VPN-verbod: Agressieve firewall van DPG Media

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Tweakers is steeds moeilijker bereikbaar omdat DPG media de laatste weken elke dag meer en meer VPN ip's verbant.
Access Denied
Your request was blocked by DPG Media's Web Application Firewall.
Dit is irritant. In Nederland is geen VPN-verbod en mijn privacy is voor mij principieel belangrijker dan toegang tot Tweakers of DPG media. Als ik straks na 10 refreshes van mijn VPN-ip niet meer op Tweakers kan komen, dan blijf ik uit principe weg. Ik laat me niet pesten tot het opgeven van mijn recht op privacy, zoals DPG media ook hun cookiebanners bewust treiterig had ontworpen om mensen hun rechten om niet getracked te worden te laten opgeven. Op deze manier proberen ze mensen zonder third party tracking cookies alsnog te tracken over hun website-portfolio. Misschien om te anticiperen op mogelijk geautomatiseerde cookie-afwijzing.

Ik heb gezocht, en zie dat anderen hetzelfde melden:
*knip* niet quoten uit besloten fora a.u.b.
Mijn verzoek is om Tweakers uit te zonderen van deze nieuwe vorm van tracking.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 30-07-2026 15:38 . Reden: quote uit HK weggehaald ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15

Winkiller

De Mopperpot

Goed dat je dit topic start, het was mij ook al opgevallen vd week, vreselijk irritant idd.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:43
Hier ook, gebruik een van de grote mainstream providers. Zelfs als ik hem op Amsterdam zet, krijg ik regelmatig een dergelijke melding. Niet constant overigens.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:54

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Heb je reference id's?

In het algemeen zullen we niet een vpn blokkeren omdat het een vpn is, maar omdat er heel erg veel troep vandaan komt. Security scanners, scrapers, scammers, oplichters etc. Jij bent niet de enige gebruiker van een vpn dienst (meestal), en als een van je mede gebruikers over de schreef gaat (en dat hoeft niet tweakers specifiek te zijn, maar bij een willekeurige akamai klant) dan krijgt dat adres een slechte reputatie en worden requests ervan geblocked.

Zo kregen we laatst een ddos aanval voor onze kiezen bijvoorbeeld. Meer dan 1,2 miljard extra requests in een avond tijd. Het meeste verkeer kwam van Datakamp. Een bekende VPN hoster.

[ Voor 16% gewijzigd door Kees op 30-07-2026 14:27 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39

Daniel36

Lurkin in the shadows

Ik zit standaard op Amsterdam via vpn, al jaren en de laatste tijd word ik soms geweigerd.

Meerdere keren per week zo ongeveer.

Maar eens een andere locatie proberen dan.
(y)

[ Voor 33% gewijzigd door Daniel36 op 30-07-2026 14:24 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:43
Kees schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:20:
Heb je reference id's?

In het algemeen zullen we niet een vpn blokkeren omdat het een vpn is, maar omdat er heel erg veel troep vandaan komt. Security scanners, scrapers, scammers, oplichters etc. Jij bent niet de enige gebruiker van een vpn dienst (meestal), en als een van je mede gebruikers over de schreef gaat (en dat hoeft niet tweakers specifiek te zijn, maar bij een willekeurige akamai klant) dan krijgt dat adres een slechte reputatie en worden requests ervan geblocked.

Zo kregen we laatst een ddos aanval voor onze kiezen bijvoorbeeld. Meer dan 1,2 miljard extra requests in een avond tijd. Het meeste verkeer kwam van Datakamp. Een bekende VPN hoster.
Screenshot in de DM. :)

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat IP heeft op dit moment een reputatie score van 9. De afgelopen 30 dagen zijn vanaf dat IP aanvallen uitgevoert op 237 hostnames, 132 domeinen verdeeld over 60 Akamai klanten. Eergisteren nog was dat IP onderdeel van een scan aanval op een klant van Akamai waarbij het ip in korte tijd zo'n 50.000 requests stuurde.

We zijn niet tegen VPN's, maar als er teveel troep vanaf komt dan blokkeren we die ip's wel.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kees schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Dat IP heeft op dit moment een reputatie score van 9.
voor de mensen die hier niet dagelijks mee te makken hebben

een 9 op de schaal van 1 tot 10? of 1 tot 100?
of 1 tot 10 in omgekeerde volgorde?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Kees schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Dat IP heeft op dit moment een reputatie score van 9. De afgelopen 30 dagen zijn vanaf dat IP aanvallen uitgevoert op 237 hostnames, 132 domeinen verdeeld over 60 Akamai klanten. Eergisteren nog was dat IP onderdeel van een scan aanval op een klant van Akamai waarbij het ip in korte tijd zo'n 50.000 requests stuurde.

We zijn niet tegen VPN's, maar als er teveel troep vanaf komt dan blokkeren we die ip's wel.
Oh boy, it wasn't me :+
Ik begrijp het wel, het is een static ip van een vpn-dienst.

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
jack zomer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:40:
[...]

voor de mensen die hier niet dagelijks mee te makken hebben

een 9 op de schaal van 1 tot 10? of 1 tot 100?
of 1 tot 10 in omgekeerde volgorde?
Score loopt van 1-10. Wij blocken geloof ik ip's die 9 of 10 scoren

Dus als er een aanval vanaf een IP word gezien dan krijgt die een reputatie van 10. En elke periode dat er geen ddos aanval of security scanner vanaf dat adres komt gaat de reputatie omlaag met 1.

[ Voor 11% gewijzigd door Kees op 30-07-2026 17:54 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1 good 10 bad.

oke. duidelijk, dan is 9 een duidelijk signaal

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
Bij AbuseIPDB kun je zien wat er zoal uitgespookt wordt vanaf bepaalde IP-nummers:
https://www.abuseipdb.com/check/81.19.209.53

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Jef61 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:58:
[...]

Bij AbuseIPDB kun je zien wat er zoal uitgespookt wordt vanaf bepaalde IP-nummers:
https://www.abuseipdb.com/check/81.19.209.53
Mullvad heeft meerdere IP's die volgens genoemde tool rond de 30% staan. Zoals deze op 29%:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Zie ook de servers in Amsterdam (nl-ams-wg-002, enz).

Dat zit wel Schnorr.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kees schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:20:
In het algemeen zullen we niet een vpn blokkeren omdat het een vpn is, maar omdat er heel erg veel troep vandaan komt. Security scanners, scrapers, scammers, oplichters etc.
Als je "we" zegt, bedoel je dan wij van Tweakers of wij van DPG Media? De foutmelding geeft de indruk dat DPG Media de netwerk infra regelt en dat jullie er ook maar mee te dealen hebben, net zoals de cookiemelding eerder.

Is de hoeveelheid troep toegenomen of is de tolerantie voor troep lager geworden? Ik gebruik al jááren VPNs en heb dit nog nóóit gehad bij Tweakers. Tot een paar weken geleden. Bij vlagen moet ik echt 6 keer rouleren om weer toegang te hebben. Niet eens een gratis VPN, maar bijvoorbeeld betaald ProtonVPN of Mullvad.
Jij bent niet de enige gebruiker (...) en als een van je mede gebruikers over de schreef gaat (...) worden requests ervan geblocked.
Maar het omgekeerde is ook waar. Er komen ook onschuldige (weg)gebruikers uit die (Gotthard)tunnel dus als je die gaat blokkeren dan tref je hen ook. Net als het blokkeren van Cloudflare-adressen wegens auteursrechtinbreuk ook grote aantallen onschuldige websites als Wikipedia offline kan halen, zoals onlangs in de LaLiga/Cloudflare-zaak of de Oostenrijkse zaak. Het is helaas een realiteit waar we mee moeten dealen dat niet iedere site of gebruiker een uniek ip-adres meer heeft die je zomaar kunt blokkeren. Want dan gaan zowel de good actor als de bad actor naar het volgende ip-adres.

Het zit dus mogelijk wat ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht. Ik ging er aanvankelijk van uit dat er minder misbruik werd gemaakt van betaalde VPNs. Misschien zijn ProtonVPN en Mullvad niet duur genoeg.
Heb je reference id's?
Ik heb ze eerder niet gelogged, maar als ik een paar keer expres rouleer kom ik deze tegen:
  • 0.d0f51202.1785423206.2c473c52
  • 0.d0f51202.1785423261.2c4ac039
  • 0.d0f51202.1785423334.2c4f3e4f
  • 0.e3f51202.1785423169.e79d105

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 30-07-2026 17:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Sando schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Misschien zijn ProtonVPN en Mullvad niet duur genoeg.
ProtonVPN is in de basis gratis ;)
https://protonvpn.com/free-vpn

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Die drukbezochte overbelaste gratis IPs zullen toch niet gebruikt worden voor de betaalde versie?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1