• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ook ik heb een Shoqz. Voorheen Plantronics (niet bone conduct). Bluetooth is radio, dus wel networked. Waar ik me aan erger is dat al die dingen batterijen hebben, en die worden minder. Vervolgens is het een planned obsolescence.

Weet iemand al waar het nieuwe Pebble zit? De oprichter is een Canadees, maar het bedrijf erachter?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jerie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:25:
...
Chinese merken gaan we in de startpost in ieder geval niet noemen (met als uitzondering DeepSeek, maar dat is lokaal te draaien en 'open source'). ...
Dat was ook niet mijn suggestie. De Chinese merken hoorden bij mijn reactie op @.NCKs vraag "Is er naast Mikrotik een fabrikant voor netwerkapparatuur dat niet Amerikaans is?" in het algemeen.

Ik had niet voor niets Europese fabrikanten eerst genoemd: Lancom Systems (Duitsland), Teltonika Networks (Litouwen), Alcatel-Lucent (Frankrijk), D-Link, Zyxel (Taiwan)—er zijn ongetwijfeld nog meer dan de genoemde merken + MikroTik.

Wat betreft printers kan ik (net als @D-e-n vermoed ik) nog steeds niet helemaal volgen waarom Brother groen is, terwijl andere Japanse fabrikanten dat niet zijn/missen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een smartphone suggestie: Punkt MC02
https://mc02.punkt.ch/en/mc02-5g-secure-phone/

Wel een bijzonder beestje, additioneel hangt daar een abonnement aan. Trackrecord qua ondersteuning is voor zover ik me kan herinneren niet geweldig overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij sensors zou Sonoff nog vermeld mogen worden?

En hoe zit het met Velux / Somfy?

Wel jammer om te zien dat er eigenlijk nog geen all-in-one alternatief is voor een O365 suite waar alles in zit zoals O365 heeft.

Verder zou een overzicht in prijsvergelijking tussen de diverse diensten wellicht een mooie toevoeging zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:56:
[...] Trackrecord qua ondersteuning is voor zover ik me kan herinneren niet geweldig overigens.
Fairphone prijzen :P ook niet raar, gezien ze in Zwitserland zitten.

Helaas een Mediatek SoC, dus dan kan de ondersteuning nooit lang duren :(

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:38:

Wel jammer om te zien dat er eigenlijk nog geen all-in-one alternatief is voor een O365 suite waar alles in zit zoals O365 heeft.
Zoho heeft een apart EU datacenter, en komt eigenlijk hier best dichtbij in de buurt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Taedium schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
Als fanatieke hardlopert/wielrenner hou ik van mijn oortjes.
Tot vandaag ( ;( ) altijd gebruik gemaakt van Shokz OpenRun oortjes. Mét boneconduction.

Tijdens mijn zoektocht naar fatsoenlijke boneconducting oortjes zag ik dat Shokz uit Austin, Texas komt. Dus als braaf Tweaker toch even op zoek gegaan naar een fatsoenlijk en vergelijkbaar alternatief.

De Suunto Wing staat inmiddles bestelling, Suunto staat al bij de smartwatches en een categorie voor oortjes is er (nog) niet, dus misschien deze ook op de kaart lijst erbij?
Inmiddels heb ik Suunto toegevoegd. Er zijn meerdere varianten, zag ik, dus de link is wat globaler. Ook Sony toegevoegd want dat is een Japans bedrijf.

Qua spelcomputers kunnen we ook Nintendo en PlayStation noemen, i.p.v. Microsoft Xbox, maar Japanse bedrijven doen weer erg streng met DRM en IP, terwijl een Steam Deck is repareerbaar (user serviceable) en jailbreakable. Voor zover er een jail is.... maar Valve is dan wel Amerikaans.

Helaas heb ik mijn Shokz sinds afgelopen BF (was ook in de reclame). Dus die ga ik voorlopig (hopelijk?) niet vervangen. En m'n Steam Deck ook niet :P als iets gescheurd zou zijn, dan zou ik het allereerst proberen te lijmen.

Ik kijk wel uit naar je Suunto headphones review :)

Ook zal ik Fairphone's hoofdtelefoons nog toevoegen. Die hebben ook ANC, in-ear en over ear, maar vooral: de batterij is user serviceable. Iets dat tegenwoordig niet meer normaal is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Per DM kreeg ik de suggestie OpenBank voor NFC betalingen, die is van Spaanse Santander. Wel opletten met Spaanse jurisdictie (erfrecht). Ook deze is inmiddels verwerkt. Dan ga ik daarna aan de slag met de printers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
begintmeta schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Dat lijkt op hardware van pocketbook (dat was Oekrains, is meen ik nu in Zwitserland gevestigd)

Wat betrefft monitors: Barco is Europees, (Belgisch), maar je moet er wel heel veel geld voor overhebben.

Wat betreft printers vraag ik me nog steeds af waarom Brother groen zou zijn, terwijl bijvoorbeeld Canon en Epson of andere Japanse bedrijven (Oki, Kyocera, Ricoh…) dat niet zijn. Heidelberg is Europees, maar dat is geen spul voor thuisgebruik…
Omdat ik bij Brother zeker weet dat ze niet aan DRM doen bij de inktpatronen. Daarom zijn ze ook wat duurder. Dat vind ik heel wat waard; daar waar Epson, Canon, Lexmark, en HP daar vervelend over doen. Hoe het werkt bij de andere bedrijven weet ik niet (meer).

Inmiddels zijn ze allemaal toegevoegd. Heidelberg ziet er industrieel uit i.p.v. particulier/MKB.

Monitoren is nog heel wat te doen, maar vergeet niet dat Samsung en LG Koreaans zijn. Bovendien is een monitor als het goed is 'dom'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:55:
...
Omdat ik bij Brother zeker weet dat ze niet aan DRM doen bij de inktpatronen. Daarom zijn ze ook wat duurder. Dat vind ik heel wat waard; daar waar Epson, Canon, Lexmark, en HP daar vervelend over doen. ...
Zo algemeen kan je dat niet stellen, dat kan per model verschillen. Zowel Epson als Canon hebben bijvoorbeeld inkt-tankprinters die uit chiploze flessen kunnen worden bijgevuld (en tenminste Canon heeft meen ik ook andere minder problematische modellen), en aan de andere kant is onduidelijk of het bij Brother tegenwoordig nog allemaal koek&ei is—helaas... Xerox, Lexmark & HP zijn natuurlijk Amerikaans, dus die maken verder weinig uit.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Omdat ik bij Brother zeker weet dat ze niet aan DRM doen bij de inktpatronen. Daarom zijn ze ook wat duurder.
Maar dat is niet het onderwerp van dit topic toch? Ze zijn niet-Amerikaans. Dat lijkt me voor hier voldoende.

Ik heb overigens bewust een Epson met een inkttank gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:13
Goed initiatief! Zeker na hetgeen we gister gezien hebben ook iets waar ik mezelf toch ook wel meer mee wil gaan bezighouden bij de aanschaf van nieuwe spullen of afname van diensten. De relaties met onze voormalig bondgenoot gaat voor mijn gevoel vanaf nu alleen maar erger worden en wil dan niet volledig afhankelijk zijn de Amerikaanse tech-industrie.

Waar ik alleen wel tegen aanloopt is voornamelijk de Smartphone: de PC kan opzich zo over op Linux i.c.m. een alternatief officepakket; zal wel betekenen dat sommige games niet meer gaan werken maar dat is dan maar zo; blijft genoeg over wat wel werkt.

Maar waar ik tegenaanloop qua mobiel is dat veel Nederlandse bedrijven je eigenlijk gewoon Semi verplicht locken aan de App of Playstore. De bank waarbij ik zit bijvoorbeeld. Nu ben ik wel begonnen met deze bedrijven aan te schrijven dat ik graag zonder Amerikaanse afhankelijk van hun diensten gebruik wil maken, en ook bij de sportvereniging etc. heb ik me al eerder uitgesproken om dingen anders te gaan regelen dan lekker makkelijk via Whatsapp maar het blijft toch nog wel iets wat bij veel mensen nog niet heel erg speelt krijg ik het idee.

Ik zie de categorie nog niet benoemd worden maar ik help zo nu en dan mensen met de PC en sommigen wel per se een (betaalde) 3rd partij virus en malwaredetectie gebruiken. Ongeacht of dit nut heeft of niet (off topic voor hier), is wat opties aandragen voor eenieder die daar wel behoefte aan heeft denk ik nooit verkeerd:
Kwam zelf bij ESET uit als Europese optie i.p.v. de Amerikaanse of Russische bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Over e-reader alternatieven. Deze is Frans: https://www.vivlio.com/en/ (zet ik in de lijst).
Tolino is van origine Duits en verbonden aan Libris boekhandels (Nederlands).

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik kocht al weinig bij amazon.nl het afgelopen jaar maar daar mijn account intussen ook opgeheven. Bol.com is het meest voor de hand liggende alternatief en daar doe ik mijn meeste aankopen. Nadeel is soms wel dat er exotisch en moeilijk verkrijgbaar spul bestaat dat soms enkel op Amazon is te vinden.

Iemand nog meer Europese alternatieven? iBood (eigendom van MediaSaturn geloof ik) houd ik regelmatig in de gaten en Zalando (Duits) gebruik ik vaak voor kleding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
kan aan OS het Nederlandse NixOS toegevoegd worden? Is tevens de Linux distributie met veruit de meeste packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
Kan aan Browser het Europese Servo toegevoegd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

kazuka schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:09:
Iemand nog meer Europese alternatieven? iBood (eigendom van MediaSaturn geloof ik) houd ik regelmatig in de gaten en Zalando (Duits) gebruik ik vaak voor kleding.
Als het gaat om witgoed en bepaalde electronica kom ik vaak uit bij CoolBlue of Expert (lokaal kopen als dat kan doe ik al langer dan vandaag).

offtopic:
Wat kleding betreft bestel ik ondergoed bij Bamigo (Nederlands) en broeken bij MrMarvis (Nederlands, kleding gemaakt in Portugal). Maar goed, kleding was off-topic hier begreep ik.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
Ik heb gisteren bij Soverin een e-mailaccount geopend met een custom domain om van mijn GMail af te komen. Was helaas een absurd slecht onboarding proces. Tal van dode links (bijv. terms of service en privacyvoorwaarden tijdens signup verwijzen allebei naar terms of service). Foutmeldingen (geen telefoonnummer in kunnen stellen, popup met foutcode en de melding: neem maar contact op met support, maar hoe je dat moet doen kan je enkel vinden in de footer van de homepage). DNS instellingen zijn net anders afhankelijk van welke pagina met informatie je bekijkt (ook hierbij weer veel dode links).

2FA wel mogelijk voor webmail, maar (lijkt?) niet mogelijk voor het admin dashboard waar je alle e-mailconfiguratie doet. Dat is ook absurd. Tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
@DutchCommando Sorry voor je ervaring, maar blij dat ik een paar weken geleden heb gekozen voor Proton na getwijfeld te hebben bij Soverin, bij Proton een probleemloze overstap.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretraket
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 20:00
MarcelGo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:29:
@DutchCommando Sorry voor je ervaring, maar blij dat ik een paar weken geleden heb gekozen voor Proton na getwijfeld te hebben bij Soverin, bij Proton een probleemloze overstap.
Had je veel moeite met het overzetten van accounts en dergelijken? Momenteel zijn een aantal accounts direct verbonden met mijn gmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DutchCommando schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:17:
Ik heb gisteren bij Soverin een e-mailaccount geopend met een custom domain om van mijn GMail af te komen. Was helaas een absurd slecht onboarding proces. Tal van dode links (bijv. terms of service en privacyvoorwaarden tijdens signup verwijzen allebei naar terms of service). Foutmeldingen (geen telefoonnummer in kunnen stellen, popup met foutcode en de melding: neem maar contact op met support, maar hoe je dat moet doen kan je enkel vinden in de footer van de homepage). DNS instellingen zijn net anders afhankelijk van welke pagina met informatie je bekijkt (ook hierbij weer veel dode links).

2FA wel mogelijk voor webmail, maar (lijkt?) niet mogelijk voor het admin dashboard waar je alle e-mailconfiguratie doet. Dat is ook absurd. Tja...
Dat is balen. Ik zit bij Soverin via Freedom Internet en heb nergens last van. Raar dat als je direct via hen gaat het zo'n problemen oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
pretraket schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Had je veel moeite met het overzetten van accounts en dergelijken? Momenteel zijn een aantal accounts direct verbonden met mijn gmail.
Geen moeite, het kost alleen tijd, maar deze hele exercitie is zoals velen gezegd hebben “een marathon geen sprint” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
ookhoi schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:00:
kan aan OS het Nederlandse NixOS toegevoegd worden? Is tevens de Linux distributie met veruit de meeste packages.
Ik meende dat er in die categorie weinig gebeurde vanwege discussie hoe om te gaan met de duizenden Linux distros.

