[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:24

Amphiebietje

In de blubber

Hij wilt dat andere landen hun tariffs laten vallen, alle handelsbarrieres, en dat ze verplicht voor tientallen miljarden aan Amerikaanse goederen gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:07
En ik ben echt perplex, het lijkt erop dat hij zelf alle onzin die hij roept echt gelooft dat de maatregelen die hij neemt ook echt gaan werken. 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:50

BeaM-R

Powerrrrr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT5uBq-hDHy-Ye_Y_Gn6p81ZJDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KjFYDQtF68S0MApShqglcJx.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen Canada trouwens in de lijst.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:07
Apache4u schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:44:
je was me net voor, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

"discounted" tariffs. Alsof hij voor een supermarkt werkt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Auredium schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:35:

Verwacht morgen de officiële reactie van alle blokken.
Beurzen dieper in het rood, wordt gezellig wakker worden morgen :+

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

motogp schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:42:
En ik ben echt perplex, het lijkt erop dat hij zelf alle onzin die hij roept echt gelooft dat de maatregelen die hij neemt ook echt gaan werken. 8)7
Ik zat ook te kijken, maar heb het uitgezet.. hij loopt te raaskallen. Echt helemaal van het padje..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mexico ook niet, die landen zullen nog wel te hard nodig hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Er staan maar 50 landen op zijn lijst. Gek, want er zijn er 192.

Wat wel uit 50 stuks bestaat zijn de Amerikaanse staten. Gokken dat het format van de lijst uit een binnenlands rapport is gekopieerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 16:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Bloomberg maakte een leuke opmerking. Alle computers worden duurder voor de VS dus ook alles waar een computer in zit. Dit betekend dat in de VS alles, echt bijna alles onbetaalbaar duur wordt. Zelfs als een percentage bedrijven hun productie naar de VS doet bewegen kost dit tijd en zal dat niet volledig zijn. Dat betekend dus dat de Amerikaanse burgen buitenproportioneel hard wordt geraakt.

Wij worden als wereld ook geraakt maar ik vermoed dat er gewoonweg sterkere handelsunies buiten de VS gaan vormen.

Economen gaan nuts en laten we het zacht uitdrukken als we zeggen dat ze dit zien als 'rampzalig'.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Trump:

"April 2, 2025 will forever be remembered as the day American industry was reborn. For decades our country has been looted, pillaged, raped and plundered by nations near and far."

Ik vermoed dat er een zin bij gaat komen in de echte geschiedenisboeken: "President DOnald Trump crashed the US economy on that day, the Greatest crash."

want dit is wat de experts zeggen (Trump is vooral een expert in niet-expertise):
Donald Trump says the tariffs he has announced will generate “$6 trillion in investments” but experts explain that tariffs are actually paid for by American businesses and consumers. That would make it the largest “tax hike” in US history.
bron: Guardian liveblog: https://www.theguardian.c...politics-news#top-of-blog

[ Voor 41% gewijzigd door Amphiebietje op 02-04-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:32
DomiGijzen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:37:
[...]

Had de UK vandaag niet een poging gedaan om er beter vanaf te komen? Hoorde zoiets op BNR maar nog nis over gelezen.
Blijkbaar niet meer dan de opmerking dat terugslaan met tarieven geen oplossing is en er rustig verder gesproken moet worden.

https://www.bbc.com/news/articles/c4grm90119xo

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:51
*knip*, dit draagt niets bij.

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 03-04-2025 00:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

*knip* met deze aankondiging ligt de Amerikaanse economie binnen 30 dagen geheel op zijn gat. *knip*

Reactie op geknipte reactie geknipt.

[ Voor 32% gewijzigd door NMH op 03-04-2025 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mensen zeggen het elders ook al. iemand noemde het een 'stacking debuff' (en spelterm). Maar omdat het een overkoepelende tariff is wordt alles extreem duur voor de VS.

Dus een tax van 25% op een auto wordt nog duurder want als er computeronderdelen van China in zitten komen op die onderdelen nog eens 34% extra tariffs.

Dus alles wordt extreem duur. Eten uit de EU? 20% extra. Onderdelen uit Israel? 17% extra. China? 34% extra. Als Amerikaan ga je hiervan huilen vermoedelijk. Je kunt beter niets kopen want natuurlijk de economie in de VS laat instorten.

Welp; de broliarchy krijgt wat ze willen.

(Bitcoin crasht overigens netjes met de Amerikaanse markt mee :+) )

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 02-04-2025 23:00 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:06
Als ik het goed begrijp telt volgens Trump BTW ook als "tariff" waarbij hij volledig er aan voorbij gaat dat dat voor alle producten geldt niet alleen voor die uit het buitenland.

Vraag me af wat voor onzin formule achter die 39% zit, als die al bestaat.

Volgens https://ec.europa.eu/comm...er/detail/en/qanda_25_541 (geen idee of het klopt) was de gemiddelde tariff in 2023 1%, dat is niet echt bijna hetzelfde als 39%.

Het lijkt dus weer een grote onzin als basis voor een lompe maatregel, wat we wel gewend zijn van Trump.

[ Voor 36% gewijzigd door josh-hill op 02-04-2025 23:01 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:51
Amphiebietje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:55:
[...]

*knip* met deze aankondiging ligt de Amerikaanse economie binnen 30 dagen geheel op zijn gat. *knip*
Ik ga morgen maar even dat indexfonds wat ik heb heroverwegen :'(

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 03-04-2025 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

De dollar is tijdens Trump's aankondiging al 1% verloren t.o.v. de Euro. Morgen slachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:45

WhySoSerious

Be the change.

user109731 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
Trump is nu zijn tarieven aan het aankondigen met dit bord 8)7

[Afbeelding]

[Bluesky]
Zinnen van gemiddeld 4,6 woorden. Knap hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik heb het ca. 30 seconden volgehouden om te kijken.

De BS generator draait weer overuren. Samen met alle superlatieven over de schurkenwereld waarin we leven. Hoogtepunt een plakkaat waarin de EU als land wordt genoemd…

Buckle-up en laat de boel daar maar instorten. Morgen een nieuwe dag, nieuwe ronde voor de onzin dobbelsteen. Zullen ze gaan roeptoeteren over een mineraaldeal of een 5* resort in de Gaza strook?

Edit: zit nog eens naar die poster te kijken. Eigenlijk is die Trump toch een goede man. Iedereen die hem een oor aannaait krijgt (grofweg) 50% korting. Bijna filantropisch te noemen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Rene op 02-04-2025 23:04 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Auredium schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:57:

Welp; de broliarchy krijgt wat ze willen.
Een revolte, waarna ze hopen het leger in te kunnen zetten? Want dit gaat op dusdanig korte termijn zoveel pijn doen dat mensen waarschijnlijk gaan doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 03-04-2025 00:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
josh-hill schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:58:
Ieder land wat ons met 10% belast doen we hetzelfde terug, dus 10%.
En voor het gemak delen we de andere getallen door 2, dat wordt dan het tarief.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:45:
"discounted" tariffs. Alsof hij voor een supermarkt werkt. 8)7
Daarover gesproken:

Trump: "An old fashioned term that we use -- groceries. I used it on the campaign. It's such an old fashioned term, but a beautiful term. Groceries. It says a bag with different things in it."

Aaron Rupar (@atrupar.com) 2 april 2025

Bizar. De man is zo wereldvreemd, alsof hij dit woord vorig jaar voor het eerst heeft opgepikt. Ik denk dat hij nog nooit met een winkelwagen door een supermarkt heeft gelopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Amphiebietje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:02:
[...]

Een revolte, waarna ze hopen het leger in te kunnen zetten? Want dit gaat op dusdanig korte termijn zoveel pijn doen dat mensen waarschijnlijk gaan doordraaien.
De TLDR is dat de VS zijn financiële elite (of iig een belangrijke subset) van de VS een productieland wilt maken. Bij een productieland gaat een relatief groot deel van het geld naar de top want je wist de middenlaag uit. Gelijktijdig kunnen de techbro's voor goedkoop de bedrijven opkopen die omvallen om zo monopolies te maken.

Een revolutie zou mooi zijn. Maar ik vraag mij af of het de bevolking in de VS lukt. Ze kennen al zolang vrede in het land zelf dat ze een beetje zoals Dodo's zijn. Je weet wel; die vogels die zijn uitgestorven omdat ze op hun geïsoleerde eilandje letterlijk waren vergeten hoe ze moesten overleven bij competitie en bedreigingen.

Dus ik vraag mij af of het volk in de VS het in zich heeft om in opstand te komen.

(het is nog geen uur geleden en Bitcoin is al 2000 euro gezakt. :+) )

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 02-04-2025 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Auredium schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:57:
Mensen zeggen het elders ook al. iemand noemde het een 'stacking debuff' (en spelterm). Maar omdat het een overkoepelende tariff is wordt alles extreem duur voor de VS.

Dus een tax van 25% op een auto wordt nog duurder want als er computeronderdelen van China in zitten komen op die onderdelen nog eens 34% extra tariffs.
Dit zou me verbazen.

Tarieven worden toegepast op de TARIC codes van goederen. Auto’s vallen onder heading 8703, dat is inclusief alles wat er in de auto ingebouwd is. Je kunt dan (normaalgesproken 😉) niet nog de losse onderdelen belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:50

BeaM-R

Powerrrrr

Amphiebietje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:46:
Er staan maar 50 landen op zijn lijst. Gek, want er zijn er 192.

Wat wel uit 50 stuks bestaat zijn de Amerikaanse staten. Gokken dat het format van de lijst uit een binnenlands rapport is gekopieerd?
Alle landen die niet op de lijst staan krijgen 10%.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Rene schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:00:

Edit: zit nog eens naar die poster te kijken. Eigenlijk is die Trump toch een goede man. Iedereen die hem een oor aannaait krijgt (grofweg) 50% korting. Bijna filantropisch te noemen :+
Haha, als je het langer dan die 30 sec had volgehouden had je kunnen zien dat Trump precies dit argument gebruikte om zichzelf inderdaad een hele aardige man te noemen 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:10:
[...]

Dit zou me verbazen.

Tarieven worden toegepast op de TARIC codes van goederen. Auto’s vallen onder heading 8703, dat is inclusief alles wat er in de auto ingebouwd is. Je kunt dan (normaalgesproken 😉) niet nog de losse onderdelen belasten.
Ik ben het even aan het opzoeken om duidelijkheid te krijgen. Dit is vooralsnog het beste wat ik kan vinden:
The tariff on vehicles imported into the U.S. under the Canada-United States-Mexico Agreement (CUSMA) is expected to apply only on the value of their non-American content. However, parts imported under CUSMA trade agreement rules are expected to remain tariff-free for the time being, as U.S. officials determine a process for applying tariffs to the components of those cars that are not American made.
https://www.cbc.ca/news/b...iffs-car-prices-1.7498847

Daaruit zou blijken dat je gelijk hebt...vooralsnog. (de tldr is dat ze het nog aan het uitzoeken zijn).
Anderzijds is het wel zo dat als jouw boordcomputer stuk gaat (of je scherm of zo) en dat moet worden geïmporteerd je wel de 34% extra moet betalen. (Als het uit China komt)

[ Voor 21% gewijzigd door Auredium op 02-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
Wat importeren wij eigenlijk uit Amerika behalve gas en olie? De container schepen komen toch echt uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Wat een showman. 50 minuten staccato zinnetjes afgewisseld met gastoptredens van zijn Fabertjes.

Trump maakte ook wel duidelijk blijken wat hij wilde: leiders aan de telefoon. Wat zou een storing in de telefooncentrale van het Witte huis en defect sim kaartje toch leuk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

emeralda schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:18:
Wat importeren wij eigenlijk uit Amerika behalve gas en olie? De container schepen komen toch echt uit China.
Dat is exact zijn punt. Probleem is alleen dat hij denkt dat het vanwege importheffingen is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dus als ik het goed begrijp gaan de tarieven naar de overheid en aan de andere kant bezuinigt de overheid op ambtenaren, uitkeringen etc.

Als je dan de overheid "bezit" ben je natuurlijk goed af. Wie krijgt de overheidscontracten.

Iemand hier noemt het wel eens "Cui Bono"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Auredium schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:08:
[...]

De TLDR is dat de VS zijn financiële elite (of iig een belangrijke subset) van de VS een productieland wilt maken. Bij een productieland gaat een relatief groot deel van het geld naar de top want je wist de middenlaag uit. Gelijktijdig kunnen de techbro's voor goedkoop de bedrijven opkopen die omvallen om zo monopolies te maken.

Een revolutie zou mooi zijn. Maar ik vraag mij af of het de bevolking in de VS lukt. Ze kennen al zolang vrede in het land zelf dat ze een beetje zoals Dodo's zijn. Je weet wel; die vogels die zijn uitgestorven omdat ze op hun geïsoleerde eilandje letterlijk waren vergeten hoe ze moesten overleven bij competitie en bedreigingen.

Dus ik vraag mij af of het volk in de VS het in zich heeft om in opstand te komen.

(het is nog geen uur geleden en Bitcoin is al 2000 euro gezakt. :+) )
Als je dit leest
https://nos.nl/l/2562126

Dan geeft dat wel een beeld. Zelfs als ze zelf getroffen worden, steunt men Trump. Hij zal het waarschijnlijk beter begrijpen dan zij. :'(
Als de economie nu een duikeling maakt, krijgt het buitenland de schuld. Niet Trump.
Een opstand is nog ver weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zie https://www.bis.doc.gov/i...ade-with-netherlands/file

Het document dateert van 2022 maar geeft wel een goed beeld van de importgoederen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sebazzz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:21:
[...]

Dat is exact zijn punt. Probleem is alleen dat hij denkt dat het vanwege importheffingen is.
De NOS heeft een artikel over de bourbon-stokers, en daar is ook een stoker nogal verontwaardigd over waarom we geen Amerikanen rijden in Europa. Duidelijk zinspelend op dat het "niet eerlijk is" vanwege belastingen of zo.

Nee, we rijden geen Amerikanen meer omdat het gewoon waardeloze auto's zijn. En Amerikanen weten dat ook, Toyota is volgens mij al jaren het best verkochte merk, en andere Aziatische merken zijn ook enorm populair. GM en Ford doen het vooral goed met hun pick-ups, maar praktisch niemand koopt nog een Cadillac. Een Lexus of Merc is heel wat beter.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Gigantisch veel diensten (Google, Microsoft, Amazon) bijvoorbeeld. Daar heeft de VS een enorm handelsoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
46% op Vietnam zie ik nu. Vietnam lijkt nietszeggend maar volgens mij worden alle Nike sneakers daar gemaakt. En zo zullen er nog wel wat verrassingen tussen zitten denk ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Amphiebietje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:59:
De dollar is tijdens Trump's aankondiging al 1% verloren t.o.v. de Euro. Morgen slachting?
Is het hele plan niet gewoon devaluatie van de dollar?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:33
Apache4u schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:40:
46% op Vietnam zie ik nu. Vietnam lijkt nietszeggend maar volgens mij worden alle Nike sneakers daar gemaakt. En zo zullen er nog wel wat verrassingen tussen zitten denk ik.
Dat is lekker dan voor de gemiddelde Amerikaan, met name de stedelingen.
Tenminste, ik heb niet het idee dat de MAGA cult graag in Nike sneakers rondloopt, dus hun zal het niet zo treffen.

Maar wow, ik heb even een avondje geen nieuws gevolgd en nu zit ik alleen maar te denken aan hoe de beurzen zullen openen morgenochtend. Ow en wat er met de Dollar-Euro koers gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:41
Schoeisel is inderdaad een grote, maar er wordt ook een hoop andere kledij geproduceerd:
Nike and Adidas are hardly alone. Vietnam has become a hub for high-tech running shoes, sportswear, and outdoor apparel as brands have sought to reduce exposure to China, opens new tab.
https://www.reuters.com/b...tswear-brands-2025-04-01/

[ Voor 17% gewijzigd door skimine op 02-04-2025 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Auredium schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:08:
[...]

De TLDR is dat de VS zijn financiële elite (of iig een belangrijke subset) van de VS een productieland wilt maken.
Nee. In die zin, de enige “productie” focus is die van faciliteren selectorale politieke economie. Maar dit gaat dieper.

Als ik de laatste twee dozijn briefings en analyses op mijn desk samenvat en reduceer tot de essentie dan komt het neer op een georganiseerd streven tot implementeren van wat je kent onder de noemer “protection racket”. Op elk niveau, voor elk domein, voor elke interactie.

Waar iedereen van hoort te weten dat het geen bescherming biedt, enkel garantie om nog verder uitgeknepen te worden.

Dit is de essentie van het voedingssysteem wat men voor staat. Het ultieme hyperparasitisme op mondiale schaal.

Wie zich daarbij afvraagt wat het lot van de Amerikaanse bevolking is zal moeten kijken naar waar het denken bij de verschillende vectoren verschilt in deze, en waar de overeenkomsten liggen. Een centrale overeenkomst daarvan is het reduceren van bevolking tot grondstof bij vereisten van superioriteitsvereisten bij dat model van hegemon + protection racket. Het is een force application model.

Dus: het afbreken van condities tot optimale match met voedingsbodem als reservoir voor geloofsgedrag en geweld.

Wie zich afvraagt wat het denken is ten aanzien van wat er dan met het Europese moet gebeuren, dat is heel eenvoudig. Het denken is zero sum. Wat wil dat zeggen? Het een kan enkel bestaan wanneer het ander vernietigd wordt.

I know, niet vanzelfsprekend om hier over na te denken. Alarmisme is het niet, we hebben volledige inzage in denken, doelen en middelen. Het treft ons enkel als ridicuul, zoals alles wat toch elke keer weer realiteit werd.

Complexer wordt de analyse voor aspecten en variabelen van timing, tempo en tijdlijn. Daar valt weinig op los te laten voor projecties, want er is te weinig inzage bij katalysatoren voor gedragseffecten, en beslissingsbomen van de vectoren die de agenda aanjagen. Hoe dan ook, de lijn ligt er.

Laat ik dit zeggen, gezien wat in die kringen rond gaat maak ik mij best zorgen. Praktisch voorbeeld, het boek uit 1941 van James Burnham is gruwelijk populair, overal quotes alsof het de bijbel is, en dat is nou niet echt een boek wat een prettige wereld voor staat - integendeel.

[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 02-04-2025 23:58 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FunkyTrip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:51:
[...]

Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stukfruit schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:57:
[...]

Dat is wat je krijgt met mensen aan het roer die denken dat ze het beter weten dan de experts en niet kunnen inschatten welke fouten ze maken.

Mijn innerlijke ontwikkelaar krijgt kippenvel bij het denken aan het handmatig aanmaken van zoveel groepen op repeterende basis voor zulke belangrijke zaken :X
Het is niet zozeer dat ze het beter weten, het is om de bewaarplicht te omzeilen van de overheid. Alles wat je via overheidskanalen mailt of chat wordt bewaard. Met signal kunnen ze dat omzeilen. Gaat ook tegen de regels in uiteraard, maar regels boeien ze niet.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Geen idee, maar al zijn acties werken er naar toe.

Dit dus.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Trishul schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:52:
[...]

Dat is lekker dan voor de gemiddelde Amerikaan, met name de stedelingen.
Tenminste, ik heb niet het idee dat de MAGA cult graag in Nike sneakers rondloopt, dus hun zal het niet zo treffen.

Maar wow, ik heb even een avondje geen nieuws gevolgd en nu zit ik alleen maar te denken aan hoe de beurzen zullen openen morgenochtend. Ow en wat er met de Dollar-Euro koers gaat gebeuren.
Genoeg boots worden ook gewoon in Vietnam in elkaar genaaid.

Heb wel eens gegniffeld dat Magnums, die heul Amerikaans zijn, gewoon een labeltje "made in Vietnam" van binnen hebben.

Er zijn ook zat Amerikaanse bedrijven/bedrijfjes die nog werkschoenen maken, maar die zijn honderden dollars per paar. Wel natuurlijk peak "Sam Vimes boot theory", dat zijn schoenen van 500 dollar, waar je vervolgens de rest van je leven mee doet, vergeleken met goedkope Walmart troep die uit elkaar valt na minder dan een jaar, maarja, niet iedereen kan in 1x 500 dollar stukslaan op wat schoenen...

De armen worden altijd het hardst geraakt in dit soort rare economische tijden, en laten dat nou net ook de rode staten zijn.

Hoe dan ook, ik vind het eigenlijk helemaal niet meer zo leuk om in een "interessante tijd" te leven :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:23
Als ik het goed begrijp telt volgens Trump BTW ook als "tariff" waarbij hij volledig er aan voorbij gaat dat dat voor alle producten geldt niet alleen voor die uit het buitenland.

Volgens https://ec.europa.eu/comm...er/detail/en/qanda_25_541 (geen idee of het klopt) was de gemiddelde tariff in 2023 1%, dat is niet echt bijna hetzelfde als 39%.

Het lijkt dus weer een grote onzin als basis voor een lompe maatregel, wat we wel gewend zijn van Trump.
Terwijl de VS ook gewoon een VAT heft. Als is dat niet een federale belasting, maar op staat-niveau. Met kleine verschillen tussen staten, vandaar dat alles zonder VAT aangeprezen wordt, zelfde bruto prijs over het hele land.
Eigenlijk precies zoals in de EU...
Grunwold schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:58:
[...]

Ik ga morgen maar even dat indexfonds wat ik heb heroverwegen :'(
Dat had je vandaag al moeten doen denk ik zo. Iedereen wist wat er aan zat te komen.

Ik wil wel een indexfonds, maar dit is precies waarom ik instappen al 4 maanden uitstel :p

Ik vind eigenlijk dat het beste is als de EU helemaal niks doet, schouders ophaalt en door loopt. Of heffingen oplegt waarmee we eigen diensten met flinke staatssteun op gaan bouwen (zoals de Chinezen ook doen). En wat extra aanscherping van regels mbt privacy en energieverbruik, zodat Amerikaanse producten nog meer af vallen.

Normaliter zou ik best een Amerikaanse auto overwegen. Mits hij betaalbaar is in aanschaf (dus lage CO2 uitstoot/bpm), betaalbaar in maandelijkse kosten (laag gewicht en brandstofverbruik) en dat hij hier in de straten past (geen RAM)... Als je niet maakt wat de klant wil hebben, moet je niet gaan huilen...
Tesla's waren niet aan te slepen :p

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
China is te duur aan het worden en domweg een risico. Dus Chinese bedrijven laten al jaren veel in Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, etc maken. Kleding, schoenen, maar ook high tech zoals geheugenchips/hdd's/ssd's.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
FunkyTrip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:51:
[...]

Zelf flink ingekocht hebben in andere valuta of vastgoed, met devaluatie en inflatie de schulden laten verdampen?

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Het zou wel humor zijn als de EU morgen aankondigt dat ze zo geschrokken zijn van deze heffingen en dat ze zich niet bewust waren dat er 39% op US goederen geheven werd dus dat ze 5% heffingen gaan invoeren om trump zo tegemoet te komen.
(Het daadwerkelijke gemiddelde gewogen tarief is 2,7% op dit moment)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Apache4u schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:17:
Het zou wel humor zijn als de EU morgen aankondigt dat ze zo geschrokken zijn van deze heffingen en dat ze zich niet bewust waren dat er 39% op US goederen geheven werd dus dat ze 5% heffingen gaan invoeren om trump zo tegemoet te komen.
(Het daadwerkelijke gemiddelde gewogen tarief is 2,7% op dit moment)
Of gewoon 10%, "de helft" van de VS. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-09 19:38
Het valt hier best mee in EU wat we van USA nodig hebben.

Zou graag zien dat EU eindelijk China eens serieuzer neemt als handelspartner.

[ Voor 5% gewijzigd door anessie op 03-04-2025 02:07 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anessie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 02:06:

Zou graag zien dat we de afhankelijkheid van China en India voor werkelijk alles eens gaan verminderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
(...)

Ik zou graag zien dat het Westen druk zet op China om hun markt open te gooien zodat een level playing field ontstaat :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er is een formule gebruikt, maar het heeft niets met heffingen te maken: How Are Trump’s Tariff Rates Calculated?

Laten we dit berekenen voor de EU. We pakken deze gegevens erbij:
U.S. total goods trade with the European Union were an estimated $975.9 billion in 2024. U.S. goods exports to the European Union in 2024 were $370.2 billion, up 0.7 percent ($2.6 billion) from 2023. U.S goods imports from the European Union totaled $605.8 billion in 2024, up 5.1 percent ($29.4 billion) from 2023. The U.S. goods trade deficit with the European Union was $235.6 billion in 2024, a 12.9 percent increase ($26.9 billion) over 2023.
We doen dan 235.6 miljard (het handelstekort) / 605.8 miljard (import vanuit EU) * 100 = 38.9%. Trump zegt dus dat wij heffingen van 39% hebben, maar deze formule is gebaseerd op het handelstekort en heeft niets met onze heffingen te maken. Ik las ook een bericht dat dit alleen uitgaat van goederen en niet diensten (waar Amerika veel export heeft met o.a. clouddiensten).

edit: Dat hij deze kolom 'Tariffs charged to the USA' heeft genoemd is dus puur leugen en bedrog om de base te overtuigen dat wij nog veel erger zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door user109731 op 03-04-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va100Kr6w08o67Jo2uWR-5TfVt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmcMFeloXgejmfzjHKccyv0V.jpg?f=fotoalbum_large

Is er al een onderbouwing bekend van de 39% 'tariffs charged to the U.S.A.' van de EU?
edit:
@user109731 Ah, helder!

[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 03-04-2025 07:17 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
FunkyTrip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:56:
[...]

Geen idee, maar al zijn acties werken er naar toe.
lage dollar> goedkoper om Amerikaanse producten te kopen. goed voor Amerikaanse export dus

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

De lijst van Trump is zeer zorgvuldig samengesteld: penguins op verder onbewoonde eilanden mogen ook niet meer exporteren naar de VS zonder met een tariff te worden geconfronteerd:

https://www.theguardian.c...ed-heard-mcdonald-islands

Te zien aan de naam van een van de eilanden is er ook nog een kans dat Trump dacht dat er een McDonalds restaurant zat... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 23:12
RobinHood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:58:
[...]

Heb wel eens gegniffeld dat Magnums, die heul Amerikaans zijn, gewoon een labeltje "made in Vietnam" van binnen hebben.

Er zijn ook zat Amerikaanse bedrijven/bedrijfjes die nog werkschoenen maken, maar die zijn honderden dollars per paar. Wel natuurlijk peak "Sam Vimes boot theory", dat zijn schoenen van 500 dollar, waar je vervolgens de rest van je leven mee doet, vergeleken met goedkope Walmart troep die uit elkaar valt na minder dan een jaar, maarja, niet iedereen kan in 1x 500 dollar stukslaan op wat schoenen...

De armen worden altijd het hardst geraakt in dit soort rare economische tijden, en laten dat nou net ook de rode staten zijn.

Hoe dan ook, ik vind het eigenlijk helemaal niet meer zo leuk om in een "interessante tijd" te leven :/
En het vertrouwen is er ook niet meer dat schoenen van $500 je hele leven meegaan. Ook de kwaliteit van amerikaans spul is flink achteruit gegaan laatste decennia.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
user109731 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:11:
[...]

Er is een formule gebruikt, maar het heeft niets met heffingen te maken: How Are Trump’s Tariff Rates Calculated?

Laten we dit berekenen voor de EU. We pakken deze gegevens erbij:

[...]

We doen dan 235.6 miljard (het handelstekort) / 605.8 miljard (import vanuit EU) * 100 = 38.9%. Trump zegt dus dat wij heffingen van 39% hebben, maar deze formule is gebaseerd op het handelstekort en heeft niets met onze heffingen te maken. Ik las ook een bericht dat dit alleen uitgaat van goederen en niet diensten (waar Amerika veel export heeft met o.a. clouddiensten).
Die berekening slaat echt als een tang op een varken 8)7

Maar goed, ik ben benieuwd hoe blij de US consument is met Trump als ze realiseert dat zij de tarieven in feite gaan betalen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Het lijkt er op dat The Guardian is begonnen de connecties tussen Britse lobby groepen en Amerikaanse extremistische organisaties in kaart te brengen.

Nieuwe casus: extremistische anti-abortus groep probeert zelfde tactieken als in VS te gebruiken om in het VK abortus klinieken het leven onmogelijk te maken:

https://www.theguardian.c...up-expands-campaign-in-uk

Wat mij betreft belanden dit soort organisaties direct op de terreurlijst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:52

Ik zou graag zien dat we als EU/NL eens onze eigen broek op kunnen houden. :)
Niet altijd maar weer afhankelijk zijn van andere landen zoals China, mocht dat land toch de kolder in de kop krijgen met Taiwan, zitten we daar weer met sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Thailand heeft net aangegeven dat ze open staan voor dialoog (voor de bühne) en dat hun exporteurs op zoek moeten naar nieuwe markten. (bron)

[ Voor 33% gewijzigd door Amphiebietje op 03-04-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Vooralsnog kost een iPhone 16pro nog steeds 999 dollar op de Apple site.

Made in China

Gaat deze straks ruwweg 1400 dollar kosten of gaat de Amerikaanse overheid de winst opeisen med heffingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:25:
De lijst van Trump is zeer zorgvuldig samengesteld: penguins op verder onbewoonde eilanden mogen ook niet meer exporteren naar de VS zonder met een tariff te worden geconfronteerd:

https://www.theguardian.c...ed-heard-mcdonald-islands

Te zien aan de naam van een van de eilanden is er ook nog een kans dat Trump dacht dat er een McDonalds restaurant zat... :z
Het schijnt dat het hele overzicht van tarieven per land uit een LLM komt (inclusief de bijzonder berekening van de %'s), die snapte waarschijnlijk niet dat gebieden zonder inwoners vreemd zijn in zo'n lijst.

Er ontbreekt trouwens één land in de lijst. Oekraïne krijgt nog wel even een 10% om de oren maar de Russen krijgen geen tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:46:

Made in China

Gaat deze straks ruwweg 1400 dollar kosten of gaat de Amerikaanse overheid de winst opeisen med heffingen?
Of ze vallen in de praktijk buiten het systeem en betalen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter

Made in China

Dat is aan Apple om te bepalen. Je kunt als producent je product omlaag duwen qua prijs zodat met de heffingen erbij opgeteld je op hetzelfde bedrag uit komt. De facto is het echter een extra belasting die de inwoners, danwel de fabrikant mogen lappen en ik betwijfel ten zeerste of een Apple die verhoging voor eigen rekening wil nemen (in zoverre er zoiets bestaat).

Ik verwacht dat je de gevolgen over een tijdje ziet, de voorraden zullen nu nog wel eruit geduwd worden tegen huidige prijzen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Brazos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:50:
[...]

Het schijnt dat het hele overzicht van tarieven per land uit een LLM komt (inclusief de bijzonder berekening van de %'s), die snapte waarschijnlijk niet dat gebieden zonder inwoners vreemd zijn in zo'n lijst.

Er ontbreekt trouwens één land in de lijst. Oekraïne krijgt nog wel even een 10% om de oren maar de Russen krijgen geen tarieven.
Klopt, en ook Wit-Rusland staat niet op de lijst. Scott Bessent (minister van financien) zei dat dit kwam doordat deze landen op sanctielijsten staan en dat er dus geen handel is. Zelfs Fox News heeft dat d.m.v. factchecking als leugen aangemerkt (bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
In het kader van omdenken... hoewel de hele beredenering en motivering nergens op slaat, is het an sich niet positief als we meer lokaal gaan produceren? Bijvoorbeeld om de milieubelasting van alle scheepvaart met producten die we wereldwijd vervoeren te verminderen?

En nu kun je natuurlijk de belastingen steeds een beetje verhogen, maar zo'n enorme ommezwaai in één keer heeft waarschijnlijk een groter effect. Denk ik tenminste. Een beetje het kikkers in de pan-principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Herman schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:31:
[...]
Die berekening slaat echt als een tang op een varken 8)7

Maar goed, ik ben benieuwd hoe blij de US consument is met Trump als ze realiseert dat zij de tarieven in feite gaan betalen :)
Dat besef zal wel even duren vermoed ik, maar die pijn gaan ze hoe dan ook voelen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 17:19
Is er al iets bekend over de reactie van Europa? Hoop echt dat ze met gerichte heffingen komen die tech/rode staten relatief harder treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Janpietertje89 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:05:
Is er al iets bekend over de reactie van Europa? Hoop echt dat ze met gerichte heffingen komen die tech/rode staten relatief harder treffen.
Tot nu toe lees ik alleen hele zwakke reacties à la "jammer dat onze trouwste bondgenoot dit doet, niet goed voor de handel, niet goed voor de wereldwijde en locale economie".

Maar wereldleiders zeggen dus niet dat de tarieven die andere landen rekenen nonsens zijn en niet aantoonbaar kloppen, dat Trumps aankondiging van leugens aan elkaar hing en dat zijn houding die van een vijand is.

Waarom durven ze dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bundin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:38:
[...]

China is er al decennia alleen voor China. Het eigen land eerst dat Trump zo hard roept, doet China al veel langer en completer. Maar aan China zijn we gewend, Trump is nieuw, grillig en dat veroorzaakt ruis en levert stress op.

Hong Kong vergeten? Net zoveel van het 'één land, twee systemen' concept over als van burgerrechten daar. Ondanks een plechtige belofte en een mooi verdrag met het VK in '97. Misschien is China nu voorspelbaarder, maar dat maakt ze absoluut niet betrouwbaarder als het op internationale samenwerking aankomt. In ieder geval niet op langere termijn (waar China ook beter in is dan het westen, langetermijn denken).
Nee, dat ben ik niet vergeten . En gisteren was er nog een oefening rond Taiwan en de eilandjes van Vietnam nemen ze ook gewoon in. Je moet je er ook niet afhankelijk van maken, maar het is wel een optie om je minder afhankelijk van de VS te maken. Japan en Zuidkorea hebben de keus al gemaakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:05:
In het kader van omdenken... hoewel de hele beredenering en motivering nergens op slaat, is het an sich niet positief als we meer lokaal gaan produceren? Bijvoorbeeld om de milieubelasting van alle scheepvaart met producten die we wereldwijd vervoeren te verminderen?
Dan ga je er vanuit dat 'we' alles zelf kunnen maken en helemaal niets nodig hebben van andere landen/andere werelddelen. Dat gaat vies tegen vallen als EU zijnde bv.

Er is weinig omdenken aan: hij slaat diverse ontwikkelingslanden keihard in de nek met bizar hoge heffingen, dus gaat daar de ellende flink verhogen.

Dit gaat ook verder dan alleen fysieke dingen, dit raakt ook bv. diensten, kennisuitwisseling ed.
En nu kun je natuurlijk de belastingen steeds een beetje verhogen, maar zo'n enorme ommezwaai in één keer heeft waarschijnlijk een groter effect. Denk ik tenminste. Een beetje het kikkers in de pan-principe.
Het kikkers in de pan principe is een fabel waar men dringend mee mag stoppen: dat principe bestaat niet en is bs. Die analogie sla ik echt hard op aan, we zijn eigen falen aan het afwentelen op een amfibie die het beter voor elkaar heeft.

Het probleem is dat al je budgetten in elkaar storten als je een handelsoorlog en een wereldwijde recessie krijgt. Dat gaat een heftige impact hebben op stabiliteit/veiligheid/klimaatbeleid, enz.

Voor de armere landen gaat hun armoede groeien want export en vreemd valuta is daar vaak belangrijk.

Er valt hier weinig aan om te denken, dit is gewoon echt dramatisch.

@Reinier omdat dat semantische spelletjes zijn. Gewoon rustig blijven en tegenheffingen voorbereiden met de boodschap dat er altijd gepraat kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 03-04-2025 08:12 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 18:08
Ik kan me niet voorstellen dat er geen tegenreactie komt van de EU. Als gevolg dat veel producten hier ook fors duurder worden. Is niet alleen de chip industrie al gigantisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:06
Dennis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:05:

Het effect dat er minder geconsumeerd gaat worden door hogere prijzen is veel groter op korte termijn. Of je op lange termijn meer productie binnenhaalt vast wel, maar de kans dat je de hele complexe supply chains zoals een iPhone in eigen land kan doen is wensdenken. Ook hebben Westerse landen het personeel niet, de economieën draaien nu al op migranten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
RobinHood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:58:
[...]

Gelukkig voor MAGA hebben ze de armsten en de vaak democratisch stemmenden het stemmen al zo goed als onmogelijk gemaakt.

Het zet wel weer goed de druk op de toch al tanende maak industrie in de VS. Ze zijn geheel afhankelijk van buitenlandse leveranciers voor veel onderdelen ook van veel “made in the USA” spullen.

Het is ook weer een reminder voor de wereld dat over consumptie toch echt een probleem is. Immers een groot deel van de “economische groei” zit hem in zoveel mogelijk producten verkopen. Hoeveel sneakers heeft een mens nodig? Hoeveel “mode cycli” moet een jaar hebben? Wat is echt duurzaam?

Buiten dat zijn deze tarieven gewoon weer pesterijen en Trump en Co gaat voor de “geweldige deals”.

En inderdaad, bijzondere tijden kunnen mij gestolen worden. Hopelijk draaien we hier snel bij want wij zitten op precies dezelfde idiote politieke lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fuujii schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:12:
Ik kan me niet voorstellen dat er geen tegenreactie komt van de EU. Als gevolg dat veel producten hier ook fors duurder worden. Is niet alleen de chip industrie al gigantisch?
Lol, nee, dat is niet hoe de EU gaat reageren.

In plaats daarvan gaan straks waarschijnlijk redelijk wat fabrikanten die alleen aan Made in USA doen, ontdekken dat ze kunnen kiezen tussen failliet gaan of een dependance buiten de VS openen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 06:20
HEY_DUDE schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:14:
[...]

Het effect dat er minder geconsumeerd gaat worden door hogere prijzen is veel groter op korte termijn. Of je op lange termijn meer productie binnenhaalt vast wel, maar de kans dat je de hele complexe supply chains zoals een iPhone in eigen land kan doen is wensdenken. Ook hebben Westerse landen het personeel niet, de economieën draaien nu al op migranten.
Probleem in de US is ook nog eens dat er om de 4 jaar een totaal ander beleid gevoerd kan worden. Waardoor je investering dan weer waardeloos kan worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
tiswat schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:23:
[...]

Probleem in de US is ook nog eens dat er om de 4 jaar een totaal ander beleid gevoerd kan worden. Waardoor je investering dan weer waardeloos kan worden. 8)7
Alleen is dat verleden tijd zodra de Autocratie werkelijkheid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 06:20
jaapstobbe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:24:
[...]

Alleen is dat verleden tijd zodra de Autocratie werkelijkheid wordt.
Dan zitten ze ook in een totaal isolement, waarbij ze dus alle grondstoffen die nodig zijn, uit eigen land moeten halen óf er flink voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
tiswat schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:26:
[...]

Dan zitten ze ook in een totaal isolement, waarbij ze dus alle grondstoffen die nodig zijn, uit eigen land moeten halen óf er flink voor betalen.
Verwar je autarkie met autocratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:14
Wat gaat er bijvoorbeeld met de AI sector gebeuren vraag ik mij in het bijzonder af en de tech industrie. Zelfs landen als Taiwan die veel hardware leveren (maar ook een Zuid Korea) worden geraakt door de tarieven. Dat gaat toch een enorme impact hebben op de tech bedrijven, die juist Trump zo pontificaal steunden?

Of zijn er bepaalde dingen zoals chips uitgesloten van de tarieven?
Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat landen dat zo laten gebeuren. De hele economie laten boeten, maar iets wat Amerika hard nodig heeft niet extra belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samlans
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-10 10:58
ik mis rusland op de lijst van tarrifen vast een goed gesprek met putin

zijn sommige namen niet op de lijst een eiland met geen inwoners?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Fuujii schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:12:
Vast wel, maar waarschijnlijk kleiner en beperkt. Het probleem is dat de EU de Europese economie graag goed draaiende houdt, waar het Trump geen zak kan schelen wat er met de Amerikaanse, Europese of internationale economie gebeurt.

Secundair probleem is dat een grote recessie/depressie sociaal ook veel impact heeft. Mensen worden ontevreden en rebels, gaan stemmen op mede-fascisten hier (PVV, AFD, FN etc.), bereidheid tot geweld en oorlog wordt veel hoger etc.

Ze willen de wereldorde met wortel en stam uitroeien, en de EU zal moeten balanceren tussen een reactie die vertrouwen geeft, maar niet indirect bijdraagt aan verdere afbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
Ook geen rusland volgens mij en hij heeft nog wel 200 landen vergeten. Dit is echt typisch een Trumpy, schijnbaar juiste info presenteren alsof er nagedacht is. Ik denk dat ze zelf niet eens weten wat er op die borden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 01-10 10:14
Bvanham schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:32:
[...]

Ook geen rusland volgens mij en hij heeft nog wel 200 landen vergeten. Dit is echt typisch een Trumpy, schijnbaar juiste info presenteren alsof er nagedacht is. Ik denk dat ze zelf niet eens weten wat er op die borden staat.
Voor alle landen die er niet op staan komt er 10% bovenop. De landen op het lijstje zijn de uitzonderingen die harder gestraft worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@polthemol tsjah, je kunt er fel op aanslaan. De beschrijving an sich is niet zo ver bezijden de waarheid. We laten de extremen normaliseren, waardoor het midden steeds verder opschuift. Noem het kikkers in een pan, normvervaging of struisvogelpolitiek... We laten ons teveel in slaap sussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 18:06
champion16 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:28:
Wat gaat er bijvoorbeeld met de AI sector gebeuren vraag ik mij in het bijzonder af en de tech industrie. Zelfs landen als Taiwan die veel hardware leveren (maar ook een Zuid Korea) worden geraakt door de tarieven. Dat gaat toch een enorme impact hebben op de tech bedrijven, die juist Trump zo pontificaal steunden?

Of zijn er bepaalde dingen zoals chips uitgesloten van de tarieven?
Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat landen dat zo laten gebeuren. De hele economie laten boeten, maar iets wat Amerika hard nodig heeft niet extra belasten.
De chipindustrie krijgt juist extra tarieven...

Wat ik mij juist afvraag: Zouden dingen als bijvoorbeeld chips uit Taiwan voor Europa niet goedkoper kunnen gaan worden. Lijkt mij dat TSMC bijvoorbeeld minder gaat verkopen aan de VS en dus meer aanbod heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Spookelo op 03-04-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 10:31
Trump tekent een decreet waarin de de minimis-vrijstelling voor zendingen uit China en Hong Kong wordt opgeheven. Vanaf 2 mei gelden extra invoerrechten van 30% of $50 per pakket voor producten van $800 of minder, om de handel in synthetische opioïden tegen te gaan.

Spullen van Temu, Ali, Shein etc worden erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
Dank @polthemol voor je verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Waar ik verder weinig over kan vinden, maar in een ander decreet schijnt Trump de “state of emergency” te hebben afgekondigd. https://www.whitehouse.go...al-and-economic-security/

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
zx9r_mario schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:44:
Trump tekent een decreet waarin de de minimis-vrijstelling voor zendingen uit China en Hong Kong wordt opgeheven. Vanaf 2 mei gelden extra invoerrechten van 30% of $50 per pakket voor producten van $800 of minder, om de handel in synthetische opioïden tegen te gaan.

Spullen van Temu, Ali, Shein etc worden erg duur.
Ik zie geen bron... Maar het is wel van wezenlijk belang of 30% en 50 dollar de boven of ondergrens zijn?

799 dollar + 30% = 240 dollar belasting
799 dollar + 50 dollar = 6,25% extra
5 dollar + 30% = 1,5 dollar belasting
5 dollar + 50 dollar = 1000% extra :+

Edit: https://www.whitehouse.go...ied-to-low-value-imports/

Blijkbaar is het beide. Dus 30% en 50 dollar na 1 juni. Zal Temu inderdaad blij mee zijn. Alsmede de consument :+
(i) Ad Valorem Duty. 30 percent of the value of the postal item containing goods for merchandise entered for consumption on or after 12:01 am eastern daylight time on May 2, 2025.

(ii) Specific Duty. 25 dollars per postal item containing goods for merchandise entered for consumption on or after 12:01 am eastern daylight time on May 2, 2025, and before 12:01 am eastern daylight time on June 1, 2025, and 50 dollars per postal item containing goods for merchandise entered for consumption on or after 12:01 am eastern daylight time on June 1, 2025.

[ Voor 39% gewijzigd door Rene op 03-04-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 10:31
Rene schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:57:
[...]

Ik zie geen bron... Maar het is wel van wezenlijk belang of 30% en 50 dollar de boven of ondergrens zijn?

799 dollar + 30% = 240 dollar belasting
799 dollar + 50 dollar = 6,25% extra
5 dollar + 30% = 1,5 dollar belasting
5 dollar + 50 dollar = 1000% extra :+
https://reportersonline.n...oop-groenland-onderzocht/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:45
Het nieuws over de heffingen zorgt er voor dat ander nieuws ondersneeuwt (wat ook de tactiek is). Gisteravond (dus NA de aankondiging van Trump) werd er in de senaat gestemd over een voorstel die ingediend was door de democraten om de basis voor de 25% heffingen voor Canada ongedaan te maken.

Dit was het resultaat:

Senate Votes to Rescind Some Trump Tariffs, With G.O.P. Support
The Senate on Wednesday approved a measure that would block some of the tariffs President Trump has imposed on Canada, with a handful of Republicans joining Democrats to pass a resolution that would halt levies set to take effect this week.
4 Republikeinse senatoren hebben dus meegestemd met de democraten.

Hier een quote van een van hun:
“Tariffs are a terrible mistake,” Mr. Paul said ahead of the vote. “They don’t work. They will lead to higher prices.” He added that he believed they were a tax and “have historically been bad for our economy.” Mr. Paul also argued that the emergency powers Mr. Trump used to justify the tariffs was an inappropriate circumventing of powers granted to Congress, not the president.
Nu moet dit voorstel vanuit de Senaat naar het House of representatives ... Maar daar zal het wat lastiger worden denkt men om dit er doorheen te krijgen:
The resolution now moves to the House, where Republican leaders have more control over its fate. House leaders moved quietly last month to cede their chamber’s power to force a vote on ending the tariffs on Canada, China and Mexico, meaning that unless Republicans in control of the chamber opt to bring up such a measure, it will never reach the floor.
Maar Democraten daar zijn ook bezig met andere mogelijkheden.
But Democrats in the House were seeking alternative ways to nullify Mr. Trump’s tariffs strategy. Representative Gregory W. Meeks, Democrat of New York, said that he would move to force a vote on the new package of tariffs Mr. Trump announced Wednesday afternoon.

“I’ll soon introduce a privileged resolution to force a vote on ending the made-up national emergency Trump is using to justify these taxes,” Mr. Meeks said in a statement. “Republicans can’t keep ducking this.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Reinier schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:10:
[...]

Tot nu toe lees ik alleen hele zwakke reacties à la "jammer dat onze trouwste bondgenoot dit doet, niet goed voor de handel, niet goed voor de wereldwijde en locale economie".

Maar wereldleiders zeggen dus niet dat de tarieven die andere landen rekenen nonsens zijn en niet aantoonbaar kloppen, dat Trumps aankondiging van leugens aan elkaar hing en dat zijn houding die van een vijand is.

Waarom durven ze dat niet?
Omdat het niet in het belang is van Europa en Europeanen om nu blindelings tegentarieven op te leggen. Als een kleuter loopt te stampen, kun je het best volwassen reageren.
Dat betekent niet dat er geen tegenheffingen zullen worden opgelegd, maar die zullen vooral strategisch worden ingezet. Trump doet de Amerikaanse economie flink schade toe met die tarieven en dat effect kan de EU op een aantal punten versterken, zonder dat het de EU echt pijn doet.

Bv. De tarieven van Trump op staal en elektronica maken Amerikaanse auto’s extra duur. Als de EU nu extra tarieven oplegt voor de Amerikaanse auto’s doet dat die industrie nog extra pijn. Voor de EU valt het mee, want Europeanen, kopen relatief weinig Amerikaanse auto’s, maar in absolute zin zijn het er nog best veel.

Op deze manier zal er dus van de EU goed nagedacht worden over een passende reactie. Die zal de komende weken wel volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Zewatanejo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:12:
[...]

Omdat het niet in het belang is van Europa en Europeanen om nu blindelings tegentarieven op te leggen. Als een kleuter loopt te stampen, kun je het best volwassen reageren.
Ik zeg toch niet dat we tegentariven moeten opleggen?

Je kunt ook in keurige taal reageren maar wél de waarheid zeggen. Dat zie ik naar mijn idee te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 00:29

Made in China

Ik ga er voor het gemak vanuit dat een iPhone voor Apple max 25% kost ten opzichte an de verkoopprijs, en dat op de inkoopprijs tarrifs betaald moeten gaan worden, niet op basis van adviesprijs (?).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
champion16 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:35:
[...]

Voor alle landen die er niet op staan komt er 10% bovenop. De landen op het lijstje zijn de uitzonderingen die harder gestraft worden.
er staan ook 10% landen op de lijst dus dat lijkt me onzin, dit is symboolpolitiek voor het domme klapvee. Over een paar maanden zal amerika merken dat het heel erg pijn gaat doen die tarieven en ligt het weer aan ons.
Pagina: 1 ... 92 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.