• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@brecht_vb toch blijft het mij verbazen hoe weinig alternatieven er op staan, met name voor bijv. chat. Een goede, gebruiksvriendelijke en intuïtieve chat app hoeft echt niet veel te doen. Je wil berichtjes heen en weer kunnen sturen, er moeten wat smilies en gifjes bij kunnen, en goede groepschat support. (video)bellen is wellicht qua server etc wat ingewikkelder, maar dat is het dan. Al die andere dingen als kanalen enz zijn ook maar pogingen van whatsapp de service uit te breiden, ergens wordt het daardoor een enorme janboel.

Je wil eigenlijk 1 goede tool voor je socials die 4 knoppen hebben
1. chatten doet op je telefoon = whatsapp
2. bellen / videobellen
3. filmpjes scrollen doet op je telefoon (tiktok/instagram)
4. een facebook wall achtige pagina om dingen met mensen te delen, pagina's te maken, groepen te volgen (substack/facebook)

En dan op je smartphone zitten die 4 knoppen onderin en ligt het accent iets meer op 1, 2 en 3, en op je laptop/desktop/tablet is de landing page 4 en zitten die knoppen links in het scherm. Dan heb je 1 totaalpakket en heb je verder niks meer nodig, kunnen al die apps van je telefoon af :).

Moet toch met de fediverse / vibecoding mogelijkheden van vandaag de dag niet al te ingewikkeld zijn. Mochten er hier devvers zijn die eens zin hebben ermee te gaan rommelen samen lijkt mij leuk projectje :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-02-2026 12:02 ]

youtube.com/@hisrep

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:35
whatsapp heeft ook de webinterface, en die blijft zelfs 2 weken actief zelfs als je telefoon af staat. Dat heeft heel wat impact op de security en data opslag infrastructuur die erachter zit.

Ik zou chat en tiktok/instagram tools uit die "social app". Als ik wil chatten met x en y, moet ik heel die brol er niet bij hebben, en al zeker geen account hebben in die context.

Aparte apps zijn het probleem niet, het alternatief is gewoon niet kwaliteitsvol genoeg.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:09
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.

Hieronder mijn taktiek tot nu toe. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
-Ik neem niet actief deel aan WhatsApp gesprekken.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- Ik start er geen gesprekken. Desnoods gebruik ik sms.
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:55
Aegir81 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.

Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
edit:
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.
Wellicht is Plane(.so) een alternatief? De Founder komt uit India.

Bereken je warmteverlies

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
denneappel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.

Hieronder mijn taktiek tot nu toe. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
-Ik neem niet actief deel aan WhatsApp gesprekken.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- Ik start er geen gesprekken. Desnoods gebruik ik sms.
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.
De eerste punten zijn heel effectief om gebruik te verminderen, anderen te stimuleren en metadara thuis te houden.

De laatste doe ik persoonlijk niet, dat is de snelste manier om jezelf buiten een sociale groep te zetten. Tenzij er natuurlijk een ruime meerderheid voor wisselen is.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zoek een alternatief voor 2 specifieke functies van Google Maps.

1: location history
Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?

2: pinned locations
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 12:40
Ik zoek een EU alternatief voor Google Nest Audio apparatuur (dus de hardware), en het hiermee samenhangende platform (Google), om apparaten (slimme stekkers, thermostaat, etc), met mijn stem mee te kunnen bedienen.

Is/ zijn die er en zo ja welke zijn dat en welke ervaringen zijn er hiermee?

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03:15
willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:

Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?

2: pinned locations
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?
Ik gebruik zelf Overland met Nextcloud en de phonetrack-app daarbinnen. Daarnaast Locative voor specifieke locaties.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pastafan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:37:
Is/ zijn die er en zo ja welke zijn dat en welke ervaringen zijn er hiermee?
Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:15

DevWouter

Creator of Todo2d.com

willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:

Je zoekt geen time tracker maar een life-journal app met geo-fencing. Zie bijvoorbeeld https://www.geofency.com/

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
blackd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.
Voor die voice control kan je ook een M5Stack Atom Echo voor 15 euro kopen, en dan vanuit de browser ESPHome flashen.

Ik heb dat vorige maand gedaan, en dat ging echt verrassend makkelijk. Ik had al wel Home Assistant draaien. Nu dus lokaal ook nog wyoming-speech-to-phrase, wyoming-openwakeword (en wyoming-piper) containers. Voor de rest niets te configureren, een paar aliasses toegevoegd in Home Assistant (mijn dochter wou 'mooie lamp' voor de lamp in haar kamer), en het werkt een stuk beter dan Google Home Mini (8j ? geleden) - dat was vooral frustratie dat hij me niet begreep. Vorig jaar (of het jaar ervoor) ook heel even wyoming-whisper geprobeerd (in de eerste maand dat dat uitgekomen was), maar dat werkte nauwelijks (en is voor m'n usecase 'zet de tv aan' ook totale overkill)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!

Have you tried turning it off and on again?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:32
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.

[ Voor 1% gewijzigd door krijn1985 op 09-02-2026 16:08 . Reden: fix typo ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!
Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:21
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
Ik gebruik voor een eigen domein al verschillende jaren deSEC en ben daar tevreden over (of nouja, het werkt, en nooit storingen gehad / gemerkt).
De dynDNS dienst heb ik dan geen ervaring mee.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:58:
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.
Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?
Freedom kun je in ieder geval ook zakelijk afnemen.

https://soverin.com/product/b2b-features

Linker zal voor Freedom gelden, middelste voor MKB. Welbraar dat je als MKB je eigen domein niet zou kunnen gebruiken. Onderaan staat: Want to learn more or get a quote (en dan) Contact us mailto:support@

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:32
Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?
Ik heb zelf (nog) geen DDoS protectie nodig gehad. Ik heb al jaren deze container draaien op mijn server welke mij nog niet in de steek heeft gelaten. Dit is voor mijn gevoel net zo makkelijk/makkelijker dan dat je weer met een 3rd party aan de slag moet.
Voor Mijn.host lijkt er bijvoorbeeld ook wat te zijn, zelf nog niet getest.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.