Maar mocht er inmiddels weer toegevoegd worden noem ik graag mijn persoonlijke favoriete (en als ik naar distrowatch kijk aardig populaire, staat altijd wel ergens in de top 10) distro Manjaro nog een keer, gevestigd in Duitsland.

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 01-03-2025 18:17 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 14:37
Hardware > Routers
- DrayTek (Taiwan, niet zeker hoe Chinees dit is?)
MicroTik moet zijn MikroTik (onder routers & switches staat deze foutief)

Verder weet ik niet of Mikrotik ook onder firewall/routing geplaatst kan worden. Zij bieden namelijk ook een self-hosted variant voor datacenters en/of thuis (wel licentie plichtig)

Smarthome > Speakers
- Denon (Japan) (network speakers & receivers en/of multi-room)

[ Voor 4% gewijzigd door sjanssen15 op 01-03-2025 18:49 ]

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik ken Nix(OS|pkgs) en Arch wel, als je Debian noemt moet je die tegenwoordig ook noemen.

Denk dat ik Debian en de BSDs maar weghaal. Wellicht beter om te verwijzen naar een NOS thread met allerlei generieke OSen. Misschien hoe dan ook interessant om naar andere threads te verwijzen.

Special purpose OSes zijn wel interessant. Zo kun je met Valetudo je robotstofzuiger onafhankelijk van de (meestal Chinese) cloud maken. Maar is meer iets voor een Sino-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
sjanssen15 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
Hardware > Routers
- DrayTek (Taiwan, niet zeker hoe Chinees dit is?)
MicroTik moet zijn MikroTik (onder routers & switches staat deze foutief)

Verder weet ik niet of Mikrotik ook onder firewall/routing geplaatst kan worden. Zij bieden namelijk ook een self-hosted variant voor datacenters en/of thuis (wel licentie plichtig)

Smarthome > Speakers
Qua audio kan je eigenlijk alles van Europese merken krijgen. Is ook nog eens van goede kwaliteit (wel regelmatig made in China maar dat is voor de kwaliteit geen probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 09-09 09:27
Ik zie deze link nergens terug, toch een goeie bron van info.
https://european-alternatives.eu/

Na beter zoeken, staat hij er wel tussen :F

Als Email Provider gebruik ik
https://migadu.com/

[ Voor 33% gewijzigd door joint_me op 01-03-2025 21:03 . Reden: Niet goed gezocht ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:50:
Ik ken Nix(OS|pkgs) en Arch wel, als je Debian noemt moet je die tegenwoordig ook noemen.

Denk dat ik Debian en de BSDs maar weghaal. Wellicht beter om te verwijzen naar een NOS thread met allerlei generieke OSen. Misschien hoe dan ook interessant om naar andere threads te verwijzen.

Special purpose OSes zijn wel interessant. Zo kun je met Valetudo je robotstofzuiger onafhankelijk van de (meestal Chinese) cloud maken. Maar is meer iets voor een Sino-topic.
Er is een "kies je Linux distro" thread hier op GoT met de basis info over distros en keuzes daarin, wellicht dat die handig is om te linken? Eventueel met Distrowatch ernaast?

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Zijn er eigenlijk goede Europese alternatieven om data vanaf een NAS automatisch te backuppen naar de cloud? Ik heb nu nog een Windows (10) servertje staan en overweeg die ergens dit jaar in te ruilen voor een NAS maar dan ben je dus als je het simpel wil houden afhankelijk van wat de fabrikant aanbiedt aan apps. De NAS fabrikanten zijn overigens voornamelijk Taiwanees (waar ik in het kader van de geopolitieke situatie ook wel zenuwachtig van wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 09:25
Jerie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:29:
Ente is Amerikaans maar een kleine speler (dus beter dan FAMAG). Het is FOSS, met mogelijkheid self-host. Geen idee waar het zou horen in welke categorie. Ze doen zoveel?
Beetje laat, maar toch nog even reageren. Ente is inderdaad geregistreerd in de US, maar is bedacht en wordt ontwikkeld door een clubje mensen in India. Hosting vindt volledig plaats in de EU: NL, DE en FR. Daarnaast is alles E2EE, min of meer hun USP. Ik kan me voorstellen dat Ente niet direct past binnen de scope van dit topic, maar Ente wordt regelmatig voorgesteld als privacy-vriendelijk alternatief voor bijv. Google of iCloud photos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
sjanssen15 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
Smarthome > Speakers
Denon (en Marantz) zijn sinds 2017 onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Sound United LLC. Daarmee zijn ze ook niet langer echt Japans. (bron: Wikipedia)

Alternatief kan zijn NAD (tegenwoordig Canadees) of Sony (Japans).

[ Voor 8% gewijzigd door .NCK op 02-03-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
D-e-n schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:10:
Zijn er eigenlijk goede Europese alternatieven om data vanaf een NAS automatisch te backuppen naar de cloud? Ik heb nu nog een Windows (10) servertje staan en overweeg die ergens dit jaar in te ruilen voor een NAS maar dan ben je dus als je het simpel wil houden afhankelijk van wat de fabrikant aanbiedt aan apps. De NAS fabrikanten zijn overigens voornamelijk Taiwanees (waar ik in het kader van de geopolitieke situatie ook wel zenuwachtig van wordt)
Goeie vraag, ik ben naar exact hetzelfde aan het zoeken. Heb momenteel een back-up van de belangrijkste items (ca. 900GB) online en offline (HDD), maar zou de online back-up naar iets Europees & betrouwbaar willen verzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aegir81 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Goeie vraag, ik ben naar exact hetzelfde aan het zoeken. Heb momenteel een back-up van de belangrijkste items (ca. 900GB) online en offline (HDD), maar zou de online back-up naar iets Europees & betrouwbaar willen verzetten.
Ik heb even snel gekeken op mijn Synology. Daar kan ik via Hyper Backup, WebDAV een koppeling maken met bijvoorbeeld Stack van TransIP: https://www.transip.nl/kn...k-mijn-synology-koppelen/

De standaard cloudkoppelingen zijn Amerikaans, maar het lijkt dus ook te kunnen op andere manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aegir81 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Er staan diverse suggesties voor cloud. Bijvoorbeeld Hetzner, OVH, TransIP kunnen dit allen. Ik gebruik hier Jottacloud voor. 5 TB soft limit voor 12 EUR/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Er staan diverse suggesties voor cloud. Bijvoorbeeld Hetzner, OVH, TransIP kunnen dit allen. Ik gebruik hier Jottacloud voor. 5 TB soft limit voor 12 EUR/maand.
offtopic:
Maar jij hebt dus ook een kant-en-klare NAS, en dan bedoel ik iets als een Synology, Asustor, QNAP? Want op de site van Jottacloud zelf staat:

"First off, the NAS needs to be connected to a computer running the desktop app"

En dat is iets wat zowel ik als @Aegir81 niet zoeken volgens mij

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 02-03-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:14:
[...]

offtopic:
Maar jij hebt dus ook een kant-en-klare NAS, en dan bedoel ik iets als een Synology, Asustor, QNAP? Want op de site van Jottacloud zelf staat:

"First off, the NAS needs to be connected to a computer running the desktop app"

En dat is iets wat zowel ik als @Aegir81 niet zoeken volgens mij
2x zelfbouw on-site (waarvan 1 doorgaans at rest), 1x Synology off-site, 1x Jottacloud.

Jottacloud is gewoon Owncloud/Nextcloud met ZFS.

Synology is Taiwanees. Kan het trouwens niet aanraden omdat ze allerlei zooi non-standard doen (waarom weet niemand). Bouw zelf een zuinige NAS: Het grote zuinige server topic - deel 3. Beter voor je portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Bouw zelf een zuinige NAS: Het grote zuinige server topic - deel 3. Beter voor je portemonnee.
offtopic:
Ik ken het topic maar in dit geval heb ik gewoon geen zin in veel geknutsel. Ik wil dat het het gewoon gelijk doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
OneTimer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:37:
Eufy en Dropbox kunnen denk ik ook op de zwarte lijst. Grote spelers in smart/home security. En cloudopslag. Chinees en Amerikaanse bedrijven. Wordt ook wel redelijk veel gebruikt in NL.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Mee eens, op de zwarte (rode :+ ) lijst gezet.
Ik vind dit eigenlijk best raar. Waarom worden Japanse producten (printers, div. Sony items) of bijvoorbeeld het Australische Fastmail en zelfs een product uit Singapore allemaal als Europees alternatief voor "Amerikaanse product & diensten" toegelaten, maar worden Eufy niet alleen uitgesloten, maar zelfs als "Amerikaans" op de rode lijst gezet? Dat voelt als een dubbele standaard.

Op basis van de twee reacties leest 't een beetje als of miscommunicatie, of een onderbuikgevoel omdat ze Chinees zijn. Voor de duidelijkheid: "Chinees en Amerikaanse bedrijven" gaat over Eufy Chinees en Dropbox Amerikaans. Dus over Dropbox heb ik het hier niet.

Met de scope uit de openingspost in het achterhoofd, zou je dan "gelijke monniken gelijke kappen" moeten doen (en dan voldoet Eufy net als alle andere niet-EU producten/diensten aan zowel punt 1 als 2 uit de openingspost). Daarnaast is het goed te verdedigen dat de lokale opslag van Eufy camera's (bijvoorbeeld) een betere oplossing is dan de Amerikaanse cloud-oplossingen. In het ergste geval zou je ze allemaal als oranje kunnen opnemen, zoals met BlueSky* gebeurd is. Oranje onder het mom van "niet EU, maar wel beter dan US" (maar: dan wel allemaal, en niet alleen Eufy).

Om een andere voorspelbare discussie over Eufy voor te zijn (is nog niet genoemd, maar gaat als reactie hierop zeker komen ;))... Je zou nog een zeker onderbuikgevoel kunnen rechtvaardigen naar aanleiding van de security-incidenten die Eufy heeft gehad, maar dat verhaal is een stuk genuanceerder dan de meeste mensen realiseren. Naar aaneiding van een uitgebreide discussie bij MNOT, is daar deze consensus uitgekomen. Lees dat gerust eerst even voor je die discussie met me aangaat. ;)

Concluderend: je zou of alle niet-Europesche alternatieven van de lijst moeten halen, of Eufy er gewoon netjes tussen moeten zetten - en dan niet als Amerikaans/rood.

--
*) Footnote over Bluesky:

Wat dat betreft vind ik persoonlijk de vermelding van BlueSky ook best dubieus. Als je daar *buiten* Bluesky over leest (en dan vooral goed kijkt naar mensen die zaken als decentralisatie echt goed snappen) zijn hele discussies gaande omdat dat platform niet half zo "open" of "defederated" is als door henzelf wordt gesuggereerd (een eigen server draaien feitelijk niet kan bijv niet) en dat vanaf Twitter naar daar migreren feitelijk van de ene gifput in de andere springen is. Het is opnieuw in Amerikaans eigendom, word door Amerikanen gebouwd, beheerd en gemod - ik snap niet waarom die hier nog soort van semi-ok wordt vermeld, gezien de scope?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:12:
[...]

[...]

Ik vind dit eigenlijk best raar. Waarom worden Japanse producten (printers, div. Sony items) of bijvoorbeeld het Australische Fastmail en zelfs een product uit Singapore allemaal als Europees alternatief voor "Amerikaanse product & diensten" toegelaten, maar worden Eufy niet alleen uitgesloten, maar zelfs als "Amerikaans" op de rode lijst gezet? Dat voelt als een dubbele standaard.

Op basis van de twee reacties leest een beetje als een onderbuikgevoel omdat ze Chinees zijn.
(Voor de duidelijkheid: "Chinees en Amerikaanse bedrijven" gaat over Eufy Chinees en Dropbox Amerikaans. Dus over Dropbox heb ik het hier niet.)

Met de scope uit de openingspost in het achterhoofd, zou je dan "gelijke monniken gelijke kappen" moeten doen (en dan voldoet Eufy net als alle andere niet-EU producten/diensetn aan zowel punt 1 als 2 uit de openingspost). Daarnaast is het goed te verdedigen dat de lokale opslag van Eufy camera's (bijvoorbeeld) een betere oplossing is dan de Amerikaanse cloud-oplossingen. In het ergste geval zou je ze allemaal als oranje kunnen opnemen, zoals met BlueSky* gebeurd is. Oranje onder het mom van "niet EU, maar wel beter dan US" (maar: dan wel allemaal, en niet alleen Eufy).

Om een andere voorspelbare discussie over Eufy voor te zijn (is nog niet genoemd, maar gaat als reactie hierop zeker komen ;))... Je zou nog een zeker onderbuikgevoel kunnen rechtvaardigen naar aanleiding van de security-incidenten die Eufy heeft gehad, maar dat verhaal is een stuk genuanceerder dan de meeste mensen realiseren. Naar aaneiding van een uitgebreide discussie bij MNOT, is daar deze consensus uitgekomen. Lees dat gerust eerst even voor je die discussie met me aangaat. ;)

Concluderend: je zou of alle niet-Europesche alternatieven van de lijst moeten halen, of Eufy er gewoon netjes tussen moeten zetten - en dan niet als Amerikaans/rood.

--
*)Footnote over Bluesky:

Wat dat betreft vind ik persoonlijk de vermelding van BlueSky ook best dubieus. Als je daar *buiten* Bluesky over leest (en dan vooral goed kijkt naar mensen die zaken als decentralisatie echt goed snappen) zijn hele discussies gaande omdat dat platform niet half zo "open" of "defederated" is als door henzelf wordt gesuggereerd (een eigen server draaien feitelijk niet kan bijv niet) en dat vanaf Twitter naar daar migreren feitelijk van de ene gifput in de andere springen is. Het is opnieuw in Amerikaans eigendom, word door Amerikanen gebouwd, beheerd en gemod - ik snap niet waarom die hier nog soort van semi-ok wordt vermeld, gezien de scope?
In de startpost staat het volgende:
Niet meer afhankelijk (willen) zijn van Amerikaanse producten.
Veiligheids- en privacyoverwegingen. Denk hierbij aan handhaving AVG (GDPR), Privacy Shield, DSA, e.a. wetten(loosheid).
De lokale economieën van het huidige, (nog) vrije Westen stimuleren
(Dikgedrukt door mij.)

Een land als Australië is onderdeel van FVEY, net als bijvoorbeeld UK en CA, maar FVEY lijkt redelijk dood. Of het nu verstandig is om iets te kopen van een Australisch bedrijf weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we goed op moeten letten wie er bij de herstart van het Westen zoal bij komt.

Dat bedrijf uit Singapore maakt trouwens volledig FOSS en OSHW. Noem maar een Sino bedrijf dat dat doet. Sino spul kan in een apart topic.

Wat betreft BlueSky: omdat Mastodon niet het gewenste effect heeft qua uptake, en perfect de vijand is van goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:21:
Een land als Australië is onderdeel van FVEY, net als bijvoorbeeld UK en CA, maar FVEY lijkt redelijk dood. Of het nu verstandig is om iets te kopen van een Australisch bedrijf weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we goed op moeten letten wie er bij de herstart van het Westen zoal bij komt.

Dat bedrijf uit Singapore maakt trouwens volledig FOSS en OSHW. Noem maar een Sino bedrijf dat dat doet. Sino spul kan in een apart topic.
Dat is prima, en dan leg je wel uit waarom de anderen wel, maar niet waarom Eufy niet aanbevolen kan worden (of zelfs een negatief advies verdient).
Wat betreft BlueSky: omdat Mastodon niet het gewenste effect heeft qua uptake, en perfect de vijand is van goed.
Dat geldt dan ook voor Eufy ("perfect is de..."). :)

Verder vind ik dat behoorlijk subjectief - "gewenste uptake" bleef bij bijvoorbeeld Signal ook lang uit, maar da's geen reden om het niet aan te raden.

En dan Bluesky vermelden (zonder toelichting, zoals je op andere plekken wel doet bij bijv. OSHW) "omdat er anders niets overblijft" druist m.i. ook nogal tegen de geest van de scope in. Is hetzelfde als dan toch maar WhatsApp blijven aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Dat is prima, en dan leg je wel uit waarom de anderen wel, maar niet waarom Eufy aanbevolen kan worden (of zelfs een negatief advies verdient).

[...]

Dat geldt dan ook voor Eufy. :)

Verder vind ik dat behoorlijk subjectief - "gewenste uptake" bleef bij bijvoorbeeld Signal ook lang uit, maar da's geen reden om het niet aan te raden. En dan Bluesky vermelden (zonder toelichting, zoals je op andere plekken wel doet bij bijv. OSHW) "omdat er anders niets overblijft" druist m.i. ook nogal tegen de geest van de scope in.
Waarom? Eufy, Anker is toch Chinees? Maak zelf een topic voor Chinese alternatieven.

Op dit moment is het grootste alternatief van BlueSky in bezit van een fascist, die ook bewezen het algoritme manipuleert. Dan is BlueSky een geschikter alternatief. Dat ik zelf liever Mastodon gebruik doet daar niets aan af.

WhatsApp is trouwens van FAMAG. Signal niet. BlueSky ook niet. Dus een verbetering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik ben het om eerlijk te zijn niet helemaal met @Roelant oneens. Er wordt imho wel wat subjectiviteit toegepast. Er worden uitzonderingen gemaakt op de criteria, en in andere gevallen mogen dingen niet die wel aan de criteria voldoen. Wie de uitzonderingen bepaald, dat lijkt vooral aan de mensen die TS mogen bijwerken voortbehouden.

En ook ik vind BlueSky niet passend. "Perfect is de vijand van goed", maar "net iets minder slecht" is dat imho ook. Want dan wordt "net iets minder slecht" al snel als goed genoeg geimpliceerd als het in zo'n lijst staat. "Er is niks beters" of "het goed genoege alternatief is te klein" is imho geen excuus daarin. Als er niks echt goed genoeg is, moet imho de lijst leeg zijn totdat er wel iets is dat voldoet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooi dat dit topic gemaakt wordt en er staan ook echt wel wat goede dingen in. Maar eigenlijk vind ik dat een topic als dit gewoon vaste criteria moet hebben en puur daarna gekeken moet worden. Alle subjectiviteit eruit, zodat elke Tweaker zou kunnen controlleren dat de lijst klopt en er geen discussie kan ontstaan. En zodat men blind zou kunnen vertrouwen op dat de in de lijst genoemde alternatieven aan de criteria voldoen. En als er dan toch uitzonderingen moeten zijn dan zouden die a) heel goed gedocumenteerd moeten zijn inclusief redenering en b) in een losse sectie moeten staan zodat goed duidelijk is dat ze niet aan de criteria voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cambionn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:25:
Ik ben het om eerlijk te zijn niet helemaal met @Roelant oneens. Er wordt imho wel wat subjectiviteit toegepast. Er worden uitzonderingen gemaakt op de criteria, en in andere gevallen mogen dingen niet die wel aan de criteria voldoen. Wie de uitzonderingen bepaald, dat lijkt vooral aan de mensen die TS mogen bijwerken voortbehouden.

En ook ik vind BlueSky niet passend. "Perfect is de vijand van goed", maar "net iets minder slecht" is dat imho ook. Want dan wordt "net iets minder slecht" al snel als goed genoeg geimpliceerd als het in zo'n lijst staat. "Er is niks beters" of "het goed genoege alternatief is te klein" is imho geen excuus daarin. Als er niks echt goed genoeg is, moet imho de lijst leeg zijn totdat er wel iets is dat voldoet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooi dat dit topic gemaakt wordt en er staan ook echt wel wat goede dingen in. Maar eigenlijk vind ik dat een topic als dit gewoon vaste criteria moet hebben en puur daarna gekeken moet worden. Alle subjectiviteit eruit, zodat elke Tweaker zou kunnen controlleren dat de lijst klopt en er geen discussie kan ontstaan. En zodat men blind zou kunnen vertrouwen op dat de in de lijst genoemde alternatieven aan de criteria voldoen. En als er dan toch uitzonderingen moeten zijn dan zouden die a) heel goed gedocumenteerd moeten zijn inclusief redenering en b) in een losse sectie moeten staan zodat goed duidelijk is dat ze niet aan de criteria voldoen.
Ik ben het oneens over wie de uitzonderingen bepaald. Dit topic kan alleen bestaan door gebruikers die bijdragen en discussiëren over de inhoud. Ik heb eerder in dit topic toegelicht wat de beperkingen zijn van dit format en dat je idealiter op een community gedreven systeem zou moeten werken. Met die beperkingen proberen we volgens mij een zo groot mogelijk draagvlak te creëren. Uitzonderingen ontkom je niet aan vanwege de complexiteit van dit ontwerp. Het is niet zo zwart-wit helaas.

Voorbeeld: Whatsapp > Signal.
Wanneer je strenge zwart-wit criteria zou opstellen, dan zou Signal geen optie in de lijst mogen zijn. Alleen we beschouwen dit als uitzondering omdat het beter is dan Whatsapp en dat kunnen we onderbouwen.
Met een hele rigide criteria is er geen werkbaar alternatief voor Whatsapp, dus blijven mensen vervolgens op Whatsapp. Is dat dan wenselijk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even aanvullend omdat ik dit een belangrijk onderwerp vind. Ik heb me inmiddels aangesloten bij buy-european-made (bekend van reddit/buyfromeu) samen met andere vrijwilligers om een groter platform te bouwen met meer bereik en impact. Misschien lukt het, misschien niet, worth a shot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Maak zelf een topic voor Chinese alternatieven.
Geen reden om ineens zo te doen toch? Ik probeer niet om Chinese alternatieven te pushen en heb ook niet de behoefte een eigen topic daarover te starten, ik neem deel aan een publieke discussie op een communityforum. Ik heb genoeg FAQ's onderhouden hier, daar ben ik wel klaar mee. ;)

As onderdeel van de lopende discussie vroeg ik je (onderbouwd met rationele argumenten) waarom je bepaalde (goede) niet-Europesche opties wel als uitzondering toelaat, en andere (even goede) niet-Europesche opties niet toelaat en zelfs actief afraad.

Je hebt dat deels toegelicht (waarom jij vind dat bepaalde landen toch op de lijst mogen), maar niet waarom andere landen of producten niet. Je reactie suggereert dat je die onderbouwing ook niet hebt en je mogelijk aangevallen voelt, tenzij je argument is... en ik citeer:
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:31:
Eufy, Anker is toch Chinees?
En dat schiet m.i. als rationele objectieve onderbouwing nog net iets te kort.

En ja, ze zijn Chinees - en dus niet Amerikaans. Verder voldoen ze in dezelfde mate als de andere niet-Amerikaanse-maar-ook-niet-Europese opties aan twee van de drie gestelde criteria voor opname als alternatief:
  1. Niet meer afhankelijk (willen) zijn van Amerikaanse producten.
  2. Veiligheids- en privacyoverwegingen. Denk hierbij aan handhaving AVG (GDPR), Privacy Shield, DSA, e.a. wetten(loosheid).
  3. De lokale economieën van het huidige, (nog) vrije Westen stimuleren.
En in dezelfde mate als de overige niet-Amerikaanse-maar-ook-niet-Europese niet aan punt drie. Of in dezelfde mate wel of niet aan de overige genoemde "Factoren" waaraan alternatieven moeten voldoen:
  • Het bedrijf moet zich fysiek in Europa of het (nog) vrije Westen bevinden. Geen brievenbusfirma's.
  • Het moet gaan om bedrijven met een staat van dienst; dus kleine start-ups zal ik niet vermelden (mag uiteraard wel in commentaar) om zo onnodige noise/reclame te voorkomen.
  • Voor Sino alternatieven (dat kan verstandig zijn) maakt men een ander, apart topic aan. Gaarne niet hier.
  • Het alternatief moet goed genoeg zijn. Feature-parity is ondoenlijk, en het is hoe dan ook een lange lijdensweg om te migreren.
  • Primaire focus ligt momenteel op FAMAG e.a. grote techbedrijven; niet op kleine visjes.
  • Gaarne de discussie over Trump II in eerdergenoemde link. Die is hier offtopic.
Kortom, ik mis nog steeds een objectief, rationeel argument zijn waarom Chinese alternatieven niet in dit topic thuishoren en bijvoorbeeld Japanse wel en heeft meer weg van een persoonlijke voorkeur. Maar ik sta open voor een verdere onderbouwing. :)

Door je offensieve toon ("start je eigen topic maar") rijst bovendien de vraag wat je bedoelingen met dit topic zijn en hoe je je eigen rol daarin ziet. Het wekt op z'n minst de indruk dat je vindt (omdat je de topicstarter bent?) dat je je niet aan je enige (zelfs je eigen) spelregels hoeft te houden, en in het ergste geval alleenheerser (een BDFL of sorts) in dit topic bent. Terwijl de openingspost, het verdere verloop én het feit dat het op een community forum is gepost (en niet je persoonlijke blog of wiki), suggereren dat het - zoals gebruikelijk op GoT - ter discussie staat en een community FAQ/effort is waarbij jij toevallig de gene bent die de kar trekt.

Natuurlijk mag je daar sturing aan geven vanuit je kennis en expertise, zoals Majoef ook opmerkt (moet zelfs, waarschijnlijk). Maar om de lijst waardevol en objectief te houden voor de community (en dat is het bestaansrecht van zo'n topic als dit), ontkom je er niet aan daarvoor bepaalde rationele en objectieve (zo objectief mogelijk) criteria met elkaar af te spreken en te hanteren, zoals op GoT gewoon is. En om uitzonderingen daarop met (opnieuw: rationele, objectieve) argumenten te onderbouwen (en die argumenten vast te leggen, à la comply or explain).

