voorkomt dat enigszins.

Voor e-mail en calendar heb ik besloten dat:
  • Ik alleen eigen domeinen gebruik voor e-mail;
  • De mailbox geen archiefsysteem is. Wat ik wil bewaren gaat in Paperless op mijn eigen server.
  • Ik alle afspraken maandelijks exporteer zodat ik zo min mogelijk zaken kwijtraak mocht er iets met Proton/mijn account gebeuren.
Omdat ik geen zin heb om elk document iedere keer te exporteren naar bijvoorbeeld .xlsx kies ik ervoor om de Proton apps niet te gebruiken maar alleen documenten maak met bijvoorbeeld in mijn geval Onlyoffice.

Ik kan me dus heel goed vinden in de argumenten van @Bedge85 en vind de discussie of je wel of geen goede Proton doelgroep bent beperkt relevant. Het is goed om kritisch te blijven op de ontwikkelingen van een bedrijf om niet gevangen te raken in een ecosysteem zoals dat ons jaren is overkomen bij de 'Big tech' voordat we het licht zagen. ;)

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:
Het internet is gebouwd op open standaarden en dat is gelukkig grotendeels meestal nog steeds het geval. Al komt dat ook voor een deel door EU-wetgeving en dat overheden al jaren open standaarden eisen om een absolute vendor lock-in te voorkomen. Big tech heeft dit 'probleem' voor hun opgelost door hele goede ecosystemen te bouwen om je toch als klant te behouden.
Ik ga helaas gedeeltelijk met La1974. Ik zou niet zo ver gaan om te zeggen dat het niet meer op open standaarden draait, maar wel dat die standaarden niet zo open zijn als ooit was en dat dat steeds verder degradeerd en erg in gevaar is.

Probleem is dit: Google heeft een monopoly op de browserengine markt (met Chromium). Dat zorgt dat "de meesten" op Google's engine zitten. En als Google van de standaard afwijkt, doen de meeste gebruikers dat. Wat je dan krijgt is dat als jouw website niet mee doet met de afwijking, de meeste gebruikers klagen dat jouw website niet werkt. Immers, de meeste gebruikers zijn helemaal niet bezig met de standaarden. Die willen dat het gewoon werkt en kijken niet verder dan datgene wat in hun ogen niet werkt (de website). Gevolg is dat veel website-bouwers hun sites dus bouwen op Google's wijziging en niet volgens de spec van de standaard, en dat zelfs andere engines mee moeten of als "werkt niet goed" worden afgestempelt. En voilla, Google heeft zojuust eigenhandig en alleen de "open" standaard naar wens aangepast.

Theoretisch zouden forks natuurlijk af kunnen wijken en de standaard volgen. In de praktijk gebeurd dit vrijwel niet. Hoe verder je afwijkt, hoe meer onderhoud je fork heeft bij elke update. In de praktijk worden alle niet meteen slecht ogende dingen (alla niveau dataverzameling etc) gewoon overgenomen.

Dit probleem zien we overigens met meer open standaarden, ook buiten het internet. Denk aan RCS, AOSP, etc. Alles waar iemand monopolistische posities heeft is hier gewoon heel gevoelig voor

Overigens ben ik ook fan van open standaarden, en werk ik zelf bijv. ook lekker in LibreOffice met m'n .odt's en dergelijke. Ik snap waar je weg komt. Desondanks ben ik wel fan van Proton. Hun punt is vooral om privacy makkelijk te maken voor Jan Modaal. OpenPGP goed opzetten is lastig voor veel mensen, dus doet Proton dat voor je. Veel mensen willen wel het gemak van een ecosysteem, en willen wel privacy maar niet ten kostten van dat gemak, dus probeerd Proton privacy en gemak te combineren. Dat gaat ten kostten van bepaalde vrijheden idd, maar dat is een overweging. Als je wel meer open wil én privacy, zit je vaak op het punt dat je dat prima zelf kan regelen en ook wil (met alle ongemakken). Dan ben je dus idd niet Proton's directe doelgroep. Uiteindelijk blijft wat ze doen echter ook goed voor jou. Immers, privacy en security is maar zo sterk als je zwakste schakel. Als die van Google/Microsoft/Apple/etc naar Proton gaat verbeterd dat ook jouw situatie elke keer dat je interactie hebt met ze, zelfs al is het niet perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 19-08-2026 09:33 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• MarcelGo
Het grote onderscheid tussen Proton en bv Google is voornamelijk dat ik met geld betaal voor een dienst ipv met data en dus heeft Proton ook hele andere belangen, tuurlijk ben je dan afhankelijk van Proton maar zij zijn ook afhankelijk van mij..

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Ferruginous Hwk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:

Ik gebruik persoonlijk Protonmail al meer dan 5 jaren en ben sinds vorig jaar ook voor mijn agenda volledig over naar Proton.

Ik wil niet de fout maken dat ik onbewust van het ene ecosysteem overstap naar een ander ecosysteem en daar dan vervolgens 'gevangen' zit. Het gebruik van open standaarden voorkomt dat enigszins.

Voor e-mail en calendar heb ik besloten dat:
  • Ik alleen eigen domeinen gebruik voor e-mail;
  • De mailbox geen archiefsysteem is. Wat ik wil bewaren gaat in Paperless op mijn eigen server.
  • Ik alle afspraken maandelijks exporteer zodat ik zo min mogelijk zaken kwijtraak mocht er iets met Proton/mijn account gebeuren.
Omdat ik geen zin heb om elk document iedere keer te exporteren naar bijvoorbeeld .xlsx kies ik ervoor om de Proton apps niet te gebruiken maar alleen documenten maak met bijvoorbeeld in mijn geval Onlyoffice.

Ik kan me dus heel goed vinden in de argumenten van @Bedge85 en vind de discussie of je wel of geen goede Proton doelgroep bent beperkt relevant. Het is goed om kritisch te blijven op de ontwikkelingen van een bedrijf om niet gevangen te raken in een ecosysteem zoals dat ons jaren is overkomen bij de 'Big tech' voordat we het licht zagen. ;)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meeste gebruikers van het ‘internet’ de meeste tijd doorbrengen in eco-systemen die niet gebouwd zijn met open standaarden. De meeste tijd wordt doorgebracht achter de walled gardens van big tech. Volledig gesloten met eigen api’s en datastromen.

Ja, het fundament is nog standaard maar de toepassingen op die standaard verre van en dat is toch waar de meeste gebruikers mee te maken hebben.

• MXdar2
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
MarcelGo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:19:
Het grote onderscheid tussen Proton en bv Google is voornamelijk dat ik met geld betaal voor een dienst ipv met data en dus heeft Proton ook hele andere belangen, tuurlijk ben je dan afhankelijk van Proton maar zij zijn ook afhankelijk van mij..
Het grootste onderscheid voor mij als jan modaal is dat Google een zoekfunctie heeft in zijn Android apps en dat deze bij Proton nog steeds ontbreekt in Calandar en Drive. Wat betekent een hoop geld betalen maar 2 apps hebben die met het aantal afspraken en aantal bestanden in Drive voor mij eigenlijk onwerkbaar zijn geworden. Dus ik moet daardoor helaas toch mijn privacy weer te grabbel gooien bij Google.

• MarcelGo
MXdar2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Het grootste onderscheid voor mij als jan modaal is dat Google een zoekfunctie heeft in zijn Android apps en dat deze bij Proton nog steeds ontbreekt in Calandar en Drive. Wat betekent een hoop geld betalen maar 2 apps hebben die met het aantal afspraken en aantal bestanden in Drive voor mij eigenlijk onwerkbaar zijn geworden. Dus ik moet daardoor helaas toch mijn privacy weer te grabbel gooien bij Google.
Dan snap ik niet dat je overgestapt bent.

• Bedge85
@MXdar2 Dat zijn inderdaad problemen die opgelost kunnen worden onder het adagium van Protocols, Not Platforms. Bij gebruik of ontwikkelen van open protocollen is interoperabiliteit tussen platformen mogelijk.

• MXdar2
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Dan snap ik niet dat je overgestapt bent.
Ik ging er vanuit dat zoiets basis als een zoekfunctionalteit niet ontbreekt in een Drive of calender. Of is dat heel gek gedacht.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:05

Prx

MXdar2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Ik ging er vanuit dat zoiets basis als een zoekfunctionalteit niet ontbreekt in een Drive of calender. Of is dat heel gek gedacht.
Als "jan modaal" is dat niet gek gedacht.

Als IT'ers (of in ieder geval enthousiastelingen hier op T.net) beseffen we ons maar al te goed dat niet elk stukje software 100% af is als het op de markt wordt gebracht.

Daarnaast is het voor Proton een heel stuk complexer om zoiets 'simpels' als een zoekfunctie te maken, aangezien ze werken volgens een Zero Acces-principe. Dat betekent dat Proton alleen encrypted data ontvangt van jouw devices, en ook alleen encrypted data verstuurd naar jouw devices. Elke vorm van inventarisatie en doorzoeken dient dus op het apparaat zelf uitgevoerd te worden. Dat zijn activiteiten die normaliter op de server uitgevoerd worden (die stukken krachtiger is dan -bijvoorbeeld- een smartphone) en die dan gecached kunnen worden om snel de resultaten terug te kunnen geven.

Implementatie van al dit soort functionaliteit wordt dus een stuk ingewikkelder (maar zeker niet onmogelijk hoor, dat hoor je me niet zeggen) om het client-side te doen, met vrij veel impact op het apparaat. Daar moet een balans in gevonden worden.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je een zoekfunctionaliteit wil in Drive en Calendar, die wil ik ook wel. Hopelijk gaat het er dus komen. Op de PC is die functionaliteit er overigens al gewoon, het is puur op de smartphone dat het nog niet aangeboden wordt (toch?).

https://protonmail.uservoice.com/forums/932839-proton-drive/suggestions/47049337-search-bar-for-mobile-app

https://protonmail.uservoice.com/forums/284483-proton-mail-calendar/suggestions/49036109-calendar-search-on-android-app

https://protonmail.uservoice.com/forums/945460-general-ideas/suggestions/51508925-search-missing-from-proton-calendar-mobile

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 19-08-2026 21:55 ]

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:49
Prx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Als IT'ers (of in ieder geval enthousiastelingen hier op T.net) beseffen we ons maar al te goed dat niet elk stukje software 100% af is als het op de markt wordt gebracht.

Daarnaast is het voor Proton een heel stuk complexer om zoiets 'simpels' als een zoekfunctie te maken, aangezien ze werken volgens een Zero Acces-principe. Dat betekent dat Proton alleen encrypted data ontvangt van jouw devices, en ook alleen encrypted data verstuurd naar jouw devices. Elke vorm van inventarisatie en doorzoeken dient dus op het apparaat zelf uitgevoerd te worden. Dat zijn activiteiten die normaliter op de server uitgevoerd worden (die stukken krachtiger is dan -bijvoorbeeld- een smartphone) en die dan gecached kunnen worden om snel de resultaten terug te kunnen geven.

Implementatie van al dit soort functionaliteit wordt dus een stuk ingewikkelder (maar zeker niet onmogelijk hoor, dat hoor je me niet zeggen) om het client-side te doen, met vrij veel impact op het apparaat. Daar moet een balans in gevonden worden.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je een zoekfunctionaliteit wil in Drive en Calendar, die wil ik ook wel. Hopelijk gaat het er dus komen. Op de PC is die functionaliteit er overigens al gewoon, het is puur op de smartphone dat het nog niet aangeboden wordt (toch?).

https://protonmail.uservoice.com/forums/932839-proton-drive/suggestions/47049337-search-bar-for-mobile-app

https://protonmail.uservoice.com/forums/284483-proton-mail-calendar/suggestions/49036109-calendar-search-on-android-app

https://protonmail.uservoice.com/forums/945460-general-ideas/suggestions/51508925-search-missing-from-proton-calendar-mobile
Op iphone heb ik liever de intergratie met IOS terug zodat proton weer onderdeel is van bestanden en dat je een file normaal kan bewerken. Dat is basis functionaliteit die er nooit uit had gemogen.

• MXdar2
  • Niet online
Prx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Bedankt voor de uitleg betreffende de complexiteit bij zero access in combinatie met de zoekfunctionalteit. Ik snap dat het dan wat lastiger ligt, maar aangezien de Proton mail en Pass apps op Android wel een prima zoekfunctie hebben houd ik hoop voor de toekomst van Drive en calendar.

Ik heb de linkjes gebruikt maar blijkbaar had ik de op de 1e 2 linkjes al gestemd, maar heb voor de zekerheid ook op het 3e linkje gestemd. Ook dank voor de linkjes! _/-\o_

• dirkstreepjejan
MXdar2 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Ik heb de linkjes gebruikt maar blijkbaar had ik de op de 1e 2 linkjes al gestemd, maar heb voor de zekerheid ook op het 3e linkje gestemd. Ook dank voor de linkjes! _/-\o_
Ik heb ook op alledrie de linkjes gestemd :)

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:59
Ik kan in proton calendar op mijn iPhone en iPad gewoon zoeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvXwSuDFrysYJ0S1ce5QtgS9mw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWN6iFfyEkyjRInwFmzh4opg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Tons op 20-08-2026 22:17 ]

• Bedge85
@CP1977 Er is een update over Proton Drive integratie op iOS (https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1vto5h8/a_deep_dive_on_returning_files_integration_on_ios/)

@Tons De zoek functionaliteit mist in de proton kalender app, op web kun je wel zoeken.

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:49
Bedge85 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:41:
@CP1977 Er is een update over Proton Drive integratie op iOS (https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1vto5h8/a_deep_dive_on_returning_files_integration_on_ios/)

@Tons De zoek functionaliteit mist in de proton kalender app, op web kun je wel zoeken.
Thanks, de opmerkingen onder de uitleg geven ook exact aan wat er mis gaat

“All this work should have done before, not after the SDK change.”

• Bedge85
Op Reddit is een update beschikbaar over Proton Drive : Proton Drive Roadmap for the second half of 2026

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 10:27
Die drive sync op de Mac klinkt goed, alleen lijkt mij dat niet voor mijn externe drive die aan mijn Mac hangt te werken toch?

• dirkstreepjejan

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Was al gedeeld via Reddit.. 2 posts voor je. Maar toch bedankt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 27-08-2026 21:08 ]

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:12
Ik begin me wel een beetje te vervelen aan hun "aanbiedingen" die ze via hun interface pushen.
Die is altijd hetzelfde en ik heb daar al tig keer aangeklikt dat ik die niet interessant vind.

Ik heb Duo, want mijn huishouden heb je alleen mijn vrouw en mijzelf, en elke keer als ze me een "aanbieding" geven is dat voor een Family pakket.
Ze willen me echt heel graag upsellen naar family.

Ze zien aan het feit dat ik nog geen 30 procent van de beschikbare 2TB gebruikt heb dat wij die extra ruimte niet nodig hebben en voor meer gebruikers heb ik kennelijk ook geen use-case anders had ik niet expliciet voor Duo gekozen...

Kom eens met een aanbieding die leuk is voor me.
Korting als ik op voorhand voor x jaar bijkoop ofzo. Dat deden ze vroeger nog wel eens maar dat lijkt echt helemaal klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Polderviking op 01-09-2026 12:52 ]

• Bedge85
@Polderviking Ik ben het met je eens.

Voor wat het waard is, als je naar https://account.proton.me/u/0/mail/subscription gaat en dan naar beneden scrolt zie je een optie In-app notifications waarmee je aanbiedingen in de proton interface kunt uitschakelen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een renew 'gekregen' van mijn Proton Unlimited voor €191,76 per 2 jaar afgelopen augustus. Dat maakt dus net geen €8/mnd voor de actiekorting destijds, denk niet dat ik snel overstap naar een duo als dat na 12 maand €20/mnd mag gaan kosten en het eerste jaar €12/mnd.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Polderviking schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:49:
Ik begin me wel een beetje te vervelen aan hun "aanbiedingen" die ze via hun interface pushen.
Die is altijd hetzelfde en ik heb daar al tig keer aangeklikt dat ik die niet interessant vind.

Ik heb Duo, want mijn huishouden heb je alleen mijn vrouw en mijzelf, en elke keer als ze me een "aanbieding" geven is dat voor een Family pakket.
Ze willen me echt heel graag upsellen naar family.

Ze zien aan het feit dat ik nog geen 30 procent van de beschikbare 2TB gebruikt heb dat wij die extra ruimte niet nodig hebben en voor meer gebruikers heb ik kennelijk ook geen use-case anders had ik niet expliciet voor Duo gekozen...

Kom eens met een aanbieding die leuk is voor me.
Korting als ik op voorhand voor x jaar bijkoop ofzo. Dat deden ze vroeger nog wel eens maar dat lijkt echt helemaal klaar.
Nou inderdaad, en je krijgt er nog een mail bij ook. Ik zit niet voor niets niet op Duo en Family, maar ze blijven maar met die push komen. :(

• Cambionn
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:40:
[...]

Nou inderdaad, en je krijgt er nog een mail bij ook. Ik zit niet voor niets niet op Duo en Family, maar ze blijven maar met die push komen. :(
Ook de mails kun je uitzetten in je account settings. Zelfde pagina als in-app notificaties ;).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-09 09:54
Oef, net een paar dagen geleden alles over gezet en nu al een dikke storing bij Proton : https://status.proton.me/

Jammer dat de agenda niet te syncen is op je iphone op een sjieke manier. Iemand daar een mooie oplossing voor ? (ik snap de security redenen)
Nu lijk ik daarvoor google-calender te blijven gebruiken.

• dirkstreepjejan
Ook ik ontkom als Unlimited gebruiker niet aan de push reclame. Daar betaal ik niet voor!

9 maanden geleden, zoals terug te lezen in dit topic, met veel tijd/moeite overgestapt naar een ander Proton account. Nu maar eens onderzoeken of ik bij bijvoorbeeld het Nederlandse Soverin en Aliasvault ga aanschaffen. Wel jammer dat ik dan sommige geliefde features vaarwel moet zeggen. Maar ik zie inmiddels ook wel in dat het niet 'digitaal verantwoord' is om geheel binnen 1 ecosysteem te zitten.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Cambionn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:55:
[...]

Ook de mails kun je uitzetten in je account settings. Zelfde pagina als in-app notificaties ;).
Ik weet het, maar stuur me een goede deal en niet een deal die ik al een paar keer niet genomen heb. :)

• Cambionn
  • Niet online
kevertje1977 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:59:
Oef, net een paar dagen geleden alles over gezet en nu al een dikke storing bij Proton : https://status.proton.me/
Ze zijn alweer online gelukkig :).

Ik link graag ook ff naar het bericht op Tweakers: nieuws: Proton-klanten hebben last van storing door hardware-uitval

Daar wordt in de comments gelinkt naar de breakdown van Proton wat er precies gebeurd is, plus heb ik ook wat comments gezet die wellicht wat interesante context geven. Shameless self-promotion wellicht maar die zijn een beetje uitgebreid om nu hier heen te copy-pasten.
kevertje1977 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:59:
Jammer dat de agenda niet te syncen is op je iphone op een sjieke manier. Iemand daar een mooie oplossing voor ? (ik snap de security redenen)
Nu lijk ik daarvoor google-calender te blijven gebruiken.
Ik gebruik zelf de Proton calender app als main app. Op Android komt die met mooie widgets en al. Mijn werk calendar staat daar geshared in. Die is dan wel read-only, maar die pas ik toch niet aan buiten werktijd en invites komen automatisch als niet-geaccepteerd erin.

Als je dat doet, wel ff opletten dat je de share-link zeer lastig maakt. Iedereen met die link kan je agenda in zien (en dus precies weten waar je bent en wat je doet). De link is pretty much je "wachtwoord". Ook niet doen als dat niet genoeg beveiliging is voor je situatie dus.

• Cambionn
  • Niet online
dirkstreepjejan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:00:
Ook ik ontkom als Unlimited gebruiker niet aan de push reclame. Daar betaal ik niet voor!
Ook als je het uit zet in de settings? Ik krijg dan namelijk niks meer... Nouja, een klein niet-intrusive icoontje ergens wanneer er een kortingsactie gaande is, waar je dan op kan klikken om de kortingsactie te zien.

• dirkstreepjejan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC9SFzZQFMdik5j8K_gFic9_ffU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXt4aOsdI5bCIfAfld3GEbDO.png?f=user_large Deze? Dit wist ik niet. Bedankt voor het opmerken! Alleen wil ik de andere genoemde zaken niet missen...

