Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:21
rinkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:38:
@lennertvdkort Zou je eens een zwarte cilinder willen printen? 20x20x40mm
En dan van boven belichten.

Dan kan ik dat eens vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddOw0MFWXXwmOmXlrVb4Vtke0M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5IOR3Ukr4rlOtROYdzD2vbW.png?f=fotoalbum_large
Lastig om op de foto te krijgen reflecteert als de neten.
Niet helemaal perfect, Is Prusament Jet-black Petg. Ongedroogd, misschien dat dat nog verschil zal maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:03
@lennertvdkort Dank voor je print!
Ik denk dat die van mij wel iets slechter is.

Ik heb overigens mijn printer net toch verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:08:
@lennertvdkort Dank voor je print!
Ik denk dat die van mij wel iets slechter is.

Ik heb overigens mijn printer net toch verkocht.
Ja het is irl minder erg hoor, als ik me die foto van jouw kan herinneren (echte z-wobble leek het) valt dit heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik zal vast wel weer een keer een Prusa kopen, ben nu eenmaal beetje een Prusa fanboy (met een Voron en een P1S), maar ik wacht nog even totdat de kinderziektes eruit zijn, wat ook zeker gaat gebeuren Prusa een beetje kennende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Boullie

Da Bulster

FreezingPixels schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Weet je toevallig de temp van de ruimte waar de printer instaat en op welke temp stond de chamber ingesteld? Nozzle temp dan op 220? Prusament geeft voor de highflow 230 graden aan, wellicht is dat ook gewoon te warm.
Ruimte is nu 23 graden dus zal gisteren iets van 22 geweest zijn vermoed ik.
Chamber heb ik niet op gelet. Gewoon print gestart en weg gelopen.
Nozzle temp stond voor first layer op 220 en rest op 210. Dat is -10 van beide temps van het generic PLA profiel af omdat ik een diamondback nozzle heb. Die geleiden beter en met -10 klopt de temp weer ongeveer.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
rinkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:15:
Ik zal vast wel weer een keer een Prusa kopen, ben nu eenmaal beetje een Prusa fanboy (met een Voron en een P1S), maar ik wacht nog even totdat de kinderziektes eruit zijn, wat ook zeker gaat gebeuren Prusa een beetje kennende.
Even mezelf quoten.

Vlak voordat de printer verkocht is, heb ik nog een laatste testje gedaan, dit keer door het bed beter te levelen met shims. De print was een flink stuk beter. Ik denk dat het een binding met de bearings en rods is. Dit verklaart ook waarom de lijnen ook consistent waren.

Voron heeft dit probleem opgelost door de bevestingspunten bij de rails te laten scharnieren. Dit heeft de Core One niet. Ik heb dit aan support laten weten, misschien doen ze er iets mee.
Ze hadden iets beter naar Voron moeten kijken ipv Bambu.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 15-06-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 07:47
Heb zelf geen C1, maar heb een kennis die de kogellagers met glijlagers heeft vervangen. Resultaat: minder herrie en minder VFAs. We waren bezig met de herrie, maar kregen dit resultaat als bijvangst.

Misschien de moeite waard voor degenen met last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zag deze week een filmpje van Wintergatan, had ook een nieuwe 3D printer ontvangen en had ook vage problemen met de fijne afwerking van de prints.
Wat bleek: de printer stond op een ondergrond/tafelblad wat miniem bewoog tijdens het printen.
Nadat hij de printer op een ondergrond had gezet waar absoluut geen beweging in zat was dat probleem opgelost.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
De core one lijkt daar niet zo heel gevoelig voor. Wintergatan was overigens gesponserd door BambuLab. En hoewel het beide core xy printers zijn houd daar de vergelijking denk ik wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
WK100 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:29:
Heb zelf geen C1, maar heb een kennis die de kogellagers met glijlagers heeft vervangen. Resultaat: minder herrie en minder VFAs. We waren bezig met de herrie, maar kregen dit resultaat als bijvangst.

Misschien de moeite waard voor degenen met last.
Zou leuk zijn als iemand die rods gaat vervangen door linear rails. Heb ik ooit ontworpen voor de Prusa Mini.
Moet vast kunnen op de Core One.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKRGQf6DUizuy7Q60Gjppkor2AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbvI0Vi4jmyKWJOTnwEtUUsn.jpg?f=fotoalbum_large

Voron Trident heeft ook linear rails op alle assen.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 16-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

iMars

Full time prutser

Mensen dit al voorbij zien komen?

https://x.com/josefprusa/...&t=ziUvrMU3rnEaAl4X5CbtuA

PSA: Let’s address the VFA topic that has appeared on social media and forums in recent weeks. There were several user reports regarding visible VFA on the models printed with the CORE One. First of all: Sorry it took us so long to respond, but I wanted to be sure that I brought a good insight instead of speculations, which meant analyzing the issue in-house first.

The short version is that this has been a particularly tricky topic for our devs, as the artifacts appear consistently only on some machines, which makes diagnosing the root cause a serious challenge. We now have printers from the community exhibiting this issue here at HQ for analysis. We believe that this issue can be solved via an improved belt tuning process, its suggested values and by optimizing print settings. And for the severe cases, an extended troubleshooting checklist.

We’ll be sharing these over the next couple of weeks. We want to make this process as easy as possible, without the need for exhausting troubleshooting on the users’ side.

And now, technical VFA deep dive.

VFA (Vertical Fine Artifacts) are microscopic imperfections in the extrusion that repeat at the same point in each layer, creating vertical lines on the model. These lines are tiny, visible from 10um, and the worst you have seen are around 40um from peak to valley. This is too small to even show up reliably on a lot of metrology equipment. However, the combination of plastics with a highly reflective surface and a spot light makes it very easy to see.

Because things are rarely easy, there are three main causes:
  • Motors
  • Print head resonance, resonance caused by accelerations (this is what Input Shaping is trying to mitigate)
  • Improper belt meshing
Our internal research shows that the type of VFA we’re seeing on reported prints is not caused by motor artifacts. How could a motor cause artifacts? The theory says that stepper motors aren't actually rotating smoothly - they jump from one position to another, quickly accelerating and decelerating while the extruder is constantly pushing out plastic, creating places with ever so slightly more material. This happens with micro-stepping, too, just softens it a little bit. These would have a very high pitch of 0.16 and 0.08 mm on CORE One. The motors, drivers, and voltage are well tuned from the times of MK4, and the CORE One uses the same stack. This is why we have ruled out the motors as the cause.

Moving on: Resonance artifacts are caused by the elasticity of the belts and the printer constructions. This affects any machine, 3d printer, mill, robotic arms, and so on. They cannot be fully removed, just reduced and compensated with technologies like input shaping. They start at a sharp turn and fade out after a few millimeters of travel. On vertical walls, these overshoots can also stack into VFA.

Now, “improper belt meshing”. As the belt teeth mesh into the pulley, there is a small transition period when a new tooth engages from pushing to pulling, creating a minuscule variance in speed. This applies to every belt under the sun with straight parallel teeth. A good read on this phenomenon is a paper from Masanori Kagotani (Influence of Idler on Transmission Error in Synchronous Belt Drives (Under Transmission Force)). We identified this part as the most likely culprit on the severely affected printers. A side note: This happens only on motor pulleys. As there is no force transfer on idlers, it makes no difference whether the pulley is smooth or teethed

It is primarily influenced by two factors: speed and belt tension. The effect intensifies significantly at specific motor rotational speeds, with smaller pitch belts having said speeds lower and larger pitch belts having higher speeds. It's important to note that this speed refers to the motor's rotation, not necessarily the print speed. Increasing print speed can often mitigate the issue by moving outside the problematic speed range. However, lines printed at certain angles can still hit the resonant rotational speed.

Belt tension is important, as it has an impact on the meshing - the belt can exert pressure on the teeth. There is a sweet spot. We are reviewing the belt tensioning in the app on a larger sample of smartphones now.
And then there are CoreXY specifics - CoreXY is unique because every movement is a compound of the movement of both motors. So, in some cases, this configuration can mask the effect, and in some cases it can amplify it. On cartesian machines, the effect is still there, just more predictable. Interestingly, this happens on delta machines too, but due to their mechanics, artifacts are not aligned across the layers and create more of a white noise or “microscopic fuzzy skin” effect, which I personally love.

And all three causes mix and stack at different intensities during just a single print. So it is never “simple” to get rid of.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ik ben van plan een core one aan te schaffen, op papier lijkt het voor mij de ideale printer maar ik heb twee vragen waar ik niet echt antwoord op heb gevonden.

- passen de stalen prusa nozzles er op aangezien ik incidenteel ook koper gevuld filament wil printen. Prusa website geeft niet echt antwoord.

- wat is wijsheid kwa bestellen, ik zie Nederlandse winkels die hem op voorraad hebben maar direct bij prusa kan voordeel hebben zoals de laatste modificaties en gelijk alle accessoires meebestellen. Wat zijn de ervaringen ?

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

caipirinha schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:23:
Ik ben van plan een core one aan te schaffen, op papier lijkt het voor mij de ideale printer maar ik heb twee vragen waar ik niet echt antwoord op heb gevonden.

- passen de stalen prusa nozzles er op aangezien ik incidenteel ook koper gevuld filament wil printen. Prusa website geeft niet echt antwoord.

- wat is wijsheid kwa bestellen, ik zie Nederlandse winkels die hem op voorraad hebben maar direct bij prusa kan voordeel hebben zoals de laatste modificaties en gelijk alle accessoires meebestellen. Wat zijn de ervaringen ?
Wat bedoel je met een stalen prusa nozzle? De normale Nextruder nozzles passen, dit format in al zijn varianten.
Ook de V6 format nozzles passen als je de adapter besteld.

Qua bestellen van de printer zou ik het bij Prusa zelf houden. Op die manier heb je geen tussenpartij bij issues en qua verzenden maakt het ook niet uit.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Boullie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Wat bedoel je met een stalen prusa nozzle?
deze https://www.prusa3d.com/p...eel-nozzle-e3d-v6-0-4-mm/
of deze https://www.prusa3d.com/en/product/nozzle-x-e3d-v6-0-4-mm/

Dat lijken V6 nozzles te zijn maar ik zie niet hoe die op de door jou aangegeven adapter moeten passen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
caipirinha schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Dat lijken V6 nozzles te zijn maar ik zie niet hoe die op de door jou aangegeven adapter moeten passen.
Met die adapter is het eigenlijk de ouderwetse manier van een nozzle bevestigen, enerzijds je 'heatbreak' erin schroeven en anderzijds dan je Nozzle. Ik zou zelf eerder kijken voor een Pheatus Nextruder Sic nozzle, heb je dat gedonder niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Met die adapter is het eigenlijk de ouderwetse manier van een nozzle bevestigen, enerzijds je 'heatbreak' erin schroeven en anderzijds dan je Nozzle. Ik zou zelf eerder kijken voor een Pheatus Nextruder Sic nozzle, heb je dat gedonder niet!
Die zitten in mijn Core One’s en in de XL (5T) heb eigenlijk niks anders op de Prusa qua nozzles. Betere prijs dan de obxidian nozzles en ik had daar zelf alleen maar gezeik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Die zitten in mijn Core One’s en in de XL (5T) heb eigenlijk niks anders op de Prusa qua nozzles. Betere prijs dan de obxidian nozzles en ik had daar zelf alleen maar gezeik mee.
Ja heb er voor de c1 ook eentje, tot op heden idd prima Nozzle.
Voor mijn Mk3S een Nozzle X gehad, die wilde maar niet afdichten op de heatbreak.
Kan me trouwens voorstellen dat een quick nozzle zoals revo het allerfijnste is.
Maar met een Tool als deze is het prima te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door lennertvdkort op 21-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

caipirinha schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Hier kun je de instucties vinden hoe je deze moet monteren. Komt er in het kort op neer; Adapter in de kant met kabels draaien van je hotend en de nozzle zelf vanaf de andere kant.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Boullie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Hier kun je de instucties vinden hoe je deze moet monteren. Komt er in het kort op neer; Adapter in de kant met kabels draaien van je hotend en de nozzle zelf vanaf de andere kant.
Thanks, die pagina had ik nog niet gevonden. Ook alle anderen met reacties bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zelf persoonlijk ben ik nog "te lui" om zo'n tool te gebruiken, naar mijn mening niet eens nodig.
Twee schroeven aan de zijkant los, twee meegeleverde prusa tangetjes de nozzle losdraaien en daarna met de hand eruit draaien.

Maar kan me voorstellen dat sommige het juist makkelijker vinden met een tool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

iMars schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:45:
Zelf persoonlijk ben ik nog "te lui" om zo'n tool te gebruiken, naar mijn mening niet eens nodig.
Ik heb heel veel onnodige tools gebruikt voor het demonteren van kwetsbare apparatuur, ondanks dat ik mezelf als erg handig en ervaren beschouw. Een uitschieter zit in een klein hoekje dus ik print dat tooltje wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 08:18

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb toevallig deze week de conversie kit binnen gekregen samen met de rest van de addons die ik ook besteld had.

Dit weekend begin ik met de MK4S in ieder geval uit elkaar te halen en dan begin ik langzaam met opbouwen weer.

Voor de glijlagers ga ik wel een upgrade doen door deze te vervangen door vesconite lagers. Deze hebben geen smering of iets meer nodig. Per toeval kwam ik die pasgeleden tegen door iemand die deze upgrade ook gedaan heeft en er minder problemen mee zou hebben. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd. Het enige jammere is dat wel vrij prijzige glijlagers zijn a 10 euro per stuk zoiets.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Yagermeister schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:57:
Ik heb toevallig deze week de conversie kit binnen gekregen samen met de rest van de addons die ik ook besteld had.

Dit weekend begin ik met de MK4S in ieder geval uit elkaar te halen en dan begin ik langzaam met opbouwen weer.

Voor de glijlagers ga ik wel een upgrade doen door deze te vervangen door vesconite lagers. Deze hebben geen smering of iets meer nodig. Per toeval kwam ik die pasgeleden tegen door iemand die deze upgrade ook gedaan heeft en er minder problemen mee zou hebben. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd. Het enige jammere is dat wel vrij prijzige glijlagers zijn a 10 euro per stuk zoiets.
Vesconite heb ik nog nooit van gehoord maar ze zien eruit als een soort drylin lager. Was 10 jaar geleden ook een hit om ze er mee te vervangen. Werken deze dan beter dan de drylin van toen?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben wel benieuwd naar hoe Vesconite vergelijkt met Igus materialen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Iemand trouwens gemerkt dat je nu ook kan streamen vanaf de camera? Ik kwam er toevallig achter. Nu kijken of de stream ook in Home Assistant geïntegreerd kan worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Boullie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Vesconite heb ik nog nooit van gehoord maar ze zien eruit als een soort drylin lager. Was 10 jaar geleden ook een hit om ze er mee te vervangen. Werken deze dan beter dan de drylin van toen?
ik zou het nog niet kunnen vertellen maar ze zien er een heel stuk anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae-vLTiGAPJ4dIaEDwzOUwc44Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaNgKTy2WtZZfRQA4AwqEDwM.jpg?f=fotoalbum_large

De linkse zijn hun superlube versies die denk ik vergelijkbaar zijn met de igus varianten van voorheen. De rechter is de superlube met alu omhulzing zoals ze ook gebruikt worden in de MK4S. als je goed kijkt zie je ook dat de ring aan het uiteinde een halve cm groot is waardoor er veel meer flexibiliteit lijkt te zijn. Nogmaals dit is een beetje giswerk aangezien ik ze nog niet heb kunnen testen. Ergens vanmiddag hoop ik de MK4S uit elkaar te kunnen gaan halen en dan ergens komende week zal ik de Core one klaar hebben mits ik de grote LM10LUU op tijd binnen krijg. Hier had ik per ongeluk de niet LUU versie van besteld kwam ik later achter |:(

Dit grapje van de 4 bearings heeft me ongeveer een 80 euro gekost met verzending en alles.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borreltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04
iMars schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:44:
Iemand trouwens gemerkt dat je nu ook kan streamen vanaf de camera? Ik kwam er toevallig achter. Nu kijken of de stream ook in Home Assistant geïntegreerd kan worden :+
Ja, dat kan met de info uit dit Prusa forum topic.

https://forum.prusa3d.com...a-firmware-3-1-0/paged/2/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Nou, ik zal even een korte update geven over het bouwen tot nu toe. Ik ben nu ergens rond het einde van de heatbed vast te maken.