Dat vaststellen is ook gebeurd in de discussie (en gaandeweg vastgelegd in de startpost), dat hanteren lijkt wat meer met op de onderbuik te gebeuren.

Als je je daardoor aangevallen voelt dan spijt dat me, maar ik lees in ieder geval geen inhoudelijk tegenargument zoals ik zou verwachten, op wat mijn inziens een heel redelijke vraag was.

Edit: ik laat de BlueSky discussie even voor wat het is. Dit is de hoofdmoot wat mij betreft, en de BlueSky discussie vertekent dat blijkbaar. Die kan altijd later nog. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Volgens mij is die onderbouwing heel eenvoudig en hoef je geen (naar mijn mening ietwat pedante) verwijzingen naar een debatpyramide toe te voegen. Het is namelijk heel erg simpel:

1. China behoort niet tot het vrije Westen, Japan wordt daar in het algemeen wel toe gerekend.

2. TS geeft in de topic start al aan hier geen Chinese alternatieven te willen bespreken.

Persoonlijk zou ik er het liefste ook voor kiezen om het strikt bij Europese alternatieven te houden, maar dat is in voorkomende gevallen gewoon lastig. Wel ben ik van mening dat bijv. Signal en DuckDuckGo niet in de lijst zouden moeten staan omdat ze niet Europees zijn. Ja, het zijn goede alternatieven voor big tech, maar daar gaat het topic niet direct over. Net als het wat dubbel is om Europese zoekmachines te promoten (gebruik zelf overigens Ecosia) die vervolgens gewoon Google en Bing als bronnen gebruiken. Er zijn zeker goede argumenten voor, maar uiteindelijk sponsor je er nog steeds Google en Microsoft mee.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:41:
Volgens mij is die onderbouwing heel eenvoudig en hoef je geen (naar mijn mening ietwat pedante) verwijzingen naar een debatpyramide toe te voegen. Het is namelijk heel erg simpel:

1. China behoort niet tot het vrije Westen, Japan wordt daar in het algemeen wel toe gerekend.

2. TS geeft in de topic start al aan hier geen Chinese alternatieven te willen bespreken.

Persoonlijk zou ik er het liefste ook voor kiezen om het strikt bij Europese alternatieven te houden, maar dat is in voorkomende gevallen gewoon lastig. Wel ben ik van mening dat bijv. Signal en DuckDuckGo niet in de lijst zouden moeten staan omdat ze niet Europees zijn. Ja, het zijn goede alternatieven voor big tech, maar daar gaat het topic niet direct over. Net als het wat dubbel is om Europese zoekmachines te promoten (gebruik zelf overigens Ecosia) die vervolgens gewoon Google en Bing als bronnen gebruiken. Er zijn zeker goede argumenten voor, maar uiteindelijk sponsor je er nog steeds Google en Microsoft mee.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar ik snap ook waar de verwarring bij @Roelant vandaan komt. Ik heb Eufy op de rode lijst gezet door een suggestie van @OneTimer. Daar was ik het mee eens omdat dit een techsite is, het een populair product is, privacygevoelig (FAMAG gerelateerd) en het in mijn ogen uit een verkeerd land komt (andere discussie, begrijp ik).

Wat dat betreft, zou je kunnen stellen dat de scope van dit topic groter is geworden dan 'Amerikaanse producten en diensten'. Gezien de geopolitieke ontwikkelingen is het ook niet gek om dit topic mee te laten groeien en de inhoud ervan te toetsen door kritische vragen van de gebruikers.

Ik zie het inmiddels voornamelijk als een push voor Europese producten of diensten. Aanvullend zou je geallieerde landen die dezelfde normen en waarden delen kunnen toevoegen. Hoe dan ook, in beide gevallen zit je met nuanceringen door huidige regeringen en daar bijbehorende beleid waar je kritische vragen over zou kunnen stellen. Is het bijvoorbeeld wel een goed idee om nu een Hongaars product te kopen met Orban aan het roer?

Bottomline is denk ik dat we geen alomvattende criteria kunnen opstellen en dat zwart-wit (hoe graag we dat allemaal zouden willen) geen optie is.

De discussie om de inhoud van lijst vind ik waardevol en de effectiviteit van de lijst vind ik belangrijk. De criteria zijn wat meer fluïde en afhankelijk van welke bril (bijv. juridisch of protectionistisch) je op hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:40
Zou one.com ook niet mooi in het lijstje mogen?
Lijkt compleet Europees en doe ook e-mail hosting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Verwijderd De scope lijkt zeker groter te worden en dat lijkt me ook niet verkeerd als het gaat om het weren van 'foute landen'. Lastig blijft dan wel dat veel 'Europese' producten in China worden gemaakt en wat je noemt over Hongarije is ook zeker waar.

Het is ook allemaal niet zo zwart-wit, maar 'Koopt Europese Waar' vind ik wel een mooi startpunt en dan kan/moet er met dat als basis natuurlijk verder gekeken worden. Waar ik me nu vooral aan stoorde was de wijze van communiceren van @Roelant.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb even snel gekeken op mijn Synology. Daar kan ik via Hyper Backup, WebDAV een koppeling maken met bijvoorbeeld Stack van TransIP: https://www.transip.nl/kn...k-mijn-synology-koppelen/

De standaard cloudkoppelingen zijn Amerikaans, maar het lijkt dus ook te kunnen op andere manieren.
toevallig heb ik een Syno NAS met idd een webdav backup naar TransIP. Werkt prima d:)b

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:19:
Waar ik me nu vooral aan stoorde was de wijze van communiceren van @Roelant.
Stuur me daar gerust een DM over, dan ga ik daar graag het gesprek aan. Ik probeerde (en probeer) me tot inhoud en rationele, onderbouwde argumenten te beperken - juist ook op het punt waar ik de reactie die ik ontving niet als zodanig ervoer (again: "start zelf je eigen topic" etc) en probeerde ook dat te onderbouwen met meer dan "ik vind dat je op de toon/man/etc reageert". Wat jij feitelijk ook doet door mijn reactie "pedant" te noemen. Daar mag je iets van vinden, maar dan wordt het wel heel erg meta, dus again, stuur me gerust een DM. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roelant op 02-03-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik ben eigenlijk opzoek naar een Europese webhost die ook een managed MongoDb aanbied. Iemand een suggestie? Ik werk vooral met DigitalOcean (welke het aanbied) en ik ben van plan om het deze week te verplaatsen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
DevWouter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:30:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een Europese webhost die ook een managed MongoDb aanbied. Iemand een suggestie? Ik werk vooral met DigitalOcean (welke het aanbied) en ik ben van plan om het deze week te verplaatsen.
Scaleway zegt het te hebben, alsnog in beta. https://www.scaleway.com/en/managed-mongodb/

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
En om ook nog even inhoudelijk te reageren... :)
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:41:
Fair enough. Maar Singapore weer niet en dat was/is precies mijn punt: het is niet transparant waarom bepaalde uitzonderingen worden gemaakt - en dat wekt daarmee een indruk van willekeur. Singapore - of eigenlijk, dat ene specifieke product, mag is blijkbaar uitgezonderd omdat het OSHW is. Japan (als je gelijk hebt) omdat het tot het westen gerekend wordt (want dat is aanname tot de topicstarters het hebben bevestigd).

Semi-offtopic: overigens is "het vrije westen" een politiek beladen term, zie de toelichting op WIkipedia, wat dat betreft zou het netter zijn om het gewoon over "het wensten" te hebben, maar in die zin heb je gelijk dat "het vrije westen" is wat in de topicstart staat.
Maar dát zie ik in de topicstart niet terug, vandaar mijn verwarring/vraag.
Persoonlijk zou ik er het liefste ook voor kiezen om het strikt bij Europese alternatieven te houden, maar, (...)
Eens. 👍🏼
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Ik heb Eufy op de rode lijst gezet door een suggestie van @OneTimer. Daar was ik het mee eens omdat dit een techsite is, het een populair product is, privacygevoelig (FAMAG gerelateerd) en het in mijn ogen uit een verkeerd land komt (andere discussie, begrijp ik).
In welk opzicht is Eufy FAMAG gerelateerd of privacy gevoelig? En juist qua privacy doen ze het nu aantoonbaar beter dan de FAMAG - en andere Amerikaanse - alternatieven. Zie ook de overweging waar ik eerder naar verwees.
Wat dat betreft, zou je kunnen stellen dat de scope van dit topic groter is geworden dan 'Amerikaanse producten en diensten'. Gezien de geopolitieke ontwikkelingen is het ook niet gek om dit topic mee te laten groeien en de inhoud ervan te toetsen door kritische vragen van de gebruikers.

Ik zie het inmiddels voornamelijk als (...) Is het bijvoorbeeld wel een goed idee om nu een Hongaars product te kopen met Orban aan het roer?
💯
Bottomline is denk ik dat we geen alomvattende criteria kunnen opstellen en dat zwart-wit (hoe graag we dat allemaal zouden willen) geen optie is.
Nee, zeker niet (en dat kan niet en moet je niet willen denk ik, want dan krijg je een set criteria die langer is dan de forumregels). Wat wel kan - en goed zou zijn denk ik - is een bepaalde mate van consistentie en transparantie. Dat biedt vervolgens de ruimte aan discretie wat wel en niet - als je er maar open over bent.
De discussie om de inhoud van lijst vind ik waardevol en de effectiviteit van de lijst vind ik belangrijk. De criteria zijn wat meer fluïde en afhankelijk van welke bril (bijv. juridisch of protectionistisch) je op hebt.
Top, goed om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:39:
Maar dát zie ik in de topicstart niet terug, vandaar mijn verwarring/vraag.
De titel van het topic is "Europese alternatieven" ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:40:
De titel van het topic is "Europese alternatieven" ;)
Heb je de hele discussie gelezen? Dat de verwarring is ten opzichte dat er ook/wel Japanse en Singaporese alternatieven worden aangeraden? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je de hele discussie gelezen? Dat de verwarring is ten opzichte dat er ook/wel Japanse en Singaporese alternatieven worden aangeraden? ;)
Nee, ik heb nog niet de hele discussie gelezen, ik heb dit topic nog maar net ontdekt. Mijn excuses als non-eu diensten ook als serieus alternatief worden gezien, dat zou mij ook verwarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Thanks, ik zet die op de short-list (stond die al, maar nu staat die bovenaan). Ik zie eigenlijk nog wel een andere partij die mij volledig kan ontzorgen (dus geen beta/preview). Anders moet ik richting een duurdere oplossing waarbij ik vooral met Kubernetes moet klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Roelant
Volkomen eens met je opmerking over het vrije Westen, dat is absoluut een heel dubbel begrip en naast Singapore zijn ook in de EU natuurlijk landen waar je je twijfels bij kunt/moet hebben.

Voor wat betreft de topic start, daar staat:

"Voor Sino alternatieven (dat kan verstandig zijn) maakt men een ander, apart topic aan. Gaarne niet hier."

Leek mij een voldoende argument om China links te laten liggen, los van de discussie over Westen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:39:
In welk opzicht is Eufy FAMAG gerelateerd of privacy gevoelig? En juist qua privacy doen ze het nu aantoonbaar beter dan de FAMAG - en andere Amerikaanse - alternatieven. Zie ook de overweging waar ik eerder naar verwees.
Ik draai hem even om voor je. Wil je beweren dat een camera niet privacy gevoelig is dan? FAMAG noem ik vanwege de link naar privacy en omgang van data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:53:
Ik ben het oneens over wie de uitzonderingen bepaald. Dit topic kan alleen bestaan door gebruikers die bijdragen en discussiëren over de inhoud. Ik heb eerder in dit topic toegelicht wat de beperkingen zijn van dit format en dat je idealiter op een community gedreven systeem zou moeten werken. Met die beperkingen proberen we volgens mij een zo groot mogelijk draagvlak te creëren. Uitzonderingen ontkom je niet aan vanwege de complexiteit van dit ontwerp. Het is niet zo zwart-wit helaas.

Voorbeeld: Whatsapp > Signal.
Wanneer je strenge zwart-wit criteria zou opstellen, dan zou Signal geen optie in de lijst mogen zijn. Alleen we beschouwen dit als uitzondering omdat het beter is dan Whatsapp en dat kunnen we onderbouwen.
Met een hele rigide criteria is er geen werkbaar alternatief voor Whatsapp, dus blijven mensen vervolgens op Whatsapp. Is dat dan wenselijk?
Maar, en ik zeg dit als Signal fan, wellicht hoort die ook helemaal niet op een lijst met Europese alternatieven. Dat is het namelijk gewoon niet. Dat men het dan niet gebruiken gaat? Tja, als men echt puur Europees spul wil moeten ze dat ook niet doen. Als men gewoon privacy vriendelijk wil zijn, mag je hopen dat ze verder kijken dan 1 lijst gefocussed op "Europese alternatieven" (en dus niet eens per se privacy of alternatief op big tech). En daar kan je mensen natuurlijk gewoon op wijzen in de TS.

