Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die moet dus op de lijst met "betrouwbaar-tenzij-china-binnenvalt"?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Mee eens, nog niet aan toegekomen. Waar categoriseer je die dan onder? Cloudopslag omdat het een alternatief is? Dan als opmerking dat het lokaal self-hosted / lokaal is, of misschien een subgedeelte binnen cloudopslag waarin dat soort alternatieven belicht worden.
Ik zou het zelf-hosting noemen. De alternatieven nu zijn allen nog steeds gehost door derden, weliswaar nu buiten VS.

Een aardige index is ook selfh.st

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Topicstarter
Stukfruit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:41:
Die moet dus op de lijst met "betrouwbaar-totdat-china-binnenvalt"?
FTFY!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brent schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik zou het zelf-hosting noemen. De alternatieven nu zijn allen nog steeds gehost door derden, weliswaar nu buiten VS.

Ja maar dat moet dan wel een subcategorie worden. Anders wordt het onoverzichtelijk. Zo'n tabel is niet erg flexibel ;-). Die site ken ik ja. Leuk klusje om over te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Taiga en z'n next-gen opvolger Tenzu staat er niet eens in :P
Vervanger voor zoiets als Trello (hoewel dat Australisch is). In eerste instantie van de mensen achter Penpot.

Maar ik denk dat de scope niet te breed moet worden? Als het om self-hosting e.d. gaat dan zijn het al snel geen simpele alternatieven voor de diensten meer die in dit topic ontweken worden.

Zelfs voor ons als Tweakers die zoiets doorgaans in een paar minuten kunnen opzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 04-02-2025 11:52 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
djmuggs schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:21:
Warrom niet gewoon SUSE als linux distro ipv die amerikaanse distro's?
Verder dan oom Rancher/K3S als container platform?
Is SUSE S.A. nou Duits of Luxemburgs?

https://en.wikipedia.org/wiki/SUSE_S.A.

Kubernetes is van Google maar net als Fuchsia volledig FOSS. Dit i.t.t. Android.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Als je doorklikt lees je dat het hoofdkantoor sinds 2021 in Luxemburg zit :Y
Early in 2021 sources indicated that SUSE was preparing for an IPO before summer with a projected value of 7-8 billion euros.

An official ITF (Intent to Float) statement was then released on April 26, 2021. On May 19, 2021, SUSE went public at Frankfurt Stock Exchange at an original issue price of 30 euros, with EQT AB retaining 75.7 percent.

The headquarters of the newly formed SUSE S.A. was set to Luxembourg. Nürnberg remained the largest software development office though.
En:
Kubernetes is van Google maar net als Fuchsia volledig FOSS. Dit i.t.t. Android.
CNCF zit in San Francisco, maar dit zijn basisframeworks en gereedschappen waarmee je niet vast zit aan waar data wordt opgeslagen en lock-ins van gebruikers.

Anders zou je ook geen React kunnen gebruiken omdat het van Meta is.

Het Not Invented Here-Syndroom zouden de meeste pro's achter zich gelaten moeten hebben :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Als je doorklikt lees je dat het hoofdkantoor sinds 2021 in Luxemburg zit :Y
Tja, maar de aandelen zitten op DAX, en de devs zitten nog steeds in Duitsland (Neurenberg).
CNCF zit in San Francisco, maar dit zijn basisframeworks en gereedschappen waarmee je niet vast zit aan waar data wordt opgeslagen en lock-ins van gebruikers.

Anders zou je ook geen React kunnen gebruiken omdat het van Meta is.

Het Not Invented -Syndroom zouden de meeste pro's achter zich gelaten moeten hebben :)
Vandaar dat ik wat AI toe heb gevoegd, inclusief modellen die je local kunt draaien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Tja, maar de aandelen zitten op DAX, en de devs zitten nog steeds in Duitsland (Neurenberg).
Veel grote partijen huren devs uit Azië en Oost-Europa in. Dat maakt de partijen in kwestie niet Aziatisch of Oost-Europees, toch?
Vandaar dat ik wat AI toe heb gevoegd, inclusief modellen die je local kunt draaien.
Maar net zoals Komoot geen alternatief is voor Google Maps, zijn Mistral, DeepSeek R1 en LLaMa geen alternatieven voor ChatGPT en Gemini. Die zou je tegenover GPT-x (het model) moeten neerzetten.

Als je een lijst met de echte alternatieven voor eindgebruikers wil hebben dan zou je bijvoorbeeld Open Web UI kunnen neerzetten.

Zelfde geldt voor bv. Whisper. Dat is geen tool voor eindgebruikers maar voor devs en het origineel van OpenAI is al te gebruiken zonder afhankelijk te zijn van hen. Daar is geen port voor nodig.

Die scheiding tussen software voor ontwikkelaars en software voor eindgebruikers zou ik wel aanhouden. Anders eindig je met een lijst die veel langer dan nodig is :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:21
NUNAV is een navigatie app voor in de auto en komt uit Duitsland.
Wo werden die Daten von NUNAV gespeichert?

Unsere Vision ist es, den Verkehr besser zu machen. Dazu nutzen wir Positionsdaten unserer NUNAV Navigation Apps, aber ohne Nutzeridentifikation und vollkommen anonymisiert. Wir erheben nur Bewegungsdaten und haben kein Interesse an personenbezogenen Daten für kommerzielle Zwecke. Die Daten werden in einem EU-Datencenter verarbeitet und verfallen anschließend.
Gebruikt OSM.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
djmuggs schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:21:
Warrom niet gewoon SUSE als linux distro ipv die amerikaanse distro's?
Verder dan oom Rancher/K3S als container platform?
Er zijn ook meerdere Europese K8S leveranciers:
- Canonical (UK)
- Welkin (Zweden)
- Ericsson (Zweden)
- Constellation (Duitsland)
- Kubermatic (Duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In Noorwegen zit nog https://runbox.com/.
Een e-mail dienst.

Ze beschermen je privacy en ze zijn groen/duurzaam.

Ooit een keer gevonden toen ik zocht naar Gmail alternatieven.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mystic_Jack schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:12:
In Noorwegen zit nog https://runbox.com/.
Een e-mail dienst.

Ze beschermen je privacy en ze zijn groen/duurzaam.

Ooit een keer gevonden toen ik zocht naar Gmail alternatieven.
Ja die had ik al gezien via https://european-alternatives.eu/. Maar niet in de lijst gezet omdat het behoorlijk outdated overkomt. Scoort bij mij een onvoldoende op diverse criteria als ik op zoek zou zijn naar een e-maildienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Waarom zou het iets uit maken hoe iets er uit ziet? Als het goed is, is het goed.

"Outdated" in email is sowieso een waardeloos criterium. Email is gewoon oud en er is weinig aan veranderd de laatste 20 jaar. Er zijn zelfs nog hele volksstammen die een karaktergeörienteerde interface gebruiken onder Linux.

GUI updates zeggen hoegenaamd niets over de inhoudelijke werking. Er is bij sommige producten zoals Thunderbird achteruitgang te bespeuren met "moderne" interfaces in herschreven client-servercommunicatie.

Security wordt ook niet beter bij bloated software die is ontwikkeld volgens zogenaamde moderne protocollen en niet getest wordt door deskundigen. Rust is geen wondermiddel tegen introductie van kwetsbaarheden in overmatige libraries. De KISS regel wordt tegenwoordig achteloos overschreden en moderne ontwikkelmethoden levert KUT software op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:47:
Waarom zou het iets uit maken hoe iets er uit ziet? Als het goed is, is het goed.

"Outdated" in email is sowieso een waardeloos criterium. Email is gewoon oud en er is weinig aan veranderd de laatste 20 jaar. Er zijn zelfs nog hele volksstammen die een karaktergeörienteerde interface gebruiken onder Linux.

GUI updates zeggen hoegenaamd niets over de inhoudelijke werking. Er is bij sommige producten zoals Thunderbird achteruitgang te bespeuren met "moderne" interfaces in herschreven client-servercommunicatie.

Security wordt ook niet beter bij bloated software die is ontwikkeld volgens zogenaamde moderne protocollen en niet getest wordt door deskundigen. Rust is geen wondermiddel tegen introductie van kwetsbaarheden in overmatige libraries. De KISS regel wordt tegenwoordig achteloos overschreden en moderne ontwikkelmethoden levert KUT software op.
Je kunt hier een rant gaan houden over mijn beknopte conclusie of je kunt vragen waarom ik dat dan vind. Dat wil ik namelijk gerust toelichten en dat kan ik ook. Heb je zelf al naar die site gekeken en getoetst aan de criteria van de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het lijkt me vrij duidelijk dat het mij gaat over het aanduiden van een (email)product als outdated. Er is zelden sprake van werkelijk verlopen software. Als in: geen TLS 1.2/1.3 ondersteuning. Dat is zo'n beetje de enige onmisbare wijziging geweest in de laatste 20 jaar in email. En daar is hier geen sprake van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Ik zie dat Sailfish OS wel bij de Smartphone OS staat, maar misschien kan de telefoon van Jolla (waar het standaard op draait) ook bij de smartphonefabrikanten worden gezet?

Wat betreft Smartphone OS is LineageOS for MicroG misschien ook een toevoeging? Dit is van een Duitse ontwikkelaar en hierbij zit MicroG (als vervanging van de Play Services) al ingebakken in LineageOS, in plaats van dat je dit zelf moet doen d.m.v. signature spoofing. Het is voor best veel telefoons beschikbaar.

Ik gebruik het zelf en loop tegen weinig zaken aan - soms is het ook te verhelpen met Magisk. Ik weet dat de McDonald's app en Google Pay niet werken (maar die laatste gebruik je toch niet als je met privacy bezig bent), en in mijn ervaring apps die gebruikmaken van Google Maps (Strava, Pokemon Go).

[ Voor 5% gewijzigd door Piggen op 05-02-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:14:
Het lijkt me vrij duidelijk dat het mij gaat over het aanduiden van een (email)product als outdated. Er is zelden sprake van werkelijk verlopen software. Als in: geen TLS 1.2/1.3 ondersteuning. Dat is zo'n beetje de enige onmisbare wijziging geweest in de laatste 20 jaar in email. En daar is hier geen sprake van.
Je ontwijkt mijn vraag. Heb je de site getoetst aan de criteria van de openingspost. Ik zal het nog wat duidelijker vragen: is de website gebruikersvriendelijk en wekt het vertrouwen om als big tech alternatief te kunnen beschouwen? Of stel mij de vraag waarom ik dat vind (maar antwoord daarnaast ook op mijn vragen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Piggen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:20:
Ik zie dat Sailfish OS wel bij de Smartphone OS staat, maar misschien kan de telefoon van Jolla (waar het standaard op draait) ook bij de smartphonefabrikanten worden gezet?

Wat betreft Smartphone OS is MicroG for LineageOS misschien ook een toevoeging? Dit is van een Duitse ontwikkelaar en hierbij zit MicroG (als vervanging van de Play Services) al ingebakken in LineageOS, in plaats van dat je dit zelf moet doen d.m.v. signature spoofing. Het is voor best veel telefoons beschikbaar.

Ik gebruik het zelf en loop tegen weinig zaken aan - soms is het ook te verhelpen met Magisk. Ik weet dat de McDonald's app en Google Pay niet werken, en in mijn ervaring apps die gebruikmaken van Google Maps (Strava, Pokemon Go).
Lijkt mij een prima aanvulling. Jolla sowieso. LineageOS for MicroG denk ik ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:22:
[...]

Je ontwijkt mijn vraag. Heb je de site getoetst aan de criteria van de openingspost. Ik zal het nog wat duidelijker vragen: is de website gebruikersvriendelijk en wekt het vertrouwen om als big tech alternatief te kunnen beschouwen? Of stel mij de vraag waarom ik dat vind (maar antwoord daarnaast ook op mijn vragen).
Uitgaande dat ik jou niet ga overtuigen, omdat je er met een gestrekt been in lijkt blijven te staan. Voor de volgers van dit topic enkele argumenten waarom ik deze keuze maak.
  • Pagina's duren meerdere seconden om te laden
  • In de tekst staan links naar pagina's die zijn verwijderd
  • Prijstabellen zijn afbeeldingen in plaats van tekst/code
  • Interface en hiërarchie van de website komen uit 1999; niet gebruikersvriendelijk
  • Een roadmap uit 2019 zonder updates
  • Issues waar niet op gereageerd wordt
Ongetwijfeld kan ik meer vinden om op te noemen. Als je dat combineert met de criteria dat het een alternatief moet kunnen zijn voor big tech; dus onder andere veilig, gebruikersvriendelijk, snel, vertrouwd en modern. Dan vind ik dat Runbox op te veel punten onvoldoende scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:22:
[...]

Je ontwijkt mijn bezwaar tegen het gebruik van "omdat het behoorlijk outdated overkomt" pseudo-argument zonder onderbouwing in een beoordeling. "outdated overkomen" wordt in de TS niet genoemd. Als dat zo was, zou ik daar wel op reageren.

De rest maakt geen deel uit van mijn commentaar. Het gaat dus niet over andere argumenten, noch over de conclusie.

De server en scripts van de genoemde verkoopsite kunnen worden geupdate en dat is aanbevelenswaardig. De website is duidelijk niet uit 1999. Copyright gaat niet noodzakelijk om de vorm, de inhoud is ook beschermd. De cms is de laatste versie van een paar maanden geleden. CSP is aanwezig, dat is een zeldzame securitymaatregel. Implementeren is moeilijk.

Maar het gaat uiteraard om het mailproduct. TLS 1.2 en 1.3 worden ondersteund op de mail servers. DNSSEC/DANE wordt ondersteund voor het eigen domein. Er zijn nog wel infrastructurele verbeteringen mogelijk. Aangezien veel grotere Amerikaanse concurrenten ook verbeterd kunnen worden of dat pas recent zijn, is dat niet onderscheidend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dit topic is pas net een paar dagen in de lucht, heeft logischerwijs veel traffic en interesse, heeft ook inmiddels high prio bij sommigen (wat stress kan veroorzaken), en we zullen consensus moeten bereiken over heel wat zaken. Daar is een gezonde discussie voor nodig. Laten we vriendelijk blijven, en naar elkaar luisteren. Daarmee komen we samen verder :) we hebben voldoende raakvlakken met elkaar, en er is ook -hetzij met geduld- voldoende ruimte voor uitbreiding.

Wat betreft de specifieke casus Runbox hebben jullie allebei goede punten. Even mijn kijk op de situatie, in vogelvlucht.

Email staat nagenoeg stil, JMAP lijkt me de grootste innovatie afgelopen 10 jaar, en eigenlijk enkel Fastmail (AU/FVEY) ondersteunt dat. Aspecten als privacy en beveiliging zijn lapmiddelen bovenop de stack. De vraag wordt m.i. dan al gauw: moet je OpenPGP.js wel willen. Ik persoonlijk niet. Want voor mij is web-only een dealbreaker. Omdat je iedere keer custom code draait, en geen eigen client met open standaarden is voor mij een no-go.

Aan de andere kant afgelopen 20 jaar is er wel degelijk e.e.a. veranderd (en dat zeg ik als voormalig self-hoster van email stack). SPF, DMARC, DKIM, standaard alles versleuteld over TLSv1.2 of hoger (geen downgrade attack), we hebben er compleet nieuwe input devices bij gekregen (capacitive touchscreen; iOS en Android als marktleiders (beide van FAMAG)), de federation spoeling is inmiddels dun, en m.i. gaat FAMAG inmiddels helaas een kant op waarbij zij aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan (makkelijk om ze te blamen; of we dat zelf beter of minimaal goed hadden gedaan in huidige situatie en met zoveel macht, is koffiedik kijken). Je ziet dat ook bij hosting providers, telco's, enz. De markt consolideert, merken worden gemerged, daarbij raakt ook macht gecentraliseerd. Daarnaast is er ongelooflijk veel tracking in email, en HTML mail is tegenwoordig (tot mijn grote ergernis :X) de standaard.

Wat me bij Runbox direct opviel is dat ze met hydropower marketen. Dat doen de Noren goed, zie Wikipedia: Renewable energy in Norway maar dat is niet iets dat wij hier kunnen. Wij zullen het van andere duurzame oplossingen moeten hebben. Momenteel is dit nog niet een pluspunt dat we noemen. Daarnaast, de landing page lijkt nauwelijks responsive. Het werkt niet fijn op portrait mode. Op een desktop kun je dat testen door je monitor verticaal te zetten. Of middels bijvoorbeeld Waydroid even te draaien. De onboarding werkt niet goed op mijn Android device, vooral niet in portrait mode. Men heeft geen rekening gehouden met portrait mode touchscreen, terwijl dat in 2025 een populaire standaard is. Kijk als het nu 2010 was zou ik zeggen OK ze lopen wat dit betreft een beetje achter. Als bedrijf zijnde moeten m.i. je landing page en onboarding prioriteit hebben in je werving naar nieuwe klanten. Overigens heeft AirVPN dit ook niet op orde.

Zou ik Runbox dan niet noemen? Ik heb een pro-bias naar renewable maar hun landing en on-boarding zijn m.i. benedenmaats. Toch zou ik ze wel, doch daardoor met enige tegenzin, benoemen. De lezer kan de discussie over de dienst teruglezen alhier, en kan bovendien zelf de landing en onboarding ervaren, inclusief 7 dagen trial. Wij bieden met de startpost een tooling aan als hulpmiddel, maar er ligt ook eigen verantwoordelijkheid bij de lezer.

Uiteindelijk wil ik zaken als FOSS, OSHW, klimaat opnemen in tabellen. Momenteel ligt daar nog niet de prioriteit.

Mocht ik nog een aspect over het hoofd hebben gezien in deze specifieke casus dan hoor ik het graag. Momenteel is er nog zat backlog en (nog) niet (volledig) verwerkte feedback. Het gebrek aan een issue tracker hier maakt het er niet makkelijker op. NB: ik herlees vaak posts van zowel anderen en mezelf om nog eens tot (zelf)reflectie te komen.

Wat zou kunnen helpen is success/fail stories. Zoals ik gebruik al X jaar deze dienst en kwam dit en dit tegen, of ik ben net geswitched van deze dienst naar die en loop hier en hier tegenaan. Hier heb ik zelf ook nog een duit in het zakje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Jerie
Email staat nagenoeg stil, JMAP lijkt me de grootste innovatie afgelopen 10 jaar, en eigenlijk enkel Fastmail (AU/FVEY) ondersteunt dat. Aspecten als privacy en beveiliging zijn lapmiddelen bovenop de stack. De vraag wordt m.i. dan al gauw: moet je OpenPGP.js wel willen. Ik persoonlijk niet. Want voor mij is web-only een dealbreaker. Omdat je iedere keer custom code draait, en geen eigen client met open standaarden is voor mij een no-go.
Ik zal het hierna nog wel een keer noemen: ik ben geen voorstander van webinterfaces. Het is inherent gevaarlijk. Hier is dat nog meer van belang omdat het een zelfontwikkelde interface is. Al heeft het bedrijf wel een bug bounty program. Review.
Aan de andere kant afgelopen 20 jaar is er wel degelijk e.e.a. veranderd (en dat zeg ik als voormalig self-hoster van email stack). SPF, DMARC, DKIM, standaard alles versleuteld over TLSv1.2 of hoger (geen downgrade attack),
Die worden allemaal ondersteund, dus geen issue. SPF en DKIM zijn industry standard. DMARC is dat niet en dat zal het ook niet meer worden denk ik.

TSL 1.0/1.1 moet inderdaad niet meer worden ondersteund behalve voor communicatie met klanten als securitybedrijf of als mailhoster. Je zult niet veel klanten krijgen als die van een oude server willen overstappen naar een nieuwe als je de mail van deze klanten weigert aan te nemen.
Een NUL cipher moet worden geblokkeerd. Dat is standaard in TLS configs in gangbare OSS mail servers. Waar het misgaat is dat naar onversleutelde mail wordt teruggevallen. Dat moet je bij vaak mail servers actief configureren, de default is derhalve niet veilig.

Voor support moet je dus wel TLS 1.0/1.1 ondersteunen als provider. Het is niet anders. De standaard van Runbox voor klanten blijkt 1.2/1.3 only te zijn.
Daarnaast is er ongelooflijk veel tracking in email, en HTML mail is tegenwoordig (tot mijn grote ergernis :X) de standaard.
Remote content laden moet standaard uitstaan (niet gebruikelijk in desktop clients) en scripts moeten niet worden uitgevoerd (wel gebruikelijk). Gelijke content in text/html alternative MIME wordt vaak niet meer gedaan. Vaak is het HTML only.
Het werkt niet fijn op portrait mode. Op een desktop kun je dat testen door je monitor verticaal te zetten. Of middels bijvoorbeeld Waydroid even te draaien. De onboarding werkt niet goed op mijn Android device, vooral niet in portrait mode. Men heeft geen rekening gehouden met portrait mode touchscreen,
terwijl dat in 2025 een populaire standaard is. Kijk als het nu 2010 was zou ik zeggen OK ze lopen wat dit betreft een beetje achter.
Dit bedrijf is gestart in 2011 en dat is ook technisch te herleiden op de website. Je kan ook met een Chromium browser een mobiel format emuleren (F12, toggle device toolbar).
Als bedrijf zijnde moeten m.i. je landing page en onboarding prioriteit hebben in je werving naar nieuwe klanten. Overigens heeft AirVPN dit ook niet op orde.
Webmail gebruiken lijkt me niet de beste of veiligste manier tenzij (misschien) als je woont of je begeeft in vijandige omgevingen (bv. China). Dan wil je geen data op je burner phone. Het kost wel wat meer moeite voor een corporate beheerder om een client te installeren met de juiste configuratie, zeker bij BYOD diversiteit.

Een remote terminal kan van pas komen bij deze vijandige omgevingen.
Zou ik Runbox dan niet noemen? Ik heb een pro-bias naar renewable maar hun landing en on-boarding zijn m.i. benedenmaats. Toch zou ik ze wel, doch daardoor met enige tegenzin, benoemen. De lezer kan de discussie over de dienst teruglezen alhier, en kan bovendien zelf de landing en onboarding ervaren, inclusief 7 dagen trial.
Een trial doen lijkt mij een prima voor evaluatie.

Het punt dat ik maak is dat ik vind dat het niet moet gaan over uiterlijkheden tenzij het echt belemmerend is. Dat is mijn bezwaar tegen "outdated overkomen", wat vaak gaat over looks en persoonlijke voorkeuren in UI smaken. Dat is geen privacy kenmerk.

Het bedrijf zelf ken ik niet. Daar ging het mij niet om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 05:13:
Het punt dat ik maak is dat ik vind dat het niet moet gaan over uiterlijkheden tenzij het echt belemmerend is. Dat is mijn bezwaar tegen "outdated overkomen", wat vaak gaat over looks en persoonlijke voorkeuren in UI smaken. Dat is geen privacy kenmerk.
De titel van dit topic is momenteel "Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten".

Goede UX is daar tegenwoordig onderdeel van. Kwaliteit vs kwantiteit. Geen aandacht voor UX == (nog) geen gelijkwaardig alternatief.

Het soort discussie die je hier begint is exact dezelfde die ook op de werkvloer plaatsvindt zodra de techkenners aan het woord komen en featurecreep z'n intrede doet, hierbij vergetende dat de software in kwestie uiteindelijk bij een (technische én minder technisch begaafde) eindgebruiker zal liggen.

spoiler:
En vertrouw er maar op dat ik als ontwikkelaar enorm vaak aan de technische kant van die discussie heb gezeten :p

Maar als je ergens bij het doel (zie topictitel) wil aankomen dan zal je moeten meebewegen en concessies doen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Reden waarom ik hier trouwens enigszins fel op zit is omdat je anders naar zo'n situatie gaat zoals met de welbekende "awesome <software>"-lijstjes of de AlternativeTo-sites.

Zoek op die laatste bijvoorbeeld naar alternatieven voor Google Maps en je zal zien dat er vooral nutteloze of onvolledige (dus geen alternatief) zaken tussen staan. Zeker op pagina 2 en later: "als het een kaart heeft dan mag het!!1" :/

Die staan na een tijd bomvol zaken die totaal niet relevant zijn en lopen uit op de zoveelste lijst of site met software van mensen die hun eigen (commercieel of technisch laten we even achterwege) ding willen promoten.

[ Voor 38% gewijzigd door Stukfruit op 05-02-2025 06:21 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat maakt Brother eigenlijk anders dan Canon en Epson? (Of Kyocera, Ricoh, Oki…)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 05-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 02:10:
[...]

Je ontwijkt mijn bezwaar tegen het gebruik van "omdat het behoorlijk outdated overkomt" pseudo-argument zonder onderbouwing in een beoordeling. "outdated overkomen" wordt in de TS niet genoemd. Als dat zo was, zou ik daar wel op reageren.

De rest maakt geen deel uit van mijn commentaar. Het gaat dus niet over andere argumenten, noch over de conclusie.

De server en scripts van de genoemde verkoopsite kunnen worden geupdate en dat is aanbevelenswaardig. De website is duidelijk niet uit 1999. Copyright gaat niet noodzakelijk om de vorm, de inhoud is ook beschermd. De cms is de laatste versie van een paar maanden geleden. CSP is aanwezig, dat is een zeldzame securitymaatregel. Implementeren is moeilijk.

Maar het gaat uiteraard om het mailproduct. TLS 1.2 en 1.3 worden ondersteund op de mail servers. DNSSEC/DANE wordt ondersteund voor het eigen domein. Er zijn nog wel infrastructurele verbeteringen mogelijk. Aangezien veel grotere Amerikaanse concurrenten ook verbeterd kunnen worden of dat pas recent zijn, is dat niet onderscheidend.
Je kunt gefocust blijven op de technische kant, maar je zou ook een poging kunnen doen om het vanuit het perspectief van een nieuwe niet-technische gebruiker te bekijken.

Hier gaan we dus niet uitkomen. Ik blijf bij mijn standpunt dat dit niet gebruikersvriendelijk is of in de buurt komt met de alternatieven in de lijst. Jij blijft bij je standpunt om het vanuit een technisch perspectief te zien. Prima.

Mijn kanttekening hierbij is dat je (als je het vanuit de technische kant bekijkt) nog veel meer alternatieven kunt toevoegen zoals self-hosted oplossingen. En wat mij betreft, is deze lijst niet uitsluitend voor Tweakers en moet het ook niet zo zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

@Jerie is wat mij betreft leidend in dit topic en daar leg ik me dan bij neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:50:
Wat maakt Brother eigenlijk anders dan Canon en Epson? (Of Kyocera, Ricoh, Oki…)
Ik weet het niet, maar er is wel wat te zeggen over privacyaspecten van printers op basis van publieke bronnen.

Kleurenprinters gebruiken sinds de jaren '80 dots voor tracking doeleinden. Bedoeld voor de opsporing van valse geldbiljetten, bedreigers (beide Secret Service doelen), criminelen, terroristen, datalekkers en klokkenluiders. Het kan gebruikt worden om de locatie en identiteit van personen te bepalen op basis van unieke codes.

Zie
Printer tracking dots
EFF
Onderzoek Dresden
Quantum dots
Fotonische golflengteverschuiving
Counterfeit Deterrence System van centrale banken (voor gebruik in software zoals Photoshop)

EFF zegt dat er niet op vertrouwd kan worden dat laserprinters dergelijke technieken niet gebruiken.

Grotere professionele netwerkprinters hebben typisch interne tracking mogelijkheden, zoals gebruikergegevens en datadragers die prints opslaan en ze kunnen voorzien zijn van calling home functionaliteit. Dat kan ook in update/download software aanwezig zijn.

Printerfabrikanten verzamelen routinematig serienummers en persoonsgegevens voordat er toegang verkregen kan worden tot bijvoorbeeld firmware updates. *

Een analoog fotokopieerapparaat is een manier om tracking - tot op zekere hoogte - te voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:05:
Mee eens. Voorlopig genoeg om te verwerken. Mocht je wat kant en klare lijsten hebben deel vooral een link!
De initiële versie van mijn lijstje staat nu online: https://gitlab.com/cambionn-random/altlist

Nogmaals, dit is een persoonlijke aanbevelingen lijstje van mij, geen "universal truth" en komt niet 100% overeen met het doel van dit topic. Ik heb dit lijstje gemaakt puur zodat ik makkelijk kan linken ipv steeds lijstjes te posten op fora en andere plekken, niet dingen vergeet te noemen en zodat ik hem bij kan houden zodat het niet zo out-datet wordt na een tijdje terwijl de geschiedenis transparant blijft.

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 05-02-2025 18:57 . Reden: We hebben geen oxford-comma in het Nederlands :'( ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Cambionn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:
[...]
De initiële versie van mijn lijstje staat nu online: https://gitlab.com/cambionn-random/altlist

Nogmaals, dit is een persoonlijke aanbevelingen lijstje van mij, geen "universal truth" en komt niet 100% overeen met het doel van dit topic. Ik heb dit lijstje gemaakt puur zodat ik makkelijk kan linken ipv steeds lijstjes te posten op fora en andere plekken, niet dingen vergeet te noemen, en zodat ik hem bij kan houden zodat het niet zo out-datet wordt na een tijdje terwijl de geschiedenis transparant blijft.
Niet openbaar? Ik heb geen gitlab account, zal straks wel even kijken met een burner account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:28:
Niet openbaar? Ik heb geen gitlab account, zal straks wel even kijken met een burner account.
Oh dat is zeker niet de bedoeling. Bedankt voor de heads-up. Hij is nu wel public!

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Cambionn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Nogmaals, dit is een persoonlijke aanbevelingen lijstje van mij, geen "universal truth" en komt niet 100% overeen met het doel van dit topic. Ik heb dit lijstje gemaakt puur zodat ik makkelijk kan linken ipv steeds lijstjes te posten op fora en andere plekken, niet dingen vergeet te noemen en zodat ik hem bij kan houden zodat het niet zo out-datet wordt na een tijdje terwijl de geschiedenis transparant blijft.
Mooie lijst, met een boel suggesties die ik kan beamen.

Qua voice input kan ik FUTO (FOSS) aanraden; https://gitlab.futo.org/keyboard/voiceinput dit is ook paar maanden geleden besproken in een T.net podcast. Werkt in Obtanium of F-Droid.

Voor Nederlands en Engels werkt het voldoende.

Qua TTS in browser, https://addons.mozilla.org/en-US/android/addon/read-aloud/ (deze is FOSS en meerdere opties voor backend)

Deze twee kun je in bijv. een Firefox Mobile browser gebruiken i.c.m. Mistral (https://www.mistral.ai). Zo wilde mijn dochter vandaag leren over ongeluksgetallen in andere culturen. Dat kon Mistral prima in het Nederlands uitleggen, al was deze wel ondanks de parameter ELI5 veel te lang van stof voor een 6-jarige.

Op Windows desktop gebruik ik voor TTS voorloper van Amazon Polly (voor de overname). Die is proprietary, licentie was 40 EUR, is al iets van bijna tien jaar oud, werkt offline, en zeer goed (m.u.v. bijvoorbeeld (plaats/eigen)namen maar dat heeft iedere TTS engine).

macOS heeft tegenwoordig wat mij betreft TTS native die goed genoeg is, eigenlijk al jaren. Ook deze werkt offline, tijd lang op airgapped systeem gebruikt; geen probleem.

Op Linux gebruikte ik jaren (2005?) geleden Festival, helaas lage kwaliteit.

Voor STT gebruik ik whisper.cpp en hiermee kun je eenvoudig captcha's omzeilen. Zodanig, dat ik captcha's op de lange duur als onzinnig beschouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:50:
Oki was Amerikaans en is RIP gegaan tijdens pandemie.

Kyocera, Konica Minolta, Ricoh, Brother (eigenlijk schrijf je brother, en NVIDIA, maar ik heb geen zin in dergelijke merkenpoppenkast (XS4ALL :X)) zijn allen Japanse bedrijven.

Epson, Canon, HP, en Lexmark zijn Amerikaans. Ze doen aan planned obsolescence. Voorbeeld:

https://www.theverge.com/...n-ink-pad-right-to-repair

Daarnaast doen vziw al die US brands moeilijk over third party inkt. Doen ze d.m.v. DRM in chips. Krijg je kat en muis spelletjes. Onze Brother (inktjet) en die van mijn moeder (laser) doen daar niet moeilijk over. Die werken prima met third party cardridges.

Brother printers doen het prima op Linux en de gangbare OSen.

Nadeel is dat Brother wat duurder is. Maar bij die andere Amerikaanse merken zit de prijs hem in de peperdure inkt. Ik pas daarvoor. Plus planned obsolescence heb ik ook geen trek in. Je reinste milieuvervuiling.

Hoe die andere Japanse printers het doen weet ik niet. Ja, ik heb wel ervaring met één van die merken maar is onder embargo, dus details deel ik niet. Laat ik het zo zeggen: zulk spul valt onder IoT en moet (IMO) op apart VLAN.

Laat onverlet dat dat om één specifiek model ging. Hoe het in algemene zin bij dat bedrijf zit, weet ik niet. Dus wat mij betreft kunnen ze er allemaal bij.

Of Brother of de andere Japanse merken ook doen aan die unieke dots bij hoekje om leaks tegen te gaan, weet ik niet. Persoonlijk is dat voor mij geen punt van zorg. Het is 'makkelijk' tegen te gaan middels Tails plus OCR op airgapped systeem binnen ruimte met voldoende privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jerie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:14:

Epson, Canon, HP, en Lexmark zijn Amerikaans.

Canon en Epson (en Oki (en de rest)) zijn voor zover ik weet Japanse bedrijven. HP, Lexmark en Xerox zijn Amerikaans. Verder is van alles over allerlei printers van al die bedrijven en printers in het algemeen te zeggen, dat is zeker zo, daarom ontgaat mij waarom Brother groen zou zijn, als Epson of Canon dat niet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 06-02-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de categorieën wat verfijnd. Categorie: Content toegevoegd waar ook alle socials onder vallen.

Ik zoek eigenlijk een alternatief voor Reddit die ik nu gebruik om snel internationaal nieuws te scannen. Nu weet ik dat daar niet per se een alternatief voor is, dus daar zal ik in moeten veranderen door nieuws anders te consumeren. Wat zijn goede onafhankelijke nieuwssites die internationaal nieuws coveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:23:
Ik heb de categorieën wat verfijnd. Categorie: Content toegevoegd waar ook alle socials onder vallen.

Ik zoek eigenlijk een alternatief voor Reddit die ik nu gebruik om snel internationaal nieuws te scannen. Nu weet ik dat daar niet per se een alternatief voor is, dus daar zal ik in moeten veranderen door nieuws anders te consumeren. Wat zijn goede onafhankelijke nieuwssites die internationaal nieuws coveren?
Ik weet niet nieuwssites zelf, maar wat ik zelf doe (en ook een best veel gebruikte optie is) is de RSS feed van nieuwssites volgen via een Mastodon bot, dan wel het Mastodon account zelf voor de nieuwskanalen die daar op zitten. Gezien je zelf Reddit noemt wat ook een SNS is en geen nieuwsite aan zich, lijkt me dat een mogelijke optie?

Mogelijk dat er ook een vergelijkbaar idee is op Lemmy, zodat je het helemaal "zoals op Reddit" kan doen. Maar ik zit daar toch wel een stuk minder op zelf dus zou het niet zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:23:

Weliswaar uit 2023, maar zie: review: Weg bij Reddit? Alternatieven genoeg, maar niet één concurrent

Misschien staan daar ook non-US alternatieven tussen?

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 06-02-2025 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 15:54
Gezien de ontwikkelingen in de VS, ben ik warm voorstander van een europees M365 alternatief.

Voor de Office desktop apps zijn alternatieven beschikbaar. Waar m.i. nog flinke hiaten liggen, zijn de beheerkant (Intune alternatief), authenticatie (Entra ID) en de integratie van de verschillende componenten van de suite.
Ik denk dat dit juist voor bedrijven onmisbare zaken zijn, die een afscheid nemen van het M365 platform tot een mission impossible maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Cambionn schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik weet niet nieuwssites zelf, maar wat ik zelf doe (en ook een best veel gebruikte optie is) is de RSS feed van nieuwssites volgen via een Mastodon bot, dan wel het Mastodon account zelf voor de nieuwskanalen die daar op zitten. Gezien je zelf Reddit noemt wat ook een SNS is en geen nieuwsite aan zich, lijkt me dat een mogelijke optie?

Mogelijk dat er ook een vergelijkbaar idee is op Lemmy, zodat je het helemaal "zoals op Reddit" kan doen. Maar ik zit daar toch wel een stuk minder op zelf dus zou het niet zeker weten.
Ja, ik zat ook al richting RSS te kijken. Vergt even een omschakeling, maar denk dat dat de beste methode is. Ik in je lijst zoeken of daar toevallig een aanrader in staat... -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 06-02-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cranberry schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:22:
Gezien de ontwikkelingen in de VS, ben ik warm voorstander van een europees M365 alternatief.

Voor de Office desktop apps zijn alternatieven beschikbaar. Waar m.i. nog flinke hiaten liggen, zijn de beheerkant (Intune alternatief), authenticatie (Entra ID) en de integratie van de verschillende componenten van de suite.
Ik denk dat dit juist voor bedrijven onmisbare zaken zijn, die een afscheid nemen van het M365 platform tot een mission impossible maken.
Ik ben er niet in thuis, maar kan me voorstellen dat het misschien handig is om deze wel op te nemen in de lijst zodat je kunt zien dat er geen alternatief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik denk dat je daar nog eens de vraag moet stellen of de lijst voor eindgebruikers is die niets anders kunnen dan switchen naar een alternatief.

Als ontwikkelaar is het een kwestie van je vooronderzoek doen en passende componenten kiezen, zoals je voor alles moet doen wanneer je software schrijft. Ik vraag me af of dit daar wel het juiste topic / lijst voor is. Dan gaat de lijst namelijk enorm lang worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 06-02-2025 21:30 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Cranberry schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:22:

Office voor smartphone is er ook. Met Obtanium kun je Collabora Online installeren. Bovendien werkt die ook binnen Nextcloud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Mag ik nog een categorie voorstellen? Namelijk: Smarthome.

Tot nu toe kan ik het volgende vinden:

Netatmo > Frans
Philips Hue > Signify > Nederlands :)F
Nuki > Oostenrijk
Shelly > Bulgarije
Loqed > was Nederlands maar na faillissement overgenomen door Shelly
Tado > Duits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Alfisti schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
Mag ik nog een categorie voorstellen? Namelijk: Smarthome.

Tot nu toe kan ik het volgende vinden:

Netatmo > Frans
Philips Hue > Signify > Nederlands :)F
Nuki > Oostenrijk
Shelly > Bulgarije
Loqed > was Nederlands maar na faillissement overgenomen door Shelly
Tado > Duits
Prima toevoeging. Ik heb een paar onderdelen overgenomen uit de verdeling van Tweakers. Zal straks een begin maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piggen
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Misschien kan AVM (FRITZ!Box) er dan ook bij? Ze staan al bij de routers, maar ze hebben ook een assortimentje smart home.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nu een opzetje gemaakt. Daar waar ik (nog) geen Amerikaans equivalent van heb kunnen vinden, heb ik weggelaten (zoals schakelaars). Graag aanvullen en/of corrigeren waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nebula M31
  • Laatst online: 01:08

Nebula M31

prutser op microschaal

Als Office alternatief gebruik ik Softmaker (https://www.softmaker.com/nl/) Office suite. Draait ook goed op Ubuntu e.d. Komt uit Duitsland.

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nebula M31 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:37:
Als Office alternatief gebruik ik Softmaker (https://www.softmaker.com/nl/) Office suite. Draait ook goed op Ubuntu e.d. Komt uit Duitsland.
Eerste wat ik op de website zie: "De eerste office-suite met geïntegreerde ChatGPT". Dat ga je wel meer krijgen natuurlijk. In een iets andere hoek krijg je bij Logitech-software ook ChatGPT meegeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 07-02-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Eerste wat ik op de website zie: "De eerste office-suite met geïntegreerde ChatGPT". Dat ga je wel meer krijgen natuurlijk. In een iets andere hoek krijg je bij Logitech-software ook ChatGPT meegeleverd.
Ja, die vond ik ook wel jammer. Maar als het gaat om Europese initiatieven te ondersteunen, dan is het een optie. Weet ook niet of het uit te zetten is (ik heb nog een oudere versie draaien zonder dit).

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nebula M31 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Ja, die vond ik ook wel jammer. Maar als het gaat om Europese initiatieven te ondersteunen, dan is het een optie. Weet ook niet of het uit te zetten is (ik heb nog een oudere versie draaien zonder dit).
Ja, ik merk dat ik nu in conflict ben. Aan de ene kant heb je Europese initiatieven, aan de andere kant een reden waarom we daar voor kiezen, namelijk privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Stast dit standaard aan? Kun je dit uitzetten? Waar is de software op gebaseerd? Collabora is gebaseerd op LibreOffice (die op OpenOffice en die op StarOffice).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Stast dit standaard aan? Kun je dit uitzetten? Waar is de software op gebaseerd? Collabora is gebaseerd op LibreOffice (die op OpenOffice en die op StarOffice).
Via hun eigen forum:
This feature of ChatGPT is only available with SoftMaker Office NX Universal, and there is no option to disable or enable.

Actually, it's always disabled, as it's not an active component but available. Whenever you want to use it, you can click and use it.

There is however a large dialog box that you need to agree to before you can use it - no risk to running AI by accident.
De reguliere SoftMaker Office Professional 2024 (koop) lijkt geen chatgpt te bevatten. Office NX Universal is een jaar of maandabonnement. Op papier is het momenteel een alternatief, maar de route die ze in lijken te slaan zou ik persoonlijk afkeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Volgens hun website: SoftMaker Office houdt zich strikt aan de Europese standaarden voor gegevensbescherming. SoftMaker Office is ontwikkeld met een duidelijke focus op de AVG-vereisten, beschermt je persoonlijke gegevens en respecteert je privacy.

Verder weet ik het ook niet.
Offtopic: Voor mij werkt dit het beste tot nu in combinatie met collega's die nog op Microsoft Office zitten. In een academische omgeving met veel track changes ging dit mis in LibreOffice.

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik vind het zeker een optie, die Office suite die Nebula M31 noemt. Eventueel kan in de opmerking wat over de ChatGPT in nieuwere versies genoemd worden, net zoals indexen worden genoemd bij zoekmachines. Dan kan men zelf weer de keuze maken of ze dat te ver vinden gaan privacy-wise. Ik vind het zelf ook niks, maar privacy is geen directe criteria in jullie lijst met eisen, enkel een mogelijke reden en veel voorkomend bij-product van Europese alternatieven.

In aanhangend onderwerp wil ik toch ff belichten dat LibreOffice ook met AI bezig is (of nouja, iemand daar een extensie voor maakt die LibreOffice zelf noemt in hun blogs en SNS posts), maar het op een mooiere manier aanpakt privacy-wise: compleet optioneel en lokaal draaiend.
https://blog.documentfoun...-for-local-generative-ai/
Die info hoeft niet per se in de lijst hoor. Maar wou het vooral ff in het topic noemen omdat LibreOffice als alternatief daar mogelijk toch wel wat pluspunten voor krijgt, waar men vaak reageert alsof het outdated is zonder de nieuwste "snufjes". Het hoeft van mij niet, dat AI, maar AI is nou eenmaal wel populair en voor sommige is AI input een must om het als moderne software te beshouwen. Het zit immers ook in al die Big Tech dingen...

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 07-02-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:08:
Heb nu een opzetje gemaakt. Daar waar ik (nog) geen Amerikaans equivalent van heb kunnen vinden, heb ik weggelaten (zoals schakelaars). Graag aanvullen en/of corrigeren waar nodig.
Homematic IP (DE 🇩🇪) maakt
  • Verlichting
  • Bediening (Wat wordt hiermee bedoeld? Ik zie deurbellen staan, maar bij bediening denk ik aan schakelaars of afstandbedieningen. Hoe dan ook, Homematic IP maakt alledrie)
  • Thermostaten (is Klimaat of Klimaatbeheersing niet een passender titel?)
  • Sensors
  • Basisstations
Plugwise (NL 🇳🇱) maakt

[ Voor 28% gewijzigd door 8088 op 07-02-2025 17:34 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Homematic IP (DE 🇩🇪) maakt
  • Verlichting
  • Bediening (Wat wordt hiermee bedoeld? Ik zie deurbellen staan, maar bij bediening denk ik aan schakelaars of afstandbedieningen. Hoe dan ook, Homematic IP maakt alledrie)
  • Thermostaten (is Klimaat of Klimaatbeheersing niet een passender titel?)
  • Sensors
  • Basisstations
Plugwise (NL 🇳🇱) maakt
Ik heb de categorisering van Tweakers overgenomen. Kan allemaal gewijzigd worden, doe een voorstel zou ik zeggen. Bedankt voor je bijdrage en ik voel wel wat voor 'klimaatbeheersing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:45:
Ik heb de categorisering van Tweakers overgenomen.
Oh ja, daar had ik overheen gelezen. In dat geval zou ik het lekker zo laten.

Overigens zie ik WiZ bij verlichting in het rood staan, maar hier staat dat het sinds 2019 onderdeel is van Signify (net als Philips Hue).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Oh ja, daar had ik overheen gelezen. In dat geval zou ik het lekker zo laten.

Overigens zie ik WiZ bij verlichting in het rood staan, maar hier staat dat het sinds 2019 onderdeel is van Signify (net als Philips Hue).
My bad. Bij de verkeerde wiki gekeken. Zijn er überhaupt Amerikaanse verlichtingmerken? Anders kan dat onderdeel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:08:
Zijn er überhaupt Amerikaanse verlichtingmerken?
Ik heb net even de merken die in de Pricewatch staan met tien of meer producten bekeken, en ze zijn allemaal Chinees of Europees.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Ik heb net even de merken die in de Pricewatch staan met tien of meer producten bekeken, en ze zijn allemaal Chinees of Europees.
Ha! Eindelijk iets waar we beter in zijn! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:57
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Ha! Eindelijk iets waar we beter in zijn! :+
offtopic:
Of onze stekkers en stroom systemen (en technische vereisten) zijn dusdanig anders dat het voor Amerikaanse bedrijven niet interessant is om iets op de Europese markt te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 13:59

marapuru

db.

Geen toevoeging op de lijst, maar wel een ander iets waar ik mee zit en dat is het ‘ermee aan de slag gaan’. Voor een deel van de oplossingen is dat natuurlijk gewoon iets kopen, maar voor de andere zaken vergt dat meer.

Zoals het lokaal draaien van een server om iets aan de praat te krijgen.

Een Nextcloud server, Homeassistant (staat die er al tussen eigenlijk) of zelf je foto’s of video’s gaan hosten vergt wel wat. En het ook nog eens lekker laten samenwerken en bruikbaar maken voor familie en vrienden… pfoe!

Heeft iemand nog ideeen hoe dat een beetje in kaart te brengen is? Een lijst met tutorials of handleidingen wellicht? Of een overzicht met configuraties die lekker samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
marapuru schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:12:
Geen toevoeging op de lijst, maar wel een ander iets waar ik mee zit en dat is het ‘ermee aan de slag gaan’. Voor een deel van de oplossingen is dat natuurlijk gewoon iets kopen, maar voor de andere zaken vergt dat meer.

Een Nextcloud server, Homeassistant (staat die er al tussen eigenlijk) of zelf je foto’s of video’s gaan hosten vergt wel wat. En het ook nog eens lekker laten samenwerken en bruikbaar maken voor familie en vrienden… pfoe!

Heeft iemand nog ideeen hoe dat een beetje in kaart te brengen is? Een lijst met tutorials of handleidingen wellicht? Of een overzicht met configuraties die lekker samenwerken?
Dat hoeft toch niet, je kan ook hosted nextcloud nemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Het ligt er natuurlijk aan wat je zou willen, dat haal ik nu niet helemaal uit je post. En als iets te hoog gegrepen is voor je, dan moet je er misschien niet aan beginnen. Persoonlijk voorbeeld: ik zou zelf wel een Matrix willen draaien. Ik heb te weinig kennis en tijd om dat zelf te doen (los van veiligheidsimplicaties als het mis gaan). Dus ik kan ergens wat huren of via een andere server werken wat ik nu nog doe. Zo heb ik ook al eens gekeken naar het draaien van Nextcloud op mijn Synology. Maar ook dat vond ik niet makkelijk.

Begin met de makkelijke dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jerie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:51:
1Password is dacht ik Australisch, proprietary, en een duur abonnement, maar wel zeer gebruikersvriendelijk.
Of je moet 1 punt over hebben bij KPN, dan kan je het "gratis" krijgen bij KPN, al betaal je dan via KPN er dus voor. Al zijn er nog wel meer alternatieven voor password managers. Zelf gebruik ik Enpass. Ik kan de data stallen bij de cloudhoster die je wilt (selfhosted kan ook middels NextCloud e.d.), de database wordt toch met de master password versleuteld. Heeft ook subscriptons, maar kent ook lifetime subscriptions die geregeld in de aanbieding zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:43:
[...]
Of je moet 1 punt over hebben bij KPN, dan kan je het "gratis" krijgen bij KPN, al betaal je dan via KPN er dus voor. Al zijn er nog wel meer alternatieven voor password managers. Zelf gebruik ik Enpass. Ik kan de data stallen bij de cloudhoster die je wilt (selfhosted kan ook middels NextCloud e.d.), de database wordt toch met de master password versleuteld. Heeft ook subscriptons, maar kent ook lifetime subscriptions die geregeld in de aanbieding zijn. :)
Enpass is Amerikaans... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens Google zit Enpass Technologies er achter, dat Indiaas is, al vind ik een paar resultaten verder (ook?) een Amerikaans kantoor.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2025 00:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
CH4OS schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:00:
[...]

Volgens Google zit Enpass Technologies er achter, dat Indiaas is, al vind ik een paar resultaten verder (ook?) een Amerikaans kantoor.
https://www.enpass.io/about/
https://www.enpass.io/terms-of-use/
https://www.enpass.io/privacy-notice/

Ik ga voor Amerikaans ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is het inderdaad geen alternatief voor het topic. Mea culpa. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Je kunt ook Nextcloud server huren. De website van Nextcloud heeft partners.

Je kunt Nextcloud naast Google Photos draaien. Dan kun je kijken of je het fijn vindt werken.

In de laatste Android versie mag Nextcloud niet meer automatisch foto's verwijderen na upload 'om veiligheidsredenen'. Kom je het dus handmatig te verwijderen. :(

Ook kun je een smartphone kopen welke standaard een off+cloud setup heeft, zoals Mureena deze aanbiedt. Of je telefoon degooglen (staan alternatieve OSen voor smartphones in het topic). Lijkt dat je wat, en woon je in Amsterdam e.o.? Kom dan langs bij Waag Society, daar helpen ze je graag verder. :) zie https://www.waag.org/en/project/mobifree/ agenda https://www.waag.org/en/events/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jerie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:21:
In de laatste Android versie mag Nextcloud niet meer automatisch foto's verwijderen na upload 'om veiligheidsredenen'. Kom je het dus handmatig te verwijderen. :(
Ik weet niet of het hier om foto's vanaf mobiel/tablet gaat, en ik weet niet of er een Android/iOS app voor is, maar kijk eens naar rclone als het vanaf de desktop ook goed is. :) Wellicht is Kopia ook een alternatief, al weet ik niet of die ook op mobiele platformen beschikbaar is. Dit zijn overigens wel meer tools die dan dus mappen lokaal en in de cloud synchroon houden.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2025 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:48:
[...]
Ik weet niet of het hier om foto's vanaf mobiel/tablet gaat, en ik weet niet of er een Android/iOS app voor is, maar kijk eens naar rclone als het vanaf de desktop ook goed is. :) Wellicht is Kopia ook een alternatief, al weet ik niet of die ook op mobiele platformen beschikbaar is. Dit zijn overigens wel meer tools die dan dus mappen lokaal en in de cloud synchroon houden.
Smartphone, Android 14, vanuit Nextcloud. De uploads gaan prima, de data blijft op device staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Is er eigenlijk een Europees creditcard alternatief? Voor zover ik kon zien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:14:
Is er eigenlijk een Europees creditcard alternatief? Voor zover ik kon zien niet.
De Fransen zullen misschien nog wat hebben?

Ik weet verder alleen van JCB (Japans) en UnionPay (Chinees). Van die twee is JCB misschien een goede tussenstap, maar financiële netwerken lijken eigenlijk allemaal wel uit te komen bij de VS uit, om eerlijk te zijn.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Een snelle (dus niet grondige!) zoektocht leverde dit op (artikel van 24 Juli 2024):

Europe's rival to Visa and Mastercard soon to roll out in Belgium
US payment giants Visa, Mastercard, PayPal, Apple and Google Pay are getting a new rival in Europe: it's called Wero and it's already available to some consumers in Germany and by the end of July in Belgium - how does it work and what are its features?

Wero is the result of years of work by the European Payments Initiative (EPI), a network of 16 European banks and financial institutions set up in 2021 to provide a single digital payment service for all businesses and citizens.

Based on systems such as the existing Payconiq and iDEAL, the digital wallet allows customers to transfer money with just a phone number, no IBAN required - with the novelty of gradually offering them the option to send money to other users in Europe.
Ik heb er zelf geen ervaring mee; ik gebruik enkel debitcards. Creditcards gingen altijd al om schulden, en datavergaring. Dat systeem is ouder dan deze eeuw. Bij een debitcard (value load card) werk je om het schuldensysteem op (nou ja, technisch gezien maak je bij een aankoop een schuld die je direct aflost door te betalen). Het rood kunnen staan had ik al begin deze eeuw uitgezet bij de bank waar ik destijds zat (Rabobank). Helaas doe je dan, ook met je debitcard, nog steeds mee aan de datavergaring. Maar het bedrag staat op een IBAN, binnen Europa. Dat voelt veilig aan, tenzij we last krijgen van dermate massa-inflatie dat 100.000 EUR gelijk staat aan huidige 100 EUR. Hoe dan ook, SWIFT staat in België, dus als VS gaat kloten met creditcards dan hebben we dat als leverage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
@Jerie:

Wero is de vervanger voor iDEAL. Geen creditcard of soortgelijk systeem :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Stukfruit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:37:
@Jerie:

Wero is de vervanger voor iDEAL. Geen creditcard of soortgelijk systeem :)
Het is meer de Europese, en daarmee eigenlijk ook 'logische' opvolger van het 'NL Only' iDEAL

nieuws: 'Transitie van iDEAL naar Wero-betaalsysteem kan nog tot begin 2026 d...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Klopt :) had ik duidelijker moeten aangeven.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:27:
Een snelle (dus niet grondige!) zoektocht leverde dit op (artikel van 24 Juli 2024):

Europe's rival to Visa and Mastercard soon to roll out in Belgium

[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee; ik gebruik enkel debitcards. Creditcards gingen altijd al om schulden, en datavergaring. Dat systeem is ouder dan deze eeuw. Bij een debitcard (value load card) werk je om het schuldensysteem op (nou ja, technisch gezien maak je bij een aankoop een schuld die je direct aflost door te betalen). Het rood kunnen staan had ik al begin deze eeuw uitgezet bij de bank waar ik destijds zat (Rabobank). Helaas doe je dan, ook met je debitcard, nog steeds mee aan de datavergaring. Maar het bedrag staat op een IBAN, binnen Europa. Dat voelt veilig aan, tenzij we last krijgen van dermate massa-inflatie dat 100.000 EUR gelijk staat aan huidige 100 EUR. Hoe dan ook, SWIFT staat in België, dus als VS gaat kloten met creditcards dan hebben we dat als leverage.
Ja, geen fan van Wero omdat je een smartphone en app moet hebben. Lijkt me niet onafhankelijk en betrouwbaar genoeg op de lange termijn. Ik vermoed zo met afhankelijkheden van app stores en achterliggende infrastructuur. Ik hoop dat ze dat nog gaan verbeteren met daarnaast een webinterface.

Ik zat nog eens na te denken. Maar eigenlijk heb je een credit/debitcard alleen nodig bij buitenlandse betalingen. Als ik dat afbouw of anders inricht, dan heb ik die kaart ook niet meer nodig. Probleem opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:23:
[...]

Ik zat nog eens na te denken. Maar eigenlijk heb je een credit/debitcard alleen nodig bij buitenlandse betalingen. Als ik dat afbouw of anders inricht, dan heb ik die kaart ook niet meer nodig. Probleem opgelost!
Creditcard heeft soms zoiets als een aankoopverzekering. Via iDEAL / Wero staat het direct bij de ontvanger.

Eigenlijk zou er voor zoiets een Europese PayPal moeten zijn, maar dan ethisch verantwoord :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Stukfruit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Creditcard heeft soms zoiets als een aankoopverzekering. Via iDEAL / Wero staat het direct bij de ontvanger.

Eigenlijk zou er voor zoiets een Europese PayPal moeten zijn, maar dan ethisch verantwoord :P
En ook dat is vaak alleen maar een een sigaar uit eigen doos 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Dat is een verzekering sowieso :p

Maar iets met een tussenrekening kan wel erg fijn zijn om enige vorm van controle te hebben.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Nee, ik heb echt meerdere keren (1 maal per jaar de afgelopen jaren( mijn geld terug gekregen via PayPal dus ik zou graag een EU versie hiervan zien.

iDeal is inderdaad alleen leuk voor der verkoper. Het enige verschil met geld in een enveloppe is dat ie niet kan ontkennen dat het ontvangen heeft. Bij een overschrijving weet je je tegenpartij nog, bij iDeal niets, snap niet dat dat ooit op de markt gekomen is.

Het NL/EU betaalsysteem gaat gek genoeg teveel uit van vertrouwen, daar kunnen we ook wel wat van leren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
franssie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 01:20:
[...]

Nee, ik heb echt meerdere keren (1 maal per jaar de afgelopen jaren( mijn geld terug gekregen via PayPal dus ik zou graag een EU versie hiervan zien.

iDeal is inderdaad alleen leuk voor der verkoper. Het enige verschil met geld in een enveloppe is dat ie niet kan ontkennen dat het ontvangen heeft. Bij een overschrijving weet je je tegenpartij nog, bij iDeal niets, snap niet dat dat ooit op de markt gekomen is.

Het NL/EU betaalsysteem gaat gek genoeg teveel uit van vertrouwen, daar kunnen we ook wel wat van leren.
PayPal is opgezet door een clubje mensen die een gebruikersvriendelijk alternatief wilden voor het creditcard imperium. In die tijd had je nog geen CVC, en creditcardfraude lag erg op de loer om diverse historische redenen (dit is nu stukken minder). Binnen het creditcard imperium is een chargeback kunnen doen normaal. Daar betaal je (of eigenlijk: alle klanten) voor, vooral in de vorm van heel dure leningen.

Het probleem bij PayPal is dat als je teveel claims doet, ze je account deactiveren. (Bron: werknemer bij klantendienst Ierland rond 2014.) Om daaromheen te werken, moet je meer risicoloze transacties doen via PayPal. Dat deed ik dan enkel wanneer de prijs hetzelfde was als andere betaalmethoden. Hierdoor is de kans dat ze je afsluiten kleiner.

iDEAL komt uit een tijd dat er nog veel minder fraude was op het internet, en dat creditcardfraude nog hoogtij vierde. Bovendien kon je het praktisch alleen gebruiken in Nederland; dus minder kans op scamming.

Uiteindelijk zitten er gewoon een boel rotte dingen in het financiële systeem die vanuit de VS komen (leningen hoge rente creditcard, koppelverkopen, pre-orders, crowdfunding, venture capitalism, cryptocurrency, enz).

PayPal verdient op vier manieren aan de klant:

1) Hoge signal to noise ratio wat betreft oplichting (anders knikkeren ze je eruit).

2) Schulden (want het wordt pas later afgeschreven van je bankrekening; ik heb trouwens nooit geprobeerd om dan zo'n overschrijving niet te doen :P)

3) Tracking/profiling.

4) Afromen winst van de verkoper. Daardoor is PayPal vaak iets duurder voor de verkoper dan de andere betaalmethodes. En dat wordt -uiteindelijk- doorberekent aan wie? De klant.

Een creditcardmaatschappij verdient in VS vooral aan #2. Mensen betalen dan vaak hun schulden af met een andere creditcard. Tja. Als je daardoor (dus eigenlijk door het leed van anderen die zich onvolwassen gedragen, ofwel gewoonweg echt niet rond kunnen komen door omstandigheden) dan kunnen ze het zich veroorloven om de paar scams te coveren.

Wil je dus dat iDEAL of de opvolger van dat ook gaat doen? Dan kost dat alle klanten geld. Eigenlijk is iDEAL een meer volwassen systeem omdat de klanten eigen verantwoordelijkheid hebben. Iets dat je eerder in de VS zou verwachten, gezien ze zo'n hekel hebben aan sociaal-democratie.

Je ziet echter dat, gezien we de keuze hebben, creditcard en PayPal meer vertrouwen biedt, en om die reden is het misschien verstandig als iDEAL of de opvolger van dat ook zou doen. Maar denk niet dat dat gratis is; dat is het niet. Ook is men heel wat manuren kwijt aan fraudeonderzoek. Uiteindelijk moet dat ergens van betaalt gaan worden.

Helaas zijn debitcards niet equivalent omdat ze die kopersbescherming vaak niet of minder bieden, er zit altijd een verdienmodel aan vast. Niet linksom, dan rechtsom. Daarnaast zitten ze ook altijd op het Visa of Mastercard systeem. En Maestro (dat ook weer een merk was van een van die twee) is verdwenen.

Slechter nog: alle banken hebben hun eigen NFC merk eruit gefaseerd ten faveure van twee Amerikaanse alternatieven: Google Pay en Apple Pay :(

Misschien wil iemand hier doorheen harken:

Wikipedia: List of online payment service providers

Qua micropayments ken ik wel Flattr, maar dat bestaat sinds 2023 niet meer. Patreon en OnlyFans zijn ook Amerikaans.

Cryptocurrency zal ik in deze post maar niet over ranten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Die lijst bevat ook partijen zoals Adyen en Stripe. Als consument kun je daar niets mee. De rest is nationaal of op een andere manier onbruikbaar.

En qua directe betaling dmv iDEAL / Wero: in Nederland kan het op zich wel omdat er genoeg wetgeving is om bijvoorbeeld foutieve aankopen terug te kunnen brengen of te annuleren.

In bijvoorbeeld Zuidoost-Azië zou het niet werken omdat je hier bij de winkel of dienst geen geld terug kan krijgen. Gekocht is gekocht, zelfs als de dienst niet geleverd werd.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Er zit een trojan in VS Code:

VSCode’s SSH Agent Is Bananas
[...] VSCode mounts a full-scale invasion: it runs a Bash snippet stager that downloads an agent, including a binary installation of Node.

[...]

The agent runs over port-forwarded SSH. It establishes a WebSockets connection back to your running VSCode front-end. The underlying protocol on that connection can:

Wander around the filesystem
Edit arbitrary files
Launch its own shell PTY processes
Persist itself

In security-world, there’s a name for tools that work this way. I won’t say it out loud, because that’s not fair to VSCode, but let’s just say the name is murid in nature.
(RAT; Remote Access Trojan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Storm in een glas water. Remote tunnels zijn een feature die je expliciet moet aanzetten en gebruiken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Overigens kun je de (local) SSH agent vervangen door de agent die in 1Password zit :Y

Veel mensen weten dat niet, maar 1Password is daar ook voor te gebruiken. Scheelt hoofdpijn.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Een server hoort nooit remote code execution te krijgen op een client. Als dat al nodig zou zijn, dan moet daar een geldige reden voor zijn en dan kan de gebruiker daar al dan niet tijdelijk toestemming voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik heb er wat verder naar gekeken en volgens mij zien jij en Fly.io (die overigens bloggen om je naar hun diensten voor het verhuren van o.a. GPU's te krijgen) iets anders dan ik zie?

Waar ze naar (naar eigen zeggen: denken te?) linken komt hier op uit en dat draait gewoon lokaal. Server hoeft niet per se buiten je eigen machine te draaien.

