TheZeroorez schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:45:
Wat ik nog niet in TS terugzie, maar waar je wel een boel kunt winnen (ik voel me er fijner onder), is kleding. Echt veel grote merken komen uit de VS. Een paar merken die ik de laatste tijd heb gekocht om VS aankopen te beperken hieronder. Het is zeker geennuitputtende lijst, en ook nog absoluut innde minderheid in mijn garderobe:
- Jeans: Nudie Jeans (Zweden)
- Outdoor: Didriksons (Zweden), Nomad (NL), Ayocucho (ook NL geloof ik)
- Sneakers: Asics (Japan), Adidas (Duitsland)
- Sokken en sloffen: Giesswein (Oostenrijk), Falke (Duitsland)
- Leren riem: Lokale leerbewerker, schoenmaker, of via Etsy/Vinted
- Casual boots: Meermin (Spanje)
- Kleding algemeen: Matinique (Denemarken)
Edit: en een andere aanvullende categorie is audio. Al koop je daar vrij gemakkelijk buiten de VS, als je het dichter bij huis zoekt: Dali (Denemarken), Argon (Denemarken), NAD (Canada, in dit tempo misschien ook snel EU)
Schoenen: Floris van Bommel (NL)
https://nl.florisvanbomme...-van-bommel/about-us.html
Schoenen: Clarks (UK)
Wikipedia: Clarks (shoe retailer) al lijkt het tegenwoordig van Hong Kong VC te zijn (= onder de streep China)
offtopic:
Als je een fijn model hebt gevonden dat lekker zit, kun je dezelfde maat in goede staat op Vinted kopen. Eventueel zolen laten repareren bij schoenmaker aangesloten bij het schoenmakersgilde. Duurzaam en goedkoop.
Broeken: Gardeur (DE), gemaakt in Tunesië
https://gardeur.com/nl/gardeur/over-ons/
Uiteindelijk komt verreweg de meeste kleding uit ofwel China, ofwel andere lagelonenlanden aldaar zoals Vietnam, Bangladesh, India.
Ben er nog niet uit of witgoed, kleding, e.a. non-IT zaken aan FP toe moeten voegen. Qua kleding neig ik naar
nee. Immers, kleding is doorgaans geen soft- of hardware. Er is LED kleding, tja. Kleding
om AI om de tuin te leiden (voorbeeld uit UK, ken er meerdere uit USA) maar dat heeft dan weer meer met
offline privacy te maken ('leven zonder Hikvision?'

). Het zwaartepunt van soft- en hardware afnemen uit VS is afhankelijkheid VS, security gerelateerde issue ('is de VS nog wel een democratische rechtsstaat'?) waardoor datalek of hacking
zonder juridische consequenties op de loer liggen. Hoewel het voor een ieder persoonlijk is. Bijvoorbeeld, Amerika-haters zijn ook welkom, al ben ik er zelf geen.
Ik zie dan liever dat in een apart topic, met een andere scope (wat dacht je van duurzaamheid i.p.v. fast fashion). Ook de tweedehands markt (ik noemde al een voorbeeld) is hierbij het overwegen waard. Daarom noem ik deze nog even expliciet.
Momenteel denk ik dat meest interessante is verbreding van data. Verschil tussen waar zit HQ vs. waar zit de financiering of devs. Moet je noemen waar de moedermaatschappij zit, of gaat het juist om de dochter zelf (Kobo vs. Rakuten bijv).
Ten tweede, het is mij een doorn in het oog dat alle data niet in een open bestandsformaat staat dat makkelijk is te parsen. Ik heb een hekel aan JSON lezen, maar je moet het ook niet willen lezen. Daarom kun je het eenvoudig converten. Dus JSON of CSV in, UBB (GoT-React specific) out.
En natuurlijk backlog.