Trump dag 73: importheffingen voor alle landen behalve Rusland en Noord-Korea

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Bouw het dan op. Nu 2% om iedereen even wakker te doen schrikken en knal er vervolgens 2% op elke x maanden. Dat geeft Europese bedrijven een timeline waar ze aan kunnen wennen en kunnen ze tevens wat calculaties doen waar en wanneer men om moet zijn.Virtuozzo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:44:
Ik ben misschien ietwat cru, maar er liggen enorme kansen. En de aanwezige IT industrie hier mag best wel een beetje een duwtje krijgen bij het wakker worden. Ook hulp, maar een beetje uitdaging is niet verkeerd.
Dit dus.
Vergeet Wit-rusland ook niet!Winkiller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:49:
Absoluut. Helaas is de Microsoft lobby hier in NL enorm sterk. Dat zie je terug in allerlei incentives, lobbyisten bij gemeentes en provincies voor datacenters en financiering van Microsoft only clubs zoals Wortell.Virtuozzo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:44:
[...]
Toch ligt hier enorm potentieel voor zowel disentanglement als Europese groei. De crux is het probleem van ecosystemen en de dynamica van Surveillance Capitalism.
Ik ben misschien ietwat cru, maar er liggen enorme kansen. En de aanwezige IT industrie hier mag best wel een beetje een duwtje krijgen bij het wakker worden. Ook hulp, maar een beetje uitdaging is niet verkeerd.
Dat laatste, vraag me niet waarom maar het Nederlandse loopt daar structureel bij achter - het is hel serieus alsof alles EU slecht is, onbekend is, ongewenst is. Zelfs Framework programma’s hebben nauwelijks tot niet Nederlandse aanvragen. En waar jij op wijst is gewoon structureel beschikbaar.FunkyTrip schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:50:
[...]
Bouw het dan op. Nu 2% om iedereen even wakker te doen schrikken en knal er vervolgens 2% op elke x maanden. Dat geeft Europese bedrijven een timeline waar ze aan kunnen wennen en kunnen ze tevens wat calculaties doen waar en wanneer men om moet zijn.
En help bedrijven met subsidies (betaald uit die pot van 2% tarieven) om versneld over te kunnen gaan, ik noem maar wat.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Helemaal mee eens. Ik heb de laatste weken meerdere IT collega's gesproken. Zowel aan de leverende als afnemende kant en zowel groot (multi) als klein. Slecht een enkeling herkent wat hier gezien wordt. Verder veel keiharde ontkenning.Virtuozzo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:44:
[...]
Toch ligt hier enorm potentieel voor zowel disentanglement als Europese groei. De crux is het probleem van ecosystemen en de dynamica van Surveillance Capitalism.
[ Voor 8% gewijzigd door DomiGijzen op 03-04-2025 15:57 ]
Grz D.
Dat, maar nog meer de brute netwerkcorruptie. De kickbacks voor de top, de reisjes voor de brokers, de vakanties voor de fixers, de tips voor “participations and investments” die grijs verpakte omkopingen zijn. Er ligt daar een flink moeras.Trishul schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:52:
[...]
Absoluut. Helaas is de Microsoft lobby hier in NL enorm sterk. Dat zie je terug in allerlei incentives, lobbyisten bij gemeentes en provincies voor datacenters en financiering van Microsoft only clubs zoals Wortell.
Tijd om daarmee te breken en je IT Governance eens echt serieus te gaan nemen naar huidige dynamiek.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik vraag me serieus af of we hiervoor de expertise (nog) hebben. Maar misschien kunnen we de braindrain om laten draaien, en al die succesvolle start-up/scale-up entrepreneurs die in de loop van de jaren naar de VS gegaan zijn voor VC money, weer terughalen naar de EU. Werner Vogels misschien maar weer losweken van AWS?FunkyTrip schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:50:
[...]
Bouw het dan op. Nu 2% om iedereen even wakker te doen schrikken en knal er vervolgens 2% op elke x maanden. Dat geeft Europese bedrijven een timeline waar ze aan kunnen wennen en kunnen ze tevens wat calculaties doen waar en wanneer men om moet zijn.
En help bedrijven met subsidies (betaald uit die pot van 2% tarieven) om versneld over te kunnen gaan, ik noem maar wat.
Again... Alle landen krijgen 10% om hun oren. Er zijn er wat die hogere tarieven krijgen.Winkiller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:49:
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2025 16:00 ]
Heeft een verslag gepubliceerd waarin ze onder andere kijken naar invloed op inkomen van Amerikaanse burgers en effecten op prijzen.non-partisan policy research center that provides in-depth analysis of federal policy proposals for the American economy
The April 2nd action is the equivalent of a rise in the effective US tariff rate of 11 ½ percentage points. The average effective US tariff rate after incorporating all 2025 tariffs is now 22 ½%, the highest since 1909.
[ Voor 19% gewijzigd door Pompi op 03-04-2025 16:02 ]
Dat matcht met sectorale analyses die ik op het bureau heb liggen. Inertie, passiviteit, ook op kritieke punten (hoe hoger de boom) gebondenheid vanuit netwerkcorruptie, maar bovenal een te algemeen gebrek aan ondernemingszin bij de ondernemingen.DomiGijzen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:55:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb de laatste weken meerdere IT collega's gesproken. Zowel aan de leverende als afnemende kant en zowel groot (multi) als klein. Slecht een enkeling herkent wat hier gezien wordt. Verder veel keiharde ontkenning.
Vooral aan de leverende kant valt me op dat er erg naïef gedaan wordt. Terwijl het toch echt kansen zijn. Bijna geen concurrentie op dit moment!
Afnemende kant iets meer herkenning maar nog geen acceptatie. Zelfs een semi overheid in de kritieke sector nog geen volledige acceptatie. Wel planvorming maar dat is vooral korte termijn.
Rusland dus niet.MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:58:
[...]
Again... Alle landen krijgen 10% om hun oren. Er zijn er wat die hogere tarieven krijgen.
Daarnaast; hoeveel handel denk je dat NK exporteert?
Er valt genoeg te klagen over het geheel, maar geloof niet dat dit de grootste take away moet zijn.
Expertise niveau is vreselijk laag in mijn ogen. Denk vooral een stukje imago. IT wordt te vaak gezien als bijzaak.olafmol schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:56:
[...]
Ik vraag me serieus af of we hiervoor de expertise (nog) hebben. Maar misschien kunnen we de braindrain om laten draaien, en al die succesvolle start-up/scale-up entrepreneurs die in de loop van de jaren naar de VS gegaan zijn voor VC money, weer terughalen naar de EU. Werner Vogels misschien maar weer losweken van AWS?
Valt me trouwens op dat het voornamelijk Franse cloud-bedrijven zijn die nog het dichtst bij wat AWS ed doen komen (Scaleway en OVH), we zouden als EU juist ook wat meer spreiding willen.
Herkenbaar. Voor het niet willen delen. Ook op lager niveau. Vind ik zelf ook moeilijk. Zal onze cultuur zijn. Maar het werkt zoveel fijner.Virtuozzo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:01:
[...]
Wat ook naar voren komt is hoe relatief gering de aanwezigheid van business intelligence in deze is. Verklaarbaar, want de agentschappen die het meest gebruikt worden vallen onder beïnvloedingsstructuren (achter de entiteit zit zowel participatie als eigendom vanuit elders, en prioritair gebruik van aangeleverde hoekstenen bij analyses).
Ook iets opmerkelijks, in verhouding tot andere lidstaten is in het Nederlandse bitter weinig structuur van overleg / informatie / analyse /delen met entiteiten vanuit andere lidstaten. Alsof isolationisme de norm is. Uitzonderingen zijn er, maar relatief beperkt tot specifieke economische geografie. In andere lidstaten is bijvoorbeeld sectorale uitwisseling over grenzen heen de norm.
[ Voor 32% gewijzigd door DomiGijzen op 03-04-2025 16:05 ]
Grz D.
Niet de grootse, maar er is relevantie. Want dit alles leidt ook af van hoe steeds meer ruimte geschapen wordt buiten primair beeld voor de schurkenstaten. Corruption Monitors trekken flink aan de bel, maar bij al het ruis is de bandbreedte in het media debat gewoon beperkt.MikeyMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:58:
[...]
Again... Alle landen krijgen 10% om hun oren. Er zijn er wat die hogere tarieven krijgen.
Daarnaast; hoeveel handel denk je dat NK exporteert?
Er valt genoeg te klagen over het geheel, maar geloof niet dat dit de grootste take away moet zijn.
Dit is éxact wat het beleid van Trump wíl.Spookelo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:03:
Om aan te geven dat het beleid van Trump niet goed is voor de VS: in een poll van Nature geeft 75% van de wetenschappers aan te overwegen om te vertrekken uit de VS. Nature geeft zelf al aan dat de respondenten misschien niet helemaal representatief zijn, maar het is wel een sterke indicatie.
[...]
[Afbeelding]
De harde bodem is er in principe - maar veel daarvan raakt aan nationale politieke dynamica, minder aan die van politieke economie.DomiGijzen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:03:
[...]
Expertise niveau is vreselijk laag in mijn ogen. Denk vooral een stukje imago. IT wordt te vaak gezien als bijzaak.
Ik maak me nog meer zorgen om de schaalbaarheid. Stel je vindt de mensen met voldoende expertise en je weet het te vermarkten, kunnen we ook aan de harde kant snel genoeg schalen? Ook een Europese cloud zal uiteindelijk ergens op bare metal draaien. Kunnen we aan genoeg chips komen?
Vanmorgen was het verhaal nog dat dit de lijst was:olafmol schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:02:
[...]
Rusland dus niet.
"Following Trump's Rose Garden announcement, a White House official told NOTUS' Jasmine Wright that Russia is "not on this list because sanctions from the Ukraine war have already rendered trade between the two countries as zero."
War-torn Ukraine will face a 10 percent retaliatory tariff. In addition, many other former Soviet satellites and republics are also on Trump's list."
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2025 16:16 ]
(Bloomberg zit achter paywall, dus direct linkje heeft weinig zin).Bloomberg have calculated that roughly $1.7 trillion was erased from the S&P 500 Index at the start of trading today.
That highlights just how much shareholder value is being wiped out by the fears that Donald Trump’s new tariffs could push the US into a recession.
Misschien meer kijken naar Duitsland, daar is de adoptie van EU cloud en open source veel groter.Trishul schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:52:
[...]
Absoluut. Helaas is de Microsoft lobby hier in NL enorm sterk. Dat zie je terug in allerlei incentives, lobbyisten bij gemeentes en provincies voor datacenters en financiering van Microsoft only clubs zoals Wortell.
Tijd om daarmee te breken en je IT Governance eens echt serieus te gaan nemen naar huidige dynamiek.
Heeft dat niet te maken met het handelsverbod?Winkiller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:49:
Rusland en Noord-Korea krijgen als enige landen daarentegen geen heffingen, omdat er toch al geen handel mee zou zijn.tiswat schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:31:
[...]
Heeft dat niet te maken met het handelsverbod?
Ze lijken zich niet zo heel veel aan te trekken van dat handelsverbod, en ondertussen wel dreigen 'onze' gasleidingen op te blazen (dat was nog Biden).tiswat schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:31:
[...]
Heeft dat niet te maken met het handelsverbod?
[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 03-04-2025 16:41 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dan werkt het dubbelop voor bedrijven in Amerika die Europese goederen importeren.Trishul schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:19:
De dollar/euro koers blijft doorzakken, inmiddels 1,11.
Gisteren dus nog 1,08.
Er is wel handel schijnt.Winkiller schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:39:
[...]
Rusland en Noord-Korea krijgen als enige landen daarentegen geen heffingen, omdat er toch al geen handel mee zou zijn.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Naast stackit en bij meerdere IT bedrijven, die soevereine cloud aanbieden, zie ik dat hun eigen mail via outlook.com loopt
Weet niet of er echt iets te wedden viel. Als ik de rest bekijk, is iedereen de pineut. Ik zie momenteel 66 bedrijven in de plus en 1200+ in de min...Monkeydancer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:57:
Tim cook heeft op de verkeerde paard gewedt. Apple staat nu op -8%. Dikke bloedbad op de beurs.
[ Voor 8% gewijzigd door DomiGijzen op 03-04-2025 17:22 ]
Grz D.
energie en rare earth metalen zijn sowieso uitgezonderdMarzman schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:40:
[...]
Ze lijken zich niet zo heel veel aan te trekken van dat handelsverbod, en ondertussen wel dreigen 'onze' gasleidingen op te blazen (dat was nog Biden).
https://www.statista.com/...20245%20million%20barrels.
De grote tech bedrijven zal als boeren met kiespijn de ring te kussen tijdens de inauguratie. Ik denk dat ze niet veel keuze haddenMonkeydancer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:57:
Tim cook heeft op de verkeerde paard gewedt. Apple staat nu op -8%. Dikke bloedbad op de beurs.
Ik had het idee dat ze er zaten vanwege "share holder value", maar dat heeft tot nu toe niet zo lekker uitgepakt...R.van.M schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:27:
[...]
De grote tech bedrijven zal als boeren met kiespijn de ring te kussen tijdens de inauguratie. Ik denk dat ze niet veel keuze hadden
Yep, al die Amerikanen die vluchten als optie #1 hebben maken Trump's beleid juist makkelijker.Requiem19 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:07:
[...]
Dit is éxact wat het beleid van Trump wíl.
Onderdeel van het plan is om universiteiten volledig uit te hollen. Dit soort cijfers zijn dus juist een aanmoediging voor Trump et al om dit beleid nog verder te versterken.
[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 03-04-2025 21:49 ]
[ Voor 17% gewijzigd door josh-hill op 03-04-2025 18:40 ]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Het zijn heffingen, geen tarieven.Muncher schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:26:
Slightly off-topic maar wilde het toch even delen.
Over de tarieven die nu aangekondigd zijn en mogelijk terugslaan.
Yes dit filmpje is erg mooi, moet er inderdaad laatste tijd ook vaak aan terugdenken.Muncher schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:26:
Slightly off-topic maar wilde het toch even delen.
Over de tarieven die nu aangekondigd zijn en mogelijk terugslaan. Dit doet mij denken aan het experiment wat in de jaren 70 is uitgevoerd door de RAND organisatie. Ze hadden een wedstrijd georganiseerd waarbij het volgende werd afgesproken:
Er zijn 2 partijen die kunnen samenwerken of juist niet. Voor elke actie kan de een partij muntjes verzamelen. Het doel van elke partij is om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen:
- Als beide partijen meewerken, krijgen ze elk 3 muntjes.
- Werken beiden partijen niet mee, dan krijgen ze elk 1 muntje
- Werkt een partij wel mee en de ander niet, dan krijgt de meewerkende partij 5 muntjes
Dit word ook wel speltheorie of gametheory genoemd (ook wel bekend onder de naam prisioners dilemma)
RAND schreef een prijsvraag uit met welke strategie het best zou werken. Een groot aantal van deze inzendingen werd verwerkt en getest. De uitkomst is dat tit-for-tat, waarbij je soms wel terugslaat en soms niet (afhankelijk van de regels).
Hier een youtube video van 15 minuten die dit geweldig uitlegt (inclusief de bedenker van de wedstrijd). YouTube: What Game Theory Reveals About Life, The Universe, and Everything.
A'dam PVOutput
Senators have introduced bipartisan legislation to grant Congress more power over instituting tariffs on other countries following President Trump’s announcement of wide-ranging taxes on nearly all U.S. foreign trading partners.
If passed, the Trade Review Act of 2025 would require the president to notify lawmakers of an imposition or increase in tariffs within 48 hours, explaining the reasoning and providing analysis of the impact on American businesses and consumers.
“Trade wars can be as devastating, which is why the Founding Fathers gave Congress the clear Constitutional authority over war and trade,” Cantwell wrote in the release. “This bill reasserts Congress’s role over trade policy to ensure rules-based trade policies are transparent, consistent, and benefit the American public.”
Het compleet opgeven van een markt die je niet zo snel. Je probeert er toch een mouw aan te passen. En hoopt dat de heffingen weer gereduceerd worden. En je gaat creatieve oplossingen zoeken natuurlijk. Productie verhuizen, overstappen op een ander verdienmodel dat meer geld via services binnenhengelt en minder via fysieke spullen, dat soort dingen.ericplan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:11:
Ik vraag me af hoeveel bedrijven erover denken om maar te stoppen met de handel naar de VS. En hoeveel bedrijven uit de VS erover denken om hun handel te verplaatsen? (Analoog aan de grappen van Shell en Unilever over de plaats van hoofdkwartier.)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Heb het idee dat het vooral kuddegedrag is: bij overheden zit in het management/procurement doorgaans geen experts. And nobody was ever fired for buying IBM Microsoft. En muh .docx. Om over Brussel maar niet te praten trouwens, met het deel waar ik te maken heb zit _alles_ op Microsoft. Immers, one contract to rule them allVirtuozzo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:56:
[...]
Dat, maar nog meer de brute netwerkcorruptie. De kickbacks voor de top, de reisjes voor de brokers, de vakanties voor de fixers, de tips voor “participations and investments” die grijs verpakte omkopingen zijn. Er ligt daar een flink moeras.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Blijkbaar kan je dat dus gewoon zo voor elkaar krijgen.The six officials were among those vilified by Ms. Loomer during the meeting on Wednesday, the official said. Ms. Loomer walked into the White House with a sheaf of papers, which amounted to a mass of opposition research attacking the character and loyalty of numerous N.S.C. officials. She proceeded to excoriate them in front of Michael Waltz, the national security adviser, who was also in the meeting.
Wat achtergrond over deze influencer:It was a remarkable spectacle: Ms. Loomer, a Sept. 11 conspiracy theorist who is viewed as extreme even by some of Mr. Trump’s far-right allies, apparently wielding more influence over the staff of the National Security Council than Mr. Waltz, who runs the agency.
Inertie is een factor breed aanwezig. Onderschat ook niet het probleem van beeldvorming / geloofsgedrag, zie het cultisme van tech - gevoelig onderwerp, maar als patroon meetbaar.Brent schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:34:
[...]
Heb het idee dat het vooral kuddegedrag is: bij overheden zit in het management/procurement doorgaans geen experts. And nobody was ever fired for buying IBM Microsoft. En muh .docx. Om over Brussel maar niet te praten trouwens, met het deel waar ik te maken heb zit _alles_ op Microsoft. Immers, one contract to rule them allHier zal menig tweaker zitten die dit issue herkent. Had vandaag een gesprek met een chef ontwikkelaars hierover: weet je wel wat je zegt wanneer je zelfsturende teams wil? En erop vertrouwen dat ze het onderling regelen? En jij dat faciliteert en dus niet stuurt? Mijn koninkrijk voor een argument dat overtuigd
![]()
Vectoren van cultisme. Het is een rode draad bij alles. Maar dan dus ook maar al te vaak saillant rood, gezien fundament van accelerationisme, overlap met diep geworteld Republikeins bankieren op geloofsgedrag, en zekere externe vectoren van beïnvloeding (die al dik twee, en vaak drie generaties cumulatief werken).duvekot schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:43:
Naar wie luister je als president als het gaat over je eigen Nationale Veiligheidsraad .....
Natuurlijk naar een extreem rechtse conspiracy theory influencer:
Trump fires National Security Council officials after an Oval Office meeting with Laura Loomer.
[...]
Blijkbaar kan je dat dus gewoon zo voor elkaar krijgen.
[...]
Wat achtergrond over deze influencer:
Laura Loomer
Too little, too late - wrong arena. Dit is Al lang geen zaak meer van procedure of structuur, maar van collectieve perceptie, ruimte bij dominant narratief, ga zo door.duvekot schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:32:
Het lijkt er op dat bepaalde senatoren wakker zijn geworden ...en eigenlijk vinden dat het Congres over de heffingen gaan ipv de president.
Senators introduce bipartisan bill to give Congress more power over tariffs
[...]
'Loomer is a Jewish alt-right activist'. Goh, wat een verrassing.duvekot schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:43:
Naar wie luister je als president als het gaat over je eigen Nationale Veiligheidsraad .....
Natuurlijk naar een extreem rechtse conspiracy theory influencer:
Trump fires National Security Council officials after an Oval Office meeting with Laura Loomer.
[...]
Blijkbaar kan je dat dus gewoon zo voor elkaar krijgen.
[...]
Wat achtergrond over deze influencer:
Laura Loomer
De vraag is eigenlijk veel meer die van “wie werkt de scenario’s uit voor termijneffecten & condities, en wie heeft daarbij welke visie”.ericplan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:11:
Ik vraag me af hoeveel bedrijven erover denken om maar te stoppen met de handel naar de VS. En hoeveel bedrijven uit de VS erover denken om hun handel te verplaatsen? (Analoog aan de grappen van Shell en Unilever over de plaats van hoofdkwartier.)
[ Voor 23% gewijzigd door Virtuozzo op 03-04-2025 20:31 ]
Wij gingen ook over op zelfsturende teams in een enorm platte organisatie. Weg managers. Hier met de 'coaches' om de zelfsturende teams te begeleiden. Daar zijn we flink op teruggekomen. Iedereen koos eigen tooling, er was geen sturing meer van bovenaf, dus alles ging alle kanten uit, want tja er moest wel samengewerkt worden, maar eigen team eerst.Brent schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:34:
[...]
Heb het idee dat het vooral kuddegedrag is: bij overheden zit in het management/procurement doorgaans geen experts. And nobody was ever fired for buying IBM Microsoft. En muh .docx. Om over Brussel maar niet te praten trouwens, met het deel waar ik te maken heb zit _alles_ op Microsoft. Immers, one contract to rule them allHier zal menig tweaker zitten die dit issue herkent. Had vandaag een gesprek met een chef ontwikkelaars hierover: weet je wel wat je zegt wanneer je zelfsturende teams wil? En erop vertrouwen dat ze het onderling regelen? En jij dat faciliteert en dus niet stuurt? Mijn koninkrijk voor een argument dat overtuigd
![]()
Dit dus.
Bron: https://www.nytimes.com/l...01-5c9c-ba10-65fa353a52afAt a hearing in Washington, a federal judge just told a Justice Department lawyer that he believed there was a “fair likelihood” that the Trump administration violated an order he issued last month stopping the White House from using an 18th century wartime law to deport scores of Venezuelan migrants to El Salvador. It’s unclear whether the judge, James E. Boasberg, will make a formal decision during the hearing on whether his order was indeed broken.
[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 03-04-2025 21:20 . Reden: spelling ]
Trump had een hele reeks Inspector Generals ontslagen bij verschillende ministeries .. maar die van het Pentagon kon blijven zitten (tot nu toe)The objective of this evaluation is to determine the extent to which the Secretary of Defense and other DoD personnel complied with DoD policies and procedures for the use of a commercial messaging application for official business. Additionally, we will review compliance with classification and records retention requirements. We may revise the objective as the evaluation proceeds.
We plan to perform this evaluation in accordance with the Council of the Inspectors General on Integrity and Efficiency "Quality Standards for Inspection and Evaluation."
De zitting voor vandaag is klaar.duvekot schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:19:
Ondertussen in de rechtbank van Boasberg
Dus wie weet waar dat heen gaat .. de zitting van vandaag was om 21u NL tijd gestart.
Bron: https://www.nytimes.com/l...18-595c-965f-079bb7757101The hearing in Washington about whether the Trump administration violated Judge Boasberg’s order has come to an end. Boasberg said he would likely issue a ruling next week on whether the White House broke his order.
The proceeding was remarkable for the judge’s tone and manner, grilling a lawyer for the Justice Department like a prosecutor about who in the Trump administration knew about his order and who, if anyone, gave instructions for the planes carrying the migrants not to turn around midflight. The lawyer who found himself in the hot seat, Drew Ensign, repeatedly told the Boasberg that he either did not know the answers to his questions or that the information he was being asked to provide was protected by attorney-client privilege.
[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 03-04-2025 21:59 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 1% gewijzigd door Amphiebietje op 04-04-2025 06:48 . Reden: Ik was moe... ]
Miljard? Plak er maar wat nullen achter 😉Amphiebietje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:50:
Nou, Trump lijkt een aardige poging to hebben gedaan een beurscrash te veroorzaken, 2,5 miljard dollar aan waarde verdampt in 1 dag:
https://www.theguardian.c...iffs-wall-street-downturn
Maar we zitten nog niet op 1929 niveaus, daarvoor zal hij toch moeten proberen minimaal 2x zo hard de boel te laten crashen.
Overigens zou een functionerende beursautoriteit in de VS nu interessant zijn, om te zien wie waarop heeft gecasht met deze crash. Wellicht dat dat de komende dagen toch naar boven gaat komen...
Dat betekent, stam + t .
2500 miljard AND COUNTING.Amphiebietje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:50:
Nou, Trump lijkt een aardige poging to hebben gedaan een beurscrash te veroorzaken, 2,5 miljard dollar aan waarde verdampt in 1 dag:
https://www.theguardian.c...iffs-wall-street-downturn
Maar we zitten nog niet op 1929 niveaus, daarvoor zal hij toch moeten proberen minimaal 2x zo hard de boel te laten crashen.
Overigens zou een functionerende beursautoriteit in de VS nu interessant zijn, om te zien wie waarop heeft gecasht met deze crash. Wellicht dat dat de komende dagen toch naar boven gaat komen...
Het is iets meer: 2,5 biljoen dollar verdamptAmphiebietje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:50:
Dus eigenlijk moeten wij negatieve heffingen krijgen volgens Trumps berekening?josh-hill schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:37:
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen was? (volgens mij al eerder door iemand gelinkt)
[Afbeelding]
Duitsland (auto's), Ierland (medicijnen), Italië (auto's) hebben het grootste handelsoverschot met de VS.
Nederland (olie en gas) heeft juist een enorm handelstekort met de VS.
bron: https://ec.europa.eu/euro...trade_in_goods_statistics
Overigens heeft Nederland (of iig in 2023) een handelsoverschot gezien over handel wereldwijd.
https://longreads.cbs.nl/...teringen-een-introductie/
Nee, want de waarheid doet er niet toe. BTW is volgens Trump hetzelfde als tariffs, net als heffingen (volgens onze media).Lucky0wn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:39:
[...]
Dus eigenlijk moeten wij negatieve heffingen krijgen volgens Trumps berekening?
Als ik snel met de BTW reken zou het nog steeds negatief uitkomen voor de VS tegenover Nederland. Misschien dat Nederland een zaak bij de WTO hierin kan beginnenSpykie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:41:
[...]
Nee, want de waarheid doet er niet toe. BTW is volgens Trump hetzelfde als tariffs, net als heffingen (volgens onze media).
Je moet BTW hoog delen door BTW laag en dan het gemiddelde van BTW hoog + laag daarbij optellenLucky0wn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:43:
[...]
Als ik snel met de BTW reken zou het nog steeds negatief uitkomen voor de VS tegenover Nederland. Misschien dat Nederland een zaak bij de WTO hierin kan beginnen
White House fires multiple administration officials after president meets with far-right activist Laura LoomerSeveral members of President Trump's embattled National Security Council have been fired, a U.S. official and a second source familiar told Axios on Thursday.
Why it matters: The firings come a day after conspiracy theorist Laura Loomer visited the Oval Office and pressed Trump to fire specific NSC staffers. Axios has not confirmed whether the firings were directly linked to that incident, but the source familiar said they were "being labeled as an anti-neocon move."
The firings came after Laura Loomer, the far-right activist who once claimed 9/11 was an inside job, urged President Donald Trump during a Wednesday meeting to get rid of several members of his National Security Council staff, including his principal deputy national security adviser, claiming that they are disloyal.
Als je dit vanaf een afstand bekijkt, dan is het moeilijk te bevatten hoe bizar en schadelijk deze situatie zich uitspeelt. Een activist op het extreme rechtse (*) spectrum die geloofd in samenzweringstheorieën kan het ontslag afdwingen van mensen met topposities in de overheid.The three officials fired include Brian Walsh, a director for intelligence and a former top staffer for now-Secretary of State Marco Rubio on the Senate Intelligence Committee; Thomas Boodry, a senior director for legislative affairs who previously served as Waltz’s legislative director in Congress; and David Feith, a senior director overseeing technology and national security who served in the State Department during Trump’s first administration.
Loomer has been described by various sources as far-right, a white nationalist, as well as alt-right, and alt-lite, and has described herself as a proud Islamophobe and white nationalist.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Of zou Trump ChatGpt gebruiken? .geek: AI-modellen en regering-Trump berekenen importheffingen op dezelfde ma...Spykie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:51:
[...]
Je moet BTW hoog delen door BTW laag en dan het gemiddelde van BTW hoog + laag daarbij optellen
edit: en dat x2.
Als dat je als gestoord treft, bedenk dan hoe nuttig / noodzakelijk dergelijk drama is voor de vectoren die de agenda’s aanjagen en vorm geven.defiant schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:55:
Scoop: Multiple firings on Trump's National Security Council after Loomer visit
[...]
White House fires multiple administration officials after president meets with far-right activist Laura Loomer
[...]
[...]
Als je dit vanaf een afstand bekijkt, dan is het moeilijk te bevatten hoe bizar en schadelijk deze situatie zich uitspeelt. Een activist op het extreme rechtse (*) spectrum die geloofd in samenzweringstheorieën kan het ontslag afdwingen van mensen met topposities in de overheid.
(*) wiki bron
[...]
De tarieven op landen die geen bewoners/economie hebben maar wel een eigen TLD hebben zijn wel een teken dat dit uit een algoritme komt en zonder menselijke contorle beleid is geworden.Lucky0wn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:03:
[...]
Of zou Trump ChatGpt gebruiken? .geek: AI-modellen en regering-Trump berekenen importheffingen op dezelfde ma...
[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 04-04-2025 07:33 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zelfs die dingen waar menselijke controle mogelijk was, zijn niet gecontroleerd:IJzerlijm schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:33:
[...]
De tarieven op landen die geen bewoners/economie hebben maar wel een eigen TLD hebben zijn wel een teken dat dit uit een algoritme komt en zonder menselijke contorle beleid is geworden.
Wikipedia: Country code top-level domain
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Trump gebruikt op wat drugs na niets, daar heeft hij Elon en consorten voor en ik geloof zomaar dat die Grok of en andere AI gebruikt voor zijn 'feitenkennis'Lucky0wn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:03:
[...]
Of zou Trump ChatGpt gebruiken? .geek: AI-modellen en regering-Trump berekenen importheffingen op dezelfde ma...
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2025 08:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heee hier wel een aandelen ticker, de laffe hazen van Fox hebben hem maar weggehaaldDropjesLover schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:24:
Wat ga je doen nadat je een wereldwijde handelsoorlog gestart bent en je de beurzen zwaar in de min gebracht hebt?
Of je kabinet zwaar onder vuur ligt vanwege zware veiligheidsincidenten (signalgate en gmail)?
Golfen natuurlijk!
De 19e keer in 79 dagen
https://trumpgolftrack.com/
A zo'n 25 miljoen and counting.
Past in de trend van zijn eerste termijn, toen is hij in in 4 jaar ook bijna 270 dagen gaan golfen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Carney: The system of global trade anchored on the United States.. is over. Our old relationship of steadily deepening integration with the United States is over. The 80 year period when the United States embraced the mantle of economic leadership… is over.
— Acyn (@acyn.bsky.social) 3 april 2025
Carney: Canada must be looking elsewhere to expand our trade, to build our economy, and to protect our sovereignty. Canada is ready to take a leadership role in building a coalition of likeminded countries who share our values… If the US no longer wants to lead, Canada will
— Acyn (@acyn.bsky.social) 3 april 2025
Daar lijkt het wel op als je de ideeen van z’n adviseurs her en der leest. Nu is het natuurlijk afwachten wie er het beste kan schaken, en wie er de langste adem heeft en het langste pijn kan lijden. Trump is over het algemeen redelijk ADHD en ad hoc dus we gaan het zien. Ik hoop dat de EU als 1 blok blijft werken en het hoofd koel houdt.YakuzA schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:48:
Stap3 van dit tariff/project 2025 gedoe was toch dat de hele wereld op de knieën gaat voor de VS om de tariffs weer omlaag te krijgen, en dan in het ‘mar a lago’ akkoord hun valuta koppelt aan de dollar op een voordelige koers van de dollar waardoor de VS qua productie weer beter kan concurreren met de lage lonen landen oid?
LOL. De attentie spanne van Trump is echt 1 dag! Hij denkt serieus dat alles alweer achter de rug is na 1 diep rode dag? Beetje zelfde als dat Ukraine en Gaza allang opgelost zouden zijn. Als het niet binnen 1 dag lukt focust hij zich wel weer op de volgende.”patiënt” en laat de boel verder lekker rotten.user109731 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:52:
Artikel van The Bulwark: The American Age Is Over
Hier quoten ze dit fragment van Mark Carney over een einde aan het tijdperk 1945-2025:
[Bluesky]
Deze sluit daar ook bij aan:
[Bluesky]
En dan Trump die dit overschreeuwt met:
[Afbeelding]
Dit was een totaal onnodige en verkeerde operatie voor deze patiënt, maar ga vooral zo door.
maak eens de aanname dat Trump geen inzichten toe past, maar op basis van zijn gevoel acteert. Hij ervaart een handelsbalans als een belangrijk iets en als die negatief is, moet je er iets aan doen.olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:04:
[...]
Daar lijkt het wel op als je de ideeen van z’n adviseurs her en der leest. Nu is het natuurlijk afwachten wie er het beste kan schaken, en wie er de langste adem heeft en het langste pijn kan lijden. Trump is over het algemeen redelijk ADHD en ad hoc dus we gaan het zien. Ik hoop dat de EU als 1 blok blijft werken en het hoofd koel houdt.
Bijzonder is dat alle info in principe publiek is, alleen is het onduidelijk wat van die inzichten en info Trump daadwerkelijk toepast en wat niet.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
...Vergeleken worden met een mafklapper als Trump, dat is een belediging voor iedereen met ADHD...olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:04:
[...]
...Trump is over het algemeen redelijk ADHD en ad hoc dus we gaan het zien...
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Mijn oprechte excuses dan. Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel.Bernard0343 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:17:
[...]
...Vergeleken worden met een mafklapper als Trump, dat is een belediging voor iedereen met ADHD...
Ik weet niet of je hier wel Hanlon's razor kan toepassen; zulke domheid op dat niveau is mij te ongeloofwaardig. Maar wellicht vinden anderen het wel prima dat Trump juist zo kortzichtig te werk gaat; het is prima afleiding. Er zullen in ieder geval een aantal mensen zijn die elke keer lachend over de vloer rollen.polthemol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:13:
[...]
maak eens de aanname dat Trump geen inzichten toe past, maar op basis van zijn gevoel acteert. Hij ervaart een handelsbalans als een belangrijk iets en als die negatief is, moet je er iets aan doen.
[...]
Intentionally left blank
Functionele Incompetentie.crisp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:29:
[...]
Ik weet niet of je hier wel Hanlon's razor kan toepassen; zulke domheid op dat niveau is mij te ongeloofwaardig. Maar wellicht vinden anderen het wel prima dat Trump juist zo kortzichtig te werk gaat; het is prima afleiding. Er zullen in ieder geval een aantal mensen zijn die elke keer lachend over de vloer rollen.
Dat vraag ik me af. Het feit dat er ineens zo’n antieke wet wordt opgeduikeld en toegepast geeft wel aan dat er mensen achter zitten die er langer en dieper over nadenken. Wat trump daar dan mee doet is een tweede natuurlijk.Virtuozzo schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:34:
[...]
Functionele Incompetentie.
Zie Trump als wat volgt op de lijn van Fabertjes waar niets aan gedaan wordt, op gegeven moment volgen escalatie en economy of scale effecten.
Er zijn er teveel die er juist gericht gebruik van maken. Men heeft immers condities voor Fabertjes geschapen, en voor Trump.
Het feit dat we als EU nu heffingen op (cloud)diensten gaan toepassen, geeft wel aan dat we er goed over nadenken en ons niet laten meeslepen in het VS spel. Ik vind dat een goed teken. We moeten wel als 1 blok blijven opereren en de UK en Canada erbij houden. Trump zal verdeel en heers tactieken toepassen.CornermanNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:30:
China lacht zich kapot, en Poetin ook. Ik ben benieuwd of Europa. En dan met name de Fransen, Duisters en ook Britten een mogelijkheid zien in plaats van angstig in de hoek te gaan zitten. Eendracht maakt macht zeggen ze toch?
Hopelijk kunnen we dat, hoe slecht het ontwerp en de uitvoering van de EU ook is, alleen kunnen de landen het zeker niet.
[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 04-04-2025 09:44 ]
dat is waarom ik erbij had vermeld dat Trump uitermate makkelijk te manipuleren is en dat ook veelvuldig gebeurt.crisp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:29:
[...]
Ik weet niet of je hier wel Hanlon's razor kan toepassen; zulke domheid op dat niveau is mij te ongeloofwaardig. Maar wellicht vinden anderen het wel prima dat Trump juist zo kortzichtig te werk gaat; het is prima afleiding. Er zullen in ieder geval een aantal mensen zijn die elke keer lachend over de vloer rollen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Kanttekening, te manipuleren in destructieve zin. Constructieve focus is er niet bij, alles ligt elke keer consistent in het verlengde van never waste a crisis en we have to burn down the village to “save” it.polthemol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:44:
[...]
dat is waarom ik erbij had vermeld dat Trump uitermate makkelijk te manipuleren is en dat ook veelvuldig gebeurt.
Die manipulatie kan ook gebeuren door moedwillig aan de kant te stappen en hem zijn 'grand masterplan met heffingen' doodleuk te laten uitvoeren.
Vanuit Trump zelf verwacht ik echter weinig, getuige ook de simplistische formule waarmee men te werk gaat, wat getuigt van een economisch inzicht wat niet voorbij het economisch inzicht komt van een 1ste jaars middelbaar scholier.
Zoiets dacht ik ook, laat hem lekker zijn cake hebben en opeten ook. Niet reageren met tegenmaatregelen want dan versterk je het idee dat hij een punt heeft met die idiote heffingen. Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige europese landen worden veel zwaarder geraakt dan anderen. Al weet ik niet of tegenheffingen dat zouden kunnen verlichten.polthemol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:44:
Die manipulatie kan ook gebeuren door moedwillig aan de kant te stappen en hem zijn 'grand masterplan met heffingen' doodleuk te laten uitvoeren.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Vergeet ook niet dat het golf toernooi ook zo belangrijk vond dat hij de waardige overdracht van vier Amerikaanse soldaten die in Litouwen omkwamen bij een trainingsongeluk heeft overgeslagen..DropjesLover schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:24:
Wat ga je doen nadat je een wereldwijde handelsoorlog gestart bent en je de beurzen zwaar in de min gebracht hebt?
Of je kabinet zwaar onder vuur ligt vanwege zware veiligheidsincidenten (signalgate en gmail)?
Golfen natuurlijk!
De 19e keer in 79 dagen
https://trumpgolftrack.com/
A zo'n 25 miljoen and counting.
Past in de trend van zijn eerste termijn, toen is hij in in 4 jaar ook bijna 270 dagen gaan golfen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Daar zitten grenzen aan. Neem het VK, dat heeft sinds Brexit weinig ruimte tot interen op reserves ter interne compensatie, heeft enorme last van secondaire afbraakeffecten, effectief heeft men daar zo’n vijf jaar totdat de bodem bereikt is.mekkieboek schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:54:
[...]
Zoiets dacht ik ook, laat hem lekker zijn cake hebben en opeten ook. Niet reageren met tegenmaatregelen want dan versterk je het idee dat hij een punt heeft met die idiote heffingen. Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige europese landen worden veel zwaarder geraakt dan anderen. Al weet ik niet of tegenheffingen dat zouden kunnen verlichten.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Golf is ook de ideale locatie voor overleg met transactionele relaties en de heren die hij moet dienen, want daar is geen aanwezigheid van papierspoor, opnames en zo meer. Al komen die “overlegrondes” nauwelijks nog in beeld .. want “going golfing” -> redirecting attention.Nnoitra schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:00:
[...]
Vergeet ook niet dat het golf toernooi ook zo belangrijk vond dat hij de waardige overdracht van vier Amerikaanse soldaten die in Litouwen omkwamen bij een trainingsongeluk heeft overgeslagen..
Maar ja, die Saudische oliedollars heh..
Er zijn nog geen heffingen, alleen maar geruchten. De zwakte van de EU (en alle Westerse landen) is dat alles draait om de winst van vandaag en de voorspelbaarheid van morgen.olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:42:
[...]
Het feit dat we als EU nu heffingen op (cloud)diensten gaan toepassen, geeft wel aan dat we er goed over nadenken en ons niet laten meeslepen in het VS spel. Ik vind dat een goed teken. We moeten wel als 1 blok blijven opereren en de UK en Canada erbij houden. Trump zal verdeel en heers tactieken toepassen.
Toevoeging: ik zie overigens wel een gevaar van teveel afhankelijkheid binnen de EU van Frankrijk. Die loopt militair en qua cloud services wel behoorlijk voorop binnen de EU, we moeten zaken wel in balans houden om als pact te kunnen blijven opereren. Die les zouden we nu wel geleerd moeten hebben.
Tuurlijk begrijp ik dat! Maar ik heb het gevoel dat, hoe moet de aandachtspanne van Trump is, de chaos, de lawine aan maatregelen, bekendmakingen en besluiten, gepland zijn. Men wil de wederpartij overvoeren, zodat zij niet meer weten waarop te reageren.olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:20:
[...]
Mijn oprechte excuses dan. Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Het “hoe” is een kwestie van meta dynamiek. Wij zijn gewend focus te leggen op procedure, proces, niveau, detail, categorie, ga zo door.Bernard0343 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:23:
[...]
Tuurlijk begrijp ik dat! Maar ik heb het gevoel dat, hoe moet de aandachtspanne van Trump is, de chaos, de lawine aan maatregelen, bekendmakingen en besluiten, gepland zijn. Men wil de wederpartij overvoeren, zodat zij niet meer weten waarop te reageren.
Their wide-ranging recommendations include the possible use – for the first time – of the EU’s anti-coercion instrument. This is a potentially powerful regulation that gives the EU leeway to impose trade and investment restrictions on any government that appears to be using trade as weapon to browbeat a country into changing unrelated policies.
[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 04-04-2025 10:41 ]
Zover ik begreep hebben ze dit enkel voor goederen gedaan en niet voor diensten omdat het anders bij de meeste landen andersom is.burgt schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:03:
Ik weet niet of deze al voorbij was gekomen, maar de perfecte analyse op de berekening van de zogenaamde tarieven, eigenlijk gween de trade defecit / import. Alle landen met 10% hebben juist een surplus naar de VS
YouTube: The bizarre way Trump’s team calculated reciprocal tariffs | About That
Dit filmpje vond ik ook wel interessant, hier zeggen ze wat een mogelijk onderliggend doel is, en het .igt in lijn met wat Trump doet met de rechtzaken tegen de advocaten kantoren; onderwerpen en kijken wie er ja en amen zegt.
Vanaf 3:32
YouTube: Trump's BIG SECRET is EXPOSED by FED UP Billionaire
Ja, de chaos is onderdeel van het plan. Of elke randgebeurtenis (de beurzen die crashen enzo) dat ook zijn dat denk ik niet, maar het is een soort revolutie denk ik. Alleen dan in de stijl van 2025.Bernard0343 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:23:
[...]
Tuurlijk begrijp ik dat! Maar ik heb het gevoel dat, hoe moet de aandachtspanne van Trump is, de chaos, de lawine aan maatregelen, bekendmakingen en besluiten, gepland zijn. Men wil de wederpartij overvoeren, zodat zij niet meer weten waarop te reageren.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 04-04-2025 10:53 ]
/▌
De EU is zoals altijd begonnen met proefballonnetjes op te gooien. Twee die al genoemd zijn:Brazos schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:21:
[...]
Er zijn nog geen heffingen, alleen maar geruchten. De zwakte van de EU (en alle Westerse landen) is dat alles draait om de winst van vandaag en de voorspelbaarheid van morgen.
Als Trump ze straks een deal aanbiedt om bijvoorbeeld privacy en security overboord te gooien voor de techsector dan doen ze dat. En dat zal wellicht ook de insteek van Trump zijn om dit schot voor de boeg te doen.
Er wordt veel gepraat over impulsiviteit van Trump, maar uiteindelijk is de democratie de partij zonder lange termijn denken of strategie. De autocratie heeft een langere blik.
Vrijwel niemand heeft het nog over Signalgate, de zone flooding doet zijn werk dus best goed.Marzman schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:44:
[...]
Ja, de chaos is onderdeel van het plan. Of elke randgebeurtenis (de beurzen die crashen enzo) dat ook zijn dat denk ik niet, maar het is een soort revolutie denk ik. Alleen dan in de stijl van 2025.
En de EU heeft gezien dat er te onderhandelen valt. Mexico en Canada hebben lagere tarieven gekregen uiteindelijk. Het dreigen ermee (of balletje opgooien) ipv meteen uitvoeren zal zijn omdat je anders nog meer onstabiliteit krijgt voor het bedrijfsleven. Die zitten helemaal niet te wachten op deze grote schommelingen. Trump kiest wel steeds voor onstabiliteit en de botte bijl methode ipv diplomatie. Met alles. De tarieven, de grenzen, groenland, oekraine.Trishul schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:53:
[...]
De EU is zoals altijd begonnen met proefballonnetjes op te gooien. Twee die al genoemd zijn:
-sojabonen kunnen we ook wel uit Brazilië halen
-heffingen op clouddiensten gaan we naar kijken
Dit is onderdeel van de EU onderhandelingstactiek. Ja, het lijkt erg passief, maar hiermee zorgen ze doelbewust voor nadenken en onrust bij die Amerikaanse sectoren.
Als het dreigen ermee geen effect heeft, dan wordt het gewoon doorgezet. En hiermee raak je precies de MAGA-boeren en de TechBro's.
/▌
De vraag is of ze dit bewust hebben gedaan? Dat alle headlines dit soort haha-kijk-dit-eens zijn en vooral ruis veroorzaakt. Ik weet dat ze behoorlijk incompetent zijn, maar wellicht dat interne analyses ook aangeven dat het voordelig is om het op deze manier te doen en dat ze nu met opzet al die ruis blijven genereren.Amphiebietje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:59:
[...]
Zelfs die dingen waar menselijke controle mogelijk was, zijn niet gecontroleerd:
https://www.theguardian.c...eard-and-mcdonald-islands
De onbewoonde gebieden op de lijst zijn afkomstig uit fouten in het papierwerk van verscheepte goederen, die gewoonweg in Amerikaanse systemen zijn overgenomen.
Trump is niet geinteresseerd in feiten, hij zal elke reden, hoe absurd of idioot ook, aangrijpen om zijn wil door te drijven.
Dit dus.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq