Vraag

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals te lezen op de frontpage, Google's G Suite stopt er mee.
Ik gebruikte deze dienst al jaren lang en moet nu overstappen.
Mijn casus:
Alleen gebruikmakend van email en agenda.
Eigen domeinnaam (achternaam.net, gehost bij Neostrada).
Voor mijzelf, mijn vrouw en 2 kinderen een eigen emailbox en gedeelde agenda.
In totaal dus 4 opzichzelfstaande mailboxen en ageda's.

Ik zoek dus een goed alternatief.
voorwaardelijk is dat ik dezelfde aliassen kan gebruiken en dus een domeinnaam kan koppelen.
minimaal 4GB aan storage per mailbox, gedeelde agenda's en goede ondersteuning voor de telefoonclients. (imap, push?) Kosten liefst niet boven de 10 euro per maand voor het hele zwikje.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Overstappen vind ik sowieso spannend ivm. aanpassen DNS-records, mogelijke downtime, wife-acceptance-factor, etc.

Ik ben vast niet de enige die zich dit afvraagd dus ben benieuwd of mensen al ervaringen kunnen delen.

Update:
Ik ben inmiddels overgestapt naar Zoho, het was even puzzelen maar met de tips uit dit topic is het allemaal prima goedgekomen.

Kwam er grofweg op neer:
  1. Aanmaken Zoho account
  2. Aanmaken mailboxen voor mijn vrouw en mijzelf binnen Zoho
  3. GSuite API's beschikbaar maken voor een migratiejob van alle content naar Zoho (goede wlaktroughs beschikbaar https://www.zoho.com/nl/m...minconsole/migration.html)
  4. Migratiejobs starten
  5. Inhoud verifieren
  6. MX-records/SPF-records etc. op bij mijn DNShouder aanpassen van Google naar Zoho

[ Voor 27% gewijzigd door Gumball op 24-01-2022 10:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een alternatief wanneer je in het Apple ecosysteem zit is iCloud+. Maximaal 5 domeinen met 3 mailboxen. Moet nog even uitzoeken of aliassen mogelijk zijn.

Zie https://support.apple.com/en-us/HT212514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:27
Ik zat me ook al af te vragen wat ik nu als alternatief moet doen. Ik heb ooit jaren en jaren geleden een aantal accounts gemaakt waaronder voor mijn scouting groep en een andere vereniging en die hebben echt geen geld om een betaald g-suite abonnement te nemen. Alleen gebruiken wij wel iets meer accounts dan bij de meeste gratis diensten mogelijk is. Bij scouting 10 e-mail adressen en een hele hoop mailgroepen en bij de andere vereniging zelfs een stuk of 25 email adressen.

Prive gebruik ik het ook, maar denk dat ik daar gewoon voor ga betalen want ik vind het voor mezelf op zich de kosten wel waard.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 10:43
Toevallig vandaag hetzelfde bekeken. Ik denk zelf aan STRATO Mail plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
tweakfdr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:51:
Een alternatief wanneer je in het Apple ecosysteem zit is iCloud+. Maximaal 5 domeinen met 3 mailboxen. Moet nog even uitzoeken of aliassen mogelijk zijn.

Dat is het bestuderen waard.
Probleem is dan alleen dat wanneer ik toch een keer over wil naar Android, ik weer moet overstappen.
NetWorker schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:57:
Toevallig vandaag hetzelfde bekeken. Ik denk zelf aan STRATO Mail plus.
Lijkt me ook wel wat. Mail Business heeft ook een gedeelde agenda, maar of dat dan weer goed integreert met de standaard mail/agenda apps van Apple kan ik weer nergens terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Geen Catchall mogelijkheid volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Ozzie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:54:
Ik zat me ook al af te vragen wat ik nu als alternatief moet doen. Ik heb ooit jaren en jaren geleden een aantal accounts gemaakt waaronder voor mijn scouting groep en een andere vereniging en die hebben echt geen geld om een betaald g-suite abonnement te nemen. Alleen gebruiken wij wel iets meer accounts dan bij de meeste gratis diensten mogelijk is. Bij scouting 10 e-mail adressen en een hele hoop mailgroepen en bij de andere vereniging zelfs een stuk of 25 email adressen.

Prive gebruik ik het ook, maar denk dat ik daar gewoon voor ga betalen want ik vind het voor mezelf op zich de kosten wel waard.
Geen stichtingen toevallig?, dan kan je namelijk gewoon naar de beste variant Office365 met Exchange Online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 10:43
[...]

Lijkt me ook wel wat. Mail Business heeft ook een gedeelde agenda, maar of dat dan weer goed integreert met de standaard mail/agenda apps van Apple kan ik weer nergens terugvinden.
[/quote]

Met een premium postvak klaarblijkelijk wel : https://www.strato.nl/faq...ren-op-mobiele-apparaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hier heb ik weleens naar gekeken, maar het lukt mij niet om daar goedgekeurd voor te worden.
Mektheb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Geen stichtingen toevallig?, dan kan je namelijk gewoon naar de beste variant Office365 met Exchange Online.
De ene organisatie is wel een stichting en de andere een vereniging.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Ozzie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Hier heb ik weleens naar gekeken, maar het lukt mij niet om daar goedgekeurd voor te worden.

[...]

De ene organisatie is wel een stichting en de andere een vereniging.
Stichting komt in aanmerking voor gratis licenties via MSoffice 365.
Dat is echt het beste wat er te krijgen is en dan ook interessant om naar te kijken.

De vereniging is dan wel weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Gumball schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:39:
Mijn casus:

voorwaardelijk is dat ik dezelfde aliassen kan gebruiken en dus een domeinnaam kan koppelen.
minimaal 4GB aan storage per mailbox, gedeelde agenda's en goede ondersteuning voor de telefoonclients. (imap, push?) Kosten liefst niet boven de 10 euro per maand voor het hele zwikje.

Overstappen vind ik sowieso spannend ivm. aanpassen DNS-records, mogelijke downtime, wife-acceptance-factor, etc.

Ik ben vast niet de enige die zich dit afvraagd dus ben benieuwd of mensen al ervaringen kunnen delen.
Wat heb je zelf al gevonden? Zijn er plannen waar je echt niet aan wilt beginnen i.v.m. principe/onderbuik oid? Eerste waar ik aan denk is Office365 family plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:53
pfff. ben ook aan het zoeken. 5 accounts * 5 € / maand ... ;w
  • ben net overgestapt naar freedom, daar kan ik 5 mail accounts aanmaken, maar daar zit geen kalender bij
  • icloud is te overwegen, heb een het kleinste familie opslag abonnement
  • zelf hosten op de synology... wil het risico niet lopen om geen mail te hebben als dat ding uitvalt.
  • microsoft families... leuk, maar met het plots blokkeren of beeindigen van accounts, ga ik daar niet al mijn spul op zetten
pfff.
zou mooi zijn als het is om te zetten naar zo goed als gratis enkel agenda en mail. daar zou ik genoeg aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Fore! schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden? Zijn er plannen waar je echt niet aan wilt beginnen i.v.m. principe/onderbuik oid? Eerste waar ik aan denk is Office365 family plan.
Liever geen MS365 :-) Dat heeft te maken met onderbuik gevoel en slechte ervaringen. (zie Onedrive ervaringen van enkele Tweakers)
Ik heb een aantal partijen, zoals de aangegeven Strato gechecked. ZIet er interessant uit maar ben vind het wat spannend icm. met een domein die elders geregistreerd staat. Ik vind weinig ervaringen van overstappers waarbij het domein gewoon kan blijven staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 129% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
Mektheb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Stichting komt in aanmerking voor gratis licenties via MSoffice 365.
Dat is echt het beste wat er te krijgen is en dan ook interessant om naar te kijken.

De vereniging is dan wel weer een ander verhaal.
Kan ik dat gewoon bij microsoft aanvragen? Ik kan het zo 123 niet vinden waar ik dan terecht moet.
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:42:
Ik ervaar dit ook als een enorm probleem. Hebben jullie ook al bij de ACM geklaagd? Dat is erg eenvoudig, kost je weinig tijd en wellicht doen ze er wat aan......

Ik heb een 6 tal Google Suit accounts waar ik oplossingen voor moet vinden. In totaal een stuk of 80 domeintjes die op catch-all zitten (aantal domeintjes per suite account was beperkt vandaar meerdere accounts). Daar zitten ook allerlei accounts voor familie/vrienden bij.

Tevens moet het op mobiel net zo goed werken als op een pc. Dus gewoon een goede app. voor email en agenda.

De les die ik vandaag geleerd heb is wel dat ik zo ver mogelijk bij Google vandaan moet blijven. Dus ik pak wel door nu om zo veel mogelijk te gaan ontgooglen. We gaan lekker inprivate browsen met firefox, adblocking via DNS, zoeken met ddg, etc.etc. Ik vind dit gedrag van Google namelijk echt mega irritant!

Dus waar kunnen we heen met al onze domeintje en accountjes?

- MS-Office Family valt al af vanwege ontbreken catch-all en de go-daddy verplichting (schijnt wel te omzeilen te zijn). Maximaal 6 accounts is ook wel lastig.

Laten we hier vooral tips naar elkaar uitwisselen wat handige alternatieven zijn. Dat scheelt toch weer veel dubbel uitzoekwerk.
Dit vind ik wel weer heel overdreven. Ik vind dat het nog lang geduurd heeft. Vanaf het moment dat ik de accounts aanmaakte wist ik zeker dat er ooit een dag ging komen dat het niet meer gratis zou zijn. Zou ook niet weten wat de ACM eraan zou moeten doen. Een gratis dienst stopt met bestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Domein naar Ovh verhuizen en mxplan nemen ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 14:18
*knip*. Regio omzeilingen mogen niet besproken worden op Tweakers.

[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 21-01-2022 13:42 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ozzie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Dit vind ik wel weer heel overdreven. Ik vind dat het nog lang geduurd heeft. Vanaf het moment dat ik de accounts aanmaakte wist ik zeker dat er ooit een dag ging komen dat het niet meer gratis zou zijn. Zou ook niet weten wat de ACM eraan zou moeten doen. Een gratis dienst stopt met bestaan.
Inderdaad, het product bestaat sinds 2012 al niet meer, dus het was duidelijk dat dit ging stoppen. We hebben het nog heel lang gratis mogen gebruiken van Google.

Ik heb ook een probleem nu, voor mezelf, mijn vrouw, mijn zus, ouders. Maar ik ben niet boos op Google.

Het zou wel fijn zijn als je het met een klik over kon zetten op een normaal gmail account.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Das best jammer dat het stopt, gebruik het al 10+ jaar en tot volle tevredenheid.
Nou heb ik op zich maar 2 gebruikers, mail/calendar only maar het ging mij altijd om de eigen domeinnaam.
Ik heb alleen weinig zin om hiervoor 12 euro pm te gaan betalen. Worst-case moet t maar, maar ik barst ondertussen van de maandelijkse diensten die een x bedrag willen. Op jaarbasis al met al een flink bedrag.
Ik moet een goedkoper alternatief hebben wat digibeet proof is :+

Interessante optie voor hier. Heb al de 200gb abo lopen bij Apple. Ga ik uitzoeken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Als er nog meer mensen hetzelfde probleem hebben, voor mijn scouting vereniging heb ik aangemeld op techsoup.nl. Ik had een tijdje geleden al een keer aangemeld maar eigenlijk nooit meer wat mee gedaan maar nu kwam ik erachter dat ik via daar ook Google Workspace for Non-Profits kon aanvragen. Ik had alle gegevens en statuten e.d. al een keer aangeleverd bij techsoup.nl dus het aanmelden was nu zo gedaan.

Nu alleen uitzoeken of die Stichting waar ik wat dingen voor doe hier ook voor in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 07:22

Let op; 5 domeinen met ieder 3 adressen (aliases). Die komen echter wel allemaal in 1 inbox uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
EricTC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Let op; 5 domeinen met ieder 3 adressen (aliases). Die komen echter wel allemaal in 1 inbox uit!
Je kan aangeven bij het koppelen van een domein of deze gedeeld mag worden met je Familie. Wanneer je dit doet kunnen andere familieleden zelf een eigen mailbox aanmaken. Tot max 3 adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

tweakfdr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Je kan aangeven bij het koppelen van een domein of deze gedeeld mag worden met je Familie. Wanneer je dit doet kunnen andere familieleden zelf een eigen mailbox aanmaken. Tot max 3 adressen.
Dus als ik het goed begrijp (familie bestaande uit 3 personen):

Als ik iCloud+ afneem, ditismijndomein.nl daar aan koppel en aangeef dit met mijn familie te welen delen dan heeft elk lid zijn mailbox en in elke mailbox kunnen 3 e-mailadressen gekoppeld worden? Dus dan hebben we 9 e-mailadressen?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oogje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:01:
Das best jammer dat het stopt, gebruik het al 10+ jaar en tot volle tevredenheid.
Nou heb ik op zich maar 2 gebruikers, mail/calendar only maar het ging mij altijd om de eigen domeinnaam.
Ik heb alleen weinig zin om hiervoor 12 euro pm te gaan betalen. Worst-case moet t maar, maar ik barst ondertussen van de maandelijkse diensten die een x bedrag willen. Op jaarbasis al met al een flink bedrag.
Ik moet een goedkoper alternatief hebben wat digibeet proof is :+
Jammer dat er geen persoonlijke oplossing is. Bijvoorbeeld een e-mailadres van je domein, normale Gmail, de apps die je bij Gmail hebt, reclame etc. En dan kan je familielid dat ook doen, geen beheerdersaccount want je bent geen organisatie.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een domme vraag.
Ik heb een domein $familienaam.com en de familieleden hebben daar hun eigen emailadres (voornaam@familienaam.com) en bijbehorende gmail-box
Mijn subscription is zo te zien "G Suite Legacy"

Is dit een casus die onder dit probleem valt?
Ik heb namelijk vanuit Google geen bericht gekregen hierover.
In alle eerlijkheid, ik lees ook niet alles, vaak is het weer een wijziging in de TOS die mij niet boeit :P

@TS:
Misschien is zelf email hosten een optie?
Voor minder dan €10 kan je makkelijk een VPS krijgen met genoeg ruimte (zo te zien bent je met 20Gb wel klaar?).
Misschien zelfs een van de gratis tiers op AWS, Oracle, Azure of (haha) Google Cloud.
Of thuis op je NAS.

[ Voor 37% gewijzigd door anandus op 21-01-2022 08:51 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:46
Dit zat er wel een keer aan te komen natuurlijk, ik heb ook nog geen mail van google, maar die zal vast in de komende dagen wel komen..... Maar kunnen we niet beter een nieuw topic openen waarin eea uitgelegd wordt?

Ik kom tot nu toe tot de volgende opties:
  • Gsuite -> nieuwe workspace: alleen klikken, maar €€€
  • Gsuite -> Zoho; alleen mail en agenda, kosten beperkt tot gratis
  • Gsuite -> office 365, 6 accounts, DNS via godaddy, kosten beperkt (99 per jaar + office), geen aliassen
  • Gsuite -> icloud+, 5 domeinen met 3 adressen mogelijk maar catchall
  • Gsuite -> VPS oplossing/nextcloud
  • Gsuite -> anders?
Verder zijn er de uitdagingen met de bestaande data op de google servers:
  • mail
  • calendar
  • drive
  • aankopen
  • nog meer?
Persoonlijk lijk ik te neigen naar de 365 oplossing (ik heb precies 6 accounts nodig op mijn domein). Enige nadeel is dat ik geen aliassen heb.

Het enige waarover ik huiver is het overzetten van mijn domein naar godaddy. Ik heb wel mijn DNS tabel daar al in kunnen voeren, maar toch spannend... Het lijkt me dat ik eerst mijn domein moet overzetten, de verwijzing van mijn domein naar google daarop in te stellen. Als dat werkt, vervolgens office 365 instellen en daarna de data migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nevermind, was al genoemd.

[ Voor 95% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2022 08:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:45
Gumball schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:39:
Mijn casus:

Ik gebruik inmiddels al 9 jaar een partij uit Noorwegen genaamd Runbox. Goede support, goede privacy en veel opties. Zo kun je bijv. ook 100 aliassen aanmaken en je eigen domain naam gebruiken.

En verder werkt google search ook prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 10:57
anandus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:45:
Even een domme vraag.
Ik heb een domein $familienaam.com en de familieleden hebben daar hun eigen emailadres (voornaam@familienaam.com) en bijbehorende gmail-box

In alle eerlijkheid, ik lees ook niet alles, vaak is het weer een wijziging in de TOS die mij niet boeit :P

@TS:
Voor minder dan €10 kan je makkelijk een VPS krijgen met genoeg ruimte (zo te zien bent je met 20Gb wel klaar?).
Misschien zelfs een van de gratis tiers op AWS, Oracle, Azure of (haha) Google Cloud.
Of thuis op je NAS.
Je bent niet alleen, ik heb ook zo'n licentie en nog nergens een bericht teruggevonden.
Ik lees veel van de berichten die Google mij wel stuurt en soms sturen ze voor het kleinste ding wel iets. Je abonnement dat mogelijk stopgezet wordt is mij niet iets dat je kan verstoppen in een of andere T&C.

Gezien ik 4 gezinsleden heb ik mijn beheer (€249.60 / jaar) ga ik wel migreren naar een alternatief als ik ook moet verhuizen.

Wat ik waarschijnlijk zal doen? Mijn host biedt zelf ook email aan en ga die gebruiken. Ik heb echter maar 2GB dus ik zal elk gezinslid vragen een gmail of outlook.com account aanmaken (maakt niet uit met welk email adres) en POP / SMTP te laten configureren om alles daar binnen te krijgen en vanuit gmail of outlook.com te versturen (die zal dan werken alsof het een email client is).
Ik gelukkig want ik moet niet meer storage gaan aankopen en de gebruikers (hopelijk) gelukkig want ze kunnen de diensten verder gebruiken.

Gelukkig heeft niemand aankopen gedaan met hun Google account, maar ik zit wel met een paar Android devices die geconfigureerd zijn op hun email. Het nadeel hiervan is dat al de apps die je installeert onder dat Google account geïnstalleerd worden. Wijzig ik heel het boeltje dan moet iedereen al die apps terug installeren.
Ik kan de suggestie hier proberen iApp in 'nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebrui...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
anandus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:45:
Even een domme vraag.

@TS:
Of thuis op je NAS.
Ik heb 4 accounts en pas op 1 een mail gehad dat het stopgezet gaat worden. Dus heb geen idee in welke volgorde ze het sturen maar ga er maar vanuit dat je ook een mail krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:25
Ik heb al een tijdje mijn eigen mail over naar O365 vanwege mijn professionele ervaring. Zodoende heb ik een mooi speeltuintje om mee te testen. En voor één box vind ik €5,- per maand nog te overzien.

Maar nog eens 5 mensen uit mijn familie zitten er op. Ik zit er aan te denken al die accounts aan Cloud Identity Free te gaan koppelen, en in Azure (maar kan natuurlijk overal) komt een MailForwarder te draaien in docker. Iedereen kan dan aangeven welk alternatief mail-adres ze willen dat ik daar invoer en dan komt de mail van mijn GSuite niet in een zwart gat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SMGGM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Je bent niet alleen, ik heb ook zo'n licentie en nog nergens een bericht teruggevonden.
Ik lees veel van de berichten die Google mij wel stuurt en soms sturen ze voor het kleinste ding wel iets. Je abonnement dat mogelijk stopgezet wordt is mij niet iets dat je kan verstoppen in een of andere T&C.

Gezien ik 4 gezinsleden heb ik mijn beheer (€249.60 / jaar) ga ik wel migreren naar een alternatief als ik ook moet verhuizen.
Ik denk dat we het nog moeten krijgen. Ook zijn er denk ik meerdere soorten legacy accounts, ik heb met 100 users, dat is ooit verlaagd naar 50 en ik zie nu dat ze ook 10 hebben.

Het zal wel in het nieuws zijn omdat sommige gebruikers het bericht al hebben gehad?
Ozzie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb 4 accounts en pas op 1 een mail gehad dat het stopgezet gaat worden. Dus heb geen idee in welke volgorde ze het sturen maar ga er maar vanuit dat je ook een mail krijgt.
Ik neem aan op het beheerdersaccount? Als ze dat naar mijn moeder sturen dan verwijderd die dat gewoon omdat ze het niet snapt :p

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 21-01-2022 09:22 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:21:
Ik neem aan op het beheerdersaccount? Als ze dat naar mijn moeder sturen dan verwijderd die dat gewoon omdat ze het niet snapt :p
Op het beheerdersaccount ja.
Beste beheerder,

We willen u laten weten dat de verouderde kosteloze versie van G Suite vanaf 1 juli 2022 niet meer beschikbaar is. Als u uw services en accounts wilt blijven gebruiken, moet u upgraden naar Google Workspace.

