"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik begrijp niet helemaal hoe dit met Tweakers te maken heeft, maar worden onze Marsen™ niet in Veghel gemaakt? Ik begrijp dus niet helemaal waarom je hier een alternatief voor zoektJerie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:29:
AH heeft mini chocolade bars:
Alles in 1, Snickers, Twix, Milky Way, Mars. Uiteraard noemen ze die namen niet, maar wij mogen dat wel. Voor de duidelijkheid: het zijn dus replica's/varianten.
Perfect voor kinderen of om uit te delen op school. Ik vind hier twee minder lekker van, maar als ik eerlijk ben vind ik van het origineel die twee ook minder lekker.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Het lijkt me ook niet dat @Jerie het benoemd om op te nemen in de lijst zoals we hier eerder hebben besproken in dit topic. Het betreft overigens een Amerikaans bedrijf zoals in de criteria omschreven staat. Dit onderwerp is breder dan Tech / Tweakers, dus als er soms iets anders voorbijkomt, lijkt me niet zo'n probleem.DaFeliX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:20:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe dit met Tweakers te maken heeft, maar worden onze Marsen™ niet in Veghel gemaakt? Ik begrijp dus niet helemaal waarom je hier een alternatief voor zoekt
Je hebt gelijk vwb relevantie, ik was in de veronderstelling dat ik op een ander forumdeel zat dan in AWM. Excuus.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:06:
[...]
Het lijkt me ook niet dat @Jerie het benoemd om op te nemen in de lijst zoals we hier eerder hebben besproken in dit topic. Het betreft overigens een Amerikaans bedrijf zoals in de criteria omschreven staat. Dit onderwerp is breder dan Tech / Tweakers, dus als er soms iets anders voorbijkomt, lijkt me niet zo'n probleem.
Maar ik begrijp dan niet helemaal wat je bedoelt met "Amerikaans bedrijf zoals in de criteria omschreven staat". In de TS staat
het betreft hier een fabriek (fysiek) die producten maakt in Nederland; duidelijk geen[...]
• Het bedrijf moet zich fysiek in Europa of het (nog) vrije Westen bevinden. Geen brievenbusfirma's.
[...]
brievenbusfirma. Wat maakt dan dat je toch op zoek zou gaan naar een alternatief hiervoor?
Net zoals open source oplossingen worden ondersteund door een internationale ontwikkelaarsgemeenschap (en mogen wel in de lijst genoemd worden), zijn er ook multinationale bedrijven die actief zijn in verschillende regio's. Mag een bedrijf wel of niet genoemd worden als de productie of winst naar de VS gaat? Als Rusland wordt uitgesloten, worden dan ook landen in andere geopolitieke conflicten gelijkwaardig behandeld?
Die regel kunnen we misschien wat verduidelijken. Google, Microsoft etc. hebben hier immers ook datacenters staan. Dus omdat een Amerikaans bedrijf hier een vestiging of fabriek heeft staan, is dat in jouw ogen voldoende om geen alternatief voor te zoekenDaFeliX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:16:
[...]
Je hebt gelijk vwb relevantie, ik was in de veronderstelling dat ik op een ander forumdeel zat dan in AWM. Excuus.
Maar ik begrijp dan niet helemaal wat je bedoelt met "Amerikaans bedrijf zoals in de criteria omschreven staat". In de TS staat
[...]
het betreft hier een fabriek (fysiek) die producten maakt in Nederland; duidelijk geen
brievenbusfirma. Wat maakt dan dat je toch op zoek zou gaan naar een alternatief hiervoor?
Edit:
Alles omvatten in criteria is bijna onmogelijk omdat je toch altijd wel uitzonderingen zal hebben. Voor de internationale variant zijn het de volgende criteria:
Definieer Europa maar eens. Rusland en Wit-Rusland of bijvoorbeeld Turkije zitten ook in Europa.To be included in the database, a product or service must meet two criteria:
1 — The company must be headquartered in Europe.
2 — If the company is a subsidiary (owned by a larger company), the parent company must also be headquartered in Europe.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2025 08:38 ]
Het is een Amerikaans bedrijf, als in: het hoofdkwartier zit in de VS en het bedrijf is eigendom van de Amerikaanse familie Mars. De winst zal dus in de VS worden genoten.
Tegelijkertijd staat in Veghel niet zomaar "een vestiging", hier staat hun grootste productielocatie. Het verschaft werkgelegenheid in Nederland.
Als we ze massaal boycotten zal het tot gevolg hebben dat de productie naar de VS wordt verplaatst. Is dat dan wenselijk?
Het grappige is dat als Trump met zijn importtarieven aan komt zetten voor Europa, de Mars-repen in de VS vermoedelijk duurder zullen worden omdat ze in Europa gemaakt worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Glenfiddich op 11-03-2025 08:47 ]
Catch a smile out there!
Ik geloof dat je mijn idee beter beschrijft dan ik dat kan, dank je.Glenfiddich schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:45:
Ik vind het best een lastige, Mars.
Het is een Amerikaans bedrijf, als in: het hoofdkwartier zit in de VS en het bedrijf is eigendom van de Amerikaanse familie Mars. De winst zal dus in de VS worden genoten.
Tegelijkertijd staat in Veghel niet zomaar "een vestiging", hier staat hun grootste productielocatie. Het verschaft werkgelegenheid in Nederland.
[...]
Hoewel dit een beetje een drogredenering is. Als wij allemaal onze Mars™ repen nu lokaal kopen, zou je ook kunnen zeggen dat al die medewerkers nu voor dat bedrijf gaan werken dat die lokale repen maakt[...]
Als we ze massaal boycotten zal het tot gevolg hebben dat de productie naar de VS wordt verplaatst. Is dat dan wenselijk?
Maar, zo werkt de praktijk natuurlijk niet.
Er zit gevoelsmatig een verschil tussen een datacentrum waar twee schoonmakers en 1 engineer werk aan hebben, en een fabriek die echt meerdere banen heeft gecreëerd. Waar dan precies de lijn ligt vind ik lastig, maar voor mij voelt het zoeken voor een alternatief voor de Mars™ een beetje vergaand. We 'moeten' natuurlijk oppassen dat het een glijdende schaal is, van "Amerikaans bedrijf" naar "Amerikaansgezind bedrijf", naar "bedrijf dat ook Amerikaanse producten gebruikt' naar "bedrijf dat Amerika niet boycot".Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:34:
[...]
Die regel kunnen we misschien wat verduidelijken. Google, Microsoft etc. hebben hier immers ook datacenters staan. Dus omdat een Amerikaans bedrijf hier een vestiging of fabriek heeft staan, is dat in jouw ogen voldoende om geen alternatief voor te zoeken?
Edit:
Alles omvatten in criteria is bijna onmogelijk omdat je toch altijd wel uitzonderingen zal hebben. Voor de internationale variant zijn het de volgende criteria:
[...]
Definieer Europa maar eens. Rusland en Wit-Rusland of bijvoorbeeld Turkije zitten ook in Europa.
Ik denk dat we het in elk geval met elkaar eens kunnen zijn dat het lastig is in zo'n mondiale wereld. Ik begrijp in elk geval betere waarom iemand een bedrijf als Mars zou boycotten, maar persoonlijk zou ik dat niet doen (als ik al snoep zou eten...)
Het is ook niet allemaal zwart-wit. Niet elk Amerikaans bedrijf is "evil" en wat mij betreft is een algehele boycot ook niet het middel.Glenfiddich schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:45:
Ik vind het best een lastige, Mars.
In mijn opinie gaat het om een aantal dingen die dwars door elkaar lopen en waar iedereen waarschijnlijk een andere prioriteit heeft:
- We willen grote bedrijven "straffen" voor hun steun aan Trump.
- We willen de macht van grote Amerikaanse techreuzen breken waar we teveel van afhankelijk zijn
- We willen Europese industrie steunen die achterloopt op bepaalde terreinen, juist ook op het gebied van tech.
In het laatste geval zal een Japans of Canadees alternatief niet passen, als het je om de eerste twee punten gaat wel. Mensen die neigen naar een algehele boycot zullen die Mars niet meer willen kopen maar dat is voor mij een behoorlijk grijs gebied, ook vanwege de reden die jij opgeeft.
Het lijkt me handig als we de motivatie waarom we een Europese producten kiezen buiten dit topic houden. Dat is voor iedereen persoonlijk.
Het topic gaat vooral over het benoemen van Europese alternatieven en om elkaar te helpen die stap te maken. De motivatie, zoals minder afhankelijk van USA, politieke druk, privacy, etc, hoeven daar geen onderdeel van te zijn. Dat is zoals de topic start aangeeft uiteenlopend en persoonlijk.
Als we de motivatie vermijden dan hoeven we ook geen waardeoordeel ("dit bedrijf is goed/fout") te geven die uitermate subjectief zal zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
De lijst is een hulpmiddel daarbij, op basis daarvan kan ieder zelf bepalen wat acceptabel is, maar mist nu wel informatie om de verschillende doelgroepen te bedienen. Daarom heb ik al een paar keer gevraagd om meer informatie/transparantie aan de lijst toe te voegen: geef aan waarom je een bepaald alternatief dat ogenschijnlijk lijkt te voldoen afwijst; of andersom als je iets wel toelaat ondanks dat het niet Europees is.
Van iedereen verwachten dat ze daar per ding het topic voor doorzoeken kan, maar is niet heel realistisch (gezien de ervaring op GoT/internet met hoe goed mensen eerst zelf zoeken
Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)
Ik ben het daar helemaal mee eens. Maar zoals ik al een paar keer eerder heb aangegeven: opmaak en overzichtelijkheid van deze tabel gooi je dan te grabbel. Dat is namelijk veel meer informatie, waarbij de een meer toelichting nodig heeft dan de ander. Zulke informatie moet in een database met filteropties. Een forum is daar niet voor gemaakt en dat valt ook niet bij te houden als topicbeheerders.Roelant schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:58:
De lijst is een hulpmiddel daarbij, op basis daarvan kan ieder zelf bepalen wat acceptabel is, maar mist nu wel informatie om de verschillende doelgroepen te bedienen. Daarom heb ik al een paar keer gevraagd om meer informatie/transparantie aan de lijst toe te voegen: geef aan waarom je een bepaald alternatief dat ogenschijnlijk lijkt te voldoen afwijst; of andersom als je iets wel toelaat ondanks dat het niet Europees is.
Dat is 1 zeer specifieke provider...duvekot schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:11:
ik denk dat we discussies over onafhankelijkheid van Amerikaanse cloud providers beter in een apart topic kunnen doen... :
Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 143% gewijzigd door Marzman op 11-03-2025 15:21 . Reden: er gaat iets fout met quoten :p ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Cloud Kootwijk (Cloudwijk aan Zee
Hubert verwijst naar: Wikipedia: Radio Kootwijk (zender) we hadden toen dus eigen infra om te zenden (ontvangers gebruikten standaard frequentie ranges, verder analoog).
Het betreft dus niet één specifieke provider, maar AWS, Cloudflare, Azure, Akamai. Eigenlijk is Google Drive en Proton Drive ook cloud. Er is dus overlap met het (momenteel algemene) topic.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
I know, maar het is geen serieuze titel en inhoudelijk bied het topic nog minder dan wat we hier hebben. Ik hoop dat daar spoedig verandering in komt zodat ik ook dat topic ga volgen.Jerie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Cloud Kootwijk (Cloudwijk aan Zee) is een beeldspraak.
Hubert verwijst naar: Wikipedia: Radio Kootwijk (zender) we hadden toen dus eigen infra om te zenden (ontvangers gebruikten standaard frequentie ranges, verder analoog).
Het betreft dus niet één specifieke provider, maar AWS, Cloudflare, Azure, Akamai. Eigenlijk is Google Drive en Proton Drive ook cloud. Er is dus overlap met het (momenteel algemene) topic.
Ah, OK. De titel van Hubert's blog post nodigt nieuwsgierigen uit om te lezen. Maar dat komt ook omdat Bert Hubert het schrijft. De titel van de startpost moet in geval van GoT m.i. accuraat het onderwerp omschrijven. Liefst de scope.DevWouter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:34:
[...]
I know, maar het is geen serieuze titel en inhoudelijk bied het topic nog minder dan wat we hier hebben. Ik hoop dat daar spoedig verandering in komt zodat ik ook dat topic ga volgen.
De titel van dit topic, bijvoorbeeld, klopt niet helemaal omdat we momenteel ook buiten Europa alternatieven noemen. Die landen (in ieder geval Canada) zitten wellicht in hetzelfde schuitje als Europa. FVEY staat momenteel op losse schroeven. Het werkt veelal automatisch, maar het handmatige werk kan (en waarschijnlijk: zal) door vertrouwenskwestie minder worden. Bovendien kan men uiteindelijk dat automatische gedeelte ook herzien. Hierin vind ik het nog interessant wat de Duitsers gaan doen met data exfiltratie. Want de Duitse diensten mogen niet data verzamelen van burgers; dus liet men de VS deze data binnenslurpen, en in ruil kreeg men toegang tot XKeyscore. Duitsland was hierin niet de enige: Wikipedia: XKeyscore INSCOM heeft qua foreign infra in Duitsland en Zuid-Korea Wikipedia: United States Army Intelligence and Security Command die in Duitsland: Wikipedia: Dagger Complex op zich zou je FVEY kunnen noemen, maar ik vraag me af in hoeverre dat in de huidige context nog nut gaat hebben.
Als dat cloud topic (
Eerder ging het om alternatieven voor Domino's en New York Pizza (waarbij die laatste Nederlands blijkt te zijn). Ik meende me ook te herinneren dat iemand een alternatief zocht voor snacks, maar kan me hebben vergist (kon en kan de post niet vinden).DaFeliX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:20:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe dit met Tweakers te maken heeft, maar worden onze Marsen™ niet in Veghel gemaakt? Ik begrijp dus niet helemaal waarom je hier een alternatief voor zoekt
In het specifieke geval is het Nederlandse product goedkoper, en m.i. bijna net zo goed. Dat maakt het m.i. een aantrekkelijk alternatief voor kleine kinderen, bijvoorbeeld om uit te delen op school of tijdens Sint Maarten.
Nog even een beknopte review nadat ik het met mijn vrouw had besproken (om dubbelblind te testen; wat we bij nader inzien niet gaan doen): de Twix variant is lekker, maar het koekje is wat minder knapperig. De Bounty is prima, structuur is iets anders, zelfde probleem (korreltjes kokos gaan tussen je tanden zitten, dus blijf goed ragen/flossen/stoken), de Snickers vind ik ook lekker, maar ik ben dan ook dol op die combinatie (met koffie). Mars en Milky Way vind ik gewoon niet (meer) zo lekker. Mars was vroeger als kind mijn favorieten. Het kan verkeren!
In hoeverre het een alternatief is en in hoeverre het nodig is, laat ik aan de lezer.
Vooralsnog gaan we etenswaar of restaurants niet noemen in de TS. Als er een enorme vraag naar zou zijn, kunnen we dat wijzigen, maar gezien dit een tech-site is, ligt onze focus op tech. Primair is de focus FAMAG (+ Musk), secundair Westerse alternatieven voor Amerikaanse producten. Waarbij de lezer zelf moet kunnen bepalen of een alternatief nodig en/of adequaat is (bijv lokatie). Nogmaals: wij zijn een gids, geen bijbel.
Ook een een heads-up. De startpost bevat onderaan een belangrijke wijziging:
Kun je niet posten? Stuur dan een DM. Vermeld hierin altijd je belangen in een voetnoot. Daarnaast vragen wij je of wij jouw DM 1:1 in het topic mogen zetten (tenzij het regelrechte reclame betreft). Geef hiervoor van te voren even toestemming. Geef je die niet, dan vragen wij deze alvorens we jouw DM in behandeling nemen. Dit i.v.m. een transparante, publieke discussie.
Je kunt een discussie niet samenvatten zonder tekort te doen aan een discussie. Dan krijg je juist nog meer conclusies en 'BDFL'.Roelant schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:58:
Wat de discussie - en eerdere vergelijkbare discussies - laat zien, is dat de scope voor iedereen anders is. Voor de ene gaat het om bedrijven die Trump actief steunen (of diens CEO iig), voor de ander dat 'ie data niet in Amerika of bij Amerikaanse bedrijven wil, de derde wil Amerika(anse bedrijven) nu helemaal vermijden, de volgende wil zoveel mogelijk (F)OSS en ga zo maar door.
Van iedereen verwachten dat ze daar per ding het topic voor doorzoeken kan, maar is niet heel realistisch (gezien de ervaring op GoT/internet met hoe goed mensen eerst zelf zoeken) en maakt het onvermijdelijk dat die discussie en/of vragen telkens terug blijven keren. 🤷🏼♂️
Misschien link met keyword voor de search? Kleinere drempel voor lezer om zelf te zoeken is er niet.
De syntax voor dit topic is: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285628?data[filter_keywords]=keyword
(Dit moet een hardlink zijn want de topic en search tags werken niet voor specifiek topic. Als dat ooit wordt opgelost even replace all.)
Waarbij keyword vervangen wordt door het onderwerp.
Je zou ook kunnen deeplinken naar de post waar de discussie begint, maar later kan er een nieuwe ontstaan; dus minder flexibel voor een fluoide formaat als een forum. Bij een wiki zou dat wel werken.
Speakers -> BluOS/Bluesound, onderdeel van een Canadees concern (is dan wel niet Europa, maar dat is Japan ook niet)
Design -> Inkscape, FOSS maar heeft wel links met US
Headphones -> RepeatAudio, ook repareerbaar, NL
Smarthome, bediening, sensors, basisstations, maar ook speakers -> good ol' IKEA, maar da's al een paar keer genoemd. En die speakers zijn natuurlijk met Sonos gemaakt.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Tegenwoordig Noors:Jerie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Eerder ging het om alternatieven voor Domino's en New York Pizza (waarbij die laatste Nederlands blijkt te zijn).
New York Pizza overgenomen door Noren, die zo een eigen deegfabriek krijgen
Maar dus voornamelijk voor de Pizzadeeg fabriek ...
De verschillende vestigingen zijn franchises van lokale ondernemers.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dit kwam ik tegen;Jerie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:26:
Via DM kreeg ik o.a. de suggestie https://icedrive.net voor cloudopslag. Ik ken deze niet. Deze lijkt te liggen in UK, dus als zodanig toegevoegd, maar waar hun cloud dan zit? Ik heb geen idee. Nog niet in ieder geval. Wie kan helpen?
In deze reviewWhere are the Icedrive servers located?
Icedrive is a product of the ID Cloud Services LTD company from Cardiff, Wales, United Kingdom. Icedrive has its servers located in the UK, Germany and USA. Icedrive is fully GDPR compliant. You can at any time download all the data Icedrive holds about you, erase that personal data or completely delete your account.
https://cloudstorageinfo.org/icedrive-review
Schept nog geen zekerheid volgens mij.
Cloudwards heeft een recenter review overigens. Daar staat sowieso veel info over cloud storage
https://www.cloudwards.net/review/icedrive/
[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 11-03-2025 18:10 ]
Als tegenpunt: naast het scenario 'slechte intenties' waardoor je eventueel weer moet overstappen, is er natuurlijk ook simpelweg het scenario 'we stoppen er mee' (voor wat voor reden dan ook). Moraal is denk ik vooral: zorg dat je enigszins mobiel bent voor dit soort diensten.Stukfruit schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Hoewel ik Proton best cool vind en het heel netjes is dat ze bepaalde maatregelen hebben genomen, zou ik wel meewegen dat ze overduidelijk op weg zijn naar "platformisering". Oftewel: ze proberen je voor zoveel mogelijk diensten naar zich toe te trekken. En als je alles (mail, drive, wachtwoorden, enz) bij Proton hebt staan dan is er in principe geen verschil met Google qua hoeveel men kan maken, hoe vriendelijk of Zwitsers ze ook zijn.
Het is niet de vraag óf het wordt gedaan, maar wanneer. Google was ooit naar eigen zeggen niet evil. We weten inmiddels hoe dat gelopen is. Daardoor wordt de vraag: hoe goed kun je jezelf lostrekken van zo'n platform?
En dat speelt niet alleen op individueel gebied. Als iedereen vandaag besluit om over te stappen op Proton voor alle diensten die je kunt bedenken en Proton verdriedubbelt over een paar jaar de prijzen, dan heb je dat in eerste instantie gewoon te slikken omdat de concurrentie weggeconcurreerd is doordat "iedereen" er zit.
Ik vermoed dat mensen dat ook een beetje vergeten. Intenties zijn goed, maar laat jezelf ondanks intenties nooit vrijwillig vastzetten. Een dienst voor het opslaan van bestanden heeft in principe geen relatie tot email, heeft weinig te maken met wachtwoordbeheer en is ook niet nodig voor het gebruik van een VPN. Dat kan allemaal prima gescheiden zijn zonder in te leveren aan functionaliteit.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Bied iets zo'n dienst aan?
Voor een erg kleine website volstaat een reverse proxy met VPN.Brent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:13:
Ik zie bij de Cloudflare alternatieven allerlei opties die eigenlijk alleen de CDN functie aanbieden. Ik, zoals wel meer, gebruik het vooral voor Pages voor kleine websites, evt de anti-DDOS functie zodat het servertje niet onnodig belast wordt. Veel van die CDNs hebben uberhaupt instaptiers die alsnog zwaar overkill zijn.
Bied iets zo'n dienst aan?
Snelle zoektocht leverde ook https://www.eucloud.tech/.../content-delivery-network op. Ik kende die trouwens nog niet, eucloud.tech zitten nog wel wat leuke suggesties bij.
Nee, ik zie hetzelfde. Er is afaik nog geen alternatief dat "plug en play" DNS/(reverse) proxy/WAF, etc aanbiedt zoals Cloudflare dat doet.Brent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:51:
Ja goed, maar wie bied dat dan als service aan? Ik vind alleen maar howto's om het op te zetten, en dat is natuurlijk precies waarom Cloudflare interessant is. Of kijk ik niet goed?
Discussie niet, maar feiten of hantering van de richtlijnen wel.Jerie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:29:
Je kunt een discussie niet samenvatten zonder tekort te doen aan een discussie. Dan krijg je juist nog meer conclusies en 'BDFL'.
Ik denk eerlijk gezegd dat het daar juist pas echt onoverzichtelijker van wordt, maar het is op zich geen gek idee. Ik ga er even op broeden, kom er op terug.Misschien link met keyword voor de search? Kleinere drempel voor lezer om zelf te zoeken is er niet.
Ik zag dat die nog niet genoemd was, dus ik gooi hem er maar even in. Niet zo plug-and-play als Cloudflare natuurlijk, maar wel veel gestroomlijnder dan het helemaal zelf opzetten. Ik vind het wel een heel interessante optie in ieder geval, al heb ik er nog geen ervaring mee. En kan natuurlijk gewoon op een Europese VPS draaien.
https://nos.nl/artikel/25...jnwerper-bij-eu-consument
Zeff moet ik nog overstappen van Google One naar Proton Unlimited. Wat me echter tegenhoudt, is dat er geen sync mogelijkheid voor lijkt te zijn op mijn NAS. En dan is Proton Drive toch wel een beetje nutteloos voor mij.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Prima ontopic hoor!josh-hill schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:20:
Beetje offtopic, maar op de NOS site stond er een artikel over. In sommige Europese landen zijn er al wat grassroots bewegingen voor het overstappen op Europese alternatieven.
https://nos.nl/artikel/25...jnwerper-bij-eu-consument
Zeff moet ik nog overstappen van Google One naar Proton Unlimited. Wat me echter tegenhoudt, is dat er geen sync mogelijkheid voor lijkt te zijn op mijn NAS. En dan is Proton Drive toch wel een beetje nutteloos voor mij.
Ik gebruik al jaren Osmand en niet vanuit de Play Store hoor. Via F-droid kun je hem ook prima installeren en heb je volgens mij ook niet de beperkingvan max 7 kaarten of anders betalen...CasterTroy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:34:
Interessant toipic. Ben zelf ook wel op de tour om Big Tech, maar vooral Amerikaanse services in te ruilen voor Europese alternatieven.
Ik was nu aan het kijken naar andere navigatie software voor de telefoon. Mijn oog was gevallen op OSMAND, ook genoemd op pagina 1 van dit topic. Jammer genoeg blijkt bijvoorbeeld OSMAND een Google Play Store te verplichten voor Android, dat is dan toch weer jammer die afhankelijkheid.
Edit: Excuus, topic was al een eind verder maar niet ververst hier... gaat ook zo hard met goeie ideeen van iedereen.
[ Voor 7% gewijzigd door prutsger op 13-03-2025 16:56 ]
Ik volg dit topic nu al een tijdje, niet alleen uit persoonlijke interesse maar ook als redacteur. We hebben de afgelopen weken heel vaak de vraag gekregen of we als redactie niet eens iets zouden kunnen schrijven over Europese of andere alternatieven voor techdiensten. Dat willen we heel graag, maar we weten niet zo goed hoe. Ten eerste zijn zulke artikelen al door heel veel media geschreven en daar kunnen we dan weinig aan toevoegen, en ten tweede zouden we die diensten dan allemaal moeten testen en dat is qua tijd en inspanning simpelweg niet mogelijk.
Ik werd daarbij echter ook heel vaak op dit topic gewezen. Daarin staat natuurlijk al heel veel informatie. Daarom wil ik graag eens iets anders proberen, namelijk een artikel maken op basis van jullie kennis en ervaring die in deze post worden gedeeld.
Ik heb hieronder een paar polls geplaatst. Het gaat om een poll per categorie, dus eentje voor alternatieve besturingssystemen, eentje voor e-maildiensten enz. In die polls zie je de opties die @Verwijderd en @Jerie hier al in hebben geplaatst, op basis van jullie input.
Ik zou graag willen weten welke van deze diensten je zou aanraden aan je medetweakers. Kies hieronder dus wat je zou aanraden als je er eentje moet uitkiezen. De uitslag willen we gebruiken voor een redactioneel artikel met de insteek 'Dit vinden tweakers de beste alternatieven voor Chrome'. Voel je ook vrij om in reacties aan te geven waaróm je dat vindt - we willen graag veel context kunnen geven en die staan gelukkig ook veel op de voorgaande pagina's, maar mocht je extra info willen geven dan graag!
We willen beginnen met 5 categorieën, dus 5 polls. Even afhankelijk van de reacties daarop kijken we daarna weer verder of we het artikel eventueel willen uitbreiden of weer iets anders willen schrijven.
In ieder geval voor nu alvast veel complimenten (en dank) aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit topic en vooral aan @Verwijderd en @Jerie voor het organiseren van al deze hoop informatie!
Het beste alternatieve desktopbesturingssysteem
Welk desktopbesturingssysteem raad jij aan?
- Debian
- 74,8%
- SUSE Linux Enterprise
- 16,7%
- Asahi Linux
- 8,5%
Aantal stemmen: 1.736. Deelname sluit op 31-03-2026 18:28.
Het beste alternatieve smartphonebesturingssysteem
Welk smartphonebesturingssysteem raad jij aan?
- LineageOS
- 55,6%
- AOSP (Android Open Source Project)
- 17,1%
- /e/OS
- 15,5%
- Sailfish OS
- 10,0%
- iodéOS
- 1,8%
Aantal stemmen: 1.578. Deelname sluit op 03-04-2026 15:29.
De beste alternatieve e-maildienst
Bij deze moest ik wat inkorten - er staan te veel alternatieven in de lijst en onze polls kunnen maximaal 10 antwoorden bevatten dus ik moest zelf alvast een kleine voorselectie maken.Wat is de beste alternatieve e-maildienst?
- Proton Mail
- 78,6%
- Soverin
- 5,2%
- Tuta Mail
- 4,5%
- Mailbox
- 3,9%
- Infomaniak
- 2,0%
- StartMail
- 1,9%
- Mailbox
- 1,5%
- Mailfence
- 1,1%
- Combell
- 1,0%
- Eclipso
- 0,2%
Aantal stemmen: 2.211. Deelname sluit op 03-04-2026 15:32.
De beste alternatieve wachtwoordmanager
Hierbij had ik hetzelfde probleemWat is de beste alternatieve wachtwoordmanager?
- KeePass
- 34,4%
- 1Password
- 30,3%
- Proton Pass
- 27,4%
- Dashlane
- 3,4%
- Uniqkey
- 1,4%
- Passbolt
- 1,1%
- pCloud Pass
- 0,8%
- Padloc
- 0,7%
- Heylogin
- 0,4%
- Password Depot
- 0,2%
Aantal stemmen: 2.109. Deelname sluit op 03-04-2026 15:39.
De beste alternatieve browser
Wat is de beste alternatieve browser?
- Mozilla Firefox
- 76,7%
- Vivaldi
- 12,5%
- Librewolf
- 7,0%
- Mullvad Browser
- 2,2%
- Ladybird
- 1,7%
Aantal stemmen: 2.545. Deelname sluit op 03-04-2026 15:41.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Dat zit wel Schnorr.
Stay safe
Ik ben nogsteeds van mening dat deze lijst niet objectief genoeg is, en vind dit topic dus ook niet per se het beste uitgangspunt/startpunt voor een artiekel. Mijn redenatie heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd, dus zal ik niet herhalen tenzij daarom gevraagt wordt. Je mag mij ook prima via DM benaderen als je het niet in het topic wil of past. Ik ben zelf al ruim 2,5 jaar bezig met afstappen van big tech en heb ook niks meer naast een passief LinkedIn account. Ik hou morgen sessies over dit onderwerp bij de NLLGG, en ook bij de NLUUG voorjaarsconferentie in mei kom ik hierover vertellen. Het is een topic naar mijn hart. Zoals je wellicht ook gemerkt hebt bij de elite lunchTijsZonderH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
Hoi allemaal!
Ik volg dit topic nu al een tijdje, niet alleen uit persoonlijke interesse maar ook als redacteur. We hebben de afgelopen weken heel vaak de vraag gekregen of we als redactie niet eens iets zouden kunnen schrijven over Europese of andere alternatieven voor techdiensten. Dat willen we heel graag, maar we weten niet zo goed hoe. Ten eerste zijn zulke artikelen al door heel veel media geschreven en daar kunnen we dan weinig aan toevoegen, en ten tweede zouden we die diensten dan allemaal moeten testen en dat is qua tijd en inspanning simpelweg niet mogelijk.
Ik werd daarbij echter ook heel vaak op dit topic gewezen. Daarin staat natuurlijk al heel veel informatie. Daarom wil ik graag eens iets anders proberen, namelijk een artikel maken op basis van jullie kennis en ervaring die in deze post worden gedeeld.
Ik heb hieronder een paar polls geplaatst. Het gaat om een poll per categorie, dus eentje voor alternatieve besturingssystemen, eentje voor e-maildiensten enz. In die polls zie je de opties die @Verwijderd en @Jerie hier al in hebben geplaatst, op basis van jullie input.
Ik zou graag willen weten welke van deze diensten je zou aanraden aan je medetweakers. Kies hieronder dus wat je zou aanraden als je er eentje moet uitkiezen. De uitslag willen we gebruiken voor een redactioneel artikel met de insteek 'Dit vinden tweakers de beste alternatieven voor Chrome'. Voel je ook vrij om in reacties aan te geven waaróm je dat vindt - we willen graag veel context kunnen geven en die staan gelukkig ook veel op de voorgaande pagina's, maar mocht je extra info willen geven dan graag!
We willen beginnen met 5 categorieën, dus 5 polls. Even afhankelijk van de reacties daarop kijken we daarna weer verder of we het artikel eventueel willen uitbreiden of weer iets anders willen schrijven.
In ieder geval voor nu alvast veel complimenten (en dank) aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit topic en vooral aan @Verwijderd en @Jerie voor het organiseren van al deze hoop informatie!Het beste alternatieve desktopbesturingssysteem
[poll=4286]Het beste alternatieve smartphonebesturingssysteem
[poll=4290]De beste alternatieve e-maildienst
Bij deze moest ik wat inkorten - er staan te veel alternatieven in de lijst en onze polls kunnen maximaal 10 antwoorden bevatten dus ik moest zelf alvast een kleine voorselectie maken.
[poll=4292]De beste alternatieve wachtwoordmanager
Hierbij had ik hetzelfde probleem
[poll=4294]De beste alternatieve browser
[poll=4296]
Ff los daarvan vind ik vooral de pol van categorie OS überhaupt niet bruikbaar in huidige vorm. Gezien ze niet meer willen toevoegen omdat ze niet weten hoe om te gaan met de vele distros mist er een hoop. Dan enkel uit deze korte lijst selecteren heeft naar mijn inziens weinig nut.
Ik heb de laatste 4 pols ingevuld. De 2e mis ik mijn favouriete antwoord maar mijn 2e keus staat erin dus die gedaan. De eerste kan ik niet het antwoord selecteren dat ik zou willen en vind ik dus te veel missen om nut te hebben, dus die laat ik open.
Edit: ik heb @TijsZonderH ff DM gestuurd met voorstel input te leveren voor het artikel of iets anders verwant aan het topic weg bij big tech/eu-alternatieven. Voor de duidelijkheid en transparantheid, dat is puur gericht op mijn perspectief op het onderwerp aan zich en kennis die ik kan leveren, en niet op de punten van kritiek die ik op dit topic heb. Laten we dat publiek houden zodat men de discussie kan lezen en zelf kan beslissen wat ze ervan vinden
[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 14-03-2025 15:00 . Reden: Net confirmatie van de NLUUG dat ik daar ook op de conferentie sta ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Dat kan nadat je hebt gestemd. Volgens mij kan ik dat niet aanpassen zodat je het altijd kunt zien. Ik kan alleen wijzigen dat je de tussenstand helemaal niet kan zien maar zo mysterieus hoeven we het nou ook weer niet te houden.D-e-n schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:33:
@TijsZonderH
Ligt het aan mij dat ik de tussenstand niet kan zien?
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Een beetje ongemakkelijk om iets als "beste" te omschrijven, imo, zeker zonder onderbouwing. Neem nu de alternatieve smartphone besturingssystemen. Sommige richten zich eerder op debloating, andere enkel op ont-Googlen, nog andere leggen er extra privacylagen op, en elk OS heeft een andere verzameling toestellen die worden ondersteund. Wat is dan het beste...?TijsZonderH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
Edit: of emaildiensten. Ik gebruik Migadu (staat al niet in het lijstje), omdat het aan mijn specifieke situatie voldoet. Maar als die verandert, zou ik overschakelen naar Soverin of Tuta, maar zeker geen Combell.
Misschien zou de insteek eerder vanuit mobiliteit en onafhankelijkheid moeten zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door mieJas op 14-03-2025 13:56 ]
Yes, but no.
Dat, en hoeveel ga je er als user nu ook werkelijk testen voor een maand of 2?mieJas schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:54:
[...]
Een beetje ongemakkelijk om iets als "beste" te omschrijven, imo, zeker zonder onderbouwing. Neem nu de alternatieve smartphone besturingssystemen. Sommige richten zich eerder op debloating, andere enkel op ont-Googlen, nog andere leggen er extra privacylagen op, en elk OS heeft een andere verzameling toestellen die worden ondersteund. Wat is dan het beste...?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
en als het om varianten gaat is het denk ik ook voor KeePass wel een dingetje, want als je dat op linux wil gebruiken is KeePassXC aan te raden. Maar het werkt met dezelfde database en is dus uitwisselbaar.
Een vergelijkbaar verhaal is ook wel nuttig voor de forks van FireFox, vooral nu Mozilla heeft aangegeven dat zij je data gaan verhandelen.
Dat is dus zeker iets dat bij een eventueel artikel wel terug zou moeten komen in meer dan één zin, want dat behoeft wel enige uitleg, denk ik.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik zoek nog een nieuwe maildienst dus kan nu nog niet stemmenTijsZonderH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Dat kan nadat je hebt gestemd. Volgens mij kan ik dat niet aanpassen zodat je het altijd kunt zien. Ik kan alleen wijzigen dat je de tussenstand helemaal niet kan zien maar zo mysterieus hoeven we het nou ook weer niet te houden.
Je kan per poll stemmenD-e-n schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Ik zoek nog een nieuwe maildienst dus kan nu nog niet stemmen
Overigens dacht ik ook eerst dat ik overal op moest stemmen.
Mailbox staat hier 2x in. Daarnaast mis ik Fastmail, die volgens mij op andere plekken op het internet ook een populair alternatief is, vooral als vervanger van Gmail.TijsZonderH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:De beste alternatieve e-maildienst
Bij deze moest ik wat inkorten - er staan te veel alternatieven in de lijst en onze polls kunnen maximaal 10 antwoorden bevatten dus ik moest zelf alvast een kleine voorselectie maken.
[poll=4292]
Fastmail is niet europees.Sicco92 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Mailbox staat hier 2x in. Daarnaast mis ik Fastmail, die volgens mij op andere plekken op het internet ook een populair alternatief is, vooral als vervanger van Gmail.
Ik lees niet dat dat per se de insteek is van @TijsZonderH. Daarnaast staan er ook niet-Europese opties bij wachtwoordmanager en browsers.
Ik ben zelf naar Fastmail gegaan omdat ik die het meest Gmail-like vind. Ik maak vrij veel gebruik van labels en niet elke emailprovider ondersteunt dat. Daarnaast is het heel fijn dat Bitwarden een integratie heeft met Fastmail voor het automatisch aanmaken van email-aliassen.
Op LineageOS kun je probleemloos alle reguliere Android apps draaien als je tenminste MindTheGapps installeert. /E/OS en Iodé werken met MicroG en daarop draait ook vrijwel alles, alleen moet je soms wat actie ondernemen en zelf extra dingen installeren om, bijvoorbeeld, Android Auto te laten draaien. En je moet ook geen GPay willen gebruiken.CasterTroy schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:39:
Voor wat betreft de smartphonebesturingssystemen zou het ideaal zijn als er een lijst zou zijn met apps die ondersteund worden per OS. Dat weerhoudt mij voorlopig om over te stappen naar zo'n OS.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik wil hierbij een suggestie doen om de criteria wat aan te scherpen.
Onderscheid tussen Europese Economische Ruimte (EER) en de rest door gebruik van een label of icoontje.Als we Europese alternatieven benoemen, dan moet dat niet op basis van persoonlijke zienswijzen. Technisch gezien vallen Wit-Rusland, Rusland en Turkije immers ook (gedeeltelijk) onder Europa. Ik zou dus willen voorstellen om uit te gaan van een vastgelegde lijst, waar je geen discussies over kunt hebben. Tot nu toe lijkt mij de EER de meest brede lijst aansluit op dit topic.
De EER kun je vervolgens aanvullen met de criteria van GoEuropean:
Zodoende denk ik dat je in ieder geval een soort "puur" EU alternatief kunt checkmarken. De rest mag wat mij betreft meer fluïde zijn wanneer het onderbouwd is, zoals bijvoorbeeld in het geval van Signal.1 — The company must be headquartered in Europe.
2 — If the company is owned by a larger company, the parent company must also be headquartered in Europe.
For example:
Booking.com is a Dutch company headquartered in Amsterdam, the Netherlands. Booking.com is also owned by the American travel tech company Booking Holdings Inc, which is headquartered in Norwalk, Connecticut, USA. Therefore, Booking.com is not in the database.
Ik begrijp dat je hiermee niet alles kan ondervangen (zoals eerder aangegeven - dat gaat gewoon niet), maar dit lijkt mij in ieder geval weer een stap in de goede richting.
@Roelant getagd vanwege feedback op criteria.
Maak je dan ook gebruik van de reguliere apps op je telefoon, tablet of laptop? Want dat vind ik wel het nadeel van diensten als Proton en Tuta: ze hebben een eigen app voor mail en agenda. Zo begrijp ik het tenminste. Ik snap dat vanwege privacy maar dat is in het kader van de wisselwerking met andere mailboxen en agenda's, zowel van mezelf als gedeeld, niet handig.Sicco92 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:51:
[...]
Ik ben zelf naar Fastmail gegaan omdat ik die het meest Gmail-like vind.
Ik zie in ieder geval voor me dat producten/diensten uit de EER met die aanvullende criteria bijvoorbeeld een Europa 🇪🇺 vlaggetje krijgen of een andere kleur waardoor het opvalt / afwijkt van de rest. De rest zou dan wat mij betreft geen ander kenmerk hoeven krijgen.D-e-n schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:01:
@Verwijderd
Dus Canadese, Aziatische of Australische alternatieven noemen we wel maar krijgen een icoontje?
Niet noodzakelijkerwijs als je Office 2024 gebruikt.Brent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:47:
Een goeie die MS Office uit Nederlandse overheden weet weg te pulken. En als je dat gebruikt, zit je al aan die cloud vast.
Maar Office 365 is echt een van de allermoeilijkste om te bereiken, zeker voor organisaties. Het gaat niet om een vervanger voor Word, dat is zo gevonden. Het gaat om de integraties tussen al die office applicaties en de dingen die je als eindgebruiker niet ziet. Achter die applicaties zit een heel beheersysteem met meerdere portalen waar je accounts, configuratie van die office applicaties en misschien wel het meest belangrijke, data compliance en beveiliging.
En hier is het smerige van Microsoft.
Ik zou Office 365 ergens willen vergelijken met een "gateway drug". Want als je naar Office 365 gaat, dan moet je al snel iets doen met licentietoewijzing en accounts om in te loggen. Dat doe je met Entra ID. Je krijgt natuurlijk de gratis, basisversie bij je Office 365. Maar dan wil je misschien wat meer dingen kunnen doen zoals Exchange Online voor je mailverkeer. Of je koppelt Entra ID aan je lokaal gehoste methode om gebruikersaccounts te maken. Dan kom je al snel bij het punt dat je beter een Microsoft 365 licentie kan afnemen en niet een Office 365 licentie. Hier kom je dan al snel uit bij koppelverkoop waarmee je ook Intune (voor Windows 10/11, iOS, Android en tot op zekere hoogte ook macOS en Linux beheer) en Defender XDR (zeer krachtig beveiligingssysteem) krijgt. En dat integreert meestal zo mooi met wat je al hebt.
Zo krijg je dus dit: nieuws: Staatssecretaris: nieuwe clouddiensten voor ambtenaren slaan alleen m...
Want voor mij is het overduidelijk dat ook de Rijksoverheid diezelfde overstap maakt naar de Microsoft Azure cloud omdat het botweg zoveel simpeler te beheren is dan verschillende diensten naast elkaar. Dit gebeurd dus massaal door vele organisaties. En meestal zal hetzelfde patroon plaatsvinden. Eerst Office 365, dan Exchange Online, dan verder met Entra ID en uiteindelijk ook Intune, Defender etc. Het helpt natuurlijk ook dat Microsoft aardig bezig is om de niet Office 365 versies van Office applicaties en on premise Exchange, aardig te ontdoen van ondersteuning en introductie van nieuwe features.

Een andere categorie die ik mis is ook wat meer ICT kant op, maar wel zeer belangrijk als je alternatieven voor Amerikaanse software wil, virtualisatiesoftware. Zeker omdat iets meer dan een jaar geleden, Broadcom (Amerikaans) VMware (Amerikaans) heeft overgenomen. En toen brak de ellende echt uit. Om nu te zeggen dat nieuwe contracten onder Broadcom, vaak duurder uitvallen, is misschien een understatement. Broadcom is het aardig kostbaar aan het maken om on premise je eigen servers te hosten en VMware was zowat monopolist. Dat is meteen de opening waardoor veel organisaties überhaupt naar alternatieven voor VMware zullen kijken.
Uiteindelijk is on premise een van de beste manieren om niet afhankelijk van de Amerikanen te worden in ICT wereld. Die hele grote Amerikaanse spelers zijn alleen actief bezig om mensen weg te lokken van hun on premise omgevingen met hun cloud platformen die gewoon veel gebruikersvriendelijker zijn. Hier moeten de Europese spelers echt een inhaalslag zien te maken. Maar in de tussentijd moet je dan wel de mogelijkheid hebben on on premise door te kunnen gaan. Of veel van die Europese cloud providers die waarschijnlijk ook VMware gebruiken. Ik kan zo snel alleen XCP-ng en Proxmox bedenken. Beiden open source.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Misschien kan je gewoon schrijven over het verschijnsel ("Mensen zijn op zoek naar Europese alternatieven"), ipv een veel te ongenuanceerd lijstje maken om het maar zo kort en kant-en-klaar mogelijk te kunnen aanbieden? Daarbij kan je natuurlijk wel voorbeelden aandragen. Je zou in zo'n bericht enkele van die kant-en-klare "dit-zijn-europese-alternatieven" lijstjes kunnen uitlichten die overal te vinden zijn de laatste tijd.TijsZonderH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
Hoi allemaal!
In ieder geval voor nu alvast veel complimenten (en dank) aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit topic en vooral aan @Verwijderd en @Jerie voor het organiseren van al deze hoop informatie!Het beste alternatieve desktopbesturingssysteem
[poll=4286]Het beste alternatieve smartphonebesturingssysteem
[poll=4290]De beste alternatieve e-maildienst
[poll=4292]De beste alternatieve wachtwoordmanager
Hierbij had ik hetzelfde probleem
[poll=4294]De beste alternatieve browser
[poll=4296]
The Guardian heeft dat gedaan: https://www.theguardian.c...ott-us-goods-is-spreading
NOS deed dat gisteren: https://nos.nl/artikel/25...jnwerper-bij-eu-consument
In zo'n bericht kan je vermelden dat het erop lijkt dat Europeanen Tesla al boycotten en in grote getallen over lijken te stappen naar Signal.
Je kan ook linken naar dit topic natuurlijk, hoe meer mensen hier komen hoe meer bekendheid en hoe meer alternatieven er kunnen worden aangedragen/verspreidt.
Je kan ook nog andere communities delen waar hier over wordt gesproken, bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/BuyFromEU/ of https://lemmy.world/c/buyeuropean@feddit.uk. Ik zal iig niet stemmen in die polls.
----
Overigens, maar dat is misschien een andere discussie, denk ik dat het zeker wel waardevol zou zijn om de genoemde producten te testen en verslag uit te brengen daarvan. Ja dat kost veel tijd... Ik denk dat veel mensen smachten om informatie over wat voor hun de beste linuxdistro is, of de beste clouddrive, of de beste emailprovider. Een teveel aan keuze werkt voor veel mensen denk ik verlammend en dan is het makkelijk om bij het vertrouwde te blijven.
----
Ik heb trouwens net Arte geinstalleerd op mijn TV en ben nu een concertregistratie van Moby aan het kijken (ja ik ben oud
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 14-03-2025 22:45 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Broadcom heeft de licentiekosten van ESXi flink verhoogd na overname.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:16:
[...]
Niet noodzakelijkerwijs als je Office 2024 gebruikt.
offtopic:
Maar Office 365 is echt een van de allermoeilijkste om te bereiken, zeker voor organisaties. Het gaat niet om een vervanger voor Word, dat is zo gevonden. Het gaat om de integraties tussen al die office applicaties en de dingen die je als eindgebruiker niet ziet. Achter die applicaties zit een heel beheersysteem met meerdere portalen waar je accounts, configuratie van die office applicaties en misschien wel het meest belangrijke, data compliance en beveiliging.
En hier is het smerige van Microsoft.
Ik zou Office 365 ergens willen vergelijken met een "gateway drug". Want als je naar Office 365 gaat, dan moet je al snel iets doen met licentietoewijzing en accounts om in te loggen. Dat doe je met Entra ID. Je krijgt natuurlijk de gratis, basisversie bij je Office 365. Maar dan wil je misschien wat meer dingen kunnen doen zoals Exchange Online voor je mailverkeer. Of je koppelt Entra ID aan je lokaal gehoste methode om gebruikersaccounts te maken. Dan kom je al snel bij het punt dat je beter een Microsoft 365 licentie kan afnemen en niet een Office 365 licentie. Hier kom je dan al snel uit bij koppelverkoop waarmee je ook Intune (voor Windows 10/11, iOS, Android en tot op zekere hoogte ook macOS en Linux beheer) en Defender XDR (zeer krachtig beveiligingssysteem) krijgt. En dat integreert meestal zo mooi met wat je al hebt.
Zo krijg je dus dit: nieuws: Staatssecretaris: nieuwe clouddiensten voor ambtenaren slaan alleen m...
Want voor mij is het overduidelijk dat ook de Rijksoverheid diezelfde overstap maakt naar de Microsoft Azure cloud omdat het botweg zoveel simpeler te beheren is dan verschillende diensten naast elkaar. Dit gebeurd dus massaal door vele organisaties. En meestal zal hetzelfde patroon plaatsvinden. Eerst Office 365, dan Exchange Online, dan verder met Entra ID en uiteindelijk ook Intune, Defender etc. Het helpt natuurlijk ook dat Microsoft aardig bezig is om de niet Office 365 versies van Office applicaties en on premise Exchange, aardig te ontdoen van ondersteuning en introductie van nieuwe features.
Een andere categorie die ik mis is ook wat meer ICT kant op, maar wel zeer belangrijk als je alternatieven voor Amerikaanse software wil, virtualisatiesoftware. Zeker omdat iets meer dan een jaar geleden, Broadcom (Amerikaans) VMware (Amerikaans) heeft overgenomen. En toen brak de ellende echt uit. Om nu te zeggen dat nieuwe contracten onder Broadcom, vaak duurder uitvallen, is misschien een understatement. Broadcom is het aardig kostbaar aan het maken om on premise je eigen servers te hosten en VMware was zowat monopolist. Dat is meteen de opening waardoor veel organisaties überhaupt naar alternatieven voor VMware zullen kijken.
Uiteindelijk is on premise een van de beste manieren om niet afhankelijk van de Amerikanen te worden in ICT wereld. Die hele grote Amerikaanse spelers zijn alleen actief bezig om mensen weg te lokken van hun on premise omgevingen met hun cloud platformen die gewoon veel gebruikersvriendelijker zijn. Hier moeten de Europese spelers echt een inhaalslag zien te maken. Maar in de tussentijd moet je dan wel de mogelijkheid hebben on on premise door te kunnen gaan. Of veel van die Europese cloud providers die waarschijnlijk ook VMware gebruiken. Ik kan zo snel alleen XCP-ng en Proxmox bedenken. Beiden open source.
Proxmox is gratis, je bent dan wel beta tester. Het bedrijf achter Proxmox is Duits. Qemu (de techniek achter veel virtualisatie) is volledig FOSS en gemaakt door een geniale Fransman, Fabrice Bellard.
Exchange zijn diverse FOSS alternatieven voor. Zimbra bijvoorbeeld, was er 15 jaar geleden al. Ik volg dat niet echt.
Wel is het zo dat je allerlei distributies kunt draaien op Pinephone. Dat zijn FOSS projecten. De twee bekendste interfaces voor Linux (non-Android, non-Sailfish) zijn:
1) Plasma Mobile, gebaseerd op KDE https://plasma-mobile.org/
2) Phosh, gebaseerd op GNOME https://phosh.mobi/faq/
Je hebt allerlei distributies waarbij je deze kunt gebruiken. Zoals postmarketOS (pmOS), Armbian, Manjaro Mobile, enz. Waarbij pmOS specifiek gericht is om een smartphone een tweede leven te geven.
Kort stukje geschiedenis: KDE (eigenlijk specifiek Trolltech's qt) had zo'n 25 jaar geleden al middels Qtopia (qt UI voor touchscreen). Dat was voor resistief scherm, met pennetje. Destijds was dat de standaard, en een bekend voorbeeld dat het vooral goed deed in Japan (die liepen op diverse vlakken voor met mobile) was Sharp Zaurus, een PDA die Linux draaide. GNOME had via Hildon (door Finse Nokia) de Maemo interface, die was voor resistief gebruik met stylus en voor gebruik met vingers (d.w.z. grotere knoppen). Bekend voorbeeld is de Nokia N800. Later kocht Nokia Trolltech (maker van qt), en de Nokia N9 had opvolger Maemo met qt UI. Die (geliefde) smartphone was gespitst op capacitive touchscreen UI en kun je zien als voorganger van Sailfish OS van Jolla. Jolla is als bedrijf afgeslankte versie van Nokia. Naam betekent dan ook 'dinghy', specifiek zo'n rubber reddingsbootje.
Eerlijk. Ik denk niet dat het knelpunt ligt op "wat is EU", maar op het aanpassen van de scope naar wens en het niet volgen van jullie eigen criteria, om vervolgens uitzonderingen te maken op subjectiviteit terwijl opties die wel binnen criteria vallen niet in de lijst komen met als enige echte reden dat jullie niet besluiten hoe je het wil doen (ipv iets te doen en indien gewenst aan te passen). Er missen goede alternatieven, terwijl twijfelachtige en subjectieve dingen er wél op komen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:59:Ik wil hierbij een suggestie doen om de criteria wat aan te scherpen.
Onderscheid tussen Europese Economische Ruimte (EER) en de rest door gebruik van een label of icoontje.
Als we Europese alternatieven benoemen, dan moet dat niet op basis van persoonlijke zienswijzen. Technisch gezien vallen Wit-Rusland, Rusland en Turkije immers ook (gedeeltelijk) onder Europa. Ik zou dus willen voorstellen om uit te gaan van een vastgelegde lijst, waar je geen discussies over kunt hebben. Tot nu toe lijkt mij de EER de meest brede lijst aansluit op dit topic.
Zodoende denk ik dat je in ieder geval een soort "puur" EU alternatief kunt checkmarken. De rest mag wat mij betreft meer fluïde zijn wanneer het onderbouwd is, zoals bijvoorbeeld in het geval van Signal.
Verder is de discussie vooral wat onder "het vrije westen" wordt verstaan. Maar een groot deel van de discussie daar is in Aziatische landen. Denk dat vrij weinig bang waren dat Rusland daar onder viel, enkel Turkije was echt enigsinds serieuze discussie daarin. Daar los je hiermee dus ook weinig op door te definieren welke grens je gebruikt voor "echt EU".
Overigens is dat sowieso geen vraag, want de EU is de Europese Unie, wiens leden niet discutabel zijn. Je verwart het nu met het woord "Europa". En dat is ook zo'n punt in dit topic, dingen door elkaar halen die niet hetzelfde zijn. Net zoals dat eu-alternatief niet hetzelfde is als privacy-vriendelijk en niet hetzelfde als niet-Big Tech. Die lijsten zijn niet hetzelfde, ondanks de overeenkomsten, en je hebt nu dus een lijst er tussen in en eigenlijk dus geen van allen.
Ook is het wisselvallig. De ene keer geld compleet open-source als ok ongeacht locatie, maar de volgende keer weer niet.
Ik snap nogsteeds dit standpunt niet. Er zijn criteria voor veel moeilijkere dingen. Het klinkt mij alsof jullie of niet willen, of de skills missen om dit goed te doen. Beide laat me afvragen of jullie de beste TS zijn voor zo'n topic, zeker met hoe groot het topic is geworden.Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:59:
Ik begrijp dat je hiermee niet alles kan ondervangen (zoals eerder aangegeven - dat gaat gewoon niet), maar dit lijkt mij in ieder geval weer een stap in de goede richting.
Daarbij, wanneer is iets een goed onderbouwde uitzondering? Wanneer Jerie vind dat andere alternatieven niet actief genoeg zijn? Want dat was het excuus bij Bluesky. Mastodon zou niet groot genoeg zijn dus mocht die erop. Wat ik zeer discutabel vind aan zich, laat staan een reden om iets als Bluesky, dat niks beter is dan Twitter buiten de eigenaar, erop te zetten. En nee, echt decentraal is het niet ondanks dat ze dat beweren.
Nogmaals, ik geloof echt wel in de goede bedoelingen. En er worden ook genoeg nuttige dingen genoemd in dit topic. Maar de uitwerking is gewoon geen objectieve lijst met alternatieven en zo zou je het imho dus ook niet moeten presenteren tenzij je eerst zorgt dat dat wel zo is. Want men leest het nu vaak als dat, terwijl het dat niet is. En niemand gaat het hele topic afstruinen naar discussie hierover, noch over andere dingen, ondanks jullie dat als semi-oplossing/verplichting lijken te zien. Zoals het nu staat, is het gewoon een vorm van misleiden, zelfs al is het niet expres (want nogmaals, ik ga echt niet uit van slechte bedoelingen). Maar zeker met hoe groot het topic is geworden, vind ik dat kwalijk.
Je ziet bij Tijs's poll wat er dan gebeurd. Hij neemt het stukje OS van jullie over. Maar omdat jullie er niks mee doen omdat je niet besloten hebt hoe, is het vrij nikszeggend. Dan kun je zeggen "hij moet maar het hele topic doorzoeken naar discussie over Linux dan wist hij dat" of "Tweakers moet journalistiek onderzoek doen, niet wij". Maar men komt hier door hoe het aangeprezen wordt, de fout begint bij jullie zelf. En het is ook niet reëel dat iedereen alles opzoekt in een groot topic en ook nog eens snapt (want genoeg mensen weten de ins en outs niet, dus zullen er mensen zijn die moeite hebben de discussie goed te beoordelen zelfs al zoeken ze het op). En dan krijg je straks niet-kloppende artiekelen gebaseerd op jouw info, waardoor mensen een slechte ervaring krijgen en alleen maar harder gaan roepen "zie je wel, kan niet" en weer terug gaan naar wat ze altijd deden. De verandering die je promoot werk je zo tegen.
Wil je dit goed doen, dan is de enige juiste manier echt goede criteria opstellen en daar als auditor overheen gaan. Niet zelf uitzonderingen maken, maar indien nodig de criteria aanpassen. En dan kun je hooguit als je wil een abdendum met niet-compliant maar worth-to-mention dingen eronder plaatsen. En ja, dat is echt wel mogelijk. En anders het hele topic aanpassen zodat het duidelijk geen objectieve lijst betreft, maar een, zoals eerder gezegd, aanradens van Majoef en Jerrie (want hoe veel input je ook vraagt, enkel jullie beslissen of het erop komt of niet, en met de continue veranderende regels is dat dus subjectief aan jullie mening/gevoel).
[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 15-03-2025 01:53 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Jij bent juist voorstander van criteria wat zo duidelijk mogelijk is. Dan kom ik met een suggestie om criteria aan te scherpen door begrippen te definiëren op basis van feiten, en dan is het weer niet goed? Beklag doen is makkelijk, maar kom zelf eens met een voorstel wat voor een zo breed mogelijke doelgroep (Tweakers), diensten en producten werkt.Cambionn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 01:11:
Ik ga toch nog 1 keer reageren hierop. Want ik denk niet dat je het probleem niet echt snapt als dit oprecht je enige suggestie is.
[...]
Eerlijk. Ik denk niet dat het knelpunt ligt op "wat is EU", maar op het aanpassen van de scope naar wens en het niet volgen van jullie eigen criteria, om vervolgens uitzonderingen te maken op subjectiviteit terwijl opties die wel binnen criteria vallen niet in de lijst komen met als enige echte reden dat jullie niet besluiten hoe je het wil doen (ipv iets te doen en indien gewenst aan te passen). Er missen goede alternatieven, terwijl twijfelachtige en subjectieve dingen er wél op komen.
Verder is de discussie vooral wat onder "het vrije westen" wordt verstaan. Maar een groot deel van de discussie daar is in Aziatische landen. Denk dat vrij weinig bang waren dat Rusland daar onder viel, enkel Turkije was echt enigsinds serieuze discussie daarin. Daar los je hiermee dus ook weinig op door te definieren welke grens je gebruikt voor "echt EU".
Overigens is dat sowieso geen vraag, want de EU is de Europese Unie, wiens leden niet discutabel zijn. Je verwart het nu met het woord "Europa". En dat is ook zo'n punt in dit topic, dingen door elkaar halen die niet hetzelfde zijn. Net zoals dat eu-alternatief niet hetzelfde is als privacy-vriendelijk en niet hetzelfde als niet-Big Tech. Die lijsten zijn niet hetzelfde, ondanks de overeenkomsten, en je hebt nu dus een lijst er tussen in en eigenlijk dus geen van allen.
Ook is het wisselvallig. De ene keer geld compleet open-source als ok ongeacht locatie, maar de volgende keer weer niet.
[...]
Ik snap nogsteeds dit standpunt niet. Er zijn criteria voor veel moeilijkere dingen. Het klinkt mij alsof jullie of niet willen, of de skills missen om dit goed te doen. Beide laat me afvragen of jullie de beste TS zijn voor zo'n topic, zeker met hoe groot het topic is geworden.
Daarbij, wanneer is iets een goed onderbouwde uitzondering? Wanneer Jerie vind dat andere alternatieven niet actief genoeg zijn? Want dat was het excuus bij Bluesky. Mastodon zou niet groot genoeg zijn dus mocht die erop. Wat ik zeer discutabel vind aan zich, laat staan een reden om iets als Bluesky, dat niks beter is dan Twitter buiten de eigenaar, erop te zetten. En nee, echt decentraal is het niet ondanks dat ze dat beweren.
Nogmaals, ik geloof echt wel in de goede bedoelingen. En er worden ook genoeg nuttige dingen genoemd in dit topic. Maar de uitwerking is gewoon geen objectieve lijst met alternatieven en zo zou je het imho dus ook niet moeten presenteren tenzij je eerst zorgt dat dat wel zo is. Want men leest het nu vaak als dat, terwijl het dat niet is. En niemand gaat het hele topic afstruinen naar discussie hierover, noch over andere dingen, ondanks jullie dat als semi-oplossing/verplichting lijken te zien. Zoals het nu staat, is het gewoon een vorm van misleiden, zelfs al is het niet expres (want nogmaals, ik ga echt niet uit van slechte bedoelingen). Maar zeker met hoe groot het topic is geworden, vind ik dat kwalijk.
Wil je dit goed doen, dan is de enige juiste manier echt goede criteria opstellen en daar als auditor overheen gaan. Niet zelf uitzonderingen maken, maar indien nodig de criteria aanpassen. En dan kun je hooguit als je wil een abdendum met niet-compliant maar worth-to-mention dingen eronder plaatsen. En ja, dat is echt wel mogelijk. En anders het hele topic aanpassen zodat het duidelijk geen objectieve lijst betreft, maar een, zoals eerder gezegd, aanradens van Majoef en Jerrie (want hoe veel input je ook vraagt, enkel jullie beslissen of het erop komt of niet, en met de continue veranderende regels is dat dus subjectief aan jullie mening/gevoel).
Volgens mij haal jij juist EU en Europa door elkaar en begrijp je niet zo goed wat ik met mijn suggestie wil oplossen. We hebben het vanaf het begin over Europese alternatieven (verwarring kan inderdaad ontstaan wanneer je de EU als Europa ziet), niet alleen over alternatieven uit de EU. En aangezien je discussies kunt hebben over wat "Europees" is, probeer ik dat op te lossen door de EER als brede definitie als optie te noemen, maar dat zou ook de EU + EVA/EFTA kunnen zijn bijvoorbeeld. Die kun je dan netjes labelen en verifiëren.
Ik heb het nu niet over de discussie van het "vrije westen", ik heb het over wat "Europees" is, en om dat beter te definiëren.
Wat bedoel je met "niet willen"? Wat bedoel je met "skills missen om dit goed te doen"? Wat is "goed"? Is goed in jouw ogen een perfecte lijst waar geen twijfel mogelijk over is?
Je komt reactie komt op mij wat verbitterd over. Ook vind ik het niet oke om ons af te schilderen als ongeschikt voor dit topic. Niet alleen omdat ik al heel wat uren/dagen in de lijst en dit topic heb gestoken, maar ook zie ik mooie discussies ontstaan door onze 'open' aanpak. Tussendoor proberen dit topic te verbeteren door bijvoorbeeld criteria aan te scherpen of scope aan te passen. Nu spreek ik voor mezelf: daar sta ik in ieder geval voor open.
Je zegt ook veel te makkelijk dat wij per se beslissen of iets op de lijst kom of niet. Als het aan jou lag zou de lijst waarschijnlijk 200 keer zo lang zijn geweest door alle mogelijke alternatieven op te noemen (bijvoorbeeld elke Linux distro of elke webhost). Maar zoals eerder aangegeven, is dat niet iets wat we kunnen doen. Zowel het format kan dat niet, niet overzichtelijk/praktisch, verwerking van zoveel is simpelweg niet te doen. Dus als wij in sommige gevallen wat terughoudender zijn met het verwerken van data, dan is dat niet op basis van onze voorkeur zoals jij het schetst.
Ik daag je uit om een criteria lijst te maken waar geen twijfel mogelijk over is. Wel rekeninghoudend met de belemmeringen van dit format, praktische waarde voor de gebruiker en werkbaarheid voor de verwerker. Ik ben wel benieuwd waar je mee komt. Als je kritiek hebt, moet je ook met een oplossing komen.
Nee, je blijft zeggen dat het onmogelijk is criteria te maken. Dat is gewoon onzin. Je kan jezelf wel voorstander noemen, maar blijkbaar ben je dat niet genoeg om ze te maken en schuif je het liever af.Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 03:34:
[...]
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Jij bent juist voorstander van criteria wat zo duidelijk mogelijk is. Dan kom ik met een suggestie om criteria aan te scherpen door begrippen te definiëren op basis van feiten, en dan is het weer niet goed? Beklag doen is makkelijk, maar kom zelf eens met een voorstel wat voor een zo breed mogelijke doelgroep (Tweakers), diensten en producten werkt.
Volgens mij haal jij juist EU en Europa door elkaar en begrijp je niet zo goed wat ik met mijn suggestie wil oplossen. We hebben het vanaf het begin over Europese alternatieven (verwarring kan inderdaad ontstaan wanneer je de EU als Europa ziet), niet alleen over alternatieven uit de EU. En aangezien je discussies kunt hebben over wat "Europees" is, probeer ik dat op te lossen door de EER als brede definitie als optie te noemen, maar dat zou ook de EU + EVA/EFTA kunnen zijn bijvoorbeeld. Die kun je dan netjes labelen en verifiëren.
Ik heb het nu niet over de discussie van het "vrije westen", ik heb het over wat "Europees" is, en om dat beter te definiëren.
Wat bedoel je met "niet willen"? Wat bedoel je met "skills missen om dit goed te doen"? Wat is "goed"? Is goed in jouw ogen een perfecte lijst waar geen twijfel mogelijk over is?
Je komt reactie komt op mij wat verbitterd over. Ook vind ik het niet oke om ons af te schilderen als ongeschikt voor dit topic. Niet alleen omdat ik al heel wat uren/dagen in de lijst en dit topic heb gestoken, maar ook zie ik mooie discussies ontstaan door onze 'open' aanpak. Tussendoor proberen dit topic te verbeteren door bijvoorbeeld criteria aan te scherpen of scope aan te passen. Nu spreek ik voor mezelf: daar sta ik in ieder geval voor open.
Je zegt ook veel te makkelijk dat wij per se beslissen of iets op de lijst kom of niet. Als het aan jou lag zou de lijst waarschijnlijk 200 keer zo lang zijn geweest door alle mogelijke alternatieven op te noemen (bijvoorbeeld elke Linux distro of elke webhost). Maar zoals eerder aangegeven, is dat niet iets wat we kunnen doen. Zowel het format kan dat niet, niet overzichtelijk/praktisch, verwerking van zoveel is simpelweg niet te doen. Dus als wij in sommige gevallen wat terughoudender zijn met het verwerken van data, dan is dat niet op basis van onze voorkeur zoals jij het schetst.
Ik daag je uit om een criteria lijst te maken waar geen twijfel mogelijk over is. Wel rekeninghoudend met de belemmeringen van dit format, praktische waarde voor de gebruiker en werkbaarheid voor de verwerker. Ik ben wel benieuwd waar je mee komt. Als je kritiek hebt, moet je ook met een oplossing komen.
Tevens blijven jullie zeggen objectief te zijn. Dat het community effort is. Maar ook blijven jullie eindkeuzes maken die niet objectief zijn.
Dat EU stukje maakte ik iid ff een foutje. Ik meende dat er eerder ook terloops over "eu-alternatieven" werd gesproken door jullie naar zie dat zo gauw niet terug. Maar ik weet echt wel het verschil tussen Europa en de EU hoor. Hoef je mij niet uit te leggen. Maar fijn dat je er meteen vanuit gaat dat mijn onwetendheid over die termen het probleem is en niet jullie eigen inconsistentie, ook geografisch (want ook daar mogen sommige landen buiten elke vorm van EU opeens wel afhankelijk van jullie mening). Punt blijft wel dat dat aardig afstaat van de problemen en discussies en dus weinig aan echte verbetering brengt. Waarom begin je niet met de grote problemen ipv die als onmogelijk af te stempelen en dit soort kleine puntjes te verfijnen?
Ik heb mijzelf al meermaals uitgelegd. Als je de punten nogsteeds niet snapt, ligt dat niet aan mij. Ik zie niet in waarom ik dat moet blijven doen. Maar het is juist jullie reactie erop en hoe jullie omgaan op suggesties waarom ik denk dat jullie wellicht niet het meest geschikt zijn.
Ik maar ook anderen hebben al meermaals genoemd hoe je dit wel zou kunnen aanpakken. En dan heb ik het niet enkel over het hele topic, maar ook op onderwerpen hoe dingen op te schrijven zijn meerdere suggesties geweest. Maar dat wordt foutief afgeschreven als onmogelijk of na een stukje discussie valt het stilletjes weg zonder dat er iets gebeurd. Ook in dit bericht blijf je zeggen dat dingen onmogelijk zijn, niet kunnen, niet overzichtelijk genoeg. Maar het zijn dingen waar oplossingen voor zijn bedacht door mensen in comments waar niks mee gebeurd, of die sowieso prima mogelijk zijn. Maar dat je nu een incomplete en inconsistente lijst hebt waardoor verkeerde conclussies worden getrokken is echter geen probleem. En weet je wie dezelfde tactiek toepast? Big Tech. "We kunnen niet voldoen aan X Y Z, dat is onmogelijk", wanneer het prima kan maar ze niet uit komt. Net zoals hoe jullie elke suggestie ter verbetering van openheid en objectiviteit afschrijven als onmogelijk of onoverzichtelijk, en vervolgens met "oplossingen" komen waarvan jullie ook weten dat ze niet gaan gebeuren en nog onoverzichtelijker zijn zoals dat men het hele topic zelf maar moet doorzoeken.
En ook jullie reageren hostile. Zodra er te veel kritiek komt reageer je terug met een "dan maak je zelf toch een beter topic". En dat is niet alleen op mij gebeurd. Het is een "community-effort", tot jullie de kritiek te stom vinden. Dan mag je opzouten. En verder pik je nu hier in deze reactie ook lekker de stukjes eruit die je wat op kan denkt te zeggen. De rest, inclusief directe voorbeelden, negeer je.
En nee, ik ga ook geen eigen topic maken. Afgezien van dat dat het meest verbitterde is dat je kan doen, en je met die logica straks duizend topics hebt met iedereens eigen echte alternatievenlijst... Ik heb mijn eigen lijst met aanradens waar met een reden duidelijk staat dat het geen feiten zijn, en dat er geen criteria zijn buiten mijn mening. Ik audit en check privacy- en security wetgeving en ontwikkelingen, en schrijf en check policies en gedrag in het dagelijks leven al genoeg op werk, en ben druk bezig met andere dingen in mijn vrije tijd (zoals het kopen van een huis en vrijwilligerswerk voor organisaties die privacy en open-source promoten). Maar ik weet tenminste van mezelf dat ik nu de energie en tijd niet heb om het niet goed te doen. Jullie blijkbaar niet. En jullie hebben zelf gekozen dit topic te maken, dan moet je niet boos worden op kritiek omdat men verwacht dat je de door jezelf gekozen rol goed uitvoert. Daarbij was tot dit bericht van jou mijn kritiek nog altijd bedoeld in de hoop dat dit topic verbeterd. Waarom zou ik een eigen maken als ik wil dat deze beter wordt?
Goed in mijn ogen is niet een perfecte lijst, maar wel een eerlijke. Zolang jullie subjectieve dingen brengen als feiten, is dit dat niet. En zolang jullie op deze manier reageren, wordt het dat niet. Als je niet eens probeert het goed te doen, mag je wel kritiek ja. Dat heeft niks te maken met perfect moeten zijn.
En ben ik verbitterd? Wellicht een beetje. Dit is een onderwerp waar ik enorm om geef, waar ik jaren van mijn leven in hebt gestoken. Nu komt er een lijst vol meningen, missende opties en andere discutabele opties er wel in staan. Het topic groeit en veel mensen die wat met het onderwerp willen vinden het. En dan kan zulke verkeerde info, zoals eerder ook uitgelegd, het juist schade doen aan de push, zeker in een tijd dat er zo'n momentum is voor alternatieven. Dat een niet-kloppent iets groot wordt, doet me idd zeer. Dat de TS daarvan het niks lijkt te boeien ook (en nee, zeggen dat het je wel boeit doet me niks gezien jullie acties dat tegen spreken).
Er missen in dit topic trouwens best wat Tweakers die regelmatig in de andere privacy gerelateerde topics te vinden zijn. Het zal met een reden zijn. Ik ga ook maar stoppen met het volgen hiervan. @TijsZonderH ik hoop van harte dat je verder kijkt dan dit topic. Er staan zeker nuttige dingen in, maar het is vere van een goed uitgangspunt. Mijn DM staat open, maar er zijn ook genoeg wel goede, transparante bronnen te vinden buiten mij die je zou kunnen gebruiken als je liever elders zoekt.
[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 15-03-2025 09:33 ]
Goed, TLDR: je hebt geen oplossing.Cambionn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:13:
[...]
Nee, je blijft zeggen dat het onmogelijk is criteria te maken. Dat is gewoon onzin. Je kan jezelf wel voorstander noemen, maar blijkbaar ben je dat niet genoeg om ze te maken en schuif je het liever af.
Tevens blijven jullie zeggen objectief te zijn. Dat het community effort is. Maar ook blijven jullie eindkeuzes maken die niet objectief zijn.
Ik heb mijzelf al meermaals uitgelegd. Als je de punten nogsteeds niet snapt, ligt dat niet aan mij. Ik zie niet in waarom ik dat moet blijven doen. Maar het is juist jullie reactie erop en hoe jullie omgaan op suggesties waarom ik denk dat jullie wellicht niet het meest geschikt zijn.
Ik maar ook anderen hebben al meermaals genoemd hoe je dit wel zou kunnen aanpakken. En dan heb ik het niet enkel over het hele topic, maar ook op onderwerpen hoe dingen op te schrijven zijn meerdere suggesties geweest. Maar dat wordt foutief afgeschreven als onmogelijk of na een stukje discussie valt het stilletjes weg zonder dat er iets gebeurd. Ook in dit bericht blijf je zeggen dat dingen onmogelijk zijn, niet kunnen, niet overzichtelijk genoeg. Maar het zijn dingen waar oplossingen voor zijn bedacht door mensen in comments waar niks mee gebeurd, of die sowieso prima mogelijk zijn. Maar dat je nu een incomplete en inconsistente lijst hebt waardoor verkeerde conclussies worden getrokken is echter geen probleem. En weet je wie dezelfde tactiek toepast? Big Tech. "We kunnen niet voldoen aan X Y Z, dat is onmogelijk", wanneer het prima kan maar ze niet uit komt. Net zoals hoe jullie elke suggestie ter verbetering van openheid en objectiviteit afschrijven als onmogelijk of onoverzichtelijk, en vervolgens met "oplossingen" komen waarvan jullie ook weten dat ze niet gaan gebeuren en nog onoverzichtelijker zijn zoals dat men het hele topic zelf maar moet doorzoeken.
En ook jullie reageren hostile. Zodra er te veel kritiek komt reageer je terug met een "dan maak je zelf toch een beter topic". En dat is niet alleen op mij gebeurd. Het is een "community-effort", tot jullie de kritiek te stom vinden. Dan mag je opzouten. En verder pik je nu hier in deze reactie ook lekker de stukjes eruit die je wat op kan denkt te zeggen. De rest, inclusief directe voorbeelden, negeer je.
En nee, ik ga ook geen eigen topic maken. Afgezien van dat dat het meest verbitterde is dat je kan doen, en je met die logica straks duizend topics hebt met iedereens eigen echte alternatievenlijst... Ik heb mijn eigen lijst met aanradens waar met een reden duidelijk staat dat het geen feiten zijn, en dat er geen criteria zijn buiten mijn mening. Ik audit en check privacy- en security wetgeving en ontwikkelingen, en schrijf en check policies en gedrag in het dagelijks leven al genoeg op werk, en ben druk bezig met andere dingen in mijn vrije tijd (zoals het kopen van een huis en vrijwilligerswerk voor organisaties die privacy en open-source promoten). Maar ik weet tenminste van mezelf dat ik nu de energie en tijd niet heb om het niet goed te doen. Jullie blijkbaar niet. En jullie hebben zelf gekozen dit topic te maken, dan moet je niet boos worden op kritiek omdat men verwacht dat je de door jezelf gekozen rol goed uitvoert. Daarbij was tot dit bericht van jou mijn kritiek nog altijd bedoeld in de hoop dat dit topic verbeterd. Waarom zou ik een eigen maken als ik wil dat deze beter wordt?
Goed in mijn ogen is niet een perfecte lijst, maar wel een eerlijke. Zolang jullie subjectieve dingen brengen als feiten, is dit dat niet. En zolang jullie op deze manier reageren, wordt het dat niet. Als je niet eens probeert het goed te doen, mag je wel kritiek ja. Dat heeft niks te maken met perfect moeten zijn.
En ben ik verbitterd? Wellicht een beetje. Dit is een onderwerp waar ik enorm om geef, waar ik jaren van mijn leven in hebt gestoken. Nu komt er een lijst vol meningen, missende opties en andere discutabele opties er wel in staan. Het topic groeit en veel mensen die wat met het onderwerp willen vinden het. En dan kan zulke verkeerde info, zoals eerder ook uitgelegd, het juist schade doen aan de push, zeker in een tijd dat er zo'n momentum is voor alternatieven. Dat een niet-kloppent iets groot wordt, doet me idd zeer. Dat de TS daarvan het niks lijkt te boeien ook (en nee, zeggen dat het je wel boeit doet me niks gezien jullie acties dat tegen spreken).
Er missen in dit topic trouwens best wat Tweakers die regelmatig in de andere privacy gerelateerde topics te vinden zijn. Het zal met een reden zijn. Ik ga ook maar stoppen met het volgen hiervan. @TijsZonderH ik hoop van harte dat je verder kijkt dan dit topic. Er staan zeker nuttige dingen in, maar het is vere van een goed uitgangspunt. Mijn DM staat open, maar er zijn ook genoeg wel goede, transparante bronnen te vinden buiten mij die je zou kunnen gebruiken als je liever elders zoekt.

Als antwoord op de kritiek dat er tich oplossingen genoemd worden door verscheidene mensen en jullie die afketsen als "onmogelijk" terwijl ze dat niet zijn.
Zoek het lekker uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Cambionn op 15-03-2025 09:36 ]
Hoezo, ze hebben tegenwoordig toch allemaal een vorm van cloud-integratie? Dat was een reden dat sommigen lang op 2016 bleven steken tenminste.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:16:
[...]
Niet noodzakelijkerwijs als je Office 2024 gebruikt.
Het is vooral contract-integratie vooral: je hebt met (een vorm van) 365 Teams+Office+Cloud en backups.[offtopic]Maar Office 365 is echt een van de allermoeilijkste om te bereiken, zeker voor organisaties. Het gaat niet om een vervanger voor Word, dat is zo gevonden. Het gaat om de integraties tussen al die office applicaties en de dingen die je als eindgebruiker niet ziet.
Ik weet niet wat die integratie precies allemaal is, behalve cloud (OneDrive) en/of de voordelen van het hosted gebeuren, maar een beetje grote org kan dat met gemak zelf, en dan vervolgens zonder alle performance issues van dien. Komende uit een wereld waar MS nooit geweest is (beta-wetenschappen, supercomputers) is het ongelovelijk te zien wat voor een handwerk en performance-uitzuigende meuk men accepteert. Ik kan met dezelde hardware zoveel meer, zelfs als ik alle 'integratie' zelf zou moeten doen. Heel wat techies die het land verlaten, dus tekorten voor gekwalificeerd personeel is het ook niet. Maar, personeel, dat is wel een dingetje ja. Als je alle competenties in kleine doosjes opknipt, en MSO als je API kiest, tsja... Maar het hoeft niet, en er zijn zat mensen die ook al vaak bij die organisaties werken die het anders kunnen. Maarja, kijk je naar contracten, dan bied MS gewoon heel aantrekkelijke dingen die je bovendien alle verantwoordelijkheid mooi over de schutting laat flikkeren. Nobody was ever fired for hiring IBM enzo.
Mensen onderschatten hoeveel beter tooling inmiddels (al heel lang) is buiten de MS-sfeer. MS is hier zo ingebakken wegens een trifecta van het hebben van een personeelsbestand grotendeels cursus-getraind 25 jaar geleden, all-in-one contracten, en totaal ontzorgen van de infra.
Nu heeft de Nederlandse overheid wel al 'eigen' datacenters, maar levert helaas totaal niets daarop dat niet compleet afhangt van de VMWares (inderdaad, heb 't balletje van Broadcoms plan al opgegooid, maar je weet hoe traag de radertjes draaien) en Microsoften. Ik zei het 10 jaar geleden al: we hebben een software corps nodig. Een landsbrede dienst die ook zo'n one-stop-shop kan leveren is wat we nodig hebben. Helaas laat Surf hier steken vallen, of lijkt in elk geval niet een kar te (willen) trekken.
Tnx.@Roelant getagd vanwege feedback op criteria.
EER klinkt logisch, maar ik denk dat het wel goed is om dan actief te kijken naar wat je opneemt en uitsluit, zoals bijvoorbeeld Zwitserland.Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:59:Ik wil hierbij een suggestie doen om de criteria wat aan te scherpen.
Onderscheid tussen Europese Economische Ruimte (EER) en de rest door gebruik van een label of icoontje.
Als we Europese alternatieven benoemen, dan moet dat niet op basis van persoonlijke zienswijzen. Technisch gezien vallen Wit-Rusland, Rusland en Turkije immers ook (gedeeltelijk) onder Europa. Ik zou dus willen voorstellen om uit te gaan van een vastgelegde lijst, waar je geen discussies over kunt hebben. Tot nu toe lijkt mij de EER de meest brede lijst aansluit op dit topic.
[...]
Zodoende denk ik dat je in ieder geval een soort "puur" EU alternatief kunt checkmarken. De rest mag wat mij betreft meer fluïde zijn wanneer het onderbouwd is, zoals bijvoorbeeld in het geval van Signal.
Waar je op mikt is denk ik EER + EVA landen aka het Schengen-gebied (EVA = IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland - hier een overzicht van de verschillende groepen).
Ten opzichte van de volledige EU mis je dan alleen Cyprus - waarvan het Griekse deel hard aan de weg timmert om dit jaar ook tot Schengen te gaan behoren, maar daar zitten wat praktische haken en ogen aan (zoals de noodzaak grenscontrole te introduceren op het eiland tussen de twee delen / in de groene zone, "kleinigheidje"
Ik ben met je eens dat je niet alles kunt ondervangen, maar denk wel dat er echt meer mogelijk is dan nu, en dat transparantie daarin de sleutel is. Zoals toegezegd zou ik daar even op broeden, bij deze twee voorbeelden hoe ik denk dat dat op overzichtelijke wijze mogelijk is.Ik begrijp dat je hiermee niet alles kan ondervangen (zoals eerder aangegeven - dat gaat gewoon niet), maar dit lijkt mij in ieder geval weer een stap in de goede richting.
Eerste voorbeeld:
In de "rode" lijst heb ik ook een land toegevoegd, zodat in dit geval ondubbelzinnig duidelijk is waarom Eufy ertussen staat als niet-Amerikaans bedrijf. De afgewezen Europese alternatieven staan onderaan met motivatie opgesomd in een zo compact mogelijke weergave.
Bewakingscamera | Inhoud | |
---|---|---|
Arlo | US 🇺🇸 | |
Google Nest | US 🇺🇸 | |
Eufy | CN 🇨🇳 | |
Ubiquiti | US 🇺🇸 | |
Naam | Opmerking | Land |
Philips Hue | NL 🇳🇱 | |
Netatmo | FR 🇫🇷 | |
Europese alternatieven die zijn afgevallen | ||
Philips Hue (is gebaseerd op Amazon IoT, maakt gebruik van AWS), Netatmo (maakt gebruik van Microsoft Azure, AWS en div andere Amerikaanse dienstverleners) en Voorbeeld3 (heeft zijn privacy statement niet op orde). |
Tweede voorbeeld:
Meer in lijn met het oorspronkelijke ontwerp. De rode lijst is ongewijzigd (al zou het toevoegen van de vlag hier ook niet misstaan voor de consistentie), de afgewezen Europese alternatieven worden hier meer gepresenteerd als "alternatief waar iets mis mee is" - vandaar de oranje kleur als "tussenvorm". De "afwijzing" wordt optioneel verder versterkt door niet te linken. De afgewezen niet-Europese niet-Amerikaanse alternatieven staan daaronder.
Bewakingscamera | Inhoud | |
---|---|---|
Arlo | ||
Google Nest | ||
Ubiquiti | ||
Naam | Opmerking | Land |
Philips Hue | NL 🇳🇱 | |
Netatmo | FR 🇫🇷 | |
Philips Hue | Gebasseerd op Amazon IoT, Gebruikt AWS | NL 🇳🇱 |
Netatmo | Gebruikt MS Azure, AWS en div. andere Amerikaanse diensten | FR 🇫🇷 |
Eufy | Land | CN 🇨🇳 |
Een tussenvorm van beide is natuurlijk ook mogelijk, waarbij je de afwijzingen (Amerikaans en niet-Amerikaans) met vlag en land in de rode lijst zet zoals in voorbeeld 1, en de Europese alternatieven per regel eronder zoals in voorbeeld 2.
Ik heb ook nog overwogen bronnen toe te voegen (dus te linken naar de privacy statements bijv.), maar dat vind ik een stap te ver gaan en met name (veranderende) externe links wordt heel bewerkelijk. Een link naar de post(s) waarin het besproken wordt, of naar "zoek in dit topic" zoals je zelf eerder suggereren, zou natuurlijk wel kunnen. Maar tbh: als je de motivatie toevoegt, vind ik het verder eigen verantwoordelijkheid als mensen daar (nog) meer van willen weten.
Waarom dat gehamer op keiharde criteria? De wereld is niet zwart-wit. Niet ieder bedrijf in de VS is evil en niet ieder land in de EU is brandschoon. Als we landen zwart-wit gaan boycotten komt Hongarije wat mij betreft op dezelfde lijst als de VS en dat kun je nooit vangen in een regel.
Vergeet ook niet dat het doel van het topic is zoveel mensen te wijzen op alternatieven en iedere bezoeker zal daar andere prioriteiten hebben. De ene zal zich richten op diensten en producten die niet uit de VS komen, de ander zal het voornamelijk om Big Tech gaan en een derde zal voornamelijk Europese industrie willen promoten. Het lijkt me dat je die allemaal wilt bedienen.
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 15-03-2025 10:21 ]
Bedankt en ja, je hebt gelijk wat betreft + EVA/EFTA. Die benoem ik ook in mijn reactie op Cambionn. Dat lijkt mij al de nodige verduidelijking te geven omtrent "Europa". Ook eens met transparantie en je suggesties omtrent het benoemen van afgevallen alternatieven of waar 'iets' mee is. Ik ga even kijken naar wat stylingopties.Roelant schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:06:
[...]
Tnx.
[...]
EER klinkt logisch, maar ik denk dat het wel goed is om dan actief te kijken naar wat je opneemt en uitsluit, zoals bijvoorbeeld Zwitserland.
Waar je op mikt is denk ik EER + EVA landen aka het Schengen-gebied (EVA = IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland - hier een overzicht van de verschillende groepen).
Ten opzichte van de volledige EU mis je dan alleen Cyprus - waarvan het Griekse deel hard aan de weg timmert om dit jaar ook tot Schengen te gaan behoren, maar daar zitten wat praktische haken en ogen aan (zoals de noodzaak grenscontrole te introduceren op het eiland tussen de twee delen / in de groene zone, "kleinigheidje").
[...]
Ik ben met je eens dat je niet alles kunt ondervangen, maar denk wel dat er echt meer mogelijk is dan nu, en dat transparantie daarin de sleutel is. Zoals toegezegd zou ik daar even op broeden, bij deze twee voorbeelden hoe ik denk dat dat op overzichtelijke wijze mogelijk is.
Eerste voorbeeld:
In de "rode" lijst heb ik ook een land toegevoegd, zodat in dit geval ondubbelzinnig duidelijk is waarom Eufy ertussen staat als niet-Amerikaans bedrijf. De afgewezen Europese alternatieven staan onderaan met motivatie opgesomd in een zo compact mogelijke weergave.
Bewakingscamera Inhoud Arlo US 🇺🇸 Google Nest US 🇺🇸 Eufy CN 🇨🇳 Ubiquiti US 🇺🇸 Naam Opmerking Land Philips Hue NL 🇳🇱 Netatmo FR 🇫🇷 Europese alternatieven die zijn afgevallen Philips Hue (is gebaseerd op Amazon IoT, maakt gebruik van AWS), Netatmo (maakt gebruik van Microsoft Azure, AWS en div andere Amerikaanse dienstverleners) en Voorbeeld3 (heeft zijn privacy statement niet op orde).
Tweede voorbeeld:
Meer in lijn met het oorspronkelijke ontwerp. De rode lijst is ongewijzigd (al zou het toevoegen van de vlag hier ook niet misstaan voor de consistentie), de afgewezen Europese alternatieven worden hier meer gepresenteerd als "alternatief waar iets mis mee is" - vandaar de oranje kleur als "tussenvorm". De "afwijzing" wordt optioneel verder versterkt door niet te linken. De afgewezen niet-Europese niet-Amerikaanse alternatieven staan daaronder.
Bewakingscamera Inhoud Arlo Google Nest Ubiquiti Naam Opmerking Land Philips Hue NL 🇳🇱 Netatmo FR 🇫🇷 Philips Hue Gebasseerd op Amazon IoT, Gebruikt AWS NL 🇳🇱 Netatmo Gebruikt MS Azure, AWS en div. andere Amerikaanse diensten FR 🇫🇷 Eufy Land CN 🇨🇳
Een tussenvorm van beide is natuurlijk ook mogelijk, waarbij je de afwijzingen (Amerikaans en niet-Amerikaans) met vlag en land in de rode lijst zet zoals in voorbeeld 1, en de Europese alternatieven per regel eronder zoals in voorbeeld 2.
Ik heb ook nog overwogen bronnen toe te voegen (dus te linken naar de privacy statements bijv.), maar dat vind ik een stap te ver gaan en met name (veranderende) externe links wordt heel bewerkelijk. Een link naar de post(s) waarin het besproken wordt, of naar "zoek in dit topic" zoals je zelf eerder suggereren, zou natuurlijk wel kunnen. Maar tbh: als je de motivatie toevoegt, vind ik het verder eigen verantwoordelijkheid als mensen daar (nog) meer van willen weten.
Volgens mij kom je qua geografie een heel eind met de EER + Zwitserland en het VK. Ja, dan sluit je een heleboel 'vrije landen' uit, maar het is wel duidelijk waar je je op richt. Daar zou ik dan qua software nog internationale FOSS initiatieven aan toevoegen, als deze qua gebruiksgemak een makkelijke overstap van Big Tech mogeljjk maken. Je wilt namelijk dat mensen van Amerika/Big Tech afstappen en dat gaat nu eenmaal sneller wanneer het weinig moeite kost. Daarom begrijp ik ook nog steeds de keuzes onder het kopje OS niet, want de makkelijkste OS-en voor overstappers van Windows (Mint en Zorin) worden niet genoemd, terwijl Zorin ook nog eens Europees is.
Strakkere criteria ben ik dan ook zeker voor, maar dan wel eerst bepalen waar het topic in de basis voor bedoeld is.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik zou zeggen, stel iets voor! Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, mijn suggestie:Aziraphale schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:07:
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je het eerst eens wordt over de titel van het topic, want dat veroorzaakt (volgens mij) nu alle ellende/discussie. De titel richt zich enkel op Europese alternatieven en in de TS wordt dit dan weer iets aangepast/uitgebreid en vervolgens zijn de keuzes weer her en der wat arbitrair te noemen omdat er ook veel internationale en niet-Europese alternatieven tussen staan. Dit is natuurlijk voer voor eindeloze discussies en gaat er, vrees ik, in resulteren dat we met dit topic niet het beoogde doel gaan bereiken.
Volgens mij kom je qua geografie een heel eind met de EER + Zwitserland en het VK. Ja, dan sluit je een heleboel 'vrije landen' uit, maar het is wel duidelijk waar je je op richt. Daar zou ik dan qua software nog internationale FOSS initiatieven aan toevoegen, als deze qua gebruiksgemak een makkelijke overstap van Big Tech mogeljjk maken. Je wilt namelijk dat mensen van Amerika/Big Tech afstappen en dat gaat nu eenmaal sneller wanneer het weinig moeite kost. Daarom begrijp ik ook nog steeds de keuzes onder het kopje OS niet, want de makkelijkste OS-en voor overstappers van Windows (Mint en Zorin) worden niet genoemd, terwijl Zorin ook nog eens Europees is.
Strakkere criteria ben ik dan ook zeker voor, maar dan wel eerst bepalen waar het topic in de basis voor bedoeld is.
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
Waarbij je vervolgens kunt categoriseren op kenmerken zoals EER+EVA, die je kan markeren met Europees vlaggetje bijvoorbeeld. Open source is ook een belangrijk item, dus die zou je misschien ook kunnen markeren. Waarbij we moeten opletten om niet te veel te markeren in verband met overzichtelijkheid en werkbaarheid.
Stel vooral iets voor.
Dat lijkt me dus een prima. Een breed spectrum waarbij iedereen, met behulp van de labels, iets geschikts kan terugvinden.Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Ik zou zeggen, stel iets voor! Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, mijn suggestie:
[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 15-03-2025 14:59 ]
De verklaring is heel simpel: de originele titel die ik wilde paste niet. Dus ik heb daar nuances uit moeten halen. Dan maar wat ongenuanceerd. Pragmatisch zijn.Aziraphale schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:07:
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je het eerst eens wordt over de titel van het topic, want dat veroorzaakt (volgens mij) nu alle ellende/discussie. De titel richt zich enkel op Europese alternatieven en in de TS wordt dit dan weer iets aangepast/uitgebreid en vervolgens zijn de keuzes weer her en der wat arbitrair te noemen omdat er ook veel internationale en niet-Europese alternatieven tussen staan. Dit is natuurlijk voer voor eindeloze discussies en gaat er, vrees ik, in resulteren dat we met dit topic niet het beoogde doel gaan bereiken.
Ik ben niet zo bekend met gebruikersvriendelijke Linux distributies. Ik ben begonnen met Linux in de jaren '90. Alles van deze eeuw is voor mij gebruikersvriendelijk. Dat klinkt misschien arrogant; wat mij betreft zegt het alles over hoe ver we zijn gekomen
Ik vond deze post van drie jaar terug: https://www.reddit.com/r/...istros_made_and_based_in/ hierin staat dat Zorin Iers is. Welke van deze distributies is een beetje populair of heeft een specifieke interessante niche? Distrowatch gaat hierbij uit van mentions in nieuws. Dus als je flink nieuws genereerd (dat wordt opgepikt) sta je boven. Is geen goed uitgangspunt.
Voor zover ik kan zien is het een bepaalde samenstelling van oliën. Specifiek tegenwoordig met name sojaboonolie, als ik het goed zie? Misschien hebben ze dat bij een toko?DjoeC schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:21:
Heeft iemand een alternatief voor Crisco All-Vegetable Shortening? Is een noodzakelijk ingrediënt voor Southern fried chicken en andere lekkernijen. De kip komt al wel uit de EU......
Ik gebruik graag olijfolie en zonnenbloemolie om te bakken (ook kokosnootolie maar niet in huis). Ik doe dat dan samen met de kruiden (Jonnie Boer Euroma) met een kwastje over bijvoorbeeld de gebakken aardappels. Die in de oven of koekenpan (onze airfryers zijn te klein). Paar zonder apart voor kinderen. Nul zout, niets (kan je wel apart toevoegen), en toch knapperig, het duurt alleen wat langer (kost tijd, elektriciteit) en je moet de oven niet te hoog zetten dat vindt olijfolie en kruiden niet leuk. Bij oliën moet je goed opletten wanneer het te warm wordt. Je moet erbij blijven. Heb je weinig tijd, afbakfriet in airfryer. Pak mayonaise. Doe er gemalen groene peper in (zwarte voor 'truffelmayonaise') en je hebt ook iets lekker gekruids.
Dus concreet denk ik dan dat je op zoek bent naar een olie of blend die de smaak niet zou verknallen? Ik ben van mening dat olie altijd invloed heeft op de smaak; ik vind met name zonnebloemolie dan ook erg lekker. Qua olijfolie heb je net als honing een influx aan Sino fake, daar is via zoekmachine her en der info over te vinden.
Kijk wel eens een Arte concert op YouTube, maar ik wist niet dat ze een app hadden. YouTube probeer ik toch zoveel mogelijk te vermijden. Bedankt voor de tip!Ramon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Ik heb trouwens net Arte geinstalleerd op mijn TV en ben nu een concertregistratie van Moby aan het kijken (ja ik ben oud), helemaal gratis, geen ads en hoefde niet eens een account aan te maken. Ik ben helemaal in shock
![]()
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Als ik een slechte intentie zou willen bewijzen in deze context, zou ik wat diffs delen en daarna stellen (als deze structureel worden genegeerd) ze willen mijn diffs om onredelijke redenen niet mergen. Of linken naar posts waar we te subjectief zijn. Kijk, dat is concreet. Ik heb ik weet niet hoeveel uur in de topicstart zitten omdat het onderwerp me aan het hart gaat. Volgens mij delen we die passie ook.
Ook de definitie EU gaan mensen ontevreden over zijn omdat VK er niet onder valt (terwijl die wel proactief anti-Rusland zijn), en Hongarije en Slowakije vallen wel onder EU, terwijl die pro-Rusland zijn. Je gaat altijd mensen blijven houden die ontevreden zijn met de scope, die door verandering geopolitiek ook dynamisch is. Dat is onvermijdelijk, en dat mag ook. Je gaat mensen hebben die vinden het prima om producten uit China te kopen, met ondersteuning aldaar (inclusief firmware updates, ofwel het gebrek daaraan). Je hebt ook altijd mensen die willen niets weten van OSHW of FOSS. Ook dat mag. Een topic zoals deze trekt uit meerdere lagen van bevolking interesse. Arm en rijk. Diverse afkomsten, culturele achtergronden en belangen. Veel en weinig tijd beschikbaar. Diverse technische expertise, niches. Wel of geen support contract willen. Wel of niet willen selfhosten. Big tech alternatieven zoeken, of juist algehele VS. Voor jezelf of voor je werkgever. En ga zo maar door. Dat is andere koek dan een persoonlijk lijstje in git. Dat zou voor mij ook prima te editten zijn in mobile; dit is dat praktisch niet.
Wat betreft Linux distributies voor desktop heeft GoT daar een apart topic voor. Die is ook incompleet, zo staat mijn favoriet NixOS (Nederlandse founder) er niet in. Maar in tegenstelling tot jou ben ik daar niet bitter over; ik benoem het en ga dan verder. Zo'n startpost gaat altijd incompleet zijn, zo ook die van ons. De materie is immers te omvangrijk en het topic is constant in beweging.
De enige keer dat ik zei dan maak je een eigen topic, was als reactie op Sino spul. Dat staat ook al sinds den beginne vriendelijk in de TS want als we dat gaan doen krijgen we dropshippers, replica spul, vage garantie, enz. Als je daar zin in hebt, prima, dat kan dan in een eigen topic. Ons formaat is open, kun je zo gebruiken.
Ik volg dit topic nu een aantal dagen, en zag zelf ook de nood niet zo voor specifiek een Europees alternatief voor dingen. Voor mij lijkt 't meest belangrijk dat er een degelijk alternatief is. En eventuele criteria (zoals land van oorsprong) kan je vermelden in het overzicht zodat mensen zelf kunnen filteren op wat ze belangrijk vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Ik zou zeggen, stel iets voor! Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, mijn suggestie:
@Jerie Zelf vind ik Zorin en mogelijk nog wel meer Mint echte beginners distro's. Die zijn qua interface heel erg gericht op Windows en daardoor makkelijk om naar over te stappen. Dat Zorin Iers is, is dan mooi meegenomen.
Zo blijkt maar dat er verschillende overwegingen zijn voor alternatieven. Ik zie namelijk wel het nut van een "Europees" alternatief, namelijk autonomie op het gebied van tech etc. Dat is ook zo'n beetje de oorsprong van dit topic, zie de inleiding. Het vervangen door een niet "Europees" alternatief zorgt namelijk niet voor autonomie. De keuze voor een alternatief zal per persoon verschillen en ik denk dat het daarom goed is om te kijken hoe we dat met labels kunnen oplossen.lordsnow schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Ik volg dit topic nu een aantal dagen, en zag zelf ook de nood niet zo voor specifiek een Europees alternatief voor dingen. Voor mij lijkt 't meest belangrijk dat er een degelijk alternatief is. En eventuele criteria (zoals land van oorsprong) kan je vermelden in het overzicht zodat mensen zelf kunnen filteren op wat ze belangrijk vinden.
Je houdt wel problemen, welke labels neem je op, welke criteria stel je daar aan. En door het algemener maken open je de deur voor alternatieven uit andere landen. Hoe vang je die dan af? Even puzzelen.
Er zijn natuurlijk meerdere dingen gaandeVerwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Zo blijkt maar dat er verschillende overwegingen zijn voor alternatieven. Ik zie namelijk wel het nut van een "Europees" alternatief, namelijk autonomie op het gebied van tech etc.
1. Onafhankelijkheid van de US mbt militaire dingen, GPS, etc. Dit moet geregeld worden door de EU.
2. Onafhankelijkheid van Big Tech. Big Tech is voornameljk maar niet per definitie Amerikaans. Mijn inziens zou er vanuit de EU regelgeving moeten komen om te voorkomen dat user data uberhaupt vergaard wordt (voor commerciele doeleinde). Als consument kan je kiezen voor bedrijven die zich beter gedragen. En dan heb je ook nog dingen zoals Vendor Lock-In. Bestandsformaten zouden 'open' moeten zijn zodat iedereen deze vrij kan implementeren. Ook iets voor de EU.
3. Promotie van goederen die in de EU gemaakt worden. Prima initiatief. (Zo hadden wij vroeger de "Buy Irish" campagne, vanuit de regering, totdat dat niet meer mocht van de EU.)
4. Dikke vinger naar de US politiek (Trump). Stop je met het kopen/gebruiken van alle Amerikaanse goederen en diensten, of alleen die van bedrijven die Trump steunen (de swasticar)? Wordt dit een criteria in je lijstje?
Mijn inziens is 1 cruciaal, 2 is belangrijk, 3 is wenselijk, en 4... Tsja.
Hetzelfde / grotere probleem heb je natuurlijk met Chinese producten. Vertrouw jij al je Chinese producten met een microfoon en/of camera die je op internet hebt aangesloten?
[ Voor 5% gewijzigd door lordsnow op 15-03-2025 17:24 ]
Ik denk dat veel initiatieven op het gebied van duurzaamheid ook zullen leiden tot meer productie in en uit de EU.
Uit politieke motivatie zou het wel wenselijk blijven om te handelen met andere landen, zelfs autocratische landen. En, vanzelfsprekend, zouden we openlijk producten uit gelijkgestemde landen, ook buiten de EU, moeten blijven kopen. Zwitserland, Canada en India zijn maar een paar voorbeelden.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
bijv: uitvoering: HMD Skyline, 8GB ram, 256GB opslag Zwart
hoofdkwartier in Finland: Wikipedia: HMD Global
edit: of is de voorwaarde afwezigheid Google Android? (ik keek alleen naar Europese merken)
[ Voor 13% gewijzigd door monsieurpinot op 15-03-2025 19:41 ]
Als we toch criteria aan het aanscherpen zijn, dan wil ik er graag nog een onderwerp ingooien. Namelijk de categorieën die wel/niet opgenomen worden in de TS. Er zijn vrij veel categorieën waarvoor ik graag Europese (of tenminste niet-Amerikaanse) alternatieven zou willen vinden. Vooral voor hardware/elektronica vind ik de criteria missen om ze wel of niet in de TS op te nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:59:Ik wil hierbij een suggestie doen om de criteria wat aan te scherpen.
[...]
Ik had eerder een lijstje gedeeld met merken voor monitors en toetsenborden/muizen. Daar stonden een paar heel interessante Europese merken tussen die volgens mij een heel goed alternatief zijn voor Amerikaanse producten/merken en die volgens mij wel meer aandacht mogen krijgen. Die zijn niet opgenomen, maar ik weet niet zo goed waarom niet. Waarom is er bijvoorbeeld wel een categorie Headphones en Printers, maar bijvoorbeeld geen categorie TV's, monitors, toetsenbord/muizen, of witgoed? In de TS staat genoemd dat een van de doelen van dit topic het stimuleren van lokale economieën is. Daar kunnen meer categorieën denk ik goed aan bijdragen.
Het liefst zou ik dit topic kunnen gebruiken voor het instellen van mijn filters in de Pricewatch, zodat ik met het overzichtje in de TS bepaalde merken kan aanvinken en zo mijn zoektocht naar een nieuwe aankoop kan beginnen. Nu kan dat alleen voor bepaalde categorieën, en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Ik snap dat het bijhouden van alle categorieën in de Pricewatch misschien teveel van het goede is (en hoe relevant zijn telefoonhoesjes bijvoorbeeld?), maar nu mist er nog een overzicht van heel veel soorten elektronica.

Dat zou helemaal geweldig zijn!Aziraphale schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:18:
Misschien heeft @TijsZonderH een ingang om Europees als filter aan de Pricewatch toe te voegen.
Plan B is vooralsnog dit soort topics als leidraad gebruiken
EER + EVA: 🇪🇺
Open source: ⛭
Optie zonder vlaggetjes (heeft mijn voorkeur):
OS Desktop | Inhoud | |||
---|---|---|---|---|
Naam | Opmerking | Land | ||
Apple MacOS | US | |||
IBM RedHat | US | |||
Microsoft Windows | US | |||
Naam | Opmerking | Land | 🇪🇺 | ⛭ |
Arch Linux | INT | ⛭ | ||
Asahi Linux | Alternatief OS voor Apple Silicon M-series | INT | ⛭ | |
Debian GNU/Linux | INT | ⛭ | ||
Kali Linux | Offensive Security (bedrijf achter Kali Linux) zit in New York. | INT | ⛭ | |
Manjaro | DE | 🇪🇺 | ⛭ | |
NixOS | Begonnen door een Nederlander | INT | ⛭ | |
QubesOS | Begonnen door een Poolse | INT | ⛭ | |
SUSE Linux Enterprise, openSUSE Leap | Duits van origine. | LU | 🇪🇺 | ⛭ |
Tails | INT | ⛭ | ||
Whonix | INT | ⛭ | ||
Zorin | Of Iers? Verschillende bronnen. | DE | 🇪🇺 | ⛭ |
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 | ||||
[url="..."]Test onderwerp[/url] | Hier een reden. | CN | ||
[url="..."]Test onderwerp[/url] | Hier een reden. | INT |
Optie met vlaggetjes:
OS Desktop | Inhoud | |||
---|---|---|---|---|
Naam | Opmerking | Land | ||
Apple MacOS | US 🇺🇸 | |||
IBM RedHat | US 🇺🇸 | |||
Microsoft Windows | US 🇺🇸 | |||
Arch Linux | INT 🌎 | ⛭ | ||
Asahi Linux | Alternatief OS voor Apple Silicon M-series | INT 🌎 | ⛭ | |
Debian GNU/Linux | INT 🌎 | ⛭ | ||
Kali Linux | Offensive Security (bedrijf achter Kali Linux) zit in New York. | INT 🌎 | ⛭ | |
Manjaro | DE 🇩🇪 | 🇪🇺 | ⛭ | |
NixOS | Begonnen door een Nederlander | INT 🌎 | ⛭ | |
QubesOS | Begonnen door een Poolse | INT 🌎 | ⛭ | |
SUSE Linux Enterprise, openSUSE Leap | Duits van origine. | LU 🇱🇺 | 🇪🇺 | ⛭ |
Tails | INT 🌎 | ⛭ | ||
Whonix | INT 🌎 | ⛭ | ||
Zorin | Of Iers? Verschillende bronnen. | DE 🇩🇪 | 🇪🇺 | ⛭ |
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 | ||||
[url="..."]Test onderwerp[/url] | Hier een reden. | CN 🇨🇳 | ||
[url="..."]Test onderwerp[/url] | Hier een reden. | INT 🌎 |
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2025 00:12 ]
Staan er nog niet in wegens tijdgebrek. Zodra het gaat om Amerikaanse producten of diensten met alternatieven die relevant zijn voor Tweakers, dan moeten die gewoon in de lijst. En ja, het kan even duren. Het staat je vrij het ons gemakkelijker te maken waardoor we het sneller kunnen integreren door in het geval van een nieuwe categorie de tabel over te nemen uit de openingspost, in te vullen en te posten. Dan hoeven wij alleen te copy-pasten.Sicco92 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:10:
[...]
Als we toch criteria aan het aanscherpen zijn, dan wil ik er graag nog een onderwerp ingooien. Namelijk de categorieën die wel/niet opgenomen worden in de TS. Er zijn vrij veel categorieën waarvoor ik graag Europese (of tenminste niet-Amerikaanse) alternatieven zou willen vinden. Vooral voor hardware/elektronica vind ik de criteria missen om ze wel of niet in de TS op te nemen.
Ik had eerder een lijstje gedeeld met merken voor monitors en toetsenborden/muizen. Daar stonden een paar heel interessante Europese merken tussen die volgens mij een heel goed alternatief zijn voor Amerikaanse producten/merken en die volgens mij wel meer aandacht mogen krijgen. Die zijn niet opgenomen, maar ik weet niet zo goed waarom niet. Waarom is er bijvoorbeeld wel een categorie Headphones en Printers, maar bijvoorbeeld geen categorie TV's, monitors, toetsenbord/muizen, of witgoed? In de TS staat genoemd dat een van de doelen van dit topic het stimuleren van lokale economieën is. Daar kunnen meer categorieën denk ik goed aan bijdragen.
Het liefst zou ik dit topic kunnen gebruiken voor het instellen van mijn filters in de Pricewatch, zodat ik met het overzichtje in de TS bepaalde merken kan aanvinken en zo mijn zoektocht naar een nieuwe aankoop kan beginnen. Nu kan dat alleen voor bepaalde categorieën, en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Ik snap dat het bijhouden van alle categorieën in de Pricewatch misschien teveel van het goede is (en hoe relevant zijn telefoonhoesjes bijvoorbeeld?), maar nu mist er nog een overzicht van heel veel soorten elektronica.
Aanvullend zoals ik hierboven laat zien, bezig met de layout / topic aan het aanscherpen. Is ook een flinke klus.
[ Voor 14% gewijzigd door prutsger op 17-03-2025 11:15 ]
Vanuit Nederland wordt er, als ik het draadje op Mastodon even doorlees, ook aan meegewerkt. Helaas lijkt het allemaal nog wel in een vroeg alpha-stadium te zitten.prutsger schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:14:
Op Lemmy loopt een draadje met link naar een Mastodon-dicsussie over een Europese O365 variant Docs. Snel wat screenshots bekeken en lijkt een customized Nextcloud met extra apps te zijn. Zou fijn zijn als er vanuit overheden zoiets aanbevolen/gepushed gaat worden, als het functioneel ook voldoende werkt natuurlijk. Anders zie ik op mijn werk (zorgorganisatie) niet zo snel aandacht voor alternatieven.
Waar is de focus en coördinatie binnen de open-source community om met iets gezamenlijks te komen?
Have you tried turning it off and on again?
Volgens mij kun je met het zelf hosten van Nextcloud + een aantal apps + zelf hosten van mail ver komen in het compleet vervangen van O365. Dat is best veel uitzoek- en implementatiewerk.Gr4mpyC3t schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:07:
Inmiddels begint het ook een beetje op een langspeelplaat te lijken, maar wat schieten we op met het zoveelste initiatief dat door een groepje ontwikkeld gaat worden?
Waar is de focus en coördinatie binnen de open-source community om met iets gezamenlijks te komen?
In het bedrijfsleven wil je iets wat werkt met zo min mogelijk effort om je op je core-business te kunnen richten. Deze 'Docs' lijkt meer die kant op te gaan, met een paar klikken een geintegreerde omgeving. En dan helpt het als overheden het goede voorbeeld geven en daarna bedrijven enthousiasmeren ook de overstap te maken.
Ik te juichen als we op mijn werk (sector zorg) van de AMerikaanse cloud af zouden kunnen. Maar dan moet het directie/management overtuigd zijn, daar worden de besluiten genomen.
Ik begrijp bij deze dat jij het voortouw neemt en dit gaat opzetten?Gr4mpyC3t schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:07:
Inmiddels begint het ook een beetje op een langspeelplaat te lijken, maar wat schieten we op met het zoveelste initiatief dat door een groepje ontwikkeld gaat worden?

Maar even zonder dollen, er wordt door (Amerikaanse) Big Tech ontzettend veel geïnvesteerd om mensen binnen hun ecosysteem te houden. Als in meerdere afdelingen van elk meer dan twintig man die full time bezig is. Daar kan iemand die met passie in zijn vrije tijd aan werkt niet tegen op boksen.
De grote grap is dat de producten die big tech maakt zelden beter is dan wat door open-source community gemaakt wordt. Het is vooral dat big tech vaak net iets toegankelijker is waardoor we het sneller gebruilken (en vaak later meer kosten maken).
Met opensource alleen gaan we het niet redden.
https://berthub.eu/articl...ar-hoe-bouw-je-die-cloud/De hele korte versie: inmiddels is duidelijk dat Europa/Europese overheden niet meer kunnen bouwen op Amerikaanse clouds, en dat we hier geen goede en dekkende alternatieven hebben. Marktwerking heeft ons geen echte Europese cloud opgeleverd, en het bedrijfsleven gaat niet vanzelf spullen inkopen die nog in aanbouw zijn, hoe mooi die Europese vlag 🇪🇺 erop ook is. Dus is het tijd voor industriepolitiek, en daarvoor moet je goed zijn met “industrie”. Dan kan je komen tot beleid en plannen die niet ontsporen (er zijn helaas legio manieren waarop dat zou kunnen gebeuren).
[ Voor 64% gewijzigd door Xanthorax op 17-03-2025 12:26 ]
Helaas niet mijn tak van sport, ik houd me het liefst buiten de politiek.DevWouter schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Ik begrijp bij deze dat jij het voortouw neemt en dit gaat opzetten?
Maar even zonder dollen, er wordt door (Amerikaanse) Big Tech ontzettend veel geïnvesteerd om mensen binnen hun ecosysteem te houden. Als in meerdere afdelingen van elk meer dan twintig man die full time bezig is. Daar kan iemand die met passie in zijn vrije tijd aan werkt niet tegen op boksen.
De grote grap is dat de producten die big tech maakt zelden beter is dan wat door open-source community gemaakt wordt. Het is vooral dat big tech vaak net iets toegankelijker is waardoor we het sneller gebruilken (en vaak later meer kosten maken).
Wat je aanhaalt is ook precies de problematiek die ik benoem. Als al die eenlingen zich verenigen in hetzelfde project of concept, dan kan je een veel sterkere vuist maken tegen big tech.
Hetzelfde voor die sloot aan Linux distro’s. Ze hebben allemaal toffe en unieke features, maar door de versplintering haal je er mijns inziens niet het optimale uit om competitief te worden. Het gebeurt nog regelmatig dat er gezeik is binnen zo’n community en dan splitsen ze de boel zelf weer af.
Het heeft toch geen zin om steeds met een andere visie iets nieuws op te starten, met lange doorlooptijden en gemixt productaanbod?
Have you tried turning it off and on again?
Maar tot die tijd kan het bedrijfsleven (bijvoorbeeld het wat kleinere MKB tot 50 FTE) kijken wat er wél mogelijk is. Al is het maar om te beginnen met het ontvlechten van de producten en bijvoorbeeld enkele bedrijfskritieke zaken op een andere manier in te vullen. Uiteraard gaat dat ten koste van de naadloze integratie en verhoogt het de TCO, maar ja, het zijn gekke tijden.Xanthorax schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:25:
Deze lijkt me ook relevant in de bovenstaande discussie.
Met opensource alleen gaan we het niet redden.
[...]
https://berthub.eu/articl...ar-hoe-bouw-je-die-cloud/
Het grote punt hierbij is natuurlijk ook dat Big Tech de mogelijkheden heeft om alles gebruiksvriendelijk en met voor de leek begrijpelijke documentatie te leveren. Als ik dat vergelijk met wat ik bij FOSS op Github etc tegenkom dan snap ik wel dat mensen het lastig vinden.DevWouter schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Ik begrijp bij deze dat jij het voortouw neemt en dit gaat opzetten?
En het verbaast mij wel dat (volgens mij) populaire linux distro's als Ubuntu en Fedora er nog niet bij staan? Is dat met reden?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.