• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@brecht_vb toch blijft het mij verbazen hoe weinig alternatieven er op staan, met name voor bijv. chat. Een goede, gebruiksvriendelijke en intuïtieve chat app hoeft echt niet veel te doen. Je wil berichtjes heen en weer kunnen sturen, er moeten wat smilies en gifjes bij kunnen, en goede groepschat support. (video)bellen is wellicht qua server etc wat ingewikkelder, maar dat is het dan. Al die andere dingen als kanalen enz zijn ook maar pogingen van whatsapp de service uit te breiden, ergens wordt het daardoor een enorme janboel.

Je wil eigenlijk 1 goede tool voor je socials die 4 knoppen hebben
1. chatten doet op je telefoon = whatsapp
2. bellen / videobellen
3. filmpjes scrollen doet op je telefoon (tiktok/instagram)
4. een facebook wall achtige pagina om dingen met mensen te delen, pagina's te maken, groepen te volgen (substack/facebook)

En dan op je smartphone zitten die 4 knoppen onderin en ligt het accent iets meer op 1, 2 en 3, en op je laptop/desktop/tablet is de landing page 4 en zitten die knoppen links in het scherm. Dan heb je 1 totaalpakket en heb je verder niks meer nodig, kunnen al die apps van je telefoon af :).

Moet toch met de fediverse / vibecoding mogelijkheden van vandaag de dag niet al te ingewikkeld zijn. Mochten er hier devvers zijn die eens zin hebben ermee te gaan rommelen samen lijkt mij leuk projectje :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-02-2026 12:02 ]

youtube.com/@hisrep

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:14
whatsapp heeft ook de webinterface, en die blijft zelfs 2 weken actief zelfs als je telefoon af staat. Dat heeft heel wat impact op de security en data opslag infrastructuur die erachter zit.

Ik zou chat en tiktok/instagram tools uit die "social app". Als ik wil chatten met x en y, moet ik heel die brol er niet bij hebben, en al zeker geen account hebben in die context.

Aparte apps zijn het probleem niet, het alternatief is gewoon niet kwaliteitsvol genoeg.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.

Hieronder mijn taktiek tot nu toe. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
-Ik neem niet actief deel aan WhatsApp gesprekken.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- Ik start er geen gesprekken. Desnoods gebruik ik sms.
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-03 14:00
Aegir81 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.

Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
edit:
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.
Wellicht is Plane(.so) een alternatief? De Founder komt uit India.

Bereken je warmteverlies

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
denneappel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.

Hieronder mijn taktiek tot nu toe. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
-Ik neem niet actief deel aan WhatsApp gesprekken.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- Ik start er geen gesprekken. Desnoods gebruik ik sms.
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.
De eerste punten zijn heel effectief om gebruik te verminderen, anderen te stimuleren en metadara thuis te houden.

De laatste doe ik persoonlijk niet, dat is de snelste manier om jezelf buiten een sociale groep te zetten. Tenzij er natuurlijk een ruime meerderheid voor wisselen is.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zoek een alternatief voor 2 specifieke functies van Google Maps.

1: location history
Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?

2: pinned locations
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?

• pastafan
  • Laatst online: 09:47
Ik zoek een EU alternatief voor Google Nest Audio apparatuur (dus de hardware), en het hiermee samenhangende platform (Google), om apparaten (slimme stekkers, thermostaat, etc), met mijn stem mee te kunnen bedienen.

Is/ zijn die er en zo ja welke zijn dat en welke ervaringen zijn er hiermee?

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-03 17:28
willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:

Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?

2: pinned locations
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?
Ik gebruik zelf Overland met Nextcloud en de phonetrack-app daarbinnen. Daarnaast Locative voor specifieke locaties.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pastafan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:37:
Is/ zijn die er en zo ja welke zijn dat en welke ervaringen zijn er hiermee?
Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:20

DevWouter

Creator of Todo2d.com

willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:

Je zoekt geen time tracker maar een life-journal app met geo-fencing. Zie bijvoorbeeld https://www.geofency.com/

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:16
blackd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.
Voor die voice control kan je ook een M5Stack Atom Echo voor 15 euro kopen, en dan vanuit de browser ESPHome flashen.

Ik heb dat vorige maand gedaan, en dat ging echt verrassend makkelijk. Ik had al wel Home Assistant draaien. Nu dus lokaal ook nog wyoming-speech-to-phrase, wyoming-openwakeword (en wyoming-piper) containers. Voor de rest niets te configureren, een paar aliasses toegevoegd in Home Assistant (mijn dochter wou 'mooie lamp' voor de lamp in haar kamer), en het werkt een stuk beter dan Google Home Mini (8j ? geleden) - dat was vooral frustratie dat hij me niet begreep. Vorig jaar (of het jaar ervoor) ook heel even wyoming-whisper geprobeerd (in de eerste maand dat dat uitgekomen was), maar dat werkte nauwelijks (en is voor m'n usecase 'zet de tv aan' ook totale overkill)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!

Have you tried turning it off and on again?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:51
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.

[ Voor 1% gewijzigd door krijn1985 op 09-02-2026 16:08 . Reden: fix typo ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!
Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
Ik gebruik voor een eigen domein al verschillende jaren deSEC en ben daar tevreden over (of nouja, het werkt, en nooit storingen gehad / gemerkt).
De dynDNS dienst heb ik dan geen ervaring mee.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:58:
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.
Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?

• Jerie
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?
Freedom kun je in ieder geval ook zakelijk afnemen.

https://soverin.com/product/b2b-features

Linker zal voor Freedom gelden, middelste voor MKB. Welbraar dat je als MKB je eigen domein niet zou kunnen gebruiken. Onderaan staat: Want to learn more or get a quote (en dan) Contact us mailto:support@

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• krijn1985
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?
Ik heb zelf (nog) geen DDoS protectie nodig gehad. Ik heb al jaren deze container draaien op mijn server welke mij nog niet in de steek heeft gelaten. Dit is voor mijn gevoel net zo makkelijk/makkelijker dan dat je weer met een 3rd party aan de slag moet.
Voor Mijn.host lijkt er bijvoorbeeld ook wat te zijn, zelf nog niet getest.

• Jerie
  • Niet online
review: Discord-gebruikers dreigen te vertrekken: 5 vragen over de rel op het...

Call for action/feedback of iemand suggesties heeft voor alternatieven.

Natuurlijk heb je Mumble (FOSS), TeamSpeak dat je kunt self-hosten of voor een schappelijke prijs elders kunt hosten (Ventrilo is behoorlijk duur, en relatief hoge latency). Maar wat zijn zoal de andere alternatieven voor Discord?

In de comments las ik: https://www.rootapp.com maar dat lijkt me proprietary en Amerikaans.

Ik ken Zulip en Mattermost maar dat zijn eigenlijk meer FOSS alternatieven voor Slack; niet zozeer voor Discord.

Hoewel, hoe je dat precies zou bepalen, dat lijkt me nogal vaag.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Jerie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:33:
review: Discord-gebruikers dreigen te vertrekken: 5 vragen over de rel op het...

Call for action/feedback of iemand suggesties heeft voor alternatieven.

Natuurlijk heb je Mumble (FOSS), TeamSpeak dat je kunt self-hosten of voor een schappelijke prijs elders kunt hosten (Ventrilo is behoorlijk duur, en relatief hoge latency). Maar wat zijn zoal de andere alternatieven voor Discord?

In de comments las ik: https://www.rootapp.com maar dat lijkt me proprietary en Amerikaans.

Ik ken Zulip en Mattermost maar dat zijn eigenlijk meer FOSS alternatieven voor Slack; niet zozeer voor Discord.

Hoewel, hoe je dat precies zou bepalen, dat lijkt me nogal vaag.
Ik kwam deze nog tegen: https://stoat.chat/ maar zelf niet gebruikt. Lijkt klein, alleen chat en ik weet verder niet hoe hun encryptie is, maar het lijkt erop dat ze verder wel in eu zitten, onder jurisdiction vond ik dit:
Jurisdiction Reason
United Kingdom - Service operator
Germany, Finland, Netherlands - Data storage
Netherlands - Media storage
European Union- Encompasses our area of operation

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Jerie
  • Niet online
cleef schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Ik kwam deze nog tegen: https://stoat.chat/ maar zelf niet gebruikt. Lijkt klein, alleen chat en ik weet verder niet hoe hun encryptie is, maar het lijkt erop dat ze verder wel in eu zitten, onder jurisdiction vond ik dit:

[...]
Yep, dat is weer net zoiets als die andere twee. Geen focus op VoIP. Dat is eigenlijk de feature waar Discord van origine voor gemaakt is. Alles eromheen met de chat ed. dat is meer Slack-achtig. Dan voldoet Matrix ook wel, denk ik.

Ik zeg trouwens niet dat geen enkele Discord community zou kunnen switchen naar deze alternatieven. Waarschijnlijk kan dat prima. Maar er zijn ook enkele communities waar de voice chat wel belangrijk is. Bijvoorbeeld voor mensen die graag samen willen gamen (waar Discord dus van origine voor is bedoeld), is voor bijvoorbeeld Bellingcat met hun stage talks, of de maandelijkse book club meeting.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Jerie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:13:
[...]

Yep, dat is weer net zoiets als die andere twee. Geen focus op VoIP. Dat is eigenlijk de feature waar Discord van origine voor gemaakt is. Alles eromheen met de chat ed. dat is meer Slack-achtig. Dan voldoet Matrix ook wel, denk ik.

Ik zeg trouwens niet dat geen enkele Discord community zou kunnen switchen naar deze alternatieven. Waarschijnlijk kan dat prima. Maar er zijn ook enkele communities waar de voice chat wel belangrijk is. Bijvoorbeeld voor mensen die graag samen willen gamen (waar Discord dus van origine voor is bedoeld), is voor bijvoorbeeld Bellingcat met hun stage talks, of de maandelijkse book club meeting.
Ja eens, twijfelde ook om dit te delen, maar lijkt lastige zoektocht naar eu alternatieven. Maar misschien weet iemand nog iets.

• Jerie
  • Niet online
cleef schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Ja eens, twijfelde ook om dit te delen, maar lijkt lastige zoektocht naar eu alternatieven. Maar misschien weet iemand nog iets.
Nou ja, het is goed bedoeld (wordt overigens ook genoemd in de start-post, voorheen als Revolt omdat het zo eerst heette), en het is lastig om het precies te definiëren. Voor de ene gemeenschap zijn dat prima alternatieven, voor de andere niet. Als ik kijk naar de Discord gemeenschappen waar ik zit, dan zou een groot deel gewoon prima op Zulip/Mattermost/Stoat kunnen draaien.

Maar neem bijvoorbeeld de Valetudo gemeenschap op Discord. Daar wordt ook via voice chat support geleverd. Al moet ik zeggen, de laatste keer dat ik Slack gebruikte, gebruikten mijn manager en ik ook voice chat om de werkweek te bespreken. De VrijMiBo bij dat bedrijf zat dan weer op Teams als ik het me goed herinner. Volgens mij hadden beide systemen ook screen sharing.

Momenteel hebben we vijf social media categoriën:

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Foto
Vb: Instagram, Pixelfed, (Immich, Photoprism, Nextcloud Photos, ...)

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Video
Vb: Twitch, YouTube, Jitsi, PeerTube.

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Microblog
Vb: Twitter, Mastodon.

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_BulletinBoards
Vb: Discord, Reddit, Lemmy, Stoat.

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Short_Form_Video
Vb: TikTok, Loops.

Vooral de categorie BB(S) zint me niet. Discord en Reddit zijn toch wezenlijk anders. Reddit is niet real-time, en heeft geen voice chat. Ook Slack noemen we (nog) niet, net zoals we Mattermost en Zulip (nog) niet noemen.

• Spykie
  • Laatst online: 05-03 14:00
Als potentieel alternatief voor Discord ben ik Fluxer op het spoor gekomen. Is Zweeds, FOSS en ik ben er wel van gecharmeerd.

Bereken je warmteverlies

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Spykie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:00:
Als potentieel alternatief voor Discord ben ik Fluxer op het spoor gekomen. Is Zweeds, FOSS en ik ben er wel van gecharmeerd.
De servers staan wel in de USA (hoofstuk 4.2): https://fluxer.app/privacy#privacy-policy-summary overigens verzamelen ze ook veel data als ik dit goed lees (inclusief al je message en voice content). Maar ik ben geen privacy specialist verder.

• brecht_vb
Rocket.chat is er ook - of is dat te amerikaans? Het is zelf te hosten.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

brecht_vb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:28:
Rocket.chat is er ook - of is dat te amerikaans? Het is zelf te hosten.
Is een usa bedrijf dus lijkt me te Amerikaans voor een usa-alternatief ;) https://www.rocket.chat/contact weet verder niet hoe self-hosting gezien wordt door de mensen hier in het topic?

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ben zelf deze maand van Namecheap overgestapt naar www.site.eu voor domeinnamen (2x .com, 1x .eu), hosting en email. Nederlandse partij met erg betaalbare pakketten en tot nu toe meer dan tevreden.

Had tot nu to een persoonlijke .com domeinnaam met daaraan mijn email, dat nu overgezet op een .li domein (Liechtenstein) om ook bij eventuele problemen bij ICANN zelf geen risico te lopen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:34
Homeland schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
Ben zelf deze maand van Namecheap overgestapt naar www.site.eu voor domeinnamen (2x .com, 1x .eu), hosting en email. Nederlandse partij met erg betaalbare pakketten en tot nu toe meer dan tevreden.

Had tot nu to een persoonlijke .com domeinnaam met daaraan mijn email, dat nu overgezet op een .li domein (Liechtenstein) om ook bij eventuele problemen bij ICANN zelf geen risico te lopen.
Hmm, ziet er interessant uit, ook qua prijs. Alleen heb ik al 4 domeinen tot 2035 vooruitbetaald bij Namecheap....

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Hmm, ziet er interessant uit, ook qua prijs. Alleen heb ik al 4 domeinen tot 2035 vooruitbetaald bij Namecheap....
Dat is wel een lange tijd, had zelf paar vooruitbetaald voor nog een paar jaar, ook nog een hostingpakket daar maar trek er gewoon de stekker uit, heb dat ook bij Namecheap aangegeven, ruim 13 jaar klant bij ze maar ik vertrek om minder zaken te doen met Amerikaanse bedrijven en verhuis het naar de EU.

• DjoeC
Homeland schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Dat is wel een lange tijd, had zelf paar vooruitbetaald voor nog een paar jaar, ook nog een hostingpakket daar maar trek er gewoon de stekker uit, heb dat ook bij Namecheap aangegeven, ruim 13 jaar klant bij ze maar ik vertrek om minder zaken te doen met Amerikaanse bedrijven en verhuis het naar de EU.
Hosting doe ik thuis op een Raspi, geen afhankelijkheid anders dan van een "lokale" provider. DNS staat nog in een gratis pakket bij Cloudflare vanwege de tunneling/filtering, maar dat is in een crisis zo weg te verhuizen.

• RobertMe
DjoeC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Normaliter betaal je voor de domeinnaam en niet voor de dienstverlening (of nouja, de combinatie). En bij verhuizen blijft de domeinnaam gewoon van jou en is die ook nog steeds voor die periode geregistreerd. Alhoewel dat weer wel per registar(?) kan afwijken, bij sommige mag je bv maar 1 jaar meenemen. (Dit geldt IIRC bij bij SIDN / .nl domeinen, maar volgens mij kun je die uberhaupt maar steeds met 1 jaar verlengen?).

Mogelijk dat je de domeinen nu dus al kunt verhuizen naar bv site.eu dan, met behoudt tot 2035. Maarja, alls je "te veel" hebt betaald krijg je natuurlijk niet het verschil terug, en tegen 2035 zit je wellicht wel weer bij een ander.

• DjoeC
RobertMe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Normaliter betaal je voor de domeinnaam en niet voor de dienstverlening (of nouja, de combinatie). En bij verhuizen blijft de domeinnaam gewoon van jou en is die ook nog steeds voor die periode geregistreerd. Alhoewel dat weer wel per registar(?) kan afwijken, bij sommige mag je bv maar 1 jaar meenemen. (Dit geldt IIRC bij bij SIDN / .nl domeinen, maar volgens mij kun je die uberhaupt maar steeds met 1 jaar verlengen?).

Mogelijk dat je de domeinen nu dus al kunt verhuizen naar bv site.eu dan, met behoudt tot 2035. Maarja, alls je "te veel" hebt betaald krijg je natuurlijk niet het verschil terug, en tegen 2035 zit je wellicht wel weer bij een ander.
Het was domein/dns registratie dus inclusief NL naam. Bij aanmelden is het max 1-2 jaar, daarna kun je meteen verlengen (max 8 jaar er bovenop). Dat bespaarde de oplopende kosten ;) Maar goed -> on ontopic te brijven: Dit zeg ik helaas nog even niet op maar voor een ander domein - dat ook steeds prijziger wordt - wordt dit komend jaar zeker een optie!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Betreft multifactorauthenticatie was ik op zoek naar een iOS alternatief. In de topicstart staat Aegis, maar dat is alleen voor Android. Ik heb lang gezocht en diverse, al dan niet open source, alternatieven gevonden maar de meeste hebben toch een basis in de US (kantoor / oorsprong / servers). En uiteindelijk kwam ik Proton Authenticator tegen. Wist niet dat ze die ook hadden. Multiplatform, ook Linux. Heb verder nog geen overstap naar Proton gemaakt en dat hoeft ook niet want deze is ook los te gebruiken.

@Jerie kan deze in de topicstart opgenomen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:02

knakworst

Get more sats!

@Jerie Ente mag er ook in bij MFA. Gebruik het al een tijdje naar volle tevredenheid, ook handig dat je de volgende alvast ziet.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:20

DevWouter

Creator of Todo2d.com

knakworst schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:03:
@Jerie Ente mag er ook in bij MFA. Gebruik het al een tijdje naar volle tevredenheid, ook handig dat je de volgende alvast ziet.
Ente is volgens mij een Amerikaanse partij met een Nederlandse afdeling.

Tip: Als je in terms and conditions zoek dan vind je vaak welke wetgeving van welke land/staat aangehouden wordt. En in de privacy policy is het vaak verplicht om een fysiek adres op te geven voor klachten.

In dit geval is hun standplaats Dover (USA), wordt het recht van Delaware (USA) toegepast, en worden rechtszaken uitgevochten in Santa Clara County, California (USA).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• blackd
  • Niet online
DevWouter schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:16:
Ente is volgens mij een Amerikaanse partij met een Nederlandse afdeling.
Klopt, meerdere kantoren, in US, NL en India en ze werken volledig remote.
Ze hebben hier ook wat over geschreven in hun blogs. En Ente is al een aantal keer in dit topic genoemd, maar nog niet in de startpost.

Dus wellicht is het wel goed om Ente.io als bedrijf en de producten (Ente Photos, Ente Auth en Ente Locker) expliciet te maken in de startpost. Hoewel het bedrijf dus niet voldoet aan de criteria (US based) zijn de producten wel open source (vergelijkbaar met Signal?) en geschikt voor self-hosting (vergelijkbaar met Immich).

• Jerie
  • Niet online
TOTP is een RFC van, en is vrij makkelijk te implementeren. Dus er zijn veel programma's voor (vaak kwestie van enkel UI design, gezien je uitstekende libs hebt), van CLI tot GUI, in diverse programmeertalen en voor diverse platformen, vaak FOSS.

Qua MFA noemen we momenteel Aegis omdat ik deze van alle AOSP MFA apps het prettigst vind werken, deze FOSS is, en deze ook nog steeds wordt onderhouden. Omdat deze in F-Droid zit, is het ook voor AOSP gebruikers zonder Google een prima keuze.

Omdat de storage data (seed) voor MFA minder dan 1 MB is, kun je dit lokaal op de device plaatsen met (liefst versleutelde) backups remote. De app kan dit native, je hebt ook binnen AOSP het alternatief voor Android Backup, Seedvault.

Ente en Proton zijn eigenlijk bijna volledige alternatieven voor de diensten van Google en Apple, minus het OS. Hoe dat te verwerken, goede vraag.

• blackd
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
Ente en Proton zijn eigenlijk bijna volledige alternatieven voor de diensten van Google en Apple, minus het OS. Hoe dat te verwerken, goede vraag.
Ente is nog verre van volledig, maar ik denk wel dat het een alternatief wat in ieder geval te overwegen is, al zou dat vanwege US based in het grijze gebied vallen.

Proton heeft inderdaad een uitgebreidere suite aan diensten/producten en de overlap met Google/Apple/Microsoft is groter. Proton is al redelijk goed benoemd. Wat nog mist: Proton Authenticator onder MFA en Proton Drive kan ook genoemd worden onder Office Suites, Proton ondersteunt ook Docs en Sheets.

Wat betreft Ente Photos, dat zou je kunnen onderbrengen in een categorie 'Foto opslag (en synchronisatie)', dan zijn deze producten een alternatief voor Google Photos, OneDrive van Microsoft en de Apple equivalent.
Alternatieven die je in ieder geval kunt onderzoeken en benoemen zijn Ente Photos (grijs gebied vanwege US based, maar ook Self hosted), Proton Drive, Immich (self hosted), Zeitkapsl, NextCloud Photos, PixelUnion en dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
Misschien handig voor wie van Windows naar Linux wilt overstappen en daarbij in de knoop komt met de te installeren software: Zet onderstaande regel in de terminal:

<knip> Hoe goed bedoeld ook, code draaien op deze manier is niet handig zonder het script eerst te checken.

Hiermee open je de Linux Software Gids om eenvoudig relevante software te kunnen installeren. Let op! Dit werkt alleen bij op Debian/Ubuntu gebaseerde distro's zoals Debian en Ubuntu zelf, Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary

[ Voor 16% gewijzigd door darkrain op 14-02-2026 21:27 ]

Make Europe Great Again

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-03 21:50
Peer_76 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:31:
Misschien handig voor wie van Windows naar Linux wilt overstappen en daarbij in de knoop komt met de te installeren software: Zet onderstaande regel in de terminal:
<knip>
Hiermee open je de Linux Software Gids om eenvoudig relevante software te kunnen installeren. Let op! Dit werkt alleen bij op Debian/Ubuntu gebaseerde distro's zoals Debian en Ubuntu zelf, Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary
Altijd een goed idee om bash scripts van random websites te runnen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door darkrain op 14-02-2026 21:27 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:59

Je intentie is denk ik goed, maar de manier waarop is twijfelachtig. Jij weet wat er in je scriptje staat, maar ik weet dat niet, en andere mogelijke Linux-gebruikers ook niet. Installeren van apps kan prima via de ingebouwde software repositories geregeld worden. Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 14-02-2026 21:32 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RobertMe
Ramon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Je intentie is denk ik goed, maar de manier waarop is twijfelachtig. Jij weet wat er in je scriptje staat, maar ik weet dat niet, en andere mogelijke Linux-gebruikers ook niet. Installeren van apps kan prima via de ingebouwde software repositories geregeld worden. Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.
En al helemaal niet random shell commands die shell scripts downloaden en direct uitvoeren. Dus wget https://.... | bash / curl https://... | bash. Al helemaal omdat server side scripts kunnen detecteren of deze constructie wordt toegepast en dus zelfs andere code kunnen sturen als ze dit detecteren. Daarom altijd de shell scripts downloaden en opslaan, dan reviewen, en dan pas uitvoeren. (of openen in de browser en met de hand stap voor stap uitvoeren als je begrijpt wat die regel / dat stukje doet)

• Jerie
  • Niet online
Dit probleem is opgelost dankzij (o.a.) Git.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
breinonline schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:10:
Betreft multifactorauthenticatie was ik op zoek naar een iOS alternatief. In de topicstart staat Aegis, maar dat is alleen voor Android. Ik heb lang gezocht en diverse, al dan niet open source, alternatieven gevonden maar de meeste hebben toch een basis in de US (kantoor / oorsprong / servers). En uiteindelijk kwam ik Proton Authenticator tegen. Wist niet dat ze die ook hadden. Multiplatform, ook Linux. Heb verder nog geen overstap naar Proton gemaakt en dat hoeft ook niet want deze is ook los te gebruiken.

@Jerie kan deze in de topicstart opgenomen?
Ik gebruik als jarenlang Tofu op iOS: https://github.com/iKenndac/Tofu

Ontwikkeld door een Zweed. Wel heel basic, maar does the job :)

• Peer_76
Ramon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.
Daar heb jij inderdaad een punt. Nu is het bestand dat wordt gebruikt in het script vrij toegankelijk door de url in te typen, dus controle van wat erin staat is mogelijk, al zal iemand die net met Linux begint daar weinig chocolade van kunnen maken.

Make Europe Great Again

• Jerie
  • Niet online
Peer_76 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Daar heb jij inderdaad een punt. Nu is het bestand dat wordt gebruikt in het script vrij toegankelijk door de url in te typen, dus controle van wat erin staat is mogelijk, al zal iemand die net met Linux begint daar weinig chocolade van kunnen maken.
Offline favicon database is slim, maar totaal geen updates afgelopen 5 jaar. Welke capabilities heeft deze applicatie nodig? Heeft dit programma netwerk capability?

Het programma heeft een nieuwe maintainer die een veel meer ervaren dev zou zijn maar ook die heeft de afgelopen twee jaar niets met dit programma gedaan (dat is master branch, hetzelfde geldt voor de andere branches). Hij is maintainer geworden, heeft er twee weekjes een paar commits gedaan, en daarna nooit meer naar omgekeken. Dat hoeft ook niet. Maar wij mogen dat wel observeren, en er iets van vinden.

Vergelijk met Aegis: Deze krijgt wel nog ontwikkeling. Met een laatste release in augustus 2025.

Verder is het voor mij echt de vraag of zelf zo'n database van favicons bij moet willen houden. Wat mij betreft onverstandig. Maar wat nog onverstandiger is, is zo'n applicatie networking capability te geven (bijv. om zelf favicons te downloaden). Eigenlijk moet je MFA op een offline toestel willen draaien, zoals een smartwatch zonder netwerk toegang. De seed moet je dan wel regelmatig versleuteld backuppen. Vandaar dat ik al vrij vroeg Precursor noemde (FPGA), dat ook mede gefinancierd is door ngi.eu.

Ik wil het programma overigens best vermelden, daar niet van, al dat niet met een link naar deze discussie. Er mag wel wat meer diversiteit in de categorie MFA.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:22

[mbr]<knip> Hoe goed bedoeld ook, code draaien op deze manier is niet handig zonder het script eerst te checken.[/mbr]

De focus zou meer moeten liggen op het zodanig maken van Linux voor de desktop dat dit soort dingen niet nodig zijn. De gemiddelde gebruiker wil zijn nieuwe PC uitpakken en beginnen met de taken waarvoor hij/zij die PC heeft gekocht. Al het andere vinden wij leuk maar is voor de rest van de wereld overbodige ballast.

Wat had de wereld er mooi uit kunnen zien als alle energie die nu is gestopt in het maken van veel Linux distro's was gebruikt om een gebruikersvriendelijk alternatief te maken wat niet in de buurt komt van Windows / macOS maar beter is dan die 2.

• brecht_vb
@R_Zwart volledige mee eens.

Al in 2003 ongeveer gebruikte ik linux desktop. Toen was het snel een drama want alles brak zo snel. Nu anno 2026 is het al een stuk beter, maar verre van zo vlot als windows of macOS.

Heb hier sinds twee weken terug Fedora Gnome dekstop (asus i7 laptop met 16gb ram en rtx 3050):
- gnome UI is veel vlotter dan een aantal jaren terug (heeft dat te maken met Wayland?)

killing voor average user experience:
- laptop met mini-docking station naar HDMI: werkt beter dan verwacht, maar soms wil hij het extern scherm niet deftig aansturen, en blijft het zwart.
- in den beginnen had ik soms geen geluid meer, nu terug wel? Dit is killing qua user experience.
- spotify app rendert traag (kan aan Spotify dev liggen)

details:
- "software" applicatie heeft rendering issues wanneer je iets deinstalleert
- detail: Thunderbird (mail) is nu niet gebruiksvriendelijk te noemen

Edit: net NVIDIA drivers willen installeren, gefaald, alles stuk. Dit moet failsafe knopje klik zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door brecht_vb op 15-02-2026 16:39 ]

• Peer_76
R_Zwart schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:46:
Wat had de wereld er mooi uit kunnen zien als alle energie die nu is gestopt in het maken van veel Linux distro's was gebruikt om een gebruikersvriendelijk alternatief te maken wat niet in de buurt komt van Windows / macOS maar beter is dan die 2.
Zoiets als Android? Want dat is vanuit de basis ook Linux. Natuurlijk is Linux nu gebruikersvriendelijker dan pak hem beet 20 jaar geleden met nu de ingebouwde softwarewinkel en .deb of .rpm pakketten. Maar niet alles krijg je snel vlekkeloos werkend. Om die reden gebruik ik al jaren uitsluitend HP printers (even hplip installeren en gaan). Ik vermoed dat de populariteit ook een rol zal spelen. Hoe meer mensen overstappen op Linux hoe meer bedrijven drivers voor Linux gaan maken om klanten te behouden. Maar voor die tijd zal Linux eerst meer marktaandeel moeten verkrijgen.

Make Europe Great Again

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:49
R_Zwart schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:46:
[...]

De focus zou meer moeten liggen op het zodanig maken van Linux voor de desktop dat dit soort dingen niet nodig zijn. De gemiddelde gebruiker wil zijn nieuwe PC uitpakken en beginnen met de taken waarvoor hij/zij die PC heeft gekocht. Al het andere vinden wij leuk maar is voor de rest van de wereld overbodige ballast.

Dit inderdaad.

En dan hebben we het hier nog hoofdzakelijk over thuisgebruik. Voor het bedrijfsleven, waar software slechts een middel is om hun werkzaamheden te kunnen doen is enkel van belang dat het altijd werkt en dat hun software compatible is met dat van hun partners. Die gaan echt geen distro's vergelijken of vage scriptjes starten om de boel werkend te krijgen. Die kopen gewoon een Windows/Mac oplossing en willen verder geen gedoe.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Mawlana schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 05:04:
[...]

Het bedrijf is gevestigd in AU, maar de servers staan in de VS...

Hoe fijn ik fastmail ook vind (vooral in combinatie met 1password en masked mails), ik ga wéér wat anders zoeken.
En het is mailbox.org geworden. Wel met een eigen inbound gateway (gehost bij hetzner) zodat ik aan split delivery kan doen. Dit heb ik nodig omdat sommige mails naar mailbox.org of Google workspace gaan, of zelfs naar een gmail/hotmail.

Door deze setup kan ik mijn mailbox nagenoeg overal onderbrengen, mits men niet controleert op de mx records. Ik heb bijvoorbeeld Startmail geprobeerd, maar Startmail wil per se dat je de mx records aanpast naar hun mx servers...

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:59:
[...]

En het is mailbox.org geworden. Wel met een eigen inbound gateway (gehost bij hetzner) zodat ik aan split delivery kan doen. Dit heb ik nodig omdat sommige mails naar mailbox.org of Google workspace gaan, of zelfs naar een gmail/hotmail.
Wat vind je van de web interface bij mailbox.org? Ik twijfel zelf tussen deze of Soverin. Ik vind hun web interface er een beetje 'raar' uitzien. Maar beiden kan je niet testen zonder eerst een account aan te maken en een betaalmiddel te geven.

Wel jammer dat je bij mailbox.org 3 euro moet betalen voor een eigen domeinnaam. Ik had liever het 1 euro plan gehad. Misschien zou het met het 1 euro business plan wel kunnen maar ik heb geen bedrijf voor de BTW regeling.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:10:
[...]

Wat vind je van de web interface bij mailbox.org? Ik twijfel zelf tussen deze of Soverin. Ik vind hun web interface er een beetje 'raar' uitzien. Maar beiden kan je niet testen zonder eerst een account aan te maken en een betaalmiddel te geven.

Wel jammer dat je bij mailbox.org 3 euro moet betalen voor een eigen domeinnaam. Ik had liever het 1 euro plan gehad. Misschien zou het met het 1 euro business plan wel kunnen maar ik heb geen bedrijf voor de BTW regeling.
De web interface van beide partijen vind ik maar niks. Wat dat betreft een dikke plus voor Fastmail, maar ook Startmail zag er gelikt uit. Ik gebruik gewoon Apple Mail op zowel m'n MacBook als telefoon.

Ik ben even aan het puzzelen of ik niet gewoon een leuke mailclient zelf kan kosten... :+

Mailbox.org kan je trouwens wel 30 dagen gratis testen geloof ik, je wordt wel behoorlijk beperkt met het versturen van emails. Bij business moet je trouwens een Service Package afnemen, goedkoopste is € 25 per maand. ;)

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:15:
[...]
De web interface van beide partijen vind ik maar niks. Wat dat betreft een dikke plus voor Fastmail, maar ook Startmail zag er gelikt uit. Ik gebruik gewoon Apple Mail op zowel m'n MacBook als telefoon.
Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie en dat vind ik netwerktechnisch gewoon niet zo handig, bovendien is 5 euro me gewoon te veel. En startmail vind ik ook te duur. Email is niet iets waar ik veel geld voor over heb, ik gebruik het ook nauwelijks. Bedankt voor de info over dat service plan. Jammer. Zoiets als een light plan van mailbox.org is ideaal maar het moet wel met een eigen domein kunnen werken.

Self hosten van de client is op zich geen gek idee. Vroeger had je roundcube maar dat loopt nu ook erg achter. En de opvolger roundcube next bleek een totale kickstarter oplichting.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 18-02-2026 16:24 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Als de interface zo belangrijk is, dan is het waarschijnlijk niet wat. Maar Infomaniak -> 23 euro per jaar voor 5 mailboxen met eigen domein.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:08
IJsbeer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:35:
Als de interface zo belangrijk is, dan is het waarschijnlijk niet wat. Maar Infomaniak -> 23 euro per jaar voor 5 mailboxen met eigen domein.
Ik ben infomaniak aan het testen met een gratis account. Maar vind het verwarrend. Inloggen op Thunderbird lukt me niet. En een ander wachtwoord op het gemaakte mailadres ook niet. Durf het nog niet aan om mijn eigen domeinnaam ernaartoe te verhuizen.

• IJsbeer
  • Niet online
coenox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik ben infomaniak aan het testen met een gratis account. Maar vind het verwarrend. Inloggen op Thunderbird lukt me niet. En een ander wachtwoord op het gemaakte mailadres ook niet. Durf het nog niet aan om mijn eigen domeinnaam ernaartoe te verhuizen.
Hun producten portfolio is een chaos (als in: in verschilende versies zitten verschillende mogelijkheden). Dus weet niet hoe het voor jou werkt, maar de betaalde variant met domein zit er verschil in het inlogaccount (wat een emailadres is) en de email adressen zelf. Dat zijn twee volledig gescheiden dingen met eigen wachtwoorden.
Heeft mij een tijd geduurd voordat dat kwartje viel.

/Maar dti wordt wellicht wat teveel offtopic voor hier.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 18-02-2026 17:03 ]

• Jerie
  • Niet online
Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie en dat vind ik netwerktechnisch gewoon niet zo handig, bovendien is 5 euro me gewoon te veel. En startmail vind ik ook te duur. Email is niet iets waar ik veel geld voor over heb, ik gebruik het ook nauwelijks. Bedankt voor de info over dat service plan. Jammer. Zoiets als een light plan van mailbox.org is ideaal maar het moet wel met een eigen domein kunnen werken.

Self hosten van de client is op zich geen gek idee. Vroeger had je roundcube maar dat loopt nu ook erg achter. En de opvolger roundcube next bleek een totale kickstarter oplichting.
Stalwart qua compleet pakket.

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-02-2026 18:03 ]

iRacing Profiel

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Ik gebruik zelf mijn Nextcloud instance als webmail. Daarin kan ik namelijk diverse mailboxen gebruiken (ophalen), zoals in Thunderbird op mijn pc.

iRacing Profiel

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:36
Is er ook nog een aanbieder die een catchall adres toestaat? Tuta doet het, maar hun mail is wat lastig te gebruiken voor mijn vrouw :)

• Jerie
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
Is er ook nog een aanbieder die een catchall adres toestaat? Tuta doet het, maar hun mail is wat lastig te gebruiken voor mijn vrouw :)
Zijn er mail providers die dit niet standaard leveren? Ik zou niet zonder willen.

Soverin/Freedom levert dat in ieder geval.

• Caelorum
Geen idee, overal staat x aantal emailaliassen, maar met een catchall heb je in principe onbeperkt, toch?

• krijn1985
Bij Mailbox.org werkt catch all ook (bij standaard pakket).

• Jerie
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:04:
Geen idee, overal staat x aantal emailaliassen, maar met een catchall heb je in principe onbeperkt, toch?
Ze komen altijd uit in de mailbox van de user die voor de + staat.

Bijvoorbeeld caelorum+amazon@tweakers.invalid komt uit op caelorum@tweakers.invalid en die heeft dezelfde GB ruimte, instellingen (wachtwoord, spamfilter, enz) als alles daar op uit zou komen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:22
Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
Migadu ondersteund catch all .. en zelfs een "send all" .. dus met 1 mailbox en wat configuratie (Thunderbird to the rescue) kan je eigenlijk alle "gebruikers" voor de @ gebruiken om te ontvangen en te verzenden.
Zie deze guide: Wildcard Sending Permission

En voor 19USD per jaar kan je onbeperkte mailboxen en domeinen er op zetten .. het pricing model is gebaseerd op verzend en ontvangst volumes en opslag volumes.

[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 18-02-2026 19:38 . Reden: Guide toegevoegd ]

• Caelorum
Jerie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Ze komen altijd uit in de mailbox van de user die voor de + staat.

Bijvoorbeeld caelorum+amazon@tweakers.invalid komt uit op caelorum@tweakers.invalid en die heeft dezelfde GB ruimte, instellingen (wachtwoord, spamfilter, enz) als alles daar op uit zou komen.
De + aliassen is dus wat ik niet wil. Ik wil een mailbox kunnen aa wijzen waar alle *@tweakers.invalid heen gaan, behalve die aan een valide andere mailbox zitten.

Die + is er te makkelijk af te slopen na een datalek en sommige websites weigeren nog steeds dat soort adressen.

Maar ik heb mijn antwoord. Eens een proef absolute bij mailbox openen.

• Jerie
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:32:
[...]

De + aliassen is dus wat ik niet wil. Ik wil een mailbox kunnen aa wijzen waar alle *@tweakers.invalid heen gaan, behalve die aan een valide andere mailbox zitten.

Die + is er te makkelijk af te slopen na een datalek en sommige websites weigeren nog steeds dat soort adressen.

Maar ik heb mijn antwoord. Eens een proef absolute bij mailbox openen.
Ah excuus, ik was in de war. Dit heet inderdaad catch-all.

Qua ontvangen heb je dan oneindig, ja (al heb je dat met de + ook). Weet wel dat je niet per definitie kunt *versturen* vanaf hetzelfde adres als in de catch-all staat. Als dat belangrijk is, zou ik dat eerst even testen.

Ook is het nogal spamgevoelig, maar of dat tegenwoordig een probleem is weet ik niet. Misschien het filter op de catch-all wat strenger afstellen.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:00
Leuke 'case study': Follow the Money en De Correspondent willen onaf­hankelijker worden van Amerikaanse tech (en iedereen mag meekijken).

Ze zijn van plan het hele proces te delen:
Daarom doen we het transparant en mag iedereen meekijken. Daarbij hopen we natuurlijk dat jullie je eigen ervaringen met ons delen. We laten zien welke alternatieven we ontdekken, welke keuzes we maken, hoeveel tijd en geld die kosten, welke obstakels we tegenkomen en welke fouten we maken.
In het artikel staat ook een overzicht van alle diensten die ze momenteel gebruiken, waarvoor deze gebruikt worden en waar ze gehost worden.

Mocht je nou denken "Daar wil ik bij helpen!", ze zoeken nog een projectleider voor het geheel. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door skimine op 19-02-2026 12:32 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:22
skimine schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:30:
Leuke 'case study': Follow the Money en De Correspondent willen onaf­hankelijker worden van Amerikaanse tech (en iedereen mag meekijken).

Ze zijn van plan het hele proces te delen:

[...]

In het artikel staat ook een overzicht van alle diensten die ze momenteel gebruiken, waarvoor deze gebruikt worden en waar ze gehost worden.

Mocht je nou denken "Daar wil ik bij helpen!", ze zoeken nog een projectleider voor het geheel. ;)
misschien ook goed voor dit topic: Overheid en onafhankelijkheid van Amerikaanse leveranciers

edit: en NIET indereen kan meekijken .. want je moet je email adres af staan om dat artikel te kunnen lezen 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 19-02-2026 15:36 . Reden: niet kunnen lezen van het artikel ]

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 14:16
Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:04:
Proton doet ook catch-all.

• EnigmA-X
[...]

Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie
Fastmail servers staan in de US.

• brecht_vb
@EnigmA-X spijtig, want hun web client is bij de betere.

• EnigmA-X
cleef schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:16:
[...]

De servers staan wel in de USA (hoofstuk 4.2): https://fluxer.app/privacy#privacy-policy-summary overigens verzamelen ze ook veel data als ik dit goed lees (inclusief al je message en voice content). Maar ik ben geen privacy specialist verder.
Dank je wel voor deze mooie tip. Fluxer lijkt mij een veelbelovend alternatief voor Discord *en* lijkt ook geschikt voor self-hosting.

De ontwikkelaar is een 22 jarige Zweed die aan het afstuderen is. Hij heeft een heel mooi verhaal geschreven: https://blog.fluxer.app/h...-a-discord-like-chat-app/

Ik ga hier zeker verder naar kijken - het lijkt erop dat ik zeker niet de enige ben :)

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:15
Voor design kan ook Photolab van DxO. Dit is voor het bewerken van RAW foto's en ook een digital assest manager en komt uit Frankrijk. Het programma is eerder voorgesteld, maar daar werd toen op gereageerd dat het geen alternatief is voor Adobe Creative Cloud. Dit klopt wel aangezien dit een soort Launcher is voor vele Adobe producten. Photolab is een vervanger voor Lightroom, net als Capture One en Darktable welke als alternatief worden voorgedragen.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:15
@Jerie Idee om Adobe Creative Cloud te vervangen door de meest populaire producten van Adobe? Volgens mij zijn dat Photoshop, Lightroom, Première, InDesign en Illustrator.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:16
R_Zwart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Cloudopslag biedt ook nog andere use cases. Ik wil mijn NAS niet open stellen naar de buitenwereld, dus gebruik ik cloudservices om buiten bij mijn data te kunnen. Maar binnen heb ik lokale backups. Echt belangrijke zaken staan alleen in "de binnenwereld".
Een beetje een late reactie maar mag ik vragen welke cloudservice je dan gebruikt? En die heb je dan ook weer gekoppeld aan je NAS?

• R_Zwart
D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Een beetje een late reactie maar mag ik vragen welke cloudservice je dan gebruikt? En die heb je dan ook weer gekoppeld aan je NAS?
Gewoon nog de standaard OneDrive en Google Drive, maar ik kijk wel naar alternatieven. En die zijn volledig los van de NAS. Op de cloudstorage staan vooral foto's en filmpjes die ik aan anderen wil laten zien, of wat documentjes (denk aan dingen die je op vakantie nodig hebt) die ik op andere PC's of via mijn telefoon wil kunnen benaderen als ik ergens ben. En er staan sowieso geen foto's van mijn kinderen of vertrouwelijke documenten. Ik zit er wel aan rlte denken om een 2e (kleine) NAS neer te zetten voor een koppeling naar buiten, als vervanging voor cloudservices. Maar de "hoofd NAS" blijft offline voor de boze buitenwereld.

[ Voor 7% gewijzigd door R_Zwart op 22-02-2026 17:47 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:16
R_Zwart schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
[...]

Gewoon nog de standaard OneDrive en Google Drive, maar ik kijk wel naar alternatieven. En die zijn volledig los van de NAS. Op de cloudstorage staan vooral foto's en filmpjes die ik aan anderen wil laten zien, of wat documentjes (denk aan dingen die je op vakantie nodig hebt) die ik op andere PC's of via mijn telefoon wil kunnen benaderen als ik ergens ben. En er staan sowieso geen foto's van mijn kinderen of vertrouwelijke documenten. Ik zit er wel aan rlte denken om een 2e (kleine) NAS neer te zetten voor een koppeling naar buiten, als vervanging voor cloudservices. Maar de "hoofd NAS" blijft offline voor de boze buitenwereld.
Dank. Ik heb ook zo'n soort scheiding vandaar de vraag. Onze foto's (vooral van katten, geen kinderen hier) staan wel in de cloud maar we willen dus ook af van Onedrive. Aangezien het syncen van een NAS met encrypted clouddiensten als Tresorit sowieso niet zo standaard is overweeg ik er een Linux nucje bij te zetten voor dat doel.

De mediaserver op de NAS kan ik overigens wel vanaf buiten benaderen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 22-02-2026 18:44 ]

• brecht_vb
*verwijderd*

[ Voor 89% gewijzigd door brecht_vb op 22-02-2026 20:22 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:15:
Dank. Ik heb ook zo'n soort scheiding vandaar de vraag. Onze foto's (vooral van katten, geen kinderen hier) staan wel in de cloud maar we willen dus ook af van Onedrive. Aangezien het syncen van een NAS met encrypted clouddiensten als Tresorit sowieso niet zo standaard is overweeg ik er een Linux nucje bij te zetten voor dat doel.
Ik heb goede ervaringen met Filen hiervoor. Sinds kort heeft rclone daar native ondersteuning voor wat ideaal is voor een periodieke backup met rclone sync. Bij Filen wordt alle data standaard versleuteld, clients zijn open-source en de data centers staan in Duitsland.

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 22-02-2026 20:45 ]

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-03 16:33
D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:15:
[...]

De mediaserver op de NAS kan ik overigens wel vanaf buiten benaderen.
Ik heb ook Filen.io in gebruik en is hier in dit topic (o.a. door mij) ook vaker vermeld.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:15
Jerie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
TOTP is een RFC van, en is vrij makkelijk te implementeren. Dus er zijn veel programma's voor (vaak kwestie van enkel UI design, gezien je uitstekende libs hebt), van CLI tot GUI, in diverse programmeertalen en voor diverse platformen, vaak FOSS.

Qua MFA noemen we momenteel Aegis omdat ik deze van alle AOSP MFA apps het prettigst vind werken, deze FOSS is, en deze ook nog steeds wordt onderhouden. Omdat deze in F-Droid zit, is het ook voor AOSP gebruikers zonder Google een prima keuze.

Omdat de storage data (seed) voor MFA minder dan 1 MB is, kun je dit lokaal op de device plaatsen met (liefst versleutelde) backups remote. De app kan dit native, je hebt ook binnen AOSP het alternatief voor Android Backup, Seedvault.

Ik gebruik ook Aegis, nu ook FreeOTP+ erbij. Ik zie wel dat die al een tijdje niet meer is bijgewerkt. het (enige) voordeel van deze vond ik dat ik per stuk een key kan sharen naar andere app, en dit dan naar KeePassDX doe omdat ik die file in nextcloud heb staan en er overal bij kan. Was alleen de bedoeling als backup maar zag toen dat KeepassDX ook TOTP ondersteund.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zit blijkbaar al in de queue voor de nieuwstips, dus dan maar hier:

https://www.reuters.com/s...y-initiatives-2026-02-25/
President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data, saying in an internal diplomatic cable seen by Reuters that such efforts could interfere with artificial intelligence-related services.

Experts say the move signals the Trump administration is reverting to a more confrontational approach as some foreign countries seek limits around how Silicon Valley firms process and store their citizens' personal information - initiatives often described as "data sovereignty" or "data localization."

In the State Department cable, dated February 18 and signed by U.S. Secretary of State Marco Rubio, the agency said such laws would "disrupt global data flows, increase costs and cybersecurity risks, limit Artificial Intelligence (AI) and cloud services, and expand government control in ways that can undermine civil liberties and enable censorship."
Dus we kunnen met z'n alle nog meer desinformatie verwachten uit kamp Rusland MAGA, want ze zijn bang voor censuur en willen niet begrijpen (met opzet of niet, I don't care) dat hun eigen censuur de enige is die de vorm aanneemt volgens de definitie van het woord.

Dat zit wel Schnorr.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Stukfruit schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:
Zit blijkbaar al in de queue voor de nieuwstips, dus dan maar hier:

https://www.reuters.com/s...y-initiatives-2026-02-25/

[...]

Dus we kunnen met z'n alle nog meer desinformatie verwachten uit kamp Rusland MAGA, want ze zijn bang voor censuur en willen niet begrijpen (met opzet of niet, I don't care) dat hun eigen censuur de enige is die de vorm aanneemt volgens de definitie van het woord.
Nog een extra reden om zsm onafhankelijk(er) te worden. Mag toch aannemen dat onze overheden (om het over de EU te hebben) niet gediend zijn van nog meer bemoeienis door het rode (nee ik bedoel voormaligr USSR :+ ) gevaar. En voor ons om het DigiD grapje te blokkeren en ik las iets over belastingdienst/btw die de boel naar een VS bedrijf gaan outsourcen. Daar ook maar een fijne blokkade op.

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 27-02-2026 17:07 ]

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
Misschien zijn hier al wat posts over op het topic geplaatst maar heeft iemand al een goed alternatief gevonden voor Robotstofzuigers? Ben daar zelf nu wat meer aan het induiken maar echt self hosted robotstofzuigers zie ik nog niet echt (out of the box) dus ik dacht de next best thing is een Europees alternatief.

Iemand die hier al ervaring mee heeft/ingedoken heeft?

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
gamerboy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:24:
Misschien zijn hier al wat posts over op het topic geplaatst maar heeft iemand al een goed alternatief gevonden voor Robotstofzuigers? Ben daar zelf nu wat meer aan het induiken maar echt self hosted robotstofzuigers zie ik nog niet echt (out of the box) dus ik dacht de next best thing is een Europees alternatief.

Iemand die hier al ervaring mee heeft/ingedoken heeft?
Er is een firmware die je op een aantal stofzuigers kan zetten waarmee je tenminste de privacy (phone home) beter in de hand zou hebben (zie rotbotstofzuigerforum O-) )
https://valetudo.cloud/
"Free your vacuum from the cloud"

[ Voor 4% gewijzigd door PaulC op 28-02-2026 15:57 ]

• krijn1985
@gamerboy ik heb Valetudo op twee stofzuigers draaien en super tevreden mee. Nooit de app gebruikt voor stofzuigen dus weet niet wat ik eventueel mis tegen over het origineel.
Heb een oudere dreams L10 pro en afgelopen maand gekochte Eureka J15 Pro Ultra.

• Jerie
  • Niet online
Valetudo gebruik ik ook op de Dreame L10 Pro.

Is al eerder besproken: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Helaas is de dev nogal toxic, schopt random mensen uit de Telegram community. Daarom is er een alternatieve community op Discord, en Reddit.

Ook voor Neato nieuws: Robotstofzuigerfabrikant Neato stopt, belooft stofzuigers 5 jaar te o... die kun je rooten https://github.com/Philip2809/neato-connected

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43
Voor de mensen die Bluesky gebruiken, er is nu ook een Europees 'alternatief'. https://www.eurosky.tech/. Bluesky's protocol, AtProto, is distributed dus wat hier eigenlijk gebeurt is dat ze een aparte server hebben gemaakt die kan verbinden met de normale bluesky service.

Strava | AP | IP | AW

• TheZeroorez
  • Niet online
Rijksuniversiteit Groningen is ambitieus: in 2030 willen ze compleet van big tech af zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Niet alleen om de dreiging en boosheid, maar ook omdat de manier van denken er teveel door beïnvloed wordt.

'Rijksuniversiteit Groningen wil van big tech af, maar dat valt niet mee. ‘Het zit overal’' https://fd.nl/tech-en-inn...t-niet-mee-het-zit-overal

• Maupertus
  • Laatst online: 11:01
TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
Rijksuniversiteit Groningen is ambitieus: in 2030 willen ze compleet van big tech af zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Niet alleen om de dreiging en boosheid, maar ook omdat de manier van denken er teveel door beïnvloed wordt.

'Rijksuniversiteit Groningen wil van big tech af, maar dat valt niet mee. ‘Het zit overal’' https://fd.nl/tech-en-inn...t-niet-mee-het-zit-overal
Goed dat het verandert is, want tot voorkort was de RUG maar al te happig om alles wat ze in eigen beheer hadden over te geven aan Google zonder hier over na te denken. Tijdens COVID was er ook zero beleid over welke partijen verstandig zouden zijn voor digitale tools. Het is schokkend om te zien hoe zelfs grote organisaties afhankelijk zijn van 1 figuur die, in dit geval, "Apple en Google gewoon tof" vindt.

Jezus saves and takes half damage.

• TheZeroorez
  • Niet online
Maupertus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Goed dat het verandert is, want tot voorkort was de RUG maar al te happig om alles wat ze in eigen beheer hadden over te geven aan Google zonder hier over na te denken. Tijdens COVID was er ook zero beleid over welke partijen verstandig zouden zijn voor digitale tools. Het is schokkend om te zien hoe zelfs grote organisaties afhankelijk zijn van 1 figuur die, in dit geval, "Apple en Google gewoon tof" vindt.
Welke 1 figuur bedoel je precies?

• Maupertus
  • Laatst online: 11:01
TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Welke 1 figuur bedoel je precies?
Toen Poppema en (vooral Sterken) welke lijn door De Vries gewoon is doorgezet.

Jezus saves and takes half damage.

• R_Zwart
TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:

Ik vind wel dat het van big tech af willen niet in het extreme moet worden getrokken. Als het nodig is voor uitwisseling van informatie, of als er gewoon geen goed alternatief is moet je niet al te religieus er mee omgaan. En ik heb het al eerder geschreven: als je snelle adoptie wil in je organisatie moet je betere tools gaan gebruiken, geen tools die ongeveer net zo goed zijn.

• brecht_vb
Is er een website met een lijst van sponsors van open source?

• Caelorum
Maupertus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Commerciële belangen he.

Ik ben al lang blij dat we hier expliciet hebben opgenomen dat NL tech/leveranciers de voorkeur hebben, dan EU, dan EER en dan de rest. Verder heeft ook de voorkeur om open standaarden te gebruiken. Wil je dat niet moet het goed onderbouwd worden. Alles wordt periodiek herzien en dan wordt ook naar die onderbouwing gekeken en nieuwe ontwikkelingen.

Maar dat afgesproken krijgen was nog niet echt eenvoudig, zelfs nu niet, en van de top van het bedrijf komt nog weinig beleid verder. Het is blijkbaar lastig de huidige realiteit als onderbouwing op te voeren van meer kosten maken. Dat zal bij een universiteit vast niet anders zijn.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

R_Zwart schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:05:
Ik vind wel dat het van big tech af willen niet in het extreme moet worden getrokken. Als het nodig is voor uitwisseling van informatie, of als er gewoon geen goed alternatief is moet je niet al te religieus er mee omgaan. En ik heb het al eerder geschreven: als je snelle adoptie wil in je organisatie moet je betere tools gaan gebruiken, geen tools die ongeveer net zo goed zijn.
Dit is de verkeerde boodschap wat mij betreft. We hebben strategische redenen om van de Amerikaanse dienstendominantie af te willen. Dus we willen alternatieven gebruiken, zelfs als die minder goed zijn. Uiteraard wel met de verwachting dat grotere adoptie van alternatieven die alternatieven ook helpt om de achterstand in te lopen. Maar je beperken tot 'betere' tools is zinloos; door de bank genomen zijn die er immers niet. We moeten dus af van selecteren op basis van 'beste tool', en richting 'tool die goed genoeg is, en onze strategische belangen dient'.

De plannen van de RUG zijn wat dat betreft heel sterk; die constateren dat de academische vrijheid bedreigd wordt door de Amerikaanse IT-fuik waar ze in zitten en zich daaraan ontworstelen is van strategisch belang.

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 01-03-2026 10:49 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.