16 jaar geleden introduceerden we de nu verouderde kosteloze versie van G Suite: het oorspronkelijke Google Apps-aanbod voor bedrijven en scholen. In 2012 hebben we deze service beëindigd. We gaan nu alle resterende gebruikers overzetten naar een geüpgraded betaald Google Workspace-abonnement. Deze upgrade vindt plaats op basis van uw gebruik.
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 10:33

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Het beste zou zijn als Google gewoon een Workspace Personal/Family aanbiedt voor onder de €100/pj met een x aantal gebruikers. Nu is het gewoon te prijzig voor een thuissituatie.

Ik neig naar deze oplossing voor mijn 4 GSuite Legacy gebruikers:

[] Mail naar Freedom Mail. -> (From: blijft dan iig mijndomein.nl)
[] GSuite Drive/Keep/Docs/Photo/Agenda naar een GMail accounts overzetten per email account.
[] GSuite overzetten naar Cloud Identity Free. -> dan blijven de e-mailadressen werken voor Android login en Google Play.

Freedom Mail
https://freedom.nl/diensten/mail

Cloud Identity Free
https://support.google.co...tity/answer/7319251?hl=nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 06:10
Ik ervaar dit ook als een enorm probleem. Hebben jullie ook al bij de ACM geklaagd? Dat is erg eenvoudig, kost je weinig tijd en wellicht doen ze er wat aan......
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Ik niet! Dit is waar de ACM voor is. Laat ze maar eens wat doen voor ons!
En waarop wil je je precies de ACM mee inschakelen? Op basis van welke grond precies?
En gratis is niet gratis he! Jarenlang hebben ze mijn data mogen misbruiken en ze hebben daar ongetwijfeld goed geld mee verdiend. Dus gratis is het nooit geweest!
Het voelt als afpersing.
Data doen ze volgens mij al een aantal jaren niets meer mee.
Of ik betaal idiote bedragen of ik moet een alternatief vinden, maar een alternatief lijkt er vooralsnog gewoon niet te zijn! Ik krijg erg weinig tijd om een alternatief te vinden en ik ben er ook nog eens bijzonder veel tijd aan kwijt! Dus de ACM kan op zijn minst gaan zorgen voor meer tijd!
Terwijl dit toch wel redelijk normale bedragen zijn voor een Enterprise oplossing.

Ik ben er ook niet blij mee, moet nu het nodige gaan aanpakken, waar ik ook geen zin in heb, maar voor mijn hoofd account, ga ik denk ik gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik had wel graag een 'niet entreprise oplossing' gezien, met reclame, één account. Eventueel dat je het zelf moet exporteren en importeren met een script (of niet want de aankopen kun je niet importeren). Maar ja, Googles platform dus Google bepaald ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 21-01-2022 09:39 ]

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
Hier mijn gratis optie die ik al enige tijd tevreden gebruik :)

- inkomende e-mail via cloudflare mail routing
- versturen van e-mail via sendgrid

En dan dat alles via je Gmail inbox (gratis, normaal account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldwielink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 12:12
SMGGM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Ik kan de suggestie hier proberen iApp in 'nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebrui...
Hier ook zelfde situatie en geen mail ontvangen. Als ik vanuit mijn beheerdersdashboard mijn licentie bekijk zie ik wel de waarschuwing staan dat ik binnenkort moet upgraden (of wegwezen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 12:34
Ik heb mijn domeinen een aantal maanden geleden overgezet van Gsuite naar Microsoft 365. Ik heb daar een proefabonnement genomen , 1 echte mailbox aangemaakt voor mijn primaire domein en voor alle andere mail adressen die ik nodig had voor o.a de familie heb ik een shared mailbox (Kosten niets) aangemaakt .

Nadat ik alles aangemaakt had en mijn proefabonnement voorbij was een betaald abonnement afgesloten met 1 licentie.

Alles werkt gewoon prima , met het gelicenceerde account heb ik alle functionaliteit beschikbaar + 1tb opslag en de sharedmailboxen werken gewoon prima voor de rest van de familie om mail op te ontvangen. Ik betaal 5,25 per maand.

Of het helemaal volgens de regelgeving van MS is weet ik niet maar een medewerker van support heeft me uitgelegd om het zo op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 20:43
De dag die je wist dat ging komen...

Heb meerdere (schoon)familie's draaien op eigen family-naam email-domeinen, waar ik overal voor gemak maar admin@ ben.

Dat alles niet meer gratis is, soit, maar krijg echt aan niemand die ~75EUR pppj verkocht, dus maar migreren naar Zoho (nav discussie op https://news.ycombinator.com/item?id=29996432), wat ~13EURpppj kost. Dat is nog wel acceptabel voor menigeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat moet dit uithalen dan? Het is niet dat Google van de ene op de andere dag met G Suite is stopt he. Er is geruime tijd totdat de G Suite (Legacy) Free wordt omgezet naar het Workspace alternatief.
De les die ik vandaag geleerd heb is wel dat ik zo ver mogelijk bij Google vandaan moet blijven. Dus ik pak wel door nu om zo veel mogelijk te gaan ontgooglen. We gaan lekker inprivate browsen met firefox, adblocking via DNS, zoeken met ddg, etc.etc. Ik vind dit gedrag van Google namelijk echt mega irritant!
Want? :? Elke dienst kan natuurlijk vroeg of laat de stekker eruit trekken of veranderen. Dus als dat de reden is waarom je bij Google met een grote boog er omheen zou moeten lopen.
Dus waar kunnen we heen met al onze domeintje en accountjes?

- MS-Office Family valt al af vanwege ontbreken catch-all en de go-daddy verplichting (schijnt wel te omzeilen te zijn). Maximaal 6 accounts is ook wel lastig.

Laten we hier vooral tips naar elkaar uitwisselen wat handige alternatieven zijn. Dat scheelt toch weer veel dubbel uitzoekwerk.
Ander alternatief, zeker als je wilt 'ontgooglen', is Nextcloud, denk ik zo. Enige wat je dan nog wel moet hebben is een e-mailprovider die o.a. de diensten aanbiedt via IMAP. Je kunt vervolgens zelf kiezen of je Nextcloud self-hosted wilt draaien of dat je het (ergens) als dienst afneemt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Via Techsoup kan je gratis Office365 aanvragen voor je scoutinggroep. Dat hebben wij ook gedaan een aantal jaar geleden. Geloof maximaal 300 accounts.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 21-01-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 15:01
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:18:
Ik heb mijn domeinen een aantal maanden geleden overgezet van Gsuite naar Microsoft 365. Ik heb daar een proefabonnement genomen , 1 echte mailbox aangemaakt voor mijn primaire domein en voor alle andere mail adressen die ik nodig had voor o.a de familie heb ik een shared mailbox (Kosten niets) aangemaakt .

Nadat ik alles aangemaakt had en mijn proefabonnement voorbij was een betaald abonnement afgesloten met 1 licentie.

Alles werkt gewoon prima , met het gelicenceerde account heb ik alle functionaliteit beschikbaar + 1tb opslag en de sharedmailboxen werken gewoon prima voor de rest van de familie om mail op te ontvangen. Ik betaal 5,25 per maand.

Of het helemaal volgens de regelgeving van MS is weet ik niet maar een medewerker van support heeft me uitgelegd om het zo op te zetten.
Kan dit naast een bestaand Microsoft365 Family abonnement (voor Office licenties?). Family kost €60-100/jaar voor 6 gebruikers en ik ben de enige die een eigen domein gebruikt, dus iedereen overzetten naar een Business Standard account a ~€12/maand is wel een erg prijzige optie voor alleen de Office applicaties.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44
Zit hier ook met een aantal domeintjes voor familie en vrienden.
Neig nu ook om alles over te zetten naar Zoho of vimexx.nl met een reseller of email pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
legofanaten schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Kan dit naast een bestaand Microsoft365 Family abonnement (voor Office licenties?). Family kost €60-100/jaar voor 6 gebruikers en ik ben de enige die een eigen domein gebruikt, dus iedereen overzetten naar een Business Standard account a ~€12/maand is wel een erg prijzige optie voor alleen de Office applicaties.
Ik weet niet of dat kan , ik heb gewoon een business basic licentie en daarbij. heb ik geen dektop programma's , die heb ik verder ook niet nodig omdat ik die al gebruik via school van de kids, log daar dan gewoon met mijn eigen account in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Wat moet dit uithalen dan? Het is niet dat Google van de ene op de andere dag met G Suite is stopt he. Er is geruime tijd totdat de G Suite (Legacy) Free wordt omgezet naar het Workspace alternatief.

[...]
Want? :? Elke dienst kan natuurlijk vroeg of laat de stekker eruit trekken of veranderen. Dus als dat de reden is waarom je bij Google met een grote boog er omheen zou moeten lopen.

[...]
Ander alternatief, zeker als je wilt 'ontgooglen', is Nextcloud, denk ik zo. Enige wat je dan nog wel moet hebben is een e-mailprovider die o.a. de diensten aanbiedt via IMAP. Je kunt vervolgens zelf kiezen of je Nextcloud self-hosted wilt draaien of dat je het (ergens) als dienst afneemt. :)
Ik vermoed dat het klagen bij de ACM vooral gaat om het feit dat je je Google Play/Youtube aankopen niet kan overzetten naar een ander account, waardoor je aan een vendor lock-in zit.Als ze voor de Legacy G-suite een migratie naar een gratis Gmail account zouden ondersteunen zouden de meeste klachten denk ik wegvallen. (Die Cloud Identity Free blijf ik persoonlijk een lapmiddel vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:16
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:18:
andere mail adressen die ik nodig had voor o.a de familie heb ik een shared mailbox (Kosten niets) aangemaakt .

@joecks

Is zo'n shared mailbox een echte mailbox of een soort "doorstuur" service naar andere mailadressen ?
Maw loggen je familie leden allemaal in op die shared mailbox of gebruik je die om dingen door te sturen?

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
NIK0 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:56:
[...]

@joecks

Is zo'n shared mailbox een echte mailbox of een soort "doorstuur" service naar andere mailadressen ?
Maw loggen je familie leden allemaal in op die shared mailbox of gebruik je die om dingen door te sturen?
Dit zijn gewoon echte mailboxen er wordt niks doorgestuurd. Ieder gebruikt gewoon zijn eigen mailclient en maakt verbinding met Microsoft 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Laatst online: 14-06 13:16
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Dit zijn gewoon echte mailboxen er wordt niks doorgestuurd. Ieder gebruikt gewoon zijn eigen mailclient en maakt verbinding met Microsoft 365
Thanks!

Tjsa ik heb pubers en oudere mensen erop zitten, ik wil echt niemand meer een losse (pc)client laten gebruiken, alleen via een telefoon/ipad app of webmail.

Het blijft een geklooi omdat je de mailoplossing niet goed kunt splitsen en zover ik nu hebben gelezen een one-size fits all moet regelen.

De office 365 oplossing is qua kosten netjes maar GoDaddy ga ik niet doen(wat een rare vereiste is dat) en als de workaround opeens niet meer werkt of officieel niet gesupport wordt, is dat ook een risico wat ik niet wil lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door NIK0 op 21-01-2022 11:09 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 13:20
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:
[...]

MS is echt koning in vage termen en onbegrijpbare documentatie. Ik snap echt geen snars van hun mailboxes, shared mailboxes, groups, distribution lists, dynamic distribution lists, mail enabled security list etc. Zelfde met Sharepoint en OneDrive, ook niet te doorgronden. En als je maar lang genoeg doorzoekt in hun docs dan kom je vanzelf nog bij een Windows 3.11 API terecht.

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een shared mailbox en een gewone mailbox? Ik neem aan dat die laatste alleen bij de 6 users van O365 family geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
legofanaten schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Even nagevraagd via de Microsoft support chat: het kan wel in de zin van dat je dan een apart business Microsoft account aanmaakt. Dus je persoonlijke Microsoft account (bijvoorbeeld voornaam@achternaam.nl) met daarop het Family abonnement en daarnaast een business account (bijvoorbeeld microsoftbusiness@achternaam.nl) waar je het domein aan koppelt. Klinkt wat omslachtig en niet makkelijker dan een derde partij te vinden met een (goedkoper) email-only optie.

dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 17:25

TheNephilim

Wtfuzzle

Mektheb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Voor Google Workspace Non-Profit moet je een ANBI verklaring hebben voor je vereniging of stichting. Via https://www.techsoup.nl/ kun je goedkeuring regelen en dan vervolgens je G Suite omzetten naar Workspace for non-profit: https://www.google.com/nonprofits/offerings/workspace/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• legofanaten
TheNephilim schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Voor Google Workspace Non-Profit moet je een ANBI verklaring hebben voor je vereniging of stichting. Via https://www.techsoup.nl/ kun je goedkeuring regelen en dan vervolgens je G Suite omzetten naar Workspace for non-profit: https://www.google.com/nonprofits/offerings/workspace/.
Voorheen voor een vereniging zonder ANBI status aangevraagd en gekregen via Techsoup. We moesten wel de statuten aanleveren waarin staat dat er geen winstoogmerk is.

dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 17:25

TheNephilim

Wtfuzzle

legofanaten schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Voorheen voor een vereniging zonder ANBI status aangevraagd en gekregen via Techsoup. We moesten wel de statuten aanleveren waarin staat dat er geen winstoogmerk is.
Oh dat zou nog wel eens kunnen kloppen ja! Techsoup is hoe dan ook je ingang overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:43
Bedankt voor het openen van het topic. Ik blijf hier mee lezen.

Ik heb een voornaam @ achternaam .NL constructie.

Voor 6 mensen, waarvan er minimaal 4 hem actief gebruiken (waaronder ik al sinds 2009)

Het overzetten van eigen mail naar gratis Gmail versie lijkt mij het fijnste. Dan hebben mijn tante en nichtje maar pech. Die moeten dan terug naar de particuliere en standaard Gmail.

Zelf wil ik wel graag mijn achternaam.nl behouden. Dus tips, alternatieven, how-to's ... Ik lees ze graag

(Ik ben wel de nerd van de familie, maar in vergelijking met de meeste hier ben ik niets :-) dus vandaar de how-to's. Hoop dat er een goed alternatief gevonden wordt die voor de meeste, ook de tantes, opa's en achternichtjes e.d. werkzaam is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Voor degenen met een eigen domein die aan Microsoft (M365 Family) denken als alternatief.

Microsoft ondersteunt alleen eigen domeinen die bij GoDaddy afgenomen worden!

Voor TS en ikzelf met een domein van Neostrada dus al geen optie meer :(

Is er iemand die ervaring heeft met sqr?

https://sqr.nl/products/e-mail-hosting/e-mail-basis/

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 21-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 19:42
sjakie02 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een shared mailbox en een gewone mailbox? Ik neem aan dat die laatste alleen bij de 6 users van O365 family geldt?
Op 't werk gebruiken wij o365, en als de terminologie niet verschilt tussen een family of business abonnement, komt het hierop neer: een gewone mailbox is een mailbox waarop je kan inloggen en die een betalende licentie nodig heeft. Een shared mailbox heeft geen login gegevens, is gratis, en wordt gekoppeld aan één of meerdere gewone mailboxen. In Outlook komt die shared mailbox dan als extra mailbox automatisch onder je eigen mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha ja mooi, hier ook aan het kijken. Ben al m'n Google Photos al aan het exporteren en denk dat ik naar FastMail over ga, dat ziet er netjes uit!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 57381 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:12:
Ik niet! Dit is waar de ACM voor is. Laat ze maar eens wat doen voor ons! En gratis is niet gratis he! Jarenlang hebben ze mijn data mogen misbruiken en ze hebben daar ongetwijfeld goed geld mee verdiend. Dus gratis is het nooit geweest!
Gratis, voor jou als klant. Als je weet dat het gratis is, ben je zelf het product. Ook in de voorwaarden (die je bij het aanmaken accepteerde) wist je dus bij voorbaat dat men iets met de data doet die jij aan hen geeft.
Het voelt als afpersing. Of ik betaal idiote bedragen of ik moet een alternatief vinden, maar een alternatief lijkt er vooralsnog gewoon niet te zijn! Ik krijg erg weinig tijd om een alternatief te vinden en ik ben er ook nog eens bijzonder veel tijd aan kwijt! Dus de ACM kan op zijn minst gaan zorgen voor meer tijd!
Idiote bedragen? :? Google Workspace is 2 euro per account per maand... Als iemand drie accounts heeft, zit je dus op 6 euro per maand, terwijl andere diensten misschien 5 euro per account per maand vragen...

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:15:
Voor degenen met een eigen domein die aan Microsoft (M365 Family) denken als alternatief.

Microsoft ondersteunt alleen eigen domeinen die bij GoDaddy afgenomen worden!

Voor TS en ikzelf met een domein van Neostrada dus al geen optie meer :(

Is er iemand die ervaring heeft met sqr?

https://sqr.nl/products/e-mail-hosting/e-mail-basis/
Kan prima zonder vandaag nog gedaan via deze methode: https://www.reddit.com/r/..._with_outlook_and_office/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Zie net trouwens ook dat FastMail een volledige import kan doen vanaf Google/Gapps, die loopt hier nu, dus inclusief agenda, mail en contacten. Dat is wel heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:26:
[...]
[...]
Idiote bedragen? :? Google Workspace is 2 euro per account per maand... Als iemand drie accounts heeft, zit je dus op 6 euro per maand, terwijl andere diensten misschien 5 euro per account per maand vragen...
Ik zag bedragen vanaf ongeveer 5 euro per maand per gebruiker. Niet dat ik het idiote bedragen noem, maar het zijn ook geen bedragen die ik er aan uit wil geven.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:30:
Ik zag bedragen vanaf ongeveer 5 euro per maand per gebruiker. Niet dat ik het idiote bedragen noem, maar het zijn ook geen bedragen die ik er aan uit wil geven.
Dat begrijp ik, maar dan valt een bedrag als 2 euro per account per maand toch wel mee, dat is (iets) minder dan de helft van wat concurrentie dus vraagt. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Dat begrijp ik, maar dan valt een bedrag als 2 euro per account per maand toch wel mee, dat is (iets) minder dan de helft van wat concurrentie dus vraagt. ;)
Als dat zo is wel, maar ik zie die prijs niet :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f0LJRhPDG3bQ41BCERVreEQwxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/veQhqhc8jGjWBPcBPgvi9Uaf.png?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
bmaster001 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Op 't werk gebruiken wij o365, en als de terminologie niet verschilt tussen een family of business abonnement, komt het hierop neer: een gewone mailbox is een mailbox waarop je kan inloggen en die een betalende licentie nodig heeft. Een shared mailbox heeft geen login gegevens, is gratis, en wordt gekoppeld aan één of meerdere gewone mailboxen. In Outlook komt die shared mailbox dan als extra mailbox automatisch onder je eigen mailbox.
Eh, nee dat is niet zo ! Jij bent in de war met bijvoorbeeld Microsoft 365 groepen , dan klopt het wat je zegt.
Shared mailboxen hebben gewoon een eigen login en wachtwoord, kunnen hun eigen client of webmail gebruikt op wat voor een device dan ook.

Al zegt Microsoft misschien dat het niet kan of ondersteund wordt , het kan wel degelijk. Ik gebruik het na volle tevredenheid. Of het helemaal de bedoeling is om het zo te doen en of het een legale manier is daar zou je wel over kunnen discuseren. Ik heb support gehad van een Microsoft medewerker om dit op deze manier te doen. Dit kwam ter sprake omdat ik in eerste instantie de familie op Gsuite wilde laten zitten en alleen mijn eigen account op Office 365. (Kosten besparen)

[ Voor 22% gewijzigd door joecks op 21-01-2022 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:26:
[...]
Waar haal jij dat bedrag vandaan?
Enterprise bij meer dan 1000 gebruikers? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 21-01-2022 11:36 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik denk dat mijn probleem dan opgelost is.

Switch van mijn huidige personal abonnement naar Family en voor 30 euro per jaar extra heb ik terug wat ik bij Google kwijtraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
rens-br schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Via Techsoup kan je gratis Office365 aanvragen voor je scoutinggroep. Dat hebben wij ook gedaan een aantal jaar geleden. Geloof maximaal 300 accounts.
Ik zie Office 365 er niet tussen staan. Maar ik heb inmiddels Google Workspace for Non-Profits daarbij krijg je zelfs 2000 accounts. Dus we kunnen voorlopig vooruit want we hebben er maar 15 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Eh, nee dat is niet zo ! Jij bent in de war met bijvoorbeeld Microsoft 365 groepen , dan klopt het wat je zegt.
Shared mailboxen hebben gewoon een eigen login en wachtwoord, kunnen hun eigen client of webmail gebruikt op wat voor een device dan ook.

Al zegt Microsoft misschien dat het niet kan of ondersteund wordt , het kan wel degelijk. Ik gebruik het na volle tevredenheid. Of het helemaal de bedoeling is om het zo te doen en of het een legale manier is daar zou je wel over kunnen discuseren. Ik heb support gehad van een Microsoft medewerker om dit op deze manier te doen. Dit kwam ter sprake omdat ik in eerste instantie de familie op Gsuite wilde laten zitten en alleen mijn eigen account op Office 365. (Kosten besparen)
Ik heb het wel degelijk over mailboxen, niet over groepen. Hoe ik het beschreef is hoe wij het gebruiken voor enkele honderden mailboxen + een handvol van die shared mailboxen. Zoals je zegt, het kan inderdaad wel met een paswoord (toch als je een gewone mailbox converteert naar een shared), maar dat is een grijze zone die misschien morgen niet meer werkt...

[ Voor 8% gewijzigd door bmaster001 op 21-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat mijn probleem dan opgelost is.

Switch van mijn huidige personal abonnement naar Family en voor 30 euro per jaar extra heb ik terug wat ik bij Google kwijtraak.
Een ding in deze instructie klopt niet helemaal trouwens. Om het domein in eerste instantie uberhaupt te laten herkennen door MS moet dit DNS record toegevoegd worden:

_domainconnect 1 hour CNAME _domainconnect.gd.domaincontrol.com

Duurde bij mij een half uurtje voordat MS doorhad dat het domein zogenaamd bij GoDaddy stond. Daarna kun je de rest van de instructies opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
bmaster001 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb het wel degelijk over mailboxen, niet over groepen. Hoe ik het beschreef is hoe wij het gebruiken voor enkele honderden mailboxen + een handvol van die shared mailboxen. Zoals je zegt, het kan inderdaad wel met een paswoord (toch als je een gewone mailbox converteert naar een shared), maar dat is een grijze zone die misschien morgen niet meer werkt...
Nou laat ik het dan zo zeggen

Er is geen enkele gedeelde postbus die automatisch onder mijn eigen postbus komt. Elke gedeelde postbus kan de gekoppelde gebruiker gewoon op inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Werkt voor mail exact het zelfde al zal het een gewoon postbus zijn.

Ik heb een microsoft groep aangemaakt en deze komt in Outlook netjes onder groepen te staan. Van die groep ben ik lid en mijn vrouw (Zonder licentie maar met een gedeelde postbus) ook . Het is een info@domein.nl postbus. Makkelijk voor mail die voor ons beiden is.

Even een toevoeging:
Ik heb dus een proefaccount aangevraagd, daaronder domeinen gekoppeld , alle gebruikers aangemaakt die ik dacht nodig te hebben , allen zonder licentie uitgezonderd 1 , daarvoor wordt dan automagisch een mailbox aangemaakt.
Voor alle overige gebruikers een gedeeld postbus aangemaakt welke dus functioneert als een normale postbus. Wel kwam ik er achter dat na de proefperiode ik geen gebruikers meer kon toevoegen dus dat is wel iets om over na te denken.

[ Voor 18% gewijzigd door joecks op 21-01-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Als dat zo is wel, maar ik zie die prijs niet :p
[Afbeelding]
Hmmm, ik zou zweren dat ik het eerder wel zag, maar krijg het nu ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:46
inmiddels mijn domein verhuist naar godaddy... spannend wel... of de DNS klopt... daarna wel verder kijken of ik naar office overstap of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Nou laat ik het dan zo zeggen

Er is geen enkele gedeelde postbus die automatisch onder mijn eigen postbus komt. Elke gedeelde postbus kan de gekoppelde gebruiker gewoon op inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Werkt voor mail exact het zelfde al zal het een gewoon postbus zijn.
Het zal dan met jouw abonnementsformule mogelijks anders werken als met de formule die wij gebruiken. Dit is waar ik het over heb: https://docs.microsoft.co...boxes?view=o365-worldwide
In elk geval, dit staaft wel één van de vorige posts hier waarin geklaagd wordt over de onduidelijkheid in microsoft z'n producten en benamingen en docs ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Even just to be sure : Als je dus Office365 family hebt, dan kan je ook een custom domain hangen aan je Outlook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
bmaster001 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Het zal dan met jouw abonnementsformule mogelijks anders werken als met de formule die wij gebruiken. Dit is waar ik het over heb: https://docs.microsoft.co...boxes?view=o365-worldwide
In elk geval, dit staaft wel één van de vorige posts hier waarin geklaagd wordt over de onduidelijkheid in microsoft z'n producten en benamingen en docs ...
Dat ben ik helemaal met je eens ! Voor ik alles helemaal goed had werken was ik ook wel een paar uurtjes verder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02

Office365 kan op deze manier wel een catch-all hebben?
Create a catch-all mailbox in office 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 03:00
Ik heb even gecheckt en heb echt 0 interessante email op mijn accounts dus dat kan ik gewoon laten zitten. Enige wat ik me afvraag: ik heb het email adres wel gebruikt voor m'n Android telefoon (Galaxy S10). Daar staat nu dus info@mijnnaam.nl, en dat noemen ze een Samsung account. Gaat dit nog gevolgen hebben dan?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sig69 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:02:
Ik heb even gecheckt en heb echt 0 interessante email op mijn accounts dus dat kan ik gewoon laten zitten. Enige wat ik me afvraag: ik heb het email adres wel gebruikt voor m'n Android telefoon (Galaxy S10). Daar staat nu dus info@mijnnaam.nl, en dat noemen ze een Samsung account. Gaat dit nog gevolgen hebben dan?
Al je eventuele aankopen erop ben je dan wellicht kwijt. Ook niet vergeten dat als je het domein stopt, een ander het domein kan kopen en dan in theorie dus met een catch-all erop eventuele e-mail van jou kan ontvangen, omdat derde partijen nog wel naar dat (oude) emailadres mail sturen... :)

Als je dus een domein stopt, is het wel zaak om bij derde partijen het e-mailadres ook (of misschien wel eerst zelfs) aan te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Undocumented features.... net als de godaddy workaround. Voor mij te tricky dat het op gegeven moment niet meer werkt. Bovendien is nog onduidelijk hoeveel domeinnamen je toe mag voegen.

Ik draai nu net een paar uur op test met https://www.zoho.com/nl/ en wat ik zie bevalt me behoorlijk tot nu toe. Gratis voor 5 users en 1 domeinnaam met erg veel instel mogelijkheden. 1,- per maand als je meerdere domeinnamen wilt. Import mogelijkheden vanuit GSuite. Ziet er goed uit. Maar ben nog niet klaar met testen.
Klinkt goed, het zal vast ook niet voor altijd gratis blijven maar 1 euro per maand vind ik ook nog niet zo erg.

Hoe test je dat zonder je hele domein over te zetten?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Met een andere domeinnaam..... Ik had er nog 1 die ik nog aan GSuite moest toevoegen, dus die maar gebruikt om Zoho te testen.
In het gratis account zit geen IMAP. Kan je je mail wel beheren via een app dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je gaat voor Cloud Identity Free, heb je dan eigenlijk tot mei of tot juli of tot het moment dat je Cloud Identity Free hebt om de boel over te zetten? Ik denk dat ik nog even niks doe tot half april.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:39:
[...]

ja, dat klopt. Echter je kunt vanaf july dus niet meer bij je mail, fotos, agenda, etc.ect. Dus ik wil eigenlijk zo snel mogelijk over. Dan kan ik namelijk ook nog bij de oude GSuite data als ik wat mis. Ook loop ik dan niet uit de tijd als er iets tegenzit.
Dat is ook zo, maar ergens hoop ik dat er nog wat heisa komt en dat Google met een beter voorstel komt ;) Maar waarschijnlijk is dat niet, na 10 jaar niet meer aangeboden te zijn geweest zullen er een klein aantal gebruikers over zijn waarvan ze de klachten kunnen handlen. Zo gaat dat altijd met legacy producten (dat XS4ALL KPN verhaal is hetzelfde, KPN heeft gewoon uitgesteld tot het juiste moment en ik heb zelf vroeger bij een kleinere ISP gezeten die toen veel overnames deed en dat ging hetzelfde.)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Hmmm, ik zou zweren dat ik het eerder wel zag, maar krijg het nu ook niet meer.
Ik kwam ook op een pagina terecht met 2 euro nog wat. Maar dat was de pagina met de non-profit prijzen en de extra's die je betaald bij een update.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
Theswitch schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Office365 kan op deze manier wel een catch-all hebben?
Create a catch-all mailbox in office 365
Voor zover ik het nu begrijp werkt dit alleen voor Microsoft 365 Business accounts. Volgens mij heb je geen transport rules in de consumenten versie.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ma9ma schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:57:
Ik kwam ook op een pagina terecht met 2 euro nog wat. Maar dat was de pagina met de non-profit prijzen en de extra's die je betaald bij een update.
Ah, scherp, bedankt! Strict gezien is Google Workspace / G Suite natuurlijk ook niet bedoeld voor prive gebruik. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mochten hier mensen nog ervaringen zoeken met FastMail (privacy gericht), volledige migratie vanaf Google Apps was echt 3 klikken werk. Heb meerdere domeinen (met e-mailaliassen) gekoppeld en dat werkt prima. 30GB storage bij het standaard plan (6 dollar per maand) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:54
DennusB schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:56:
Even just to be sure : Als je dus Office365 family hebt, dan kan je ook een custom domain hangen aan je Outlook?
Ik heb zojuist ook de GoDaddy truuk gedaan met de juiste DNS records in mijn OVH Dns settings. Dit in combinatie met Microsoft 365 Personal. Ik gebruik wel slechts een mail adres met mijn eigen domein.
Family is dus niet nodig lijkt het

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:55
Ik heb mijn domein ondergebracht bij Google in de tijd van google apps for your domain. Sindsdien heb ik iets meer dan een handjevol gebruikers toegevoegd (het gaat om achternaam.nl). :)

Eind 2020 heb ik besloten om af te stappen van Google (mede door aanschaf van een iPhone). Dat was best een gedoe, want ik wilde mijn gebruikers niet opzadelen met een migratie. Dit is hoe ik het heb ingericht:

- Account aangemaakt bij soverin.net, daar kan ik een onbeperkt aantal redirects, aliassen en domeinen toevoegen. Een extra mailbox kost € 6 per jaar (shared storage).
- Alias toegevoegd aan G Suite: mailforward.mijndomein.nl.
- Primaire e-mailadres bij G Suite aangepast (naam@mijndomein.nl > naam2@mijndomein.nl)
- Op soverin.net redirects ingesteld van naam@mijndomein.nl naar naam@mailforward.mijndomein.nl.
- MX records voor mijndomein.nl aangepast naar Soverin, mailforward.mijndomein.nl naar Google.
- Nieuw Google account aangemaakt met mijn primaire e-mailadres (naam@mijndomein.nl). Dit account gebruik ik voor diensten zoals YouTube, Stadia etc.
- Mail gemigreerd met imapsync naar soverin.net.
- Calendar gesynct naar soverin (en daarna naar iCloud) met een eigen Python script. Idem voor adresboek.
- Foto's was even een gedoe vanwege de metadata, maar het is uiteindelijk gelukt. Ze staan nu in iCloud. Was ook een mooi moment om ze op S3 storage te zetten als backup. ;)
- Youtube/Maps/Play Store data ben ik kwijt (incl aankopen in de Play Store). Niet erg, want ik was toch over op een iPhone en ik wilde mijn historie bij Youtube en Maps juist kwijt. Kwam goed uit. ;)
- Voor mijn gebruikers ga ik even uitzoeken of en hoe ik Cloud Identity Free ga activeren. Je hebt daarvoor een betaald pakket nodig (Workspace), dus ik doe dat waarschijnlijk in mei/juni wanneer ik het gratis kan activeren. ;)

Voor mijn gebruikers is er niets veranderd. Ik heb m'n gebruikers maar een mail gestuurd met het verzoek om eens na te denken over migratie of een betaald account (~€ 60 per jaar). Ik heb hen ook aangeboden om voor € 10 per jaar een mailbox aan te maken binnen mijn Soverin.net account.

In dit topic staat ook nog het één en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldwielink
Kan iemand me vertellen wat er gebeurt met onze Android/Play store accounts als ik mijn voornaam@domein.nl accounts verhuis van google naar bijvoorbeeld Zoho mail? Ik veronderstel alles kwijt te zijn maar kan ik wel meteen "gewoon" een nieuwe account met hetzelfde emailadres aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
ronaldwielink schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:38:
Kan iemand me vertellen wat er gebeurt met onze Android/Play store accounts als ik mijn voornaam@domein.nl accounts verhuisd van google naar bijvoorbeeld Zoho mail? Ik veronderstel alles kwijt te zijn maar kan ik wel meteen "gewoon" een nieuwe account met hetzelfde emailadres aanmaken?
Volgens mij komt nieuwe mail dan op die nieuwe mailbox aan, maar zou je bij Gmail ook nog kunnen inloggen op je oude mailbox met je Google account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldwielink
DutX schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Volgens mij komt nieuwe mail dan op die nieuwe mailbox aan, maar zou je bij Gmail ook nog kunnen inloggen op je oude mailbox met je Google account.
het gaat me niet zozeer om de mail maar zoals ik het nu begrijp: op het moment dat ik mijn google apps account sluit worden ook automatisch de gekoppelde google diensten gekilld. Da's vervelend maar niet onoverkomelijk (niet/nauwelijk apps gekocht). Maar ik zou wel dan een nieuwe play store account willen aanmaken met hetzelfde email account als username, die dan dus door een andere provider geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
ronaldwielink schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:44:
[...]

het gaat me niet zozeer om de mail maar zoals ik het nu begrijp: op het moment dat ik mijn google apps account sluit worden ook automatisch de gekoppelde google diensten gekilld. Da's vervelend maar niet onoverkomelijk (niet/nauwelijk apps gekocht). Maar ik zou wel dan een nieuwe play store account willen aanmaken met hetzelfde email account als username, die dan dus door een andere provider geleverd wordt.
Hier zou als ik het goed heb Cloud Identity Free van pas komen.
Ik zit zelf in het zelfde schuitje maar ben er nog niet uit waar ik de mail ga onderbrengen.
Eerst maar eens inventariseren wie wat op dit moment allemaal gebruikt van de Gsuite apps ;)

|^^|

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste