Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Topicstarter
Jerie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:29:
Ente is Amerikaans maar een kleine speler (dus beter dan FAMAG). Het is FOSS, met mogelijkheid self-host. Geen idee waar het zou horen in welke categorie. Ze doen zoveel?
Dan net zoals Firefox oranje maken en onder Cloud opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D-e-n schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:58:
Voor navigatie met het OV in steden is er Citymapper. In Nederland heb ik hem nog nooit gebruikt maar in Londen werkt die uitmuntend, beter dan Google Maps. Maar zover ik kan zien is het ook een Brits bedrijf :)
Uit de privacy policy:

What countries will your personal information be sent to?
Information that you submit via the App is sent to and stored on secure servers located in the United Kingdom, other European Economic Area countries and in the United States. Information submitted by you may be transferred by us to our other offices and/or to the third parties mentioned in the circumstances described above, which may be situated outside the European Economic Area (for instance in the United States).

Beetje vaag. Ik zet 'm wel in de lijst met een opmerking hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stukfruit schreef op maandag 17 februari 2025 @ 02:19:
Een lokale AWS-stack is tegenwoordig ook al te vinden. Nice. Klik voor website.

Ze komen uit Zwitserland.

In principe voor lokale ontwikkeling / dev, maar ik zie niet waarom dit niet eventueel hulp kan bieden voor leuke oplossingen die minder kosten en minder afhankelijk zijn van de heren Bezos en Jassy.

Leuke dingen :)
Onder Cloud gezet met opmerking "local / dev".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sh4d0wman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 04:55:
Ik zoek een Europees alternatief voor vulnerability / exploit acquisitie zoals ZDI (zerodayinitiative) of Zerodium (al is die laatste nu ook net uit de lucht lijkt het). ZDI richt zich specifiek op vulnerabilities in Operating systems, bedrijfsapplicaties/hardware, IOT/IIOT, etc.

Gevonden:
SSD-Disclosure (https://ssd-disclosure.com/) : de scope komt het meest in de buurt van ZDI maar lijkt in Zuid Korea te zitten volgens Linkedin.
Intigriti (Belgie) en Yeswehack (Frankrijk) komen in google als optie : zijn meer pentest/cloud gericht.
Hackerone (NL founders) en Bugcrowd (Australie) : zijn, voor zo ver ik weet, in Amerikaanse handen.
Is dit iets om op te nemen in de lijst? Valt buiten mijn kennis en interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dacuuu schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:49:
Als password manager zou je ook nog kunnen kijken naar https://www.aliasvault.net/about ik ken het, maar zelf nog weinig ervaring mee.
Toegevoegd onder Passwordmanager. Maar het lijkt meer op aliassen gericht te zijn, meer vergelijkbaar met: https://simplelogin.io/ (van Proton)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mkmi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:26:
[...]

LineageOS of LineageOS for MicroG kunnen inderdaad worden toegevoegd. Trouwens, signature spoof zit al in LineageOS (https://review.lineageos...._frameworks_base/+/383574), daarom is misschien LineageOS voldoende.
Deze begrijp ik niet helemaal. Bevat LineageOS nu wel of geen Google apps? Voor nu neem ik LineageOS microG wel op in de lijst.
Edit: stond er al in door Jerie, alleen werd niet weergeven omdat de [tr] tags niet goed stonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 22-02-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:12
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Onder Cloud gezet met opmerking "local / dev".
Ik weet niet of dit echt een alternatief voor AWS is, aangezien het nog steeds leunt op het gebruik van AWS (en daarmee de afhankelijkheid daarvan). Het enige dat dit product wil vervangen is de dev/test-omgevingen in je ontwikkelproces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Peer_76 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:10:
Eerder heb ik Netflix, HBO MAX en Skyshowtime al opgezegd, afgelopen week ook Amazon Prime op "niet verlengen" gezet. Nu ben ik niet zo'n fan van het aanbod van Videoland. Welke Europese opties zijn er voor zulke streamingsdiensten? Als alternatief heb ik wel een Pathé Thuis account.
Nieuwe categorie 'streamingdiensten' toegevoegd inclusief enkele voorstellen die hier voorbij zijn gekomen. Als iemand iets mist, laat het vooral weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Ik weet niet of dit echt een alternatief voor AWS is, aangezien het nog steeds leunt op het gebruik van AWS (en daarmee de afhankelijkheid daarvan). Het enige dat dit product wil vervangen is de dev/test-omgevingen in je ontwikkelproces.
Zo had ik hem nog niet bekeken en je hebt een punt. Wat stel je voor? Verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
waxle schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:20:
wb. Design: Sketch is een Nederlands product en al lang een industriestandaard in Webdesign/Appdesign
https://www.sketch.com

Ze leken het af te leggen tegen Figma maar met de aqcuisitie van Figma door Adobe lijken ze op de terugweg.

Helaas wel alleen geport op MacOS maar ze hebben ook een webclient.
Dank, toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Zo had ik hem nog niet bekeken en je hebt een punt. Wat stel je voor? Verwijderen?
Misschien oranje maken met de opmerking "Alleen bedoeld voor dev/test AWS omgevingen"? Zo is duidelijk dat er voor een productie-omgeving op AWS nog steeds een afhankelijkheid blijft van Amazon, maar het is natuurlijk wel een eerste stap die redelijk makkelijk te implementeren valt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal. Bevat LineageOS nu wel of geen Google apps? Voor nu neem ik LineageOS microG wel op in de lijst.
Weet ik niet (meer). Vroeger moest je OpenGApps (waar niets FOSS aan is; het open slaat op beschikbaarheid) er expliciet bij zetten tijdens installatie. Zonder dat had je geen GMS. Deed je eerst install. Wat nogal lang kon duren. Dus doe je tussendoor. Duurt het nog langer. Dan instellen, opstarten, oh oeps dat vergeten nou ja doe ik zo wel. Nope!

microG is een FOSS implementatie van OpenGApps. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een pseudonym e-mail adres gebruiken en vervolgens de Google Play Store gebruiken. Je kunt stukjes van microG aan- en uitzetten, je kunt (en soms: moet) microG updaten maar de keuze voor niets, microG of OpenGApps moet je maken tijdens de installatie van op AOSP afgeleide OS. En dan hebben we het nog niet gehad over bootloader unlocken, rooten ja/nee, de vraag of dat ook blijft werken. Er komt echt wat bij kijken. Wel is er vaak al iemand je voorgegaan dus er is documentatie, hopelijk ook goede.

Je hebt ook afgeleide OSen waarbij die keuze voor jou al is gemaakt zoals /e/ en Iodee. Of LineageOS dat tegenwoordig doet weet ik niet. Het primaire gebruik was m.i. aftermarket OS nadat officiële firmware niet meer werd geupdate (of indien deze een bloated rommeltje is). Tegenwoordig is pmOS (PostmarketOS, van Martijn Braam) een beter alternatief want ondersteunt veel meer apparaten.

Je hebt ook CalyxOS van Calyx Institute. Dat is een Amerikaanse non-profit die zich inzet voor privacy. GrapheneOS gaat wat meer over security. DivestOS was (op papier) best of both worlds maar de dev heeft er Dec 2024 plotsklaps de stekker uitgetrokken.

Omdat Calyx en Graphene Amerikaans zijn (maar wel FOSS, zoals alles in deze post behalve OoenGApps) noem ik ze nog niet. Het staat in lijst maar moet dingen goed uitzoeken. Of linken naar een andere website die jou helpt een AOSP fork te kiezen (ook qua VPNs zijn er uitstekende guides). Dat van Kobo en Android bijvoorbeeld, ik kan er nog geen bron van vinden.

Tegenwoordig zit er zeer veel in F-Droid, zijn er custom repos (IzzyOnDroid bijv), en je hebt een handige app die repos van custom APKs bij kan houden, genaamd Obtanium.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Misschien oranje maken met de opmerking "Alleen bedoeld voor dev/test AWS omgevingen"? Zo is duidelijk dat er voor een productie-omgeving op AWS nog steeds een afhankelijkheid blijft van Amazon, maar het is natuurlijk wel een eerste stap die redelijk makkelijk te implementeren valt waarschijnlijk.
Done. Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Dan net zoals Firefox oranje maken en onder Cloud opslag?
Het is een competitor van Proton (en eigenlijk ook Google, Microsoft, Apple) want totaaloplossing. Ik weet niet of je dat cloud moet noemen. Bij cloud denk ik aan computer huren (voor specifieke toepassing of zonder constraints) van een ander.

De Proton devs zitten niet allen fysiek in Zwitserland. Maar de data zou daar wel staan, behalve VPN.

Dat is en blijft lastig: legal presence, physical presence, dev presence, admin presence.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Nieuwe categorie 'streamingdiensten' toegevoegd inclusief enkele voorstellen die hier voorbij zijn gekomen. Als iemand iets mist, laat het vooral weten.
Picl (van Stichting Nederlandse Filmpromotie te Amsterdam)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OneTimer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:37:
Eufy en Dropbox kunnen denk ik ook op de zwarte lijst. Grote spelers in smart/home security. En cloudopslag. Chinees en Amerikaanse bedrijven. Wordt ook wel redelijk veel gebruikt in NL.
Mee eens, op de zwarte (rode :+ ) lijst gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
sh4d0wman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 04:55:
Ik zoek een Europees alternatief voor vulnerability / exploit acquisitie zoals ZDI (zerodayinitiative) of Zerodium (al is die laatste nu ook net uit de lucht lijkt het). ZDI richt zich specifiek op vulnerabilities in Operating systems, bedrijfsapplicaties/hardware, IOT/IIOT, etc.

