• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gr4mpyC3t schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:34:
Hier in de buurtapp wordt er semi-nuttige informatie gedeeld. Zo is er bijvoorbeeld afgesproken om collectief op zoek te gaan naar een partij die boilers onderhoudt. Best nuttig om de kosten te delen.

Ik weet zeker dat de buurvrouw naast mij niet weet dat dit speelt, want ze zit niet in de groepsapp.

Tsja.
waarnemer vertekening is waar je last van hebt :P

https://www.nhnieuws.nl/n...-ondanks-het-slechte-weer

Lees het artikel en leer dat je ook met papier kan communiceren :o

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:10
Mawlana schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Wanneer jullie een partij hebben gevonden kan je dat gewoon ter kennisgeving delen met je buurvrouw als je dat wil. Ik zie het probleem niet. 🤷‍♂️

Maar goed, ik ben dan ook het zeldzame type dat iedereen individueel een berichtje (of zelfs kaart) stuurt met felicitaties / beste wensen etc. Ik heb dat nooit in een groepsgesprek gedaan. 😂
Laat maar, zoals je zelf al zegt zie je het probleem toch niet. :w
franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:58:
[...]

waarnemer vertekening is waar je last van hebt :P

https://www.nhnieuws.nl/n...-ondanks-het-slechte-weer

Lees het artikel en leer dat je ook met papier kan communiceren :o
Bedankt weer wat geleerd. d:)b

Have you tried turning it off and on again?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26
Mx. Alba schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:32:
. In het zelfde kader ook overgestapt van Rabobank naar Triodos en van Zilveren Kruis / Achmea naar Nationale Nederlanden / CZ en ondersteun ik (..)
Wat is er Amerikaans aan Rabo en zilveren Kruis dat de genoemde alternatieven niet hebben?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wally2002 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 05:22:
Wat is er Amerikaans aan Rabo en zilveren Kruis dat de genoemde alternatieven niet hebben?
Die overstappen waren om andere ethische redenen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Triodos, dat is toch die bank van de Rudolf Steiner-sekte?

Dat zit wel Schnorr.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Peer_76 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:10:
Eerder heb ik Netflix, HBO MAX en Skyshowtime al opgezegd, afgelopen week ook Amazon Prime op "niet verlengen" gezet. Nu ben ik niet zo'n fan van het aanbod van Videoland. Welke Europese opties zijn er voor zulke streamingsdiensten? Als alternatief heb ik wel een Pathé Thuis account.
Het zou de EU/EBU sieren als ze een "EU ziet" dienst opzetten met alle content van de Europese (publieke) omroepen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Die overstappen waren om andere ethische redenen.
Zie Eerlijke bankwijzer.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een combinatie van dat, de BDS lijst, het feit dat de Rabobank medeverantwoordelijk is voor de stikstof-apocalyps waarin ons land zich bevindt, en ook niet onbelangrijk, het feit dat Triodos de enige bank is waar ik als non-binaire klant echt welkom ben.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik heb bij de keuze voor een nieuw sporthorloge specifiek gezocht naar een niet-Chinees en niet-Amerikaanse optie. Valt niet mee, want zoals Suunto (Fins) is net gekocht door China en Polar (ook Fins) doet niet alles netjes in de EU. Garmin is verder een optie, met ook niet helemaal EU-focus. Heb nu in ieder geval een Polar om de pols hangen ipv Apple Watch. Ook al koppelt die wel met een iPhone.

Tis in ieder geval een afweging die mee weegt.

Edit: Deense speakers gekocht (Dynaudio, wel Chinese investeerder erin inmiddels) en een Engelse receiver (Arcam), paar jaar terug.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-01-2026 10:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:14
RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:29:
[...]
En voor echt belangrijke dingen ("we houden een straatfeest en iedereen is uitgenodigd") zou het in ieder geval netjes zijn als er briefjes in de bus worden geduwd (ook omdat bv niet iedereen uberhaupt zo modern hoeft te zijn.
Als Tweakers zoeken we natuurlijk vooral technische oplossingen maar low-tech oplossing als papier lossen heel veel problemen op. Je weet zeker dat de informatie niet in buitenlandse handen komt (zelfs als je een Europese chat app hebt gaat die informatie 100% zeker door US en Chinese apparatuur), en voor de complotdenkers, ook de Nederlandse overheid ziet het niet ;-)

En papier werkt nog steeds. Het is niet voor niets dat er nog van die borden in supermarkten staan waar je een oproep kunt doen met een kaartje.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:51
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:14:
Ik heb bij de keuze voor een nieuw sporthorloge specifiek gezocht naar een niet-Chinees en niet-Amerikaanse optie. Valt niet mee, want zoals Suunto (Fins) is net gekocht door China en Polar (ook Fins) doet niet alles netjes in de EU. Garmin is verder een optie, met ook niet helemaal EU-focus. Heb nu in ieder geval een Polar om de pols hangen ipv Apple Watch. Ook al koppelt die wel met een iPhone.

Tis in ieder geval een afweging die mee weegt.

Edit: Deense speakers gekocht (Dynaudio, wel Chinese investeerder erin inmiddels) en een Engelse receiver (Arcam), paar jaar terug.
Een van de grootste smartwatch-merken is noch Amerikaans, noch Chinees, wordt niet gemaakt in de VS of China, en heeft 100% eigenaarschap in een democratisch land....

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
R_Zwart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:03:
[...]

En wat gebeurt er als jij daar uitstapt en WA weggooit? Zou dat kunnen helpen om anderen ook zo ver te krijgen?
Net of dat veel helpt. Al jou contadcten upoaden hun complete contactenlijst naar WA, 'want dat is handig'. WA weet dus prima een profiel van je te maken. Ze weten alleen niet meer hoeveel je met wie communiceert, maar wel wie je allemaal kent of je nu wilt of niet.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Een van de grootste smartwatch-merken is noch Amerikaans, noch Chinees, wordt niet gemaakt in de VS of China, en heeft 100% eigenaarschap in een democratisch land....
Welke is dat? Samsung?

Probleem bij veel smartwatches is ook repairability (ook FOSS stack kan belangrijk zijn). De Google Pixel Watch 4 is dan weer wel goed te repareren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Gr4mpyC3t
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Welke is dat? Samsung?

Probleem bij veel smartwatches is ook repairability (ook FOSS stack kan belangrijk zijn). De Google Pixel Watch 4 is dan weer wel goed te repareren.
En Pebble dan? Of heeft dat niet voldoende functies om mee te sporten?

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:24:
Triodos, dat is toch die bank van de Rudolf Steiner-sekte?
Triodos(.be) zegt hier zelf over:
Triodos Bank is geen antroposofische bank. Voor de oprichters van de bank in 1980 was de antroposofie een van de inspiratiebronnen, maar het is geen beleidspunt noch een criterium in het kredietbeleid van de bank.
Triodos Bank is een op waarden gebaseerde bank, geleid door haar missie om bij te dragen aan een samenleving die de kwaliteit van leven van al haar leden beschermt en bevordert, en die de menselijke waardigheid centraal stelt.
De bank verwerpt alle vormen van discriminatie omdat deze niet in overeenstemming zijn met haar fundamentele waarden. Triodos Bank is daarom van mening dat een aantal uitspraken van Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, over ras onacceptabel zijn, omdat ze suggereren dat mensen niet gelijkwaardig zijn. Dit staat haaks op de waarden van de bank. De bank distantieert zich nadrukkelijk van dergelijke racistische uitspraken.
Wij zijn een bank voor iedereen die met geld een positieve bijdrage wil leveren aan onze samenleving. Met het geld dat spaarders en beleggers ons toevertrouwen, financieren we organisaties die een positieve impact hebben op mens, maatschappij en milieu.
Onze kinderen (dus eigenlijk juridisch wij) hebben een rekening bij deze toko, en als het van een sekte zou zijn zou ik het direct weghalen. Ook een partij zoals bunq (die nu lijken te willen uitbreiden naar de VS 8)7), dank u vriendelijk.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:42:
[...]

En Pebble dan? Of heeft dat niet voldoende functies om mee te sporten?
Pebble Inc. was Amerikaans, en Core Devices is dat ook. Eric Migicovsky is een Canadees. Wel is de software stack tegenwoordig grotendeels FOSS.

• Gr4mpyC3t
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Pebble Inc. was Amerikaans, en Core Devices is dat ook. Eric Migicovsky is een Canadees. Wel is de software stack tegenwoordig grotendeels FOSS.
Ah, ik ging er vanuit dat het Canadees was omdat Migicovsky dat ook is. Vraag me af of er echt een product op de markt is dat aan al je wensen voldoet?

• Jerie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Een combinatie van dat, de BDS lijst, het feit dat de Rabobank medeverantwoordelijk is voor de stikstof-apocalyps waarin ons land zich bevindt, en ook niet onbelangrijk, het feit dat Triodos de enige bank is waar ik als non-binaire klant echt welkom ben.
Klopt, ASN bank (De Volksbank) zegt hierover op Op weg naar genderinclusiviteit:
[...]

Klant worden

De weg naar genderinclusiviteit vraagt niet alleen om aanpassingen in communicatie, maar ook in onze IT-systemen. De systemen zijn momenteel zo ingericht dat het registreren van een gender verplicht is bij het openen van een bankrekening. Die keuze is beperkt tot man of vrouw. In onze systemen is een registratie van X in het paspoort nog niet mogelijk. Dat betekent voor nu dat we klanten helaas moeten vragen een keuze te maken tussen meneer of mevrouw als aanspreekvorm voor de communicatie die nog niet genderinclusief is. Wanneer je een X in je paspoort hebt en een rekening bij ons opent, nemen we hierover persoonlijk contact met je op.
Ze zijn er dus wel mee bezig.

Mij persoonlijk raakt het niet maar als het me wel zou raken zou ik het ook belangrijk vinden. Is er een specifiek topic op GoT (of website) voor bedrijven die wel werken met non-binaire geslachten, dan is het interessant om daar even naar te linken. Ik zou het niet opnemen als flag, maar in de startpost kan ik er wel naar linken.

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Triodos(.be) zegt hier zelf over:

[...]

Onze kinderen (dus eigenlijk juridisch wij) hebben een rekening bij deze toko, en als het van een sekte zou zijn zou ik het direct weghalen. Ook een partij zoals bunq (die nu lijken te willen uitbreiden naar de VS 8)7), dank u vriendelijk.
Ja dat is lekker, dus omdat ze het zelf zeggen is het niet waar? Dus WC-eend is ook echt goed? :o

Oké, goed, voor WC-eend maak ik wel een uitzondering 8)

Er is redelijk over geklaagd:
https://www.kwakzalverij....n-steunen-kwakzalverbank/

Of van hier (let op de datums):
In 2013 kreeg Triodos kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid. Het krediet werd in 2003 verstrekt en "enige tijd" voor januari 2014 door de bank ingetrokken.
Misschien hebben ze zichzelf verbeterd hoor, maar als je in dezelfde lijn misstappen blijft zetten en direct of indirect structureel projecten (publiek of niet) blijft financieren die o.a. dit soort gedachtengoed (zoekwoorden: nazi, spiritual, conspiracy) volgt, dan blijf ik er ver bij vandaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 15:23 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
@Stukfruit, dan gooi je ook alle vrije scholen op een hoop. Natuurlijk, ik ben ze (FvD-fanaten) tegengekomen op de vrije school. Ik ben er zelfs weggegaan omdat men in groep 1 al begon met inflexibel zijn jegens onze (destijds vermeende) autistische dochter. Ook bij Xs4all vroeger kon je zo'n beetje alles hosten. Daar maakte extreemrechts ook gebruik van.
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Ah, ik ging er vanuit dat het Canadees was omdat Migicovsky dat ook is. Vraag me af of er echt een product op de markt is dat aan al je wensen voldoet?
Persoonlijk ligt mijn focus op FOSS en Amerikaanse big-tech. Niet-Amerikaans is dan een mooie bijkomstigheid.

Voor het topic ligt de scope iets anders. Het is het wel waard om allerlei grijze gebieden te benoemen, ook in de comments. Ook in de VS gemarginaliseerde groepen benoemen is van belang.

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:29:
@Stukfruit, dan gooi je ook alle vrije scholen op een hoop. Natuurlijk, ik ben ze (FvD-fanaten) tegengekomen op de vrije school. Ik ben er zelfs weggegaan omdat men in groep 1 al begon met inflexibel zijn jegens onze (destijds vermeende) autistische dochter. Ook bij Xs4all vroeger kon je zo'n beetje alles hosten. Daar maakte extreemrechts ook gebruik van.
Lees dat kwakzalver-artikel even. Het gaat niet echt om een vrije partij die per ongeluk misbruikt is. Punt is dat er best wel wat zaken voorbij zijn gekomen die niet passen bij iets wat ik zou zoeken als ik zou wegvluchten bij een andere partij.

Waarom wordt een bank die op basis van vreemde denkbeelden gesticht is hier zo makkelijk vrijgesteld van dat werk?

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 15:44 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Lees dat kwakzalver-artikel even. Het gaat niet echt om een vrije partij die per ongeluk misbruikt is. Punt is dat er best wel wat zaken voorbij zijn gekomen die niet passen bij iets wat ik zou zoeken als ik zou wegvluchten bij een andere partij.

Waarom wordt een bank die op basis van vreemde denkbeelden gesticht is hier zo makkelijk vrijgesteld van dat werk?
Ik had het al vluchtig doorgelezen.

Op de Wikipedia pagina die je linkt staat ook (uit ongeveer dezelfde tijd):
Triodos scoort volgens de Nederlandse Eerlijke Geldwijzer en de Belgische BankWijzer het beste ten opzichte van andere onderzochte banken op diverse ethische criteria in verband met haar duurzame investeringsbeleid op het vlak van rechten van de mens, klimaatverandering, bonussen, arbeidsrechten, natuur- en dierenwelzijn, wapenhandel, corruptie en transparantie.[26][27] Daarnaast is het beleid en de prestaties van de bank meermaals bekroond:

2000: ISO 14001-certificaat voor het milieumanagementsysteem.[28]
2007: klimaatvriendelijkste bank van Nederland volgens Milieudefensie.[29]
2009: meest duurzame bank ter wereld volgens de Financial Times.[30]
2011: Havelaarprijs van Max Havelaar voor eerlijke handel.[...]
Ze doen dus ook veel goeds. De zaken waar je naar linkt zijn net zo goed gedateerd en belangrijk. Ik ben ook nieuwsgierig hoe ze omgingen met de kritiek en of ze hun leven hebben gebeterd. Publiekelijk afstand nemen van Steiner zie je vaker terug binnen de antroposofische beweging, en gezien hoe mainstream extreemrechts inmiddels is geworden is dat misschien al helemaal zo taktisch niet meer.

Het is ook 2026, wapenhandel of kernwapens is niets om momenteel op tegen te zijn i.v.m. de verdediging van Europa. Dus het is wel degelijk van belang in hoeverre ze gedraaid zijn. Hetzelfde zie je ook (in negatieve zin) bij Amerikaanse big-tech terug. Trump krijgt de macht, en alle diversiteitsprogramma's gaan op de schop. Tot zover de normen en waarden van big-tech. Die blijken gebakken lucht.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:51
Yup

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Jerie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:32:
Ik ben al een hele tijd bezig om stapsgewijs allerlei dingen over te zetten... Maar allemaal wel met pragmatisme.

Neem bijvoorbeeld mijn overstap van Google naar Proton... Mijn oude GMail heb ik nog wel maar is feitelijk niet meer dan een spam box en mijn login voor Google dingen waar ik niet omheen kan zoals voor mijn Android telefoon en mijn auto met Android Automotive. En YouTube... Daar is gewoon geen volwaardig alternatief voor helaas.

Of het uitbannen van Meta... Facebook en Instagram is eenvoudig vanaf te komen, maar Whatsapp helaas niet. Er blijven toch een paar groepen die koppig op Whatsapp blijven zitten, maar verder heb ik die volledig vervangen door Signal en Discord.

Naast Google en Meta zo veel mogelijk de deur uit doen, ben ik ook Vivaldi als browser gaan gebruiken, Qwant als zoekmachine, en heb ik sinds kort geen privé Windows machine meer (daar draait nu Linux Mint op - op mijn andere privé machine draaide ik al heel lang Garuda Llinux). In het zelfde kader ook overgestapt van Rabobank naar Triodos en van Zilveren Kruis / Achmea naar Nationale Nederlanden / CZ en ondersteun ik vooral onafhankelijke journalistieke platforms (De Correspondent, OneWorld, Jacobin). Dingen als Netflix, Amazon en Disney+ had ik al langer eruit, in plaats daarvan steun ik liever onafhankelijke platforms zoals Dropout en Nebula... Ook Spotify opgezegd en in plaats daarvan Deezer en Pocket Casts genomen.

Wat ik doe is allemaal niet perfect (maar perfectie kan ook niet natuurlijk), het gaat stap voor stap, maar ik probeer wel in ieder geval met elke (over)stap die ik zet een stap de goede richting in te doen.
Dank voor je uitgebreide use-cases!

Perfectie is het perfecte voer voor defaitaisme. Dat het moeilijk was en is, dat wisten we al. Zie het artikel van (ik meen De Correspondent?) waar een journalist een maand lang zonder big tech probeert te leven.

Tegen vrijwel alle problemen (en pragmatische oplossingen) die je noemt loop ik ook aan. Qua smartphone heb je AOSP-based, en wil je het meest veilige OS draaien dan draai je GrapheneOS op een Google Pixel. Er zou een grote smartphonefabrikant bezig zijn met GrapheneOS.

Ook ik wil (en ga) nog steeds overstappen van bunq. Gezien ze het internet afstruinen, ga ik lekker niet vertellen waarheen ik ga. Nog niet in ieder geval. ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik ging er vanuit dat Samsung = Google = VS, maar Samsung health is los van Google begrijp ik?

Overigens gaat geen Samsung horloge met mijn telefoon werken begreep ik. Zit op dat andere (Amerikaanse) ecosysteem :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Klopt, ASN bank (De Volksbank) zegt hierover op Op weg naar genderinclusiviteit:

[...]

Ze zijn er dus wel mee bezig.

Mij persoonlijk raakt het niet maar als het me wel zou raken zou ik het ook belangrijk vinden. Is er een specifiek topic op GoT (of website) voor bedrijven die wel werken met non-binaire geslachten, dan is het interessant om daar even naar te linken. Ik zou het niet opnemen als flag, maar in de startpost kan ik er wel naar linken.
Wat wat dat betreft wel interessant is, is dat de AVG al 8 jaar in werking is, die burgers het recht geeft om persoonsgegevens die worden opgeslagen te corrigeren, en bedrijven de verplichting geeft die gegevens dan ook te corrigeren... Daarnaast vloeit uit de AVG ook dat bedrijven alleen naar het gender/geslacht/aanhef mogen vragen als dat voor de verleende dienst noodzakelijk is - een gepersonaliseerde aanhef in correspondentie valt daar met name niet onder. Moet je eens zien hoeveel bedrijven dus de wet wat dat betreft overtreden! En al in 2014 publiceerde de Nationale Ombudsman een rapport waarin werd geconcludeerd dat transgender mensen het recht hebben om correct aangesproken te worden, dat is ondertussen ruim 11 jaar geleden... Je zou toch verwachten dat dat genoeg tijd is om systemen aan te passen. Ondertussen ben ik momenteel met de Nationale Ombudsman bezig om te proberen ervoor te zorgen dat de politie die plilcht ook eens serieus gaat nemen! Maar ja dat is een heel ander topic. Laat ik het erbij houden dat het wat dat betreft echt bedroevend gesteld is, zelfs bij overheidsdiensten, ziekenhuizen, banken, verzekeraars, etc...

• Jerie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Wat wat dat betreft wel interessant is, is dat de AVG al 8 jaar in werking is, die burgers het recht geeft om persoonsgegevens die worden opgeslagen te corrigeren, en bedrijven de verplichting geeft die gegevens dan ook te corrigeren... Daarnaast vloeit uit de AVG ook dat bedrijven alleen naar het gender/geslacht/aanhef mogen vragen als dat voor de verleende dienst noodzakelijk is - een gepersonaliseerde aanhef in correspondentie valt daar met name niet onder. Moet je eens zien hoeveel bedrijven dus de wet wat dat betreft overtreden! En al in 2014 publiceerde de Nationale Ombudsman een rapport waarin werd geconcludeerd dat transgender mensen het recht hebben om correct aangesproken te worden, dat is ondertussen ruim 11 jaar geleden... Je zou toch verwachten dat dat genoeg tijd is om systemen aan te passen. Ondertussen ben ik momenteel met de Nationale Ombudsman bezig om te proberen ervoor te zorgen dat de politie die plilcht ook eens serieus gaat nemen! Maar ja dat is een heel ander topic. Laat ik het erbij houden dat het wat dat betreft echt bedroevend gesteld is, zelfs bij overheidsdiensten, ziekenhuizen, banken, verzekeraars, etc...
Allerlei instanties hebben nog stokoude systemen (bijvoorbeeld COBOL). Als de database van die stokoude software dan zegt: het is 0 of 1 dan zul je een middleware glue moeten hebben die bij sommige personen die zaak modificeert. Dus bijvoorbeeld 2, ook al zegt de software 0 of 1. Naar buiten toe klopt het dan. Intern ook (zolang de middleware glue (bijv een MITM proxy) wordt toegepast). Alleen in de database zelf on disk niet. Maar niemand die uit die database direct de data haalt. Daar is immers de glue voor. Uiteindelijk kunnen ze door het ontwikkelen van een dergelijke glue ook hun software debuggen en omzetten naar iets recenters. Dat kost veel tijd, uitzoekwerk, en QA... maar... 8 jaar is lang.

• Stukfruit
  • Niet online
Of gewoon dat hele geslacht laten vallen. Een ING, een Rabobank, een PostNL, een verzekeraar, enz. hoeven niet te weten wat of hoe je bent. Je bent aanspreekbaar, simpel.

Als bedrijven hun klanten dan ook weer eens als volwassene beginnen aan te spreken ipv als iemand waar ze vroeger mee geknikkerd hebben (of nog erger: zulk neerbuigends als "wij horen u, maar...") wordt het nog interessanter :)

Maar goed, misschien nog even te veel gevraagd naast onafhankelijkheid van andere landen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 18:57 ]

Dat zit wel Schnorr.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kunnen we de banken discussie sluiten? Die lijkt me nogal offtopic

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
Allerlei instanties hebben nog stokoude systemen (bijvoorbeeld COBOL). Als de database van die stokoude software dan zegt: het is 0 of 1 dan zul je een middleware glue moeten hebben die bij sommige personen die zaak modificeert. Dus bijvoorbeeld 2, ook al zegt de software 0 of 1. Naar buiten toe klopt het dan. Intern ook (zolang de middleware glue (bijv een MITM proxy) wordt toegepast). Alleen in de database zelf on disk niet. Maar niemand die uit die database direct de data haalt. Daar is immers de glue voor. Uiteindelijk kunnen ze door het ontwikkelen van een dergelijke glue ook hun software debuggen en omzetten naar iets recenters. Dat kost veel tijd, uitzoekwerk, en QA... maar... 8 jaar is lang.
Tja ik ben ook een Tweaker dus ik begrijp dat soort technische beperkingen maar al te goed. Maar sinds wanneer is "het systeem kan het niet" een goede reden om je niet aan de wet te houden?

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.