Ik heb het ergens al eerder gezegd, maar je verwart de lijst "Europese alternatieven" met de lijst "privacy vriendelijke alternatieven" en de lijst "alternatieven op big tech". Die 3 hebben veel overeenkomsten, maar zijn niet hetzelfde. Daarom zou je hooguit een extra tabel kunnen maken met aanraders die niet aan de eisen voldoen, als een soort addendum. Je kan ook de scope aanpassen, maar dan mag het hele topic op de schop, terwijl er al genoeg lijsten zijn met privacy-vriendelijke diensten en big tech alternatieven. Europees specifiek is, naast die ene website, nog veel kleiner. En ook waar je initieel mensen mee hebt getrokken, en waarvoor mensen nu steeds naar dit topic refereren.

Daarbij zeg ik niet dat je de huidige criteria niet zou mogen aanpassen als ze niet voldoen. Maar ik zie criteria wel als iets waarop je checkt, anders is het vrij nietszeggend om ze te hebben. Bij een daadwerkelijke audit kan je dingen niet afkeuren als je het niet aan een normelement kan koppelen, en niet goedkeuren als het niet volgens de norm is. Ongeacht hoe je er als auditor over denkt. En ik kan je uit werkervaring zeggen, dat het dan al lastig genoeg is om objectief te blijven. Daar moet je echt geen uitzonderingen bij willen voegen.

Dat dat hier niet gebeurd maakt het enorm kwetsbaar voor subjectiviteit. En gezien jullie als enige kunnen besluiten een wijziging door te voeren, zal dat uiteindelijk jullie subjectiviteit zijn. Meningen zullen immers altijd afwijken over wanneer je wel mag afwijken en wanneer niet, en niet iedereen zal het eens worden. Jullie maken het eind oordeel. Terwijl dat niet nodig is als je gewoon goede criteria hebt en volgt, waarbij iedereen dus kan zien of het klopt.

En er zijn criteria geschreven voor veel moeilijkere dingen, het kan echt wel. Kijk voor de grap eens even waar allemaal ISO normen voor bestaan. Dat dat niet zou kunnen is onzin, en zoals gezegd zouden die altijd bijgewerkt kunnen worden indien nodig.
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:11:

Ik zie het inmiddels voornamelijk als een push voor Europese producten of diensten. Aanvullend zou je geallieerde landen die dezelfde normen en waarden delen kunnen toevoegen. Hoe dan ook, in beide gevallen zit je met nuanceringen door huidige regeringen en daar bijbehorende beleid waar je kritische vragen over zou kunnen stellen. Is het bijvoorbeeld wel een goed idee om nu een Hongaars product te kopen met Orban aan het roer?

Ik kan me hier dus echt niet in vinden, behalve dan het punt dat je scope veranderd is. Het wordt, heel lomp gezegd, met de huidige redenatie gewoon een "recommendations van Majoef en Jerie gebaseerd op user input" lijst. Kan waardevol zijn en is aan zich niks mis mee, maar je presenteerd het als een lijst van Europese alternatieven volgens criteria. En daarmee wordt het weergegeven als objectieve info wat het domweg niet is. Dat vind ik best misleidend eigenlijk.

Zoals gezegd, er bestaan criteria voor veel lastigere dingen dan "Europees alternatief", zelfs als je die aan bepaalde kwaliteitseisen wil laten voldoen.

Ik hou nog wel een oogje op het topic om te zien waar het heen gaat (waardoor wellicht mijn kijk veranderd) en of er leuke dingen genoemd worden, maar ik denk dat ik het topic ff links laat liggen kwa posten. Want hoewel de intentie nobel is (ik geloof echt wel in de goede bedoelingen) kan ik het niet eens zijn met de manier van keuzes maken. (Auditbare) objectiviteit is naar mijn mening enorm belangrijk in dit soort topics, omdat subjectieve keuzes zo hard op de loer liggen. En dat wordt niet gewaarborgt noch geleverd op deze manier. En ik merk dat dat mij persoonlijk heel erg hekelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kazuka schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 01:13:
[...]

Als aanvulling:

Frient uit Denemarken heeft een mooie reeks smart home producten (sensors, alarms, smart plugs, etc).
Verwerkt onder 'bediening' en 'sensors'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Om even in te haken op de discussie: wellicht zou de titel veranderd moeten worden in "alternatieven voor Amerikaans bigtech bedrijven, afkomstig uit vrije democratische staten". Want dat lijkt me inmiddels de insteek van de meeste gebruikers: ze willen de grote Amerikaanse jongens links laten liggen en daarbij gaat de voorkeur misschien uit naar Europese producten maar volgens mij hebben weinig mensen bezwaar tegen producten uit andere democratische landen als Japan, Australië of Zuid-Korea. Want soms is er gewoon geen deugdelijk Europees alternatief en om nu de helewereldhandel in de ban te doen lijkt me ook overdreven. Probeer maar eens een NAS te kopen. De drie grootste fabrikanten komen dan uit Taiwan. Daar kun je overigens ook weer een discussie over voeren want de vraag is hoelang dat land vrij blijft.

Ps.
Singapore is in mijn ogen overigens absoluut geen vrije democratische staat en zou wat mij betreft een no-go zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 02-03-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:37:
Netatmo maakt ook thermostaten. Wellicht ook ff toevoegen? :)
Bedankt! Toegevoegd aan: bediening, bewakingscamera's, thermostaten, sensors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
DevWouter schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Thanks, ik zet die op de short-list (stond die al, maar nu staat die bovenaan). Ik zie eigenlijk nog wel een andere partij die mij volledig kan ontzorgen (dus geen beta/preview). Anders moet ik richting een duurdere oplossing waarbij ik vooral met Kubernetes moet klooien.
Scaleway lijkt ook Terraform te ondersteunen met 'managed db opties'. Infrastructure as code is altijd wel fijn. Heb het zelf enkel op AWS gedaan. Maar wat hun volledige ondersteuning is weet ik niet.

https://www.scaleway.com/en/terraform/

Terraform is dan wel Amerikaans (nu IBM, voorheen Hashicorp). Maar er is een open fork OpenTofu welke volledig compatible is.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:51:
Voor wat betreft de topic start, daar staat:

"Voor Sino alternatieven (dat kan verstandig zijn) maakt men een ander, apart topic aan. Gaarne niet hier."

Leek mij een voldoende argument om China links te laten liggen, los van de discussie over Westen of niet.
Ah, ik kende de term Sino niet, maar zie het nu inderdaad. 👍🏼
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:59:
Ik draai hem even om voor je. Wil je beweren dat een camera niet privacy gevoelig is dan? FAMAG noem ik vanwege de link naar privacy en omgang van data.
Juist wel, ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen en langs elkaar heen praten. Wat ik probeerde aan te geven is dat Eufy (met lokale encrypted opslag en end to end encryptie - die bovendien getest zijn, gefaald hebben, toen gerepareerd zijn en opnieuw getest zijn - en al met al meer scrutiny heeft ondergaan dan de oplossingen van alle andere merken bij elkaar) dat dus goed nu bewezen goed geregeld heeft. In ieder geval voor de camera's.

Maw: juist als ik moet kiezen tussen Philips, Netatmo of Eufy en het zwaartepunt op bewezen privacy en security leg, ddan zou Eufy voor mij op dit moment winnen.

Philips heeft om te beginnen geen lokale opslag. Waar draait die cloud? Hoe is dat encrypted? Wat is er wel en niet encrypted? Ze beperken zich namelijk net als Eufy heel slim deed/doet tot "encrypted video stream", betekent dat dat thumbnails, stills en andere zaken niet encrypted zijn?

En in het algemeen zijn van zowel Netatmo als Philip de claims over privacy, encrypted (lokale) opslag en end to end encryptie nog niet in dezelfde mate getest als bij Eufy, juist omdát Eufy onder vuur heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Misschien Lancom Systems (Duitsland), Teltonika Networks (Litouwen), Alcatel-Lucent (Frankrijk), TP-Link (China), ruijie (China), D-Link (Taiwan) (@Jerie & @Verwijderd, misschien zijn deze ook interessant voor de openingspost)
Lancom en Teltonika toegevoegd. Ik begon te twijfelen bij Alcatel-Lucent vanwege het 'enterprise' label. Enterprise lijkt me niet iets voor dit topic, als ik het mis heb corrigeer me gerust.

Zoals omschreven in openingspost en discussie die nu gaande is, geen Chinese alternatieven. Taiwan heb ik niet zo scherp op mijn netvlies momenteel, dus die sla ik voor het gemak even over. Kom hier gerust op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roelant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:36:
[...]

Ah, ik kende de term Sino niet, maar zie het nu inderdaad. 👍🏼

[...]

Juist wel, ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen en langs elkaar heen praten. Wat ik probeerde aan te geven is dat Eufy (met lokale encrypted opslag en end to end encryptie - die bovendien getest zijn, gefaald hebben, toen gerepareerd zijn en opnieuw getest zijn - en al met al meer scrutiny heeft ondergaan dan de oplossingen van alle andere merken bij elkaar) dat dus goed nu bewezen goed geregeld heeft. In ieder geval voor de camera's.

Maw: juist als ik moet kiezen tussen Philips, Netatmo of Eufy en het zwaartepunt op bewezen privacy en security leg, ddan zou Eufy voor mij op dit moment winnen.

Philips heeft om te beginnen geen lokale opslag. Waar draait die cloud? Hoe is dat encrypted? Wat is er wel en niet encrypted? Ze beperken zich namelijk net als Eufy heel slim deed/doet tot "encrypted video stream", betekent dat dat thumbnails, stills en andere zaken niet encrypted zijn?

En in het algemeen zijn van zowel Netatmo als Philip de claims over privacy, encrypted (lokale) opslag en end to end encryptie nog niet in dezelfde mate getest als bij Eufy, juist omdát Eufy onder vuur heeft gelegen.
Dat zijn terechte opmerkingen. Als verwerkers van de openingspost kunnen we vanzelfsprekend geen kennis hebben van elk product.

Mijn observatie van Eufy (los van dat het Chinees is): cloudienst draait op AWS? > geen optie want FAMAG.
Ik kan zo snel niet vinden waar het cloudabonnement van Philips op draait. Als dat FAMAG is > dan ook geen optie. Lijkt me logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Wordt steeds relevanter om over te stappen op Europese diensten
https://www.theguardian.c...ia-hacking-cyber-security
Recent incidents indicate US is no longer characterizing Russia as a cybersecurity threat, marking a radical departure: ‘Putin is on the inside now’

[ Voor 37% gewijzigd door Exocet op 02-03-2025 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ZpAz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Scaleway lijkt ook Terraform te ondersteunen met 'managed db opties'. Infrastructure as code is altijd wel fijn. Heb het zelf enkel op AWS gedaan. Maar wat hun volledige ondersteuning is weet ik niet.

https://www.scaleway.com/en/terraform/

Terraform is dan wel Amerikaans (nu IBM, voorheen Hashicorp). Maar er is een open fork OpenTofu welke volledig compatible is.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor Netcup gegaan.
ARM64 10 cores, 16gb DDR4, 512 GB SSD. Eigenaar is Duits, locatie is Amsterdam. Kosten 10.59 euro (excl btw).

De reden waarom ik hier voor gegaan ben is omdat bij veel partijen de opties (of kosten) onduidelijk waren, verborgen of (de kosten) exploderen. Er is namelijk geen ship-and-lift optie voor wat ik op Digital Ocean had. En met de ARM64 zijn mijn servers ook meteen beter voor het klimaat.

Nu even wachten tot dat mijn server beschikbaar is.

En infrastructure als code is superfijn, maar gezien ik het vaak maar 1 keer hoef te doen (en zeker 70% is static website) is het voor mij niet interessant genoeg.

Oh ja... Even mijn DNS TTL downgraden, dat maakt het verhuizen makkelijker

Als dat gelukt is dan moet ik nog weg bij Auth0 en Paddle (payment provider). Die laatste wordt een nachtmerrie. ;)

Nog bedankt voor jou inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Nog twee toevoegingen:

- E-mail/hosting: Strato
- OS: Linux Mint (gestart door een Fransman), Zorin OS (Iers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:02:
Nog twee toevoegingen:

- E-mail/hosting: Strato
- OS: Linux Mint (gestart door een Fransman), Zorin OS (Iers).
E-mail/hosting. Op die manier kan ik nog 200+? bedrijven toevoegen. Dat gaan we niet doen.
Idem voor Linux distro's 100+?

Hoe wel oplossen, daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik moet weer even opnieuw in de team.blue discussie duiken om te kijken hoe of wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:08:
[...]