Gevonden:
SSD-Disclosure (https://ssd-disclosure.com/) : de scope komt het meest in de buurt van ZDI maar lijkt in Zuid Korea te zitten volgens Linkedin.
Intigriti (Belgie) en Yeswehack (Frankrijk) komen in google als optie : zijn meer pentest/cloud gericht.
Hackerone (NL founders) en Bugcrowd (Australie) : zijn, voor zo ver ik weet, in Amerikaanse handen.
Ik ken dit niet maar had onze overheid dit niet? Of ben je op zoek naar een Europese, legale bounty broker?

De open source variant van Nessus is GVM van Greenbone (voorheen bekend als OpenVAS). Dit is een SIEM waarmee je machines (met agent) kunt scannen op kwetsbaarheden (CVEs) en die dan melden. Greenbone is Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:17
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Ik gebruik zelf vooral CineMember (staat er al tussen) en Pathé Thuis (ontbreekt nog). Picl paar keer gebruikt.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Het is een competitor van Proton (en eigenlijk ook Google, Microsoft, Apple) want totaaloplossing. Ik weet niet of je dat cloud moet noemen. Bij cloud denk ik aan computer huren (voor specifieke toepassing of zonder constraints) van een ander.

De Proton devs zitten niet allen fysiek in Zwitserland. Maar de data zou daar wel staan, behalve VPN.

Dat is en blijft lastig: legal presence, physical presence, dev presence, admin presence.
Primair is het een alternatief voor Google Photos of Apple iCloud Photos. Ik zie het niet als een totaaloplossing zoals Proton, dat is meer file & folderbased zoals Drive en Dropbox.

Je zou dan een nieuwe categorie voor 'Cloud foto's' kunnen maken. Maar we moeten wel opletten dat we niet te veel onderverdelingen maken i.v.m. overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
josh-hill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Ik gebruik zelf vooral CineMember (staat er al tussen) en Pathé Thuis (ontbreekt nog). Picl paar keer gebruikt.
Ik vond Pathe thuis lastig omdat ik streamingdienst associeer met abonnement / all-you-can-eat dienst. Maar bij nader inzien is het ook gewoon een dienst waarmee je streamt. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Ik vond Pathe thuis lastig omdat ik streamingdienst associeer met abonnement / all-you-can-eat dienst. Maar bij nader inzien is het ook gewoon een dienst waarmee je streamt. Prima.
Ah, vandaar.

Je hebt overigens ook o.a.

- Cinetree (Nederlands)
- Sooner (Belgisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Picl (van Stichting Nederlandse Filmpromotie te Amsterdam)
Toegevoegd, kon ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
josh-hill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Ah, vandaar.

Je hebt overigens ook o.a.

- Cinetree (Nederlands)
- Sooner (Belgisch)
Ook toegevoegd! Mooie lijst al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:43:
@Jerie @Anoniem: 2184602 In de TS onder MFA staat Precursor, maar de url gaat naar die van Aegis.

Authy mag daar ook wel genoemd worden als Amerikaanse app. Dat is van Twilio en dat is ook een groot Amerikaans techbedrijf.

En in hoeverre zijn de genoemde wachtwoordmanagers als alternatief te noemen onder MFA? Misschien niet de beste practice, maar een aantal wachtwoordmanagers bieden wel ondersteuning voor MFA-tokens. O.a. Bitwarden en Proton Pass bieden die mogelijkheid, maar het zullen er vast meer zijn.
Authy staat nu op de rode lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:15:
Nog even een toevoeging aan de TS, ik heb even van de populairste merken voor monitors, toetsenborden en muizen in de Pricewatch uitgezocht waar het bedrijf zich bevindt.
Monitors
Amerikaans
Dell
Europees
Philips - Nederland (kan niet goed vinden of het niet stiekem een ander bedrijf is onder de naam van Philips, dus ik ga hier eerst maar vanuit)
Overig wereld
AOC - Taiwan (met roots in Amerika)
ASUS - Taiwan
Gigabyte - Taiwan
Iiyama - Japan
LG - Zuid-Korea
MSI - Taiwan
Samsung - Zuid-Korea
Toetsenborden/muizen
Amerikaans
Corsair
HP/HyperX
Logitech (zit in Zwitserland, maar beursgenoteerd in Amerika)
Razer (Amerika/Singapore)
Europees
Cherry - Duitsland
Steelseries - Denemarken
Trust - Nederland
Overig wereld
Ducky - Taiwan
Keychron - Hong Kong

Edit: Ik had niet alle bedrijven goed, even wat wijzigingen gedaan.
Leeft dit bij meer mensen hier? Dan vind ik dat we het wel kunnen opnemen in de openingspost. Het kost wel wat werk dus het zal even gaan duren.
Sicco92 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:18:
[...]

Voor de hardware MFA merken die in de Pricewatch staan:
Yubico - Amerika
Onespan - Amerika
Feitian - China
Ja, die neem ik dus niet op in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Monitoren, tja, die laten beeld zien. Dat is zeer privé maar niet networked. SmartTVs en STBs idem maar die zijn wel networked. Al kun je een SmartTV als dumb inzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Jerie op 22-02-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Stukfruit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:26:
In dat eerste geval gaan de lijsten namelijk heel erg lang worden en is een niet-VS database met zoekfunctie misschien handiger :P
Dit is trouwens de laatste keer dat ik hierover zal zeuren. Beloofd!
Ik zat ook al te denken hoe we dit eventueel zouden kunnen verbeteren. Er zijn betere tools voor, maar zal het niet door de Tweaker community gelezen worden vermoed ik zo. Je zou bijvoorbeeld met een online spreadsheet / database kunnen werken zoals:Dan zou je een formulier kunnen maken waarmee gebruikers/gasten input kunnen invoeren/aanleveren. Visueel, functioneel en hiërarchisch lijkt me dat een stuk beter werken. Maar als niemand vervolgens die lijst bekijkt omdat het extern staat is het een beetje knullig.

Voorlopig maar steeds afwegen wat er in de lijst moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Leeft dit bij meer mensen hier? Dan vind ik dat we het wel kunnen opnemen in de openingspost. Het kost wel wat werk dus het zal even gaan duren.
Voor monitoren is het vooral het stimuleren van de lokale economie, dus kijk maar of je die relevant genoeg vindt. Ik vind ze even relevant als printers of offline smarthome dingen, en die staan er wel bij.

Voor toetsenborden en muizen zit je vaak met ondersteunde software voor extra functies, dus daarbij is doorlopende ondersteuning wel fijn. Daar geldt dus niet alleen de lokale economie, maar ook een stuk software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Voor monitoren is het vooral het stimuleren van de lokale economie, dus kijk maar of je die relevant genoeg vindt. Ik vind ze even relevant als printers of offline smarthome dingen, en die staan er wel bij.

Voor toetsenborden en muizen zit je vaak met ondersteunde software voor extra functies, dus daarbij is doorlopende ondersteuning wel fijn. Daar geldt dus niet alleen de lokale economie, maar ook een stuk software.
Je hebt een punt bij de vergelijking met printers. Thanks @Jerie :+ !

Lastig omdat we ergens wel een grens moeten trekken. Zo zou je ook een videokaart, processor, games, stofzuiger, SSD, audio (al genoemd), oordopjes, autoradio's etc. etc. kunnen beargumenteren.

Edit: Volgens mij ben ik nu 'bij' en heb ik mijn best gedaan alles in dit topic te behandelen. Mocht ik je zijn vergeten, trek even aan de bel! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 22-02-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Bij desktop PC zit je natuurlijk best wel vast aan Amerikaanse spullen. Of zijn daar toch ook wel goed te gebruiken alternatieven?

Ik merk overigens dat ik de laatste jaren (min of meer onbewust) vooral games van niet-Amerikaanse kleine indie developers heb gekocht. Maar de games moeten je maar net liggen natuurlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door josh-hill op 22-02-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
josh-hill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:26:
Bij desktop PC zit je natuurlijk best wel vast aan Amerikaanse spullen. Of zijn daar toch ook wel goed te gebruiken alternatieven?

Ik merk overigens dat ik de laatste jaren (min of meer onbewust) vooral games van niet-Amerikaanse kleine indie developers heb gekocht. Maar de games moeten je maar net liggen natuurlijk.
Ja. Maar het is net wat je usecase is. Als je alleen op internet surft, zou je ook prima op een Raspberry Pi kunnen doen. Productie is toch vaak China.

Games zijn ook lastig. In Amsterdam zit Guerrilla Games. Maar ze zijn onderdeel van PlayStation Studios, die weer onderdeel is van Sony Interactive Entertainment (Amerikaans) en die zijn weer onderdeel van de Sony Group Corporation (Japans). Dus waar komt je geld precies terecht?

Europese developers die zelf publishen zouden de voorkeur moeten hebben, maar realistisch is dat niet. Helemaal op console omdat kleinere developers daar moeilijk tussen komen naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Je hebt een punt bij de vergelijking met printers. Thanks @Jerie :+ !

Lastig omdat we ergens wel een grens moeten trekken. Zo zou je ook een videokaart, processor, games, stofzuiger, SSD, audio (al genoemd), oordopjes, autoradio's etc. etc. kunnen beargumenteren.
Nu ik er over nadenk zijn printers misschien wel relevanter, omdat je ook nog zit met praktijken rondom inktpatronen en sommige bedrijven zijn daar wel erg shady mee (al weet ik niet of dat per se voor de Amerikaanse bedrijven geldt).

Ook zijn er niet echt Europese alternatieven voor monitors. Voor toetsenbord/muizen geldt dat wel, daar zijn wel daadwerkelijk Europese alternatieven voor.

Misschien kan dat een criterium worden voor andere computeronderdelen en elektronica? Categorieën die echt duidelijke Europese alternatieven hebben met feature-parity, opnemen in de TS? En categorieën die alleen maar alternatieven buiten Europa hebben of categorieën waar je met een onduidelijke keten van multinationals te maken hebt, niet opnemen? Dan vallen videokaarten bijvoorbeeld al af, omdat je daar altijd met NVIDIA, AMD of Intel te maken hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sicco92 op 22-02-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Voor cloudopslag, is Nextcloud nog een optie om te noemen? Is van Duitse makelaardij en is beschikbaar als self-hosted versie, maar er zijn ook verschillende aanbieders die de dienst als hosted versie aanbieden. The Good Cloud staat bijvoorbeeld al genoemd, dat is volgens mij ook een aanbieder die Nextcloud aanbiedt.

Ik heb dit weekend zelf een Nextcloud instantie opgezet voor het vervangen van Google Calendar, Tasks, Contacts, Drive en Keep. Van wat ik er in deze korte tijd van heb gezien, vind ik het erg goed werken en biedt het zeker feature-parity met die producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Nu ik er over nadenk zijn printers misschien wel relevanter, omdat je ook nog zit met praktijken rondom inktpatronen en sommige bedrijven zijn daar wel erg shady mee (al weet ik niet of dat per se voor de Amerikaanse bedrijven geldt).

Ook zijn er niet echt Europese alternatieven voor monitors. Voor toetsenbord/muizen geldt dat wel, daar zijn wel daadwerkelijk Europese alternatieven voor.

Misschien kan dat een criterium worden voor andere computeronderdelen en elektronica? Categorieën die echt duidelijke Europese alternatieven hebben met feature-parity, opnemen in de TS? En categorieën die alleen maar alternatieven buiten Europa hebben of categorieën waar je met een onduidelijke keten van multinationals te maken hebt, niet opnemen? Dan vallen videokaarten bijvoorbeeld al af, omdat je daar altijd met NVIDIA, AMD of Intel te maken hebt.
Dan wordt de lijst toch veel te lang als je zoveel variabelen en verschillende producten hebt. Dat is niet te beheren, hoe graag ik dat ook zou willen (een lijst met alternatieven voor elk type product). Dat zou dan echt in een ander format moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Is er een reden dat TWS/your.online en team.blue nogsteeds niet genoemd worden onder Cloud? Dat zijn de 2 grootste Europese partijen voor cloud computing.

Niet om een oude discussie aan te blijven halen. Maar laatste discussie eindigde zonder reden voor TWS/your.online en met Ali als CEO als reden voor team.blue, maar er was al verbeterd dat hij geen CEO is en uberhaupt niks in het bedrijf te zeggen heeft tegenwoordig. En mijn argument blijft ook dat men sowieso zelf de keuze moet maken of dat een dealbreaker zou zijn of niet. Dus gezien de laatste discussie geen duidelijk standpunt tegen die 2 had, ze aan de eisen in OP voldoen en @Anoniem: 2184602 aangeeft bij te zijn na zijn idee wil ik hem toch nog 1 keer aanhalen voordat de suggestie domweg door de vele comments weg valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 22-02-2025 23:43 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:30:
Voor cloudopslag, is Nextcloud nog een optie om te noemen? Is van Duitse makelaardij en is beschikbaar als self-hosted versie, maar er zijn ook verschillende aanbieders die de dienst als hosted versie aanbieden. The Good Cloud staat bijvoorbeeld al genoemd, dat is volgens mij ook een aanbieder die Nextcloud aanbiedt.

Ik heb dit weekend zelf een Nextcloud instantie opgezet voor het vervangen van Google Calendar, Tasks, Contacts, Drive en Keep. Van wat ik er in deze korte tijd van heb gezien, vind ik het erg goed werken en biedt het zeker feature-parity met die producten.
Is eerder besproken. Zat er nog niet in wegens categorisering. Staat nu onder cloudopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Cambionn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:39:
Is er een reden dat TWS/your.online en team.blue nogsteeds niet genoemd worden onder Cloud? Dat zijn de 2 grootste Europese partijen voor cloud computing.

Niet om een oude discussie aan te blijven halen. Maar laatste discussie eindigde zonder reden voor TWS/your.online en met Ali als CEO als reden voor team.blue, maar er was al verbeterd dat hij geen CEO is en uberhaupt niks in het bedrijf te zeggen heeft tegenwoordig. En mijn argument blijft ook dat men sowieso zelf de keuze moet maken of dat een dealbreaker zou zijn of niet. Dus gezien de laatste discussie geen duidelijk standpunt tegen die 2 had, ze aan de eisen in OP voldoen en @Anoniem: 2184602 aangeeft bij te zijn na zijn idee wil ik hem toch nog 1 keer aanhalen voordat de suggestie domweg door de vele comments weg valt.
Doe je goed. Ik beoordeel het even met een frisse blik: Ik vind het lastig om merk/bedrijfshouders te noemen. Het zegt niet zoveel als je een moederbedrijf plaatst, omdat je binnen zo'n groep nog op zoek moet naar een bedrijf met voor jou het juiste aanbod. Volgens mij begrijpen we ook allebei dat het geen optie is om 80+ bedrijven in de lijst te zetten. Dus we kunnen voor een bepaalde selectie gaan, of iets verzinnen zoals een alternatieve kleur en een opmerking met iets van: Bedrijvengroep met XX merken.

Dan ga je dus wel naar een situatie die ik hierboven omschrijf. Je stuurt de gebruiker die op zoek is naar een alternatief voor iets specifieks naar een externe onoverzichtelijke site met merken. Dat vind ik persoonlijk weinig toevoegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 23-02-2025 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens nog een paar interessante linkjes:
https://www.reddit.com/r/BuyFromEU/
https://www.reddit.com/r/Buy_European/
https://www.buy-european-made.eu/

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 23-02-2025 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Cambionn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:39:

Sorry ik heb behoorlijk last van de griep en kan alleen vanuit mijn telefoon editten de afgelopen week. Post typen gaat nog wel (al heb ik ook weinig overzicht, en al een keer complete post foetsie na refresh). Ik heb dan bij UBB editten het overzicht niet. Niet te doen, zwaar frustrerend. En het is ook allemaal uitzoekwerk en plannen. Op zich leuk... op een desktop. Liefst met twee schermen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Sicco92 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:30:

Proton, Entre, Nextcloud kan ongeveer hetzelfde. De een kan met plugin ook passwords doen (Nextcloud), de ander heeft weer geen VPN (ook Nextcloud).

Proton is dan weer niet FOSS. Dacht ook dat (sommige?) werknemers ook in VS zaten. Entre en Nextcloud kun je self-hosten.

Ik doe dit met Nextcloud, al sinds 2018 of 2019. Werkt prettig. Al doe ik email bijvoorbeeld niet zelf. Voor wachtwoorden gebruik ik VaultWarden met BitWarden. Ad-blocking doe ik ook. En nog wel meer. Zelfs een eigen streaming platform :+ allemaal gratis en FOSS. Er zit wel een addertje onder het gras: de energierekening. Die moet je ook meetellen. Daarom raad ik dit topic aan Het grote zuinige server topic - deel 3

Dus zelf hosten Nextcloud (en/of meer) of elders hosten heeft voor- en nadelen. Diverse resellers Nextcloud kun je vinden via Nextcloud website. Ook Jottacloud (mijn off-site backup) en TransIP Stack zijn gebaseerd op Nextcloud.

Btw, brainfart: wat levert KPN tegenwoordig, van wie zijn ze? Die hebben toch ook eigen DC en SOC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:57:
Doe je goed. Ik beoordeel het even met een frisse blik: Ik vind het lastig om merk/bedrijfshouders te noemen. Het zegt niet zoveel als je een moederbedrijf plaatst, omdat je binnen zo'n groep nog op zoek moet naar een bedrijf met voor jou het juiste aanbod. Volgens mij begrijpen we ook allebei dat het geen optie is om 80+ bedrijven in de lijst te zetten. Dus we kunnen voor een bepaalde selectie gaan, of iets verzinnen zoals een alternatieve kleur en een opmerking met iets van: Bedrijvengroep met XX merken.