In het kort is de gehele handleiding ongelovelijk kut. Bij geen 1 stap staat fatsoenlijk aangegeven in welk zakje je moet kijken voor schroef x of y. Je moet dus echt alle zakjes nagaan of je moet meteen de comments lezen want daar leggen de meeste het uit. Ergens is het een schande dat dit niet goed beschreven wordt en dan moet je nagaan dat ik al vanaf de MK2 elke versie gehad heb die ze uitgebracht hebben.

Voor de heatbed dien je overigens de binnenrand weg te halen als je visconite bearings gebruikt omdat die geen rand hebben aan de boven of onderkant. Hun plastic varianten hebben dat overigens wel gewoon.

Daarbij zou ik meteen een aantal upgrades aanraden die je moet printen om je leven het wat makkelijker te maken of meteen een aantal problemen kunt oplossen. Hieronder het lijstje dat ik al ben tegen gekomen (en nog niet compleet is) (Sommige zijn optioneel als je die modules hebt)

https://www.printables.co...52-core-one-z-motor_mount
https://www.printables.co...ingle-wifi-and-gpio-cover
https://www.printables.co...one-rear-fan-grille/files
https://www.printables.co...movable-z-splitter-holder
https://www.printables.co...liding-tool#preview.pWov2

Voor de duidelijkheid, ik heb die dus niet geprint aangezien ik er pas achter kwam nadat ik begonnen was met bouwen. Lekker handig ook om de comments standaard uit te zetten of niet aan te geven dat er comments zijn zoals bij de oudere handleidingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yagermeister op 06-07-2025 21:38 ]

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja daar was ik inderdaad al achter gekomen, ik had dat via trial-error geprobeerd :+
Zoveel beter! Als je een "ingewikkelde" print doet op de Core One, raakt ie zijn connect connectie kwijt en daarmee kan je dus niet remote je printer checken. Heb ik al een bug voor aangemeld (BFW-7164).

Nu kan ik overal via HA zien wat de status is van de printers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
Yagermeister schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:37:
Nou, ik zal even een korte update geven over het bouwen tot nu toe. Ik ben nu ergens rond het einde van de heatbed vast te maken.

In het kort is de gehele handleiding ongelovelijk kut. Bij geen 1 stap staat fatsoenlijk aangegeven in welk zakje je moet kijken voor schroef x of y. Je moet dus echt alle zakjes nagaan of je moet meteen de comments lezen want daar leggen de meeste het uit. Ergens is het een schande dat dit niet goed beschreven wordt en dan moet je nagaan dat ik al vanaf de MK2 elke versie gehad heb die ze uitgebracht hebben.

Voor de heatbed dien je overigens de binnenrand weg te halen als je visconite bearings gebruikt omdat die geen rand hebben aan de boven of onderkant. Hun plastic varianten hebben dat overigens wel gewoon.

Daarbij zou ik meteen een aantal upgrades aanraden die je moet printen om je leven het wat makkelijker te maken of meteen een aantal problemen kunt oplossen. Hieronder het lijstje dat ik al ben tegen gekomen (en nog niet compleet is) (Sommige zijn optioneel als je die modules hebt)

https://www.printables.co...52-core-one-z-motor_mount
https://www.printables.co...ingle-wifi-and-gpio-cover
https://www.printables.co...one-rear-fan-grille/files
https://www.printables.co...movable-z-splitter-holder
https://www.printables.co...liding-tool#preview.pWov2

Voor de duidelijkheid, ik heb die dus niet geprint aangezien ik er pas achter kwam nadat ik begonnen was met bouwen. Lekker handig ook om de comments standaard uit te zetten of niet aan te geven dat er comments zijn zoals bij de oudere handleidingen.
De GPIO cover heb ik ook geprint, en ik moet zeggen het is echt de moeite waard, net als de sleeve sliding tool.

De core rear fan grille zie ik geen nut van in, mijn fan grille is heel aangekomen, en je moet hem natuurlijk niet te hard aandraaien waar wat veel mensen wel doen.

De core one Z-motor mount, ik heb erover lopen twijfelen, ik heb het uiteindelijk niet gedaan in afwachting of de meegeleverde mounts los komen of niet. Ik verwacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:52:
[...]

De GPIO cover heb ik ook geprint, en ik moet zeggen het is echt de moeite waard, net als de sleeve sliding tool.

De core rear fan grille zie ik geen nut van in, mijn fan grille is heel aangekomen, en je moet hem natuurlijk niet te hard aandraaien waar wat veel mensen wel doen.

De core one Z-motor mount, ik heb erover lopen twijfelen, ik heb het uiteindelijk niet gedaan in afwachting of de meegeleverde mounts los komen of niet. Ik verwacht van niet.
De meegeleverde mounts zijn geprint en schroefjes direct in plastic, had ik bij de MK4S conversie kit, maar hetzelfde geld voor de gewone kit.

Ik heb hier 3 Core Ones die eigenlijk vrijwel non-stop printen en merk niks van de mounts (niks negatiefs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Een youtuber geeft aan dat hij de VFA issues bij zichzelf gefixed heeft door de belts en pulleys te vervangen voor GT1.5 varianten. Heeft het ook doorgegeven aan Prusa ondertussen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Boullie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:46:
Een youtuber geeft aan dat hij de VFA issues bij zichzelf gefixed heeft door de belts en pulleys te vervangen voor GT1.5 varianten. Heeft het ook doorgegeven aan Prusa ondertussen.
[YouTube: I finally have a "VFA FREE" Prusa Core One, Here's how i did it!]
Top al verwacht ik niet dat Prusa dit als fix uit gaat rollen/aanbevelen die zullen het via firmware en belt tuning willen doen zodat iedereen die fix kan uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

haakjesluiten schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:57:
[...]

Top al verwacht ik niet dat Prusa dit als fix uit gaat rollen/aanbevelen die zullen het via firmware en belt tuning willen doen zodat iedereen die fix kan uitvoeren
Ja, geeft die gast in het filmpje ook al aan dat Prusa dat als reactie had gegeven. Zal me benieuwen wat ze gaan doen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55

Sabbi

je denkt aan mij.

Het vervangen van de riemen van GT2 naar GT1.5 zou ik ook niet voor iedereen doen als je niet weet waarom dat het probleem oplost. Puur het vervangen van de riemen/pulleys alleen al zou misschien de oplossing kunnen zijn.
Komt het doordat riemen met een kleinere pitch minder resoneren bij de snelheid van de printer? of dat misschien de tanden van de specifieke riemen die erop zaten slecht meshen met de pulleys, en dat dat voor deze set GT1.5 riemen beter werkt?
Je wilt ook niet hebben dat de printers die er nu geen last van hebben met andere belts er opeens wel last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Beetje offtopic maar goed, ik vond hem eigenlijk te grappig niet te delen.
Zondag besloot mijn Unifi USG 3P er mee te stoppen, uiteindelijk weer werkend gekregen maar wel besloten over te stappen op een Cloud Gateway Ultra. Backup terugzetten ging niet helemaal lekker dus moest mijn netwerk opnieuw opbouwen.

Zat ik gisteren avond laat even in de unifi app te kijken, stond er een voor mij onbekende camera in(heb alleen Hikvision draaien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQU2mZDJxpn8l6YKXnsgO51mM30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DAKgZsrHaLcl5qTXmJmsq2LI.png?f=user_large
Dacht ff WTF, wie heeft er een camera geïnstalleerd op mijn netwerk :?
Totdat ik mij in ene bedacht dat het wel de Buddycam moest zijn, en vandaag even de tijd genomen alles opnieuw in te richten en ja hoor het is de Buddycam O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Weet iemand of het mogelijk is om custom gcode voor de start van een print ergens in prusa connect te zetten? Ik vind de easyprint optie op printables wel handig namelijk, maar m'n custom gcode om de nozzle te wipen werkt dan niet (want die zit in de slicer).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:00
Er is een firmware update :Firmware 6.3.4
https://help.prusa3d.com/downloads/core-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zo maar even kijken. Hopelijk hebben ze de TLS error bij een “complexe” print nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Eerste wat me nu opvalt: bij heat absorption staat niet meer een aftellende timer, maar oplopende percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:34:
[...]

Zo maar even kijken. Hopelijk hebben ze de TLS error bij een “complexe” print nu opgelost.
Als ik de release op github bekijk, kom ik het niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Nou ik zal dan maar eens een update geven aan de conversie van de MK4S naar de Core one met de Vesconite glijlagers. Om het in 1 woord samen te vatten, een RAMP.

De beschrijving is halfgebakken en mist gewoon fatsoenlijke informatie. Je moet altijd de commentaren lezen anders gaat het ongetwijfeld fout ergens.

Bij de laatste post was ik in ieder geval beland bij de X en Y as gantry. Afgelopen week had ik de glijlagers binnen gekregen en ben ik naar een vriend gegaan om deze te wisselen. Dat was een vrij lastig klusje maar is uiteindelijk gelukt zonder schade aan de nieuwe lagers of verbuigingen aan de mount. Dit verder ingebouwd en woensdag avond was ik helemaal klaar met bouwen.

Toen de calibratie gestart en eerst ging het al gaar met de deur sensor. Dat obstakel op gegeven moment ook gelukt en toen begonnen de problemen. Hij begon daarna met de Y as te kalibreren. De eerste keer ging het al mis doordat de printer naar rechts achter ging en daar in de hoek wat stond de horken. Naja dat kan gebeuren want de kalibratie was natuurlijk pas gebeurd maar misschien nog niet goed gedaan. Dus opnieuw alles nagemeten etc en de riemen stonden op 88hz. Prima en dus weer kalibratie maar nee hoor, hetzelfde probleem.

Naja omdat het al laat was had ik zoiets van fuck it, ik kijk er morgen wel heen. Dus donderdag avond de hele avond gezeten om hem af te stellen maar hij bleeft steeds in de hoek steken en dan rebooten om te klagen dat de kalibratie niet goed was. Toen toch maar eens een chat gestart, alles uitgelegd aan die persoon. Vanalles geprobeerd maar niets werkte. Ook foto's en video's gestuurd. Duidelijk aangegeven dat ik de lagers ook gewisseld had vanwege het geluid etc. Daar heb ik 2 uren mee gezeten en toen was het 12 uur dus ik zei is prima morgen weer een dag.

Gisteren dus weer een chat gestart in de middag en echt de hele middag zitten te klooien terwijl zij dus in de chat met me zaten. Niets werkte en ik was echt zwaar gefrustreerd. Steeds weer ging de kalibratie fout. Nogmaals aangegeven dat ik andere glijlagers gebruikten maar dat zou geen probleem mogen zijn volgens hun als die hetzelfde waren wat ze ook zijn behalve dat ze veeeeel minder frictie hebben.

Op gegeven moment was ik er zo klaar mee dat ik ook zei dat als dit niet werkt dan flikker ik dat ding het raam uit (dat was letterlijk na 4 uren heen en weer gaan). Toen kwamen ze met de optie om hem op te sturen maar omdat het een conversie is zou dat dus geld kosten. Waarschijnlijk ergens rond de 200 tot 300 euro met verzenden maar daar had ik eigenlijk geen zin in. Nog wat heen en weer gesteggeld en toen werd geopperd op eens de tension belt wat hoger te zetten. Deze stond ondertussen ergens tussen de 150 en 200hz in gok ik en toen deed de kalibratie het half. Ook hier weer foto's en video's van gemaakt. Ik ondertussen met echt minimale aanpassen hoger en lager aan het gaan maar niets werkte.

Nog wat heen en weer gesteggel later en toen bleek ineens dat de 2 tensioners helemaal doorgedraaid waren en ik die dus niet meer los kreeg. Gelukkig viel dat dan wel binnen garantie en zij gingen dus 2 tensioners met nieuwe riemen opsturen.

Nu heb ik vanmorgen nogmaals contact met hun gehad en gevraagd of ze ook een setje originele lagers wilden opsturen en dat ik dit wel zou betalen. Ik kreeg dus een linkje maar dat waren dus de verkeerde. Ik dat weer uitleggen dat die press fit waren en dat mijne omgewisseld waren (ik wilde alles uitsluiten ervan). Ook hier weer wat gesteggel (Dit leek niet de meest snuggere persoon te zijn gok ik maar hij deed zijn best) en uiteindelijk zou ik die dan ook nog opgestuurd krijgen.

Komende week als alles binnen is vervang ik alles en dan ga ik nog maar eens proberen of het dan wel wilt werken. Het lijkt er in ieder geval bij mij op dat de glijlagers van Vesconite veel te smooth gaan. Heb wel aan hun aangegeven dat ze daar eens heen moesten kijken want dat zijn tenminste fatsoenlijke lagers in tegenstelling tot die troep van hun.

Wordt dus nog vervolgd.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Yagermeister schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:09:
Nou ik zal dan maar eens een update geven aan de conversie van de MK4S naar de Core one met de Vesconite glijlagers. Om het in 1 woord samen te vatten, een RAMP.

De beschrijving is halfgebakken en mist gewoon fatsoenlijke informatie. Je moet altijd de commentaren lezen anders gaat het ongetwijfeld fout ergens.

Bij de laatste post was ik in ieder geval beland bij de X en Y as gantry. Afgelopen week had ik de glijlagers binnen gekregen en ben ik naar een vriend gegaan om deze te wisselen. Dat was een vrij lastig klusje maar is uiteindelijk gelukt zonder schade aan de nieuwe lagers of verbuigingen aan de mount. Dit verder ingebouwd en woensdag avond was ik helemaal klaar met bouwen.

Toen de calibratie gestart en eerst ging het al gaar met de deur sensor. Dat obstakel op gegeven moment ook gelukt en toen begonnen de problemen. Hij begon daarna met de Y as te kalibreren. De eerste keer ging het al mis doordat de printer naar rechts achter ging en daar in de hoek wat stond de horken. Naja dat kan gebeuren want de kalibratie was natuurlijk pas gebeurd maar misschien nog niet goed gedaan. Dus opnieuw alles nagemeten etc en de riemen stonden op 88hz. Prima en dus weer kalibratie maar nee hoor, hetzelfde probleem.

Naja omdat het al laat was had ik zoiets van fuck it, ik kijk er morgen wel heen. Dus donderdag avond de hele avond gezeten om hem af te stellen maar hij bleeft steeds in de hoek steken en dan rebooten om te klagen dat de kalibratie niet goed was. Toen toch maar eens een chat gestart, alles uitgelegd aan die persoon. Vanalles geprobeerd maar niets werkte. Ook foto's en video's gestuurd. Duidelijk aangegeven dat ik de lagers ook gewisseld had vanwege het geluid etc. Daar heb ik 2 uren mee gezeten en toen was het 12 uur dus ik zei is prima morgen weer een dag.

Gisteren dus weer een chat gestart in de middag en echt de hele middag zitten te klooien terwijl zij dus in de chat met me zaten. Niets werkte en ik was echt zwaar gefrustreerd. Steeds weer ging de kalibratie fout. Nogmaals aangegeven dat ik andere glijlagers gebruikten maar dat zou geen probleem mogen zijn volgens hun als die hetzelfde waren wat ze ook zijn behalve dat ze veeeeel minder frictie hebben.

Op gegeven moment was ik er zo klaar mee dat ik ook zei dat als dit niet werkt dan flikker ik dat ding het raam uit (dat was letterlijk na 4 uren heen en weer gaan). Toen kwamen ze met de optie om hem op te sturen maar omdat het een conversie is zou dat dus geld kosten. Waarschijnlijk ergens rond de 200 tot 300 euro met verzenden maar daar had ik eigenlijk geen zin in. Nog wat heen en weer gesteggeld en toen werd geopperd op eens de tension belt wat hoger te zetten. Deze stond ondertussen ergens tussen de 150 en 200hz in gok ik en toen deed de kalibratie het half. Ook hier weer foto's en video's van gemaakt. Ik ondertussen met echt minimale aanpassen hoger en lager aan het gaan maar niets werkte.

Nog wat heen en weer gesteggel later en toen bleek ineens dat de 2 tensioners helemaal doorgedraaid waren en ik die dus niet meer los kreeg. Gelukkig viel dat dan wel binnen garantie en zij gingen dus 2 tensioners met nieuwe riemen opsturen.

Nu heb ik vanmorgen nogmaals contact met hun gehad en gevraagd of ze ook een setje originele lagers wilden opsturen en dat ik dit wel zou betalen. Ik kreeg dus een linkje maar dat waren dus de verkeerde. Ik dat weer uitleggen dat die press fit waren en dat mijne omgewisseld waren (ik wilde alles uitsluiten ervan). Ook hier weer wat gesteggel (Dit leek niet de meest snuggere persoon te zijn gok ik maar hij deed zijn best) en uiteindelijk zou ik die dan ook nog opgestuurd krijgen.

Komende week als alles binnen is vervang ik alles en dan ga ik nog maar eens proberen of het dan wel wilt werken. Het lijkt er in ieder geval bij mij op dat de glijlagers van Vesconite veel te smooth gaan. Heb wel aan hun aangegeven dat ze daar eens heen moesten kijken want dat zijn tenminste fatsoenlijke lagers in tegenstelling tot die troep van hun.

Wordt dus nog vervolgd.
Niet per ongeluk de X & Y motoren verkeerd om aangesloten?
Ik heb namelijk bij mijn Kit die fout gemaakt, rechts achterin kalibreren. De printer legde daar ook de purgelijn neer(denk vast weer een nieuw idee van Prusa bij de C1). Printen deed ie wel, maar om de 2x nozzle cleaning failed. Tot ik deze ging printen en ik op de fotos zag dat alles in spiegelbeeld was. Ja hoor, had ik de stekkers verkeerd om erin gestoken 8)7

Vond het ookal raar dat de Clearance Tolerance Test van 3DMakerNoob zo slecht leesbaar was :| Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnZziS5XzpflODvxno6iy4LogzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEi1KhgOhCGK55HjxnjeBe8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

lennertvdkort schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Niet per ongeluk de X & Y motoren verkeerd om aangesloten?
Ik heb namelijk bij mijn Kit die fout gemaakt, rechts achterin kalibreren. De printer legde daar ook de purgelijn neer(denk vast weer een nieuw idee van Prusa bij de C1). Printen deed ie wel, maar om de 2x nozzle cleaning failed. Tot ik deze ging printen en ik op de fotos zag dat alles in spiegelbeeld was. Ja hoor, had ik de stekkers verkeerd om erin gestoken 8)7

Vond het ookal raar dat de Clearance Tolerance Test van 3DMakerNoob zo slecht leesbaar was :| [Afbeelding]
Ik had dit aan hun gevraagd maar volgens hun waren de motors goed. Daarbij is als de gantry ongeveer in het midden staat hij wel doodleuk naar voren rechts gaat. Zodra die net net in het midden staat gaat die vrolijk naar achter rechts. Zij meende dat door de nieuwe glijlagers dat de tension gewoon niet hoog genoeg was waardoor de gantry niet wilde bewegen.

Kun je eens een foto maken van de motors zoals jij ze hebt ingestoken? Dan kan ik die eens vergelijken met die van mij namelijk.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Yagermeister schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Ik had dit aan hun gevraagd maar volgens hun waren de motors goed. Daarbij is als de gantry ongeveer in het midden staat hij wel doodleuk naar voren rechts gaat. Zodra die net net in het midden staat gaat die vrolijk naar achter rechts. Zij meende dat door de nieuwe glijlagers dat de tension gewoon niet hoog genoeg was waardoor de gantry niet wilde bewegen.

Kun je eens een foto maken van de motors zoals jij ze hebt ingestoken? Dan kan ik die eens vergelijken met die van mij namelijk.
Zoals ze nu zitten zitten ze goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7811iHXuLu1MD1roivzoG_DCV5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj8LituBUoKF7H3lTz1jjZFY.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik had ze in een vlaag van verstandsverbijstering verkeerd om aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

lennertvdkort schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Zoals ze nu zitten zitten ze goed:
[Afbeelding]
Maar ik had ze in een vlaag van verstandsverbijstering verkeerd om aangesloten
Ik heb dit net even vergeleken en dit klopt in ieder geval. Het lijkt dus niet erop dat dit het probleem was. Voor nu moet ik wachten totdat de nieuwe onderdelen binnen komen. Ik hoop ergens komende week.

Gelukkig krijg ik later deze week een 2de printer binnen zodat ik in het vervolg zelf de reserveonderdelen kan printen (QIDI Q1 Pro).

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@Yagermeister wat een gedoe zeg. Heb je na het vervangen van de geleiders wel even gevoeld of alles vrij kan bewegen (uiteraard met motors op disabled)? Ik heb zelf twee MK4S'en omgebouwd en totaal geen issues ervaren, ook niet met de handleiding. Is toch wel bijzonder dat de kop de ene keer wel naar voren gaat, maar de andere keer niet, afhankelijk van waar de gantry op dat moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

iMars schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:26:
@Yagermeister wat een gedoe zeg. Heb je na het vervangen van de geleiders wel even gevoeld of alles vrij kan bewegen (uiteraard met motors op disabled)? Ik heb zelf twee MK4S'en omgebouwd en totaal geen issues ervaren, ook niet met de handleiding. Is toch wel bijzonder dat de kop de ene keer wel naar voren gaat, maar de andere keer niet, afhankelijk van waar de gantry op dat moment is.
Met de nieuwe glijlagers gaat het mega smooth over de rails heen. Het rare is dat met de riemspanning ergens rond de 250 ofzo dat de calibratie wel voor de helft lijkt te gaan. Juist hierdoor wil ik testen met de originele glijlagers om te zien dat het niet het probleem veroorzaakt.

Dit is ook de eerste keer dat ik dit probleem ervaar met Prusa sinds ik ooit begonnen ben met een MK2 en deze heb opgebouwd tot een MK3S en daarna vanaf de MK4 weer opnieuw ben begonnen met upgraden etc.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Yagermeister schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Met de nieuwe glijlagers gaat het mega smooth over de rails heen. Het rare is dat met de riemspanning ergens rond de 250 ofzo dat de calibratie wel voor de helft lijkt te gaan. Juist hierdoor wil ik testen met de originele glijlagers om te zien dat het niet het probleem veroorzaakt.

Dit is ook de eerste keer dat ik dit probleem ervaar met Prusa sinds ik ooit begonnen ben met een MK2 en deze heb opgebouwd tot een MK3S en daarna vanaf de MK4 weer opnieuw ben begonnen met upgraden etc.
200+ 8)7

Ik heb die van mij rond de 105~110 zitten en draaien als een zonnetje. 200~250 is gewoon veel te strak, dat kan gewoon niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

iMars schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:38:
[...]

200+ 8)7

Ik heb die van mij rond de 105~110 zitten en draaien als een zonnetje. 200~250 is gewoon veel te strak, dat kan gewoon niet goed zijn.
Ze kwamen hier zelf mee terwijl ik met hun bezig was tijdens de chat. Ik moest eerst naar 85, daar reageerde die niet op en toen moest ik 3 slagen omhoog. Dit was al ergens rond 200 ofzo en toen pas toen ik nog hoger ging kwam er enigszins leven in de kist.

Helaas was dit te hoog aangezien toen de Tensioners kapot gingen waardoor ik dus ook niet meer omlaag kon gaan. Daarna hebben ze alles maar opnieuw opgestuurd. Ik was er ook helemaal klaar mee op dat moment. Het had echt niet veel gescheeld dat ik hem het raam uitgegooid had, dit heb ik ook tegen hun gezegd vanwege deze zwaar slechte manier van tensioning.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Yagermeister schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ze kwamen hier zelf mee terwijl ik met hun bezig was tijdens de chat. Ik moest eerst naar 85, daar reageerde die niet op en toen moest ik 3 slagen omhoog. Dit was al ergens rond 200 ofzo en toen pas toen ik nog hoger ging kwam er enigszins leven in de kist.

Helaas was dit te hoog aangezien toen de Tensioners kapot gingen waardoor ik dus ook niet meer omlaag kon gaan. Daarna hebben ze alles maar opnieuw opgestuurd. Ik was er ook helemaal klaar mee op dat moment. Het had echt niet veel gescheeld dat ik hem het raam uitgegooid had, dit heb ik ook tegen hun gezegd vanwege deze zwaar slechte manier van tensioning.
Geef mij even een belletje voordat je 'm het raam uit gooit :+ Maar echt ff alle gekkigheid op een stokje, dit zijn gewoon klote problemen die nog niet echt bekend zijn, daarom moet diegene met wie jij chat alles overleggen met het team.

Ik heb zelf de issue dat 1 van de 3 Core Ones geen perfect 1st layer heeft, notabene de assembled versie. Ben daar nu al weken mee bezig. De assembled C1 moet ik bij elke print aanpassen naar -0.06 z-offset, dan pas print ie goed. Doe ik dat in de slicer (wat ik niet wil omdat ik dan voor elke printer een "fysieke" printer moet toevoegen) dan schraapt ie over het bed 8)7 Dit issue is nog steeds ongoing en in de tussentijd slice ik het normaal en na de purge voordat ie gaat beginnen ff gauw de offset naar -0.06 zetten.

Leuke issues bij een nieuwe printer. Zeggen ze: ja je nozzle is versleten. Uh er zit een hardend nozzle in van nog geen 3 maanden. Maar ok, nieuwe nozzle erin en exact dezelfde issues ... Ik zei letterlijk "told you so".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

iMars schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Geef mij even een belletje voordat je 'm het raam uit gooit :+ Maar echt ff alle gekkigheid op een stokje, dit zijn gewoon klote problemen die nog niet echt bekend zijn, daarom moet diegene met wie jij chat alles overleggen met het team.

Ik heb zelf de issue dat 1 van de 3 Core Ones geen perfect 1st layer heeft, notabene de assembled versie. Ben daar nu al weken mee bezig. De assembled C1 moet ik bij elke print aanpassen naar -0.06 z-offset, dan pas print ie goed. Doe ik dat in de slicer (wat ik niet wil omdat ik dan voor elke printer een "fysieke" printer moet toevoegen) dan schraapt ie over het bed 8)7 Dit issue is nog steeds ongoing en in de tussentijd slice ik het normaal en na de purge voordat ie gaat beginnen ff gauw de offset naar -0.06 zetten.

Leuke issues bij een nieuwe printer. Zeggen ze: ja je nozzle is versleten. Uh er zit een hardend nozzle in van nog geen 3 maanden. Maar ok, nieuwe nozzle erin en exact dezelfde issues ... Ik zei letterlijk "told you so".
precies dat eigenlijk. Je zou verwachten dat een paar mega smooth glijlagers geen problemen zouden opleveren maar daar lijkt het wel op anders zou ik ook niet weten wat het probleem zou kunnen zijn.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

FW 6.3.5-alpha is uit, niet zo bijzonder, hetzelfde als de 6.3.4 maar met als enige een extra test code om de tls error aan te pakken. En ik moet zeggen, waar ie normaal rond 3% offline ging bij een “complex” print, zit ie nu op de 10~11% en nog steeds verbonden. *O* :henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

iMars schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:27:
FW 6.3.5-alpha is uit, niet zo bijzonder, hetzelfde als de 6.3.4 maar met als enige een extra test code om de tls error aan te pakken. En ik moet zeggen, waar ie normaal rond 3% offline ging bij een “complex” print, zit ie nu op de 10~11% en nog steeds verbonden. *O* :henk
nice.

Ik heb toevallig gisteren het eerste pakket met onderdelen gekregen. Hier hebben ze zelfs 2 motors bij gedaan terwijl ik die eigenlijk niet nodig had _/-\o_ .

Hopelijk komt vandaag het andere pakket met de originele glijlagers zodat ik kan kijken of dat het probleem oplost.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Yagermeister schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:51:
[...]

nice.

Ik heb toevallig gisteren het eerste pakket met onderdelen gekregen. Hier hebben ze zelfs 2 motors bij gedaan terwijl ik die eigenlijk niet nodig had _/-\o_ .

Hopelijk komt vandaag het andere pakket met de originele glijlagers zodat ik kan kijken of dat het probleem oplost.
Nice!

Gisteren voor ik naar bed ging was de printer op 14% en nog steeds online, vanochtend was ie op 79% en nog steeds online ... dus dat is al veul beter dan dat het was met offline na 3% :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb mogelijk het probleem gevonden met de printer maar helaas nog niet echt een concrete oplossing.

Het blijkt dat als ik de schroefjes van de lagers naar het bracket los maak dat het wel allemaal goed loopt maar zodra ik die vast zet is het weer over met de pret. Ook vandaag weer de halve middag met hun chat gezet en ze gaan me nu 2 nieuwe brackets sturen en voor de zekerheid ook nog een X as aangezien die ook niet heel kloppend lijkt te zijn.

Als het zo doorgaat heb ik straks 2 core ones hier staan met alle onderdelen die ze sturen.

-Te huur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

En een vfa update:

The optimal belt tuning is 98Hz for the top belt and 92Hz for the bottom belt when the head is moved to the front right position.

Bron: X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:55:
En een vfa update:

The optimal belt tuning is 98Hz for the top belt and 92Hz for the bottom belt when the head is moved to the front right position.

Bron: X
Ah mooi, las laatst op het prusa forum dat de belttuner webpagina iets te vroeg geüpdatet was!
Ben ook benieuwd wat dit gaat worden:
But we have found a tool-free way to get the precise setting calibrated perfectly and it is coming in an upcoming FW. Spoiler alert - it involves a stroboscope effect with clever PWM of the built-in LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmie1973
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 22:43
ik zit al een tijdje na te denken om een nieuwe 3D printer aan te schaffen. Heb een Ender 3 pro gehad en wat upgrades uitgevoed, maar vaker instellen dan echt printen en deze staat nu dus al een lange tijd niks te doen. Nu heb ik besloten dat ik een Prusa C1 kit wil aanschaffen. Alleen zit ik nu vooral met de vraag waar deze aan te schaffen.

Ga ik voor 3D Jake ivm levertijd, of beter rechtstreeks bij Prusa?
Zit er verschil in garantie en/of hulp van Prusa zelf?
Waar hebben jullie je C1 aangeschaft?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:42
Remmie1973 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:07:
ik zit al een tijdje na te denken om een nieuwe 3D printer aan te schaffen. Heb een Ender 3 pro gehad en wat upgrades uitgevoed, maar vaker instellen dan echt printen en deze staat nu dus al een lange tijd niks te doen. Nu heb ik besloten dat ik een Prusa C1 kit wil aanschaffen. Alleen zit ik nu vooral met de vraag waar deze aan te schaffen.

Thanks
Op mijn werk een hebben we eerder dit jaar een Core 1 gekocht (assembled bij Prusa). En we hebben amper ervaring met 3D printen. De gebruiksvriendelijkheid valt ons op. Zonder veel relevante kennis krijgen we er fraaie prints uit. (met PLA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
[...]

Thanks
Wij hebben hem rechstreeks bij Prusa gekocht. Eigenlijk kopen we het liefst rechstreeks bij de fabrikant indien ze in de EU al gevestigd zijn. In onze ervaring maakt dat het garantie proces altijd een stuk makkelijker. Gelukkig nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Thanks
Gezien de support van hun zou ik deze zeer zeker via hun aankopen. Hun support is echt megagoed. Helaas is het bouwen reteirritant en adviseer ik je zeker om eerst de handleiding goed door te lezen en met nadruk ook de commentaren van de gebruikers die erbij staan. Hier staan soms echt goede tips om x of y werkend te krijgen.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:58
Yagermeister schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Gezien de support van hun zou ik deze zeer zeker via hun aankopen. Hun support is echt megagoed. Helaas is het bouwen reteirritant en adviseer ik je zeker om eerst de handleiding goed door te lezen en met nadruk ook de commentaren van de gebruikers die erbij staan. Hier staan soms echt goede tips om x of y werkend te krijgen.
Het bouwen reteirritant? Ik heb je struggles gelezen, maar deel die ervaring absoluut niet. Mijn MK3, MK3.5 en mijn CoreOne zaten in no-time zonder problemen in elkaar. De handleidingen zijn vrij duidelijk. Gewoon goed lezen.

Ik zou de CoreOne ook gewoon bij Prusa zelf halen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Voronwë schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Het bouwen reteirritant? Ik heb je struggles gelezen, maar deel die ervaring absoluut niet. Mijn MK3, MK3.5 en mijn CoreOne zaten in no-time zonder problemen in elkaar. De handleidingen zijn vrij duidelijk. Gewoon goed lezen.

Ik zou de CoreOne ook gewoon bij Prusa zelf halen.
Ik ben zelf begonnen bij de MK2 en heb alles sindsdien gebouwd maar de instructies van de Core one zijn verre van goed. Er zijn zoveel dingen die in de comments staan wat gewoon in de guide hadden moeten staan.

Misschien dat het puur de conversie kit was maar ik gok dat die grotendeels overeen zouden komen.

Bij hun zelf is altijd het beste.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Thanks
Ik bestel alles direct bij Prusa, period! Voor de garantie maakt het niet uit, dat is overal 2 jaar. Kan je het bijvoorbeeld ergens goedkoper krijgen, zou dat een overweging kunnen zijn.

Weet eerlijk gezegd ook niet wat de garantie afhandeling is. Stel je koopt het bij 3Djake, moet je dan ook voor garantie in eerste instantie naar 3Djake? Dat is immers waar je het gekocht heb.

Maar goed, persoonlijk zou ik voor Prusa zelf kiezen. Ik heb alles direct bij Prusa gekocht. Eerst de MK3's daarna de MK4's, de upgrades naar MK4S en daarna Core One, de XL, de Core One assembled. Lekker makkelijk alles onder 1 dak :+

Edit: over het in elkaar zetten: Ik heb met geen van de printers in elkaar zetten issues gehad (het in elkaar zetten van de Ratrig VC4 was 10x zoveel werk als een Core One). Meningen kunnen verschillen en je hoeft maar 1x iets verkeerds te lezen/begrijpen/interpreteren en je bent zo een paar stappen verder en er achter komt dat het toch niet goed is (geen aanval op wie dan ook ;) ).

Bij far vond ik de Core One het makkelijkste en leukste om te bouwen. Ik had de conversie kit, dus eerst de MK4S uit elkaar slopen en vervolgens de Core One in elkaar zetten. 10u 's ochtends begonnen op een vrije dag, tussendoor gewoon ff geluncht en avond eten en was rond 10u in de avond klaar. Denk dus een uurtje of 10 bij elkaar. Ja het kan sneller, maar doe het op je gemak, leer en geniet van de stappen :)

[ Voor 24% gewijzigd door iMars op 29-07-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Yagermeister schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Ik ben zelf begonnen bij de MK2 en heb alles sindsdien gebouwd maar de instructies van de Core one zijn verre van goed. Er zijn zoveel dingen die in de comments staan wat gewoon in de guide hadden moeten staan.

Misschien dat het puur de conversie kit was maar ik gok dat die grotendeels overeen zouden komen.

Bij hun zelf is altijd het beste.
Das niet de ervaring die ik zelf had. Ik vond de handleiding van de CoreOne conversie-kit erg duidelijk, ik heb naar mijn weten nergens over getwijfeld. Het enige waarvoor ik contact met support heb gehad was de fangrill van de enclosure. Deze kwam kapot uit de doos. Daar werd direct een vervanging voor gestuurd.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmie1973
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 22:43
Bedankt voor de reacties, jullie bevestigen eigenlijk wat ik al dacht.
Binnenkort maar bij Prusa bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
Ik had bij mijn C1 ineens last van een heel irritand piepje tijdens het bewegen. Na uren zoeken, gezien ik eerst dacht dat het aan een lager lag, bleek het te komen door de swingarm. Een klein beetje naaimachine olie loste het op. Maar les voor de volgende keer; mocht het ooit gebeuren dat je een piepje hoort controleer dat dus eerst even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
Remmie1973 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:53:
Bedankt voor de reacties, jullie bevestigen eigenlijk wat ik al dacht.
Binnenkort maar bij Prusa bestellen.
Ik weet niet in welke staat je ender is, maar ik zou als ik jou was zoiets als dit printen.
Ikzelf heb 2 raaco bakjes gebruikt, maar je bent het snel zat al die zakjes doorspitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Ik weet niet in welke staat je ender is, maar ik zou als ik jou was zoiets als dit printen.
Ikzelf heb 2 raaco bakjes gebruikt, maar je bent het snel zat al die zakjes doorspitten!
Absoluut dit @Remmie1973 ... of deze van 247_printing. Meeste verspilde tijd was inderdaad het zoeken van de juiste schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Absoluut dit @Remmie1973 ... of deze van 247_printing. Meeste verspilde tijd was inderdaad het zoeken van de juiste schroefjes.
Ha, die had ik idd ook gezien maar kon hem niet meer vinden. die ziet het er beste uit IMHO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Ha, die had ik idd ook gezien maar kon hem niet meer vinden. die ziet het er beste uit IMHO!
Ik moest 'm ook ff zoeken :o Die van 247 heeft geen markeringen enzo, dat heeft hij (Albert) met stickers/labels gedaan. Aangezien het een een of misschien tweemalig gebruiksvoorwerp is, kan je het ook in een lichte kleur printen en erop schrijven. Ik heb me niet echt verdiept in beide modellen, maar een feit is duidelijk:

I wish I had it before I started my 2 conversions :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Ik moest 'm ook ff zoeken :o Die van 247 heeft geen markeringen enzo, dat heeft hij (Albert) met stickers/labels gedaan. Aangezien het een een of misschien tweemalig gebruiksvoorwerp is, kan je het ook in een lichte kleur printen en erop schrijven. Ik heb me niet echt verdiept in beide modellen, maar een feit is duidelijk:

I wish I had it before I started my 2 conversions :+
Ja die is ideaal, ik tijdens mijn (in totaal 4) 3dsets builds deze raaco bakjes gebruikt. Maar die is net niet groot genoeg voor alles, dus vandaar 2.
Maar met Losse labels is ideaal, want kan je ze zo weer voor een ander project gebruiken!(ik had zelf gewoon simpele schilderstape gebruikt zodat ze makkelijk er weer uit gehaald konden worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Ja die is ideaal, ik tijdens mijn (in totaal 4) 3dsets builds deze raaco bakjes gebruikt. Maar die is net niet groot genoeg voor alles, dus vandaar 2.
Maar met Losse labels is ideaal, want kan je ze zo weer voor een ander project gebruiken!(ik had zelf gewoon simpele schilderstape gebruikt zodat ze makkelijk er weer uit gehaald konden worden)
Ohhhh 3dsets O+ O+ O+ dat staat ook nog op mijn lijstje (todo/build/print) ... maar tijd is iets wat ik niet zomaar ergens in een winkel kan kopen _O- :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Eindelijk lijkt het erop dat de printer werkt. Gisteren heb ik de brackets en een nieuwe X as gekregen. Deze heb ik vanmorgen erin gezet. Toen alles vast gedraaid en de test laten lopen. Dit was helaas nog niet goed genoeg. Toen even opnieuw gecalibreerd en nog eens getest. Ook dit werkte nog niet 100%. Toen de schroefjes los gemaakt en handvast gemaakt en alles werkte ineens als een droom. Dit ook met de nieuwe glijlagers. Dit ding is gewoon enorm stil tegenover mijn Qidi Q1 pro die ik als reserve gekocht had hiervoor.

-Te huur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf geen toegang tot X omdat ik dan mijn adblocker uit moet zetten, wat ik weiger, maar kennelijk heeft Josef een post gemaakt met een verwijzing naar het gebruik van de Bondtech INDX op de Core ONE. (forumpost)

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 27-08-2025 10:58 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RovloSQL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:53
Met de back to school deal krijg je nu een gratis Buddy3D Camera bij de Core One. De assembled en kit versie zijn momenteel ook beide op voorraad.

(de back to school actie loopt to 16 September)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Hier ook een Core One gebouwd met mixed feelings. Ik vond de XL een stuk fijner om te bouwen. Die 'zwarte dopjes' om panelen te bevestigen zijn one-time use wat voor onderhoud niet echt handig is en het deurtje voelt toch wel fragiel in vergelijking met een Bambulab / Ultimaker deurtje. Belt tensioning systeem heb ik ook mijn twijfels over, maar dat gaan we meemaken. Printen doet ie trouwens prima.

Ohja, ook nog slordig van Prusa: verkeerde onderdelen geleverd. Ik heb echt 10x gekeken waarom het niet lukte toen ik erachter kwam dat ze gewoon de NFC cover van een MK4 hadden geleverd i.p.v. van de Core One. Dat zou toch niet moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:43
Bij mijn deurtje is het oranje handvat eraf gevallen. Staat in de garage, het is er max 30 graden geweest zie ik. Zit met te kleine plakbandjes vast. Van de week eens over de volle lengte tapen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

zynex schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:14:
Hier ook een Core One gebouwd met mixed feelings. Ik vond de XL een stuk fijner om te bouwen. Die 'zwarte dopjes' om panelen te bevestigen zijn one-time use wat voor onderhoud niet echt handig is en het deurtje voelt toch wel fragiel in vergelijking met een Bambulab / Ultimaker deurtje. Belt tensioning systeem heb ik ook mijn twijfels over, maar dat gaan we meemaken. Printen doet ie trouwens prima.

Ohja, ook nog slordig van Prusa: verkeerde onderdelen geleverd. Ik heb echt 10x gekeken waarom het niet lukte toen ik erachter kwam dat ze gewoon de NFC cover van een MK4 hadden geleverd i.p.v. van de Core One. Dat zou toch niet moeten kunnen.
Die zwarte dopjes kun je simpel er weer vanaf halen en nog een keer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
DomiGijzen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:48:
Bij mijn deurtje is het oranje handvat eraf gevallen. Staat in de garage, het is er max 30 graden geweest zie ik. Zit met te kleine plakbandjes vast. Van de week eens over de volle lengte tapen.
Ja ook jammer dat dat vastgeplakt zit. De voetjes aan de onderkant bleven hier ook niet zo goed zitten.
ATL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Die zwarte dopjes kun je simpel er weer vanaf halen en nog een keer gebruiken.
Dan zal ik ze verkeerd hebben verwijderd, maar na de 2de keer gingen ze bij mij wel erg los zitten. Sowieso gewoon liever boutjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennertvdkort
ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:52:
Ik heb zelf geen toegang tot X omdat ik dan mijn adblocker uit moet zetten, wat ik weiger, maar kennelijk heeft Josef een post gemaakt met een verwijzing naar het gebruik van de Bondtech INDX op de Core ONE. (forumpost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33zN0ISBDkWDbya5x04Opg7J8io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcLEsqe9NgNKDFfiLQvOjCqb.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee of je hem al gezien hebt, maar bij deze!
Kan mijn ongebruikte mmu3 op de schroothoop :P
DomiGijzen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:48:
Ik heb er ook mee zitten kloten, heb uiteindelijk hem met 2 boutjes vast gezet(gaatjes verzonken.) er zitten namelijk gewoon 2 gaatjes in, en uitsparingen in de deur 8)7

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Meteen maar mijn MMU3 order gecancelled, een upgrade kit van mijn MK4S naar CoreOne en dan doe ik mijn bestaande MMU3 op deze. Dan komt de nieuwe oplossing op de andere CoreOne :D

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, het is nog even wachten, maar ik denk dat dit het wel waard is. Hopelijk gaat Prusa niet eindeloos uitstellen. Die kans is er altijd wel.

© ocf81 1981-infinity

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:43
Dat idee had ik ook. Gokje: over een jaar in huis? Dus overweeg nog altijd nu de mmu te bestellen.

Grz D.

• lennertvdkort
DomiGijzen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:24:
Dat idee had ik ook. Gokje: over een jaar in huis? Dus overweeg nog altijd nu de mmu te bestellen.
Ja ik heb bewust gekozen om toch al een MMU3 te kopen, wetende dat het wel een tijd kan duren. Stel over 6 maanden kondigen ze de oplossing aan.. Zit je minimaal 6 maanden te wachten voor je wat hebt |:(

Mijn vader is helaas eind vorige maand na een lang ziekbed overleden, net in zijn laatste weken was ik zo af en toe met de MMU3 bezig(icm een coreboxx). Zal dat binnenkort weer eens oppakken.

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:59:
Ja, het is nog even wachten, maar ik denk dat dit het wel waard is. Hopelijk gaat Prusa niet eindeloos uitstellen. Die kans is er altijd wel.
Mijn ervaringen met Prusa zijn dat het wel effe kan duren inderdaad. Zodra die dan beschikbaar is moet je hem ook nog direct bestellen want een dag wachten kan maanden backorder betekenen.
Als je nu over een MMU3 denkt zou ik hem gewoon aanschaffen en dan later verkopen mocht je over willen en hier het budget voor hebben.

Boullie

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, zelf heb ik er al een en had ik een tweede besteld. Die heb ik nu gecancelled, dan print ik nog wel even met één MMU. Het is wel een prachtig stukje techniek, vrijwel nooit heb ik problemen er mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee of je hem al gezien hebt, maar bij deze!
Kan mijn ongebruikte mmu3 op de schroothoop :P

[...]

Ik heb er ook mee zitten kloten, heb uiteindelijk hem met 2 boutjes vast gezet(gaatjes verzonken.) er zitten namelijk gewoon 2 gaatjes in, en uitsparingen in de deur 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FTiPlHz0tIh62Sk1l8JZJzN64Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hgfIjv1DZeA4wBtwPbGLz78.jpg?f=fotoalbum_large
Meer teasers en bevestiging O+ _/-\o_

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bondtech INDX? Tools lijken vrij smal.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

pwillemske schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:21:
Bondtech INDX? Tools lijken vrij smal.
Die zijn ook vrij small ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.all3dp.com/wp-content/uploads/2025/03/31103650/indx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
OMG its happening, everybody stay calm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

OMG ik word helemaal een beetje enthousiast. Ik kan gewoon niet een half jaar wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dit is een briljante zet van Prusa! Leuk die nieuwe nozzle swap tool van Bambu, maar bij elke change moet de filament nog helemaal terug naar de AMS. Dus op dat gebied zal de Core One sneller zijn met de INDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Vond de AMS sowieso nogal een priegelding qua rollen die je er in kunt gebruiken.
Cheape sunlu rollen begonnen te stuiteren omdat ze te licht waren. Kartonnen rollen laten stof los en rollen niet op de rollers. (Ja, ik weet dat er workarounds voor zijn zoals tape e.d.).
Prusa neemt met hun MMU3 wellicht wat meer ruimte in maar geeft me wel veel meer mogelijkheden en 1 kleur extra. Moet hem alleen nog effe op de Core One prakken.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Boullie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:22:
Vond de AMS sowieso nogal een priegelding qua rollen die je er in kunt gebruiken.
Cheape sunlu rollen begonnen te stuiteren omdat ze te licht waren. Kartonnen rollen laten stof los en rollen niet op de rollers. (Ja, ik weet dat er workarounds voor zijn zoals tape e.d.).
Prusa neemt met hun MMU3 wellicht wat meer ruimte in maar geeft me wel veel meer mogelijkheden en 1 kleur extra. Moet hem alleen nog effe op de Core One prakken.
Ik ben nu bezig de ERCF Filamentalist te maken als spool holder en dan zonder buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

iMars schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Ik ben nu bezig de ERCF Filamentalist te maken als spool holder en dan zonder buffer.
[YouTube: First try on Filamentalist V3 with ERCF #ERCF #Voron #3dprinting]
Ziet er ook wel uit als een leuk projectje. Zet hem op de backlist.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

[YouTube: First try on Filamentalist V3 with ERCF #ERCF #Voron #3dprinting]
Ik heb een variatie in mijn Coreboxx staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLXbbQFPumb8MrjE9Ybs1NX0xLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bivRxKqMaMLqocV0SML8hET.jpg?f=fotoalbum_large
Nu nog ff die laatste drempel over, en dat is de extruder uit elkaar halen voor de MMU3 onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

lennertvdkort schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb een variatie in mijn Coreboxx staan:
[Afbeelding]
Nu nog ff die laatste drempel over, en dat is de extruder uit elkaar halen voor de MMU3 onderdelen.
Werkt dat ook als je niet achter de printer kunt komen? Die van mij staat op een werkbank zowat tegen de muur.
Lijkt op de foto alsof de MMU3 achter de rollen hangt waardoor je er dan niet meer bij kunt komen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Boullie schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:06:
[...]

Werkt dat ook als je niet achter de printer kunt komen? Die van mij staat op een werkbank zowat tegen de muur.
Lijkt op de foto alsof de MMU3 achter de rollen hangt waardoor je er dan niet meer bij kunt komen.
Ja klopt helemaal, heb hem ook op een werkbank staan, zat al de denken hem misschien op zware ladegeleiders en een plank te zetten. zodat ie naar voren kan.
Ik heb de coreboxx premium gekocht, en die heeft een serviceluik waar de MMU op gemonteerd zit. die klapt idd naar achter open.
Had er pas bij stilgestaan dat ik hem erop zette, ook geen idee hoe vaak je er bij moet?
Heb mijn AMS al 5x uit elkaar gehad, maja dan moet ie ook helemaal losgekoppeld worden.

[ Voor 8% gewijzigd door lennertvdkort op 01-09-2025 16:33 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste