• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met bovenstaande en het volgende in gedachten:
Stukfruit in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Is er eigenlijk al een poging gaande om de inhoud van GitHub (de repo's) überhaupt veilig te stellen, aangezien het van Microsoft is?

[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 13-02-2025 21:26 ]

Dat zit wel Schnorr.

Anoniem: 2184602

Topicstarter
Stukfruit schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:26:
Met bovenstaande en het volgende in gedachten:
Stukfruit in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Is er eigenlijk al een poging gaande om de inhoud van GitHub (de repo's) überhaupt veilig te stellen, aangezien het van Microsoft is?
Interessant punt. Ik heb te weinig kaas gegeten van GitHub om daar iets over te zeggen. Is het te simpel gedacht dat ontwikkelaars lokaal een backup hebben van hun projecten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Interessant punt. Ik heb te weinig kaas gegeten van GitHub om daar iets over te zeggen. Is het te simpel gedacht dat ontwikkelaars lokaal een backup hebben van hun projecten?
Yes :)

Als je een project cloned dan doe je dat om te beginnen meestal maar voor 1 of een paar remote branch(es) en niet allemaal, waardoor je belangrijke details (patches, tests, toekomstig werk, bugfixes, enz) kan missen. Als ontwikkelaar heb je niet altijd alles lokaal staan.

Daarnaast bestaat een goed of wat complexer project niet alleen code maar ook uit andere vormen van documentatie dan de oneliners en summaries in de code, zoals een bord met taken, het volledige verleden van pullrequests inclusief comments zodat je daar nog zaken in kan terugvinden, enz. Die heb je sowieso niet lokaal staan.

Alles bij elkaar vormt een naslagwerk waarmee je bijvoorbeeld problemen in de toekomst sneller kan verhelpen vanwege kennis die eens in het verleden is besproken of uitgeschreven in de losse onderdelen van een project.

Van GitHub zelf is er wel het GitHub Archive Program. Maar goed, dat is dus van Microsoft en zij zijn aan de regels gebonden van Musk de VS.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 13-02-2025 22:53 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zo te zien is het kwartje nog niet gevallen bij Archive Team (van archive.org) want hun repos zelf staan nog primair (en enkel?) op GitHub https://github.com/archiveteam

Wat mooi is, is dat je hun agent lokaal draait, en die upload dan weer naar hun DC. Daardoor is het lastiger te blokkeren.

Zoals ik al zei heb ik te weinig schijfruimte. Ik heb hier persoonlijk niet de resources voor. In bedrijfsleven kan men wat afgeschreven NAS/SAN hier prima voor gebruiken, met als nadeel kosten elektriciteit.

Wat je wel ziet is dat men lokaal allerlei mirrors heeft maar dat is vooral zodat dergelijk verkeer (de welbekende Linux ISOs met clownsmiley erachter) niet steeds internationaal hoeft te gaan.

Je hebt ook wel filesystems die d.m.v. cryptocurrency dataopslag common good proberen te maken, IPFS, enz maar dat gaat niet schalen.

Mocht iemand contact hebben met de gasten die veel Tor servers in Duitsland draaien, misschien voor hen een interessant klusje. Zelfs al zou AfD de grootste worden, dan nog kun je content over en weer mirroren.

Wat betreft PII FAMAG, no worries de pastes staan al sinds jaar en dag op darknet :/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zijn er eigenlijk digitaal alternatieven voor Google Pay?

Een aantal aanvullingen van mijn kan:

Dns: dnsforge.de - heeft ook filter varianten en kan daarmee een alternatief zijn voor een pihole

Mail: runbox.com. - Noorse bedrijf

Patreon : Liberapay. - Duits en geen fees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:44
Voor navigatie met het OV in steden is er Citymapper. In Nederland heb ik hem nog nooit gebruikt maar in Londen werkt die uitmuntend, beter dan Google Maps. Maar zover ik kan zien is het ook een Brits bedrijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:54
Navigatie in de auto via Apple Carplay, ik zoek een alternatief voor Apple Maps dat goed werkt met Carplay. Kom ik dan uit bij TomTom Go?
Belangrijk is dat de app native werkt met Carplay voor integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Trishul schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:11:
Navigatie in de auto via Apple Carplay, ik zoek een alternatief voor Apple Maps dat goed werkt met Carplay. Kom ik dan uit bij TomTom Go?
Ik heb geen antwoord voor je. Wel een vraag, puur uit interesse en zonder oordeel. Je zou immers ook gebruik kunnen maken van je telefoon en een andere app. Omdat je hier post ga ik er vanuit dat je die verandering belangrijk vind. Zou je daarmee een stukje ongemak (geen carplay) voor lief nemen of is dat voor jou een no-go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb geen antwoord voor je. Wel een vraag, puur uit interesse en zonder oordeel. Je zou immers ook gebruik kunnen maken van je telefoon en een andere app. Omdat je hier post ga ik er vanuit dat je die verandering belangrijk vind. Zou je daarmee een stukje ongemak (geen carplay) voor lief nemen of is dat voor jou een no-go?
Dat is wel een no-go ja. Native ondersteuning zoals Apple Maps is geweldig omdat ik dan m'n iPhone gewoon ergens kan leggen in de auto (draadloze Carplay, apps worden dan geprojecteerd op het media scherm in mn auto).
Ik zit een en ander uit te zoeken, en het lijkt erop dat TomTom Go en Sygic wel die ondersteuning bieden.
Nu moet ik nog een keuze maken tussen die twee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 20:09
Trishul schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:11:
Magic Earth ios werkt top op carplay en als je geen head-up hebt doet deze app dat via je telefoonscherm ;)

Voor meer nuttige apps https://waag.org/nl/artic...or-je-privacy-en-welzijn/

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 15-02-2025 14:18 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Tja, wat dat eerste betreft heeft iedere security researcher een eigenbelang. Zo bestaat Google Project Zero ook om Google een goede naam te bezorgen (voor zover mogelijk _O-). Thomas H. Ptacek is ook een security researcher met een staat van dienst, die staat los van Fly.io (zo is hij founder van Latacora).

Het probleem lijkt al eerder gedocumenteerd te zijn in 2022 https://github.com/micros...8#issuecomment-1112960548 en het staat op de roadmap om de extensie te sandboxen. Tja.

In het commentaar op HN staat ook over een leraar die door deze extensie makkelijk alle VS Code gebruikers kon pinpointen, en hun teveel aan processen afschoot op de server.

Zed heeft een soortgelijk probleem: https://github.com/zed-industries/zed/issues/12589 maar Zed is ook veel nieuwere editor. Bij een nieuwer stukje software verwacht ik kinderziektes zoals deze.

Ik vind het prima als mensen wat dieper in gaan op de alternatieven en de voor- en nadelen. In dit geval gaat het met VS Code niet om een alternatief maar over een origineel waar we alternatieven voor noemen. Dit kan dan een extra stimulans zijn om te switchen.
Ik wil er even op wijzen dat dit probleem inderdaad wel echt serieus is. Sws kan je development eigenlijk niet bare op je machine doen. Daar heb je sandboxing, podman (geen docker) of virtualisatie voor nodig. En dan moet je natuurlijk niet je complete $HOME gaan zitten mounten. Sandboxen met `bwrap`, vergeet niet `--new-session`. Flatpak leunt op bwrap, maar 98% van de packages heeft onveilige config!

Vergeet niet dat een softwareontwikkelaar natuurlijk een super interessante vector is om payload naar binnen te krijgen.

@Stukfruit De feature moet je aanzetten, maar er draaien stukken proprietary code mee. Even de vertaling naar de actuele context: 1) Crimineel netwerk aan de knoppen, en 2) Big Tech onderwerpt zich aan 1.

Dus ja, als je eind- of tussendoel bent dan ben je gezien. Een andere pil die men moet slikken: Draai je Windows met netwerkconnectie, dan hoef je je verder niet meer druk te maken om security.

Alternatief voor Visual Studio Code is Eclipse Theia. Die laatste kan overweg met de meeste plugins van vscode, maar is dus wel echt free software en auditable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
MarcelGo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Magic Earth ios werkt top op carplay en als je geen head-up hebt doet deze app dat via je telefoonscherm ;)

Voor meer nuttige apps https://waag.org/nl/artic...or-je-privacy-en-welzijn/
Topper, bedankt! Ik ga deze meteen installeren, ziet er goed uit. Ik navigeer vaak in Amsterdam en omgeving, ben benieuwd hoe die omgaat met verkeersdrukte en afsluitingen. Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Trishul schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Topper, bedankt! Ik ga deze meteen installeren, ziet er goed uit. Ik navigeer vaak in Amsterdam en omgeving, ben benieuwd hoe die omgaat met verkeersdrukte en afsluitingen. Ik zal mijn bevindingen hier posten.
Ja daar ben ik ook nieuwsgierig naar, zelfs waze heeft hier af en toe moeite mee, tot nu toe is mijn ervaring positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:39:

Dns: dnsforge.de - heeft ook filter varianten en kan daarmee een alternatief zijn voor een pihole

Dank voor de suggesties, geldt overigens voor een ieder. Het is en blijft een team effort.
Veel, zo niet alle Nederlandse banken hebben de afgelopen jaren hun eigen NFC implementatie in hun bank apps uitgefaseerd ten faveure van Google Pay en Apple Pay. Tenenkrommend, dom, een kostenbezuiniging, een deal met de duivel, het verkopen van je data, maar dat is hoe het is.

