• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37
voorstad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Om te beginnen zou het goed zijn als afgedwongen wordt dat alle apps ook als webapps te benaderen zijn via de browser.
Helemaal met je eens, je ziet steeds meer dat bedrijven verplichten dat je de app gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld banken.

Smarthomer | Home Assistant

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
BaseBoyNL schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Helemaal met je eens, je ziet steeds meer dat bedrijven verplichten dat je de app gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld banken.
Om ze vervolgens achter Google Play Integrity te stoppen. Hallo Rabobank die het alleen voor de store / installatie gebruiken; Hallo Revolut waarbij de app helemaal niet meer werkt als het apparaat niet voldoet.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02:10
RobertMe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Om ze vervolgens achter Google Play Integrity te stoppen. Hallo Rabobank die het alleen voor de store / installatie gebruiken; Hallo Revolut waarbij de app helemaal niet meer werkt als het apparaat niet voldoet.
Exact. Zelfs de rekening opzeggen was problematisch als je device niet voldoet. 8)7

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Directe subsidie is nooit een goed idee. Dan spek je een organisatie/club en creëer je alleen maar meer gedoe op de lange termijn.

Laat de EU vooral kijken naar het scheppen van een klimaat vergelijkbaar met hoe ze het daar in Silicon Valley doen. Maak het aantrekkelijk voor investeerders om bedrijven in de EU te starten.

Niet meer regels en dwang, maar marktwerking en ondernemersklimaat graag.

Have you tried turning it off and on again?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BounceCloud schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Hoe sync jij KeePassXC met al je devices? Ik zit nu nog bij Bitwarden, maar heb nog geen aanpak bij Keepass gevonden om mijn devices in sync te houden en te voorkomen dat er verschillende versies van de bron ontstaan.
Ik heb mijn .kdbx database in een online drive staan, en daarmee automatisch gesynchroniseerd met verschillende apparaten.

March of the Eagles

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BounceCloud schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:34:
[...]
Hoe sync jij KeePassXC met al je devices?
Ik doe dat ook, gaat helemaal goed. Synchronisatie is niet realtime, maar paar minuten kan ik mee leven.

Heb de databases op een NextCloud staan, die worden via NextCloud clients gesynced met de verschillende devices. Zit uiteraard een stevige beveiliging op dat account en op de database.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:
Je bent je er bewust van dat dit is waarom we voornamelijk nu dit topic hebben?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
TerminalNL schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Je bent je er bewust van dat dit is waarom we voornamelijk nu dit topic hebben?
Nee, kan je het me uitleggen? ;w

Reageer inhoudelijk of reageer dan gewoon niet.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:34
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:
Directe subsidie is nooit een goed idee. Dan spek je een organisatie/club en creëer je alleen maar meer gedoe op de lange termijn.

Laat de EU vooral kijken naar het scheppen van een klimaat vergelijkbaar met hoe ze het daar in Silicon Valley doen. Maak het aantrekkelijk voor investeerders om bedrijven in de EU te starten.

Hoe doen "ze" het daar in Silicon Valley dan? Want het laatste wat je wilt is de Amerikaanse cultuur rechtstreeks overnemen want die cultuur is uiteindelijk de oorzaak van het naar boven komen drijven van kwaadaardige types als Bezos en Musk. Je zult er juist een EU sausje overheen moeten gooien om wel de lusten maar niet de lasten van de tech ontwikkeling te krijgen.

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:16
Ik kwam dit tegen, een initiatief: https://eurostack.eu/
Geen geplande events, zeer weinig blogposts.

Iets anders: ik was op zoek naar een andere mailprovider, van het lijstje in de eerste post:

Fastmail: mooi product, 1-click google import, maar gehost in AU
Mailbox org: minder mooi product, moeizame 3rd party google import
Het spijtige aan proton is dat er geen sync is met default OS apps.

[ Voor 9% gewijzigd door brecht_vb op 29-01-2026 18:14 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
brecht_vb schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:13:

Iets anders: ik was op zoek naar een andere mailprovider, van het lijstje in de eerste post:

hoeveel e mail verstuur en ontvang je? .. en heb je marar 1 domain .. of ben je een echte tweaker met meerdere domeinen ? hoeveel mailboxen heb je nodig ?

• brecht_vb
Weinig e-mail, puur privé. 1 adres, geen custom domein.

Heb ook getwijfeld aan mailfence.be (gelieerd aan mail.be), maar lichtjes duur en rare prijszettingen.

[ Voor 49% gewijzigd door brecht_vb op 29-01-2026 19:33 ]

• duvekot
  • Nu online
brecht_vb schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:29:
Weinig e-mail, puur privé. 1 adres, geen custom domein.

Heb ook getwijfeld aan mailfence.be (gelieerd aan mail.be), maar lichtjes duur en rare prijszettingen.
Wat is duur in jouw ogen dan? Wie is je internet provider op dit moment?

• brecht_vb
duvekot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Wat is duur in jouw ogen dan? Wie is je internet provider op dit moment?
ik heb Scarlet in BE. Ik betaal al 10 jaar 39 a 42 euro voor TV+internet. Maar zij leveren geen e-mailbox meer bij.

Mailbox.org is toch wel wat goedkoper dan mailfence.be

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bij Infomaniak is 1 emailadres met 20GB gratis.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-02 08:14
willem7q schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:14:
Bij Infomaniak is 1 emailadres met 20GB gratis.
Hier te vinden: https://www.infomaniak.com/en/ksuite/ksuite-pro

Bereken je warmteverlies

• Mawlana
  • Laatst online: 06:10

Het bedrijf is gevestigd in AU, maar de servers staan in de VS...

Hoe fijn ik fastmail ook vind (vooral in combinatie met 1password en masked mails), ik ga wéér wat anders zoeken.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Mailmigratie kun je eventueel ook doen via een mailprogramma zoals Thunderbird, Outlook, etc. Gewoon drag-and-drop.

[This is what you get when you mess with us]

• brecht_vb
Ruzor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Mailmigratie kun je eventueel ook doen via een mail programma zoals Thunderbird, Outlook, etc. Gewoon drag-and-drop.
Niet bij stil gestaan maar klinkt inderdaad logisch. Hebt het nu gedaan via audriga, aangewezen door mailbox.org. Beetje stom van mij.

• Mawlana
  • Laatst online: 06:10
Of gewoon imapsync.

https://imapsync.lamiral.info/

Nog makkelijker via docker.

Als je geen snelle verbinding hebt, en je je weg een beetje weet te vinden in de wereld van cloud computing, dan kan je de migratie in een uurtje voltooien. Kost je hooguit een dubbeltje of 2-3.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Hoe doen "ze" het daar in Silicon Valley dan? Want het laatste wat je wilt is de Amerikaanse cultuur rechtstreeks overnemen want die cultuur is uiteindelijk de oorzaak van het naar boven komen drijven van kwaadaardige types als Bezos en Musk. Je zult er juist een EU sausje overheen moeten gooien om wel de lusten maar niet de lasten van de tech ontwikkeling te krijgen.
Hoe ze het daar doen? Move fast and break things. Er is daar een netwerk van universiteiten dat talent opleidt, (durf)investeerders die kapitaal meebrengen en soepelere wet- en regelgeving.

En ja, die Amerikaanse cultuur wil je hier niet per se kopiëren, maar de Europese cultuur is tegenwoordig ook niet bepaald aantrekkelijk meer. We hebben 27 lidstaten met elk hun eigen wet- en regelgeving, er zijn zaken als de GDPR en de Digital Markets Act, en daarbovenop speelt duurzaamheid hier ook nog eens een grote rol (deels terecht).

Je noemt Bezos en Musk, maar dat is wat flauw. Er zijn tientallen, zo niet honderden Amerikaanse bedrijven met een CEO die zich wel normaal gedraagt. Twee zwaluwen maakt nog geen zomer.

Ik blijf erbij: als Europese Unie en als afzonderlijke lidstaten moeten we eens goed naar onszelf kijken en ons afvragen waarom het daar wel lukt en hier niet. Het komt wat kinderachtig over dat we nu huilend langs de zijlijn regelgeving bedenken om de Amerikaanse bedrijven dwars te zitten. We wijzen graag met het vingertje, maar tegelijkertijd pakken we de pijn die hoort bij zelfreflectie en het kritisch durven zijn op ons eigen markt en investeringsklimaat niet.

Kijk bijvoorbeeld naar de Brainport-regio hier in Nederland. ASML moet eerst dreigen met vertrek voordat er, ietwat gehaast, 2,5 miljard euro wordt vrijgemaakt (het Beethoven-plan).

Goed nieuws, maar vervolgens verzandt dat hele plan in lokale bureaucratie, waarbij elke gemeente weer zijn eigen plasje over het plan moet doen. Ja, wie heeft daar nou eigenlijk zin in?

Voor de goede orde, ik ben ook niet blij met de afhankelijkheid die we nu hebben. Maar nee, dat EU-sausje of NL-sausje hoeft van mij nu even niet. Het werkt simpelweg niet.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-02 11:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Hoe ze het daar doen? Move fast and break things. Er is daar een netwerk van universiteiten dat talent opleidt, (durf)investeerders die kapitaal meebrengen en soepelere wet- en regelgeving.

En ja, die Amerikaanse cultuur wil je hier niet per se kopiëren, maar de Europese cultuur is tegenwoordig ook niet bepaald aantrekkelijk meer. We hebben 27 lidstaten met elk hun eigen wet- en regelgeving, er zijn zaken als de GDPR en de Digital Markets Act, en daarbovenop speelt duurzaamheid hier ook nog eens een grote rol (deels terecht).

Je noemt Bezos en Musk, maar dat is wat flauw. Er zijn tientallen, zo niet honderden Amerikaanse bedrijven met een CEO die zich wel normaal gedraagt. Twee zwaluwen maakt nog geen zomer.

Ik blijf erbij: als Europese Unie en als afzonderlijke lidstaten moeten we eens goed naar onszelf kijken en ons afvragen waarom het daar wel lukt en hier niet. Het komt wat kinderachtig over dat we nu huilend langs de zijlijn regelgeving bedenken om de Amerikaanse bedrijven dwars te zitten. We wijzen graag met het vingertje, maar tegelijkertijd pakken we de pijn die hoort bij zelfreflectie en het kritisch durven zijn op ons eigen markt en investeringsklimaat niet.

Kijk bijvoorbeeld naar de Brainport-regio hier in Nederland. ASML moet eerst dreigen met vertrek voordat er, ietwat gehaast, 2,5 miljard euro wordt vrijgemaakt (het Beethoven-plan).

Goed nieuws, maar vervolgens verzandt dat hele plan in lokale bureaucratie, waarbij elke gemeente weer zijn eigen plasje over het plan moet doen. Ja, wie heeft daar nou eigenlijk zin in?

Voor de goede orde, ik ben ook niet blij met de afhankelijkheid die we nu hebben. Maar nee, dat EU-sausje of NL-sausje hoeft van mij nu even niet. Het werkt simpelweg niet.
Wat ze daar doen is werknemers niet beschermen. Het werknemersbestand kan daar net zo makkelijk afgeschaald worden als opgeschaald. Dat hoeven we wat mij betreft niet over te nemen

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• D-e-n
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Natuurlijk zijn er prima Amerikaanse ondernemers. Maar de Amerikaanse cultuur is bij uitstek een voedingsbodem voor dat soort dubieuze types. Hoe die twee met werknemers omgaan wil je kunnen voorkomen

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 18:30
Mja, ik denk dat de discussie over cultuurverschillen wat off-topic is - zeker gezien de TS van @Jerie lijkt het doel hier vooral te zijn: welke alternatieven zijn er NU? En niet 'hoe krijgen we ooit meer alternatieven in niet-USA?'

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:47
vanaalten schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:
Mja, ik denk dat de discussie over cultuurverschillen wat off-topic is - zeker gezien de TS van @Jerie lijkt het doel hier vooral te zijn: welke alternatieven zijn er NU? En niet 'hoe krijgen we ooit meer alternatieven in niet-USA?'
Het 1 kan niet zonder het ander lijkt me. We kunnen nu een aantal dingen al doen, maar we zullen ook een mentaliteit moeten krijgen dat we niet een 100% correct voorspellend business plan moeten hebben voordat we iets kunnen doen. Accepteer dat dingen kunnen mislukken en reken mensen daar niet direct op af. We moeten ook af van het idee dat investeerders fout zijn. Dat gebeurt nog te veel in Europa (al kopen we ons ondertussen wel ziek bij een winkel als Action die alleen maar bestaat dankzij een hele grote durfinvesteerder).

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor mijn bedrijven (klinkt groter dan het is, 5 werknemers incl mezelf) heb ik ook het besluit genomen om zoveel mogelijk van Amerikaanse cloud/software weg te gaan zonder in te leveren op functionaliteit. We werken allen op Macs. Dat zal ook zo blijven. Het is niet zo dat het anti-amerika wordt. Apple, Google search/adds zullen gewoon gebruikt blijven worden. Maar ik wil wel onze data en clouddiensten in Europa onderbrengen. Dat klinkt heftiger dan het is trouwens, want zoveel is het allemaal niet. Concreet:
Dropbox --> Tresorit
Office365 (word, excel, teams, outlook, powerpoint) -->
- Libreoffice
- Betterbird voor email aan client-kant, hosting door NL provider.
- Stackfield voor collaboration (chat, projects, video conferencing)

Ik ben klaar met het testen van Betterbird en de NL mail provider. Ik moet zeggen dat dat sowieso een stap is die ik al veel eerder had moeten nemen. Wat een aangename verrassing is dat tov outlook op de Mac. Ben benieuwd hoe de rest gaat bevallen.

Dat betekent, stam + t .

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dit stond laatst in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...se-techindustrie-a4916400 .
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• R_Zwart
In de VS is momenteel, nav het ICE gedoe, naast een general strike een actie begonnen om allemaal tegelijkertijd allerlei subscripties te stoppen (en eventueel later weer af te sluiten als je het echt nodig hebt of weer wil hebben). Zou leuk zijn om daar een wereldwijde actie van te maken. Al zou maar een kwart van de klanten in een week tijd weglopen bij Netflix, Prima, Apple etc.....

• brecht_vb
R_Zwart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:38:
In de VS is momenteel, nav het ICE gedoe, naast een general strike een actie begonnen om allemaal tegelijkertijd allerlei subscripties te stoppen (en eventueel later weer af te sluiten als je het echt nodig hebt of weer wil hebben). Zou leuk zijn om daar een wereldwijde actie van te maken. Al zou maar een kwart van de klanten in een week tijd weglopen bij Netflix, Prima, Apple etc.....
Ik ben er wel voor te vinden in de context dat we af moeten van US bedrijven te sponseren. Maar het is echt onbegonnen werk mensen in BE/NL hiervan te overtuigen. Luxe went zo snel en is moeilijk af te leren.

• D-e-n
Die is vrij duur meen ik? Bevalt die wel?

Wij zoeken ook nog een vervanger voor Onedrive. Ik had pCloud op het oog maar dat durf ik niet zo goed. Bij Proton heb ik geen goed gevoel en dan kom je op partijen als Koofr, Internext of Icedrive maar ik zie daarbij veel lifetime plannen voorbij komen en dat lijkt me allesbehalve houdbaar op lange termijn. En het liefst heb ik wel iets waar ik even blijf zitten.

Nu lijkt me Nextcloud ook wel interessant. Onder andere The Good Cloud, Antagonist en het Duitse Hetzner bieden dat aan zag ik. Maar dan is de vraag: hoe gaat die software zich op lange termijn gedragen? Want zonder de software heeft de provider ook niks.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Wij zoeken ook nog een vervanger voor Onedrive. Ik had pCloud op het oog maar dat durf ik niet zo goed. Bij Proton heb ik geen goed gevoel en dan kom je op partijen als Koofr, Internext of Icedrive maar ik zie daarbij veel lifetime plannen voorbij komen en dat lijkt me allesbehalve houdbaar op lange termijn. En het liefst heb ik wel iets waar ik even blijf zitten.

Nu lijkt me Nextcloud ook wel interessant. Onder andere The Good Cloud, Antagonist en het Duitse Hetzner bieden dat aan zag ik. Maar dan is de vraag: hoe gaat die software zich op lange termijn gedragen? Want zonder de software heeft de provider ook niks.
Nextcloud is volledig FOSS, van een Duits bedrijf. Nextcloud is een fork van OwnCloud. Nextcloud is ook weer geforked, in OpenCloud (Nextcloud in geschreven in go). Die laatste zou betere performance bieden. Of dat ook zo is, weet ik niet.

Ik stap juist zoveel mogelijk af van Nextcloud. Het is geschreven in PHP en ik vind het te traag. Neem bijvoorbeeld Immich. Ik heb de benchmarks niet (!!), maar dat voelt (!!) zoveel sneller aan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• D-e-n
Jerie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Ik stap juist zoveel mogelijk af van Nextcloud. Het is geschreven in PHP en ik vind het te traag. Neem bijvoorbeeld Immich. Ik heb de benchmarks niet (!!), maar dat voelt (!!) zoveel sneller aan.
Dat is wel nuttige info. Want ik neem aan dat zowel Immich als Nextcloud allebei op je eigen server staan of stonden dus volledig vergelijkbaar?

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Dat is wel nuttige info. Want ik neem aan dat zowel Immich als Nextcloud allebei op je eigen server staan of stonden dus volledig vergelijkbaar?
Jazeker, en dat kost elektriciteit die je ook mee moet rekenen. Er is een 'zuinig server' topic dat in deze context mogelijk interessant is, al levert men dan ook in op features. Voor een thuisserver wellicht acceptabel.

In hoeverre online leveranciers trage Nextcloud leveren, dat weet ik niet. Hoe hoog de kosten tegenwoordig liggen (dankzij energiekosten, inflatie) weet ik ook niet. Misschien kunnen anderen daar commentaar op leveren.

Ook valt het op papier op te lossen middels caching via NVMe. In ieder geval de thumbnails. In mijn geval gebruiken Nextcloud en Immich ook allebei een cache. Maar dan nog voelt Immich sneller aan.

Ook nog voordeel: immich-go importeert eenvoudig je Google Takeout.

Momenteel draait Nextcloud enkel nog voor enkele files (2FA backup, enkele Markdown bestanden, en private/public keypair voor rollover WPA-Enterprise) en de upload functie (voor Immich). Maar dat laatste kan wellicht ook met Immich, en het eerste met allerlei andere programma's (under the hood is het 'gewoon WebDAV') zoals Syncthing.

Nextcloud kan wel functioneren als SSO provider en met allerlei plugins kun je een heel functionele omgeving creëren. Maar gezien ik niet te spreken ben over performance (en soms features), heb ik nu maar individuele oplossingen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:02
Linux alternatief voor Windows. Ja, ik weet dat ik nu veel boze systeembeheerders voor de kop stoot, maar toch, het IS n alternatief. Omscholen maar, he...hehehe.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 08:20
Windscribe wellicht als VPN alternatief? Gebruik het al een tijdje en door email verificatie kun je 10GB/maand gratis gebruiken. Betreft een Canadees bedrijf.

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Ik ben nog niet begonnen met testen. Tot nu toe alleen mail getest en in productie genomen. Aankomende weken zit ik in t buitenland maar daarna zal ik hier wel een korte update plaatsen.

Dat betekent, stam + t .

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:32

knakworst

Get more sats!

[...]

Kijk ook eens naar Infomaniak Kdrive. Vind ik er echt goed uitzien, Zwitsers, bedrijf bestaat al heel lang en heb geen incidenten in het verleden kunnen vinden.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Het zou de discussie wel helpen denk ik als je vertelt waarom je pCloud niet aandurft en bij Proton geen goed gevoel hebt. Dan kunnen mensen dat op waarde schatten ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• D-e-n
Ramon schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Het zou de discussie wel helpen denk ik als je vertelt waarom je pCloud niet aandurft en bij Proton geen goed gevoel hebt. Dan kunnen mensen dat op waarde schatten ;)
Een aantal dagen terug kwamen er wat berichten over pCloud langs waarbij mensen bestanden van anderen in hun folders te zien kregen.

En bij Proton bespeur ik te eerste het gevaar dat ze alles willen doen waardoor je feitelijk weer een lock-in creëert, in plaats van Google zit je dan bij Proton. En ik vertrouw die meneer Yen niet. Zijn neutrale houding naar Trump toe doet mij afvragen in hoeverre het bewaken van privacy zich verhoudt tot het neutraal staan tegenover autocratische wereldleiders.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Jerie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Jazeker, en dat kost elektriciteit die je ook mee moet rekenen. Er is een 'zuinig server' topic dat in deze context mogelijk interessant is, al levert men dan ook in op features. Voor een thuisserver wellicht acceptabel.

In hoeverre online leveranciers trage Nextcloud leveren, dat weet ik niet. Hoe hoog de kosten tegenwoordig liggen (dankzij energiekosten, inflatie) weet ik ook niet. Misschien kunnen anderen daar commentaar op leveren.

Ook valt het op papier op te lossen middels caching via NVMe. In ieder geval de thumbnails. In mijn geval gebruiken Nextcloud en Immich ook allebei een cache. Maar dan nog voelt Immich sneller aan.

Ook nog voordeel: immich-go importeert eenvoudig je Google Takeout.

Momenteel draait Nextcloud enkel nog voor enkele files (2FA backup, enkele Markdown bestanden, en private/public keypair voor rollover WPA-Enterprise) en de upload functie (voor Immich). Maar dat laatste kan wellicht ook met Immich, en het eerste met allerlei andere programma's (under the hood is het 'gewoon WebDAV') zoals Syncthing.

Nextcloud kan wel functioneren als SSO provider en met allerlei plugins kun je een heel functionele omgeving creëren. Maar gezien ik niet te spreken ben over performance (en soms features), heb ik nu maar individuele oplossingen.
Ik heb Nextcloud via Hetzner (Storage Share), en heb totaal niet het idee dat het langzaam is ofzo. Het synchroniseren loopt prima op de achtergrond. En de web-interface vind ik ook prima reageren. En ik vind de prijs (€5,19/mnd voor 1 TB) ook heel netjes. 1 nadeel is wel, dat als je meer wilt, je gelijk naar 5 TB moet (€17,17/mnd). Maar een voordeel is weer (t.o.v. bijvoorbeeld OneDrive en consorten), dat je die opslagruimte kan delen met zoveel gebruikers als je wilt.

iRacing Profiel

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Icedrive zou ik overslaan. Daar heb ik jaren terug al een licentie voor gekocht en nog steeds ondersteunen ze veel niet. Ze zeggen "full featured" te zijn, maar ondertussen zo te zien nog steeds geen mogelijkheid om van extra bestanden in de viewer af te komen (dubbele bestanden) en partial updates door te voeren. Communicatie lijkt niet erg aanwezig te zijn.

Tresorit is wel mooi. Duur, maar werkt prima. Optie om links te delen en te zien wie / wanneer de link geopend heeft is handig.

Dat zit wel Schnorr.

• D-e-n
Stukfruit schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:37:
[...]

Icedrive zou ik overslaan. Daar heb ik jaren terug al een licentie voor gekocht en nog steeds ondersteunen ze veel niet. Ze zeggen "full featured" te zijn, maar ondertussen zo te zien nog steeds geen mogelijkheid om van extra bestanden in de viewer af te komen (dubbele bestanden) en partial updates door te voeren. Communicatie lijkt niet erg aanwezig te zijn.
Nu je het zegt: ik kan me herinneren eens een review gelezen te hebben en daar werd ook iets genoemd waarvan ik dacht "zit dat er niet in?" maar ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat het was :)

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Nu je het zegt: ik kan me herinneren eens een review gelezen te hebben en daar werd ook iets genoemd waarvan ik dacht "zit dat er niet in?" maar ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat het was :)
Zou goed mogelijk kunnen zijn dat het in dezelfde hoek zat :)

Voor mij is vooral het "geheimzinnige" ontwikkelproces een probleem. Er is geen communicatie (zie bijvoorbeeld het forum). Het is of een project met erg beperkte middelen, of het is een sterfhuisconstructie met die levenslange abo's om er zoveel mogelijk uit te halen.

De webapp is ook erg karig. Een afbeelding bekijken duurt bijvoorbeeld behoorlijk lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 01-02-2026 09:44 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:13
Jerie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Uiteindelijk vallen die kosten weg tegen je airco, inductieplaat, wp en ev. En het mooie is de oneindige flexibiliteit.

Overweeg een oude laptop als server in te zetten, kost je dan niets qua aanschaf en zijn ook als ze 8 jaar oud zijn zuinig.

Ik gebruik trouwens al decennia Resilio. Makkelijk te configgen (vooral fijn als je ook met andere wil delen) en rocksteady en supersnel. Heb nog nooit fileloss gehad. Lijkt weinig populair, maar vergeleken met Nextcloud echt fijner wmb.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02:10
Apache4u schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:25:

Maar ik wil wel onze data en clouddiensten in Europa onderbrengen. Dat klinkt heftiger dan het is trouwen, want zoveel is het allemaal niet. Concreet:
Dropbox --> Tresorit
Tresorit draait op Azure. Het hangt er natuurlijk vanaf waarom je een alternatief zoekt voor Amerikaanse diensten of dit een goede optie is.

Wil je voorkomen dat de Amerikaanse overheid bij je data kan dan is het een prima alternatief. Het is ook privacy vriendelijk en wordt aangeraden door privacy-guides.org

Wil je Amerikaanse diensten niet financieel steunen of wil je zoveel mogelijk onafhankelijk worden van Amerikaanse diensten dan is Tresorit wat mij betreft geen goed alternatief. De Amerikaanse overheid kan je alsnog de toegang tot je data ontzeggen of bijvoorbeeld Tresorit beëindigen. Tresorit werkt fantastisch maar dit is voor mij een reden geweest om het niet verder te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door denneappel op 01-02-2026 10:44 ]

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:41:
[...] En ik vertrouw die meneer Yen niet. Zijn neutrale houding naar Trump toe doet mij afvragen in hoeverre het bewaken van privacy zich verhoudt tot het neutraal staan tegenover autocratische wereldleiders.
Die Yen is niet "de" eigenaar ofzo en heeft weinig invloed op beleid of features van Proton. Volledig anders dan een Bezos, Musk, Zuckerberg of die pipo van Toutube/Google/Alphabet

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
knakworst schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Kijk ook eens naar Infomaniak Kdrive. Vind ik er echt goed uitzien, Zwitsers, bedrijf bestaat al heel lang en heb geen incidenten in het verleden kunnen vinden.
kDrive gebruik ik nu een paar jaar en nooit gedoe mee gehad. De betaalde maildienst gebruik ik al veel langer, daar twee keer een probleem mee gehad. De maildienst gebruik ik al veel langer, daar wel een keer een storing mee geweest, maar de communicatie die ze daar toen over gaven tijdens en na het incident vond ik heel netjes.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Ik overweeg om pixelunion een serieuze kans te geven nu hun app een "opruim" optie heeft (bestanden van mobiel weggooien als ze al gebackupped zijn). Deze optie miste ik eerder.

Niet als volledige backup waarschijnlijk, maar als optie om eenvoudig data van cloud naar pc te krijgen en dan zowel voor mij als mijn vrouw (nu is het handmatig verbinden met mijn telefoon en voor de Apple van mijn vrouw via goedkoopste iCloud abo).

Overigens de Universiteit Groningen heeft ook behoefte aan dit topic vermoed ik: https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovatie/10593189/universiteit-groningen-probeert-zich-los-te-rukken-van-big-tech-geen-alternatief-voor-microsoft dus als iemand nog connecties heeft ;)

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Apache4u
  • Niet online
denneappel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Tresorit draait op Azure. Het hangt er natuurlijk vanaf waarom je een alternatief zoekt voor Amerikaanse diensten of dit een goede optie is.

Wil je voorkomen dat de Amerikaanse overheid bij je data kan dan is het een prima alternatief. Het is ook privacy vriendelijk en wordt aangeraden door privacy-guides.org

Wil je Amerikaanse diensten niet financieel steunen of wil je zoveel mogelijk onafhankelijk worden van Amerikaanse diensten dan is Tresorit wat mij betreft geen goed alternatief. De Amerikaanse overheid kan je alsnog de toegang tot je data ontzeggen of bijvoorbeeld Tresorit beëindigen. Tresorit werkt fantastisch maar dit is voor mij een reden geweest om het niet verder te gebruiken.
Ok, dat wist ik niet! Dat is voor mij ook een reden om er van af te zien dan. Heb je wel iets vergelijkbaars gevonden in Europa?

Dat betekent, stam + t .

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Je zou Filen.io kunnen overwegen, zijn veel Reddit gebruikers tevreden over en je data blijft binnen Duitsland.

March of the Eagles

• RobertMe
  • Nu online
cleef schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:52:
Ik overweeg om pixelunion een serieuze kans te geven nu hun app een "opruim" optie heeft (bestanden van mobiel weggooien als ze al gebackupped zijn). Deze optie miste ik eerder.

Niet als volledige backup waarschijnlijk, maar als optie om eenvoudig data van cloud naar pc te krijgen en dan zowel voor mij als mijn vrouw (nu is het handmatig verbinden met mijn telefoon en voor de Apple van mijn vrouw via goedkoopste iCloud abo).

Overigens de Universiteit Groningen heeft ook behoefte aan dit topic vermoed ik: https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovatie/10593189/universiteit-groningen-probeert-zich-los-te-rukken-van-big-tech-geen-alternatief-voor-microsoft dus als iemand nog connecties heeft ;)
Niet vergeten dat Immich en daarmee dus PixelUnion helemaal niet gemaakt is om hosted te draaien en als gevolg daarvan bv 0,0 aan encryptie doet. Als jij je fotos zit te uploaden kan de PixelUnion eigenaar doodleuk meekijken. (En de hosting partij waar de boel op draait vast ook)

Bij Ente en die ander (zeitgeist? Zeitkapsel) is de boel end-to-end encrypted en kan de hoster never nooit meekijken.

Edit:
Thanks @Bedge85.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:32

knakworst

Get more sats!

MicroSoft volgt eigenlijk dezelfde strategie als de tabaksindustrie. Vanaf jongsafaan verslaafd maken. Licenties zijn peperduur :? Dan geef je toch (zo goed als) gratis weg aan de jongste doelgroep :+ `

Positief dat er heel sterk nagedacht wordt, en nee migratie is niet makkelijk. De CIO lijkt me een aardige dame, ze heeft een mooi profiel op dit Amerikaanse bigtech platform :+ https://nl.linkedin.com/i...ng-griffioen-msc-a448b860

Beetje flauw ik zit er zelf ook en het enige alternatief is jezelf ervan verwijderen 8)

Maar misschien moet ze eens naar Nextcloud kijken. Ook verwacht ik geen probleem met een universiteit en dat studententen en docenten echt wel met Linux overweg kunnen, alleen kan ik me voorstellen dat systeembeheerders schaars zijn.

Ik verwacht dat er over 5 jaar heel wat meer (semi)overheidsbedrijven weg zijn bij AWS, MS, en Google.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

RobertMe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Niet vergeten dat Immich en daarmee dus PixelUnion helemaal niet gemaakt is om hosted te draaien en als gevolg daarvan bv 0,0 aan encryptie doet. Als jij je fotos zit te uploaden kan de PixelUnion eigenaar doodleuk meekijken. (En de hosting partij waar de boel op draait vast ook)

Bij Ente en die ander (zeitgeist? Zeitkapsel) is de boel end-to-end encrypted en kan de hoster never nooit meekijken.

Edit:
Thanks @Bedge85.
Ik las dit: https://pixelunion.eu/nl/help/other/data-security/#encryptie-tijdens-transport-data-onderweg-beschermen en daar hebben ze het over encryptie bij opslag en bij transport? Maar misschien begrijp ik dit niet volledig, nooit super goed in encryptie verdiept, dus enige toelichting is zeer welkom!

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• RobertMe
  • Nu online
cleef schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Ik las dit: https://pixelunion.eu/nl/help/other/data-security/#encryptie-tijdens-transport-data-onderweg-beschermen en daar hebben ze het over encryptie bij opslag en bij transport? Maar misschien begrijp ik dit niet volledig, nooit super goed in encryptie verdiept, dus enige toelichting is zeer welkom!
Tsja, leuk praatje. Maar het punt blijft staan. Jij bent niet de enige met de sleutel, sterker nog, jij hebt niet eens de sleutel. Dus iemand anders dan jijzelf is in het bezit van de sleutel en die zul je moeten vertrouwen.

Daarnaast is Immich dus helemaal niet gebouwd met de zaken die daar beschreven staan. Dus ik zou zeer sterk mijn twijfels er bij hebben of de zaken echt zo geregeld zijn als er staat. En de broncode ervan zal vast niet openbaar, noch geaudit, zijn, dus of het echt veilig is?
En dan moet je ook nog er op vertrouwen dat er geen exploits in Immich zitten waardoor bv de niet versleutelde data wordt doorgesluisd. (Exploit door een lek in Immich zelf, of door bv een gerichte aanval op PixelUnion waar de beheerder niks van weet).

Zelf zou ik het puur interpreteren als encryption at rest in de zin van een versleutelde HDD. En een versleutelde HDD kan een server niks mee, dus die wordt van het slot af gehaald tijdens het opstarten en that's it. En ja, wellicht staat die sleutel op een andere server, prima, voegt een inie minie klein beetje beveiliging toe dan. Maar als de server draait dan draait die en heeft de beheerder, malware met dezelfde toegangsrechten, etc etc er ook toegang toe.

En v.w.b. HTTPS doet dat natuurlijk alleen iets qua beveiliging over het internet. Niet over wat er op de server gebeurt. En HTTPS is niet 100% veilig, zeer incidenteel lekken root certificaten / CAs waardoor de "nieuwe eigenaar" zelf een certificaat voor allerlei domeinen kan genereren. Of er nestelt zich een onbetrouwbare CA op jouw systeem, of onoplettend klik je uberhaupt op een "Ik vertrouw deze website [ook al klopt het certificaat niet]" melding.

Wat je wilt is een systeem waarbij de client side software alles versleuteld en de sleutel nooit de software verlaat. Het onderliggende transport medium (http(s) of iets anders) is dan irrelevant. En encrypted at rest is dan de enige mogelijkheid doordat de server alleen een encrypted "blob" (binairy large object) ontvangt zonder de sleutel ye hebben. En dat is gewoon niet de opzet van Immich. Maar dus wel van Ente en Zeitkapsl. Daar zal alles versleuteld zijn met een per gebruiker unieke encryptiesleutel én die sleutel zelf is versleuteld met het wachtwoord en als dusdanig opgeslagen op de server. En bij inloggen wordt simpelweg de "versleutelde sleutel" van de server gehaald en wordt lokaal geprobeerd om de versleutelde sleutel met het ingevoerde wachtwoord te ontsleutelen, lukt dat dan is 1. Het wachtwoord correct; 2. De sleutel lokaal beschikbaar waarna de encrypted blobs van op de server lokaal ontsleuteld kunnen worden. Dus niet zoals bij PixelUnion "de sleutels staan op een andere server en dat maakt het veilig", maar "de sleutels staan op geen enkele server [in leesbare/bruikbare vorm] en zijn alleen lokaal bruikbaar". En dat is de enige manier om daadwerkelijk E2E encryptie te hebben. Terwijl PixelUnion at best op 2 plekken encryptie toepast maar die 2 niet direct op elkaar aansluiten (verwerking door Immich is niet encrypted) en er dus een gat in de encryptie zit waar dus gewoon leesbare tekst / foto's / ... voorbij komen. En dat gat los je alleen op met degelijke E2EE en heeft Immich niet en kan PixelUnion niet oplossen zonder een eigen client (en server) te hebben en dat hebben ze AFAIK niet en dat voeg je ook niet even after the fact toe. (Al helemaal als je wilt dat alles encrypted is. Met gezichtsherkenning wil je ook niet dat je de namen van personen in plain tekst opslaat, laat staan dat er in leesbare vorm allemaal links zijn waardoor PixelUnion / ... precies kan inzien: 1. Wie er op een foto staat; 2. Wanneer de foto is gemaakt; 3. Waar de foto is gemaakt; Dan kan de foto nog wel versleuteld en niet inzichtelijk zijn, maar wil je wel dat al deze metadata zichtbaar is? De daadwerkelijke "pixels" lijken mij namelijk niet heel interessant (tenzij het wellicht om foto's bruikbaar voor santage gaat, of eens een keer een ID kaart die er per ongeluk in komt :X), maar gegevens als "Pietje gaat graag met Klaasje op vakantie naar ..." lijkt mij juist heel interessant om te kunnen verkopen want adverteerders zullen daar dol op zijn).

• Jerie
  • Niet online
edie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Die Yen is niet "de" eigenaar ofzo en heeft weinig invloed op beleid of features van Proton. Volledig anders dan een Bezos, Musk, Zuckerberg of die pipo van Toutube/Google/Alphabet
Wel, bij Facebook heeft Zuck een meerderheidsbelang (en n=1 bij de bus factor). Jeff Bezos (Amazon) en Musks spielerei weet ik niet.

Sundar Pichai (Google), Satya Nadella (Microsoft), Tim Cook (Apple) hebben geen meerderheidsbelang in hun bedrijf. Dat is ook relatief uitzonderlijk; het is iets dat Zuck heeft afgedwongen.

Dit zijn de poppetjes achter Proton: https://proton.me/about/team en de Proton Foundation is primary shareholder van het bedrijf: https://proton.me/foundation zo'n constructie zie je vaker.

Proton heeft kantoren door heel Europa heen, ook EU ('kantoortjes' is denk ik accurater :P). Of al die werknemers ook daar zitten, of dat ze ook middels remote work werken (vanuit VS?), dat is mij onduidelijk.

Ik denk dat Yen middels signalen probeert om MAGA/libertarisch publiek ook te stimuleren om zijn diensten te gebruiken.

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:11
knakworst schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:56:
[...]

MicroSoft volgt eigenlijk dezelfde strategie als de tabaksindustrie. Vanaf jongsafaan verslaafd maken. Licenties zijn peperduur :? Dan geef je toch (zo goed als) gratis weg aan de jongste doelgroep :+ `

Positief dat er heel sterk nagedacht wordt, en nee migratie is niet makkelijk. De CIO lijkt me een aardige dame, ze heeft een mooi profiel op dit Amerikaanse bigtech platform :+ https://nl.linkedin.com/i...ng-griffioen-msc-a448b860

Beetje flauw ik zit er zelf ook en het enige alternatief is jezelf ervan verwijderen 8)

Maar misschien moet ze eens naar Nextcloud kijken. Ook verwacht ik geen probleem met een universiteit en dat studententen en docenten echt wel met Linux overweg kunnen, alleen kan ik me voorstellen dat systeembeheerders schaars zijn.

Ik verwacht dat er over 5 jaar heel wat meer (semi)overheidsbedrijven weg zijn bij AWS, MS, en Google.
Zijn ze ook mee bezig hoor. Er loopt al een groot traject om een cloud op te zetten in het noorden van NL. Geen idee hoe dat loopt op t moment.

• willem7q
  • Niet online
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken. Maar het is onderdeel van Amazon. Ik ben dus op zoek naar alternatieven.
Heeft iemand deze (of andere) alternatieven al geprobeerd?
https://thestorygraph.com/ Brits, niet open source.
https://bookwyrm.social/ Amerikaans (?), open source.

• Jerie
  • Niet online
willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:16:
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken. Maar het is onderdeel van Amazon. Ik ben dus op zoek naar alternatieven.
Bookwyrm gebruikt ActivityPub en is FOSS. Het zou kunnen zijn dat de org erachter Amerikaans is, of de main social website in VS staat. Belangrijker is het is federated en FOSS dus vergelijk met Mastodon. Je kunt zelf een server kiezen, of zelf publiekelijk hosten.

Websites met grote DB aan user content zoals Goodreads en IMDB (en potentieel Discogs) moeten niet in bezit zijn van big tech. Die hebben geen belang bij de kwaliteit maar bij uitknijpen netwerkeffect en doorsluizen naar hun online shops, plus gigantische berg aan data analyse voor hun shop. Dat Discogs niet is overgenomen door Amazin is logisch; nagenoeg niemand koopt nog CDs (bij Amazon?), en audio streaming is all you can eat met richting 100% van het aanbod. Is ook geen brood mee te verdienen, de tragedy of the commons.

Een paar jaar geleden was er een schandaal bij Goodreads en toen ben ik weggegaan. In het begin toen Amazin Goodreads overnam, deden ze er ogenschijnlijk nog niets mee. Voordeel is wel dat je Goodreads makkelijk kunt exporteren. Dat deed ik dan ook. Vervolgens importeerde ik het naar Openlibrary. Dat is van Archive.org (een Amerikaanse non-profit). Maar eigenlijk gebruik ik de social features niet. Doe je dat wel, dan ga je last hebben van netwerkeffect. Waar gaan je huidige vrienden/contacten heen? Dat is de hamvraag. Wil je niet (meer) last hebben van dat verdraaide netwerkeffect dan is het voor de lange termijn verstandig om voor een federated FOSS alternatief te gaan.

Om lokaal lezen bij te houden gebruik ik een offline Kobo. Die zou ik kunnen aansluiten op Booklore (voorheen gebruikte ik Calibre), maar de Kobo is nog nooit via een vaste netwerkverbinding op het internet geweest. Ook niet op/via mijn (W)LAN; enkel middels 4G/5G tethering. Het apparaat is dus niet door big tech aan mij te koppelen. Wel door Bol (Ahold) en Kobo, maar dan hebben ze een 4G/5G CGNAT IPv4. Gevoelsmatig niet iets dat ik los wil laten; ben ook wel te spreken over de Bol.com integratie van Kobo, en de stock software. Er zit immers geen DRM op. De browser (beta feature) kan nooit up-to-date zijn qua security, maar die gebruik ik ook niet, al gebruikt de overige software voor de sync dat wellicht wel. Ook heeft mijn huidige Kobo een mic. Dat hoeft voor mij niet.

Aangezien ik de social features toch niet gebruik, is een Booklore een uitstekende optie voor mij. Mijn vuistregel is dat ik Nederlandstalige boeken koop als de bedragen fysiek / e-book bij elkaar liggen. Engelstalige boeken daarentegen doe ik niet moeilijk over. Soms koop ik ook van bronnen niet Bol.com; de sync kan dan handmatig. Van Booklore overzetten kan middels o.a. https://kobo.gg/how-to-send-epub-books-to-kobo of dus naar je Booklore browsen (tip: gebruik reverse proxy voor dit type zaakjes) of USB. Al is die laatste bij mij helaas brak, vandaar de kobo.gg website.

Enfin, het uitwijden is weer eens goed gelukt.. :o

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Bij Multifactorauthenticatie kan Proton Authenticator toegevoegd worden. Land CH & source voor in ieder geval de Android app is beschikbaar: https://github.com/protonpass/android-authenticator

• duvekot
  • Nu online
haagsepracht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 03:56:
Bij Multifactorauthenticatie kan Proton Authenticator toegevoegd worden. Land CN & source voor in ieder geval de Android app is beschikbaar: https://github.com/protonpass/android-authenticator
Die N en H zitten redelijk bij elkaar in de buurt op een toetsenbord.. maar geografisch is het resultaat van de typo toch wel ver van elkaar verwijderd. En ideologisch is het misschien nog wel verder uit elkaar.

Ik neem aan dat je CH wilde tikken maar het CN geworden is >:)

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:54:
[...]
Ik neem aan dat je CH wilde tikken maar het CN geworden is >:)
Oeps! Ja, je hebt gelijk. Heb het aangepast in m'n post. Het was vroeg :9

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-02 17:51

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik heb al een tijdje Storygraph Plus (dus de abo, ik zou zeggen probeer gewoon de gratis versie een tijdje) en het bevalt me prima. Ik vind vooral de statistieken leuk en handig (het verbaast me altijd hoeveel ik in bepaalde genres of van bepaalde auteurs lees). Verder maak ik veel eigen tags aan om de boel voor mezelf te kunnen sorteren.

Storygraph heeft minder reviews dan op Goodreads, maar daardoor ook veel minder bagger. En de content warnings zijn handig als je bepaalde dingen in een boek echt niet trekt.

• willem7q
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 02:54:
[...]
Bookwyrm ...

... Voordeel is wel dat je Goodreads makkelijk kunt exporteren. Dat deed ik dan ook. Vervolgens importeerde ik het naar Openlibrary. Dat is van Archive.org (een Amerikaanse non-profit).

... Booklore ...
Interessant, bedankt. Dit thema verdient misschien een plekje in de OP?

[ Voor 15% gewijzigd door willem7q op 02-02-2026 08:31 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-02 16:58
Alle Amerikaanse producten loskoppelen is nog best lastig merk ik.

Maar goed Proton geeft steeds meer mogelijkheden.

Google Keep laatst vervangen door Joplin.

Binnenkort Cloudflare maar vervangen door bunny.

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 15:54
DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:45:

Maar goed Proton geeft steeds meer mogelijkheden.

Google Keep laatst vervangen door Joplin.

Joplin ziet er goed uit. Vind het wel aardig aan de prijs voor een simpele notitie-app. Als ik dit voor 2 personen zou willen gebruiken (met gedeelde notities e.d.) ben je al 120,- per jaar kwijt. Heel jammer dat dit nog niet in Proton zit, dat is wel echt iets wat ik mis daar.

• mamorunl
  • Laatst online: 20:11
marqvds schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Joplin ziet er goed uit. Vind het wel aardig aan de prijs voor een simpele notitie-app. Als ik dit voor 2 personen zou willen gebruiken (met gedeelde notities e.d.) ben je al 120,- per jaar kwijt. Heel jammer dat dit nog niet in Proton zit, dat is wel echt iets wat ik mis daar.
Het is ook meestal bedoeld om je eigen stack te complimenteren. Je kunt namelijk de data ook gewoon op je eigen NextCloud kwijt en dan kost het je niets.

• duvekot
  • Nu online
DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:45:

Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository op een locale Gitea server en de statefile op een S3 bucket die op Incus er standaard bij komt. Dus ook niets buiten de deur .. zelfs de deploy geautomatiseerd met Atlantis. En ja .. met de hulp van LLMs alle configuratie hulp gekregen .. zelf de opdrachten uitgevoerd om alles geïnstalleerd en geconfigureerd gekregen en daardoor zelf weer wat geleerd en een mooi document met de configuratie voor als ik daar op terug moet grijpen.

Volgende activiteit wordt Google Photos parallel laten draaien aan Immich of Ente .. die keuze moet ik nog maken.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

mamorunl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:25:
[...]

Het is ook meestal bedoeld om je eigen stack te complimenteren. Je kunt namelijk de data ook gewoon op je eigen NextCloud kwijt en dan kost het je niets.
Joplin kan via meerdere manieren worden gesynced, lokaal filesysteem, webdav, nextcloud (,onedrive, dropbox) etc. Er is ook een server backend wat je zelf kan draaien, dat zou beter moeten performen zie jeanj in "Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.". (bij mij is het syncen van Joplin met Nextcloud op mijn Synology aan de trage kant)

Everything is better with Bluetooth

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:14
marqvds schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Proton heeft "Standard Notes" recentelijk overgenomen:

https://proton.me/blog/proton-standard-notes-join-forces

https://app.standardnotes.com/

Ik gebruik de gratis versie inmiddels een aantal maanden en voor mij voldoet dit prima.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository
Dit klinkt erg interessant, welke diensten van Cloudflare had je en welke bunny.net tegenhanger heb je gebruikt?

Ik gebruik momenteel DNS en Tunnels en dat zou ik best willen overzetten.

Daarbij is automatisering voor mij erg belangrijk (zeker DNS), gezien ik traefik/acme/letsencrypt gebruik voor https certificaten. Liefst gooi ik de configuratie net als jij direct in IaC, ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• D-e-n
Deze gebruikt mijn partner volgens mij ook sinds dit jaar. En ze leest echt heeeeel veel dus zal wel oké zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 02-02-2026 12:10 ]

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37
Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 02:54:
[...]
ben ook wel te spreken over de Bol.com integratie van Kobo, en de stock software. Er zit immers geen DRM op.
Hmmm ik heb op bijna alle e-books van Bol.com een DRM van Abobe. Iets waar ik me echt mateloos aan irriteer en wat enorm omslachtig is voor mij omdat de Adobe software geen Linux ondersteuning heeft. Hoe heb jij dit opgelost?

Smarthomer | Home Assistant

• Jerie
  • Niet online
BaseBoyNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Hmmm ik heb op bijna alle e-books van Bol.com een DRM van Abobe. Iets waar ik me echt mateloos aan irriteer en wat enorm omslachtig is voor mij omdat de Adobe software geen Linux ondersteuning heeft. Hoe heb jij dit opgelost?
Bij de Nederlandstalige boeken die ik lees vaak niet (soms wel), maar ik lees op de Kobo dus geen last van. Hoe dan ook, die kopieerbeveiliging stelt niet zoveel voor. Ik mag hier niet delen hoe je die eraf haalt, maar het is niet zo moeilijk. Wettelijk gezien mag het niet. Maar ethisch gezien is het gerechtvaardigd dat jij een licentie op een gekocht boek kunt gebruiken waar je wilt, zolang je de licentie maar niet deelt (verkopen is ook nog zo'n dingetje...). Delen doe ik niet, al is het alleen al vanwege watermarks.

• duvekot
  • Nu online
blackd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Dit klinkt erg interessant, welke diensten van Cloudflare had je en welke bunny.net tegenhanger heb je gebruikt?

Ik gebruik momenteel DNS en Tunnels en dat zou ik best willen overzetten.

Daarbij is automatisering voor mij erg belangrijk (zeker DNS), gezien ik traefik/acme/letsencrypt gebruik voor https certificaten. Liefst gooi ik de configuratie net als jij direct in IaC, ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.
Bij Cloudflare alleen DNS+proxy (CDN) met SSL en Cloudflare Pages en wat proxied CNAMES naar AWS S3 buckets (waar een origin check op zat).

Nu Bunny DNS + CDN + Storage voor de static generator sites .. en de SSL certificate wordt automatisch door Bunny gedaan op zowel www als naked domain (ik moet nog de Edge Rules instellen voor de redirect van www naar naked domain)

Geen tunnels .. helaas heeft Bunny.net nog geen tunnels oplossing draaien .. we hadden begin 2025 wel gemeld bezig te zijn met "Rabbit Hole 🐇 🕳️ .. maar dat is nog niet klaar .. en dat zou een vervanging zijn voor tunnels naar de origin alleen.

Maar dus ruim voldoende voor mijn doel.

• DVX73
duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository op een locale Gitea server en de statefile op een S3 bucket die op Incus er standaard bij komt. Dus ook niets buiten de deur .. zelfs de deploy geautomatiseerd met Atlantis. En ja .. met de hulp van LLMs alle configuratie hulp gekregen .. zelf de opdrachten uitgevoerd om alles geïnstalleerd en geconfigureerd gekregen en daardoor zelf weer wat geleerd en een mooi document met de configuratie voor als ik daar op terug moet grijpen.

Volgende activiteit wordt Google Photos parallel laten draaien aan Immich of Ente .. die keuze moet ik nog maken.
Nieuwe foto's staan momenteel bij mij op Proton Drive.

Alle oude lokaal en bij trans-ip.

Ik wacht op een goede Linux CLI zodat alle foto's primair naar Proton Drive kunnen met een backup naar mijn lokale server.

Immich heb ik ook geprobeerd, echter qua beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid en het feit dat ik een betaald Proton Account hebt maakt voor mij Proton Drive een betere keuze

Het was nog best een karwei om Immich goed te laten draaien in een podman pod, met behulp van quadlets.

Zelf alles hosten heb ik overwogen, echter dit stelt andere eisen qua beschikbaarheid en informatiebeveiliging (Hardening, Reverse Proxy, WAF, automatische updates zijn toch wel het minimum dat je zou moeten doen).

• blackd
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:34:
Maar dus ruim voldoende voor mijn doel.
Thanks, genoeg om daar eens in te duiken. Ik zie dat bunny.net ook wordt ondersteund in Traefik (via Lego) en de Terraform provider had ik ook al gevonden.

Dat ze nog geen alternatief hebben voor Tunnels is geen dealbreaker. Op termijn heb ik dat misschien niet meer nodig.

• R_Zwart
blackd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:56:
[...]

ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.
Terraform is Amerikaans, en bij Ansible heeft Redhat (=IBM) een flink vinger in de pap. Dus nog steeds werk aan de winkel om dat te vervangen zodra het mogelijk is :-).

• R_Zwart
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken.
Ik krijg de beste aanbevelingen in de lokale boekwinkel. Zelfstandige ondernemer, geen onderdeel van een keten. En ze hebben er goede koffie.

• blackd
  • Niet online
R_Zwart schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:51:
Terraform is Amerikaans, en bij Ansible heeft Redhat (=IBM) een flink vinger in de pap. Dus nog steeds werk aan de winkel om dat te vervangen zodra het mogelijk is :-).
Als je een Europees alternatief kent, hou ik me aanbevolen!

De meest bekende (althans, die ik ken) zijn Chef (bedrijf Progress) en Puppet (bedrijf Perforce) en beiden Amerikaans.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 02-02-2026 17:03 ]

• Jerie
  • Niet online
Ansible is volledig FOSS. Puppet is dual license. Terraform, is geforked sinds de licentie verandering: OpenTofu.

• Jerie
  • Niet online
willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Interessant, bedankt. Dit thema verdient misschien een plekje in de OP?
Jawel, maar hoe heet de categorie van deze software? Is het e-book management? Of is het sociale media? Subgroep van sociale media? Of gaat het om de reviews, of de links naar websites om boek eenvoudig aan te schaffen? Goodreads kan behoorlijk veel. Niet iedereen gebruikt deze software voor hetzelfde doel; de toepassingen liggen nogal ver uit elkaar.

• duvekot
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:09:
Ansible is volledig FOSS. Puppet is dual license. Terraform, is geforked sinds de licentie verandering: OpenTofu.
Ik zei terraform .. maar ik draai ook lokaal openTofu ipv Terraform .. maar de syntax is gewoon "terraform" .. en voor de rest van de overige systemen maakt het (nog) niet uit of het openTofu of Terraform is.

• DVX73
Ik mis in de topicstart nog containeresatie (dat schrijf ik vast fout).

Docker is een commercieel Amerikaans product, wat velen gebruiken.

Alternatieven zijn:

Kubernetes (Non- profit, CNCF, US hoofdkantoor)

Podman (Non- profit, CNCF, US hoofdkantoor)

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Categorie tablets toegevoegd met als eerste entry: ReMarkable.
Nu is dat wel een heel ander beestje dan een iPad. Maar voor nu (en bij gebrek aan opties) groepeer ik het even.
Ha ik heb sinds kort heb ik de Paper Pro (vorige week de 1x per jaar korting op ReMarkable met de BTW weg ermee actie). Geweldig apparaat maar of je het tablet kan noemen. Tuurlijk kan je 'm eevoudig rooten en dan linux applicaties draaien. Maar let wel: geen bluetooth (wat veel e-readers toch wel hebben voor luisterboeken), geen speakers, en het scherm is ook niet geschikt voor bewegende beelden. Digitaal teken/notitieblok dekt de lading denk ik beter. Ohja, made in Vietnam (en de pro stylus in China) trouwens ;).

[ Voor 4% gewijzigd door XElD op 02-02-2026 19:22 ]

• RobertMe
  • Nu online
DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:

Alternatieven zijn:

De een is een Google product en de ander een Red Hat product. Dus vergelijkbaar met Android / AOSP. Leuk allemaal die labels als non-profit en open source. Maar als Google / Red Hat stopt met ontwikkeling is het snel gedaan. En diegene die bezwaren hebben tegen AOSP zouden dat dus ook moeten hebben tegen Kubernetes en/of Podman.

En v.w.b. Docker. Hoe zit het met moby? Bij mijn weten is zeer veel als niet alles naar het moby project verplaatst. Zou mij niks verbazen als Moby vervolgens een zelfde opzet heeft (non profit, open source, ...) en Docker zich puur richt op Docker Desktop (al lang een commercieel product) en Docker Hub.

En hoeveel nut heeft het stoppen met het gebruik van Docker als he alle images vervolgens nog steeds van Docker Hub haalt? En sure, er zijn alternatieve registries. Maarja, de bekendste / populairste zal dat GitHub Container Registry zijn, en dan zit je weer bij Microsoft. Verder heb je ook nog Quay? maar die is een stuk minder bekend / populair, en volgens mij is die weer van Red Hat?

En terug naar Docker / container runtimes. Volgens mij gebruiken ze alle drie onderwater runc? Dat weer is afgesplitst van Docker zelf.

Dit is dus echt een extreem rabbit hole waarbij je echt niet snel om Amerikaanse big tech heen kunt.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 02-02-2026 19:22 ]

• duvekot
  • Nu online

Alternatieven zijn:

Incus ... Volledig Opensource systeem om Systeem containers, Applicatie containers (lees docker) en VMs te kunnen draaien .. en er zit ook nog extra een S3 compatible opslag in. Is een voortzetting van het LXD project ...

• Jerie
  • Niet online

Alternatieven zijn:

Docker en Podman zijn OCI-compatible, en volledig FOSS (Docker Desktop geloof ik niet, al heb je daar ook diverse alternatieven voor).

Omdat het volledig FOSS en open standaarden betreft, kun je support krijgen van ieder bedrijf waar men support hiervoor levert. Dat kan Amerikaans of Europees zijn of wat dan ook.

Met Rancher Desktop van SUSE heb je een FOSS frontend voor bovenstaande (Docker/Podman (OCI), Kubernetes (k3s), Helm, Lima-VM, ...). Het is wel een Electron frontend...

Docker is kernel-based, Podman is userland en heeft daardoor geen root nodig. Dat is een goede reden waarom je voor Podman zou willen kiezen (het is ook nog eens 100% compatibel met Docker want OCI).

Mocht je Europese bedrijven willen noemen die in deze markt support of software bieden, dan kan dat mogelijk interessant zijn.

• RobertMe
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:32:
Docker is kernel-based, Podman is userland en heeft daardoor geen root nodig. Dat is een goede reden waarom je voor Podman zou willen kiezen (het is ook nog eens 100% compatibel met Docker want OCI).
Zowel Docker als Podman kun je rootfull en rootless draaien. Daarnaast zit Docker ook niet in de kernel. Docker is een user-space daemon die gebruikt maakt van verschillende kernel features zoals network, user en process namespaces (en chroots zoals al 20+ jaar bestaan). Maar veel meer software maakt daar gebruik van of kan daar gebruik van maken (zoals het chroot commando :+, maar ook voldoende daemons die chroot supporten (postfix bv). Maar bv ook systemd waarmee je services kunt draaien in een chroot achtige omgeving, of in een andere network namespace, of...).
Het enige wat Docker (of Podman) doet is alle layers over elkaar heen mounten, waar nodig een network namespace aanmaken (of niet als je network-mode=host gebruikt), voor het network een bridge maken, wat veth interfaces in de "standaard" namespace aan de bridge hangen met het andere eind in de container zijn namespace en een process en mount namespace maken om het commando in af te trappen. Niks van al die zaken is nieuw of voor Docker gedaan. En er zijn zelfs PoC om OCI containers te starten met puur bash (die dus al deze stappen doet).

Docker heeft dus gewoon op een slimme manier al deze technieken gecombineerd en er een gebruikersvriendelijk systeem van gemaakt. En dát, wat ze gemaakt hebben, zit gewoon in de userspace en niet in de kernel.

• Jerie
  • Niet online
Klopt, niet kernel.

De rootless ondersteuning in Docker is niet standaard en kent nogal wat nadelen. Podman heeft die nadelen niet, en heeft standaard rootless, dus een lagere attack surface. Bovendien kun je Podman hierdoor daemonless draaien, en dus direct vanuit systemd aanspreken.

• mbbs1024
  • Laatst online: 18:46
Ik was op zoek naar een gratis alternatief voor Google keep of Colornotes, die ik enkel als shoppinglijstje gebruik.
Na wat hulp van mede Tweakers in een ander topic, ben ik op het volgende uitgekomen:

- Eerst de F-droid alternatieve app store installeren

- shoppinglist app van Wolfgang Popp (Duitse ontwikkelaar)
= open source stand alone app, zonder cloud component, vraagt ook geen permissies

- Shoppka vanJiri Matejka (chechisch) staat wel in Google play store,
heeft adds, maar niet overdreven tot nu toe, en je kan ook de add free versie kopen
Laat toe om lijstjes te sharen, naar een andere telefoon of in een browser,
zonder dat je een account moet aanmaken, zie https://www.shoppka.com/

[ Voor 7% gewijzigd door mbbs1024 op 03-02-2026 23:51 ]

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 13:38
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.

Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
edit:
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Aegir81 op 04-02-2026 15:11 ]

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:26

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:35
Ik had m al gezien, maar er Wordt vrij weinig nuttigs in verteld.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooi in Jip-en-Janneke taal uitgelegd. Maar das goed want dan creeer je ook bewustzijn bij de "normale" mens en niet alleen bij de Tweakers.

Wel pijnlijk moment in de video: als het voor jou prettig voelt om je foto's op je telefoon of laptop op te slaan, is dat ook een prima oplossing. Om over paar maanden te staan janken dat je al je foto's kwijt bent omdat je laptop gejat is. 8)7

As we speak sta ik met immich-go mijn Google take-out naar lokale Immich te pompen. Ja, ik was alvast begonnen ;)

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aegir81 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.

Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
edit:
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.
Confluence eventueel. Is Australisch (met ook Amerikaanse tak). Net zoals Obsidian is het niet precies hetzelfde als Notion. Het is wel meer op eindgebruikers gericht dan Obsidian.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:30

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zie dat https://joinloops.org/ nog niet is toegevoegd, een pixelfed gedecentraliseerd alternatief voor TikTok, wat net als mastodon uitmaakt van de fediverse.

Is nog in ontwikkeling, maar het werkt ook al voldoende om bruikbaar te zijn. De iOS app is al te downloaden, het werkt in de browser en via APK is het ook al op Android. Zelf vind ik het in de basis al het beste alternatief voor wat er verder op de markt is als alternatief voor tiktok, instagram, x, reels etc.

Is oa gefinancierd vanuit nederland (donaties van NLnet) , is in Canada gevestigd. Het is ook wel echt een leuk 1999 gevoel als je in de app zit, allemaal van dit totaal nutteloze flut filmpjes en iedereen heeft max 6 volgers ;). Kan best leuk zijn om nu in te stappen als het ooit succesvol wordt kun je toch mooi zeggen 'ik was er vanaf het begin bij' :P

[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-02-2026 23:59 ]

youtube.com/@hisrep

• Jerie
  • Niet online
Mooi filmpje. Ook voor Tweakers (ik zag in het filmpje trouwens ook het artikel van Tijs van afgelopen zomer, en men gebruikte dit topic ter info). Vergeet niet, niet iedereen op T.net heeft verstand op dit gebied (en er zijn ook nogal wat deelonderwerpen). Je hebt ook bezoekers die zijn kundig in iets specifieks, zoals bijvoorbeeld web design of CAD. Niets mis mee, ook dan ben je hier welkom, ook dan ben je een Tweaker. Hoewel het probleem primair door techneuten zal moeten worden opgelost, zullen we ook aan de gang moeten met het netwerkeffect.

Ook zie je in het filmpje allerlei (ogenschijnlijke) tegenstrijdigheden. Zoals bijvoorbeeld Amerikaans platform (YouTube), Android smartphone, Macbook Pro (ook dit bericht is getikt op een MBP, die nog lang niet uitgepoept is en zo wel is een modulaire Framework dan OK of moet ik voor een Asus o.i.d. gaan?). Maar je moet ergens beginnen, en concessies doen. Bovendien moet je een strategie ontwikkelen met het oog op data. Back-ups maar ook een figuurlijk (en letterlijk) back-up plan voor als het fout gaat. Het is twee stappen voorwaarts, eentje terug. Het gaat niet zonder slag of stoot. Het is niet meteen perfect. Er gaan spaanders vallen. Bijvoorbeeld: er gaan Europese bedrijven worden gehackt. Omdat het nog in de kinderschoenen staat misschien eerder vroeger dan later. Dan krijg je trollenlegioen dat zegt 'had je bij VS moeten blijven'. Enzovoorts.

Eerder deze week ging ik nog even door mijn administratie (inscannen voor Paperless-ngx), kwam ik een rekening tegen van 4x 12 TB datacenter HDD's voor de prijs van 75 USD + VAT + importheffing + S&H (uiteindelijk richting de 90 EUR per HDD) met 5 jaar garantie. Dat gaat nu niet meer lukken met de huidige hardware prijzen. Dus toen dacht ik... waarom ook geen LTO? Dus ben ik eens gaan kijken naar wat een LTO-6 drive zoal kost. Op de tweedehands markt toch wel al gauw 500 EUR. Dan moet je ook nog goed opletten op de slijtage, en je hebt iets van PCIe naar SAS kaartje nodig (kan goedkoop, tenzij je Mac compatibiliteit wilt) in een goedkope eGPU (1 PCIe lane is op papier al genoeg) via TB of dit kaartje in een computer met PCIe stoppen. Met wat tapes (~50 EUR per stuk voor 6 TB) erbij en de S&H / import dan kom ik al gauw uit op de 1000 EUR.

Un autre croissant, Voxtral Transcribe 2 van Franse bodem is uit! Dit is een realtime ('at the speed of sound') STT/ASR-model welke 13 talen spreekt, waaronder Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Chinees, Russisch, en enkele andere talen. Je kunt het uittesten via Mistral Studio of via Huggingface middels een Mistral API token. Er zijn twee modellen: de Voxtral Mini Transcribe V2 en de Voxtral Realtime (voor live transcription). Lijkt me ook interessant voor de Europese Unie en Europese gemeenschap.
Voxtral Mini Transcribe V2: State-of-the-art transcription with speaker diarization, context biasing, and word-level timestamps in 13 languages.

Voxtral Realtime: Purpose-built for live transcription with latency configurable down to sub-200ms, enabling voice agents and real-time applications.

Best-in-class efficiency: Industry-leading accuracy at a fraction of the cost, with Voxtral Mini Transcribe V2 achieving the lowest word error rate, at the lowest price point.

Open weights: Voxtral Realtime ships under Apache 2.0, deployable on edge for privacy-first applications.
Over de performance, a picture says a thousand words:

Afbeeldingslocatie: https://cms.mistral.ai/assets/a21cafea-208d-4290-b65e-36c0514dc179.png?width=2621&height=1293

Afbeeldingslocatie: https://cms.mistral.ai/assets/6b8d07b0-1526-4e94-ac66-a861f092aa41.png?width=1775&height=1103

Afbeeldingslocatie: https://cms.mistral.ai/assets/58664549-fe38-420a-86fd-5c7003476689.png?width=1775&height=1111

Afbeeldingslocatie: https://cms.mistral.ai/assets/97f4a4ee-7448-4a2f-889e-17409821e503.png?width=2849&height=1358

Interessant genoeg presteert Nederlands van de talen na Chinees het slechtst. Italiaans en Spaans het best, daarna komt Engels pas.

Ik heb het eerder op de avond getest op twee proefkonijntjes van vijf en acht, en ik was onder de indruk. Eigennamen klopte natuurlijk niets van. Ik wilde eigenlijk dit complete bericht maken middels Voxtral Mini Transcribe V2, maar dat was toch niet zo praktisch met name wegens opmaak.

Kortom, Mistral doet het weer na Mistral OCR 3, Mistral Devstral 2, en natuurlijk Mistral zelf.

Inmiddels heb ik sinds enkele dagen ook een abonnement genomen op Mistral Pro. Ik gebruik Mistral vrij vaak (Kagi Search ook) en kwam soms tegen de limiet van Free aan. En, lief dagboek, ook heb ik eindelijk een lifetime licentie afgenomen op het FUTO's Google Photos alternatief Immich Server (FOSS) voor ~115 EUR. Binnenkort mijn moeder's iCloud overzetten, scheelt dan ongeveer 1 EUR/maand voor deze ene gebruiker, maar ik verwacht samen met het hele gezin het er sneller uit te halen.

Speaking of Mistral, De Fransen zijn hoe dan ook flink aan de weg aan het timmeren. Greep uit nieuws van afgelopen weken gerelateerd aan Frankrijk:

nieuws: Frans parlement stemt voor socialemediaverbod voor kinderen onder de 15 jaar
nieuws: Frankrijk stapt over van Microsoft Teams, Zoom en meer naar eigen alternatief.
nieuws: Frans OM en Europol doorzoeken Parijs kantoor X
nieuws: Nederlandse overheid test Frans alternatief voor Teams, Zoom en Webex

Wat het eerste betreft staat een soortgelijk plan ook in het nieuwe regeerakkoord. Diverse landen zijn hier serieus mee bezig, en... er is ook al een tegenoffensief onderzoek. Twee en vier zijn aan elkaar gelinkt. De Fransen timmeren aan de weg qua soevereiniteit, en daar kunnen andere overheden op inhaken. Want de alternatieven zijn FOSS. iodéOS en /e/ (Murena) zijn ook AOSP alternatieven van Franse bodem. Derde is nieuws over X, betreft Grok en deepfakeporno. Of dat in Frankrijk strafbaar is weet ik niet. In Nederland in ieder geval wel.

Tenslotte is het topic nu een jaar oud, en heb ik een community award gewonnen omdat de startpost heel veel duimpjes heeft ontvangen. Hartelijk bedankt allemaal! Zoals ik vaker zeg, alle participanten maken het wat het is, en voor de lezers/lurkers doen we het. Ik wil dat verder niet ieder jaar bij gaan houden, het viel min of meer samen. En ja, ik loop nog steeds achter de feiten aan. Zo moet ik nog diverse DMs verwerken, diverse posts hier, en ik wil graag Stackcheck verwerken als tool, maar ook alles nalopen met deze tool. Helaas zit er een rate limiter op? Toedeloe, waarschijnlijk ben ik nog e.e.a vergeten te melden, dat komt dan later wel.

• Jerie
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:54:
Ik zie dat https://joinloops.org/ nog niet is toegevoegd, een pixelfed gedecentraliseerd alternatief voor TikTok, wat net als mastodon uitmaakt van de fediverse.

Is nog in ontwikkeling, maar het werkt ook al voldoende om bruikbaar te zijn. De iOS app is al te downloaden, het werkt in de browser en via APK is het ook al op Android. Zelf vind ik het in de basis al het beste alternatief voor wat er verder op de markt is als alternatief voor tiktok, instagram, x, reels etc.

Is oa gefinancierd vanuit nederland (donaties van NLnet) , is in Canada gevestigd. Het is ook wel echt een leuk 1999 gevoel als je in de app zit, allemaal van dit totaal nutteloze flut filmpjes en iedereen heeft max 6 volgers ;). Kan best leuk zijn om nu in te stappen als het ooit succesvol wordt kun je toch mooi zeggen 'ik was er vanaf het begin bij' :P
Zeker, is een interessante vernieuwing, al heb ik nul ervaring met TikTok (wel met het 1999 gevoel <3, en de vele projecten use project X as TikTok zoals Xikipedia (browse Wikipedia als TikTok)) vond ik het, ehh... interessant dat er meteen een kleine week nadat TikTok US zelfstandig was geworden er een storing was die toevallig bepaalde voor de regering van VS onwelvallige content blokkeerde (yeah right). Loops is volledig FOSS (en federated), dan maakt het niet zoveel uit waar het vandaan komt. Dan gebruik ik de aanduiding INT. Natuurlijk kan een individuele dev onder een bepaalde jurisdictie vallen. Dat probleem is lastig te mitigeren.

Federated duiden we voorlopig aan met 🔗 als icoontje. Loops is dan ook toegevoegd, WriteFreely (alternatief voor Substack) idem. Vaak zijn federated alternatieven FOSS, maar dat hoeft niet (je hebt ook proprietary email clients).

Ook de verschillende bovenstaande Mistral producten zijn toegevoegd.

De FOSS definitie wordt voorlopig aangeduid met criteria 'OSI approved'. Dat lijkt me een redelijke bottomline.

Wel hebben we nu behoorlijk wat categorien in de social media en AI onderwerpen. Er is hier en daar wat overlap.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:30

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Jerie dank, ben benieuwd of het gaat aanslaan. Sowieso leuk topic, hou ik ook weer in de gaten!

youtube.com/@hisrep

• brecht_vb
@Jerie @DeNachtwacht

Social media alternatieven gaan pas als laatste aanslaan. Het is heel moeilijk om die grote massa die verslaafd (in de brede, ook niet-toxische zin) is aan Instagram en Whatsapp te doen migreren naar andere alternatieven.

Die applicaties werken allemaal gelikt en er zitten veel developers achter om de boel te onderhouden.

Daarbij is de extra drempel dat voor Instagram en mindere zin Whatsapp dat de idolen/grote accounts mee moeten volgen naar de alternatieven voordat mensen effectief mee verhuizen.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.