marc1990 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:35:
Hallo,
Ik overweeg om een Prusa core one kit aan te schaffen, en ben er redelijk zeker 90%. Maar heb wel een paar vragen. Ik heb sinds 2013 geen 3D printer meer aangeraakt.
Ik heb voor de core gekozen omdat degelijke product lijkt met goede support en toekomst opties als MMU. Daarnaast is open source software ook fijn. En de core is encased wat ik begrijp nodig is voor sommige materialen.
Wat voor software gebruiken jullie om 3D mechanisch modellen/onderdelen te maken? Ik heb in het verleden kort solidworks gebruikt maar nu geen licentie meer voor. Daarnaast werk ik onder Linux (Ubuntu).
Ben ik nog bijzonder gereedschap nodig om de kit in elkaar te zetten. Qua schroevendraaier/tangen voor normale elektronica hobby projecten heb ik wel.
Dank jullie voor jullie hulp.
De montage en aantal stappen moet je je absoluut geen zorgen maken. Alle tools die je nodig hebt zitten er al bij. Qua aantal stappen lijkt het een enorme klus maar Prusa legt het echt heel uitgebreid uit, bijna dummieproof.
Het is een hele leuke build voor een vakantie of duilerig weekendje. Build duurt een uurtje of 10 als je geen ervaring hebt met printers. Heb er zelf een uurtje of 8 over gedaan verdeeld over 2 dagen. Top tip is het lezen van de comments die bij de stappen staan als iets niet lukt. Vaak ben je niet de eerste die ergens tegen aan loopt. Gebeurd iets te vaak dan past Prusa de stappen zelf vaak ook aan zodat het duidelijker is.
Ook de MMU3 build is een hele leuke zou je dat in de toekomst willen doen. Zag al wel
teasers over een toolchanger systeem lijkende op
INDX van bondtech. Dus wellicht is dat ook iets voor de toekomst om rekening mee te houden.
Denk dat er dan ook veel MMu3's 2e hands op de markt gaan komen als die uitkomt.
Software kun je denken van tinkercad tot Fusion 360 die beide gratis zijn voor particulieren voor zover ik weet.