Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.hanev001 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:03:
[...]
Ok , dus waar het op neer komt, jij hebt van een bekende iets gehoord maar echte praktische informatie heb je niet. Pas zodra de netwerkbeheerders en/of leveranciers met een echt voorstel komen is het mogelijk om een inhoudelijke discussie te voeren over het wel of niet zinvol zijn voor HW om hun batterij aansturing daarvoor aan te passen en voor gebruikers om te beslissen of ze daar aan mee willen doen.
Waar zie jij welke batterijen er ondersteund worden?GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het zal aan mij liggen maar afgezien van de opmerking koppel je apparaat aan de Frank app wordt nergens uitgelegt hoe dit zou moeten werken. Op een of andere manier zal toch een besturing nodig zijn en een batterij moet dus wel die mogelijkheid hebben. Ik zie geen lijst met batterijen die ze ondersteunen wel een lijst met batterijen die ze aan je willen verkopen.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.
Wat wel duidelijk is dat je daarvoor een Dynamisch contract bij hun nodig hebt. Dat is anders dan wat in het nieuws artikel wordt genoemd als zijnde ook bestemd voor vaste contracten.
[ Voor 7% gewijzigd door hanev001 op 19-07-2026 16:27 ]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterijDevke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Waar zie jij welke batterijen er ondersteund worden?
Nee , dit een bestelllijst van batterijen die ze verkopen.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij
Die had ik gevonden idd. Pittige prijzen. Veel zijn ook geen stekkerbatterij a la de HW PIB. Hier komen nog installatiekosten bij en evt meterkast aanpassingen. 2 jaar geleden me hierin verdiept. Nu 2 jaar later nog steeds blij daar nee tegen gezegd te hebben.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zolang er geen oplossing is voor energiebelasting en BTW zie ik weinig financieel voordeel in kWh rondpompen 'voor het net', de spread moet dusdanig groot zijn dat het imo nooit een redelijke TVT krijgt.Devke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:37:
2 jaar geleden me hierin verdiept. Nu 2 jaar later nog steeds blij daar nee tegen gezegd te hebben.
Wie zonnepanelen heeft kan met een grofweg 5 kWh stekkerbatterij zelfconsumptie behoorlijk opkrikken, daarboven wordt de businesscase gewoon lastig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Eens. Er moet spread zijn om sws de laad- en ontlaadverliezen al te compenseren. Ze zijn in de regering wel bezig met de dubbele energiebelasting. Al gaat het tergend langzaam allemaal. Door een goede vergoeding te geven vanuit netbeheer zou je dus een vorm van spread kunnen krijgen. De nood is hoog op het net. Links om of rechtsom moet het opgelost worden. Aangezien mensen (niet alle) gevoelig zijn voor financiële prikkels zit daar de oplossing denk ik deels wel.hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Zolang er geen oplossing is voor energiebelasting en BTW zie ik weinig financieel voordeel in kWh rondpompen 'voor het net', de spread moet dusdanig groot zijn dat het imo nooit een redelijke TVT krijgt.
Wie zonnepanelen heeft kan met een grofweg 5 kWh stekkerbatterij zelfconsumptie behoorlijk opkrikken, daarboven wordt de businesscase gewoon lastig.
De dynamische contracten doen het grotendeels denk ik al vanuit nature (financiële prikkel). Dat zie je minder bij variabel / vast. Prijs is toch gelijk gedurende de dag. Al zeg ik niet dat alle mensen met dergelijke contracten geen rekening houden met..........
Dus het e.a. zou bij de PIB iets extra's kunnen betekenen. Het komt neer op gedragsverandering en dat kost tijd. Of de tools hebben zodat het net het rustiger krijgt. Bouwen gaat nog heel lang duren.
Dat een oplossing voor dubbele EB niet van de grond komt ligt waarschijnlijk aan het praktische probleem, Hoe meet je dat? Wordt een kWh van het gehaald om te gebruiken of om in een batterij te stoppen. Is een kWh die wordt teruggeleverd afkomstige van zonnepanelen of is deze tijdelijk opgeslagen voor netontlasting. Aan de kWh is dat niet vast te stellen en zodra je met gescheiden meters daarvoor gaat werken verliest je andere functionaliteit.. Als je bv een batterij op een eigen meter zet om voor netontlasting te gebruiken kan deze niet meer worden ingezet voor opslag van eigen zonopbrengst en voor dekking van in huis gebruik.Devke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Eens. Er moet spread zijn om sws de laad- en ontlaadverliezen al te compenseren. Ze zijn in de regering wel bezig met de dubbele energiebelasting. Al gaat het tergend langzaam allemaal. Door een goede vergoeding te geven vanuit netbeheer zou je dus een vorm van spread kunnen krijgen. De nood is hoog op het net. Links om of rechtsom moet het opgelost worden. Aangezien mensen (niet alle) gevoelig zijn voor financiële prikkels zit daar de oplossing denk ik deels wel.
De dynamische contracten doen het grotendeels denk ik al vanuit nature (financiële prikkel). Dat zie je minder bij variabel / vast. Prijs is toch gelijk gedurende de dag. Al zeg ik niet dat alle mensen met dergelijke contracten geen rekening houden met..........
Dus het e.a. zou bij de PIB iets extra's kunnen betekenen. Het komt neer op gedragsverandering en dat kost tijd. Of de tools hebben zodat het net het rustiger krijgt. Bouwen gaat nog heel lang duren.
Er was een werkende manier en die heeft mee gestopt namelijk het salderen.
Aanvulling: Dat er goede vergoeding gaat komen voor netontlasting is niet erg waarschijnlijk.Er wordt eerder is de andere richting gedacht van duurder maken Naast de plannen die er al zijn voor een tijdstarief in ons land begint nu ook de EU zich daarmee te bemoeien.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44348/eu-wil-tijdsafhankelijke-nettarieven-verplichten
[ Voor 12% gewijzigd door hanev001 op 20-07-2026 12:57 ]
Zonder WP of EV is er relatief weinig te sturen: koken doe je toch echt na werktijd, die vaatwasser of wasmachine zetten in het grote plaatje weinig zoden aan de dijk.Devke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:
Besef dat deze site niet representatief is, hoeveel mensen willen actief met hun energieverbruik bezig zijn? Volgend jaar hier gewoon een 3 jarig contract met duidelijkheid, 5 kWh stekkerbatterij voor een hoger directverbruik en het is wel best.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ligt aan je opwek en gebruik. Ik heb nu 3300Wp liggen op ZW en 7.5kWh aan HW PiBs (3 stuks dus). Mijn zelfconsumptie lag in juni boven de 85%. Als de zon echt de hele dag goed schijnt daalt dat percentage, omdat de PiBs het overschot niet meer kunnen opnemen (>2400W of PiBs op een gegeven moment vroeg vol). En ja, 3 volle PiBs krijg ik ook leeg voor de volgende ochtend de opwek weer begint, zelfs zonder in de avond de airco aan te zetten.hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Hangt er wel vanaf hoe je zelfconsumptie definieert ?elsinga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Mijn zelfconsumptie lag in juni boven de 85%.
Hoe ik het bekijk (Home Assistant doet het ook zo dus er moet iets van waar zijn)
Totaal verbruik van je huis bekijken en hoeveel je van het net hebt moeten halen.
1- (import van net / totaal verbruik)
Ik heb 2 PiB's en voor juni zat ik aan 89% met die berekening. Typisch tussen de 10-15kWh verbruik per dag.
Dus slechts 11% van mijn verbruik heb ik van het net moeten halen. Al de rest kwam van het dak (ook 3300Wp maar omvormer die stopt op 3000W).
[ Voor 17% gewijzigd door Holvoetn op 20-07-2026 13:57 ]
Sorry voor de rant, maar ik baal hier echt even flink van.
September 2025 worden er 2 batterijen geleverd na een half jaar wachten. Januari 2026 allebei de batterijen in dezelfde week kapot met verschillende E1xx, E3xx en E4xx fouten. Maand moeten wachten en half februari 2 nieuwe batterijen gekregen.
Vandaag batterij nummer 1 in E126 storing. Liep er toevallig langs want uiteraard geen melding in de app. Mijn vertrouwen in Homewizard is dalende moet ik bekennen.. (einde rant)
September 2025 worden er 2 batterijen geleverd na een half jaar wachten. Januari 2026 allebei de batterijen in dezelfde week kapot met verschillende E1xx, E3xx en E4xx fouten. Maand moeten wachten en half februari 2 nieuwe batterijen gekregen.
Vandaag batterij nummer 1 in E126 storing. Liep er toevallig langs want uiteraard geen melding in de app. Mijn vertrouwen in Homewizard is dalende moet ik bekennen.. (einde rant)
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
De EB relatief of afhankelijk maken van de marktprijs zou een optie kunnen zijn. Minder EB op goedkope energie, meer op dure.hanev001 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:50:
Dat een oplossing voor dubbele EB niet van de grond komt ligt waarschijnlijk aan het praktische probleem, Hoe meet je dat?
Wat lost dat op? Je hebt dan nog steeds dubbele EB heffing. Je maakt het geheel alleen maar lastiger te begrijpen omdat dan zelfs de hoogte van de EB niet meer vast is.Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:40:
[...]
De EB relatief of afhankelijk maken van de marktprijs zou een optie kunnen zijn. Minder EB op goedkope energie, meer op dure.
Daarnaast marktprijs is alleen maar van toepassing voor mensen met een Dynamisch contract, de andere contracten hebben dat effect helemaal niet omdat de prijzen vast liggen.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2