Acties:
  • +20 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 11:03
Ik zit al jaren met mijn familie op Google Apps:
  • familienaam.nl domein
  • 6 gebruikers, verdeeld over 2 gezinnen
  • meerdere aliassen per gebruiker
  • gebruiken voornamelijk mail & calendar
  • ik heb ook enkele mailgroepen, bijvoorbeeld voor als mijn vrouw en ik met de school van de kinderen mailen, dan doen we de mailgroep als afzender en krijgen we dus ook allebei het antwoord als ze reply-en.
Hieronder een lijst van alternatieven die ik tot nu toe bekeken heb. Sommigen zijn al eerder genoemd hier. Alle services in deze lijst bieden in ieder geval mail + calendar en de mogelijkheid een eigen domein te gebruiken.

Protonmail
  • *Visionary* plan zou voor mij het best passen: €30 per maand.
  • Biedt mail & calendar. Alleen iOS apps lijken calendar nog niet te ondersteunen.
  • Focus op privacy, maar dat brengt ook ongemakken met zich mee: IMAP alleen bruikbaar door lokaal een bridge te draaien.
Mailbox.org
  • *Standard* plan waarschijnlijk afdoende: 6 * €3 = €18 per maand
  • Duits bedrijf, dus Europese privacyregels
  • Biedt optioneel PGP encryptie via Webmail
  • Drive en office apps (zal wel o.b.v. een open source tool zijn, geen idee of het goed genoeg werkt.)
  • Video conferencing (o.b.v. Jitsi)
  • Migratie service
  • Geen redirect mogelijk, voor het geval je gebruikers hebt die hun mail elders willen opslaan. (Voor mij is dit geen issue.) (Thanks, @Mawlana!)
Fastmail
  • Australisch bedrijf, onduidelijk wat dat betekent voor privacy
  • *Standard* plan waarshijnlijk genoeg: 6 * $5 = $30 per maand
  • Wordt vaak genoemd in vergelijkingen, lijkt dus een populaire tool.
Tutanota
  • Flexibele prijsopbouw: verschillende losse add-ons. Ik kom volgens hun calculator op €15 per maand uit, als 10GB storage genoeg is. (Dat weet ik nog niet)
  • Duits bedrijf, focus op privacy & security
  • De zakelijke variant lijkt iets meer functionaliteit te bieden voor dezelfde prijs.
  • "5 aliassen", niet duidelijk of dit per gebruiker of totaal is.
  • Werkt alleen met hun eigen apps en webclient. (Thanks, @FDMK!)
  • Geen import mogelijk. (Thanks, @FDMK!)
Mailfence
  • Belgisch bedrijf, dus Europese privacyregels
  • Prijsplan alleen afhankelijk van hoeveelheid storage voor email & documenten. Goedkoopste is 6 * €2,50 = €15 per maand in mijn geval, maar ik ben niet zeker of dat genoeg storage is
  • Documenten (beveiligde opslag) als leuke extra
  • Focus op versleuteling, met goed uitleg daarover op hun site.
Zoho
  • Bedrijf uit India? In ieder geval groot en internationaal. Onduidelijk wat dat betekent voor privacy.
  • Waarschijnlijk is *Mail lite* genoeg voor wat ik nodig heb, wat voor mij neerkomt op 6 * €1,13 = €6,78 per maand. De goedkoopste van dit lijstje.(Niet meer, sinds ik Soverin heb toegevoegd.)
  • Ze beloven "Hassle free" migratie
  • Mogelijkheid te upgraden naar volledige office suite en daarmee G-Suite vervanger.
  • Screenshots van apps zien er erg mooi uit, vergeleken met andere aanbieders.
Soverin
  • Nederlands bedrijf, dus Nederlands privacy-wetgeving.
  • Komt voor mij neer op €29 + 5 * €6 = €59 per jaar = €4,92 per maand, de goedkoopste in dit lijstje
  • Focus op privacy, maar geen specifieke encryptie-zaken
  • Minimalistische website, lijkt een redelijke no-nonsense oplossing
  • Biedt naast mail ook CalDAV en CardDAV (staat op hun supportpagina, werd ook in de discussie hier genoemd door een gebruiker.)
  • Niet duidelijk of ze ook mailgroepen en gedeelde agenda's ondersteunen, heb een vraag uitstaan daarover bij hun support.
(Bedankt, @Mawlana, voor het introduceren van Soverin)

Ik hoop dat anderen wat hebben aan deze lijst. Ik hoor graag als mensen ervaringen hebben met een of meer van de genoemde services.

[ Voor 20% gewijzigd door trab_78 op 22-01-2022 14:10 . Reden: Soverin toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Mooie lijst met alternatieven! Wellicht past https://www.zoho.com/nl/mail/zohomail-pricing.html?src=hd ook voor jou use-case:
  • Mailbox 5Gb
  • Prijs per mailbox: 0,90 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
tweakfdr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Mooie lijst met alternatieven! Wellicht past https://www.zoho.com/nl/mail/zohomail-pricing.html?src=hd ook voor jou use-case:
  • Mailbox 5Gb
Vergeet niet dat je 1,13 per maand voor 10GB betaald (excl. BTW) ;)

|^^|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
trab_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
Ik zit al jaren met mijn familie op Google Apps:
  • familienaam.nl domein
  • 6 gebruikers, verdeeld over 2 gezinnen
  • meerdere aliassen per gebruiker
  • gebruiken voornamelijk mail & calendar
  • ik heb ook enkele mailgroepen, bijvoorbeeld voor als mijn vrouw en ik met de school van de kinderen mailen, dan doen we de mailgroep als afzender en krijgen we dus ook allebei het antwoord als ze reply-en.
Hieronder een lijst van alternatieven die ik tot nu toe bekeken heb. Sommigen zijn al eerder genoemd hier. Alle services in deze lijst bieden in ieder geval mail + calendar en de mogelijkheid een eigen domein te gebruiken.

Protonmail
  • *Visionary* plan zou voor mij het best passen: €30 per maand.
  • Biedt mail & calendar. Alleen iOS apps lijken calendar nog niet te ondersteunen.
  • Focus op privacy, maar dat brengt ook ongemakken met zich mee: IMAP alleen bruikbaar door lokaal een bridge te draaien.
Mailbox.org
  • *Standard* plan waarschijnlijk afdoende: 6 * €3 = €18 per maand
  • Duits bedrijf, dus Europese privacyregels
  • Biedt optioneel PGP encryptie via Webmail
  • Drive en office apps (zal wel o.b.v. een open source tool zijn, geen idee of het goed genoeg werkt.)
  • Video conferencing (o.b.v. Jitsi)
  • Migratie service
Fastmail
  • Australisch bedrijf, onduidelijk wat dat betekent voor privacy
  • *Standard* plan waarshijnlijk genoeg: 6 * $5 = $30 per maand
  • Wordt vaak genoemd in vergelijkingen, lijkt dus een populaire tool.
Tutanota
  • Flexibele prijsopbouw: verschillende losse add-ons. Ik kom volgens hun calculator op €15 per maand uit, als 10GB storage genoeg is. (Dat weet ik nog niet)
  • Duits bedrijf, focus op privacy & security
  • De zakelijke variant lijkt iets meer functionaliteit te bieden voor dezelfde prijs.
  • "5 aliassen", niet duidelijk of dit per gebruiker of totaal is.
Mailfence
  • Belgisch bedrijf, dus Europese privacyregels
  • Prijsplan alleen afhankelijk van hoeveelheid storage voor email & documenten. Goedkoopste is 6 * €2,50 = €15 per maand in mijn geval, maar ik ben niet zeker of dat genoeg storage is
  • Documenten (beveiligde opslag) als leuke extra
  • Focus op versleuteling, met goed uitleg daarover op hun site.
Ik hoop dat anderen wat hebben aan deze lijst. Ik hoor graag als mensen ervaringen hebben met een of meer van de genoemde services.
Mooi overzicht!
Tav Tutanota kan je niet gebruiken met een eigen emailclient. Je moet óf hun app gebruiken óf desktop app óf webmail. Dat is overigens heel goed werkbaar en prettig in gebruik maar wel iets om rekening mee te houden.Daarnaast is het importeren van oude email niet mogelijk. Ook wel een dingetje.

Voor deze aankondiging was ik hier ook al een tijd mee bezig, het ontgooglen van mn mail althans. Onderstaande pagina's schijnen wat meer licht over het privacy aspect van de verschillende diensten.

https://restoreprivacy.com/email/reviews/
https://restoreprivacy.com/5-eyes-9-eyes-14-eyes/

[ Voor 3% gewijzigd door FDMK op 21-01-2022 15:09 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

rushcraft schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Hier zou als ik het goed heb Cloud Identity Free van pas komen.
Ik zit zelf in het zelfde schuitje maar ben er nog niet uit waar ik de mail ga onderbrengen.
Eerst maar eens inventariseren wie wat op dit moment allemaal gebruikt van de Gsuite apps ;)
Hoe meer ik kijk hoe onoverzichtelijker het is ;) Ik wacht gewoon nog even af. Wat zit er in die Cloud Identity Free? Ik heb geen idee, wel Youtube schijnbaar, maar dan geen mail en calender en docs. Het wordt een beetje een zootje zo, ik heb al een deel van mijn Android Apps en Stadia aan een spamaccount gekoppeld zitten, dan een deel aan een cloud account en als ik weer normaal gmail zou willen gebruiken moet ik nog een derde Google account aan gaan maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:04
Ben nu zoho integratie aan het testen, maar daar zit geen calender of contacts sync in, grumble.

Kan er zelf wel omheen werken, maar lastiger voor anderen. Alhoewel die familieleden dat wellicht ook totaal niet gebruiken. Maar eens gaan navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JPDeckers schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:26:
Ben nu zoho integratie aan het testen, maar daar zit geen calender of contacts sync in, grumble.

Kan er zelf wel omheen werken, maar lastiger voor anderen. Alhoewel die familieleden dat wellicht ook totaal niet gebruiken. Maar eens gaan navragen.
Hoe is de webclient?

Oja, die zitten ook allemaal in dat account, mijn androidtelefoon gebruikt dat, mijn overzicht voor kerstkaarten komt daaruit. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Het handigste is denk ik een gmailaccountje er naast houden en dan alles exporteren en importeren?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Mailbox.org heb ik ook geprobeerd. Werkt op zich wel oké, mits alle gebruikers meegaan. Het biedt namelijk niet de optie om mails te redirecten. Mochten sommige gebruikers de mailbox elders willen onderbrengen, dan moet je je mail eerst elders afvangen en vanaf daar redirecten naar mailbox.org/andere providers.

Wat dat betreft vind ik soverin.net ideaal. Onbeperkt aantal domeinnamen, e-mailaliassen, mailgroepen en doorstuuradressen. Een extra mailbox (shared storage) kost € 6/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Oja, die zitten ook allemaal in dat account, mijn androidtelefoon gebruikt dat, mijn overzicht voor kerstkaarten komt daaruit. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Het handigste is denk ik een gmailaccountje er naast houden en dan alles exporteren en importeren?
Krijg het zelf wel getweaked: Heb zelf nog een oud gmail account, ga daar eens heen syncen. En iCloud proberen zodat ik iPhone gebruikers ook kan helpen. Maar gewone gebruikers?

Gaat een hele migratiemail worden voor verschillende families en vrienden.

Maar zal wel wat ontevreden android gebruikers gaan krijgen hiermee, want alle sync-data gaat inderdaad daarmee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JPDeckers schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Krijg het zelf wel getweaked: Heb zelf nog een oud gmail account, ga daar eens heen syncen. En iCloud proberen zodat ik iPhone gebruikers ook kan helpen. Maar gewone gebruikers?

Gaat een hele migratiemail worden voor verschillende families en vrienden.

Maar zal wel wat ontevreden android gebruikers gaan krijgen hiermee, want alle sync-data gaat inderdaad daarmee weg.
Zo veel tijd wilde ik er niet insteken, ik heb nog een gmailaccount dat ik toch wel aanhoudt (voor Stadia), maar in de mailbox staat alleen spam. Ik denk dat ik die dan maar gebruik.

Maar ik wil er niet mee mailen omdat 1 er te veel spam op binnenkomt en 2 het mijn nickname is die ik oa ook hier heb en dat hoeft niet voor iedereen waar ik naar mail gekoppeld te zijn en 3 als google voor gewone gmailaccounts 5 euro per maand gaat vragen moet je ook nog weg kunnen

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 21-01-2022 14:53 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik raad mensen ook aan eens naar Zoho te kijken. Ze hebben een uitstekende webmail client met calendar, en ook de app op Android werkt prima. Prijs is wat mij betreft ook dik in orde zoals hierboven aangegeven. Ten opzichte van de gratis versie, heb je met de betaalde versie wel IMAP en POP.

Fastmail is ook leuk, vooral de webclient werkt goed. De Android app is echter de webclient in een wrapper, geen internet is dus geen mail. Daarnaast heb je op Android daardoor dus ook geen widgets voor de agenda, iets wat ik zelf behoorlijk mistte. Dat is op te lossen met DAVx5, maar is wel een heel gedoe om alleen een calendar widget aan de praat te krijgen. 6 dollar voor Fastmail vond ik dus aan de prijzige kant, wanneer ik op Android een andere mail & calendar oplossing moet gebruiken dan die van Fastmail zelf. Dan maakt het qua gebruikerservaring niet echt uit tov elke andere email service met IMAP ondersteuning.

Ook Runbox heb ik geprobeerd, maar de nieuwe Runbox 7 client is al een behoorlijke tijd in beta, en de calendar functionaliteit is héél basic.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefan22 op 21-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingevoerde_nick
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-12-2024
Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:54:
Ik raad mensen ook aan eens naar Zoho te kijken. Ze hebben een uitstekende webmail client met calendar, en ook de app op Android werkt prima. Prijs is wat mij betreft ook dik in orde zoals hierboven aangegeven. Ten opzichte van de gratis versie, heb je met de betaalde versie wel IMAP en POP.

Fastmail is ook leuk, vooral de webclient werkt goed. De Android app is echter de webclient in een wrapper, geen internet is dus geen mail. Daarnaast heb je op Android daardoor dus ook geen widgets voor de agenda, iets wat ik zelf behoorlijk mistte. Dat is op te lossen met DAVx5, maar is wel een heel gedoe om alleen een calendar widget aan de praat te krijgen. 6 dollar voor Fastmail vond ik dus aan de prijzige kant, wanneer ik op Android een andere mail & calendar oplossing moet gebruiken dan die van Fastmail zelf. Dan maakt het qua gebruikerservaring niet echt uit tov elke andere email service met IMAP ondersteuning.

Ook Runbox heb ik geprobeerd, maar de nieuwe Runbox 7 client is al een behoorlijke tijd in beta, en de calendar functionaliteit is héél basic.
Werkt die agenda van Zoho ook samen met de standaard Calendar-apps op Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
ingevoerde_nick schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Werkt die agenda van Zoho ook samen met de standaard Calendar-apps op Android?
Neen helaas niet via de app van Zoho zelf. Het is wel mogelijk via het CalDAV protocol, dan moet je de agenda koppelen via de DAVx5 app (o.a. verkrijgbaar via F-Droid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:54:
Dat is eigenlijk al voldoende voor mij, alleen voor importeren/exporteren van mails heb je toch imap nodig.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
niq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:26:
Het beste zou zijn als Google gewoon een Workspace Personal/Family aanbiedt voor onder de €100/pj met een x aantal gebruikers.
[] GSuite overzetten naar Cloud Identity Free. -> dan blijven de e-mailadressen werken voor Android login en Google Play.

Cloud Identity Free
https://support.google.co...tity/answer/7319251?hl=nl
Is het eigenlijk wel zo dat gebruik maken van Google Cloud Identity gratis is? Als ik de toelichting lees, is het gratis bovenop de betaalde workspace account. Hoe weet je of dit blijft werken als je je Workspace account opzegt / laat verlopen?
"Consumentenaccounts, zoals persoonlijke Gmail-accounts of consumentenaccounts met e-mail-ID's van het werk, kunnen niet worden beheerd en u heeft er dus geen controle over. Als ontwikkelaars in uw organisatie Google Cloud-bronnen gebruiken met onbeheerde accounts, kunt u Cloud Identity-accounts maken om deze gebruikers te beheren.

U kunt voor elke gebruiker een kosteloos Cloud Identity-account maken, apart van de betaalde Google Workspace-accounts. Zo kunt u alle gebruikers in uw hele domein beheren in de Google Beheerdersconsole"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik zag bedragen vanaf ongeveer 5 euro per maand per gebruiker. Niet dat ik het idiote bedragen noem, maar het zijn ook geen bedragen die ik er aan uit wil geven.
Het 1e jaar (heb ik igg) korting op de prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cGzdStA.png
Ik heb nog niets bevestigd, maar dit geeft eventueel wat meer speelruimte om een eventuele migratie uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Lizard schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb nog niets bevestigd, maar dit geeft eventueel wat meer speelruimte om een eventuele migratie uit te zoeken.
Waar in de admin console zie jij prijzen voor de abonnementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

jurjen_g schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Is het eigenlijk wel zo dat gebruik maken van Google Cloud Identity gratis is? Als ik de toelichting lees, is het gratis bovenop de betaalde workspace account. Hoe weet je of dit blijft werken als je je Workspace account opzegt / laat verlopen?

[...]
Ja, de 'free' editie is volledig gratis, ik heb een apart domein dat enkel gebruik maakt van 'cloud identity free', en daarin mag ik 350 accounts toevoegen zonder dat ik moet betalen.
jurjen_g schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Als je op 'upgraden' (of hoe het ook juist heet, kan het niet meer zien omdat ik het al gedaan heb) klikt krijg je die te zien (de upgrade wordt niet meteen doorgevoerd)

[ Voor 24% gewijzigd door roeleboel op 21-01-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

[Afbeelding]
Dan had @CH4OS het toch goed gezien :)

Ik denk dat ik dit doe, dan zie ik over 1,5 jaar wel. De mail van mijn vrouw kan wel in mijn account erbij en mijn moeder en zus moet ik even bespreken. Ik denk dat dit doorsturen naar een normale gmail wordt dan. Het is voor hun ook minder belangrijk, ze hebben nooit solicitaties en dergelijke.

Zoho kan over 1,5 jaar ook wel weer hele andere prijzen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 21-01-2022 15:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55
Als ik nu zou verlengen krijg ik deze prijzen:

Flexible plan
No long-term commitment
You are receiving a discount on the standard price.

DatePrice
Jan 21, 2022 - Jul 21, 2022€0.00 EUR per user/month (€5.20 EUR 100% off)
Jul 21, 2022 - Jul 21, 2023€2.60 EUR per user/month (€5.20 EUR 50% off)
After Jul 21, 2023€5.20 EUR per user/month

. Prices exclude applicable taxes and VAT (varies based on your country

Dus tot 21 juli gratis, maar misschien als je dit op 1 mei doet tot 1 november gratis?

[ Voor 16% gewijzigd door Theswitch op 21-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
jurjen_g schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Via https://admin.google.com/ac/billing/catalog
daarna op 'Switch' klikken bij Business starter. Daarna nog op 'Get started' klikken.

Dit is allemaal nog zonder dat je echt switched, dat gebeurt pas als je (denk ik) op checkout klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 12:38
Die 5,20 euro/maand, dat is volgens mij nog exclusief btw trouwens.

-Edit, ik zie dat @Theswitch dat al heeft geciteerd.

[ Voor 29% gewijzigd door Krizna op 21-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
Zo te lezen ben ik blij dat ik destijds niet heb gekozen voor een oplossing van een van de grote jongens. Mijn opzet werkt vooral vanuit domeinen die ik bij een hostingpartij heb ondergebracht.

Ik heb laten we zeggen 10 domeinen met allerlei mailadressen. Soms voor familie, soms specifiek voor spam, of catch-all domeinen (wederom voor spam..)

Persoonlijk hebben ik en mijn familieleden een eigen Google-account. Dit zijn simpele accounts, zonder producten, diensten of abonnementen van Google. Die accounts hebben dan veelal toegang tot enkele mailadressen (waarvan er bijvoorbeeld eentje dient als forward van een catch-all domein). Met filters en labels is de boel te organiseren en kun je ook automatisch dingen weggooien of in de spam map zetten. Mail versturen kan vanaf elk van die domeinen, met eigen handtekening etc. Mocht het nodig zijn om bijvoorbeeld voor de kalender iets toe te voegen wat je niet vanuit je eigen Google-account wilt doen, dan maken we daar een extra Google account voor aan. Die is veelal gekoppeld aan een specifiek mailadres. Op die manier hebben we met vier personen meer dan vier Google accounts. Die accounts zijn verder niet aan elkaar gekoppeld, maar kunnen toegang hebben tot een of meerdere mailadressen. Overige producten en diensten zijn ook gekoppeld aan die mailadressen, maar dat loopt los van Google.

Ik realiseer me dat er nu vast onderdelen missen die jullie nodig hebben. Maar wellicht is deze opzet ook voor een ander een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Krizna schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:27:
Die 5,20 euro/maand, dat is volgens mij nog exclusief btw trouwens.
Ja, dat heb je bij business.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRYVVomauc7a42CCSocFOS1cTeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SeQ3UPx772WUNqmXpnYJwln.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk is het een downgrade :p (de opslag is wel meer).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Undocumented features.... net als de godaddy workaround. Voor mij te tricky dat het op gegeven moment niet meer werkt. Bovendien is nog onduidelijk hoeveel domeinnamen je toe mag voegen.

Ik draai nu net een paar uur op test met https://www.zoho.com/nl/ en wat ik zie bevalt me behoorlijk tot nu toe. Gratis voor 5 users en 1 domeinnaam met erg veel instel mogelijkheden. 1,- per maand als je meerdere domeinnamen wilt. Import mogelijkheden vanuit GSuite. Ziet er goed uit. Maar ben nog niet klaar met testen.
Maximaal 1 custom domein bij Office 365 family, anders moet je naar business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb in mijn persoonlijke mailbox 50GB opslag (ik heb ook nog een legacy Google abonnementje voor meer opslag). Ik ben benieuwd of dit dan weer terug gaat naar 30GB als ik de overstap maak, want dan heb ik sowieso een probleem ;) (ik zit op 35GB aan mail nu).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:30:
Eigenlijk is het een downgrade :p (de opslag is wel meer).
Nou ja, die drie honderd gebruikers zal je vast niet gauw aan tikken en de laatste twee items... Google Docs wordt niet heel veel gebruikt geloof ik en Google Chat (Hangts, of zo?) is volgens mij totaal niet gebruikt, dus aan die laatste twee mis je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Voor de mensen die Zoho gebruiken: ik wil het liefste gewoon de Gmail app gebruiken, maar wil wel dat notificaties van nieuwe mails vrijwel instant zijn. Dat lijkt met imap niet het geval. Hoe krijg ik dit wél voor elkaar? Of moet ik dan richting een andere app?
Of zelfs richting een andere emailprovider?

---edit---
De Zoho mail app dus...

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 21-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:25
Ik wilde eigenlijk al langer van GSuite af vanwege de simpele reden dat enkele van Google's diensten niet (goed) werken met GSuite. Google Home en Pay zijn van die voorbeelden. Ik kan eigenlijk nergens achterhalen of ik met Cloud Identity nog steeds tegen dit soort problemen aanloop. Anders wil ik mijn hele account wegdonderen en opnieuw als personal account aanmaken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Ik gebruik G Suite ook al jaren, maar eigenlijk meer als een backup mailserver. Ik host al jaren mijn eigen mail server op een Synology NAS, daarop draaien ook contacts & Calendars server etc.

Zelf ook nog geen mail ontvangen van Google, maar nu ik dit alles zo lees moet ik op zoek naar een goedkoop alternatief voor mijn backup mailserver.

Wat heb ik nodig:
- mailserver voor eigen domain
- users 5
- IMAP (Must, dit voor het ophalen van de backup mail ingeval mijn eigen mailserver uitvalt. Gaat via een script)
- aliassen
- prijs liefst gratis omdat het maar als backup dient en niet echt actief zal worden gebruikt, maar ben best bereid om iets voor te betalen.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dit stappenplan ziet er wel veelbelovend uit, geen mailserver / host nodig, enkel domein host. Ik ga dit denk ik uitproberen. Voor de zekerheid mijn domein alvast verhuisd van VDX naar Google Domains, dat ging al soepel met automatisch MX records aanmaken door Google:

https://www.39digits.com/...a-personal-google-account

Noot: dit is een plan waarbij dus wel je Play store aankopen en wellicht opgeslagen app voortgang verdwijnt. Maar ik zie behalve de Cloud Idenity oplossing geen manier om dat te behouden. En ik wil juist de voordelen van normale google accounts (Family link etc, eventueel Google One)

[ Voor 31% gewijzigd door jurjen_g op 21-01-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupine_Wonse
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 18:05
Ik denk dat ik of voor Zoho mail go of voor tutanota (iemand ervaringen daarmee).

Ik heb alleen een vraagje: mijn domain naam is geregistreerd bij enom, maar Google is mijn 'reseller' (dus via admin console kan ik de domain naam beheren, en zie de login gegevens voor enom admin pagina.)

Ik wil uiteindelijk gebruik maken van de cloud identity free, en dus niet meer van de andere diensten van google. Is het dan niet verstandig om toch van domain registrar te veranderen? (bijvoorbeeld naar Transip)

En hoe stop ik uiteindelijk mijn google G-suite (aangezien mijn betaal gegevens zijn ingevuld, tbv de jaarlijkse verlening van de domein naam), zodat ik wel domein naam kan verlengen maar dat ik niet 'automatisch' gebilled word voor Google workplaces, aangezien ik alleen de Cloud Identity wil gebruiken.

Of kan ik beter mijn domein registrator wijzigen (jaarlijkse verlenging is in Maart, dus voor die tijd overschakelen), MX records gewoon naar google laten wijzen, en nadat de nieuwe mail oplossing heb, de MX records aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Laatst online: 17-09 15:29
Ook maar even mijn ervaringen delen dan maar.

Uit privacy overweging zat ik al een jaar of anderhalf te dubben "wat gaan we nou eens doen met het email verhaal", dit gaf natuurlijk wel even een duwtje de goede richting in.

voor mijn gebruiksdoel is de keuze gevallen op Zoho. kost weinig, werkt prima! (eerste indruk)
vandaag het hele spul maar eens gaan verhuizen. een kwestie van MX records en wat TXT records copy/pasten op een aantal domeinnamen, en her en der wat instellingen inkloppen.

voor het geld hoef je het niet te laten en de migratie was stuk eenvoudiger dan gedacht :-)
ik ben na een uurtje weer up and running (meeste tijd zat in uitzoeken waarom DNS niet werkte zoals ik dacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupine_Wonse
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 18:05
Xantios schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:21:

Uit privacy overweging zat ik al een jaar of anderhalf te dubben "wat gaan we nou eens doen met het email verhaal", dit gaf natuurlijk wel even een duwtje de goede richting in.

voor mijn gebruiksdoel is de keuze gevallen op Zoho. kost weinig, werkt prima! (eerste indruk)
vandaag het hele spul maar eens gaan verhuizen. een kwestie van MX records en wat TXT records copy/pasten op een aantal domeinnamen, en her en der wat instellingen inkloppen.

voor het geld hoef je het niet te laten en de migratie was stuk eenvoudiger dan gedacht :-)
ik ben na een uurtje weer up and running (meeste tijd zat in uitzoeken waarom DNS niet werkte zoals ik dacht)
Ik las zelfs dat ze een migratie tool hebben: je kunt de GSUITE mail, agenda en contacten gewoon overzetten naar Zoho. Dat klinkt wel heel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Xantios schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:21:

Heb je ook de import functie gebruikt, om je G Suite account en dus je mails en calender te importeren?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Ik heb qua data inhoudelijk (mail, contacten) niks gemigreerd. dus die tool kan ik niks over delen. de installatie procedure van een domeinnaam en het opzetten van E-Mail zoals ik het graag heb was echter dermate eenvoudig dat ik denk dat die tool ook wel zal werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:21

megaleo

Special member

Xantios schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:25:
Ik heb qua data inhoudelijk (mail, contacten) niks gemigreerd. dus die tool kan ik niks over delen. de installatie procedure van een domeinnaam en het opzetten van E-Mail zoals ik het graag heb was echter dermate eenvoudig dat ik denk dat die tool ook wel zal werken :-)
Geen agenda? Of is dat sowieso niet mogelijk met zoho?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
megaleo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Geen agenda? Of is dat sowieso niet mogelijk met zoho?
Agenda's zijn voor georganiseerde mensen :X
Nee, ik heb mijn Agenda niet bij meneer Google staan. dus die hoefde niet verhuist te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
The Realone schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:55:
Ik wilde eigenlijk al langer van GSuite af vanwege de simpele reden dat enkele van Google's diensten niet (goed) werken met GSuite. Google Home en Pay zijn van die voorbeelden. Ik kan eigenlijk nergens achterhalen of ik met Cloud Identity nog steeds tegen dit soort problemen aanloop. Anders wil ik mijn hele account wegdonderen en opnieuw als personal account aanmaken. Iemand een idee?
Google Home werkt sinds een update wel aardig, je moet dog wel iets expliciet activeren in de admin interface voordat het werkt.

EDIT:
Bron: https://www.reddit.com/r/...space_formerly_gsuite_is/

[ Voor 8% gewijzigd door Lizard op 21-01-2022 17:02 . Reden: Bron toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
tweakfdr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:01:
[...]

• Mailbox 5Gb
Voor zover ik kan achterhalen, biedt Zoho geen agenda. Daarom was die voor mij al afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
trab_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Voor zover ik kan achterhalen, biedt Zoho geen agenda. Daarom was die voor mij al afgevallen.
Ehm, ik zie gewoon een agenda hoor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-zbxM3QZDfdDGY9nZDxK4iSVYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J4Ci447EB7KJMzm6xrBx1IPM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Mawlana schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Mailbox.org heb ik ook geprobeerd. Werkt op zich wel oké, mits alle gebruikers meegaan. Het biedt namelijk niet de optie om mails te redirecten. Mochten sommige gebruikers de mailbox elders willen onderbrengen, dan moet je je mail eerst elders afvangen en vanaf daar redirecten naar mailbox.org/andere providers.

Wat dat betreft vind ik soverin.net ideaal. Onbeperkt aantal domeinnamen, e-mailaliassen, mailgroepen en doorstuuradressen. Een extra mailbox (shared storage) kost € 6/jaar.
Soverin kende ik nog niet. Ziet er interessant uit. Voor mij valt hij af, want geen agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
barrymossel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Zover mij bekend is die alleen niet zomaar de syncen met Apple/Google ingebouwde Calender apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Lizard schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Google Home werkt sinds een update wel aardig, je moet dog wel iets expliciet activeren in de admin interface voordat het werkt.

EDIT:
En dat heeft jaren moeten duren. Stadia is niet mogelijk. Family Link ook niet. Ik ben voor wat betreft Google services toch even overgestapt naar Gmail en niet mijn GSuite adres. Overstappen is voor mij dus ook niet heel moeilijk. Al hou ik van de Gmail app en interface...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
barrymossel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Check. Is een fout op de Nederlandse site van Soho. Als je switcht naar Engels staat er wel een calendar tussen. Ik ga er ff naar kijken en dan zal ik Soho toch in mijn lijstje zetten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Xantios schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Zover mij bekend is die alleen niet zomaar de syncen met Apple/Google ingebouwde Calender apps
Zolang CalDAV ondersteund wordt door de apps van Apple, kan de agenda gewoon gekoppeld worden met die apps. Op Android kan je DAVx5 via F-Droid installeren en koppelen met Zoho, waarna de calendar van Zoho te gebruiken is met de Calendar app van Google.

Edit: Zoho biedt ook nog een eigen app aan voor het syncen van de calendar buiten de Zoho Mail app om, echter weet ik niet hoe goed deze werkt, recensies zijn niet al te best. https://play.google.com/s...id=com.zoho.calendar.sync

[ Voor 22% gewijzigd door Stefan22 op 21-01-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Zolang CalDAV ondersteund wordt door de apps van Apple, kan de agenda gewoon gekoppeld worden met die apps. Op Android kan je DAVx5 via F-Droid installeren, waarmee de calendar van Zoho te gebruiken is met de Calendar app van Google.
CalDav word ondersteunt door Apple. geen externe apps nodig _/-\o_ Mooi dat dat ook de wereld weer uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat zijn nu de nadelen van de gratis versie van Zoho Mail? Want ik kan nergens een feature lijst vinden van de gratis variant.

En iemand al in de voorwaarden gekeken of ze dit niet ineens betaald kunnen maken?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:17:
Wat zijn nu de nadelen van de gratis versie van Zoho Mail? Want ik kan nergens een feature lijst vinden van de gratis variant.

En iemand al in de voorwaarden gekeken of ze dit niet ineens betaald kunnen maken?? ;)
Een nadeel is het ontbreken van ondersteuning van IMAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Een nadeel is het ontbreken van ondersteuning van IMAP.
Maar geen Zoho branding of iets in die trant toch? Voor het klusbedrijf van mijn zwager zou dan de gratis versie prima genoeg zijn. Gebruikt ie maar lekker de Zoho app...

En zojuist IMAP met de Gmail app geprobeerd en dan synchroniseert ie eens per 15 minuten (en dan nog langzaam ook). Geen idee of dat een mankement van de Gmail app is, of van IMAP, maar wel irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:25
Lizard schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:00:
[...]

EDIT:
Dank, dat helpt iets al lijkt het me niet genoeg voor mij. Dit heeft erg lang op zich laten wachten en ik kan bijvoorbeeld bepaalde Google Pay functies nog altijd niet gebruiken die mij totaal willekeurig aanvoelen. Zo werkt Google Pay in principe wel om te betalen, maar toen ik laatste tickets van een ijshockeywedstrijd toe wilde voegen bleek dat ineens onmogelijk op een Workspace account. Vliegtickets daarentegen was weer geen probleem. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07
Iets met bomen en bos…. Ik heb inmiddels mijn domein succesvol gemigreerd naar Godaddy. Ik wil nu Microsoft family in gaan richten voor mijn 5 users en mezelf. Is dat voor iedere user een account aanmaken en dan per account migreren en hoe komt eea dan binnen (met of zonder tags/map)? Of is er bulk optie mogelijk (die zie ik wel voor business)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Maar geen Zoho branding of iets in die trant toch? Voor het klusbedrijf van mijn zwager zou dan de gratis versie prima genoeg zijn. Gebruikt ie maar lekker de Zoho app...

En zojuist IMAP met de Gmail app geprobeerd en dan synchroniseert ie eens per 15 minuten (en dan nog langzaam ook). Geen idee of dat een mankement van de Gmail app is, of van IMAP, maar wel irritant...
Zoho branding zoals ''Send with Zoho Mail'' in de handtekening bijvoorbeeld? Niet dat ik weet. Binnen de apps zijn er wel gewoon Zoho logo's zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
@barrymossel Ik heb Zoho aan mijn lijstje toegevoegd. In ieder geval qua prijs zijn ze wel behoorlijk concurrerend. Vanuit privacy-oogpunt zou vermoedelijk een van de Europese aanbieders beter zijn.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70310390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Xantios schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Volgens hun knowledge base kan dat wel: https://help.zoho.com/por...r/syncing-other-calendars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:21

megaleo

Special member

Zit dit ook in de gratis versie? Ik kan er helemaal niks van vinden wat de opties zijn van de gratis versie.
Maar zal wel aan mij liggen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Zoho branding zoals ''Send with Zoho Mail'' in de handtekening bijvoorbeeld? Niet dat ik weet. Binnen de apps zijn er wel gewoon Zoho logo's zichtbaar.
Ja dat bedoelde ik. Die logo's boeien niet.
trab_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:31:
@barrymossel Ik heb Zoho aan mijn lijstje toegevoegd. In ieder geval qua prijs zijn ze wel behoorlijk concurrerend. Vanuit privacy-oogpunt zou vermoedelijk een van de Europese aanbieders beter zijn.

Je kunt zover ik net zag kiezen voor de locatie waar je data wordt opgeslagen, fwiw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
trab_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:31:

Het is natuurlijk geen Europese aanbieder, maar qua datacenter kan je nog kiezen voor Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Stefan22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:43:
[...]

Het is natuurlijk geen Europese aanbieder, maar qua datacenter kan je nog kiezen voor Europa.
Dat is in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
trab_78 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Soverin kende ik nog niet. Ziet er interessant uit. Voor mij valt hij af, want geen agenda.
Jawel, ze hebben zowel CardDAV als CalDAV. Ik weet niet in hoeverre deze in de Webmail client (Roundcube) zijn geïntegreerd, aangezien ik hiervoor iCloud gebruik.

Soverin is trouwens ook de mailprovider van Freedom Internet.

Je kan via het dashboard ook je mail van onder andere gmail importeren.
[...]

[Afbeelding]
Ah, ik hoef dus niet tot mei te wachten. :Y)

[ Voor 41% gewijzigd door Mawlana op 21-01-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostje
  • Laatst online: 20-08 09:51
Zoho bied toch Exchange ActiveSync bij het betaalde abonnement (vanaf 0,90 per gebruiker) dus dankan je op je telefoon toch gewoon contacten en agenda's syncen of mis ik hier nu iets?

Ik vind zoho wel een interessante, ik heb 2 gsuit's met totaal 6 gebruikers maar heb geen zin om iedereen met de zoho app te laten mailen. Liefst gewoon binnen de gmail of ios mail app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Laatst online: 21:51
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met Soverin.

Tot nu toe snap ik er geen hout van. Ik heb alles netjes geverifieerd met TXT record en een mailbox aangemaakt. Ik kan inloggen op het dashboard en daar houd het mee op. Inloggen op IMAP lukt niet, inloggen op webmail ook niet. Ik denk niet dat dit een klusje is voor een vrijdagavond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
htca schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:22:
Iets met bomen en bos…. Ik heb inmiddels mijn domein succesvol gemigreerd naar Godaddy. Ik wil nu Microsoft family in gaan richten voor mijn 5 users en mezelf. Is dat voor iedere user een account aanmaken en dan per account migreren en hoe komt eea dan binnen (met of zonder tags/map)? Of is er bulk optie mogelijk (die zie ik wel voor business)
Je moet voor iedere gebruiker een MS account aanmaken. Die moet je dan onderdeel maken van je Family, vervolgens kun je vanuit de mailbox van de hoofdgebruiker (instellingen van de mailbox althans) ergens aangeven dat een specifiek familie account wordt gekoppeld aan een emailadres van je domein. De aangemaakte MS accounts krijgen dan functioneel gezien een extra alias (je kan ook wel inloggen met dat alias).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

Ik ben een tijd geleden van G-Suite overgestapt naar Microsoft, specifiek Microsoft 365 Business Basic. €5,10 (inc. btw) per maand, voor 1 gebruiker.

Binnen dit abbonement kun je dus je domeinnaam koppelen, ook zitten er webversies van de Office apps bij (die ik verder nooit gebruik). Doorslaggevend voor mij was de 1TB aan OneDrive storage die erbij zat.

Enige gedoe is het oerwoud van Microsoft personal versus "Work or organization" account gedoe, als je al een MS-account aan het e-mailadres waarmee je overstapt had gekoppeld. Het werkt, maar ik snap nog steeds niet precies wat de logica is, en zat in het begin flink te hanessen met verschillende wachtwoorden.

-edit2-
Toentertijd ook de M365/GoDaddy koppeling overwogen herinner ik me nu, maar dat gezien de dubieuze reputatie van GoDaddy niet aangedurfd.

[ Voor 33% gewijzigd door MJV op 21-01-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik ga op mijn VPS omgeving naar https://mailu.io.
Heb dan ook een domeintje of 6 te hosten en wil weer zelf in control zijn.
Moet alleen ff DKIM en DMARC enzo weer even zelf regelen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Over van exchange 2016 onpremise naar o365 basic 1 user license.

1 mailbox op user en de rest van de gezinsleden een gratis shared mailbox. Deze is gewoon los te koppelen in mail app op de Foons na reset wachtwoord van shared mailbox in Azure AD.

Catchall mogelijkheid is even zoeken maar handleidingen genoeg voor te vinden waarbij een transport rule ervoor zorgt dat alle shared mailboxen nog steeds netjes hun mail krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostje
bgrr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:27:

1 mailbox op user en de rest van de gezinsleden een gratis shared mailbox. Deze is gewoon los te koppelen in mail app op de Foons na reset wachtwoord van shared mailbox in Azure AD.

Catchall mogelijkheid is even zoeken maar handleidingen genoeg voor te vinden waarbij een transport rule ervoor zorgt dat alle shared mailboxen nog steeds netjes hun mail krijgen.
De shared mailboxen hebben ook contacten en agenda's in die box hangen toch? Dan is dit ook een interessante optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 16:58
Ozzie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:54:
Ik zat me ook al af te vragen wat ik nu als alternatief moet doen. Ik heb ooit jaren en jaren geleden een aantal accounts gemaakt waaronder voor mijn scouting groep en een andere vereniging en die hebben echt geen geld om een betaald g-suite abonnement te nemen. Alleen gebruiken wij wel iets meer accounts dan bij de meeste gratis diensten mogelijk is. Bij scouting 10 e-mail adressen en een hele hoop mailgroepen en bij de andere vereniging zelfs een stuk of 25 email adressen.

Prive gebruik ik het ook, maar denk dat ik daar gewoon voor ga betalen want ik vind het voor mezelf op zich de kosten wel waard.
Voor onze vereniging heb ik jaren terug 80 gratis Office 365 non-profit licenties (Business Basic) afgesloten via www.techsoup.nl. Zie ook www.microsoft.com/nl-nl/nonprofits/microsoft-365

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
joostje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:32:
[...]

De shared mailboxen hebben ook contacten en agenda's in die box hangen toch? Dan is dit ook een interessante optie
Ja werkt gewoon.

Het zal vast niet helemaal volgens de regeltjes van MS zijn maar daar maak ik me niet zo druk om

Zolang ze zo moeilijk doen met eigen domein op 365 family bij beperkt aantal DNS aanbieders doe ik het gewoon op deze manier. In business basic kun je gewoon bij je eigen DNS hoster blijven zitten en domein valideren dmv txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07
flapdrol85 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Je moet voor iedere gebruiker een MS account aanmaken. Die moet je dan onderdeel maken van je Family, vervolgens kun je vanuit de mailbox van de hoofdgebruiker (instellingen van de mailbox althans) ergens aangeven dat een specifiek familie account wordt gekoppeld aan een emailadres van je domein. De aangemaakte MS accounts krijgen dan functioneel gezien een extra alias (je kan ook wel inloggen met dat alias).
Accounts aangemaakt; check
Accounts uitgenodigd en onderdeel van de family gemaakt; check

Next; godaddy koppelen aan 365
Next; accounts koppelen
Next; data overhalen vanuit Google naar 365
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostje
bgrr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Ja werkt gewoon.

Het zal vast niet helemaal volgens de regeltjes van MS zijn maar daar maak ik me niet zo druk om

Zolang ze zo moeilijk doen met eigen domein op 365 family bij beperkt aantal DNS aanbieders doe ik het gewoon op deze manier. In business basic kun je gewoon bij je eigen DNS hoster blijven zitten en domein valideren dmv txt
Ja dat weet ik. Ik heb meerdere zakelijke tenants, dus dat stelt idd weinig voor. Enkel gedeelde mailboxen heb ik op deze manier nog nooit gebruikt, enkel gekoppeld aan users.
Kans is wel dat Microsoft dit natuurlijk dicht gooit, al zag ik net na wat googlen dat dat al een aantal jaar kan blijkbaar, een wachtwoord op de gedeelde mailbox zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Contacts al gemigreerd van gsuite naar iCloud, van t weekend de MX omzetten en dan op m’n gemak alle mail migreren.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Misschien een hele domme vraag, maar ik lees in veel reacties dat het bij veel van jullie, net als bij mij, om 'familie domeinen' gaat. Dus familienaam . nl enzo waar wat familieleden gebruikmaken van mail en evt. een kalender..
Dat zijn denk ik meestal non-profit organisaties.

Valt zo'n domein dan niet onder de gratis versie die Google blijft aanbieden voor non-profit?

Ik heb ooit de mail van drie domeinen ondergebracht bij Google. Domeinen zelf (DNS) draait bij TransIP en de websites draaien bij mij thuis op een Docker-servertje.
Ik heb nog geen mailtjes gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier ook 3 familie accounts te migreren. Soort gebruikt verschilt wel behoorlijk.

Interessant alternatief van NL bodem is startmail, nog niet genoemd in dit topic zag ik. Zaken als kalender en catch-all staan echter nog wel op de feature request lijst.

Ik las al iemand over de bèta feature van Cloudfare voor mailforwards icm sendgrid. Ik neig zelf naar zo'n optie aangezien alles van mijn domein al forward van gsuite naar mijn Gmail. Alternatieven voor cloudfare mail forward zijn https://forwardemail.net/nl/pricing en https://improvmx.com/pricing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Jaerock schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:45:
Hier ook 3 familie accounts te migreren. Soort gebruikt verschilt wel behoorlijk.

Interessant alternatief van NL bodem is startmail, nog niet genoemd in dit topic zag ik. Zaken als kalender en catch-all staan echter nog wel op de feature request lijst.

Ik las al iemand over de bèta feature van Cloudfare voor mailforwards icm sendgrid. Ik neig zelf naar zo'n optie aangezien alles van mijn domein al forward van gsuite naar mijn Gmail. Alternatieven voor cloudfare mail forward zijn https://forwardemail.net/nl/pricing en https://improvmx.com/pricing/
Ik snap niet zo goed waarom je sendgrid nodig hebt icm met cloudflare?

Cloudflare zorgt dat pietje@puk.nl wordt doorgestuurd naar pietjepuk@gmail.com. Maar je hebt dus sendgrid nodig om mailtjes te kunnen versturen als pietje@puk.nl vanuit pietjepuk@gmail.com ? (dacht dat gmail dat zelf al kon regelen)
Iemand een how-to over deze combinatie gevonden?

Het is nu gratis maar ook daar loop je het risico dat 1 vd 2 partijen (of allebei) teveel kosten gaat rekenen waardoor je weer kunt gaat knutselen.
Voor niks gaat de zon op, zelfs met Google niet die het niet voor elkaar krijgen om met een goed alternatief te komen om Microsoft prijstechnisch af te troeven op dit vlak en dit terwijl ze 121 MILJARD dollar cash in de kluis hebben liggen |:(

[ Voor 8% gewijzigd door NIK0 op 21-01-2022 22:01 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legofanaten
  • Laatst online: 18-09 14:30
Vette73 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:43:
Valt zo'n domein dan niet onder de gratis versie die Google blijft aanbieden voor non-profit?
Non-profits zijn hier non-profit organisaties. Zoals al vaker gezegd moet je je via Techsoup aanmelden en daarbij bewijs aanleveren dat je een non-profit organisatie bent. Dat betekent typisch een vereniging of stichting met ANBI-status of statuten waar uit de doelstellingen blijkt dat het een non-profit is. Consumenten met een familie-account vallen helaas niet onder die definitie.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Bij Microsoft 365 kan je het Exchange online plan 1 nemen. De kosten hiervan zijn 3,40 per maand. Je kan vervolgens "gedeelde postvakken" aanmaken voor extra gebruikers deze zijn gratis. Zodra je het wachtwoord van de gebruiker voor het gedeelde postvak hersteld kan je het als een volledig postvak gebruiken met een limiet van 100GB.

3,40 per maand voor een onbeperkt aantal exchange mailboxen van 100GB lijkt mij zo een best goede deal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Jaerock schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:45:

Forwardemail.net zou ik lekker links laten liggen. Veel van de mails belanden in de spam folder en/of afzender wordt gewijzigd. Althans, dit was mijn ervaring in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Ben zelf ook naar een andere email provider aan het kijken, en vindt deze twee partijen wel interessant:

Bij een klein aantal gebruikers is titan email van hostinger.com voordelig.

Bij meer accounts is one.com ook aantrekkelijk (5 euro per maand voor 100 mailboxen, eerste jaar 2 euro per maand). Het lijkt er echter wel op dat je het domein naar one.com moet migreren...

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CH4OS schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Nou ja, die drie honderd gebruikers zal je vast niet gauw aan tikken en de laatste twee items... Google Docs wordt niet heel veel gebruikt geloof ik en Google Chat (Hangts, of zo?) is volgens mij totaal niet gebruikt, dus aan die laatste twee mis je niets.
Ik heb redelijk wat in google docs staan. Kladblokdingen, excelllijstjes, documenten, logs, dagboeken.

Het fijne was dat ik het dan op elke computer en mijn telefoon had. Ik zal het wel over kunnen zetten op mijn gmail spamaccount.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 06:04:
[...]

Ik heb redelijk wat in google docs staan. Kladblokdingen, excelllijstjes, documenten, logs, dagboeken.

Het fijne was dat ik het dan op elke computer en mijn telefoon had. Ik zal het wel over kunnen zetten op mijn gmail spamaccount.
Het zou het mooiste zijn als Google de accounts zou omzetten naar gratis Gmail accounts maar dat doen ze dus niet.

Google Docs omzetten heb ooit andersom gedaan (Gmail-> Gsuite) door het in een map te zetten, die te delen met het andere account en vervolgens in het nieuwe account een copy te maken. Dat was 10 jaar geleden maar zal nog steeds wel werken denk ik. Voordeel is dat je dan niet hoeft te converteren naar Office files en terug zoals bij een down- / upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
Plompie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Het zou het mooiste zijn als Google de accounts zou omzetten naar gratis Gmail accounts maar dat doen ze dus niet.

Google Docs omzetten heb ooit andersom gedaan (Gmail-> Gsuite) door het in een map te zetten, die te delen met het andere account en vervolgens in het nieuwe account een copy te maken. Dat was 10 jaar geleden maar zal nog steeds wel werken denk ik. Voordeel is dat je dan niet hoeft te converteren naar Office files en terug zoals bij een down- / upload.
Zou zoiets ook werken met de foto's die in Google Photos zitten? Dat is in mijn geval de grootste struikelblok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:25
bgrr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:27:

Dit zou ook mijn voorkeur zijn. Maar hoe krijg je als particulier een M365 Basic abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:52
nielsn schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Dit zou ook mijn voorkeur zijn. Maar hoe krijg je als particulier een M365 Basic abonnement?
Volgens mij gewoon de stappen volgen:
https://www.microsoft.com...ge-online-plans?market=nl

Nevermind, da's een ander abo. Maar het aanmeldproces lijkt het zelfde: https://www.microsoft.com...-business-basic?market=nl

[ Voor 19% gewijzigd door doerakje op 22-01-2022 09:58 ]

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 06:41
Maar ik snap niet waarom zou je als je nu gsuite gebruikt overstappen naar een M$ ?
Je moet dan voor bijvoorbeeld de playstore als nog een gmail account gaan aanmaken en ook een betere oplossing gaan zoeken dan google photos?

Ik ga al mijn familie accounts overzetten van g-suite naar gmail en vervolgens mijn domeinen koppelen aan gmail.

Ik vond op internet deze handleiding en heb inmiddels de eerste mailbox succesvol overgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door VonDutch op 22-01-2022 10:04 ]

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
joostje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:54:
Zoho bied toch Exchange ActiveSync bij het betaalde abonnement (vanaf 0,90 per gebruiker) dus dankan je op je telefoon toch gewoon contacten en agenda's syncen of mis ik hier nu iets?
Die had ik gemist, thanks! Je moet het wel per gebruiker aanzetten, maar daarna is het op de iPhone straighforward (alleen de autodiscover werkt niet omdat ik die niet heb aangemaakt), op Outlook is het wat lastiger (moet de oude mail-setup tool gebruiken, of toch autodiscover domain aanmaken etc.)

Maar heb nu dus contacts-sync, calendar sync en mail push werkend! Voor 13EUR/gebruiker/jaar ipv 75.

Migratiepad wordt daarmee per familie:
* Zoho aanmaken, accounts aanmaken, ActiveSync per gebruiker (waar nodig), anders alleen IMAP.
* Gebruikers gegevens mailen, takeout's laten doen van google mail, contacts etc.
* MX records omzetten.
Dan na tijdje:
* Google Suite Legacy 'upgraden' naar workspace
* Cloud Identity Free toevoegen.
* Google Workspace opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Hebben jullie de reviews gezien op Trustpilot van Zoho https://www.trustpilot.com/review/zoho.com%2Fmail
49% Bad is best hoog...

[ Voor 3% gewijzigd door McGarrett op 22-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

VonDutch schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:02:
Maar ik snap niet waarom zou je als je nu gsuite gebruikt overstappen naar een M$ ?
Je moet dan voor bijvoorbeeld de playstore als nog een gmail account gaan aanmaken en ook een betere oplossing gaan zoeken dan google photos?

Ik ga al mijn familie accounts overzetten van g-suite naar gmail en vervolgens mijn domeinen koppelen aan gmail.

Ik vond op internet deze handleiding en heb inmiddels de eerste mailbox succesvol overgezet.
Omdat MS gewoon een heel aantrekkelijk pakket heeft (als je kijkt naar Family)
- Volledige Office Suite
- 1TB OneDrive
- Eigen domein mogelijk

Als je dan een licentie kan krijgen voor 60 euro per jaar voor 6 man, kost het weinig voor wat je er allemaal voor krijgt. Ik gebruik nu weleens Libre Office, maar eigenlijk is dat onvoldoende voor mij en ik was nog op zoek naar een cloud opslag partij nadat de gratis stack gestopt was. Microsoft heeft dat allemaal.

In mijn geval had ik altijd al een persoonlijk Gmail account, omdat ik er niet van uit ging dat dit altijd gratis bleef. Dus mijn G-Suite e-mails accounts waren gekoppeld aan mijn Gmail accounts. Ik hoef mij dus ook geen zorgen te maken over de Playstore.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 22-01-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:12
Ik maak ook als sinds 2006 gebruik van een gratis G Suite account voor 11 gebruikers. We gebruiken voornamelijk email/contacten en de agenda's. Omdat de meeste gebruikers erg tevreden zijn over het gebruik van gmail zat ik er aan te denken om voor iedereen een persoonlijk gmail account aan te vragen en de mail daar naar toe te forwarden.

Persoonlijk zat ik te denken aan iets als forwardemail.net / improvmx.com. Naar aanleiding van de reactie van @Mawlana m.b.t. spam etc begin ik toch een beetje te twijfelen. Het voordeel van bijvoorbeeld forwardemail is volgens mij wel dat je met Gmail dan mail kunt versturen namens voornaam@achternaam.nl.

Als alternatief zou ik ook Cloudflare met email forwarding of Google Domains kunnen gebruiken maar daarvoor moet ik (volgens mij) mijn domein gaan verhuizen. Deze heb ik nu bij TransIP geregistreerd en ik gebruik Let's Encrypt met DNS validatie voor een wildcard SSL certificaat. Als ik mijn domein ga verhuizen moet dat ik dat ook allemaal aanpassen.

Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar een goede betrouwbare dienst om mail van mijn eigen domein door te sturen naar andere (gmail) adressen. Heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VonDutch schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:02:

Ik gadie twee euro per maand betalen voor mij en mijn vrouw. De rest van de familie mag zelf beslissen, er is denk ik wel een berichtregel aan te maken om het door te sturen.

Over 1,5 zullen de abo's toch weer anders zijn als de aanbieding afloopt.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
silvanverschuur schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:40:
Ik maak ook als sinds 2006 gebruik van een gratis G Suite account voor 11 gebruikers. We gebruiken voornamelijk email/contacten en de agenda's. Omdat de meeste gebruikers erg tevreden zijn over het gebruik van gmail zat ik er aan te denken om voor iedereen een persoonlijk gmail account aan te vragen en de mail daar naar toe te forwarden.

Persoonlijk zat ik te denken aan iets als forwardemail.net / improvmx.com. Naar aanleiding van de reactie van @Mawlana m.b.t. spam etc begin ik toch een beetje te twijfelen. Het voordeel van bijvoorbeeld forwardemail is volgens mij wel dat je met Gmail dan mail kunt versturen namens voornaam@achternaam.nl.

Als alternatief zou ik ook Cloudflare met email forwarding of Google Domains kunnen gebruiken maar daarvoor moet ik (volgens mij) mijn domein gaan verhuizen. Deze heb ik nu bij TransIP geregistreerd en ik gebruik Let's Encrypt met DNS validatie voor een wildcard SSL certificaat. Als ik mijn domein ga verhuizen moet dat ik dat ook allemaal aanpassen.

Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar een goede betrouwbare dienst om mail van mijn eigen domein door te sturen naar andere (gmail) adressen. Heeft iemand nog suggesties?
Met Gmail versturen namens voornaam@achternaam.nl is geen probleem, mits je je DNS (SPF & DKIM) goed instelt. :)

De stap naar Google Domains vind ik merkwaardig. Google zadelt jou met dit probleem op door een gratis dienst op te schorten, en dan ga je gebruik maken van een andere Google dienst om het probleem soort van op te lossen. Beschouw dit als een kans om (zelf) van Google af te komen zou ik zeggen. :*)

Ik gebruik Soverin, het doorsturen van e-mails werkt goed (mijn verhaal staat ergens in dit topic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Grvy

Bot

Mawlana schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:54:
[...]

De stap naar Google Domains vind ik merkwaardig. Google zadelt jou met dit probleem op door een gratis dienst op te schorten, en dan ga je gebruik maken van een andere Google dienst om het probleem soort van op te lossen. Beschouw dit als een kans om (zelf) van Google af te komen zou ik zeggen. :*)
Je kan het ook omdraaien. Iemand is gewoon tevreden over Google en begrijpt dat een gratis(!) dienst na 10 jaar een keertje ophoud. De wereld veranderd.

Niet iedereen vind google het "evil mastermind" bedrijf. Sommige vinden het wel best.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Met Gmail versturen namens voornaam@achternaam.nl is geen probleem, mits je je DNS (SPF & DKIM) goed instelt. :)

Ik gebruik Soverin, het doorsturen van e-mails werkt goed (mijn verhaal staat ergens in dit topic).
Waarom? Het werkt goed en het is super lang gratis geweest (waarvan de laatste tien jaar als legacy product). Als je de domeinnaam houdt en niet met de gmail verstuurd zit je er nog niet aan vast.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Grvy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Je kan het ook omdraaien. Iemand is gewoon tevreden over Google en begrijpt dat een gratis(!) dienst na 10 jaar een keertje ophoud. De wereld veranderd.

Niet iedereen vind google het "evil mastermind" bedrijf. Sommige vinden het wel best.
Dat. Plus het feit dat ik voor vrijwel alles de webinterface voor mijn mail gebruik en weet ik hoeveel labels/filters/etc heb aangemaakt. Overstappen is in dat opzicht gewoon ruk en veel werk. Ik wil best een paar euro per maand gaan betalen voor het hosten van mijn mail, het nadeel is alleen dat ik er meerdere familieleden in heb zitten (want ook een @familienaam.nl domeinnaam). Daar moet ik dus nog iets op bedenken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:12
[...]

Ik zeg ook niet dat ik Google Domains ga gebruiken, ben gewoon alle mogelijkheden aan het inventariseren. Mijn gebruikers zijn gewoon erg gewend aan Google/Gmail en vinden dit erg fijn werken. Verder ben ik zelf erg tevreden over G Suite...heb er nooit problemen mee gehad. Maar in principe wil ik alle opties nog even open houden. We hebben tenslotte nog wel even de tijd.

Ik zal het topic even goed in de gaten houden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:05:

Maar goed: wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om het zelf op een VPS of zo te gaan hosten? Is er niet een handige docker die we gewoon kunnen deployen?
Tenzij je hier echt in wil gaan verdiepen gaat dit je geheid problemen opleveren. Technisch is het draaien van een mailserver geen probleem, ook toegang buiten huis is met een Port forward of VPS zo gepiept. Maar dan de reverse DNS, backup, spam filtering, reputatie van je Server/ip (om niet op de spam lijsten van andere te belanden), CardDav, CalDav… bijna geen doen meer om het zelf stabiel te regelen. Leuk als leer project maar zou even 2x nadenken voordat je er de e-mail van familie en vrienden op zet.

Wel jammer want dat gaat eigenlijk tegen het decentrale principe van e-mail in.
Pagina: 1 2 ... 25 Laatste