E-mail/hosting. Op die manier kan ik nog 200+? bedrijven toevoegen. Dat gaan we niet doen.
Idem voor Linux distro's 100+?

Hoe wel oplossen, daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik moet weer even opnieuw in de team.blue discussie duiken om te kijken hoe of wat.
Tja, het staat er wel als kopjes tussen en Mint is toch wel een van de grootste distro's. Snap dat het een lastige is, maar waar leg je de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:11:
[...]

Tja, het staat er wel als kopjes tussen en Mint is toch wel een van de grootste distro's. Snap dat het een lastige is, maar waar leg je de grens?
Inhoudelijk ben ik het met je eens. Maar we moeten gezamenlijk voorkomen dat de lijst onhandelbaar wordt. Een andere gebruiker zou kunnen beargumenteren dat Ubuntu juist gebruiksvriendelijker is. Weer een ander roept Tails of Cubes wegens security.
Als suggestie zou ik dan bijvoorbeeld zeggen: een link naar:
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8
Is er iets vergelijkbaars voor hosting? Dan zou je die ook kunnen plaatsen.

Maar in die topics hoeft het niet per se te gaan om Europese alternatieven, dat maakt het weer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Inhoudelijk ben ik het met je eens. Maar we moeten gezamenlijk voorkomen dat de lijst onhandelbaar wordt. Een andere gebruiker zou kunnen beargumenteren dat Ubuntu juist gebruiksvriendelijker is. Weer een ander roept Tails of Cubes wegens security.
Als suggestie zou ik dan bijvoorbeeld zeggen: een link naar:
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8
Is er iets vergelijkbaars voor hosting? Dan zou je die ook kunnen plaatsen.

Maar in die topics hoeft het niet per se te gaan om Europese alternatieven, dat maakt het weer lastig.
Naar mijn idee zou open-source gewoon als non-USA gezien mogen worden. De grootste uitdaging in het verleden was de export restricties (zoals op encryptie). Als we dat als zodanig accepteren kunnen bepaalde categorieen limiteren tot betaalde producten/diensten.

Ook kan je er voor kiezen om de lijst te beperken tot de 3~5 producten/diensten die het makkelijkst zijn voor mensen om naar over te stappen. Dit topic is voor mij in elk geval bedoeld om vooral een eerste stap te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

DutchCommando schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:17:
Ik heb gisteren bij Soverin een e-mailaccount geopend met een custom domain om van mijn GMail af te komen. Was helaas een absurd slecht onboarding proces. Tal van dode links (bijv. terms of service en privacyvoorwaarden tijdens signup verwijzen allebei naar terms of service).
Ook aan het zien naar Soverin. Lijkt één van de weinige te zijn die geen extra dingetjes in het abonnement stopt om dan basale zaken eruit te laten. Maar gewoon al op de website rondklikken levert hier en daar een 404-melding op. Geen te goede indruk om te starten. Support reageert hopelijk wél vlot?

Yes, but no.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
mieJas schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Ook aan het zien naar Soverin. Lijkt één van de weinige te zijn die geen extra dingetjes in het abonnement stopt om dan basale zaken eruit te laten. Maar gewoon al op de website rondklikken levert hier en daar een 404-melding op. Geen te goede indruk om te starten. Support reageert hopelijk wél vlot?
Kijk ook eens naar Migadu (uit Zwitserland) .. als het een domein is met weinig emails ..dan werkt dat perfect. (Hun betaal structuur is op basis van email volumes .. dus voor een boel kleine laag volume domeinen kan je daar je email stallen voor een zeer schappelijke prijs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
Breezz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:19:
Zou one.com ook niet mooi in het lijstje mogen?
Lijkt compleet Europees en doe ook e-mail hosting.
Dat is inderdaad Deens. Ik gebruik voor een domein + mail (werkt prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zijn er alternatieven voor Mastercard/Visa/Amex op het gebied van creditcards incl. bepaalde voordelen zoals aankoop verzekeringen, punten, enz?
Ik heb zelf nog N26 Metal met ook dat soort uitgebreide voordelen, maar zag net op de metalen pas dat het dus een Mastercard Debit is... Dus ook Amerikaans.

Zijn er dan helemaal geen Europese alternatieven op dit gebied?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trishul schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:42:
Zijn er alternatieven voor Mastercard/Visa/Amex op het gebied van creditcards incl. bepaalde voordelen zoals aankoop verzekeringen, punten, enz?
Ik heb zelf nog N26 Metal met ook dat soort uitgebreide voordelen, maar zag net op de metalen pas dat het dus een Mastercard Debit is... Dus ook Amerikaans.

Zijn er dan helemaal geen Europese alternatieven op dit gebied?
Reeds besproken. TLDR: nee. Misschien Wero in de toekomst? Voor nu gaat die ontwikkeling langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hoe kijken jullie aan tegen CalyxOS? Ik zit nu op Lineage en wil van Google af, waarbij ik twijfel tussen Calyx en Iodé. Iodé is wel volledig Europees, maar Calyx lijkt me nog weer meer open source/privacy focussed. /e/OS valt voor mij af omdat ze nog op Android 14 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
Aziraphale schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:57:
Hoe kijken jullie aan tegen CalyxOS? Ik zit nu op Lineage en wil van Google af, waarbij ik twijfel tussen Calyx en Iodé. Iodé is wel volledig Europees, maar Calyx lijkt me nog weer meer open source/privacy focussed. /e/OS valt voor mij af omdat ze nog op Android 14 zitten.
Dat ligt heel erg aan je telefoon .. en of die goed ondersteund wordt...
(Maar dus eigenlijk iets voor een ander/eigen topic vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
duvekot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Dat ligt heel erg aan je telefoon .. en of die goed ondersteund wordt...
(Maar dus eigenlijk iets voor een ander/eigen topic vind ik)
Het ging mij puur om het verschil tussen de twee, want mijn FP5 wordt door beide goed ondersteund. Maar ik ga nu eerst voor Iode, aangezien dat echt Europees is.

Edit: En dat was gauw voorbij, want een pincode instellen lukt al niet....

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 03-03-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 09-09 09:27
Nix OS is toch ook een EU distributie van Linux? Die zie ik niet terug in het overzicht.

* joint_me mental note, niet zo impulsief reageren :X

[ Voor 28% gewijzigd door joint_me op 03-03-2025 17:26 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

In de categorie smart home;

De Bosch / Siemens group heeft ook zijn eigen eco-systeem met sensoren, camera's, schakelaars, hubs en integratie met andere smart platformen: https://www.bosch-smarthome.com/nl/nl/producten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kazuka schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:43:
In de categorie smart home;

De Bosch / Siemens group heeft ook zijn eigen eco-systeem met sensoren, camera's, schakelaars, hubs en integratie met andere smart platformen: https://www.bosch-smarthome.com/nl/nl/producten/
Waar staat de data? Ik kan het volgende via een derde partij vinden:
https://fwd.nl/smarthome/...me-apparaten-ontwikkelen/
"Bosch wil zijn eigen cloud-netwerk realiseren en gaat hiermee de concurrentie aan met onder meer Amazon, Google, IBM en Microsoft. Het netwerk zal vanuit een datacentrum in Duitsland beheerd worden en hiermee probeert het bedrijf in te spelen op de groeiende angst dat data buiten Europa niet veilig genoeg bewaard wordt."

Vervolgens:
nieuws: Duitsland wil dat Nederland zich bij Europees cloudnetwerk Gaia-X aan...
https://gaia-x.eu/

Dat klinkt wat mij betreft zuiver. Ga ik later verwerken, merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:41
!mark schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:03:
Goed initiatief! Zeker na hetgeen we gister gezien hebben ook iets waar ik mezelf toch ook wel meer mee wil gaan bezighouden bij de aanschaf van nieuwe spullen of afname van diensten. De relaties met onze voormalig bondgenoot gaat voor mijn gevoel vanaf nu alleen maar erger worden en wil dan niet volledig afhankelijk zijn de Amerikaanse tech-industrie.

Waar ik alleen wel tegen aanloopt is voornamelijk de Smartphone: de PC kan opzich zo over op Linux i.c.m. een alternatief officepakket; zal wel betekenen dat sommige games niet meer gaan werken maar dat is dan maar zo; blijft genoeg over wat wel werkt.

Maar waar ik tegenaanloop qua mobiel is dat veel Nederlandse bedrijven je eigenlijk gewoon Semi verplicht locken aan de App of Playstore. De bank waarbij ik zit bijvoorbeeld. Nu ben ik wel begonnen met deze bedrijven aan te schrijven dat ik graag zonder Amerikaanse afhankelijk van hun diensten gebruik wil maken, en ook bij de sportvereniging etc. heb ik me al eerder uitgesproken om dingen anders te gaan regelen dan lekker makkelijk via Whatsapp maar het blijft toch nog wel iets wat bij veel mensen nog niet heel erg speelt krijg ik het idee.

Ik zie de categorie nog niet benoemd worden maar ik help zo nu en dan mensen met de PC en sommigen wel per se een (betaalde) 3rd partij virus en malwaredetectie gebruiken. Ongeacht of dit nut heeft of niet (off topic voor hier), is wat opties aandragen voor eenieder die daar wel behoefte aan heeft denk ik nooit verkeerd:
Kwam zelf bij ESET uit als Europese optie i.p.v. de Amerikaanse of Russische bedrijven.
Ja ik wilde al vragen hoe die android forks op je mobile moet krijgen en je bank apps kan gebruiken want bij een unlockte bootloader werkten die in het verleden niet.
Of is dat allemaal veranderd ondertussen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Dat zijn terechte opmerkingen. Als verwerkers van de openingspost kunnen we vanzelfsprekend geen kennis hebben van elk product.
Dat verwacht denk ik ook niemand van jullie, daar is juist de discussie/community voor en dat is de toegevoegde waarde van het op het forum doen. Maar ook daarom zie ik het als een community curated FAQ waarbij jullie de kar trekken. :)
Mijn observatie van Eufy (los van dat het Chinees is): cloudienst draait op AWS? > geen optie want FAMAG.
Ik kan zo snel niet vinden waar het cloudabonnement van Philips op draait. Als dat FAMAG is > dan ook geen optie. Lijkt me logisch.
Ieder zo z'n specialiteit, en laat privacy nou net één van de mijne zijn. ;)

TL;DR: Zowel Philips Hue Signify (bron) als Netatmo (bron) gebruiken AWS. Maar daar houdt het eigenlijk niet op:

Philips Hue Signify
Van Signify is er een Philips Hue privacy statement. Daarin worden verwerkers en/of data-ontvangers niet bij naam genoemd, maar gegroepeerd onder generieken zoals "dienstverleners", zie het kopje "WANNEER DELEN WE JE GEGEVENS?" (geen deeplink mogelijk):
  • Gelieerde ondernemingen van Signify: in verband met de internationale aard van ons bedrijf, kunnen je gegevens worden gedeeld met bepaalde gelieerde ondernemingen van Signify. Toegang tot je gegevens binnen Signify wordt alleen verleend wanneer dat echt nodig is;
  • Dienstverleners en zakelijke partners: net als veel andere bedrijven, besteden we bepaalde activiteiten soms uit aan betrouwbare externe dienstverleners, die activiteiten uitvoeren voor ons en diensten leveren aan ons, zoals: ICT-dienstverleners, consultants, adviesbureaus, bezorgingsbedrijven, betalingenverwerkers en platform dienstverleners voor elektronische communicatiediensten;
  • Openbare en overheidsinstanties: wanneer dat wettelijk verplicht is, of wanneer dat nodig is om onze rechten te beschermen, kunnen we je gegevens delen met instanties die toezicht uitoefenen op of rechtsbevoegdheid hebben over Signify of haar dochterondernemingen.
  • Professionele adviseurs en anderen: we kunnen je gegevens delen met andere partijen, met inbegrip van professionele adviseurs, zoals banken, verzekeringsbedrijven, controleurs, juristen, accountants en andere professionele adviseurs.
  • Andere partijen in verband met bedrijfstransacties: we kunnen je gegevens op een zeker moment ook delen in het kader van bedrijfstransacties, zoals tijdens de verkoop van (een deel van) een bedrijfsonderdeel aan een ander bedrijf, of een reorganisatie, fusie, joint venture of andere afstoting van een bedrijfsonderdeel, bedrijfsmiddelen of aandelen (inclusief in verband met een faillissement of vergelijkbaar proces).
  • Aan derde partijen binnen het Philips Hue-ecosysteem: als je ervoor kiest je Philips Hue-verlichtingssysteem te koppelen aan producten en diensten van andere leveranciers die het Philips Hue-ecosysteem en Friends of Hue aanvullen, delen we beperkte account- en profielgegevens met hen. Deze diensten van derden worden aangeboden door onafhankelijke verwerkingsverantwoordelijken en het gebruik van je persoonsgegevens is in dat geval onderworpen aan het respectieve privacybeleid van deze derde partijen. Lees hun privacybeleid zorgvuldig door om te weten te komen hoe zij omgaan met je gegevens.
  • Bij een privacyverzoek van jou als je je persoonsgegevens wilt overdragen aan een andere organisatie.
Dat is voorzichtig gezegd nogal ruim en vaag. Het is een kwestie van interpretatie of dat mag onder de AVG (alhoewel dit wel heel ruim geformuleerd is en daarmee wat mij betreft kantjesboord is), maar hoe je het ook went of keert, het is natuurlijk minder fraai/transparant.

Onder "WANNEER BRENGEN WE JE GEGEVENS OVER NAAR HET BUITENLAND?" (nog steeds geen deeplink mogelijk) verwijzen ze vervolgens naar https://www.signify.com/global/legal/privacy - even had ik hoop! - maar helaas, daar blijkt dezelfde algemene dertien-in-een-dozijn-uitleg in het Engels te staan. Erg magertjes dus.

Onderaan de streep heb je eigenlijk geen idee dus welke dienstverleners (en daarmee andere FAMAG-resources) ze inzetten. Ook over AWS vertellen ze niets, tenzij je er specifiek naar zoekt, dan kom je die case study tegen dus, maar anders ben je als gebruiker blisfully ignorant

Netatmo
Netatmo gebruikt naast AWS ook Microsoft Azure, Adobe, Zendesk en nog een hele zut Amerikaanse bedrijven - afhankelijk van wat je aan en uit hebt staan en waar je mee akkoord gaat. Qua privacy statement doen ze het in ieder geval een stuk netter dan Philips/Signify, onder het kopje "TOEGANG TOT GEGEVENS" benoemen ze in ieder geval alle ontvangers.

In onderstaande stukje heb ik voor het overzicht de Europese ontvangers al even weggehaald en namen dikgedruk gemaakt:
  • De dienstverlener MICROSOFT AZURE, van wie de datacentra zich in Nederland bevinden en die verantwoordelijk is voor het hosten van NETATMO’s cloudarchitectuur en alle gegevens met betrekking tot de Producten en daarmee geassocieerde Diensten;
  • (...)
  • De dienstverlener Mailchimp, gevestigd in de Verenigde Staten, die verantwoordelijk is voor het hosten van gegevens met betrekking tot NETATMO PRO-accounts. We maken u erop attent dat Mailchimp een “Privacyschild”-certificaat heeft en dat elke overdracht van uw gegevens naar de Verenigde Staten plaatsvindt onder beveiligings- en privacyvoorwaarden die onder Europese wetgeving adequaat worden geacht.
  • (...)
  • AMAZON WEB SERVICE, gevestigd in Ierland en verantwoordelijk voor het hosten van onze webapplicaties;
  • De dienstverlener ADOBE SYSTEMS SOFTWARE IRELAND LIMITED, gevestigd in Ierland, met het doel u, indien van toepassing, directmarketingcommunicatie te sturen;
  • De dienstverlener ZENDESK, wiens datacenters zich in Duitsland bevinden, voor doeleinden van klantondersteuning. We maken u er tevens op attent dat Zendesk een “Privacyschild”-certificaat heeft en dat We de standaard contractuele clausules van de Europese Commissie opgenomen hebben in het contract om de overdracht van uw gegevens naar de Verenigde Staten te organiseren onder beveiligings- en privacyvoorwaarden die onder Europese wetgeving adequaat worden geacht;
  • De platformen en social media: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube voor zover deze toegang hebben tot uw navigatiegeschiedenis op Onze website en Mobiele Applicaties indien u toestemming heeft geven voor dergelijke toegang. We informeren u dat deze platformen een “Privacyschild”-certificaat hebben en dat elke overdracht van uw gegevens naar de Verenigde Staten plaatsvindt onder beveiligings- en privacyvoorwaarden die onder Europese wetgeving adequaat worden geacht. Raadpleeg voor meer informatie de paragraaf Browsen op onze Website en gebruik van onze Webapplicaties).
  • (...)
  • GOOGLE voor zover Google toegang heeft tot gegevens die betrekking hebben op uw navigatiegeschiedenis indien u uw toestemming geeft wanneer u op Onze Website of in onze Mobiele Applicaties binnenkomt. We maken u erop attent dat Google een “Privacyschild”-certificaat heeft en dat als zodanig elke overdracht van uw gegevens naar de Verenigde Staten plaatsvindt onder beveiligings- en privacyvoorwaarden die onder Europese wetgeving adequaat worden geacht. Raadpleeg voor meer informatie de paragraaf Browsen op onze Website en gebruik van onze Webapplicaties).
Maar het blijft nog steeds gokken. Want: als de App tegen een API aanbabbelt, praat 'ie dan alleen met een server in het Microsoft Azure datacentrum, of is de API ook onderdeel van de op AWS gehostte "webapps"? In dit geval met de gehanteerde FAMAG definitie allebei niet goed natuurlijk, maar het laat zien hoe lastig dit is.

Eufy
Wat dat betreft doet Eufy (bron) het eigenlijk netter. Die besteden er een apart FAQ-item aan:
Your videos are stored locally and secured with AES encryptions by your eufy devices. You need to use eufy software and be logged in to your account to view the videos. If you use cloud storage, data is encrypted between your eufy devices and AWS (Amazon Web Services). In addition, your data is protected with both TLS (Transport Layer Security) and SRTP (Secure Real-time Transport Protocol). AWS also encrypts videos stored in AWS for additional data protection.
Maw... als je de local storage optie gebruikt, heb je niets met AWS te maken.

Ook het privacy statement is buitengewoon uitgebreid. In eerste instantie doen ze dat op dezelfde manier als Philips/Signify niet zo fraai, door te werken met generieken, maar vervolgens maken ze dat in de Appendix ("Annex I") ruimschoots goed. Zoek voor de grap maar met Ctrl-F eens op Amazon in dat document, ze vertellen heel specifiek in welk scenario ze welke gegevens krijgen van of delen met welke partij, voor welke doeleinden.

Moraal van het verhaal
Als ik uit die drie moet kiezen en die privacy statements door akker, vind ik dat Eufy het van deze drie echt het netst geregeld heeft (en dan is het misschien aardig om daarbij te vermelden dat beroepsmatig veel privacy statements gelezen en opgesteld heb, zelfs voor Tweakers ooit ooit nog).

En dat is alléén vanuit het oogpunt van privacy. Nog niet eens de "hoe goed zijn die beloftes getest" en andere aspecten meegenomen die in het besproken voorbeeld (camera) óók belangrijk zijn.

Ik vermoed overigens dat je geen smart device gaat vinden dat niet links- of rechtsom ergens gebruik maakt van FAMAG-cloud. M.i. is dit probleem vergelijkbaar met het punt wat zo ongeveer als eerste gemaakt werd en jullie ook erkenden.

Als jullie geen Chinese producten in die lijst willen hebben, prima. Maar ik denk dat je je echt zou moeten afvragen (mede in de context van gewijzigde scope die hierboven besproken werd) of je dat nog kan volhouden - en dit is daar een heel voorbeeld van. Ik zou het niet raar vinden om een tussencategorie te maken, waarbij je "niet perfect, maar beter dan..." als oranje listings opneemt. En Eufy op de "rode lijst" zetten is in ieder geval qua privacy niet gerechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SBXVwznH-rIcApG6Y1sjUgZVyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EanXVlJaxoykFNeXP49tPIW3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
mieJas schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Vrijdag rond 15:00 een support e-mail gestuurd. Nog geen reactie gehad. Jammer, want qua functionaliteit is het wel wat ik nodig heb. Ik laat wel even weten wat het eindresultaat is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roelant schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Dat verwacht denk ik ook niemand van jullie, daar is juist de discussie/community voor en dat is de toegevoegde waarde van het op het forum doen. Maar ook daarom zie ik het als een community curated FAQ waarbij jullie de kar trekken. :)

[...]

Ieder zo z'n specialiteit, en laat privacy nou net één van de mijne zijn. ;)

TL;DR: Zowel Philips Hue Signify (bron) als Netatmo (bron) gebruiken AWS. Maar daar houdt het eigenlijk niet op:

Philips Hue Signify
Van Signify is er een Philips Hue privacy statement. Daarin worden verwerkers en/of data-ontvangers niet bij naam genoemd, maar gegroepeerd onder generieken zoals "dienstverleners", zie het kopje "WANNEER DELEN WE JE GEGEVENS?" (geen deeplink mogelijk):

[...]

Dat is voorzichtig gezegd nogal ruim en vaag. Het is een kwestie van interpretatie of dat mag onder de AVG (alhoewel dit wel heel ruim geformuleerd is en daarmee wat mij betreft kantjesboord is), maar hoe je het ook went of keert, het is natuurlijk minder fraai/transparant.

Onder "WANNEER BRENGEN WE JE GEGEVENS OVER NAAR HET BUITENLAND?" (nog steeds geen deeplink mogelijk) verwijzen ze vervolgens naar https://www.signify.com/global/legal/privacy - even had ik hoop! - maar helaas, daar blijkt dezelfde algemene dertien-in-een-dozijn-uitleg in het Engels te staan. Erg magertjes dus.

Onderaan de streep heb je eigenlijk geen idee dus welke dienstverleners (en daarmee andere FAMAG-resources) ze inzetten. Ook over AWS vertellen ze niets, tenzij je er specifiek naar zoekt, dan kom je die case study tegen dus, maar anders ben je als gebruiker blisfully ignorant

Netatmo
Netatmo gebruikt naast AWS ook Microsoft Azure, Adobe, Zendesk en nog een hele zut Amerikaanse bedrijven - afhankelijk van wat je aan en uit hebt staan en waar je mee akkoord gaat. Qua privacy statement doen ze het in ieder geval een stuk netter dan Philips/Signify, onder het kopje "TOEGANG TOT GEGEVENS" benoemen ze in ieder geval alle ontvangers.

In onderstaande stukje heb ik voor het overzicht de Europese ontvangers al even weggehaald en namen dikgedruk gemaakt:

[...]

Maar het blijft nog steeds gokken. Want: als de App tegen een API aanbabbelt, praat 'ie dan alleen met een server in het Microsoft Azure datacentrum, of is de API ook onderdeel van de op AWS gehostte "webapps"? In dit geval met de gehanteerde FAMAG definitie allebei niet goed natuurlijk, maar het laat zien hoe lastig dit is.

Eufy
Wat dat betreft doet Eufy (bron) het eigenlijk netter. Die besteden er een apart FAQ-item aan:

[...]

Maw... als je de local storage optie gebruikt, heb je niets met AWS te maken.

Ook het privacy statement is buitengewoon uitgebreid. In eerste instantie doen ze dat op dezelfde manier als Philips/Signify niet zo fraai, door te werken met generieken, maar vervolgens maken ze dat in de Appendix ("Annex I") ruimschoots goed. Zoek voor de grap maar met Ctrl-F eens op Amazon in dat document, ze vertellen heel specifiek in welk scenario ze welke gegevens krijgen van of delen met welke partij, voor welke doeleinden.

Moraal van het verhaal
Als ik uit die drie moet kiezen en die privacy statements door akker, vind ik dat Eufy het van deze drie echt het netst geregeld heeft (en dan is het misschien aardig om daarbij te vermelden dat beroepsmatig veel privacy statements gelezen en opgesteld heb, zelfs voor Tweakers ooit ooit nog).

En dat is alléén vanuit het oogpunt van privacy. Nog niet eens de "hoe goed zijn die beloftes getest" en andere aspecten meegenomen die in het besproken voorbeeld (camera) óók belangrijk zijn.

Ik vermoed overigens dat je geen smart device gaat vinden dat niet links- of rechtsom ergens gebruik maakt van FAMAG-cloud. M.i. is dit probleem vergelijkbaar met het punt wat zo ongeveer als eerste gemaakt werd en jullie ook erkenden.

Als jullie geen Chinese producten in die lijst willen hebben, prima. Maar ik denk dat je je echt zou moeten afvragen (mede in de context van gewijzigde scope die hierboven besproken werd) of je dat nog kan volhouden - en dit is daar een heel voorbeeld van. Ik zou het niet raar vinden om een tussencategorie te maken, waarbij je "niet perfect, maar beter dan..." als oranje listings opneemt. En Eufy op de "rode lijst" zetten is in ieder geval qua privacy niet gerechtvaardigd.
Dank voor je uitzoekwerk en toelichting, helder. Het lastige hieraan vind ik het onderscheid tussen de website, backend en randdiensten die los staan van het product. Als de website van FAMAG gebruikt maakt, maar het product of dienst niet, dan zou ik dat persoonlijk kunnen accepteren. Wanneer ze niet transparant zijn of opzettelijk in vaagheden schrijven, dan zijn ze wat mij betreft 'af'.

Samenvatting: Philips Hue en Netatmo moeten gewieberd worden?!

Hoe te vervolgen? Privacy en/of legalstatements van elke dienst of product controleren? Interpretatiegevoelig, tijdrovend, met welke criteria?

Lastig... Hou je het bij de waar het bedrijf gevestigd is? Wat als het bedrijf ook een filiaal in de VS heeft? Waar trek je de grens. Als ik een product maakt door een Amerikaanse schroevendraaier te gebruiken, classificeren we mijn product dan als ongewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Verwijderd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Dank voor je uitzoekwerk en toelichting, helder. Het lastige hieraan vind ik het onderscheid tussen de website, backend en randdiensten die los staan van het product. Als de website van FAMAG gebruikt maakt, maar het product of dienst niet, dan zou ik dat persoonlijk kunnen accepteren. Wanneer ze niet transparant zijn of opzettelijk in vaagheden schrijven, dan zijn ze wat mij betreft 'af'.

Hoe te vervolgen? Privacy en/of legalstatements van elke dienst of product controleren? Interpretatiegevoelig, tijdrovend, met welke criteria?

Lastig... Hou je het bij de waar het bedrijf gevestigd is? Wat als het bedrijf ook een filiaal in de VS heeft? Waar trek je de grens. Als ik een product maakt door een Amerikaanse schroevendraaier te gebruiken, classificeren we mijn product dan als ongewenst?
Philips Hue is Zigbee, dus kan optioneel ook lokaal draaien zonder de app of hun eigen hub te gebruiken. Heb al mijn Hue devices rechtstreeks aan mijn Home Assistant Yellow hangen via Zigbee en de Philips app en hub verwijderd. Wellicht als extra opmerking handig om erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Volgens de support pagina van eufy onderaan staat Fantasy Trading LLC met een nummer, en die zitten in Californië/Delaware aldus https://opencorporates.com/companies/us_ca/200923810277 hoe zit dat?

Chinese privacy policies, garantiewetten hebben in EU nul waarde. Je kunt daar niets aan afdwingen. Ook gaat niemand binnen zo'n Chinees bedrijf 1 poot stijfhouden wanneer het CPC/CCP mannetje op de tafel slaat. Uiteindelijk heeft die het voor het zeggen. Zo werkt het in autoritaire landen.

Je zult dan richting OSHW moeten. Bijvoorbeeld dat je inderdaad niet afhankelijk bent van cloud, dat je zelf de software reproducible kunt compileren, of in ieder geval alternatieve firmware kunt flashen. Nog even afgezien van het feit dat je natuurlijk open standaarden gebruikt zodat iedere client werkt.

Wat betreft dat laatste klinkt dit niet goed:
Your videos are stored locally and secured with AES encryptions [sic] by your eufy devices. You need to use eufy software and be logged in to your account to view the videos.
Dus ze willen dat je hun eigen software gebruikt, en ook nog eens bent ingelogd.

Vergelijk met mijn huidige situatie die niet ideaal is Ubiquiti (US legal, manufacture CN) deurbel, zonder cloud. Camera en deurbel werken indien VPN op smartphone aanstaat met hun proprietary app. Daarentegen de stream werkt over RTSP(S) en deze wordt lokaal opgeslagen en direct naar een remote NAS verstuurd middels Wireguard en SMB. Wil je kloten? Makkie. Deauth en MITM op de WLAN van de deurbel. Helaas, dan moet je volledig wired gaan (bijv PoE), dan staat de 'hacker' erop. Nou zou ik dit systeem valide vervangen middels eentje uit een ander autoritair land? Waarbij ik hun software moet gebruiken om mijn feed te bekijken en op te slaan? Ik dacht het niet.

Op dit moment staat heel RU, CN en NK in de firewall en op den duur geldt hetzelfde voor andere autoritaire landen. Ben wel benieuwd wat er nu zoal stuk zou gaan indien ik FAMAG zou blokkeren. Van RU, CN en NK mis ik tot nu toe enkel kiespijn omdat m'n logs keurig schoon zijn. Qua websites mis ik niets. Ik kan dat dan ook van harte aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
We bevinden ons midden in een, wat ik wel revolutie mag noemen. Minstens het begin van een crisissituatie zoals we recent COVID en begin totale oorlog RU - UA hadden. Dat brengt nogal information overflow met zich mee.

Daarnaast doen we dit beiden vrijwillig. Ik heb persoonlijk geen aandelen of directe belangen in welke genoemde bedrijven dan ook. Mijn vrouw beheert ons aandelenpakket; ik weet niet wat daar in zit.

De directe aanleiding voor dit topic was Trump II en de kussende ring reactie van FAMAG. BlueSky, Signal zijn gewoon FAMAG alternatieven. Hierbij is Signal vrijwel volledig FOSS (helaas niet federated), en BlueSky probeert een open protocol te zijn v.z.i.w. Beide zijn naar ik meen al uitgebreid besproken. @Virtuozzo, weet jij hoe het met de structuur van BlueSky zat? Ik kan me herinneren dat jij daar elders e.e.a. over had gezegd.

FOSS doen we als INT op dit moment. Wel is het zo dat FOSS niet per definitie gratis is. Support contract kan wenselijk zijn, en dan vind ik het wel relevant waar hun legal presence zit.

OSHW is dan eigenlijk ook INT. Je zou dan de zaak kunnen maken ik heb hier een bedrijf met OSHW maar hun legal presence zit in China. Dat heeft zich nog niet voorgedaan. Ook repareerbaarheid is van belang bij hardware. Dan zou je inderdaad bepaalde Japanse merken niet noemen. Je krijgt dan de (huidige) banale situatie dat je zegt Nintendo Switch (Y) Valve Steam Deck (N). Terwijl een Valve Steam Deck FOSS draait, jailbreak en emu friendly is, en eenvoudig repareerbaar is. Eufy spul is v.z.i.w. niet OSHW.

Wat betreft (nog) vrije Westen dat slaat op de aanname dat de VS dat (helaas) niet meer is, en dat het verstandig lijkt om daar op te anticiperen. Dat begint m.i. bij FAMAG (& Musk) maar eindigt daar niet. We willen anderen die zoeken daarbij helpen maar we zijn een gids en geen bijbel. Middels de vlaggen zorgen we voor transparante voorselectie. Persoonlijk zou ik het gaaf vinden als de lezer zou kunnen zeggen: 'Japan niet, FVEY niet maar VK wel, EU wel, Hongarije niet', enz. Ik heb geen idee of dat kan, of hoe. Middels een open data formaat zoals CSV/JSON zou dat wel makkelijker kunnen, denk ik.

Wat vooral niet is dus: RU, CN, en tegenwoordig (helaas) US. Dat die drie niet onder het vrije Westen vallen, is het uitgangspunt van dit topic. Dat een land als NK ook in dat rijtje past, is niet van belang, want die maken (officieel :P) niets.

Hoe dan ook, het aandeel alternatieven uit Singapore en Japan is vooralsnog behapbaar. Als er veranderingen in de geopolitiek zijn (bijvoorbeeld Canada wordt een provincie van de VS, en Taiwan eentje van China) dan zullen we daarop anticiperen. Ook de ontwikkelingen binnen FVEY hou ik in de gaten.

Sino spul is niet behapbaar. Nog even afgezien dat ieder Chinees bedrijf uiteindelijk gewoon gerund wordt door CPC/CCP. Dat heb ik daarom vanaf begin out of scope gezet voor er honderden AliExpress dropshippers genoemd zouden worden. Ik vind het pijnlijk hoe allerlei Chinees spul (speelgoed, networked spul) in bijvoorbeeld zo'n kleine kerstcadeautjes topic worden geopperd. Gelukkig heeft de redactie daar dit jaar hier en daar wel een voetnoot bijgezet.

Dus de Sino beerput (en dat is het) mag men elders bespreken en sorteren. Ik zeg ook niet dat daar geen pareltjes tussen kunnen zitten. Misschien voeg ik zelfs e.e.a. toe. Ga vooral je gang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Jerie Bluesky is wat we een pseudo-alternatief noemen, bij ontbreken van reëel alternatief, binnen kaders van aanwezige overlap tussen de financiering en kringen van de onderneming, en die van X en andere sociale media.

De online signaalmechanismen en platforms volgen effectief het model van het oude TV Media Status Quo mechanisme. Zuilen, beheersbaar. Eigen merk, eigen narratief, eigen kikkers koken. Bot gezegd. Wij hier kennen dit eigenlijk niet, zelfs in tijden van Verzuiling in het Nederlandse was er nog steeds sprake van verbindingen tussen de spreekwoordelijke dorpen, en er was geen sprake van een cluster van politieke economie wat alle mechanismen in handen had en alle narratief ruimte kon beheersen.

Amerikaanse Verzuiling is een fenomeen binnen wat Zuboff Surveillance Capitalism noemt. Sterk verbonden met de inherent corporatistische focus op pseudo-concurrentie. Ook dat is geen nieuwe fenomeen. ATI en Nvidia hadden ooit hun “oorlog”, maar de eigenaren van dividenden waren dezelfde mensen.

We zullen hier echt de PR er van af moeten strippen, maar dat is meer iets voor een ander topic.

Het probleem hier is eigenlijk een meta niveau probleem. Producten? Ja. Maar primair ligt hier een uitdaging van infrastructuur en ecosysteem.

En daar zijn - nog - geen alternatieven voor, en mochten ze er komen, dan is er helaas een bittere les, dan zullen ze niet van primair zakelijk domein moeten zijn. Maar publiek bestel modellen. Ook weer een gevoelig onderwerp.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Vind het persoonlijk ook een lastige discussie, ik hink op 2 gedachten, ben begonnen met privacy en anti big data en daar komt dan de afgelopen periode de pro-EU en bij voorkeur geen VS bij…
Bijkomstigheid is dat ik tot mijn nek in het apple ecosysteem zit met recente hardware en vooral gemak van alles werkt prettig. Nu is voor mij geen Meta relatief makkelijk, Google heb ik ook de deur gewezen, maar nu wordt het lastiger.

Ik ben dus blij met dit topic en alle overwegingen/discussie, geeft me nieuwe inzichten. Blijft overeind dat ik zelf mijn afwegingen maak en dat daar regelmatig een compromis bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Lastig... Hou je het bij de waar het bedrijf gevestigd is? Wat als het bedrijf ook een filiaal in de VS heeft?
Plus, hoe ga je het vermelden. Is het de parent company? De grootste financiers? Tot nu toe gaan we voor de legal presence van de parent company. Dat lijkt mij het meest logische.

Iets als 'de source staat op GitHub dus MS dus FAMAG dus no-go' lijkt me te ver gaan. Als een cloud optioneel is, dan lijkt me dat ook prima indien je andere cloud of local-only kunt gaan.
Waar trek je de grens. Als ik een product maakt door een Amerikaanse schroevendraaier te gebruiken, classificeren we mijn product dan als ongewenst?
Nou, wat mij betreft trekken we de grens niet bij schroevendraaiers. Schroeven, en dus ook schroevendraaier, is een open ofwel gereversede standaard. Ook is het niet een networked apparaat.

Eigenlijk is er wat dat betreft ook een conflict of interest (conflict of priority?) met OSHW en repairability. Plus, zolang sprake is van made in China blijf je mogelijkheid supply chain aanval behouden. Soms vraag ik me af of het handiger is wiki of git te gebruiken voor dit alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcelGo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
Vind het persoonlijk ook een lastige discussie, ik hink op 2 gedachten, ben begonnen met privacy en anti big data en daar komt dan de afgelopen periode de pro-EU en bij voorkeur geen VS bij…
Bijkomstigheid is dat ik tot mijn nek in het apple ecosysteem zit met recente hardware en vooral gemak van alles werkt prettig. Nu is voor mij geen Meta relatief makkelijk, Google heb ik ook de deur gewezen, maar nu wordt het lastiger.

Ik ben dus blij met dit topic en alle overwegingen/discussie, geeft me nieuwe inzichten. Blijft overeind dat ik zelf mijn afwegingen maak en dat daar regelmatig een compromis bij zit.
Je kunt niet alles perfect doen. Afgelopen weekend ging ik voor een rugzak kijken. Een 'eis' was Europeaans. Maar na meerdere merken te hebben geprobeerd ben ik uiteindelijk naar huis gegaan met een Amerikaan vanwege comfort en advies van verkoper (Osprey). Daarnaast overigens wel Europeaanse schoenen gekocht (Meindl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jerie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Tot nu toe gaan we voor de legal presence van de parent company. Dat lijkt mij het meest logische.
Tot nu toe ook mee eens, maar het blijft lastig.

Het is afhankelijk van het type bedrijf. Zo heb je dropshippers in Nederland, die niets meer doen dan een ander stickertje op een doosje uit China plakken en opsturen naar de klant. Ik zou die absoluut niet willen adviseren.

Of wat als het bedrijf in Nederland geregistreerd staat, maar Operations en Product Development draaien vanuit de VS, productie in China, Finance uit Malta en Customer Service uit India. Ze bestaan.
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.