Dan ga je dus wel naar een situatie die ik hierboven omschrijf. Je stuurt de gebruiker die op zoek is naar een alternatief voor iets specifieks naar een externe onoverzichtelijke site met merken. Dat vind ik persoonlijk weinig toevoegen.
Snap ik, zulke opties werden in de eerdere discussie idd ook al genoemd. Er vallen erg veel merken onder, en dat maakt de hoe en wat zeker wat lastiger. Maar niks daarvan noemen vind ik de lijst incompleet maken.

Optie alles noemen is gewoon te veel, helemaal mee eens. Optie 2 is een entry "alles team.blue (oa TransIP, Vimexx, Combell, etc)" met eventueel een link naar de "onze merken" pagina. En dan hetzelfde voor TWS. Optie 3 zou zijn om enkel de grootste merken te noemen als losse entries. Beide valide opties wat mij betreft.

Maar dat er niks van beide partijen staat vind ik toch wel een "raar" gemis. TransIP en Vimexx zijn bijv. enorm bekende Nederlandse merken waar je VPS'en huurt en waar ook veel Tweakers bij zitten. TWS hun portfolio ben ik minder bekend mee, maar ook die zal zulke merken hebben.
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:16:
Sorry ik heb behoorlijk last van de griep en kan alleen vanuit mijn telefoon editten de afgelopen week. Post typen gaat nog wel (al heb ik ook weinig overzicht, en al een keer complete post foetsie na refresh). Ik heb dan bij UBB editten het overzicht niet. Niet te doen, zwaar frustrerend. En het is ook allemaal uitzoekwerk en plannen. Op zich leuk... op een desktop. Liefst met twee schermen ook.
Ik neem je niks kwalijk hoor! Zoals gezegd wou ik enkel zorgen dat het niet compleet van de radar verdween gezien er geen duidelijk eindoordeel uit de discussie was gekomen. Maar ik snap helemaal dat dat soms gewoon lastig is. En ziekte helpt daar zeker niet bij. Ziek vooral lekker uit! Het heeft geen haast per se, jullie doen dit ook maar voor de hobby in je vrije tijd. Zoals gezegd was het puur om te zorgen dat het niet compleet de vergetelheid in schiet.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:29:
[...] TransIP Stack zijn gebaseerd op Nextcloud.
Ik ga je hier ff verbeteren. De front-end is gebaseerd op OwnCloud, niet Nextcloud. Hier wordt OwnCloud financieel voor gecompenseerd, zijn afspraken over. De achterliggende infrastructuur is van TransIP zelf, en wel een stukje complexer dan simpel "OwnCloud (of Nextcloud) op een VPS draaien".

Overigens is Nextcloud in oorsprong wel weer gebaseerd op OwnCloud, maar er zijn inmiddels wel degelijk verschillen tussen die 2 en ze zijn afaik niet cross-compatible. TransIP Stack is ook niet zomaar compatible met de reguliere OwnCloud clients (waar voorgehoste Nextcloud dat wel zijn met bijv. de officiele Nextcloud apps). Het is echt based on en niet puur een voorgehoste versie, er zijn wat changes gemaakt door TransIP.

[ Voor 34% gewijzigd door Cambionn op 23-02-2025 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:29:
Btw, brainfart: wat levert KPN tegenwoordig, van wie zijn ze? Die hebben toch ook eigen DC en SOC?
Die hebben ze dacht ik wel, maar moest ook ff googlen. Ik vind wel wat over KPN Cloud. Echter is dat 2 jaar oud en praat het over een link met KPN email. Ik meende dat menig provider inmiddels gestopt is met eigen emailservers voor klanten. Dus of dit alles nog bestaat? Als KPN klant heb ik er nooit over gehoord, maar heb ook nooit actief gezocht.

Nadeel van dit alles is wel dat het dus aan je provider vast zit. Stap je over naar Ziggo is het weg :+ . Niet een reden om ze uit de lijst te weren, wel waarschuwingswaardig imho.

Verder vind ik nog wel een zakelijke versie ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Anoniem: 2184602
Je kunt ze opnemen onder "Vulnerability Brokers / Disclosure" wellicht onder "Software"- "Beveiliging" ofzo.

Vermeld dan ook even het NCSC. Dat is in het kader van Nederland veilig houden want ze hebben geen bounties (wel een wall of fame).
https://english.ncsc.nl/c...rting-a-vulnerability-cvd

@Jerie
Het ging mij om de verkoop van onbekende kwetsbaarheden, 0-days. Amerika koopt deze op voor o.a. de eigen veiligheidsdiensten. Europa zou een eigen alternatief moeten hebben wil het mee kunnen komen in cyber.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@Jerie: Whisper.cpp is trouwens een hobbyproject. In de FAQ staat dat het niet voor productie is. Lijkt me wel relevant om te voorkomen dat dit ook terechtkomt in omgevingen waar stabiliteit gewenst is.

Verder staat er in de ts bij Signal:
FOSS; niet federated; custom clients officieel verboden, zelfs F-Droid of SailfishOS clients
Is hier een bronvermelding voor te vinden? Een snelle zoekopdracht geeft geen resultaten.

Wat ik wel kan vinden is dat het in F-Droid niet kan omdat zij (niet Signal) het zelf niet toelaten door code die niet open zou zijn.

Maar dat zegt niets over een verbod vanuit Signal op custom clients :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 23-02-2025 06:24 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Laatst online: 16-05 15:51
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:01:
[...]

[...]

Ja, die neem ik dus niet op in de lijst.
Onder Monitoren zou het Japanse Eizo niet mogen ontbreken natuurlijk!
https://www.eizo.nl

En Sharp/NEC, ook Japans.
https://www.sharpnecdisplays.eu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:42
Stukfruit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:22:

Molly.im (een fork van Signal met security hardening) wordt op zijn minst gedoogd. Waar ze wel achteraan gaan zijn malafide alternatieve clients die willen meeliften op Signals reputatie.

Dit is althans het beeld wat ik krijg op basis van jaren rondhangen op de communityfora.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:00
Is Mapy al voorbijgekomen, navigatie uit Tsjechië gebaseerd op OSM?

www.mapy.cz

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:58:
Is Olvid al genoemd? Het is een in Frankrijk ontwikkeld alternatief voor Signal; tot nu toe heb ik weinig laster gehoord over de cryptografische claims (hoewel ik niet capabel ben om die te beoordelen). De server is nog geen Open Source; een beetje vergelijkbaar met Signal.
Olvid, TeleGuard, Skred en Wire toegevoegd aan instant messengers. Meer voor de algemene beeldvorming, men zal toch Signal gebruiken omdat die leading is. Mooi dat nu.nl daar nu ook over bericht (flut artikel, maar het is goed als mensen de headline lezen).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 23-02-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:22:
@Jerie: Whisper.cpp is trouwens een hobbyproject. In de FAQ staat dat het niet voor productie is. Lijkt me wel relevant om te voorkomen dat dit ook terechtkomt in omgevingen waar stabiliteit gewenst is.
Ik ken mensen die voor serieuze projecten werken die dit stabiel inzetten.

Gmail is ook jarenlang in beta geweest. Dat zegt niet alles. Dat het tegenwoordig uit beta is, houdt ook niet in dat ze zich aan alle RFCs houden :+
Verder staat er in de ts bij Signal:

[...]

Is hier een bronvermelding voor te vinden? Een snelle zoekopdracht geeft geen resultaten.

Wat ik wel kan vinden is dat het in F-Droid niet kan omdat zij (niet Signal) het zelf niet toelaten door code die niet open zou zijn.

Startpost is van 2018. Post in 2023: I’m deleting my post above & reposting below, b/c a few things have changed & even slightly improved in the 5½ years since the original.

In een van de links staat het volgende:
Isn't Signal for Android open source?

Not entirely. All official APKs include multiple closed source Google dependencies including Firebase Cloud Messaging (for notifications), Maps, Authentication and (since v5.24.15) Wallet/Payments. See the app/build.gradle file in Signal's source, or search the codebase for for any imports of com.google.android.gms or com.google.firebase - these two links search the whole Signal codebase for files that import those dependencies.

The Signal developers explain their reasons here.
De inofficiële clients worden gedoogd net zoals op Discord. Signal treedt hier niet streng tegen op, v.z.i.w. minder streng dan Discord, Inc. maar toch: het mag officieel niet.

Laat ik het zo zeggen: wil jij Android draaien met UnifiedPush (alternatief voor Firebase/GCM) dan kun je met Signal dat draaien maar dan werken de notificaties niet. Wil je wel notificaties? Dat kan. Dan moet je een inofficiële client gebruiken. Ben jij dan schadelijk bezig jegens het Signal netwerk? Absoluut niet.

Bij Discord ligt dat anders. Die zijn commercieel, en inofficiële clients slopen tracking eruit. Het blijft trouwens hoe dan ook een datavergaringbak waar je u tegen zegt. En dat het niet E2E is, is in geval van extremisten maar goed ook, maar in geval van een hostile US government weer niet zo'n prettige gedachte. Bellingcat, wat doen jullie nog op Discord :X

[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 23-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
josh-hill schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:26:

Voor kant-en-klare linux-systemen: https://www.tuxedocomputers.com/
"TUXEDO Computers is a regionally operating company located in Augsburg with factory in Leipzig. The assembly and installation is done in-house with self-programmed drivers, scripts and add-ons. Support also has its own repositories.

In addition, the company has its own infrastructure for repair, service and support services."

Uiteraard worden componenten nog elders geproduceerd, maar het is een stap in de goede richting.

Edit: en deze: https://slimbook.com/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik ken mensen die voor serieuze projecten werken die dit stabiel inzetten.

Gmail is ook jarenlang in beta geweest. Dat zegt niet alles. Dat het tegenwoordig uit beta is, houdt ook niet in dat ze zich aan alle RFCs houden :+
Tuurlijk, maar dit gaat om een persoon ipv een bedrijf :) Uit dezelfde FAQ:
Support and updates will depend mostly on contributions, since with time I will move on and won't dedicate too much time on the project.
Prima voor zolang het duurt, maar wees er bewust van (of help met fixes en patches :+).
Startpost is van 2018. Post in 2023: I’m deleting my post above & reposting below, b/c a few things have changed & even slightly improved in the 5½ years since the original.

In een van de links staat het volgende:

[...]

De inofficiële clients worden gedoogd net zoals op Discord. Signal treedt hier niet streng tegen op, v.z.i.w. minder streng dan Discord, Inc. maar toch: het mag officieel niet.

Laat ik het zo zeggen: wil jij Android draaien met UnifiedPush (alternatief voor Firebase/GCM) dan kun je met Signal dat draaien maar dan werken de notificaties niet. Wil je wel notificaties? Dat kan. Dan moet je een inofficiële client gebruiken. Ben jij dan schadelijk bezig jegens het Signal netwerk? Absoluut niet.
Oke, maar dan ligt het toch wat subtieler omdat ze geen forks willen die hun servers gebruiken.

Een fork zonder dat mag gewoon, maar het hele platform inclusief server-side wordt door Signal beheerd en dat willen ze zo te zien fris houden. Kan ik me iets bij voorstellen.

Dit is wel echt zo'n lekkere discussie trouwens die je als developer ook vaak hebt op de werkvloer :+ Veel discussie om er uiteindelijk achter te komen dat (in dit geval) alles een anti-pattern is behalve Signal fixen om (binnen de gegeven context) geen GCM te gebruiken en/of de server-componenten te refactoren :p

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 23-02-2025 16:25 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Tuurlijk, maar dit gaat om een persoon ipv een bedrijf :)
Complete afdeling zelfs, productie. Ik mag helaas het voorbeeld niet noemen.

Btw, er is naast commercieel ook nog non-profit NGO en overheid.
Prima voor zolang het duurt, maar wees er bewust van (of help met fixes en patches :+).
Ik draai het zelf ook. Er zijn Nederlandse modellen voor. Hiermee kun je bijvoorbeeld Nederlandse ondertiteling genereren voor video.
Oke, maar dan ligt het toch wat subtieler omdat ze geen forks willen die hun servers gebruiken.

Een fork zonder dat mag gewoon.

Dit is wel echt zo'n lekkere discussie trouwens die je als developer ook vaak hebt op de werkvloer :+ Veel discussie om er uiteindelijk achter te komen dat (in dit geval) alles een anti-pattern is behalve Signal fixen om (binnen de gegeven context) geen GCM te gebruiken :p
..maar wij gaan uit van de PoV van de eindgebruiker. Niet de dev. De eindgebruiker zou kunnen zeggen: ik wil geen Google gebruiken, ik wil een Jolla telefoon zonder Google. Of: ik ga voor een Murena, zonder Android. Zonder microG heb je dan geen Firebase. Dus geen notificaties.

Wil je die wel? Dat kan. Bijvoorbeeld UnifiedPush self-hosted. Dan gebruik je een fork die UP ondersteunt. Wil je de cryptocurrency bullshit van ze niet? Ook dat kan, met een fork.

Die forks gebruiken altijd het netwerk van Signal. Signal doet niet aan P2P. Wel hebben ze CDNs (dat ook leuk is voor geolocate van anoniem wanende gebruikers :+). Dus dat forks niet gebruik mogen maken van Signal netwerk, maakt deze forks effectief niet legaal. En dat maakt Signal non-federated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Ik draai het zelf ook. Er zijn Nederlandse modellen voor. Hiermee kun je bijvoorbeeld Nederlandse ondertiteling genereren voor video.
Yes yes :) ik draaide de originele versie al een periode. En dankzij jou kan ik nu ook simpel captcha's invullen die anders willen dat ik letterlijk iedere keer bij het openen van een pagina minstens 6 raadsels oplos, dus thanks ;) Daar heb ik voor die opmerking eigenlijk nooit aan gedacht :X

Ik zit in het buitenland. Als je een beetje veilig wil internetten en geen last wil hebben van great firewalls dan is het de enige optie. Als Europeaan of Amerikaan sta je er eigenlijk niet bij stil hoe erg het web voor de rest van de wereld effectief "afgesloten" is :X
..maar wij gaan uit van de PoV van de eindgebruiker. Niet de dev. De eindgebruiker zou kunnen zeggen: ik wil geen Google gebruiken, ik wil een Jolla telefoon zonder Google. Of: ik ga voor een Murena, zonder Android. Zonder microG heb je dan geen Firebase. Dus geen notificaties.

Wil je die wel? Dat kan. Bijvoorbeeld UnifiedPush self-hosted. Dan gebruik je een fork die UP ondersteunt. Wil je de cryptocurrency bullshit van ze niet? Ook dat kan, met een fork.

Die forks gebruiken altijd het netwerk van Signal. Signal doet niet aan P2P. Wel hebben ze CDNs (dat ook leuk is voor geolocate van anoniem wanende gebruikers :+). Dus dat forks niet gebruik mogen maken van Signal netwerk, maakt deze forks effectief niet legaal. En dat maakt Signal non-federated.
Dat laatste: yes, eens.

Qua het eerste (PoV): ik heb zelf altijd de voorkeur voor de (technische) realiteit. Als je er iets anders van maakt om het te versimpelen dan werkt dat uiteindelijk voor eindgebruikers ook verwarrend omdat er toch hier en daar "vertalingsfouten" zullen ontstaan waardoor het bestaan van bv. een Molly.im (thanks hierboven voor de link!) ook niet meer duidelijk is. En dat is dan weer voer voor bepaalde types die overal een beer achter zien liggen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Yes yes :) ik draaide de originele versie al een periode. En dankzij jou kan ik nu ook simpel captcha's invullen die anders willen dat ik letterlijk iedere keer bij het openen van een pagina minstens 6 raadsels oplos, dus thanks ;) Daar heb ik voor die opmerking eigenlijk nooit aan gedacht :X

Ik zit in het buitenland. Als je een beetje veilig wil internetten en geen last wil hebben van great firewalls dan is het de enige optie. Als Europeaan of Amerikaan sta je er eigenlijk niet bij stil hoe erg het web voor de rest van de wereld effectief "afgesloten" is :X
Hehe nou dan ken je me misschien wel beter dan ik me realiseer.

Ironisch genoeg was het omzeilen in basis van een Rus. Je weet wel, zo'n staatsburger van een criminal enterprise.
Dat laatste: yes, eens.

Qua het eerste (PoV): ik heb zelf altijd de voorkeur voor de (technische) realiteit. Als je er iets anders van maakt om het te versimpelen dan werkt dat uiteindelijk voor eindgebruikers ook verwarrend omdat er toch hier en daar "vertalingsfouten" zullen ontstaan waardoor het bestaan van bv. een Molly.im (thanks hierboven voor de link!) ook niet meer duidelijk is. En dat is dan weer voer voor bepaalde types die overal een beer achter zien liggen.
Ja, en dat vind ik dus moeilijk. Ik wil graag eerlijk en helder zijn, en dat werkt bij mij niet goed bij samenvatten en weglaten. Daardoor was ik een barslechte amateur-journalist (voor de tijd dat iedereen dat werd).

Kijk even hoe het er nu staat. Hoe zou jij het verwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Tip van een tool die ik inmiddels een maandje met tevredenheid gebruik: https://languagetool.org/ (grammatica en spelling). Ik draai het als plugin in de browser.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 23-02-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Kobo is Japans (Rakuten) maar under the hood zijn dit Android devices. Die je leuk kunt modden. Voor de beste ervaring hou je deze dingen offline. De batterij gaat dan veel langer mee. Ik download wel af en toe software updates of sync een aankoop, via tethering hotspot mobiel. De smartphone zelf zit op VPN met killswitch, maar de tethering zit op CG-NAT van (in mijn geval) Odido. Helaas bevat mijn nieuwere Kobo een microfoon. Ook kunnen ze Bluetooth voor audioboeken of TTS (voorlezen).

Ik gebruik Kobo al sinds 2016. Hoewel Android, ben ik zeer tevreden over deze devices, en ik denk een verbetering t.o.v. Amazon Kindle want geen vendor lock-in (al kun je Kindles jailbreaken?). Maar ik vind wel dat we eerlijk en transparant moeten zijn over Android.

