[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.475 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
PWM schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:41:
Hun vermogen? Alleen het ABP heeft al 350 miljard van ons pensioen geïnvesteerd daar. Alle fondsen bij elkaar + de gewone beleggingsfondsen, kan dat zo alleen van ons 800 miljard zijn.
offtopic:
Het zou wel een interessante oefening zijn, wat zou het effect van de huidige gebeurtenissen zijn op de nieuwe pensioenwet. En dan voor of na het 'invaren' en voor verschillende leeftijdscohorten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Wat een bijzonder raar citaat. Ik ken bijna niemand die niet weet dat Franco een fascist was. De Spaanse burgeroorlog heeft twee grote literaire carrières van de twintigste eeuw (die van Hemingway en Orwell) gelanceerd. De misdaden van het Duitse leger in Spanje zijn vereeuwigd in een van de bekendste schilderijen van de twintigste eeuw.

Er zijn allerlei grote autoritaire oorlogen en misdaden die met de mantel der liefde of vergetelheid zijn bedekt. De genocide op de Herero's, de Mau-mau opstand, of de genocidale politiek van de Britse Raj in de 19e eeuw. De Spaanse burgeroorlog zou ik niet in dat lijstje plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Wat een bijzonder raar citaat. Ik ken bijna niemand die niet weet dat Franco een fascist was. De Spaanse burgeroorlog heeft twee grote literaire carrières van de twintigste eeuw (die van Hemingway en Orwell) gelanceerd. De misdaden van het Duitse leger in Spanje zijn vereeuwigd in een van de bekendste schilderijen van de twintigste eeuw.

Er zijn allerlei grote autoritaire oorlogen en misdaden die met de mantel der liefde of vergetelheid zijn bedekt. De genocide op de Herero's, de Mau-mau opstand, of de genocidale politiek van de Britse Raj in de 19e eeuw. De Spaanse burgeroorlog zou ik niet in dat lijstje plaatsen.
In Europa, zeker. Maar misschien juist omdat Franco zo lang bleef zitten, grotendeels vanwege de verbinding met Opus Dei / het Vaticaan, alsmede de context van Koude Oorlog. Er zullen vast nog Nederlanders zijn die in die periode op vakantie zijn gegaan in Spanje.

In de VS? Meer een lichtend voorbeeld, met name binnen de clusters en vectoren van zeloten.

Voor wie wil, ZDF heeft daar een paar jaar geleden een zeer goede documentaire over geproduceerd:

YouTube: ZDF Doku - Die Wahrheit über Franco 1/4 - Der Aufstieg zur Macht - S...
YouTube: ZDF Doku - Die Wahrheit über Franco 2/4 - Das neue Regime - Spanien...
YouTube: ZDF Doku - Die Wahrheit über Franco 3/4 Stunde Null - Spaniens verge...
YouTube: ZDF Doku - Die Wahrheit über Franco 4/4 - Die bleierne Zeit - Spanie...

Vier delen, de moeite waard, al was het maar omdat we (gelukkig) weinig praktische affiniteit hebben met dynamica van autoritarisme. En het is een goede reminder dat het in het Nederlandse zo diep genestelde denken dat het "voorbij was" eigenlijk totaal geen fundament heeft.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Virtuozzo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:08:
In Europa, zeker. Maar misschien juist omdat Franco zo lang bleef zitten, grotendeels vanwege de verbinding met Opus Dei / het Vaticaan, alsmede de context van Koude Oorlog. Er zullen vast nog Nederlanders zijn die in die periode op vakantie zijn gegaan in Spanje.
En die zullen toespraken zoals deze van den Uyl misschien "zuur links" hebben gevonden. Maar ze zullen zich in ieder geval bewust zijn geweest dat Spanje geen "normaal" land was. Net zoals de Dubai-gangers van nu dondersgoed weten met wat voor regime ze te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:16:
[...]

En die zullen toespraken zoals deze van den Uyl misschien "zuur links" hebben gevonden. Maar ze zullen zich in ieder geval bewust zijn geweest dat Spanje geen "normaal" land was. Net zoals de Dubai-gangers van nu dondersgoed weten met wat voor regime ze te maken hebben.
offtopic:
Er is op veel plekken veel te leren, gelukkig ook van herstel na.

Ik vraag het mij wel eens af, hoe reëel bewustzijn tegenwoordig is. Of het nu Dubai is, of de VS, in ieder geval in mijn Nederlandse kringen is de vakantie nog steeds fantastisch, zo’n mooie cultuur, zo’n ondernemend land - ga :| zo door

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Musk gaat ondertussen door met het maken van vijanden door senator Mark Kelly een verrader te noemen nadat hij Oekraïne voor de derde keer bezocht heeft.

https://abcnews.go.com/Po...ne/story?id=119640282&cid
Kelly, a former Navy pilot and astronaut, responded in a separate post on X.

"Traitor? Elon, if you don't understand that defending freedom is a basic tenet of what makes America great and keeps us safe, maybe you should leave it to those of us who do," wrote Kelly, whose recent trip marked his third visit to Ukraine since 2023.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben de afgelopen 10 jaar een keer of 50-60 in de US geweest. Ik houd van het land en van de mensen. Maar er zijn grenzen, helaas. Ik heb eind deze maand nog een trip staan met mijn vrouw die ik gepland had voor de verkiezingen. Dit sluit aan op zakelijke afspraken waar ik niet onderuit kan. Maar dat is de laatste.

Heb mijn werkgever (van die 10 jaar :) ), al aangegeven dat ik niet meer ga vanaf nu. Had er al nooit willen wonen, maar genoot van het reizen. Ben bang dat het in 2029 niet anders zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De WaPo is bijna helemaal leeggelopen. De krant is bijna een buurtsuffertje en afgeschreven als betrouwbare bron. Deze columnist is van de derde uitstroomgolf. En nog een best goede ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Delerium schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:34:
[...]

De WaPo is bijna helemaal leeggelopen. De krant is bijna een buurtsuffertje en afgeschreven als betrouwbare bron. Deze columnist is van de derde uitstroomgolf. En nog een best goede ook.
Bezos is dan ook volledig op de Trump propaganda trein gesprongen, zonder enige vorm van schaamte. Hij heeft nu ook net de show The Apprentice (niet de film van vorig jaar) op Prime gegooid, gehost door Trump zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:44
Frame164 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Eigenlijk wel opvallend: als je het nog niet zolang geleden op dit forum over fascisme had werd dat niet gewaardeerd. In een paar weken tijd is iedereen er toch wel achter dat er sprake is van fascisme en mag het gewoon gezegd worden. Nu nog even wachten tot het ook wordt toegelaten als het over sommige Nederlandse partijen gaat.
Mag dit topic maar gezien worden als een baken van kritisch denken. Het woord facisme icm Trump wordt hier al terecht vrij lang gebezigd.

Het valt me ook op dat er veel minder getrolld wordt, blijkbaar vinder trollers het ook niet grappig meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:45:
[Afbeelding]

Venn variant:

[Afbeelding]

Van Prof. Christina Pagel: https://christinapagel.su...s-how-liberty-dies-making

PDF beschikbaar via Google Docs.

Bsky draadje:

[Bluesky]

[...]

Helaas wel gedateerd (t/m 14 Feb).
Deze is inmiddels uitgebreid t/m 8 Mrt:

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_webp,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F1c30f638-9225-4a93-917f-41b4900bdbbf_8620x5684.jpeg

De drie andere plaatjes zoomen in op de drie kleuren. Samenvatting:
In this post, I will use academic evidence on authoritarian regimes to dig into why science and universities are threats to autocracies and how the Trump administration is using tried and tested methods for their attacks. There are also methods used elsewhere (e.g. Hungary, Turkey, Iran, China, Russia) which the Trump administration is not yet using - and which we need to watch out for over the coming months.
Het is een vrij uitgebreide post.

Als ik een publieke omroep zou zijn, dan zou ik deze mevrouw heel graag willen interviewen :Y

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:44
kazuka schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:32:
Musk gaat ondertussen door met het maken van vijanden door senator Mark Kelly een verrader te noemen nadat hij Oekraïne voor de derde keer bezocht heeft.

[...]
Musk roept ook op naar een onderzoek van AOC na een racistische complot theorie over iemand in de campagne van AOC.

Drugs are bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:49
HEY_DUDE schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:36:
De Canadezen zijn echt helemaal klaar met Trump. Ik zou ook graag een dergelijke respons vanuit Europa zien. Wellicht niet in ons eigen belang, maar met pappen en nat houden bestrijd je facisme niet. Blaas liever de boel te vroeg dan te laat op.

https://edition.cnn.com/2...iffs-doug-ford/index.html
Helaas zijn de leiders in Europa te bang, meerdere "leiders" maar niemand durft echt knopen door te hakken. Behalve Macron dan. Eengezindsheid is helaas hier ver te zoeken.

Ik denk dat men nog niet realiseert dat de trump de verkering heeft uitgemaakt. Europa zit nog in de ongeloof fase.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:57

Amphiebietje

In de blubber

Och, wat komt dit Musk toch goed uit:

https://www.vrt.be/vrtnws.../10/twitter-x-ligt-eruit/

Cyberaanvallen op Twitter "vanuit Oekraïne". Leest meer als een setup om het afsluiten van Starlink daar te motiveren, een soort digitale Reichstag-brand....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Ik vind dit bericht behoorlijk kortzichtig: https://www.bnr.nl/nieuws...iging-niet-langer-negeren

Bnr zegt hier dat Trump een mogelijke recessie niet kan negeren, maar dat doet hij dus wel en wakker het zelfs aan door te zeggen dat hij het niet uitsluit.

Dus waarom zou Trump dit doen? Mijn aanname is dat hij juist een recessie wil triggeren, want dan moet de us regering het land redden door investeringen te doen. En toevallig zijn alle instituties dan op de hand van Trump... En zal er ook genoeg investeringen naar de tech bros gaan.

Bijkomend voordeel voor degene die Trump sturen is dat ze hiermee ook een deel van de nog bestaande tegengestelde belangen (financieel) pijn kunnen doen en deze hierna eenvoudig(er) over kunnen nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorah_Newstone schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Helaas zijn de leiders in Europa te bang, meerdere "leiders" maar niemand durft echt knopen door te hakken. Behalve Macron dan. Eengezindsheid is helaas hier ver te zoeken.

Ik denk dat men nog niet realiseert dat de trump de verkering heeft uitgemaakt. Europa zit nog in de ongeloof fase.
Op niveau van nationale regeringen is dat zeker wel eens een factor, maar het is toch voornamelijk het resultaat van inherent beperkt blikveld, het reflexief volgen op collectieve perceptie, en best wat doses van stupiditeit - maar dan als product van condities en narratieven waar men door gevormd is. Onderschat niet hoe kritiek de rol is geweest van stromingen als neoliberalisme voor het scheppen van condities voor autoritarisme, terwijl de segmenten van politiek die de kar trokken blind zijn voor die navolgbare maar gevoelige realiteit.

Zoals Martin Luther King al eens aanstipte:

Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity.

Dat gezegd, politici zijn volgers. Inherent aan het beest, laat ik het zo zeggen. Men volgt op toepassingen van perceptie, of die nu van collectieve arena (electoraal) of selectief belang (selectoraal) zijn.

Ze zijn geen leiders. Het apparaat van trias politica is leidend als expressie van demos cratos. Een politicus kan visie hebben, zelfs uitdragen, maar het is nog steeds beperkt tot de intrinsieke dynamiek van volgen op afhankelijkheden.

Juist in tijden van crises komt weer op tafel dat voor open samenleving een oud paradigma keihard opgaat: adaptation and correction are bottom up processes, or everyone ends bottoms up.

We lijken het ons nog niet echt te herinneren, maar juist vanuit onze geschiedenis kunnen we weten hoe cruciaal die arena van burgers en media is. Regeren is vooruitzien, maar vooral uitvoeren. We hebben daar lang veel ruimte bij gelaten, en dus zijn we nu druk op de ketel staat kwetsbaar geworden voor verzuchtingen van sterke man syndroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cleef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:38:
Ik vind dit bericht behoorlijk kortzichtig: https://www.bnr.nl/nieuws...iging-niet-langer-negeren

Bnr zegt hier dat Trump een mogelijke recessie niet kan negeren, maar dat doet hij dus wel en wakker het zelfs aan door te zeggen dat hij het niet uitsluit.

Dus waarom zou Trump dit doen? Mijn aanname is dat hij juist een recessie wil triggeren, want dan moet de us regering het land redden door investeringen te doen. En toevallig zijn alle instituties dan op de hand van Trump... En zal er ook genoeg investeringen naar de tech bros gaan.

Bijkomend voordeel voor degene die Trump sturen is dat ze hiermee ook een deel van de nog bestaande tegengestelde belangen (financieel) pijn kunnen doen en deze hierna eenvoudig(er) over kunnen nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Heel nuchter.

Trump gaat ontzettend garen spinnen bij de effecten en resultaten van Bidenomics. Wij zien nu al meetbare resultaten in indexen van onshoring. En dat moet hij hebben, want hij moet de broekriem op specifieke stukken aantrekken, maar op niveaus van basale voedingsbodem voor accelerationisme moet hij toestemming hebben. MAGA is een marge fenomeen. Hij moet toestemming hebben van blue collar in de regionale Selectorale dynamica.

Hij moet daarentegen de white collar boss dynamics aan zich binden. Daar ligt dus de focus op stress, pressie, afbraak, stressors en zo meer. Al ligt hier een zorgvuldige oefening, afbraak ja, maar wel met leveren van alternatieve voedingssystemen.

De transitiefase bij moderne varianten zijn anders. Geen revolutie, geen evolutie, maar consolidatie - wel zoals altijd vanuit toestemming. En dat is een kwestie van stressors prikkelen én masseren. Niet dat Trump hier verstand van heeft, hij voert uit. Dit is heel serieus waar we beter kunnen letten op de figuren in specifieke posities zoals treasury, main justice, state en zo meer.

Waar men op navigeert is nog altijd wat ooit door Weyrich omschreven werd als een toepassing van crunch and lunch. Met segmented targeting en stressed timelines. Zie het als een corporatistische oefening van net genoeg kruimel voor blue collar om te geloven in de memes met resonantie van uitgestelde belofte (zie geloofsgedrag), en de top de toepassingen à la Kremlin.

Eenmaal de top gebonden, dan komt de switch. Althans, zo stelde Weyrich.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
kazuka schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:32:

[...]
Musk clasht met zowat iedereen, onderstaand artikel somt het allemaal op:

Voor het eerst toomt Trump de onpopulaire Musk wat in: “Saneringen voortaan met scalpel, niet met de hakbijl”
Na een verhitte confrontatie tussen Elon Musk en meerdere ministers, fluit Donald Trump zijn first buddy voor het eerst terug. De techmiljardair die de overheid moest afslanken, zal voortaan alleen nog adviseren. Het ontslaan zelf is aan de ministers.

Alsof hij naar een tenniswedstrijd zat te kijken, met de armen over elkaar gekruist. Zo volgde president Donald Trump donderdag in de Cabinet Room in het Witte Huis de bitse ruzie tussen zijn first buddy Elon Musk en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio.

Rubio ergert zich al weken aan Musk, die met zijn Department of Governement Efficiency (Doge) het overheidsapparaat met een kettingzaag te lijf gaat. Rubio stuurde bij zijn aantreden wel een brief naar al zijn ambtenaren en diplomaten dat voortaan alleen nog het eigenbelang van de VS telt. Maar dat Musk met één pennentrek het agentschap USAID (United States Agency for International Development) opdoekte, dat onder Rubio valt, zette kwaad bloed.
Enkele andere voorbeelden van clashes:
Vóór de aanvaring met Rubio was Musk ook al uitgevaren tegen andere ministers uit Trumps regering. Met minister van Transport Sean Duffy ging het over ontslagen bij luchtverkeersleiders. Sinds Trumps inauguratie waren er al verschillende vliegtuigongevallen en Duffy zei: “Hoe wil je dat ik het luchtruim veiliger maak als ik van jou ervaren luchtverkeersleiders moet ontslaan?” Musk repliceerde dat Duffy loog en kwam vervolgens terug op zijn – ongegronde – riedeltje dat de ongevallen de schuld zijn van mensen die hun job te danken hebben aan het diversiteitsbeleid: te veel vrouwen en gekleurde mensen dus.

Minister van Veteranenzaken Doug Collins kaartte op zijn beurt aan dat Musks ontslaggolf zware gevolgen zal hebben voor veteranen, en dat die groep mensen net overwegend op Trump stemmen.

Zo had het nog kunnen doorgaan, want ook andere ministers hebben moeite met de radicale golf van ontslagen: Musk moest trouwens al een paar keer terugkomen op drieste maatregelen die de Amerikaanse belangen te sterk zouden schaden, zoals de stopzetting van fondsen om de verspreiding van het ebolavirus te bestrijden.
Inmiddels is Musk teruggefloten door Trump, en moet het allemaal wat subtieler gebeuren:
Maar Trump vond het na de ruzie met Rubio welletjes. Voor het eerst toomde hij Musk wat in. De president zei dat hij mag doorgaan met zijn missie, maar dat het voortaan wat ”geraffineerder” moet. Daarom zal Musk vanaf nu alleen ontslagen adviseren, maar zullen de ministers die uitvoeren. Op sociale media schreef Trump dat de sanering van het federale apparaat “met de scalpel zal gebeuren, niet met de hakbijl”.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!
XWB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Musk clasht met zowat iedereen, onderstaand artikel somt het allemaal op:

Voor het eerst toomt Trump de onpopulaire Musk wat in: “Saneringen voortaan met scalpel, niet met de hakbijl”

[...]

Enkele andere voorbeelden van clashes:

[...]

Inmiddels is Musk teruggefloten door Trump, en moet het allemaal wat subtieler gebeuren:

[...]
Tja, en zo lijkt het alsof het toch wel conform is, maar ondertussen is weer hellend vlak genormaliseerd, en hebben randfiguren weer uitbreiding van hun private Inlichtingendomein.

Big Picture Awareness. Media moeten echt eens een keer aard van arena en beestjes onder de loep leggen. Je kan niet de aanwezige traditionele kaders toepassen op non-conforme actoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
[...]

Eigenlijk wel opvallend: als je het nog niet zolang geleden op dit forum over fascisme had werd dat niet gewaardeerd. In een paar weken tijd is iedereen er toch wel achter dat er sprake is van fascisme en mag het gewoon gezegd worden. Nu nog even wachten tot het ook wordt toegelaten als het over sommige Nederlandse partijen gaat.
*knip* metadiscussies/commentaar op andere posters

Terwijl het gewoon een kwestie is van: de geschiedenis herhaalt zich. Zoals zo vaak kun je dingen al van tevoren zien aankomen.
Deze rotzooi met Trump en co. zagen we allang aankomen. Dat Musk helemaal niet zo begaan is met het milieu en geen fijn persoon is zagen we ook allang in, helaas waren de evangelisten onverzettelijk.
Dat hij Oekraïne niet wil helpen zagen we ook allang aankomen, Trump is bevriend met Poetin en die heeft nog wat bij hem tegoed.
Ook de Palestijnen voelt Trump niks voor, in zijn kringen zitten daarvoor teveel Zionisten.

*knip* metadiscussies/commentaar op andere posters

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 11-03-2025 07:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ontario roert zich nu ook. De Canadezen lijken het flink zat te zijn en er gaat, als ik het goed heb begrepen per direct, een export tarief over energie naar de VS van 25%. Dit betreft 3 VS staten.

Doug Ford, de premier van Ontario, heeft dat een aantal uur geleden bekend gemaakt op een persconferentie. Gebeurt er niets aan de importtarieven van de VS, dan wordt er helemaal geen elektriciteit meer geleverd.

CNN heeft het uitgezonden: YouTube: Ontario premier threatens to ‘shut off electricity completely’ for U...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-09 15:45

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Mensen die het nog wel begrijpen.

Screeny via de TV ik meen van nieuwsuur enkele dagen geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgaifCOAlvYmh8w3awtvMJ6SyaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xnx8DZsmLh7g9QIfGuHhTdLo.png?f=user_large

Er is geen linkje naar een nieuwsitem of artikel alleen deze afbeelding.

Voormalig commandant der strijdkrachten.

Wikipedia: Dick Berlijn

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Hoe lang geleden is dat? Sinds ik hier actief ben wordt er al te pas en te onpas met het f-woord gesmeten. Het regime van Trump voldoet niet eens aan de (zeer ruime) criteria van Eco. Het woord lijkt ook niets meer te betekenen dan dat we het allemaal sterk afkeuren.

Erdogan, Assad of Kim Jong-Un zijn allemaal autoritaire leiders; toch denkt niemand erover hen "fascisten" te
noemen. Dat komt omdat hun regimes sommige eigenschappen delen met de vooroorlogse Fascisten, maar sommige eigenschappen ook niet. Dit soort ahistorische terminologie helpt ook helemaal niet om de huidige politiek te begrijpen, anders dan dat je jezelf blind maakt voor wat er daadwerkelijk gebeurt.

Het woord "machtspolitiek" werd voorheel te pas en te onpas gebruikt hier, maar is een beetje uit de mode geraakt, terwijl de verandering van machtspolitiek zeer sterk kenmerkend is voor het beleid van Trump.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
14 maart loopt de VS weer tegen zijn debt ceiling aan. https://www.cbsnews.com/n...wn-deadline-march14-2025/
Ookal heeft de GOP de meerderheid, toch komen senatoren in verzet (Rep. Thomas Massie en Rand Paul uit Kentucky, misschien gerelateerd aan de bourbon stop in Canada?)

Ook staat er budget/funding in waar Trump/Musk net met de botte bijl doorheen zijn gegaan, bijv. Veteranenzaken.

Lijkt alsof de GOP senaat vast houdt aan business as usual (pre Trump). Terwijl hij al lang en breed over Senaat-zaken zoals budgetten heen gewalst is.
Plus voor goedkeuring zijn 60 zetels nodig (GOP heeft maar 53), dus een paar Democraten moeten ook om.

In zekere zin is dit nu een moment voor de GOP / Senaat om Trump wat in te dammen, hij heeft z'n 2 maanden spotlights gehad.
Maar Trump blijft Trump.

Kijken wat voor vuurwerk het de komende dagen/weken weer wordt
* DropjesLover popcorn pakt

[ Voor 38% gewijzigd door DropjesLover op 11-03-2025 07:20 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Trump had in ieder geval een productieve middag gisteren. Meer dan honderd berichten (!) op zijn social media account om zichzelf op te hemelen terwijl de aandelenmarkt kelderde.

Trump Goes on Insane Truth Social Posting Spree as Stock Market Freefalls
While investors watched in horror as the stock market plunged on Monday as a result of President Donald Trump’s sprawling trade wars, he was busy reposting praise for his administration on Truth Social.

The president posted over a hundred times between noon and 6 p.m. on Monday while the Nasdaq fell 4%, marking its worst day since 2022. The S&P 500 dropped almost 3%.
Trump was also online, making 25 posts on Truth Social in the span of six minutes just before noon. He took a break and returned in the late afternoon to make over a hundred more posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@user109731 Overgeschakeld op ketamine? Lijkt Musk wel. Nou ja, zo weinig slaap als Musk op Trump's leeftijd is sneller funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Dit hier is gewoon ontworpen om zo cynisch en ophefmakend mogelijk te zijn:

https://www.theguardian.c...-app-cbp-home-immigration

"Zelf-deportatie functie"? En dan dat dreigement dat mensen "nooit" meer terug zullen komen als ze de functie niet gebruiken en wel uit de VS worden verwijderd... *knip*, niet doordraven.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 11-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Deportatie van prominente Palestijnse activist geblokkeerd door rechter:

https://www.theguardian.c...ivist-columbia-arrest-ice

Nu zien wat er gebeurt, waarschijnlijk geen hol dat positief is voor de activist, of dat getuigt dat de regering Trump en Ice het besluit van de rechter respecteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:58:
[...]

Hoe lang geleden is dat? Sinds ik hier actief ben wordt er al te pas en te onpas met het f-woord gesmeten. Het regime van Trump voldoet niet eens aan de (zeer ruime) criteria van Eco. Het woord lijkt ook niets meer te betekenen dan dat we het allemaal sterk afkeuren.

Erdogan, Assad of Kim Jong-Un zijn allemaal autoritaire leiders; toch denkt niemand erover hen "fascisten" te
noemen. Dat komt omdat hun regimes sommige eigenschappen delen met de vooroorlogse Fascisten, maar sommige eigenschappen ook niet. Dit soort ahistorische terminologie helpt ook helemaal niet om de huidige politiek te begrijpen, anders dan dat je jezelf blind maakt voor wat er daadwerkelijk gebeurt.

Het woord "machtspolitiek" werd voorheel te pas en te onpas gebruikt hier, maar is een beetje uit de mode geraakt, terwijl de verandering van machtspolitiek zeer sterk kenmerkend is voor het beleid van Trump.
Machtspolitiek, of struisvogelpolitiek? Sorry, als je niet kunt herkennen dat er overduidelijke fascistische trekjes aan zijn beleid kleven met onder andere zijn continu verspreiding van leugens, het installeren van pure ja-knikkers om zich heen, de zelfverheerlijking, het vijanden maken met je geallieerden en de openlijke pushback op alles wat ook maar enigszins met DEI te maken heeft (gisteren ook weer een mooi nieuw voorbeeld) dan steek je toch wel behoorlijk je kop in het zand.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:13
[...]

Hoe lang geleden is dat? Sinds ik hier actief ben wordt er al te pas en te onpas met het f-woord gesmeten. Het regime van Trump voldoet niet eens aan de (zeer ruime) criteria van Eco..
Ik heb ze even moeten opzoeken maar ik kan zo 11 van de 14 punten afvinken en met een beetje goede wil kom ik wel tot de 13 of zelfs alle 14. En ook bij de Wikipedia-definitie kom ik zeker tot 9 van de 11 punten.

Als jij de definitie aanhoudt waar de laarzen door de straten moeten stampen voordat je een paard een paard mag noemen, is het inderdaad nog wat voorbarig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
kazuka schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:33:
Machtspolitiek, of struisvogelpolitiek? Sorry, als je niet kunt herkennen dat er overduidelijke fascistische trekjes aan zijn beleid kleven met onder andere zijn continu verspreiding van leugens, het installeren van pure ja-knikkers om zich heen, de zelfverheerlijking, het vijanden maken met je geallieerden en de openlijke pushback op alles wat ook maar enigszins met DEI te maken heeft (gisteren ook weer een mooi nieuw voorbeeld) dan steek je toch wel behoorlijk je kop in het zand.
Stel dat je gelijk hebt. Helpt het de discussie? Gaat het je vertellen waarom Trump doet wat hij doet, en gaat het je vertellen wat hij niet gaat doen?

Je kunt ook parallellen trekken tussen Trump en de isolationistische Amerikaanse politiek van de 19e eeuw. Dat lukt zelfs een stuk beter, het Amerika van toen bemoeide zich niet met de wereldpolitiek, probeerde de overheid te financieren met importheffingen, maar probeerde wel hun territorium uit te breiden. Met een beetje goede wil kun je Elon Musk als de hedendaagse Henry Ford zien.

Als er iets over de persoonlijke overtuigingen van Trump te zeggen valt, dan is het wel dat hij overtuigd isolationist is; in 2003 sprak hij zich bijvoorbeeld uit tegen de Irak-oorlog, iets wat toen in Amerika zelfs veel Democraten niet deden.

Ook dat gaat je niets vertellen over wat Trump doet. Trump is immers niet McKinley, en 2025 is niet hetzelfde als 1900.

Het woord "fascisme" wordt hier te pas en te onpas gebruikt als waardeoordeel. Ik vind het beleid van Trump ook heel erg. Ik denk dat het woord "fascisme" niets verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Amphiebietje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:19:
"Zelf-deportatie functie"? En dan dat dreigement dat mensen "nooit" meer terug zullen komen als ze de functie niet gebruiken en wel uit de VS worden verwijderd...*knip*
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 11-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 17:43

boesOne

meuh

Noem:
“The CBP Home app gives aliens the option to leave now and self-deport, so they may still have the opportunity to return legally in the future and live the American dream,” Noem said. “If they don’t, we will find them, we will deport them, and they will never return.”
Dit klinkt toch wel wat omineus nietwaar. Nota bene van de baas van Homeland Security.

Qua het fascistische gehalte van de huidige club aan de macht in Washington. Mijns inziens moet je heel wat mentale gymnastiek toepassen om dit geheel van gedrag niet fasistisch te noemen. Het is dusdanig anders, grof, asociaal, niet conform normen en waarden dat het op geen enkele manier als normaal kan worden beschouwd. Het voldoet aan teveel criteria van fascisme om te negeren.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 11-03-2025 20:35 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Trump wil Elon helpen door morgen een nieuwe Tesla te kopen (TSLA is hard gezakt naar $223):
To Republicans, Conservatives, and all great Americans, Elon Musk is “putting it on the line” in order to help our Nation, and he is doing a FANTASTIC JOB! But the Radical Left Lunatics, as they often do, are trying to illegally and collusively boycott Tesla, one of the World’s great automakers, and Elon’s “baby,” in order to attack and do harm to Elon, and everything he stands for. They tried to do it to me at the 2024 Presidential Ballot Box, but how did that work out? In any event, I’m going to buy a brand new Tesla tomorrow morning as a show of confidence and support for Elon Musk, a truly great American. Why should he be punished for putting his tremendous skills to work in order to help MAKE AMERICA GREAT AGAIN???
Dat zal vast helpen :+

Musk zal wel hebben zitten klagen gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
boesOne schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:18:
Dit klinkt toch wel wat omineus nietwaar. Nota bene van de baas van Homeland Security.
Het is dreigende taal. De ongedocumenteerde migranten worden bedreigd met deportatie en uitsluiting van terugkeer. Dat staat er vrij letterlijk. Als jullie elkaar willen opzwepen met het idee dat in de VS migranten naar "vernietigingskampen" worden gestuurd, dan mag dat, maar ik vind het nogal platte stemmingmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Amphiebietje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:31:
Och, wat komt dit Musk toch goed uit:

https://www.vrt.be/vrtnws.../10/twitter-x-ligt-eruit/

Cyberaanvallen op Twitter "vanuit Oekraïne". Leest meer als een setup om het afsluiten van Starlink daar te motiveren, een soort digitale Reichstag-brand....
Het zoveelste leugen dus.

nieuws: Hackersgroep Dark Storm Team eist grootschalige cyberaanval X op
Cyberbeveiligingsexperts plaatsen kanttekeningen bij Musks claim. Volgens onderzoeker Kevin Beaumont kwamen de IP-adressen wereldwijd vandaan, niet alleen uit Oekraïne. Hij vermoedt dat het gaat om een Mirai-variant botnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Het is dreigende taal. De ongedocumenteerde migranten worden bedreigd met deportatie en uitsluiting van terugkeer. Dat staat er vrij letterlijk. Als jullie elkaar willen opzwepen met het idee dat in de VS migranten naar "vernietigingskampen" worden gestuurd, dan mag dat, maar ik vind het nogal platte stemmingmakerij.
Wat voor soort maatregelen denk jij dat een terugkeer uitsluit? Dat is waar hiermee wordt geschermd, terugsturen deed Biden ook en dan pakken ze weer de bus naar de grens.

Trump gaat een systeem optuigen waarin terugkeer onmogelijk is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
[...]

Fascisme, machtspolitiek, dictator, autocraat, allemaal semantiek, en semantische discussies leiden af van observeren wat er gebeurt. Beetje zoals de toegevoegde waarde van een grammarnazi in een discussie.

Om het spelletje mee te spelen, wat naar mijn mening Trump meer een fascist maakt dan een standaard autocraat / wannabe-dictator, is dat de standaard dictator / autocraat (doorgaans) niet blijft wijzen naar een gemarginaliseerde groep in eigen land, Joden bij Hitler, buitenlanders bij Trump én meer een cult heeft, en de bevolking blijft opzwepen.
Bij Kim is er zeker een cult, maar is er geen binnenlandse minderheidsgroep die de schuld krijgt, en massale onderdrukking van elke uiting.
Erdohan heeft zeker een cult, maar die is al lang tanende en er zijn nog (soort-van) verkiezingen
Putin heeft geen cult of minderheidsgroep, maar rauwe propaganda/indoctrinatie en machtspolitiek / oligarchie, en onderdrukking van elke uiting.

Maar wat je het ook noemt, het gaat om de acties van de persoon. potato potato.
user109731 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:25:
Trump wil Elon helpen door morgen een nieuwe Tesla te kopen (TSLA is hard gezakt naar $223):

[...]

Trump die de MAGA's een EV aanpraat :D
Als die rolling coal lui daar niet doorheen prikken weet ik het niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 11-03-2025 08:38 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
IJzerlijm schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:32:
Wat voor soort maatregelen denk jij dat een terugkeer uitsluit? Dat is waar hiermee wordt geschermd, terugsturen deed Biden ook en dan pakken ze weer de bus naar de grens.

Trump gaat een systeem optuigen waarin terugkeer onmogelijk is.
Omdat er wordt gesproken over legal return lijkt het mij vrij duidelijk dat gearresteerde ongedocumenteerde migranten worden uitgesloten van de legale migratieprocedures in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Ik zie dit als een gebaar van Trump dat het hem niets doet dat Musk's Tesla de afgrond in glijd. Let's face it; de Tesla die Trump koopt kost hem geen geld, hij gaat die ergens afschrijven of laat een instantie het betalen. Ook is het ' maar een Tesla' en niet een groot soort van gebaar.

Ik vermoed dat Trump Musk ziet als rivaal en zoiets heeft van 'Ik heb je in een positie geplaatst om in de koekjes pot te grabbelen dat zou voldoende moeten zijn.'

Het is tekenend over hoe Trump en musk feitelijk alleen nog maar formeel bondgenoten zijn en informeel vechten om macht en ego.

Stelselmatig zal dit Musk ook niet helpen. Zijn Tesla's zullen nog voor een hele lange tijd weinig verkopen waardoor andere EV merken de markt gaan domineren (en deels al doen). Wat we effectief zien is dat Tesla aan het marginaliseren is als merk. De Tesla's op de weg zijn waarschijnlijk ouder en zullen zeer waarschijnlijk niet door de eigenaren door een nieuwe Tesla worden vervangen.

De claim van Musk over de cyberaanval op X was ook een enorm domme claim. Het deed aantonen (nogmaals) wie Musk als echte vijand en vriend zien internationaal. Hij liet (wederom) het achterste van zijn tong zien en gaf teveel bloot van zijn denken en politieke visie. (Trump heeft dezelfde fout maar weet het marginaal beter te maskeren; ze zijn beide explosief in hun standpunten wat hun ambitie en bondgenootschappen verraad).

Musk heeft niet veel verstand van internet want als hij dat wel had zou hij weten dat Cyberaanvallen extreem zichtbaar zijn in realtime voor iedereen. Je kunt niet iets claimen over een cyberaanval zonder dat het niet direct te verifiëren valt door anderen. Dat het nu ook geclaimd is door Palestijnen maakt het nog pijnlijker en Musk zal het wel snel willen begraven onder ander nieuws. Ook pijnlijk dat deze groep hackers gelieerd is met Rusland maar dat verbaasd mij niets. Trump en Musk zijn wellicht vrienden met Rusland maar Rusland is geen vrienden met hun.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 15:23
*knip* linkdrop/videodrop: we verwachten een samenvatting van waar de video over gaat en waarom het relevant is

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 11-03-2025 09:29 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Ik weet nog steeds niet als Musk daar voor Trump zit Trump daar voor Musk zit of Musk en Trump daar zitten voor Poetin.
Musk zit daar alleen voor zichzelf. Voor zijn eigen ego, voor de macht die hij heeft, om mensen bang voor hem te laten zijn, om een graai te doen in de overheidsfinanciën. Musk is geen zakenman, het is een psychopaat die gedijt bij het pijnigen en vernederen van "tegenstanders" (= ieder ander mens op aarde).

[ Voor 24% gewijzigd door Waaj op 11-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik had Trump op zich niet heel hoog zitten :p Maar die post over Tesla is wel echt heel erg schadelijk voor Tesla zelf.

Tesla was altijd zijdelings betrokken bij het hele gebeuren. Als je goed kijkt was het wel iets meer dan een beetje (zoals medewerkers die voor DOGE werken), maar het grote publiek zag gewoon een bepaalde afstand.

En nu sleurt Trump Tesla met 1 post zo de MAGA hoek in. Een Tesla, aldus Trump, is een politiek statement. Persoonlijk vind ik het bespottelijk om nu nog zo'n auto te bestellen (bij ons bedrijf mag het ook niet meer), maar mensen hadden altijd een exit in conversaties: Tesla ≠ Trump/Musk.

Nou, dat argument kan sinds vandaag ook gewoon, officieel, de prullenbak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ManiacsHouse schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Ik wacht met smart dat er hier iemand eens zoiets roept. Hier blijven ze maar voorzichtig en wellicht/misschien/hetevenaanzien/blabla
Trump is nogal wraaklustig, je kan beter niks roepen en gewoon dingen doen en je conclusies trekken. Nederland is ook geen Frankrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 11-03-2025 09:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
Het lijkt er meer op dat je voor ongeveer 50.000 dollar Musk een oor aan probeert te naaien.

Prima stunt van Trump: Tesla valt als een baksteen waarschijnlijk door allerlei rare uitspraken en het gedrag van Musk. Laat dan 1 van de meest gehate mannen ook een Tesla kopen. Dan ben je er zeker van dat er weer een x aantal mensen het nalaten om een Tesla te kopen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
boesOne schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:50:
[...]
Maar hoe lomper ze doen, hoe sneller we van ze af willen zijn. Er is, door hun mafiagedrag, ineens heel veel mogelijk in de EU. Onder druk wordt alles vloeibaar. Dus waarschijnlijk is dit gedrag contraproductief voor amerikaanse invloed.
Nou, en of. Ik zie het op het werk ook al. We hebben onszelf helemaal afhankelijk gemaakt van Microsoft en Amazon want alles moest en zou naar de cloud toe. Bovendien is Microsoft erg goed in het bespelen van onze topmensen. Die waren meer Microsoft evangelier dan hun verkopers zelf 8)7

En nu zie je opeens toch een flinke schrikreactie. Ondanks dat we veel medewerkers in de VS hebben. Het zou me niet verbazen als dit die afhankelijkheden flink gaat ondermijnen. Je ziet opeens het onderwerp in elke discussie terugkomen. Er is nog geen sprake van een duidelijke strategie tot ontsnappen uit deze afhankelijkheden, daar is het nog te vroeg voor, maar er wordt openlijk gediscussieerd over de risico's van het verdiepen van investeringen in Amerikaanse produkten en diensten. Want er staan een aantal RFP's open (verzoek tot offertes voor de aankoop van nieuwe produkten/diensten) en er is opeens een hele nieuwe dimensie bijgekomen. Dat was 2 maanden geleden wel anders. Toen maakten we ons vooral zorgen over Rusland, met name cyberaanvallen en het kapotmaken van onderzeekabels.

Het probleem is dat je weinig cloudalternatieven hebt in Europa maar er zijn diverse partijen die het al kunnen en alleen maar hoeven opschalen. Zoals OVH. Zoals iemand anders al zei, onder druk wordt alles vloeibaar. En het schip draait langzaam. Ook als Trump straks weg is, zal de sceptische instelling blijven, want het vertrouwen in Amerika als een serieuze handelspartner is weg. Als ze zo in 2 maanden alles wat in 80 jaar is opgebouwd kapot kunnen maken, wie zegt dat het niet opnieuw gebeurt?

Ik zie trouwens alle collega's die ik ken in de VS een diepe minachting voor Trump hebben, zelfs die in de harde rode staten, al praten de meesten er liever niet over. Maargoed, wij zijn een technologiebedrijf, ik heb het idee dat zijn achterban vooral agrarisch is en lager opgeleid. Misschien klopt dat beeld niet.

Wat ik ook zie is de complete omslag in aanzien. Vorig jaar was het via het het werk emigreren naar de VS nog een soort droom van veel collega's, vooral vanuit de armere landen zoals India. De H1B werd echt gezien als de loterij winnen. Over Europa werd een beetje minachtend gedaan. Dat is nu ook andersom, ik heb al twee mensen gehad die vroegen hoe het hier aan toegaat.

Ik vind het echt heel bijzonder hoe het aanzien van de VS zo diep is veranderd. Op een manier die Trump I helemaal niet had gedaan.

Maar in die zin zie ik het natuurlijk als een enge ontwikkeling maar ook wel als een kans voor Europa om zichzelf nu eindelijk wat beter te profileren in plaats van voor de makkelijke uitweg te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Llopigat schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Nou, en of. Ik zie het op het werk ook al. We hebben onszelf helemaal afhankelijk gemaakt van Microsoft en Amazon want alles moest en zou naar de cloud toe. Bovendien is Microsoft erg goed in het bespelen van onze topmensen. Die waren meer Microsoft evangelier dan hun verkopers zelf 8)7

En nu zie je opeens toch een flinke schrikreactie. Ondanks dat we veel medewerkers in de VS hebben. Het zou me niet verbazen als dit die afhankelijkheden flink gaat ondermijnen. Je ziet opeens het onderwerp in elke discussie terugkomen. Er is nog geen sprake van een duidelijke strategie tot ontsnappen uit deze afhankelijkheden, daar is het nog te vroeg voor, maar er wordt openlijk gediscussieerd over de risico's van het verdiepen van investeringen in Amerikaanse produkten en diensten. Want er staan een aantal RFP's open (verzoek tot offertes voor de aankoop van nieuwe produkten/diensten) en er is opeens een hele nieuwe dimensie bijgekomen. Dat was 2 maanden geleden wel anders. Toen maakten we ons vooral zorgen over Rusland, met name cyberaanvallen en het kapotmaken van onderzeekabels.

Het probleem is dat je weinig cloudalternatieven hebt in Europa maar er zijn diverse partijen die het al kunnen en alleen maar hoeven opschalen. Zoals OVH. Zoals iemand anders al zei, onder druk wordt alles vloeibaar. En het schip draait langzaam. Ook als Trump straks weg is, zal de sceptische instelling blijven, want het vertrouwen in Amerika als een serieuze handelspartner is weg. Als ze zo in 2 maanden alles wat in 80 jaar is opgebouwd kapot kunnen maken, wie zegt dat het niet opnieuw gebeurt?

Ik zie trouwens alle collega's die ik ken in de VS een diepe minachting voor Trump hebben, zelfs die in de harde rode staten, al praten de meesten er liever niet over. Maargoed, wij zijn een technologiebedrijf, ik heb het idee dat zijn achterban vooral agrarisch is en lager opgeleid. Misschien klopt dat beeld niet.

Wat ik ook zie is de complete omslag in aanzien. Vorig jaar was het via het het werk emigreren naar de VS nog een soort droom van veel collega's, vooral vanuit de armere landen zoals India. De H1B werd echt gezien als de loterij winnen. Over Europa werd een beetje minachtend gedaan. Dat is nu ook andersom, ik heb al twee mensen gehad die vroegen hoe het hier aan toegaat.

Ik vind het echt heel bijzonder hoe het aanzien van de VS zo diep is veranderd. Op een manier die Trump I helemaal niet had gedaan.

Maar in die zin zie ik het natuurlijk als een enge ontwikkeling maar ook wel als een kans voor Europa om zichzelf nu eindelijk wat beter te profileren in plaats van voor de makkelijke uitweg te kiezen.
Bij mijn vrouw haar werk (bedrijf met hoofdkantoor in Chicago, maar onderdeel van een Duits conglomeraat), hadden we het 2 jaar geleden er wel over om voor 2 jaartjes (max!) naar de VS te verhuizen, beetje expat, beetje de VS echt leren kennen (ipv vakantie of over lezen).
Dat ging niet door omdat het bedrijf maar minimaal financieel wilde bijdragen, alleen haar salaris wat opplussen en een klein appartementje regelen, niks voor een heel gezin, geen werkvergunning oid voor mij.
Tot december leek het nog wel aantrekkelijk, een beetje als outsider de shitstorm mee maken.

Maar nu echt niet meer nee.

Velen realiseren zich ook niet hoe veel macht je werkgever over je heeft met zo'n H1B, het is bijna vergelijkbaar met de Kafala regels van Islamitische landen. Okay, je hoeft nog niet je paspoort in te leveren dus je kan nog wel weg, maar verder...

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Afgelopen weken wel veelvuldig over nagedacht: kunnen we niet een goed team gaan samenstellen met experts via Tweakers om de VS uit de markt te gaan drukken hier in Europa op technologie gebied? Zal uiteraard even wat tijd overheen gaan...

Zou toch een prachtprestatie zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Ben benieuwd wanneer Musk exit is bij Tesla, een gigantische koersdrop ga je niet lang volhouden bij aandelhouders.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rene schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:11:
Het lijkt er meer op dat je voor ongeveer 50.000 dollar Musk een oor aan probeert te naaien.

Prima stunt van Trump: Tesla valt als een baksteen waarschijnlijk door allerlei rare uitspraken en het gedrag van Musk. Laat dan 1 van de meest gehate mannen ook een Tesla kopen. Dan ben je er zeker van dat er weer een x aantal mensen het nalaten om een Tesla te kopen.
Het is maar net in welke bubbel je zit denk ik, kijk eens in de Trump reddit, daar vinden ze alles geweldig wat hij en Musk doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33
Martinez- schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:53:
Afgelopen weken wel veelvuldig over nagedacht: kunnen we niet een goed team gaan samenstellen met experts via Tweakers om de VS uit de markt te gaan drukken hier in Europa op technologie gebied? Zal uiteraard even wat tijd overheen gaan...

Zou vooral willen dat overheden hun afhankelijkheid van Microsoft en Azure rap gaan afbouwen vanwege:
https://www.rtl.nl/nieuws...d-microsoft-google-amazon

Het meeste is echt heel basaal Office en SharePoint werk; leuk al die hype rond AI, maar 99 procent van het werk is documenten typen en PowerPoints maken. Ik denk dat zelf Microsoft hosten in de EU al veel problemen omzeilt, omdat de data dan echt hier lokaal staan. Ik vermoed dat omschakelen naar open source een brug te ver is (zou wel heel mooi zijn natuurlijk), omdat de gebruikers dan ook een omslag moeten maken.

@Marzman Klopt, maar juist die linkse radicalen waar Trump zo op zit te schelden waren degene die Tesla's kochten... De MAGA achterban heeft niks met Tesla en veel kunnen ze ook niet betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 11-03-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Morrar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Zou vooral willen dat overheden hun afhankelijkheid van Microsoft en Azure rap gaan afbouwen vanwege:
https://www.rtl.nl/nieuws...d-microsoft-google-amazon

Het meeste is echt heel basaal Office en SharePoint werk; leuk al die hype rond AI, maar 99 procent van het werk is documenten typen en PowerPoints maken. Ik denk dat zelf Microsoft hosten in de EU al veel problemen omzeilt, omdat de data dan echt hier lokaal staan. Ik vermoed dat omschakelen naar open source een brug te ver is (zou wel heel mooi zijn natuurlijk), omdat de gebruikers dan ook een omslag moeten maken.

@Marzman Klopt, maar juist die linkse radicalen waar Trump zo op zit te schelden waren degene die Tesla's kochten... De MAGA achterban heeft niks met Tesla en veel kunnen ze ook niet betalen.
Dat is inderdaad de gedachten: ZSM afstappen van de Amerikaanse producten en een veilige 'state of the art' in de EU beschikbaar stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het probleem wat ik heb met de gevolgen van Trump II + Musk is dat veel hiervan allang bekend waren maar men niet wilde doen 'want de VS is een betrouwbare bondgenoot'. De realiteit was eigenlijk gewoonweg dat het goedkoop en makkelijk was.

Als wij kijken naar veel Europese landen (Waaronder Nederland) dan zijn er gewoon punten waarbij gekozen is voor gemakzucht.

- Onze IT infrastructuur.
- Onze militaire infrastructuur.

En de daaraan vast hangende diensten en logistieke sectoren. Persoonlijk hekelde mij dit al enigszins. Ik was tien jaar geleden al wat aangebrand dat ons land besloot dat wij geen tanks nodig hadden en dan onze militairen op veel manieren effectief kapot werden bezuinigd. Het was onder de regeringen van Rutte (!) een hele makkelijke manier om wat extra geld te migreren van iets waar niemand voor zou kraaien naar andere sectoren.

Onze IT infrastructuur is ook zoiets. Er waren in de EU en Europa wel wat pogingen om alternatieven uit de grond te stampen maar die waren vaak klein, regionaal en soms moedwillig de grond in gedrukt. (Je kunt wel raden dat ik geen Windows draai alhoewel ook ik hier en daar aan de Kool-aid vast zit).

Nu plotseling wordt men wakker als de klok twaalf slaat. Te laat natuurlijk. Legers uitbreiden is een enorme taak. Geld alloceren. Planningen maken over wat nodig is. Productie infrastructuur opbouwen, basissen en trainingsplekken vergroten en uitbreiden. Campagne voeren voor het aantrekken van mensen op alle fronten.

Wat betreft Infra raad ik ook echt aan om hard te werken aan een open source gedreven industrie. Europa heeft hier al een redelijk aandeel in maar dit is een sector die echt goed zou zijn. Een homogeen open source platform wat kan werken op servers, desktops, tablets en mobiele communicatie alsook smart apparatuur.

Het voordeel is wel dat er hier en daar al wat in de basis is om op voort te bouwen. Het nadeel is dat ik bijvoorbeeld op software de EU nog niet heel hard hoor slaan. Dit is iets wat wel moet worden gestimuleerd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Marzman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Het is maar net in welke bubbel je zit denk ik, kijk eens in de Trump reddit, daar vinden ze alles geweldig wat hij en Musk doen.
Maar die bubbel koopt geen Tesla's ;)

Denk inderdaad dat de haat richting Elon wel meevalt, die zal wel een beetje gelijk kopen met de populariteit van Trump. Beetje dalend, maar niet desastreus. Denk echt dat onder het clientele wat daadwerkelijk een Tesla zou kopen, zijn populariteit wel op historisch laag nivea zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 19:02
Martinez- schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Dat is inderdaad de gedachten: ZSM afstappen van de Amerikaanse producten en een veilige 'state of the art' in de EU beschikbaar stellen.
Volgens mij is een van de grootste uitdaging hiermee, toegang tot kapitaal. Helemaal als je een hyperscaler wil creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PWM schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Maar die bubbel koopt geen Tesla's ;)

Denk inderdaad dat de haat richting Elon wel meevalt, die zal wel een beetje gelijk kopen met de populariteit van Trump. Beetje dalend, maar niet desastreus. Denk echt dat onder het clientele wat daadwerkelijk een Tesla zou kopen, zijn populariteit wel op historisch laag nivea zit.
Het originele early adopter teslapubliek is wel aan het afhaken ja, maar het is ook gewoon een auto. Mijn schoonbroer zit bijvoorbeeld in die bubbel (woont ook in Florida) en die heeft net een Tesla gekocht.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Auredium schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:19:
Als wij kijken naar veel Europese landen (Waaronder Nederland) dan zijn er gewoon punten waarbij gekozen is voor gemakzucht.
Vwb de ICT kant van de zaak is het niet enkel gemakzucht. Er spelen een aantal afwegingen, waaronder inderdaad kosten, maar ook standaardisatie, gebruikersacceptatie, schaalbaarheid, ondersteuning vanuit de leverancier.

Je kunt wel over willen stappen naar Open Source (bv Linux), maar als gebruikers dat niet pikken, dan wordt het een lastig verhaal. Ook qua beheerbaarheid biedt een partij als Microsoft toch voordelen, zeker op enterprise-niveau (denk aan Azure, maar ook security, user-management, PIM, en inter-operabiliteit).

Tel daarbij op, dat voor de meeste gebruikers een computer enkel een hulpmiddel is, en geen doel op zich, en men daardoor ook alleen wil werken met dingen die men kent, en stabiel zijn. En dan kom je als snel uit bij de grote bekende partijen.

Idem voor de hardware: er wordt toch vaak gekozen voor Dell of HP, in zakelijke kringen.

En die cloud: bij de meeste grote bedrijven liggen er contractuele afspraken dat de data in west-Europa moet blijven. Ofwel: die cloud staat in Ierland of oost-Groningen. En niet in Amerika. Dat we dat niet kunnen verifieren ben ik me van bewust, maar dat is in principe wel de basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:07
Makaja schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Vwb de ICT kant van de zaak is het niet enkel gemakzucht. Er spelen een aantal afwegingen, waaronder inderdaad kosten, maar ook standaardisatie, gebruikersacceptatie, schaalbaarheid, ondersteuning vanuit de leverancier.

Je kunt wel over willen stappen naar Open Source (bv Linux), maar als gebruikers dat niet pikken, dan wordt het een lastig verhaal. Ook qua beheerbaarheid biedt een partij als Microsoft toch voordelen, zeker op enterprise-niveau (denk aan Azure, maar ook security, user-management, PIM, en inter-operabiliteit).

Tel daarbij op, dat voor de meeste gebruikers een computer enkel een hulpmiddel is, en geen doel op zich, en men daardoor ook alleen wil werken met dingen die men kent, en stabiel zijn. En dan kom je als snel uit bij de grote bekende partijen.

Idem voor de hardware: er wordt toch vaak gekozen voor Dell of HP, in zakelijke kringen.

En die cloud: bij de meeste grote bedrijven liggen er contractuele afspraken dat de data in west-Europa moet blijven. Ofwel: die cloud staat in Ierland of oost-Groningen. En niet in Amerika. Dat we dat niet kunnen verifieren ben ik me van bewust, maar dat is in principe wel de basis.
Mijn zorgpunt ligt niet zozeer waar de data staat. Heb er vertrouwen in dat wat contactueel afgesproken ook zo in de praktijk plaatsvindt. Anders zijn al die audits met bijbehorende certificaten/normen niks meer waard.

Mijn zorg is meer als er vanuit de US een order komt die partijen aldaar verplicht diensten naar/in Europa op te schorten tot nader order.

Als ik zie hoe Trump op dit moment wat rare sprongen maakt, vind ik dat geen heel ondenkbaar scenario. Impact zou gigantisch zijn.
Een aantal van mijn klanten zijn multinational finance en ook een "kritieke sector" partij in NL. Het verbaast dat dit onderwerp daar nog niet aangesneden is. Ik verwacht wel dat het met de huidige gang van zaken, dit jaar nog een nieuwe uitdaging wordt om hierop in te spelen.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33
Vergis je niet met data; ook de data die in de EU staan zijn via de CLOUD act te vorderen als het moederbedrijf in de VS zit.

Er zijn wel wat documentjes opgesteld waarin anders werd gesteld, maar de Hoge Raad heeft hier gehakt van gemaakt. Dus waar de data ook staan, ze zijn altijd in te zien door de VS. Alleen data van VS burgers hebben nog enige bescherming daartegen.

Daarnaast zijn er ook nog allerlei achterdeurtjes, zoals telemetrie of prompt monitoring waarmee (meta) data kunnen weglekken naar de VS.

Kortom, in de commerciële cloud betekent dat je data door de VS kunnen worden ingezien. Maar eens met hierboven dat het ons ook heel chanteerbaar maakt en dat wellicht nog een groter probleem is.

Overigens denk ik niet dat luiheid de oorzaak is, maar vooral een gebrek aan expertise op schaal. Dat is als overheid gewoon lastig aan te trekken, omdat het imago niet best is... Ook qua IT management zijn overheden vrij zwak is mijn ervaring.

En bij het uitbesteden kom je toch altijd weer bij dezelfde big four uit, die nu ook niet echt een goede staat van dienst hebben bij de overheid.

[ Voor 53% gewijzigd door Morrar op 11-03-2025 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:09

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Llopigat schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:12:
Het probleem is dat je weinig cloudalternatieven hebt in Europa maar er zijn diverse partijen die het al kunnen en alleen maar hoeven opschalen.
Eerder het tegenovergestelde, we hebben juist verschrikkelijk veel cloud alternatieven in de EU, maar ze zijn ook heel erg divers (qua functionaliteit en kosten). Het probleem is vooral het gemak en integratie. In Amerika heb je vooral een paar extreem grote spelers waardoor kiezen veel makkelijker is/was.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Martinez- schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:53:

Aan de ene kant ja, maar aan de andere kant veel complexer / moeilijker dan je denkt.
nieuws: Duitse deelstaat vervangt Microsoft-diensten door opensourcesoftware.
nieuws: Duitse deelstaat wil Windows en Office vervangen door Linux en LibreO...
In 2021 en 2024, dezelfde deelstaat. Er zal wel iets zijn dat het complexer dan gedacht maakt...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
DevWouter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:26:
Het probleem is vooral het gemak en integratie.
Met name dat laatste is wel een belangrijk punt. Omdat we tegenwoordig niet enkel op kantoor werken, maar vaak ook vanuit huis of onderweg. En dan wordt integratie juist een punt, als we bv naar Microsoft kijken: Outlook op de laptop, mobiel, tablet, vaste pc. Onedrive voor de bestanden. Azure voor gebruikersbeheer. En vergeet SQL Server niet; die is de laatste jaren sterk verbeterd en is niet langer een kleine speler, maar een serieuze concurrent van Oracle. Tel daarbij op: Teams, Edge, Office, Exchange, etc. En dat allemaal met eenzelfde look&feel, één partner (Microsoft) voor de contracten en één afdeling voor het beheer. Ja, je bent dan ook meteen afhankelijk en krijgt te maken met vendor lock-in, maar gezien de dominante positie van Microsoft op de markt, is dat eigenlijk onontkoombaar. Zelfs op een MacBook heb je in een corporate omgeving te maken met Outlook als mail-client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Aan de ene kant ja, maar aan de andere kant veel complexer / moeilijker dan je denkt.
nieuws: Duitse deelstaat vervangt Microsoft-diensten door opensourcesoftware.
nieuws: Duitse deelstaat wil Windows en Office vervangen door Linux en LibreO...
In 2021 en 2024, dezelfde deelstaat. Er zal wel iets zijn dat het complexer dan gedacht maakt...
Ik maak me geen illusies m.b.t. de complexiteit. Maar het lijkt me ook sterk dat hier niet voldoende kennis zit om een dergelijk iets te realiseren.

Nu nog een geldschieter vinden.. misschien dat DPG interesse heeft. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
zullen we de "cloud discussie" voorzetten in dit topic:
Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Eerder het tegenovergestelde, we hebben juist verschrikkelijk veel cloud alternatieven in de EU, maar ze zijn ook heel erg divers (qua functionaliteit en kosten). Het probleem is vooral het gemak en integratie. In Amerika heb je vooral een paar extreem grote spelers waardoor kiezen veel makkelijker is/was.
Tja, veel VS aanbieders bieden het gratis aan. Volgens mij heb je dat in Europa ook niet. Energie enzo is hier ook veel duurder en de regels zijn strenger om op andere manieren geld te verdienen.

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Makaja schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:34:
Je kunt wel over willen stappen naar Open Source (bv Linux), maar als gebruikers dat niet pikken, dan wordt het een lastig verhaal.
Achja. De mythische gebruikers die niet met Open Source producten willen werken. Die mogen altijd hun bek houden als het gaat om flexibele werkplekken, de move naar de cloud, bizarre werkplektools als Citrix, antisociale wachtwoordpolicies, verplichte virusscanners die de halve dag gigabytes aan RAM staan te zuipen, enzovoort.

Maar als ze niet met OpenOffice kunnen werken is hun mening ineens heel belangrijk voor de bedrijven die al jaren aggressief Microsoft-oplossingen pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56

s3n

Slasher schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Ben benieuwd wanneer Musk exit is bij Tesla, een gigantische koersdrop ga je niet lang volhouden bij aandelhouders.
Ten opzichte van 6 maanden terug staat het -2.65%, ten opzichte van 1 jaar terug staat het +25%.
Ben vooral benieuwd waar de koers heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Makaja schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:41:
Zelfs op een MacBook heb je in een corporate omgeving te maken met Outlook als mail-client.
Het zal je misschien verbazen, maar emailprogramma's kunnen al sinds de jaren '80 met elkaar samenwerken. De enige reden dat er outlook op die laptops draait is dat softwarebeheerders dat zo bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:35:
Het zal je misschien verbazen, maar emailprogramma's kunnen al sinds de jaren '80 met elkaar samenwerken. De enige reden dat er outlook op die laptops draait is dat softwarebeheerders dat zo bepalen.
Het zal je misschien verbazen, maar ik heb intussen >25 jaar ervaring als professional in de IT. Ben zelf applicatie-beheerder, dus weet uit de praktijk hoe dat werkt. Het zijn niet de beheerders die dit bepalen. Daar zijn (enterprise-)architecten voor (althans: bij grotere bedrijven, waarbij de IT afdeling ook meer is dan 2 man en een paardenkop). Er wordt een beleid bepaald, vaak ook icm security, waarop keuzes worden gemaakt. Dat die email-programma's met elkaar kunnen samenwerken klopt, maar toch wordt gekozen voor een Outlook, vanwege de beheerbaarheid dmv Azure. Je kunt dan namelijk allerlei policies afdwingen, wat met andere applicaties gewoon lastiger is.

Maar laten we die discussie niet hier voeren, en weer teruggaan naar het onderwerp: de boze oranje man in het witte huis. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Delerium schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Benieuwd wanneer Dana Milbank afscheid neemt. Die lees ik altijd graag.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Lijkt me goed - dank voor het opzetten (maar ik claim wel de oorspronkelijke copyright :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:17

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Het zou ergens ook wel mooi zijn als alle conservatieven nu een Tesla kopen, en Trump per ongeluk enorme bijdrage aan een groenere wereld heeft gedaan door de F150 crowd tot een EV te verleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:27

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Donald Trump verdubbelt de importheffingen op Canadees staal en aluminium naar 50 procent. Dat melden Amerikaanse persbureaus.

Eerder was al een verhoging tot 25 procent aangekondigd. De heffingen gaan woensdagochtend in, stelt hij in een bericht op zijn socialemediakanaal Truth Social.
bron: ad.nl

Ben benieuwd hoe men in Canada gaat reageren......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Alfisti schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Ik wil toch de bron even delen omdat het weer aangeeft hoe raar deze man bezig is:
Based on Ontario, Canada, placing a 25% Tariff on “Electricity” coming into the United States, I have instructed my Secretary of Commerce to add an ADDITIONAL 25% Tariff, to 50%, on all STEEL and ALUMINUM COMING INTO THE UNITED STATES FROM CANADA, ONE OF THE HIGHEST TARIFFING NATIONS ANYWHERE IN THE WORLD. This will go into effect TOMORROW MORNING, March 12th. Also, Canada must immediately drop their Anti-American Farmer Tariff of 250% to 390% on various U.S. dairy products, which has long been considered outrageous. I will shortly be declaring a National Emergency on Electricity within the threatened area. This will allow the U.S to quickly do what has to be done to alleviate this abusive threat from Canada. If other egregious, long time Tariffs are not likewise dropped by Canada, I will substantially increase, on April 2nd, the Tariffs on Cars coming into the U.S. which will, essentially, permanently shut down the automobile manufacturing business in Canada. Those cars can easily be made in the USA! Also, Canada pays very little for National Security, relying on the United States for military protection. We are subsidizing Canada to the tune of more than 200 Billion Dollars a year. WHY??? This cannot continue. The only thing that makes sense is for Canada to become our cherished Fifty First State. This would make all Tariffs, and everything else, totally disappear. Canadians’ taxes will be very substantially reduced, they will be more secure, militarily and otherwise, than ever before, there would no longer be a Northern Border problem, and the greatest and most powerful nation in the World will be bigger, better and stronger than ever — And Canada will be a big part of that. The artificial line of separation drawn many years ago will finally disappear, and we will have the safest and most beautiful Nation anywhere in the World — And your brilliant anthem, “O Canada,” will continue to play, but now representing a GREAT and POWERFUL STATE within the greatest Nation that the World has ever seen!
Bijvoorbeeld dit deel:
I will shortly be declaring a National Emergency on Electricity within the threatened area. This will allow the U.S to quickly do what has to be done to alleviate this abusive threat from Canada.
Wat?

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 11-03-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-09 09:09
user109731 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ik wil toch de bron even delen omdat het weer aangeeft hoe raar deze man bezig is:

[...]
Ontario heeft een export tarief van 25 procent op stroom naar de VS gezet. Trump vind dat ze dit niet mogen doen dus maakt staal nog duurder voor bedrijven in de vs.
Ik dacht dat de eerste minister van Ontario al gedreigd had met gewoon stoppen met leveren van stroom aan de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Alfisti schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Gezien de afgelopen weken, zal het wel weer worden uitgesteld. Dit soort onzin krijgt eigenlijk veel teveel aandacht in de media. Een post op een social media is nog geen wijziging van de realiteit. Je kunt je beter afvragen wat men nu weer probeert te verbergen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alfisti
  • Laatst online: 22:27

Alfisti

So macht Reisen Spaß

[...]

[...]
The only thing that makes sense is for Canada to become our cherished Fifty First State.
Hij zegt het ook gewoon weer he. Brrr... :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

[...]

Bijvoorbeeld dit deel:

[...]

Wat?
De laatste regels laten imho zien dat dit eigenlijk geen tarieven zijn. Het is oorlogsvoering.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

… publieke infrastructuur …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

edie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Gezien de afgelopen weken, zal het wel weer worden uitgesteld. Dit soort onzin krijgt eigenlijk veel teveel aandacht in de media. Een post op een social media is nog geen wijziging van de realiteit. Je kunt je beter afvragen wat men nu weer probeert te verbergen.
Met alle respect, maar de machtigste man ter wereld met een groot leger plaatst dit. Het geeft inzage in zijn woede en intentie en respect en die zijn allemaal onder de maat. Maar je moet wel degelijk serieus nemen dat de VS deze uitspraak serieus doet. Want binnen de VS zijn er geen mensen die dit downplayen alsof er niets aan de hand is. En dat is wat er aan de hand is met de VS.

Zolang daar geen zicht is op een oplossing voor een ongeremde politieke Trump is de VS als land levensgevaarlijk. Vraag maar rond in Gaza wat het dagelijks leven kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
edie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Op zich ben ik dat laatste met je eens, maar dit is geen papieren realiteit.

Beurzen die wegzakken laten een verandering van de realiteit zien. Op dit moment is de S&P 500 bv. weer terug in het Biden-tijdperk.

Ik weet niet zeker of ze dat bedoelden met Make America Great Again ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eGOnFoT_PunPBt49roBzIkkdkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74eu3dcf9Roreag4GHvI0vVu.png?f=fotoalbum_large

Dit kan alleen maar heel slecht uitpakken, toch?

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Delerium schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Met alle respect, maar de machtigste man ter wereld met een groot leger plaatst dit. Het geeft inzage in zijn woede en intentie en respect en die zijn allemaal onder de maat. Maar je moet wel degelijk serieus nemen dat de VS deze uitspraak serieus doet. Want binnen de VS zijn er geen mensen die dit downplayen alsof er niets aan de hand is. En dat is wat er aan de hand is met de VS.

Zolang daar geen zicht is op een oplossing voor een ongeremde politieke Trump is de VS als land levensgevaarlijk. Vraag maar rond in Gaza wat het dagelijks leven kan worden.
Of Oekraïne. Chantage met mensenlevens als inzet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vrietje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Ontario heeft een export tarief van 25 procent op stroom naar de VS gezet. Trump vind dat ze dit niet mogen doen dus maakt staal nog duurder voor bedrijven in de vs.
Ik dacht dat de eerste minister van Ontario al gedreigd had met gewoon stoppen met leveren van stroom aan de VS.
KLopt:
President Donald Trump may have delayed most – though not all – of the tariffs he had imposed on Canada and Mexico, but that hasn’t stopped America’s northern neighbors from responding forcefully in retaliation.

Ontario Premier Doug Ford at a press conference that he would move forward with a 25% surcharge on electricity exports to three US states starting Monday, warning that he will turn off access if the United States adds new tariffs on Canadian goods.

“If the United States escalates, I will not hesitate to shut the electricity off completely,” Ford told reporters. “Believe me when I say I do not want to do this, I feel terrible for the American people, because it’s not the American people who started this trade war. It’s one person who’s responsible. That’s President Trump.”

Ford on Monday said the 25% surcharge “will cost families and businesses” in New York, Minnesota and Michigan and add around “$100 per month to the bills of hardworking Americans.”
Zie https://edition.cnn.com/2...iffs-doug-ford/index.html

Denk dat het een goede stap zou zijn. Zet die staten in de VS maar eens op een blackout. Wellicht zien de intwoners dan waar het wanbeleid van Trump en zijn medeplichtige handlangers toe leidt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 16:04
wildhagen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:17:
[...]

KLopt:

[...]

Denk dat het een goede stap zou zijn. Zet die staten in de VS maar eens op een blackout. Wellicht zien de intwoners dan waar het wanbeleid van Trump en zijn medeplichtige handlangers toe leidt.
Ik ben eigenlijk bang voor wat er gebeuren gaat als dat inderdaad zover gaat komen.
Ik zie die mafklapper er nog voor aan militair in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:57

Sebazzz

3dp

Als je landje wilt pesten kan je dan beter niet ala China je export subsidieren? Dus bijvoorbeeld dat wij 1000 euro bijleggen voor elke ge-exporteerde VW auto om de Amerikaanse autoindustrie nog verder kapot te maken?
[...]

De VS heeft los van Texas een redelijk geintegreerd stroomnet. Wel een puinhoop, gezien de blackout van een tiental jaar geleden, maar geintegreerd. Denk je dat het tot een echte blackout zal leiden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

schumi2004 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Ik ben eigenlijk bang voor wat er gebeuren gaat als dat inderdaad zover gaat komen.
Ja ik denk dat we onder ogen moeten zien dat we binnenkort troepen bewegingen gaan zien richting de Canadese grens.. Canada gaat namelijk niet buigen voor deze handelsoorlog.. en rightly so. Ben benieuwd of hier wel draagvlak voor zal zijn in het Amerikaanse leger. Worden nog spannende maanden aldaar.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Als dat gebeurt is dat meteen het einde van de VS als handelspartner van wie dan ook. Vermoed ik althans.

Overigens zal er binnen de Trump-regering vanzelf een machtsstrijd uitbarsten. Er zijn twee groepen, zij die terugwillen naar de VS als industriële grootmacht met eigen, toonaangevende (maak)industrieën. En zij die juist vooruit willen met tech (vooral AI), mondiaal ook. Dat is niet te verenigen met elkaar.

Zie ook dit artikel in de Groene.
https://www.groene.nl/art...htsstrijd-in-trump-wereld
De economisch nationalisten willen terug naar een mythisch verleden van Amerikaanse industriële glorie, terwijl techno-rechts droomt van een utopische toekomst geregeerd door AI. Het ene kamp is populistisch, het andere elitair. Het ene vertrouwt op de wijsheid en de common sense van gewone mensen, het andere alleen op technologie. Het ene wil de immigratie volledig stopzetten, het andere verwelkomt goed opgeleide nieuwkomers. Het ene is bekrompen, het andere is mondialistisch. Het ene wil Silicon Valley afbreken, het andere wil het juist versterken. Het ene gelooft in het afstraffen van de rijken, het andere in het verrijken van de elite.

[ Voor 69% gewijzigd door dawg op 11-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 16:04
dawg schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Als dat gebeurt is dat meteen het einde van de VS als handelspartner van wie dan ook. Vermoed ik althans.
Dat denk ik ook maar als je alleen al kijkt naar zijn uitspraken over Canada als 51ste staat, dat Groenland links of rechts om onder controle van de US komt dat geneuzel over Gaza, dan sta ik er niet van te kijken dat hij het ook daadwerkelijk gaat doen. En het interesseert hem geen ene donder wat een ander er van vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 11-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

[...]
KLopt:
[...]

Wanneer een Canadese bewuste black out New York zou treffen dan raakt dat precies de verkeerde staat.
New York is met een lange traditie een democratisch bolwerk. De andere 2 staten weet ik niet uit mijn hoofd.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Canada zal vast wel aankondigingen wanneer ze de stroom eraf gooien zodat er genoeg tijd is om alternatieven op stoom te laten komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Sebazzz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:21:
Als je landje wilt pesten kan je dan beter niet ala China je export subsidieren? Dus bijvoorbeeld dat wij 1000 euro bijleggen voor elke ge-exporteerde VW auto om de Amerikaanse autoindustrie nog verder kapot te maken?
Zal de VS dan de importheffing niet nog hoger maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
keuringsdienst schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Wanneer een Canadese bewuste black out New York zou treffen dan raakt dat precies de verkeerde staat.
New York is met een lange traditie een democratisch bolwerk. De andere 2 staten weet ik niet uit mijn hoofd.
En kan Trump het weer gebruiken om te schelden op "the weak state" of New York omdat die zich zo afhankelijk hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Ik ben dan wel benieuwd of het leger zomaar mee gaat werken als hij dat wil doen. Hij kan dan wel commander in chief zijn maar er volgens mij toch genoeg verstandige mensen in het US leger die wel na kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
keuringsdienst schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Harris 56%, Trump 44%. Bolwerk is wat overdreven, dat is voornamelijk de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

hcQd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:13:
[...]
Harris 56%, Trump 44%. Bolwerk is wat overdreven, dat is voornamelijk de stad.
Californië en New York hoeven democraten zich nooit druk over te maken bij Pres. verkiezingen.
Daar winnen ze eigenlijk altijd. Dat heet ook wel een democratisch bolwerk.

........................................................................................................................................................................

Er is nog hoop voor poetin en trump. Het schijnt dat moordenaar duterte onderweg is naar het strafhof hier.
Dat is vooral bijzonder omdat zijn dochter nu vice president is in de Filipijnen waar hij nu vandaan komt.
Daar zou hij opgepakt zijn en daar vandaan meteen op het vliegtuig hierheen.

Blijkbaar waren ze in Manilla vergeten zich uit te schrijven voor Interpol. Wel voor het strafhof.
Maar gelukkig was dat niet genoeg. :)

https://nos.nl/artikel/25...g-gezet-richting-den-haag

[ Voor 63% gewijzigd door keuringsdienst op 11-03-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:33
Frame164 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd of het leger zomaar mee gaat werken als hij dat wil doen. Hij kan dan wel commander in chief zijn maar er volgens mij toch genoeg verstandige mensen in het US leger die wel na kunnen denken.
Misschien nog een interessantere vraag, hoe zou dat zich dan binnen de NAVO tot Artikel 5 verhouden?

Is de VS dan ineens oorlog met Canada om daarna als lid van de NAVO in oorlog te zijn met zichzelf en alle andere NAVO leden? :+ Of hebben we daar al in voorzien in de statuten van de NAVO.

Ik denk dat Trump "Civil war" (de film uit 2024) even moet gaan kijken, want ik denk persoonlijk dat een dergelijk scenario niet geheel onmogelijk is. Er zal uiteindelijk toch een moment gaan komen dat om wat voor reden Trump, of aanhangers uit zijn kamp stappen gaan zetten die zullen leiden tot ernstige weerstand binnen de VS.

Nu is het allemaal nog leuk en grappig, "haha, kijk al die losers in paniek rennen nu we onze handen er vanaf trekken" totdat ze zelf de klappen gaan voelen van dit beleid en niemand meer zaken wil doen met een onbetrouwbare partner als de VS, dat leid in mijn ogen dan weer tot hogere prijzen > Sterke inflatie > Faillissementen > Werkeloosheid...

[ Voor 40% gewijzigd door TIGER1125 op 11-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

TIGER1125 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:31:
[...]
Misschien nog een interessantere vraag, hoe zou dat zich dan binnen de NAVO tot Artikel 5 verhouden?

Is de VS dan ineens oorlog met Canada om daarna als lid van de NAVO in oorlog te zijn met zichzelf en alle andere NAVO leden? :+ Of hebben we daar al in voorzien in de statuten van de NAVO.

Ik denk dat Trump "Civil war" (de film uit 2024) even moet gaan kijken, want ik denk persoonlijk dat een dergelijk scenario niet geheel onmogelijk is.
Ik ken die film niet maar misschien kan je in twee zinnen de strekking ervan uitleggen.
Waarschijnlijk maakt Canada meer kans dan verwacht tegen de usa?

Edit: Blijkbaar is geen verband tussen Canada en de genoemde film. :F

[ Voor 4% gewijzigd door keuringsdienst op 11-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:33
keuringsdienst schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Ik ken die film niet maar misschien kan je in twee zinnen de strekking ervan uitleggen.
Waarschijnlijk maakt Canada meer kans dan verwacht tegen de usa?
Wikipedia samenvatting:
In de nabije toekomst reist een team journalisten door de Verenigde Staten tijdens de snel escalerende Tweede Amerikaanse Burgeroorlog tussen de Amerikaanse regering en de separatistische "Western Forces" onder leiding van Texas en Californië, die het hele land in zijn greep heeft. De film volgt de journalisten in hun strijd om te overleven in een tijd waarin de regering een dystopische dictatuur is geworden en partijdige extremistische milities regelmatig oorlogsmisdaden begaan.

De regering in die film is toevallig een autoritaire regering die geleid wordt door een president in z'n 3e termijn. :+

Mijn persoonlijk verwachtingen waren iets hoger dan de film, daar de achtergrond van het hoe en waarom van de opstand en dergelijke eigenlijk niet inhoudelijk worden beschreven in de film. "We" reizen echt mee met de journalisten in het "nu" naar het einde van die regering. Min of meer in het kielzog van de Western Forces wat dan weer een samenraapsel is van verschillende staten, die zich van de bestaande Federale regering hebben afgescheiden. (Waar Texas en Calafornië een vrij grote rol in zouden spelen)

[ Voor 27% gewijzigd door TIGER1125 op 11-03-2025 17:53 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.