Maar ik zie niet echt hoe dit relevant is voor dit topic :) Gebruik het, of gebruik het niet. Dit zijn features die je aan of uit kan zetten. Bovendien zorgen ze er zelfs voor dat de history niet ge-expand wordt om te voorkomen dat zaken die je eerder eens hebt ingetypt per ongeluk gebruikt worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
https://news.ycombinator.com/item?id=42979467

Van de auteur zelf:
I promise, I thought about this less than you have. It's a thing we were tinkering with, and I wrote about it. That's all.
Het lijkt dus toch over remote werken te gaan. It's a feature. En als je het op productie doet en daardoor moedwillig risico's loopt dan ben je sowieso geen titel waardig :p

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 22:38
Erg he hoeveel de USA van onze IT bezitten. Of dat aan durf-investeerders ligt, of aan het simpele feit dat ze de grootste Engelse markt zijn, denk dat laatste. Neem bijv opkomst FB, dat was al in alle landen ook gaande (hier heette dat Hyves), maarja USA is de grootste markt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Sjah schreef op zondag 9 februari 2025 @ 05:49:
Erg he hoeveel de USA van onze IT bezitten. Of dat aan durf-investeerders ligt, of aan het simpele feit dat ze de grootste Engelse markt zijn, denk dat laatste. Neem bijv opkomst FB, dat was al in alle landen ook gaande (hier heette dat Hyves), maarja USA is de grootste markt..
Durfinvesteerders spelen wel een grote rol. Die investeren met het idee dat misschien maar 1 op de 10 investeringen iets oplevert. Hier willen investeerders dat alles iets oplevert. In de tijd dat je hier een businessplan goedgekeurd krijgt heb in de VS al een goed werkend prototype gemaakt waar je nog meer investeringen mee los kunt krijgen. De grootte van de markt speelt ongetwijfeld ook mee maar is niet zo'n grote factor als bij fysieke producten. Booking.com is een goed voorbeeld dat het echt wel kan vanuit Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 03:38:
Ik heb er wat verder naar gekeken en volgens mij zien jij en Fly.io (die overigens bloggen om je naar hun diensten voor het verhuren van o.a. GPU's te krijgen) iets anders dan ik zie?

Waar ze naar (naar eigen zeggen: denken te?) linken komt hier op uit en dat draait gewoon lokaal. Server hoeft niet per se buiten je eigen machine te draaien.

Maar ik zie niet echt hoe dit relevant is voor dit topic :) Gebruik het, of gebruik het niet. Dit zijn features die je aan of uit kan zetten. Bovendien zorgen ze er zelfs voor dat de history niet ge-expand wordt om te voorkomen dat zaken die je eerder eens hebt ingetypt per ongeluk gebruikt worden.
Tja, wat dat eerste betreft heeft iedere security researcher een eigenbelang. Zo bestaat Google Project Zero ook om Google een goede naam te bezorgen (voor zover mogelijk _O-). Thomas H. Ptacek is ook een security researcher met een staat van dienst, die staat los van Fly.io (zo is hij founder van Latacora).

Het probleem lijkt al eerder gedocumenteerd te zijn in 2022 https://github.com/micros...8#issuecomment-1112960548 en het staat op de roadmap om de extensie te sandboxen. Tja.

In het commentaar op HN staat ook over een leraar die door deze extensie makkelijk alle VS Code gebruikers kon pinpointen, en hun teveel aan processen afschoot op de server.

Zed heeft een soortgelijk probleem: https://github.com/zed-industries/zed/issues/12589 maar Zed is ook veel nieuwere editor. Bij een nieuwer stukje software verwacht ik kinderziektes zoals deze.

Ik vind het prima als mensen wat dieper in gaan op de alternatieven en de voor- en nadelen. In dit geval gaat het met VS Code niet om een alternatief maar over een origineel waar we alternatieven voor noemen. Dit kan dan een extra stimulans zijn om te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Ik vind het prima als mensen wat dieper in gaan op de alternatieven en de voor- en nadelen. In dit geval gaat het met VS Code niet om een alternatief maar over een origineel waar we alternatieven voor noemen. Dit kan dan een extra stimulans zijn om te switchen.
Oh zeker, maar dit is niet echt een Europees alternatief voor een Amerikaans alternatief :) In Europa zijn er al mensen die aan VS Code (en voorloper) werk(t)en. I know omdat o.a. oude collega's dat deden.

Dat was het punt. Wat ik wel een goede zou vinden is om te kijken naar producten van bedrijven die open source gebruiken terwijl het eigenlijk een gesloten platform is. Als je product Y niet kan gebruiken omdat je gesloten component Z moet kopen, of omdat alle data semi-verplicht via partij W gaat, dan is het inderdaad interessant. Maar het blijft imho wel een beetje een brede scope zo.

Zed kende ik trouwens nog niet. Die kwam ik via de reacties in dat Y-draadje inderdaad ook al tegen. Ziet er erg interessant uit. Zeker die integratie met Ollama (en daarmee o.a. local DeepSeek) en de genoemde snelheid.

Die ga ik dus zeker proberen omdat VS Code op m'n MacBook Air na een weekje al trager begint te worden als ik 'm niet opnieuw start, dus toch bedankt (y) Anders had het nog even geduurd voordat ik die had gevonden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Sjah schreef op zondag 9 februari 2025 @ 05:49:
Hier moet ik @Frame164 gelijk geven. In Europa is het ontzettend moeilijk :X onafhankelijk van CV of ideeën. Je moet in NL wat vriendendiensten kunnen regelen in de richting van Eindhoven e.d. als onderdeel van je studententijd.

Hopelijk was de verbale schop van Draghi genoeg om daar eens verandering in aan te brengen. Zulke kansen zijn niet voor iedereen weggelegd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Booking.com werd hierboven trouwens als een succesvol voorbeeld gegeven, maar zij zijn rond 2000 al overgenomen door Amerikanen ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Oh zeker, maar dit is niet echt een Europees alternatief voor een Amerikaans alternatief :) In Europa zijn er al mensen die aan VS Code (en voorloper) werk(t)en. I know omdat o.a. oude collega's dat deden.

Dat was het punt. Wat ik wel een goede zou vinden is om te kijken naar producten van bedrijven die open source gebruiken terwijl het eigenlijk een gesloten platform is. Als je product Y niet kan gebruiken omdat je gesloten component Z moet kopen, of omdat alle data semi-verplicht via partij W gaat, dan is het inderdaad interessant. Maar het blijft imho wel een beetje een brede scope zo.

Zed kende ik trouwens nog niet. Die kwam ik via de reacties in dat Y-draadje inderdaad ook al tegen. Ziet er erg interessant uit. Zeker die integratie met Ollama (en daarmee o.a. local DeepSeek) en de genoemde snelheid.

Die ga ik dus zeker proberen omdat VS Code op m'n MacBook Air na een weekje al trager begint te worden als ik 'm niet opnieuw start, dus toch bedankt (y) Anders had het nog even geduurd voordat ik die had gevonden.
Ja, dat is het gare met die FOSS zooi die ook een proprietary versie heeft die vrijwel dezelfde naam heeft. De naam van de FOSS versie is langer.

Mozilla Firefox heeft ook allerlei proprietary services, waarvan sommige betaald zijn. Toch is het in de basis FOSS. Maar het blijft m.i. verwarrend.

ST kan dat ook, middels deze package: https://packagecontrol.io/packages/Yollama

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 09-02-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:13:
[...]

Ja, dat is het gare met die FOSS zooi die ook een proprietary versie heeft die vrijwel dezelfde naam heeft. De naam van de FOSS versie is langer.
Uiteindelijk moet het geld ergens vandaan komen.

Mozilla gaat nu ook de advertentiebusiness in omdat ze anders afhankelijk zijn van Google.

Daarnaast hebben ze Fakespot in handen, maar zoals bij Google duidelijk te zien is geweest zorgt dat met enige garantie voor een verstrengeling van belangen in de toekomst.

En voor wie het nog niet wist: de variant waar Microsoft en hun browser bij betrokken zijn zijn ook scammy (maar ze vechten wel tegen fraude! ;( )

Maar goed, laten we terugkeren naar de alternatieven met ethisch verantwoord verdienmodel :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 22:38
Frame164 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Durfinvesteerders spelen wel een grote rol. Die investeren met het idee dat misschien maar 1 op de 10 investeringen iets oplevert. Hier willen investeerders dat alles iets oplevert. In de tijd dat je hier een businessplan goedgekeurd krijgt heb in de VS al een goed werkend prototype gemaakt waar je nog meer investeringen mee los kunt krijgen. De grootte van de markt speelt ongetwijfeld ook mee maar is niet zo'n grote factor als bij fysieke producten. Booking.com is een goed voorbeeld dat het echt wel kan vanuit Europa.
tJa zijn die investeerders in de EU misschien niet zo makkelijk omdat stel je thuis/beginmarkt is slechts Frankrijk? Dan is de USA investeerder logischerwijs sneller met geld in een beginmarkt die USA heet. Maar ik voel je punt wel hoor, ik onderschrijf hem grotendeels ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 09-02-2025 18:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Nog meer mensen met dezelfde gedachte als dit topic:
https://www.reddit.com/r/...date_list_of_recommended/
https://github.com/uscneps/Awesome-European-Tech

Binnenkort even nalopen.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.