En helaas geen input device. ReMarkable 2 was wat dit betreft veelbelovend (jailbreaken = 101), maar standaard cloudmodel is meh. Al lees ik nu dat ze er deels van af zijn gestapt en men de cloud functionaliteit heeft gereversed https://github.com/ddvk/rmfakecloud ReMarkable is een Noorse start-up.
Over e-reader alternatieven. Deze is Frans: https://www.vivlio.com/en/ (zet ik in de lijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:26:
Tip van een tool die ik inmiddels een maandje met tevredenheid gebruik: https://languagetool.org/ (grammatica en spelling). Ik draai het als plugin in de browser.
Yep, ook FOSS en zelf te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Over e-reader alternatieven. Deze is Frans: https://www.vivlio.com/en/ (zet ik in de lijst).
Dat lijkt op hardware van pocketbook (dat was Oekrains, is meen ik nu in Zwitserland gevestigd)

Wat betrefft monitors: Barco is Europees, (Belgisch), maar je moet er wel heel veel geld voor overhebben.

Wat betreft printers vraag ik me nog steeds af waarom Brother groen zou zijn, terwijl bijvoorbeeld Canon en Epson of andere Japanse bedrijven (Oki, Kyocera, Ricoh…) dat niet zijn. Heidelberg is Europees, maar dat is geen spul voor thuisgebruik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
Maps met navigatie: https://maps.openrouteservice.org
Is van HeiGIT GmbH – Heidelberg Institute for Geoinformation Technology
Duitsland dus. Draait op donaties.

Ze hebben ook een classic variant die wat minder smoelt maar i.m.o. wat handiger werkt maar dat is mss gewenning.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:06
Ik heb ze zelf niet uitgeprobeerd maar deze zijn volgens mij ook nog goede vervangers voor Microsoft Visual Studio.

https://kate-editor.org/

https://netbeans.apache.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Hehe nou dan ken je me misschien wel beter dan ik me realiseer.
Volgens mij was het een reactie ergens in dit topic :P
Ironisch genoeg was het omzeilen in basis van een Rus. Je weet wel, zo'n staatsburger van een criminal enterprise.
Ik kijk niet zo erg naar waar iemand vandaan komt :) De Russen die ik hier heb ontmoet zijn net als de Chinezen best vriendelijk. Pas zodra ik merk dat iemand fascistisch gedachtengoed aanhangt gaat er hier een deur dicht.
Ja, en dat vind ik dus moeilijk. Ik wil graag eerlijk en helder zijn, en dat werkt bij mij niet goed bij samenvatten en weglaten. Daardoor was ik een barslechte amateur-journalist (voor de tijd dat iedereen dat werd).

Kijk even hoe het er nu staat. Hoe zou jij het verwoorden?
Ik ben bang dat ik er als journalist hetzelfde in zou staan :+ Bij mij komt er eerst een lang verhaal uit dat daarna nog een uur met redigeren nodig heeft.

Eindgebruikers die volledig zonder Google willen raad ik vooral aan om zo ver te gaan als mogelijk is zonder zichzelf alle technische details op de hals te moeten halen voor het gebruik van een smartphone.

Soms betekent dit dat je alsnog deels afhankelijk bent van Google. De gebruiker kan daar weinig aan doen, wij als techies wel.

Dus om een lang verhaal kort te maken: ik zou de persoon uitleggen dat het nog niet volledig mogelijk is zonder afhankelijk te worden van een obscure partij die snel uit de markt gaat of veel tijd te besteden aan technisch gedoe, maar dat een goede telefoon waarop een ontgooglede Android kan draaien een goede eerste stap is.

Op die manier krijgt de persoon een betere ervaring met de alternatieven en is er later meer interesse om verder over te gaan zodra de mogelijkheden er zijn omdat de eerdere ervaringen positief waren.

Niet ideaal, imho wel nodig om te voorkomen dat ieder jaar "het jaar van Linux op de desktop" wordt en het 20 jaar later nog steeds niet is :+ De rest == werk aan de winkel voor mensen zoals wij hier.

Mijn 2 eurocenten :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ashundi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:49:
Ik heb ze zelf niet uitgeprobeerd maar deze zijn volgens mij ook nog goede vervangers voor Microsoft Visual Studio.

https://kate-editor.org/
Deze heb ik wel uitgebreid geprobeerd in het verleden en is helaas geen alternatief voor een echte IDE. Valt meer in de categorie teksteditor met extra's, zoals o.a. Zed (hoewel die echt wel lekker is met bepaalde features :D).

Je moet er meer mee kunnen dan code typen :) Debuggen, profilen, notebooks schrijven en uitvoeren, UI's bouwen (zelfs als het XAML is - completion is erg nuttig), integratie met Git, Docker of alternatieven, Markdown met preview voor de projectdocumentatie, goede integratie van terminal die mee- ipv tegenwerkt, noem het maar op.

In principe kun je alles ook in notepad doen maar je bent wel 20x langzamer dan de pro die zich laat helpen door kant-en-klare automatisering.

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 24-02-2025 14:40 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie dat jullie een kopje speakers toegevoegd hebben, wat voor soort speakers fabrikanten mogen daar staan? Waar moeten ze aan voldoen?

Ik kan denk ik wel wat meer opnoemen aan speaker fabrikanten uit Europa.

Hobbymatig heb ik namelijk interesse in hifi.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mystic_Jack schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:57:
Ik zie dat jullie een kopje speakers toegevoegd hebben, wat voor soort speakers fabrikanten mogen daar staan? Waar moeten ze aan voldoen?

Ik kan denk ik wel wat meer opnoemen aan speaker fabrikanten uit Europa.

Hobbymatig heb ik namelijk interesse in hifi.
Liefst networked spul voor networked spul. Bijvoorbeeld slimme speakers van non-FAMAG.

Bij networked spul is privacy en security van belang. Domme speakers, monitoren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
NIet direct een alternatief zoals anderen die hier worden genoemd maar wel interessant: https://www.mobileworldlive.com/asia-pacific/korea-pushes-apple-rcs-move/

Apple moet in Zuid-Korea RCS leveren op iPhones. Op Android is dit er al, maar als het op alle platforms komt hebben we eindelijk een messaging oplossing die kan wat Whatsapp, Telegram, Signal e.d. kun maar wel gebaseerd op open standaarden (OMA, 3GPP), dus geen proprietary spul meer. Er zijn al open source RCS clients en server projecten. Het zou mooi zijn als dit de doorbraak van RCS wordt. Dan lost het direct meerdere problemen op: je hoeft geen US app meer te gebruiken en het probleem van gebrek aan interoperabliteit is opgelost. En als je de bestaande apps niets vindt, maak je zelf een alternatief in de hoop dat meer mensen die interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:21:
NIet direct een alternatief zoals anderen die hier worden genoemd maar wel interessant: https://www.mobileworldlive.com/asia-pacific/korea-pushes-apple-rcs-move/

Apple moet in Zuid-Korea RCS leveren op iPhones. Op Android is dit er al, maar als het op alle platforms komt hebben we eindelijk een messaging oplossing die kan wat Whatsapp, Telegram, Signal e.d. kun maar wel gebaseerd op open standaarden (OMA, 3GPP), dus geen proprietary spul meer. Er zijn al open source RCS clients en server projecten. Het zou mooi zijn als dit de doorbraak van RCS wordt. Dan lost het direct meerdere problemen op: je hoeft geen US app meer te gebruiken en het probleem van gebrek aan interoperabliteit is opgelost. En als je de bestaande apps niets vindt, maak je zelf een alternatief in de hoop dat meer mensen die interessant vinden.
Opzich mooi, maar ik ben voorzichtig met echt optimistisch zijn. RCS is wel enigsinds geplaagd met dat Google eenzijdig functies bedenkt en toevoegd alsof het bij de standaard hoort, wat werkt omdat de meeste mensen de default app op Android gebruiken. Vervolgens ben je "niet compatible" als je niet leuk meedoet. Mogelijk ontstaat daardoor hetzelfde probleem als met Chromium; misbruik van de machtpositie om eenzijdig dingen door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:57
Bij de printers mis ik Epson, volgens mij Japans.

En ik vroeg me af of mediaservers als Plex en Emby nog onder een categorie vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Alfisti schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
Mag ik nog een categorie voorstellen? Namelijk: Smarthome.

Tot nu toe kan ik het volgende vinden:

Netatmo > Frans
Philips Hue > Signify > Nederlands :)F
Nuki > Oostenrijk
Shelly > Bulgarije
Loqed > was Nederlands maar na faillissement overgenomen door Shelly
Tado > Duits
Als aanvulling:

Frient uit Denemarken heeft een mooie reeks smart home producten (sensors, alarms, smart plugs, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Laatst online: 11-05 12:17
Ik ben op zoek naar een losse online digitale ondertekentool, misschien is dat ook een categorie om toe te voegen? Dit als alternatief voor bijv. Docusign (us)?

Ik was al eens in contact Validsign (nl), wordt door een aantal mij bekende accountants gebruik (geen aandelen verder). Visma heeft ook een eigen tool maar dat maakt volgens mij deel uit van Teamleader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Netatmo maakt ook thermostaten. Wellicht ook ff toevoegen? :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
monsieurpinot schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:35:
Ik ben op zoek naar een losse online digitale ondertekentool, misschien is dat ook een categorie om toe te voegen? Dit als alternatief voor bijv. Docusign (us)?

