☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat ik prettig vind aan gmail is de categorie die toegekend wordt aan e-mails zoals nieuwsbrieven en reclame. Deze krijgen minder prioriteit en daardoor komen ze in een ander tabblad.
Ook als ik enkel de bijlage van een mail wil bekijken hoef ik niet het hele bericht te openen en doorzoeken in welk mail de bijlage zat indien het een lange conversatie was.
Bij iCloud moet ik elk bericht openen om de bijlage te zien.
Dit maakt mij wel veel efficiënter met m’n mail en die ga ik kwijt raken door weg te gaan bij Google.
Ik vind dit wel een goed moment om te migreren want ja Google leeft van jouw data.
Jammer dat iCloud nog achter loopt want de opties zijn ongewijzigd gebleven in de afgelopen 5 jaar.
Ik ga toch overstappen maar het is enorm wennen hoe om te gaan met m’n spam mails.
Als ik bovenstaande zo lees op https://support.google.com/a/answer/60217?hl=nl dan wacht ik nog even tot er meer bekend is.Als uw abonnement 60 dagen is opgeschort, raakt u de toegang kwijt tot de kernservices van Google Workspace, zoals Gmail, Agenda en Meet. U houdt mogelijk nog wel toegang tot aanvullende Google-services, zoals YouTube en Google Foto's. Voeg een geldige betaalmethode toe om uw opgeschorte account te herstellen.
Van het weekend middels imap-backup een volle back-up gemaakt van mn E-mail account. Dan kom je de 'rariteit' tegen dat Google een virtual view doet in je IMAP directories (geen duplicates) maar dat het IMAP protocol ze ziet als individuele mail (wel duplicates).
Je krijgt dan een .mbox en .imap file per IMAP directory, én één "All Mail.mbox" en .imap file met al je E-mail. Met imap-backup restore` kun je na afloop de boel uploaden naar je nieuwe IMAP account, en via IMAPdedup alle duplicates weer verwijderen. Na afloop alleen nog even je mappenstructuur in orde maken (e.g. "Sent items" naar "Sent" kopieren)
Het lijkt prima te werken, en komende week wil ik daadwerkelijk mn MX records over zetten.
Voordeel is dat ik geen extra kosten maak, nadeel is dat ik nu zelf letterlijk alles on disk kan zien omdat 't een simpele Dovecot IMAP server is. Aparte app inlogs zijn er ook niet in principe... die heb je ook niet meer nodig

Ik ben een basic tutorial aan het schrijven voor posterity, en andere users die nu op m'n G-Suite zitten. Mocht iemand dit ook willen proberen dan mag hij/zij even een DM sturen.
[ Voor 1% gewijzigd door FailFr8er op 24-01-2022 10:43 . Reden: Silly app inlog logica foutje ]
Ging redelijk soepel. E-mail importeren, mx-records wijzigen. Kalender kan via CalDav. Alleen zoek ik nog iets voor het synchroniseren van contactpersonen.
Wat ik jammer vind is dat je geen alias kunt gebruiken voor een ander e-mailadres. En dat het geen 2FA ondersteund voor e-mail. Maar verder best oke.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Dat lijkt een vrij complete oplossing voor in ieder geval een deel van de uitdagingen die bij zo'n migratie komen kijken. Heeft iemand deze handleiding toevallig al uitgeprobeerd? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Ik heb gelukkig geen abonnementen of aankopen in de playstore met mijn G suite account, dus dan ben ik met deze oplossing al een heel eind, denk ik. Enkel nog iets regelen voor Google Drive en Google Keep over te zetten. Maar dat kan misschien naar mijn persoonlijke Gmail adres? Weet iemand dat?
O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.
Ik heb al sinds 2009 of zo Google Apps for your Domain GAFYD maar dat is dus al 3x gerebrand begrijp ik en gaat nu helemaal op de schop en je moet ervoor betalen.
Zeg ik dat zo correct?
Maakt mij niet uit dat er voor betaald moet worden, wilde alleen weten of ALLE vrije versies verdwijnen.
Want dan moet ik een aantal mensen gaan informeren.
edit; Ik heb namelijk nog nooit een email hierover gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door Bad Brains op 24-01-2022 16:48 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Of niet overgaan, maar dan verlies je dus functies: Waarschijnlijk voor de meeste mensen voornamelijk: mail/kalender/contacten.
Maar zover ik weet ook Drive, Photos, misschien bookmark sync, developer access? Geen idee wat allemaal.
In mijn admin console staat in ieder geval de melding:
You are on the G Suite legacy free edition. Consider upgrading to Google Workspace Business Starter. Learn more
Twijfel nog even wat ik ga doen.
Heb wel het aantal accounts teruggebracht van 5 naar 3. Had 1 mailaccount waar alle webshop orders in kwamen, en een reserve admin account.
Ik neig naar (voorlopig) betalen. Het kan goedkoper, maar an sich tevreden met wat ik nu heb.
Al zitten er soms wat stomme beperkingen op een GAFYD account (Geen Play reviews mogelijk, geen NEST..) maar goed, dat heb ik dan weer opgelost door een Google Account (Is dat feitelijk niet hetzelfde als een Cloud Identity?) aan te maken met een eigen mailadres.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Ik heb hem volgens mij wel al een paar keer voorbij zien komen, maar de oplossing die daarin gegeven wordt, is niet voor office 365 familyPieter.txt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:37:
Ik lees als long-time G Suite gebruiker ook mee met alle overwegingen. Wat ik nog niet ben tegengekomen is deze handleiding van Microsoft om van G Suite naar Office te migreren: https://docs.microsoft.co...perform-g-suite-migration
Dat zou natuurlijk jammer zijn, maar op die pagina staat niet dat het niet met Family kan. Wel voor andere varianten overigens:htca schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:08:
[...]
Ik heb hem volgens mij wel al een paar keer voorbij zien komen, maar de oplossing die daarin gegeven wordt, is niet voor office 365 family
Google Workspace migration is not currently available for Office 365 US Government GCC High or DoD.
O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.
uit ervaring kan ik je vertellen dat het voor family niet werkt ;-)Pieter.txt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Dat zou natuurlijk jammer zijn, maar op die pagina staat niet dat het niet met Family kan. Wel voor andere varianten overigens:
[...]
Die gebruik je niet voor privé doeleinden.
Editje: Die andere varianten die je noemt zijn overigens allemaal Exchange Online varianten.
[ Voor 20% gewijzigd door Nakebod op 24-01-2022 17:22 ]
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Ik zal eens in mijn admin account duiken, dat wordt dan ook obsolete want ik ga dan niet voor twee accounts betalen.Nakebod schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:07:
In mijn admin console staat in ieder geval de melding:
You are on the G Suite legacy free edition. Consider upgrading to Google Workspace Business Starter. Learn more
Twijfel nog even wat ik ga doen.
Heb wel het aantal accounts teruggebracht van 5 naar 3. Had 1 mailaccount waar alle webshop orders in kwamen, en een reserve admin account.
Wat ik nog weet had de admin account minder/slechtere mailfuncties. Mail aliases en andere zaken.
Betalen vindt ik niet zo'n ramp, het werkt altijd en het doet wat het moet doen voor mij en ik heb mijn eigen domein er aan hangen.
Of ik nou voor een 15 euro per jaar oplossing ga die veel minder functies en waar ik een hoop energie in moet steken of voor 60p/j bij big brother blijf en een storage upgrade krijg naar 30gb.
Heb niet alles in het topic gelezen dus wellicht kom ik nog ergens op terug. Heb het 13 jaar "gratis" gehad, en ja ik weet het. Ik ben het "product".
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Pros van Office365:
- Goedkoper (zeker het Family-plan).
- Veel configuratie-mogelijkheden Exchange. (Zo is het mogelijk je eigen ip-adres uit uitgaande mails te filteren, bij Google kan dat niet, en dat vind ik best een dingetje.)
- Eigen desktop-app (maar je moet ervan houden).
- Outlook is een draak van een programma, vooral de desktop client. (Ik weet het, deels persoonlijk.)
- Office365 ondersteunt IMAP zeer, zeer slecht. Voortdurend trage, wegvallende serververbindingen, en geen juiste/wederzijdse doorgifte van bepaalde tags zoals 'replied'.
- Zoeken in mails doet Google veel beter.
- Configuratie-mogelijkheden en dashboard complex, en werkt regelmatig niet. Ik heb avonden met een Microsoft-agent aan de telefoon gehangen om iets simpels als DKIM werkend te krijgen. Bij Google is dit rechttoe-rechtaan en het werkt gewoon gelijk.
- Spamfiltering is waardeloos. Outlook presteert het om eigen Hotmail feedback loop mails als spam te markeren. Spamfilters van Gmail werken daarentegen vrijwel perfect.
[ Voor 4% gewijzigd door Krizna op 24-01-2022 19:12 ]
Ik vind de interface van Microsoft (als gebruiker) mooier. Het ziet er gewoon netter uit. Office is ook beter (Microsoft is ook de standaard, en bij de betaalde Google zit het er niet meer bij), Teams is beter dan hangouts (denk ik, maar dat kan ook komen omdat niemand hangouts gebruikt). Ik gebruik voor beiden de apps mobiel en verder de browser. Vooral omdat het op elke pc werkt en ook net zo goed als een normale client tegenwoordig.
Toch heeft Google mijn voorkeur. Geen idee waarom precies, misschien gewoon omdat ik het al zo lang gebruik.
/▌
Wij hebben allemaal voornaam@naam.tld als G Suite account.htca schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:10:
Vervolgens heb ik voor al mijn users (partner, 3 kinderen en mijn pa) een microsoft account aangemaakt. Let op, creeer een microsoft account, maar maak geen accounts aan die gelijk zijn aan je beoogde emailadressen zoals "naam@domein.nl", maar gebruik naamdomein@outlook.com (oid).
Datzelfde e-mail adres werd echter vele jaren geleden (i.e. in het Messenger tijdperk) ook gebruikt als Microsoft account - zonder mailfunctie dus.
Enig idee of we moeten starten vanuit dit account?
Jij zegt van niet: in dat geval is het eenvoudig om voornaam.naam@outlook.com aan te maken. Maar mogelijk gaat Microsoft dan vervolgens klagen dat voornaam@naam.be reeds bestaat bij het configureren ervan?
https://github.com/jornei.../main/IMAP%20migration.md
Opmerkingen, ervaringen, etc. zijn altijd welkom. Het is ook meer voor mezelf dat ik over een jaar nog weet wat ik gedaan heb, en met name hoe. Mocht ik het nog een keer moeten doen...
Dit drive met docs er niet meer bij als je upgrade? Of begrijp ik het verkeerd?Marzman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:35:
Office is ook beter (Microsoft is ook de standaard, en bij de betaalde Google zit het er niet meer bij),
Ik heb vandaag met een test een takeout gedaan van een mailbox en importeren in thunderbird en dan weer terug syncen naar een nieuw gmail account. Ik kreeg eerst alles in 1 folder/map, dus daarna maar een takeout gedaan van elke folder apart. Dat leek er al meer op. Alleen jammer dat alles automatisch weer op ongelezen staat. Ik ga nu maar eens kijken of ik via thunderbird het g suite account kan uitlezen met imap en dan de inhoud van elk mapje verslepen naar het nieuwe account waar ik dan zelf vooraf de mappen aanmaak.
Edit: ik was al druk met typen en las daarna pas door. FailFr8er heeft het ook mooi beschreven met de imap methode.
[ Voor 6% gewijzigd door hv08 op 24-01-2022 20:49 ]
Nee, dat begrijp je goed, ik vind het ook een beetje raar omdat het zelfs in de gratis normale Gmail zit.hv08 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Dit drive met docs er niet meer bij als je upgrade? Of begrijp ik het verkeerd?
/f/image/0SeQ3UPx772WUNqmXpnYJwln.png?f=fotoalbum_large)
/▌
Dat maakt het alweer minder interessant om te blijven, bedankt voor je toelichting, deze had ik nog niet op mijn netvlies.Marzman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:02:
[...]
Nee, dat begrijp je goed, ik vind het ook een beetje raar omdat het zelfs in de gratis normale Gmail zit.
[Afbeelding]
https://support.google.com/a/answer/6043385?hl=en
Ik zit die ook net te lezen, inderdaad, zo begrijp ik het ook.Plompie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:08:
Volgens mij zit Drive er gewoon bij hoor, alleen niet de templates.
Daar staat er inderdaad een vinkje, ok dan is het al een stuk minder erg.Plompie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:08:
Volgens mij zit Drive er gewoon bij hoor, alleen niet de templates.
/▌
Geen idee eerlijk gezegd. Je zou even kunnen kijken of je een office account onder dezelfde naam kunt aanmaken. Als dat lukt een secundair outlookadres daaronder hangen en vervolgens secundair en primair wisselen en het secundaire daarna er af halen. Geen idee wat ze met de oude messenger accounts hebben gedaan...GigaPixels schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
[...]
Wij hebben allemaal voornaam@naam.tld als G Suite account.
Datzelfde e-mail adres werd echter vele jaren geleden (i.e. in het Messenger tijdperk) ook gebruikt als Microsoft account - zonder mailfunctie dus.
Enig idee of we moeten starten vanuit dit account?
Jij zegt van niet: in dat geval is het eenvoudig om voornaam.naam@outlook.com aan te maken. Maar mogelijk gaat Microsoft dan vervolgens klagen dat voornaam@naam.be reeds bestaat bij het configureren ervan?
https://accounts.mxroute....md=cart&action=add&id=110
https://www.migadu.com/pricing/
Nog niet toegekomen aan de 'minpunten'
Zelf ga ik mijn domein via cloudflare laten doorsturen naar de persoonlijke mailboxen zoals gmail/outlook
edit :
In het topic kom ik zaken als Mailcow tegen.
Waar ik vooral "bang" voor ben, is dat mijn verzonden mail als spam wordt aangegeven, als/omdat ik het zelf host.
Hoe kan ik zien of het adres/ipadres niet op een zwarte/grijze lijst sta ?
Ik heb een VPS bij Contabo, deze is primair mijn Plex-server, maar zou gewoon ingezet kunnen worden als mailserver ook natuurlijk.
Het is natuurlijk naïef om te bedenken dat dit niet gebeurd, en nog veel naïever om te denken dat 'uitzetten' enigszins helpt.wian schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:31:
Hebben jullie je data al gedownload mbv Google Take Out? Zelf ben ik redelijk privacy aware en heb ik veel dingen uitgezet, maar bij accounts die dit niet gedaan hebben schrik je je echt het lazarus. Je weet natuurlijk dat je Google je email, contactpersonen, kalender, je foto's en eventueel bestanden op G Drive toevertrouwd. Maar daarnaast bewaren ze jaren aan gedetailleerde locatie tracking:
----
Weer een ander log heeft je Chrome bookmarks, browser history, extensions, syncsettings etc. het gaat maar door.
Kan jullie sterk aanraden om een Take Out te doen. Is goed om af en toe met je neus op de feiten gedrukt te worden.
Dat het niet zichtbaar is voor jou, wil niet zeggen dat die data niet ergens anders opgeslagen staat.
Het is natuurlijk inherent aan het gebruik van die diensten, daar zijn ze altijd al deuidelijk in geweest.
Het is alleen confronterend om het in één oogopslag voor je te krijgen
[ Voor 86% gewijzigd door FreshMaker op 25-01-2022 00:36 ]
Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar Google vertrouw ik op zich nog wel. Ze gaan anders om als Facebook met data (geven het sowieso nooit aan derden, maar gebruiken het dan zelf voor een dienst aan derden).FreshMaker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:22:
Het is natuurlijk naïef om te bedenken dat dit niet gebeurd, en nog veel naïever om te denken dat 'uitzetten' enigszins helpt.
Dat het niet zichtbaar is voor jou, wil niet zeggen dat die data niet ergens anders opgeslagen staat.
Het is natuurlijk inherent aan het gebruik van die diensten, daar zijn ze altijd al deuidelijk in geweest.
Het is alleen confronterend om het in één oogopslag voor je te krijgen
G Suite, of hoe je het ook noemt ziet er ook anders uit dan de normale Gmail. Je ziet de verschillen meteen (geen reclame als tabblad of tussen de mailonderwerpen). Het is ook een dienst gericht op bedrijven, ze zouden er niet mee weg komen. In de begintijd (misschien nog steeds?) waren het ook veel scholen enzo, maar misschien dat die inmiddels Microsoft gebruiken (dat was er toen nog niet).
/▌
Custom domain gedaan via de optie in deze link: https://www.reddit.com/r/..._with_outlook_and_office/
Ervaring:
1) het toevoegen van een custom domain alias werkt op zich prima.
2) Om mail van Google naar Microsoft te krijgen heb ik beide mailboxen in Outlook gezet en de mail gesleept verhuist. Dat vond ik het meest fijne werken.
3) Kalender via google takeout (https://takout.google.com) geexporteerd en in outlook webclient geimporteerd.
4) Contacts, op telefoon (Android) outlook app geinstalleerd en daar in de opties sync contacts aangezet. In Contacts daarna de contacts die op het google account stonden gekopieerd naar Outlook en daarna verwijderd van het google account. Ook het contacts standaard account op outlook gezet.
5) in Gmail apps settings binnen Android alle vinkjes voor syncs uitgezet.
6) in Android Gmail app op disabled gezet (niet meer nodig, maar kun je niet verwijderen).
Tot zover allemaal prima gegaan voor alle accounts.
2 nadelen gevonden,
1) Bij configureren Outlook client met custom domain alias (had eerst nog de gewone 2019, dat werkte helemaal niet) van 365 moet je vooral kiezen om zelf je provider te kiezen, want standaard ging hij bij mij naar Google authenticatie. Kort staat er dan in Outlook een 'raar' adres, maar na een poosje wordt dat dan vanzelf je custom domain alias adres. Dit is ook belangrijk anders is standaard je From adres niet ok.
2) Microsoft 365 Familiy is voor 2 tot 6 personen. Wij zijn met 4. Prima dus, maar in de 1e maand (proefperiode) kun je maar 5 keer een Delen doen. Ik had natuurlijk eerst wat 'gespeeld' om te kijken hoe 1 en ander werkt.....5 keer delen op en moet je wachten tot eind van de proefperiode. 1 van de 4 zit nu dus nog niet in de familiy, maar zij gebruikte al outlook.com als email ipv google, dus minder vervelend, maar raar is het wel. Ik heb Microsoft een bericht gestuurd.
Hopelijk helpt 1 en ander om zo naar Microsoft te komen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Ben heel wat wijzer geworden met de migratie.
[ Voor 28% gewijzigd door pendragon1 op 25-01-2022 08:24 ]
/▌
De labels van gmail komen in Outlook client gewoon zichtbaar als folders en die kun je dan moven/kopieren naar de outlook mailbox.Marzman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:31:
Het grootste nadeel is denk ik de labels? Dat je veel mails dubbel hebt na de migratie als je mappen wilt behouden?
Vrouw en ik met naam@domein.nl via Workspace. Zus met naam@gmail.nl, maar mail via zus@domein.nl geforward naar Gmail en dat ze ook kan versturen namens zus@domein.nl?
En dat dan met twee betaalde accounts. Ik ga niet voor mijn zus betalen en zij is nogal van voor een dubbeltje op de eerste rang.
Lijkt me wel te kunnen, maar misschien conflict, omdat je dan domein.nl op twee plekken gebruikt (Gmail en Workspace). En ik vraag me af of je dan via Workspace wel gratis kan forwarden?
Ik denk dat het bij mij ook zoiets wordt, desnoods met een berichtregel in mijn e-mail die het zonder het lokaal op te slaan forward naar zus@gmail.com (het zou netter zijn via de admin console, maar ik denk dat dit niet gaat kunnen om te forwarden zonder te betalen, dus dan misbruik ik mijn account daar wel voor).barrymossel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:00:
Ik overweeg toch bij Google te blijven. Zou de volgende situatie kunnen?
Vrouw en ik met naam@domein.nl via Workspace. Zus met naam@gmail.nl, maar mail via zus@domein.nl geforward naar Gmail en dat ze ook kan versturen namens zus@domein.nl?
En dat dan met twee betaalde accounts. Ik ga niet voor mijn zus betalen en zij is nogal van voor een dubbeltje op de eerste rang.
Lijkt me wel te kunnen, maar misschien conflict, omdat je dan domein.nl op twee plekken gebruikt (Gmail en Workspace). En ik vraag me af of je dan via Workspace wel gratis kan forwarden?
[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 25-01-2022 09:07 ]
/▌
Ik denk dat dat vanuit Workspace niet kan, want wanneer je de licentie uit Workspace verwijderd is ook je koppeling met gmail binnen workspace weg. Email forward vanuit het account naar een gmail account gaat dan niet werken, of je moet dat buiten Workspace zetten.barrymossel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:00:
Ik overweeg toch bij Google te blijven. Zou de volgende situatie kunnen?
Ik denk dat het wel kan met een berichtregel in je persoonlijk account. Alleen is dat een beetje een vieze manier (als het als bcc staat werkt het dan al niet en ik heb het ook liever niet in mijn persoonlijk account eigenlijk, privacy zus enzo). Je moet dan een doorstuuradres instellen en een filter maken.pendragon1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:10:
[...]
Ik denk dat dat vanuit Workspace niet kan, want wanneer je de licentie uit Workspace verwijderd is ook je koppeling met gmail binnen workspace weg. Email forward vanuit het account naar een gmail account gaat dan niet werken, of je moet dat buiten Workspace zetten.
Ik weet niet of iemand een betere manier weet?
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 25-01-2022 09:20 ]
/▌
Ik overweeg ook om naar strato over te stappen voor dit pakket en dan mijn domeinnaam van TransIP mee te nemen. lees ik die pricing nou goed en is het voor het eerste jaar 12 EUR voor alle max 25 postvakken inclusief .nl domein?Hurricane78 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:38:
Ik ben ook aan het kijken om het domein bij strato te stallen, hier kan je voor 3 euro per maand (1e jaar € 1,00) e-mail hosting nemen voor 25 gebruikers met 5gb mailbox per gebruiker. zijn er mensen met ervaring hier mee? Het gaat mij alleen om de mailadressen onder eigen domein agenda etc gebruik ik niet.
- voor alle gezinsleden een normaal Gmail account aangemaakt (15 GB opslag)
- een account bij Pobox.com aangemaakt (Plus $35/jaar, eerste 30 dagen gratis)
- eigen domein in Pobox toegevoegd en bij Cloudflare de MX records aangepast (mx-1.pobox.com, etc.)
- per gezinslid in Pobox een forward aangemaakt naar de nieuwe Gmail adressen (naam@eigendomein.com --> naam@gmail.com)
- bij alle gezinsleden in Gmail de SMTP van Pobox toegevoegd (smtp.pobox.com) voor verzenden e-mail met naam@eigendomein.com, vervolgens naam@eigendomein.com als default ingesteld
- extra stap straks bij het actieve domein, data van Gsuite naar Gmail overzetten (e-mail, kalender, drive, foto's)
- eventueel de opslag bij Gmail uitbreiden (bijvoorbeeld €19,99/jaar voor 100 GB)
Tot nu toe ging alles zonder problemen. Pobox werkt erg eenvoudig, doorsturen en verzenden werken perfect.
Op deze manier kunnen we lekker verder werken in de vertrouwde omgeving van Google en blijven de jaarlijkse kosten beperkt.
De komende weken eens rustig verder testen en dan de beslissing nemen wat we gaan doen.
Werkt perfect
Wat gedoe gehad met pst export van de gmail en weer import in de nieuwe exchange account. De labels/mappen waren dan niet zichtbaar op telefoon. Opnieuw aangemaakt en alles erin gesleept en dat werkte wel. Naja even een klusje maar het zit er op.
Wat ik net gedaan heb, is mijn google legacy suite geupgrade naar workspace. Daarna Cloud identity free toegevoegd en de betaalde workspace weer opgezegd. Kost dus niks maar je behoud wel toegang tot de google play store etc op mobiele telefoons.
Anders had ik alle apps opnieuw moeten installeren met een gmail account want dat neemt hij niet lekker over.
Voorlopig prima zo
Ja, dat klinkt als een betere oplossingbarrymossel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:29:
Zou dit niet moeten werken? https://docs.helpscout.co...e-workspace-using-routing
Zou dat ook niet blijven werken als je helemaal niet betaald? Want je houdt het admin console, maar niet je mailbox. Niet dat ik dat wil, heb ook een normale gmail en die reclame tussen mails enzo vind ik best iritant.
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 25-01-2022 09:54 ]
/▌
Ik had al een domain gemigreerd (testje), ging best goed maar voor mijn familie domain wil ik toch zeker weten dat ik niets vergeet:
- Hoe krijg je je agenda mee? Manueel?
- Hoe borg je je historie?
- Hoe krijg je je addressbook mee?
- Vergeet ik iets?
[ Voor 5% gewijzigd door Largo op 25-01-2022 10:21 ]
Even wat vragen over je ervaring met zoho tot zoverwian schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:22:
Ik heb meerdere gsuite domeinen en heb de minst belangrijke met alleen een catch all adres als test gemigreerd naar een gratis zoho account.
Heb je betaaldgegevens moeten invullen voor de gratis versie?
En hebben die vijf gratis user elk een eigen mailbox?
Weet je ook hoeveel mail aliassen je kunt aanmaken per gebruiker?
En tot slot kun je ook mailtjes exporteren vanuit de webversie?
De email service is EUR 1.50 (per maand) voor 5 gebruikers, inclusief
- calender en contact sharing
- geen beperkingen qua mail box
- zwitsers bedrijf
https://www.infomaniak.com/en/hosting/service-mail/prices
Klinkt interessant. Iemand ervaringen ermee?
Ziet er interessant uit, maar zijn het vijf e-mailadressen of vijf mailboxen (per user een mailbox met eigen e-mailadres)?Lupine_Wonse schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:56:
Ik zie op reddit, dat info maniak ook een goed alternatief is (ik was aan het kijken naar zoho mail). See ook: https://www.infomaniak.com/
De email service is EUR 1.50 (per maand) voor 5 gebruikers, inclusief
- calender en contact sharing
- geen beperkingen qua mail box
- zwitsers bedrijf
https://www.infomaniak.com/en/hosting/service-mail/prices
Klinkt interessant. Iemand ervaringen ermee?
Interessante oplossing! Was de stap bij cloudflare nodig omdat je daar je dns records hebt staan? (dacht dat cloudflare zelf ook mailforwarding doet voor domeinen waarvan ze de dns beheren) wellicht heb je dan pobox niet meer nodig?jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
Op dit moment ben ik onderstaande aan het testen (met een slapend eigen domein):
- eigen domein in Pobox toegevoegd en bij Cloudflare de MX records aangepast (mx-1.pobox.com, etc.)
- per gezinslid in Pobox een forward aangemaakt naar de nieuwe Gmail adressen (naam@eigendomein.com --> naam@gmail.com)
- bij alle gezinsleden in Gmail de SMTP van Pobox toegevoegd (smtp.pobox.com) voor verzenden e-mail met naam@eigendomein.com, vervolgens naam@eigendomein.com als default ingesteld
- extra stap straks bij het actieve domein, data van Gsuite naar Gmail overzetten (e-mail, kalender, drive, foto's)
- eventueel de opslag bij Gmail uitbreiden (bijvoorbeeld €19,99/jaar voor 100 GB)
Tot nu toe ging alles zonder problemen. Pobox werkt erg eenvoudig, doorsturen en verzenden werken perfect.
Op deze manier kunnen we lekker verder werken in de vertrouwde omgeving van Google en blijven de jaarlijkse kosten beperkt.
De komende weken eens rustig verder testen en dan de beslissing nemen wat we gaan doen.
is dit nu wat je hebt opgezet? mailtje wordt verstuurd naar jij@eigendomein.nl
jij@eigendomein.nl -> jij@pobox.com -> jij@gmail.com
user2@eigendomein-> user2@pobox.com -> user2@gmail.com
Member of the Ukraine IT Army
Ik ben aan iets gelijkaardigs aan het denken... niet via pobox maar voorlopig via ImprovMX of Forwardemail.net ofzo, tot wanneer ik dat via cloudflare kan doen (ingeschreven op beta maar dat gaat nog wel een tijdje duren denk ik).jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
Op dit moment ben ik onderstaande aan het testen (met een slapend eigen domein):
Dus vermoedelijk eerst MX records wijzigen naar de forwarder-dienst en de Gmail accounts instellen om te verzenden via het eigen domein, zodat alle nieuwe mails al via die weg gaan. Daarna alles rustig overzetten van de GSuite naar de nieuwe gmail accounts.
Het enige probleem wat ik nog zie: je kan aan een google account ook een extra email adres koppelen waarmee je dan kan inloggen op je account. Dat zou leuk zijn voor bvb op de smartphone en dergelijke. Maar ik vrees dat dat niet gaat lukken zolang de GSuite account nog bestaat.
Bij Cloudflare (daar staan inderdaad mijn DNS records) heb ik 'Email Routing' aangevraagd, als de aanvraag is goedgekeurd heb ik Pobox inderdaad niet meer nodig voor het dooorsturen van naam@eigendomein.com naar naam@gmail.com. Voor het verzenden (naam@eigendomein.com vanuit Gmail) wel nog de SMTP van Pobox. Op dit moment ben ik erg tevreden over Pobox, dus ik weet niet of ik de 'Email Routing' van Cloudflare ga gebruiken.NIK0 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Interessante oplossing! Was de stap bij cloudflare nodig omdat je daar je dns records hebt staan? (dacht dat cloudflare zelf ook mailforwarding doet voor domeinen waarvan ze de dns beheren) wellicht heb je dan pobox niet meer nodig?
is dit nu wat je hebt opgezet? mailtje wordt verstuurd naar jij@eigendomein.nl
jij@eigendomein.nl -> jij@pobox.com -> jij@gmail.com
user2@eigendomein-> user2@pobox.com -> user2@gmail.com
Binnen Pobox maak je e-mailadressen aan voor je eigen domein en deze krijgen allemaal een doorstuuradres (Gmail): naam@eigendomein.com --> naam@gmail.com, naam1@eigendomein.com --> naam1@gmail.com, etc.
Dat kan dacht ik toch met gmail zelf ook? Daar verzenden als het eigen domain aanzetten, met de smtp servers van gmail? Staat ergens in de handleiding van één van de forwarders die hier al gepasseerd zijn dacht ik...jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
Voor het verzenden (naam@eigendomein.com vanuit Gmail) wel nog de SMTP van Pobox.
EDIT: https://forwardemail.net/...-send-mail-as-using-gmail
[ Voor 8% gewijzigd door bmaster001 op 25-01-2022 11:47 ]
Ik krijg het niet voor elkaar om de SMTP van Gmail (smtp.gmail.com) in te stellen bij een eigen e-mailadres.bmaster001 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Dat kan dacht ik toch met gmail zelf ook? Daar verzenden als het eigen domain aanzetten, met de smtp servers van gmail? Staat ergens in de handleiding van één van de forwarders die hier al gepasseerd zijn dacht ik...
EDIT: https://forwardemail.net/...-send-mail-as-using-gmail
EDIT: ik zie nu link naar de how-to van Forwardemail, zal eens kijken of dit gaat werken.
[ Voor 8% gewijzigd door jwjol op 25-01-2022 11:52 ]
Check! Met een aangemaakt app-wachtwoord (icm. 2-staps verificatie) lukt het wel. Thankz voor de tip!jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Ik krijg het niet voor elkaar om de SMTP van Gmail (smtp.gmail.com) in te stellen bij een eigen e-mailadres.
EDIT: ik zie nu link naar de how-to van Forwardemail, zal eens kijken of dit gaat werken.
niets moet......behalve adem halen
Als ik naar de support pagina's kijk en de admin guides, lijkt het op aparte mailboxen, je moet namelijk users aanmaken en dan die koppelen aan een email adresMcGarrett schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Ziet er interessant uit, maar zijn het vijf e-mailadressen of vijf mailboxen (per user een mailbox met eigen e-mailadres)?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
ik gebruik veel mijn catch-all box als alias generator, veel diensten bieden dat niet aan. ik weet niet meer welke aliassen allemaal dus dat los opzetten wordt een drama. Daarom dus eens kijken bij zoho.
office 365 family klinkt als net teveel out of the box handelingen om het werkend te krijgen.
echter maak ik me nog wel een beetje zorgen om de google account zelf. die is wat lastig en hopelijk binnenkort meer duidelijk over wat je wel of niet nog kan doen.
betalen voor de gsuite is voor mij veel te duur voor wat ik er van gebruik.
1 domein, dat is wat ik heb gevonden. Hier namelijk hetzelfde probleem, daarom ben ik gegaan voor 365 business basic (je kan ook 2x exchange online nemen als je geen onedrive etc nodig hebt)Niwla schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:28:
Is Office 365 Family ook een optie als je daarin 2 domeinen wilt koppelen? Ik heb een eigen domein en mijn vrouw haar eigen.
Hoe heb jij de mbox geconverteerd als ik vragen mag?DaTimMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:46:
ik ben aan het kijken naar de zoho mail, pricing met ongeveer 1 euro per account is voor mij best netjes. met een testdomein op de gratis versie vaat het best goed. spf en dkim is even spelen, ik heb mijndomein als registar en dat moet ik nog even puzzelen met de dns.
ik gebruik veel mijn catch-all box als alias generator, veel diensten bieden dat niet aan. ik weet niet meer welke aliassen allemaal dus dat los opzetten wordt een drama. Daarom dus eens kijken bij zoho.
office 365 family klinkt als net teveel out of the box handelingen om het werkend te krijgen.
echter maak ik me nog wel een beetje zorgen om de google account zelf. die is wat lastig en hopelijk binnenkort meer duidelijk over wat je wel of niet nog kan doen.
betalen voor de gsuite is voor mij veel te duur voor wat ik er van gebruik.
nog nietLordsauron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Hoe heb jij de mbox geconverteerd als ik vragen mag?
gebruik je dan nu de service van forwardemail?jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Check! Met een aangemaakt app-wachtwoord (icm. 2-staps verificatie) lukt het wel. Thankz voor de tip!
Als je nu mail verstuurd ziet de andere kant dan jij@eigendomein.nl ?
Volgens deze pagina : https://forwardemail.net/nl/pricing
is iig "onder water" te zien waar de mail vandaan komt, dacht dat daarom mensen sendgrid gebruiken icm cloudflare?
[ Voor 6% gewijzigd door NIK0 op 25-01-2022 15:54 ]
Ik heb dat een paar dagen geleden uitgeprobeerd, en dan zie je inderdaad jij@eigendomein.nl als afzender. Natuurlijk kan je in de headers gaan zoeken en daar zal je dan het gmail adres wel zien. Maar als je vanuit een GSuite account mailt zie je ook dat het via een google-mailserver verzonden werdt, dus op zich zie ik daar niet zozeer een probleem in.NIK0 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:52:
[...]
gebruik je dan nu de service van forwardemail?
Als je nu mail verstuurd ziet de andere kant dan jij@eigendomein.nl ?
is iig "onder water" te zien waar de mail vandaan komt, dacht dat daarom mensen sendgrid gebruiken icm cloudflare?
Dit werkt dan toch ook niet meer na 1 juli?jwjol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Check! Met een aangemaakt app-wachtwoord (icm. 2-staps verificatie) lukt het wel. Thankz voor de tip!
Andersom:NIK0 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:52:
[...]
onder water is te zien waar alle mail heen gaat: in je (openbare) dns-txt-record staat namelijk dat email-adres.
In de headers van verzonden mail (en de daarbij horende dns records) zie je enkel dat google 'goedgekeurd' is om mail voor je persoonlijke domein te sturen.
Dus vanaf dat je betaalt voor forwardemail kan je in je dns-txt-record een code zetten en is je echte email-adres niet meer publiek.
[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 25-01-2022 16:18 . Reden: dddt regels... ]
Volgens mij wel, tenminste dat hoop ik, dit gaat over het versturen vanuit de gratis Gmail (met een privé e-mailadres en de SMTP-server van Gmail).db I Delirium schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Dit werkt dan toch ook niet meer na 1 juli?
Nee, ik heb nu de SMTP server van Gmail getest en dit werkt prima. I.c.m. met de (beta) E-mail Routing van Cloudflare (als ik wordt toegelaten), heb ik Pobox eigenlijk niet meer nodig.NIK0 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:52:
[...]
gebruik je dan nu de service van forwardemail?
Testen met Legacy G Suite gaat niet, want die heeft geen "geavanceerde" routing-opties, dus ben ik alvast maar "geüpgraded" naar Starter. Het is me gelukt om mails naar test@domein.nl direct door te laten sturen naar een Gmail adres, zonder een extra user aan te maken. Twee testmails komen aan, maar in de headers zie ik wel een FAIL (via m'n werk) en SOFTFAIL (Zoho account) op SPF. De mail komt bij Gmail immers niet vanuit het betreffende verzenddomein vandaan, maar vanuit Workspace/Google. DKIM geeft wel voor beide een PASS. Ik heb er te weinig verstand van om te beoordelen of dat dus altijd goed zal gaan... Eens dieper induiken en testen op een later moment.Marzman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Ja, dat klinkt als een betere oplossing
Zou dat ook niet blijven werken als je helemaal niet betaald? Want je houdt het admin console, maar niet je mailbox. Niet dat ik dat wil, heb ook een normale gmail en die reclame tussen mails enzo vind ik best iritant.
Vanuit Gmail dan namens test@domein.nl versturen is nog niet gelukt. Moet ik ook nog even induiken. Er is namelijk geen gebruiker in Workspace die namens test@domein.nl mag sturen. Misschien lukt dat wel met een alias (test), maar kon ik nu niet testen vanwege 2FA welke op mijn account is ingesteld volgens mij...
Dat klopt helemaal 25 mailboxen inclusief domein.ronaldwielink schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ik overweeg ook om naar strato over te stappen voor dit pakket en dan mijn domeinnaam van TransIP mee te nemen. lees ik die pricing nou goed en is het voor het eerste jaar 12 EUR voor alle max 25 postvakken inclusief .nl domein?
Nu is het wachten tot het domein daar actief word.
Bij TransIP zie ik hem al niet meer. Ik verwacht dat hij morgen actief zal worden.
De e-mail adressen kon ik al klaar zetten
Wat zegt: https://www.mail-tester.com/ ?barrymossel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Eens dieper induiken en testen op een later moment.
Je kan hier toch gewoon een O365 acc. voor registeren, MX records instellen en dan voor O365 Business Standard gaan? (maar dat is wel 6 euro per maand)Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:42:
- MS-Office Family valt al af vanwege ontbreken catch-all en de go-daddy verplichting (schijnt wel te omzeilen te zijn). Maximaal 6 accounts is ook wel lastig.
.
Of is dat van go-daddy een tussen oplossing?
Maak je ook gebruik van de verhuisservice of maak je een backup van je eigen mail en zet je die later weer terug? Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat heb nogal wat mails in 1 account staan vandaar.rjn27 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:18:
Ik ben zojuist overgestapt naar Strato.
Nu is het wachten tot het domein daar actief word.
Bij TransIP zie ik hem al niet meer. Ik verwacht dat hij morgen actief zal worden.
De e-mail adressen kon ik al klaar zetten
Ik heb op een normaal Gmail account die ik ook gebruik dezelfde mapjes aangemaakt en toen gekopieerd.Hurricane78 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:41:
[...]
Maak je ook gebruik van de verhuisservice of maak je een backup van je eigen mail en zet je die later weer terug? Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat heb nogal wat mails in 1 account staan vandaar.
Werkte prima.
"We willen u laten weten dat de verouderde kosteloze versie van G Suite vanaf 1 juli 2022 niet meer beschikbaar is. Als u uw services en accounts wilt blijven gebruiken, moet u upgraden naar Google Workspace."
Tot nu toe op één van mijn accounts
Zoho heeft een eigen app en notificaties van nieuwe mails zijn vrijwel instant. Zoho toevoegen via IMAP in de Gmail app geeft vertraging omdat die app dan maximaal 1 keer per kwartier synchroniseert. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere apps en providers ook zo is.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:56:
[...]
Even een vraagje: Hoe zit het met Mail Apps voor Android en de calender Apps voor Android? Het is mij niet geheel duidelijk hoe die werken en waar een dienst aan moet voldoen om goed met een smartphone te kunnen werken. Ik zocht eigenlijk naar alternatieven die er ook een App bij leveren. Ik constateer echter dat dat niet perse hoeft (uit de reacties die ik hier allemaal voorbij zie komen). Wat zijn precies de voorwaarden waar aan voldaan moet worden dan? Iemand een goede uitleg beschikbaar?
Bij mij werkte het met de app en binnenkomende mail niet instant, ik zal nog eens de settings van de app en mijn android kijken.weet je zeker dat het instant zou moeten zijn? de app is fijn, en heeft widgets voor mail en kalender, ook bij free. wel zit in het betaalde abonnement een mogelijkheid tot activesync. dan zou het mogelijk wel instant kunnen zijn.barrymossel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Zoho heeft een eigen app en notificaties van nieuwe mails zijn vrijwel instant. Zoho toevoegen via IMAP in de Gmail app geeft vertraging omdat die app dan maximaal 1 keer per kwartier synchroniseert. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere apps en providers ook zo is.
ik ga rond het weekend eens kijken hoe de migratietool voor gsuite werkt.
@McGarrett je hoeft geen betaalgegevens in te vullen voor de gratis versie en iedere user heeft zijn eigen mailbox. De rest van de vragen weet ik niet; maak een gratis accountje aan en test of het wat voor je is.
Ik heb een betaalde versie (en dan de trial) van Zoho. Notificaties, dus inkomende mail zijn soort van instant (max. een paar seconde). Ik heb geen speciale zaken ingesteld op dat gebied.DaTimMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Bij mij werkte het met de app en binnenkomende mail niet instant, ik zal nog eens de settings van de app en mijn android kijken.weet je zeker dat het instant zou moeten zijn? de app is fijn, en heeft widgets voor mail en kalender, ook bij free. wel zit in het betaalde abonnement een mogelijkheid tot activesync. dan zou het mogelijk wel instant kunnen zijn.
ik ga rond het weekend eens kijken hoe de migratietool voor gsuite werkt.
Ik heb het nu voor 1 account opgezet, volgens de instructie hier: https://www.39digits.com/...a-personal-google-account , dit maakt gebruik van POP3.
Dit draait nu sinds gisteren 18uur en ruim 20000 van de 96000 emails zijn gemigreerd. Uit de log maak ik op dat er 200 emails per 5 minuten worden gemigreerd, dus 2400 per/uur. De email komt binnen als 'ongelezen'.
Mijn vraag is of andere methodes zoals IMAP-gebaseerde migratie snelller zijn. Verder vroeg ik mij af of er nog andere bijeffecten zijn te verwachten.
Er is een formulier beschikbaar dat je kunt invullen als beheerder van een Lecacy GSuite editie om aan te geven dat het voor persoonlijk gebruik is, je word dan op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen en krijgt op maat aanbiedingen, tenminste zo begrijp ik het.
Zie:
https://support.google.co...le-workspace-subscription
btw, de engelstalige pagina kun je oproepen door ?hl=en achter de url toe te voegen:
https://support.google.com/a/answer/60217?hl=en
[ Voor 9% gewijzigd door josjonkers op 26-01-2022 09:56 ]
Upgrading to a Google Workspace subscription is a seamless transition for all customers currently on the G Suite legacy free edition. However, we understand some customers may not use their G Suite legacy free edition for business and may be interested in other options. If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please complete the form below by April 1, 2022 if you're interested in learning about different options for your account in the coming months.josjonkers schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:44:
In de engelstalige Workspace Admin Help is nu iets toegevoegd, nl. "What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?"
Zie:
G Suite legacy free edition feedback form
Note that even if you decide you don't want to upgrade to Google Workspace, you'll still retain access to additional Google services and paid content purchased though non-Google Workspace services made with your legacy edition account (such as movies purchased on Google Play). Learn more above.
Wat betekent dit nou precies? behoud van Play Store, youtube geschiedenis etc op mijn voornaam@familie.nl accounts?niq schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Note that even if you decide you don't want to upgrade to Google Workspace, you'll still retain access to additional Google services and paid content purchased though non-Google Workspace services made with your legacy edition account (such as movies purchased on Google Play). Learn more above.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Ik weet dat je geen aliassen kan instellen onder Microsoft Family maar lees ook links en rechts dat als je aliassen instelt voordat je switched ze blijven bestaan nadat je een Family domein koppelt (dus als je de bevestiging mails in mijn geval op hun Gsuite account binnen laat komen en dan daar uit bevestigd).
Heeft iemand daar al ervaring mee en komt de mail dan dus op alle 2 de adressen binnen? En kan je daar dan ook vanaf versturen?
Strato of iCloud+
Bij iCloud+ is het probleem dat 1 iCloud abonnement met max 6 personen (family) gedeeld kan worden. met meer dan 6 personen moet je een nieuw iCloud abonnement erbij nemen. Opzich prima, maar kan je 1 domein in 2 iCloud abonnementen gebruiken? Apple support Nederland wete di took niet.
Ik verwacht eigenlijk dat Google ook nog met een aanbieding komt voor <10 users accounts. Kan iedereen het formulier van Google invullen? Des te eerder komt Google met een aanbieding.MeTooPV schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:40:
In mijn zoektocht voor een alternatief voor 78 gebruikers zit ik nu op:
Strato of iCloud+
Bij iCloud+ is het probleem dat 1 iCloud abonnement met max 6 personen (family) gedeeld kan worden. met meer dan 6 personen moet je een nieuw iCloud abonnement erbij nemen. Opzich prima, maar kan je 1 domein in 2 iCloud abonnementen gebruiken? Apple support Nederland wete di took niet.
(iCloud+ zou ik heel graag willen, maar ondersteund geen catch-all email. Wat toch wel heel handig is.)
[ Voor 12% gewijzigd door tomic op 26-01-2022 10:55 ]
Toch maar een weblog?
Voor degene die het hebben gemist: https://www.39digits.com/...a-personal-google-account
NB. Het is een post uit 2017 voor het exporteren van je gegevens kan je nu gemakkelijk de take-out functie gebruiken. De rest van het stappenplan is nog actueel.
NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |
Maar wat zou je terug willen draaien @barrymossel ?
/▌
want als ik hier zo lees gaat het ook vooral om prive gebruiker die google nu aan het weg jagen is...
Dat was wsnl het plan maar denk dat er een manager (hopelijk) wakker is geworden die door heeft dat ze ipv wegjagen met andere aanbieders kunnen concurreren door een family tier in de markt te zetten die goedkoper is dan Microsoft bijv.gert_jan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:21:
Ik wacht het hele gebeuren ook nog even af, heb maar 2 gebruikers, en gebruik hem alleen voor prive doeleinden, en zou mij niks verbazen als er nog een soort familie account optie gaat komen.
want als ik hier zo lees gaat het ook vooral om prive gebruiker die google nu aan het weg jagen is...
Wacht zelf ook nog even af, huidige prijs van Google workspace ga ik niet op in, Microsoft vind ik te raar met die vreemde GoDaddy workaround.
Waarschijnlijk hetzelfde als mij: ik heb ondertussen al 'geupgrade' van legacy naar nieuwe business (wel met het idee om weg te migreren), voor dat er sprake was van 'misschien doen we nog wel iets voor de prive accounts'...Marzman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:11:
Nou ja, ik doe dus niks, ik heb ook nog niks gehoord van Google en geen duidelijke melding in mijn dashboard. Alleen een soort tip na het doorklikken naar de accounts.
Hoppa! Meteen m'n gegevens maar achtergelaten. Thanx!josjonkers schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:44:
In de engelstalige Workspace Admin Help is nu iets toegevoegd, nl. "What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?"
Er is een formulier beschikbaar dat je kunt invullen als beheerder van een Lecacy GSuite editie om aan te geven dat het voor persoonlijk gebruik is, je word dan op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen en krijgt op maat aanbiedingen, tenminste zo begrijp ik het.
Zie:
btw, de engelstalige pagina kun je oproepen door ?hl=en achter de url toe te voegen:
https://support.google.com/a/answer/60217?hl=en
niets moet......behalve adem halen
Lijkt vergelijkbaar met migadu.com, dus een pricing model wat meer is gericht op storage met flexibiliteit op aantal mailboxen en domeinen ($5/m voor 25 mailboxen). Zo te zien ondersteunen ze ook CalDAV.
Heeft iemand al ervaring met deze club ?
https://support.google.co...on-can-i-transfer-my-dataIf I don’t want to upgrade to a paid subscription, can I transfer my data?
In the coming months, we'll provide an option for you to move your non-Google Workspace paid content and most of your data to a no-cost option. This new option won't include premium features like custom email or multi-account management. You'll be able to evaluate this option prior to July 1, 2022 and prior to account suspension. We'll update this article with details in the coming months.
Als dat betekent dat de accounts kunnen worden omgezet naar een gewone gmail account, dat is dat eigenlijk de perfecte oplossing. Dan kan je eventueel nog een forwarding-service gebruiken als je je eigen domein wil blijven gebruiken.Bobbie! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:54:
Ik kwam net het volgende tegen op de support site van Google. Ik weet niet of het al bekend is, maar ik dacht ik deel het toch even:
[...]
https://support.google.co...on-can-i-transfer-my-data
En het werkt perfect.
Ik ben blij met deze oplossing.
Agenda delen doe ik gewoon via IOS
Precies wat @roeleboel zegt. Als er een gratis familie-alternatief komt, wil ik dat natuurlijk graag. Wij gebruiken alleen de mail (al het andere heb ik al overgezet naar Gmail, aangezien GSuite niet werkt(e) voor een aantal diensten, zoals Stadia en bijvoorbeeld Google Assistant+kalender).Marzman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:11:
Nou ja, ik doe dus niks, ik heb ook nog niks gehoord van Google en geen duidelijke melding in mijn dashboard. Alleen een soort tip na het doorklikken naar de accounts.
Maar Google kennende is het straks heel moeilijk om van een Workspace naar zo'n eventueel alternatief voor families te kunnen...
Ach ik heb al jaren een Google Workspace voor enkel familie en dat dus toch ook maar even aangegeven in de form... Hoe moeilijk het zal zijn is speculeren, eerst maar zien wat er komtbarrymossel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Precies wat @roeleboel zegt. Als er een gratis familie-alternatief komt, wil ik dat natuurlijk graag. Wij gebruiken alleen de mail (al het andere heb ik al overgezet naar Gmail, aangezien GSuite niet werkt(e) voor een aantal diensten, zoals Stadia en bijvoorbeeld Google Assistant+kalender).
Maar Google kennende is het straks heel moeilijk om van een Workspace naar zo'n eventueel alternatief voor families te kunnen...
Een beetje de omgekeerde wereld toch?
NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |