[3D printer] Prusa Core One

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:33
Blijkbaar een verbeterde tuning app en een nieuw print profiel voor mooiere prints vooral met PETG Black (waar ik nog het meeste mee print ook). Morgen maar eens uitproberen:)

https://blog.prusa3d.com/...-and-nerfing-vfas_120400/

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:20
Hallo,

Ik overweeg om een Prusa core one kit aan te schaffen, en ben er redelijk zeker 90%. Maar heb wel een paar vragen. Ik heb sinds 2013 geen 3D printer meer aangeraakt.
Ik heb voor de core gekozen omdat degelijke product lijkt met goede support en toekomst opties als MMU. Daarnaast is open source software ook fijn. En de core is encased wat ik begrijp nodig is voor sommige materialen.

Wat voor software gebruiken jullie om 3D mechanisch modellen/onderdelen te maken? Ik heb in het verleden kort solidworks gebruikt maar nu geen licentie meer voor. Daarnaast werk ik onder Linux (Ubuntu).

Ben ik nog bijzonder gereedschap nodig om de kit in elkaar te zetten. Qua schroevendraaier/tangen voor normale elektronica hobby projecten heb ik wel.

Dank jullie voor jullie hulp.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:58
marc1990 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:35:
Hallo,

Ik overweeg om een Prusa core one kit aan te schaffen, en ben er redelijk zeker 90%. Maar heb wel een paar vragen. Ik heb sinds 2013 geen 3D printer meer aangeraakt.
Ik heb voor de core gekozen omdat degelijke product lijkt met goede support en toekomst opties als MMU. Daarnaast is open source software ook fijn. En de core is encased wat ik begrijp nodig is voor sommige materialen.

Wat voor software gebruiken jullie om 3D mechanisch modellen/onderdelen te maken? Ik heb in het verleden kort solidworks gebruikt maar nu geen licentie meer voor. Daarnaast werk ik onder Linux (Ubuntu).

Ben ik nog bijzonder gereedschap nodig om de kit in elkaar te zetten. Qua schroevendraaier/tangen voor normale elektronica hobby projecten heb ik wel.

Voor de montage zit alles er wel bij maar een eigen setje is absoluut handiger. Kleine imbus en torx (dacht ik). Soms een een kruiskopje als ik me niet vergis. Niks bijzonders verder.
Een sorteerbox of kommetjes om de meest gebruikte schroefjes in te doen is wel handig.

je kunt de assembly handleiding al eens bekijken. Die staat online. Staat ook precies bij wat nodig is. En altijd snel de comments scannen voor handige tips. Soms staan er dingen bij je niet meteen ziet. Ook staat daar vaak in welke doos/pakket een bepaalde schroef te vinden is.

Ik gebruik Fusion. Privé licentie is gratis. Heb nog geen beperking gevonden die impact heeft op mij. Ook heel veel tutorials voor die specifiek ingaan op 3D printen.

Grz D.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf geen Core One, (overigens wel andere prusa printers) dus de rest van de vraag laat ik even voor wat het is.
Qua CAD is de keus op Linux wat beperkter dan op Windows. Ik gebruik FreeCAD en dat wordt door de meesten ook gezien als de meest capabele open source 3D CAD software. Er zijn ook nog een aantal andere gegadigden, zoals Solvespace en OpenSCAD. Je kan ook online gaan met OnShape of Fusion360. Zie ook [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:20
DomiGijzen schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:00:
[...]

Voor de montage zit alles er wel bij maar een eigen setje is absoluut handiger. Kleine imbus en torx (dacht ik). Soms een een kruiskopje als ik me niet vergis. Niks bijzonders verder.
Een sorteerbox of kommetjes om de meest gebruikte schroefjes in te doen is wel handig.

je kunt de assembly handleiding al eens bekijken. Die staat online. Staat ook precies bij wat nodig is. En altijd snel de comments scannen voor handige tips. Soms staan er dingen bij je niet meteen ziet. Ook staat daar vaak in welke doos/pakket een bepaalde schroef te vinden is.

Ik gebruik Fusion. Privé licentie is gratis. Heb nog geen beperking gevonden die impact heeft op mij. Ook heel veel tutorials voor die specifiek ingaan op 3D printen.
Bedankt. Ik heb even de handleiding door gelezen. Dat moet prima kunnen met het gereedschap wat ik heb. Wel veel stappen.
ocf81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb zelf geen Core One, (overigens wel andere prusa printers) dus de rest van de vraag laat ik even voor wat het is.
Qua CAD is de keus op Linux wat beperkter dan op Windows. Ik gebruik FreeCAD en dat wordt door de meesten ook gezien als de meest capabele open source 3D CAD software. Er zijn ook nog een aantal andere gegadigden, zoals Solvespace en OpenSCAD. Je kan ook online gaan met OnShape of Fusion360. Zie ook [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD
Ah, had het topic nog niet gevonden. Thanks. Ik heb even FreeCAD geprobeerd om snel even iets simpels te tekenen en dat was vrij gemakkelijk. Dus daar gaan we ons eerst maar eens op focussen.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:33

Boullie

Da Bulster

Hallo,

De montage en aantal stappen moet je je absoluut geen zorgen maken. Alle tools die je nodig hebt zitten er al bij. Qua aantal stappen lijkt het een enorme klus maar Prusa legt het echt heel uitgebreid uit, bijna dummieproof.
Het is een hele leuke build voor een vakantie of duilerig weekendje. Build duurt een uurtje of 10 als je geen ervaring hebt met printers. Heb er zelf een uurtje of 8 over gedaan verdeeld over 2 dagen. Top tip is het lezen van de comments die bij de stappen staan als iets niet lukt. Vaak ben je niet de eerste die ergens tegen aan loopt. Gebeurd iets te vaak dan past Prusa de stappen zelf vaak ook aan zodat het duidelijker is.

Ook de MMU3 build is een hele leuke zou je dat in de toekomst willen doen. Zag al wel teasers over een toolchanger systeem lijkende op INDX van bondtech. Dus wellicht is dat ook iets voor de toekomst om rekening mee te houden.
Denk dat er dan ook veel MMu3's 2e hands op de markt gaan komen als die uitkomt.

Software kun je denken van tinkercad tot Fusion 360 die beide gratis zijn voor particulieren voor zover ik weet.

Boullie

• DomiGijzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnCrzx5a5Q2-p5xl4VH__I2tGPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNTiSVHvaogyTMvlW25T950b.jpg?f=fotoalbum_large

Het is eindelijk toch gelukt om de coreboxx te printen en te monteren. MMU3 als UltiMulti variant geprint en werkt sinds vandaag prima.

Grz D.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mooie foto. Werkt het verwarmen een beetje? Met al dat plexiglas lijkt me dat nog best lastig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DomiGijzen
ocf81 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:35:
Mooie foto. Werkt het verwarmen een beetje? Met al dat plexiglas lijkt me dat nog best lastig.
Heb de verwarming er nog niet in. Denk dat je de semi-smart module bedoelt? Begin ik deze week aan. Het plexiglas zelf is natuurlijk niet isolerend. Maar heeft minder kieren dan de core one zelf.

Grz D.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DomiGijzen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Heb de verwarming er nog niet in. Denk dat je de semi-smart module bedoelt? Begin ik deze week aan. Het plexiglas zelf is natuurlijk niet isolerend. Maar heeft minder kieren dan de core one zelf.
Ik bedoel inderdaad die module. Ik ben wel benieuwd naar de actieve verwarmiing.

Ik heb toen ik mijn MK3S+ kocht daar een LACK behuizing bij gekregen. Die lekte als een malle. Om dat te verhelpen heb ik alle kieren en gaatjes dichtgemaakt met ducttape en heb ik er een aan de voorkant een deur uit één stuk bevestigd welke wordt afgesloten met tochtstrips. Helaas werkt dat maar matigjes. Maar goed, dat is dus met passieve verwarming door de printer.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2025 23:00 ]

© ocf81 1981-infinity

• DomiGijzen
Wat zijn hier de ervaringen met Bambu Labs filament (in mijn geval PLA Matte) en de MMU?

In mijn geval blijft het filament steken in de Nextruder, net boven het invoer wiel. Heb dit probleem niet met Prusa PLA en PETG. Krijg het idee dat het filament nat is, dus ga straks eens drogen.

Grz D.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08

iMars

Full time prutser

Iemand al de Core One L gezien?
Prusa website zelf: https://www.prusa3d.com/product/prusa-core-one-l-2/

[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 31-10-2025 15:43 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:07
@iMars Doe mij die oak versie maar, al wil ik niet weten wat het gaat kosten :P

[ Voor 33% gewijzigd door Cardinal op 31-10-2025 15:24 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Cardinal schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:21:
[YouTube: Prusa Day - October 2025]

@iMars Doe mij die oak versie maar, al wil ik niet weten wat het gaat kosten :P
Prijs: "call to inquire" :+

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Ziet er goed uit. Heeft een paar goeie verbeteringen zoals het automagisch open/sluiten van het ventilatierooster en het printbed. Hopen dat ze sommige dingen ook nog naar de normale Core One brengen. Wellicht voor een Core One S upgrade of zo.
Heb zelf de extra printruimte niet nodig en zal deze dus ook niet aanschaffen. Of de INDX upgrade moet alleen op deze passen. Misschien doe ik dan de Core One weg om deze neer te zetten ;)

Boullie

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:33
Alsjeblieft zeg. Ik hoop heel erg dat de indx ook naar de gewone Core One komt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vast wel toch? Al kan ik mij voorstellen dat de L versie wel nog meer nozzles kwijt kan :P

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een 1L met INDX is denk ik nog best interessant. Even wachten tot dat werkelijk te koop is, en dan gaat de MK3.5 waarschijnlijk de deur uit.

© ocf81 1981-infinity

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een 1(X)XL was nog mooier, want nu moeten ze omwille van het formaat de huidige XL er naast houden, terwijl die al weer wat jaartjes mee gaat, trager is, andere hardware heeft etc. Maar wie weet...

• RovloSQL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17
De CORE One is al in de aanbieding voor Black Friday:
  • Free shipping
  • Free Buddy3D camera
  • Free 1kg spool of Prusament PLA Lipstick Red
  • Free Prusa Academy courses
  • Voucher for a free surprise 1kg Prusament with your next order
  • Awesome 3D-printable models
  • You'll get an EU-exclusive €75/€40 discount on your CORE One Assembled/Kit.
Komt neer op €1,279 voor de Assembled, €1,009 voor de Kit.
https://www.prusa3d.com/product/prusa-core-one/
https://www.prusa3d.com/product/prusa-core-one-kit/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSNtUHatJB0ZSeJGZ1ih5nSar6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jP3epDfPZfgsFFMaPsuivjXo.png?f=fotoalbum_large

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:01
Caelorum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:55:
even de blog citeren:
" Also, since we’re talking about multi-material printing: more info about INDX for CORE One will be available during FormNext."
Dus ga er gewoon vanuit dat het ook naar de Core one komt, ik 'baal' wel een beetje. die L had mij net beter gepast icm de INDX. Misschien eens kijken of ik de mijne wegdoe.

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:59:
[...]

even de blog citeren:
" Also, since we’re talking about multi-material printing: more info about INDX for CORE One will be available during FormNext."
Dus ga er gewoon vanuit dat het ook naar de Core one komt, ik 'baal' wel een beetje. die L had mij net beter gepast icm de INDX. Misschien eens kijken of ik de mijne wegdoe.
Herkenbaar, ik heb er 3 staan en zit nu ook te loeren naar de L. Wellicht koop ik 'm gewoon voor erbij.

Het enige wat mij weerhoudt van een "instant buy" is de max nozzle temperatuur van 290ºC. Ik had de L, zeker met de nieuwe plaat, willen zien met een nozzle die tot 350ºC kon. Geen enkele Prusa (op de HT90 na) kan PPS-CF printen. Momenteel kan alleen mijn RR VC4 met de Phaetus Rapido V2 UHF (plus) tot 350ºC

• simthadim
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-11 11:02
Altijd leuk als je net iets in eljaar aan het zetten bent en er halverwege een 'betere' versie van dat ding wordt aangekondigt.

Kreeg van prusa 15% korting omdat ik mij vorig jaar had ingeschreveb voor de Core One Kit Interesse lijst en kon het niet laten.

Mocht iemand nog twijfelen tussen kit en assembled: ga voor assembled! In verhouding tot de meerprijs is het echt de tijd niet waard, vind ik. Wat een werk... :)

• iMars

iMars

Full time prutser

simthadim schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:51:
Altijd leuk als je net iets in eljaar aan het zetten bent en er halverwege een 'betere' versie van dat ding wordt aangekondigt.

Kreeg van prusa 15% korting omdat ik mij vorig jaar had ingeschreveb voor de Core One Kit Interesse lijst en kon het niet laten.

Mocht iemand nog twijfelen tussen kit en assembled: ga voor assembled! In verhouding tot de meerprijs is het echt de tijd niet waard, vind ik. Wat een werk... :)
Eens! Tenzij het je eerste printer is, dan adviseer ik toch de kit. Zo leer je de printer het beste.

Ik ben gewoon te lui en wil alles assembled kopen :+

• iMars

iMars

Full time prutser

Caelorum schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:55:
Ga er maar van uit van wel ;)

Op de teaser zie je de deur van de Core One, en niet van de Core One L ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GzdOwPdWAAAjG5m?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://www.prusa3d.com/content/images/product/65e343be-5615-40ab-b728-24520ed17b35.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.prusa3d.com/content/images/product/bf0396b4-2158-4b71-8eec-25a95f53383f.jpg

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
iMars schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:49:
[...]

Ga er maar van uit van wel ;)

Op de teaser zie je de deur van de Core One, en niet van de Core One L ;)
Een MMU3 of 4? Of is dat al beschikbaar?

• Boullie

Boullie

Da Bulster

jgsr schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:14:
[...]

MMU3 bestaat al. Dit wordt de sterk geteasede INDX toolchanger voor de Prusa Core one. Die wordt tijdens Formnext aangekondigd is de bedoeling/hoop.

Boullie

• iMars

iMars

Full time prutser

jgsr schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:14:
[...]

Wat @Boullie zegt, de MMU3 bestaat al (heb ik nog ergens liggen). Maar met de komst van INDX ga ik 'm denk maar verkopen :)

Over 12 dagen weten we het ;)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G4_tk2dWAAAeGR2?format=jpg&name=small

• Boullie

Boullie

Da Bulster

iMars schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:31:
[...]

Wat @Boullie zegt, de MMU3 bestaat al (heb ik nog ergens liggen). Maar met de komst van INDX ga ik 'm denk maar verkopen :)

Over 12 dagen weten we het ;)
[Afbeelding]
Heb hem ook op het bureau liggen om te gaan verkopen. Moet hem alleen nog effe online zetten :D
Wellicht een beetje offtopic maar wat is zo'n ding ongeveer waard?

[ Voor 6% gewijzigd door Boullie op 06-11-2025 10:48 ]

Boullie

• iMars

iMars

Full time prutser

Boullie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:43:
[...]

Heb hem ook op het bureau liggen om te gaan verkopen. Moet hem alleen nog effe online zetten :D
Wellicht een beetje offtopic maar wat is zo'n ding ongeveer waard?
Geen idee, misschien dat ik 'm als nog aansluit, al is het alleen maar voor de spooljoin optie ;)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb hem hier op een van mijn CoreONEs zitten, blijft toch wel een leuk dingetje. Als de INDX komt dan bouw ik denk ik mijn andere printer om en laat mijn MMU zitten.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• iMars

iMars

Full time prutser

leejoow schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:32:
Ik heb hem hier op een van mijn CoreONEs zitten, blijft toch wel een leuk dingetje. Als de INDX komt dan bouw ik denk ik mijn andere printer om en laat mijn MMU zitten.
Ik heb 3 Core Ones en wil er een multi-color ombouwen. Maar met de komst van de L zit ik er aan te denken om of een L met INDX te kopen en de MMU3 op een van de bestaande Core Ones te plaatsen, of als de L niet komt, een INDX op een van de bestaande Core Ones te plaatsen en de MMU3 of te verkopen, of toch plaatsen ivm spool joint optie. Mijn huidige C1's staan op de onderste plank/bodem van mijn bench en heb geen ruimte erboven/-onder/-naast. Dus moet ik iets verzinnen voor de spoelen (misschien filament aan beide kanten en maar 2 v/d 5 inputs van de MMU3 gebruiken... We'll see ;)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste