Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Het ging mij puur om het verschil tussen de twee, want mijn FP5 wordt door beide goed ondersteund. Maar ik ga nu eerst voor Iode, aangezien dat echt Europees is.

Edit: En dat was gauw voorbij, want een pincode instellen lukt al niet....
(PIN code instellen op Pinephone met KDE Mobile (of hoe het ook heette) was ook een horror :P heb je geprobeerd een toetsenbord eraan te hangen?)

Hier staat een aardige, up-to-date vergelijking:

https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm

Deze wordt zo te zien actief bijgehouden.

Er is ook een variant waarbij DivestOS nog stond (dat is sinds December 2024 EOL):

https://eylenburg.github....id_comparison_2024old.htm

Dan zie je (TL;DR) dat GrapheneOS het op bijna alle punten het best doet (maar dus Pixel-only is), en dat DivestOS het ook aardig goed deed (al heb ik nog steeds geen idee waar de dev vandaan kwam). CalyxOS is wat meer op privacy dan security gericht, DivestOS probeerde dat allebei goed te doen.

De twee Europese opties doen het gewoonweg minder goed. Zijn ook nieuwere initiatieven. DivestOS was volledig FOSS, dus dat kan worden opgepikt door derden.

Je moet je ook weer niet blind staren op de features. Bijvoorbeeld, duress. Dat kun je gewoon los installeren: https://github.com/x13a/Duress (zie ook onderaan voor nog twee andere suggesties, en PanicKit) al is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon weinig/geen onnodige data bij je te dragen als iets van duress een gevaar gaat zijn (zie essay Data Is a Toxic Asset, So Why Not Throw It Out? van Bruce Schneier). Dus ga je op vakantie naar China of ben jij die activist die met smartphone op stap gaat? Neem een burner. Simpel, kost niets tweedehands, kan zelfs ook zo lek als een mandje en ouder dan het stenen tijdperk zijn want er staat toch niets op behalve je vakantiekiekjes of fotootjes van ze-noemen-het-A12-maar-het-is-nog-geen-snelweg.

Overigens is microG (en de hele ritsrats) geschreven door een Duitser. We kunnen het dus wel ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
@Jerie Dank voor de uitgebreide reactie! Waar zit hem (al is dit off-topic, sorry...) het mindere van de Europeanen dan echt in? Ik zie namelijk niet zo bar veel verschil, maar ben ook niet echt een kenner.

Momenteel heb ik dus Calyx geflashed en dat loopt erg lekker, maar blijft Amerikaans... Iodé spreekt me daarom nog steeds het meeste aan en het lijkt dat dit pin issue in Lineage 22 zit en daarvoor heb ik een fix gevonden. Dat wil ik morgen nog eens gaan testen, maar als dat niet werkt blijf ik waarschijnlijk op Calyx zitten omdat ik anders niks beters weet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:05:
@Jerie Dank voor de uitgebreide reactie! Waar zit hem (al is dit off-topic, sorry...) het mindere van de Europeanen dan echt in? Ik zie namelijk niet zo bar veel verschil, maar ben ook niet echt een kenner.

Momenteel heb ik dus Calyx geflashed en dat loopt erg lekker, maar blijft Amerikaans... Iodé spreekt me daarom nog steeds het meeste aan en het lijkt dat dit pin issue in Lineage 22 zit en daarvoor heb ik een fix gevonden. Dat wil ik morgen nog eens gaan testen, maar als dat niet werkt blijf ik waarschijnlijk op Calyx zitten omdat ik anders niks beters weet.
Concreet, dat deed ik meer uit mijn hoofd omdat ik met SkewedZeppelin (toen DivestOS nog bestond) ooit eens heb gepraat over hoe snel de security updates van alternatieve ROMs gaan. Dat deden of doen de Europeanen niet al te best:

Feature
GrapheneOS
CalyxOS
iodeOS
/e/
Security update speed (AOSP subset of ASB):
Usually same day
Days to weeks
2-4 weeks, sometimes longer
1-2 months, sometimes longer
Full patches on fully supported devices
Several days
Weeks to months
Several to many months
Many months to over a year
Webview update speed
<2 days
<1 week, sometimes longer delays
<2 weeks
Several weeks/months

Al is Partial security updates (ASB) after EoL date wel prima, ook logisch gezien dergelijke ROMs EOL devices nog een aardig tweede leven kunnen geven (met enkele risico's).

Ik zie nu wel dat de bron ook data is van SkewedZeppelin. In hoeverre dat nog steeds accuraat is, weet ik niet. Destijds ben ik mij in ieder geval wel.... rotgeschrokken. Hij kwam namelijk zelfs met CVEs met RCE aanzetten. Het is een onderzoekswaardig punt, maar ik denk dat zo'n discussie beter elders gevoerd kan worden.

Buiten dat, is het qua privacy wat mij betreft weer zo'n geval van goed is goed genoeg. Android Stock is botweg een zwart gat aan dataverzameling voor Google. Met microG heb je hier in ieder geval veel meer controle over. Al de genoemde OSen (behalve LineageOS met OpenGApps?) zijn een verbetering, en perfectionisme is een valkuil.

Zoals ik al zei: Graphene is koning security, CalyxOS koningin privacy. Die belangen zijn niet altijd hetzelfde. DivestOS probeerde het beste van beide werelden, en deed dat behoorlijk goed. Als ik kijk naar de features, dan doen de Europeanen het best aardig (op enkele punten zelfs beter). Behalve dan hetgeen ik hierboven noemde, en dat is mogelijk oude data.

Ik raad ook aan om het rustig aan te doen. Dus gebruik twee devices (ideaal indien je een nieuwe hebt gekocht voor je de oude doorverkoopt of weggeeft). De eerste is je oude, je daily driver die werkt. De tweede je experimentele device. Op die kun je rustig experimenteren, de boel overzetten (zonder je daily driver stuk te maken), spelen met settings, of stoere dingen doen zoals je SIM overzetten. Mocht je een werktelefoon hebben dan kan zelfs die goed genoeg zijn om zo te houden zodat je beschikbaar blijft. Uiteraard raad ik ook aan om z.s.m. backups te maken, en die liefst niet in de FAMAG cloud op te slaan. Al zou je met versleuteling waarbij enkel jij de private key hebt daar nog mee weg kunnen komen.

CalyxOS is dan wel Amerikaans, maar het is ook FOSS, het is een non-profit: Wikipedia: Calyx Institute en, hoewel we daar ook even mee gestoeid hebben vermelden ja of nee, dat is een wereld van verschil t.o.v. FAMAG. Ook Tor (en tegenwoordig Tails) is van een non-profit Wikipedia: The Tor Project. Je ziet dat die organisaties in begin werden gefinancierd door hacker culture organisaties (Wau Holland, NLnet, enz enz). Dan weet je ook de oorsprong. Al zitten tegenwoordig overheden ook in die cirkels, zijn dat niet per definitie goede of slechte intenties. Laat ik het zo zeggen: ook bij overheden werken hackers, en die kunnen dingen doen die voor of tegen jouw belang(en) werken.

Ja, waarschijnlijk zijn er inderdaad betere topics voor deze discussie. Gezien je een Fairphone hebt, zou je ook eens op het Fairphone Forum kunnen kijken. De OSen zelf hebben vaak ook een eigen forum.

Overigens zit ik in hetzelfde schuitje. Mijn FP4 is mijn oude daily driver en gebruik ik nu om met mijn zoontje 's avonds een kort filmpje te kijken voor het slapen gaan (momenteel ASMR knikkerbanen O+). Dat zou prima met CalyxOS moeten kunnen. De laatste keer dat ik CalyxOS gebruikte was in 2023 op een werkgerelateerde telefoon. Werkte fantastisch. Maar ik kan niet zeggen of /e/ of iodeOS beter of slechter werken, behalve dus dat onderzoek hierboven.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Voor de lol afgelopen weekend /e/OS geïnstalleerd op een CMF Phone 1, de goedkoopste telefoon die er ietwat deftig uitzag op het moment van aanschaf. Ging eigelijk relatief vlot. Een "oudere" Android versie stoort me niet. Apps uit de ingebouwde store willen soms niet helemaal correct werken, maar via Aurora dan weer wel, dus het is soms wat zoeken. Leuk dat er een "Activity Center" in zit die het gedrag van je apps bijhoudt qua tracking. De grootste inbreuk hier is de bankapp (Google Analytics uiteraard).
duvekot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Kijk ook eens naar Migadu (uit Zwitserland) .. als het een domein is met weinig emails ..dan werkt dat perfect. (Hun betaal structuur is op basis van email volumes .. dus voor een boel kleine laag volume domeinen kan je daar je email stallen voor een zeer schappelijke prijs.)
Gisteren gedaan. Overstap ging heel erg vlot. Aanpassen van DNS wordt goed uitgelegd (niet alleen wat, maar ook waarom). Nu wat aan het prutsen met de instellingen, zien hoever ik ermee geraak.

Ondertussen nog niets van Soverin gehoord.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mieJas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:40:
Voor de lol afgelopen weekend /e/OS geïnstalleerd op een CMF Phone 1, de goedkoopste telefoon die er ietwat deftig uitzag op het moment van aanschaf. Ging eigelijk relatief vlot. Een "oudere" Android versie stoort me niet. Apps uit de ingebouwde store willen soms niet helemaal correct werken, maar via Aurora dan weer wel, dus het is soms wat zoeken. Leuk dat er een "Activity Center" in zit die het gedrag van je apps bijhoudt qua tracking. De grootste inbreuk hier is de bankapp (Google Analytics uiteraard).

[...]

Gisteren gedaan. Overstap ging heel erg vlot. Aanpassen van DNS wordt goed uitgelegd (niet alleen wat, maar ook waarom). Nu wat aan het prutsen met de instellingen, zien hoever ik ermee geraak.

Is/was Aurora niet van Russische afkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:50:
Dank voor je uitzoekwerk en toelichting, helder. Het lastige hieraan vind ik het onderscheid tussen de website, backend en randdiensten die los staan van het product. Als de website van FAMAG gebruikt maakt, maar het product of dienst niet, dan zou ik dat persoonlijk kunnen accepteren. Wanneer ze niet transparant zijn of opzettelijk in vaagheden schrijven, dan zijn ze wat mij betreft 'af'.
Ja, dat is precies waar de crux zit: je weet dat ze het gebruiken, maar niet waarvoor. En je moet eigenlijk al dankbaar zijn dat/als ze er überhaupt iets over roepen, want in de praktijk doen ze het dus lang niet allemaal.
Samenvatting: Philips Hue en Netatmo moeten gewieberd worden?!
Dat hangt eigenlijk af van het antwoord op je volgende vraag (zie onder). Als je inderdaad als criteria hanteert dat een product geen FAMAG-clouddiensten mag inzetten en je privacy onderdeel wil maken van de scope (again, zie onder), dan is Philips inderdaad sowieso af gezien die blijkbaar helemaal op AWS IoT leunen en daar met geen woord over reppen. Netatmo weet je niet wat hoe waar wat verbinding maakt, maar onderaan de streep staat het wel in een Microsoft Azure datacentrum, dus uiteindelijk ook ja.
Hoe te vervolgen? Privacy en/of legalstatements van elke dienst of product controleren? Interpretatiegevoelig, tijdrovend, met welke criteria?
De eerste vraag is of je privacy goed/etisch geregeld onderdeel van je scope wil maken. Je kunt namelijk prima aan de wet voldoen ("Veiligheids- en privacyoverwegingen. Denk hierbij aan handhaving AVG (GDPR), Privacy Shield, DSA, e.a. wetten(loosheid).") maar toch ethisch dubieuze keuzes maken.

De AVG biedt enerzijds best veel ruimte (als je het maar netjes toetst, onderbouwt en opschrijft), anderzijds zitten er een aantal open begrippen in die nog niet allemaal door rechters of toezichthouders zijn getoetst. En tot dat dat gebeurt is, is er gewoon een categorie bedrijven die de ruimte daarin neemt - tot iemand een tik op de vingers krijgt dat het (inderdaad) niet de bedoeling is.

Dat zijn dingen waarvan je met gezond verstand best weet dat het niet is hoe de wet bedoeld is, maar waarvan het er niet letterlijk in uitgespeld staat dat het niet mag. Dat je bij de cookiepopups en banners eerst door hoepels moest springen en nu (iig. voor Nederlandse/Europese sites) in de meeste gevallen direct op weigeren kunt klikken, is daar een goed voorbeeld van.

Als je privacy mee wil nemen, zou een vlugge blik op het privacy statement wel het minimum zijn en dat is ook goed te doen: alleen al door even te kijken bij "met wie delen we data" zie je al snel of er sprake is van rode vlaggen. Of omdat er FAMAG-diensten genoemd worden, of omdat ze er vaag en algemeen over blijven. Maar het is en blijft een extra check en zelfs met kennis van zaken zal het eerder uitzondering dan regel zijn dat je helemaal zeker weet wat waar op van toepassing is - zoals de voorbeelden illustreren.

Een eerste indicatie is vaak overigens wel ook al af te leiden uit cookie toestemming: kun je meteen cookies weigeren met 1 klik of moet je door één of meer "dark pattern" hoepeltjes springen? Ook als ze iets roepen als "wij nemen je privacy serieus, graag willen we je toestemming om je gegevens met 879 partners te delen" (nee, ik overdrijf niet, dat komt echt voor). De nieuwste trend is dat zelfs als je doorklikt naar instellingen (omdat je niet gelijk kunt weigeren) dat toestemming-gebasseerde marketing cookies uitstaan (dat moet, want opt-in verplicht), maar er een heleboel onder "legitimate interest" wordt geschoven (goed voorbeeld van iets wat grijs is), want dat is "opt-out" en die moet je dan 1 voor 1 voor alle categorieën uitzetten als je dat echt niet wil.
Lastig... Hou je het bij de waar het bedrijf gevestigd is? Wat als het bedrijf ook een filiaal in de VS heeft? Waar trek je de grens. Als ik een product maakt door een Amerikaanse schroevendraaier te gebruiken, classificeren we mijn product dan als ongewenst?
De schroevendraaier vind ik persoonlijk wat ver gaan, maar materialen die een substantieel onderdeel uitmaken van het product (dus niet dat ene schroefje, maar wel het printplaatje of de behuizing) zou ik al relevanter vinden.

Vestigingen zijn wel relevant: een bedrijf moet voor de AVG een Europees vertegenwoordiger hebben (zitten vaak in Ierland ivm de belasting, maar bijv. Anker/Eufy heeft een kantoor in Duitsland als ik het me goed herinner). Anderzijds: als een bedrijf een Amerikaanse vestiging hebben, zijn ze kwetsbaar voor de CLOUD-act. Dus vestigingslocaties zijn relevant voor de FAMAG-scope - maar dat wisten jullie al, want uit Jerie's reactie begrijp ik dat dat de primaire reden is om Chinese bedrijven uit de lijst te weren. :)

En dan kijk je dus wel automatisch ook naar de vestigingen van de dienstverleners waarmee data wordt gedeeld, maar verder dan dat moet je denk ik niet willen gaan (kun je denk ik ook niet gaan). Ik kan je uit ervaring vertellen dat alleen al de hele verwerkers-keten in kaart brengen een klus van jewelste is (en geen leuke). Bij mijn laatste werkgever deden we dat, maar als je het echt serieus neemt, moet je dan dus ook kijken naar de verwerkers van je verwerkers zitten (en diens verwerkers, en wie die weer inzetten, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb al een paar jaar Soverin (sinds ik weg ben bij Google Apps omdat de gratis versie afgeschaft zou worden). De klantenservice is inderdaad niet altijd heel snel. In de avond en het weekend reageren ze sowieso niet en reacties kunnen soms best lang op zich laten wachten. Ze zijn wel kundig (al moet je soms even doorvragen) en coulant.

Als mailservice bevallen ze verder prima, enige noemenswaardige beperking is dat je via de uitgaande SMTP alleen kunt versturen voor adressen die daar een echte mailbox zijn of alias voor die echte mailbox, dus niet voor forwarders of groepen. Die kun je daardoor (via hen) dus niet als afzender gebruiken, daar gebruik ik de SMTP van mijn hostingpakket voor. Dat kan prima, maar is niet voor iedereen een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Roelant op 04-03-2025 10:09 . Reden: quote ontbrak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Is/was Aurora niet van Russische afkomst?
De hoofdontwikkelaar is van Bengaalse afkomst, met (o.a.) Europese medeontwikkelaars. Het project is gestoeld op een aantal andere, dus 100% vrij van Russische code... geen idee. Het is op z'n minst FOSS, dus met enige kennis is het ganse project te ontleden. Voor de duidelijkheid, ik mis die kennis.

Ter info, XDA-thread over de client, van de maker(s) zelf. Ik kan verkeerd zitten, maar zover ik zie, is het geen Russisch project.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Welke bankapp is dat?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mieJas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:44:
[...]

De hoofdontwikkelaar is van Bengaalse afkomst, met (o.a.) Europese medeontwikkelaars. Het project is gestoeld op een aantal andere, dus 100% vrij van Russische code... geen idee. Het is op z'n minst FOSS, dus met enige kennis is het ganse project te ontleden. Voor de duidelijkheid, ik mis die kennis.

Ter info, XDA-thread over de client, van de maker(s) zelf. Ik kan verkeerd zitten, maar zover ik zie, is het geen Russisch project.
Jerie in "De situatie binnen Rusland"
Jerie in "Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven."
Misschien kan @Jerie dat zelf toelichten. Ik begrijp het niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

XWB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Welke bankapp is dat?
Fintro (wat eigenlijk de app van BNP Paribas Fortis is met een ander kleurtje).

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
AuroraOS is een Russische variant op SailfishOS van het Finse Jolla die ze intern uit wilden rollen voor hun diensten zodat ze niet afhankelijk zouden zijn van FAMAG.

Aurora Store is FOSS; dat is een mooiere frontend dan Yalp Store dat we voorheen voor Google Play Stire alternatief gebruikte. Yalp Store is geschreven door een Rus in St. Petersburg; Aurora Store is deels gebaseerd op Yalp Store (daar zit mijn vergissing in). Gezien zo'n applicatie apps kan installeren heeft het verregaande rechten.

Op zichzelf zegt dat natuurlijk te weinig maar je weet dat het soms raar kan lopen (xz backdoor debakel) en de M.O. van China is, naast bewezen backdoors (zie bijv Planet Computers), gewoon FOSS software niet updaten wat neerkomt op backdoor. De M.O. van de RU APTs, geen idee.

Eigenlijk zou je de code moeten auditten voor gebruik; daar zit een stukje verkenning voor grote Europese organisaties die onafhankelijker van FAMAG willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik begrijp dat het een techforum betreft, maar zijn er ook alternatieven voor bijvoorbeeld McDonalds, Burger King & al die andere Amerikaanse fastfoodketens?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:55

Player1S

Probably out in the dark

dawg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:55:
Ik begrijp dat het een techforum betreft, maar zijn er ook alternatieven voor bijvoorbeeld McDonalds, Burger King & al die andere Amerikaanse fastfoodketens?
lokale snackbar?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
dawg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:55:
La Place

anders dan de naam doet vermoeden: New York Pizza

Febo

Taco Mundo

of gewoon de lokale snackbar

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lijkt me niet echt vergelijkbaar toch? Ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld New York Pizza i.p.v. Domino’s.
Niet dat ik persoonlijk het vaak eet (zelden eigenlijk), maar ik kan me voorstellen dat wanneer iemand kinderen heeft je toch wat vaker in die drive-in’s staat dan ondergetekende. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:55

Player1S

Probably out in the dark

dawg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Lijkt me niet echt vergelijkbaar toch? Ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld New York Pizza i.p.v. Domino’s.
Niet dat ik persoonlijk het vaak eet (zelden eigenlijk), maar ik kan me voorstellen dat wanneer iemand kinderen heeft je toch wat vaker in die drive-in’s staat dan ondergetekende. :)
Bij ons heb je een kwalitaria. Hamburgers zijn daar net zo lekker, zo niet lekkerder dan een BK of McD. Qua prijzen scheelt het ook nauwelijks. Ook voor de kinderen genoeg te kiezen.

Pizza word lastiger maar ook hier in ons dorpje gewoon 2 pizza toko's. Qua prijs wel duurder maar kwalitatief ook beter.

En die koters van mij doe je ook groot plezier door naar lokale pannenkoekentoko te gaan :+

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Player1S schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:07:
[...]
En die koters van mij doe je ook groot plezier door naar lokale pannenkoekentoko te gaan :+
Wat is dan het alternatief voor American Pancakes >:) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Verwijderd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Die mogen alleen nog van Nederlandse melk en Nederlands graan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Freedom Pancakes, natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Hangt van hun leeftijd af. Op een gegeven moment gaan ze zelf op hun fatbike na school even naar zo'n tent. Vooral tienerjongens kunnen tijdens hun groeispurt bunkeren. Tegenwoordig kun je ook zoveel laten bezorgen. Maar ik had vroeger toen ik niet zoveel geld had een ander trucje: je koopt een bodem of vrij basic pizza, en doet er zelf wat lekkers op. Vee(eee)eel goedkoper. Eventueel investeer je in een pizza oven. Slices kun je zelfs opwarmen in een airfryer, en in een gewone oven hadden wij gisteren zo voor 4 pers. pizza klaar. Sneller dan halen bij McDrive, en die zit om de hoek! Bijvoorbeeld mijn vrouw vindt de New York Pizza vegan shoarma lekker (en die heeft Domino's niet), maar er zit nauwelijks vegan shoarma op, en die is van De Vegetarische Slager (andere, goedkopere merken heb je ook) en als je dat dan zelf op je pizza mikt dan ben je naar ik schat zo'n 0,50 EUR kwijt aan dat ingredient. Vergeet niet: de pizza is van origine voedsel voor de armen, net als de stroopwafel (gemaakt van de kruimels die men over had). Ook iets als soep is van oudsher gewoon voedsel gemaakt van overblijfselen van de rest van de week. Dus vooral ironisch dat dat zo duur zou moeten zijn.

Overigens, even heel serieus: dit zijn natuurlijk geen techalternatieven maar als je kijkt naar veiligheid van speelgoed dan is dat gewoonweg van belang voor bijvoorbeeld kleine kinderen, en voedselveiligheid is voor een ieder van belang (voor de een iets meer dan de ander, dat wel). Ook dat zou zomaar eens kunnen worden afgebroken in VS. Voor zover dat aldaar nog functioneel was.

Qua American pancakes, zou ik niet zo missen. Het is hetzelfde trucje als ze met pizza doen: dikker, meer deeg (witbrood), en minder smaak en ingredienten, maar... het vult. Ik denk dat Amerikanen zich maar eens af moeten gaan vragen of ze de maple syrup gaan missen. (God ik krijg zin in pannenkoeken :X)
Wat ironisch genoeg tegenwoordig vaak van Chinezen is Vier op de tien snackbars inmiddels van een Chinees (2019). Wat trouwens niet per definitie negatief uit hoeft te pakken. Ik kan me nog herinneren dat een lokale snackbar hierdoor juist enkele uitbreidingen kreeg qua vegetarische opties.

Als ik kijk naar wat er bij mijn dorp op het treinstation staat dan zie ik Smullers. Ik weet niet of dat een Nederlands bedrijf is, op hun website zag ik dat niet zo 1 2 3 staan, behalve 'Smullers Company'. Ik vond het allemaal erg zout, maar ja dat is McDs en KFC enzo ook. Als je even snel iets wilt eten, dan heeft een AH to Go (die op veel NS stations te vinden is) ook van allerlei dingen.

Ik eet trouwens in Amsterdam graag bij Maoz falafel omdat die lekker gekruid eten leveren, en daar ben ik gek op. Die zijn Israelisch. Het geeft mij ook altijd een saamhorig gevoel om zoveel nationaliteiten te zien bij Maoz (ook toeristen komen er graag). Je hebt uiteraard ook allerlei andere falafel en shoarma tenten in Amsterdam, ook Arabische. Vlakbij station zit er een Maoz, daarnaast kun je zeer goed patat halen, bij Manneken Pis https://mannekenpis.nl/ en die staat goed aangeschreven maar dat is Vlaamse friet i.p.v. Franse (ik snap niet waarom je niet Vlaamse zou willen want dan proef je gefrituurde aardappel, maar OK, ik mag aannemen dat je daar anders over denkt want anders zou je net als ik niet snel bij een McDs/Burger King komen). Overigens is het erg eenvoudig om zelf lekkere patat/frieten te bakken in de oven (net als chips) maar het kost helaas wel wat tijd en moeite. Je moet de aardappel na het snijden afspoelen en afdeppen voor een krokante korst (ja, ook zonder zout lukt dat, maar dan kost het tijd). Ook zelf groene pepersaus maken met als basis mayonaise is niet moeilijk, maar wel bijzonder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet er iemand een goede podcast app incl website.. dus waar je op de site verder kan luisteren waar je via de app was gebleven.. nu kan dit met Spotify echter kan je moet Spotify geen eigen rss feed van podcasts toevoegen.. kan wel met Youtube Music maar daar wil nou juist vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:14
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Omdat ik bij Brother zeker weet dat ze niet aan DRM doen bij de inktpatronen. Daarom zijn ze ook wat duurder. Dat vind ik heel wat waard; daar waar Epson, Canon, Lexmark, en HP daar vervelend over doen. Hoe het werkt bij de andere bedrijven weet ik niet (meer).
Helaas .. ook Brother gaat de strijd aan met alternatieve inkt patronen:

Brother accused of locking down third-party printer ink cartridges via forced firmware updates, removing older firmware versions from support portals
Fabled RepairTuber and right to repair crusader Louis Rossmann has shared a new video encapsulating his surprise, and disappointment, that Brother has morphed into an “anti-consumer printer company.” More information about Brother’s embrace of the dark side are shared on Rossmann’s wiki, with the major two issues being new firmware disabling third party toner, and preventing (on color devices) color registration functionality.
Hier de site van deze persoon:

https://wiki.rossmanngrou...kout_%26_Quality_Sabotage

En zijn video:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 14:33
xabre16v schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:54:
Weet er iemand een goede podcast app incl website.. dus waar je op de site verder kan luisteren waar je via de app was gebleven.. nu kan dit met Spotify echter kan je moet Spotify geen eigen rss feed van podcasts toevoegen.. kan wel met Youtube Music maar daar wil nou juist vanaf.
Doe ik hier met AntennaPod en self-hosted Nextcloud met de GpodderSync app. Ik luister wel alleen op mn mobiel, als je in een browser verder wil luisteren lijkt dat met Repod te kunnen.

Als je dan toch Nextcloud hebt draaien kun je meteen al je contacten, agenda's, bestanden, etc syncen en uit de FAMAG-cloud halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ook Brother moet zijn printers met minimale marge of onder de kostprijs verkopen. Als er gewoon realisische bedragen voor printers worden gevraagd (en betaald!) dan hoeft het geld niet meer uit cartridges te komen. Dan kunnen ze de inkt gewoon op basis van kwaliteit verkopen (ik heb ervaring met zowel Canon als Epson en bij beide krijg je de beste resultaten als je hun inkt op hun printers gebruikt. En als je mooi (en duur!) fotopapier koopt, waarom zou je dan bezuinigen op inkt en een minder resultaat accepteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
Ik zag dat het merk Nothing nog niet genoemd werd in de categorie smartphones (en smartwatches/earphones). Nothing is een bedrijf uit de UK en produceert goede telefoons die daarmee dus een goed Europees alternatief zijn. De nieuwste Nothing phone (3a) en (3a) Pro zijn net gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
[...]

Welke (Italiaanse) pizzatoko doet niet aan afhaal dan? Ik doe dat gewoon bij eentje om de hoek zo nu en dan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Wat een treurnis over Brother zeg :/ pijnlijk. Ik heb het aangepast. Hoe zit het met andere merken? Konica Minolta, Kyocera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 16:45
Mycroft schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:45:
Ik zag dat het merk Nothing nog niet genoemd werd in de categorie smartphones (en smartwatches/earphones). Nothing is een bedrijf uit de UK en produceert goede telefoons die daarmee dus een goed Europees alternatief zijn. De nieuwste Nothing phone (3a) en (3a) Pro zijn net gelanceerd.
Ik denk dat dat is omdat Nothing net als andere niet-VS merken wél volledig Android draait. Samsung is het grootste niet-VS merk, en komt uit Korea, maar staat ook niet in de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Mycroft schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:45:
Misschien zit het bedrijf wel in Engeland .. maar de oprichter is de oorspronkelijke oprichter van OnePlus die in 2020 vertrokken is. En OnePlus is Chinees gekoppeld aan Oppo en ViVi.

Fairphone is dan nog wel meer het echte Europese alternatief ... Zou mooi zijn als Fairphone en de mensen achter GrapheneOS eens samen zouden werken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
duvekot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Fairphone is dan nog wel meer het echte Europese alternatief ... Zou mooi zijn als Fairphone en de mensen achter GrapheneOS eens samen zouden werken ..
Eens, dan ben ik er uit wat m'n volgende telefoon is!
Jerie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:19:
Wat een treurnis over Brother zeg :/ pijnlijk. Ik heb het aangepast. Hoe zit het met andere merken? Konica Minolta, Kyocera?
Ik dacht dat de EU wetgeving heeft, die fabrikanten verplicht 3rd party toners/cartridges te accepteren zonder dat de printkwaliteit daar opzettelijk/bewust negatief wordt beïnvloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als het gaat om smarthome denk ik dat IKEA ook nog wel genoemd mag worden. En IKEA is van origine Zweeds maar nu technisch gezien Nederlands ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 20:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor beveiligingscamera's
Canon (JP) https://global.canon/en/c...-business/imaging-gr.html
Axis (SE), sinds 2015 onderdeel van Canon https://www.axis.com

Goed genoeg?

EDIT

En natuurlijk niet te vergeten, Duitse degelijkheid.
Mobotix (DE) https://www.mobotix.com/de/warum-mobotix

[ Voor 24% gewijzigd door ollie1965 op 05-03-2025 12:54 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 16:45
ocf81 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:
Als het gaat om smarthome denk ik dat IKEA ook nog wel genoemd mag worden. En IKEA is van origine Zweeds maar nu technisch gezien Nederlands ;)
Ikea is net zo Nederlands als Peugeot en Opel. Het hoofdkantoor van veel internationale bedrijven zit in Nederland, omdat wij een belastingparadijs zijn voor big business. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Of-Aaargh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Ikea is net zo Nederlands als Peugeot en Opel. Het hoofdkantoor van veel internationale bedrijven zit in Nederland, omdat wij een belastingparadijs zijn voor big business. :+
In het geval van IKEA gaat het wel om iets meer dan een brievenbus dat in Nederland zit. Er wordt ook wel wat werk verricht voor IKEA in Nederland.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ikea Holding is toch gevestigd in Luxemburg? Niet Nederland dacht ik ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

YakuzA schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Vroeger wel, er is een wirwar van bedrijven. Ik baseerde mij op wat er op Wikipedia geschreven staat. Er zit ook het een en ander in Lichtenstein en een afdeling in Zwitserland.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2025 13:37 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
YakuzA schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:32:
[...]

WAS gevestigd in Luxemburg... Dat is allemaal overgeheveld naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
duvekot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Het hart van de Fairphone is dan weer Amerikaans (Qualcomm). En tegelijkertijd en een toch wel enigszins afwijkende telefoon EN een ander OS leveren is momenteel voor veel mensen nog een brug te ver. Android geeft het tenminste nog iets bekends voor de gemiddelde gebruiker. Kleine stapjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Frame164 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Het hart van de Fairphone is dan weer Amerikaans (Qualcomm). En tegelijkertijd en een toch wel enigszins afwijkende telefoon EN een ander OS leveren is momenteel voor veel mensen nog een brug te ver. Android geeft het tenminste nog iets bekends voor de gemiddelde gebruiker. Kleine stapjes...
Wat is er afwijkend aan een Fairphone? De mijne is toch echt gewoon Android. En kijkend naar wat de grote jongens er aan sausjes overheen gooien zou een switch naar Graphene, Calyx oid geen probleem hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 22:43
Ik volg dit topic met belangstelling, maar zou de startpost een stuk informatiever vinden, als er ook direct inzicht is in de kostenstructuur van de alternatieven t.o.v. de US diensten. Ja, ik weet dat dat soms lastig te duiden is, maar zijn er meer voorstanders hiervan?

Verder is functionaliteit ook een aspect waar ik op vastloop; is het niet alleen dan al helemaal in gezinsverband. Zou ik b.v. wegwillen van Google Photos, dan bne ik benieuwd wat de enigszins gelijkwaardige alternatieven zijn voor: geolactiemap van de foto's (vind ik heel handig) en het zoeken op gezichten (ja ja privacy, I know...). Dab bnog, om vrouw en kinderen dan over te krijgen naar b.v. Nextcloud... poei ... kansloos.

Nog zo één: Adguard. Gebruik zelf Adguard DNS. Is juridische gevestigd op Cyprus, praktische gezien is het Russisch. Is het nu EU of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:36
MOmax schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:21:
Nog zo één: Adguard. Gebruik zelf Adguard DNS. Is juridische gevestigd op Cyprus, praktische gezien is het Russisch. Is het nu EU of niet?
Voor DNS ben ik over op quad9 en dns.sb, en er zijn best wat andere Europese alternatieven te vinden op https://european-alternatives.eu/category/public-dns
Voor DNS-adblocking kan je eventueel ook mullvad.net gebruiken als je zelf geen pihole/technitium draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Daar waar getwijfeld wordt of een bedrijf Europees is omdat het een (brievenbus-)hoofdkantoor in Nederland of een ander Europees land heeft, zou ik voor de beantwoording van de vraag of hun dienst of product echt een Europees alternatief is voor een Amerikaans product menen dat aangeknoopt moet worden bij de uiteindelijke eigenaar van de onderneming. Is die Amerikaans (Amerikaanse familie, of Amerikaanse rechtspersoon) dan zou ik het niet kwalificeren als een echt Europees alternatief omdat je er vanuit mag gaan dat de uiteindelijk te behalen winst in de VS terecht zal komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 05-03-2025 15:22 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 22:43
AvAars schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Voor DNS ben ik over op quad9 en dns.sb, en er zijn best wat andere Europese alternatieven te vinden op https://european-alternatives.eu/category/public-dns
Voor DNS-adblocking kan je eventueel ook mullvad.net gebruiken als je zelf geen pihole/technitium draait.
Weer appels en peren, want Aduard DNS heeft toch wel specifieke voordelen o.a. private DNS met custom filters en logging, maar ook echt nadelen.

Een aardig complete lijst is hier te vinden: https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/

Als hét EU alternatief zou ik sowieso dns0.eu noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door MOmax op 05-03-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
Hoe zit het eigenlijk met Smart TVs? Van Google ga ik sowieso af, maar liever ook geen Tizen (of andere aziatische meuk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Verder is functionaliteit ook een aspect waar ik op vastloop; is het niet alleen dan al helemaal in gezinsverband. Zou ik b.v. wegwillen van Google Photos, dan bne ik benieuwd wat de enigszins gelijkwaardige alternatieven zijn voor: geolactiemap van de foto's (vind ik heel handig) en het zoeken op gezichten (ja ja privacy, I know...). Dab bnog, om vrouw en kinderen dan over te krijgen naar b.v. Nextcloud... poei ... kansloos.
Voor een vervanging van Google Photos ben ik zelf bij Ente uitgekomen. End-to-end encrypted, open source en eventueel zelf te hosten. Heeft geolocatie en lokaal machine learning (dus zoeken op gezichten, documenten, etc.). Werkt goed!

Hoofdkantoor in USA, maar ook kantoren in India en Nederland. De data wordt gehost in Europa (Amsterdam, Parijs, Frankfurt).

Als je niet zelf host, krijg je standaard 5 GB als niet betalende gebruiker. Mocht je meer ruimte willen, kun je een abonnement afnemen. Als je daar evt. 10 GB bij wilt hebben, heb ik nog wel een code (DM).

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik volg dit topic met belangstelling, maar zou de startpost een stuk informatiever vinden, als er ook direct inzicht is in de kostenstructuur van de alternatieven t.o.v. de US diensten. Ja, ik weet dat dat soms lastig te duiden is, maar zijn er meer voorstanders hiervan?
Hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16

Roozzz

Plus ultra

[...]
U bedoelt: bij mail via Google betaal ik met mijn privacy voor 10gb opslag, bij <eu alternatief> betaal ik €10 per maand voor deze 10gb? :?

Ik denk dat ik niet goed begrijp wat je voor ogen ziet.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Inmiddels heb ik Suunto toegevoegd. Er zijn meerdere varianten, zag ik, dus de link is wat globaler. Ook Sony toegevoegd want dat is een Japans bedrijf.

Qua spelcomputers kunnen we ook Nintendo en PlayStation noemen, i.p.v. Microsoft Xbox, maar Japanse bedrijven doen weer erg streng met DRM en IP, terwijl een Steam Deck is repareerbaar (user serviceable) en jailbreakable. Voor zover er een jail is.... maar Valve is dan wel Amerikaans.

Helaas heb ik mijn Shokz sinds afgelopen BF (was ook in de reclame). Dus die ga ik voorlopig (hopelijk?) niet vervangen. En m'n Steam Deck ook niet :P als iets gescheurd zou zijn, dan zou ik het allereerst proberen te lijmen.

Ik kijk wel uit naar je Suunto headphones review :)

Ook zal ik Fairphone's hoofdtelefoons nog toevoegen. Die hebben ook ANC, in-ear en over ear, maar vooral: de batterij is user serviceable. Iets dat tegenwoordig niet meer normaal is...
Taedium schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
Als fanatieke hardlopert/wielrenner hou ik van mijn oortjes.
Tot vandaag ( ;( ) altijd gebruik gemaakt van Shokz OpenRun oortjes. Mét boneconduction.

Tijdens mijn zoektocht naar fatsoenlijke boneconducting oortjes zag ik dat Shokz uit Austin, Texas komt. Dus als braaf Tweaker toch even op zoek gegaan naar een fatsoenlijk en vergelijkbaar alternatief.

De Suunto Wing staat inmiddles bestelling, Suunto staat al bij de smartwatches en een categorie voor oortjes is er (nog) niet, dus misschien deze ook op de kaart lijst erbij?
Suunto blijkt Chinees te zijn.
https://www.suunto.com/Ne...purpose-outdoor-products/

Verwijderd uit de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
xabre16v schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:54:
https://pocketcasts.com is open source en kan wat je zoekt. Het bedrijf valt onder Automattic en is volgens mij dus wel Amerikaans. Maar in vergelijking met YouTube is het een stap vooruit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Immich ... Zelf hosted Google Photos alternatief ..
(Moet het zelf nog gaan uitproberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
danslo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:32:
Hoe zit het eigenlijk met Smart TVs? Van Google ga ik sowieso af, maar liever ook geen Tizen (of andere aziatische meuk).
Zelf maken? Even hardop denken: geen TV maar een grote monitor (of een tv en principieel niet de functionaliteit van de tv gebruiken), een Pi voor alle functionaliteit. Open source spul zoeken if zelf programmeren, Audiokaartje op de Pi die je op een soundbar of hifi set aansluit. Maar zoveel functionaliteit hoeft er niet op. HBO, Youtube, Netflix etc gaan we toch niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Op de producten van IKEA zie ik verdacht vaak "made in china" staan. Dus bij hun producten worden we mogelijk door china in de gaten gehouden :+

Even wat anders.
Ik had in de startpost de GOOD search engine gevonden maar ik lees nergens een review. In de de vergelijkingen van search engines wordt hij nergens genoemd. Wat is de bron waardoor hij wordt vermeldt? Blijkt daar ook uit het land van herkomst, de eigendomsstructuur en of het veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nokiaan958GB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Op de producten van IKEA zie ik verdacht vaak "made in china" staan. Dus bij hun producten worden we mogelijk door china in de gaten gehouden :+

<...>
Dat is sowieso al waar voor de meeste merken in de OP die iets fysieks produceren.

[ Voor 30% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2025 12:00 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MOmax schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Weer appels en peren, want Aduard DNS heeft toch wel specifieke voordelen o.a. private DNS met custom filters en logging, maar ook echt nadelen.

Een aardig complete lijst is hier te vinden: https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/

Als hét EU alternatief zou ik sowieso dns0.eu noemen.
Ik hoor graag wat de USP is van AdGuard. Ik zie hem niet. Is het project misschien geaudit? Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. bijvoorbeeld Pi-Hole?

Er is ook een Het grote privacy-gerichte DNS server topic maar aldaar lijkt een sterke focus te logging op logging ja of nee, terwijl logging neerkomt op blauwe ogen, en je ook nog zoiets hebt als wil je (incidenteel) debugging of performance data. Bovendien bewees Lavabit debakel dat je ook met NSL gedwongen kunt worden om (tijdelijk) logging aan te zetten, of een generiek decryptiebevel (n.a.v. dat laatste is Lavabit gestopt). Er zijn toen letterlijk mensen naar Europa gevlucht. Die NSLs dat was een tool die al werkte voor Trump II.

Dan nog even over Quad9: dat is Zwitsers.

https://zh.chregister.ch/...xhtml?uid=CHE-435.091.407

Overigens erg transparant dat je onderaan ziet: Personal details Role Signing authority
Hierbij worden een zevental mensen genoemd die functies hebben zoals board member. Je ziet hierbij hun nationaliteit en de jurisdictie waar ze zich begeven. Dit alles is van belang, wil je een afweging maken hoe veilig je data is. Dat is al een stuk meer uitgebreid dan 'het moederbedrijf zit in dit en dit land.'

Dat je dit gratis via internet kunt bekijken is een groot goed. Zijn de Zwitsers hier uniek in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou Fusion 360 (is een ander Autodesk product, maar niet hetzelfde als AutoCAD), Rhino3D, OnShape en toevoegen aan de lijst van verboden vruchten voor Design.
Solidworks kan je toevoegen aan de lijst van producten uit de EU.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:00
Deciso voor routers kan volgens mij ook prima op de lijst :) Opvallend dat OPNSense er wel bij staat, maar de hardware van dezelfde makers niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mrdemc schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:06:
Deciso voor routers kan volgens mij ook prima op de lijst :) Opvallend dat OPNSense er wel bij staat, maar de hardware van dezelfde makers niet :P
Ja, ik denk dat mensen die twee door elkaar halen. Ik heb laatst een Deciso router aangemeld voor de PW. Deze werd als OPNsense router neergezet 8)7

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:59:
Ik zou Fusion 360 (is een ander Autodesk product, maar niet hetzelfde als AutoCAD), Rhino3D, OnShape en toevoegen aan de lijst van verboden vruchten voor Design.
Solidworks kan je toevoegen aan de lijst van producten uit de EU.
Dan kan dat andere Autodesk product Revit er ook nog bij.

Verder zag ik dat Bricscad er ook nog niet op stond als alternatief voor basic Autocad. Volgens mij is dat ook Europees. En naar ik heb gehoord een prima alternatief.

Zie ook de aanvulling van @ocf81

[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 06-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Ik zag dat Bricscad er ook nog niet op stond als alternatief voor basic Autocad. Volgens mij is dat ook Europees.
Belgisch, in handen van een Zweedse investeerder met stiekem toch wel veel pootjes in de VS.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2025 12:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Wat is er afwijkend aan een Fairphone? De mijne is toch echt gewoon Android. En kijkend naar wat de grote jongens er aan sausjes overheen gooien zou een switch naar Graphene, Calyx oid geen probleem hoeven te zijn.
Het afwijkende aan Fairphone is dat ze lange ondersteuning bieden (middels een Qualcomm SoC die voor industriele toepassingen is), en dat je het zelf kunt openmaken en repareren. Ondersteuning doen de meeste Android telefoons ondersteuning tegenwoordig alweer wat beter want minder dan twee jaar was wel erg belabberd (heb ooit een Samsung Galaxy III gehad met ~1 jaar ondersteuning ...). Ook zijn er guides beschikbaar om e.e.a. te vervangen aan je smartphone.

De SoC is van Qualcomm. Daar ontkom je niet aan. ARM is Brits-Japans maar de meeste implementaties van ARM chips zijn Amerikaans of Taiwanees (MediaTek). MediaTek levert vrij korte ondersteuning voor hun SoCs. Qualcomm doet dat wat beter.

Het probleem bij Qualcomm is dat bij A-GPS o.a. de Android versie en serienummer van telefoon wordt meegestuurd o.a. bij downloaden almanac data (XTRA en SUPL). Dit kun je met een packet sniffer eenvoudig testen en inzien. Het is ook in stock Android niet uit te zetten, en ik meen zelfs dat-ie dat voor de boot al doet. Ik meen zelfs dat het plaintext wordt verstuurd. Hoe dan ook, onwaarschijnlijk dat men aan certificate pinning doet.

DivestOS heeft hier e.e.a. over https://web.archive.org/w...ivestos.org/misc/gnss.txt

Volgens dat document kunnen alle alternatieve AOSP (LineageOS-based is ook weer op AOSP gebaseerd) ofwel 'Android ROMs' het tegenwoordig uitzetten, behalve dus stock Android.

Alternatieve ROMs kunnen het tegenwoordig wel uitzetten. Nou zou je kunnen zeggen, maar A-GPS is superhandig. Zonder dat duurt het minuten voor je een lock hebt. Dat klopt, dan duurt het op papier veel langer. Ware het niet dat je ook andere radio's hebt die e.e.a. kunnen zeggen over je lokatie: GSM (en opvolgers) zendmasten, en WLAN. WLAN zijn diverse databases van. Microsoft heeft het, Google heeft het, Apple heeft het, Mozilla heeft het, en er zijn ook third parties zoals Wigle. Dat is ook waarom Android standaard background scanning doet op WLAN (daar hebben ze nooit iets slechts mee gedaan, beloofd O-) :+ ). Met UnifiedNlp, onderdeel van microG framework, kun je eenvoudig diverse frontends uit- en aanzetten. En het kost ook nog 'ns minder elektriciteit dan GPS.

Qua security doet GrapheneOS het gewoonweg beter dan CalyxOS en de twee Europese alternatieven. DivestOS kwam aardig in de buurt en was dan ook een mooie middenweg, maar helaas RIP. Krijg je met een one man show waarbij de enige dev stopt. Gelukkig was het allemaal FOSS, dus een ieder die dat wil kan het backporten. Het is te hopen dat CalyxOS en de twee Europese alternatieven dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jerie Ok, maar dat hoeft voor mensen toch geen probleem op te leveren bij het kiezen voor een Fairphone die voorgeïnstalleerd is met /e/os of Iodé? Dat Graphene het beste is qua security etc is wel duidelijk, maar dan moet je weer een telefoon van Google kopen. Gaat wel een beetje in tegen het idee van deGooglen, volgens mij.

Ik moet zeggen dat Calyx me nu wel bevalt, al is het wel iets ruwer dan Lineage. Aurora verliest bog wel eens de verbinding en sommige apps vertonen ook wat kuren, maar dat zal door het ontbreken van Play Services komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ik zou graag MS Onedrive inruilen voor een alternatief maar als je bij de cloud diensten de grote jongens (Google Drive, Onedrive en Dropbox) wil vermijden krijg ik wel een beetje het gevoel van "bomen en bos". Al die kleine spelers zijn leuk en sympathiek maar op het moment dat ik iets installeer wat ook mijn partner gaat gebruiken moet het ook van een club zijn die niet stopt of omvalt en een beetje WAF is om het maar zo te zeggen.

En dan is de lijst nog niet eens compleet want ik heb al wat vergelijkingen gespot her en der maar ik mis bijvoorbeeld Tresorit (Frans) en Sync.com (Canadees maar Canada steun ik op dit moment ook graag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:51:
Ik zou graag MS Onedrive inruilen voor een alternatief maar als je bij de cloud diensten de grote jongens (Google Drive, Onedrive en Dropbox) wil vermijden krijg ik wel een beetje het gevoel van "bomen en bos". Al die kleine spelers zijn leuk en sympathiek maar op het moment dat ik iets installeer wat ook mijn partner gaat gebruiken moet het ook van een club zijn die niet stopt of omvalt en een beetje WAF is om het maar zo te zeggen.

En dan is de lijst nog niet eens compleet want ik heb al wat vergelijkingen gespot her en der maar ik mis bijvoorbeeld Tresorit (Frans) en Sync.com (Canadees maar Canada steun ik op dit moment ook graag).
Gewoon zelf hosten. Vrijheid heeft een prijs. Die moet je wel willen betalen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:55:
[...]

Gewoon zelf hosten. Vrijheid heeft een prijs. Die moet je wel willen betalen.
Je bedoelt op een eigen server/NAS?

Het gaat me niet om het geld. Het gaat er mij om dat ik, ook al vind ik het leuk om wat te tweaken, soms ook iets wil waarvan ik weet dat het werkt en waar ik niet zelf op stel en sprong in actie moet komen als het niet werkt. En ik wil dat het veilig werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 06-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Je bedoelt op een eigen server/NAS?

Het gaat me niet om het geld. Het gaat er mij om dat ik, ook al vind ik het leuk om wat te tweaken, soms ook iets wil waarvan ik weet dat het werkt en waar ik niet zelf op stel en sprong in actie moet komen als het niet werkt, en veilig werkt.
Een lokale server samen met een combinatie van cloud oplossingen bij Hetzner o.i.d.

De meeste moeite gaat zitten in het opzetten. Als het eenmaal werkt zal het doorgaans ook blijven werken.
Dingen gaan eigenlijk nooit stuk tenzij je ze zelf sloopt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

En tussen de alternatieven zitten toch ook wat grotere spelers (die ook langer bestaan) zoals Stack, Proton Drive, Jottacloud, Infomaniak.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Een lokale server samen met een combinatie van cloud oplossingen bij Hetzner o.i.d.

De meeste moeite gaat zitten in het opzetten. Als het eenmaal werkt zal het doorgaans ook blijven werken.
Dingen gaan eigenlijk nooit stuk tenzij je ze zelf sloopt.
Kijk, ik ben het helemaal met je eens, maar om de discussie iets breder te trekken, hoe realistisch is dat voor de gemiddelde persoon? De niet tweaker die bijvoorbeeld in de zorg werkt. Genoeg mensen die digitaal vaardig genoeg zijn om prima mee te komen, maar ik moet bekennen dat ik zelf ook niet zou weten waar te beginnen als ik zelf een lokale server op zou moeten zetten.

Het helpt niet dat de meeste IT-informatie doorspekt is met jargon en vol staat met 'als je dit wil, dan is dit en dit en dit ook nog een optie'. Bomen en bos icm hoge drempel.

Mijn ervaring is dat zodra er in een terminal commando's gegeven moeten worden, de meeste mensen afhaken.

[ Voor 4% gewijzigd door .ScorpionSquad op 06-03-2025 18:35 ]

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

.ScorpionSquad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Kijk, ik ben het helemaal met je eens, maar om de discussie iets breder te trekken, hoe realistisch is dat voor de gemiddelde persoon? De niet tweaker die bijvoorbeeld in de zorg werkt. Genoeg mensen die digitaal vaardig genoeg zijn om prima mee te komen, maar ik moet bekennen dat ik zelf ook niet zou weten waar te beginnen als ik zelf een lokale server op zou moeten zetten.

Het helpt niet dat de meeste IT-informatie doorspekt is met jargon en vol staat met 'als je dit wil, dan is dit en dit en dit ook nog een optie'. Bomen en bos icm hoge drempel. Ik zou zelf al niet eens weten waar te beginnen, want dit is absoluut niet mijn expertise.

Mijn ervaring is dat zodra er in een terminal commando's gegeven moeten worden, de meeste mensen afhaken.
Mijn advies is inderdaad op Tweakers gericht. Voor de niet-technische medemens zou ik het dan bij een pakket van Proton producten houden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De Canadezen zijn dit aan het maken:
https://www.checkthelabel.ca

Afbeeldingslocatie: https://punchcard.io/wp-content/uploads/2025/02/phone_screenshots.webp

Voor Europa is er deze, maar hierin moet je nog handmatig foto's maken en uploaden:
https://madeometer.com

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stukfruit schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:04:
De Canadezen zijn dit aan het maken:
https://www.checkthelabel.ca

[Afbeelding]

Voor Europa is er deze, maar hierin moet je nog handmatig foto's maken en uploaden:
https://madeometer.com
Ik las dat madeometer kan hallucineren.

Je hebt ook deze Firefox extensie:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/go-european/
https://codeberg.org/K-Ro...ch/main/README.md#roadmap
Zodra je op een website komt die Amerikaans is, krijg je een popup van alternatieven.

Gelinkt https://www.buy-european-made.eu/ wat goeuropean.org gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Mijn advies is inderdaad op Tweakers gericht. Voor de niet-technische medemens zou ik het dan bij een pakket van Proton producten houden.
Tweakers kunnen natuurlijk ook zaken gaan optuigen voor anderen waardoor anderen ook niet afhankelijk worden van (buitenlandse) bedrijven. Proton kan ook zomaar verkocht worden aan een Amerikaanse investeerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:51:

NAS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frame164 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Proton kan ook zomaar verkocht worden aan een Amerikaanse investeerder.
Kun je die onderbouwen, want ik meen me te herinneren dat dat is vastgelegd en dat Proton een stichting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Vliegvlug

Flight Simple

ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Ja, ik denk dat mensen die twee door elkaar halen. Ik heb laatst een Deciso router aangemeld voor de PW. Deze werd als OPNsense router neergezet 8)7
Vind dat helemaal niet gek, als je op Deciso.com op een hardware product klikt om te kopen wordt je doorgestuurd naar https://shop.opnsense.com/
Op de website staat nergens Desico vermeld bij het product en ook niet op het product zelf.
En in de productsheet staat enkel Deciso Sales B.V. onderaan vermeld evenals de tekst OPNsense is a Deciso brand

Kortom OPNsense is dus het merk waar ze hun hardware mee labelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik moest even wennen aan de browser Vivaldi, maar inmiddels wil ik niet meer terug. Wat een fijne browser is het toch en daarnaast wel fijn om ondanks het chromium gehalte geheel weg te zijn van Google of Microsoft. Dus dank voor de tips hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:57:
Ik moest even wennen aan de browser Vivaldi, maar inmiddels wil ik niet meer terug. Wat een fijne browser is het toch en daarnaast wel fijn om ondanks het chromium gehalte geheel weg te zijn van Google of Microsoft. Dus dank voor de tips hier :)
Ik kan niet zonder uBlock Origin, dus ik blijf voorlopig nog bij Fire(forks) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Het helpt niet dat de meeste IT-informatie doorspekt is met jargon en vol staat met 'als je dit wil, dan is dit en dit en dit ook nog een optie'. Bomen en bos icm hoge drempel.

Ik zou dan denken dat dat een gat in de markt zou moeten zijn om zoiets te leveren. Maar volgens mij zijn er al genoeg (Europese) partijen die dit als een pakket leveren (toch?).
Misschien heb ik het gemist (heb niet het hele topic gelezen), maar Nextcloud leveranciers kunnen toch vallen onder complete google vervangers?
Even los van het Google account dat nodig is om uberhaupt iets te kunnen doen op je standaard Android telefoon.

Zelf ben ik sinds vorig jaar ook al begonnen met het loskoppelen van de grote tech bedrijven.
Alle pc's/desktops in huis zijn voorzien van verschillende Linux varianten.
Op server niveau probeer ik ook zoveel mogelijk te doen. Adblockers, self-hosted media servers en af en toe ook een poging om Google photo's te vervangen met bijvoorbeeld Nextcloud. Maar ik merk dat dat best zwaar is.
Het opzetten zelf is niet zo moeilijk. Maar om dat op een zo veilig mogelijke manier te doen is toch wel wat anders. Je zal dan verstand moeten hebben van Linux, netwerken, self-hosting en beveiliging.
Er zijn vast genoeg tweakers die dat allemaal kunnen, maar ik denk dat een groot deel maar een paar van die punten onder de knie heeft.
En zolang je geen expert bent op alle 4 de punten is het eigenlijk niet verstandig om dit zelf op te gaan zetten (hoe makkelijk het soms ook gebracht wordt.).

[ Voor 26% gewijzigd door fm77 op 06-03-2025 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Ik las dat madeometer kan hallucineren.

Je hebt ook deze Firefox extensie:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/go-european/
https://codeberg.org/K-Ro...ch/main/README.md#roadmap
Zodra je op een website komt die Amerikaans is, krijg je een popup van alternatieven.

Gelinkt https://www.buy-european-made.eu/ wat goeuropean.org gaat worden.
Nu ik dat zo op de screenshots zie staan denk ik er trouwens weer aan: ik kwam er gisteren pas achter dat Adidas Duits is :o

Door het nieuws dat de banden met Kanye eindelijk volledig zijn verbroken. Omdat de beste man tegenwoordig in het Duitsland van de jaren 30 blijkt te leven qua gedachtengoed.

Wel jammer dat de gebroeders Dassler ook nazi's bleken te zijn :X

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 06-03-2025 22:55 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:00
Vliegvlug schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Vind dat helemaal niet gek, als je op Deciso.com op een hardware product klikt om te kopen wordt je doorgestuurd naar https://shop.opnsense.com/
Op de website staat nergens Desico vermeld bij het product en ook niet op het product zelf.
En in de productsheet staat enkel Deciso Sales B.V. onderaan vermeld evenals de tekst OPNsense is a Deciso brand

Dat is sinds twee jaar pas ongeveer dat ze de shop en naamgeving meer op OPNSense zijn gaan richten. Het is nog wel terug te zien in de DEC productnaam :)

Hoe dan ook staat ie in de openingspost niet onder Router hardware, alleen bij de routing/firewall, terwijl deze daar m.i. wel zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

En hoe gaan we om met al die Europeesche/Chinese auto bouwers die Android Automotive inbouwen in combinatie met ChatGPT?
Gooien we Alexa/Google/Siri enzo ook maar meteen ons huis uit?
Hoop Europeesche/Chinese hardware die we dagelijks gebruiken maken hier gebruik van.

We zitten zo vast aan de "amerikaanse" cloud voor ons dagelijks gebruik.

En dan kunnnen we wel roepen we moeten de amerikaanse tech bedrijven harder gaan belasten(tarrifs), terwijl onze eigen overheid en EU er aan vast zitten. Wie gaat dit dan betalen?

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
offtopic:
Momenteel heb ik nog een Windows pc die dienst doet als server en die zal wellicht een keer worden vervangen door een Synology (of een ander merk) maar ik vrees dat de bij Ziggo beperktere upload snelheid wel eens irritant kan zijn bij het remote bereiken. Dat houdt me wel een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

djmuggs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:17:
En hoe gaan we om met al die Europeesche auto bouwers die Android Automotive inbouwen in combinatie met ChatGPT?
Hoop Europeesche/Chineesche hardware die we dagelijks gebruiken maken hier gebruik van.

En dan kunnnen we wel roepen we moeten de amerikaanse tech bedrijven harder gaan belasten(tarrifs), terwijl onze eigen overheid en EU er aan vast zitten. Wie gaat dit dan betalen?
Zover ik weet gebruikt alleen Renault Android Automotive? BMW en VAG gebruiken forks van AA zonder Google Automotive Services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

kazuka schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:24:
[...]

Zover ik weet gebruikt alleen Renault Android Automotive? BMW en VAG gebruiken forks van AA zonder Google Automotive Services.
Je vergeet Volvo/Polestar om te beginnen.

Volkswagen bied ChatGPT aan op sommige modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door djmuggs op 06-03-2025 23:27 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@djmuggs
Ik zit er zelf zo in: helemaal loskoppelen van de VS gaat gewoon niet lukken. Alles is zo met elkaar verweven. En hoewel het goed is de Europese industrie te steunen is wat mij betreft ook niet elk Amerikaans bedrijf "evil".

Maar waar het kan zou je naar alternatieven kunnen zoeken maar dat zal voor iedereen anders zijn. Een andere cloud service installeren zou iedereen moeten kunnen maar geen Android of IOS gaat het voor de meeste mensen te ingewikkeld maken. En geen Amerikaanse streamingservices vind ik op dit moment te ver gaan, zet ook geen zoden aan de dijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vliegvlug schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:32:
[...]

De productbeschrijvingen staan toch echt op deciso.com hoor! OPNsense is maar een merknaam van Deciso.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

djmuggs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Je vergeet Volvo/Polestar om te beginnen.

Volkswagen bied ChatGPT aan op sommige modellen.
Ik schaar eerstgenoemde meer onder de Chinese merken (Geely) dan Europees.

En ik neem aan dat het gebruik van de ChatGPT integratie optioneel is, net als de CarPlay en Android Auto mirroring die bijna alle merken wel voeren tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

kazuka schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:32:
[...]

Ik schaar eerstgenoemde meer onder de Chinese merken (Geely) dan Europees.

En ik neem aan dat het gebruik van de ChatGPT integratie optioneel is, net als de CarPlay en Android Auto mirroring die bijna alle merken wel voeren tegenwoordig.
Optioneel voor de gemiddelde consument?
De fabrikanten bouwen het standaard in en vragen hier een bedrag voor, de meesten willen dan ook gebruik maken van deze functionaliteit.
Je mag het uitzetten, maar je hebt er intussen voor betaald.

/offtopic
Als voorbeeld.
De EU heeft eisen aan de veiligheids systemen waar een auto intussen aan moet voldoen.
Deze zijn allemaal aanwezig in nieuwe auto's.
Maar de fabrikant geeft je de optie deze uit te zetten.
Je krijgt het niet cadeau hoor :+

[ Voor 17% gewijzigd door djmuggs op 06-03-2025 23:45 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:32:
@djmuggs
Ik zit er zelf zo in: helemaal loskoppelen van de VS gaat gewoon niet lukken. Alles is zo met elkaar verweven. En hoewel het goed is de Europese industrie te steunen is wat mij betreft ook niet elk Amerikaans bedrijf "evil".

Maar waar het kan zou je naar alternatieven kunnen zoeken maar dat zal voor iedereen anders zijn. Een andere cloud service installeren zou iedereen moeten kunnen maar geen Android of IOS gaat het voor de meeste mensen te ingewikkeld maken. En geen Amerikaanse streamingservices vind ik op dit moment te ver gaan, zet ook geen zoden aan de dijk volgens mij.
Wat betreft dat "geen Android of iOS te ingewikkeld" zou ik een ander woord gebruiken dan "ingewikkeld". Immers kun je zo een Fairphone kopen met /e/OS,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:49:
[...]

Wat betreft dat "geen Android of iOS te ingewikkeld" zou ik een ander woord gebruiken dan "ingewikkeld". Immers kun je zo een Fairphone kopen met /e/OS,
Niet iedereen heeft zin om te knutselen of kan dat überhaupt. Bijvoorbeeld een telefoon is voor veel mensen een gebruiksartikel wat gewoon moet werken en waar alle apps te verkrijgen zijn. Denk alleen maar aan je bankapp.

En ook in mijn vakgebied kun je soms niet om een grote speler als Autodesk heen. Of beter voorbeeld nog: Windows. Praktisch alle programmatuur draait specifiek daarop. Ook Macos is al een no-go.

Ik kies wat dat betreft ook mijn battles. Denk aan de cloud service, denk aan het niet meer bestellen bij Amazon of proberen Signal onder de aandacht brengen als alternatief voor Whatsapp.

Het goede van dit topic is dat iedereen ideeën kan opdoen, alternatieven waar je misschien nog niet aan gedacht had. Maar niet elk alternatief is voor iedereen haalbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:49:
[...]

En /e/OS is nog steeds Android, je krijgt gewoon een kale Android ervaring.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als alternatief voor de play store: f-droid.

Een lekker rustige plek om op zoek te gaan naar open source applicaties. Uiteraard is het assortiment ook wel te vinden in de play store, maar hier wordt het niet bedolven onder alle ad/subscription/iap-ware en google reclames.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2025 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:49:
[...]

En /e/OS is nog steeds Android, je krijgt gewoon een kale Android ervaring.
Klopt, maar het ging om loskoppeling van de VS. En volgens mij kun je Android als internationaal zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-e-n schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:14:
[...]

Niet iedereen heeft zin om te knutselen of kan dat überhaupt. Bijvoorbeeld een telefoon is voor veel mensen een gebruiksartikel wat gewoon moet werken en waar alle apps te verkrijgen zijn. Denk alleen maar aan je bankapp.

En ook in mijn vakgebied kun je soms niet om een grote speler als Autodesk heen. Of beter voorbeeld nog: Windows. Praktisch alle programmatuur draait specifiek daarop. Ook Macos is al een no-go.

Ik kies wat dat betreft ook mijn battles. Denk aan de cloud service, denk aan het niet meer bestellen bij Amazon of proberen Signal onder de aandacht brengen als alternatief voor Whatsapp.

Het goede van dit topic is dat iedereen ideeën kan opdoen, alternatieven waar je misschien nog niet aan gedacht had. Maar niet elk alternatief is voor iedereen haalbaar helaas.
Mee eens. Maar als niemand overstapt, dan blijft verandering uit. Wat ik merk is dat veel mensen simpelweg niet durven of willen omdat ze bang zijn voor verandering. Dit staat even los van werkgerelateerde tools, dat begrijp ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
djmuggs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:17:
En hoe gaan we om met al die Europeesche/Chinese auto bouwers die Android Automotive inbouwen in combinatie met ChatGPT?
Hoop Europeesche/Chinese hardware die we dagelijks gebruiken maken hier gebruik van.

Voor mij persoonlijk gaat het al om bewustwording hoeveel er Amerikaans is. En alles wat je kan veranderen, zorgt voor een omzet verhoging bij EU producten en een omzet verlaging bij Amerikaanse producten. Heel veel kleine beetjes is in totaal ook aardig wat. Ik denk niet dat er iemand is die de illusie heeft dat we over 2 jaar USA vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Vliegvlug

Flight Simple

ocf81 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:32:
[...]

De productbeschrijvingen staan toch echt op deciso.com hoor! OPNsense is maar een merknaam van Deciso.
De specsheets inderdaad en de productomschrijving staat op beide sites. Maar zoals je zelf al aangeeft is het een merknaam van Deciso en zij hebben er zelf voor gekozen hun hardware als OPNsense in de markt te zetten. Dus lijkt me niet meer dan logisch dat Tweakers dat in de PW onder die naam vermeldt.

Of noem jij een Opel Corsa ook een Stellantis Corsa omdat dat het moederbedrijf is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57
Interessant toipic. Ben zelf ook wel op de tour om Big Tech, maar vooral Amerikaanse services in te ruilen voor Europese alternatieven.

Ik was nu aan het kijken naar andere navigatie software voor de telefoon. Mijn oog was gevallen op OSMAND, ook genoemd op pagina 1 van dit topic. Jammer genoeg blijkt bijvoorbeeld OSMAND een Google Play Store te verplichten voor Android, dat is dan toch weer jammer die afhankelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Heeft iemand tips voor goed Europees alternatief voor Google Authenticator voor iOS apparaten?

Btw. Ik ben door dit topic er ook achtergekomen dat Here WeGo een perfect alternatief is voor Google maps in je browser. Wat ontzettend fijn topic is dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57
Miki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:34:
Heeft iemand tips voor goed Europees alternatief voor Google Authenticator voor iOS apparaten?

Btw. Ik ben door dit topic er ook achtergekomen dat Here WeGo een perfect alternatief is voor Google maps in je browser. Wat ontzettend fijn topic is dit!
Ah nice, Here WeGo zal ik ook eens een kans geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
CasterTroy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Ah nice, Here WeGo zal ik ook eens een kans geven.
Bij deze de directe link: https://wego.here.com
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.