Ik was al eens in contact Validsign (nl), wordt door een aantal mij bekende accountants gebruik (geen aandelen verder). Visma heeft ook een eigen tool maar dat maakt volgens mij deel uit van Teamleader.
Wel genoeg van langs zien komen. Zal daar deze week een categorie voor maken en aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Cambionn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:46:
[...]
Opzich mooi, maar ik ben voorzichtig met echt optimistisch zijn. RCS is wel enigsinds geplaagd met dat Google eenzijdig functies bedenkt en toevoegd alsof het bij de standaard hoort, wat werkt omdat de meeste mensen de default app op Android gebruiken. Vervolgens ben je "niet compatible" als je niet leuk meedoet. Mogelijk ontstaat daardoor hetzelfde probleem als met Chromium; misbruik van de machtpositie om eenzijdig dingen door te voeren.
Als het breder wordt gebruikt dan alleen Google/Android kan het weer richting de standaard worden geduwd. Het feit dat Apple nu door een regulator wordt gedwongen is al een goed teken. Die kunnen ook "eisen" dat de standaard gevolgd moet worden. In Zuid-Korea is het nu vooral messaging tussen Galaxy phones dus gedreven door Samsung. Die kunnen als het moet wel wat tegengas geven aan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:18
Is er naast Mikrotik een fabrikant voor netwerkapparatuur dat niet Amerikaans is? Denk bijvoorbeeld aan kleine poe switches of plafond wifi Accespoints zoals Ubiquiti deze levert?

Ik kom niet verder dan Zyxel (Taiwan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:15

Punkrocker

Mostly harmless

Ik mis Opera bij de browsers.
De "voorganger" van Vivaldi.
(gebruik zelf al jaren Vivaldi)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Punkrocker schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:35:
Ik mis Opera bij de browsers.
De "voorganger" van Vivaldi.
(gebruik zelf al jaren Vivaldi)
Niet Europees. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:15

Punkrocker

Mostly harmless

Noors toch?
Of is het verkocht?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Punkrocker schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Noors toch?
Of is het verkocht?
In July 2018, Opera filed for an IPO. The company went public on the NASDAQ on 27 July and raised over $115 million.[8] Opera is a subsidiary of Kunlun Tech Co., Ltd., and controlled by Zhou Yahui.[43]

Wikipedia: Opera (company)

Je moet goed graven om wat te vinden. Daarnaast is het businessmodel twijfelachtig en zit het vol met AI (gebaseerd op Google en OpenAI).

Ik moet zeggen, zo op het oog ziet het er leuk en modern uit. Ik ben wel te porren voor een nieuwe browser met wat meer functies (nu Firefox op Mac en Librefox op Debian).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 25-02-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Frame164 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:03:
Als het breder wordt gebruikt dan alleen Google/Android kan het weer richting de standaard worden geduwd. Het feit dat Apple nu door een regulator wordt gedwongen is al een goed teken. Die kunnen ook "eisen" dat de standaard gevolgd moet worden. In Zuid-Korea is het nu vooral messaging tussen Galaxy phones dus gedreven door Samsung. Die kunnen als het moet wel wat tegengas geven aan Google.
In theorie wel, maar we zien hetzelfde bij email. Het aandeel van Gmail en Outlook is zo groot, kleine spelers kunnen daar relatief weinig tegen. Zolang men op grote schaal uit gemak voor de grote dienst van de grote spelers gaat blijft dat een ding.

Google's implementatie zal de standaard op Android zijn, en veel mensen zullen geen reden zien een andere app te installeren. Dat is al een groot marktaandeel. Apple kan een redelijk aandeel hebben, maar ook Apple vertrouw ik niet enorm om te pushen voor een pure versie van de open standaard voor the greater good. Uiteindelijk is dat ook een big tech bedrijf met bijbehorende waarden. Ze zijn wellicht iets beter op sommige vlakken dan Google, maar écht zo'n grote stap vooruit is het niet.

Afijn, wellicht ben ik te pessimistisch en komt het goed. Maar persoonlijk ben ik nog niet zo overtuigt dat dit de grote stap is die we nodig hebben voor een echt in de praktijk werkend open alternatief zonder negatieve invloed vanuit big tech hun machtsmisbruik. Ik denk dat dat nog een stuk verder weg is dan gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:47
Android en Iphone hebben natuurlijk het grootste deel van de smartphone monopolie in handen. Huawei heeft een eigen besturingssysteem, en volgens mij doen zij het helemaal niet verkeerd (China heeft natuurlijk zo'n 1,4 miljard inwoners).
Nu hebben we Proton Mail in Europa. Het zou mooi zijn als zij ook een eigen besturingssysteem voor smartphone's zouden ontwikkelen, met een Proton account als basis. En in de Europese wetgeving vast laten leggen dat bij de hier verkochte smartphones de keuze komt om zelf het besturingssysteem te kiezen met behoud van garantie.
De EU heeft de usb-c ook als standaard door kunnen drukken, dus dat besturingssysteem moet ook kans van slagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:10
Ik ben HereWeGo gaan gebruiken en de kaart is niet helemaal up to date.

Misschien handig om te vermelden dat er ook een "Map Creator" is https://mapcreator.here.com/

Het lijkt me nog wel lastig om volledig over te stappen. Waze heeft veel meer up to date informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
.NCK schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:12:
Is er naast Mikrotik een fabrikant voor netwerkapparatuur dat niet Amerikaans is? Denk bijvoorbeeld aan kleine poe switches of plafond wifi Accespoints zoals Ubiquiti deze levert?

Ik kom niet verder dan Zyxel (Taiwan).
Misschien Lancom Systems (Duitsland), Teltonika Networks (Litouwen), Alcatel-Lucent (Frankrijk), TP-Link (China), ruijie (China), D-Link (Taiwan) (@Jerie & @Anoniem: 2184602, misschien zijn deze ook interessant voor de openingspost)

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 26-02-2025 12:33 ]

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 19:20
Als fanatieke hardlopert/wielrenner hou ik van mijn oortjes.
Tot vandaag ( ;( ) altijd gebruik gemaakt van Shokz OpenRun oortjes. Mét boneconduction.

Tijdens mijn zoektocht naar fatsoenlijke boneconducting oortjes zag ik dat Shokz uit Austin, Texas komt. Dus als braaf Tweaker toch even op zoek gegaan naar een fatsoenlijk en vergelijkbaar alternatief.

De Suunto Wing staat inmiddles bestelling, Suunto staat al bij de smartwatches en een categorie voor oortjes is er (nog) niet, dus misschien deze ook op de kaart lijst erbij?

Topicstarter
Raw Demin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
Als fanatieke hardlopert/wielrenner hou ik van mijn oortjes.
Tot vandaag ( ;( ) altijd gebruik gemaakt van Shokz OpenRun oortjes. Mét boneconduction.

Tijdens mijn zoektocht naar fatsoenlijke boneconducting oortjes zag ik dat Shokz uit Austin, Texas komt. Dus als braaf Tweaker toch even op zoek gegaan naar een fatsoenlijk en vergelijkbaar alternatief.

De Suunto Wing staat inmiddles bestelling, Suunto staat al bij de smartwatches en een categorie voor oortjes is er (nog) niet, dus misschien deze ook op de kaart lijst erbij?
Ik heb ook de OpenRun, goed product! Zolang ze nog werken hoef je ze in principe toch niet te vervangen (ik begrijp wel de wens daartoe). Categorie voor oordopjes lijkt me prima omdat big tech Airpods en Pixel Buds hebben. Dan kunnen we sport oordopjes in diezelfde lijst 'gedogen' lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Laatst online: 16-05 19:20
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Ik heb ook de OpenRun, goed product! Zolang ze nog werken hoef je ze in principe toch niet te vervangen (ik begrijp wel de wens daartoe). Categorie voor oordopjes lijkt me prima omdat big tech Airpods en Pixel Buds hebben. Dan kunnen we sport oordopjes in diezelfde lijst 'gedogen' lijkt me.
Nouja goed..., dit zijn mijn 3e Shokz oortjes (in 8 jaar tijd). 1e keer brak ik hem (lompe Klaas hier). 2e keer ging de speaker in de behuizing loszitten en rammelen (werkte nog wel, maar irritant met rennen). En nu wil hij soms niet opladen en zag ik dat de behuizing gescheurd is bij de connector, dus niet meer 'waterdicht'.

Ik heb voor de gein eens een garantieaanvraag gedaan, kijken wat daar uitkomt.

Aangezien ik geen geduld heb, en vanavond weer wil rennen, maar meteen nieuwe oortjes besteld. En als ik dan toch iets koop, dan toch zoveel mogelijk buy-european.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 20:35
@Jerie zijn er europese alternatieven voor videobellen mbv Teams?

Algemene vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:36
pastafan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:12:
Jitsi
Jitsi is a set of open-source projects that allows you to easily build and deploy secure video conferencing solutions. At the heart of Jitsi are Jitsi Videobridge and Jitsi Meet, which let you have conferences on the internet, while other projects in the community enable other features such as audio, dial-in, recording, and simulcasting.
Het project wordt wel gerund door een Amerikaanse onderneming .. maar het is open source .. dus het zou eventueel te forken zijn voor Europa 😁

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:39
pastafan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:12:
Nextcloud Talk
Algemene vraag:
Is er een ander Europees alternatieve cloud opslag dienst met zoeken op bestandsinhoud, voorhanden?
Ook Nextcloud

Regeren is vooruitschuiven

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Jitsi

[...]

Het project wordt wel gerund door een Amerikaanse onderneming .. maar het is open source .. dus het zou eventueel te forken zijn voor Europa 😁
Jitsi was een paar jaar geleden wel enorm traag met meer dan 4 mensen in een videocall. Is dat ondertussen opgelost?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Stukfruit schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:48:
Jitsi was een paar jaar geleden wel enorm traag met meer dan 4 mensen in een videocall. Is dat ondertussen opgelost?
Met 4 moet sowieso lukken, gebruik het met enige regelmaat en dat gaat lekker. Meer dan 10 kan ik weinig over zeggen want zit niet zo vaak in meetings met zo veel.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Raw Demin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
Dacht ook altijd dat Shokz uit de VS kwam, totdat ik in een podcast hoorde dat een collega van de podcast maker het product vermijde omdat het een Chinese fabrikant zou zijn. Als je op de website van Shokz kijkt, zou je al snel denken dat het Amerikaans is, maar het is dus Chinees.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyb op 27-02-2025 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Stukfruit schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:48:
[...]
Het heeft iig hun aandacht zo te lezen:

https://jitsi.org/blog/im...troducing-ssrc-rewriting/
In the last stable release, Jitsi enabled a new feature called SSRC rewriting that improves the system performance for very large calls. This feature helps reduce the overall load on the system by reducing the number of signaling messages that get exchanged during a large call involving hundreds of endpoints. It also reduces the load on the local endpoint drastically by restricting the number of audio and video decoders created by the WebRTC engine thereby offering a better user experience for large calls.
Maar het staat en valt natuurlijk wel met welke server hardware je runt .... (Je wil dit zelf draaien om de volledige controle te houden natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Het heeft iig hun aandacht zo te lezen:

https://jitsi.org/blog/im...troducing-ssrc-rewriting/

[...]

Maar het staat en valt natuurlijk wel met welke server hardware je runt .... (Je wil dit zelf draaien om de volledige controle te houden natuurlijk)
Dat is in ieder geval alvast goed nieuws :)

Want het idee vond ik heel mooi, maar heb het eens geprobeerd in een professionele omgeving en het was toen niet te doen. Gehaper van hier tot ver weg.

Maar als ze het tot nu toe brute-force deden (zoals het artikel lijkt aan te geven) dan is het ook niet zo vreemd dat het traag werd :P Voorlopig vooral in de gaten houden, maar ik zou eerst eens een artikel voorbij willen zien komen met bewijs dat het 50 gebruikers aankan zonder te zweten. Eerder zou ik het niet meer durven gebruiken.

Niet dat Teams veel beter is... :X

Dat zit wel Schnorr.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:58
Waarom staat Quad9 bij de afvallers?

Quad9 is een non-profit organisatie met hoofdkantoor gevestigd in Zwitserland. Ja, het is ooit mede-opgericht/zwaar gefinancierd door IBM, maar dat is allang het geval niet meer.

https://www.ncsc.admin.ch...fokus/stiftung-quad9.html

Zou m.i. gewoon op de lijst van alternatieven mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Cyb schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Dacht ook altijd dat Shokz uit de VS kwam, totdat ik in een podcast hoorde dat een collega van de podcast maker het product vermijde omdat het een Chinese fabrikant zou zijn. Als je op de website van Shokz kijkt, zou je al snel denken dat het Amerikaans is, maar het is dus Chinees.
Het lijkt er op dat je gelijk hebt, ergens denk ik dat ook wel eens gehoord te hebben. Wel nuttig om een bron erbij te plaatsen/zoeken.

Shenzhen Shokz Co., Ltd. was founded in 2004. In its first years, the company researched, developed, and manufactured traditional electro-acoustic products. Since 2007, the company has focused almost exclusively on bone conduction technology, designed to transmit vibrations through the listener’s cheekbones to the cochlea, bypassing the ear canal.[4]

In 2011, AfterShokz LLC was founded in Syracuse, New York as an affiliate of Shenzhen Shokz Co., Ltd. They began to manufacture and distribute bone conduction headphones later that year.[5] Its first wireless product line was released in 2013, called the Bluez model.[6]

AfterShokz's popularity skyrocketed between 2015 and 2018, as it experienced annual growth of roughly 200% year-over-year.[7]

In 2019, it released the first fully waterproof, bone-conduction MP3 player, called the Xtrainerz, designed specifically for swimming.[8]

In 2020, AfterShokz relocated its headquarters from Syracuse, New York to Austin, Texas.[9] That same year, it also introduced its first bone-conduction stereo Bluetooth headset, called the OpenComm.[10]

The company was renamed Shokz on December 28, 2021 and also changed its logo as well as its product names.

https://en.everybodywiki.com/Shokz

Beetje vreemd dat het niet op wikipedia staat, maar wel op everybodywiki. Het kan overigens nog steeds zijn dat ontwikkeling in de VS gebeurd en productie in China. Maar oorsprong uit China lijkt wel zo te zijn.

• duvekot
Stukfruit schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Dat is in ieder geval alvast goed nieuws :)

Want het idee vond ik heel mooi, maar heb het eens geprobeerd in een professionele omgeving en het was toen niet te doen. Gehaper van hier tot ver weg.

Maar als ze het tot nu toe brute-force deden (zoals het artikel lijkt aan te geven) dan is het ook niet zo vreemd dat het traag werd :P Voorlopig vooral in de gaten houden, maar ik zou eerst eens een artikel voorbij willen zien komen met bewijs dat het 50 gebruikers aankan zonder te zweten. Eerder zou ik het niet meer durven gebruiken.

Niet dat Teams veel beter is... :X
Een snelle Google Search verder (mag ik nog Google gebruiken hier? :+ )

Is 10.000 tegelijkertijd groot genoeg?

https://jitsi.support/cas...tsi-scaling-success-story

Of 1000 in een video call?

https://meetrix.io/articl...-users-in-a-single-shard/

Het is allemaal dus mogelijk .. het staat en valt met de setup die je gebruikt.

Topicstarter
EnigmA-X schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:26:
Waarom staat Quad9 bij de afvallers?

Quad9 is een non-profit organisatie met hoofdkantoor gevestigd in Zwitserland. Ja, het is ooit mede-opgericht/zwaar gefinancierd door IBM, maar dat is allang het geval niet meer.

https://www.ncsc.admin.ch...fokus/stiftung-quad9.html

Zou m.i. gewoon op de lijst van alternatieven mogen?
Los van land (mag @Jerie op antwoorden), we hebben nog geen DNS-categorie, dus valt ook nog niet in de lijst te plaatsen.

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Een snelle Google Search verder (mag ik nog Google gebruiken hier? :+ )

Is 10.000 tegelijkertijd groot genoeg?

https://jitsi.support/cas...tsi-scaling-success-story

Of 1000 in een video call?

https://meetrix.io/articl...-users-in-a-single-shard/

Het is allemaal dus mogelijk .. het staat en valt met de setup die je gebruikt.
Upon reaching 1000 participants in the fourth phase, server resource utilization, particularly in Prosody, increased. While the backend remained stable, the frontend experienced noticeable lag, with even basic operations such as opening the toolbar taking longer.

As we got close to 1250 participants in the last phase, frontend performance worsened. Lag and usability issues became prominent, signaling that we had reached the system's breaking point.
;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:00
In de categorie “design”: DxO Photolab https://www.dxo.com/
Company type Private
Industry Software
Predecessor DO Labs
Founded January 14, 2003; 22 years ago in Paris, France
Founder
Jérôme Ménière
(Owner & CEO)
Headquarters Paris, France

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Misschien Lancom Systems (Duitsland), Teltonika Networks (Litouwen), Alcatel-Lucent (Frankrijk), TP-Link (China), ruijie (China), D-Link (Taiwan) (@Jerie & @Anoniem: 2184602, misschien zijn deze ook interessant voor de openingspost)
Chinese merken gaan we in de startpost in ieder geval niet noemen (met als uitzondering DeepSeek, maar dat is lokaal te draaien en 'open source'). Chinese merken zou je een apart topic over kunnen maken, mij helemaal best. Het gaat in dit topic met name om Europese en Westerse alternatieven. Ik zal (voorlopig) Aziatische Vrije Westen nog als zodanig blijven benoemen; dus Japan, Zuid-Korea, Taiwan, Nieuw-Zeeland, Australië, Singapore, Canada staan er ook in. Wellicht zal hier in de nabije toekomst ook nog e.e.a. veranderen.

Wat betreft Opera.

Het oude team van Opera ontwikkelt Vivaldi.

Het merk en alle IP hebben ze verkocht aan een Chinees bedrijf.

Het is IMO net zoiets als mensen die hun browser extensie voor een paar duizend EUR verkopen aan criminelen die er dan malware in plempen. Hoe heet de soep wordt gegeten weet ik niet. Ik zou het gewoon mijden, als de pest.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.