Wel kun je nog de bankpasjes gebruiken. Je moet altijd met cash kunnen betalen tenzij bij ingang winkel dit duidelijk wordt aangegeven. Enkel bij de kassa is te laat, tenzij het kleine winkeltjes betreft. Dus niet de hele supermarkt door en dan ach wat jammer nou we accepteren geen cash.

Verder moet je toch altijd je kunnen identificeren. Dus een ID kaart of paspoort kun je het beste bij je hebben. In geval van ID kaart kun je een card wallet nemen, en daar dan dus ook je OV chipkaart in, je verzekeringspas, je bankkaart, beetje cash misschien, ...

Heb je slechts enkele pasjes, dan kun je die wellicht in een telefoonhoes stoppen. Ik heb het zelf zo gemaakt dat ik zo'n card wallet had waarbij een pasje apart kon. De rest met aluminiumfolie een kooi van Faraday om mijn pasjes heen had gemaakt, m.u.v. de OV chipkaart. Die hoefde ik er dus nooit uit te halen.

Voor zover ik weet zijn er geen andere alternatieven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 15-02-2025 15:35 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
In de afgelopen Tweakers podcast had men het ook over een cloud, Scale IT van Aldi? Ik kan deze niet vinden. Ik zie hier Aldi DX en AHEAD staan https://it-jobs.aldi-sued.de/en/ahead en allerlei andere website zoals ahead.com (New York) is het ook niet, scaleway.com is wel Duits maar opgericht in 1999 en niet van Aldi, en scale-it.nl is een Nederlands bedrijf dat met Microsoft spul werkt. Als ik het al niet kan vinden.... tja, ik hoop dat het aan mij ligt :P wie weet hier meer over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Dank voor de suggesties, geldt overigens voor een ieder. Het is en blijft een team effort.

[...]
Heb je slechts enkele pasjes, dan kun je die wellicht in een telefoonhoes stoppen. Ik heb het zelf zo gemaakt dat ik zo'n card wallet had waarbij een pasje apart kon. De rest met aluminiumfolie een kooi van Faraday om mijn pasjes heen had gemaakt, m.u.v. de OV chipkaart. Die hoefde ik er dus nooit uit te halen.
Tip voor een Nederlandse pasjeshouder met RFID/NFC-bescherming: https://secrid.com/nl-nl/
Ik gebruik deze al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:20

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Jerie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:35:
In de afgelopen Tweakers podcast had men het ook over een cloud, Scale IT van Aldi? Ik kan deze niet vinden. Ik zie hier Aldi DX en AHEAD staan https://it-jobs.aldi-sued.de/en/ahead en allerlei andere website zoals ahead.com (New York) is het ook niet, scaleway.com is wel Duits maar opgericht in 1999 en niet van Aldi, en scale-it.nl is een Nederlands bedrijf dat met Microsoft spul werkt. Als ik het al niet kan vinden.... tja, ik hoop dat het aan mij ligt :P wie weet hier meer over?
Het was niet de Aldi maar de Lidl :)

Zie ook: https://www.foodpersonali...d-alternatief-voor-amazon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dank, Lidl. De website is https://www.stackit.de/de/ en het heet STACKIT. Lijkt geen acronym te zijn? Dan niveautje Nvidia (HOOFDLETTERS om op te vallen).

Ik heb bij de opmerkingen in cloud bij deze entry (die er al in stond) als opmerking erbij gezet dat het een dochter betreft van Lidl. Ik vind dat wel wezenlijke informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Tip voor een Nederlandse pasjeshouder met RFID/NFC-bescherming: https://secrid.com/nl-nl/
Ik gebruik deze al jaren.
Ik heb een andere (Brits merk) maar maakt niet uit. Er zijn er voldoende, ook met Faraday kooi. Wel zelf ook even testen want sommig spul werkt niet (goed). Ik wilde echter specifiek 1 pasje (OV chipkaart) niet in de Faraday kooi. Omdat ik die er niet uit wil halen. Vandaar dat ik zelf met aluminiumfolie aan de gang ging. Werkt goed. Ook met een Proxmark nog getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:11:
[...]

@Stukfruit De feature moet je aanzetten, maar er draaien stukken proprietary code mee. Even de vertaling naar de actuele context: 1) Crimineel netwerk aan de knoppen, en 2) Big Tech onderwerpt zich aan 1.

Dus ja, als je eind- of tussendoel bent dan ben je gezien. Een andere pil die men moet slikken: Draai je Windows met netwerkconnectie, dan hoef je je verder niet meer druk te maken om security.
Ik probeerde met m'n eerdere reacties vooral binnen het gegeven kader te blijven hé :) Zorgen maken om zaken zoals NPM (waar al verschillende keren gevaarlijk mee om is gegaan, ook afgelopen week nog) en andere tussenstations is inderdaad een heel goed punt en daar ga ik met alle plezier in mee.

Maarja, om daar nu ook weer een server voor op te zetten en alles te installeren om o.a. aan eigen packagebeheer te doen met alles wat er verder nog bij komt kijken als kleine ontwikkelaar... dat is ook weer teveel van het goede. En de commerciële alternatieven zijn voor zover ik me herinner niet betaalbaar (genoeg). De vraag daar is imho niet of er alternatieven zijn, maar hoe je dat betaalbaar kan houden binnen een stack die steeds duurder wordt.

Ik had het ook een beetje in gedachten als verder discussiepunt bij m'n opmerking over GitHub. Het is niet alleen enorm handig maar tevens enorm gecentraliseerd. Inclusief de packages.

Om dan weer terug te komen binnen het kader van het topic: ik weet dat er tegenwoordig zelfs goede open alternatieven bestaan voor bijvoorbeeld Heroku, Netlify, Vercel enz. zodat je bijna met een enkele druk op de knop dezelfde functionaliteit hebt zonder de afhankelijkheid op Amerikaanse partijen én zonder de extra marge waarmee je te veel betaalt voor iets relatief simpels. Alleen heb ik er nog geen gezien waar package management (liefst inclusief backup) ook bij zat. Anyone? Zou nuttig zijn voor de kleinere projecten :)
Alternatief voor Visual Studio Code is Eclipse Theia. Die laatste kan overweg met de meeste plugins van vscode, maar is dus wel echt free software en auditable.
En voor anderen die zoals ondergetekende bijna niet verder hebben gezocht omdat "Eclipse" in de naam staat:

Wikipedia: Eclipse Theia

Zeker interessant. Tot nu toe ben ik helaas wel een beetje een relatie aan het beginnen met Zed, want toen ik zag dat het niet alleen veel sneller is maar ook automatisch ondersteuning voor andere talen en markup installeert was ik helemaal om O+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Ik probeerde met m'n eerdere reacties vooral binnen het gegeven kader te blijven hé :) Zorgen maken om zaken zoals NPM (waar al verschillende keren gevaarlijk mee om is gegaan, ook afgelopen week nog) en andere tussenstations is inderdaad een heel goed punt en daar ga ik met alle plezier in mee.

Maarja, om daar nu ook weer een server voor op te zetten en alles te installeren om o.a. aan eigen packagebeheer te doen met alles wat er verder nog bij komt kijken als kleine ontwikkelaar... dat is ook weer teveel van het goede. En de commerciële alternatieven zijn voor zover ik me herinner niet betaalbaar (genoeg). De vraag daar is imho niet of er alternatieven zijn, maar hoe je dat betaalbaar kan houden binnen een stack die steeds duurder wordt.

Ik had het ook een beetje in gedachten als verder discussiepunt bij m'n opmerking over GitHub. Het is niet alleen enorm handig maar tevens enorm gecentraliseerd. Inclusief de packages.

Om dan weer terug te komen binnen het kader van het topic: ik weet dat er tegenwoordig zelfs goede open alternatieven bestaan voor bijvoorbeeld Heroku, Netlify, Vercel enz. zodat je bijna met een enkele druk op de knop dezelfde functionaliteit hebt zonder de afhankelijkheid op Amerikaanse partijen én zonder de extra marge waarmee je te veel betaalt voor iets relatief simpels. Alleen heb ik er nog geen gezien waar package management (liefst inclusief backup) ook bij zat. Anyone? Zou nuttig zijn voor de kleinere projecten :)

Een server is niet nodig. Je kan je hele boel in een container draaien of sandboxen. Maar een KVM virtualisatie heeft ook niet veel overhead. Gaat de boel ondersteboven door supply chain attack, dan zit de ziekte in het doosje en is het geen pandemie over je machine + netwerk.

Maar bedrijfsbreed een artifact repo aanbieden is denk ik toch ook geen slecht idee hoor. Het zorgt ervoor dat je auditing simpeler wordt.

[...]

En voor anderen die zoals ondergetekende bijna niet verder hebben gezocht omdat "Eclipse" in de naam staat:

Wikipedia: Eclipse Theia

Zeker interessant. Tot nu toe ben ik helaas wel een beetje een relatie aan het beginnen met Zed, want toen ik zag dat het niet alleen veel sneller is maar ook automatisch ondersteuning voor andere talen en markup installeert was ik helemaal om O+

Zed is interessant als lichte editor, maar leunt volgens mij op Treesitter, dus reken niet op de parsing-kwaliteit van echte IDEs. En veel thuisbelgedoe meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Een server is niet nodig. Je kan je hele boel in een container draaien of sandboxen. Maar een KVM virtualisatie heeft ook niet veel overhead. Gaat de boel ondersteboven door supply chain attack, dan zit de ziekte in het doosje en is het geen pandemie over je machine + netwerk.

Maar bedrijfsbreed een artifact repo aanbieden is denk ik toch ook geen slecht idee hoor. Het zorgt ervoor dat je auditing simpeler wordt.
Probleem is dat je daarmee tussen wal en schip zit ;)

Een gemiddelde MacBook Air* of andere lichtgewicht werklaptop gaat geen container draaien zonder oververhit te raken en een kastje meenemen terwijl je bv. op (zaken)reis bent werkt niet.

"altijd online" is helaas een feature die je niet zomaar weg kan doen. Vooral niet met backups en stabiliteit in gedachten.

spoiler: *
Jaja, ik ben al op zoek naar een alternatief voor Apple :p
Zed is interessant als lichte editor, maar leunt volgens mij op Treesitter, dus reken niet op de parsing-kwaliteit van echte IDEs. En veel thuisbelgedoe meen ik.
Voor iets anders dan een webtaal of systeem gebruik ik sowieso liever iets zoals Rider (.NET) en soortgenoten, van die Europeanen met hoofdkantoor in Amsterdam :Y

Misschien een goede toevoeging als alternatief voor IDE's in de startpost @Jerie.

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 15-02-2025 17:53 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Een gemiddelde MacBook Air* of andere lichtgewicht werklaptop gaat geen container draaien zonder oververhit te raken en een kastje meenemen terwijl je bv. op (zaken)reis bent werkt niet.

"altijd online" is helaas een feature die je niet zomaar weg kan doen. Vooral niet met backups en stabiliteit in gedachten.

[...]

Voor iets anders dan een webtaal of systeem gebruik ik sowieso liever iets zoals Rider (.NET) en soortgenoten, van die Europeanen met hoofdkantoor in Amsterdam :Y

Misschien een goede toevoeging als alternatief voor IDE's in de startpost @Jerie.
Een container is zelf omgerekend zero-overhead, maar op de Macbook zal dat inderdaad via een lichte Linux vm gaan. Maar ook een VM geeft hooguit iets van 3% CPU overhead. Je kan al beginnen door een Endeavouros/Arch/Fedora te draaien als VM om alvast aan Linux te wennen. De Thinkpad P en T lijnen of de Framework zullen je denk ik ook prima bevallen. Maar hedendaagse rolling distro (met KDE-smaak) is gewoon instappen en wegrijden, spookverhalen zijn van vroegah. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Een container is zelf omgerekend zero-overhead, maar op de Macbook zal dat inderdaad via een lichte Linux vm gaan. Maar ook een VM geeft hooguit iets van 3% CPU overhead. Je kan al beginnen door een Endeavouros/Arch/Fedora te draaien als VM om alvast aan Linux te wennen. De Thinkpad P en T lijnen of de Framework zullen je denk ik ook prima bevallen. Maar hedendaagse rolling distro (met KDE-smaak) is gewoon instappen en wegrijden, spookverhalen zijn van vroegah. :)
Tuurlijk, alles kan. We hebben het hier alleen over eindgebruikers (in dit geval developers) die dingen direct of zo direct mogelijk moeten kunnen gebruiken.

Ik draai er op een betere machine echt m'n hand niet voor om, maar het is geen serieus alternatief omdat het je veel extra werk geeft in noodgevallen. En die noodgevallen kun je niet voorkomen. Wat je wel kan doen is zoveel mogelijk doen om ze te minimaliseren en lokaal draaien past niet binnen die wens.

Dus in het kort: dat kost je snel weken aan FTE's. En als je ZZP'er bent is er geen doorkomen aan omdat je niet bezig bent met geld verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 15-02-2025 18:08 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:51:
[...]

[...]

JetBrains zelf staat erin, als zijnde CZ. Rider ken ik niet.

Als je toch always-on moet hebben is (binnen Apple ecosysteem) een thin client met Mac Mini misschien een optie.

Correlium zou optie kunnen zijn voor i*OS development, ook interessant om kwetsbaarheden te zoeken. Dat is proprietary, weet ook even niet waar ze zitten ik dacht IL of USA.

Wil je local lichtgewicht containers op macOS dan zou ik kijken naar OrbStack. Die heeft stukken betere performance dan Docker Desktop, zelf zeggen ze 75-99%. Lijkt mij equivalent aan WSL?

Voor Apple macOS M-series devices (Apple Silicon) is geen nieuwe hardware nodig; daarvoor is er Asahi Linux. Die is FOSS, en één van de main devs is trans.

Zelf ben ik allang gestopt met Docker maar met drop-in, OCI compatible replacement aan de gang (Podman). Al geef ik toe dat ik die niet gebruik op mijn Apple devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:07
Jerie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Rider is een van de producten van JetBrains, is hun .NET development applicatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Als je toch always-on moet hebben is (binnen Apple ecosysteem) een thin client met Mac Mini misschien een optie.

Correlium zou optie kunnen zijn voor i*OS development, ook interessant om kwetsbaarheden te zoeken. Dat is proprietary, weet ook even niet waar ze zitten ik dacht IL of USA.

Wil je local lichtgewicht containers op macOS dan zou ik kijken naar OrbStack. Die heeft stukken betere performance dan Docker Desktop, zelf zeggen ze 75-99%. Lijkt mij equivalent aan WSL?

Voor Apple macOS M-series devices (Apple Silicon) is geen nieuwe hardware nodig; daarvoor is er Asahi Linux. Die is FOSS, en één van de main devs is trans.

Zelf ben ik allang gestopt met Docker maar met drop-in, OCI compatible replacement aan de gang (Podman). Al geef ik toe dat ik die niet gebruik op mijn Apple devices.
Nee, zakelijk gezien (wat hier de "eindgebruiker" zou zijn) zijn losse apparaten en lokaal voor dit doeleinde helaas geen optie. Daar heb ik mezelf (en ex-werkgevers overigens ook) in het verleden te vaak aan gebrand :)

Desondanks vind ik technisch gezien Correlium wel ernstig interessant (voor andere doeleinden). Thanks!

Volgens Crunchbase zitten ze helaas in Californië.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet nog wat reacties hierboven verwerken. Maar ik zoek een vervanger voor Pinterest voor mijn partner ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Een lokale AWS-stack is tegenwoordig ook al te vinden. Nice. Klik voor website.

Ze komen uit Zwitserland.

In principe voor lokale ontwikkeling / dev, maar ik zie niet waarom dit niet eventueel hulp kan bieden voor leuke oplossingen die minder kosten en minder afhankelijk zijn van de heren Bezos en Jassy.

Leuke dingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 17-02-2025 02:19 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik zoek een Europees alternatief voor vulnerability / exploit acquisitie zoals ZDI (zerodayinitiative) of Zerodium (al is die laatste nu ook net uit de lucht lijkt het). ZDI richt zich specifiek op vulnerabilities in Operating systems, bedrijfsapplicaties/hardware, IOT/IIOT, etc.

Gevonden:
SSD-Disclosure (https://ssd-disclosure.com/) : de scope komt het meest in de buurt van ZDI maar lijkt in Zuid Korea te zitten volgens Linkedin.
Intigriti (Belgie) en Yeswehack (Frankrijk) komen in google als optie : zijn meer pentest/cloud gericht.
Hackerone (NL founders) en Bugcrowd (Australie) : zijn, voor zo ver ik weet, in Amerikaanse handen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:22
Piggen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:20:
Ik zie dat Sailfish OS wel bij de Smartphone OS staat, maar misschien kan de telefoon van Jolla (waar het standaard op draait) ook bij de smartphonefabrikanten worden gezet?

Wat betreft Smartphone OS is LineageOS for MicroG misschien ook een toevoeging? Dit is van een Duitse ontwikkelaar en hierbij zit MicroG (als vervanging van de Play Services) al ingebakken in LineageOS, in plaats van dat je dit zelf moet doen d.m.v. signature spoofing. Het is voor best veel telefoons beschikbaar.

Ik gebruik het zelf en loop tegen weinig zaken aan - soms is het ook te verhelpen met Magisk. Ik weet dat de McDonald's app en Google Pay niet werken (maar die laatste gebruik je toch niet als je met privacy bezig bent), en in mijn ervaring apps die gebruikmaken van Google Maps (Strava, Pokemon Go).
LineageOS of LineageOS for MicroG kunnen inderdaad worden toegevoegd. Trouwens, signature spoof zit al in LineageOS (https://review.lineageos...._frameworks_base/+/383574), daarom is misschien LineageOS voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 23:04
Als password manager zou je ook nog kunnen kijken naar https://www.aliasvault.net/about ik ken het, maar zelf nog weinig ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:49:
Als password manager zou je ook nog kunnen kijken naar https://www.aliasvault.net/about ik ken het, maar zelf nog weinig ervaring mee.
Wel een goed idee om meer met aliassen te gaan doen, maar nog niet heel bruikbaar voor de gemiddelde eindgebruiker en daarmee imho ook (nog) niet echt een alternatief. Zie de GitHub-pagina:
Roadmap

Browser extensions Chrome + Firefox
Import passwords from existing password managers

Future Plans

Mobile apps (iOS, Android)
Maar de naam van de auteur klinkt erg Nederlands dus dat zit alvast wel goed :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zie het nog niet genoemd hier, maar voor Amazon's Kindle is er Kobo als alternatief. Niet Europees maar Canadees (onderdeel van het Japanse Rakuten) en in Nederland is Bol een partner.

Ik ga mijn Kindle Paperwhite na zo'n 9 jaar trouwe dienst vervangen door een Kobo Clara. Het Kindle ecosysteem wordt steeds verder dichtgetimmerd. Om het over de rare fratsen van mijnheer Bezos maar niet te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 18-02-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:52
Eerder heb ik Netflix, HBO MAX en Skyshowtime al opgezegd, afgelopen week ook Amazon Prime op "niet verlengen" gezet. Nu ben ik niet zo'n fan van het aanbod van Videoland. Welke Europese opties zijn er voor zulke streamingsdiensten? Als alternatief heb ik wel een Pathé Thuis account.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
Peer_76 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:10:
Eerder heb ik Netflix, HBO MAX en Skyshowtime al opgezegd, afgelopen week ook Amazon Prime op "niet verlengen" gezet. Nu ben ik niet zo'n fan van het aanbod van Videoland. Welke Europese opties zijn er voor zulke streamingsdiensten? Als alternatief heb ik wel een Pathé Thuis account.
Goed om ook op te nemen in de OP. Alvast een niche toevoeging van een gratis dienst van (volgens mij) Nederlandse bodem: https://www.waterbear.com/
"WaterBear is a free app that showcases stories and actions from non-profit partners, storytellers and brands working for positive change. It aims to inspire and empower people to turn doomerism into do-more-ism and join a global community of changemakers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Goed om ook op te nemen in de OP. Alvast een niche toevoeging van een gratis dienst van (volgens mij) Nederlandse bodem: https://www.waterbear.com/
"WaterBear is a free app that showcases stories and actions from non-profit partners, storytellers and brands working for positive change. It aims to inspire and empower people to turn doomerism into do-more-ism and join a global community of changemakers."
Lijkt me een alternatief voor National Geographic :p

Wat ik bij dit soort werk vooral zou willen weten is waar ze hun geld nu en in de toekomst vandaan halen. Dat kan ik zo snel (naast de sponsoren) nog even niet vinden?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Stukfruit schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Lijkt me een alternatief voor National Geographic :p

Wat ik bij dit soort werk vooral zou willen weten is waar ze hun geld nu en in de toekomst vandaan halen. Dat kan ik zo snel (naast de sponsoren) nog even niet vinden?
Het is in ieder geval een eerlijke partij. Ik ben een keertje geïnterviewd t.b.v. doelgroeponderzoek. Ik draag graag bij aan dit soort initiatieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

user109731 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:25:
Ik zie het nog niet genoemd hier, maar voor Amazon's Kindle is er Kobo als alternatief. Niet Europees maar Canadees (onderdeel van het Japanse Rakuten) en in Nederland is Bol een partner.

Ik ga mijn Kindle Paperwhite na zo'n 9 jaar trouwe dienst vervangen door een Kobo Clara. Het Kindle ecosysteem wordt steeds verder dichtgetimmerd. Om het over de rare fratsen van mijnheer Bezos maar niet te hebben.
Kanttekening bij Bol (en Philips), dat onder Ahold Delhaize valt:
Meer dan tweehonderd grote bedrijven beloofden na de bestorming van het Capitool niet meer te doneren aan Congresleden die tegen de verkiezingsuitslag stemden.

Philips en Ahold deden zo’n belofte niet – zij doneerden binnen een half jaar na de bestorming van het Capitool aan politici die de verkiezingsuitslag weigerden te accepteren. Dit jaar, in aanloop naar de presidentsverkiezingen in november, kregen veertien van hen donaties van Philips of Ahold. Onder hen zijn politici die complottheorieën over de verkiezingen verspreidden en die tegen een onderzoek naar de bestorming van het Capitool stemden.
bron: Philips en Ahold doneerden geld aan antidemocratische politici in de VS (NRC)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• waxle
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

wb. Design: Sketch is een Nederlands product en al lang een industriestandaard in Webdesign/Appdesign
https://www.sketch.com

Ze leken het af te leggen tegen Figma maar met de aqcuisitie van Figma door Adobe lijken ze op de terugweg.

Helaas wel alleen geport op MacOS maar ze hebben ook een webclient.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:07
https://www.cinemember.nl/nl/home

Ik kwam dit tegen, ziet er interessant uit en ga ik proberen als alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 20-02-2025 07:32 . Reden: tracking uit url verwijderd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Crunchyroll was Canadees geloof ik B) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vanwege ziekte loop ik even achter met mergen. Mijn notes staan ook enkel op PC.

Hier nog wat VOD diensten:

Wikipedia: Nebula (streaming service) creator content, niche, USA.
Wikipedia: Curiosity Stream wetenschap, ook USA, benieuwd of hier een chilling effect gaat zijn dankzij Trump & Co.
Wikipedia: SkyShowtime Europese joint-venture, twee Amerikaanse eigenaren; net zo Nederlands als Google, Facebook, Microsoft 'Netherlands'.
Wikipedia: Vue International VK, met afdelingen wereldwijd waaronder Vue Nederland. Bioscoop en VOD. Grootste eigenaar is private (VK) met twee grote (?) investeerders uit VS.
Wikipedia: Pathé Cinémas FR met afdelingen in allerlei landen. Bios en VOD.
Wikipedia: Videoland LU, sinds 2013 van RTL, VOD.

• Stukfruit
  • Niet online
Tja, films en series... dat is ook wel een goede voor een discussie op zich. De hoogste kwaliteit komt er nu eenmaal, tussen alle nonsens, vandaan. Maar uit Europa komt ook steeds beter materiaal. Zelfs Nederland nu met o.a. "Mr. K".

Het probleem met Europa is dat alles via samenwerking in verschillende landen en eveneens verschillende filmfondsen in die landen moet gebeuren, wat vaak bijna een onmogelijke opgave is vanwege de beperkte financiële middelen en gatekeepers.

Als je daar iets aan wil gaan doen dan zijn er nog veel kansen te vinden. Netflix heeft overigens in Spanje lokale studio's geopend waar al verschillende bekende series zijn opgenomen, maar Netflix blijft zelf natuurlijk Amerikaans.

Zoals het Europese leger is er bij mijn weten niet echt een soort Europees Hollywood. Dat is jammer, want talent en kennis is er echt meer dan genoeg.

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Voor de devvers is er trouwens een alternatief voor het veelgebruikte en eveneens veel hier op Tweakers aangeraden Postman, want dat zit ondanks een pril begin in India tegenwoordig gewoon in Californië.

Het heet Hoppscotch en is naast een enterprise-editie ook beschikbaar voor self-hosting (zie tevens de docs voor een beter overzicht dan de bedrijfssite of demo).

Crunchbase zegt dat het in Californië zou zitten, maar LinkedIn en het bedrijvenregister in het VK zeggen toch echt Engeland, met die laatste een adres in Londen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

8088 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Kanttekening bij Bol (en Philips), dat onder Ahold Delhaize valt:

[...]

bron: Philips en Ahold doneerden geld aan antidemocratische politici in de VS (NRC)
Voor lezen op de kobo kan ik als alternatief voor bol aanbevelen om, indien die aangesloten is bij libris, via de website van je lokale boekenwinkel e-boeken te kopen.

Persoonlijk let ik dan wel op dat de boeken geen drm, of hooguit een digitaal watermerk, hebben. Na aanschaf gewoon ouderwets van de website downloaden en als op een usb-stick via kabeltje op de kobo kopiëren.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06 17:00
Eufy en Dropbox kunnen denk ik ook op de zwarte lijst. Grote spelers in smart/home security. En cloudopslag. Chinees en Amerikaanse bedrijven. Wordt ook wel redelijk veel gebruikt in NL.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mooi topic.

Hoe doen jullie dit in de supermarkt? Veel verpakt spul zal in de buurt geproduceerd zijn, maar welk moederbedrijf er achter merken zit is toch lastig snel te zien (je, je kan achterop naar een logo zoeken).
Heeft iemand tips voor een quick and dirty manier om minder USA te kopen?

Dan nog een actie die je kunt overwegen als je investeert in trackers of fondsen die trackers nabootsen: meer Europe en Emerging markets in je portfolio opnemen ten koste van (een deel van) je all-world of USA investeringen. Bijv. Vanguard DEV EU ETF of NT EM MKT. Eigen afweging en eigen risico.

[ Voor 35% gewijzigd door TheZeroorez op 20-02-2025 07:45 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Is Olvid al genoemd? Het is een in Frankrijk ontwikkeld alternatief voor Signal; tot nu toe heb ik weinig laster gehoord over de cryptografische claims (hoewel ik niet capabel ben om die te beoordelen). De server is nog geen Open Source; een beetje vergelijkbaar met Signal.

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:58:
Is Olvid al genoemd? Het is een in Frankrijk ontwikkeld alternatief voor Signal; tot nu toe heb ik weinig laster gehoord over de cryptografische claims (hoewel ik niet capabel ben om die te beoordelen). De server is nog geen Open Source; een beetje vergelijkbaar met Signal.
De marketing is trouwens niet helemaal eerlijk:
Afbeeldingslocatie: https://olvid.io/assets/img/faq/in-app-purchase/en-1.png

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:01
TheZeroorez schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:39:
Mooi topic.

Hoe doen jullie dit in de supermarkt? Veel verpakt spul zal in de buurt geproduceerd zijn, maar welk moederbedrijf er achter merken zit is toch lastig snel te zien (je, je kan achterop naar een logo zoeken).
Heeft iemand tips voor een quick and dirty manier om minder USA te kopen?

Dan nog een actie die je kunt overwegen als je investeert in trackers of fondsen die trackers nabootsen: meer Europe en Emerging markets in je portfolio opnemen ten koste van (een deel van) je all-world of USA investeringen. Bijv. Vanguard DEV EU ETF of NT EM MKT. Eigen afweging en eigen risico.
Verstandig om eens te kijken naar welke merken onder P&G vallen en de Unilever alternatieven daarvan te kopen. Hier een lijstje: Wikipedia: List of Procter & Gamble brands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Mirved schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Verstandig om eens te kijken naar welke merken onder P&G vallen en de Unilever alternatieven daarvan te kopen. Hier een lijstje: Wikipedia: List of Procter & Gamble brands
Allemaal prachtig hoor. Maar Unilever heeft nu ook niet bepaald een smetteloos blazoen op het gebied van kinderarbeid, klimaatbeleid, ontduiking van sancties en vele andere schandalen in het verleden.

Schiet dit zijn doel niet wat voorbij? En moeten we over een paar jaar als Trump weg is weer snel terug want dan mag er weer negatief over Unilever geschreven worden?

Dat Europese tegenhangers voor met name Amerikaanse digitale diensten hard nodig zijn ben ik het volledig mee eens. Maar het ene burger-onvriendelijke conglomeraat inruilen voor een misschien nog meer burger-onvriendelijk conglomeraat enkel omdat de eerste in een land zit waarvan de leiding je niet bevalt lijkt me nou niet bepaald handig.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
alexbl69 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Allemaal prachtig hoor. Maar Unilever heeft nu ook niet bepaald een smetteloos blazoen op het gebied van kinderarbeid, klimaatbeleid, ontduiking van sancties en vele andere schandalen in het verleden.

Schiet dit zijn doel niet wat voorbij? En moeten we over een paar jaar als Trump weg is weer snel terug want dan mag er weer negatief over Unilever geschreven worden?

Dat Europese tegenhangers voor met name Amerikaanse digitale diensten hard nodig zijn ben ik het volledig mee eens. Maar het ene burger-onvriendelijke conglomeraat inruilen voor een misschien nog meer burger-onvriendelijk conglomeraat enkel omdat de eerste in een land zit waarvan de leiding je niet bevalt lijkt me nou niet bepaald handig.
Dit topic gaat over alternatieven voor Amerikaanse producten en diensten. Het is dus geen gek idee om voor Europese alternatieven in de supermarkt te kiezen om zo het geld in Europa te houden.

Ik ben sowieso geen voorstander merkparaplu's zoals Unilever. Ik zou dan eerder voor een onafhankelijk merk kiezen die wellicht eerder oog heeft voor duurzaamheid in plaats van winstmaximalisatie.

Zoals het er nu naar uitziet, blijft de regering in de VS voorlopig nog een onbetrouwbare partner die snel naar een dictatuur beweegt, daar anticipeer je op. Wat er in toekomst gebeurt, zie je dan wel weer.

Wel moeten we waken dat dit topic niet verzand in "welk alternatief voor tandpasta?" discussies. Wat mij betreft, draait het met name om de grote macht van techbedrijven te reduceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-06 21:23
Voor design krita.org? Stichting is in Nederland en verder geheel internationaal ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik ben van mening dat de afweging tussen een klein Amerikaans bedrijf versus een grote multinational die toevallig in Nederland of Verenigd Koninkrijk zit aan de lezer is. Jullie lezers moeten keuzes maken, en de start post probeert een gids te zijn, maar geen bijbel.

Daarom noem ik ook kleintjes in VS, zoals Signal en BlueSky. Ideaal? Nee, maar wel een verbetering t.o.v. WhatsApp en Xitter. Voltaire: Le mieux est l'ennemi du bien (perfect is de vijand van goed).

Het zal mij persoonlijk jeuken dat CuriousityStream of Nebula mijn kijkersdata intern gebruikt (dat ze het verkopen of weggeven: liever niet). Bij dat laatste, daar zit het grote gevaar, vooral bij FAMAG. Dat net zoals Musk nu door overheidsdata gaat en het allemaal maar (kan) openbaren, hetzelfde gaat gebeuren bij gebruikersdata van mensen in EU. Zie ook de uitspraak van Inge Bryan: "70% van de mannen in Nederland gaat vreemd, 30% van de vrouwen. En ik geef je op een briefje: er gaan mensen worden afgeperst." Dat is hoe chantage werkt... en een criminele overheid schuwt dat niet. Mijn verwachting is dat we van Europese politici verhoogd aantal schandalen gaan waarnemen. Waarbij vreemdgaan wellicht een laag hangend fruit voorbeeld is.

Daarnaast doet FAMAG duidelijk aan appeasement; men durft niet tegen Trump op te boksen. Vandaar dat de primaire focus op FAMAG & Co moet liggen.

In ander nieuws:

nieuws: Grote pornosites melden flinke afname in Europees verkeer

Zijn hier goede Europese alternatieven voor? Misschien beter om NSFW content apart als zodanig aan te duiden, of apart topic.

• Jerie
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:25:

Kobo is Japans (Rakuten) maar under the hood zijn dit Android devices. Die je leuk kunt modden. Voor de beste ervaring hou je deze dingen offline. De batterij gaat dan veel langer mee. Ik download wel af en toe software updates of sync een aankoop, via tethering hotspot mobiel. De smartphone zelf zit op VPN met killswitch, maar de tethering zit op CG-NAT van (in mijn geval) Odido. Helaas bevat mijn nieuwere Kobo een microfoon. Ook kunnen ze Bluetooth voor audioboeken of TTS (voorlezen).

Ik gebruik Kobo al sinds 2016. Hoewel Android, ben ik zeer tevreden over deze devices, en ik denk een verbetering t.o.v. Amazon Kindle want geen vendor lock-in (al kun je Kindles jailbreaken?). Maar ik vind wel dat we eerlijk en transparant moeten zijn over Android.

En helaas geen input device. ReMarkable 2 was wat dit betreft veelbelovend (jailbreaken = 101), maar standaard cloudmodel is meh. Al lees ik nu dat ze er deels van af zijn gestapt en men de cloud functionaliteit heeft gereversed https://github.com/ddvk/rmfakecloud ReMarkable is een Noorse start-up.

Topicstarter
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Kobo is Japans (Rakuten) maar under the hood zijn dit Android devices. Die je leuk kunt modden. Voor de beste ervaring hou je deze dingen offline. De batterij gaat dan veel langer mee. Ik download wel af en toe software updates of sync een aankoop, via tethering hotspot mobiel. De smartphone zelf zit op VPN met killswitch, maar de tethering zit op CG-NAT van (in mijn geval) Odido. Helaas bevat mijn nieuwere Kobo een microfoon. Ook kunnen ze Bluetooth voor audioboeken of TTS (voorlezen).

Ik gebruik Kobo al sinds 2016. Hoewel Android, ben ik zeer tevreden over deze devices, en ik denk een verbetering t.o.v. Amazon Kindle want geen vendor lock-in (al kun je Kindles jailbreaken?). Maar ik vind wel dat we eerlijk en transparant moeten zijn over Android.

En helaas geen input device. ReMarkable 2 was wat dit betreft veelbelovend (jailbreaken = 101), maar standaard cloudmodel is meh. Al lees ik nu dat ze er deels van af zijn gestapt en men de cloud functionaliteit heeft gereversed https://github.com/ddvk/rmfakecloud ReMarkable is een Noorse start-up.
Tijdje geleden was ik aan het kijken naar een e-ink tablet en ReMarkable stond wel op de shortlist. Ik dacht dat het een Amerikaanse club was, misschien komt die aanname vanuit de manier hoe ze het vermarkten. Ik zou graag nog wat meer Europese e-ink concurrenten willen zien en wat lagere prijzen. Nu meen ik me te herinneren dat er binnenkort wat patenten zouden moeten verlopen? Ik heb nog wel even geduld.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:51

Rhapsody

In Metal We Trust

Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Tijdje geleden was ik aan het kijken naar een e-ink tablet en ReMarkable stond wel op de shortlist. Ik dacht dat het een Amerikaanse club was, misschien komt die aanname vanuit de manier hoe ze het vermarkten. Ik zou graag nog wat meer Europese e-ink concurrenten willen zien en wat lagere prijzen. Nu meen ik me te herinneren dat er binnenkort wat patenten zouden moeten verlopen? Ik heb nog wel even geduld.
ReMarkable is van origine Noors. Weet alleen niet of dat nog zo is.

🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!

• CVTTPD2DQ
Ik zie op de voorpagina vrij duidelijk staan dat de app gefinancierd wordt met betaalde features. Wat vind je er niet eerlijk aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Rhapsody schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:33:
[...]
ReMarkable is van origine Noors. Weet alleen niet of dat nog zo is.
Nog steeds Noors 🇳🇴 :

https://remarkable.com/investor-relations

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Ik zie op de voorpagina vrij duidelijk staan dat de app gefinancierd wordt met betaalde features. Wat vind je er niet eerlijk aan?
Enige wat ik op de voorpagina zo snel zie staan (op mobiel) is dit:
"Olvid is financed through paid options. The turnover generated allows us to guarantee an irreproachable quality of service to all our users, whether they pay or not."
Wat volgt na:
"With Olvid, everything is end-to-end encrypted using cryptographic protocols with unrivalled power."
En na (toegeven, voor sharing, maar het beïnvloedt je als lezer):
"no limits"
Everything is end-to-end encrypted, behalve o.a. het starten van een telefoongesprek blijkbaar ;)

Diensten die zichzelf zo menen te moeten promoten vertrouw ik helaas in eerste instantie al niet.

Dat zit wel Schnorr.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:41
@Jerie @Anoniem: 2184602 In de TS onder MFA staat Precursor, maar de url gaat naar die van Aegis.

Authy mag daar ook wel genoemd worden als Amerikaanse app. Dat is van Twilio en dat is ook een groot Amerikaans techbedrijf.

En in hoeverre zijn de genoemde wachtwoordmanagers als alternatief te noemen onder MFA? Misschien niet de beste practice, maar een aantal wachtwoordmanagers bieden wel ondersteuning voor MFA-tokens. O.a. Bitwarden en Proton Pass bieden die mogelijkheid, maar het zullen er vast meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sicco92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:43:
@Jerie @Anoniem: 2184602 In de TS onder MFA staat Precursor, maar de url gaat naar die van Aegis.

Authy mag daar ook wel genoemd worden als Amerikaanse app. Dat is van Twilio en dat is ook een groot Amerikaans techbedrijf.

En in hoeverre zijn de genoemde wachtwoordmanagers als alternatief te noemen onder MFA? Misschien niet de beste practice, maar een aantal wachtwoordmanagers bieden wel ondersteuning voor MFA-tokens. O.a. Bitwarden en Proton Pass bieden die mogelijkheid, maar het zullen er vast meer zijn.
Mee eens. Ik heb nog nooit gehoord van Precursor.
Daarnaast zou je ook hardware MFA in het lijstje kunnen opnemen. We lopen een beetje achter... O-) Stel gerust wat voor zodat we dat sneller kunnen verwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 21-02-2025 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Nog even een toevoeging aan de TS, ik heb even van de populairste merken voor monitors, toetsenborden en muizen in de Pricewatch uitgezocht waar het bedrijf zich bevindt.
Monitors
Amerikaans
Dell
Europees
Philips - Nederland (kan niet goed vinden of het niet stiekem een ander bedrijf is onder de naam van Philips, dus ik ga hier eerst maar vanuit)
Overig wereld
AOC - Taiwan (met roots in Amerika)
ASUS - Taiwan
Gigabyte - Taiwan
Iiyama - Japan
LG - Zuid-Korea
MSI - Taiwan
Samsung - Zuid-Korea
Toetsenborden/muizen
Amerikaans
Corsair
HP/HyperX
Logitech (zit in Zwitserland, maar beursgenoteerd in Amerika)
Razer (Amerika/Singapore)
Europees
Cherry - Duitsland
Steelseries - Denemarken
Trust - Nederland
Overig wereld
Ducky - Taiwan
Keychron - Hong Kong

Edit: Ik had niet alle bedrijven goed, even wat wijzigingen gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Sicco92 op 21-02-2025 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:07:
[...]

Mee eens. Ik heb nog nooit gehoord van Precursor.
Daarnaast zou je ook hardware MFA in het lijstje kunnen opnemen. We lopen een beetje achter... O-) Stel gerust wat voor zodat we dat sneller kunnen verwerken.
Voor de hardware MFA merken die in de Pricewatch staan:
Yubico - Amerika
Onespan - Amerika
Feitian - China

[ Voor 11% gewijzigd door Sicco92 op 21-02-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yep loop achter. Precursor link fix ik nog.

Yubico vind ik lastig. HQ in Santa Clara, maar is opgericht door drie Zweden (al is Stina Ehrensvärd ook Amerikaanse, beetje zoals Eva Jinek), maar het bedrijf begon oorspronkelijk in Stockholm. Altijd als ik iets bij ze bestelde, kwam het uit Zweden. Lees ik dan Yubico is merging with ACQ Bure: merged company intends to go public on Nasdaq First North Growth Market in Stockholm zou ik ook zeggen Zweden. Tenzij dat later veranderde? Mag ik trouwens ook nog even kwijt dat het gezien Snowden drama zakelijk slim is om niet primair in VS te zitten?

Overigens ook nog twee goede VPN diensten aldaar bij de Zweden: AzireVPN en Mullvad.

Wat betreft MFA, https://www.nitrokey.com made in Germany. De rebrands van de Pixel phones zonder duidelijke referentie vind ik trouwens minder. Deze idem https://shop.nitrokey.com...90?search=nitrowall#attr= is een rebrand van GL.inet Mudi.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 11-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@Jerie Je hebt gelijk. Yubico is inderdaad beursgenoteerd in Stockholm, dus dan kunnen we primair uitgaan van Zweden?

Edit:
Ze hebben blijkbaar hoofdkantoren in Stockholm én Californie en produceren ook in beide landen. Een gedeelte van de producten komt dus wel uit Amerika (https://investors.yubico.com/en/about-yubico/)
The company is headquartered in Stockholm and Santa Clara, CA. with manufacturing plants located in both countries. The company is listed on Nasdaq Stockholm.
Dus Zweden met een grote asterisk?

[ Voor 68% gewijzigd door Sicco92 op 21-02-2025 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik neem aan dat ze produceren voor lokale markt: voor EU in Zweden, voor VS in VS (wat fair enough is). Nu ik erover nadenk, volgens mij toch wel 1x eentje uit VS ontvangen (ph33r!). China bedienen ze niet; veel te duur. Wat je krijgt als je in Japan zit, geen idee?

Btw dit is exact waarom ik Yubico even heb gelaten voor wat het is. Moet goed uitzoeken hoe het zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Sicco92 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:15:
Nog even een toevoeging aan de TS, ik heb even van de populairste merken voor monitors, toetsenborden en muizen in de Pricewatch uitgezocht waar het bedrijf zich bevindt.
Monitors
Amerikaans
Dell
Europees
Philips - Nederland (kan niet goed vinden of het niet stiekem een ander bedrijf is onder de naam van Philips, dus ik ga hier eerst maar vanuit)
Overig wereld
AOC - Taiwan (met roots in Amerika)
ASUS - Taiwan
Gigabyte - Taiwan
Iiyama - Japan
LG - Zuid-Korea
MSI - Taiwan
Samsung - Zuid-Korea
Philips Monitoren (en TVs etc) worden niet meer door Philips gemaakt. Ze hebben de licentie voor het maken van monitoren en TVs al heel lang geleden overgedragen aan TPV Technology.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/TPV_Technology
AOC valt daar ook onder btw.
In September 2005, TPV Technology acquired part of Philips' monitor and entry-level flat screen TV manufacturing business, making it the largest display manufacturer in the world.

In June 2009 MMD (Multimedia Displays) as a wholly owned company of TPV was established through a brand license agreement with Philips, and its role is to exclusively market and sell Philips branded LCD monitors and displays worldwide.
De huidige Philips doet eigenlijk bijna geen consumenten electronica meer .. voornamelijk medisch apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Wat ik nog niet in TS terugzie, maar waar je wel een boel kunt winnen (ik voel me er fijner onder), is kleding. Echt veel grote merken komen uit de VS. Een paar merken die ik de laatste tijd heb gekocht om VS aankopen te beperken hieronder. Het is zeker geennuitputtende lijst, en ook nog absoluut innde minderheid in mijn garderobe:
  • Jeans: Nudie Jeans (Zweden)
  • Outdoor: Didriksons (Zweden), Nomad (NL), Ayocucho (ook NL geloof ik)
  • Sneakers: Asics (Japan), Adidas (Duitsland)
  • Sokken en sloffen: Giesswein (Oostenrijk), Falke (Duitsland)
  • Leren riem: Lokale leerbewerker, schoenmaker, of via Etsy/Vinted
  • Casual boots: Meermin (Spanje)
  • Kleding algemeen: Matinique (Denemarken)
Edit: en een andere aanvullende categorie is audio. Al koop je daar vrij gemakkelijk buiten de VS, als je het dichter bij huis zoekt: Dali (Denemarken), Argon (Denemarken), NAD (Canada, in dit tempo misschien ook snel EU)

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 21-02-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Stukfruit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:35:
Everything is end-to-end encrypted, behalve o.a. het starten van een telefoongesprek blijkbaar ;)

Diensten die zichzelf zo menen te moeten promoten vertrouw ik helaas in eerste instantie al niet.
Dat mag natuurlijk.

Ik zal sneller twijfelen over bedrijven die gratis diensten aanbieden zonder duidelijk verdienmodel. Signal is daar helaas een voorbeeld van. Misschien zullen ze op een gegeven moment data gaan verkopen. Of ze gaan financieel ten onder.

Helaas heeft Silicon Valley ons laten wennen aan "gratis", tot op het punt dat zelfs mensen hier - die dondersgoed weten hoe kostbaar de ontwikkeling van apps en de bijbehorende infrastructuur is - aarzelen om geld uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Daarom ben ik ook niet tegen een verdienmodel :) Wel tegen misleiding.

Maar schieten we nu trouwens niet, gezien de posts verder hierboven, te ver door met alternatieven? Het ging volgens mij in eerste instantie om de mogelijkheid om niet afhankelijk van de VS te zijn om te voorkomen dat het afsnijden ervan als machtsmiddel kan worden gebruikt.

Alternatieve spijkerbroeken en alternatieven voor Pixel-telefoons die veel werk nodig hebben om te gebruiken gaan in mijn beleving veel verder dan dat.

Is dit topic bedoeld voor het noemen van alle alternatieven buiten de VS, of is het bedoeld om misbruik van afhankelijkheden te voorkomen?

In dat eerste geval gaan de lijsten namelijk heel erg lang worden en is een niet-VS database met zoekfunctie misschien handiger :P
Dit is trouwens de laatste keer dat ik hierover zal zeuren. Beloofd!

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 21-02-2025 11:27 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Ik zal sneller twijfelen over bedrijven die gratis diensten aanbieden zonder duidelijk verdienmodel. Signal is daar helaas een voorbeeld van. Misschien zullen ze op een gegeven moment data gaan verkopen. Of ze gaan financieel ten onder.
Signal is een non-profit stichting, wordt gefinancierd door donaties en over 2023 draaiden ze financieel nagenoeg quitte. Wat is daar onduidelijk aan?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Zoals ook al eerder gemeld is het een stichting zonder winstoogmerk die op dit moment Signal beheert. En het is lastig data te verkopen als je helemaal geen data hebt. Daar is Signal ook heel transparant in. Lees als voorbeeld dit maar eens door met wat ze kunnen delen met de overheid op basis van een verzoek die ze ontvangen hadden.

https://signal.org/bigbrother/santa-clara-county/

En zo hebben ze er meer. Ze delen die verzoeken ook op het moment dat dit toegestaan is .. en ze zullen de betrokken personen ook op de hoogte stellen als ze dat kunnen/mogen.

Daarnaast zijn ze aan het kijken of bij de registratie het gebruik van telefoon nummers helemaal weg gehaald kan worden op een veilige en verantwoorde manier.

Het gebruik van veranderbare "user names" is daar ook al een stap in.

https://signal.org/blog/phone-number-privacy-usernames/

Dus over signal maak ik me op dit moment absoluut geen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:45:
[...]
under the hood zijn dit Android devices. ...
Klopt dat wel? Ik heb even de "legal" sectie op mijn aura hd doorgebladerd, maar ik zie daar niks wat op android zou kunnen wijzen, terwijl ze wel ieder obscuur open source librarietje dat ze gebruiken vermelden.

Ik had ook begrepen dat kobo een eigen firmware gebaseerd op linux gebruikt. Ik zie overigens wel dat er ook adobe software op staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 21-02-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet het alweer. Het abonnement voor o.a. opslag en synchronisatie draait in Google Cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheZeroorez schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:45:
Wat ik nog niet in TS terugzie, maar waar je wel een boel kunt winnen (ik voel me er fijner onder), is kleding. Echt veel grote merken komen uit de VS. Een paar merken die ik de laatste tijd heb gekocht om VS aankopen te beperken hieronder. Het is zeker geennuitputtende lijst, en ook nog absoluut innde minderheid in mijn garderobe:
  • Jeans: Nudie Jeans (Zweden)
  • Outdoor: Didriksons (Zweden), Nomad (NL), Ayocucho (ook NL geloof ik)
  • Sneakers: Asics (Japan), Adidas (Duitsland)
  • Sokken en sloffen: Giesswein (Oostenrijk), Falke (Duitsland)
  • Leren riem: Lokale leerbewerker, schoenmaker, of via Etsy/Vinted
  • Casual boots: Meermin (Spanje)
  • Kleding algemeen: Matinique (Denemarken)
Edit: en een andere aanvullende categorie is audio. Al koop je daar vrij gemakkelijk buiten de VS, als je het dichter bij huis zoekt: Dali (Denemarken), Argon (Denemarken), NAD (Canada, in dit tempo misschien ook snel EU)
Schoenen: Floris van Bommel (NL) https://nl.florisvanbomme...-van-bommel/about-us.html

Schoenen: Clarks (UK) Wikipedia: Clarks (shoe retailer) al lijkt het tegenwoordig van Hong Kong VC te zijn (= onder de streep China)

offtopic:
Als je een fijn model hebt gevonden dat lekker zit, kun je dezelfde maat in goede staat op Vinted kopen. Eventueel zolen laten repareren bij schoenmaker aangesloten bij het schoenmakersgilde. Duurzaam en goedkoop.

Broeken: Gardeur (DE), gemaakt in Tunesië https://gardeur.com/nl/gardeur/over-ons/

Uiteindelijk komt verreweg de meeste kleding uit ofwel China, ofwel andere lagelonenlanden aldaar zoals Vietnam, Bangladesh, India.

Ben er nog niet uit of witgoed, kleding, e.a. non-IT zaken aan FP toe moeten voegen. Qua kleding neig ik naar nee. Immers, kleding is doorgaans geen soft- of hardware. Er is LED kleding, tja. Kleding om AI om de tuin te leiden (voorbeeld uit UK, ken er meerdere uit USA) maar dat heeft dan weer meer met offline privacy te maken ('leven zonder Hikvision?' :P). Het zwaartepunt van soft- en hardware afnemen uit VS is afhankelijkheid VS, security gerelateerde issue ('is de VS nog wel een democratische rechtsstaat'?) waardoor datalek of hacking zonder juridische consequenties op de loer liggen. Hoewel het voor een ieder persoonlijk is. Bijvoorbeeld, Amerika-haters zijn ook welkom, al ben ik er zelf geen.

Ik zie dan liever dat in een apart topic, met een andere scope (wat dacht je van duurzaamheid i.p.v. fast fashion). Ook de tweedehands markt (ik noemde al een voorbeeld) is hierbij het overwegen waard. Daarom noem ik deze nog even expliciet.

Momenteel denk ik dat meest interessante is verbreding van data. Verschil tussen waar zit HQ vs. waar zit de financiering of devs. Moet je noemen waar de moedermaatschappij zit, of gaat het juist om de dochter zelf (Kobo vs. Rakuten bijv).

Ten tweede, het is mij een doorn in het oog dat alle data niet in een open bestandsformaat staat dat makkelijk is te parsen. Ik heb een hekel aan JSON lezen, maar je moet het ook niet willen lezen. Daarom kun je het eenvoudig converten. Dus JSON of CSV in, UBB (GoT-React specific) out.

En natuurlijk backlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Ik weet het alweer. Het abonnement voor o.a. opslag en synchronisatie draait in Google Cloud.
Relevant, maar dat is gereversed. De devices zijn ook enorm open, net als Kobo. Er zijn ook al sinds jaar en dag hordes die de boel zelf syncen. Iets als syncthing draait er gewoon op.

Wat betreft Kobo, ik kan geen bron vinden dat het op Android gebaseerd is. Ik heb dat ooit opgevangen op deze website toen KRACK relevant was. Toen kon je namelijk heel eenvoudig zien welke bedrijven zoal security serieus nemen, en wie niet. Kobo is eenvoudig te jailbreaken, we hebben er samen twee, dus misschien moet ik gewoon even rondkijken.

Hoewel de rM2 review device op T.net door mij was aangeleverd, was deze een cadeau. Is dus niet meer in mijn bezit. Ik ga er ook niet aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Jerie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Uiteindelijk komt verreweg de meeste kleding uit ofwel China, ofwel andere lagelonenlanden aldaar zoals Vietnam, Bangladesh, India.
Maar als de bedrijven die het daar laten maken Europees zijn kan het ook weer naar Europa worden gehaald als de markt (of wetgeving) daar om vraagt. Een niet Europees bedrijf zal het niet zo gauw naar Europa brengen. En er zijn genoeg Europese merken die nu al in Europa produceren (veelal Portugal, Roemenie en Turkije). Als we alleen nog die merken gaan kopen zullen anderen vanzelf volgen als we die niet meer kopen. Maar ik vrees dat zoiets een theoretische mogelijkheid is. De meeste mensen zullen het prijskaartje belangrijker vinden, of het kan ze gewoon helemaal niets schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:35
Wat een fijn topic. Ik zit volledig in het Apple ecosysteem met m'n gezin van 4. Naar aanleiding van de (geo)politieke ontwikkelingen van de afgelopen weken was ik mezelf ook aan het oriënteren.

De eerste stappen die ik genomen heb is dat ik mijn wachtwoorden vanuit iOS naar Proton Pass heb overgeheveld en mijn foto's en videos vanuit iCloud naar Jottacloud heb overgezet (is nog bezig). Ik weet niet of andere dat ook zo hebben ervaren maar toen de wachtwoorden op het Europese vasteland waren aanbeland gaf dit mij een soort van geluksmomentje (heel eventjes maar ;) )

Ik heb een betaald abonnement op iCloud die ik, zodra alles is overgezet, ga stopzetten. Het geld gaat nu naar Proton en Jottacloud. Dit maakt het samen iets duurder maar dat heb ik er wel voor over. We kunnen praten zolang als nodig maar je moet tenslotte toch ook echt stappen zetten. De eerste stappen heb ik nu dus gezet. Nu zal ik deze overstap rustig moeten brengen bij de rest van het gezin. Ik weet dat dochterlief een abonnement(je) heeft bij Google voor haar foto's. Die zal ik ook rustig gaan bewegen naar Jottacloud.

Ik besef me nu ook dat als ik uit het Apple/Google systeem ben qua hardware ook andere keuze's kan maken en niet perse een Apple device hoef te hebben.

Waarom wordt dit topic eigenlijk niet gepind naar boven. Het verdient mijn inziens meer aandacht. Ga zo door d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Crawl NL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:39:
Wat een fijn topic. Ik zit volledig in het Apple ecosysteem met m'n gezin van 4. Naar aanleiding van de (geo)politieke ontwikkelingen van de afgelopen weken was ik mezelf ook aan het oriënteren.

De eerste stappen die ik genomen heb is dat ik mijn wachtwoorden vanuit iOS naar Proton Pass heb overgeheveld en mijn foto's en videos vanuit iCloud naar Jottacloud heb overgezet (is nog bezig). Ik weet niet of andere dat ook zo hebben ervaren maar toen de wachtwoorden op het Europese vasteland waren aanbeland gaf dit mij een soort van geluksmomentje (heel eventjes maar ;) )

Ik heb een betaald abonnement op iCloud die ik, zodra alles is overgezet, ga stopzetten. Het geld gaat nu naar Proton en Jottacloud. Dit maakt het samen iets duurder maar dat heb ik er wel voor over. We kunnen praten zolang als nodig maar je moet tenslotte toch ook echt stappen zetten. De eerste stappen heb ik nu dus gezet. Nu zal ik deze overstap rustig moeten brengen bij de rest van het gezin. Ik weet dat dochterlief een abonnement(je) heeft bij Google voor haar foto's. Die zal ik ook rustig gaan bewegen naar Jottacloud.

Ik besef me nu ook dat als ik uit het Apple/Google systeem ben qua hardware ook andere keuze's kan maken en niet perse een Apple device hoef te hebben.

Waarom wordt dit topic eigenlijk niet gepind naar boven. Het verdient mijn inziens meer aandacht. Ga zo door d:)b
Bedankt voor het delen van je verhaal en actie naar verandering. Motiverende woorden!

Ik herken dat geluksmomentje zeker. Wetende dat je betaald voor een product en dat jij niet het product bent voelt goed. Daarnaast onlangs weer aan het digitaal opruimen geweest en accounts opgezegd/verwijderd waardoor dat ook weer wat lichter en beter voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Heeft iemand misschien ervaring met Ente https://ente.io/? Ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak.

Edit is een cloudopslag voor foto’s ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelGo op 22-02-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peer_76
Zo te zien gaat investeren in de eigen Europese markt ook iets beter. Mogelijk een tip voor de investerende Tweaker?
https://www.nrc.nl/nieuws...e-trump-tijdperk-a4884007

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:07
Peer_76 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:53:
Zo te zien gaat investeren in de eigen Europese markt ook iets beter. Mogelijk een tip voor de investerende Tweaker?
https://www.nrc.nl/nieuws...e-trump-tijdperk-a4884007
Ik ben reeds begonnen mijn wereld index aandelen te verkopen (~74% USA), en te herinvesteren in gespreide Europese fondsen.

Daarnaast:
- Prime opgezegd
- Disney plus opgezegd
- logins via Facebook ga ik unlinken en account verwijderen
- alternatief zoeken voor hotmail en Gmail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
Pazienza schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:01:

- alternatief zoeken voor hotmail en Gmail
Proton is een mooie optie. Wat ook kan is een eigen domeinnaam registreren bij een webhoster met een datacenter in Nederland of elders in de EU en een domeinnaamgebonden email adres aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:41:
Ik ben van mening dat de afweging tussen een klein Amerikaans bedrijf versus een grote multinational die toevallig in Nederland of Verenigd Koninkrijk zit aan de lezer is. Jullie lezers moeten keuzes maken, en de start post probeert een gids te zijn, maar geen bijbel.
Het is ook niet allemaal zwart-wit. Niet elk Amerikaans bedrijf is "evil" en niet elk Europees bedrijf is brandschoon. Genoeg Europese multinationals die ook klakkeloos doen wat dictators van hen vragen, maakt niet uit wat. Alles voor de winst.

Ik benader dit hetzelfde als de omgang met het klimaat. Tenzij je als een kluizenaar wilt leven kun je niet alles 100% goed doen. Je kunt wel bewuste keuzes maken en er is sowieso wel een boel laaghangend fruit. Maar Amazon, en dan met name de grote baas, lijkt me net iets meer "evil" dan Disney of Apple. Je zou daar bij de keuze van een streamingdienst rekening mee kunnen houden.

En laten we ook niet vergeten dat de gemiddelde burger niet zo snel van Android of Ios gaat (of kan) afstappen. Het belangrijkste lijkt me het om diensten en producten te negeren waar je ook een grote groep mensen in mee kan nemen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het afkicken van WhatsApp. Daar kun je je omgeving mee helpen door bijvoorbeeld Signal te promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Even terug naar de concrete alternatieven. Is hier al gesproken over PayPal? Gezien de eigenaar en de voormalige eigenaar lijkt me dat een voorbeeld van een uitermate dubieus bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:22
Peer_76 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Proton is een mooie optie. Wat ook kan is een eigen domeinnaam registreren bij een webhoster met een datacenter in Nederland of elders in de EU en een domeinnaamgebonden email adres aanmaken.
Heb je tips qua webhoster? (Of is dat al aan bod gekomen en heb ik het gemist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-06 18:13
Tresorit gebruikt Microsoft Azure servers voor data opslag.

Waarom zou een Zwitsers bedrijf geen gebruik maken van een Zwitserse cloud zoals Exoscale, die ook in het lijstje past onder cloud services.
https://www.exoscale.com

Begrijp ik het goed dat Tresorit bestanden zou kunnen versturen naar bijvoorbeeld de VS?

"Personal data stored in Tresorit may be transferred outside the place of establishment of the data controller to countries of the European Union or to countries outside the European Union."

https://support.tresorit....61159-GDPR-and-encryption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dit is een marathon en geen sprint, dus mijn Android telefoon blijft voorlopig nog.

Nu ben ik wel op zoek naar een ander keyboard. Gebruik nu Gboard, en heb in het verleden wat alternatieven vanaf F-droid geprobeerd (weet niet meer welke), maar was toch niet helemaal tevreden. Weten jullie raad?

Eisen:
- Multi language
- Ondersteuning voor swipe en tikken
- Automatisch wisselen tussen talen en invoermethode

Wens:
Liefst ook een fatsoenlijke voice ondersteuning.

Mag geld kosten (zodat ik niet betaal met mijn privacy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
OCTiMod schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:10:
Tresorit gebruikt Microsoft Azure servers voor data opslag.

Waarom zou een Zwitsers bedrijf geen gebruik maken van een Zwitserse cloud zoals Exoscale, die ook in het lijstje past onder cloud services.
https://www.exoscale.com

Begrijp ik het goed dat Tresorit bestanden zou kunnen versturen naar bijvoorbeeld de VS?

"Personal data stored in Tresorit may be transferred outside the place of establishment of the data controller to countries of the European Union or to countries outside the European Union."

https://support.tresorit....61159-GDPR-and-encryption
Tresorit uit het lijstje gewieberd. Exoscale erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MarcelGo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:10:
Heeft iemand misschien ervaring met Ente https://ente.io/? Ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak.

Edit is een cloudopslag voor foto’s ;)
Amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Categorie tablets toegevoegd met als eerste entry: ReMarkable.
Nu is dat wel een heel ander beestje dan een iPad. Maar voor nu (en bij gebrek aan opties) groepeer ik het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ashundi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:30:
Voor design krita.org? Stichting is in Nederland en verder geheel internationaal ontwikkeld.
Krita en Gimp toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Oeps, hoe kan ik hier nou overheen gekeken hebben…komt vast omdat ik 2 draadjes volg, een over privacy en deze…sorry 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Skyaero schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:39:

• Nieuwe categorie toegevoegd: Online betalen.
  • Runbox is hier reeds besproken. TLDR: bal ligt bij @Jerie om daar wel/niet iets mee te doen. Ik ben er geen fan van.
  • DNS is niet iets waar ik kennis van heb, dus laat ik liggen voor @Jerie of iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MarcelGo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Oeps, hoe kan ik hier nou overheen gekeken hebben…komt vast omdat ik 2 draadjes volg, een over privacy en deze…sorry 8)7
No problem! Ik heb de site al eens eerder bekeken en ziet er qua branding en product leuk uit. Alleen jammer dat het hoofdkantoor in de VS staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ente is Amerikaans maar een kleine speler (dus beter dan FAMAG). Het is FOSS, met mogelijkheid self-host. Geen idee waar het zou horen in welke categorie. Ze doen zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
bulle bas schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:11:
[...]
Toegevoegd.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.