Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Aziraphale schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:05:
[...]

De snelheid zou ik niet weten, maar ik kan in de app precies instellen wat er gebackupt moet worden.
Verrek, je hebt gelijk. Ik zou durven zweren dat er alleen een aan/uit switch was. Beter!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:10
prutsger schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ik bedoelde meer dat ik meer afwegingen maak dan wel/niet Europees alternatief. In je uitleg geef je al aan dat privacy een ondergeschikt onderwerp is, maar dat neem ik wel met hoge prio mee in mijn keuze. Als het er op aan komt om te kiezen tussen een Amerikaanse robotstofzuiger (al dan niet met cloudafhankelijkheid) of een Chinese kies ik toch echt voor de Amerikaanse.1 van mijn eisen is ook dat ik hem kan aansturen via HomeAssistant dus ik heb nog meer uitzoekwerk wat niet met dit topic te maken heeft.

Doe met de volgende lijst gerust wat je wil voor de topicstart. Hopelijk past er nog wat bij >:) Uit de andere categorieën maak ik op dat CN=afgekeurd. Ik heb aan de hand van de pricewatch een aantal veelgekochte/bekende merken opgehaald en die onderzocht. Bedankt voor de Reddit-post, daar heb ik ook een aantal merken uit opgepikt.

Ik heb ook Kärcher in de lijst opgenomen. Zie het Wikipedia-stukje over hun werk 'At the beginning of the World War II, the company was involved in the defence industry and produced cabin heaters and devices for de-icing wings and tail units for the Luftwaffe, among other things'. Ik kan mij voorstellen dat dat net zo goed een reden kan zijn om ze op de afgekeurde lijst te zetten.

RobotstofzuigersInhoud
Alternatief voorOpmerkingLand
iRobotUS
SwitchbotUS
Conform criteriaOpmerkingLand🇪🇺
AEGDE🇪🇺
KärcherZie stukje over WWIIDE🇪🇺
MieleDE🇪🇺
RowentaFR🇪🇺
SamsungKR
Grijs gebiedOpmerkingLand🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand
DreameCN
EcovacsCN
EufyCN
EzvizOwned by HikvisionCN
ImouCN
MedionDE, maar owned by LenovoCN
Philipsprutsger in "Alternatieven..."CN
RoborockCN
TP-LinkCN
XiaomiCN
CN staat voor Canada, wel handig om gewoon het daadwerkelijke land er in te zetten ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:22
Ramon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:02:
[...]

CN staat voor Canada, wel handig om gewoon het daadwerkelijke land er in te zetten ;)
In de topicstart staat een legenda, CA = Canada.

Rowenta lijkt overigens AWS te gebruiken voor hun cloud dus die mag ook onder US.
https://community.home-as...ner-ht-component/244131/3

[ Voor 11% gewijzigd door prutsger op 24-03-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Topicstarter
prutsger schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
[...]

In de topicstart staat een legenda, CA = Canada.

Rowenta lijkt overigens AWS te gebruiken voor hun cloud dus die mag ook onder US.
https://community.home-as...ner-ht-component/244131/3
Yup. Ik hou de ISO-norm aan: Wikipedia: List of ISO 3166 country codes

Ik zie dat Jerie in de post verwijst naar TLD. Even rechtrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 24-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-05 23:26

SPT

BaseBoyNL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Ik dacht dat Axis was overgenomen door Canon of vergis ik me?
Klopt, maar Japan hoort toch ook bij de 'veilige' westerse landen in deze lijstjes? Axis verdient inderdaad niet het 'Europa' label, omdat het een Japanse moeder heeft. Wat echter juist weer een plus is voor Axis, is dat zij niet in China produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:29

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Laten we dit topic een beetje algemeen proberen te houden. Als je vragen hebt over een specifieke dienst, open dan graag even een eigen topic in het relevante subforum. Bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik kwam nog geen overzicht tegen voor VPN diensten als ik het goed heb gezien in dit topic.

Kwam de tegen op reddit en zag dat ik PIA een Amerikaans dienst had wat ik dus niet wist.
Toch maar over op een ander als deze verlopen is en misschien is het ook wat voor dit topic?

https://www.reddit.com/r/...atives_majority_european/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ollie1965 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:37:
Voor beveiligingscamera's
Canon (JP) https://global.canon/en/c...-business/imaging-gr.html
Axis (SE), sinds 2015 onderdeel van Canon https://www.axis.com

Goed genoeg?

EDIT

En natuurlijk niet te vergeten, Duitse degelijkheid.
Mobotix (DE) https://www.mobotix.com/de/warum-mobotix
Bump, wel of niet toevoegen?
@Jerie @Anoniem: 2184602

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bump terug! Ik heb momenteel even een verwerkingsstop omdat we nog geen oplossing hebben voor de openingspost wat betreft splitsing van data. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vanavond ga ik ermee aan de gang.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Yup. Ik hou de ISO-norm aan: Wikipedia: List of ISO 3166 country codes

Ik zie dat Jerie in de post verwijst naar TLD. Even rechtrekken.
Specifiek: Wikipedia: ISO 3166-1 alpha-2

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 07:55
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Bump terug! Ik heb momenteel even een verwerkingsstop omdat we nog geen oplossing hebben voor de openingspost wat betreft splitsing van data. ;)
Misschien een idee om de informatie in een git wiki te zetten en het hier te bespreken? Heb het idee dat de lijst nog een stuk langer kan gaan worden en dat je dan later weer tegen het probleem aanloop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
BaseBoyNL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Misschien een idee om de informatie in een git wiki te zetten en het hier te bespreken? Heb het idee dat de lijst nog een stuk langer kan gaan worden en dat je dan later weer tegen het probleem aanloop?
Het bezwaar wat ik daarmee heb, is dat het dan buiten het forum om gaat. Het werpt een drempel op waarbij mensen sneller afhaken vermoed ik. Er waren immers al lijstjes van tech alternatieven online voordat we met dit topic begonnen. En ik vermoed dat het topic juist zo goed scoort vanwege dit format.

Ik denk dat het vanaf nu alleen maar een mindere ervaring kan worden door uitbreiding van de lijst. Alleen welke manier is het minst ingrijpend?

Een idee om het binnen dit topic te houden:
  1. Bouw de openingspost om tot inhoudsopgave.
  2. We bieden templates aan.
  3. Gebruikers en/of Jerie en ik posten ingevulde templates.
  4. Posts die volledig zijn "pinnen" we en nemen we op in de inhoudsopgave.
  5. Gebruikers kunnen die posts overnemen en aanvullen waarna we die post pinnen en het origineel "unpinnen".
  6. Om als gebruiker de volledige lijst te zien, zet je "gepinde posts" aan.
Zeker niet optimaal, maar dit kan wel zorgen voor meer interactie en samenwerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 25-03-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik denk ook dat dit langzaamaan (te) groot wordt voor Tweakers. Ikzelf zie het eerder dezelfde kant op gaan zoals https://www.privacytools.io
Een website (!) waar wij en mensen buiten Tweakers, informatie kan ophalen en dat we hier de inhoud bespreken.

En dat we over enkele jaren een interview op de lezen, met de oprichters. Die toevallig ook Tweakers zijn. :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:38
Pocketbook kan denk ik ook toegevoegd worden aan de e-reader lijst? Zit in Zwitserland zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 09:48
streamnl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:07:
Ik denk ook dat dit langzaamaan (te) groot wordt voor Tweakers. Ikzelf zie het eerder dezelfde kant op gaan zoals https://www.privacytools.io
Een website (!) waar wij en mensen buiten Tweakers, informatie kan ophalen en dat we hier de inhoud bespreken.

En dat we over enkele jaren een interview op de lezen, met de oprichters. Die toevallig ook Tweakers zijn. :+
Ja, daar lijkt het wel op, wellicht makkelijker om een publieke spreadsheet hiervoor te gebruiken en op te nemen als link in de startpost?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
streamnl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:07:

@CasterTroy

Reeds aangeven en daarnaast niet per se mee eens. Ik werk mee aan het Go European platform/database. Maar dat heeft een andere focus en een breder publiek. Daar ga je niet de nuances vinden die we hier bespreken. Met een nieuw platform oprichten i.v.m. te groot voor Tweakers en ander publiek aanboren, ga je tegen datzelfde probleem aanlopen.

Breder publiek > minder complexiteit en minder ruimte voor nuances. Juist iets wat ik waardeer aan dit topic en wat dit topic uniek maakt ten opzichte van alternatieven.

Ik weet niet zo goed wat beter is. Als iedereen zijn eigen platform/standaard maakt dan krijg je nooit 1 platform.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:47:
[...]

@CasterTroy

Reeds aangeven en daarnaast niet per se mee eens. Ik werk mee aan het Go European platform/database. Maar dat heeft een andere focus en een breder publiek. Daar ga je niet de nuances vinden die we hier bespreken. Met een nieuw platform oprichten i.v.m. te groot voor Tweakers en ander publiek aanboren, ga je tegen datzelfde probleem aanlopen.

Breder publiek > minder complexiteit en minder ruimte voor nuances. Juist iets wat ik waardeer aan dit topic en wat dit topic uniek maakt ten opzichte van alternatieven.

Ik weet niet zo goed wat beter is. Als iedereen zijn eigen platform/standaard maakt dan krijg je nooit 1 platform.
Wat er ook besloten wordt... ik neem mijn petje af voor jullie met hetgeen wat jullie nu al gedaan hebben.
Mijn complimenten aan jullie alle _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLVIAEV0cynnHA_x95eTwiq_BRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCGXNfRIQBtLwpM1pfCCbSrL.png?f=fotoalbum_large

Heb m'n Bitwarden wachtwoordenkluis omgezet van .com naar de .eu variant.
Toch maar eens checken waar Bitwarden.eu dan staat. Dit is dan wel weer jammer.

Maar mogelijk staan ze alsnog wel in EU en zit Cloudflare er voor i.v.m DDOS-protectie e.d.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:46

DevWouter

Creator of ThenNext

ThinkPad schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:44:
[Afbeelding]

Ik wilde mijn Bitwarden wachtwoordenkluis omzetten van de .com naar de .eu variant.
Maar dit schiet dus ook niet op zo... :-(
Dat is een Cloudflare IP adres. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:51
ThinkPad schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:44:
[Afbeelding]

Heb m'n Bitwarden wachtwoordenkluis omgezet van .com naar de .eu variant.
Toch maar eens checken waar Bitwarden.eu dan staat. Dit is dan wel weer jammer.

Maar mogelijk staan ze alsnog wel in EU en zit Cloudflare er voor i.v.m DDOS-protectie e.d.
Je kunt het nog altijd selfhosten. Zowel Bitwarden zelf als via de 3th party compatible implementatie Vaultwarden

Overigens zijn de IPs als ik het goed zie van Cloudflare? Kan nog steeds betekenen dat de opslag en what not in Europa gebeurd. En mogelijk (/waarschijnlijk?) dat Cloudflare "die oplossing" gebruikt waarbij hetzelfde IP adres naar meerdere servers over de hele wereld kan routeren (Googles 8.8.8.8 of Cloudflares 1.1.1.1 DNS servers zullen ook niet maar letterlijk 1 server zijn). Dus dan is de kans nog steeds best groot dat die IP adressen dan een Cloudflare server in je eigen regio gebruiken, en het verkeer sturen naar een server die in Europa staat.

En last but not least: bij Bitwarden is (zo goed als) alla data end to end encrypted. Alleen de client, waar je het master password hebt ingevuld, kan de data ontsleutelen. Zelfs als een hacker aan de volledige database komt kan die totaal niks met de data.

En vanuit het oogpunt van "geen Amerikaanse diensten", blijft Bitwarden natuurlijk nog steeds een Amerikaans product. Onafhankelijk waar de data staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
CasterTroy schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op, wellicht makkelijker om een publieke spreadsheet hiervoor te gebruiken en op te nemen als link in de startpost?
Zou kunnen. Dat zou dan waarschijnlijk als volgt werken: link naar database met wat voorbeelddata uit de openingspost.

Je zult meer moeten klikken. Daarentegen wel meer opties voor filtering en secundaire labels en meer toelichting. Ik weet nog niet of we dit zien zitten.

Ter info: de tabellen 'wachtwoordmanagers' en 'vertalen en taal' bevatten groeperingen die niet standaard uitgeklapt kunnen worden. Voor de hiërarchie is groeperen gewenst, voor het overzicht en snelheid niet en zou je misschien met labels moeten werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 27-03-2025 22:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:41
Het heeft even geduurd maar mijn abonnement op ChatGPT is opgezegd en ik heb een account op Le Chat. Deze AI van Mistral is (op dit moment) ook een stuk sneller met het tonen van resultaten dan Chat GPT.
Wat wel jammer is is dat een Le Chat Pro alleen met een credit/debitcard betaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
Ik maakte een voorstel voor een lijstje van muziekdiensten, ik kopieerde een tabel uit de eerste post.

MuziekInhoud
Apple MusicUS
Google MusicUS
TidalUS
DeezerFR
🇪🇺
SoundcloudDE
🇪🇺
QobuzFR
🇪🇺
SpotifyGoogle Cloud voor dataSWE
🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand

[ Voor 7% gewijzigd door Aegir81 op 30-03-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Voor mij zou dan Spotify toch afvallen, want gebruikt google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
idef1x schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:43:
Wat gebruikt deezer tegenwoordig eigenlijk? In het verleden hadden die ook wel eens gebruik gemaakt van Google Cloud meen ik. Soundcloud in ieder geval jaren geleden Amazon Web Services... Qobuz ook voor streaming (gebruikt AWS)... hoe dat nu zit weet ik allemaal niet. Zijn al die services overgestapt weg van AWS/Google/Azure...

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37

Rhapsody

In Metal We Trust

Er is ook nog Qobuz, streamingsdienst met Franse oorsprong.

@begintmeta is me net voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Rhapsody op 29-03-2025 22:20 ]

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:51:
[...]

En vanuit het oogpunt van "geen Amerikaanse diensten", blijft Bitwarden natuurlijk nog steeds een Amerikaans product. Onafhankelijk waar de data staat.
Bitwarden gebruikt al sinds begin Azure, en Azure zit ook in EU. Als je zelf host, dan is het volledig FOSS (al heb je dan geen ondersteuning). Linus Torvalds woont al jaren in VS, al is hij een Fin (specifiek Zweedstalige minderheid). Hoe dan ook is de Linux kernel een internationaal project. In het geval van Bitwarden zit er een Amerikaansee LLC achter, en dat bedrijf is van de Amerikaanse main dev. Bovendien is de default experience niet self-hosted. Dus dat waren in het begin van dit topic twee makkelijke redenen om te zeggen Amerikaans.

Als iets volledig FOSS is en je kunt het ook nog self-hosten dan is dat wat mij betreft internationaal. Toch zou ik het niet als zodanig willen zetten, puur om verwarring te voorkomen. Vandaar dat VaultWarden bij de opmerking staat. Wel is het makkelijk door een Europees bedrijf te forken / ondersteunen (zie bijvoorbeeld OPNsense, die PFsense forkten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Jerie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Bitwarden gebruikt al sinds begin Azure, en Azure zit ook in EU. Als je zelf host, dan is het volledig FOSS (al heb je dan geen ondersteuning). Linus Torvalds woont al jaren in VS, al is hij een Fin (specifiek Zweedstalige minderheid). Hoe dan ook is de Linux kernel een internationaal project. In het geval van Bitwarden zit er een Amerikaansee LLC achter, en dat bedrijf is van de Amerikaanse main dev. Bovendien is de default experience niet self-hosted. Dus dat waren in het begin van dit topic twee makkelijke redenen om te zeggen Amerikaans.

Als iets volledig FOSS is en je kunt het ook nog self-hosten dan is dat wat mij betreft internationaal. Toch zou ik het niet als zodanig willen zetten, puur om verwarring te voorkomen. Vandaar dat VaultWarden bij de opmerking staat. Wel is het makkelijk door een Europees bedrijf te forken / ondersteunen (zie bijvoorbeeld OPNsense, die PFsense forkten).
Ik was mij op het moment van die reactie niet bewust ervan dat die ook in de TS stond, onder grijs gebied.

In any case. Mijn mening is dat Bitwarden een product van een commercieel bedrijf is en ook door dat bedrijf ontwikkelt wordt. Alleen publiceren ze de broncode. Maar 90% van de ontwikkeling wordt volgens mij door Bitwarden zelf gedaan. Hetzelfde als dat het IMO een grijs gebied is om Android (/AOSP) of Chromium open source te noemen. In dit geval zijn beide "gesticht" door Google (incl. een closed source spin als "Android met Google Play services" dat de defacto standaard is en Chrome dan). En Google is nog steeds degene die er de grootste richting aan geeft (denk ik. En zie bv ook dat artikel van afgelopen week dat Google hun interne ontwikkelingen minder vaak/snel gaat delen met AOSP).

Een Linux kernel daarentegen zit niet direct een bedrijf achter. Ja, er zijn (veel!) bedrijven die er aan mee werken. Maar het wordt niet direct beheert door een bedrijf en de bedrijven die er aan ontwikkelen zijn "gelijk" aan elkaar en aan de individuen. En contributies worden naar mijn idee ook gedaan op naam van de persoon en zo behandeld, en niet als "bedrijf X heeft feature Y ontwikkeld", maar "persoon A & B, die toevallig werkzaam zijn bij X, hebben feature Y ontwikkeld". Andere dynamiek dus.

Je zou het mogelijk ook / wel kunnen indelen op basis van "wie mag pull requests mergen?". Ik ga er even vanuit dat dat bij een Bitwarden alleen Bitwarden devs zijn. Terwijl bij een Linux dat vele personen zijn en een mix van echt "hobbymatige individuen" en werknemers van legio bedrijven. En daarmee maak je dan ook niet onderscheid op basis van een "open source of niet" maar wie er daadwerkelijk controle heeft over het project. Als alleen medewerkers van een/hetzelfde bedrijf kunnen mergen (of ze hun approval moeten geven) dan heeft dat bedrijf uiteindelijk dus nog 100% controle over het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
Ja, terechte opmerking. Maar het is wel 'meer' Europees dan Googles of Apples programma's. Ik zette het voorlopig in de grijze zone.

@begintmeta & @Rhapsody : Bedankt, ik voegde Qobuz toe aan mijn voorstel. Ik probeer ook uit te vinden waar alle diensten hun muziek/data bewaren en voeg het toe.

Update 1: Qobuz gebruikt Amazon - https://community.qobuz.c...buz-flies-into-the-clouds

Update 2: Soundcloud gebruikt ook Amazon - https://www.linkedin.com/...y-soundcloud-devesh-kumar

[ Voor 22% gewijzigd door Aegir81 op 30-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aegir81 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:03:

Ja, terechte opmerking. Maar het is wel 'meer' Europees dan Googles of Apples programma's. Ik zette het voorlopig in de grijze zone.

@begintmeta & @Rhapsody : Bedankt, ik voegde Qobuz toe aan mijn voorstel. Ik probeer ook uit te vinden waar alle diensten hun muziek/data bewaren en voeg het toe.

Update 1: Qobuz gebruikt Amazon - https://community.qobuz.c...buz-flies-into-the-clouds

Update 2: Soundcloud gebruikt ook Amazon - https://www.linkedin.com/...y-soundcloud-devesh-kumar
Ook voor deezer is zoals mijn post al suggereerde informatie te vinden waaruit naar voren komt dat ze in ieder geval wel eens Google Cloud gebruikten. Maar al die informatie (en ook de links van jou) zijn inmiddels toch alweer jaren oud. Dus het zou kunnen dat ze allemaal hun eigen infrastructuur hebben opgezet, of zijn overgestapt naar andere aanbieders. Maar het zou mij zoals denk ik in mijn post wordt geïmpliceerd niet verbazen als alle grote muziekstreamingdiensten momenteel gebruik maken van Amazon, Google of Microsoft (en/of diensten van cloudflare etc.) (ook bijvoorbeeld Apple maakt(e?) veel gebruik van AWS is te lezen in oude berichten.)

In het kader van dit topic is het ook interessant om te kijken in hoeverre je dergelijke leveranciersketens gaat volgen (voor zover mogelijk). Stel dat een Europese cloudprovider in het kader van financiering gebruik heeft gemaakt van diensten van HSBC, waarvan we weten dat ze ook gebruik maken van AWS…

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 30-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aegir81 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:30:
Ik maakte een voorstel voor een lijstje van muziekdiensten, ik kopieerde een tabel uit de eerste post.
Volgens mij zijn geen van de alternatieven open source, dus de tandwieltjes kloppen niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
Roelant schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Volgens mij zijn geen van de alternatieven open source, dus de tandwieltjes kloppen niet. :)
Oeps, vergeten weghalen. Bedankt! Ik paste het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
begintmeta schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Ook voor deezer is zoals mijn post al suggereerde informatie te vinden waaruit naar voren komt dat ze in ieder geval wel eens Google Cloud gebruikten. Maar al die informatie (en ook de links van jou) zijn inmiddels toch alweer jaren oud. Dus het zou kunnen dat ze allemaal hun eigen infrastructuur hebben opgezet, of zijn overgestapt naar andere aanbieders. Maar het zou mij zoals denk ik in mijn post wordt geïmpliceerd niet verbazen als alle grote muziekstreamingdiensten momenteel gebruik maken van Amazon, Google of Microsoft (en/of diensten van cloudflare etc.) (ook bijvoorbeeld Apple maakt(e?) veel gebruik van AWS is te lezen in oude berichten.)

In het kader van dit topic is het ook interessant om te kijken in hoeverre je dergelijke leveranciersketens gaat volgen (voor zover mogelijk). Stel dat een Europese cloudprovider in het kader van financiering gebruik heeft gemaakt van diensten van HSBC, waarvan we weten dat ze ook gebruik maken van AWS…
Je hebt gelijk, afhankelijk van hoe we er naar kijken zouden we ze e-ven goed allemaal op de grijze lijst kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:44

DropjesLover

Dit dus ->

Aegir81 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat dat een beetje kip-ei is, want op dit moment is het Europese alternatief voor een cloud nog niet dermate aantrekkelijk dat Europese dienstenaanbieders er nog niet naar toe kunnen / willen.

Qua muziek is het sowieso ook moeilijk, de meeste muziek is namelijk van Amerikaanse bedrijven Universal en Warner (en een groot deel is van het Japanse Sony). Dus als je naar een liedje luistert, gaat er ook al geld naar de VS, nog los van de vele Amerikaanse artiesten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Welllcht dat dat voor veel mensen geldt, maar ik heb eigenlijk bijna alleen maar muziek van Europese artiesten. En dat is niet vanuit een of ander ideaal of zo, maar puur vanwege muzieksmaak.

Ik koop overigens de laatste jaren al mijn muziek op bandcamp.com. Helaas een Amerikaans bedrijf, maar wel het platform waar zo ongeveer het minste geld aan de strijkstok blijft hangen en artiesten dus fatsoenlijk betaald worden (in mijn geval dus ook vooral Europese artiesten).

Heb sinds kort ook Spotify (vooral om nieuwe muziek te vinden, die ik dan weer op bandcamp.com kan kopen), maar daar zien (kleine) artiesten bijna geen geld van terug. Centenwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door josh-hill op 30-03-2025 18:21 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DropjesLover schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:55:
... Dus als je naar een liedje luistert, gaat er ook al geld naar de VS, nog los van de vele Amerikaanse artiesten.

En als de niet-Amerikaanse artiesten bijvoorbeeld gitaren gebruiken, is er ook gerede kans dat ze wel eens een Amerikaanse gitaar gebruiken, of dat er Amerikaans hout in de Europese of Japanse gitaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:44

DropjesLover

Dit dus ->

begintmeta schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:56:
DropjesLover schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:55:
... Dus als je naar een liedje luistert, gaat er ook al geld naar de VS, nog los van de vele Amerikaanse artiesten.

En als de niet-Amerikaanse artiesten bijvoorbeeld gitaren gebruiken, is er ook gerede kans dat ze wel eens een Amerikaanse gitaar gebruiken, of dat er Amerikaans hout in de Europese of Japanse gitaar zit...
Dat gaat te ver, maar de muziek eigenaren en labels houden fors meer over aan muziek dan de artiesten. Dus zeker niet verwaarloosbaar zoals een gebruikte gitaar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:22

alienfruit

the alien you never expected

Dan valt er meteen wel erg veel diensten weg. Een hoop Europese financiële instellingen gebruiken natuurlijk ook gewoon Azure of Google Cloud, bijv. Generali, Santander, UBS etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Het gaat hier toch om alternatieve producten of diensten die niet Amerikaans zijn? Die partijen die je noemt werken dus kennelijk niet zonder een Amerikaans product, dus hoort m.i dan niet in het rijtje thuis van alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
idef1x schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:58:
Het gaat hier toch om alternatieve producten of diensten die niet Amerikaans zijn? Die partijen die je noemt werken dus kennelijk niet zonder een Amerikaans product, dus hoort m.i dan niet in het rijtje thuis van alternatieven
Niet om flauw te doen, maar hoe ver trek je dit dan door? Een product of dienst dat op eigen servers van Amerikaanse makelij draait, is dat dan een wel een alternatief?

Ik vind het best moeilijk in ieder geval.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Punt 1 van de OP : Niet meer afhankelijk (willen) zijn van Amerikaanse producten.

Dus ja dan geen producten die wel afhankelijk zijn ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
idef1x schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:16:
Punt 1 van de OP : Niet meer afhankelijk (willen) zijn van Amerikaanse producten.

Dus zoals @Gr4mpyC3t aanhaalt zou je dan niet kiezen voor een Europees bedrijf dat draait op eigen servers (geen cloud) en die servers in een Europees DC hangen, maar die servers vervolgens wel van Dell / HP / <insert Amerikaans merk> zijn?

En wat als de servers niet van een Amerikaans merk zijn, maar andere benodigde hardware in het DC (switches van het DC zelf waar alle verkeer overheen gaat) van een Amerikaans merk?

En was de AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange) laatst niet overgestapt op hardware van Juniper? Een Amerikaans bedrijf. Ga je dan geen websites meer gebruiken waarnaar het verkeer over de AMS-IX gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

RobertMe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Dus zoals @Gr4mpyC3t aanhaalt zou je dan niet kiezen voor een Europees bedrijf dat draait op eigen servers (geen cloud) en die servers in een Europees DC hangen, maar die servers vervolgens wel van Dell / HP / <insert Amerikaans merk> zijn?

En wat als de servers niet van een Amerikaans merk zijn, maar andere benodigde hardware in het DC (switches van het DC zelf waar alle verkeer overheen gaat) van een Amerikaans merk?

En was de AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange) laatst niet overgestapt op hardware van Juniper? Een Amerikaans bedrijf. Ga je dan geen websites meer gebruiken waarnaar het verkeer over de AMS-IX gaat?
Begint dit niet al met je eigen internetverbinding?
Nu komt mijn gateway bij Mikrotik vandaan, mijn switches en AP's bij Ubiquiti, ik werk op een Dell, de DF GW van Ziggo is ook Cisco, ook een 100% amerikaans bedrijf. :+
Een geruststellende gedachte is dat mijn kabelmodem bij Sagecom vandaan komt, een frans bedrijf.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Voor mijn speelt het juridische argument een grote rol. Dus liefst geen persoonlijke data bij organisaties die onder Amerikaans recht vallen.

Als je heel principieel bent: ICANN valt ook onder Amerikaans recht dus dan moet je internet sowieso niet gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Kalentum op 31-03-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
ed1703 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:34:
Nu komt mijn gateway bij Mikrotik vandaan, mijn switches en AP's bij Ubiquiti, ik werk op een Dell
Dit zijn natuurlijk eigen keuzes die je sowieso anders kunt maken. Dus geen Ubiquiti & Dell.
Een geruststellende gedachte is dat mijn kabelmodem bij Sagecom vandaan komt, een frans bedrijf.
Die had ik ook gecheckt en inderdaad Frans. Maar..., er zit wel een Amerikaans Docsis modem in, van Broadcom. En het enige alternatief is bij mijn weten Intel (Puma) ook Amerikaans. Dus ook onder vrije modemkeuze wordt dat lastig.

En als je het zo ver door trekt is de kans zeer groot dat je altijd met Intel / AMD / Qualcomm van doen hebt. Want in ieder geval PCs / laptops komen niet met een andere CPU. Behalve Apple dan, maar dat is uberhaupt al een Amerikaans bedrijf, waar zij hun spul inkopen (of dan de ARM CPUs zelf maken) is dan niet eens relevant. Dan kom je dus al uit bij telefoons & tablets met Chinese hardware (MediaTek bv) wil je echt geen Amerikaans bedrijf "steunen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
RobertMe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Voor mezelf zou ik zeggen dat als USA een knop omzet en het niet meer werkt de rode lijn zijn. Dus als een dienst/product perse een online amerikaans product nodig heeft, zou je het moeten mijden.
Liever ook geen amerikaanse servers e.d. , maar zonder servers/pc's/etc kunnen we tegenwoordig niet meer, dus nood breekt wet. Het moet alleen niet zo zijn dat iemand op afstand de boel kan lamleggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46
idef1x schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:16:

Als je er zo principieel in gaat staan wordt deze lijst onwerkbaar, het moet wel realistisch blijven anders komt er in de praktijk niets van terecht en krijgt het geen echt momentum. Als er eenmaal een serieuze beweging van omvang op gang komt kun je altijd meer invloed uitoefenen om voor de achterliggende producten/diensten EU alternatieven te kiezen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
idef1x schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Voor mezelf zou ik zeggen dat als USA een knop omzet en het niet meer werkt de rode lijn zijn. Dus als een dienst/product perse een online amerikaans product nodig heeft, zou je het moeten mijden.
Liever ook geen amerikaanse servers e.d. , maar zonder servers/pc's/etc kunnen we tegenwoordig niet meer, dus nood breekt wet. Het moet alleen niet zo zijn dat iemand op afstand de boel kan lamleggen
Dat is in principe een prima uitgangspunt om aan te houden!

Toch zou ik er voor waken om een Europese dienst, dat gebruikt maakt van Amerikaanse (online) technologie, niet direct uit te sluiten als alternatief. Het is nou eenmaal een gegeven dat veel diensten afhankelijk zijn van die technologie en dit topic heeft uiteindelijk ook een technische (zie reden 1 in de OP) én ideologische insteek (zie redenen 2 en 3 in de OP).

Als we het dan (inhoudelijk) hebben over een dienst als Spotify, zou ik graag terugzien dat het niet bestempelt wordt als 'geen alternatief', puur omdat het cloud gebruikt bij een Amerikaanse partner. Dan kan praktisch ieder alternatief in de prullenbak en schaad je mijns inziens alsnog de beweging die men hier op gang probeert te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
De discussie over waar je de grens trekt is al meerdere malen uitgebreid gevoerd (zoek of lees gerust zelf even terug :)). Als uitkomst daarvan is er ondertussen per categorie:
  • De rode lijst (volledig Amerikaans)
  • De groene lijst (volledig Europees of gelijkwaardig alternatief)
  • De grijze lijst (alternatief met een kanttekening, zoals bijv. dat er een Amerikaanse clouddienst wordt gebruikt).
De reden daarvoor is dat ieder op basis van die informatie vervolgens zijn of haar eigen keuzes kan maken. De discussie over waar je de grens zou moeten trekken en waarom, gaat over persoonlijke normen en waarden verzand daardoor al snel in een waardeoordeel over andermans persoonlijke keuzes (zelfs als onbedoeld). Dat hoort hier denk ik niet thuis. ;)

Ook het feit dat je dan in sommige gevallen (vooralsnog) alleen een grijze lijst overhoudt is besproken, dat is geen reden geweest om de criteria bij te stellen (maar wel om de grijze lijst en bijbehorende informatie toe te voegen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aanvullend op bovenstaande. De discussie omtrent de voortzetting van dit topic (zie voorgaande posts en suggesties) is nog niet beslecht. Gemaakte lijstjes of suggesties kunnen niet worden verwerkt zolang er nog geen oplossing is voor de lengte van de openingspost. Omdat ik weinig feedback krijg op mijn voorstel om de lijst extern voort te zetten, zal ik vermoedelijk de handdoek in de ring gooien wat betreft mijn inzet voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Anoniem: 2184602 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:09:
Aanvullend op bovenstaande. De discussie omtrent de voortzetting van dit topic (zie voorgaande posts en suggesties) is nog niet beslecht. Gemaakte lijstjes of suggesties kunnen niet worden verwerkt zolang er nog geen oplossing is voor de lengte van de openingspost. Omdat ik weinig feedback krijg op mijn voorstel om de lijst extern voort te zetten, zal ik vermoedelijk de handdoek in de ring gooien wat betreft mijn inzet voor dit topic.
Dat laatste zou zonde zijn. Het belangrijkste lijkt me dat de discussie hier in elk geval wordt voort gezet en dat de eventuele externe lijst makkelijk per onderwerp klikbaar is zodat je als user makkelijk kunt wisselen tussen hier lezen en bijdragen en in de lijst snuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ik had eigenlijk niet door dat dit nog op input wachtte / je hier op vastgelopen bent. Extern ben ik geen voorstander van (om de redenen die je zelf eerder noemde), ik had begrepen dat het plan was Jerry's tweede "startpost" erbij te betrekken, dan heb je weer dubbel zoveel ruimte. Of gaat dat niet? Hoe gaat dat in andere topics met grote startposts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Dit zijn natuurlijk eigen keuzes die je sowieso anders kunt maken. Dus geen Ubiquiti & Dell.

[...]

Die had ik ook gecheckt en inderdaad Frans. Maar..., er zit wel een Amerikaans Docsis modem in, van Broadcom. En het enige alternatief is bij mijn weten Intel (Puma) ook Amerikaans. Dus ook onder vrije modemkeuze wordt dat lastig.

En als je het zo ver door trekt is de kans zeer groot dat je altijd met Intel / AMD / Qualcomm van doen hebt. Want in ieder geval PCs / laptops komen niet met een andere CPU. Behalve Apple dan, maar dat is uberhaupt al een Amerikaans bedrijf, waar zij hun spul inkopen (of dan de ARM CPUs zelf maken) is dan niet eens relevant. Dan kom je dus al uit bij telefoons & tablets met Chinese hardware (MediaTek bv) wil je echt geen Amerikaans bedrijf "steunen".
Mee eens, behalve: MediaTek (MTK) is Taiwanees. Helaas is hun ondersteuning van hun chips niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Dat laatste zou zonde zijn. Het belangrijkste lijkt me dat de discussie hier in elk geval wordt voort gezet en dat de eventuele externe lijst makkelijk per onderwerp klikbaar is zodat je als user makkelijk kunt wisselen tussen hier lezen en bijdragen en in de lijst snuffelen.
Reeds aangegeven dat deze lijstvorm wat mij betreft voorlopig een oplossing zou kunnen zijn. Als iemand een andere tool of oplossing heeft, dan hoor ik dat graag. Wat ontbreekt er voor jou?

@Roelant het opsplitsen van de OP naar de tweede post van Jerie is niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Dat is in principe een prima uitgangspunt om aan te houden!

Toch zou ik er voor waken om een Europese dienst, dat gebruikt maakt van Amerikaanse (online) technologie, niet direct uit te sluiten als alternatief. Het is nou eenmaal een gegeven dat veel diensten afhankelijk zijn van die technologie en dit topic heeft uiteindelijk ook een technische (zie reden 1 in de OP) én ideologische insteek (zie redenen 2 en 3 in de OP).

Als we het dan (inhoudelijk) hebben over een dienst als Spotify, zou ik graag terugzien dat het niet bestempelt wordt als 'geen alternatief', puur omdat het cloud gebruikt bij een Amerikaanse partner. Dan kan praktisch ieder alternatief in de prullenbak en schaad je mijns inziens alsnog de beweging die men hier op gang probeert te krijgen.
Het is een reëele eis dat Europese alternatieven een eigen infra gebruiken. Servers (cloud) in Europa, die vallen onder Europees recht.

Het is niet reëel te verwachten dat Europese alternatieven een eigen CPU of SoC ontwikkelen en fabriceren. Dat is een nogal complexe discussie. ARM is van origine Brits, maar eigendom van Japanse Softbank. Die leveren een reference design. RISC-V is open, dus ook daar liggen wel kansen, al is het qua efficiency nog niet ARM aan het evenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:54
Jerie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Het is een reëele eis dat Europese alternatieven een eigen infra gebruiken. Servers (cloud) in Europa, die vallen onder Europees recht.
Dat is zeker een reële eis, maar wat nu als die servers in Europa eigendom zijn van AWS, MS of Google? Dan wordt het weer een lastige, maar ik vrees dat de keuze wel heel erg beperkt wordt wanneer ook die alternatieven allemaal rood worden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Dat is zeker een reële eis, maar wat nu als die servers in Europa eigendom zijn van AWS, MS of Google? Dan wordt het weer een lastige, maar ik vrees dat de keuze wel heel erg beperkt wordt wanneer ook die alternatieven allemaal rood worden.
Voorheen zou ik zeggen: liever niet (CLOUD act enz.). Nu zou ik zeggen (dankzij Trump): 'nee'.

Wanneer wij hier 'nee' tegen zeggen, kunnen we zorgen voor een activistische inslag (invloed).

Zelfs onze eigen overheid is op dit punt wakker aan het worden. Zie bijvoorbeeld SIDN die over wilde naar Amazon's AWS.

Het is hoe dan ook een grijs gebied, de discussie is dan idealiter de referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:51

3raser

⚜️ Premium member

Aziraphale schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ik zou denken dat als de dienst zowel juridisch als fysiek los staat van Amerika het in orde is. En het juridische deel omvat dan ook servers in Europa van Amerikaanse providers, want die vallen onder de patriot act, wat je dus niet moet willen. De servers moeten dus ook van een Europese provider zijn. De hardware zelf mag dan wel weer Amerikaans zijn zolang daar geen (legale) juridische belemmering is, zoals bijvoorbeeld dat Amerika zichzelf legaal toegang kan verschaffen onder voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
3raser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ik zou denken dat als de dienst zowel juridisch als fysiek los staat van Amerika het in orde is. En het juridische deel omvat dan ook servers in Europa van Amerikaanse providers, want die vallen onder de patriot act, wat je dus niet moet willen. De servers moeten dus ook van een Europese provider zijn. De hardware zelf mag dan wel weer Amerikaans zijn zolang daar geen (legale) juridische belemmering is, zoals bijvoorbeeld dat Amerika zichzelf legaal toegang kan verschaffen onder voorwaarden.
Ok, maar dan even advocaat van de duivel: Tweakers wordt gehost door TrueFullstaq en die werken met AWS, Azure etc. Kan dit of gaan we ons account sluiten?

En bijvoorbeeld Proton is nu standaard een onderdeel van Vivaldi, wat weer Chromium is en ook van Google diensten gebruik maakt, tenzij je dat uitvinkt. Op Mojeek na gebruiken alle "goede" zoekmachines Bing en Google en Mojeek heeft onderaan de resultaten links naar Brave, Ecosia en Startpage en dus naar Bing/Google.

Ik wil maar zeggen dat wanneer je het zo strikt wilt interpreteren, het vrijwel onmogelijk is om nog iets online te doen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Aziraphale schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Ok, maar dan even advocaat van de duivel: Tweakers wordt gehost door TrueFullstaq en die werken met AWS, Azure etc. Kan dit of gaan we ons account sluiten?
Nee. Het is onmogelijk om nooit meer een website te bezoeken die ook maar iets met Amerika te maken heeft. Maar dat is ook het doel niet van dit topic.
En bijvoorbeeld Proton is nu standaard een onderdeel van Vivaldi, wat weer Chromium is en ook van Google diensten gebruik maakt, tenzij je dat uitvinkt.
Dat heeft niets met het gebruik van Proton te maken toch? Dus ik volg je beredenering hier niet helemaal.
Op Mojeek na gebruiken alle "goede" zoekmachines Bing en Google en Mojeek heeft onderaan de resultaten links naar Brave, Ecosia en Startpage en dus naar Bing/Google.

Ik wil maar zeggen dat wanneer je het zo strikt wilt interpreteren, het vrijwel onmogelijk is om nog iets online te doen.
Dit is dan ook een alternatieven topic. Niet het "ik ga me compleet afsluiten van Amerika" topic. Ik denk dat we hier vooral Europese alternatieven willen zien die los van Amerika kunnen opereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
3raser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Waar kunnen we deze discussie voeren? Ik snap dat dit niet het topic is om er globaal over te discussiëren, maar we moeten 'm mijns inziens dus wel voeren alvorens je alternatieven kunt overwegen (en aanbevelen).

Alles valt namelijk onder de Patriot Act, ook de hardware en software dat fysiek ergens in Nederland staat. Dat alleen is dus geen argument waarom het een goed alternatief zou zijn. Dan kom je al snel weer op hoe een bedrijf zijn infrastructuur heeft ingericht en welke middelen zij implementeren om privacyschendingen tegen te gaan (zoals Proton bijvoorbeeld).

Misschien ben ik ook wel gewoon gek (of een vliegtuig) en draaf ik te veel door op de details. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
3raser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Nee. Het is onmogelijk om nooit meer een website te bezoeken die ook maar iets met Amerika te maken heeft. Maar dat is ook het doel niet van dit topic.
Eens, maar je geeft zelf aan:

"En het juridische deel omvat dan ook servers in Europa van Amerikaanse providers, want die vallen onder de patriot act, wat je dus niet moet willen. De servers moeten dus ook van een Europese provider zijn."

Dus wat doe je dan met diensten die wel op servers van AWS etc. in Europa gehost worden? Hoever wil je daarin gaan? Want als je dit strict benadert dan sluit je dus wel degelijk iedere site of dienst die iets met Amerika van doen heeft uit. En zo lees ik wat je schrijft, maar correct me if I'ḿ wrong.
Dat heeft niets met het gebruik van Proton te maken toch? Dus ik volg je beredenering hier niet helemaal.
Jawel, want Proton heeft een deal met Vivaldi en die maken gebruik van Google producten. Ook hierbij is de vraag hoever je wilt gaan? Ik vind zelf de uitgangspunten van Proton en Vivaldi belangrijker dan die paar links en Chromium, maar voor de groene lijst zou je kunnen beargumenteren dat Proton dan beter met Servo in zee had kunnen gaan. Qua impact natuurlijk bij lange na niet hetzelfde en ik vind de huidige samenwerking heel goed, maar even vanuit het principe geredeneerd.
Dit is dan ook een alternatieven topic. Niet het "ik ga me compleet afsluiten van Amerika" topic. Ik denk dat we hier vooral Europese alternatieven willen zien die los van Amerika kunnen opereren.
En ik denk dat het in eerste instantie moet gaan om Europese (of internationale, want die staan ook veel op de lijst) alternatieven die zoveel mogelijk los van Amerika opereren. Dit kan namelijk nog niet altijd en dat heb ik liever iets wat zoveel mogelijk los van FAMAG en Trump is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Laatst online: 14:29
Bowers & Wilkins (UK) maakt ook draadloze (streaming) speakers en koptelefoons, misschien toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Persoonlijk denk ik dat een externe lijst goed is zolang je de discussie hier voert. Ik zag dat je al een opzetje had gemaakt wat er netjes uitziet!

Met het oog op opensource en het werkbaar houden is het wellicht een goed idee om het GitHub te plaatsen? De meeste Tweakers kennen dat wel denk ik en kunnen eventueel merge requests aanleveren na het hier besproken te hebben.

Voel je niet verplicht, je inzet wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81

MuziekInhoud
Apple MusicUS
Google MusicUS
TidalUS
🇪🇺
SpotifyGoogle Cloud voor dataSWE
🇪🇺
SoundcloudAmazon Cloud voor dataDE
🇪🇺
QobuzAmazon Cloud voor dataFR
🇪🇺
DeezerGoogle Cloud voor dataFR
🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand

Dit is de huidige tabel dan. Ik zette de diensten in de grijze zone. Voor Deezer vond ik nog geen goede link, maar ik vermoed dat ze Google Cloud gebruiken. Ik las ergens dat ze dit in hun Tech stack hebben zitten en ze gebruiken Google Gemini voor AI-functies. Maar nog geen goede bron.

Edit: ondertussen vond ik deze video waarin Gogole cloud functies in Deezer beschreven worden: YouTube: How Deezer built a serverless media pipeline for self-produced content Ik veronderstel dat dit bevestiging genoeg is?

[ Voor 10% gewijzigd door Aegir81 op 01-04-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BaseBoyNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:16:
[...]

Persoonlijk denk ik dat een externe lijst goed is zolang je de discussie hier voert. Ik zag dat je al een opzetje had gemaakt wat er netjes uitziet!

Met het oog op opensource en het werkbaar houden is het wellicht een goed idee om het GitHub te plaatsen? De meeste Tweakers kennen dat wel denk ik en kunnen eventueel merge requests aanleveren na het hier besproken te hebben.

Voel je niet verplicht, je inzet wordt zeer gewaardeerd!
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat voor me moet zien. Dan zou het eerder op codeberg moeten zijn. Daarnaast moet ik het dan in twee tools gaan bijhouden? (Ik heb geen ervaring met repositories). Bij die gebruikte tool kan een gebruiker zelf een export naar csv kunnen maken, zou dat niet volstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat voor me moet zien. Dan zou het eerder op codeberg moeten zijn. Daarnaast moet ik het dan in twee tools gaan bijhouden? (Ik heb geen ervaring met repositories). Bij die gebruikte tool kan een gebruiker zelf een export naar csv kunnen maken, zou dat niet volstaan?
Goed punt codeberg is dan inderdaad een betere optie!
Je hoeft dan alleen de codeberg repository bij te houden. Hierin kan je een Readme.md (markdown) file maken. Als mensen iets willen toevoegen forken (kopiëren) ze het bestand en bieden deze weer aan met daarin de wijzigingen welke de beheerder vervolgens vaak automatisch kan mergen (samenvoegen).

Ik kan me voorstellen dat dit misschien wat omslachtig lijkt maar in de praktijk valt dat naar mijn idee reuze mee. En mocht je willen zou ik een opzetje kunnen maken als daar behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:22
BaseBoyNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:16:
[...]
...
Met het oog op opensource en het werkbaar houden is het wellicht een goed idee om het GitHub te plaatsen?
...
Doe je dit nu express of is m'n ironie-radar defect?
Headquarters San Francisco, California, U.S.
Parent Microsoft (2018–present)
Maar je bent er zelf al achter zie ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ruzor schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Voor een vervanging van Google Photos ben ik zelf bij Ente uitgekomen. End-to-end encrypted, open source en eventueel zelf te hosten. Heeft geolocatie en lokaal machine learning (dus zoeken op gezichten, documenten, etc.). Werkt goed!

Hoofdkantoor in USA, maar ook kantoren in India en Nederland. De data wordt gehost in Europa (Amsterdam, Parijs, Frankfurt).

Als je niet zelf host, krijg je standaard 5 GB als niet betalende gebruiker. Mocht je meer ruimte willen, kun je een abonnement afnemen. Als je daar evt. 10 GB bij wilt hebben, heb ik nog wel een code (DM).
Ik heb Ente de vraag gesteld waarom ze in de VS gevestigd zijn als ze hosten in Europa. Het antwoord:
We are a remote, fully open source company, that has setup a company in the US due to ease of doing business.

You can read more here: https://ente.io/blog/reflections-on-trusting-trust/

We are not tied to the US in anyway. If EU eases up the process of setting up and maintaining a remote company like Ente, we would be happy to look into it in the future.
Ik heb geen verstand van het opzetten van een bedrijf, maar als ze al een kantoor in Nederland hebben hoeft het toch geen probleem te zijn om je hier ook te vestigen lijkt me? Maar goed, dat is een offtopic discussie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
prutsger schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:27:
[...]

Doe je dit nu express of is m'n ironie-radar defect?

[...]

Maar je bent er zelf al achter zie ik...
Nee dat was niet expres, ik kende codeberg wel maar had het nog nooit gebruikt.
Gezien je in opensource eigenlijk om github heen kan gebruik ik het nog dagelijks en zit het in mijn systeem 8)7

Zou tof zijn als codeberg meer gebruikt zou worden voor europese projecten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Topicstarter
BNNVARA leest hier ook mee :w : https://www.bnnvara.nl/ka...erikaanse-importheffingen

Wel jammer dat dit topic de technische limieten heeft bereikt en dus niet kan worden uitgebreid qua alternatieven. De suggestie om een externe lijst te gebruiken krijgt momenteel te weinig respons om die extra tijdsinvestering te rechtvaardigen.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 02-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Zo zie ik het graag:
nieuws: Proton dreigt Zwitserland te verlaten bij aannemen nieuwe surveillanc...

Ik ben benieuwd wat de uitkomst wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:29

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb de metadiscussie over dit topic even verplaatst naar het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic, dan kan het hier inhoudelijk blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NOS heeft het ook opgepikt.

Klanten verruilen Amerikaanse techbedrijven voor Europese alternatieven
Zo verwelkomde de Duitse e-mailprovider Tuta Mail in maart bijna drie keer zo veel betalende klanten als vorig jaar juni. Ook in januari en februari meldden zich aanzienlijk meer nieuwe gebruikers dan gebruikelijk. Overstappers zouden vooral kleinere bedrijven en consumenten zijn.
De Nederlandse e-maildienst Soverin is een van de meest aangeklikte diensten op de verzamelsite. Dat is te merken, zegt oprichter Diana Krieger. "Het aantal nieuwe klanten ligt sinds begin dit jaar bijna drie keer zo hoog als normaal", licht ze toe. "We doen geen marketinguitgaven, dus de nieuwe gebruikers vinden ons uit zichzelf."
Volgens dit artikel heeft Proton 100 miljoen klanten. Dat noemen ze 'een schijntje' vergeleken met 1,8 miljard. van Gmail maar het is eigenlijk veel meer dan ik zou hebben ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:28
user109731 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
NOS heeft het ook opgepikt.

Klanten verruilen Amerikaanse techbedrijven voor Europese alternatieven

[...]

[...]

Volgens dit artikel heeft Proton 100 miljoen klanten. Dat noemen ze 'een schijntje' vergeleken met 1,8 miljard. van Gmail maar het is eigenlijk veel meer dan ik zou hebben ingeschat.
Klopt, stond tijdje geleden ook hier op Tweakers. Gebruik het zelf al een aantal jaren om minder Google afhankelijk te zijn. Eerste jaren gratis, daarna heb ik een abonnement genomen. Bevalt mij zeer goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roog1317
  • Laatst online: 31-05 23:38
Ik ben blij met dit topic, toch al een aantal diensten naar tevredenheid kunnen inwisselen voor Europese alternatieven (o.a. Vivaldi, Ecosia, Le Mistral).

We zitten diep in het Apple eco systeem en ons hele gezinsleven staat volledig in iCloud. Dat werkt echt fantastisch, maar ook hier wil ik (op termijn) vanaf. De eerste stap is vandaag gezet door de email op mijn eigen domeinnaam te hebben verhuisd van iCloud+ naar het Nederlandse mijn.host. Vermoedelijk kan ik hiermee ook uit de voeten voor het syncen van de (gedeelde) agenda's, contactpersonen, etc.

Ik heb overigens erg lang getwijfeld over Proton, maar een Vendor lock-in zie ik niet zitten. Al helemaal niet omdat ik niet perse wil afstappen van diensten als 1Password en NordVPN.

Wat echt nog een zoektocht blijft is een goede cloud opslag die net zo fijn werkt als iCloud. Dan heb ik het in eerste instantie nog niet over de foto bibliotheek, maar vooral bestanden. Ik heb Jottacloud, pCloud, Proton Drive, Strato HiDrive geprobeerd maar overal valt wel iets op aan te merken. Bijvoorbeeld qua snelheid, prijs of gebruiksgemak. Zo ziet HiDrive er uit alsof het in de jaren 80 is ontwikkeld.

Hoe zijn de ervaringen van mede iCloud gebruikers?

[ Voor 4% gewijzigd door Roog1317 op 04-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TFZ61 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:38:
[...]

Klopt, stond tijdje geleden ook hier op Tweakers. Gebruik het zelf al een aantal jaren om minder Google afhankelijk te zijn. Eerste jaren gratis, daarna heb ik een abonnement genomen. Bevalt mij zeer goed.
Misschien is dit forum niet helemaal de plek, maar hoe ga jij om met je adresboek? Ik gebruik nu Microsoft en heb daarmee "one source of truth" voor emailadressen, telefoonnummers, etc. Proton kan nog niet synchroniseren begrijp ik.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
het valt me trouwens op dat we antivirussoftware nog niet uitgezocht hebben. Dat lijkt ook nog een interessante categorie, met mcaffee, norton ed die we kunnen schrappen, kaspersky dat ook niet zo'n goed idee lijkt. Iemand wel goede suggesties (avira?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
manzonderdas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:02:
het valt me trouwens op dat we antivirussoftware nog niet uitgezocht hebben. Dat lijkt ook nog een interessante categorie, met mcaffee, norton ed die we kunnen schrappen, kaspersky dat ook niet zo'n goed idee lijkt. Iemand wel goede suggesties (avira?)
Als je van het Amerikaanse besturingssysteem afstapt heb je wellicht ook geen behoefte meer aan antivirus. Dan heb je twee vliegen in een klap :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:00
Sophos, ESET, G-DATA, Bitdefender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
F-Secure en ESET :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
theredspecial schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:54:
[...]

Misschien is dit forum niet helemaal de plek, maar hoe ga jij om met je adresboek? Ik gebruik nu Microsoft en heb daarmee "one source of truth" voor emailadressen, telefoonnummers, etc. Proton kan nog niet synchroniseren begrijp ik.
Proton Mail kan inderdaad de contacten niet synchroniseren met je telefoon of computer. Bij Mailbox.de kan dat bijv. wel, die gebruiken gewoon de standaard caldav & carddav, maar dat is dan weer niet geëncyrpteerd. Het is maar wart je het belangrijste vindt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Aegir81 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:51:
Bij Mailbox.de kan dat bijv. wel, die gebruiken gewoon de standaard caldav & carddav, maar dat is dan weer niet geëncyrpteerd. Het is maar wart je het belangrijste vindt :-)
Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je E2EE bedoelt? De verbinding met de server kan, en zal, vast over een HTTPS verbinding gaan en dus encrypted. Alleen kunnen "ze" op de server de data zien?

Waar vermoed ik dat Proton wel E2EE is. Maar ik vraag me dan ook af of al die anderen (iCloud waar het mee begon, GMail, Outlook, ...) wel E2EE zijn. Als de huidige oplossing ook niet E2EE is maakt het natuurlijk niet heel veel uit als het Europese alternatief ook niet E2EE is. Tenzij het een wens is om in een keer ook een E2EE dienst te gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
RobertMe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:28:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je E2EE bedoelt? De verbinding met de server kan, en zal, vast over een HTTPS verbinding gaan en dus encrypted. Alleen kunnen "ze" op de server de data zien?

Waar vermoed ik dat Proton wel E2EE is. Maar ik vraag me dan ook af of al die anderen (iCloud waar het mee begon, GMail, Outlook, ...) wel E2EE zijn. Als de huidige oplossing ook niet E2EE is maakt het natuurlijk niet heel veel uit als het Europese alternatief ook niet E2EE is. Tenzij het een wens is om in een keer ook een E2EE dienst te gebruiken hiervoor.
Klopt, ik had die wens wel en verkoos Proton, maar ik gebruik(te) ook mailbox en daar ben ik ook tevreden van. Levert een mooie dienst voor een eerlijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Jammer dat er nog geen goed zakelijk cloud hosting PaaS/ Serverless alternatief is voor cloud reuzen zoals Microsoft, Amazon en Google. Europese providers missen wel heel veel functionaliteit.

Ook voor CloudFlare is er überhaupt geen alternatief.

Europese providers hebben heel veel bla bla en sales teams waar je eerst mee moet praten terwijl US providers gratis tiers hebben of alleen een creditcard en je kunt een hele omgeving optuigen.

Het lijstje wat genoemd wordt is ook totaal niet realistisch om maar in de buurt te komen. Omdat ze misschien 10% van de functionaliteiten ondersteunen

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 04-04-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 14:27
GrooV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:21:

Ook voor CloudFlare is er überhaupt geen alternatief.
Welke functies van Cloudflare bedoel je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

theredspecial schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:54:
[...]

Ikzelf gebruik geen gesynchroniseerde adresboeken. Op mijn telefoon heb ik MyLocalAccount als adresboek. Op mijn computer/e-mailclient heb ik geen adresboek. In veruit de meeste, zo niet alle e-mailclients komt de contactpersoon als popup zodra je begint te typen in het To/Aan veld op basis van wat je typt en waar je eerder mee gemaild hebt. Werkt ook zo bij andere apps als Skype/Teams. Ik gebruik voor mijn contacten verschillende deelverzamelingen van mijn communicatie opties. Dus ik zie het nut van het delen van je adresboek met allerlei apps niet zo. In mijn geval is MyLocalAccount dan het adresboek waar iedereen instaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:30
Avira was ooit erg goed, maar is inmiddels overgenomen door een Crypto-bedrijf, dat (zoals te verwachten) de virusscanner heeft veranderd in een bitcoinminer.

Dat maakt het wat lastig om virusscanners (uit welk land dan ook) aan te bevelen: meestal zijn ze het soort malware waar ze je tegen claimen te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
duvekot schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:01:
[...]

Welke functies van Cloudflare bedoel je dan precies?
Er is geen andere anti-DDoS Reverse proxy met CDN die je voor je website kan zetten vanaf 0 euro per maand met onbeperkt data verkeer en wereldwijde any cast servers wat in een paar minuten opgezet is. Tel daar nog het hele Serverless developer platform bij en dan is CF echt uniek in zijn soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 14:27
GrooV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:12:
[...]

Er is geen andere anti-DDoS Reverse proxy met CDN die je voor je website kan zetten vanaf 0 euro per maand met onbeperkt data verkeer en wereldwijde any cast servers wat in een paar minuten opgezet is. Tel daar nog het hele Serverless developer platform bij en dan is CF echt uniek in zijn soort.
En als je die 0 euro los laat? ...
Want voor niets gaat alleen de zon op .. en Cloudflare gebruikt het als baseload en test omgeving voor hun diensten ..

Cloudflare workers is idd een ander soort geval .. zeker gecombineerd met die caching etc.

En ja ... Cloudflare is lastig na te maken in de EU zonder een paar hele diepe zakken ... Dus je zou het moeten doen met een aantal diensten gecombineerd waarschijnlijk . Als dat mogelijk is .. en die zou ik eigenlijk wel willen weten..

Ik zou het heel graag willen ... Een valide alternatief voor Cloudflare .. omdat het eigenlijk een veel te grote invloed heeft op het huidige internet verkeer.

(En ja ..ik gebruik het ook voor mijn eigen kleine familie websites etc .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:26:
[...]

Ikzelf gebruik geen gesynchroniseerde adresboeken. Op mijn telefoon heb ik MyLocalAccount als adresboek. Op mijn computer/e-mailclient heb ik geen adresboek. In veruit de meeste, zo niet alle e-mailclients komt de contactpersoon als popup zodra je begint te typen in het To/Aan veld op basis van wat je typt en waar je eerder mee gemaild hebt. Werkt ook zo bij andere apps als Skype/Teams. Ik gebruik voor mijn contacten verschillende deelverzamelingen van mijn communicatie opties. Dus ik zie het nut van het delen van je adresboek met allerlei apps niet zo. In mijn geval is MyLocalAccount dan het adresboek waar iedereen instaat.
Ik heb mijn adresboek helemaal door de wasstraat gehaald en kan m in apps die er toe doen (mail, Signal en navigatie) gebruiken. Heeft iemand 2 mail adressen of 3 telefoonnummers, dan staan die onder 1 contact. Ook voor zakelijke contacten doe ik dat veel. Ik vind het persoonlijk dus heel fijn, maar zal eens kijken wat werkt voor mij. Ieder z'n workflow zogezegd.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:42
Het is idd handig om een adresboek in de cloud te hebben als single source of truth, maar vanwege privacy gebruik ik ook een “offline” adresboek en de wijzigingen op een apparaat (telefoon) toepassen en periodiek de andere apparaten (pc, laptop) updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
duvekot schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:35:
[...]

En als je die 0 euro los laat? ...
Want voor niets gaat alleen de zon op .. en Cloudflare gebruikt het als baseload en test omgeving voor hun diensten ..

Cloudflare workers is idd een ander soort geval .. zeker gecombineerd met die caching etc.

En ja ... Cloudflare is lastig na te maken in de EU zonder een paar hele diepe zakken ... Dus je zou het moeten doen met een aantal diensten gecombineerd waarschijnlijk . Als dat mogelijk is .. en die zou ik eigenlijk wel willen weten..

Ik zou het heel graag willen ... Een valide alternatief voor Cloudflare .. omdat het eigenlijk een veel te grote invloed heeft op het huidige internet verkeer.

(En ja ..ik gebruik het ook voor mijn eigen kleine familie websites etc .. )
Het mooie aan CF is dat ze over alle tiers de zelfde functionaliteit bieden (Oke, enterprise heeft wat meer).

Dus ook voor 200 euro per maand heb je nog geen EU alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aegir81 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:51:
[...]

Proton Mail kan inderdaad de contacten niet synchroniseren met je telefoon of computer. Bij Mailbox.de kan dat bijv. wel, die gebruiken gewoon de standaard caldav & carddav, maar dat is dan weer niet geëncyrpteerd. Het is maar wart je het belangrijste vindt :-)
Ik gebruik Infomaniak en die hebben een losse app kSync, waarin je agenda en contacten kan syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mijn.Host heeft vanaf nu Public Cloud. Dat past in het rijtje Cloud alternatieven lijkt me?
De infrastructuur is volledig soeverein en voldoet aan zowel de Europese als Nederlandse wetgeving.
Het platform is gebouwd op het open-source systeem Apache CloudStack™. Hiermee zijn we het eerste bedrijf in Nederland dat deze technologie inzet als Public Cloud met een uitsluitend Nederlandse infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
3raser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:49:
Mijn.Host heeft vanaf nu Public Cloud. Dat past in het rijtje Cloud alternatieven lijkt me?

[...]

[...]
Net als DirectVPS, die kan ook aan het lijstje toegevoegd worden maar dan op basis van OpenStack.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit topic staat nu ook vermeld op de FP: review: Weg van big tech: tweakers maken complete gids met Europese alternati...

Hopelijk trekt het nog wat meer mensen over de streep zo :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hoi allen,

Dit topic gaat danig op de schop. We (nou ja, ik, want @Anoniem: 2184602 is gestopt) gaan de onderwerpen onderverdelen over diverse subfora op GoT. Binnen deze subfora verwachten we ook meer inhoudelijke input van experts uit de betreffende subfora.

Dit topic wordt daardoor het centrale topic en het algemene discussie topic, zoals je dat op AWM gewend bent. Daarmee wordt de scope van dit topic iets anders. Daarom is vanaf heden het toegestaan om het nut van alternatieven voor te bespreken. Hier is behoefte aan; dat wist ik van te voren, maar het zou ook afleiden van de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:37
Het verbaast me dat nog niemand (voorzover de zoekfunctie in dit topic mij laat zien) als Instant Messenging alternatief voor WhatsApp Conversations (voor Android) en Monal (voor iOS) genoemd heeft. Beide zijn in Duitsland gevestigd. Ze gebruiken het aloude federated XMPP-protocol, dat door middel van moderne uitbreidingen volledig geschikt is gemaakt voor mobiel gebruik, inclusief e2ee.

Het protocol wordt door een internationale gemeenschap bijgehouden, met veel Europese bijdragen. Het enige minpunt is dat de XMPP Standards Foundation officieel in de VS gevestigd is, maar als dat een breekpunt zou zijn dan zou er ook geen enkele Linux-distributie op de lijst kunnen staan, dus het lijkt me dat dat ok moet zijn.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.