Ik ben aan het experimenteren met het self-hosten van Stalwart Mail & Collaboration Server, als alternatief voor Google Workspace (mail, calendar, contacts, tasks, notes, journal, files).
De standaard installatie scoort out-of-the-box 100% op de internet.nl email test.
Maar er is nog veel wat ik moet uitzoeken en testen:
De standaard installatie scoort out-of-the-box 100% op de internet.nl email test.
Maar er is nog veel wat ik moet uitzoeken en testen:
- Reverse proxy (Caddy) er voor
- Externe IAM (Authelia) in plaats van de interne, voor wat meer functionaliteit o.a. webauthn, passkeys en sso voor bijv iets als roundcube
- Web client (Roundcube?)
- Geen containers, gewoon native op linux (voornamelijk omdat ik werkende ipv6 wil hebben)
- Uitzoeken hoe sieve (mail filtering scripts) en managedsieve (api om het server side te confen) werkt en of hier clients voor zijn (welke active support hebben)
- Let's Encrypt integratie (native via Stalwart werkt prima, maar hoe gaat dat straks via Caddy) en dan met name het updaten van de TLSA records, afaik is hier nog niks voor op wat random users scripts na (zelf al wat python gemaakt om via de Stalwart API de DNS records op te vragen en deze dan naar cloudlare te pushen, maar dit is nogal hacky)
- Stalwart Documentatie is incompleet en vaak niet duidelijk
- Stalwart heeft een uitgebruike API dus het meeste is te automatiseren.
- Uitzoeken hoe client side encryption werkt via pgp (je kunt in stalwart een pub key toevoegen om inkomende mails mee te encrypten, op de client worden ze dan gedecrypt, maar welke clients kunnen dit en welke functionaliteit verlies ik)
- Client support (Windows/Linux/Android) met de meeste shared features thunderbird
- CalDav ondersteund ook VJOURNAL en VNOTES (afaik allen op android jtx Board via DAVx5 sync)
- Hele backup / disaster recovery verhaal
- Automation / configuratie beheer in code/git (ansbile)
- Import / peformance test met een inbox van 5gb oid.
- Mail lijkt zo ver ik weet aan te komen bij google en microsoft.
- Vertrouwen krijgen in de ontvangende kant.
- Hoe makkelijk is het dagelijkse onderhoud (upgrades/migraties)
- ...
[ Voor 10% gewijzigd door Xanthorax op 05-01-2026 09:38 ]