Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:34
fm77 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik zou dan denken dat dat een gat in de markt zou moeten zijn om zoiets te leveren. Maar volgens mij zijn er al genoeg (Europese) partijen die dit als een pakket leveren (toch?).
Misschien heb ik het gemist (heb niet het hele topic gelezen), maar Nextcloud leveranciers kunnen toch vallen onder complete google vervangers?

[...]

Het opzetten zelf is niet zo moeilijk. Maar om dat op een zo veilig mogelijke manier te doen is toch wel wat anders. Je zal dan verstand moeten hebben van Linux, netwerken, self-hosting en beveiliging.
Er zijn vast genoeg tweakers die dat allemaal kunnen, maar ik denk dat een groot deel maar een paar van die punten onder de knie heeft.
En zolang je geen expert bent op alle 4 de punten is het eigenlijk niet verstandig om dit zelf op te gaan zetten (hoe makkelijk het soms ook gebracht wordt.).
Volgens mij zijn er genoeg mensen die die alle vier die dingen kunnen. Ik schaar mezelf daar in ieder geval wel onder. Alleen vergeet je een hele belangrijke vaardigheid: digibeten helpen met het instellen en het gebruiken ervan. Dat is volgens mij echt arbeidsintensief.

Het werkt nu eenmaal net even anders dan ze gewend zijn en sommige dingen kunnen gewoon niet. Dat is al een hele grote stap voor de gewone man. Je moet er heel veel tijd instoppen, anders zul je toch mensen teleurstellen.

En die gewone man is eraan gewend dat alles "gratis" is, dus je kunt er ook nog eens niet veel voor rekenen. Daarnaast ben jij ook "een bedrijf", net zoals die techgiganten. Hoe bouw je het vertrouwen op dat jij wel goed voor ze zal zorgen?

Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om hier een goed bedrijfsmodel van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vliegvlug schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:32:
[...]

De specsheets inderdaad en de productomschrijving staat op beide sites. Maar zoals je zelf al aangeeft is het een merknaam van Deciso en zij hebben er zelf voor gekozen hun hardware als OPNsense in de markt te zetten. Dus lijkt me niet meer dan logisch dat Tweakers dat in de PW onder die naam vermeldt.
In mijn beleving is OPNsense toch echt de software en niet de hardware. En ik zie dat merkt OPNsense dus vooral als de softwarekant van het verhaal of hooguit als een naam voor een lijn. Ik zie een Ubiquiti Unifi niet als het merk Unifi, dat is slechts een naam voor een lijn producten. En dat is dan voor OPNsense routers van Deciso ook zo.
Of noem jij een Opel Corsa ook een Stellantis Corsa omdat dat het moederbedrijf is? ;)
Opel heeft een geschiedenis als onafhankelijk bedrijf. Echt niet te vergelijken met hoe Deciso en OPNsense zich tot elkaar verhouden., zoals hierboven uitgelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2025 09:43 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 17:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

ocf81 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:24:
[...]

In mijn beleving is OPNsense toch echt de software en niet de hardware. En ik zie dat merkt OPNsense dus vooral als de softwarekant van het verhaal

[...]

Opel heeft een geschiedenis als onafhankelijk bedrijf. Echt niet te vergelijken met hoe Deciso en OPNsense zich tot elkaar verhouden.
Opel werd in 1931 volledig eigendom van General Motors, en behoort sinds 2017 tot PSA, dat sinds 2021 Stellantis heet.
In 1899 produceerde Opel hun eerste auto, dus van 1899 tot en met 1931 was Opel een onafhankelijk autofabrikant. Niet echt recente geschiedenis dus ;)
Bron: Wikipedia: Opel

[ Voor 4% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 07-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Opel werd in 1931 volledig eigendom van General Motors, en behoort sinds 2017 tot PSA, dat sinds 2021 Stellantis heet.
In 1899 produceerde Opel hun eerste auto, dus van 1899 tot en met 1931 was Opel een onafhankelijk autofabrikant. Niet echt recente geschiedenis dus ;-)
Dat maakt daarin helemaal niks uit, wat mij betreft. Opel is altijd als apart bedrijf c.q. bedrijfseenheid actief geweest binnen de eigendomsstructuren waarin het na het verliezen van de zelfstandigheid heeft geopereerd.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2025 09:46 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:00
[...]

De specsheets inderdaad en de productomschrijving staat op beide sites. Maar zoals je zelf al aangeeft is het een merknaam van Deciso en zij hebben er zelf voor gekozen hun hardware als OPNsense in de markt te zetten. Dus lijkt me niet meer dan logisch dat Tweakers dat in de PW onder die naam vermeldt.

Of noem jij een Opel Corsa ook een Stellantis Corsa omdat dat het moederbedrijf is? ;)
Ik noem een Corvette Stingray wel een Chevrolet Corvette... Maar hier geldt toch hetzelfde gewoon als Ubiquity met de Unifi lijn? Ja ze verkopen een Unifi Dream Machine Pro, maar dat maakt het niet minder van Ubiquity :X

En ook in de datasheets staat gewoon dit:
OPNsense is Deciso’s fast growing open source firewall and security platform released under an Open Source Initiative approved license. Its rich feature set is combined with the benefits of open and verifiable sources.
En als klap op de vuurpijl een KVK inschrijving voor Deciso en niet voor OPNSense ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mrdemc op 07-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben de afgelopen tijd flink bezig geweest... Bijna al mijn Meta presence (Facebook en WhatsApp) over gegooid naar de Fediverse (niet Mastodon, maar Sharkey, een fork van Misskey), Signal, Discord en Matrix/Element - ik zit alleen nog op WhatsApp voor een paar kleine maar belangrijke groepen die ik ook probeer naar Signal te krijgen. Na 25 jaar GMail (ik ben ooit binnen gekomen met een invite) heb ik die gedag gezegd en verhuisd naar Proton Mail. Gisteren na lang trouw FireFox-gebruiker te zijn geweest de overstap gewaagd naar Vivaldi... En over twee weken stap ik over van Tesla naar Volvo. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:00:
Ik ben de afgelopen tijd flink bezig geweest... Bijna al mijn Meta presence (Facebook en WhatsApp) over gegooid naar de Fediverse (niet Mastodon, maar Sharkey, een fork van Misskey), Signal, Discord en Matrix/Element - ik zit alleen nog op WhatsApp voor een paar kleine maar belangrijke groepen die ik ook probeer naar Signal te krijgen. Na 25 jaar GMail (ik ben ooit binnen gekomen met een invite) heb ik die gedag gezegd en verhuisd naar Proton Mail. Gisteren na lang trouw FireFox-gebruiker te zijn geweest de overstap gewaagd naar Vivaldi... En over twee weken stap ik over van Tesla naar Volvo. ;)
Je stapt dus over naar Android Automotive :)

ICE ICE Baby

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:25
Prachtig topic! Ik heb inmiddels ook al m'n Amerikaanse streaming diensten opgezegd en vervangen door Mubi en Arte, waar ik voorlopig genoeg te zien heb. Spullen koop ik al niet heel veel, maar als het toch iets Amerikaans moet zijn probeer ik het voorlopig uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
Miki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:34:
Heeft iemand tips voor goed Europees alternatief voor Google Authenticator voor iOS apparaten?

Btw. Ik ben door dit topic er ook achtergekomen dat Here WeGo een perfect alternatief is voor Google maps in je browser. Wat ontzettend fijn topic is dit!
Gebruik FreeOTP, op advies privacy forum en werkt prima. Let even op je back-up opties en als je meerdere apparaten wil gebruiken met FreeOTP even 1e keer gelijktijdig QR code scannen ;)

Oeps in het niet US forum misschien een beter alternatief?

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 07-03-2025 12:02 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
MarcelGo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Gebruik FreeOTP, op advies privacy forum en werkt prima. Let even op je back-up opties en als je meerdere apparaten wil gebruiken met FreeOTP even 1e keer gelijktijdig QR code scannen ;)

Oeps in het niet US forum misschien een beter alternatief?
Haha thx, had ik ook gevonden net zoals Ente authenticator. Maar ook die hebben hun hoofdkantoor in Amerika staan ondanks dat ze ook een nederlands kantoor hebben. Ik echt hebben waar Amerika juridisch geen zeggenschap over heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop nieuwe aanwas en reacties! Leuk om te lezen allemaal. Ik loop achter op reacties en het verwerken van suggesties. Dit weekend weer een inhaalslag maken. Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

mrdemc schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Ik noem een Corvette Stingray wel een Chevrolet Corvette... Maar hier geldt toch hetzelfde gewoon als Ubiquity met de Unifi lijn? Ja ze verkopen een Unifi Dream Machine Pro, maar dat maakt het niet minder van Ubiquity :X

En ook in de datasheets staat gewoon dit:

[...]

En als klap op de vuurpijl een KVK inschrijving voor Deciso en niet voor OPNSense ;)
Gewoon overstappen naar Mikrotik.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

CasterTroy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:34:
Jammer genoeg blijkt bijvoorbeeld OSMAND een Google Play Store te verplichten voor Android, dat is dan toch weer jammer die afhankelijkheid.
Je kunt OsmAnd~ vanuit F-Droid installeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:06:
Een hoop nieuwe aanwas en reacties! Leuk om te lezen allemaal. Ik loop achter op reacties en het verwerken van suggesties. Dit weekend weer een inhaalslag maken. Bedankt allen.
Voor als je weer gaat bijwerken: ik mis Homematic nog.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Vliegvlug

Flight Simple

@ocf81 @mrdemc
Leuk verhaal of het nu een eigen bedrijf is of niet, blijkbaar is het een keuze van Deciso om hun hardware onder merknaam OPNsense aan de bieden en niet onder Deciso.

Maakt mij verder ook niet uit, de discussie begon dat iemand het vreemd vond dat het niet onder die naam in de PW komt, ik heb uitgelegd waarom ik dat niet zo vreemd vind.

Ik ga er in elk geval niet meer verder over discussiëren.
Kaart het vooral aan bij diegenen die over de PW gaan om het te laten aanpassen :)

Is wat mij betreft ook prima!

@ocf81 ik associeer OPNsense ook primair met de software trouwens en vind de keuze van Deciso niet heel logisch, eerder verwarrend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:00
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:49:
@ocf81 @mrdemc
Leuk verhaal of het nu een eigen bedrijf is of niet, blijkbaar is het een keuze van Deciso om hun hardware onder merknaam OPNsense aan de bieden en niet onder Deciso.

Maakt mij verder ook niet uit, de discussie begon dat iemand het vreemd vond dat het niet onder die naam in de PW komt, ik heb uitgelegd waarom ik dat niet zo vreemd vind.

Ik ga er in elk geval niet meer verder over discussiëren.
Kaart het vooral aan bij diegenen die over de PW gaan om het te laten aanpassen :)

Is wat mij betreft ook prima!

@ocf81 ik associeer OPNsense ook primair met de software trouwens en vind de keuze van Deciso niet heel logisch, eerder verwarrend ;)
Strikt gezien begon het met de openingspost van dit topic waarin Deciso hardware niet is meegenomen als alternatief :)
Ik gaf aan dat dit misschien een goede toevoeging kon zijn.
djmuggs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Gewoon overstappen naar Mikrotik.
Waarom zou ik? Heb net sinds een jaar een DEC740 staan met OPNSense. Volledig Nederlandse makkelij.

[ Voor 11% gewijzigd door mrdemc op 07-03-2025 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:00:
Chinees met Google software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:51
djmuggs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:17:
En hoe gaan we om met al die Europeesche/Chinese auto bouwers die Android Automotive inbouwen in combinatie met ChatGPT?
Gooien we Alexa/Google/Siri enzo ook maar meteen ons huis uit?
De meeste auto's hebben dat (nog) niet, en het is uit te zetten. En als je je huis hebt ingericht met Alexa/Google/Siri behoor je tot een klein clubje, eh, excentrieke enthousiastelingen. Het is nou niet alsof die zaken allemaal zo noodzakelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

djmuggs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:38:
Je stapt dus over naar Android Automotive :)
Tja, er zijn gewoon dingen waar je helaas niet omheen kan. Ik bedoel, Proton Mail is ook niet helemaal alles. Vivaldi gebruikt Chromium. There is no ethical consumption under capitalism. Een Chinees-Zweedse auto met Amerikaanse Big Tech software erop is iig al een stuk beter dan een Amerikaanse auto met Amerikaanse neofascistische Big Brother software erop...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Je bedoelt op een eigen server/NAS?

Het gaat me niet om het geld. Het gaat er mij om dat ik, ook al vind ik het leuk om wat te tweaken, soms ook iets wil waarvan ik weet dat het werkt en waar ik niet zelf op stel en sprong in actie moet komen als het niet werkt. En ik wil dat het veilig werkt.
Cloud = cluster computers van een ander. Dat kan Europees zijn, Westers, Amerikaans, Chinees, of een mix.

Dus het kan in de cloud, op een eigen dedicated server hosted ergens (gehuurd of eigendom) of op een eigen NAS.

Voor het zelf bouwen van een zuinige server (wat van belang is gezien de energieprijzen, en hoe chantabel wij op dit gebied zijn), zie: Het grote zuinige server topic - deel 3

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:04:
[...]

[...]

Tja, er zijn gewoon dingen waar je helaas niet omheen kan. Ik bedoel, Proton Mail is ook niet helemaal alles. Vivaldi gebruikt Chromium. There is no ethical consumption under capitalism. Een Chinees-Zweedse auto met Amerikaanse Big Tech software erop is iig al een stuk beter dan een Amerikaanse auto met Amerikaanse neofascistische Big Brother software erop...
Dat is waar. En Volvo wordt tenminste nog grotendeels in Europa ontworpen. Dat doen Chinese bedrijven wel goed: niet alleen het merk overnemen maar ook de cultuur van een merk in tact laten door het hoofdkantoor te laten waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Kun je die onderbouwen, want ik meen me te herinneren dat dat is vastgelegd en dat Proton een stichting is.
@Frame164 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Je bedoelt op een eigen server/NAS?

Het gaat me niet om het geld. Het gaat er mij om dat ik, ook al vind ik het leuk om wat te tweaken, soms ook iets wil waarvan ik weet dat het werkt en waar ik niet zelf op stel en sprong in actie moet komen als het niet werkt. En ik wil dat het veilig werkt.
De meeste NAS-en hebben standaard dit soort functionaliteit en een NAS is ook zo'n apparaat dat het eigenlijk gewoon altijd doet. Je vergeet eigenlijk dat je zo'n ding hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
.ScorpionSquad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Kijk, ik ben het helemaal met je eens, maar om de discussie iets breder te trekken, hoe realistisch is dat voor de gemiddelde persoon? De niet tweaker die bijvoorbeeld in de zorg werkt. Genoeg mensen die digitaal vaardig genoeg zijn om prima mee te komen, maar ik moet bekennen dat ik zelf ook niet zou weten waar te beginnen als ik zelf een lokale server op zou moeten zetten.

Het helpt niet dat de meeste IT-informatie doorspekt is met jargon en vol staat met 'als je dit wil, dan is dit en dit en dit ook nog een optie'. Bomen en bos icm hoge drempel.

Mijn ervaring is dat zodra er in een terminal commando's gegeven moeten worden, de meeste mensen afhaken.
Als alle mensen die er wel een beetje verstand van hebben anderen in hun omgeving gaan helpen dan moet het toch lukken? Ik zie mijn zusje geen NAS installeren en configureren. Maar als ik het bij jaar neer zet kan ze gewoon alles gebruiken zoals ze nu cloudopslag gebruikt. In de begintijd van de PC was het toch ook vrij gebruikelijk dat het handige neefje applicaties moest installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Frame164 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Als alle mensen die er wel een beetje verstand van hebben anderen in hun omgeving gaan helpen dan moet het toch lukken? Ik zie mijn zusje geen NAS installeren en configureren. Maar als ik het bij jaar neer zet kan ze gewoon alles gebruiken zoals ze nu cloudopslag gebruikt. In de begintijd van de PC was het toch ook vrij gebruikelijk dat het handige neefje applicaties moest installeren.
Ik denk dat je dat wellicht toch wat overschat. Ik ben normaal gesproken die handige persoon in de familie en krijg de meeste home-office IT-zaken echt wel gedaan, eventueel met behulp van wat zoeken. Maar er zijn ook zaken waarvan ik weet dat ik er beter van af kan blijven omdat ik de achtergrond mis.

Daarnaast, IT heeft onderhoud nodig, en het kost geld. Niet iedereen heeft daar de tijd of middelen voor. Softwarematige oplossingen a la Office 365 of Google Drive, maar dan opgezet en beheerd door betrouwbare organisaties zijn uiteindelijk toch onontbeerlijk, denk ik zelf.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

.ScorpionSquad schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat je dat wellicht toch wat overschat. Ik ben normaal gesproken die handige persoon in de familie en krijg de meeste home-office IT-zaken echt wel gedaan, eventueel met behulp van wat zoeken. Maar er zijn ook zaken waarvan ik weet dat ik er beter van af kan blijven omdat ik de achtergrond mis.

Daarnaast, IT heeft onderhoud nodig, en het kost geld. Niet iedereen heeft daar de tijd of middelen voor. Softwarematige oplossingen a la Office 365 of Google Drive, maar dan opgezet en beheerd door betrouwbare organisaties zijn uiteindelijk toch onontbeerlijk, denk ik zelf.
Ach ja, alsof het zo moeilijk is om het update knopje in TrueNAS aan te klikken of even sudo apt update && sudo apt upgrade -y te draaien, of wat dan ook de installer van jouw keuze is. Je overschat denk ik de kans dat iets fout kan gaan. Zolang je genoeg redundantie in de RAID opzet hebt en je daar ook alerts voor instelt is de kans dat daar iets bij fout gaat als het echt minimaal. Eventueel ook een UPS erbij om de kwade invloeden van de stroomgod af te kopen.
Wanneer gaat iets wel stuk? Als je gaat lopen kloten met configuraties. Dat is in ieder geval voor 99% van de keren voor mij het moment wanneer iets stuk gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2025 17:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wie nog een alternatief zoekt voor SpaceX:
https://arstechnica.com/s...rocket-finally-delivered/

Lijkt bedoeld als grappige reactie, maar de catch zit 'm in het laatste stukje informatie uit dat artikel:
Two flights into its career, Ariane 6 seems to offer a technical solution for Europe's needs. But at what cost? Arianespace hasn't publicly disclosed the cost for an Ariane 6 launch, although it's likely somewhere in the range of 80 million to 100 million euros, about 40 percent lower than the cost of an Ariane 5. This is about 50 percent more than SpaceX's list price for a dedicated Falcon 9 launch.
Als we alternatieven willen dan zullen we moeten leren om ervoor te betalen met iets anders dan data.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Haha thx, had ik ook gevonden net zoals Ente authenticator. Maar ook die hebben hun hoofdkantoor in Amerika staan ondanks dat ze ook een nederlands kantoor hebben. Ik echt hebben waar Amerika juridisch geen zeggenschap over heeft.
Eventueel heeft 1password het ingebouwd, zit in Canada, maar is wel meer dan alleen een Authenticator natuurlijk (en niet gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ocf81 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Ach ja, alsof het zo moeilijk is om het update knopje in TrueNAS aan te klikken of even sudo apt update && sudo apt upgrade -y te draaien, of wat dan ook de installer van jouw keuze is. Je overschat denk ik de kans dat iets fout kan gaan. Zolang je genoeg redundantie in de RAID opzet hebt en je daar ook alerts voor instelt is de kans dat daar iets bij fout gaat als het echt minimaal. Eventueel ook een UPS erbij om de kwade invloeden van de stroomgod af te kopen.
Wanneer gaat iets wel stuk? Als je gaat lopen kloten met configuraties. Dat is in ieder geval voor 99% van de keren voor mij het moment wanneer iets stuk gaat.
Als bij mij de NAS gaat piepen omdat een disk kapot is gegaan dan levert het bij mij wel wat stress op en dat ik snel in actie moet komen. Of heb je hiervoor een onderhoudscontract :?
Mijn ervaring is dat het met een NAS erg precies komt. Dan wordt na een probleem de hotspare niet automatisch ingeschakeld, dan mislukt een backup of als je je NAS compleet wilt vervangen dan is de migratie niet zo eenvoudig als je dacht en niet te vergeten hoeveel gedoe het was OpenVPN aan de praat te krijgen. Ik kan het iedereen afraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nokiaan958GB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Als bij mij de NAS gaat piepen omdat een disk kapot is gegaan dan levert het bij mij wel wat stress op en dat ik snel in actie moet komen. Of heb je hiervoor een onderhoudscontract :?
Een goede nas heeft minimaal vier of meer schijven en minimaal twee daarvan redundant Één schijf met een probleem? Geen zorgen, ik kan dan nog één andere schijf lijden voordat ik in de penarie kom. Sowieso heb ik een 1-2-"moet 3 nog regelen maar dat ga ik heel binnenkort wel doen" schema, dus de data is nooit echt weg. Als jij je zorgen maakt over één schijf heb je een probleem met de inrichting van je datahuishouding. Dat kost inderdaad wat, maar ik heb nooit gezegd dat het goedkoop was.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:06:
Mijn ervaring is dat het met een NAS erg precies komt. Dan wordt na een probleem de hotspare niet automatisch ingeschakeld, dan mislukt een backup of als je je NAS compleet wilt vervangen dan is de migratie niet zo eenvoudig als je dacht en niet te vergeten hoeveel gedoe het was OpenVPN aan de praat te krijgen. Ik kan het iedereen afraden :+
Que? Hoe heb je het ooit zover laten komen? Hier nooit problemen gehad. Ook niet met een complete herinstallatie van de NAS en het terugzetten van de data o.i.d. En ik ben geen systeembeheerder. Ik ben wel iemand met een redelijk sterke drang naar datazekerheid en de bereidheid om daar invulling aan te geven, ook al kost het wat.

Ik heb wel een kopie van alle relevante configuratiefiles van elk systeem die ik zeer gedisciplineerd bijwerk voordat ik ga lopen kloten met instellingen. Dat heeft mij al meer dan eens veel kopzorgen voorkomen. Wellicht een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2025 20:31 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb inmiddels ook Here Wego ipv Waze geïnstalleerd en ga morgen eens kijken of ik dit met een paar Google stubs aan de gang kan krijgen op Android Auto. Wat me alleen wel opviel bij een eerste test is de gruwelijke computerstem. Is dat normaal?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Laten we niet te ver in detail gaan over het onderhoud van NAS systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
Roelant schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Eventueel heeft 1password het ingebouwd, zit in Canada, maar is wel meer dan alleen een Authenticator natuurlijk (en niet gratis).
Die heb ik al en voor een aantal niet belangrijke sites gebruik idd de ingebouwde 2fa maar voor belangrijke sites heb ik liever een externe authenticator. In ieder geval dank voor het meedenken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 07-03-2025 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
@Jerie
Bij bijvoorbeeld de printers staan er alternatieven uit het democratische Japan. Dat lijkt me persoonlijk prima want met Japan is niet meer of minder mis dan pakweg Spanje. Maar dan lijkt me sync.com (Canada) een goed alternatief voor cloud storage. Ik overweeg het in elk geval. Verder mis ik Tresorit (Frankrijk) in die categorie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:34:
@Jerie
Bij bijvoorbeeld de printers staan er alternatieven uit het democratische Japan. Dat lijkt me persoonlijk prima want met Japan is niet meer of minder mis dan pakweg Spanje. Maar dan lijkt me sync.com (Canada) een goed alternatief voor cloud storage. Ik overweeg het in elk geval. Verder mis ik Tresorit (Frankrijk) in die categorie.
Tresorit is besproken. Ze maken gebruik van Microsoft Azure cloud, en is om die reden uit de lijst verwijderd. Het is trouwens Zwitsers.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:05:
[...]

Tresorit is besproken. Ze maken gebruik van Microsoft Azure cloud, en is om die reden uit de lijst verwijderd. Het is trouwens Zwitsers.
Is het misschien een idee om dat soort "vaker gesuggereerd maar afgewezen om" te vermelden met een regeltje onder de categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39
Roelant schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Is het misschien een idee om dat soort "vaker gesuggereerd maar afgewezen om" te vermelden met een regeltje onder de categorie?
Eventueel vermelden bij de Amerikaanse alternatieven met een kleine toelichting in klein letters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Roelant schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Wat is het nut van het opnemen van diensten welke via via alsnog volledig afhankelijk zijn van diezelfde Big Tech bedrijven waar we juist alternatieven voor zoeken?

[ Voor 30% gewijzigd door !mark op 08-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
!mark schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Wat is het nut van het opnemen van diensten welke via via alsnog volledig afhankelijk zijn van diezelfde Big Tech bedrijven waar we juist alternatieven voor zoeken?
Ik vermoed dat @Roelant het bedoelt als waarschuwing in de trant van: "let op, dienst X is Europees maar maakt gebruik van een Amerikaans product". En dat lijkt me een nuttig waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:41
Aziraphale schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:17:
Ik heb inmiddels ook Here Wego ipv Waze geïnstalleerd en ga morgen eens kijken of ik dit met een paar Google stubs aan de gang kan krijgen op Android Auto. Wat me alleen wel opviel bij een eerste test is de gruwelijke computerstem. Is dat normaal?
Een paar jaar geleden zat Here realtime telemetry van alle user data en interactie van de gebruiker te delen met heel veel partijen.

Ik vraag me af of je dan met Here echt beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
D-e-n schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Ik vermoed dat @Roelant het bedoelt als waarschuwing in de trant van: "let op, dienst X is Europees maar maakt gebruik van een Amerikaans product". En dat lijkt me een nuttig waarschuwing.
Als dat de intentie is vind ik dat eigenlijk bij nader inzien niet eens gek. Maar dan zou je m.i. beter een soort no-list aan het einde van de post kunnen opnemen voor dit soort bedrijven om het overzichtelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Dus alle IT producten en diensten krijgen dan dat label. Ieder stuk hardware of software bevat wel US technologie. Dan schiet het het doel voorbij. Zo’n label werkt alleen als er non-US alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
toro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Een paar jaar geleden zat Here realtime telemetry van alle user data en interactie van de gebruiker te delen met heel veel partijen.

Ik heb hem ook al vervangen door TomTom Amigo. Werkt ook nog prettiger.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
Heel fijn dit topic, inmiddels zit ik ook in het proces van overstap van Google naar Proton incl Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
https://chromewebstore.go...gomffmpamppmkajdloc?pli=1

Browser extensie voor Europese alternatieven voor Amerikaanse websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Dit inderdaad. Gewoon onder elke tabel iets als

"Daarnaast zijn de volgende producten overwogen maar afgevallen: Tresorit (CH, maar gebruikt Microsoft Azure), Voorbeeldproduct2 (FR, maar gebruikt AWS), Eufy (Chinees moederbedrijf), Voorbeeldproduct3 (onduidelijke privacyvoorwaarden), ..." etc.

Dan voorkom je dat telkens dezelfde suggesties worden gedaan door mensen die niet eerst het topic doorzoeken en bied je gelijk iets van die eerder besproken transparantie.. ;)
!mark schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:13:
Als dat de intentie is vind ik dat eigenlijk bij nader inzien niet eens gek. Maar dan zou je m.i. beter een soort no-list aan het einde van de post kunnen opnemen voor dit soort bedrijven om het overzichtelijk te houden.
Ik zou het er denk ik onder de tabel per categorie bijzetten, again, om te voorkomen dat mensen die niet verder kijken dan hun scherm hoog is 't ook zien. :p
Exocet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:11:
https://chromewebstore.go...gomffmpamppmkajdloc?pli=1

Browser extensie voor Europese alternatieven voor Amerikaanse websites
Om aan Vivaldi toe te voegen dan natuurlijk. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Roelant op 08-03-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Misschien een niche categorie maar wel eentje waar ik al jaren gebruik van maak: bookmark managers. Ik vind het namelijk fijn om maar favoriete websites op te slaan onafhankelijk van welke browser ik gebruik.

De vorige die ik gebruikte kapte er op een bepaald moment mee en nu gebruik ik al wat jaartjes in alle tevredenheid Raindrop. De developer komt blijkbaar uit Kazachstan maar maakt gebruik van Amazon opslag, wel op Europese servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Zijn er calendars die internationale vrouwendag e.d. niet hebben verwijderd? Je kunt het natuurlijk zelf er in zetten maar 1 van de redenen om te automatiseren is dat je minder dingen met de hand moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:54:
Misschien een niche categorie maar wel eentje waar ik al jaren gebruik van maak: bookmark managers. Ik vind het namelijk fijn om maar favoriete websites op te slaan onafhankelijk van welke browser ik gebruik.

De vorige die ik gebruikte kapte er op een bepaald moment mee en nu gebruik ik al wat jaartjes in alle tevredenheid Raindrop. De developer komt blijkbaar uit Kazachstan maar maakt gebruik van Amazon opslag, wel op Europese servers.
Linkwarden is ook nog een optie. Die is gratis voor self-hosting, maar de cloud versie wordt gehost in Virginia, USA (Bron). Ik heb nog geen ervaring met deze categorie (Raindrop ken ik wel, maar ik wil zoiets niet remote hosten). Ik ken eigenlijk niet zo'n dienst waarbij het gehost wordt in EU. Om die reden noemen we ook NextDNS niet (terwijl het tot een flink aantal queries zelfs gratis is), al kunnen we o.a. Quad9 en dns0.eu wel gaan noemen als alternatief voor FAMAG's Google DNS en Cloudflare (een groot Amerikaans bedrijf). Het mooie van NextDNS is dat jij precies de blocklists in kunt stellen zoals jij dat wilt, zonder het zelf te hosten. Het nadeel is dat ze op papier heel veel kunnen loggen/profilen, ook al zouden ze kunnen zeggen dat doen we niet. Hoewel ze dan een presence in EU of zelfs NL hebben voor lage latency, hebben alle DNS CDN providers dat wel. Maar uiteindelijk is het qua legal presence gewoon Amerikaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Frame164 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:42:
Zijn er calendars die internationale vrouwendag e.d. niet hebben verwijderd? Je kunt het natuurlijk zelf er in zetten maar 1 van de redenen om te automatiseren is dat je minder dingen met de hand moet doen.
Google zou deze hebben verwijderd, maar Apple zou het nooit hebben gehad volgens Snopes: No evidence Apple removed International Women's Day from calendar app. Wat Microsoft heeft gedaan (Outlook) weet ik niet.

De website van de Verenigde Naties heeft deze en veel andere dagen:

https://www.un.org/en/obs...ernational-days-and-weeks

https://www.un.org/en/observances/list-days-weeks

Liefst wil je die extern toevoegen (want zo werken alle kalenders, alleen die van FAMAG die hebben standaard bepaalde zaken erbij zitten). Dan moeten ze een .ics feed hebben. Of ze die zelf hebben kon ik niet zo snel vinden; wel een externe https://github.com/civilianEU/un-international-days deze is wel 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Wat betreft het vermelden van afwijzingen. Ik denk dat je dan heel wat noise krijgt, en je mist enige context (die je kunt vinden via 'zoek in dit topic'). Eigenlijk moet men de hele draad lezen voor men reageert. Laten we eerlijk zijn: niemand doet dat want veel teveel data. Wat men wel kan doen is even zoeken wanneer men een merk niet kan vinden, of alvorens men een suggestie aandraagt. Dat lijkt mij niet teveel gevraagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frame164 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Proton kan ook zomaar verkocht worden aan een Amerikaanse investeerder.
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Kun je die onderbouwen, want ik meen me te herinneren dat dat is vastgelegd en dat Proton een stichting is.
Beetje jammer dat je niet wilt reageren of mij bewust negeert zoals ik eerder bij je heb ervaren. Een bericht typen is makkelijk, maar probeer dat allerminst te onderbouwen. Om jouw claim wat betreft het simpelweg verkopen van Proton te weerleggen/nuanceren:
https://proton.me/blog/proton-non-profit-foundation
https://www.reddit.com/r/...ning_towards_a_nonprofit/
Uit Proton bericht:
However, adopting a Swiss non-profit structure provides additional security, which a corporation cannot achieve. Because Proton has no venture capital investors, we can take this additional step to secure the future. Swiss foundations do not have shareholders, so Proton will no longer be dependent upon the goodwill of any particular person or group of persons. Instead, Swiss foundations and their board of trustees are legally obligated to act in accordance with the purpose for which they were established, which, in this case, is to defend Proton’s original mission. As the largest voting shareholder of Proton, no change of control can occur without the consent of the foundation, allowing it to block hostile takeovers of Proton, thereby ensuring permanent adherence to the mission.
As with much of what we do, this approach is unique, but we believe this hybrid model offers the best of both worlds. For instance, the for-profit corporation is not prevented from issuing stock options to attract and incentivize the best talent in tech. Nor would it even prevent the corporation from raising capital on public markets if additional resources are required to win the fight for the future of the internet. However, the foundation’s control would always require the company to act in a way that does not jeopardize Proton’s original mission, and Proton’s financial success is directly committed to the public good. In this way, we seek to preserve not only Proton’s values, but also our culture of innovation, entrepreneurship, and ambition, and our relentless competitive spirit.
Gebruiker Reddit:
lots of liberal interpretations in responses here.

Proton is a company that issues shares of the business to shareholders (not publicly on a stock market though). What they have done is granted many shares to the newly formed Proton non-profit which gives the non-profit control of the Proton AG (the for profit company where we get proton services from).

So in effect, a non-profit now has primary stake in a for-profit company. The theory being that the non-profit will put its interest (defined by Proton owner in the blog) above profit.

What's not clear is whether the non-profit has over 50% of the business, which is actually required to implement all the things they claim. Proton used the term primary shareholder which just means the single largest shareholder, whereas majority shareholder would mean they own 50%+ of the company and therefore can do "anything" without being overruled.

So while this is a good step, there is still business risks of things not going the way they want over the long run (though greatly greatly reduced) solely based on the language they chose to use and how terms are legally defined (at least in the US).

Edit: the net result though is proton customers should feel more assured that the mission that Proton stands for will continue and attempts to remove many of the profit motivators that drive other companies. Personally I think this goes a long way, but it isn't some magical bullet as some seem to think in this thread.
Met andere woorden: "Proton kan ook zomaar verkocht worden aan een Amerikaanse investeerder." is simpelweg onjuist en geeft een verkeerde indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hoe kan ik eigenlijk de overstap naar Proton het beste aanpakken? Ik heb al een Unlimited abonnement ivm Pass en VPN, maar mijn privé-mail loopt nog via twee oude Gmail adressen en een familie-domein dat mijn broer beheert via Strato. Het liefste doe ik alles centraal, maar die drie adressen zijn natuurlijk bij tig dingen in gebruik voor inlog etc.

Helaas biedt Proton niet de mogelijkheid om mijn aziraphale@aziraphale.heaven als verzendadres te gebruiken zonder dat het hele familie-domein gekoppeld wordt, zoals dat ooit bij Gmail wel kon, anders was het simpel.

Hoe pakken andere overstappers dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
Gisteren maar eens online opslag genomen bij Antagonist (opslag op Europese server). Nu een leuke aanbieding van €1,00 per maand voor een jaar (ex btw, dat dan weer wel). Het werkt met Nextcloud, wat zo te zien Duits is (GmbH).
https://www.antagonist.nl/online-opslag/

Er zijn ongetwijfeld meer Nederlands/Europese hosters die zoiets aan bieden of dit nog gaan doen.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aziraphale schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:39:
Hoe kan ik eigenlijk de overstap naar Proton het beste aanpakken? Ik heb al een Unlimited abonnement ivm Pass en VPN, maar mijn privé-mail loopt nog via twee oude Gmail adressen en een familie-domein dat mijn broer beheert via Strato. Het liefste doe ik alles centraal, maar die drie adressen zijn natuurlijk bij tig dingen in gebruik voor inlog etc.

Helaas biedt Proton niet de mogelijkheid om mijn aziraphale@aziraphale.heaven als verzendadres te gebruiken zonder dat het hele familie-domein gekoppeld wordt, zoals dat ooit bij Gmail wel kon, anders was het simpel.

Hoe pakken andere overstappers dit aan?
Een eigen domein regelen en alles handmatig omzetten. Duurt even, maar daarna heb je waarschijnlijk een hoop plezier van. Daarnaast ben je met een eigen domein niet meer afhankelijk van anderen en kun je daarna 'gemakkelijk' overstappen tussen e-mailproviders als bijvoorbeeld Proton je niet meer bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Peer_76 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:36:
Gisteren maar eens online opslag genomen bij Antagonist (opslag op Europese server). Nu een leuke aanbieding van €1,00 per maand voor een jaar (ex btw, dat dan weer wel). Het werkt met Nextcloud, wat zo te zien Duits is (GmbH).
Beetje jammer, dat je het alleen kan kopen als je een adres in de EU hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
alienfruit schreef op zondag 9 maart 2025 @ 01:45:

Beetje jammer, dat je het alleen kan kopen als je een adres in de EU hebt.
Misschien kunnen Europese adressen ook toegevoegd worden aan de lijst :P

Om even serieus te reageren vermoed ik dat de meeste Tweakers die Europese alternatieven zoeken wel een Europees adres zullen hebben, dus op dat punt lijkt mij die online opslag wel een aanvulling. En hopelijk vind jij of iemand anders nog meer vergelijkbare alternatieven. Waar het mij om ging was de speciale aanbieding van €1,00 per maand voor het eerste jaar voor 500GB opslag.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Vandaag de stap genomen door een Proton Unlimited subscription te nemen.

Alle Gmail emails zijn overgezet naar Proton Email.
Alle Google Drive bestanden zitten no onder Proton Drive.

Nu nog emailadressen veranderen waar nodig.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Peer_76 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:36:

Er zijn ongetwijfeld meer Nederlands/Europese hosters die zoiets aan bieden of dit nog gaan doen.
Ik heb nog een domeinnaam lopen bij die hoster dus dat kan interessant zijn. Wel positief als meerdere hosters dit gaan doen want de meeste mensen hebben geen zin, tijd of kennis om zelf een cloud te hosten maar kunnen op deze manier toch loskomen van de grote internationale partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:13:
[...]

Een eigen domein regelen en alles handmatig omzetten.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een eigen domeinnaam voor zowel mezelf als mijn vrouw maar dat valt met mijn combi van veel voorkomende voor en achternaam nog niet mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Ik ben nu ook aan het kijken voor een eigen domeinnaam voor zowel mezelf als mijn vrouw maar dat valt met mijn combi van veel voorkomende voor en achternaam nog niet mee :)
Je kunt ook een omschrijving van je achternaam gebruiken of een synoniem als dat kan.
Voorbeelden:
Jan Visser - jan@uithetwater.nl
Jan de Vries - jan@devorst.nl
Jan Bakker - jan@broodjesmaker.nl
Jan Molenaar - jan@graanmaler.nl
Jan de Wit - jan@kleurloos.nl
Jan Dijkgraaf - jan@heuvelzitter.nl

Aanvullende tips:
- Zorg dat je de naam kunt uitspreken en het voor de tegenpartij begrijpbaar is.
- Opletten op TLD: nieuws: SIDN mag domeinregistratiesysteem in beperkte mate verplaatsen naar A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Zorgelijke ontwikkeling maar daar kan ik als consument toch niet zoveel invloed op uitoefenen als ik .nl registreer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Je kunt ook een omschrijving van je achternaam gebruiken of een synoniem als dat kan.
Voorbeelden:
Jan Visser - jan@uithetwater.nl
Jan de Vries - jan@devorst.nl
Jan Bakker - jan@broodjesmaker.nl
Jan Molenaar - jan@graanmaler.nl
Jan de Wit - jan@kleurloos.nl
Jan Dijkgraaf - jan@heuvelzitter.nl

Aanvullende tips:
- Zorg dat je de naam kunt uitspreken en het voor de tegenpartij begrijpbaar is.
- Opletten op TLD: nieuws: SIDN mag domeinregistratiesysteem in beperkte mate verplaatsen naar A...
Wat je ook kunt doen, in de stijl van simplelogin of addy.io: een apart makkelijk uit te spreken (bijv. over de telefoon ook) domein voor mail en mailaliassen, en dan per website websitenaaml@domein.nl doen - daar hoeft het geen familienaam voor te zijn (misschien wel liever niet zelfs).

Mocht de site/webshop/whatever dan een datalek hebben, kun je de alias deleten en een nieuwe maken - en mocht je van provider veranderen, hoef je alleen je domein te verhuizen, niet overal het adres te veranderen. Bovendien blijft je primaire adres als het goed is schoon van spam.

Simplelogin is trouwens onderdeel van proton, dus geschikt als Europese service als je het niet zelf wil regelen. Addy is Engels en gehost in NL, maar gebruikt wel bep. Amerikaanse services (Stripe voor betaling, Amazon voor de nieuwsbrief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Verwijderd schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:32:
[...]

[...]

[...]

Beetje jammer dat je niet wilt reageren of mij bewust negeert zoals ik eerder bij je heb ervaren. Een bericht typen is makkelijk, maar probeer dat allerminst te onderbouwen. Om jouw claim wat betreft het simpelweg verkopen van Proton te weerleggen/nuanceren:
https://proton.me/blog/proton-non-profit-foundation
https://www.reddit.com/r/...ning_towards_a_nonprofit/
Uit Proton bericht:

[...]

[...]

Gebruiker Reddit:

[...]

Met andere woorden: "Proton kan ook zomaar verkocht worden aan een Amerikaanse investeerder." is simpelweg onjuist en geeft een verkeerde indruk.
Niets is onmogelijk. Ik heb geen bewijzen dat er plannen zijn om Proton te verkopen, maar je kunt dat soort dingen nooit uitsluiten. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een non-profit organisatie toch for-profit wordt. Als je echt onafhankelijk wilt blijven is de enige optie zelf hosten. En vooraf open-source code doorspitten (hoef je niet alleen te doen, maar het feit dat het kan wil nog niet zeggen dat dat ook gebeurt; ik durf er best wel wat om te verwedden dat er open source software is met backdoors die door niemand is gevonden omdat niemand een code review heeft gedaan).

[ Voor 14% gewijzigd door Frame164 op 09-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Frame164 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Niets is onmogelijk. Ik heb geen bewijzen dat er plannen zijn om Proton te verkopen, maar je kunt dat soort dingen nooit uitsluiten. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een non-profit organisatie toch for-profit wordt.
Maar wat is het punt dan? We raden hier volgens mij bedrijven aan of af op basis van hun huidige situatie. Daar kunnen we als consument een bewustere keuze in maken. Ik kan nu bijvoorbeeld kopen bij Bol in plaats van Amazon maar als Bol morgen door Amazon wordt overgenomen moet ik dat waarschijnlijk ook herzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Als je echt onafhankelijk wilt blijven is de enige optie zelf hosten.
En aanvullend daarover: dat is leuk voor iemand die daar de tijd, kennis en zin in heeft. Net zo goed heeft niet iedereen een eigen moestuin of maakt niet iedereen zijn eigen meubels. In plaats van dat self hosten als ultieme oplossing te zien lijkt het me verstandiger om mensen dan op initiatieven te wijzen waar ze zonder self te hosten toch een zo onafhankelijk mogelijke oplossing hebben.

Een eigen domeinnaam nemen en vervolgens mail, opslag etc.. onder te brengen bij een hoster is dan al een goed alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 09-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Niets is onmogelijk. Ik heb geen bewijzen dat er plannen zijn om Proton te verkopen, maar je kunt dat soort dingen nooit uitsluiten.
Wie dan leeft, wie dan zorgt. Als Proton verkocht zou worden dan kan je op dat moment alsnog de beslissing maken om nog een keer te verhuizen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Zorgelijke ontwikkeling maar daar kan ik als consument toch niet zoveel invloed op uitoefenen als ik .nl registreer?
Je zou een andere TLD kunnen kiezen natuurlijk. Dat moet je lekker zelf bepalen. Ik kan me momenteel even niet voorstellen welke mogelijke negatieve consequenties er aan een .nl domein hangen. Ik wilde alleen wat extra toelichting geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Klein minpuntje van Proton in het grotere Europeaniseringsplaatje: Automatisch backuppen vanaf Linux of een NAS wil dus niet. Grmbl. Enige optie is handmatig uploaden via de webapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:09:
Een eigen domeinnaam nemen en vervolgens mail, opslag etc.. onder te brengen bij een hoster is dan al een goed alternatief.
Waarbij ik zou aanraden om jezelf niet afhankelijk te maken van één partij. Dus registreer je domeinnaam bij een andere partij dan waar je je data stalt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Aziraphale schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:46:
Klein minpuntje van Proton in het grotere Europeaniseringsplaatje: Automatisch backuppen vanaf Linux of een NAS wil dus niet. Grmbl. Enige optie is handmatig uploaden via de webapp.
Geen webdav zoals ik het begreep. Een ander nadeel waar ik over las is een beperking bij shared folders. Je kunt niet, zoals bij de meeste cloud providers, een gedeelde map aanmaken waar diverse leden van je huishouden in kunnen lezen en schrijven. Een aparte map die je ziet op je desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het punt bij Proton is dat ze er een ingebouwd mechanisme hebben om een hostile takeover te voorkomen. Die horde neemt niet ieder bedrijf. Het is noemenswaardig.

Hydroxide [1] is een bridge voor SMTP, IMAP, en CardDAV plus de Proton API. Rclone heeft beta ondersteuning voor Proton Drive [2]. Je moet je afvragen of je niet beter gewoon veilige, open standaarden kunt gebruiken.

[1] https://github.com/emersion/hydroxide

[2] https://rclone.org/protondrive/

Wat betreft self-hosting, dat zie ik als een spectrum. Je kunt één service zelf hosten (bijv een Raspberry Pi met Pi-hole) of tientallen. Die stack(s) en infra moet je ook onderhouden, en daar gaat tijd in zitten. Neem alleen al software updates en backup beleid (3-2-1). Komt heel wat bij kijken. Daarom heb je bedrijven (heel soms non-profits) die zich in dergelijke diensten specialiseren. Dat is iets van alle tijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
XWB schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Wie dan leeft, wie dan zorgt. Als Proton verkocht zou worden dan kan je op dat moment alsnog de beslissing maken om nog een keer te verhuizen.
Hoewel ik Proton best cool vind en het heel netjes is dat ze bepaalde maatregelen hebben genomen, zou ik wel meewegen dat ze overduidelijk op weg zijn naar "platformisering". Oftewel: ze proberen je voor zoveel mogelijk diensten naar zich toe te trekken. En als je alles (mail, drive, wachtwoorden, enz) bij Proton hebt staan dan is er in principe geen verschil met Google qua hoeveel men kan maken, hoe vriendelijk of Zwitsers ze ook zijn.

Het is niet de vraag óf het wordt gedaan, maar wanneer. Google was ooit naar eigen zeggen niet evil. We weten inmiddels hoe dat gelopen is. Daardoor wordt de vraag: hoe goed kun je jezelf lostrekken van zo'n platform?

En dat speelt niet alleen op individueel gebied. Als iedereen vandaag besluit om over te stappen op Proton voor alle diensten die je kunt bedenken en Proton verdriedubbelt over een paar jaar de prijzen, dan heb je dat in eerste instantie gewoon te slikken omdat de concurrentie weggeconcurreerd is doordat "iedereen" er zit.

Ik vermoed dat mensen dat ook een beetje vergeten. Intenties zijn goed, maar laat jezelf ondanks intenties nooit vrijwillig vastzetten. Een dienst voor het opslaan van bestanden heeft in principe geen relatie tot email, heeft weinig te maken met wachtwoordbeheer en is ook niet nodig voor het gebruik van een VPN. Dat kan allemaal prima gescheiden zijn zonder in te leveren aan functionaliteit.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Stukfruit
Je ziet het ook wel in de prijsstelling van Proton dat alles afnemen wordt gepromoot. Als ik bijvoorbeeld mail wil afnemen voor ons huishouden (twee afzonderlijke emailadressen plus een gezamenlijk) kom je al snel op een duurder pakket met opslag. Dan ben ik als ik alleen mail (en eventueel agenda) wil elders waarschijnlijk ook goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:16:
@Stukfruit
Je ziet het ook wel in de prijsstelling van Proton dat alles afnemen wordt gepromoot. Als ik bijvoorbeeld mail wil afnemen voor ons huishouden (twee afzonderlijke emailadressen plus een gezamenlijk) kom je al snel op een duurder pakket met opslag. Dan ben ik als ik alleen mail (en eventueel agenda) wil elders waarschijnlijk ook goedkoper uit.
Hier zit ik dus wel met hetzelfde dilemma, ik wil het liefst ook 3 e-mailadressen. Maar vind de prijs dan wel erg hoog. Dus ik heb op de proef nu voor mezelf alvast een account, kijken hoe het bevalt. Kan daarna de vrouw ook over én het gezamenlijk e-mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
tiswat schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Hier zit ik dus wel met hetzelfde dilemma, ik wil het liefst ook 3 e-mailadressen. Maar vind de prijs dan wel erg hoog. Dus ik heb op de proef nu voor mezelf alvast een account, kijken hoe het bevalt. Kan daarna de vrouw ook over én het gezamenlijk e-mailadres.
Ik zoek nog even verder. Wellicht sluit ik de mail wel gewoon af bij de hoster van het gezamenlijke domein wat we al hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aziraphale schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:46:
https://old.reddit.com/r/...d/proton_drive_for_linux/ ?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
tiswat schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Zoals ook al eerder gemeld .. als het alleen om email gaat en je geen grote volumes aan email verstuurd .. dan is naar mijn mening Migadu uit Zwitserland een prima plek om je email te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Of Soverin en Tuta (in de startpost genoemd). Beide zijn substantieel goedkoper dan Proton (en beide ondersteunen ook contacts en agenda, alleen geen "drive"). Wat voordeliger is hangt een beetje af van hoeveel opslag je gebriukt.

Overigens vraag ik me bij die gezamelijk gebruiker af: is het niet handiger om ieder je eigen gebruiker te hebben en voor wat je gezamenlijk wil ontvangen een mailgroep (alias naar twee ontvangers)? Scheelt weer een mailbox. Qua agenda kun je een onderling gedeelde agenda maken of elkaar uitnodigingen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zou zelf puur voor mail ook niet voor Proton gekozen hebben en voor de drive functie ook niet, al loopt de backup van de foto's van mijn telefoon wel heel lekker. ProtonVPN had ik al en toen kwam er een erg aantrekkelijk aanbod waardoor ik eigenlijk voor niets de rest erbij kreeg. En het werkt verder ook wel prima, enige nadeel is dus dat ik voor het Drive deel onder Linux het handmatig moet uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Waar ik me wel zorgen over maak is dat een CEO van een bedrijf met een product dat om de vrijheid van de burger zou moeten draaien kennelijk niet in de gaten heeft wat voor een fascistische idioot Trump is. Dan kan hij, na kritiek op uitspraken, blijven zeggen dat hij "neutral" is maar dat maakt het alleen maar erger.

True in "Proton discussie topic"

Wetende dat de meeste van ons hier zitten dankzij de fratsen van Trump en de big tech boys die op zijn schoot zitten voelt het voor mij raar om dan over te stappen naar een bedrijf met een CEO die zo in de wedstrijd zit. Dan vertrouw ik niet meer op de juiste ideologische beslissingen in de toekomst.

Betalen met bitcoin (wat kan bij proton) vind ik overigens ook geen pre want de hele bitcoin hausse komt uit dezelfde koker waar het kwaad dat momenteel de VS regeert ook vandaan komt waarbij het vullen van zakken wordt verdoezeld met geblaat over vrijheid.

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 09-03-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:10:
[...]

Waar ik me wel zorgen over maak is dat een CEO van een bedrijf met een product dat om de vrijheid van de burger zou moeten draaien kennelijk niet in de gaten heeft wat voor een fascistische idioot Trump is. Dan kan hij blijven zeggen dat hij "neutral" is maar dat maakt het alleen maar erger.

True in "Proton discussie topic"

Wetende dat de meeste van ons hier zitten dankzij de fratsen van Trump en de big tech boys die op zijn schoot zitten voelt het voor mij raar om dan over te stappen naar een bedrijf met een CEO die zo in de wedstrijd zit.
Het is goed om publieke uitspraken van een bedrijf bij te houden en het bedrijf daarvoor verantwoordelijk te houden, of in dit geval de persoonlijke uitspraken van een CEO. Zo doe ik dat ook voor Tesla/Musk etc. Ik heb de hele discussie gevolgd, ook op andere kanalen en je bericht kan wel wat nuance gebruiken.

Het leest een beetje alsof je Proton en Big Tech over dezelfde kam scheert, maar daar zie ik toch nog wel grote verschillen in en is Proton wel de betere keuze gezien dit onderwerp. Ik blijf Proton echter ook zeker in de gaten houden, bij een vervolgfrats verhuis ik net zo makkelijk weer naar een andere aanbieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
@Verwijderd
Ieder bekend persoon die blijft benadrukken dat hij "neutral" is in deze, zie ook zijn reactie die jij linkt, is wat mij betreft onderdeel van het probleem. Wat er in de VS gebeurt is een regelrechte aanval op onze manier van leven, op de democratie. Daar bestaat geen "neutral". Een CEO die dat niet schijnt te snappen vertrouw ik gewoon niet. Aangezien ik nu nog nergens aan ben verbonden is de keuze dan snel gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 09-03-2025 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:40:
@Verwijderd
Ieder bekend persoon die blijft benadrukken dat hij "neutral" is in deze, zie ook zijn reactie die jij linkt, is wat mij betreft onderdeel van het probleem. Wat er in de VS gebeurt is een regelrechte aanval op onze manier van leven, op de democratie. Daar bestaat geen "neutral". Een CEO die dat niet schijnt te snappen vertrouw ik gewoon niet. Aangezien ik nu nog nergens aan ben verbonden is de keuze dan snel gemaakt.
Wat overigens ook in mijn link staat:
"The analysis makes clear that neither Andy nor Proton hold any sympathy for Trump or Republicans in general. On the contrary, they are strongly liberal. The original tweet was taken out of context (most people probably didn't even read it), and there is no endorsement of Trump."

Ik begrijp je wel, maar ik vind die nuancering wel belangrijk om een compleet beeld te geven. Gelukkig er voldoende keuze naast Proton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Laten we daar dan ook maar op focussen: het open houden van alle systemen ipv gesloten.

Met open standaarden, open protocollen en de mogelijkheid om eigen data te behouden. Alles wat daar niet aan voldoet is wat mij betreft off limits.

Edit: dus niet per se open source :) Open source is geweldig, maar zoals meer dan genoeg partijen ondertussen hebben laten zien is open source != vrij als eindgebruiker. Android is hier het beste voorbeeld van. Code, aangenomen dat alles compleet is, geeft alleen de mogelijkheid om er eventueel meer mee te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Stukfruit op 10-03-2025 01:06 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Na ruim een jaar gebruik wil ik even mijn ervaring met Tuta delen.

Ik betaal €108 per jaar voor 2x Revolutionary + Family shared mailbox (€36 per jaar ieders) voor mijn vrouw en mij.

Over het algemeen zeer tevreden :Y Ik heb in het hele jaar denk ik 2x een korte outage meegemaakt, maardat was maximaal een half uur. Ik heb er een paar extra domeinen op met catch-all, en meerdere adressen per mailbox. De gedeelde agenda is ook zeer handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Noxious schreef op maandag 10 maart 2025 @ 01:14:

De gedeelde agenda is ook zeer handig.
Dank voor de ervaring. Wat de agenda betreft: ik vermoed dat het een aparte agenda-app is dus dat je geen gebruik kunt maken van de agenda op Ios of Android?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 16:44
Momenteel actueel. Is er een Europees of open alternatief voor Chromecast? Het is bizar dat een verlopen certificaat bij een Amerikaans bedrijf miljoenen apparaten in kleine baksteentjes kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
D-e-n schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Dank voor de ervaring. Wat de agenda betreft: ik vermoed dat het een aparte agenda-app is dus dat je geen gebruik kunt maken van de agenda op Ios of Android?
Yes inderdaad; hij zit in de Tuta-app waarin ik ook m'n mail lees (al is er ook een stand-alone app voor met wat meer features zoals reminder notificaties; alleen ben ik gewend er zelf in te kijken dus dat gebruik ik niet echt). Maar je kan 'm wel eenvoudig delen met andere Tuta-gebruikers en dat werkt voor ons erg prettig om een gezamelijke agenda te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
ErikT738 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:10:
Momenteel actueel. Is er een Europees of open alternatief voor Chromecast? Het is bizar dat een verlopen certificaat bij een Amerikaans bedrijf miljoenen apparaten in kleine baksteentjes kan veranderen.
NymphCast is een Duits project meen ik - ik heb het zelf niet gebruikt maar wel goede dingen over vernomen. Wel iets meer hobby om het aan de praat te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
8088 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Je kunt OsmAnd~ vanuit F-Droid installeren.
[...]

Voor als je weer gaat bijwerken: ik mis Homematic nog.
Thanks voor je bijdrage!
Had contact gehad met OSMAND suport en kwamen niet met deze mogelijkheid. (staat ook niet vermeld op hun support pages.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
toro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Heb je nog een bron daar van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:57

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HammerT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Heb je nog een bron daar van?
Bijna elk navigatie systeem verzamelt telemetrie en deelt deze. Ik weet dat sommige steden (in elk geval in het verleden) realtime inzicht hadden hoe automobilisten zich verplaatste door de stad.
Dit was ook het verdienmodel toen het gratis werd (tegenwoordig is het reclame).

Of dit ook voor HERE WeGo van toepassing is weet ik niet. Mijn kennis over dit onderwerp is bijna 10 jaar verouderd.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
DevWouter schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Bijna elk navigatie systeem verzamelt telemetrie en deelt deze. Ik weet dat sommige steden (in elk geval in het verleden) realtime inzicht hadden hoe automobilisten zich verplaatste door de stad.
Dit was ook het verdienmodel toen het gratis werd (tegenwoordig is het reclame).

Of dit ook voor HERE WeGo van toepassing is weet ik niet. Mijn kennis over dit onderwerp is bijna 10 jaar verouderd.
Die data krijgen ze niet altijd vanuit het navigatiesysteem .. maar voornamelijk vanuit de mobiele operators. Die delen geanonimiseerde gegevens over waar hun klanten zich bevinden.

Nu had TomTom een eigen sim aan boord voor communicatie .. maar tegenwoordig hebben ze voornamelijk de communicatie via radio signalen.

Daarnaast hebben de nieuwe autos verplicht een SIM aan boord .. en kan daarmee ook weer via de mobiele operators de dichtheid van mobiele klanten op wegen gezien worden.

Niet voor niets wordt het mobieltje door sommige gezien als een "mass surveillance device" .. dus als je stoute dingen wil gaan doen .. kan je maar beter je mobiel thuis laten. (In eens uit en later weer aan zetten is ook verdacht .. ga maar eens kijken naar Hunted op TV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
duvekot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:25:
[...]
Daarnaast hebben de nieuwe autos verplicht een SIM aan boord .. en kan daarmee ook weer via de mobiele operators de dichtheid van mobiele klanten op wegen gezien worden.

Niet voor niets wordt het mobieltje door sommige gezien als een "mass surveillance device" .. dus als je stoute dingen wil gaan doen .. kan je maar beter je mobiel thuis laten. (In eens uit en later weer aan zetten is ook verdacht .. ga maar eens kijken naar Hunted op TV)
En je auto thuis laten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DjoeC schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:27:
[...]

En je auto thuis laten....
In Amerika wordt zo'n beetje alle data verzameld door de fabrikant van de auto. Daar was rond corona nog een hele ophef over.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Heb nu een gmail e-mail adres wat ik al heel lang gebruik, dus heb heel veel accounts daaronder geregistreerd. Iemand een handigheid om die op een bepaalde manier automatisch over te zetten?

Ik zoek vooral de weg van de minste weerstand, en een jaar lang 2 mail adressen naast elkaar hebben lijkt me ook zo'n kriem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HammerT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:10:
Heb nu een gmail e-mail adres wat ik al heel lang gebruik, dus heb heel veel accounts daaronder geregistreerd. Iemand een handigheid om die op een bepaalde manier automatisch over te zetten?

Ik zoek vooral de weg van de minste weerstand, en een jaar lang 2 mail adressen naast elkaar hebben lijkt me ook zo'n kriem...
Nieuwe email aanmaken en in google een forward instellen. Dat is wat ik jaren terug gedaan heb.
Eventueel kan je in je nieuwe omgeving een filter aanmaken en de diensten die je belangrijk vind langzaam overzetten. Het is minder problematisch dan je denkt en over een lange tijd zullen steeds meer mensen je nieuwe email gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:40

PeaceNlove

Deugleuter

HammerT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:10:

Ik heb er voor gekozen de oude adressen permanent actief te laten. Dan geef je ook niemand de kans jouw oude adres eventueel te claimen en er shit nee uit te halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt erop dat OnlyOffice uit de lijst mag (Russisch):
https://www.reddit.com/r/...ng_its_russian_ownership/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Jammer, in die zin dat ik de UI wel kon waarderen (wel duidelijk - laat ik het voorzichtig zeggen - geïnspireerd door de M365 apps van MS).
Dan toch maar LibreOffice of FreeOffice.
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.