Ik heb mijn pinpas achter het hoesje van mijn telefoon geplakt en betaal sindsdien nog sneller contact loos :-)
Misschien een vreemde eend in de bijt, maar 'Navigatie' is nu heel erg gericht op auto's. In zowel Apple- als Google Maps zit ook OV, daar zie ik nog geen alternatieven voor. Misschien 9292 en NS toevoegen?
Dat had ik ook maar voor mijn eigen gevoel heb ik dat toch weer teniet gedaan. Voelde niet helemaal lekker om die 2 samen tegelijk te "verliezen". Vandaar een klein hoesje apart voor mijn kaarten aangeschaft.denneappel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
Ik heb mijn pinpas achter het hoesje van mijn telefoon geplakt en betaal sindsdien nog sneller contact loos :-)
Zit dat niet ook gewoon in HERE WeGo?kaanmijo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:58:
Misschien een vreemde eend in de bijt, maar 'Navigatie' is nu heel erg gericht op auto's. In zowel Apple- als Google Maps zit ook OV, daar zie ik nog geen alternatieven voor. Misschien 9292 en NS toevoegen?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
En als je een Fairphone hebt, is dat helemaal goed ondersteund:denneappel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-6-card-holder-1895
Ja
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Ik werk al een tijdje met gedeelde .ics (?) linkjes tussen mijn agenda en die van mijn vrouw. Eerst via Outlook en Google, nu met Proton, is oude technologie, maar werkt prima.Homeland schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:00:
Daarnaast hebben we in Google Calendar een gedeelde kalender.
Ondertussen dacht ik slim te zijn door 400GB aan Google take-out foto's op mijn NAS op te slaan en te extracten (wat moet je ook anders met 250GB aan SSD), ondersteund de Proton-drive geen foto's vanaf een netwerkschijf
[ Voor 24% gewijzigd door MJV op 21-01-2026 20:41 ]
*.ics gebruiken wij ook om onze calender events te delen. Je kunt ook subscriben aan elkaars calendar, die moet je dan publiek delen. Waarschijnlijk kunnen familie accounts ook wel met elkaar delen bij diensten zoals Proton, Ente, enz.
rclone (en varianten die dat gebruiken) kan Proton Drive als target gebruiken. Dat gaat middels fuse.
Zie bijv. https://github.com/dadtronics/protondrive-linux
fuse heb je ook voor Windows (Dokan) en macOS (osxfuse).
rclone is er vast ook wel voor Windows.
Ik gebruik rclone (duplicati) samen met Jottacloud.
Hoe dan ook is een NAS een computer. Vanaf die NAS zou je ook e.e.a. kunnen regelen want waarschijnlijk draait deze Linux, en voor bijvoorbeeld DSM heb je ook Docker en rclone. Let op!
Kant en klaar scriptje dat rclone gebruikt: https://www.reddit.com/r/...s/uxiypm/comment/j8kvl10/
Lijkt een probleem in Windows logica.MJV schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:22:
[...]
Ik werk al een tijdje met gedeelde .ics (?) linkjes tussen mijn agenda en die van mijn vrouw. Eerst via Outlook en Google, nu met Proton, is oude technologie, maar werkt prima.
Ondertussen dacht ik slim te zijn door 400GB aan Google take-out foto's op mijn NAS op te slaan en te extracten (wat moet je ook anders met 250GB aan SSD), ondersteund de Proton-drive geen foto's vanaf een netwerkschijf.
rclone (en varianten die dat gebruiken) kan Proton Drive als target gebruiken. Dat gaat middels fuse.
Hoe dan ook is een NAS een computer. Vanaf die NAS zou je ook e.e.a. kunnen regelen want waarschijnlijk draait deze Linux, en voor bijvoorbeeld DSM heb je ook Docker en rclone. Let op!
In bijvoorbeeld Ubuntu LTS 24.04 zit nog rclone 1.60.1. Deze versie ondersteunt geen Proton Drive. Eenvoudig op te lossen met OCI (bijv. Docker), Linuxbrew, of met Nix.rclone version
# Must be v1.64.0 or higher
Kant en klaar scriptje dat rclone gebruikt: https://www.reddit.com/r/...s/uxiypm/comment/j8kvl10/
[ Voor 34% gewijzigd door Jerie op 22-01-2026 03:18 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Mogelijk heb je hier iets aan:kaanmijo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:58:
Jerie in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Of NS en 9292 ook hun kaarten non-Google hebben weet ik niet. ANWB Onderweg gebruikt bijvoorbeeld Mapbox SDK, maar is verder wel lokaal. Soms moet je concessies doen. Ik gebruik zelf graag de NS app, maar als ik een bus moeten hebben en die komt niet dan neem ik een volgende. De e-ink bordjes bij de haltes kloppen vaak wel, dus die gebruik ik ook graag. Maar ik gebruik dan ook nagenoeg geen exotische haltes.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Klopt en werkt op zich hoewel ik sowieso de NS app gebruik. Alleen wat ik echt wel mis is streetview. Prive gebruik ik dat met name bij trips en vakanties om in te schatten hoe een buurt er uit ziet en hoe rolstoelvriendelijk de route is. En voor mijn werk (constructief modelleur) is het soms ook een manier om te zien hoe de situatie in elkaar zit.
Bij de stukjes lopen naar de halte toe opent de NS app google maps en volgens mij kun je daar niet onderuit?Jerie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 03:06:
[...]
Of NS en 9292 ook hun kaarten non-Google hebben weet ik niet. ANWB Onderweg gebruikt bijvoorbeeld Mapbox SDK, maar is verder wel lokaal. Soms moet je concessies doen. Ik gebruik zelf graag de NS app, maar als ik een bus moeten hebben en die komt niet dan neem ik een volgende. De e-ink bordjes bij de haltes kloppen vaak wel, dus die gebruik ik ook graag. Maar ik gebruik dan ook nagenoeg geen exotische haltes.
Ik krijg Rclone niet aan de praat met Proton, teminste, ik krijg alleen heel veel foutmeldingen. Vooral (Code=2501, Status=422) en alle bestanden groter dan 1kb willen niet syncen. Schijnbaar een bekend probleem. Hopelijk komen ze snel met een goede oplossing. Het schijnt dat proton met een SDK komt?Jerie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 02:52:
*.ics gebruiken wij ook om onze calender events te delen. Je kunt ook subscriben aan elkaars calendar, die moet je dan publiek delen. Waarschijnlijk kunnen familie accounts ook wel met elkaar delen bij diensten zoals Proton, Ente, enz.
[...]
Lijkt een probleem in Windows logica.
[...]
In bijvoorbeeld Ubuntu LTS 24.04 zit nog rclone 1.60.1. Deze versie ondersteunt geen Proton Drive. Eenvoudig op te lossen met OCI (bijv. Docker), Linuxbrew, of met Nix.
Voor Linux schijnt een SDK te komen, maar die laat al even op zich wachten. Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden, is proton-drive-sync. Rclone gebaseerde oplossingen werkte niet of niet goed genoeg.Gotez schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Ik krijg Rclone niet aan de praat met Proton, teminste, ik krijg alleen heel veel foutmeldingen. Vooral (Code=2501, Status=422) en alle bestanden groter dan 1kb willen niet syncen. Schijnbaar een bekend probleem. Hopelijk komen ze snel met een goede oplossing. Het schijnt dat proton met een SDK komt?
[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 22-01-2026 09:29 ]
Dank @Jerie en @TheZeroorez. Ik ga eens kijken of ik dat op mijn Synology aan de praat krijg. De oplossing waarbij ik alle data op een USB-HD moet gaan zetten en vanaf daar weer via mijn laptop naar Proton is geen aantrekkelijke optie. Ik hoop/hoopte op een Synology package ook ivm bediening vanuit de web-interface, maar dit lukt vast ook. Zie dat er voor proto-drive-sync ook een docker-package genoemd staat onder Coming soon, dat zou ook handig kunnen zijn.
Hier ook wisselende ervaringen met Rclone en Proton, welliswaar op TrueNAS en wel heel grote bestanden. Ik ervaar veel foutmeldingen en/of waarschuwingen wat uiteindelijk niet echt een robuuste oplossing lijkt voor synchronisatie. Ik ervaar minder problemen met andere platforms, bijv. op S3 gebaseerd of via WebDAV.Gotez schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Ik krijg Rclone niet aan de praat met Proton, teminste, ik krijg alleen heel veel foutmeldingen. Vooral (Code=2501, Status=422) en alle bestanden groter dan 1kb willen niet syncen. Schijnbaar een bekend probleem. Hopelijk komen ze snel met een goede oplossing. Het schijnt dat proton met een SDK komt?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik gebruik het eigenlijk vooral als ik mijn pas kwijt of vergeten bendenneappel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zelfhosted headscale hier. Op een kleine vpsMawlana schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Ik gebruik selfhosted authentik voor tailscale.
https://tailscale.com/kb/1240/sso-custom-oidc
Ik ben al bijna een jaar aan het afstappen van Amerikaanse producten en diensten. Hieronder een overzichtje. Toch leuk om te zien dat het al best een flinke lijst is
Ik moet zeggen dat het veel werk is, zeker omdat ik het combineer met een opruim actie. Dezelfde fotos en bestanden stonden op verschillende plekken.
Geslaagd
Per artikel achterhalen waar het bedrijf vandaan komt, niet altijd even makkelijk.
Kom dan snel uit bij Europese of Japanse bedrijven (bijv. FujiFilm, Canon, Nintendo, Canyon, Loom.fr, Salomon, Decathlon, Asics, ...)
Ik moet zeggen dat het veel werk is, zeker omdat ik het combineer met een opruim actie. Dezelfde fotos en bestanden stonden op verschillende plekken.
Geslaagd
- Bitwarden >> Proton Pass
- Wallet (?) >> Proton Wallet
- Gmail >> Proton Mail
- Google Photos >> Proton Drive
- Google Notes >> Superlist, Standard Notes
- Google Maps >> Organic Maps (bewaren interessante locaties/wandelen/fietsen), HERE WeGo (auto), TomTom (auto; nieuw om te testen)
- Google Search >> Qwant
- ChatGPT >> Lumo, Le chat
- VPN (?) >> Proton VPN
- OneDrive >> Proton Drive
- LinkedIn >> opgezegd
- Strava >> opgezegd
- Reddit >> opgezegd
- Chrome / Edge >> Vivaldi
- Wahoo X >> Join
- Amazon webshop >> direct bij aanbieder / Bol. / Coolblue
- Amazon Photos >> Proton Drive (nog 20k foto's te gaan, in combinatie met foto opruim actie)
- Gmail >> sommige email wordt nog doorgestuurd, die wil ik nog omzetten
- Garmin (heb nog een horloge en fietscomputer die nog goed werken)
- Windows (wil Linux dual boot optie uitzoeken en testen om te kijken of spellen er goed draaien)
- Steam (tja, lijst met gekochte spellen)
- Streaming diensten >> wissel diensten af, en wil nog een media player halen, nog zoekende
- Boostcamp >> staat een fijne body weight fitness routine in
- WhatsApp >> Signal (contacten blijven op WhatsApp)
- Android telefoon (van mn werk)
Per artikel achterhalen waar het bedrijf vandaan komt, niet altijd even makkelijk.
Kom dan snel uit bij Europese of Japanse bedrijven (bijv. FujiFilm, Canon, Nintendo, Canyon, Loom.fr, Salomon, Decathlon, Asics, ...)
Steam: McKluit
Kijk eens naar dit:Kluit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:28:
Ik ben al bijna een jaar aan het afstappen van Amerikaanse producten en diensten. Hieronder een overzichtje. Toch leuk om te zien dat het al best een flinke lijst is![]()
Nog geen alternatief
- Windows (wil Linux dual boot optie uitzoeken en testen om te kijken of spellen er goed draaien)
- Steam (tja, lijst met gekochte spellen)
https://bazzite.gg/
Kan ook met dual boot werken... Maar wel goed opletten bij de installatie .. of zelfs even je Windows disk loskoppelen tijdens de installatie om zeker te weten dat er niets verloren kan gaan.Bazzite is designed for Linux newcomers and enthusiasts alike with Steam pre-installed, HDR & VRR support, improved CPU schedulers for responsive gameplay, and numerous community-developed tools and tweaks to streamline your gaming and streaming experience.
Own games outside of Steam? Lutris (Pre-installed) and other launchers can not only run games from most game stores, but cleanly integrate them into Steam Gaming Mode, including: Xbox Game Pass (via battle.net), EA App, Epic Games Store, GOG.com, itch.io, Rockstar Games Launcher, Ubisoft Connect, your dad's old CDs, and more!
Wat mij opvalt dat heel veel mensen bij het afstappen van Google vervolgens al hun balletjes in het ene Proton mandje gooien, daarmee uiteindelijk een nieuwe monopolist creëerend?
Niet zozeer een monopolist, maar wel alle belangrijke zaken bij 1 aanbieder: wachtwoord-manager, MFA authenticator, Drive, Mail, Wallet, VPN. Een mooie Single Point of Failure.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
Wat mij opvalt dat heel veel mensen bij het afstappen van Google vervolgens al hun balletjes in het ene Proton mandje gooien, daarmee uiteindelijk een nieuwe monopolist creëerend?
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Ook bij de houding van Andy Yen richting Trump heb ik bedenkingen overigens. In al zijn focus op privacy schijnt het optuigen van een autocratie kennelijk niet zo belangrijk
Dit.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
Het is actief het bedrijfsmodel om die kant op te gaan. En voor wie dan zegt dat ze open source zijn: nee, ze zijn net zo open source als Google.
Apps open source, de infrastructuur niet. Het is inmiddels bewezen waar dat naartoe leidt.
Dat zit wel Schnorr.
Nog steeds liever een Europese magnifcent one than één van de US magnificent seven. Van alle Europese cloud providers, zou ik mijn administratie en andere persoonlijke documenten toch het meest toevertrouwen aan proton drive. Andere oplossing is dat je alleen met encrypted backups werkt. Maar ik heb tig apparaten, en als je dan dat ene excelletje even wilt bekijken, is een drive oplossing ideaal. En bij Proton heb ik gewoon meer vertrouwen in dat het allemaal goed en veilig is, dan een pdrive, kdrive, drime of welke andere Europese YOLO oplossing dan ook.
Voor foto's vind ik proton bagger en kijk ik naar jollacloud.
Voor passwords gebruik ik nu kuch bitwarden kuch, en wil ik over naar vaultwarden in eigen beheer.
Voor dingen als chat ga ik ook geen proton gebruiken.
Voor oninteressante dingen gebruik ik wel kdrive. Het werkt allemaal. Dus mocht Proton te evil worden, kan ik snel migreren.
Voor foto's vind ik proton bagger en kijk ik naar jollacloud.
Voor passwords gebruik ik nu kuch bitwarden kuch, en wil ik over naar vaultwarden in eigen beheer.
Voor dingen als chat ga ik ook geen proton gebruiken.
Voor oninteressante dingen gebruik ik wel kdrive. Het werkt allemaal. Dus mocht Proton te evil worden, kan ik snel migreren.
Het ding is dat grote partijen doorgaans overgenomen worden door Amerikanen, Japanners, Arabieren en Chinezen.
Maar houd het vooral in gedachten. Sommige dingen hebben geen koppeling nodig.
Vooral onder systemen zoals Android, wat ironisch genoeg gemaakt is om koppelverkoop tegen te gaan dankzij het gemak waarmee apps binnen andere apps per component naar iets kunnen linken en daar een andere app voor te gebruiken op een manier die voor de eindgebruiker aanvoelt alsof het effectief dezelfde app is.
Vooral onder systemen zoals Android, wat ironisch genoeg gemaakt is om koppelverkoop tegen te gaan dankzij het gemak waarmee apps binnen andere apps per component naar iets kunnen linken en daar een andere app voor te gebruiken op een manier die voor de eindgebruiker aanvoelt alsof het effectief dezelfde app is.
Dat zit wel Schnorr.
Als maar genoeg mensen overstappen krijgt het vanzelf een monopolistisch karakter. Ik ken geen enkele organisatie uit heden en verleden die "netjes" bleef zodra de marktmacht (te) groot werd. En zelfs als zij het niet zelf doen kan de rest van de markt het gaan doen. Dat je bijvoorbeeld de Proton Wallet moet gaan gebruiken omdat dat de enige is die veel anderen ondersteunen.edie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:01:
[...]
Niet zozeer een monopolist, maar wel alle belangrijke zaken bij 1 aanbieder: wachtwoord-manager, MFA authenticator, Drive, Mail, Wallet, VPN. Een mooie Single Point of Failure.
Als ik voor mezelf spreek: de reden om bij Google weg te willen is niet zozeer dat het een monopolist is, maar vooral gericht op privacy en het feit dat ik geen Amerikaanse big tech wil. En het alles onder 1 dak is toch een stukje gemak. Niet iedereen is een die-hard tweaker die voor elke dienst tot het gaatje wil gaan.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
Als blijkt dat er een markt is voor dit soort privacy gerichte en EU gebaseerde diensten dan komt die concurrentie vanzelf wel en maak ik over een tijdje wel weer een nieuwe afweging. De drempel om over te stappen is kleiner als je je al eens eerder ontworstelt hebt aan een big tech monopolist
Hij wil.
Het risico van alle eieren in één mandje erken ik... Ik heb ook lang getwijfeld of ik wel of niet ook Proton MFA zou moeten gebruiken... Maar afgezien van de handige cross-device sync hangt Proton MFA niet vast aan de rest van het Proton universum en vooral juist die cross-device sync maakt de service heel robuust omdat ik niet 100% afhankelijk ben van één telefoon, ik heb mjin MFA's ook op mjin tablet, en een backup in "de cloud".
Omdat Proton geen monopolist is en Europees en ik ervoor betaal (ik koop de dienst met geld ipv met mijn data) heb ik echt 1000x meer vertrouwen dat mijn data daar veilig is. Het blijft natuurlijk wel altijd een afweging tussen veiligheid/zekerheid en gebruiksgemak...
Omdat Proton geen monopolist is en Europees en ik ervoor betaal (ik koop de dienst met geld ipv met mijn data) heb ik echt 1000x meer vertrouwen dat mijn data daar veilig is. Het blijft natuurlijk wel altijd een afweging tussen veiligheid/zekerheid en gebruiksgemak...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik heb een NitroKey USB stick besteld om te kijken of ik dat kan gebruiken als alternatieve Wachtwoord Manager / FIDO2 / WebAuth. Maar de MFA applicatie wil ik dan bij Proton houden (vanwege synchronisatie-mogelijkheden).
Ja, die NitroKey kan ook als MFA Authenticator werken als ik het goed las, maar dat doet het hele doel van MFA juist teniet als ik dezelfde hardware key ook gebruik voor beheer van wachtwoorden...
Ja, die NitroKey kan ook als MFA Authenticator werken als ik het goed las, maar dat doet het hele doel van MFA juist teniet als ik dezelfde hardware key ook gebruik voor beheer van wachtwoorden...
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Je hebt in het verleden niet de overstap van o.a. Altavista, Yahoo, enz. naar Google meegemaakt, naar ik aanneem?klaaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:54:
[...]
De drempel om over te stappen is kleiner als je je al eens eerder ontworstelt hebt aan een big tech monopolist
Met de jaren wordt die drempel groter omdat de (opkomende) monopolist in kwestie "features" toevoegt om jou als eindgebruiker binnen het eigen systeem te houden.
Dat zit wel Schnorr.
Dat ben ik ook niet hoor. Ik ben pas begonnen en gebruik nog steeds teveel Amerikaanse en niet-Europese waar. Het is ook niet zwart-wit. Ook sommige Europese bedrijven hebben dubieuze eigenaren die Amerikaanse big tech eerder helpen dan tegenwerken en niet elk alternatief vind ik zodanig goed dat ik het waard vind over te stappen. Deze week heb ik toch maar een Synology NAS gekocht bij gebrek aan kant-en-klare Europese alternatieven. Dan steun ik dus Taiwan in plaats van China of de VS: is dat verkeerd? Ik weet het niet.klaaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Niet iedereen is een die-hard tweaker die voor elke dienst tot het gaatje wil gaan.
Passwords zitten nog bij Enpass wat weliswaar Amerikaans is maar het werkt wel fijn met een lokaal bewaard bestand. Mail en cloudopslag staan in de planning maar mijn vrouw wil haar Gmail nog niet kwijt dus mail zal ook maar gedeeltelijk zijn. En Google Maps vind ik een moeilijke. Wij hebben geen auto en mijn vrouw maakt bij tripjes en vakanties gebruik van een opvouwbare rolstoel. Bijvoorbeeld Here We Go voldoet zo te zien wel voor het verkennen van een stad en wellicht ook het buitenlandse OV. Maar dat heeft dan geen streetview wat voor ons in sommige situaties dus echt een zwaar gemis is.
50+ hier dus ik heb al e.e.a. meegemaaktStukfruit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:46:
[...]
Je hebt in het verleden niet de overstap van o.a. Altavista, Yahoo, enz. naar Google meegemaakt, naar ik aanneem?
Met de jaren wordt die drempel groter omdat de (opkomende) monopolist in kwestie "features" toevoegt om jou als eindgebruiker binnen het eigen systeem te houden.
Hij wil.
Het is idd niet een zwart-wit verhaal en iedereen maakt daarin zijn eigen afwegingen. Ik heb ook overwogen om e.e.a. met een Synology te regelen. Dan is het een afweging tussen veel gedoe (voor mij dan) en een Proton die mogelijk monopolist wordt. Die afweging slaat bij dan door in het voordeel van Proton. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor anderen weer heel anders is.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Dat ben ik ook niet hoor. Ik ben pas begonnen en gebruik nog steeds teveel Amerikaanse en niet-Europese waar. Het is ook niet zwart-wit. Ook sommige Europese bedrijven hebben dubieuze eigenaren die Amerikaanse big tech eerder helpen dan tegenwerken en niet elk alternatief vind ik zodanig goed dat ik het waard vind over te stappen. Deze week heb ik toch maar een Synology NAS gekocht bij gebrek aan kant-en-klare Europese alternatieven. Dan steun ik dus Taiwan in plaats van China of de VS: is dat verkeerd? Ik weet het niet.
Passwords zitten nog bij Enpass wat weliswaar Amerikaans is maar het werkt wel fijn met een lokaal bewaard bestand. Mail en cloudopslag staan in de planning maar mijn vrouw wil haar Gmail nog niet kwijt dus mail zal ook maar gedeeltelijk zijn. En Google Maps vind ik een moeilijke. Wij hebben geen auto en mijn vrouw maakt bij tripjes en vakanties gebruik van een opvouwbare rolstoel. Bijvoorbeeld Here We Go voldoet zo te zien wel voor het verkennen van een stad en wellicht ook het buitenlandse OV. Maar dat heeft dan geen streetview wat voor ons in sommige situaties dus echt een zwaar gemis is.
Hij wil.
Apps om Amerikaanse producten in de supermarkt te mijden zijn populair in Denemarken, bericht Independent gisteren:
App for boycotting US products tops Danish charts after Trump’s Greenland threats
Populair is vooral NonUSA (UdenUSA), welke momenteel alleen voor de iPhone beschikbaar is, maar een Android versie wordt vandaag of morgen verwacht. Ook populair is Made O`Meter
App for boycotting US products tops Danish charts after Trump’s Greenland threats
Populair is vooral NonUSA (UdenUSA), welke momenteel alleen voor de iPhone beschikbaar is, maar een Android versie wordt vandaag of morgen verwacht. Ook populair is Made O`Meter
| NonUSA: | Made O`Meter: |
Alleen in Nederland laten we digid overnemen door de Amerikanen. Het hele business model van proton is de (schijn van) privacy. Dan kan het natuurlijk niet door Tencent worden overgenomen, dan raken ze gegarandeerd >90% van hun klanten weer kwijt. Al die klanten hebben al een complexe overstap gemaakt, die doen dat gerust nog een keer.Stukfruit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:52:
Het ding is dat grote partijen doorgaans overgenomen worden door Amerikanen, Japanners, Arabieren en Chinezen.
Sterker nog: Tweakers ookCyb schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
Apps om Amerikaanse producten in de supermarkt te mijden zijn populair in Denemarken, bericht Independent gisteren…
En een mooie toevoeging is nog: https://www.goeuropean.org/
Niet alleen DigiD: https://www.computable.nl...-alternatief-beschikbaar/knakworst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Alleen in Nederland laten we digid overnemen door de Amerikanen.
Je kunt je ook afvragen hoe veel mail van een tijdje terug nog heel relevant is. Die zou je kunnen laten staan, en alles wat nieuw is naar een andere omgeving laten sturen. En dan rustig door de oude mailbox gaan en weggooien wat niet belangrijk is en doorsturen wat nog wel relevant is. Mijn ervaring is toch dat er maar heel weinig is wat relevant en ouder dan 1 jaar is. Echt belangrijke zaken krijg ik als attachments (polissen, salarisstroken, jaaropgaven, dat soort dingen) en die sla ik lokaal op.klaaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]
50+ hier dus ik heb al e.e.a. meegemaaktMaar die eerdere overstappen stelden natuurlijk niet veel voor. Het beetje mail dat je toen had was amper relevant om te bewaren en cloudopslag e.d. bestond nog niet.
Als je een jaar beide beide mailboxen bijhoudt dan weet je waar je allemaal je mailadres moet wijzigen. Ook meteen een goede manier om van nieuwsbrieven e.d. af te komen.
Dat is ook ongeveer wat ik doe. Ik heb alleen een eigen domeinnaam, dus ik krijg sowieso alles wel binnen. Ik ben alleen niet zo georganiseerd dat ik alle belangrijke bijlagen los heb opgeslagen. Ik wacht gewoon de 5 jaar af die voor de belastingdienst geadviseerd wordt en dan gooi ik alles weg.R_Zwart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Je kunt je ook afvragen hoe veel mail van een tijdje terug nog heel relevant is. Die zou je kunnen laten staan, en alles wat nieuw is naar een andere omgeving laten sturen. En dan rustig door de oude mailbox gaan en weggooien wat niet belangrijk is en doorsturen wat nog wel relevant is. Mijn ervaring is toch dat er maar heel weinig is wat relevant en ouder dan 1 jaar is. Echt belangrijke zaken krijg ik als attachments (polissen, salarisstroken, jaaropgaven, dat soort dingen) en die sla ik lokaal op.
Als je een jaar beide beide mailboxen bijhoudt dan weet je waar je allemaal je mailadres moet wijzigen. Ook meteen een goede manier om van nieuwsbrieven e.d. af te komen.
Hij wil.
Synology is voor mij in principe alleen voor de lokale opslag. Voor de kleinere bestanden die we ook onderweg willen bereiken hebben we nu Onedrive maar die gaat in principe de deur uit. Ik zoek nog een alternatief dat lekker werkt met Synology.klaaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:21:
[...]
Het is idd niet een zwart-wit verhaal en iedereen maakt daarin zijn eigen afwegingen. Ik heb ook overwogen om e.e.a. met een Synology te regelen. Dan is het een afweging tussen veel gedoe (voor mij dan) en een Proton die mogelijk monopolist wordt. Die afweging slaat bij dan door in het voordeel van Proton. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor anderen weer heel anders is.
Tjsa, voor Steam heb ik ook geen alternatief. Ik vind het een relatief eerlijke dienst, waar ik een flinke bibliotheek heb, en bovendien heb ik een Steam Deck (een apparaat dat makkelijk open te maken en repareren is). Die bibliotheek kun je niet exporteren. Sommige spellen werken prima offline, of zonder Steam.
[ Voor 20% gewijzigd door Jerie op 23-01-2026 16:41 ]
Synology NAS heeft Cloud Station, daarmee kan je Onedrive overbodig maken.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Synology is voor mij in principe alleen voor de lokale opslag. Voor de kleinere bestanden die we ook onderweg willen bereiken hebben we nu Onedrive maar die gaat in principe de deur uit. Ik zoek nog een alternatief dat lekker werkt met Synology.
Dit is precies de reden waarom ik voor relatief veilig ga kiezen met proton drive.
https://www.reddit.com/r/..._of_french_files_account/
Meerdere posts zoals:
Meerdere posts zoals:
I contacted pCloud 2 days ago for...german files appearing in my (french) account. I could find the rightful owners of the files and contacted them, it is all legit.
pCloud answered me to delete the files, no more. Can we still trust a cloud that share files between accounts ?
Voor een nieuwe monopolist moeten nog heel wat gebruikers overstappen. In mijn bubbel zit bijna iedereen bij MS of Google.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
Uiteindelijk zijn alle ballen in het Proton mandje beland omdat ze een goede deal hadden en ik vond het gebruiksvriendelijk. Ook heb ik het gevoel dat m'n data daar veilig staat. Tot nu toe ben ik er blij mee, ben een basic gebruiker.
Daniel Eck van Spotify gedraagt zich meer als een Amerikaanse CEO dan een Europese, al een tijdje vind ik. Niet vergeten dat ze zelfs ICE commercials hadden in de US tussen de nummers door, walgelijk.Kluit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:50:
[...]
Voor een nieuwe monopolist moeten nog heel wat gebruikers overstappen. In mijn bubbel zit bijna iedereen bij MS of Google.
Uiteindelijk zijn alle ballen in het Proton mandje beland omdat ze een goede deal hadden en ik vond het gebruiksvriendelijk. Ook heb ik het gevoel dat m'n data daar veilig staat. Tot nu toe ben ik er blij mee, ben een basic gebruiker.
Ik hoop dat naarmate Proton groeit en populairder wordt Yen niet diezelfde trekjes gaat krijgen. Maar vooralsnog denk ik wel dat het momenteel het meest volwassen Europese alternatief is voor de Amerikaanse varianten.
Weet ik maar ik heb ook graag iets onsite wat niet afhankelijk is van mijn internetverbinding en eventuele poorten die ik moet open zettenKalentum schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
[...]
Synology NAS heeft Cloud Station, daarmee kan je Onedrive overbodig maken.
Nou ja, dit zegt weinig over Proton maar maakt wel dat ik me zorgen maak om pCloud want die stond op de nominatie als Onedrive vervangerknakworst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:21:
Dit is precies de reden waarom ik voor relatief veilig ga kiezen met proton drive.
Meerdere posts zoals:
[...]
Ps.
En dan zet ik liever zelf mijn poorten open
Voor de grote backup van de Synology maar eens naar Transip en Strato Hidrive kijken. Cloudstorage parkeer ik dan even
[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 23-01-2026 19:47 ]
Bij proton is al je data encrypted, bij pcloud niet. Dan krijg je dit soort dingen.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Nou ja, dit zegt weinig over Proton maar maakt wel dat ik me zorgen maak om pCloud.
Toch kan dat heel snel gaan. Bijvoorbeeld als de US de boel voor Europa gewoon een keer blokkeert. Al is het maar voor 1 of 2 dagen. Dat is immers de angst waarom we naar soevereine oplossingen moeten gaan zoeken.Kluit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:50:
[...]
Voor een nieuwe monopolist moeten nog heel wat gebruikers overstappen. In mijn bubbel zit bijna iedereen bij MS of Google.
Bedankt voor de tip!duvekot schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Kijk eens naar dit:
https://bazzite.gg/
[...]
Ik stuur deze reply vanuit Vivaldi broser draaiend op Bazzite
Kan ook met dual boot werken... Maar wel goed opletten bij de installatie .. of zelfs even je Windows disk loskoppelen tijdens de installatie om zeker te weten dat er niets verloren kan gaan.
Zelf ben ik nog met browser aan het stoeien. Deze reactie plaats ik vanuit de Ecosia browser vanaf mijn mobiel (Android, sorry).Kluit schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Ik stuur deze reply vanuit Vivaldi broser draaiend op Bazzite
Het nadeel van Ecosia is dat er geen Linux versie voor is.
Volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar:R_Zwart schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Toch kan dat heel snel gaan. Bijvoorbeeld als de US de boel voor Europa gewoon een keer blokkeert. Al is het maar voor 1 of 2 dagen. Dat is immers de angst waarom we naar soevereine oplossingen moeten gaan zoeken.
1. Is Proton nu (Europees) monopolist? Nee.
2. Bestaat er de mogelijkheid dat Proton Europees monopolist/oligopolist wordt in de hypothetische situatie dat Google of MS diensten 'uit' komen te staan voor Europeanen? Misschien.
Serverside encryptie is volgens mij niet automatisch bescherming tegen (ernstige) bugs & misconfiguraties. Ben benieuwd naar de pCloud verklaringen.knakworst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:19:
[...]
Bij proton is al je data encrypted, bij pcloud niet. Dan krijg je dit soort dingen.
[ Voor 22% gewijzigd door TheZeroorez op 24-01-2026 17:30 ]
Waarom op X zitten als we straks ook naar W kunnen gaan?
Europees alternatief voor X: wat is socialmediaplatform W en wat weten we tot nu toe?
https://checkon.nl/blog/e...-wat-weten-we-tot-nu-toe/
Europees alternatief voor X: wat is socialmediaplatform W en wat weten we tot nu toe?
Ik hoop van ganserharte dat we hier straks ook Yankees, Kiwi"s, Canucks en andere niet-Europeanen kunnen vinden. Juist dat wereldwijde contacten is zo prettig aan die (Amerikaanse) social media. Ben al meer dan 10 jaar weg van Fb, maar mis nog steeds verhalen van vrienden en familie die elders wonen.Peer_76 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:43:
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Ik ben nu een jaartje weg van Facebook en Instagram, maar daar stonden al meerdere jaren nauwelijks verhalen/foto's van vrienden meer op.theredspecial schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Ik hoop van ganserharte dat we hier straks ook Yankees, Kiwi"s, Canucks en andere niet-Europeanen kunnen vinden. Juist dat wereldwijde contacten is zo prettig aan die (Amerikaanse) social media. Ben al meer dan 10 jaar weg van Fb, maar mis nog steeds verhalen van vrienden en familie die elders wonen.
Lijkt wel alsof iedereen social media posten moe is geworden, versterkt doordat 99% filler content en ads is.
De NOS heeft afgelopen dagen meerdere artikelen over hoe Europa vast zit aan Amerikaanse techbedrijven. Eindelijk een media die zijn rol op lijkt te pakken
[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 25-01-2026 09:33 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Zorgelijk, maar je moet m.i. je data at rest versleutelen met een private key die je niet deelt met derden. Die wel goed offsite backuppen.knakworst schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:21:
Meerdere posts zoals:
[...]
GoG? Als ik het goed heb is dat platform pools, sinds kort afgesplitst van cdpr, maar wel in handen van een van de oprichters dacht ik.Jerie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:40:
Tjsa, voor Steam heb ik ook geen alternatief. Ik vind het een relatief eerlijke dienst, waar ik een flinke bibliotheek heb, en bovendien heb ik een Steam Deck (een apparaat dat makkelijk open te maken en repareren is). Die bibliotheek kun je niet exporteren. Sommige spellen werken prima offline, of zonder Steam.
Ik moet zelf ook eens uit gaan vogelen hoe ik GoG games makkelijk op de steamdeck krijg, maar vooralsnog heb ik op steam nog jaren aan backlog zonder dat ik ook maar een euro hoef uit te geven, dus heel dringend is die kwestie ook niet.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
@Jerie (en alle members die zich voor dit initiatief inzetten)
Hele dikke moddervette plus 1 voor deze openingspost
mijn complimenten.
Een super overzichtelijke en inmiddels ook waardevolle bron aan informatie die vele mensen kan helpen om een start een stuk simpeler te maken!
Ben zo brutaal geweest om hem te delen op Reddit (Ja, US, ik weet
) in r/BuyFromEurope:
https://www.reddit.com/r/BuyFromEU/s/xGHcccDrIx
[Edit:] Old reddit link:
https://old.reddit.com/r/...m_list_of_alternatives_to
Hoe breder het publiek hoe meer invloed denk ik dan maar
Hele dikke moddervette plus 1 voor deze openingspost
Een super overzichtelijke en inmiddels ook waardevolle bron aan informatie die vele mensen kan helpen om een start een stuk simpeler te maken!
Ben zo brutaal geweest om hem te delen op Reddit (Ja, US, ik weet
[Edit:] Old reddit link:
https://old.reddit.com/r/...m_list_of_alternatives_to
[ Voor 11% gewijzigd door FrambozenTaart op 26-01-2026 15:41 ]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik zag op Bluesky ook al de non USA en Buy EU voorbij komen.
https://bsky.app/profile/...rbpfok/post/3mdaslrzugs2s
De Buy EU app (heb ik gisteren geïnstalleerd) herkent nog niet heel veel barcodes, maar hopelijk gaat wordt de database op korte termijn verder aangevuld.
https://bsky.app/profile/...rbpfok/post/3mdaslrzugs2s
De Buy EU app (heb ik gisteren geïnstalleerd) herkent nog niet heel veel barcodes, maar hopelijk gaat wordt de database op korte termijn verder aangevuld.
En met W duiken we weer in dezelfde valkuil als met X. Weer een platform in plaats van een protocol.Peer_76 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:43:
De enige manier om niet gegijzeld te worden is m.i. weg te blijven bij platformen, ook al zijn ze nu in "goede handen', je weet nooit wanneer dat verandert, "Let that sink in".
Alleen een open social media standaard, met eigen en gefedereerde servers zoals de Fediverse geeft je de volledige controle. Een ezel stoot zich in het algemeen, geen twee keer aan dezelfde steen.
In dat opzicht zou je hypothetisch ook vraagtekens bij het Tweakers forum kunnen zetten. Maar aangezien dit topic gaat over alternatieven voor Amerikaanse producten en diensten heb ik puur alternatieven voor Amerikaanse producten en diensten geplaatst.voorstad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:08:
Alleen een open social media standaard, met eigen en gefedereerde servers zoals de Fediverse geeft je de volledige controle. Een ezel stoot zich in het algemeen, geen twee keer aan dezelfde steen.
voorstad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:08:
[...]
En met W duiken we weer in dezelfde valkuil als met X. Weer een platform in plaats van een protocol.
De enige manier om niet gegijzeld te worden is m.i. weg te blijven bij platformen, ook al zijn ze nu in "goede handen', je weet nooit wanneer dat verandert, "Let that sink in".
offtopic:
Misschien handig dat we dit afsplitsen als dit te veel over sociale media gaat?
Het "wsocial" is vooral interessant voor politici, media, en grote organisaties: Ze hebben te maken met 1 platform en 1 infrastructuur. Ik ben overtuigd dat oplossingen zoals de fediverse de toekomst zullen zijn.
Misschien handig dat we dit afsplitsen als dit te veel over sociale media gaat?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Mastadon werkt prima, zoek een server binnen de eu of host er zelf een.voorstad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:08:
[...]
En met W duiken we weer in dezelfde valkuil als met X. Weer een platform in plaats van een protocol.
Tevens heeft onze overheid en de eu al officele servers draaien op https://social.overheid.nl/about en https://ec.social-network.europa.eu/about voor officiele kanalen.
We moeten alleen switchen en er gebruik van gaan maken. En wat andere randzaken zoals moderatie, finance van servers (veel servers draaien op donaties) regelen en uitkijken dat we weer niet dezelfde fouten gaan maken, want ook op mastadon zit onze toxische medemens (maar dat is van allertijde, tijd voor de comeback van netiquette).
[ Voor 7% gewijzigd door Xanthorax op 26-01-2026 14:11 ]
Je link op Reddit werkt voor mij niet.FrambozenTaart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:39:
@Jerie (en alle members die zich voor dit initiatief inzetten)
Hele dikke moddervette plus 1 voor deze openingspostmijn complimenten.
Ben zo brutaal geweest om hem te delen op Reddit (Ja, US, ik weet) in r/BuyFromEurope:
Spykie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Je link op Reddit werkt voor mij niet.
[Afbeelding]
offtopic:
(ook @FrambozenTaart): Dit is een old-reddit vs. new-reddit dingetje. In new-reddit werkt de link prima, in old-reddit is de link kapot. Er lijkt een \-teken teveel in de link te staan. Als je die weghaalt, dan zou het ook in old-reddit moeten werken.
(ook @FrambozenTaart): Dit is een old-reddit vs. new-reddit dingetje. In new-reddit werkt de link prima, in old-reddit is de link kapot. Er lijkt een \-teken teveel in de link te staan. Als je die weghaalt, dan zou het ook in old-reddit moeten werken.
Spykie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Je link op Reddit werkt voor mij niet.
[Afbeelding]
Heb in een edit een link naar old reddit toegevoegd, hoop dat het nu ook werkt voor jou @Spykie.Sicco92 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:25:
[...]offtopic:
Zag vandaag toevallig de aankondiging van de nieuwe Airtags van Apple en bedacht me dat we hier nog geen EU alternatieven voorbij hebben zien komen.
AirCard uit Zwitserland.
Chipolo uit Slovenië. Volgens hun site worden deze ook echt gemaakt in Europa en niet in China.
Daarnaast nog even een shout out naar Mullvad uit Zweden. Zag hem al wel eerder genoemd worden maar het is naar mijn mening een van de betere EU VPN diensten en ze hebben ook hele fijne Firefox fork die erg op privacy is gericht.
AirCard uit Zwitserland.
Chipolo uit Slovenië. Volgens hun site worden deze ook echt gemaakt in Europa en niet in China.
Daarnaast nog even een shout out naar Mullvad uit Zweden. Zag hem al wel eerder genoemd worden maar het is naar mijn mening een van de betere EU VPN diensten en ze hebben ook hele fijne Firefox fork die erg op privacy is gericht.
Scherp! Ik gebruik inderdaad een "old reddit redirect plugin"Sicco92 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:25:
[...]offtopic:
In ander nieuws: Heeft iemand al een Europees alternatief voor Discord?
Hoe zien jullie het risico van een eigen domein met een .com extensie eigenlijk?
Ik ben een tijdje geleden overgestapt voor privé-gebruik om alles met mijn eigen domeinnaam te doen. Totdat ik bedacht "Crap, ik heb dat momenteel via SquareSpace" (= USA). En "oh ja, het is het .com TLD, dus ook daar zit de USA best bepalend in".
Met Trump weet je het nooit, maar opeens voelt zo'n eigen dot com domeintje (ook al gaat dat via Proton) niet meer zo prettig. Heb direct dus maar een .eu geregistreerd (via transip), maar ik heb eigenlijk nul zin om weer alles om te gaan zetten.
Hebben jullie hier slimme gedachten bij? Overdrijf ik? Ik hoor het graag.
Ik ben een tijdje geleden overgestapt voor privé-gebruik om alles met mijn eigen domeinnaam te doen. Totdat ik bedacht "Crap, ik heb dat momenteel via SquareSpace" (= USA). En "oh ja, het is het .com TLD, dus ook daar zit de USA best bepalend in".
Met Trump weet je het nooit, maar opeens voelt zo'n eigen dot com domeintje (ook al gaat dat via Proton) niet meer zo prettig. Heb direct dus maar een .eu geregistreerd (via transip), maar ik heb eigenlijk nul zin om weer alles om te gaan zetten.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Dat was in principe al een probleem en loopt niet via SquareSpacespaceboy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:22:
Hoe zien jullie het risico van een eigen domein met een .com extensie eigenlijk?
In March 2012, the U.S. government declared that it has the right to seize domains ending in .com, .net, .cc, .tv, .name, and .org if the companies administering the domains are based in the U.S. The U.S. government can seize the domains ending in .com, .net, .cc, .tv, and .name by serving a court-order on Verisign, which manages those domains. The .org domain is managed by the Virginia-based non-profit Public Interest Registry. In March 2012, Verisign shut down the sports-betting site Bodog.com after receiving a court order, even though the domain name was registered to a Canadian company.
Dat zit wel Schnorr.
Ja, dat heb ik ook al wel gevonden, maar hoe logisch is dat voor een individu? Ik snap: vragen naar hoe logisch iets is met Trump aan het roer is geen zinnige actie.Stukfruit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Dat was in principe al een probleem en loopt niet via SquareSpace
[...]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Misschien zie ik er over, als relatieve it-leek, maar wat zouden jullie tips zijn specifiek voor de smartphone?
Zijn er degelijke alternatieven voor Google Android? Die ook relatief gemakkelijk en betrouwbaar te installeren zijn?
Ik gebruik nu wel al Mapy en de duckduckgo browser en dat werkt best goed. Maar het kan altijd beter, stap voor stap.
Zijn er degelijke alternatieven voor Google Android? Die ook relatief gemakkelijk en betrouwbaar te installeren zijn?
Ik gebruik nu wel al Mapy en de duckduckgo browser en dat werkt best goed. Maar het kan altijd beter, stap voor stap.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Die is er eigenlijk niet. Er zijn wel wat andere besturingssystemen zoals LineageOS, maar dit stamt uiteindelijk ook af van de open-source versie van Android. Niet ieder toestel wordt ondersteunt, vooral de modellen van de laatste paar jaar niet. Het wordt ook steeds moeilijker voor dit soort partijen om de open-source variant van Android te gebruiken.Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
Misschien zie ik er over, als relatieve it-leek, maar wat zouden jullie tips zijn specifiek voor de smartphone?
Op hardwaregebied zijn er wel wat opties, zoals de FairPhone. Maar ook die komt met Android.
Have you tried turning it off and on again?
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit en momenteel nog aan het inlezen, maar heb interesse in de Fairphone.Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
Deze is blijkbaar ook te bestellen met een Google-vrij besturingsysteem: https://support.fairphone...56817-Google-free-Android
Maar geloof dat je hem eventueel ook zelf kunt flashen.
Momenteel heb ik nog een Samsung S23, maar het plan is over tijd langzaam alles uit te faseren en zoveel mogelijk Europese producten en diensten aan te houden.
Hoeft ook niet over nacht, het begint bij bewustwording
Oef, hier had ik ook nog niet over nagedacht. In principe vind ik het ook geen prettig idee dat deze mogelijkheid er is, maar aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat dit hoog op de prioriteitenlijst van de Amerikaanse regering staat. Je ‘pakt’ Europa niet aan door een domeinnaam van jou en mij toe te eigenen. Het zal eerder op grote schaal plaatsvinden richting grote organisaties of overheidsstellingen, als het überhaupt al zou gebeuren.spaceboy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:22:
Of dit overdrijven is? Misschien, maar vooral ongewenst en achteraf hadden we wellicht een andere keuze gemaakt. Ik ga het in ieder geval niet aanpassen.
Have you tried turning it off and on again?
Voor smartphones hebben we een apart topic: [AST] Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten. Dat topic loopt natuurlijk voor geen meter...Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
Hoe dan ook, je zou kunnen overwegen een Finse Jolla smartphone te nemen met SailfishOS, die heeft Android emulatie. Ze hebben zojuist een smartphone uitgebracht, die kun je momenteel preorderen.
Wat je ook kunt doen is een recente Google Pixel nemen en daar dan GrapheneOS op installeren.
Er zijn ook allerlei andere op AOSP OSen (waar Android ook op gebaseerd is), ook van Europese makelij. Bijvoorbeeld /e/ waarschijnlijk heeft die oplossing de minste impact.
Zoals Tweakerspuntnet?spaceboy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:22:
Dit was een goede reden om af te stappen van eu.org (ja die bestond voor .eu bestond), of om nooit te beginnen met .com/.net/.org (of hoogstens als bijzaak) maar te blijven bij (of beginnen met) .nl of .eu. Nog wel een klein puntje: toen VK de EU verliet, moesten Britten ook al hun domeinen inleveren. Oef, vonden ze niet zo leuk. Je zie het ook terug in het feit dat de VS het .org domein van Anna's Archive heeft afgepakt. Zonder dat er sprake is geweest van een rechtszaak.
Wat je kunt doen is alles verplaatsen naar de .eu en dan de .com redirecten naar de .eu plus een notitie op de landing dat het nu blabla.eu heet; dan leren mensen hopelijk de nieuwe URL.
Daar is er ook één van die wel loopt:Jerie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:23:
[...]
Voor smartphones hebben we een apart topic: [AST] Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten. Dat topic loopt natuurlijk voor geen meter...
Hoe dan ook, je zou kunnen overwegen een Finse Jolla smartphone te nemen met SailfishOS, die heeft Android emulatie. Ze hebben zojuist een smartphone uitgebracht, die kun je momenteel preorderen.
Wat je ook kunt doen is een recente Google Pixel nemen en daar dan GrapheneOS op installeren.
Er zijn ook allerlei andere op AOSP OSen (waar Android ook op gebaseerd is), ook van Europese makelij. Bijvoorbeeld /e/ waarschijnlijk heeft die oplossing de minste impact.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285628/0
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Zou de US Gov potentieel alle .com met Europees adressen in de Whois, offline kunnen halen? Ik denk het eigenlijk wel, en volgens mij nog relatief eenvoudig ook.Stukfruit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Dat was in principe al een probleem en loopt niet via SquareSpace
[...]
Om een punt te maken: zeg je .com op en vervangen door .eu of .frl
Als .frl kan, dan wil ik ook graag een .hol hebben!Spykie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Zou de US Gov potentieel alle .com met Europees adressen in de Whois, offline kunnen halen? Ik denk het eigenlijk wel, en volgens mij nog relatief eenvoudig ook.
Om een punt te maken: zeg je .com op en vervangen door .eu of .frl
Dat zit wel Schnorr.
Voor jou een .jetzt of een .wangStukfruit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:10:
[...]
Als .frl kan, dan wil ik ook graag een .hol hebben!
FairPhones worden ook verkocht met Murena /e/os. Tenminste bij het bedrijf zelf, niet via de retailers van deze wereld.Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
Zelf flashen is niet heel ingewikkeld en je kunt de bootloader weer locken. Dan blijven apps zoals die van banken in elk geval werken. Ik ben nog niet tegen apps aangelopen die echt niet werken. Spelletje van mijn dochter werkt zelfs beter: ze route om pakketjes te kopen werkt blijkbaar op Google Services en doet het dus niet.
[ Voor 22% gewijzigd door theredspecial op 26-01-2026 21:21 ]
Bedankt voor de tip m.b.t. Fairphone en /e/OS. Ik ga 'm aanschaffen, en als het goed werkt tot irritant aan toe iedereen om mij heen aanraden er ook één te nemenFrambozenTaart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit en momenteel nog aan het inlezen, maar heb interesse in de Fairphone.
Deze is blijkbaar ook te bestellen met een Google-vrij besturingsysteem: https://support.fairphone...56817-Google-free-Android
Maar geloof dat je hem eventueel ook zelf kunt flashen.
Momenteel heb ik nog een Samsung S23, maar het plan is over tijd langzaam alles uit te faseren en zoveel mogelijk Europese producten en diensten aan te houden.
Hoeft ook niet over nacht, het begint bij bewustwording
Gaaf man, ben wel benieuwd naar je ervaring als je hem een tijdje in gebruik hebt. Dus mocht het je uitkomen om die hier met de tijd te delen, dan heel graagSpykie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:26:
[...]
Bedankt voor de tip m.b.t. Fairphone en /e/OS. Ik ga 'm aanschaffen, en als het goed werkt tot irritant aan toe iedereen om mij heen aanraden er ook één te nemen
Ik heb alle Fairphone 2 t/m 5 gebruikt. Op zich prima smartphones, support heeft wel nogal backlog. En makkelijk te repareren. Het mooie van de 5 is dat deze een industriële Qualcomm SoC heeft die officieel lange ondersteuning heeft (tot 2030 meen ik me te herinneren). Alles 3 en ouder is EOL. De 4 is mijn reserve smartphone, die in de praktijk in de avond door mijn zoontje wordt gebruikt om een kort knutsel filmpje of knikkerbaan filmpje op te kijken (zonder account, op een zekere websiteFrambozenTaart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Gaaf man, ben wel benieuwd naar je ervaring als je hem een tijdje in gebruik hebt. Dus mocht het je uitkomen om die hier met de tijd te delen, dan heel graag
Op de Fairphone 2 draaide ik LineageOS + microG. Dat is alweer zo'n 10 jaar geleden. Momenteel zit ik op de 4 en 5 en sinds de 3 (EOL) nog steeds op de officiële firmware. Eigenlijk zou ik daar van af moeten stappen naar iets op AOSP gebaseerd waar de bank app nog op werkt. Maar gezien ik geen Google Backup gebruik (en dat ook niet nuttig is in deze context) zie ik er enorm tegenop. Ik denk dat een smartphone met een native Europees OS met Android compatibility layer een beter alternatief is. SFOS is er wel voor FP4, maar ja, zonder officiële licentie geen Android emulatielaag (terwijl ik dat op een doodgewone RPi makkelijk kon draaien: 'Waydroid'). Inmiddels is Fairphone 6 er al, daar heb ik me niet zo in verdiept want het leek me een kleine vooruitgang t.o.v. de 5, die qua specs prima voor mij meegaat. OLED scherm vind ik ook fijn.
Voor mijn vrouw moest ik van de Pixel 6 die ze heeft de batterij vervangen. Wat een gedoe was dat zeg, met die lijm. Heeft me een hele avond gekost. Maar deze dingen draaien dan weer wel GrapheneOS.
https://www.gouwepeer.nl/index.php?pages/altOSmob/Wozmro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
Kijk eens naar Curve. Curve heeft iig op Android, een eigen wallet app. Met Curve, kun je je bankpas koppelen. Dan heb je geen google pay meer nodig voor NFC betalingen.Homeland schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:00:
Op termijn wil ik ook van Google Wallet af voor NFC betalingen, misschien maar gewoon terug naar de bankpas gebruiken.
Kijk met smart uit naar Wero voor betalingen.
Wat voor bedrijf zit er achter Curve? Als ik kijk wat voor gegevens ze verzamelen, daar wordt je ook niet echt blij van
Wat voor bedrijf zit er achter Curve? Als ik kijk wat voor gegevens ze verzamelen, daar wordt je ook niet echt blij van
[ Voor 58% gewijzigd door KL643 op 27-01-2026 11:45 ]
Idem,KL643 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:42:
Helemaal als Merchant of Records het adopteren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Mja zal niet de eerste zijn die je gegevens doorverkopen. Ze lopen ook niet te pochen met privacy dingen, dus ik gok dat ze daar de winst halen. Verder cashback dingen, dus die zullen wel weer met referral dingen lopen te kapen.KL643 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:42:
Overigens is het een bedrijf uit de VK en werken ze met een bank uit Letland als ik de footer mag geloven.
En verder, ik bedoel, dit is kort maar heel makkelijk te misbruiken:
https://help.curve.com/en...ng-with-my-data-SyhqBdhUd
Er hoeft maar ergens een (al dan niet geforceerde) "I accept" tussen te zitten en ze kunnen je data lekker gebruiken voor andere dingen. Maar goed, datzelfde heb je met Paypal e.d. ook wel, dus op dat vlak niet anders.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 27-01-2026 12:07 ]
Dat hangt een beetje van het doel af. Als je alleen weg wil van Amerikaanse producten (waar dit topic over gaat) maar verder geen probleem hebt met een (potentiële) monopolist, dan is Proton een prima alternatief.D-e-n schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:56:
Overigens heeft Proton nog geen monopoliepositie.
Nou hou ik zelf e.e.a. gescheiden, zo gebruik ik nog steeds Aegis voor authenticatie en KeePassXC voor wachtwoorden.
Wat ik persoonlijk zou willen zien vanuit de EU wat betreft smartphones is dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een alternatief OS buiten Android en iOS. Dit kan Jolla zijn of Ubuntu Touch (ik geef de voorkeur aan het laatste)
Dat de EU subsidie geeft aan de ontwikkeling van dit alternatieve OS. Vervolgens contact opneemt met de smartphone markt en de makers van bepaalde apps en middels onderhandelingen en mogelijk financiering regelt dat dit OS op smartphones wordt geleverd als optie op zijn minst in de EU.
Dus ook direct veel standaard apps regelen zoals een Europese chat client, bankierapps, DigiD apps, etc. etc. en dan op een manier dit iig tijdlijk weet te bekostigen middels een vorm van subsidiering zodat adaptatie sneller gaat.
Dit zou effectief mogelijk moeten zijn. Een gecoördineerde, harde push. Je krijgt nooit alle apps overgezet naar een alternatief OS maar als je voldoende sleutelapps over krijgt zou het wel moeten kunnen.
Dat de EU subsidie geeft aan de ontwikkeling van dit alternatieve OS. Vervolgens contact opneemt met de smartphone markt en de makers van bepaalde apps en middels onderhandelingen en mogelijk financiering regelt dat dit OS op smartphones wordt geleverd als optie op zijn minst in de EU.
Dus ook direct veel standaard apps regelen zoals een Europese chat client, bankierapps, DigiD apps, etc. etc. en dan op een manier dit iig tijdlijk weet te bekostigen middels een vorm van subsidiering zodat adaptatie sneller gaat.
Dit zou effectief mogelijk moeten zijn. Een gecoördineerde, harde push. Je krijgt nooit alle apps overgezet naar een alternatief OS maar als je voldoende sleutelapps over krijgt zou het wel moeten kunnen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Murena ontwikkelt /e/os. Misschien is dat iers wat je zoekt
Dat blijft natuurlijk een Android fork. Als Google stopt met het ontwikkelen van Android / AOSP dan zal de ontwikkeling van /e/ ook wel aardig stil vallen. Want waarschijnlijk kan geen enkele van die bedrijven / OSS projecten echt de kar trekken om bv de volledige UI onderhanden te nemen en van een nieuw likje verf te voorzien, of grotere zaken oppakken "aan de achterkant".GerbenBK schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:25:
Murena ontwikkelt /e/os. Misschien is dat iers wat je zoekt
Hoe sync jij KeePassXC met al je devices? Ik zit nu nog bij Bitwarden, maar heb nog geen aanpak bij Keepass gevonden om mijn devices in sync te houden en te voorkomen dat er verschillende versies van de bron ontstaan.XWB schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Dat hangt een beetje van het doel af. Als je alleen weg wil van Amerikaanse producten (waar dit topic over gaat) maar verder geen probleem hebt met een (potentiële) monopolist, dan is Proton een prima alternatief.
Overigens heeft Proton nog geen monopoliepositie.
Nou hou ik zelf e.e.a. gescheiden, zo gebruik ik nog steeds Aegis voor authenticatie en KeePassXC voor wachtwoorden.
Als iedereen die dit wil samen gaat werken moet je toch een eind komen. De US varianten zijn uiteindelijk ook in de spreekwoordelijke garage begonnen. Het zou geen EU taak moeten zijn om dit te gaan maken. Al was het maar om discussies te voorkomen dat de overheid allemaal achterdeurtjes inbouwt.Auredium schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:20:
Wat ik persoonlijk zou willen zien vanuit de EU wat betreft smartphones is dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een alternatief OS buiten Android en iOS. Dit kan Jolla zijn of Ubuntu Touch (ik geef de voorkeur aan het laatste)
Er wordt niet gevraagd om de EU een smartphone OS te laten maken, maar dat ze het subsidiëren. Waarbij er ook nu al voldoende OSS projecten zijn die draaien op subsidies van overheden in de EU (Unbound DNS server bv onder NLNet. Of DNS4EU dat door meerdere EU landen wordt gefinancierd).R_Zwart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Als iedereen die dit wil samen gaat werken moet je toch een eind komen. De US varianten zijn uiteindelijk ook in de spreekwoordelijke garage begonnen. Het zou geen EU taak moeten zijn om dit te gaan maken. Al was het maar om discussies te voorkomen dat de overheid allemaal achterdeurtjes inbouwt.
En ja, uiteraard kan er ook onder subsidiëren getwijfeld worden aan de legitimiteit en of er niet alsnog om "gunsten" voor de subsidie wordt gevraagd. Maar als een derde partij het daadwerkelijk ontwikkeld, onder eigen naam, is de kans natuurlijk weer kleiner op dat soort backdoors. Ten opzichte van dat de EU het dan onder eigen naam zou ontwikkelen.
En Jolla heeft natuurlijk al geld ontvangen van Rusland en India voor de verdere ontwikkeling van het OS. En volgens mij zijn er daar geen twijfels over backdoors door / voor de Russen / India.
Was meer bedoeld als mogelijkheid om zo een (soort) initiatief te ondersteunen vanuit EU. Dan zou dat best mogelijk moeten zijn denk ik.
Ik ben met een projectje bezig in de hoop de Europese diensten onder de aandacht te brengen via een redelijk makkelijk te onthouden url.
eusocial.nl
Uiteraard moet er nog heel veel aangevuld gaan worden.
eusocial.nl
Uiteraard moet er nog heel veel aangevuld gaan worden.
Om te beginnen zou het goed zijn als afgedwongen wordt dat alle apps ook als webapps te benaderen zijn via de browser. Daarmee voorkom je appdwang en houd je de optie om met welk ander alternatief besturingssyteem (UBports, PostMarketOS, Sailfish, etc.) te werken.RobertMe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Er wordt niet gevraagd om de EU een smartphone OS te laten maken, maar dat ze het subsidiëren. Waarbij er ook nu al voldoende OSS projecten zijn die draaien op subsidies van overheden in de EU (Unbound DNS server bv onder NLNet. Of DNS4EU dat door meerdere EU landen wordt gefinancierd).
En ja, uiteraard kan er ook onder subsidiëren getwijfeld worden aan de legitimiteit en of er niet alsnog om "gunsten" voor de subsidie wordt gevraagd. Maar als een derde partij het daadwerkelijk ontwikkeld, onder eigen naam, is de kans natuurlijk weer kleiner op dat soort backdoors. Ten opzichte van dat de EU het dan onder eigen naam zou ontwikkelen.
En Jolla heeft natuurlijk al geld ontvangen van Rusland en India voor de verdere ontwikkeling van het OS. En volgens mij zijn er daar geen twijfels over backdoors door / voor de Russen / India.
Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.