Acties:
  • +3 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:09:
Ik heb een kapotte batterij die omgewisseld gaat worden. Ik wil eigenlijk de data van de oude batterij in de app houden. Als ik de batterij verwijder wordt ook de data verwijderd.
Kan het kwaad om de oude batterij gewoon in de app te houden? De SOC lijn zal dan niet kloppen, maar dat is alles toch?
Je kunt het nieuwe ID van de oude en de nieuwe batterij opgeven via de mail dan wordt de oude data aan de nieuwe batterij gekoppeld.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:41

fxs81

Julianadorp

Pakhaas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:05:
Ik ben eigenlijk wel even benieuwd wie hier meer dan 1 batterij hebben en in de winter soms dagen hebben dat er maar 1 of 2 kwh binnen komt. Bij ons komt er tussen okt tm feb gemiddeld 5.3kwh van het dak. Dat zijn dan soms dagen van 10, maar ook wel dagen achter elkaar maar 1 of 2. In de winter is ons gemiddeld verbruik 5.8kwh.

In de zomer is het vullen dan weer geen enkel probleem, maar onze panelen beginnen om 7u al met opwekken en gaan door tot 21u. Dus ons avond/nacht/ochtend verbruik is dan maar gemiddeld 2.7kwh.

Wij wekken jaarlijks zo'n 6300kwh op, dus qua panelen ruim meer dan wij verbruiken.
Hier wekken we rond de 3500 kWh per jaar op, 10 x 345 Wp vol op het zuiden. Afgelopen november 49 kWh teruggeleverd, december maar 10 kWh, januari 35 kWh en februari 61 kWh.
Die teruglevering zal compleet wegvallen met de 2 pibs, de rest van het jaar wek ik wel genoeg op om evengoed nog een teruglevering te doen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:33
fxs81 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Hier wekken we rond de 3500 kWh per jaar op, 10 x 345 Wp vol op het zuiden. Afgelopen november 49 kWh teruggeleverd, december maar 10 kWh, januari 35 kWh en februari 61 kWh.
Die teruglevering zal compleet wegvallen met de 2 pibs, de rest van het jaar wek ik wel genoeg op om evengoed nog een teruglevering te doen.
Bedankt.

Krijg jij in de winter de PiBs wat vol of zijn die op een gegeven moment leeg en krijg je niet voldoende van het dak af om er in te krijgen? Het gaat mij dus met name om de wintermaanden nov tm febr.

Wij zitten op de volgende gemiddeldes:
Oktober 338kwh
November 178kwh
December 103kwh
Januari 139kwh
Februari 272kwh
Maart 586kwh
April 808kwh

Dit is over een gemiddelde van 4 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nilisvw schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:32:
IP adres blijft hetzelfde normaliter (vaak zit er een lease op van 8 dagen voordat die het IP "los laat" voor dat apparaat) daarna kan je eventueel een andere krijgen (zeker als het apparaart tijdje offline is geweest). Tenzij je natuurlijk een reservering hebt gemaakt voor dat apparaat.

Ik heb mijn IOT apparaten op een aparte SSID zitten met enkel 2.4ghz enabled.
Batterij nu 94% bereik en P1 74%. (beide net herstart).
Hier zit het dus apart op een eigen AP. Verder geen toeters en bellen. Dan behalve vast toegekend IP adres door de router. Lease stond op 24h, deze vannacht naar 48h gezet.

Net nog eens de kabel tussen switch in de meterkast (waar het betreffende AP op zit) en de router los gehaald. P1 meter geeft status rood. Niet veel later gaan batterijen stand-by. Na het terug prikken van de kabel komt alles weer terug on-line.

Vraag @HomeWizard_NL / @DCSBL wat wil de P1 meter hebben? Moet deze een netwerk zien?

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de Airport even “pauzeert” omdat deze geen netwerk meer ziet. Deze geeft echter alleen een “storing” status (oranje) aan als je van de airport de LAN kabel los haalt. Laat je hem verbonden met de switch blijft de status groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Hier zit het dus apart op een eigen AP. Verder geen toeters en bellen. Dan behalve vast toegekend IP adres door de router. Lease stond op 24h, deze vannacht naar 48h gezet.

Net nog eens de kabel tussen switch in de meterkast (waar het betreffende AP op zit) en de router los gehaald. P1 meter geeft status rood. Niet veel later gaan batterijen stand-by. Na het terug prikken van de kabel komt alles weer terug on-line.

Vraag @HomeWizard_NL / @DCSBL wat wil de P1 meter hebben? Moet deze een netwerk zien?

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de Airport even “pauzeert” omdat deze geen netwerk meer ziet. Deze geeft echter alleen een “storing” status (oranje) aan als je van de airport de LAN kabel los haalt. Laat je hem verbonden met de switch blijft de status groen.
Ik zou beginnen met een ander wifi kanaal. Bij veel mensen cq wifi netwerken heb je gewoon veel last van de buren. Die jou verbinding weg duwen.

En ja, de p1 en pib moeten elkaar zien. Internet is optioneel maar vaak wel nodig. Als je alles wil zien en geen meldingen wilt hebben. Het werkt wel zonder internet.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 31-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Ik zou beginnen met een ander wifi kanaal. Bij veel mensen cq wifi netwerken heb je gewoon veel last van de buren. Die jou verbinding weg duwen.
Die route ben ik al geweest. Kanaal 6 is de minst gebruikte. Daar is naar mijn mening geen winst meer te behalen. Sinds ik een aparte AP heb ingericht voor Homewizard had ik geen problemen meer.

Dit kan natuurlijk gewoon even een hikje geweest zijn. Nu hersteld het zichzelf. De vorige keren niet. Hoe dan ook we zoeken weer verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P1 & PIB hangen aan het zelfde AP. Blijkbaar gaat er toch iets mis als er geen verbinding mogelijk is naar de router.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Deze had ik niet eerder gezien bij ons, tussen 23:00 en 00:00 uur tot 800 watt laden vanaf het net :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz-Q2NZNxhVTAoEgXCBlRnPzKmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkhhCOUtCF8FQOmSl77dr2gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:32:
Deze had ik niet eerder gezien bij ons, tussen 23:00 en 00:00 uur tot 800 watt laden vanaf het net :?

[Afbeelding]
SOC correctie. Wordt beschreven in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:38

ONM

GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Je heb grote belasting pieken ‘s nachts op het net.
Klopt , deze nacht 65 graden programma van de vaatwasser en 2 airco’s. Bij De Cooker heb ik een socket geplaatst en daar valt het stroomverbruik reuze mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6sgLou8Q2336dPBl6Oh5Uo6VXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5efsYyRgWcDof5NGVHQQsI0I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door ONM op 31-07-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:41

fxs81

Julianadorp

Pakhaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Bedankt.

Krijg jij in de winter de PiBs wat vol of zijn die op een gegeven moment leeg en krijg je niet voldoende van het dak af om er in te krijgen? Het gaat mij dus met name om de wintermaanden nov tm febr.

Wij zitten op de volgende gemiddeldes:
Oktober 338kwh
November 178kwh
December 103kwh
Januari 139kwh
Februari 272kwh
Maart 586kwh
April 808kwh

Dit is over een gemiddelde van 4 jaar.
Er zullen dagen zijn dat ik er maar 1 gevuld krijg vermoed ik zo, soms 2 en soms ook geen maar ik leverde ook in de wintermaanden altijd wat terug zelfs met de airco aan op verwarmen. Die teruglevering zal meestal niet meer lukken met de 2 pibs gedurende die 4 maanden. Maar blijft afwachten want dit word natuurlijk de 1e winter met pibs.

[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 31-07-2025 13:22 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
fxs81 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Er zullen dagen zijn dat ik er maar 1 gevuld krijg vermoed ik zo, soms 2 en soms ook geen maar ik leverde ook in de wintermaanden altijd wat terug zelfs met de airco aan op verwarmen. Die teruglevering zal meestal niet meer lukken met de 2 pibs gedurende die 4 maanden. Maar blijft afwachten want dit word natuurlijk de 1e winter met pibs.
Dat moet dan met mijn opwek ook wel kunnen. Wat ik hier trouwens benoem is de opwek en niet de teruglevering.

Teruglevering afgelopen jaar:
Oktober 301kwh
November 103kwh
December 39kwh
Januari 108kwh
Februari 217kwh
Maart 631kwh

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Bij onderbreking van verbinding tussen wifi router en internet dan gaat hier alles rood knipperen. De lokale verbindingen blijven intact en de batterijen blijven in de stand waar ze stonden. Non blijft NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Bij onderbreking van verbinding tussen wifi router en internet dan gaat hier alles rood knipperen. De lokale verbindingen blijven intact en de batterijen blijven in de stand waar ze stonden. Non blijft NOM.
Hier ook even getest. In Homey zie ik dat inderdaad alles gewoon door draait. Status op p1 en pib rood. Kabeltje terug in het modem en alles terug naar groen. Verbreek ik de verbinding tussen switch en router worden de batterijen nu ook rood. Net was dat wit. (Ondertussen ook 1.0217 er in geschoten) Of het blijft werken kan ik even niet zien want Homey hangt aan een andere switch en kan dus niet bij de p1.

In dit topic waren wij er al achter dat de gebruikte voeding van invloed is. Die van Homewizard had ik al wel besteld. Maar nog niet aangesloten om te zien wat de verandering met de WiFi voor invloed heeft. (Nooit twee dingen tegelijk veranderen)

We gaan weer mee maken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Hier ook even getest. In Homey zie ik dat inderdaad alles gewoon door draait. Status op p1 en pib rood. Kabeltje terug in het modem en alles terug naar groen. Verbreek ik de verbinding tussen switch en router worden de batterijen nu ook rood. Net was dat wit. (Ondertussen ook 1.0217 er in geschoten) Of het blijft werken kan ik even niet zien want Homey hangt aan een andere switch en kan dus niet bij de p1.

In dit topic waren wij er al achter dat de gebruikte voeding van invloed is. Die van Homewizard had ik al wel besteld. Maar nog niet aangesloten om te zien wat de verandering met de WiFi voor invloed heeft. (Nooit twee dingen tegelijk veranderen)

We gaan weer mee maken wat het doet.
Homey en P1 zitten toch in hetzelfde ip range Dan moeten ze elkaar zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Homey en P1 zitten toch in hetzelfde ip range Dan moeten ze elkaar zien
Niet als ik dus de switch in de meterkast (waar de AP voor Homewizard op zit) ontkoppel, en Homey bedraad op de switch in het kantoor zit. Er is dan geen route mogelijk. Ik zou even een kabel van de meterkast naar Homey kunnen trekken. Maar ik kan even niet bij mijn lange kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Niet als ik dus de switch in de meterkast (waar de AP voor Homewizard op zit) ontkoppel, en Homey bedraad op de switch in het kantoor zit. Er is dan geen route mogelijk. Ik zou even een kabel van de meterkast naar Homey kunnen trekken. Maar ik kan even niet bij mijn lange kabel.
Denk ook aan je internet router ook je dhcp server is dus als je die loskoppelt zal dat ook je interne lan/wifi beïnvloeden (los van je switch gezien). DHCP leases verlopen en je wifi client(s) stoppen. Ik begrijp je test pogingen maar er zijn meerdere zaken die meespelen.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 18:31
Ik heb de PUB hier zojuist kunnen updaten naar firmware version 1.0217. Prima geüpdatet, maar ik kan geen changelog oid vinden.

Ik draai gewoon productie, geen béta.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Denk ook aan je internet router ook je dhcp server is dus als je die loskoppelt zal dat ook je interne lan/wifi beïnvloeden (los van je switch gezien). DHCP leases verlopen en je wifi client(s) stoppen. Ik begrijp je test pogingen maar er zijn meerdere zaken die meespelen.
Dus als ik je goed begrijp stopt een WiFi cliënt zoals een P1 met werken als deze geen verbinding meer heeft met de DHCP server? (Die inderdaad bij mij ook in de router zit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Dus als ik je goed begrijp stopt een WiFi cliënt zoals een P1 met werken als deze geen verbinding meer heeft met de DHCP server? (Die inderdaad bij mij ook in de router zit)
Correct, hangt af van lease time die je geconfigureerd hebt op je dhcp server. Maar als die timer afloopt en bijvoorbeeld je P1 niet meer de dhcp server kan bereiken dan stopt deze met het gebruik van het verkregen ip adres.
Lease Expiration and Renewal

When a device is assigned an IP address by a DHCP server, it is granted for a specific lease time. Before the lease expires, the device attempts to renew it to retain the same IP address. This renewal process typically follows these steps:

Renewal Request (T1 Timer): At 50% of the lease time, the device sends a renewal request (DHCPREQUEST) to the DHCP server. If the server is reachable and approves the request, it responds with a DHCPACK, extending the lease time. The device continues using the same IP address.

Rebinding Request (T2 Timer): If the renewal fails (e.g., the DHCP server is unavailable), the device waits until 87.5% of the lease time and sends a rebinding request to any available DHCP server. If a server responds, the lease is extended.

Lease Expiration: If no server responds before the lease expires, the device considers the IP address invalid and stops using it. The device then initiates the DHCP discovery process to obtain a new IP address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Correct, hangt af van lease time die je geconfigureerd hebt op je dhcp server. Maar als die timer afloopt en bijvoorbeeld je P1 niet meer de dhcp server kan bereiken dan stopt deze met het gebruik van het verkregen ip adres.

code:
1
2
3
4
5
6
 Lease Expiration and Renewal

When a device is assigned an IP address by a DHCP server, it is granted for a specific lease time. Before the lease expires, the device attempts to renew it to retain the same IP address. This renewal process typically follows these steps:
Renewal Request (T1 Timer): At 50% of the lease time, the device sends a renewal request (DHCPREQUEST) to the DHCP server. If the server is reachable and approves the request, it responds with a DHCPACK, extending the lease time. The device continues using the same IP address.
Rebinding Request (T2 Timer): If the renewal fails (e.g., the DHCP server is unavailable), the device waits until 87.5% of the lease time and sends a rebinding request to any available DHCP server. If a server responds, the lease is extended.
Lease Expiration: If no server responds before the lease expires, the device considers the IP address invalid and stops using it. The device then initiates the DHCP discovery process to obtain a new IP address.
Ja oké, dus niet zodra je de kabel los trek bij wijze van spreken. Maar als de lease is afgelopen. Dus als de lease op 48h staat moet het voor een testje niet zoveel uitmaken. (Mits je dat nu net niet toevallig gelijktijdig met verlopen van de lease doet)

Nu wij het er toch over hebben is er een lease tijd die je adviseert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Ja oké, dus niet zodra je de kabel los trek bij wijze van spreken. Maar als de lease is afgelopen. Dus als de lease op 48h staat moet het voor een testje niet zoveel uitmaken. (Mits je dat nu net niet toevallig gelijktijdig met verlopen van de lease doet)

Nu wij het er toch over hebben is er een lease tijd die je adviseert?
Meeste dhcp servers geven een lease van 86400 seconden (1 dag)
Maar als je P1 en/of PIBs een renewal 23 uur geleden gedaan heeft en je trekt je kabel er uit dan stopt je p1 er dus een uur later mee. Dus check je dhcp lease table in je router eerst. Of forceer een update up voordat je de stekker eruit trekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Tebbie op 31-07-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
ONM schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:44:
[...]Klopt , deze nacht 65 graden programma van de vaatwasser en 2 airco’s. Bij De Cooker heb ik een socket geplaatst en daar valt het stroomverbruik reuze mee
[Afbeelding]
Die Quooker-grafiek is interessant! Ik had er nog geen HW-socket tussen geplaatst, omdat ik hier had gelezen dat deze door de korte, hoge piekbelasting defect kan raken. Daar bestaat wel een oplossing voor, maar ik heb er voorlopig van afgezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eovermeer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Die Quooker-grafiek is interessant! Ik had er nog geen HW-socket tussen geplaatst, omdat ik hier had gelezen dat deze door de korte, hoge piekbelasting defect kan raken. Daar bestaat wel een oplossing voor, maar ik heb er voorlopig van afgezien.
Q cooker kun je rustig met een energy socket meten. Je moet wel de socket ingeschakeld laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:57
Maar als je P1 en/of PIBs een renewal 23 uur geleden gedaan heeft en je trekt je kabel er uit dan stopt je p1 er dus een uur later mee. Dus check je dhcp lease table in je router eerst. Of forceer een update up voordat je de stekker eruit trekt.
de meeste (A merken) ook de Sagemcom van Ziggo kijkt bij 50% van de leasetijd of de client nog aanwezig is en verlengen dan al.
als er na gegeven leasetijd geen antwoord meer is vervalt de lease.

ook bij 88% van de leasetijd is er nog een check.

[ Voor 39% gewijzigd door carpcatcher op 31-07-2025 15:25 . Reden: quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
carpcatcher schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:24:
[...]

de meeste (A merken) ook de Sagemcom van Ziggo kijkt bij 50% van de leasetijd of de client nog aanwezig is en verlengen dan al.
als er na gegeven leasetijd geen antwoord meer is vervalt de lease.

ook bij 88% van de leasetijd is er nog een check.
Alle dhcp servers doen dat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe dan ook ik heb nu mijn switch in de meterkast, en daar mee dus ook de AP direct in de router zitten. (TP ER605) Als iets is met de verbinding krijg ik nu een melding.

De voeding van splitter/p1 meter was nog een verdachte. Die is nu dus gewisseld. Kijken wat het doet. Het werkt in ieder geval al betrouwbaarder dan drie weken geleden.
(Ik herken wel een patroon van de woensdag, waar is mijn aluminium hoedje 🎩)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:09:
Gewoonlijk vernieuwen DHCP clients de lease al als die halverwege is, dus na een halve dag.

Edit: spuit 11, zie ik na een refresh van de pagina...

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 31-07-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Wilke schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Gewoonlijk vernieuwen DHCP clients de lease al als die halverwege is, dus na een halve dag.

Edit: spuit 11, zie ik na een refresh van de pagina...
Ok ok voor puristen ergens tussen de 12 (50%) en ~21 (88%) uur zal die lease verlopen goed? Feit blijft als lease voorbij is ip adres weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
2dagen terug na PIBs geupdated te hebben naar versie 1.0216, PIB4 (mijn aanduiding voor bovenste vd gestapelde PIBs), knipperde paar uur na versie update onderste ledstrip oranje.
Geen foutmeldingen in app.
Met knop aan zijkant aan/uitgezet en alles weer in orde.

Vandaag weer zelfde met zelfde PIB.
Niet aan/uitgezet.
Alle PIB’s geupdate naar 1.0217.
We gaan het weer zien.

Frustrerend blijven die situaties zeker omdat ik ze afgelopen 4mnd niet gehad heb.
Daarnaast heb ik nog de issue dat als ik PIB’s en P1 in Homey toevoeg,
Er op een zeker moment de melding bij (Lijkt random) bij dan de 1 en later de andere PIB dat de verbinding van deze PIB met de P1 verbroken is. Ik ben er (nog) niet achter wat dat triggered.
Maar wil ze wel in Homey hebben om ze op standby te zetten als de EV geladen wordt.
Een optie daarvoor in de app @HomeWizard_NL zou zeer handig zijn (niet iedereen heeft Homey/HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:46
@Devke , dankzij jouw tips, is het gelukt.
Mijn PIB kan nu overweg met dynamische prijzen en wel aangestuurd door Nordpool markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartindM schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:06:
2dagen terug na PIBs geupdated te hebben naar versie 1.0216, PIB4 (mijn aanduiding voor bovenste vd gestapelde PIBs), knipperde paar uur na versie update onderste ledstrip oranje.

Niet aan/uitgezet.
We gaan het weer zien.

Frustrerend blijven die situaties zeker omdat ik ze afgelopen 4mnd niet gehad heb.
Er op een zeker moment de melding bij (Lijkt random) bij dan de 1 en later de andere PIB dat de verbinding van deze PIB met de P1 verbroken is. Ik ben er (nog) niet achter wat dat triggered.
Maar wil ze wel in Homey hebben om ze op standby te zetten als de EV geladen wordt.
Een optie daarvoor in de app @HomeWizard_NL zou zeer handig zijn (niet iedereen heeft Homey/HA).
Als je nou alleen P1 toevoegde in homey dan kun je de batterijen al sturen. Dit gaat via P1. Test dit eerst zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:09:
@Devke , dankzij jouw tips, is het gelukt.
Mijn PIB kan nu overweg met dynamische prijzen en wel aangestuurd door Nordpool markt.
Top. Goed om te lezen dat het werkt. Mooi werkt dat he😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet aan/uitgezet.
We gaan het weer zien.

De p1 meter kan eigenlijk maar lekker 4 verbindingen supporten. Als je Homey erbij zet heb je nr 5 denk ik te pakken net als met HA. Nu is HW wel het e.a. aan het stroomlijnen. Ik lees dit al wel minder. Dit was zeker in de early days meer. Je zou eens kunnen testen als je er 1 uitzet of je dan deze issues niet hebt.

Hier draait het stabiel maar ik haal die 4 connecties niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:54:
[...]

De p1 meter kan eigenlijk maar lekker 4 verbindingen supporten. Als je Homey erbij zet heb je nr 5 denk ik te pakken net als met HA. Nu is HW wel het e.a. aan het stroomlijnen. Ik lees dit al wel minder. Dit was zeker in de early days meer. Je zou eens kunnen testen als je er 1 uitzet of je dan deze issues niet hebt.

Hier draait het stabiel maar ik haal die 4 connecties niet.
Vraag: kan de nieuwste versie van P1 dit wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:58:
[...]

Vraag: kan de nieuwste versie van P1 dit wel aan. Ik heb die ook thuis liggen.
Weet ik niet. Is het wel een hele nieuwe ontwikkelde P1? Die illusie heb ik niet. Volgens mij hebben we hier al eens 2 plaatjes gedeeld van de verschillende types. Persoonlijk denk ik dat als de nieuwe p1 alle verbindings issues had getackled dat HW allang naar de betreffende klant een nieuwe p1 meter had gestuurd. Jij hebt ze vlgs mij niet dus dan is het wat lastig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:46
Goedenavond,
Net wat ontdekt met de batterij die problemen geeft.
Zoals de zoveelste keer weer onanje/rode ledjes onderste kwart. Als je dan 5 seconden op de touch knop drukt worden de leds blauw;l, daarna weer 5 seconden op de touch knop drukt het systeem opnieuw opstart. Maar de beveiliging niet terugzet naar 800w.
Dus misschien een touch gevoelige knop ervoor plakken, en via een automation 5 seconden drukt, dan loslaat voor paar seconden en weer indrukt voor 5 seconden. 🤣.
Dan reset het systeem. Kan iemand dat eens proberen met een andere foutmelding? Of een E… error? Kijken of het dan ook werkt.
Wel een beetje omslachtige manier van resetten, maar als je een keer niet thuis bent…. Heb je wel een manier om te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Weet ik niet. Is het wel een hele nieuwe ontwikkelde P1? Die illusie heb ik niet. Volgens mij hebben we hier al eens 2 plaatjes gedeeld van de verschillende types. Persoonlijk denk ik dat als de nieuwe p1 alle verbindings issues had getackled dat HW allang naar de betreffende klant een nieuwe p1 meter had gestuurd. Jij hebt ze vlgs mij niet dus dan is het wat lastig testen.
Daar zit een andere processor in met een verbeterde wifi zend ontvanger aan board.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

@MartindM Heb je cloud-verbinding al uitstaan? In HA is hier een toggle voor. In Homey wellicht ook? Bedenk dat de cloudverbinding een continue actieve https-verbinding is.

Ik zit nu met 4 PiB's en Home Assistant op 5 https-verbindingen en dat werkt perfect. Zet ik cloud-verbinding aan, dan gaat het mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Aardedraadje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:06:
@MartindM Heb je cloud-verbinding al uitstaan? In HA is hier een toggle voor. In Homey wellicht ook? Bedenk dat de cloudverbinding een continue actieve https-verbinding is.

Ik zit nu met 4 PiB's en Home Assistant op 5 https-verbindingen en dat werkt perfect. Zet ik cloud-vecbinding aan, dan gaat het mis.
Kan inmiddels ook via Homey maarrrrrrr je zet hiermee ook firmware updates uit en je Homey Energy krijgt geen data feed meer van de betreffende device. Dus wees bewust van je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Kan inmiddels ook via Homey maarrrrrrr je zet hiermee ook firmware updates uit en je Homey Energy krijgt geen data feed meer van de betreffende device. Dus wees bewust van je keuze.
Ah, dat werkt dus anders dan in HA. Er is geen koppeling tussen HA en de cloud, alle gegevens worden lokaal uitgewisseld. Voor updates zet ik heel bewust op een moment dat ik sturing vanuit HA niet nodig heb, de cloudverbinding aan. Na de update weer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Aardedraadje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Ah, dat werkt dus anders dan in HA. Er is geen koppeling tussen HA en de cloud, alle gegevens worden lokaal uitgewisseld. Voor updates zet ik heel bewust op een moment dat ik sturing vanuit HA niet nodig heb, de cloudverbinding aan. Na de update weer uit :)
Ik volg je niet HA en Homey doen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is maar een paar seconden maar deze zie ik toch dagelijks inmiddels. Batterij begint dan rustig met ontladen en pakt het na een seconde of 15 wel op. Geen actie nodig. Melding is wat vreemd.

Zolder is ruim 20 graden.... dus koud.....nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slM7W28a_PS2ccpXxE3QIfKxWhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFvidlIlvzCCGAchVYlHTBSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
Voor de slimme mensen onder ons.
Dit is de home assistent melding zodra de batterij het probleem geeft met het onderste gedeelte van de led strip.

Entity sensor.plug_in_battery_energie_export from integration homewizard has state class total_increasing, but its state is not strictly increasing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bestel nu P1 en maak hem open dan zie je het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Bestel nu P1 en maak hem open dan zie je het verschil.
Neuh.... heeft weinig zin om iets alleen te kopen om erin te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Ik volg je niet HA en Homey doen hetzelfde.
Uit je vorige reactie: "en je Homey Energy krijgt geen data feed meer van de betreffende device"

Typfoutje? Bedoelde je de HomeWizard Energy? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie
Aardedraadje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Uit je vorige reactie: "en je Homey Energy krijgt geen data feed meer van de betreffende device"

Typfoutje? Bedoelde je de HomeWizard Energy? :)
Mea culpa Homewizard Energy helemaal gelijk. 🤦
Op een Franse camping zitten en forums lezen moet ik niet doen…..

[ Voor 9% gewijzigd door Tebbie op 31-07-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tebbie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Mea culpa Homewizard Energy helemaal gelijk. 🤦
Op een Franse camping zitten en forums lezen moet ik niet doen…..
Ik heb mijn foute conclusie doorgehaald om verwarring ne voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Aardedraadje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Ik heb mijn foute conclusie doorgehaald om verwarring ne voorkomen :)
Idd voor de volledigheid, als je via HA of Homey cloud optie uitzet dan zal het HW apparaat dus niets meer met de cloud doen (lees: geen firmware updates, geen data feed naar cloud voor Homewizard Energy app etc.) Deze modus vervalt (reset) als je opnieuw je P1 dongle bijvoorbeeld koppelt met wifi, of je zet cloud functie weer aan via dezelfde handeling in HA of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak de Koning
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:11
Ik had 't hier nog niet gelezen, maar de Belgen kunnen 'm nu ook bestellen:
La commande via le P1 Meter devrait être validée par Synergrid en octobre. Si ce n’est pas le cas, nous vous en informerons. Synergrid exige que le système complet (Plug‑In Battery + Compteur P1) soit inscrit sur la liste C10/26 pour autorisation d’utilisation en Belgique.
Via P1 en men verwacht van oktober uit te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Nu online
[...]

Ik heb de nieuwste P1.
Zal deze alleen toevoegen in Homey en dan kijken of ik zonder verbindingsissues kan werken en de PIB’s kan sturen.
Zou wel heel vreemd zijn dat HW een Api ontwikkeld heeft waarbij als er connectie is met 4 PIB’s (max aantal) uitlezing/sturing middels ander software platform (HA / Homey) niet mogelijk is.

Vraag aan mede tweakers, we met 4 PIB’s heeft succesvolle opname in welk platform (HA danwel Homey) en draait uitlezing/sturing/flows etc vlekkeloos zonde PIB-P1 verbindings problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet aan/uitgezet.
We gaan het weer zien.

Ik ben er ondertussen proefondervindelijk achter dat ik op mijn Homey 2023 de polingtijd niet korter dan 6 seconden moet maken. Dus P1 en kilowattuurmeter van de zonnepanelen staat op 6. De batterijen staan op 10 seconden..Dat boeit toch niet zo voor wat ik met Homey regel.

Dus mijn advies indien je een korte polingtijd gebruikt, zet het eens terug op 10 seconden en kijk wat er dan gebeurt. (Even de Homewizard app op Homey herstarten) Gaat dat goed? En vind je dat je een kortere tijd nodig hebt? Vind dan in kleine stapjes uit hoe ver je kan gaan. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Ik ben er ondertussen proefondervindelijk achter dat ik op mijn Homey 2023 de polingtijd niet korter dan 6 seconden moet maken. Dus P1 en kilowattuurmeter van de zonnepanelen staat op 6. De batterijen staan op 10 seconden..Dat boeit toch niet zo voor wat ik met Homey regel.

Dus mijn advies indien je een korte polingtijd gebruikt, zet het eens terug op 10 seconden en kijk wat er dan gebeurt. (Even de Homewizard app op Homey herstarten) Gaat dat goed? En vind je dat je een kortere tijd nodig hebt? Vind dan in kleine stapjes uit hoe ver je kan gaan. :9B
Als je alleen maar data ophaalt en niet mee snel regelt dan kan in mijn ogen de pol tijd wel naar 20 seconden. Zodat het lokale regelsysteem tussen P 1 en de batterijen zo min mogelijk verstoord. Zo werkt het bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjaak de Koning schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:17:
Ik had 't hier nog niet gelezen, maar de Belgen kunnen 'm nu ook bestellen:

[...]

Via P1 en men verwacht van oktober uit te kunnen leveren.
Ik had net vanavond een artikel daarover gelezen maar ik kreeg het gevoel dat een nog "verwachting" is. Ik zal de link plaatsen.

Homewizard Plug-In in België te reserveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:36
Renewed batterijen weer op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:44
Vandaag mijn 2e pib binnen gekregen (nu uit de renewed pool, 61 cycles)
Uiteraard gelijk ingeplugd en laden maar.

Twee dingen verbazen me wel:
1. Er stond niet de laatste FW op. (Opgelost)
2. Met die oude FW ben ik inmiddels al 2 keer offline geraakt. Balen.

Fingers crossed dat de FW het issue oplost.
Niet veel zin in extra AP’s, P1’s etcetera

Als laatste vraag ik me af wat het risico is als ik wèl 1600W ga terugleveren, gewoon op de gehele groep en niet volgens de instructie op een eigen groep. Voorlopig dus maar 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:28:
Als laatste vraag ik me af wat het risico is als ik wèl 1600W ga terugleveren, gewoon op de gehele groep en niet volgens de instructie op een eigen groep. Voorlopig dus maar 800W
Dat kan alleen jij zelf beantwoorden aangezien je als enige hier weet wat er nog meer op die groep zit :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:13

BKK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYipJTT8DXcLtEkz3MuoIFWYB0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCPG9UjOmEvFPx976WxYpCUG.jpg?f=fotoalbum_large

Na de update krijg ik de melding dat een van de twee batterijen offline is. Hoe kan dit terwijl er niemand thuis is en de wifi 100% is?? Heeft iemand hiervoor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pimk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:28:

Nah, in het ergste geval brand je huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

MartindM schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Vraag aan mede tweakers, we met 4 PIB’s heeft succesvolle opname in welk platform (HA danwel Homey) en draait uitlezing/sturing/flows etc vlekkeloos zonde PIB-P1 verbindings problemen.
Hier. Maar met cloudverbinding uitgeschakeld. Heb je dit al geprobeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
CIJFERS!
Voor de liefhebber:

Juli 2024 - Zonder thuisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJjF1nGh-t9wx7Zu4Xjad9QMOrc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jvol1Kda4uYmWlISmIKL7E4f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbVdQAKzc9CJrt2dJuDSpZhmEBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuMJh6A7BQZ9bu7ArTPIfp4u.jpg?f=fotoalbum_large

Juli 2025 - Met thuisaccu van HW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5fxCGkG2n3FCchCIcgjFhfUwX8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WxEAzjp9JwqFKQBVjBEwyEtC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHyLAPQx9m-Q0HTGslMxDzDXVyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heY77Xawe7muMg9vibt8YBq1.jpg?f=fotoalbum_large

In het kort en berekend:
- Cijfers zijn op basis van 1 HW accu.
- Betreft totaal 3300wp aan panelen op west.
- 20% meer energie uit m'n zonnepanelen zelf gebruikt.
- 29% meer "zelfvoorzienend".
- 19% minder warmte voor de ijsbeertjes.
- 74kWh minder teruggeleverd aan het net.
- 75kWh minder afgenomen van het net.
- RTE accu: 74,3%

Het was een mooie Juli maand met blijkbaar 30kWh meer opgewekte energie tegenover vorig jaar.
En natuurlijk: De cijfers zijn niet 100% accuraat, maanden komen niet 100% overeen. De "koolstofarme energie verbruikt" wordt óók berekend op hoe groen de stroom uit het net is op bepaalde momenten.

Al met al dik tevreden over de werking van de accu.
Vooral het minder terugleveren aan het net is enorm gunstig, die 'terugleverboete' gaat zo met 2 staffels omlaag al.

[ Voor 41% gewijzigd door LongTimeAgo op 01-08-2025 07:18 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Juli
Totaal verbruik 395 kWh, Opwek 622 kWh, import 16 kWh.
Invloed van de Batterij (tot 24 juli 2 batterijen, daarna 1): 150 kWh geladen, en 108 kWh gebruikt.

Het uitvallen van 1 batterij heeft me waarschijnlijk plusminus 8 kWh gekost.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdiW6Sb3HWSsbG81XqgN5LVvnvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lke0yVKVnKqvQLDgIlPRB0N0.png?f=fotoalbum_large

Resultaten maand juli
Rendement 68,18% laag?
De NOM regeling is mooi strak. Prima zo.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 01-08-2025 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GL007 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:23:
[Afbeelding]

Resultaten maand juli
Rendement 68,18% laag?
De NOM regeling is mooi strak. Prima zo.
Wat was je SOC op 1 juli om 0:00 en op 1 augustus 0:00

Als ik kijk naar week 30 en 31 juli op die plaatjes lijkt het alsof er nog heel veel energie in de batterijen zit daar.

[ Voor 1% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-08-2025 07:43 . Reden: geen 30 en 31 juli maar week 30 en 31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:33:
[...]

Wat was je SOC op 1 juli om 0:00 en op 1 augustus 0:00

Als ik kijk naar 30 en 31 juli op die plaatjes lijkt het alsof er nog heel veel energie in de batterijen zit daar.
Batterijen ongeveer 50% nog geladen.
Twee batterijen heb ik in het voorjaar en najaar nodig.
Maart, april, september en oktober
Als ik november en februari kan mee pakken dan zou het mooi zijn
6 panelen op zuid onder een hoek van 43 graden
1 paneel op zuid onder een hoek van 15 graden
1 paneel op oosten onder een hoek van 15 graden
1 paneel op westen onder een hoek van 15 graden

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 01-08-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GL007 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:39:
[...]

Batterijen ongeveer 50% nog geladen.
Twee batterijen heb ik in het voorjaar en najaar nodig.
Maart, april, september en oktober
Als ik november en februari kan mee pakken dan zou het mooi zijn
Ik bedoel vooral voor de RTE. Als je in juli 2 batterijen vol hebt geladen die daarvoor leeg waren. Dan moet je eigenlijk 5 kWh bij het ontladen optellen om de RTE te berekenen.

(en het was natuurlijk week 30 en 31 ipv 30 en 31 juli in mijn vorige post ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Nu online
Vanmorgen op 1 vd batterijen melding E327 contact support.
Support geinformeerd.
:-(
Batterij wordt omgewisseld

[ Voor 14% gewijzigd door MartindM op 01-08-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:38

ONM

Hier overzicht van Juli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6Jjem3Q5f4w17lTPGLxGolJjCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PJhTclmxrtGI8jJakc0QJ2E6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Iemand enig idee wat deze pieken zijn qua verbruiker? Het lijkt in de nacht vrij regelmatig. De eerste 2 om 1:05 en 2:05 en daarna nog eens om 3:55 en 4:35. We hebben een tafelmodel vriezer, maar die lijkt meer constant te draaien als ik het zo hoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ahw0NJY.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G0jFETj.jpeg

Ik heb het idee dat die piekjes van 200w niet uit de HW batterij worden gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdLVnmn.jpeg

Die onderbrekingen herken ik ook niet in de dag ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hQam5XX.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 01-08-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 17:13
MartindM schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:55:
Vanmorgen op 1 vd batterijen melding E327 contact support.
Support geinformeerd.
:-(
Had uiteindelijk ook een antwoord ontvangen over E327
"we willen hem graag omwisselen".
Maar tussen door via de grote knop uit/aangezet en probleem verholpen.

Support had nog gekeken en meldde terug dat het nu weer ok was, maar bij een volgende keer ze toch echt wilden wisselen.

Blijft toch jammer dat de keuze van wel/niet wisselen onduidelijk blijft. En wat de codes in grote lijnen betekenen. Bij mij was de reset dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:59:
Iemand enig idee wat deze pieken zijn qua verbruiker? Het lijkt in de nacht vrij regelmatig. De eerste 2 om 1:05 en 2:05 en daarna nog eens om 3:55 en 4:35. We hebben een tafelmodel vriezer, maar die lijkt meer constant te draaien als ik het zo hoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat die piekjes van 200w niet uit de HW batterij worden gehaald.

[Afbeelding]

Die onderbrekingen herken ik ook niet in de dag ervoor.

[Afbeelding]
Stekker tussen je vriezer en/of koelkast….meten = weten.
Lastig inschatten als buitenstaander wat je in huis hebt als stroom (vr)eters.
Airco?
Quooker?
Inbouw boiler keuken?
Standby tv die spontaan aanschiet voor uodates? (ja ik verzin het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Tebbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Stekker tussen je vriezer en/of koelkast….meten = weten.
Lastig inschatten als buitenstaander wat je in huis hebt als stroom (vr)eters.
Airco?
Quooker?
Inbouw boiler keuken?
Standby tv die spontaan aanschiet voor uodates? (ja ik verzin het niet)
Ja ook een Quooker in huis, maar ik had het idee dat die ook constant werkt, maar geen idee..je hebt gelijk ik moet even nagaan wat het is.

Vind het nog wel vreemd dat het lijkt dat dit niet uit de batterij komt. Het gaat niet over de 800w

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 01-08-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Ja ook een Quooker in huis, maar ik had het idee dat die ook constant werkt, maar geen idee..je hebt gelijk ik moet even nagaan wat het is.

Vind het nog wel vreemd dat het lijkt dat dit niet uit de batterij komt. Het gaat niet over de 800w
Quooker verbruikt niet constant energie (nouja misschien heeeel weinig), maar zal korte pieken geven, wanneer hij de boiler verwarmt, al zullen die pieken ruim boven de 1000w liggen denk ik (wellicht 2000w).

[ Voor 6% gewijzigd door PASware op 01-08-2025 08:13 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Quooker heeft opwarm pieken dus dikke kans.
Als je het niet weet of “denkt” zou ik zeker er een stekker tussen zetten.
Kan je meteen regelen dat het ‘s nachts niet hoeft op tewarmen (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

MartindM schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Check, Homey Pro in mijn geval.
WiFi-accesspoint is een Ruckus R510.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Codes afkomstig van de micro omvormer daar heeft HW geen actie lijst voor gemaakt.
Ik heb gezien bij andere merken omvormers dat ze daar wel een lijst van hebben in de handleiding pdf file.
Het hele code gebeuren daar heeft HW geen invloed op. Dit wordt door de Chinese omvormer bepaald.
HW heeft allen de wifi interface en de led baar sturing in eigen hand.
Deze conclusie heb ik na vergelijken met andere batterijen en daar aan geknutselde interfacen.
Verzoeken om unit temperatuur weergave heeft geen zin. De omvormer geeft deze informatie niet.
Het product daar tegen werkt bij mij prima.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 01-08-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qhOb2Ak.jpeg
Iemand nog enig idee waarom die grafiek onderbroken wordt?

[ Voor 43% gewijzigd door Pakhaas op 01-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:40:
[Afbeelding]
Je p1 die wifi verbinding verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Tebbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Je p1 die wifi verbinding verliest?
Wel bijzonder, want overdag komt dat niet voor.

Dan zou je ook verwachten dat deze onderbroken is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Du3zKDv.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 01-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
Mooie cijfers deze maand. RTE 73%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiLRmTiu3MK9HXr1lMg9353BhxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ti7OD7PEvSSRgF8iExvLVeHf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Wel bijzonder, want overdag komt dat niet voor.

Dan zou je ook verwachten dat deze onderbroken is:
[Afbeelding]
Je deelt maar een half verhaal. Je laat een P1 grafiek zien en daarna je PIB die een eigen feed heeft. Heeft je P1 update gekregen afgelopen nacht? Wifi log bekeken of je P1 verbinding kwijt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Tebbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Je deelt maar een half verhaal. Je laat een P1 grafiek zien en daarna je PIB die een eigen feed heeft. Heeft je P1 update gekregen afgelopen nacht? Wifi log bekeken of je P1 verbinding kwijt was?
De wifi log.. haha ik ben niet zo ver als jullie.

Waar zou ik die kunnen bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:40:
[Afbeelding]
Volgens mij zie je gewoon 0 op de meter op de 'lege' plekken.

deze grafiek laat 3 dingen zien. opwek, export en gebruik van de zonne-energie. Dus niet het gebruik dat vanuit de batterij afgedekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

De wifi log.. haha ik ben niet zo ver als jullie.

Waar zou ik die kunnen bekijken?
Je wifi router / accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit ook te denken aan een thuisaccu, maar zie ik nu iets over het hoofd of is die van HomeWizard in verhouding een stuk duurder dan bijvoorbeeld een marstek venus-e?

HomeWizard 2,7kwh voor 1395
Marstek Venus-E 5,12kwh voor 1399

Waarom zou ik een HomeWizard willen kopen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Volgens mij zie je gewoon 0 op de meter op de 'lege' plekken.

deze grafiek laat 3 dingen zien. opwek, export en gebruik van de zonne-energie. Dus niet het gebruik dat vanuit de batterij afgedekt wordt.
Nee paarse lijn/kleur stopt dus er totaal geen data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Tebbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Nee paarse lijn/kleur stopt dus er totaal geen data.
Dat heb ik ook elke nacht.

Deze grafiek heet solar consumption. Hij laat precies zien hoe de opwek + import gebruikt wordt.

Totale opwek + import, bovenkant van de lijn.
Gebruik van het net paars
gebruik van zonne energie blauw
export zonne energie groen

Als er geen import is, en geen opwek is er geen data om weer te geven in die grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-ziGUDo4EfxpvtxZ8xEGlDKTn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LF9T7QFmbw03cS9ZeocLVfH6.png?f=fotoalbum_large

dit is de totale energie grafiek van dezelfde tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43o2YD0J9mDQigza6viu233_Tbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upN9NoOWiMEXZQH6Uc6r9XoY.png?f=fotoalbum_large
Die laat alle import en export zien. Dan zie je dat er alleen export is tov de grafiek erboven. (en de kleine verschillen komen omdat het een 5 minuten grafiek is en die erboven een 15 minuten grafiek.)

[ Voor 24% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-08-2025 09:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ernemmer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:36:

Een thuisaccu heeft meer eigenschappen dan alleen de capaciteit en prijs. Bv. oplaad-/ontlaadvermogen, uitbreidbaarheid, verwachte levensduur, gemak van installatie, garantievoorwaarden, privacy/security, mogelijkheden om lokaal aan te sturen met bv HA, land van herkomst, formaat, gewicht, en dan vergeet ik er vast nog een paar. En al die dingen wegen voor iedereen anders.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zit ook te denken aan een thuisaccu, maar zie ik nu iets over het hoofd of is die van HomeWizard in verhouding een stuk duurder dan bijvoorbeeld een marstek venus-e?

Ik denk dat je jezelf niet moet afvragen of je een Homewizard of een Marstek moet kopen maar meer wat je doel is met een thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Deze grafiek heet solar consumption. Hij laat precies zien hoe de opwek + import gebruikt wordt.

Als er geen import is, en geen opwek is er geen data om weer te geven in die grafiek
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laat alle import en export zien. Dan zie je dat er alleen export is tov de grafiek erboven. (en de kleine verschillen komen omdat het een 5 minuten grafiek is en die erboven een 15 minuten grafiek.)
Is volgens mij ook een connectie probleem. Je zal altijd een paarse en eventuele een groene (PIB die NOM’t) in die grafiek moeten zien gedurende de nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Die verlglijking kun je niet maken. Bij Marstek heb je een extra Lily pi board nodig die zelf moet programmeren als je wil verbinden met Homey of HA.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 01-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Tebbie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Is volgens mij ook een connectie probleem. Je zal altijd een paarse en eventuele een groene (PIB die NOM’t) in die grafiek moeten zien gedurende de nacht.
Nee

Kijk nou gewoon naar de 3 getallen en kleuren. Dat zijn de enige 3 datastromen. De batterij heeft alleen met deze grafiek te maken tijdens het laden*. Het ontladen van de batterij blijft volledig buiten deze grafiek.
Zodra er geen import is en geen zonne energie heeft deze grafiek geen data te verwerken. Niet paars, want er wordt 0 geïmporteerd. Niet groen, want hoewel er wel wordt geëxporteerd is dat geen zonne energie. (die export zie je dus in de grafiek die total power heet)

Er is geen connectieprobleem, want als ik in de nacht door de batterijenergie heen ben zie je gelijk de import in die grafiek verschijnen. Er is nog nooit missende data geweest.

*het is een normale gebruiker van energie voor de metingen.

Sowieso total power en solar consumption zijn beide P1 grafieken. Je kunt niet 1 van beide grafieken hebben en de andere niet vanwege connectieproblemen. Ze zijn van hetzelfde apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-08-2025 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Hier ook weer wat kWh cijfertjes voor wie het leuk vindt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LoioWRVzjrpCpNCsk38rT9eRdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZSVGAhK4qor9dbuVahDWzkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar tot nu toe t.o.v. 2023 ongeveer 170 kWh meer opwek zonnepanelen gehad, maar door die ene PiB ongeveer 450 kWh meer direct verbruik gerealiseerd en ruim 280 kWh minder teruggeleverd :)

Ook een leuk en voor mij motiverend grafiekje: Direct verbruik (dus panelen en PiB) als percentage van de totale energiebehoefte PER MAAND.
Eerste waarde van de grafiek in april 2022 toen de panelen aangesloten werden.

PiB aangesloten in februari dit jaar. Duidelijk te zien hoe de impact daarvan geweest is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzWjjXvKT4_X8y1cwjl9QBq_neg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM7yxNtlh8zZ0PVXHXaAa92m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier is bij ons jouw onderste grafiek vergelijkbaar zonder onderbrekingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/79ac39079701d16b615fb0f7ec51c5044762bbf4/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FAhw0NJY.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Nee

Kijk nou gewoon naar de 3 getallen en kleuren. Dat zijn de enige 3 datastromen. De batterij heeft alleen met deze grafiek te maken tijdens het laden*. Het ontladen van de batterij blijft volledig buiten deze grafiek.
Zodra er geen import is en geen zonne energie heeft deze grafiek geen data te verwerken. Niet paars, want er wordt 0 geïmporteerd. Niet groen, want hoewel er wel wordt geëxporteerd is dat geen zonne energie. (die export zie je dus in de grafiek die total power heet)
Volgens mij is op het moment dat het niet paars of groen is in de grafiek de batterij verlichting ook wit van kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Volgens mij is op het moment dat het niet paars of groen is in de grafiek de batterij verlichting ook wit van kleur
Nee ook niet.

de batterij werkt gewoon NOM op dat moment. (eventueel wat export, dat kun je in de total power grafiek zien.)

Je hebt 3 grafieken die van belang zijn.

1 de P1 meter grafiek solar consumption

2 de P1 meter grafiek total power

3 de batterij grafiek.

1 de eerste zie je import en gebruik van je zonne-energie
2 in deze zie je al je import en export (dus ook de export van je batterij die je in de grafiek hierboven niet ziet)
3 het laden en ontladen van de batterij

Het ontladen van de batterij voor je eigen gebruik zie je dus nooit terug in grafiek 1 en 2. (alleen als hij wat exporteert dus, maar niet het gebruik voor je zelf)

Als je geen zonne-energie hebt, en je batterij levert genoeg om je verbruik af te dekken is er geen data te verwerken voor grafiek 1 en zie je niks
Als je naar de total power grafiek kijk zie je dat het dara anders werkt. daar heb je altijd of groen of paars, ook bij de 0 lijn.

Maar zoals ik in een edit hierboven ook aangaf. grafiek 1 en 2 zijn beide P1 grafieken. Als er een connectieprobleem is, dan zullen beide grafieken niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Nee ook niet.

de batterij werkt gewoon NOM op dat moment. (eventueel wat export, dat kun je in de total power grafiek zien.)

Je hebt 3 grafieken die van belang zijn.

1 de P1 meter grafiek solar consumption

2 de P1 meter grafiek total power

3 de batterij grafiek.

1 de eerste zie je import en gebruik van je zonne-energie
2 in deze zie je al je import en export (dus ook de export van je batterij die je in de grafiek hierboven niet ziet)
3 het laden en ontladen van de batterij

Het ontladen van de batterij voor je eigen gebruik zie je dus nooit terug in grafiek 1 en 2. (alleen als hij wat exporteert dus, maar niet het gebruik voor je zelf)

Als je geen zonne-energie hebt, en je batterij levert genoeg om je verbruik af te dekken is er geen data te verwerken voor grafiek 1 en zie je niks
Als je naar de total power grafiek kijk zie je dat het dara anders werkt. daar heb je altijd of groen of paars, ook bij de 0 lijn.

Maar zoals ik in een edit hierboven ook aangaf. grafiek 1 en 2 zijn beide P1 grafieken. Als er een connectieprobleem is, dan zullen beide grafieken niet meer werken.
Je hebt helemaal gelijk.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Zoals ik al zei, er is wordt maar een half verhaal gedeeld 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook zoiets als Grade A, B en C LiFePO4-cellen. Daar zit een prijskaartje aan. Welke klasse beide merken gebruiken weet ik niet.

https://www.evlithium.com...ngevity%2C%20and%20safety.
Pagina: 1 ... 177 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.