[3D printer] Prusa Core One

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
Blijkbaar een verbeterde tuning app en een nieuw print profiel voor mooiere prints vooral met PETG Black (waar ik nog het meeste mee print ook). Morgen maar eens uitproberen:)

https://blog.prusa3d.com/...-and-nerfing-vfas_120400/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:56
Hallo,

Ik overweeg om een Prusa core one kit aan te schaffen, en ben er redelijk zeker 90%. Maar heb wel een paar vragen. Ik heb sinds 2013 geen 3D printer meer aangeraakt.
Ik heb voor de core gekozen omdat degelijke product lijkt met goede support en toekomst opties als MMU. Daarnaast is open source software ook fijn. En de core is encased wat ik begrijp nodig is voor sommige materialen.

Wat voor software gebruiken jullie om 3D mechanisch modellen/onderdelen te maken? Ik heb in het verleden kort solidworks gebruikt maar nu geen licentie meer voor. Daarnaast werk ik onder Linux (Ubuntu).

Ben ik nog bijzonder gereedschap nodig om de kit in elkaar te zetten. Qua schroevendraaier/tangen voor normale elektronica hobby projecten heb ik wel.

Dank jullie voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
marc1990 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:35:
Hallo,

Ik overweeg om een Prusa core one kit aan te schaffen, en ben er redelijk zeker 90%. Maar heb wel een paar vragen. Ik heb sinds 2013 geen 3D printer meer aangeraakt.
Ik heb voor de core gekozen omdat degelijke product lijkt met goede support en toekomst opties als MMU. Daarnaast is open source software ook fijn. En de core is encased wat ik begrijp nodig is voor sommige materialen.

Wat voor software gebruiken jullie om 3D mechanisch modellen/onderdelen te maken? Ik heb in het verleden kort solidworks gebruikt maar nu geen licentie meer voor. Daarnaast werk ik onder Linux (Ubuntu).

Ben ik nog bijzonder gereedschap nodig om de kit in elkaar te zetten. Qua schroevendraaier/tangen voor normale elektronica hobby projecten heb ik wel.

Voor de montage zit alles er wel bij maar een eigen setje is absoluut handiger. Kleine imbus en torx (dacht ik). Soms een een kruiskopje als ik me niet vergis. Niks bijzonders verder.
Een sorteerbox of kommetjes om de meest gebruikte schroefjes in te doen is wel handig.

je kunt de assembly handleiding al eens bekijken. Die staat online. Staat ook precies bij wat nodig is. En altijd snel de comments scannen voor handige tips. Soms staan er dingen bij je niet meteen ziet. Ook staat daar vaak in welke doos/pakket een bepaalde schroef te vinden is.

Ik gebruik Fusion. Privé licentie is gratis. Heb nog geen beperking gevonden die impact heeft op mij. Ook heel veel tutorials voor die specifiek ingaan op 3D printen.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf geen Core One, (overigens wel andere prusa printers) dus de rest van de vraag laat ik even voor wat het is.
Qua CAD is de keus op Linux wat beperkter dan op Windows. Ik gebruik FreeCAD en dat wordt door de meesten ook gezien als de meest capabele open source 3D CAD software. Er zijn ook nog een aantal andere gegadigden, zoals Solvespace en OpenSCAD. Je kan ook online gaan met OnShape of Fusion360. Zie ook [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:56
DomiGijzen schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:00:
[...]

Voor de montage zit alles er wel bij maar een eigen setje is absoluut handiger. Kleine imbus en torx (dacht ik). Soms een een kruiskopje als ik me niet vergis. Niks bijzonders verder.
Een sorteerbox of kommetjes om de meest gebruikte schroefjes in te doen is wel handig.

je kunt de assembly handleiding al eens bekijken. Die staat online. Staat ook precies bij wat nodig is. En altijd snel de comments scannen voor handige tips. Soms staan er dingen bij je niet meteen ziet. Ook staat daar vaak in welke doos/pakket een bepaalde schroef te vinden is.

Ik gebruik Fusion. Privé licentie is gratis. Heb nog geen beperking gevonden die impact heeft op mij. Ook heel veel tutorials voor die specifiek ingaan op 3D printen.
Bedankt. Ik heb even de handleiding door gelezen. Dat moet prima kunnen met het gereedschap wat ik heb. Wel veel stappen.
ocf81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb zelf geen Core One, (overigens wel andere prusa printers) dus de rest van de vraag laat ik even voor wat het is.
Qua CAD is de keus op Linux wat beperkter dan op Windows. Ik gebruik FreeCAD en dat wordt door de meesten ook gezien als de meest capabele open source 3D CAD software. Er zijn ook nog een aantal andere gegadigden, zoals Solvespace en OpenSCAD. Je kan ook online gaan met OnShape of Fusion360. Zie ook [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD
Ah, had het topic nog niet gevonden. Thanks. Ik heb even FreeCAD geprobeerd om snel even iets simpels te tekenen en dat was vrij gemakkelijk. Dus daar gaan we ons eerst maar eens op focussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11

Boullie

Da Bulster

Hallo,

De montage en aantal stappen moet je je absoluut geen zorgen maken. Alle tools die je nodig hebt zitten er al bij. Qua aantal stappen lijkt het een enorme klus maar Prusa legt het echt heel uitgebreid uit, bijna dummieproof.
Het is een hele leuke build voor een vakantie of duilerig weekendje. Build duurt een uurtje of 10 als je geen ervaring hebt met printers. Heb er zelf een uurtje of 8 over gedaan verdeeld over 2 dagen. Top tip is het lezen van de comments die bij de stappen staan als iets niet lukt. Vaak ben je niet de eerste die ergens tegen aan loopt. Gebeurd iets te vaak dan past Prusa de stappen zelf vaak ook aan zodat het duidelijker is.

Ook de MMU3 build is een hele leuke zou je dat in de toekomst willen doen. Zag al wel teasers over een toolchanger systeem lijkende op INDX van bondtech. Dus wellicht is dat ook iets voor de toekomst om rekening mee te houden.
Denk dat er dan ook veel MMu3's 2e hands op de markt gaan komen als die uitkomt.

Software kun je denken van tinkercad tot Fusion 360 die beide gratis zijn voor particulieren voor zover ik weet.

Boullie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnCrzx5a5Q2-p5xl4VH__I2tGPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNTiSVHvaogyTMvlW25T950b.jpg?f=fotoalbum_large

Het is eindelijk toch gelukt om de coreboxx te printen en te monteren. MMU3 als UltiMulti variant geprint en werkt sinds vandaag prima.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mooie foto. Werkt het verwarmen een beetje? Met al dat plexiglas lijkt me dat nog best lastig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
ocf81 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:35:
Mooie foto. Werkt het verwarmen een beetje? Met al dat plexiglas lijkt me dat nog best lastig.
Heb de verwarming er nog niet in. Denk dat je de semi-smart module bedoelt? Begin ik deze week aan. Het plexiglas zelf is natuurlijk niet isolerend. Maar heeft minder kieren dan de core one zelf.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DomiGijzen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Heb de verwarming er nog niet in. Denk dat je de semi-smart module bedoelt? Begin ik deze week aan. Het plexiglas zelf is natuurlijk niet isolerend. Maar heeft minder kieren dan de core one zelf.
Ik bedoel inderdaad die module. Ik ben wel benieuwd naar de actieve verwarmiing.

Ik heb toen ik mijn MK3S+ kocht daar een LACK behuizing bij gekregen. Die lekte als een malle. Om dat te verhelpen heb ik alle kieren en gaatjes dichtgemaakt met ducttape en heb ik er een aan de voorkant een deur uit één stuk bevestigd welke wordt afgesloten met tochtstrips. Helaas werkt dat maar matigjes. Maar goed, dat is dus met passieve verwarming door de printer.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2025 23:00 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste