[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.967 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Trump gaat zelf kijken in Fort Knox ...
https://thehill.com/homen...669-trump-fort-knox-gold/

[...]

Nu wordt maar weer eens duidelijk in welke bubbel Trump leeft ... En natuurlijk wil hij een mooie foto samen met al die goudstaven hebben.
Die goudstaven zijn al onderweg naar Rusland.

En wie heeft dat gepikt? De democraten natuurlijk, Pelosi heeft zoveel miljoen op haar rekening met dit miezerige loon? Waar is dat goud mevrouw? Hup nacht van de lange messen!

Fictie natuurlijk, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat dit een gedachtenkronkel was die opkwam bij die maga bende.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:26
Llopigat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:58:
[...]

Die minuut stilte is op 4 mei, op 5 mei vieren we feest. En doe dat ajb niet. De mensen die we daar herdenken zijn gestorven om dingen beter te maken, en kunnen er ook niets aan doen dat hun nakomelingen de boel aan het verpesten zijn. Zij hebben ons destijds juist verlost van extreemrechtse autocratie. Juist nu zouden we moeten inzien hoe waardevol dat is.
Ik wilde het laten voor wat het is maar gezien ik hier nogmaals over werd aangehaald, het is niet mijn bedoeling om herrie te schoppen, en al helemaal niet ergens in het openbaar. Daarnaast ook zeker niet bedoeld als disrespect naar de slachtoffers… ik denk dat mijn punt niet over is gekomen zoals ik hem bedoeld heb.

Ik doel erop dat ik het stilstaan bij het leed van deze slachtoffers voor mij erg hypocriet voelt wetende dat er volop oorlog gaande is en we in een situatie zitten waarbij meer en meer mensen fascisme wel dikke prima lijken te vinden. Waar is het tegengeluid?

In China met de Oeigoeren, iets met Israel en de Gaza strook (dat om ontopic te blijven blijkbaar een vakantieoord mag worden van Trump), Stoute Zelensky die oorlog met Rusland is begonnen, aldus Trump..

Laatst sprak ik nog iemand die het belachelijk en respectloos vond dat Zelensky op de dodenherdenking kwam bedelen om hulp en aandacht. Tsja.. ik denk persoonlijk dat er geen betere dag is om aandacht te vragen wanneer je volk afgeslacht wordt door de buurman.

Voor mij zou een wat serieuzere boodschap richting Trump en co een mooier gebaar zijn richting de slachtoffers en nabestaanden van WO2 zijn, dan die minuut stilte. Voor mij voelt dat al enkele jaren hypocriet aan in ieder geval. Dit mag nooit weer gebeuren terwijl het op meerdere plekken gaande is.. weliswaar nog niet op de schaal van toen, maar dat lijkt mij een slecht criterium.

Maar goed. Het is nog niet zover dus wie weet. Trump heeft toch al dikke schijt aan alles dat niet gunstig voor hem is. Dus waarom niet gewoon keihard tegengas geven? Trump lijkt beter te reageren op sterk leiderschap (lees: grote smoel) dan soft lopen doen. Als Trump dan oorlog wil gaan voeren met de EU dan is er wellicht nog een voordeel dat EU zich dan toch meer gaat verenigen uit noodzaak. Maar dan zal het Amerikaanse volk ook voor een serieuze keuze komen te staan hoe ze de geschiedenis in willen gaan, dus ik denk persoonlijk dat het niet zover zal komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 22-02-2025 10:35 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
"Trump fires top military leaders in unprecedented move"

https://www.politico.com/...t-chiefs-general-00205593
President Donald Trump fired Chair of the Joint Chiefs Gen. C.Q. Brown on Friday night, and said he intends to dismiss the Navy’s top admiral and the Air Force’s second in command — an unprecedented shakeup of the Pentagon’s top brass that will create ripple effects throughout the military.

Trump, in a Truth Social post, said he was nominating retired Air Force Lt. Gen. Dan “Razin” Caine to take Brown’s place. Cain is a partner at Shield Capital, a venture capital firm.

Defense Secretary Pete Hegseth, minutes later, said in a statement that he is “requesting nominations” for replacements for Chief of Naval Operations Lisa Franchetti and Air Force Vice Chief Gen. James Slife.
Over Dan Caine, een 3-sterren generaal ipv 4-sterren die normaal gevraagd worden op basis van de "Goldwater–Nichols Act" die er op gericht was om "inter-service rivalry" aan te pakken, is dit bekend:
The general made an impression on the president in 2018 when he said the Islamic State could be defeated in a week, according to the president.
Merkwaardig gedrag uit hetzelfde artikel over het ontslag:
Both had been historic picks. Franchetti was the first woman to serve on the joint chiefs and Brown had been just the second Black chair.
Als dat nog niet genoeg klinkt alsof je in de Twilight Zone zit: Tiger Woods juicht tijdens een event voor Black History Month een derde termijn van Trump toe. Hij begint het nu aan te kondigen op officiële events in het Witte Huis:
https://www.politico.com/...d-term-white-house-022002

TL;DR: jarenlange ervaring wordt afgezet ten faveure van loyalisten en mensen die racistisch worden behandeld juichen het toe.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wow het Hooggerechtshof heeft lef en durft een actie van Trump te blokkeren:
Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft president Donald Trump voorlopig verboden het hoofd van de organisatie die klokkenluiders beschermt te ontslaan. Daardoor kan topambtenaar Hampton Dellinger ten minste tot woensdag in functie blijven.

Dellinger is het hoofd van de Office of Special Counsel, een federaal overheidsorgaan dat onder meer instaat voor de bescherming van klokkenluiders. Hij werd op 7 februari ontslagen door Trump, ondanks beschermingsmaatregelen die door het Congres werden goedgekeurd. Die eisen dat de regering een reden geeft als iemand ontslagen wordt voor de normale ambtstermijn van vijf jaar is afgelopen.

Dellinger, zelf advocaat en benoemd door Joe Biden, stapte naar de rechter in eerste aanleg en die gaf de opdracht hem in zijn functie te herstellen.

Het was voor het eerst sinds de inauguratie van Trump dat het Hooggerechtshof, met daarin een meerderheid van rechters die hem in principe gunstig gezind lijkt, een uitspraak deed over de politieke beslissingen van de nieuwe president.

Een lagere rechter stelde eerder dat Dellinger zijn baan in ieder geval tot 26 februari moet behouden. Het Hooggerechtshof weigerde dat gerechtelijke bevel vrijdag op te heffen en stelde dat het van kracht kan blijven totdat het woensdag afloopt. Die dag zal de rechter een hoorzitting houden om te bekijken welke stappen er verder genomen moeten worden.
(AD Liveblog)

Het is nu wel te hopen dat degene in het Hooggerechtshof die voor dit vonnis gezorgd hebben niet opeens een ongeluk krijgen, of opeens uit een raam op een hoge verdieping vallen oid.

In het Rusland van Poetin (waar Trump zeer vriendschaopelijk mee is) gebeurt dat immers opvallend vaak heel erg toevallig als de president wordt tegengewerkt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:49:

[...]

(AD Liveblog)

Het is nu wel te hopen dat degene in het Hooggerechtshof die voor dit vonnis gezorgd hebben niet opeens een ongeluk krijgen, of opeens uit een raam op een hoge verdieping vallen oid.

In het Rusland van Poetin (waar Trump zeer vriendschaopelijk mee is) gebeurt dat immers opvallend vaak heel erg toevallig als de president wordt tegengewerkt.
Ik zat het ook net te lezen ... Maar eigenlijk zeggen ze .. we wachten met een definitieve uitspraak totdat het verbod aanstaande woensdag is verlopen ("Emergency application to vacate order is held in abeyance until Feb. 26.").
Effectief zeggen ze dus niets .. maar als je de gedetailleerde uitspraak leest .. dan zie je dat twee conservatieve rechters het verbod wel wilde opheffen . En twee liberale rechters er überhaupt tegen waren om het in behandeling te nemen.

Dus nu afwachten wat er volgende week gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
En met deze rechter zal Trump en co ook niet blij zijn:

https://thehill.com/regul...ump-dei-executive-orders/
Federal judge temporarily blocks Trump DEI executive orders

“Plaintiffs, who have easily established their standing to bring this case and irreparable harm, have shown they are likely to prove the Termination and Enforcement Threat Provisions are unconstitutionally vague on their face,” Abelson said in a Friday opinion.

The judge said it is not just the “vagueness” of the challenged provisions that makes them unconstitutional, writing later that the most “‘blatant’ and ‘egregious form of content discrimination’ is viewpoint discrimination.”

Abelson’s Friday ruling does not prevent the Department of Justice from compiling and probing schools and corporations’ DEI efforts, but it prevents enforcement.
De regering Trump mag de contracten met deze partijen voor DEI werk dus niet opzeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
En het was een drukke vrijdag middag voor verschillende rechtser zo te lezen .. want DOGE krijgt nog steeds geen toegang tot de betalingssystemen. Ze moeten eerst aantonen dat deze personen de juiste training hebben gehad en dat ze de juiste security clearance hebben en een goede achtergrond check hebben doorstaan.

https://www.foxnews.com/p...s-treasury-payment-system
Judge grants 19 AGs preliminary injunction against DOGE access to Treasury payment system

A federal judge on Friday granted an injunction requested by 19 attorneys general to prevent the Elon Musk-led Department of Government Efficiency (DOGE) from having access to the Treasury Department's central payment system.

The ruling by U.S. District Judge Jeannette Vargas extends the pause by issuing a preliminary injunction, a legal step that blocks access to the records while the case is litigated on the merits.

Vargas is giving Trump administration attorneys the chance to fix any defects so that the sensitive information will be protected.
(Omdat je het nieuws ook vanuit een ander standpunt moet bekijken hier de Fox News versie van dit bericht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jerie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Waarom niet, maakt het je boos? We zullen moeten leren incasseren met dit type dingen. Trump en Musk gaan nog heel wat groepen boos maken, tegen elkaar opzetten.
Boos... Teleurgesteld... Recalcitrant...

Ik vind het nogal wat dat op zo'n grote schaal de ring gekust wordt... Zeker al die tech moguls. Nog los daarvan; als nog tien landen die golf een ander naam geven, gaan ze die er ook achter zetten?

Lees de reviews van Google maps, ze betichten mensen nota bene van het uitdragen van een politieke boodschap als ze een review plaatsen over de golf van Mexico. Terwijl ze zelf politiek bedrijven.

Maargoed, word sowieso wat chagrijnig van de huidige ontwikkelingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De VS wil nu Oekraïne gaan chanteren: als ze geen 500 miljard (!) dollar aan rare earth metals aan de VS leveren mogen ze Starlink niet meer gebruiken waardoor ze ernstig verzwakt worden in de oorlog tegen Rusland door bemoeilijken van communicatie:
Amerikaanse onderhandelaars die Kyiv onder druk zetten voor toegang tot waardevolle Oekraïense mineralen hebben de mogelijkheid opgeworpen dat zij de toegang van het land tot het internet via Musks Starlink-satellieten blokkeren. Dat zeiden drie bronnen tegen persbureau Reuters. Veel gebieden in het land zijn deels afhankelijk van de satellieten voor cruciale toegang tot het net.

De toegang van Oekraïne tot de talrijke SpaceX-satellieten werd tijdens discussies tussen Oekraïense en Amerikaanse functionarissen ingebracht nadat de Oekraïense president Zelensky het aanvankelijke voorstel van de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent afwees, aldus de bronnen.

Donderdag werd de kwestie opnieuw te berde gebracht tijdens ontmoetingen tussen Keith Kellogg, de Amerikaanse speciaal gezant voor Oekraïne, en Zelensky, zei één van de bronnen de gebriefd was over de gesprekken. Tijdens de ontmoeting werd Oekraïne verteld dat de diensten onmiddellijk afgesloten zouden worden als geen deal bereikt werd over de mineralen. ,,Oekraïne draait op Starlink. Ze beschouwen het als hun poolster", zei de bron. ,,Starlink verliezen... zou een grote klap zijn."

Zelensky heeft eisen van de Trump-administratie voor het leveren van 500 miljard aan mineralen als betaling voor de oorlogshulp van de VS geweigerd. De Oekraïense president zei vrijdag dat Amerikaanse en Oekraïense teams werken aan een overeenkomst.

,,Een groot deel van de recente satellieten is in handen van een klein aantal commerciële partijen, zoals Starlink", waarschuwde Djurre Das van het Rathenau Instituut eerder deze maand al. ,,Daarmee ligt toegang tot technologie die onmisbaar is voor onze samenleving, zoals navigatie en communicatie, in handen van een klein aantal partijen die niet het publieke belang vooropstellen, maar het commerciële belang. Het geeft de betreffende bedrijven bovendien groeiende onderhandelingsmacht op het geopolitieke toneel."
(AD Liveblog)

Natuurlijk niet geheel onverwacht, aangezien de VS pro-Rusland is en Oekraïne het liefst tot een provincie van Rusland zien worden, maar het is wel weer een nieuw dieptepunt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:17:
De VS wil nu Oekraïne gaan chanteren: als ze geen 500 miljard (!) dollar aan rare earth metals aan de VS leveren mogen ze Starlink niet meer gebruiken waardoor ze ernstig verzwakt worden in de oorlog tegen Rusland door bemoeilijken van communicatie:

[...]

(AD Liveblog)

Natuurlijk niet geheel onverwacht, aangezien de VS pro-Rusland is en Oekraïne het liefst tot een provincie van Rusland zien worden, maar het is wel weer een nieuw dieptepunt.
Bizar! Leuke rol heeft die Musk, sodeknetter. Waarschijnlijk helemaal niks aan te doen... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

(AD Liveblog)

Ik heb me sowieso om deze deal verbaasd, maar dan nog om een andere reden. Het grootste deel van de grondstoffen ligt in bezet gebied. Als de VS echt denkt dat Oekraine een dergellijke deal zou accepteren dan zouden ze er veel belang bij hebben de russen verder terug te gooien zodat ze bijvoorbeeld voor 750 miljard grondstoffen zouden kunnen eisen.

Dat alleen al maakt het vreemd dat ze de russen gewoon zo makkelijk hun gang laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Ik heb me sowieso om deze deal verbaasd, maar dan nog om een andere reden. Het grootste deel van de grondstoffen ligt in bezet gebied. Als de VS echt denkt dat Oekraine een dergellijke deal zou accepteren dan zouden ze er veel belang bij hebben de russen verder terug te gooien zodat ze bijvoorbeeld voor 750 miljard grondstoffen zouden kunnen eisen.

Dat alleen al maakt het vreemd dat ze de russen gewoon zo makkelijk hun gang laten gaan.
Zo vreemd is dat niet. Poetin heeft Trump geholpen bij beide verkiezingen, en daar wil hij nu de tegenprestatie voor zien.

En Trump, als vriend van Poetin en Rusland heeft daar geen moeite mee.

Idem voor de schaduw president Musk. Ook die is pro-Rusland, zie het artikel in de BBC recent dat Musk en Poetin regelmatig persoonlijk telefonisch contact hebben de laatste 2 jaar.

Granted, ik weet niet waar die telefoontjea over gaan, maar ik betwijfel of het over de recente modetrends in Moskou zal gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Eigenlijk zou de "Legislative Branch" tegen de "Executive Branch" moeten optreden .. maar daar zit nu een meerderheid die het eens is met de president zijn zienswijze ...en dus niets gaat doen. Of nog erger .. de bestaande wetten zo gaat aanpassen dat ze overeenkomen met de wensen van de president.

Dus het is geen dictatuur, maar een gevolg van mogelijkheden die in de huidige wetgeving en grondwet zitten die er voor zorgen dat de president kan doen wat hij/zij wil.
Ik zei: "Als het niet wordt tegengehouden dan heb je officieel het begin van je dictatuur". Niet: "het is een dictatuur".

De rest van je verhaal begrijp ik niet helemaal. Ik zie je punt wel, maar de excessen ontstaan doordat deze mensen zich expliciet niet eens aan wetgeving proberen te houden. Als er niemand is die ze achterna gaat met bestaande wetgeving dan zouden ze er niets mee doen.

Dus je kan het wel hebben over de branches, maar executive probeert hier zonder legislative te werken door het te omzeilen, wat op zijn beurt wordt gedaan door bijvoorbeeld snel overal binnen te vallen en zaken voor elkaar te krijgen zonder legale toestemming (want onafhankelijk, etc). Dat is een probleem.
Stel dat over 4 jaar de democraten de president leveren .. dan kan die precies zo acteren. Met als gevolg dat je dus een "flip floppende" overheid krijgt waarbij bij wijze van spreken 1 persoon in de US bepaald wat het beleid gaat worden. En dat is dan niet de president, maar die ene kiesgerechtigde die net die ene stem uitbrengt voor persoon X of Y.
(Okee . In het huidige stelsel 50 personen, per staat 1 .. naar er zijn ook Staten die geen "winner takes all" hebben .... Het gaat om het idee :+ )
Wel een beetje een bothsides hoor. Hoe kom je erbij dat de democraten dit zouden doen?

We bespreken hier de acties die as we speak worden uitgevoerd terwijl je hier stellingen doet waarvoor bij mijn weten weinig bewijs te vinden is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:19:
(Omdat je het nieuws ook vanuit een ander standpunt moet bekijken hier de Fox News versie van dit bericht)
Dank je, maar liever niet. Betrouwbare nieuwsbronnen proberen te informeren op basis van bronmateriaal waar je zelf in kan duiken. Het artikel waar je hier naar linkt doet niet aan bronnen. Het is erop gericht om je naar de rest van dezelfde site te leiden en verder het konijnenhol in te duiken.

Zo linken ze bijvoorbeeld naar pagina's die er niets mee te maken hebben en niet bedoeld zijn om te informeren. Zoals de zogenoemde fraude bij Medicare. Check de link in hun artikel. Wat heeft dat met het artikel te maken?

Daarnaast wordt het volgende geschreven: "A lawsuit filed by the 19 AGs claims DOGE illegally accessed the Treasury Department’s central payment system at the Trump administration’s behest.". Dit impliceert dat de 19 AG's het wellicht niet goed hebben, waardoor het op zijn minst twijfel zaait over een zaak die steeds duidelijker gedocumenteerd begint te worden.

Ook schrijft men:
Treasury officials have denied violating privacy laws, saying only two members of the DOGE team had been given "read-only" access to information in the payment systems.
Zonder bronnen of andere vormen van onderbouwing wordt hier een stelling gedeponeerd alsof het klopt. Een korte zoektocht geeft verschillende bronnen waaruit blijkt dat dit zeker geen voldongen feit lijkt te zijn.

Moet je nieuws vanuit een ander standpunt bekijken? Niet als dat standpunt nergens wordt onderbouwd en hierdoor terugvalt op subjectieve verslaggeving.

Verder: Broncontrole criteria + Desinformatie en misinformatie: dreiging en aanpak.

Ik dacht trouwens dat er ook een topic was over het ontkrachten van bronnen (ipv alleen desinformatie of controle), maar deze kan ik niet meer terugvinden?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:22
Het verbaast me eigenlijk niks… ik begin UA steeds meer als verloren zaak te zien. Het is bizar dat de EU netto meer heeft bijgedragen (en zal bijdragen) en zo met lege handen staat.

De les (en zeker met dit soort dreigementen als starlink) moet duidelijk zijn:

- Versneld technologie in Europa ontwikkelen (zorgen dat Galileo breed wordt uitgerold, eigen datacenters en digitale technologie)
- Versneld militaire capaciteit opbouwen

En zelf lijkt het me geen gek idee om:

- Versneld VS gesteunde/geleide organisaties te verlaten en uit de EU knikkeren.
- Per direct de NATO op te zeggen (collectief met alle EU landen) en direct een nieuw verband oprichten met (nagenoeg) dezelfde statuten en organisatie zonder de VS

Het is toch bizar dat wij als EU straks als mak schaap aan de zijkant staan. Hoop diep in mijn hart dat de strategie van de EU alsnog achter de coulissen met UA overlegt en ze en weg vinden dat zowel de VS en RU niet tot een “eenzijdige” deal komen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Wat er vooral moet gebeuren is dat Trump's onzin de tech bedrijven hard gaat raken. Als hij die backing verliest wordt het een ander verhaal. Musk is sowieso verloren, want behalve het gecrashte Tesla hangt alles op aan staatsgeld.

Maar bijvoorbeeld een Microsoft verdiend miljarden aan EU overheden. Als die dreigen te stoppen met Azure / Office zullen ze bij moeten sturen.

En dan social media; gebruik de Digital Services Act om daar zo snel mogelijk op te ruimen. Dat mes snijdt aan 3 kanten: minder desinformatie en tast hun verdienmodel aan.

Het is 5 voor 12 voor de EU en we moeten nu (kostbare en pijnlijke) keuzes gaan maken. Oekraïne is grotendeels verloren vrees ik, daar is het vooral een kwestie van zo lang mogelijk rekken en hier ondertussen de boel op orde krijgen. Verder moet Oekraïne vooral niet met de VS in zee gaan, dan worden ze eerst bestolen en dan alsnog opgeofferd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

Morrar schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:01:
Wat er vooral moet gebeuren is dat Trump's onzin de tech bedrijven hard gaat raken. Als hij die backing verliest wordt het een ander verhaal. Musk is sowieso verloren, want behalve het gecrashte Tesla hangt alles op aan staatsgeld.

Maar bijvoorbeeld een Microsoft verdiend miljarden aan EU overheden. Als die dreigen te stoppen met Azure / Office zullen ze bij moeten sturen.

En dan social media; gebruik de Digital Services Act om daar zo snel mogelijk op te ruimen. Dat mes snijdt aan 3 kanten: minder desinformatie en tast hun verdienmodel aan.

Het is 5 voor 12 voor de EU en we moeten nu (kostbare en pijnlijke) keuzes gaan maken. Oekraïne is grotendeels verloren vrees ik, daar is het vooral een kwestie van zo lang mogelijk rekken en hier ondertussen de boel op orde krijgen. Verder moet Oekraïne vooral niet met de VS in zee gaan, dan worden ze eerst bestolen en dan alsnog opgeofferd.
In plaats daarvan wordt er aan appeasement gedaan.

Eigenlijk is het mooiste dat zou kunnen gebeuren dat Macron en Starmer het bij hun bezoek aan de VS oneens blijven met Trump, en dat die laatste hen laat arresteren of blokkeert het land weer uit te gaan totdat ze hem gelijk geven.

Dat zou de boel duidelijk moeten maken aan de EU (en als het niet werkt, dan moeten we misschien onze politieke klasse gaan opruimen...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 03:42:
TL;DR: jarenlange ervaring wordt afgezet ten faveure van loyalisten en mensen die racistisch worden behandeld juichen het toe.
Uit het NYT artikel:
The president also added a new detail, claiming that General Caine donned a MAGA hat, despite military guidelines that active-duty troops should not wear political paraphernalia.

“‘I love you, sir. I think you’re great, sir. I’ll kill for you, sir,’” Mr. Trump said General Caine said. “Then he puts on a Make America Great Again hat,” Mr. Trump said, laughing. “You’re not allowed to do that, but they did it.”
Verrassend:

Side note. There are eight members of the joint chiefs. the chair is black. the CNO (navy) is a woman. the other six are white guys. chair and the cno got fired tonight.

Josh Marshall (@joshtpm.bsky.social) 22 februari 2025

En ook dit belooft niet veel goeds:

Firing all of the JAGs (Judge Advocates General)—the top lawyers in each service branch—is just as bad as, if not worse than, firing (most of) the Joint Chiefs.

Steve Vladeck (@stevevladeck.bsky.social) 22 februari 2025

[ Voor 11% gewijzigd door user109731 op 22-02-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Niet verassend. Trump en Musk zijn beiden tegen vrouwenrechten (denk aan zijn uitspraak "Grab them by the pussy they will like it!"), en tegen gelijke behandeling van mannen en vrouwen, ongeacht hun huidskleur (gelijke behandeling noemen beiden immers "DEI", en daar zijn ze tegen).

Dus dat ze de enige vrouw en niet-blanke ontslaan, en alle blanke mannen gewoon laten zitten, past precies in het gedachtegoed van zowel Trump als Musk.

Dat zie je met meer rechten die afgenomen of ingeperkt worden van vrouwem, denk aan bijvoorbeeld abortus.

Ik zie het er nog wel van komen dat onder Trump en Musk sttraks vrouwen nog maar één recht zullen hebben. en dat is het aanrecht. En dat ze verder weer teruggeworpen worden qua rechten naar de jaren 50 zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:13:

Ik zie het er nog wel van komen dat onder Trump en Musk sttraks vrouwen nog maar één recht zullen hebben. en dat is het aanrecht. En dat ze verder weer teruggeworpen worden qua rechten naar de jaren 50 zeg maar.
2 rechten: het aanrecht, en verkracht te worden door hun echtgenoot. Jaren 50 is te progressief, zeg maar 18e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Verder vermoed ik dat er wat idiote militaire avontuurtjes aankomen die met de incompetenten aan de top en geen remmen gaan resulteren in een hoop dode Amerikanen.

Canada, Groenland, Panama, Midden Oosten in de vorm van meerdere Afghanistans 2.0...en natuurlijk Burgeroorlog 2.0 als binnenlands de vlam in de pan slaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Amphiebietje op 22-02-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
In zekere zin zou je denken dat al deze zaken een interne tegenbeweging zou veroorzaken.

Ik sprak echter een collega die als expat tijdelijk in de VS verblijft om vast te stellen dat veel langs de gewone Amerikaan (en degenen die daar verblijven) heengaat. Het concurreeert letterlijk met een paar (in vergelijking onbeduidende) vliegtuigcrashes. Het externe perspectief lijkt dus werkelijk anders dan het interne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 17:16
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:49:

[...]

(AD Liveblog)

Belangrijk besluit van het Hooggerechtshof. Wel afwachten of ze ook echt gaan doorpakken als Trump's administratie het vonnis gewoon naast zich neerlegt en hem bijvoorbeeld de toegang ontzegd.

En ik zou vooral erg uitkijken met kopjes thee de komende tijd als ik zo'n rechter was ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:41
Wat vooral enorm zorgwekkend is, is dat het enorme tempo en de enorme daadkracht waarmee bestaande instituties, die met zijn allen toch ook voor de verankering van de democratie zorgen, worden ontmanteld en omgevormd. Dit is een grondig voorbereide grootschalige operatie die rechtstreeks de staatsveiligheid aantast en die toch moet zijn waargenomen maar niet serieus genoeg genomen is door o.a. FBI. Nu lijkt het te laat en wordt iedereen die enigszins in de weg loop rücksichtslos aan de kant geschoven door een stelletje psychiatrisch patiënten die hiermee veel meer macht naar zich toe trekken dan waar zij verantwoordelijkheid voor kunnen nemen. Als Musk het wil stapt hij over een tijd in een raket naar Mars en boeit het hem niet wat hij achterlaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:03
Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:22:
In zekere zin zou je denken dat al deze zaken een interne tegenbeweging zou veroorzaken.

Ik sprak echter een collega die als expat tijdelijk in de VS verblijft om vast te stellen dat veel langs de gewone Amerikaan (en degenen die daar verblijven) heengaat. Het concurreeert letterlijk met een paar (in vergelijking onbeduidende) vliegtuigcrashes. Het externe perspectief lijkt dus werkelijk anders dan het interne.
Zie ook mijn eerder gedeelde de correspondent artikel.

De grootste reden dat desinformatie minimale impact heeft is omdat van de tot 300 minuten per dag aan media-consumptie er slechts 1-2% opgaat aan nieuws-consumptie. Men is gewoon niet geïnteresseerd in het nieuws.
Behalve wat er nagepapagaaid wordt bij wat talkshows.

[...]

(AD Liveblog)

Dieptepunt ja, maar gelukkig onderstreept het ook het Europese standpunt dat dergelijke diensten eigenlijk niet of zelfs gevaarlijk kunnen zijn in private handen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
user109731 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Uit het NYT artikel:

[...]

Verrassend:
[Bluesky]
En ook dit belooft niet veel goeds:
[Bluesky]
*knip* s.v.p. geen speculatie zonder onderbouwing.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 22-02-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Musk moet zich ondertussen zo'n beetje god wanen dat hij dit avontuur met Trump aan durft te gaan.
Het afbreukrisico voor hem is gigantisch. En ook voor die andere big tech bedrijven.

Stel dat de greep naar de absolute macht die nu gaande is mislukt dan in het gedaan met hem en al die andere big tech bedrijven.

Hoe hoger je vliegt hoe dieper je kunt vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marktweakt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:09:
Musk moet zich ondertussen zo'n beetje god wanen dat hij dit avontuur met Trump aan durft te gaan.
Het afbreukrisico voor hem is gigantisch. En ook voor die andere big tech bedrijven.

Stel dat de greep naar de absolute macht die nu gaande is misgaat dan in het gedaan met hem en al die andere big tech bedrijven.
Niet per se. Trump kan in zijn laatste dag in het Oval Office dit soort medeplichtigen en handlangers preventief gratie geven, en dan lopen ze ongestraft ermee weg.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Niet per se. Trump kan in zijn laatste dag in het Oval Office dit soort medeplichtigen en handlangers preventief gratie geven, en dan lopen ze ongestraft ermee weg.
Dat ligt er maar net aan of Trump dan nog wel erkent wordt als President. Er zijn natuurlijk ook scenario's mogelijk dat dit niet meer het geval is.

En daarnaast is het voor ieder weldenkend mens inmiddels wel duidelijk hoe gevaarlijk die big tech bedrijven zijn voor de democratische rechtstaat. Opsplitsing is nog wel het minste wat je dan kunt verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
marktweakt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:20:
[...]

En daarnaast is het voor ieder weldenkend mens inmiddels wel duidelijk hoe gevaarlijk die big tech bedrijven zijn voor de democratische rechtstaat. Opsplitsing is nog wel het minste wat je dan kunt verwachten.
Is dat echt zo? Is dat echt duidelijk - het denken, de oorsprong, de perikelen van dynamiek, de invloeden en verstrengelingen? Los van het onderwerp van gedragseffecten.

Ik vraag het mij wel eens af. T.net is een tech site, maar er is bijvoorbeeld best al onderscheid in content en setting van interacties tussen de frontpage, en verschillende delen van het forum. Los daarvan, ik zie nog niet echt een publiek debat over het probleem.

Her en der wel iets. Social media en kinderen. Maar op geen enkele wijze in reële setting van subversie van samenleving en hefbomen van autoritarisme.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:In het kader van zero-tolerance zijn er wat berichten verwijderd. Maak s.v.p. een topic report aan als een post niet voldoet aan onze forum/topic regels, maar ga de confrontatie daarmee s.v.p. niet aan in het topic zelf.

[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 22-02-2025 11:36 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rene schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:53:
Het is toch bizar dat wij als EU straks als mak schaap aan de zijkant staan. Hoop diep in mijn hart dat de strategie van de EU alsnog achter de coulissen met UA overlegt en ze en weg vinden dat zowel de VS en RU niet tot een “eenzijdige” deal komen.
De EU wordt door alles en iedereen in de media als zwak en verdeeld afgeschilderd en blijkbaar worden we gepiepeld door alle landen die er toe doen in de wereld.

Ik heb altijd nog hoop dat dit achter de schermen nog steeds best meevalt en we nog steeds massa's soft power hebben en als het nodig is aardig kunnen opschalen met de middelen de we hebben.
Er is immers een reden dat de andere grote entiteiten in de wereld hun best doen de EU te saboteren.
Dat als puntje bij paaltje komt wij een paar honderd miljard aan grondstoffen van UA mogen claimen van Zelensky omdat hij akkoord gaat met een deal met ons m.b.t. wederopbouw en bescherming.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunkyTrip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:38:
[...]

De EU wordt door alles en iedereen in de media als zwak en verdeeld afgeschilderd en blijkbaar worden we gepiepeld door alle landen die er toe doen in de wereld.

Ik heb altijd nog hoop dat dit achter de schermen nog steeds best meevalt en we nog steeds massa's soft power hebben en als het nodig is aardig kunnen opschalen met de middelen de we hebben.
Er is immers een reden dat de andere grote entiteiten in de wereld hun best doen de EU te saboteren.
Dat als puntje bij paaltje komt wij een paar honderd miljard aan grondstoffen van UA mogen claimen van Zelensky omdat hij akkoord gaat met een deal met ons m.b.t. wederopbouw en bescherming.
Beeldvorming /= realiteit.

Want inderdaad, men mag zich afvragen waar die enorme focus op sabotage en ondermijnen door gemotiveerd wordt, en waarom het die specifieke focus heeft die er telkens bij ligt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Zo vreemd is dat niet. Poetin heeft Trump geholpen bij beide verkiezingen, en daar wil hij nu de tegenprestatie voor zien.

En Trump, als vriend van Poetin en Rusland heeft daar geen moeite mee.

Idem voor de schaduw president Musk. Ook die is pro-Rusland, zie het artikel in de BBC recent dat Musk en Poetin regelmatig persoonlijk telefonisch contact hebben de laatste 2 jaar.

Granted, ik weet niet waar die telefoontjea over gaan, maar ik betwijfel of het over de recente modetrends in Moskou zal gaan.
Zijn daar bewijzen voor dat Putin Trump heeft geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
FunkyTrip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:38:
[...]

De EU heeft nog steeds geld. Als de boel hier instort kunnen ze in China geen containerschepen meer laden en krijgt Xi zijn 5% economische groei niet voor elkaar.

Misschien moeten de regeringsleiders eens wat vaker op de thee in Beijing in plaats van Washington. Het zou me niet verbazen als China meer macht heeft in het Kremlin dan Musk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Arjantje72 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Zeker aanwijzingen in het Muller report. Maar de echte vervolging moest opgepakt worden door justitie...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Die zijn er zeker, in de vorm van het Mueller report
The Mueller report found that the Russian government "interfered in the 2016 presidential election in sweeping and systematic fashion" and "violated U.S. criminal law". The report relayed two methods by which Russia attempted to influence the election.
Dat Trump meteen ge-eist heeft dat (delen van) het rapport niet openbaar gemaakt mochten worden is ook veelzeggend genoeg natuurlijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Die zijn er zeker, in de vorm van het Mueller report
Volgens mij was het vrij eenvoudig in dat rapport:
collusion was zonder twijfel bewezen. Zijn nog mensen voor in het gevang beland
Voor conspiracy waren een aardig aantal bewijzen gevonden maar niet beyond doubt en gezien het een president betrof durfden ze er hun vingers niet aan te branden.

Het stoort me altijd dat MAGA proponenten op fora dit nog altijd ter twijfel stellen. Wat dat betreft heeft Barr een heldendaad verricht voor Trump. Dankzij zijn initiele eenzijdige openbaring wordt het argument nog steeds gebruikt.

Daarnaast was er nog zoveel gewoon publiekelijke info:
- Trump kreeg na zijn bankroet alle financiering vanuit Rusland
- Trump's gebouw zat vol met Russische mafia
- Tijdens zijn eerste presidentsschap was Trump al dikke maatjes met Putin en viel publiekelijk zijn eigen veiligheidsdiensten af.

Dit dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:40
Jerie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:23:
Nog één addendum aan de leedvermaak post (of eigenlijk: twee. Maar de eerste is kort :))
...
Altijd welkom, een stukje reflectie temidden van alle tumult. d:)b
Hopelijk is dit een wake-up call voor Meloni dat de recente keuze voor starlink voor overheidscommunicatie in Italie gevolgen kan hebben op gebied van onafhankelijkheid, compromiteerbaarheid.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over de impact van de handelstarieven:
De Europese Unie schat dat de eerste golf van de importheffingen die de Amerikaanse president heeft aangekondigd op staal en aluminium tot 28 miljard euro aan export van de EU zal raken. De hoeveelheid goederen waarop de importheffingen zouden gelden is ongeveer vier keer zo groot als de heffingen tijdens Trumps vorige termijn, omdat dit keer ook afgeleide producten uit staal en aluminium worden meegenomen. Dit melden ingewijden tegenover persbureau Bloomberg.

Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel en Economische Veiligheid) heeft deze week Washington bezocht, waar hij met onder anderen de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick sprak. Na zijn bezoek heeft de Eurocommissaris ambassadeurs van de EU gewaarschuwd dat de situatie nog in beweging is en dat de details en de reikwijdte van de heffingen nog kunnen veranderen, aldus de bronnen.

Eerder heeft Trump importheffingen van 25 procent aangekondigd op Europees staal en aluminium dat de Verenigde Staten binnenkomt. De maatregel moet op 12 maart ingaan. Hij heeft ook gedreigd wereldwijde wederkerige tarieven op te leggen. Dat zijn heffingen tegen landen die invoertarieven op Amerikaanse producten hebben. De Europese Commissie reageerde fel op beide stappen en dreigde daar 'krachtig en onmiddellijk' op te reageren.
En hij wil nog meer wraak-acties uitvoeren in de vorm van nóg meer heffingen:
Mogelijk volgen meer importtarieven voor de EU. Trump heeft zijn handelschef vrijdag opdracht gegeven vergeldingsmaatregelen voor te stellen tegen landen die digitale belastingen opleggen aan Amerikaanse techbedrijven als Alphabet en Meta. Dat zijn de moederbedrijven van respectievelijk Google en Facebook.

Meerdere landen in onder meer de EU heffen belastingen over de omzet van digitale dienstverleners binnen hun grenzen. Trump wil dat onderzoeken naar deze belastingen uit zijn eerste termijn nu worden heropend. Landen zouden de belastingen gebruiken 'om Amerikaanse bedrijven te discrimineren', schrijft het Witte Huis.
(beiden AD Liveblog)

Dat laatste zal vast niet komen omdat de CEO's van zowel Meta als Alphabet in bed ligge met Trump en Musk.

Belangenverstrengeling zal vást geen rol spelen hier. Toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
*knip*, dergelijke claims verdienen meer solide bronnen.

[ Voor 151% gewijzigd door NMH op 23-02-2025 18:12 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

H5N1 vogelgriep nu endemisch bij koeien in de VS:

https://www.theguardian.c...b/22/bird-flu-virus-trump

Het is nog niet duidelijk hoe de verspreiding nu gaat, of het dus nog van vogels naar koeien is, of inmiddels koe-op-koe, of zelfs vogel-mens-koe, en dankzij Trump/Musk's acties met betrekking tot het CDC gaat het ook langer duren voordat dat duidelijk is. Als het virus verdere mutaties ondergaat waardoor de sprong koe-mens makkelijker wordt, zal dat waarschijnlijk dus ook te laat duidelijk worden, wat de kans op een wereldwijde vogelgriep pandemie bij de mens vergroot. Gezien de case fatality rate zou dat zeer problematisch kunnen zijn (corona is er dan niets bij).

Trump zal wel weer roepen dat bleekmiddel er voor zorgt dat men er immuun voor wordt (door de patiënt dood te laten gaan voordat het virus er grip op heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serieuze vraag, is er nog iemand die er aan twijfelt dat de VS onderhevig zijn aan een proces van hybride zelf-coup/coup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:00:
Serieuze vraag, is er nog iemand die er aan twijfelt dat de VS onderhevig zijn aan een proces van hybride zelf-coup/coup?
Iedereen staat er schaapachtig bij en kijkt er naar.

Ondertussen neemt iedereen Trump et al reteserieus en schrikken we van iedere scheet die gelaten wordt. Terwijl onder iedereens neuzen de volledige rechtsstaat in de US in nood tempo ontmanteld wordt. Checks en balances worden sneller overboord gegooid dan water kan stromen en op elke cruciale positie worden Trump adepten zonder enige vorm van relevante ervaring aangesteld.

Ik ben vooral verbaasd dat je bijna geen tegengeluid hoort vanuit Democratische hoek. Ze zijn volledig monddood gemaakt of ze begrijpen niet waar we nu middenin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Er gaan al langere tijd geruchten dat Poetin iets heeft over Trump wat die laatste zeer chantabel maakt. Echter zou me bovenstaande ook niet verbazen, het is anders niet goed te verklaren.

[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 23-02-2025 18:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

dawg schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Er gaan al langere tijd geruchten dat Poetin iets heeft over Trump wat die laatste zeer chantabel maakt. Echter zou me bovenstaande ook niet verbazen, het is anders niet goed te verklaren.
Eigenlijk geloof ik dat niet meer. Wat kan iemand over Trump hebben wat hem chantabel maakt? Die vent komt overal mee weg, dus ik kan mij geen sex-feest voorstellen die nog een probleem is, zeker na Stormy Daniels (schuldig maar geen straf op 34 punten.....).

Ik denk hooguit dat iemand van de KGB in de jaren 80 handig gebruik heeft gemaakt van zijn witwasvermogen en sindsdien Trump van zichzelf loyaal is geworden richting Rusland. Maar ook hier merk ik op dat Trump niet in een vacuüm opereert en vreemd genoeg iedere rechtse politicus, ook in Europa, graag dweept met Poetin. Dat parlement in de VS zit zo vol met Ruslandadepten dat je Poetin bijna niet de schuld kan geven van wat de VS met zichzelf uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Nee, ik zit mij de hele tijd te bedenken hoe anders Musk hier nog mee weg kan komen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Requiem19 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:03:
[...]
Ik ben vooral verbaasd dat je bijna geen tegengeluid hoort vanuit Democratische hoek. Ze zijn volledig monddood gemaakt of ze begrijpen niet waar we nu middenin zitten.
Monddood. Gezien hoe justitie de boel aanpakt en dat parlement nergens controle over wil uitvoeren? De boel keert daar pas als de mensen de straat opgaan en de funderingen van een democratie weer zichtbaar wordt. Daar dus nooit, want de media bericht er nauwelijks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
[...]
Ik zie verschillende democratische senatoren e.d. de media opzoeken en die lijken donders goed door te hebben wat er gebeurt. Of het allemaal veel uithaalt is de vraag, maar stil zijn ze niet. Ook kritische geluiden uit eigen kring van de NY Post en Shapiro. Er gebeurt echt wel van alles.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Firewalls. Chaos. Fasen van rouw.

Er zijn zat pogingen vanuit de Democraten, maar welgeteld zijn er de afgelopen twee weken slechts twee geweest die enige tractie in media gekregen hebben, en in beide gevallen liep de weg initieel via Internationale media.

Het Amerikaanse media landschap is op dit moment bruut. Vrijwel alle deuren zijn dicht, of er zit enorme druk op. Naar ik begrijp uit kringen van contacten en kennissen heeft men op redactionele niveaus te maken met zowel druk van boven / eigenaren, direct dan wel via hun fixers, als externe druk - bezoekjes en telefoontjes vanuit de netwerken die in de 2025 agenda aangewezen zijn daarvoor.

Los daarvan, er is ook een atmosfeer van zuiveringen / suggesties daarvan. Verkapt, commerciële narratieven, maar ook gewoon onverbloemd. Men is ook onderling wantrouwig en zelfs zuur, want er zijn er die zich lenen voor, die die rol / functie opnemen (zowel van propageren / normaliseren als pseudo-status quo / energie onttrekken aan potentieel momentum van weerstand) - en die krijgen toegang & middelen, anderen verliezen beide, of krijgen signalen daarvan.

Een grote factor is wel de rol van het informatie ecosysteem van PR, Policy Advisory & Publishing. Dat is voornamelijk een ecosysteem binnen het groot-zakelijk domein van de NYT, de NYC BlackRock dynamiek, en traditioneel-conservatieve denk tanks. Hier in Europa is er niet echt een equivalent, maar in de VS staat dit al decennia centraal bij wat aan topics geselecteerd en gedeselecteerd wordt voor content push via mensen werkzaam in media naar publicatie processen.

Dit fenomeen stond centraal bij het verwijderen van elke aandacht voor het probleem van greedflation, staat al decennia centraal bij toepassingen van cultural engineering als bijvoorbeeld copaganda, en stond na de Afgan Exit centraal bij elk ontwerp van anti-Biden narratief.

En daar is men volledig om. In praktische zin verwacht ik dan ook dat we hetzelfde gaan zien als in Hongarije, bij de transitie daar. Het media landschap wordt een machine voor toestemmingsprocessen.

Nu ja, tenzij op niveaus van redacties, desks, journalistiek en verslaggeving men en masse en georganiseerd er keihard tegen in gaat - in de komende maand. Daarna is het beschikbare tijdvenster weg.

Als er nu iets duidelijk zou mogen zijn, en dit is iets waar men in Europa stil bij moet staan, dat is het wel dat

a) we weer de bevestiging hebben van historische constante (signaalmechanismen zijn bepalend), dat

b) media allerlei pretenties en perspectieven kunnen hebben maar dat als puntje bij paaltje komt zij niet los van samenleving staan in observeren, maar net zo onderhevig aan wat losgelaten wordt als de rest, en

c) dat een media landschap niet geborgd in collectieve structuren van bestel geen systemisch verdediging heeft tegen subversie, en eigenlijk zelfs enkel stimuli heeft ten gunste van subversie.

Die drie punten zijn hard, het is een flink onprettige spiegel, maar onder de streep is dit de realiteit van de berekening en de analyse.

Wat de Democraten aangaat, ja, fasen van rouwe hebben hun effect. En ja, de oude DNC club van wannabes gevormd in Elite Capture verlammen weer de boel. Maar, als er hier een conclusie ligt dan is het wel dat:

a) een regulier media landschap geen alternatief is voor “eigen” signaalmechanismen wanneer er aanwezigheid is van rechts/conservatieve investeringen in beïnvloeding van dan wel elite capture bij traditionele media, en

b) dat big tech een actieve vijand is, en

c) dat je nergens komt als de deuren dichtgehouden worden, en dan ben je in de bepalende arena van deze tijd gewoon nergens meer. Als reguliere politieke beweging ben je dan dood.

Hier zitten enorme waarschuwingen voor de conforme politiek in het Nederlandse.

En dan in algemene zin, nee, men begrijpt niet wat er gebeurd. Vrijwel nergens. Ik kan in termen van consultancy en policy advisory het aantal core experts met eigen netwerk en toegang, die het echt begrijpen, tellen op twee handen en een voet, en dan is het op. Voor de rest zie ik nergens signaal dat men in bredere context begrijpt wat speelt, wat op het bord staat, en welk spelbord het überhaupt is.

Er is wel sprake van bewustwordingsprocessen, maar uiterst gebrekkig, en dat is in hoge mate niet eens product van overname informatie ecosystemen. Maar van onderwijs, van geinternaliseerde ideologie, en gecultiveerd consumptief gedrag bij aanwezige commerciële / arbeidsgelieerde condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Ik zie verschillende democratische senatoren e.d. de media opzoeken en die lijken donders goed door te hebben wat er gebeurt. Of het allemaal veel uithaalt is de vraag, maar stil zijn ze niet. Ook kritische geluiden uit eigen kring van de NY Post en Shapiro. Er gebeurt echt wel van alles.
Valt niet op daarbij dat er twee varianten op te merken zijn binnen de paden van media waar collectieve perceptie van doelsegmenten geschapen wordt?

It’s dangerous and all shit -> but (en dan volgen de mantra van rechtsorde e.d.)
It’s dangerous and all shit -> fixate on (en dan volgt het fixeren op het theater, en daarmee verkopen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:11
Hier in ieder geval niet - ik kijk met ongeloof mee. Mijn laatste hoop was als de leger leiding vervangen zou worden er harde actie gnomen zou worden, nou dat vervangen is netjes op de vrijdag middag gebeurd en ik merk weer een super tamme reactie.... Dus Europa, doe even je huiswerk en realiseer dat we gewoon onder aanval zijn; nu moet er een keihard signaal worden afgegeven als een verenigd Europa zowel op militair als economisch gebied. Ook mag er wat mij betreft long overdue opgetreden worden tegen de online propaganda die heel Europa rechts lijken te sturen (natuurlijk ligt dit genuanceerder maar hou is op met tam doen en denken dat het wel goed komt - kijk naar de US, het komt NIET goed, niet vanzelf).

Hoewel ik mijn persoonlijke leven online niet graag te koop zet zit ik nu wel enorm in de knoop door de wereld politiek; ik was net voor de huizen bubbel in 2008 al mijn spaargeld en meer kwijt door de ge-explodeerde huizen bubbel (woonde in het VK), ben na jaren huren weer financieel redelijk bij en wil bijna een huis kopen in deze verrotte markt.... maar met zoveel onzekerheid en gedoe vraag ik me echt af of ik een wijs besluit aan het nemen ben.....

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Op bluesky zie je wel redelijk wat paniekberichten passeren. (Ik heb er geen account maar je kan wel gewoon lezen wat er gepost wordt, itt tot twitter, ik heb al redelijk wat aan doomscrolling gedaan de laatste dagen).

Maar bluesky is zeker ook geen mainstream in de VS.

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Wozmro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:36:
Op bluesky zie je wel redelijk wat paniekberichten passeren. (Ik heb er geen account maar je kan wel gewoon lezen wat er gepost wordt, itt tot twitter, ik heb al redelijk wat aan doomscrolling gedaan de laatste dagen).

Maar bluesky is zeker ook geen mainstream in de VS.
En bluesky is gewoon weer een toepassing van verzuilen. De eigenaren en financiering zitten in dezelfde kringen van Andreessen, de Paypal mafia e.d.

Wat wij hier echt onderschatten is hoeveel moeite gedaan is en wordt voor dat onderwerp van perceptie.

Protest? Tegen? Prima binnen <kaders> zonder potentieel van overdracht / synergie.

Dat online landschap daar is inmiddels vrijwel volledig het equivalent van het TV landschap.

Loudest voice pushing all + subnets for segment XYZ by brand XYZ, en iedereen is plichtig aan wat achter één gecontroleerde machine zit, verscholen achter Ad Economy. Fake competition.

In de vorige topics zijn de academische studies naar deze problemen en ontwikkelingen voorbij gekomen. Nu ja, het bewijs lag er al in analyses, maar misschien dat mensen nu echt gaan begrijpen waarom het mogelijk is om mensen te programmmeren, en op welke wijze. Magie heeft er niets mee te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzBTjvceO7hd1sfxdoxuJGg60r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVtTvB7YJJhbRBOyeCV86TQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTh-zHsdcbjPy0owZQbFOO_RoEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUgqo8KRYdyfygurDNXKV4U0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNMydBk_R9LwbT94N-aP1Ubh9xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nbTbJv0htt4U0lrxCIaSsTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bec5Nvf-jbI9sLHZZm8IFC9WaYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5msA1Vw7K3nN61JQJ9ix2onT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkJ-L-EjYyjAHI9VkznL4k-2Ifg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAsB6O8lc62h0y3M3KbS5x9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiZm4GSzr-8ZjNEWGDCuwBk2ut4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQQKJDdQlIGVOKPsImamUbUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKv5xtZtAA4YTQSFOsIB99HES18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aDvphKEloQjPXc2SDBssTqS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 13:25
marktweakt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:20:
Meeste mensen die ik ken, en die niet in de IT zitten, hebben vaak geen flauw idee wie Meta en Alphabet zijn, laat staan, dat ze onthouden hebben, dat Facebook, Whatsapp en Instagram van hetzelfde bedrijf zijn.
Dus nee, niet ieder weldenkend mens zal dit snappen. Vergeet niet, dat je hier op een tech-site zit, en wij allemaal (denk ik) een bovengemiddelde interesse hierin hebben, maar daarbuiten zijn genoeg mensen die het allemaal niet weten, en dat best vinden. Zij krijgen hun digitale dienst, en klaar.

Dat vervolgens een algoritme dusdanig gemanipuleerd kan worden, zodat je op basis van je verschillende profielen, exact die advertentie of post krijgt voorgeschoteld, om jou mening te beïnvloeden, dat gaat er vaak ook niet in. Daarmee kunnen deze bedrijven invloed uitoefenen, en zullen ze niet opgesplitst worden.

Een mogelijke optie (in de EU) zou het monopolie-aspect kunnen zijn: Google heeft 90% van de zoekmarkt in handen. Tekenend daarin is dat 'Googlen' een gewoon werkwoord is geworden. Maar Google is inmiddels geen zoekmachine meer, maar een advertentie-verkoopkanaal. Niet voor niets zie je nu bij elke zoektocht eerst een rijtje 'gesponsorde' resultaten, en meteen ook een paar linkjes mét foto, naar een webshop.

En daar profiteren politici ook weer van, want die kopen ook gewoon die resultaten.

When the service is free, you are the product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
[...]

Iedereen staat er schaapachtig bij en kijkt er naar.

Ondertussen neemt iedereen Trump et al reteserieus en schrikken we van iedere scheet die gelaten wordt. Terwijl onder iedereens neuzen de volledige rechtsstaat in de US in nood tempo ontmanteld wordt. Checks en balances worden sneller overboord gegooid dan water kan stromen en op elke cruciale positie worden Trump adepten zonder enige vorm van relevante ervaring aangesteld.

Ik denk dat de Democraten door hebben dat hoe harder ze anri-Trump roepen hoe meer de Republikeinse kiezers (ook de gematigden) weer anti-Democraten worden.

Duiden maar niks doen en toekijken hoe de Republikeinse kiezers krijgen waar ze op gestemd hebben, en hoe de GOP / MAGA gaat imploderen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Blijkbaar is de topman van de legertop niet loyaal genoeg:

Trump fires chairman of the Joint Chiefs of Staff and two other military officers
https://apnews.com/articl...1508a583b3bf5e7a5a58f6acf

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
BadRespawn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:48:
Blijkbaar is de topman van de legertop niet loyaal genoeg:

Trump fires chairman of the Joint Chiefs of Staff and two other military officers
https://apnews.com/articl...1508a583b3bf5e7a5a58f6acf
En / of hij heeft een verkeerde huidskleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
DropjesLover schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat de Democraten door hebben dat hoe harder ze anri-Trump roepen hoe meer de Republikeinse kiezers (ook de gematigden) weer anti-Democraten worden.

Duiden maar niks doen en toekijken hoe de Republikeinse kiezers krijgen waar ze op gestemd hebben, en hoe de GOP / MAGA gaat imploderen.
Het is alleen de vraag of de MAGA's door hebben dat de boel implodeert door Trump en vriendjes. Als hij blijft roepen dat het allemaal de schuld is van Biden en Obama is de kans groot dat ze dat geloven. Er zijn immers geen nieuwskanalen waar ze naar kijken waar iets anders wordt verteld. De democraten zullen op een slimme manier moeten infiltreren om die mensen te bereiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
The_Butler schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Hier in ieder geval niet - ik kijk met ongeloof mee. Mijn laatste hoop was als de leger leiding vervangen zou worden er harde actie gnomen zou worden, nou dat vervangen is netjes op de vrijdag middag gebeurd en ik merk weer een super tamme reactie.... Dus Europa, doe even je huiswerk en realiseer dat we gewoon onder aanval zijn; nu moet er een keihard signaal worden afgegeven als een verenigd Europa zowel op militair als economisch gebied. Ook mag er wat mij betreft long overdue opgetreden worden tegen de online propaganda die heel Europa rechts lijken te sturen (natuurlijk ligt dit genuanceerder maar hou is op met tam doen en denken dat het wel goed komt - kijk naar de US, het komt NIET goed, niet vanzelf).

Hoewel ik mijn persoonlijke leven online niet graag te koop zet zit ik nu wel enorm in de knoop door de wereld politiek; ik was net voor de huizen bubbel in 2008 al mijn spaargeld en meer kwijt door de ge-explodeerde huizen bubbel (woonde in het VK), ben na jaren huren weer financieel redelijk bij en wil bijna een huis kopen in deze verrotte markt.... maar met zoveel onzekerheid en gedoe vraag ik me echt af of ik een wijs besluit aan het nemen ben.....
Voorlopig moeten we nog even heel hard gaan hopen dat de Duitsers morgen de nazi's zo klein mogelijk houden. als de AfD groot wordt is het echt over vrees ik. Dan gaat Le Pen ook nog even schreeuwen en ligt heel Europa op z'n gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Blijkbaar niet loyaal genoeg, we mogen aannemen dat die top vervangen gaat worden. Wat de vraag oproept wat het doel daarvan is. Het leger inzetten tegen dwarsliggers? - waar Trump al eea over heeft gezegd:

YouTube: Trump stands by military threats, calling political opponents ‘the e...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
BadRespawn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Blijkbaar niet loyaal genoeg, we mogen aannemen dat die top vervangen gaat worden. Wat de vraag oproept wat het doel daarvan is. Het leger inzetten tegen dwarsliggers? - waar Trump al eea over heeft gezegd:

YouTube: Trump stands by military threats, calling political opponents ‘the e...
De openlijke liefdesverklaring richting Rusland valt binnen het leger ook niet best. Als Trump op dat pad verder wil moet hij daar nog wel wat mensen vervangen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:08:
[...]

De openlijke liefdesverklaring richting Rusland valt binnen het leger ook niet best. Als Trump op dat pad verder wil moet hij daar nog wel wat mensen vervangen.
Dat proces was al flink onderweg. Alle blokkades voor benoemingen door Republikeinen in de Biden termijn hebben enorme gaten geslagen. En bij de National Guards is al tijdens Trump I daar heel veel voor klaargestoomd voor transitie naar.

Vacuüm -> vullen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makaja
Joan Walsh reports that veterans are speaking up re: how Musk-Trump's firing of federal workers is affecting them:

"Other veterans are choosing to remain anonymous, including one in Northern Virginia who admitted to radio station WTOP that he and his wife voted for Trump. 'I voted for Donald Trump. But this is not what I was expecting,' he said. 'We didn’t think they were going to take a chainsaw to a silk rug.'”
https://www.thenation.com...rump-firings-hitting-gop/
"The honeymoon is over; some of his backers are waking up next to the man they voted for and wondering if they’ve made a terrible mistake. With every policy he implements and offhand remark he makes, Trump is falsifying the imaginary versions of himself that inspired many of his supporters."

~ Yair Rosenberg
https://www.theatlantic.c...FBMdlqX13tRqDCJgcozdLKOe4
As Hannah Knowles reports,

"Town halls from Wisconsin to Oregon grew testy this week as concerned voters showed up to vent."

Rowdy crowds at town halls in heavily Republican, Trump-voting districts are expressing outrage at what Musk and DOGE are doing in laying off hordes of federal workers.
https://www.washingtonpos...ge-georgia-town-hall-gop/
"U.S. Rep. Rich McCormick was peppered with boos and catcalls throughout a town hall meeting in Roswell [Georgia] late Thursday, as hundreds of critics jeered the Republican for backing President Donald Trump’s agenda during his first month in office."

~ Greg Bluestein
https://www.ajc.com/polit...FRX7YIUFD2RK7SFTNOKGMDQY/
"Oregon’s U.S. Rep. Cliff Bentz tried to make it through his usual routine Wednesday, Feb. 19, at his town hall in La Grande. But the crowd was not having it.

A vocal majority of the audience expressed frustration and anger with President Donald Trump's executive orders, the firing of thousands of federal workers and the actions of the Elon Musk-led Department of Government Efficiency."

~ Isabella Crowley
https://www.lagrandeobser...ef-aa69-878a1d2e57d4.html

Dit hele gebeuren kon de Republikeinen nog wel eens in hun staart bijten, als zelfs de eigen achterban gaat morren en toegeeft dat ze fout hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:42
*knip* check s.v.p. je bronnen, s.v.p. geen samenzweringstheorieën.

[ Voor 98% gewijzigd door defiant op 22-02-2025 17:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
BadRespawn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Tegen alle mensen die straks de vogelgriep hebben en zomaar rondlopen natuurlijk:

https://wtop.com/national...ied-to-bird-flu-response/
OMAHA, Neb. (AP) — The Agriculture Department is scrambling to rehire several workers who were involved in the government’s response to the ongoing bird flu outbreak that has devastated egg and poultry farms over the past three years.

The workers were among the thousands of federal employees eliminated on the recommendations of billionaire Elon Musk ‘s Department of Government Efficiency, which is working to carry out Trump’s promise to streamline and reshape the federal government.

Republican Rep. Don Bacon said the administration should be more careful in how it carries out the cuts.
En ik maak er een slechte "grap" van maar terwijl ik dit schrijf voel ik toch een morbide ondertoon opkomen. Stel dat... :X

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Makaja schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:12:

Dit hele gebeuren kon de Republikeinen nog wel eens in hun staart bijten, als zelfs de eigen achterban goot morren en toegeeft dat ze fout hebben gemaakt.
Ok, en nu praktisch. Stel ze slagen er uit om uit de fuik en de strop te komen - onderschat dit niet, dat is niet enkel een kwestie van inertie en bewustzijn, maar ook van ideologie, cultisme, politieke economie, sociale economie en zelfs sociaal-culturele dynamiek.

Onder de streep:

a) moeten ze dan gaan samenwerken met segmenten van geodemografie waar men inmiddels al jaren tot decennia voor gecultiveerd is om als vijand te zien, en
b) terwijl zowel die als hun eigen geodemografie en subculturen volledig omgevormd zijn tot segmenten die in termen van memetische linguïstiek een andere taal spreken en andere referentiekaders hebben,
c) waardoor men dus verdoemd is om gebruik te maken van de structuren en machtsdynamica die al decennia geleden akkoord zijn gegaan met het faciliteren van agenda voor autoritarisme.

Dit is geen doemdenken. Hier liggen uiterst reële drempels. In praktische zin zie ik niet enkel het soort vereiste momentum, ik zie ook een bewegen naar de verkeerde ingangen. Al dit drama is een top down proces juist omdat de lagere lagen al volledig om zijn.

En die rechtsorde en rechtsstaat? Die functioneert al sinds Reagan enkel nog ten gunste van oligarchie.

De bittere realiteit is dat hier juist enorm potentieel ligt voor de clusters en vectoren van autoritarisme om met bitter weinig theater en perceptie management juist die processen van toestemming te cultiveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Het is helemaal niet onrealistisch om te denken dat de greep naar de absolute macht van Trump en Musk inderdaad zou kunnen leiden naar een 2e Amerikaanse burgeroorlog. Een jaar geleden geloofde zelfs ongeveer een kwart van de Amerikanen dat dit zou kunnen gaan gebeuren.

Zie o.a. hier:

Never mind Trump losing the election, America’s next civil war has already started – this is how it will end
As a new poll shows that more than a quarter of Americans believe civil war could break out after this year’s presidential election – the signs that the next one has already started are everywhere, says Stephen Marche, whose book charts what could happen next. The author tells Alex Hannaford why Trump is a symptom, not a cause, and how the nation can avoid another violent showdown...
...

Bron: https://www.independent.c...n-civil-war-b2634731.html

The Americans Prepping for a Second Civil War
Many now believe that the U.S. could descend into political violence. Some are joining survivalist communities, canning food—and buying guns.
Bron: https://www.newyorker.com...ng-the-civil-war-preppers

Opinion: Is the US on the brink of another civil war?
...
In her 2022 book, “How Civil Wars Start: And How to Stop Them,” renowned political scientist Barbara F. Walter argues that “we are closer to civil war than any of us would like to believe” because of a toxic mix of political extremism and polarization, social and cultural tribalism, the popular embrace of conspiracy theories, proliferation of guns and well-armed militias and the erosion of faith in government and the liberal, Western democratic state.
...

Bron: https://edition.cnn.com/2...r-hoffman-ware/index.html

The Real Path to an American Civil War
...
So if you were really interested in what it would take for the United States to actually plunge into armed conflict, to be divided into warring camps and not just polarized blocs of voters, the lesson of 2020 is that you should be looking for some kind of rupture, some world-shaking external or internal force, as the necessary precondition.
...

Bron: https://www.nytimes.com/2...nion/trump-civil-war.html of via webarchive: https://archive.is/QxHp9#selection-735.0-735.342

In een land wat zo tot op het bot verdeeld is in twee kampen en met veel meer wapens dan inwoners zou het eigenlijk een wonder zijn als Trumps poging om de democratie omver te werpen niet in een gewapend conflict tussen die kampen zou eindigen.

[ Voor 11% gewijzigd door marktweakt op 22-02-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Amerikaanse president Donald Trump heeft zaterdag gezegd dat hij graag zou zien dat miljardair en adviseur Elon Musk nog ‘agressiever’ zou zijn bij de uitvoering van zijn hervormingsprogramma dat is gericht op het terugdringen van de overheidsuitgaven van de federale overheid.

‘Elon doet geweldig werk, maar ik zou graag zien dat hij agressiever wordt’, schrijft Trump op zijn platform Truth Social. ‘Vergeet niet dat we een land moeten redden', voegde hij eraan toe.

De Amerikaanse president vertrouwde Musk het Department of Government Efficiency (DOGE) toe. Het ministerie, dat werd opgericht door een presidentieel decreet van Trump op 20 januari, de dag van zijn inauguratie, is officieel in het leven geroepen om de ‘federale technologie en software te moderniseren en zodoende de efficiëntie en productiviteit van de overheid te maximaliseren’.

Sinds Trump weer president van de Verenigde Staten is, gaan medewerkers van DOGE met goedkeuring van het Oval Office met de grove borstel door de overheidsdiensten. Het ministerie wordt algemeen gezien als een door Musk aangestuurd project om belangrijke aspecten van de federale overheid in te krimpen en te ontmantelen.

Musk zelf doet er ook alles aan om dat imago te cultiveren op zijn eigen sociaalmediaplatform X. Zo pocht hij over zijn prestaties en beweert hij bijna dagelijks dat er weer fraude is gevonden in overheidsuitgaven.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...rheidsuitgaven~a5ec25137/

We kunnen dus nog meer botte bijl-acties verwachten vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 22-02-2025 16:32 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Die zijn alleen maar met zichzelf bezig. Er moet een land 'gered' worden. Zo spinnen ze het. Het land staat aan de rand van de afgrond (mede door Biden natuurlijk) blijkbaar ofzo. Tis gewoon exact een kopie van Putins gedrag waar Putin dan de (naam van) Navo misbruikte om dingen legitiem te maken.

Ik wacht serieus op iets dat Trump/Musk bedenkt om bijv. ons goud (30% ligt daar?) in te pikken onder het mom van dat NL/Europa de VS jaren hebben benadeeld blabla of als voorschot op de importheffingen. En het ligt in de VS dus het is dan maar van ons (VS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:24:
En die rechtsorde en rechtsstaat? Die functioneert al sinds Reagan enkel nog ten gunste van oligarchie.

De bittere realiteit is dat hier juist enorm potentieel ligt voor de clusters en vectoren van autoritarisme om met bitter weinig theater en perceptie management juist die processen van toestemming te cultiveren.
Voor die oligarchie maak ik mij niet zo'n zorgen: die mannen zitten zover ion de top, dat die zich wel redden. En dat zal altijd ten koste gaan van de onderkaste.

Waar ik met mijn opmerking meer op doelde, is dat het gedrag en wijze van werken van Trump/Musk nu ook afspiegelt op de lagere minions, dus op de senatoren en congresleden. Die krijgen nu klappen, vanwege de besluiten uit DC. En dat kan hen uiteindelijk wel eens hun zetel kosten, als dat maar genoeg Amerikanen raakt. Hierbij doe ik dan wel de aanname dat we nog gewoon verkiezingen krijgen, wat inmiddels allerminst nog een zekerheid is.

Wat ik snap, is dat er ook altijd mensen zullen blijven die dit toejuichen, en via Foxnews er alleen op worden gewezen dat de overheid kleiner en efficienter is geworden. Ik begreep alleen dat een voorbeeld als de prijzen van eieren dusdanig gestegen is, dat mensen dat echt in hun portemonnee voelen.

Ik moet daarbij denken aan de film Falling Down, waarbij Michael Douglas een getergde man speelt, die helemaal flipt als hij om 11:02 in een fastfood-restaurant, van een pukkelige tiener te horen krijgt, dat ontbijt niet meer geserveerd wordt na 11:00, terwijl hij gewoon een ontbijtje wil.

Mijn punt hierbij is, dat je iemand wel kunt 'pesten', maar dat voor iedereen er een 'braking point' is, waarbij ze het niet meer pikken. Dan kan opstand volgen, en of dat dat wel of niet geweldloos zal zijn, laat ik in het midden, want dat weet ik niet. Er is m.i. zeker dus een grens en voldoende motivatie om tóch de samenwerking op te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Gebaseerd op zijn internationale gedrag kunnen we inmiddels concluderen dat het "te redden" land Rusland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

ManiacsHouse schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Die zijn alleen maar met zichzelf bezig. Er moet een land 'gered' worden. Zo spinnen ze het. Het land staat aan de rand van de afgrond (mede door Biden natuurlijk) blijkbaar ofzo. Tis gewoon exact een kopie van Putins gedrag waar Putin dan de (naam van) Navo misbruikte om dingen legitiem te maken.

Ik wacht serieus op iets dat Trump/Musk bedenkt om bijv. ons goud (30% ligt daar?) in te pikken onder het mom van dat NL/Europa de VS jaren hebben benadeeld blabla of als voorschot op de importheffingen. En het ligt in de VS dus het is dan maar van ons (VS).
Dat goud ligt er natuurlijk niet voor niets. Het ligt daar om twee redenen:
1) De goudvoorraad op meerdere plekken opslaan is veiliger, omdat bij een catastrofe niet alles in 1 keer kan verdwijnen.
2) Het opslaan van een deel van de goudvoorraad in de kluizen van een ander land is teken van vertrouwen in dat andere land. Daarom ligt het terughalen ook zo gevoelig; dat komt overeen met het opzeggen van vertrouwen in dat andere land. Echter, andersom werkt het ook: als het gastland de goudvoorraad (of ander onderpand) in beslag nemen, blazen zij zelf de vertrouwensband op, en daarmee een deel van de fundering onder hun eigen munt.

Dus als Trump het vertrouwen in de dollar en de Amerikaanse economie echt naar de sodemieter wil helpen, moet hij vooral de eigendommen van andere landen die in de VS zijn opgeslagen in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

Amphiebietje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Dat goud ligt er natuurlijk niet voor niets. Het ligt daar om twee redenen:
1) De goudvoorraad op meerdere plekken opslaan is veiliger, omdat bij een catastrofe niet alles in 1 keer kan verdwijnen.
2) Het opslaan van een deel van de goudvoorraad in de kluizen van een ander land is teken van vertrouwen in dat andere land. Daarom ligt het terughalen ook zo gevoelig; dat komt overeen met het opzeggen van vertrouwen in dat andere land. Echter, andersom werkt het ook: als het gastland de goudvoorraad (of ander onderpand) in beslag nemen, blazen zij zelf de vertrouwensband op, en daarmee een deel van de fundering onder hun eigen munt.

Dus als Trump het vertrouwen in de dollar en de Amerikaanse economie echt naar de sodemieter wil helpen, moet hij vooral de eigendommen van andere landen die in de VS zijn opgeslagen in beslag nemen.
De rapen zijn natuurlijk simpelweg helemaal gaar mocht hij dat flikken. Het was ook meer om aan te geven dat je van deze dwaas met zijn nar van alles kunt verwachten.
En dat vertrouwen is inmiddels deels wel door het putje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Geen enkele twijfel hier.
Trump heeft het aangekondigd én herhaald ‘You won’t have to vote any more’.
Ik heb dat bloedserieus en letterlijk genomen. En nu zien we hoe zich dit voltrekt. Wél eerder dan ik verwacht had.

Maar dan komt bij mij de volgende vraag op: wanneer wordt deze chaos actor vervangen door de establishment actor, die dan de definitieve dictatuur vestigt? Want er gaat wel heel veel kapot in deze chaos.
En niet in het minst: hoe gaat dat dan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:26
Wellicht moet de mensheid deze kans aangrijpen om niet zoveel waarde te hechten aan klompjes metaal dat we blijkbaar niet nodig hebben (het ligt daar maar te liggen, dus blijkbaar niet boeiend). Tijd dat de mens gaat inzien dat het niet om geld moet gaan. Geld als ruilmiddel en niet iets om oneindig op te sparen.

Nou ja… dat gaat natuurlijk niet gebeuren maar ik ben naarmate ik ouder wordt steeds nieuwsgieriger naar een wereld zonder geld zoals we dit nu kennen.

Ik denk ergens ook dat het in de aard van mensen ligt om een ander zaken te misgunnen, te haten (uit angst en/ of keuze) dat anders is en eigenbelang voorop te stellen in combinatie met kort termijn denken keren we steeds in een vicieuze cirkel van vernietiging en herbouwen. Na een tijd vergeet men hoe ellendig alles was en repeat. Hopelijk groeien we over dat punt heen voordat het écht te laat is.

Ik zeg niet dat ik hét antwoord heb overigens. Maar met “leiders” zoals Trump met lakeien (of aansturing?..) vanuit Musk en andere miljardairs gaan we daar in ieder geval niet komen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
Delerium schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Eigenlijk geloof ik dat niet meer. Wat kan iemand over Trump hebben wat hem chantabel maakt? Die vent komt overal mee weg, dus ik kan mij geen sex-feest voorstellen die nog een probleem is, zeker na Stormy Daniels (schuldig maar geen straf op 34 punten.....).

Ik denk hooguit dat iemand van de KGB in de jaren 80 handig gebruik heeft gemaakt van zijn witwasvermogen en sindsdien Trump van zichzelf loyaal is geworden richting Rusland. Maar ook hier merk ik op dat Trump niet in een vacuüm opereert en vreemd genoeg iedere rechtse politicus, ook in Europa, graag dweept met Poetin. Dat parlement in de VS zit zo vol met Ruslandadepten dat je Poetin bijna niet de schuld kan geven van wat de VS met zichzelf uitvoert.
Eum, denk jij dat hij 15 jaar beste vriendjes was met epstein om over bowlingen te praten?
Daarbij, de Russen hebben zoveel geld geïnvesteerd in hem, denk je niet dat ze een extra verzekering hebben afgesloten om dat kapitaal te beveiligen?

Het steele dossier liet blijken dat ze wat vrouwen naar zijn kamer hadden gestuurd, en de kremlin heeft hier opnames van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Dat proces was al flink onderweg. Alle blokkades voor benoemingen door Republikeinen in de Biden termijn hebben enorme gaten geslagen. En bij de National Guards is al tijdens Trump I daar heel veel voor klaargestoomd voor transitie naar.

Vacuüm -> vullen.
Dus een groot deel van de Amerikaanse legertop is al op de hand van de Russen? Ik neem aan dat je zo'n grote claim wel kunt onderbouwen met harde bewijzen?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makaja schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Voor die oligarchie maak ik mij niet zo'n zorgen: die mannen zitten zover ion de top, dat die zich wel redden. En dat zal altijd ten koste gaan van de onderkaste.

Waar ik met mijn opmerking meer op doelde, is dat het gedrag en wijze van werken van Trump/Musk nu ook afspiegelt op de lagere minions, dus op de senatoren en congresleden. Die krijgen nu klappen, vanwege de besluiten uit DC. En dat kan hen uiteindelijk wel eens hun zetel kosten, als dat maar genoeg Amerikanen raakt. Hierbij doe ik dan wel de aanname dat we nog gewoon verkiezingen krijgen, wat inmiddels allerminst nog een zekerheid is.

Wat ik snap, is dat er ook altijd mensen zullen blijven die dit toejuichen, en via Foxnews er alleen op worden gewezen dat de overheid kleiner en efficienter is geworden. Ik begreep alleen dat een voorbeeld als de prijzen van eieren dusdanig gestegen is, dat mensen dat echt in hun portemonnee voelen.

Ik moet daarbij denken aan de film Falling Down, waarbij Michael Douglas een getergde man speelt, die helemaal flipt als hij om 11:02 in een fastfood-restaurant, van een pukkelige tiener te horen krijgt, dat ontbijt niet meer geserveerd wordt na 11:00, terwijl hij gewoon een ontbijtje wil.

Mijn punt hierbij is, dat je iemand wel kunt 'pesten', maar dat voor iedereen er een 'braking point' is, waarbij ze het niet meer pikken. Dan kan opstand volgen, en of dat dat wel of niet geweldloos zal zijn, laat ik in het midden, want dat weet ik niet. Er is m.i. zeker dus een grens en voldoende motivatie om tóch de samenwerking op te zoeken.
En het gedrag van de getergde man is precies wat men nodig heeft. Als die nu gaat verbinden en organiseren, dan wordt het een ander verhaal.

Maar dan valt veel te leren van het verhaal van Sophie Scholl, de Witte Roos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
micky_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Geen enkele twijfel hier.
Trump heeft het aangekondigd én herhaald ‘You won’t have to vote any more’.
Ik heb dat bloedserieus en letterlijk genomen. En nu zien we hoe zich dit voltrekt. Wél eerder dan ik verwacht had.

Maar dan komt bij mij de volgende vraag op: wanneer wordt deze chaos actor vervangen door de establishment actor, die dan de definitieve dictatuur vestigt? Want er gaat wel heel veel kapot in deze chaos.
En niet in het minst: hoe gaat dat dan?
Zo vreemd als het mag klinken, maak overzicht van literatuur, film e.d die gepredikt worden in al die kringen.

Bijvoorbeeld de Big Tech scene, dystopia *is* the point of the entire exercise. Corporatisten, Blade Runner. Het zijn verwrongen geesten, over de zeloten ga ik het nog niet eens hebben (Dominionisten -> klimaatverandering is mechanisme om hun god terug van vakantie te halen, the world must burn and drown alike”). En overal kom je Duin tegen, maar dan niet genomen als de waarschuwing zoals het bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:10:
[...]

En het gedrag van de getergde man is precies wat men nodig heeft. Als die nu gaat verbinden en organiseren, dan wordt het een ander verhaal.

Maar dan valt veel te leren van het verhaal van Sophie Scholl, de Witte Roos.
Dat organiseren heeft big Tech snel door, Twitter Facebook WhatsApp Instagram chatgpt.
En dan zullen ze wel gepast reageren...

Tot nog toe denk ik dat het omvormen van democratie naar autoritaire staat een 9 op 10 krijgt van mij.
elke dag gebeuren een hoop zaken, je kan je nergens op focussen en de democraten zijn monddood gemaakt zo lijkt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
C00P schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Dat organiseren heeft big Tech snel door, Twitter Facebook WhatsApp Instagram chatgpt.
En dan zullen ze wel gepast reageren...

Tot nog toe denk ik dat het omvormen van democratie naar autoritaire staat een 9 op 10 krijgt van mij.
elke dag gebeuren een hoop zaken, je kan je nergens op focussen en de democraten zijn monddood gemaakt zo lijkt het wel.
Surveillance Capitalism meets Militarised Capitalism.

AIO risk profile. Amazon Ring deurbel. Wie komt er aan de deur. Wat gaat er over whatsapp. Welke imei’s zijn in nabijheid van welke andere. Het is een droom speelveld voor wannabe autocraten. En al dat hoeft niet eens, want gedrag is stuurbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Virtuozzo op 22-02-2025 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Dus een groot deel van de Amerikaanse legertop is al op de hand van de Russen? Ik neem aan dat je zo'n grote claim wel kunt onderbouwen met harde bewijzen?
Nee, dat is niet wat ik zeg.

We hebben het over processen van politisering en indoctrinatie waar de afgelopen twintig jaar al meermaals over aan de bel getrokken is - zowel in de Pentagon studies die hier voorbij zijn gekomen, als in academische publicaties en stukken onderzoeksjournalistiek.

Wat is het primaire signaalmechanisme voor infotainment binnen de strijdkrachten? Fox News.
Wat is het primaire pad bij behandeling van elke disfunctie / stressor binnen de strijdkrachten? Religie.

Het is absoluut niet zonder reden, oorzaak en fundament dat zo’n structureel groot deel van de mobilisatie bij 1/6 en de in parallele escalaties bij state legislatures en elders bestond uit veteranen.

En dan is er nog het pijnlijke onderwerp van de sinds Reagan (en Bush senior) geïntroduceerde invloed van externe netwerken van ideologie binnen opleidingen, specialisaties, netwerkfuncties en zelfs sociaal-economisch ecosysteem van strijdkrachten. Organisaties die in verbinding zowel direct als indirect stuk voor stuk terug te vinden zijn in de invloedssferen van de clusters die verantwoordelijk zijn voor de 2025 agenda.

We hebben het over strijdkrachten, maar er zijn simplistisch gesteld twee pseudo domeinen. De reguliere, en dan heb je de National Guards, die de afgelopen twintig jaar dermate gestruikeld zijn in verstrengelingen dat zelfs tijdens de periode Trump I zelfs DHS nog aan de bel probeerde te trekken over radicalisatie officieren, religieus extremisme, grensoverschrijdend netwerkgedrag e.d.

De crux hier is niet de vraag hoe breed het probleem is, maar hoe groot het bereik vanuit bevelstructuren waar die vervangen worden, en dat hoe breed disfuncties genormaliseerd zijn binnen NCO en andere segmenten.

Tijdens de periode Trump I was er een behoorlijke stroom van promoties en benoemingen bij de Guards, terwijl zowel tijdens Trump I en vanuit blokkades tijdens Biden bij de reguliere strijdkrachten de gaten vielen en niet gevuld konden worden.

Trump vervangt nu de organisatorische, logistieke en strategische kaders van de bevelstructuur bij de reguliere strijdkrachten. Dat patroon ligt er, langzaam maar zeker, gestaag. Hij doet dat niet zelf, dat is een resultaat van positioneringen al veel eerder. Nu zet hij de conforme posities buiten spel, en vervangt de actoren die een probleem waren en zijn. Zowel in termen van symboliek, als structuur.

Het zegt heel veel dat hij geen confrontatie schept, maar deze acties onderneemt. Dat wil zeggen dat hij genoeg bevestigingen krijgt van in positie zijn voor overwicht - en er dus mee weg kunnen komen.

Onderschat niet de enorme druk die op mensen in de strijdkrachten gelegd gaat worden bij graduele toepassingen, én bij aanwezige conditionering van eed en domein. Er is pur Sang niet veel nodig om menselijke groepsdynamica richting te geven. Helaas.

Wij hier hebben nauwelijks concept van memes en frames van Amerikaanse subculturen, al helemaal niet die van militaire domeinen. We spreken met recht van subcultuur, compleet met gescheiden / parallelle politieke economie.

Met het criminele regime in het Kremlin heeft dit weinig te doen. Al is er helaas ook hier weer sprake van verstrengelingen en gecompromitteerden. Denk terug aan Oliver North, kijk wat minder ver terug naar een Mike Flynn - juist bij de strijdkrachten is elk punt waar cultisme ingang dan wel verbinding is iets waar extreem zorgvuldige voorzichtigheid bij geboden is. De schade die Flynn heeft aangericht is gruwelijk, en dan ga ik het nog niet eens hebben over wat hier een paar jaar geleden nog onderwerp van consternatie was, kaders van officieren die telkens weer opdoken in de netwerken van Dominionisten. Compleet met in uniform prediken. Op de basis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:40
Thalaron schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:28:
Wellicht moet de mensheid deze kans aangrijpen om niet zoveel waarde te hechten aan klompjes metaal dat we blijkbaar niet nodig hebben (het ligt daar maar te liggen, dus blijkbaar niet boeiend). Tijd dat de mens gaat inzien dat het niet om geld moet gaan. Geld als ruilmiddel en niet iets om oneindig op te sparen.
offtopic:
Misschien off-topic maar +1
Naast de werkelijk absurde concentratie van kapitaal zijn er nog andere symptomen van scheefgroei t.o.v. de oorspronkelijke bedoelingen. Aandelen in een onderneming kun je nog iets voor zeggen maar ermee speculeren met daarbij opties om je in te dekken, wat heeft dat nog te maken met het oorsponkelijke idee? Het feit (wat ik onlangs hoorde) dat men voor high frequency trading datacommunicatie doet via kortegolf radio i.p.v. via internet om een paar milliseconden minder latency te hebben, het is absurd. Het uitgangspunt was dat koeienhuid ruilen tegen brood niet praktisch was.

En nu zit de wereld met miljardairs die hun rijkdommen koste wat het kost willen beschermen en uitbreiden. En de giftige uitwerking op de politiek, niet alleen in de VS.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Nee, dat is niet wat ik zeg.
Maar dat was wel mijn punt. We hebben de afgelopen dagen gezien dat uitspraken van Trump aangaande Oekraïne en Rusland ook voor sommige die-hard MAGA's problematisch waren. Je kunt beïnvloeden en vervangen wat je wil, maar als Trump op dat pad verder wil is er geen garantie op een (voor hem) goede uitkomst.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Maar dat was wel mijn punt. We hebben de afgelopen dagen gezien dat uitspraken van Trump aangaande Oekraïne en Rusland ook voor sommige die-hard MAGA's problematisch waren. Je kunt beïnvloeden en vervangen wat je wil, maar als Trump op dat pad verder wil is er geen garantie op een (voor hem) goede uitkomst.
Ik ben daar niet zo zeker van, laat Twitter en Facebook los op die mensen en ze zullen wel bijdraaien.

Trump zei : I could shoot someone at 5th Avenue and don't lose any voters.
Maw, Trump krijgt alles gedaan van zijn achterban.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

ze mogen het als problematisch ervaren, men doet niets effectief buiten ongenoegen uiten heel soms.

Qua balans: als 2 republikeinse senatoren zich qua stemgedrag tegen Trump keren, kan men het tegen houden mits de democraten uniform stemmen. Je hebt maar enkele dissidenten nodig kortom: echter gebeurt dat niet en hoe langer men wacht hoe meer men deel van het probleem gaat zijn. Zie ook hoe de zuiveringen binnen het GOP zijn gegaan: het zijn jaknikkers geworden en men is 1 voor 1 de knie aan het buigen voor Trump.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

En toch volgen ze uiteindelijk. Problematisch, maar oh! Proces, protocol, procedure, protest! En autoritarisme stapt daar gewoon aan voorbij want het speelt niet op hetzelfde bord.

Trump wacht überhaupt geen goede uitkomst. Zijn beste scenario is overlijden na het gezalfd worden en voor de val. Maar goed, heeft Trump ooit enige interesse gehad voor zaken als consequenties of effecten? Nee, dat zijn gereedschappen, hem treft dat niet, en hij is gewend om altijd weer gered te worden door de bazen. Dat is zijn patroon, en het is een consistent patroon.

De enige vraag die er zou kunnen zijn, dat is óf Trump begrepen heeft wat precies bij 1/6 gebeurde. Hoe hij pootje gelicht werd door fixers van actoren en organisaties die het spel van autoritarisme beter spelen dan hij kan. En dat is wel een vraag, want nog steeds heeft hij zich niet ingedekt of netwerk gebufferd. Het ziet er juist steeds meer naar uit dat hij zich geschikt heeft, zoals overeenkomstig hiërarchie dynamiek van autoritarisme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
Nu ze zo'n beetje alle rechten van al die enge transgenders hebben ingetrokken, richt conservatief Amerika nu hun pijlen op het terugdraaien van het homohuwelijk:
Several conservatives are pushing efforts to overturn the Supreme Court ruling that enshrines same-sex marriage in the United States, with conservative Christian lawyer Mat Staver declaring, "It's not an if, it's just a matter of when."

Some lawmakers, including an Oklahoma State Senator, and other anti-LGBTQ activists have pushed for the case to be overturned. Supreme Court Justices Clarence Thomas and Samuel Alito have signaled in a court dissent that the case should be reconsidered.

Bron: Newsweek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polthemol schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:16:
[...]

ze mogen het als problematisch ervaren, men doet niets effectief buiten ongenoegen uiten heel soms.

Qua balans: als 2 republikeinse senatoren zich qua stemgedrag tegen Trump keren, kan men het tegen houden mits de democraten uniform stemmen. Je hebt maar enkele dissidenten nodig kortom: echter gebeurt dat niet en hoe langer men wacht hoe meer men deel van het probleem gaat zijn. Zie ook hoe de zuiveringen binnen het GOP zijn gegaan: het zijn jaknikkers geworden en men is 1 voor 1 de knie aan het buigen voor Trump.
Exact. Processen van toestemming, de valstrik van geloofsgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
[...]

Maar dat is en blijft jouw inschatting. En wellicht is het de juiste. Maar hoe e.e.a. gaat verlopen is niet deterministisch te bepalen. Enerzijds omdat we het over mensen hebben en anderzijds omdat de werkelijkheid daarvoor te gecompliceerd is. Dat er actoren zijn die er alles aan doen om het die ene kant op te duwen doet daar niets aan af.

We hebben gezien dat republikeinen idd maar bar weinig moeite hebben met alles wat Trump uitspookt, maar het overnemen van de talking points van het Kremlin was toch wel duidelijk een brug te ver (ik noem nog maar eens de NY Post en Shapiro). Het is op dit punt dat ik denk dat Trump zich mogelijk op glad ijs begeeft. Ik denk ook niet dat dit gescript is door de actoren achter Trump. Trump en zijn karakter is voor hen een ongelooflijke kans, maar tegelijkertijd een liability.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Maar dat is en blijft jouw inschatting. En wellicht is het de juiste. Maar hoe e.e.a. gaat verlopen is niet deterministisch te bepalen. Enerzijds omdat we het over mensen hebben en anderzijds omdat de werkelijkheid daarvoor te gecompliceerd is. Dat er actoren zijn die er alles aan doen om het die ene kant op te duwen doet daar niets aan af.

We hebben gezien dat republikeinen idd maar bar weinig moeite hebben met alles wat Trump uitspookt, maar het overnemen van de talking points van het Kremlin was toch wel duidelijk een brug te ver (ik noem nog maar eens de NY Post en Shapiro). Het is op dit punt dat ik denk dat Trump zich mogelijk op glad ijs begeeft. Ik denk ook niet dat dit gescript is door de actoren achter Trump. Trump en zijn karakter is voor hen een ongelooflijke kans, maar tegelijkertijd een liability.
die inschatting baseer ik op hoe men zich gedraagt. Er zijn er bij die tot op het bot beledigt werden door Trump en nog steunen ze hem nu, er is een poging tot een staatsgreep geweest en men bleef hem steunen. De man werd veroordeeld en og was er steun. Hij begin met project 2025 agenda in te voeren en men bleef hem steunen. Hij schopt Oekraine dieper in de problemen: men steunt hem. Hij stelt de meest incompetente set mensen denkbaar aan als kabinetsleden en men steunt hem.

Ik zie in die effectieve handelingen weinig waarom die mensen nog denken wat anders te gaan doen. De morele grenzen zijn al niet meer te bekennen ondertussen en hun gedrag blijft gelijk: onvoorwaardelijke steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polthemol schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:46:
[...]

die inschatting baseer ik op hoe men zich gedraagt. Er zijn er bij die tot op het bot beledigt werden door Trump en nog steunen ze hem nu, er is een poging tot een staatsgreep geweest en men bleef hem steunen. De man werd veroordeeld en og was er steun. Hij begin met project 2025 agenda in te voeren en men bleef hem steunen. Hij schopt Oekraine dieper in de problemen: men steunt hem. Hij stelt de meest incompetente set mensen denkbaar aan als kabinetsleden en men steunt hem.

Ik zie in die effectieve handelingen weinig waarom die mensen nog denken wat anders te gaan doen. De morele grenzen zijn al niet meer te bekennen ondertussen en hun gedrag blijft gelijk: onvoorwaardelijke steun.
Who remembers Lindsey Graham …

Klassiek voorbeeld. Consistente lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
polthemol schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Ik hoor wat je zegt en ik ben het met je eens dat het weinig hoopvol stemt. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er slechts een paar dissidenten nodig. Ik acht het nog steeds niet onmogelijk dat Trump zijn hand gaat overspelen en dat er een kritieke massa ontstaat die nog voor een wending kan zorgen. Maar ook dat is een inschatting. We gaan het zien.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
klaaas schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Ik hoor wat je zegt en ik ben het met je eens dat het weinig hoopvol stemt. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er slechts een paar dissidenten nodig. Ik acht het nog steeds niet onmogelijk dat Trump zijn hand gaat overspelen en dat er een kritieke massa ontstaat die nog voor een wending kan zorgen. Maar ook dat is een inschatting. We gaan het zien.
die kans is er altijd, maar hoe langer je een Quisling bent (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quisling) hoe moeilijker het gaat worden om ermee te stoppen. Bedenk dat zonder de bescherming die Trump geeft via bv. pardons (zie Adams van New York bv) velen zelf kunnen vrezen de sjaak te worden/men is bang de baan te verliezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BadRespawn
update vordering van implementatie van Project 2025 door Trump II

USAID 100% completed, 6 objectives:
- Prioritize funding for faith-based organizations.
- Cut budget of USAID.
- Rescind USAID policies that address climate change and help countries transition away from fossil fuels.
- Cut International Disaster Assistance funding for programs in Yemen, Syria, and Afghanistan.
- Prohibit USAID from funding "sexual reproductive health and reproductive rights" and "gender equality" programs.
- Eliminate Chief Diversity Officer at USAID, remove DEI requirements, eliminate funding for partners that promote "discriminatory DEI practices".
https://www.project2025.observer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
nst6ldr schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:50:
[...]

En hoe kijk je hier nu tegenaan? Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe je ooit tot deze conclusie was gekomen ondanks de vele signalen en historische gebeurtenissen die de huidige koers voorspelden (voor zover je een open deur 'voorspellen' mag noemen).
Precies hetzelfde. Rusland is staatsvijand nummer 1 van de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Overigens zie ik niet veel anders bij veel Democratische kiezers. Die lijken niet te begrijpen dat je een stel autocraten die lak aan de wet hebben niet kan wegkrijgen met alleen de aanwezige checks and balances, of ze lijken te denken dat het een soort TV serie of film is waar de goeden uiteindelijk wel zullen winnen. Proberen er op te wijzen dat de gebruikte mechanismes dieper reiken dan de kolossale sliert onwaarheden en relletjes die Trump genereert leidt tot op zijn best onbegrip, en vaker het belachelijk maken van de suggesties. Het is zelotisme waarbij de nationale mythe centraal staat en onaantastbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
C00P schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:42:
[...]

Eum, denk jij dat hij 15 jaar beste vriendjes was met epstein om over bowlingen te praten?
Daarbij, de Russen hebben zoveel geld geïnvesteerd in hem, denk je niet dat ze een extra verzekering hebben afgesloten om dat kapitaal te beveiligen?

Het steele dossier liet blijken dat ze wat vrouwen naar zijn kamer hadden gestuurd, en de kremlin heeft hier opnames van.
Obama mag dan wel een schandaal hebben met de kleur van z’n pak en Trumps achterban mag wel de groep zijn van “family values /s”. Maar wat sextapes zullen enkel onthaald worden als: "Wat is het toch nog een alpha male op zijn leeftijd / he still got it etc".

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rene44 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Precies hetzelfde. Rusland is staatsvijand nummer 1 van de VS.
En dat Trump nu een deal sluit met rusland om Oekraïnse grondstoffen had je gemist?

Gegeven: dat rusland 34 jaar na dato de koude oorlog zou winnen had ik ook niet verwacht, maar dat Trump ging buigen voor poetin was toch wel een inkopper?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1 ... 51 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.