• Bedge85
Voor Proton Docs en Sheets staan de volgende aanpassingen nog gepland voor het einde van 2026.
  • Dark mode.
  • ODT import en export voor documenten.
  • Bewerken van sheets op mobiel.
  • Pagina einde voor documenten.
  • Tabellen toevoegen aan sheets
  • Subscript en superscript voor documenten.
Bron: https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1w77ee6/docs_sheets_whats_coming_before_2027/

• MXdar2
  • Niet online
Bij het uploaden van Google Drive mappen naar Proton Drive gaat het mis als er in een map Google docs / sheets bestanden staan. Deze kunnen blijkbaar niet naar Proton Drive worden overgezet. Ik loop nu de mappen na om te zien of er Google docs/sheets bestanden in staan en deze exporteer ik dan als pdf of ander bestandsformaat naar Proton Drive.

Heeft iemand een tip om dit effectiever aan te pakken?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@MXdar2 Gebruik je de Google Takeout route zoals beschreven op de site van Proton?
En gebruik je dan de Desktop app of de web app?

Want Google Takeout exporteert voor zover ik weet naar .docx (voor documenten) en Proton Drive zou die bestandstypes moeten ondersteunen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MXdar2
  • Niet online
blackd schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:48:
@MXdar2 Gebruik je de Google Takeout route zoals beschreven op de site van Proton?
En gebruik je dan de Desktop app of de web app?

Want Google Takeout exporteert voor zover ik weet naar .docx (voor documenten) en Proton Drive zou die bestandstypes moeten ondersteunen.
Ik gebruik de Proton Drive android app. Daarin kies ik het + knopje en kies 'map uploaden', vervolgens selecteer ik één of meerdere mappen in Google Drive en die worden dan geupload (met uitzondering van de Google docs/sheets bestanden).

Op deze wijze hoef ik de bestanden niet eerst op een computer schijf op te slaan, maar gaan ze rechtstreeks van Google Drive naar Proton Drive. Dat leek mij veiliger dan de takeout methode (Ik heb overigens ook geen Windows of Mac computer van mijzelf)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@MXdar2 ik denk dat de Google Takeout route efficiënter voor je is, al zul je daar voor het gebruikersgemak een computer voor nodig hebben, mede afhankelijk hoeveel data het om gaat.

In mijn Proton Drive app (2.27.0) kan ik geen map uploaden maar kan ik ook geen documenten van mijn Google Drive los selecteren als ik een bestand wil uploaden. Dat bevestigt jouw bevinding dat deze bestanden schijnbaar niet ondersteund worden om zo te uploaden.

Een andere optie is om een cloud dienst te gebruiken om de migratie te doen, maar het is maar de vraag hoe dat zit qua privacy.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MXdar2
  • Niet online
blackd schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:47:
@MXdar2 ik denk dat de Google Takeout route efficiënter voor je is, al zul je daar voor het gebruikersgemak een computer voor nodig hebben, mede afhankelijk hoeveel data het om gaat.

In mijn Proton Drive app (2.27.0) kan ik geen map uploaden maar kan ik ook geen documenten van mijn Google Drive los selecteren als ik een bestand wil uploaden. Dat bevestigt jouw bevinding dat deze bestanden schijnbaar niet ondersteund worden om zo te uploaden.

Een andere optie is om een cloud dienst te gebruiken om de migratie te doen, maar het is maar de vraag hoe dat zit qua privacy.
In mijn Proton Drive app 3.0.0 (beta) werkt mappen uploaden als een zonnetje. Hij upload ook zelfs onderliggende mappen, dus met behoud van mappenstructuur. Behalve dus de bestanden met het door Proton Drive niet ondersteunde Google docs/sheets formaat.

• Bedge85
Er nieuws met betrekking tot zoekfunctionaliteit in Proton Drive.
  • Zoek functionaliteit in Proton Drive begint met bestandsnamen en metadata waarna ook zoeken in documenten en foto's wordt toegevoegd.
  • Voor het zoeken in documenten en foto's wordt een centrale index gebouwd die vervolgens ook op andere apparaten te gebruiken is.
  • Daarnaast zijn ze ook aan het kijken naar semantische zoekopdrachten (dat is zoeken op basis van betekenis in plaats van exacte inhoud) voor documenten en foto's.
  • Het is waarschijnlijk dat accounts met veel data op devices met beperkte resources de zoekresultaten incompleet zullen zijn. De zoek resultaten bevat in dat geval recent gebruikte documenten en er komt een duidelijke melding dat de zoekresultaten incompleet zijn.
De originele reddit post bevat flinke hoeveelheid achtergrondinformatie en is interessant om zelf door te nemen.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste