Gratis legacyversie G Suite

Pagina: 1 ... 3 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:11
Die zijn er genoeg, bijvoorbeeld Mailcow. Echter voor een dienst al email wil ik dat hij het altijd doet en dat ik niet hoef te troubleshooten

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55
Wat ik ook nog heb gevonden als alternatief van cloudflare MX record is:

ImproveMX

Gratis via regex een catch-all aanmaken (tot 25 aliassen, dus 24 users + 1 catchall), die al je mail dan vervolgens doorstuurt naar een andere mailbox (en dus evt splits in 25 verschillende mailboxen). Als je naar gmail laat sturen kan je evt ook weer via je eigen domain mails versturen vanaf daar. Misschien wel een goede WAF?

1 domain is gratis, en max 10 MB attachment limiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 21:31

FF

Ik lees in nieuwsberichten dat alle gebruikers van G Suite (Google for your Domain / Workspace) een mail zouden hebben gehad.
4 G Suite accounts (3 in mijn beheer) hebben i.i.g. geen bericht gehad. En ik ben duidelijk niet de enige.

Ik vind het trouwens allemaal maar erg ingewikkeld en waarschijnlijk ook duur worden.

Wat valt onder de G Suite?
Dat zou mail, agenda, drive zijn.
YouTube en Playstore zouden hier dan buiten vallen.
Maar YouTube en Playstore gebruiken wel een account dat ik ook voor G Suite gebruik.
Op diverse plekken lees ik dat je dus je aankopen in de Playstore kwijt bent, maar hoe kan dat dan als dat geen onderdeel van Workspace is?

Wij hebben hier 4 domeinen in gebruik.
3 domeinen hebben een eigen G Suite, 1 is ondergebracht bij een ander domein

Domein:
A heeft 4 accounts waar met een wachtwoord op ingelogd kan worden.
1@A gebruik mail, drive en agenda
2@A gebruikt mail, drive en agenda
3@A gebruikt mail (gedeeld account voor (web)winkels)
4@A gebruikt mail (apart account voor Playstore)

D valt als domein onder dit account.

B heeft 1 account en gebruikt mail, drive en agenda

C en D zijn beiden hetzelfde ingericht.
1 account voor mail
1 verzendlijst die naar A & B doorsturen

A en B gebruiken zowel de webversies als de Android-apps.

Als ik kijk wat er onder G Suite valt, dan zou dat mail, agenda en drive zijn.
Youtube en Play Store zouden hier dan niet onder vallen.
Maar is dat zo? Hoe kan ik deze dan benaderen als het geen Google-accounts meer zijn.
Dat vind ik nog wel erg verwarrend.

En hoeveel accounts zou ik nu moeten afnemen. 1 per domein of zijn het juist 1 per e-mailadres.
Zoveel vragen en zoveel gedoe :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:35
Is er een manier om Google massaal te benaderen met de request om het mogelijk te maken je user accounts te migreren naar standaard Gmail accounts? Ik zie voor me: koppel een Gmail account aan je users, druk op 'migrate user' en tadaa, alle mail, photo's, apps, history wordt overgezet naar zo'n account. Email forwarding vanuit je domein kun je dan achteraf zelf regelen... ik heb dit via Twitter, vanuit management console en op google ontwikkeling support gevraagd, maar op Twitter wordt niet gereageerd, bij support zeggen ze dat ik een request moet aanmaken vanuit gsuite, en op die laatste komt ook geen enkele respons. Is er ergens online iets dat je dit soort requests kan ondersteunen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 11:03
Ik heb Soverin toegevoegd aan mijn vergelijkingslijstje: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70310390

Bedankt, @Mawlana, dat je me daarop attendeerde. Weet jij toevallig ook of ze mailgroepen en gedeelde agenda's ondersteunen? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF

FF

jurjen_g schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:
Is er een manier om Google massaal te benaderen met de request om het mogelijk te maken je user accounts te migreren naar standaard Gmail accounts? Ik zie voor me: koppel een Gmail account aan je users, druk op 'migrate user' en tadaa, alle mail, photo's, apps, history wordt overgezet naar zo'n account. Email forwarding vanuit je domein kun je dan achteraf zelf regelen... ik heb dit via Twitter, vanuit management console en op google ontwikkeling support gevraagd, maar op Twitter wordt niet gereageerd, bij support zeggen ze dat ik een request moet aanmaken vanuit gsuite, en op die laatste komt ook geen enkele respons. Is er ergens online iets dat je dit soort requests kan ondersteunen?
Je zit dan nog wel met het mailen vanaf je eigen domein. Dat wordt niet ondersteund vanuit de normale versies.

En waar heb je support kunnen aanvragen/indienen dan? Ik zie alleen maar staan dat ik met mijn domein geen support mag aanvragen en dat ik eerst moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01
FF schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:55:
Ik lees in nieuwsberichten dat alle gebruikers van G Suite (Google for your Domain / Workspace) een mail zouden hebben gehad.
4 G Suite accounts (3 in mijn beheer) hebben i.i.g. geen bericht gehad. En ik ben duidelijk niet de enige.

Ik vind het trouwens allemaal maar erg ingewikkeld en waarschijnlijk ook duur worden.

Wat valt onder de G Suite?
Dat zou mail, agenda, drive zijn.
YouTube en Playstore zouden hier dan buiten vallen.
Maar YouTube en Playstore gebruiken wel een account dat ik ook voor G Suite gebruik.
Op diverse plekken lees ik dat je dus je aankopen in de Playstore kwijt bent, maar hoe kan dat dan als dat geen onderdeel van Workspace is?

Wij hebben hier 4 domeinen in gebruik.
3 domeinen hebben een eigen G Suite, 1 is ondergebracht bij een ander domein

Domein:
A heeft 4 accounts waar met een wachtwoord op ingelogd kan worden.
1@A gebruik mail, drive en agenda
2@A gebruikt mail, drive en agenda
3@A gebruikt mail (gedeeld account voor (web)winkels)
4@A gebruikt mail (apart account voor Playstore)

D valt als domein onder dit account.

B heeft 1 account en gebruikt mail, drive en agenda

C en D zijn beiden hetzelfde ingericht.
1 account voor mail
1 verzendlijst die naar A & B doorsturen

A en B gebruiken zowel de webversies als de Android-apps.

Als ik kijk wat er onder G Suite valt, dan zou dat mail, agenda en drive zijn.
Youtube en Play Store zouden hier dan niet onder vallen.
Maar is dat zo? Hoe kan ik deze dan benaderen als het geen Google-accounts meer zijn.
Dat vind ik nog wel erg verwarrend.

En hoeveel accounts zou ik nu moeten afnemen. 1 per domein of zijn het juist 1 per e-mailadres.
Zoveel vragen en zoveel gedoe :/
Voor de play store en youtube zou dan cloud indentity free gebruikt kunnen worden.
Als ik hier op google lees ik dat gebruikers dan niet op youtube in kunnen loggen, iemand een idee of je met de cloud indentity free dan ook alles kan blijven gebruiken op mail agenda en drive na aangezien ik tegenstrijdige berichten lees?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:16
jurjen_g schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:
... bij support zeggen ze dat ik een request moet aanmaken vanuit gsuite, en op die laatste komt ook geen enkele respons. Is er ergens online iets dat je dit soort requests kan ondersteunen?
Het support proces via de GSuite admin ben ik aan het doorlopen maar daar lijkt ook niet heel veel uit te komen. Heb met iemand gechat en gebeld en die gaf aan dat data te exporteren was via takeout.google.com maar dat voor de Play aankopen een actieve subscription nodig was en dat dat niet over te zetten was.

Ze hebben me doorverwezen naar sales en als die er niet uit komen dan moest ik weer contact opnemen met support.

Ik heb zelf een beetje de hoop dat sales een korting aan gaat bieden en dat als ik daar niet mee akkoord ga dat er alsnog een migratie mogelijkheid gaat komen maar ben er bang voor dat als ik terug ga naar support dat ze alsnog aan gaan geven dat de Play aankopen niet te migreren zijn.
FF schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:15:
[...]
En waar heb je support kunnen aanvragen/indienen dan? Ik zie alleen maar staan dat ik met mijn domein geen support mag aanvragen en dat ik eerst moet upgraden.
Volgens mij worden de legacy accounts per direct overgezet naar de workspace. Volgens mij heb ik ergens voorbij zien komen dat het een paar dagen kan duren voordat je ook echt de support optie krijgt. Blijkbaar heb ik hem dus al wel (dmv het vraagtekentje naast mijn profielfoto in admin.google.com).

(?) => "Upgraden vanuit de oude gratis versie van G Suite" =>
Support availability is rolling out to our G Suite legacy free edition customers over the coming days. If you do not currently have access to Support, please check back in a few days. We apologize for any inconvenience, but look forward to connecting with you shortly.

[ Voor 31% gewijzigd door SavageNL op 22-01-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 15:42
Beetje vaag als je niet gaat betalen waar je dan nog wel en niet toegang tot hebt en of je cloud identity dan nodig hebt of niet.

Op de officiele site staat alleen dit: https://support.google.co...orkspace-premium-features
What happens to my additional Google services and paid content if I don’t want to pay for Google Workspace premium features?
If you don’t upgrade to a Google Workspace subscription, you will not lose access to other Google Services, including YouTube, Google Photos, and Google Play, nor paid content, including YouTube and Play Store purchases.
Bovenaan die page staat ook dit stukje dat je dus nog wel beperkt toegang blijft houden maar niet tot mail, calendar en meet.
To complete the upgrade, set up Google Workspace billing before July 1, 2022. If you don't provide your payment information, your Google Workspace subscription will be suspended until you set up billing.

After 60 days in suspension, you will no longer have access to Google Workspace core services, such as Gmail, Calendar, and Meet. You may still retain access to additional Google services, such as YouTube and Google Photos. Enter a valid form of payment to restore your suspended account.
You may still retain access, geeft ook niet veel hoop.

[ Voor 28% gewijzigd door Skidmarks op 22-01-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Plompie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Tenzij je hier echt in wil gaan verdiepen gaat dit je geheid problemen opleveren. Technisch is het draaien van een mailserver geen probleem, ook toegang buiten huis is met een Port forward of VPS zo gepiept. Maar dan de reverse DNS, backup, spam filtering, reputatie van je Server/ip (om niet op de spam lijsten van andere te belanden), CardDav, CalDav… bijna geen doen meer om het zelf stabiel te regelen. Leuk als leer project maar zou even 2x nadenken voordat je er de e-mail van familie en vrienden op zet.

Wel jammer want dat gaat eigenlijk tegen het decentrale principe van e-mail in.
Ik heb het vroeger wel zelf gedaan, maar zou er nu ook niet meer aan beginnen. Ik heb er geen zin meer in om problemen op te moeten lossen (kan hardware en software zijn) op momenten dat het superslecht uit komt. Het is ook niet meer nodig, vroeger kreeg je hooguit 25 MB (voor Gmail).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
FF schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Je zit dan nog wel met het mailen vanaf je eigen domein. Dat wordt niet ondersteund vanuit de normale versies.

Ik heb ook nog een normaal Gmail account met Google One, daarop kan ik support benaderen...
Via de link die ik eerder stuurde zou het wel mogelijk moeten zijn om mail forward via normale Gmail mogelijk te maken. Ik denk ook dat dat wel werkt, desnoods via een mailprovider met pop (mijn hotmail stuur ik ook vanuit mijn Gmail)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 15:42
Dit persbericht van Google uit 2006 is ook wel interessant vooral het eerste bullet point: http://googlepress.blogsp...ed-communications_28.html
A standard edition of Google Apps for Your Domain is available today as a beta product without cost to domain administrators or end users. Key features include 2 gigabytes of email storage for each user, easy to use customization tools, and help for administrators via email or an online help center. Furthermore, organizations that sign up during the beta period will not ever have to pay for users accepted during that period (provided Google continues to offer the service).
Er is blijkbaar ook een officiële export tool waarmee je in een keer vrijwel alles van al je users kan exporteren: https://support.google.com/a/answer/100458

[ Voor 12% gewijzigd door Skidmarks op 22-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skidmarks schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:46:
Dit persbericht van Google uit 2006 is ook wel interessant vooral het eerste bullet point: http://googlepress.blogsp...ed-communications_28.html

[...]

Er is blijkbaar ook een officiële export tool waarmee je in een keer vrijwel alles van al je users kan exporteren: https://support.google.com/a/answer/100458
Dat is dus nu, dat google stopped met providing. Het heet ook 'oud product' of iets in het dashboard.

Die tool is wel handig :)

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 16:13 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Grvy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Je kan het ook omdraaien. Iemand is gewoon tevreden over Google en begrijpt dat een gratis(!) dienst na 10 jaar een keertje ophoud. De wereld veranderd.

Niet iedereen vind google het "evil mastermind" bedrijf. Sommige vinden het wel best.
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:56:
[...]
Waarom? Het werkt goed en het is super lang gratis geweest (waarvan de laatste tien jaar als legacy product). Als je de domeinnaam houdt en niet met de gmail verstuurd zit je er nog niet aan vast.
posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Dat. Plus het feit dat ik voor vrijwel alles de webinterface voor mijn mail gebruik en weet ik hoeveel labels/filters/etc heb aangemaakt. Overstappen is in dat opzicht gewoon ruk en veel werk. Ik wil best een paar euro per maand gaan betalen voor het hosten van mijn mail, het nadeel is alleen dat ik er meerdere familieleden in heb zitten (want ook een @familienaam.nl domeinnaam). Daar moet ik dus nog iets op bedenken.
silvanverschuur schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik Google Domains ga gebruiken, ben gewoon alle mogelijkheden aan het inventariseren. Mijn gebruikers zijn gewoon erg gewend aan Google/Gmail en vinden dit erg fijn werken. Verder ben ik zelf erg tevreden over G Suite...heb er nooit problemen mee gehad. Maar in principe wil ik alle opties nog even open houden. We hebben tenslotte nog wel even de tijd.

Ik zal het topic even goed in de gaten houden :)
Ik realiseer me dat ik me ietwat ongelukkig en anti-Google heb verwoord. Dat was niet mijn intentie.

Mijn gebruikers zijn ook gewend aan Gmail, dus vandaar dat zij erop mogen blijven. Ze mogen ervoor betalen als ze Workspace willen, of ze kunnen een individueel account aanmaken mét hun huidig e-mailadres (waarbij ze de data zelf moeten migreren).

Ik heb mijn mail, foto's en bestanden wel elders ondergebracht, vanwege het privacy aspect en doordat ik ben overgestapt op een iPhone & iPad. Binnen het Apple ecosysteem werkt iCloud toch nét iets beter dan Google Photos. Dat ik met een individueel account ook gebruik kan maken van Family Link is mooi meegenomen. ;)

Het ging mij erom dat ik weiger om voor twee services (Domains en Workspace) te betalen omdat ze een gratis dienst willen uitfaseren. Maar goed, makkelijk praten voor mij aangezien ik mijn eigen mailbox bij Google allang heb weggehaald. :P
trab_78 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:12:
Ik heb Soverin toegevoegd aan mijn vergelijkingslijstje: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70310390

Bedankt, @Mawlana, dat je me daarop attendeerde. Weet jij toevallig ook of ze mailgroepen en gedeelde agenda's ondersteunen? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.
Mailgroepen worden ondersteund (max. 25 adressen). Gedeelde agenda's weet ik niet; ik heb eind 2020 mijn agenda en adresboek weggehaald bij Soverin en ondergebracht bij iCloud. De CalDAV en CardDAV services waren destijds een ondergeschoven kindje daar en erg instabiel. Ze hebben dat begin 2021 vernieuwd, dat werkte wel goed.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:05:
Even heel wat anders.
Iemand al gekeken naar zelf hosten? Ik bedacht me net dat voordat we allemaal met mobieltjes rondliepen ik gewoon mijn eigen mailserver in de meterkast had staan. Dat was prima want ik hoefde er alleen maar vanuit huis bij. Buiten hadden we toch geen Internet. Maar toen kwamen er smartphones en wilde we email in de cloud zodat we er overal bij kunnen en ook dezelfde status vd mail zagen. Super handig natuurlijk. Maar zelf hosten in de meterkast was voorbij. Ik denk dat ik toen naar GMail met eigen domeinnaam ben geswitch (het tegenwoordige Google Suite).

Maar goed: wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om het zelf op een VPS of zo te gaan hosten? Is er niet een handige docker die we gewoon kunnen deployen?
Ik heb het overwogen. De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen. Er komt wel iets meer bij kijken dan een docker container starten.

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 22-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Mawlana schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:17:

Ik heb mijn mail, foto's en bestanden wel elders ondergebracht, vanwege het privacy aspect en doordat ik ben overgestapt op een iPhone & iPad. Binnen het Apple ecosysteem werkt iCloud toch nét iets beter dan Google Photos. Dat ik met een individueel account ook gebruik kan maken van Family Link is mooi meegenomen. ;)
Bij mij is het ook puur en alleen mail. Al het andere (foto's, agenda, contacten) zit in iCloud. Maar die mail is wel heul veel; 35GB momenteel, al mijn privémail sinds 2002 zit erin. Dus dat is ook wel een drempel qua "even verhuizen".

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Bij mij is het ook puur en alleen mail. Al het andere (foto's, agenda, contacten) zit in iCloud. Maar die mail is wel heul veel; 35GB momenteel, al mijn privémail sinds 2002 zit erin. Dus dat is ook wel een drempel qua "even verhuizen".
35GB? Dat is niks.

Veel mailproviders hebben gewoon een import tool, dan moet je tijdelijk IMAP even inschakelen binnen Gmail. Als je de import tool niet vertrouwt, dan kan je dat ook zelf doen met imapsync (docker image); flinke uploadsnelheid is wel aanbevolen. :P

---
Als je naar de prijzen van Soverin.net kijkt, dan vallen de prijzen wel mee.
Je betaalt € 23 per jaar voor 25GB opslag (minimale afname: 25GB)
Je betaalt € 6 per jaar voor een mailbox (minimale afname: 1)

Voor € 52 per jaar heb je dus 1 mailbox plus 50GB opslag - een extra mailbox kost € 6 per jaar.

Als je maar 1 mailbox en geen andere gebruikers hebt, dan kan je inderdaad net zo goed bij Google blijven. Heb je net als ik meerdere mailboxen (mijn vrouw en ik), plus nog enkele familieleden die hun mail elders hebben ondergebracht (vooralsnog G Suite), dan is Soverin.net wel ideaal.

[ Voor 29% gewijzigd door Mawlana op 22-01-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:23:
[...]

2002 tm 2012 offline bewaren misschien? Alle commerciële emails en nieuwsbrieven er uit filteren en verwijderen? Overzichtje maken met de top 100 grootste emails en de attachments lokaal opslaan? 35GB kan best terug naar 5.
Tuurlijk, dat kan prima. Maar even heel simpel gezegd: waarom zou ik? Opslag wordt alleen maar goedkoper en ik heb nu een archief waarin ik (zeker met de zoekfunctie van Gmail) alles kan terugvinden.

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ga gewoon betalen, heb lang genoeg van een gratis dienst gebruik gemaakt.

Eerst wel even wat accounts opruimen, want als het gratis is, dan maak je voor elke scheet een account aan.

Het zou Google wel sieren als ze met een Family dienst komen, waarbij je voor een scherpe prijs je eigen familie domein mag gebruiken. Zeg €1,50 per maand voor een account met dezelfde mogelijkheden als de huidige gratis dienst.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Tuurlijk, dat kan prima. Maar even heel simpel gezegd: waarom zou ik? Opslag wordt alleen maar goedkoper en ik heb nu een archief waarin ik (zeker met de zoekfunctie van Gmail) alles kan terugvinden.
Toegegeven, die zoekfunctie van Gmail mis ik wel erg. In Gmail kon ik mijn mails razendsnel vinden. IMAP vind ik minder fijn werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Mawlana schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Toegegeven, die zoekfunctie van Gmail mis ik wel erg. In Gmail kon ik mijn mails razendsnel vinden. IMAP vind ik minder fijn werken. ;)
Precies dat. Ik lees heel veel mail op mijn telefoon, maar als ik even een oude mail nodig heb dan ga ik toch echt achter mijn laptop zitten om in de webinterface te kijken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:20:
[...]

BIj mij ook, maar is dat nodig? Hoe vaak kijk je nog in die oude mail? Het zit er puur nog in omdat Google daar in de begintijd reclame voor maakte, dat je nooit meer mails hoefde te deleten.

Ik heb wel pas een hoop oude mail opgeruimd, het is nu nog maar 10 GB (met zoeken op grote mails en dan onbelangrijke verwijderen want het is superveel werk en niet te doen voor alle mail)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 16:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Tja, dat weet je natuurlijk nooit of het "nodig" is, daar kom je pas achter als het te laat is ;) Ik ben in het echte leven behoorlijk van het weggooien, maar met mails zie ik er het nut niet zo van in.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zojuist een Zoho account aangemaakt.
Binnen dit account heb ik 2 mailboxen aangemaakt; voornaamgumball@naam.net en voornaammevrouwgumball@naam.net.
Er is een superduidelijk schema waarmee je je externe domein vrij eenvoudig kan koppelen aan je accounts.
Morgen ga ik de MX records aanpassen en dan maar hopen dat 't goedkomt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik had alleen nog mail bij Google staan. Toevallig een half jaartje geleden nog overwogen om die ook naar iCloud+ over te gooien, toen uiteindelijk niet gedaan.

Nu dan maar; MX-records omgegooid, even de mail overhevelen en over een paar dagen G-Suite subscription beëindigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 11:34
Ik heb gisteren en vandaag een POCje gedaan met Microsoft Office 365 Family met custom domain en dat deel werkte eigenlijk prima. Dus dat lijkt voor ons (6 users) een prima alternatief als ik accepteer dat er wat zaken afvallen (aankopen op Gsuite accounts, handmatige migratiestappen mbt Drive/Bookmarks/Photos/Locations). Ik had voor iedereen al een extra Gmail account in gebruik omdat Youtube Premium Family niet werkt met Gsuite accounts. Dat en de 1TB OneDrive die je bij O365 krijgt vs. de magere 30GB bij betaalde Workspace Starter zijn voor mij argumenten om serieus te overwegen om over te stappen.

- Gmail persoonlijke accounts gemaakt voor iedereen (i.v.m. Android devices)
- O365 Family trial voor 1 maand
- Voor de Gmail accounts een Microsoft account aangemaakt
- DNS voor custom mail domain geregeld (zonder GoDaddy via: https://www.reddit.com/r/..._with_outlook_and_office/)
- Getest met agenda export/import vanuit Google: OK
- Contacts export + Import: Ongeveer OK
- resteert vragen over hoe bookmark sync/pass sync/contact sync in Phone etc. gaat werken met een extra Microsoft account.

Laatste grote punt: een handige manier om ca. 10 jaar email (4-5GB) uit Gmail in O365 te krijgen.
Heeft iemand hier import tips die goed werken met O365 Family/Outlook?

Alternatief is losse persoonlijke Gmail accounts met "Send email as" via de Google SMTP server aan het custom domain te koppelen (https://www.39digits.com/...onal-google-account#gmail). Lijkt niet zomaar te werken als je geen gebruik maakt van Google Domains (bij joker.com kan ik prima mail forwarden, maar dan worden MX records vervangen).

Beide opties helaas een hoop handmatig gedoe, extra accounts/logins en verlies van een heleboel kleinere Google handigheden/integraties. Als het alleen voor mezelf was nog tot daar aan toe om eenmalig de pijn te pakken en het netjes te doen, maar ik ik vrees problemen bij de hele familie. Als ik het totaalbedrag bekijk van €200-€300 per jaar valt het me vies tegen dat Google er niet op zijn minst 200GB GDrive bij doet, dat zou de pijn een beetje verzachten.Of gewoon een Gmail family variant met custom domain support voor een €60/jaar voor 6 accounts oid.

[ Voor 18% gewijzigd door iisworks op 22-01-2022 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:14
Ik heb ook zo'n GSuite account. Email en calender vind ik nog het minst belangrijk, maar dat account zit ook op je telefoon als google account met alles wat erachter zit inclusief google maps history (wat voor mij als fotograaf erg handig is), accounts op allerlei online diensten, dus even omzetten zal het niet worden en dus zit er weinig anders op dan te betalen, hoe vervelend ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
iisworks schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:28:
Ik heb gisteren en vandaag een POCje gedaan met Microsoft Office 365 Family met custom domain en dat deel werkte eigenlijk prima. Dus dat lijkt voor ons (6 users) een prima alternatief als ik accepteer dat er wat zaken afvallen (aankopen op Gsuite accounts, handmatige migratiestappen mbt Drive/Bookmarks/Photos/Locations). Ik had voor iedereen al een extra Gmail account in gebruik omdat Youtube Premium Family niet werkt met Gsuite accounts. Dat en de 1TB OneDrive die je bij O365 krijgt vs. de magere 30GB bij betaalde Workspace Starter zijn voor mij argumenten om serieus te overwegen om over te stappen.

- Gmail persoonlijke accounts gemaakt voor iedereen (i.v.m. Android devices)
- O365 Family trial voor 1 maand
- Voor de Gmail accounts een Microsoft account aangemaakt
- DNS voor custom mail domain geregeld (zonder GoDaddy via: https://www.reddit.com/r/..._with_outlook_and_office/)
- Getest met agenda export/import vanuit Google: OK
- Contacts export + Import: Ongeveer OK
- resteert vragen over hoe bookmark sync/pass sync/contact sync in Phone etc. gaat werken met een extra Microsoft account.

Laatste grote punt: een handige manier om ca. 10 jaar email (4-5GB) uit Gmail in O365 te krijgen.
Heeft iemand hier import tips die goed werken met O365 Family/Outlook?

Alternatief is losse persoonlijke Gmail accounts met "Send email as" via de Google SMTP server aan het custom domain te koppelen (https://www.39digits.com/...onal-google-account#gmail). Beide opties helaas een hoop handmatig gedoe.
Ik overweeg ook Office365 family. Wat me tegenhoudt is twijfel of alle email en kalender data wel goed overgezet worden. En of na de migratie de zoekfunctie wel net zo goed werkt. Ik heb geen bijzonder goede ervaringen met hotmail en email terugvinden.

Dus ik hoor graag je ervaringen :) Als het goed werkt, kies ik ook voor O365.

Voor mijn hoofd email account wil ik niets gratis meer, en zeker iets waarbij de beveiliging gewaarborgd is. Microsoft neemt security serieus (moeten ze ook wel met al die vulnerabilities :9). En door die office licenties is het eigenlijk heel goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:58:
Tja, dat weet je natuurlijk nooit of het "nodig" is, daar kom je pas achter als het te laat is ;) Ik ben in het echte leven behoorlijk van het weggooien, maar met mails zie ik er het nut niet zo van in.
Je kan het ook downloaden en in een la leggen ;)

Ik moet toegeven dat ik het een keer nodig heb gehad voor een rechtszaak (dat ging om mails van 3 jaar, maar ik heb ook mails van 20 jaar terug nog).

Mijn vrouw riep trouwens meteen dat ze ging betalen toen ik haar vertelde dat het stopte als gratis product. Ik zei nog 'Er is ook gratis gmail'. 'Nee dat is niks, dan maak ik wel geld naar jou over' Niks is gratis en gratis is niks. Tja, ik had er niet veel tegen in te brengen, dus wij gaan betalen :p Het eerste jaar is het ook niet zo duur en dan zitten we al weer in juli 2023.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Je kan het ook downloaden en in een la leggen ;)

Ik moet toegeven dat ik het een keer nodig heb gehad voor een rechtszaak (dat ging om mails van 3 jaar, maar ik heb ook mails van 20 jaar terug nog).

Mijn vrouw riep trouwens meteen dat ze ging betalen toen ik haar vertelde dat het stopte als gratis product. Ik zei nog 'Er is ook gratis gmail'. 'Nee dat is niks, dan maak ik wel geld naar jou over' Niks is gratis en gratis is niks. Tja, ik had er niet veel tegen in te brengen, dus wij gaan betalen :p Het eerste jaar is het ook niet zo duur en dan zitten we al weer in juli 2023.
Ja precies dat, hier wordt het ook betalen. Het enige is dat niet iedereen die binnen mijn domein een email-adres heeft dat wil, dus ik moet kijken wat ik met "de rest" doe.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
jurjen_g schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:20:
Dit stappenplan ziet er wel veelbelovend uit, geen mailserver / host nodig, enkel domein host. Ik ga dit denk ik uitproberen. Voor de zekerheid mijn domein alvast verhuisd van VDX naar Google Domains, dat ging al soepel met automatisch MX records aanmaken door Google:

https://www.39digits.com/...a-personal-google-account

Noot: dit is een plan waarbij dus wel je Play store aankopen en wellicht opgeslagen app voortgang verdwijnt. Maar ik zie behalve de Cloud Idenity oplossing geen manier om dat te behouden. En ik wil juist de voordelen van normale google accounts (Family link etc, eventueel Google One)
Is dit je nog gelukt? Ik heb het nu zoals iedereen hier in G Suite (POP aangezet uiteraard) en een nieuw normaal gmail account aangemaakt. Maar wat ik ook probeer ik blijf een authentication error krijgen bij het instellen van het mailaccount om de mail op te halen. Server goed, SSL goed, port goed, u/p goed (ook met domein erbij geprobeerd).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55
Ook hier al ruim 15 jaar zeer tevreden gebruiker van Gsuite (en voorlopers) voor familie, met meerdere domeinnamen, catch-all en forwards. Hierbij mijn bevindingen tot nu toe

Huidige situatie

• 4 actieve gebruikers: papa@familie.com, mama@familie.com, kind1@familie.com, kind2@familie.com.
  • Alle accounts beveiligd met 2FA
  • 3 domein aliassen: familie.nl, abcd.com, papa.me
    Dus email voor papa@papa.me komt automatisch bij papa@familie.com
  • catch-all: alle email niet geadresseerd aan een gebruiker komt automatisch in catchall@familie.com. Dit werkt ook met alle domein alliassen.
  • catch-all forward rules: ik heb een aantal rules ingesteld in catchall om mails door te sturen aan de andere users. Bijvoorbeeld: alle email met .ouders in de to: wordt geforward naar papa@familie.com en mama@familie.com. En alles met .papa in de to: wordt geforward naar papa@familie.com
  • Papa gebruikt actief Agenda en Contacten. Papa en mama gebruiken ook Google Photos. Google Drive, Docs, Sheets etc. worden eigenlijk niet gebruikt.
Resultaat: een zeer flexibel systeem waarbij ik makkelijke willekeurige en (bijna) anonieme emailadressen kan gebruiken voor verschillende doeleinde.
  • Google's uitstekende spam filters
  • Bekenden gebruiken de 'standaard' emailadressen papa@familie.com etc.
  • Voor elke service/app/winkel een eigen email. Bijvoorbeeld: Voor bol.com bol.papa@familie.com, voor een of andere shady onlinedienst shady.papa@abcd.com
  • Als ik opeens spam ontvang op shady.papa@abcd.com, dan weet ik dat die dienst zijn klantgegevens verkoopt of gehackt is. En dan gaat alle mail op dat adres linea recta de prullenbak in :w

Alternatieven

• Switch naar betaalde Google Workspace Business Starter - kosten (na eerste jaar): 5 x €6 x 12 = €360 per jaar :X
  • Selfhosted op VPS: €6 x 12 = €96 per jaar. Voordeel: goedkoop; alles in eigen hand; met een beetje klooien is het vast mogelijk om mijn GSuites systeem te repliceren. Nadeel: zelf verantwoordelijk voor alles (vind ik te veel risico); risico dat IP op spamlijsten terecht komt.
  • Zoho e.d. Nadeel: maar 1 domein; onmogelijk om flexibiliteit van huidige systeem te repliceren
  • Microsoft 365 Family: €99 per jaar. Voordeel: 1TB cloudopslag; Office apps; betrouwbaar Nadeel: slechts 1 domein (officieel alleen bij Godaddy, maar daar is een oplossing voor); geen catchall met forward rules
  • Microsoft 365 Business Basic : €61-€305 per jaar. Voordeel: mogelijk om Google systeem te repliceren; 1 TB cloudopslag; betrouwbaar. Nadeel: alleen online Office apps; duur (5 keer €5.10/user/maand) tenzij gebruik van 'shared mailbox' truuk

Tussenstand

Ik ben nu aan het experimenteren met de 1 maand gratis proefversie van Microsoft 365 Business Basic met:Ik vind het best spannend om van oude vertrouwde GSuite af te stappen (moet ook nog kijken hoe ik oude mail zou moeten migreren), maar Microsoft 365 Business Basic lijkt tot nu toe aan mijn wensen te voldoen. Nog 30 dagen om het gratis uit te proberen... wie volgt?

Trust me - I'm a lawyer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 19:05
iisworks schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:28:
Ik heb gisteren en vandaag een POCje gedaan met Microsoft Office 365 Family met custom domain en dat deel werkte eigenlijk prima.
Weet je zo of je aliassen aan kunt maken per mailbox en zo ja hoeveel?
En werkt plusaddressing? aap@domain.com en aap+noot@domain.com zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
hv08 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Is dit je nog gelukt? Ik heb het nu zoals iedereen hier in G Suite (POP aangezet uiteraard) en een nieuw normaal gmail account aangemaakt. Maar wat ik ook probeer ik blijf een authentication error krijgen bij het instellen van het mailaccount om de mail op te halen. Server goed, SSL goed, port goed, u/p goed (ook met domein erbij geprobeerd).
Moet die optie “onveilige apps” daarvoor niet aan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 11:34
Plompie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Inderdaad, daar kun je een authenticatie key maken voor gmail en dan werkt het na activeren van de "Send mail as" verificatie mail.

Maar het lijkt erop dat het alleen lekker werkt als je Google Domains gebruikt omdat je bij andere dns providers (in mijn geval joker.com) je MX record door de provider gemanaged wordt voor het forwarden van mail naar het gmail account, waardoor deze dus niet naar Google wijst voor het verzenden vanuit gmail (geen SMTP user/pass bij joker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Wat is jullie methode om de mailbox inhoud te migreren? Eventueel van meerdere gebruikers tegelijkertijd?

Heel lang geleden deed ik het zo:
1) account 1 en 2: IMAP activeren
2) account 1 en 2: toevoegen aan Thunderbird
3) alle mails lokaal laten downloaden door Thunderbird
4) draft-and-drop alle e-mails (inclusief folder structuur) van account 1 naar 2

Ik vermoed dat er vele betere manieren bestaan - iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
hv08 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Ik ben nog niet verder gegaan, heb wel dus domein gemigreerd naar Google Domains, maar het leek me verstandig enkele dagen te wachten met de volgende stap, om DNS routes etc de tijd te geven. Ik heb wel al voor elke user Gmail accounts aangemaakt, en 1 test account waar ik dan volgende week die stappen voor wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GigaPixels schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:32:
Wat is jullie methode om de mailbox inhoud te migreren? Eventueel van meerdere gebruikers tegelijkertijd?

4) draft-and-drop alle e-mails (inclusief folder structuur) van account 1 naar 2

Het is te veel denk ik hiervoor (en je gaat mails dubbel hebben hierna omdat google geen folders maar labels heeft). Er was ooit een scriptje hiervoor, dat zal nog steeds wel bestaan?

Als mappen en labels niet uitmaken (je kan toch vrij goed zoeken) kun je het ook als popaccount toevoegen in je andere account dan trekt die het leeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 19:37 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 12:20
Ook ik ben er denk ik wel uit wat ik ga doen:
- MS 365 Familie voor de onze eigen gezinnetje.
- 365 Tenant, met een 1 exchange online adres. Hier stel ik de diverse forwarders, catchall etc in
Vraag als ik de MX loskoppel bij Google, kan ik nog steeds met t account inloggen toch?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Heb de mail zelf niet gehad maar zit in mijn account even de informatie te lezen en de stappen door te nemen. Hierbij valt mij het volgende op:
  • Ik heb een oudere versie van G Buiten (vanaf 2013)
  • Bovenaan de pagina staat een melding "U gebruikt de kosteloze versie van Oude versie van G Suite. We raden u aan te upgraden naar Google Workspace Business Starter."
  • Als ik die melding uitklap krijg ik de melding "U wordt meteen overgezet naar een betaald Google Workspace-abonnement.U kunt het nieuwe abonnement tot ten minste 1 juli 2022 kosteloos gebruiken."
  • Kies ik daar voor "upgraden" en ik kies Google Workspace Business Starter dan krijg ik op eens een melding "U wordt onmiddellijk overgezet op een betaald Google Workspace Business Starter-abonnement. Accounts met de oude gratis versie van G Suite krijgen geen kosteloze proefperiode." Wat? Niet gratis tot 1 juli??
  • En de flexible plan met in het eerste jaar 50% korting heb ik nog nergens kunnen vinden
Maar het meest irritante vind ik nog die melding mbt geen kosteloze proefperiode.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sterke-Jerke schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:06:
Vraag als ik de MX loskoppel bij Google, kan ik nog steeds met t account inloggen toch?
Lijkt me wel, op mail.google.com

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ma9ma schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:08:
Heb de mail zelf niet gehad maar zit in mijn account even de informatie te lezen en de stappen door te nemen. Hierbij valt mij het volgende op:
  • Ik heb een oudere versie van G Buiten (vanaf 2013)
  • Bovenaan de pagina staat een melding "U gebruikt de kosteloze versie van Oude versie van G Suite. We raden u aan te upgraden naar Google Workspace Business Starter."
  • Als ik die melding uitklap krijg ik de melding "U wordt meteen overgezet naar een betaald Google Workspace-abonnement.U kunt het nieuwe abonnement tot ten minste 1 juli 2022 kosteloos gebruiken."
  • Kies ik daar voor "upgraden" en ik kies Google Workspace Business Starter dan krijg ik op eens een melding "U wordt onmiddellijk overgezet op een betaald Google Workspace Business Starter-abonnement. Accounts met de oude gratis versie van G Suite krijgen geen kosteloze proefperiode." Wat? Niet gratis tot 1 juli??
  • En de flexible plan met in het eerste jaar 50% korting heb ik nog nergens kunnen vinden
Maar het meest irritante vind ik nog die melding mbt geen kosteloze proefperiode.
Dan zou ik nog even niks doen. Ik heb de mail ook nog niet gehad. Sowieso heb je nog genoeg tijd, veranderen is een paar klikken, creditcard koppelen waarschijnlijk en klaar. Als we voor mei iets moeten beslissen neem ik aan dat Google een mail stuurt of een medling geeft in de webmail of beiden.

Ik heb ook eigenlijk Google Apps For Your Domain. Misschien is het niet voor alle oude versies hetzelfde of hetzelfde moment?

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 22-01-2022 20:17 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostje
  • Laatst online: 20-08 09:51
Ik heb inmiddels ook een 365 business basic aangevraagd. 1 licentie en een paar shared mailboxen. Morgen de mx records om en de mail importeren. Zit gewoon een import tool voor in 365 voor.

In principe hebben we hier thuis allemaal ios, maar m'n ouders zitten nog wel met de gsuite aan hun telefoon. Ik dacht, ik wissel even op mijn werk telefoon (android, met mijn gsuite eraan) de google account. Het omwisselen was zo gedaan, echter ziet de play store dan niet de apps die je geinstalleerd hebt :( hopelijk niet alles opnieuw installeren want dat is ook nogal een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:13

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Dan zou ik nog even niks doen. Ik heb de mail ook nog niet gehad. Sowieso heb je nog genoeg tijd, veranderen is een paar klikken, creditcard koppelen waarschijnlijk en klaar.

Ik heb ook eigenlijk Google Apps For Your Domain. Misschien is het niet voor alle oude versies hetzelfde?
Ik heb toch nog even doorgeklikt tot de betaalopties en daar krijg ik dan wel de melding dat het gratis tot 1 juli en het jaar daarna 50% korting heb. Maar je hebt gelijk, ik heb nog tijd :-)

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

Ik heb in het verleden trouwens veel gedoe gehad met duplicates na overzetten van Gmail naar Outlook. Alles met meerdere labels plaatste Outlook in meerdere mappen. Erg vervelend om daarna nog mail terug te kunnen vinden. Inmiddels opgelost met duplicates removal tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
Plompie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Ook geprobeerd, maar helaas.
iisworks schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Inderdaad, daar kun je een authenticatie key maken voor gmail en dan werkt het na activeren van de "Send mail as" verificatie mail.

Maar het lijkt erop dat het alleen lekker werkt als je Google Domains gebruikt omdat je bij andere dns providers (in mijn geval joker.com) je MX record door de provider gemanaged wordt voor het forwarden van mail naar het gmail account, waardoor deze dus niet naar Google wijst voor het verzenden vanuit gmail (geen SMTP user/pass bij joker).
Hmm ik heb het domein elders staan, natuurlijk wel met MX naar google. Maar daar ook weinig succes tot nu toe. Nog maar even verder puzzelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Vraagje: hoe doen jullie dat met de Cloud Identity free? Als ik in het admin console van workspace kijk onder extra services en dan cloud identity dan is het rechts leeg. Als ik een nieuwe grebruiker aanmaak dan is er geen cloud identity optie. Als ik het domein wil aanmelden voor cloud identity free dan komt er een foutmelding dat het domein al in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pendragon1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:13:
Vraagje: hoe doen jullie dat met de Cloud Identity free? Als ik in het admin console van workspace kijk onder extra services en dan cloud identity dan is het rechts leeg. Als ik een nieuwe grebruiker aanmaak dan is er geen cloud identity optie. Als ik het domein wil aanmelden voor cloud identity free dan komt er een foutmelding dat het domein al in gebruik is.
Je moet 'super administrator' zijn, geen idee wat dat is maar vast hoger dan administrator. Ik gok het account waar je het het ooit mee aan hebt gemaakt (die gebruik ik ook niet meer :p, maar kan die wel resetten dat ik er weer in kan)
Add Cloud Identity licenses to your organization's Google Workspace account
Note: If your organization bought Google Workspace from a third party, you need to contact your reseller to add Cloud Identity licenses to your organization's Google Workspace account.

If you're an existing Google Workspace customer, here’s how you can add Cloud Identity licenses for your organization:

Your current account, x@x.x, doesn't have permission to perform these steps. To continue, switch to a super administrator account. This will open the Google Admin console.

Switch to super administrator account (signs you out) or Learn more.

On the Admin console Home page, go to Billingand thenGet more services.
On the left, click Cloud Identity.
Next to Cloud Identity Premium or Cloud Identity Free, click Get Started or Start Free Trial. Help me choose between the Premium or free edition.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pendragon1
Marzman schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Je moet 'super administrator' zijn, geen idee wat dat is maar vast hoger dan administrator. Ik gok het account waar je het het ooit mee aan hebt gemaakt (die gebruik ik ook niet meer :p, maar kan die wel resetten dat ik er weer in kan)

[...]
Dank je wel voor je snelle antwoord. Het account wat ik gebruik is de hoofdbeheerder en inderdaad het account waarmee ik het heb aangemaakt. Het lijkt erop dat je het gewoon niet kunt omdat je het 'gratis' gsuite abonnement hebt en niet een abonnement op de nieuwe workspace (betaald).

Allemaal vage......je weet wel. Ze maken het er niet makkelijker op.

Edit: na omzetten naar Business starter kan ik het wel.....

[ Voor 4% gewijzigd door pendragon1 op 22-01-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF

FF

Kerminator schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:03:
Ook hier al ruim 15 jaar zeer tevreden gebruiker van Gsuite (en voorlopers) voor familie, met meerdere domeinnamen, catch-all en forwards. Hierbij mijn bevindingen tot nu toe

Alternatieven

• Switch naar betaalde Google Workspace Business Starter - kosten (na eerste jaar): 5 x €6 x 12 = €360 per jaar :X
  • Microsoft 365 Business Basic : €61-€305 per jaar. Voordeel: mogelijk om Google systeem te repliceren; 1 TB cloudopslag; betrouwbaar. Nadeel: alleen online Office apps; duur (5 keer €5.10/user/maand) tenzij gebruik van 'shared mailbox' truuk
Uitgaande dat gebruikers ieder toch zelf willen kunnen inloggen.
Is die 90 cent per maand de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 12:20
Waarom overwegen jullie niet de Exchange Online Plan 1 variant van Microsoft, en dat combineren met Shared mailboxen?

Scheelt je iig die hele Office Suite erbij. Desnoods pak je de Plan 2

En... Via diverse resellers is er zelfs Exchange Online Kiosk.
https://www.dsaict.nl/sho...nline-kiosk-1873#attr=683

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ayAjP8AxMKh5h9O19AHU32HJmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j73aWl7LHPHLzTMbE855tJPI.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door Sterke-Jerke op 22-01-2022 22:31 . Reden: Plaatje ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Laatst online: 22:26
silvanverschuur schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:40:
Ik maak ook als sinds 2006 gebruik van een gratis G Suite account voor 11 gebruikers. We gebruiken voornamelijk email/contacten en de agenda's. Omdat de meeste gebruikers erg tevreden zijn over het gebruik van gmail zat ik er aan te denken om voor iedereen een persoonlijk gmail account aan te vragen en de mail daar naar toe te forwarden.

Persoonlijk zat ik te denken aan iets als forwardemail.net / improvmx.com. Naar aanleiding van de reactie van @Mawlana m.b.t. spam etc begin ik toch een beetje te twijfelen. Het voordeel van bijvoorbeeld forwardemail is volgens mij wel dat je met Gmail dan mail kunt versturen namens voornaam@achternaam.nl.

Als alternatief zou ik ook Cloudflare met email forwarding of Google Domains kunnen gebruiken maar daarvoor moet ik (volgens mij) mijn domein gaan verhuizen. Deze heb ik nu bij TransIP geregistreerd en ik gebruik Let's Encrypt met DNS validatie voor een wildcard SSL certificaat. Als ik mijn domein ga verhuizen moet dat ik dat ook allemaal aanpassen.

Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar een goede betrouwbare dienst om mail van mijn eigen domein door te sturen naar andere (gmail) adressen. Heeft iemand nog suggesties?
Volgens mij kun je je domein gewoon laten staan bij Transip maar moet je de Nameservers van Cloudflare gebruiken omdat je bij Cloudflare de MX records moet instellen.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online

imapsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

Via https://takeout.google.com/ een export maken van je mail, is in mbox format, die zou je in thunderbird kunnen importeren en met een remote account weer syncen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF

FF

Mawlana schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Met Gmail versturen namens voornaam@achternaam.nl is geen probleem, mits je je DNS (SPF & DKIM) goed instelt. :)
Ik zoek al ruimere tijd naar die mogeljkheid, maar ik heb dat niet kunnen vinden.
Als je met gmail mail kan versturen en ontvangen op je eigen domein zou dat voor velen een grote oplossing zijn.

Heb je hier een link voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 00:30
Er wordt gekeken of een rechtszaak aangespannen kan worden tegen Google : https://www.androidpolice...ass-action-investigation/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaitman
  • Laatst online: 19-09 07:54

Gaitman

The Real One

Lizard schreef op zondag 23 januari 2022 @ 01:46:
Er wordt gekeken of een rechtszaak aangespannen kan worden tegen Google : https://www.androidpolice...ass-action-investigation/
Een interessant stuk:
When we asked if moving purchases between accounts might be possible, a Google representative confirmed it wasn't:

"No, customers cannot move those subscriptions and purchases to a free Google Account. If a customer does not wish to upgrade, they will not be asked to forfeit their login credentials, and they will not lose access to other Google services, such as YouTube, Photos and Google Play, nor paid content, including YouTube and Play Store purchases. They will be able to continue to log into their Google services and third-party sites with Google credentials. If a customer does not upgrade, only core services in a customer’s Google Workspace subscription, such as Gmail, Calendar, Drive, and Meet, will be suspended. In this state, users won’t be able to receive or send email, including authenticating password resets via email. Without access to Gmail in the suspended state, we recommend customers use a different email to send and receive email messages, including changing logins and authenticating new passwords.
Staat niks over in dat je dus Cloud Identity Free moet gebruiken. Ik wacht nog even en ga tegen die tijd de mail, agenda, etc wel migreren.

Ik had voordat ik dit gebruikte al een persoonlijk Google account op mijn mailadres voornaam@achternaam.com en mijn word altijd gevraagd of ik wil inloggen met mijn persoonlijke account of het Workspace account. Dus mogelijk gebeurd daar nog iets en word het automatisch omgezet naar een persoonlijk account tegen die tijd?

Ik ga voor die tijd alleen even zorgen dat ik het persoonlijke account wat er op staat even over zet naar een ander mailadres. Want ik kan daar verder niet op in loggen omdat er een G Suite aan gekoppeld is en na inloggen op het persoonlijke account word daar ook om gevraagd.

Ook zie ik in de comments daar dat er verschillende versies van dat gratis abbonement zijn met 5 tot oneindig aantal gebruikers met verschillende voorwaarden bij registeren en dat de allereerste accounts nog (mogelijk) gratis zullen blijven. Sommige zien ook helemaal niks in hun Admin console dat ze moeten gaan upgraden.

Ik wacht nog even af wat er in de komende maanden gaat gebeuren. Kan het elk moment nog omzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Gaitman op 23-01-2022 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Gisteravond gekozen om het eerste jaar bij Google te blijven tegen het 50% korting tarief van 3 euro inc BTW. Gelijk al een probleem. Op de Android toestellen werkt de Discovery (lijst met nieuwsitems) niet meer. Al vele meer mensen gezien die dit probleem hebben met een Workplace account. Voordat ik overstapte en ik nog een GSuite Legacy had werkte dit wel gewoon. Het is echt treurig waar Google nu mee bezig is en ons mee opzadelt.

Je krijgt trouwens ook pas de Cloud Identity free optie te zien wanneer je overgestapt bent naar de Workspace Business Starter. In mijn GSuite Legacy was die optie niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

Ook een oud "apps for your domain" gebruiker.

Dat cloud identity free klinkt nog steeds niet als een fatsoenlijke oplossing.

Dan heb je voor zover ik begrijp nog steeds een gecastreerd Google account zoals nu. (Geen fatsoenlijke google assistant integratie bijvoorbeeld)

Juni is nog ver weg, ik hoop dat er komende maanden een fatsoenlijke manier komt om je licenties/aankopen naar een gratis persoonlijk google account te transferren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ik zit ook in dit schuitje. Mijn plan is tot nu toe:
Fotos gaan Synology photos.
Google drive gaat naar Synology Drive
Google Docs gaat naar Synology Office
Gmail gaat naar Synology Mail Plus, waarbij is de mail binnen laat komen op de hosting provider van het domain en op de nas een pop mail fetch task.
Migratie van de was ik via thunderbird van plan, maar @Mawlana heeft over imapsync, als ik dit google kom ik op een tooltje van een fransman die 60 euro moet kosten?

Google accounts worden opgedoekt en vervangen door nieuwe gmail adressen, aankopen en history raak ik dan kwijt.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:53
joecks schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Ik weet niet of dat kan , ik heb gewoon een business basic licentie en daarbij. heb ik geen dektop programma's , die heb ik verder ook niet nodig omdat ik die al gebruik via school van de kids, log daar dan gewoon met mijn eigen account in.
Office 365 kun je best via een reseller doen dan direct bij MS, raar maar is vaak zo niet altijd goedkoper, veel bedrijven doen dat ook.
Bijvoorbeeld voor microsoft mail only https://www.dsaict.nl/sho...-1874?category=9#attr=685
En zijn nog veel meer opties en keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:53
pendragon1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:46:
Gisteravond gekozen om het eerste jaar bij Google te blijven tegen het 50% korting tarief van 3 euro inc BTW. Gelijk al een probleem. Op de Android toestellen werkt de Discovery (lijst met nieuwsitems) niet meer. Al vele meer mensen gezien die dit probleem hebben met een Workplace account. Voordat ik overstapte en ik nog een GSuite Legacy had werkte dit wel gewoon. Het is echt treurig waar Google nu mee bezig is en ons mee opzadelt.

Je krijgt trouwens ook pas de Cloud Identity free optie te zien wanneer je overgestapt bent naar de Workspace Business Starter. In mijn GSuite Legacy was die optie niet beschikbaar.
Wat betreft cloud identity die krijg je volgens mij ook als je google cloud diensten afneemt, gewoon een trail nemen en dan zit identity er bij in. Je hoeft er verder geen geld te verstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Rmg schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:53:
...

Dat cloud identity free klinkt nog steeds niet als een fatsoenlijke oplossing.

....
pendragon1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:46:

...

Maar Cloud Identity free is dus helemaal niet nodig zie: Gaitman in "G Suite stopt, wat nu?"

En de App aankopen raak je dus ook niet kwijt! Je kunt ze alleen niet overzetten naar een ander account.

[ Voor 25% gewijzigd door Gaitman op 23-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Gaitman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:43:
[...]

[...]

Maar Cloud Identity free is dus helemaal niet nodig zie: Gaitman in "G Suite stopt, wat nu?"

En de App aankopen raak je dus ook niet kwijt! Je kunt ze alleen niet overzetten naar een ander account.
Klopt, las ik later pas. Probleem blijft dat onze accounts overal in zitten verweven en dus overstappen naar iets anders niet zomaar een optie is. Aankopen weg, waarbij sommige echt zo gekoppeld zijn met bijvoorbeeld lifetime subscriptions dat ik die niet zomaar weg kan halen en zo is er nog heel veel meer. Voor mij blijft er op dit moment niks anders over dan betalen en in het komende jaar kijken hoe ik in fases kan migreren naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

pendragon1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Klopt, las ik later pas. Probleem blijft dat onze accounts overal in zitten verweven en dus overstappen naar iets anders niet zomaar een optie is. Aankopen weg, waarbij sommige echt zo gekoppeld zijn met bijvoorbeeld lifetime subscriptions dat ik die niet zomaar weg kan halen en zo is er nog heel veel meer. Voor mij blijft er op dit moment niks anders over dan betalen en in het komende jaar kijken hoe ik in fases kan migreren naar wat anders.
Maar je kunt toch ook gewoon je mail en kalender migreren naar een andere provider. Het Google account blijft dan gewoon werken alleen zonder de kernapps zoals mail, kalender, Drive en Meet. De rest blijft gewoon.

Je kunt namelijk als je al ergens anders een mailadres hebt daar ook een Google account mee aanmaken om in te loggen op YouTube, Google, Playstore, etc

[ Voor 9% gewijzigd door Gaitman op 23-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Gaitman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Maar je kunt toch ook gewoon je mail en kalender migreren naar een andere provider. Het Google account blijft dan gewoon werken alleen zonder de kernapps zoals mail, kalender, Drive en Meet. De rest blijft gewoon.

Je kunt namelijk als je al ergens anders een mailadres hebt daar ook een Google account mee aanmaken om in te loggen op YouTube, Google, Playstore, etc
Je mist nog wat dingen, namelijk google maps, google assistant, google fit, mijn home automation en nog een aantal andere dingen zijn allemaal gekoppeld aan dat account, niet specifiek email en kalender (ondanks dat ik dat ook belangrijk vind). Diensten bij allemaal verschillende partijen is gewoon K helemaal als je heel veel google devices hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 07:52
Spierenburg schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:44:
Bij Microsoft 365 kan je het Exchange online plan 1 nemen. De kosten hiervan zijn 3,40 per maand. Je kan vervolgens "gedeelde postvakken" aanmaken voor extra gebruikers deze zijn gratis. Zodra je het wachtwoord van de gebruiker voor het gedeelde postvak hersteld kan je het als een volledig postvak gebruiken met een limiet van 100GB.

3,40 per maand voor een onbeperkt aantal exchange mailboxen van 100GB lijkt mij zo een best goede deal _/-\o_
Dit is de optie die het beste aansluit bij mijn wensen, maar ik kom er niet helemaal uit.

@Spierenburg: Kun jij me wat verder helpen of naar een duidelijke how-to verwijzen?
Iemand anders mag uiteraard ook.

Wat ik heb gedaan:
[list]
• Gebruiker aangemaakt (= admin)
• Shared mailbox aangemaakt
• Dan wordt er ook een gebruiker (zonder licentie) met dezelfde naam als de shared mailbox aangemaakt. Lijkt me prima
• Wachtwoord van shared mailbox gewijzigd
[/list]

En dan loop ik vast. Welke stappen moet ik nu nog ondernemen om de mailbox voor iemand anders toegankelijk te maken? Ik heb wat zitten klooien met:
[list]
• Machtigingen: moet ik mezelf wel of niet toevoegen als beheerder/gebruiker van die shared mailbox in EAC?
• Moet ik van die shared mailbox nu wel of geen gewone mailbox maken (met 'convert to regular mailbox')
[/list]
Maar tot nu toe nog zonder resultaat. Wat ik ook probeer: ik kan met geen mogelijkheid de shared mailbox toevoegen in bijvoorbeeld thunderbird.
Heb deze onder andere gevolgd: https://www.arclab.com/en...fice-exchange-online.html

Aanvullende info:
[list]
• Op het hoofdaccount (user@domein.onmicrosoft.com) ontvang ik mail
• Domein is geverifieerd
• MX records zijn nog niet omgezet
[/list]

nevermind, niet zo slim van doerakje:
testmailbox gemaakt: 365test@domein.nl om dat vervolgens consequent te testen met test365@domein.nl |:( 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door doerakje op 23-01-2022 12:36 ]

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-08 19:17
Ik ben ook aan het kijken om het domein bij strato te stallen, hier kan je voor 3 euro per maand (1e jaar € 1,00) e-mail hosting nemen voor 25 gebruikers met 5gb mailbox per gebruiker. zijn er mensen met ervaring hier mee? Het gaat mij alleen om de mailadressen onder eigen domein agenda etc gebruik ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Hurricane78 op 23-01-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

pendragon1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Je mist nog wat dingen, namelijk google maps, google assistant, google fit, mijn home automation en nog een aantal andere dingen zijn allemaal gekoppeld aan dat account, niet specifiek email en kalender (ondanks dat ik dat ook belangrijk vind). Diensten bij allemaal verschillende partijen is gewoon K helemaal als je heel veel google devices hebt.
Maar die dingen vallen toch allemaal onder een Google account en zijn dus geen onderdeel van G Suite:
and they will not lose access to other Google services, such as YouTube, Photos and Google Play, nor paid content, including YouTube and Play Store purchases. They will be able to continue to log into their Google services and third-party sites with Google credentials.

[ Voor 21% gewijzigd door Gaitman op 23-01-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Gaitman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Maar die dingen vallen toch allemaal onder een Google account en zijn dus geen onderdeel van G Suite:
[...]
Als dat laatste zo is, dan is het inderdaad makkelijker. dank voor de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
pendragon1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Van wat ik lees van Google zelf lijkt die Cloud Identity Free wel nodig.
Cloud Identity Free edition includes core identity and endpoint management services. It provides managed Google Accounts to users who don’t need certain Google Workspace services, such as Gmail and Google Calendar. However, users can access Google Drive, Docs, Sheets, Slides, Keep, and Meet. You can use Cloud Identity accounts with other Google services, such as Google Cloud, Chrome, Android enterprise, and many third-party applications. For more features, upgrade to Cloud Identity Premium edition.
https://support.google.co...tity/answer/7319251?hl=en

Ik ga van de week eens testen met en dummy account om te zien wat de impact is de licentie omgezet word.

|^^|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
ymoona schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:17:

Migratie van de was ik via thunderbird van plan, maar @Mawlana heeft over imapsync, als ik dit google kom ik op een tooltje van een fransman die 60 euro moet kosten?
Als ik me niet vergis is dat bedrag voor de support & stand-alone versies. Je kan de Docker image kosteloos gebruiken als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik heb meerdere gsuite domeinen en heb de minst belangrijke met alleen een catch all adres als test gemigreerd naar een gratis zoho account. Dit ging heel soepel. Eerst zoho account aangemaakt, daarna mail account, domein configureerd, de mailbox gemigreerd en catch-all aangezet. Dit proces wordt netjes stap voor stap uitgelegd inclusief SPF/DKIM/DMARC/2FA voor goede beveiliging. Van tevoren je DNS TTL settings wijzigen naar enkele minuten, dan zijn de nieuwe DNS records eerder actief en gaat de migratie sneller.

Met een betaald account (0,90 per maand per user excl. btw) kun je meerdere domeinen koppelen en imap gebruiken. Met een gratis account heb je alleen toegang via web of met de zoho app. De Zoho Mail app werkt overigens prima, cleane interface en snelle push notificaties op android. Niks mis mee. Zoeken gaat ook goed, zowel in de app als web interface. edit> in de app krijg ik toch minder resultaten terug dan in de browser.

Ik moet het nog rustig testen en het is natuurlijk maar één simpel mail-only accountje met catch-all, maar werkt tot zover echt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 23-01-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
FF schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:32:
[...]

Ik zoek al ruimere tijd naar die mogeljkheid, maar ik heb dat niet kunnen vinden.
Als je met gmail mail kan versturen en ontvangen op je eigen domein zou dat voor velen een grote oplossing zijn.

Heb je hier een link voor?
Ontvangen is gewoon een kwestie van de mails doorsturen. Ik gebruik hiervoor Soverin.

Wat betreft versturen, gewoon binnen Gmail extra e-mailadressen toevoegen. Ik heb geen Gmail, dus ik kan nu even niet uitleggen hoe dat exact moet. De DNS records heb ik nog van m’n G Suite configuratie. Maar nu je het zegt… De kans bestaat dat DKIM niet meer zal kloppen als ik wegga bij Workspace. :+ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 11:25
Hurricane78 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:38:
Ik ben ook aan het kijken om het domein bij strato te stallen, hier kan je voor 3 euro per maand (1e jaar € 1,00) e-mail hosting nemen voor 25 gebruikers met 5gb mailbox per gebruiker. zijn er mensen met ervaring hier mee? Het gaat mij alleen om de mailadressen onder eigen domein agenda etc gebruik ik niet.
Ik ben ook benieuwd. Ik zit nu bij TransIP. Gaat me alleen om e-mail. Gedeelde kalander kan gewoon via iCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gaitman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 05:36:
[...]

Ook zie ik in de comments daar dat er verschillende versies van dat gratis abbonement zijn met 5 tot oneindig aantal gebruikers met verschillende voorwaarden bij registeren en dat de allereerste accounts nog (mogelijk) gratis zullen blijven. Sommige zien ook helemaal niks in hun Admin console dat ze moeten gaan upgraden.

Ik wacht nog even af wat er in de komende maanden gaat gebeuren. Kan het elk moment nog omzetten.
Dat van die verschillende versies zat ik ook naar te kijken. Ik heb een oud account Google Apps For Your Domain, dat is weer wat anders dan Google Suits (of hoe dat heet) en heb ook geen mail.

En inderdaad, dat omzetten is zo gebeurd. Google heeft goede exporttools en er zijn ook tools van derden. Alleen de mail is een beetje veel, maar dat is vooral wachten. En upgraden is nog minder werk (met die 50 procent korting nog best interessant als het toch moet). En tegen die tijd zullen er ook wel verschillende blogposts zijn met stappenplannen wat je moet doen en dan ben je in een paar minuten (exclusief wachttijd voor mail en dns) klaar.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• espada01
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:00
Thomasvt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:43:
Hier mijn gratis optie die ik al enige tijd tevreden gebruik :)

- inkomende e-mail via cloudflare mail routing
- versturen van e-mail via sendgrid

En dan dat alles via je Gmail inbox (gratis, normaal account)
Interessante oplossing. Ik gebruik nu de legacy suite met 5 gezinsleden en een beperkt aantal al familieleden puur voor het eigen mailadres. Overstappen naar de eigen mailoplossing van Strato is een prima optie en goed betaalbaar, maar dit is ook interessant. Hiermee kan ik de mail makkelijk doorsluizen naar een voor eenieder eigen mailaccount naar keuze vanuit mijn domeinnaam. Bij Cloudflare zit zo te zien geen beperking in aantal adressen om door te verwijzen en er is een catchall optie beschikbaar. Als je dan op het ontvangende account e.e.a. zo instelt dat het antwoordadres en afzender weer verwijst naar het gewenste xxx@domein.nl is de cirkel snel rond. Met een regulier Gmail account kan dat prima en je hebt meteen meer opslagruimte te pakken. Daarnaast de meermaals besproken oplossing voor het behoud van de playstore aankopen en het beheerdersaccount toepassen….

Mmm eens de verdere voor en nadelen van deze methode uitpluizen voor ons. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het klinkt als veel werk voor een oplossing die afhankelijk is van drie bedrijven die hun product kunnen aanpassen (dat het opeens niet meer gratis is).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 23:00
Mawlana schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Met Gmail versturen namens voornaam@achternaam.nl is geen probleem, mits je je DNS (SPF & DKIM) goed instelt. :)
Heb je hier wat meer info over?
Ik zit nu op GSuite/Workspace met 5 users, naam@domein.net, maar we hebben ook nog onze oude naam@gmail.com.
Ik dacht deze terug te gaan gebruiken via een mailforward bij mijn domain registrar (Namecheap).
Maar ik vind niet hoe ik via Gmail de naam@domein.net kan gebruiken.

Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterf
  • Laatst online: 17-09 06:36
Zelf ook een van de "gelukkigen", ik ga me vooral rustig tijd geven om rond te kijken, en oplossing te zoeken die op lange termijn moet meegaan, enz.

Maar ik zie deze nog nergens opduiken tussen de potentiële alternatieven voor mail: https://www.migadu.com/

Vandaag zie ik me vooral blijven en betalen bij gsuite, en de andere overzetten naar voornaam.achternaam@gmail.
Als vraag ik me dan wel af, mezelf betalende user, en de andere users die in het domain zitten (en android gebruiker zijn), kan ik die dan toewijzen als Cloud Identity accounts?

mvg,
P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 23:00
posttoast schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik wil best een paar euro per maand gaan betalen voor het hosten van mijn mail...
Ik wil Google gerust ook een paar € per maand betalen, maar het gaat voor 4 gezinsleden nu dus van 0€ naar 24€ per maand. Dat vind ik toch wel wat overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fire69 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Ik wil Google gerust ook een paar € per maand betalen, maar het gaat voor 4 gezinsleden nu plus van 0€ naar 24€ per maand. Dat vind ik toch wel wat overdreven.
Je hebt 50 procent korting het eerste jaar. Ik wil voor mij en mijn vrouw wel betalen, mijn zus en moeder moeten zelf bepalen of ze dat willen. Maar op dit moment wacht ik nog op de mail of mededeling van Google. Ik heb iedereen wel geattendeerd op het nieuwsartikel met een appje maar ik denk dat niemand het gelezen heeft ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 23-01-2022 20:24 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Hebben jullie je data al gedownload mbv Google Take Out? Zelf ben ik redelijk privacy aware en heb ik veel dingen uitgezet, maar bij accounts die dit niet gedaan hebben schrik je je echt het lazarus. Je weet natuurlijk dat je Google je email, contactpersonen, kalender, je foto's en eventueel bestanden op G Drive toevertrouwd. Maar daarnaast bewaren ze jaren aan gedetailleerde locatie tracking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
      "timestamp": "2017-03-05T14:01:53.288Z"
    }, {
      "activity": [{
        "type": "TILTING",
        "confidence": 100
      }],
      "timestamp": "2017-03-05T13:59:52.340Z"
    }, {
        "type": "ON_FOOT",
        "confidence": 100
      }, {
        "type": "WALKING",
        "confidence": 97
      }, {
        "type": "RUNNING",
        "confidence": 3
      }],
      "timestamp": "2017-03-05T13:57:51.391Z"
    }, {
        "type": "UNKNOWN",
        "confidence": 37
      }, {
        "type": "STILL",
        "confidence": 34
      }, {
        "type": "IN_VEHICLE",
        "confidence": 23
      }, {
        "type": "ON_BICYCLE",
        "confidence": 33

En natuurlijk de GPS coordinaten en of je 4G of WIFI AP gebruikt (ieder AP uniek getagged).

Andere logs bevatten alle devices, apps en IP addressen waarmee je connect hebt.

Een log met gedetailleerde device gegevens begint grappig genoeg met
code:
1
############## * Google Confidential and Proprietary * ###############

Je mag dus niet publiceren wat Google allemaal over je verzameld. Dit log bevat daarna unieke Android IDs, IMEI nummers, ESNs, serienummers, firmware versies, alle geinstalleerde android software, alle simkaart details, provider gegevens, netwerk details.

Weer een ander log heeft je Chrome bookmarks, browser history, extensions, syncsettings etc. het gaat maar door.

Kan jullie sterk aanraden om een Take Out te doen. Is goed om af en toe met je neus op de feiten gedrukt te worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

Gaitman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:43:
[...]

[...]

Dan raak je dus je calendar en mail kwijt dus je dan zit je nog steeds dat je geen complete google assistant, home (en waarschijnlijk ook geen family) integratie hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 23-01-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:20
Voor mij is de zekerheid van opslag van foto's en documenten die 5 euro per persoon, per maand wel waard. Vanaf 23 juli 2022 tot 23 juli 2023 kost 't trouwens 2,60 per user per maand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUzKsjA_ahh4IcpfGX6UfJQWJBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvllaTMI7xmxEnyKHgzuoUsJ.png?f=fotoalbum_large

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
StevenK schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:11:
Voor mij is de zekerheid van opslag van foto's en documenten die 5 euro per persoon, per maand wel waard. Vanaf 23 juli 2022 tot 23 juli 2023 kost 't trouwens 2,60 per user per maand. [Afbeelding]
+ 21% BTW

mij veel te gortig (gezin van 5) uiteindelijk 363 euro per jaar... echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

StevenK schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:11:
Voor mij is de zekerheid van opslag van foto's en documenten die 5 euro per persoon, per maand wel waard. Vanaf 23 juli 2022 tot 23 juli 2023 kost 't trouwens 2,60 per user per maand. [Afbeelding]
Voor mij en mijn vrouw ook (zeker die 2,60). Heb je al een mail gehad? Ik niet en daarom doe ik nog even niks want er zijn verschillende legacy accounts geweest met verschillende voorwaarden en verschillende inhoud.

Poll: Heb je al een mail gehad van Google?
Ja
Nee
Ik heb geen GAFYD, G Suite, Workspace
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404192&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Rmg schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Dan raak je dus je calendar en mail kwijt dus je dan zit je nog steeds dat je geen complete google assistant, home (en waarschijnlijk ook geen family) integratie hebt.
Maar dat werkt nu toch ook niet met een G Suite account (tenminste in het verleden niet, weet niet of dat inmiddels is veranderd eigenlijk)? En dan bij upgraden naar een betaald account blijk je ook weer functies te verliezen las ik. Ik wacht nog even en kijk hoe het de komende maanden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, Google Docs maak ik ook veel gebruik van. Deze avond nog in bezig geweest.

Veel nee's op de poll, veel meer dan ik had verwacht :p

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 23-01-2022 21:29 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Geen mail gehad, maar als je in je account kijkt bij subscription staat het slechte nieuws daar al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
wian schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:31:
Geen mail gehad, maar als je in je account kijkt bij subscription staat het slechte nieuws daar al wel.
oeps... |:( ik was de oelewapper die op ja had geklikt, maar inderdaad, het staat niet ind e mail, maar bij de accountinstellingen. kan ik niet meer corrigeren in de poll...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Ik wil Google gerust ook een paar € per maand betalen, maar het gaat voor 4 gezinsleden nu plus van 0€ naar 24€ per maand. Dat vind ik toch wel wat overdreven.
Ja precies dat. Maar dat zei ik ook in het stukje van mijn quote dat je eraf geknipt hebt ;)

Het is wat onhandig dat het “alles of niets” is. Ik wil zelf wel Google blijven gebruiken maar anderen in mijn familie hebben die behoefte minder.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Ja precies dat. Maar dat zei ik ook in het stukje van mijn quote dat je eraf geknipt hebt ;)

Het is wat onhandig dat het “alles of niets” is. Ik wil zelf wel Google blijven gebruiken maar anderen in mijn familie hebben die behoefte minder.
Je kan denk ik wel een berichtregel aanmaken om het te forwarden, maar het wordt een beetje houwtje touwtje dan wel (en een groot vertrouwen in de beheerder dat die het zo instelt dat hij niet meeleest). Maar een andere manier zie ik ook niet, het zou handiger als Google accounts een normaal gmail account zou maken als optie.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07
Ik ben over van Google Suite/Workspace/for your domain naar office 365 family
Misschien hebben anderen er iets aan:
Mijn use case:
- google for your domain sinds 2008
- domein bij een lokale ISP (inclusief niet gebruikte webspace, mail, etc a 76 euro)
- 6 users (inclusief mezelf)
- voornamelijk gebruik van email

Overzetten van domein en configureren accounts

Migeren domein; Ik heb mijn domein overgebracht naar godaddy. Ik heb hiervoor eerst een sjabloon gemaakt voor MX naar via google.Na overzetten en het toepassen van het sjabloon was ik van de lokale ISP over naar godaddy. Alles werkte nog steeds als daarvoor, alleen de DNS liep via godaddy

Vervolgens heb ik voor al mijn users (partner, 3 kinderen en mijn pa) een microsoft account aangemaakt. Let op, creeer een microsoft account, maar maak geen accounts aan die gelijk zijn aan je beoogde emailadressen zoals "naam@domein.nl", maar gebruik naamdomein@outlook.com (oid).

Koop office 365 (waar je wilt, Microsoft zelf is niet de goedkoopste optie) In office 365 maak je nu je je gezin, je kunt iedereen uitnodigen via naamdomein@outlook.com, let op in ze moeten dat wel accepteren (jij kunt dat voor ze doen).

Koppel nu je domein aan godaddy via de optie "I already have a domain at godaddy". Microsoft pusht nu de DNS gegevens voor de MX records. Let op dat je bij godaddy nog wel specieke google zaken weg haalt (SPF/DKIM)

Bij iedere user kun je nu een alias aanmaken voor het domein, de mailbox/agenda/andere office zaken werken nu. Users kunnen office installeren, hun telefoon installeren etc.

Ik had de fout gemaakt dat de accounts aan te maken met het beoogde email adres.
Hierdoor moest ik het eerdere sjabloon op godaddy activeren (niet voor ik de MS instellingen in een sjabloon had gezet). En per user het account te wijzigen in een outlook equivalent en dat email adres als primair adres aan te merken en het oude weg te gooien. Uiteindelijk het sjabloon weer terug gewisseld.

Migeren van data

email
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar als je een beperkt aantal users hebt, kun je voor email de volgende sequence gebruiken:
- zet het oude google account in outlook (dit wordt een imap box, wellicht moet je dat nog activeren in google)
- Zet de nieuwe mailbox in outlook
- geef bij de imap dat je off-line wilt werken. Hierdoor wordt de mailbox lokaal gesynced
- exporteer de imap box naar een PST bestand
- importeer hetzelfde PST bestand in de nieuwe mailbox
Afhankelijk van de grootte neemt dit natuurlijk wat tijd in beslag
contacten
- ga naar https://contacts.google.com/ en exporteer een csv bestand
- in de outlook webomgeving(!) kun je dit bestand inlezen

Eventuele bestanden kun je via de google drive app op de PC kopieren naar een andere lokatie. Voor kalenders bestaan er diverse mogelijkheden, maar die heb ik niet getest. Uiteindelijk heeft het me in totaal een weekendje gekost.

[ Voor 197% gewijzigd door htca op 23-01-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:23
Ook ik ga over naar Microsoft 365 Family naar vele jaren Google (vanaf allereerst mogelijk al gekoppeld gehad aan mijn eigen domein).

1) Aan iedere bestaande Microsoft account, welke allemaal al gebaseerd waren op emails uit mijn eigen domein, een alias gekoppeld met naam@outlook.com.
2) Voor iedere gebruiker nu in gmail een forward ingesteld naar dat nieuwe outlok.com adres en met takeout alle mails overgezet naar outlook.
3) Foto's met takeout van google gehaald en met behulp van 'MetaFixer' (betaalde versie) weer van meta data voorzien dan gekopieerd naar Onedrive
4) Als straks iedereen omgezet is dan zet ik mijn MX over op 'Forward Mail' (gratis of betaald) waar ik alle oude gmail emails adressen forward naar de nieuwe outlook adressen.

In outlook zelf kan iedereen dan kiezen of ze de oude emailadres willen behouden als default (en ja dat wil iedereen want waarvoor had ik ook al weer een eigen domein) of het nieuwe outlook adres (wat niet handig is als je nog een keer van email provider wilt veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 19:05
Even getest met Microsoft 365 Family. Ben er nog niet helemaal van overtuigd.

Heb eigen domein via workaround wel aan de praat gekregen zonder godaddy.
Maar vervolgens kun je maar 1 emailadres per user voor je eigen domein aanmaken, aliassen zijn niet mogelijk.
Dit heb ik kunnen workarounden door DNS provider mail te laten forwarden ipv direct naar outlook en aliassen bij DNS provider aan te maken. Beetje jammer, maar werkt wel.

Mn huidige issue is dat op het web je default FROM adres nog je outlook.com adres is, die kun je niet op je personalized domain adres zetten. Dat is echt onlogisch. Ik kan de instelling iig niet vinden.

Het is een behoorlijk crippled down versie van outlook in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:20
Marzman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Voor mij en mijn vrouw ook (zeker die 2,60). Heb je al een mail gehad? I
Nee, niet gehad.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:40:
Dus niemand heeft nog een email hierover gehad van Google? Wauw.....

Het lijkt me dan ook dat het formeel dan nog niet aangekondigd is aan ons. Dus voorlopig alleen maar uitzoeken wat het beste alternatief is en welke consequenties dat heeft. Er in ieder geval wel klaar voor zijn! Ondertussen de ACM en die class action people maar lekker hun werk laten doen.
In de beheerdersconsole staat dat ze bezig zijn de support uit te rollen en ze zijn kennelijk zo scherp dat ze alleen de mensen voor de migratiesupport open staat een bericht sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE6DQJmIIsixUEu54-0NraJ1G_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oFp8s2xcFldBFN0iodhIy1KO.png?f=user_large

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1 ... 3 ... 25 Laatste