"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dit is ook iets wat je veel ziet in de discussie rondom afhankelijkheid van Microsoft 365. Met elk alternatief zijn er mensen die met bullet point lijstjes komen van dingen die M365 doet en het alternatief niet. Maar, in dat geval ben je niet naar een officepakket/cloudstorage aan het zoeken. Maar dan zoek je gewoon een andere M365. Je laat hen de randvoorwaarden en je denkrichting bepalen. Zo kom je er natuurlijk nooit vanaf. Want niemand is ooit beter in zichzelf zijn dan het origineel.eamelink schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Dit is de verkeerde boodschap wat mij betreft. We hebben strategische redenen om van de Amerikaanse dienstendominantie af te willen. Dus we willen alternatieven gebruiken, zelfs als die minder goed zijn.
M365 is helemaal niet het beste in alles. Er zijn voor de individuele componenten heel veel alternatieven te vinden die meestal zelfs beter zijn. Die ook prima te integreren zijn. Ik kan me niet voorstellen dat iemand MS adfs beter vindt dan Okta bijvoorbeeld. Die kosten wel afzonderlijk geld, en dat is waar het probleem meestal ligt.
M365 is beter als je helemaal in het M365 ecosysteem vastgeroest zit, ja. Maar als je dat bent dan ben je gewoon niet serieus op zoek naar alternatieven. Je moet wel open staan voor het herinrichten van je werkwijze, je niet blindstaren op wat je hebt, en ook geen oogkleppen hebben voor de voordelen van andere oplossingen.
Interessant. Het is mij een doorn in het oog dat basisscholen gebruik maken van Google in het onderwijs. Kinderen in groep 3 krijgen allen een Chromebook. En wij moeten Google op de blauwe ogen geloven dat ze zich aan de Nederlandse wet houden, ook nu Trump aan de macht is.TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
Rijksuniversiteit Groningen is ambitieus: in 2030 willen ze compleet van big tech af zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Niet alleen om de dreiging en boosheid, maar ook omdat de manier van denken er teveel door beïnvloed wordt.
'Rijksuniversiteit Groningen wil van big tech af, maar dat valt niet mee. ‘Het zit overal’' https://fd.nl/tech-en-inn...t-niet-mee-het-zit-overal
Wat betreft Europese alternatieven. Ze moeten goed genoeg zijn. Voor mij is Mistral's Le Chat bijvoorbeeld een goed genoeg alternatief voor ChatGPT. Al meer dan een jaar. En de 'Linux desktop' is een goed genoeg alternatief voor Microsoft Windows 11 (welke trouwens ook al direct na introductie allerlei nadelen had t.o.v. Microsoft Windows 10).
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.DevWouter schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Slecht plan:Oprecht, ik zie vooral parallellen met W Social.
- Het product bestaat niet, het is alleen nog maar een concept.
- De deadline "early february 2026" is al lang verstreken en de updates zijn minimaal.
- Privacy policy is onvoldoende. Zo wordt het recht voor publicatie niet benoemt of waar verschillen uitgevochten worden.
- AT protocol is geen publiek eigendom en ook geen publieke standaard (hoewel bluesky daar wel mee bezig is).
- eurosky heeft al kenmerken om een centrale server te worden en dat vereist veel kapitaal.
Van Bluesky of van Eurosky? Als je het over die laatste hebt: bewijs?Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:18:
[...]
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.
Als je een beetje zoekt naar hun vorige projecten en het type verslaggeving op fringy "nieuws" sites dan zie ik vooral een hoop wol zonder inhoud. Bovendien zouden ze dan al minstens een dik half jaar bezig zijn met marketinguitingen om het bestaan aan te tonen.
Doorgaans betekent dit dat het opportunisten zonder product zijn. Of subsidiegebruikers die er zelf misschien wel in geloven maar niet de technische kennis hebben om het waar te maken.
Dat zit wel Schnorr.
Heb je daar een voorbeeld van? (Link naar een account op een non bluesky domain is goed genoeg).Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:18:
[...]
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.
Het “aanmeld formulier” voldoet namelijk niet aan allerlei eisen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Waarom post je dit dan niet meteen? We zitten hier in AWM heWebgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:31:
@DevWouter / @Stukfruit Gewoon de search gebruikt?
https://bsky.app/search?q=eurosky.social en dan People aanklikken.
https://eurosky.social/stats
Gevonden via de search van Bluesky. Het is dus alleen een custom domain? Dat was toch al mogelijk via Bluesky? Waarom is daar een intakeformulier en backing van de EU voor nodig?
Edit: blijkbaar misschien ook een PDS (wat jij inderdaad ook ongeveer schreef, maar link er dan svp even naar, want dit is AWM...). Waarom moet dit allemaal zo ingewikkeld gecommuniceerd worden met overbodige franje? En dat maakt het toch geen alternatief product?
[ Voor 50% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 19:46 ]
Dat zit wel Schnorr.
Niet beschikbaar tenzij je ingelogd ben en ik heb geen account.Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:31:
@DevWouter / @Stukfruit Gewoon de search gebruikt?
https://bsky.app/search?q=eurosky.social en dan People aanklikken.
man... Bluesky is wel een zeer brakke Mastodon server
Als je naar https://eurosky.social/ gaat dan krijg jeStukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:36:
[...]
Waarom post je dit dan niet meteen? We zitten hier in AWM he
https://eurosky.social/stats
Gevonden via de search van Bluesky. Het is dus alleen een custom domain?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| __ __
/\ \__ /\ \__
__ \ \ ,_\ _____ _ __ ___\ \ ,_\ ___
/'__'\ \ \ \/ /\ '__'\/\''__\/ __'\ \ \/ / __'\
/\ \L\.\_\ \ \_\ \ \L\ \ \ \//\ \L\ \ \ \_/\ \L\ \
\ \__/.\_\\ \__\\ \ ,__/\ \_\\ \____/\ \__\ \____/
\/__/\/_/ \/__/ \ \ \/ \/_/ \/___/ \/__/\/___/
\ \_\
\/_/
This is an AT Protocol Personal Data Server (aka, an atproto PDS)
Most API routes are under /xrpc/
Code: https://github.com/bluesky-social/atproto
Self-Host: https://github.com/bluesky-social/pds
Protocol: https://atproto.com |
Deze 'dienst' heeft dus een eigen PDS opgezet zodat de data daadwerkelijk in Europa gehost word. In dit geval maken ze gebruik van Hetzner (had het bij ze nagevraagd ). Duitse club. Ze hebben twee locaties. Germany en Finland. Geen idee waar dat deze staat
@DevWouter , wat je zegt over de search klopt niet. Ik kan gewoon zoeken in een anonieme browser tab als ik niet ben ingelogged.
En ja het is niet een 100% alternatief, het is echter een alternatief in de zin dat je data op een ander plek in de wereld staat opgeslagen.. (zover ik het atproto protocol ken worden er alleen referenties naar jou data opgeslagen bij anderen en dus niet de tekst etc puur alleen een id. Dat weet ik niet 100% dus dat moet ik een keer nazoeken )
[ Voor 24% gewijzigd door Webgnome op 01-03-2026 19:49 ]
En met betrouwbaar bedoel ik vooral: staat het er over 5 jaar nog steeds? Wordt er dan nog steeds betaald voor die VPS bij Hetzner? Of is het meer dan dat?
[ Voor 30% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 19:51 ]
Dat zit wel Schnorr.
In de FAQ van eurosky staat dat alles in de EU staat.Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:47:
Het is niet alleen een custom domein. Het is een zgn. PDS (Personal Data Server). Het verschil met een custom handle is dat de data fysiek op een andere server staat. Standaard, wanneer je een account aanmaakt bij .bsky.social dan staat je data dus daar bij bsky.social. Ik kan een custom handle maken ( heb ik dus ook gedaan ). In mijn gevoel jeroensomhorst.eu. Dan staat mijn data nog steeds bij bsky.social. Oftewel een dns redirect als het ware.
Deze 'dienst' heeft dus een eigen PDS opgezet zodat de data daadwerkelijk in Europa gehost word. In dit geval maken ze gebruik van Hetzner (had het bij ze nagevraagd ). Duitse club. Ze hebben twee locaties. Germany en Finland. Geen idee waar dat deze staat
Een PDS is wel iets meer dan een custom-domein zoals ik het begrepen. Het is soort mailbox, S3-bucket, Git repository. Maar ik claim hier geen expertise. Ik heb mijn eigen Mastodon server gedraaid voor een jaar en als ik kijk naar infrastructuur van bluesky dan word ik een beetje boos dat ze durven te beweren dat het decentraal is ("letter van de tekst is niet de geest van de wet" probleem).
Vreemd, ik krijg namelijk dit te zien.@DevWouter , wat je zegt over de search klopt niet. Ik kan gewoon zoeken in een anonieme browser tab als ik niet ben ingelogged.
Je hebt niet op "Personen" gekliktDevWouter schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:53:
[...]
Vreemd, ik krijg namelijk dit te zien.
[Afbeelding]
Dat zit wel Schnorr.
Laten we beginnen met hun privacy voorwaarden, zoals ik al eerder concludeerde is die ver van voldoende.Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:50:
Oké, dat is duidelijk, maar is die server ook betrouwbaar? Want daar zie ik weinig bewijs voor.
En met betrouwbaar bedoel ik vooral: staat het er over 5 jaar nog steeds? Wordt er dan nog steeds betaald voor die VPS bij Hetzner? Of is het meer dan dat?
@Webgnome Ik neem trouwens die claim van dat het product niet bestaat weg en vervang die met "nog steeds afhankelijk van bluesky infrastructure en diensten".
Ah top, dankje.Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Je hebt niet op "Personen" gekliktIk ben ook niet ingelogd maar zie het dan wel.
De voorwaarden die @DevWouter terecht aanhaalt zijn bijvoorbeeld redelijk kneuterig: we do not sell personal data, maar we delen wel een deel met Google en Squarespace
Dat geeft weinig vertrouwen dat dit een partij is die zulks proffesioneel oppakt. Juist voor zoiets als CAPTCHA's bestaan tegenwoordig veel alternatieven als je technisch enigszins onderlegd bent.
[ Voor 20% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 20:05 ]
Dat zit wel Schnorr.
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:03:
En hopelijk wordt dit niet gezien als een aanval op @Webgnome, ik ben zelf gewoon benieuwd naar wat de betrouwbaarheidsfactor is, net zoals bij andere producten van mensen die willen laten geloven dat het meer is dan de werkelijke technische realiteit aangeeft
Ik sluit me daarbij aan, tevens wil ik opmerken dat @Webgnome tot nu feitelijker en correcter is geweest dan ik en daar wil ik mij waardering voor uitspreken.
Het gaat er meer om wie er allemaal je data verwerkt en wat je rechten zijn. Zoals ik het nu begrijp (en @Webgnome mag me hier corrigeren) ben je nog steeds afhankelijk van een Amerikaanse partij (Bluesky) om dit product te gebruiken. Het is op dit moment(!) niet op een zichzelf staand product.De voorwaarden die @DevWouter terecht aanhaalt zijn bijvoorbeeld redelijk kneuterig: we do not sell personal data, maar we delen wel een deel met Google en Squarespace
Dat geeft weinig vertrouwen dat dit een partij is die zulks proffesioneel oppakt. Juist voor zoiets als CAPTCHA's bestaan tegenwoordig veel alternatieven als je technisch enigszins onderlegd bent.
De privacy voorwaarden zijn een rode vlag, omdat bij het aanbieden/afnemen van dit soort diensten er bepaalde voorwaarde zijn die niet beschreven zijn. Daarmee zitten ze voor mij al meteen in juridisch grijs gebied.
Wat mij vooral motiveert om het niet als alternatief te beschouwen is het feit dat de data nog steeds door een Amerikaanse partij wordt verwerkt. Het product zal, zover ik(!) weet(!), dan ook niet meer functioneren als voorheen als Bluesky zelf uit de lucht gaat.
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.