[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.965 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Trump gaat zelf kijken in Fort Knox ...
https://thehill.com/homen...669-trump-fort-knox-gold/

[...]

Nu wordt maar weer eens duidelijk in welke bubbel Trump leeft ... En natuurlijk wil hij een mooie foto samen met al die goudstaven hebben.
Wat zal er gebeuren met ons goud wat daar ligt. De nazi's namen het mee, dat zie ik de neo-nazi's ook nog wel doen. 'make the foreigners pay'.

Beetje dom ook om dat daar te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Trump gaat zelf kijken in Fort Knox ...
https://thehill.com/homen...669-trump-fort-knox-gold/

[...]

Nu wordt maar weer eens duidelijk in welke bubbel Trump leeft ... En natuurlijk wil hij een mooie foto samen met al die goudstaven hebben.
Ik reageer later nog op je eerdere reactie, maar dit is onderdeel van de ruis die ze verspreiden. Tijdens Trump #1 is daar al naar gekeken met dit als uitkomst: "Glad the gold is safe!"

Dus ik zou hier niet te diep op ingaan. Het is een publiciteitsstunt en zoals de overheidssites zelf stellen ligt het sowieso niet op 1 locatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 21-02-2025 08:14 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:07:
Goed, iedereen heeft het nu over:
- Musk's zonnebril terwijl hij stijf van de drugs staat.
- Steve Bannon's Hitlergroet en Führer-Trump banner.

Beiden zijn eigenlijk niet van belang, want gericht op ophef veroorzaken. Eigenlijk zou ik mijn eigen bericht op Bannon moeten verwijderen.

Dat IRS-verhaal is veel ernstiger, wegens de consequenties die het gaat hebben voor de Amerikaanse burger (die wordt een poot uitgedraaid), de VS zelf (derving van inkomen), en wereldwijd (opzet naar internationale blackmail als inkomensbron).
Over Musk; eens. Das wellicht (onbedoelde) afleiding.

Dat vierde rijk als afleiding omschrijven is op zichzelf afleiding. Das gewoon de geesten rijp maken. Part of the goal.

@Requiem19 waarom zou Trump niet doorgaan? Feitelijk is ie al met pensioen. Staat 30% van de tijd op de golfbaan en laat Musk zn gang gaan. Das nog wel ff vol te houden. En als ie het loodje legt neemt Vance het over. Wel zo handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Elon Musk wil dat het internationaal ruimtestation (ISS) 'zo snel mogelijk' gesloten wordt en uit zijn baan om de aarde wordt gehaald. Eigenlijk zou dat pas in 2030 gebeuren, maar Musk wil dat het in 2027 gebeurt.

Overigens is Trump niet degene die dit bepaalt. Het ISS is niet alleen eigendom van de Verenigde Staten, maar ook van Europa, Canada, Rusland en Japan.

In de plaats van het ISS komen er commerciële ruimtestations, die in een lagere baan om de aarde zullen draaien. SpaceX — het ruimtevaartbedrijf van Musk — heeft daarvoor het contract binnengehaald. De ISS-constructie zal naar een lagere baan gebracht worden en een duwtje krijgen, zodat het in onze atmosfeer terugkeert. Daarbij zal het deels opbranden en deels neerstorten in de oceaan.

,,Het is tijd om te beginnen met de voorbereidingen”, aldus Musk. ,,Het internationaal ruimtestation heeft zijn doel gediend. Zoveel nut heeft het niet meer. Laten we naar Mars gaan.”
(AD Liveblog).

Goh. Musk handelt in zijn eigen belangen en alles moet daarvoor wijken. So much voor het lands- en internationaal belang. Nee, persoonlijke financiele belangen gaan voor....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Brazos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Wat zal er gebeuren met ons goud wat daar ligt. De nazi's namen het mee, dat zie ik de neo-nazi's ook nog wel doen. 'make the foreigners pay'.

Beetje dom ook om dat daar te laten liggen.
Ons goud ligt niet in Fort Know. 31% van ons goud ligt in New York bij de New York Federal Bank in Manhattan.

https://www.dnb.nl/over-ons/organisatie/goud/
Waar is het goud?
Het goud van Nederland is op verschillende plekken opgeslagen. In Nederland ligt 31% van de totale goudvoorraad. Dit goud is opgeslagen in de goudkluis van DNB. Daarnaast ligt 31% van de goudvoorraad in New York. Dit goud is opgeslagen in de kluizen van de Federal Reserve Bank, op de granieten rotsen van Manhattan. Verder ligt 38% van het Nederlandse goud in Ottawa en Londen. Het ligt veilig opgeslagen in de kluizen van de Canadese centrale bank en de Engelse centrale bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
wildhagen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:16:
[...]

(AD Liveblog).

Goh. Musk handelt in zijn eigen belangen en alles moet daarvoor wijken. So much voor het lands- en internationaal belang. Nee, persoonlijke financiele belangen gaan voor....
Dat contract had hij al van de vorige regering en wat al gezegd wordt bepaald hij de datum niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Over Musk; eens. Das wellicht (onbedoelde) afleiding.

Dat vierde rijk als afleiding omschrijven is op zichzelf afleiding. Das gewoon de geesten rijp maken. Part of the goal.
Beiden kunnen gelijktijdig waar zijn. Als er een ding is dat heel vervelend is met inwoners van vooral Westerse landen, dan is dat ze vaak te binair denken: Het moet of het ene zijn, of het andere. Dit is een mooi voorbeeld.
Het vierde rijk is gelijktijdig indoctrinatie (lompe propaganda), en afleiding (want veroorzaakt ophef). Het laatste betekent dat iedereen het nu over het vierde rijk gaat hebben, en niet de IRS opheffen en andere zaken die echt schadelijk zijn voor de (inter)nationale orde.
Als mooie bijkomstigheid heeft al het gekakel over het vierde rijk ook tot gevolg dat het idee ook verder verspreid wordt (weer terug bij die propaganda!).
Terwijl de IRS wellicht belangrijker is.

Een simpel voorbeeld van wat @Virtuozzo bedoelt met dat ons gedrag debet is aan de situatie die ontstaat, naar mijn mening.

Heb ik al genoemd dat de IRS belangrijk is? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Thalaron schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:07:
Ik ben ook niet zo bang dat het tot een derde termijn voor Trump gaat worden… simpelweg vanwege zijn leeftijd. Het is simpelweg een oude(re) man.

[...]
Trump's vader is 93 geworden, een derde termijn zou ik niet op basis van Trumps leeftijd uitsluiten.

En de wil ertoe is er ook, er staan alleen wat lastige procedures, instituten, en morele dilemma's in de weg maar daardoor heeft Trump zich nog nooit laten tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

Las net een stukje over de Smoot Hawley tariff act . Niets geleerd uit de geschiedenis dus https://historianet.nl/ma...andelsoorlog-tegen-europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Amphiebietje het is ook beiden. Maar mijn punt was eigenlijk meer; je kan het er niet niet over hebben. Negeren werkt ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rene44 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:32:
[...]

?? Rusland is staatsvijand nummer 1 van Amerika. Dat media narratief dat Trump Poetin wel eventjes ALLES gaat geven wat hij wil is dronkemanspraat.
En hoe kijk je hier nu tegenaan? Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe je ooit tot deze conclusie was gekomen ondanks de vele signalen en historische gebeurtenissen die de huidige koers voorspelden (voor zover je een open deur 'voorspellen' mag noemen).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Requiem19 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Ik vind iedereen die zegt ‘dit duurt maar 4 jaar, dan kan hij niet herkozen worden’ maar flink naief.

Als je ziet in welke mate hij de hele rechtsstaat uitholt en dat hij nul - echt NUL - grenzen heeft, zou hij zomaar kunnen proberen met een bs reden nog langer te blijven zitten dan 4 jaar.
Iedereen die nu nog denkt dat er na vier nog vrije verkiezingen komen, zit echt met zn kop in het zand.
De VS is overgenomen door de MAGA kliek. Ook al zou Trump te oud worden of overlijden, dan zijn er nog genoeg familieleden of andere clan leden die zijn plek gaan innemen. De belangen voor de kliek zijn te groot. Ze hebben nu alle macht, die gaan ze niet meer inleveren. De democratie in de VS is dood, zoveel is nu toch wel duidelijk.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

[...]

(AD Liveblog).

Ik heb nog geen enkel landsbelang gezien bij zowel Musk als Trump.

Wat betreft het ISS, daar zal Trump straks (onder invloed van Musk) over zeggen dat ze hun handen eraf trekken zodat de overige deelnemers voor de kosten op gaan draaien als Musk hem niet eerder uit de lucht mag halen. En wat Mars betreft, dat gaat Musk toch niet halen binnen deze Trump termijn. Hij mag al blij zijn als ze een succesvolle maanlanding kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zwelgje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 02:50:
[...]

[mbr]*knip* reactie op mbr'ed post. [/mbr]

ondertussen:

“Yeah. I mean, I think they fired 6,000 people at the IRS today. And I think, [Commerce Secretary Howard] Lutnick said last night that they’re talking about shutting down the IRS,” Schmitt said.

During an appearance on Fox News’ Jesse Watters Primetime last night, Lutnick said Trump’s “goal is to abolish the Internal Revenue Service and let all the outsiders pay”.

de belastingdienst wordt opgeheven (!) en de rest van de wereld gaat dit moeten compenseren in de inkomsten.
Ironisch omdat Amerika een van de weinige landen is dat hun onderdanen belasting laat betalen als ze in het buitenland wonen. Nouja ze moeten in elk geval aangifte doen. Als de Amerikaanse belasting hoger is dan wat ze in het buitenland moeten betalen, dan moeten ze het verschil afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
Zewatanejo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Iedereen die nu nog denkt dat er na vier nog vrije verkiezingen komen, zit echt met zn kop in het zand.
De VS is overgenomen door de MAGA kliek. Ook al zou Trump te oud worden of overlijden, dan zijn er nog genoeg familieleden of andere clan leden die zijn plek gaan innemen. De belangen voor de kliek zijn te groot. Ze hebben nu alle macht, die gaan ze niet meer inleveren. De democratie in de VS is dood, zoveel is nu toch wel duidelijk.
Dat is wel doemdenker van het volgende niveau, denk dat het allemaal wel iets verder zal gaan en uiteindelijk in een geval van democracy is dead zal leiden tot een burgeroorlog. Laten we het allemaal even afwachten. Het lijkt allemaal snel te gaan nu, maar Trump maakt veel vijanden met zijn huidige manier van regeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Ons goud ligt niet in Fort Know. 31% van ons goud ligt in New York bij de New York Federal Bank in Manhattan.

https://www.dnb.nl/over-ons/organisatie/goud/

[...]
Of het nou Fort Knox is of New York, een groot deel ligt in Amerika en kan geconfisqueerd worden. Wellicht onder het mom van 'die Europeanen betalen niks aan de NAVO'. Inderdaad een slechte zaak dat het er nog ligt. Na Trump 1 hadden we dit moeten zien aankomen en het preventief weghalen.

Ik denk dat het niet gedaan is vanwege de diplomatieke rel die dat op zou leveren. Buiten de schade aan de relatie met Biden zou het ook Nederland op Trump zijn kaart gezet kunnen hebben als staatsvijand nummer 1.

En heel veel landen hebben een deel van hun goud daar liggen.

Maar het vinden van een manier om dit zonder veel ophef te doen had inderdaad wel prioriteit moeten hebben, dat vind ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Dat is wel doemdenker van het volgende niveau, denk dat het allemaal wel iets verder zal gaan en uiteindelijk in een geval van democracy is dead zal leiden tot een burgeroorlog. Laten we het allemaal even afwachten. Het lijkt allemaal snel te gaan nu, maar Trump maakt veel vijanden met zijn huidige manier van regeren.
Lijkt meer op realisme dan doemdenken. Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken en weten wat er de komende jaren gaat gebeuren, maar de kans dat de VS nog vrije verkiezingen krijgt is op dit moment echt wel heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
Brazos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Lijkt meer op realisme dan doemdenken. Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken en weten wat er de komende jaren gaat gebeuren, maar de kans dat de VS nog vrije verkiezingen krijgt is op dit moment echt wel heel klein.
Dat gaat wel heel ver, ik denk echt dat Trump het niet zo ver kan krijgen. En ja, ik ben ook geen Trump-aanhanger. Ik denk ook dat de schade vele generaties gaat kosten, maar ik denk niet dat vrije verkiezingen geblokkeerd gaan worden. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Stukfruit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:34:
[...]

offtopic:
Even afwachten tot het 15 maart is, toch?

Voorlopig lijkt het trouwens vooral een poging te zijn om te trollen, maar inmiddels is wel duidelijk dat trollen == echte poging :/
Dat is hoe het systeem werkt. Oppositie op je materiaal wordt troller en onrust stoken. Daarna blijf je het doen 'want de oppositie vind het niet leuk'. Dan wordt het voor je achterban een principe zaak waardoor het symbolisme wordt genormaliseerd. De achterban zal dan dat symbool gaan verdedigen waarbij ze sterke gronden zullen zoeken dan trollen en dus nationalistische waarde opzoeken. Het is een eeuwenoud systeem wat succesvol wordt gebruikt voor nationalisme en imperialisme.

Het trollen maakt daarin nog niet zoveel uit. In 1920-30 negeerde veel mensen de Nazi symboliek en was trollen niet nodig maar werd het ook genormaliseerd. Dat trollen is feitelijk een extra stapje omdat het sterker wordt bekritiseerd (met reden).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:09:
[...]
Dat gaat wel heel ver, ik denk echt dat Trump het niet zo ver kan krijgen. En ja, ik ben ook geen Trump-aanhanger. Ik denk ook dat de schade vele generaties gaat kosten, maar ik denk niet dat vrije verkiezingen geblokkeerd gaan worden. We gaan het zien.
Aan de andere kant zijn er de laatste weken wel ontzettend veel dingen gebeurd die we tot voor heel kort ondenkbaar dachten en veel te ver vonden gaan. "Dat zouden de Amerikanen nooit laten gebeuren". En nu is het erg stil vanuit de tegenstanders van Trump. Ik denk dat die wel inzien dat het toch niet helpt en ze zich dan alleen maar het pispaaltje maken.

Zomaar vrije verkiezingen afschaffen zal ook Trump niet voor elkaar krijgen nee. Maar een grote crisis als excuus daarvoor is zo geregeld. Zeker met een beleid dat op zichzelf al makkelijk tot een crisis kan leiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

(AD Liveblog).

Let wel... Dit in reactie op een fittie met een een stel astronauten:

https://www.politico.com/...musk-iss-deorbit-00205268

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Een user op Reddit verwoordde het goed.....hoe confronterend dan ook.

"i am curious as to the death toll of this administration"

Deze hele shitshow gaat over lijken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:30
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:31:
Een user op Reddit verwoordde het goed.....hoe confronterend dan ook.

"i am curious as to the death toll of this administration"

Deze hele shitshow gaat over lijken.
Well, that's fascism for you.

Op dit moment is het opschorten en imploderen van USAID de meest effectieve methode geweest om mensen over de kling te jagen. Ik vraag mij openlijk af of dat zo blijft.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:54
[...]

Verkiezingen ja. Vrije verkiezingen moet ik nog zien. Rusland heeft ook elke 6 jaar "vrije verkiezingen".
Zwelgje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 02:50:
[...]

[mbr]*knip* reactie op mbr'ed post. [/mbr]

ondertussen:

“Yeah. I mean, I think they fired 6,000 people at the IRS today. And I think, [Commerce Secretary Howard] Lutnick said last night that they’re talking about shutting down the IRS,” Schmitt said.

During an appearance on Fox News’ Jesse Watters Primetime last night, Lutnick said Trump’s “goal is to abolish the Internal Revenue Service and let all the outsiders pay”.

de belastingdienst wordt opgeheven (!) en de rest van de wereld gaat dit moeten compenseren in de inkomsten.
Dat is natuurlijk een makkelijke manier om zijn eigen en z'n vriendjes van hun problemen met de belastingdienst af te helpen, of de vele dure constructies die bedacht moeten worden om belasting zo veel mogelijk te ontwijken en toch net wel/net niet binnen de wet te blijven.

Plus dat zonder een belastingdienst je ook de waarde van je eigen vermogen zonder problemen kan overdrijven, want er is niemand die het bijhoudt. Klinkt ook als iets wat Trump goed uit komt.
https://www.quora.com/Is-...-how-he-feels-on-that-day
https://nymag.com/intelli...mp_net_worth_is_dete.html

Plus dat hij daar ook in New York voor veroordeeld is.
Wikipedia: New York business fraud lawsuit against the Trump Organization
Helixes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Well, that's fascism for you.

Op dit moment is het opschorten en imploderen van USAID de meest effectieve methode geweest om mensen over de kling te jagen. Ik vraag mij openlijk af of dat zo blijft.
Maar niet Amerikanen zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 21-02-2025 09:35 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
twowheeler schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:44:
Wat me in dit alles enorm verbaast: Hoe kan conservatief samen gaan met samenwerken met de russen? Dat zijn toch hun alleroudste vijand.
Oceania was at war with Eurasia: therefore Oceania had always been at war with Eurasia.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Laatst online: 17-09 21:31
Llopigat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Aan de andere kant zijn er de laatste weken wel ontzettend veel dingen gebeurd die we tot voor heel kort ondenkbaar dachten en veel te ver vonden gaan. "Dat zouden de Amerikanen nooit laten gebeuren". En nu is het erg stil vanuit de tegenstanders van Trump. Ik denk dat die wel inzien dat het toch niet helpt en ze zich dan alleen maar het pispaaltje maken.

Zomaar vrije verkiezingen afschaffen zal ook Trump niet voor elkaar krijgen nee. Maar een grote crisis als excuus daarvoor is zo geregeld. Zeker met een beleid dat op zichzelf al makkelijk tot een crisis kan leiden.
Precies dit: als er iets is wat we hebben geleerd van de afgelopen maand is dat hoop "dat zal hem niet zomaar lukken, daar zijn checks and balances voor" naïef is. Ze zijn overduidelijk met een plan bezig, waarbij grondig destabiliseren stap 1 is (die verrekte snel gaat). Dat biedt straks allerlei mogelijkheden voor crises en noodtoestanden. Alles wordt in de steigers gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee die gaan nog vooral het hoekje om door teruggetrokken zorg, zelfmoord en crashende vliegtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Daar werdt anders wel op gedoelt.......intern...Amerikanen dus. Want de rekening van vele maatregelen komt bij de working class, of lager, terecht.

@MikeyMan vat het al samen......onbetaalbare medicijnen begint het mee....(te) dure levensmiddelen....en dat is nog maar het begin vrees ik.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Nee die gaan nog vooral het hoekje om door teruggetrokken zorg, zelfmoord en crashende vliegtuigen.
USAID doet alleen projecten in het buitenland, niet in de VS zelf.
Je andere zaken refereren naar het opheffen/ingrepen in andere ministeries / agentschappen.
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Daar werdt anders wel op gedoelt.......intern...Amerikanen dus. Want de rekening van vele maatregelen komt bij de working class, of lager, terecht.

@MikeyMan vat het al samen......onbetaalbare medicijnen begint het mee....(te) dure levensmiddelen....en dat is nog maar het begin vrees ik.
Sowieso.

Maar het gros van de GOP stemmers stemt al decennia actief tegen zijn eigen belangen.
Trump en z'n kliek letten alleen op economische cijfers. Dus zo laag mogelijke lonen, zo hoog mogelijke winst.

En een draaiboek zoals de meeste autocraten / dictaturen, een zeer brede arme onderlaag, geen middenklasse en een paar rijke vriendjes maken dat je makkelijk aan de macht kan blijven.
Een middenklasse kan het zich veroorloven om voor zichzelf denken, dingen eisen/afdwingen, die zijn alleen maar lastig.
Armoede kost je letterlijk IQ punten omdat je in een overlevingsstand staat die je (evolutionair) dwingt te focussen op de korte termijn. Dat is niet omdat men dom is!
Misschien is dat ook net de reden dat de armere staten zo massaal op de GOP stemmen ;(

[ Voor 60% gewijzigd door DropjesLover op 21-02-2025 10:09 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
DropjesLover schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:02:
[...]

USAID doet alleen projecten in het buitenland, niet in de VS zelf.
[...]
Dat kan wel zijn, maar veel van die projecten hebben direct impact op de eigen bevolking.
[...]
In Pawnee County, Kan., some farmers are rethinking their spring planting plans. With the sudden dismantling of the U.S. Agency for International Development (USAID), sorghum farmers are worried there won’t be a market for their product. They’re not alone. At least 400 producers around the country rely on contracts with USAID, and many more rely on the agency without even knowing it.
[...]
USAID spends about $2 billion annually on food for its international humanitarian relief work with about 7% of that provided by U.S. farmers.
Dat is dus 140 miljoen dat weggehaald wordt bij de boeren in de VS.
[...]
Farmers across the United States are finding themselves in precarious economic positions, as they attempt to navigate a strained farm economy and a barrage of executive orders from the Trump administration that put some farm programs in limbo.
[...]
Missouri cattle producer Skylar Holden signed a $240,000 cost-sharing contract with the U.S. Department of Agriculture to improve water systems on his 260-acre cattle operation. After getting approval in January for the next phase of the project and investing upwards of $50,000 in pipes, equipment and labor, Holden says he got a call a week later from his field agent telling him the payments from USDA were on hold.
[...]
He already works another job to try to make ends meet on the farm and cares for his cattle after work. He says the debt on this project could mean disaster for his farm.

When asked on a scale of 1 to 10 what his confidence was that the payment would come through eventually, Holden, who voted for Trump, rated the possibility a “one.”
[...]
The financial implications are huge in the administration’s efforts to freeze or cancel funding. One of Trump’s first executive orders called for a pause on all funding from the Inflation Reduction Act, enacted by Democrats during the Biden administration, which provided nearly $20 billion for farmland conservation programs.
[...]
The abrupt pause for USAID programs also interrupts agricultural research programs at 19 land-grant university-based innovation labs across 17 states — casting an uncertain future for those projects and the foreign grain markets they are attempting to cultivate.
[...]
The lab’s director, University of Illinois Professor Peter Goldsmith, said he had to make the hard decision to shutter the lab when they were suddenly no longer able to access any of their grant money or reimbursement systems. They are in the middle of work on a $30 million USAID grant that was supposed to last until 2027.
[...]
“The IRA funding for USDA conservation programs allowed a lot of farmers and ranchers to access conservation funding who weren’t able to before, but now halfway through, their payments are frozen, and it is unclear what will happen next,” said Aviva Glaser, senior director of agriculture policy for the National Wildlife Federation.

If the funds remain frozen, it could affect thousands of contracts nationwide. The Natural Resources Conservation Service, the branch of USDA that oversees most conservation programs, has 4,162 contracts obligated in 2025 for $358 million.
[...]
Het is echt een hele shitshow, alle maatregelen bij elkaar, maar zeker ook USAID die gewoon om zeep is geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Dat kan wel zijn, maar veel van die projecten hebben direct impact op de eigen bevolking.

[...]

Dat is dus 140 miljoen dat weggehaald wordt bij de boeren in de VS.

[...]

Het is echt een hele shitshow, alle maatregelen bij elkaar, maar zeker ook USAID die gewoon om zeep is geholpen.
Correct, USAID kocht ongeveer 4,5% van de totale landbouw-omzet op :P
Dit is een eenvoudig te achterhalen / voorbereiding die je zou verwachten bij wetgeving / Executive Orders, dat er ook rekening gehouden wordt met 2e orde effecten (niet alleen de directe maar ook indirecte gevolgen). Des te meer bewijs dat Trump niet aan 4D chess doet, of er capabel voor of ook maar in geinteresseerd in is.

Vervelend voor de boeren, maar 4,5% zit ook in de bandbreedte van een tegenvallende oogst.
Plus echt weg is het niet, ze kunnen het ook verkopen op de eigen markt, waardoor de prijzen voor de burger weer wat dalen.

Mijn standpunt blijft overeind staan, het opheffen van USAID gaat geen Amerikaanse levens kosten.

Ik denk dat de boeren het wegvallen/oppakken/uitzetten en grenzen dicht van/voor goedkope illegale immigranten veel meer gaan voelen in hun bedrijfsvoering.
Maar geen centje medelijden mee, die staten hebben er zelf bewust voor gekozen.

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 21-02-2025 10:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
DropjesLover schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Vervelend voor de boeren, maar 4,5% zit ook in de bandbreedte van een tegenvallende oogst.
Plus echt weg is het niet, ze kunnen het ook verkopen op de eigen markt, waardoor de prijzen voor de burger weer wat dalen.
Lees de artikelen eens. Dit gaat dus niet voor alle boeren op. De markt is er soms gewoonweg niet zonder de USAID/USDA programma's waarvan sommige gewoon al 120 jaar lopen.
Ze geven zelfs letterlijk aan "USAID is one of the biggest purchasers of sorghum and other excess grains. Without their purchases, those grains could flood the market and drive down prices."
Ik las ook in een ander artikel een boer die aangeeft dat als die alles verkoopt op de markt er gewoon verlies gemaakt wordt. Met de kleine marges betekend dat faillissement.

Dus, ja, de prijzen voor de burger zullen dalen, als het spul er al verkocht kan worden, maar de boeren zijn dan ook weg.

En die illegalen is een andere tak van agricultuur. Niet degene die nu direct gepakt worden aangezien dat grote velden zijn met grote machines. Niet de citrusbomen of kroppen sla die met de hand gedaan worden daar.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 21-02-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
Llopigat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Of het nou Fort Knox is of New York, een groot deel ligt in Amerika en kan geconfisqueerd worden. Wellicht onder het mom van 'die Europeanen betalen niks aan de NAVO'. Inderdaad een slechte zaak dat het er nog ligt. Na Trump 1 hadden we dit moeten zien aankomen en het preventief weghalen.

Ik denk dat het niet gedaan is vanwege de diplomatieke rel die dat op zou leveren. Buiten de schade aan de relatie met Biden zou het ook Nederland op Trump zijn kaart gezet kunnen hebben als staatsvijand nummer 1.

Maar het vinden van een manier om dit zonder veel ophef te doen had inderdaad wel prioriteit moeten hebben, dat vind ik ook.
Confisqueren wij Volkel. Dan zijn wij ineens een atoommacht geworden, zijn we heel wat treden gestegen op de politieke wereldladder. Hebben we weer wat te brokkelen in de pap. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:16
De rechter moet nu snel doortastende maatregelen nemen om naleving van het eerdere vonnis inzake het onrechtmatig stoppen van betalingen aan buitenlandse hulpfondsen af te dwingen anders is het te laat:

Judge warns Trump administration not to dodge court order unfreezing foreign aid
A federal judge delivered a stern warning to the Trump administration that it must abide by a court order to unfreeze foreign-aid funding, but he stopped short Thursday of holding administration officials in contempt of court for continuing to hold up some of the money.

In a seven-page order, U.S. District Court Judge Amir Ali seemed troubled by complaints from aid groups that much of the funding remained on hold despite his Feb. 13 order suspending the blanket freeze put in place by the Trump administration.
...

Bron: https://www.politico.com/...tion-foreign-aid-00205377

Doet hij dat niet dan wordt het precedent geschapen dat de Trump administratie praktisch gezien rechtelijke uitspraken gewoon kan negeren. En dan is het hek van de dam en is daarmee de laatste verdedigingslinie van de VS tegen een volwaardige autocratie van Trump gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Llopigat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Het is eerder gedaan. Tijdens de Eurocrisis is er ook een deel uit Amerika weggehaald om een eventuele herintroductie van de gulden te hebben gedekt.

Over het algemeen is dat niet super belangrijk in het nieuws denk ik, maar in principe kun je het goud wat er nog ligt wel als verloren beschouwen denk ik zo. Terugkrijgen ga je het nu niet in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Confisqueren wij Volkel. Dan zijn wij ineens een atoommacht geworden, zijn we heel wat treden gestegen op de politieke wereldladder. Hebben we weer wat te brokkelen in de pap. :+
Het zijn maar 'domme' bommen, daar gaat niet heel veel afschrikking vanuit. Daarnaast zijn ze denk ik vrij waardeloos als je niet de codes hebt om ze scherp te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Het zijn maar 'domme' bommen, daar gaat niet heel veel afschrikking vanuit.
Het zijn tactische bommen met een beperkte yield (explosieve kracht). Tactisch betekent voor gebruik op het slagveld (met bevriende troepen dichtbij dus het mag niet al te zwaar zijn), niet het soort zware bommen om een heel land op afstand in de as te leggen (strategische bommen, tegenwoordig meestal op raketten).

Over die in Nederland liggen is niet zoveel bekend (logisch want officieel is het bestaan ervan niet eens erkend) maar volgens wat ik op internet kan vinden is het de B61. Met een 'yield' tot 340 kiloton, meestal instelbaar. Ter vergelijking, Hiroshima was 16 kiloton. Maar het zijn dus ook geen megatonnen.

Het dom of "slim" zijn van een bom betreft vooral de precisie van het richten en dat is juist bij atoombommen niet zo heel relevant omdat ze zo'n enorme kracht hebben. 25 meter ernaast zitten is niet zo'n probleem. Zeker in situaties op het slagveld waar de situatie met de seconde verandert. Ik denk dat dat eigenlijk geen invloed heeft op de mate van afschrikking.

Ik denk wel dat juist dit soort bommen een zwaar risico hebben op escalatie. De drempel om ze te gebruiken is lager omdat ze 'maar klein' zijn. Maar er wordt toch een enorme grens overschreden die sinds 1945 niet meer overschreden is. Het zou een heel slecht ding zijn voor de wereld als dat wordt genormaliseerd. Die "verzegeling" verbreken zou een enorm slecht precedent scheppen. Nu is er een enorm stigma voor de eerste die die grens overschrijdt. Zodra dat gebeurd is, volgen er ongetwijfeld meer.

Ik zou daar zeker niet mee aanrommelen als er slechts wat goud in het gedrang is. En het zou precies het soort crisis zijn wat Trump zou kunnen aangrijpen om de macht verder naar zich toe te trekken. Het gebruiken van die dingen als pressiemiddel lijkt me echt een extreem slechte zet.
Brazos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Daarnaast zijn ze denk ik vrij waardeloos als je niet de codes hebt om ze scherp te zetten.
Absoluut. Het zou me zeer verbazen als Nederland die dingen kan gebruiken zonder toestemming.

offtopic:
Maar dit onderwerp is niet echt meer Trump-specifiek dus ik denk dat we teveel offtopic gaan

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 21-02-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Brazos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Het is eerder gedaan. Tijdens de Eurocrisis is er ook een deel uit Amerika weggehaald om een eventuele herintroductie van de gulden te hebben gedekt.

Over het algemeen is dat niet super belangrijk in het nieuws denk ik, maar in principe kun je het goud wat er nog ligt wel als verloren beschouwen denk ik zo. Terugkrijgen ga je het nu niet in ieder geval.
Er ligt goud van 36 landen (en nog wat organisaties) in die kluis in New York. Het valt buiten de invloedssfeer van Trump en zelfs een hint dat het niet meer toegankelijk is .. zal de financiële positie van de US zo ondermijnen dat dat al voldoende is voor Trump om er vanaf te blijven ... Want dat raakt direct zijn eigen portemonnee. Niet voor niets dat "de FED" uitgesloten was van zijn EO om alle agencies aan hem verantwoording af te leggen. Dus dat goud ligt er voorlopig wel veilig. En om bijvoorbeeld meer naar Canada te brengen lijkt me ook niet handig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:35:
When asked on a scale of 1 to 10 what his confidence was that the payment would come through eventually, Holden, who voted for Trump, rated the possibility a “one.”
Leopards ate my face moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
DropjesLover schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Dit is een eenvoudig te achterhalen / voorbereiding die je zou verwachten bij wetgeving / Executive Orders, dat er ook rekening gehouden wordt met 2e orde effecten (niet alleen de directe maar ook indirecte gevolgen). Des te meer bewijs dat Trump niet aan 4D chess doet, of er capabel voor of ook maar in geinteresseerd in is.
Dat is geen bewijs, maar een conclusie op basis van aanname: als je aanneemt dat Trump acties doet met de beste intenties voor Amerika, dan zou je gelijk hebben. Als je echter aanneemt dat het doel is: geld bij elkaar schrapen en chaos creeëren, dan doet Trump het voor dat doel best goed. Economie in elkaar laten storten en na afloop voor bodemprijs alle faillissement-bedrijven kaalplukken, wellicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 15:41

Player1S

Probably out in the dark

Avalaxy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Leopards ate my face moment.
Hoe angstig ik de ontwikkelingen ook vind, hoe angstig ik ben voor de toekomst van aantal Amerikaanse vrienden met immigratie achtergrond of LGBTQ achtergrond of met kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben vind ik het geweldig om te lezen dat zoveel MAGAt's firsthand ervaren waar ze voor gestemd hebben. O-)

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:59
Robkazoe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Brokkelen doe je met melk, in de pap stop je een vinger ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Het kan toch niet zo zijn dat Trump en Musk van alles kunnen uitvoeren zonder dat het als wetgeving door het huis en de senaat moet? Ik zie nog nergens berichten dat huis of senaat tegen iets heeft gestemd. Wordt het hele systeem overgeslagen en niemand die er iets aan doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op papier niet, maar momenteel gebeurt het in praktijk. Daarom zegt bijna iedereen dat de democratie daar dood is.

Prima lakmoesproef trouwens, de mensen die het niet zeggen blijken MAGA te zijn. Soms weten ze dat van zichzelf niet. Vandaar ook af en toe een loyaliteitstest zoals de golf van Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:17
Hertog_Martin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:06:
Het kan toch niet zo zijn dat Trump en Musk van alles kunnen uitvoeren zonder dat het als wetgeving door het huis en de senaat moet? Ik zie nog nergens berichten dat huis of senaat tegen iets heeft gestemd. Wordt het hele systeem overgeslagen en niemand die er iets aan doet?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Binnen de bestaande wetgeving kunnen ze natuurlijk doen wat ze kunnen ... Het is de interpretatie en uitleg die aan de huidige wetgeving wordt gegeven die momenteel gebruikt wordt om bepaalde dingen te kunnen doen. Daarnaast kan een rechtbank natuurlijk niet zelf besluiten vervolging in te zetten. Iemand zou dat toch echt zelf moeten starten. De uitgelezen personen zouden de congresleden zelf kunnen zijn bijvoorbeeld .. maar die doen niets op dit moment, of bezorgde burgers of andere belanghebbenden .. maar die slagen daar niet altijd in (zoals bij het stoppen van de ontslagen .. daar werden de vakbonden weer in het ongelijk gestelde omdat ze de verkeerde weg bewandeld hadden ... Ze hadden een andere overheidsinstantie moeten vragen).

Daarnaast moet je niet vergeten dat veel wetten juist (bewust) ruimte laten voor interpretatie en dat wetten ook onderling in tegenspraak kunnen zijn of elkaar zelfs kunnen versterken naar iets wat nooit bedacht was.

Dus er is een boel mogelijk zolang niemand bezwaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Er ligt goud van 36 landen (en nog wat organisaties) in die kluis in New York. Het valt buiten de invloedssfeer van Trump en zelfs een hint dat het niet meer toegankelijk is .. zal de financiële positie van de US zo ondermijnen dat dat al voldoende is voor Trump om er vanaf te blijven ... Want dat raakt direct zijn eigen portemonnee. Niet voor niets dat "de FED" uitgesloten was van zijn EO om alle agencies aan hem verantwoording af te leggen. Dus dat goud ligt er voorlopig wel veilig. En om bijvoorbeeld meer naar Canada te brengen lijkt me ook niet handig >:)
Wat geeft je het idee dat Trump begaan is met de financiële positie van de VS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zowel het Huis als de Senaat hebben een Republiekeinse meerderheid. Aangezien de meeste Trump-critici de partij uitgewerkt zijn verwacht ik niet dat die in meerderheid tegen hun geliefde leider gaan stemmen.

Ook het Hooggerechtshof heeft een conservatieve meerderheid, met een flink aantal door Trump benoemde rechters. Dus ook daar verwacht ik weinig van.

Elke overheidsmedewerker die kritiek op het beleid van Trump en Musk geeft wordt ontslagen of op zijn minst op non-actief gested.

Dus ja, wie gaat er iets tegen Trump, Musk en hun overige handlangers doen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Hier een mooie speech van Bernie Sanders, ca. 16 minuten. Speech is 2 dagen oud, maar zie hem zelf nu pas voorbij komen. Mij betreft een mooie feitelijke speech van Bernie Sanders.
Hij komt met feiten en wetgeving, geen onderbuik. Ben alleen bang dat Bernie Sanders te weinig invloed heeft. De speech is ruim 2 miljoen keer bekeken, maar is eigenlijk nog niet genoeg.

Probleem is dat veel mensen geen zin hebben om video's van 16 minuten van een oude man te zien. Zeker niet de jongere generatie. Alles moet snel en direct. Zo kort mogelijk. En dan verlies je soms de feiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:26
Het valt mij nog mee dat Bernie nog niet uit een raam gevallen is..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:39:
"White House press secretary Karoline Leavitt on Thursday jabbed at Canada as “our soon-to-be 51st state” ahead of a hockey game between the U.S. men’s national team and its neighbors to the north. "
Dit is toch puur kinderlijk gedrag? Dat zo'n mens dat dan ook nog staat te papegaaien. Wat voor kronkel hebben ze in hun kop daar? Je moet als een Karoline Leavitt toch ook zelf denken wtf is dit? Of zijn ze daar stuk voor stuk knettergek? 8)7
Canada heeft die wedstrijd gewonnen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Llopigat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Het zijn tactische bommen met een beperkte yield (explosieve kracht). Tactisch betekent voor gebruik op het slagveld (met bevriende troepen dichtbij dus het mag niet al te zwaar zijn), niet het soort zware bommen om een heel land op afstand in de as te leggen (strategische bommen, tegenwoordig meestal op raketten).

Over die in Nederland liggen is niet zoveel bekend (logisch want officieel is het bestaan ervan niet eens erkend) maar volgens wat ik op internet kan vinden is het de B61. Met een 'yield' tot 340 kiloton, meestal instelbaar. Ter vergelijking, Hiroshima was 16 kiloton. Maar het zijn dus ook geen megatonnen.

Het dom of "slim" zijn van een bom betreft vooral de precisie van het richten en dat is juist bij atoombommen niet zo heel relevant omdat ze zo'n enorme kracht hebben. 25 meter ernaast zitten is niet zo'n probleem. Zeker in situaties op het slagveld waar de situatie met de seconde verandert. Ik denk dat dat eigenlijk geen invloed heeft op de mate van afschrikking.

Ik denk wel dat juist dit soort bommen een zwaar risico hebben op escalatie. De drempel om ze te gebruiken is lager omdat ze 'maar klein' zijn. Maar er wordt toch een enorme grens overschreden die sinds 1945 niet meer overschreden is. Het zou een heel slecht ding zijn voor de wereld als dat wordt genormaliseerd. Die "verzegeling" verbreken zou een enorm slecht precedent scheppen. Nu is er een enorm stigma voor de eerste die die grens overschrijdt. Zodra dat gebeurd is, volgen er ongetwijfeld meer.

Ik zou daar zeker niet mee aanrommelen als er slechts wat goud in het gedrang is. En het zou precies het soort crisis zijn wat Trump zou kunnen aangrijpen om de macht verder naar zich toe te trekken. Het gebruiken van die dingen als pressiemiddel lijkt me echt een extreem slechte zet.

[...]

Absoluut. Het zou me zeer verbazen als Nederland die dingen kan gebruiken zonder toestemming.

offtopic:
Maar dit onderwerp is niet echt meer Trump-specifiek dus ik denk dat we teveel offtopic gaan
Met 'dom' bedoelde ik dat het een zwaartekracht bom is. Je moet dus met een vliegtuig praktisch bovenop je doel komen wat de inzetbaarheid behoorlijk beperkt. Voor Nederland niet verder dan een frontlinie.

Een ICBM kan je overal in een land sturen zolang het binnen bereik is. Dat heeft veel meer afschrikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Ondergronds dan maar? Als in ontslagen fucked up mensen die iets anders dan een spandoek ter hand gaan nemen... Ze creëren zo een hele berg mensen die baan kwijt zijn en niks meer te verliezen hebben. Waarschijnlijk kom je bijna (als je door Trump en zijn r.tten als paria terzijde bent geschoven) nergens meer aan de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

wildhagen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Zowel het Huis als de Senaat hebben een Republiekeinse meerderheid. Aangezien de meeste Trump-critici de partij uitgewerkt zijn verwacht ik niet dat die in meerderheid tegen hun geliefde leider gaan stemmen.

Ook het Hooggerechtshof heeft een conservatieve meerderheid, met een flink aantal door Trump benoemde rechters. Dus ook daar verwacht ik weinig van.

Elke overheidsmedewerker die kritiek op het beleid van Trump en Musk geeft wordt ontslagen of op zijn minst op non-actief gested.

Enige echte hoop is dat het leger realiseert dat zij een eed aan de constitutie hebben afgelegd en niet een dictator. En dat ze gezworen hebben het land te verdedigen tegen buitenlandse en binnenlandse dreigingen.

Van de GOP meerderheid verwacht ik helemaal niks behalve een "Wir haben es nicht gewust" op moment dat het leger in gegrepen heeft en trump en co-tuig opgepakt zijn.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Cheezborger schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:46:
Hier een mooie speech van Bernie Sanders, ca. 16 minuten. Speech is 2 dagen oud, maar zie hem zelf nu pas voorbij komen. Mij betreft een mooie feitelijke speech van Bernie Sanders.
Hij komt met feiten en wetgeving, geen onderbuik. Ben alleen bang dat Bernie Sanders te weinig invloed heeft. De speech is ruim 2 miljoen keer bekeken, maar is eigenlijk nog niet genoeg.

Probleem is dat veel mensen geen zin hebben om video's van 16 minuten van een oude man te zien. Zeker niet de jongere generatie. Alles moet snel en direct. Zo kort mogelijk. En dan verlies je soms de feiten.

[YouTube: Bernie Sanders takes down Elon Musk and Donald Trump's "oligarchy" in intense speech]
*knip* geen AI generated posts

[ Voor 62% gewijzigd door polthemol op 21-02-2025 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:17
ManiacsHouse schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Ondergronds dan maar? Als in ontslagen fucked up mensen die iets anders dan een spandoek ter hand gaan nemen... Ze creëren zo een hele berg mensen die baan kwijt zijn en niks meer te verliezen hebben. Waarschijnlijk kom je bijna (als je door Trump en zijn r.tten als paria terzijde bent geschoven) nergens meer aan de bak.
FBI wordt ws omgetoverd tot een soort van gestapo, om ook deze mensen onder de duim te houden.

https://www.nu.nl/buitenl...rd-als-directeur-fbi.html
Patel (44) geldt als een van de meest omstreden kandidaten die Trump heeft genomineerd voor een topfunctie. Zo zette de jurist medewerkers van de FBI weg als "gangsters" en "muppets", omdat zij onderzoek deden naar Trump. Ook vond hij dat de FBI-top gezuiverd zou moeten worden van medewerkers die weigerden Trumps agenda uit te voeren.
"Hij is duidelijk gekozen voor deze rol omdat hij bereid is de FBI te veranderen in een instrument voor Trumps wraaklust"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:30
Player1S schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:27:
Enige echte hoop is dat het leger realiseert dat zij een eed aan de constitutie hebben afgelegd en niet een dictator. En dat ze gezworen hebben het land te verdedigen tegen buitenlandse en binnenlandse dreigingen.
Ik moet je helaas teleurstellen...
I, _____, do solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; and that I will obey the orders of the President of the United States and the orders of the officers appointed over me, according to regulations and the Uniform Code of Military Justice. So help me God.
us army website

De volgordelijkheid is natuurlijk wel interessant wanneer de vier elementen op gespannen voet met elkander zouden staan. Wat wel opvallend is: de President wordt genoemd vóór de officieren. Maar goed. Voer voor juristen, denk ik zo.

Ik meen me wel te kunnen herinneren dat een bevel geweigerd kan worden wanneer die tegen de grondwet (en ander oorlogsrecht??) ingaat - maar militair jurist ben ik zeker niet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Helixes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:53:
[...]

[...]

us army website

De volgordelijkheid is natuurlijk wel interessant wanneer de vier elementen op gespannen voet met elkander zouden staan. Wat wel opvallend is: de President wordt genoemd vóór de officieren. Maar goed. Voer voor juristen, denk ik zo.

Ik meen me wel te kunnen herinneren dat een bevel geweigerd kan worden wanneer die tegen de grondwet (en ander oorlogsrecht??) ingaat - maar militair jurist ben ik zeker niet.
Dit is de eed van de manschappen. Officieren hebben een andere eed en die is wel aan de grondwet.
"I, [naam], do solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I take this obligation freely, without any mental reservation or purpose of evasion; and that I will well and faithfully discharge the duties of the office upon which I am about to enter. So help me God."

[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 21-02-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Dit is de eed van de manschappen. Officieren hebben een andere eed en die is wel aan de grondwet.

[...]
plus dat ze een eed afleggen aan de president en niet een dictator of koning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
user109731 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Canada heeft die wedstrijd gewonnen :p
[Twitter]
Dit lijkt als een beef tussen twee rappers. Hopelijk gaan er geen schietpartijen komen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:40:
[...]

Vlaanderen daarentegen lijkt steeds verder af te glijden richting de situatie van Nederland, vooral omdat de NVA steeds meer extreemrechtse punten lijkt over te nemen - maar ja, Bart de Wever is een fraai voorbeeld van zo'n politicus die zaken beloofd die nooit worden waargemaakt, maar die toch elke keer weer aan de macht komt/blijft (zie zijn burgemeesterschap van Antwerpen, waar de veiligheidssituatie steeds verder uit de hand liep ondanks dat hij zei dat hij dat zou aanpakken). Schrikbarend hoe de politieke situatie daar steeds Amerikaanser lijkt te worden.
Er ligt een causale relatie in Antwerpen tussen het uit de hand lopen van de veiligheidssituatie en de loopbaan van Bart de Wever.

Het is een tekstboek voorbeeld.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManiacsHouse schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Pour encourager les autres. Maar het netwerk achter de stromannen is helaas slimmer. Men redirigeert al die kennisbasis, zet ze klem, en zet ze op een pad naar medeschuldig en onderdeel van ecosysteem worden.

Er liggen brede en langdurige investeringen achter het drama. Veertig jaar werk.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:16
Player1S schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Van de GOP meerderheid verwacht ik helemaal niks behalve een "Wir haben es nicht gewust" op moment dat het leger in gegrepen heeft en trump en co-tuig opgepakt zijn.
Een afgelegde eed gaat de VS niet redden. Dat deed er bij Trump ook niet toe.
Als het tot een burgeroorlog gaat komen dan zal het leger ook in verschillende kampen uiteen vallen. Als militair zul je dan een kant moeten kiezen en dan maar hopen dat het de winnende kant is.

De gebeurtenissen en de geschiedenis gaat namelijk door de winnende partij van de burgeroorlog geschreven worden.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 21-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marktweakt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Een afgelegde eed gaat de VS niet redden. Dat deed er bij Trump ook niet toe.
Als het tot een burgeroorlog gaat komen dan zal het leger ook in verschillende kampen uiteen vallen. Als militair zul je dan een kant moeten kiezen en dan maar hopen dat het de winnende kant is.

De gebeurtenissen en de geschiedenis gaat namelijk door de winnende partij geschreven worden.
Als er tegen die tijd nog iemand over is die kan/mag schrijven daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:36:
[...]
Wat geeft je het idee dat Trump begaan is met de financiële positie van de VS?
Het ging over zijn eigen financiële positie. Als dat goud weg is, is al het vertrouwen in de Dollar als munt ook weg. Een money grab van dat niveau op bondgenoten betekend dat de VS compleet onbetrouwbaar is geworden op de meest basale van financiële afspraken.
Het Trump imperium en dat van veel andere Amerikaanse miljardairs zou echt meteen ineen storten. Mogelijk nog sneller dan de val van de Sovjetunie. En daar kunnen ze heel rijk mee worden, maar dat duurt wel even en ik weet niet of ik het zo snel zou proberen in een land waar er meer wapens dan mieren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is precies wat je krijgt wanneer een samenleving:

te lang doet alsof dat wat non-conform is wel conform is, want het neemt toch deel aan het systeem
gelooft dat instellingen en structuren magisch zijn, want iedereen gelooft er toch in
niet beseft dat het niet om het gedrag van dergelijke actoren gaat, maar om eigen gedrag

Allemaal volstrekt menselijk, en dat wordt uitgebuit. Mensen klampen zich vast aan wetten, structure, protocol, procedure en zo voorts en zo verder. Maar toxische actoren kunnen daar aan voorbij gaan omdat achter die actoren een machine zit die al veel langer bezig is dan die frontmannetjes. Zij hebben hun voorbereidingen gedaan, hun huiswerk, hun mensen gepositioneerd, anderen gecompromitteerd.

De arena waarin bepaald wordt of autoritarisme toestemming krijgt (dit is kritiek aspect, het heeft dat altijd nodig, actief of passief) is niet die van politiek, instellingen, rechtsorde of structuren.

Maar de arena van collectieve perceptie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Het ging over zijn eigen financiële positie. Als dat goud weg is, is al het vertrouwen in de Dollar als munt ook weg. Een money grab van dat niveau op bondgenoten betekend dat de VS compleet onbetrouwbaar is geworden op de meest basale van financiële afspraken.
Het Trump imperium en dat van veel andere Amerikaanse miljardairs zou echt meteen ineen storten. Mogelijk nog sneller dan de val van de Sovjetunie. En daar kunnen ze heel rijk mee worden, maar dat duurt wel even en ik weet niet of ik het zo snel zou proberen in een land waar er meer wapens dan mieren zijn.
Deze mensen denken anders. Dit is voor ons heel moeilijk voorstelbaar. Geld is een non-concept voor ze. Een goede verkenning zit hierbij in het cultisme achter het crypto drama. Sovereign citizen ideologie, network state ideologie, ga zo door.

Los van hoe verwrongen het denken is vanuit extreme rijkdom plus gecultiveerd intern cultisme, men gelooft enkel in gebruik van crisis en chaos. Het gaat om rauwe macht, geld is louter uitwisselbare grondstof. En dat grondstofdenken is voor een beschaafde samenleving heel moeilijk te vatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 13:25
*knip* we verwachten een link naar een bron en/of een embed,geen screenshot

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 21-02-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Virtuozzo Prima, maar geld = macht. Je mag de "money" vervangen voor "power" en "rijk" voor "machtig" in mijn comment en dan houdt het IMO nog steeds stand.
Aan dat goud zitten is hetzelfde als daadwerkelijk het leger de grens met Canada over laten steken. Het zijn dingen die ze vooralsnog alleen maar roepen, omdat ze niet in een positie zijn om het tijdelijk interen op macht om te zetten in een langdurige overwinning, en dat weten ze zelf ook prima (vooralsnog).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makaja
Ik dacht eerst dat het een grap was, maar volgens mij is het écht zo: het Witte Huis heeft een ASMR-video online gezet, waarbij getoond wordt hoe mensen geketend worden, er kettingen methandboeien worden neergelegd en vervolgens in een vliegtuig stappen. ASMR (autonomous sensory meridian response) is een methode waarbij door middel van onder andere geluid een bepaald prettig gevoel kan worden opgewekt.

De titel van de video? "ASMR: Illegal Alien Deportation Flight"

Directe link

Ik heb even gekeken, en het lijkt inderdaad het offiele kanaal te zijn. Toch ongelooflijk, dat zo'n kanaal een video post, als een soort entertainment...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makaja
And just when you thought, you've seen it all...

https://www.indy100.com/p...c-holiday-bill-2671175925

Claudia Tenney, een Republikein (hoe kan het ook anders) heeft een amendement aangebracht, om van Trump's verjaardag een nationale feestdag te maken. Zijn verjaardag valt op 14 juni, en staat momenteel bekend als Flag Day. Zij wil nu dit hernoemen naar 'Trump’s Birthday and Flag Day'.

Hoezo een persoonlijkheidscultus??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Ik kan alleen maar hopen dat Trump niet voor een 3e termijn mag gaan en geen loophole gaat vinden. Of een wetswijziging erdoorheen kan drukken die dat mogelijk gaat maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 21-02-2025 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Makaja schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:12:
Ik dacht eerst dat het een grap was, maar volgens mij is het écht zo: het Witte Huis heeft een ASMR-video online gezet, waarbij getoond wordt hoe mensen geketend worden, er kettingen methandboeien worden neergelegd en vervolgens in een vliegtuig stappen. ASMR (autonomous sensory meridian response) is een methode waarbij door middel van onder andere geluid een bepaald prettig gevoel kan worden opgewekt.

De titel van de video? "ASMR: Illegal Alien Deportation Flight"

Directe link

Ik heb even gekeken, en het lijkt inderdaad het offiele kanaal te zijn. Toch ongelooflijk, dat zo'n kanaal een video post, als een soort entertainment...
Leedvermaak.
Player1S schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Hoe angstig ik de ontwikkelingen ook vind, hoe angstig ik ben voor de toekomst van aantal Amerikaanse vrienden met immigratie achtergrond of LGBTQ achtergrond of met kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben vind ik het geweldig om te lezen dat zoveel MAGAt's firsthand ervaren waar ze voor gestemd hebben. O-)
Leedvermaak.

Leedvermaak (schadenfreude) is essentieel binnen het sado-populisme.

Ik snap het, maar ik wil er niet in meegaan (d.w.z. het gevoel; het benoemen vind ik wel relevant!). Haat kun je niet bestrijden met haat. Zie La Haine (en Irréversible). Deze mensen die nu als eerste over de kop gaan, terwijl ze op Trump stemden, zijn ook slachtoffers van de manipulatie. Ze plukken de vruchten niet.

Stel Peter Thiel krijgt morgen een kogel door zijn kop van een evangelische Christen die homo's haat. Het zou zomaar kunnen, persoonlijk zou ik hem ook niet missen. Maar... dan is Peter Thiel net als alle anderen die neer worden geschoten slachtoffer geworden van deze chaos.

Met één subtiel verschil. Peter Thiel staat aan de top van deze los-vaste organisatie. Hij is onderdeel van het probleem. En die ene meneer over wie we lacherig doen op r/LeopardsAteMyFace is naar alle waarschijnlijkheid een random nobody die verder geen invloed op dit hele proces had, behalve de verkeerde stem uitgebracht.

Ik zie ze trouwens allemaal als dark triad. Net als Fouad L. Of Joran van der S. Psychopaat, sociopaat, narcist, who cares. Ze zijn ziek in hun hoofd, en dat is niet met een paar bezoekjes aan de psych op te lossen. Ook niet met drugs, helaas Elon. En ook niet door alcohol te laten staan, helaas Donald.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:31:
@Virtuozzo Prima, maar geld = macht. Je mag de "money" vervangen voor "power" en "rijk" voor "machtig" in mijn comment en dan houdt het IMO nog steeds stand.
Aan dat goud zitten is hetzelfde als daadwerkelijk het leger de grens met Canada over laten steken. Het zijn dingen die ze vooralsnog alleen maar roepen, omdat ze niet in een positie zijn om het tijdelijk interen op macht om te zetten in een langdurige overwinning, en dat weten ze zelf ook prima (vooralsnog).
Invloed > geld.
Toegang > geld.
Narratief > geld.

We staan er zelden bij stil, maar van alle onderling uitwisselbare gereedschappen is geld de minste. Maar, het grootste probleem hier, dat zit hem in het denken - dat cultisme. Men gelooft er niet in. Dat wil dus ook zeggen dat men het idee, de werking, alle verbonden systemen niet onderschrijft.

En dat maakt al die systemen doelwitten.

Ja, ze zitten in een positie van zwakte. Dat zou meer duidelijk mogen worden. Perceptie is de arena, daar moeten ze het van hebben, want zonder het richting kunnen geven aan ons gedrag zijn ze nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Cheezborger schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:46:
Ik kan alleen maar hopen dat Trump niet voor een 3e termijn mag gaan en geen loophole gaat vinden. Of een wetswijziging erdoorheen kan drukken die dat mogelijk gaat maken.
Ik hoop dat hij zo snel mogelijk wordt afgezet. Het heeft nu lang genoeg geduurd, het is nu wel voldoende publiek duidelijk dat hij een verlengstuk van Moskou is dat de VS van binnenuit kapot probeert te maken. Hopelijk valt dat kwartje binnen GOP.

Aanslag/moord lijkt me niet opportuun, maar ik twijfel er niet aan dat Trump als Project 2025 voltooid is uit de weg geruimd gaat worden. Door zijn eigen mensen, een van de actoren die hij vertegenwoordigd. Trump is een middel, geen doel. De vraag is niet of dit middel overbodig wordt, maar wanneer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Cheezborger schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:46:
Gek genoeg: ik eigenlijk wel. Want goede kans dat de GOP iets nieuws naar voren schuift wat zich minder clownesk gedraagt, en dat makkelijker als normaal beschouwd kan worden. Een soort Medvdev. Maar waar je nog steeds zit met een feitelijke dictatuur.

Onderschat onze stupiditeit niet. Als wij voor ons herkenbare dingen zien (zoals verkiezingsrumoer, een eerste werkdag president, Thanksgiving fotomomentje), dan zullen we dat fenomeen als normaal/lichaamseigen zien. Terwijl intern alles onder de tumoren zit en de democratie slechts een verkleedpartij is.

Wij hebben een belachelijk slecht afweersysteem. Echt heel slecht. Wij hebben pas iets in de gaten als we van de ene op de andere dag niet meer kunnen lopen.

En het rotte is, door cadens van 80% extremer -> 40% gematigder -> 90% extremer -> etc

1. gaan we gemiddeld naar extremer
2. gaan we het extreme gewoon vinden, ook als we het extreem vinden, want "ach, dat is een cyclus en de volgende is weer een stuk normaler, even uitzingen"

Zet er nu eens een Vance neer. "Die is nog steeds wel heel rauw, maar gelukkig niet zo oncontroleerbaar. Dat is tenminste wel een normale politicus."

Met onze afweer zit het goed ....als die afweer wat zou detecteren.

En: wil je absolute ondergrens hanteren van wat je accepteert, dan moet je in publieke geledingen, met name media, HELDER EN DUIDELIJK

a. formuleren
b. communiceren
c. handhaven als filter

van wat we als acceptabel gedrag beschouwen.

Ik ben het met @Virtuozzo eens dat die knuppel in het hoenderhok moet, maar ik adviseer ook een kettingzaag mee te nemen. Want dat wordt een heel rauw gevecht met praktisch alles.
Even heel plat gezegd, dat betekent dat een Wierd Duk zijn carrière in de kinderopvang of visserij moet voortzetten. Een Vandaag Inside terug moet naar voetbalanekdotes van 40 jaar terug. John de Mol opeens zonder actualiteitenprogramma zit. Dan flikkert namelijk ook de hele basis van extreem geks weg, dat leeft op grensoverschrijding want anders geen spannende tv.

Dat is ook meteen het vervelende met wat zich "fatsoenlijk" wil gedragen, het is oersaai en vervelend gedeug. Ja, daar moet men eens goed over nadenken, hoe zorg je dat we onszelf en de gestelde kaders kunnen blijven bevragen zonder dat we onze akker verbranden, en hoe zorg je dat het debat en de sfeer niet onvrij en gezapig wordt. Zeker in Nederland is dat een heikel punt.

Je ziet het namelijk ook in de "politiek correcte" (ja het is een frame) kunst. Saai en gemakkelijk.

Het slopen, het aanvallen, we vinden het met z'n allen juist spannend. Het dwingt op zijn beurt tot innovatie en geestelijke mobiliteit, alleen: hoe voorkom je dat we in ravijn schuiven? Ik persoonlijk denk dat we "aansprakelijkheid op waarheidstrouw" moeten invoeren. Keiharde leugens vergiftigen alles. Een geval van "nareis op nareis" zou betekenen dat elk volgend citaat van deze dame vergezeld moet worden "maar ze is al eerder betrapt op leugens als het gaat om asiel".

En pers zal van contextblindheid af moeten. News flashes die via feed de redactie op komen moeten eerst gelegd worden in breder verband. Dat betekent dossiers bijhouden van zaken, personen, hun belangen, hun gedragingen. Dan ben je niet langer instrument van wat wil misleiden, maar geef je een weergave die recht doet aan historische werkelijkheid. Want niemand en niets kan begrepen worden als een actualiteit. Eerlijke mensen zouden dat beneden hun waardigheid vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Jerie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:12:
[...]
Ik hoop dat hij zo snel mogelijk wordt afgezet. Het heeft nu lang genoeg geduurd, het is nu wel voldoende publiek duidelijk dat hij een verlengstuk van Moskou is dat de VS van binnenuit kapot probeert te maken. Hopelijk valt dat kwartje binnen GOP.
Ik vrees dat we, dus ook de GOP, de gifbeker tot op de bodem moeten leegdrinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
bulle bas schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:25:
Ik ben het met @Virtuozzo eens dat die knuppel in het hoenderhok moet, maar ik adviseer ook een kettingzaag mee te nemen. Want dat wordt een heel rauw gevecht met praktisch alles.
Eigenlijk ben ik het met statement wel eens: verandering is niet persé negatief, maar soms is een breekijzer nodig, om tot die verandering te komen. Een botte bijl, een explosief, even iets om de boel op te schudden en verandering af te dwingen.

En wie weet zitten we idd al te lang in een status quo, die vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. En misschien, maar dan ook héél misschien, is Trump dat wel. En komt er een reactie. Alhoewel ik wel daarover mijn grote vraagtekens zet, gezien er hem geen strobreed in de weg wordt gelegd, momenteel.

Wat echter wel heel erg duidelijk is, is zijn modus operandi: steeds grotere ophef over zijn besluiten, zodat op de achtergrond de meest ingrijpende decreten zonder morren worden doorgevoerd. Dat heeft tot gevolgd dat we ons druk maken over trivialiteiten, maar de werkelijke activiteiten tot diepere gevolgen leiden.

Maar misschien is dat ook wel logisch: een volk krijgt de leider die het verdient….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
Onduidelijkheid in Oekraïne of de wapenleveranties vanuit Amerika aan banden zijn gelegd.

US Reportedly Halts Weapon Sales to Ukraine, Lawmaker Disputes Claim

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Helixes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:53:
[...]

[...]

us army website

"In their oath, servicemembers pledge to “obey the orders of the President of the United States and the orders of the officers appointed over me…” There can be serious consequences for refusing to obey an order.

The Uniform Code of Military Justice (UCMJ), however, specifies that service members are required to obey “the lawful orders of his/her superior.” So what if you believe that an order you’ve been given is unlawful?
While you can be court-martialed for disobeying a lawful order, you can also potentially face court-martial for obeying a clearly unlawful order.

The example of the My Lai massacre
This is probably one of the most egregious examples of an unlawful order within the last century."

https://www.militaryandve...-you-tell-the-difference/

Meestal is het eenvoudig: volg bevelen op. Maar in laatste instantie komt het aan op individuele beoordeling en individuele verantwoordelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door BadRespawn op 21-02-2025 18:12 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Aanslag/moord lijkt me niet opportuun, maar ik twijfel er niet aan dat Trump als Project 2025 voltooid is uit de weg geruimd gaat worden. Door zijn eigen mensen, een van de actoren die hij vertegenwoordigd. Trump is een middel, geen doel. De vraag is niet of dit middel overbodig wordt, maar wanneer.
Als je onkruid alleen boven de grond weghaalt blijft het onder de grond voortwoekeren en steekt het snel weer zijn kop op. Trump, Musk, en zelfs een Thiel zijn de zichtbare delen van het onkruid, als zij weg zijn blijven de systemen, de patronen, de netwerken, eigenlijk alles, gewoon in stand. Dat alles zit verweven in de instituties en moet volledig worden uitgeroeid en opgeruimd voordat de VS weer de kans heeft zich tot een democratisch en vrij land te ontwikkelen. En dat uitroeien zal een smerig proces worden.

De realiteit is dat de VS zoals wij de afgelopen decennia hebben gekend en die wij als partner hebben beschouwd niet meer bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 00:20
[...]

Dat vallende kwartje boeit ze niet zolang het likken van Trump's aarsch een veelvoud aan kwartjes en macht blijft opleveren.

Pas als Trump op het randje van de afgrond staat, of zelf pas als het er al vanaf valt zullen ze misschien zeggen; "we hebben het niet zo bedoeld..".
De vraag is alleen of dat moment nog wel gaat komen.

Een Rich McCormick vergelijkt mensen uit zijn eigen kiesdistrict, die kritische vragen stellen over Trump, al met het J6 tuig.
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lip67gehcs2b

[ Voor 11% gewijzigd door Nnoitra op 21-02-2025 18:37 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Delerium schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:19:
Op papier niet, maar momenteel gebeurt het in praktijk. Daarom zegt bijna iedereen dat de democratie daar dood is.

Prima lakmoesproef trouwens, de mensen die het niet zeggen blijken MAGA te zijn. Soms weten ze dat van zichzelf niet. Vandaar ook af en toe een loyaliteitstest zoals de golf van Amerika.
Tweakers.net redactie gaat hier tegenwoordig ook niet meer in mee. Ze rapporteren niet meer iedere scheet van Musk of Trump. Beter laat dan nooit ;)

Het is in deze context ook interessant te vermelden .geek: Schrijven over de baas en discussies over de Golf van Trump

TijsZonderH (zal hem niet taggen) legt hier haarfijn uit waarom het nieuws over Golf van America in Google Maps niet is gebracht

1) Relatief klein.
2) Bij dispuut meldt men beide.
3) Dat is beleid uit 2009.
[...] Het bedrijf zegt dat het lokale afwegingen kan maken en dus per land een andere naam kan tonen. Dat doet het ook: via een Amerikaans IP-adres krijg je Gulf of America te zien, in Mexico Gulf of Mexico en wereldwijd een tussenvorm: Gulf of Mexico (Gulf of America).

Daarmee is Googles beslissing dus in lijn met een beleid dat het al meer dan vijftien jaar hanteert. Dat maakte het voor ons niet nieuwswaardig, ondanks de vele tips die we erover kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan zijn. Ik wil ook niet verveeld worden met een (Golf van Amerika).

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Even op het scherp van de snede.

De keuze tussen chaotic actor, en establishment actor. Welke van de twee is meer gevaarlijk?

Yup, it’s a trick question. Beide zijn gevaarlijk, op eigen wijzen, afhankelijk van domein / conditie is de een meer gevaarlijk en vice versa - zeker zolang als wij ons onbewust blijven van aard van arena en wat het centrale mechanisme is (perceptie, gedrag, daar zijn ze weer).

Zolang als dat niet veranderd is de chaotic actor te prefereren boven de establishment actor, want die laatste daar geven groepsdynamica nog sneller toestemming aan. Immers, illusie van conform, die is vele malen sterker.

Maar, het zijn constructies. Sterker nog, het zijn constructies die altijd in tandem werken. En dan moeten we even terug naar het landschap van machtsdynamica, en waar de door aanwezige clusters en vectoren gezochte ultieme macht ligt.

In het niet identificeerbaar zijn, het niet zichtbaar zijn, en het niet hoeven te betreden van het spelbord.

Ik heb het al eens eerder opgemerkt, naast die cruciale setting van perceptie / gedrag is er nog iets wat kritiek is, het domein waar de basis ligt van zowel de instrumentatie waar op geïnnoveerd is, als de vormen van netwerkfenomenen en -functies die toegepast worden (en waar voor context van de grootste entiteiten, Rusland en de VS, ook de oorsprong, agenda en mechanismen liggen van de verstrengelingen van inlichtingen, georganiseerde misdaad en clusters van politieke economie / oligarchie).

It’s a war for and of the mind. Dit is de essentie van toegepaste noopolitik in conflictdynamica. En daar komen we bij de tweede kritieke arena: het Inlichtingendomein.

Er is nog een derde, waar we ook overheen kijken (want het is zo basaal dat we er gewoon niet stil bij staan maar het is de moeite waard om dat wel te doen), en dat zijn de implementaties van kennisindustrie en productie industrie, in die volgorde - maar dat is een heel eigen onderwerp.

De crux is dat Trump niet relevant is / zou moeten zijn, en de vraag of en in hoeverre hij dat wel is ligt niet in zijn handen, maar in onze handen. Wil je van Trump af, dan moeten wij hier niet langer reactief zijn op bully en bullshit politics. Het marginaliseren van effectiviteit van de toolbox van mafia tactics en noopolitik. Dan is in no-time Trump gezalfd, overleden, sacrosanct symbool, en vervangen.

Maar hij wordt dan naar alle waarschijnlijkheid (politieke functie van tijd, de uitdaging van perceptie / gedrag hier / van ons is daarbij het kritieke punt) opgevolgd door een establishment actor. Hebben wij dan onze zaakjes niet op orde, dan kun je heel serieus rekenen op toepassingen van crises en stressors die hier ineens uit de hoed komen, waarbij hier processen van passieve en actieve toestemming overwicht krijgen.

Trump is zwak. Dat besef moet hier binnen gaan komen. Kijk naar Zelensky, die heeft de hele lijn van Trump al lang geleden uitgewerkt en in scenario voorbereid. He gets it. Trump is geen Strong Man, hij is een poppetje, en een wannabe. Gevaarlijk ja, maar stuurbaar.

Die “deal” van Trump en Putin die gaat komen is een no-brainer waar de talking points (zoals die missies) al sinds Trump I op papier staan. Pur sang is dat nota bene iets waar zelfs ingangen zitten om het Kremlin vooruit te laten struikelen, en wat zwaardjes van Damocles boven het hoofd te hangen. Het is niet eens Trump’s “deal”, RAND publiceerde al over dat scenario drie jaar voor Trump’s eerste kandidatuur. Maar goed, dit als terzijde.

Onder de streep is Trump zowel zwak als punt van zwakte. Zeker ook in juist de dynamiek achter de frontman en de poppetjes. Dat hebben zowel bij als na 1/6 kunnen zien. De vectoren delen agenda, visie, verwrongen denken, maar het zijn geen formele organisaties in gelieerde structuren. Het zijn netwerkfenomenen die vaker indirect faciliteren vanuit onderling signaleren dan dat ze formeel samenwerken. Dat staat dan ook haaks op hun denken en dynamiek, sterker nog, dit is een equivalent van het conforme spelbord betreden, en dan worden ze kwetsbaar. Men wringt zich continu in bochten om dat te vermijden.

Hoe langer Trump zwak gehouden wordt en hoe meer wij opzij stappen en bouwen op wat werkt en onze sterktepunten, des te groter de ruimte die we scheppen.

Niet zonder risico, want er zijn enorme investeringen gedaan in extreem rechts en conservatief in Europa. Het is hier vaker voorbij gekomen, de verbindingen van alles, maar dan ook alles, Europees extreem / radicaal lopen via toxische oligarchie in het Amerikaanse en het Russische. Van zeloten die tientallen miljoenen door Nederland sluizen tot oligarchen die PR bureaus incentives geven om politieke hefbomen te maken (geen grap, hier ligt een serieuze uitdaging voor onderzoeksjournalistiek in Nederland, Duitsland en Oostenrijk).

De beslissingspunten liggen op geen enkele wijze in de VS of in Rusland. Ze liggen hier. Bij media en bij de burger. En dat wil zeggen dat we heel goed na moeten denken over scenario’s van handelen zonder het spelbord van mafia tactics, bully politics en bullshit politics te betreden.

Er is geen nieuwe wereldorde. Er is oorlog versus de aanwezige wereldorde. Een oorlog die verklaard is en gevoerd wordt door een marginale minderheid met - helaas - disproportionele maar nog steeds in essentie erg beperkte middelen.

The sheep worry about the wannabe wolf, only to be driven in the arms of, and eaten by, the wannabe shepherds.

Tijd om geen schaap te zijn, heel cru gezegd. Dus, meta dynamiek aangaan, hapklaar maken. Weerstand scheppen in perceptie en gedrag, leren hoe het werkt, hapklaar maken. Druk uitoefenen op media, verbinding leggen, onderuit halen van illusies à la “omg social media analysis says citizens are afraid of XYZ” - het gaat om de echte wereld. Consistent uitdragen en propageren. Sociale kringen gebruiken.

En ja, de mensen onder ons met verbindingen, wat houdt ons tegen om ook Elite Capture toe te passen. Maar dan niet meer narratief voor subversie. Maar verhaal, ervaring, kennis - realiteit.

De actoren van autoritarisme hebben het nodig dat wij ons op chaos actoren fixeren. Waarom dus hen geven wat ze benodigen. Waarom denk je dat er nu twee chaotic actors op het toneel gepositioneerd zijn? Omdat men zich zorgen maakt over saturatie en bewustzijnsprocessen hier.

Flooding the zone with shit is not the same as boiling frogs. At some point people start to taste the shit, and there’s better things than shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waaj schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:10:
[...]

Als je onkruid alleen boven de grond weghaalt blijft het onder de grond voortwoekeren en steekt het snel weer zijn kop op. Trump, Musk, en zelfs een Thiel zijn de zichtbare delen van het onkruid, als zij weg zijn blijven de systemen, de patronen, de netwerken, eigenlijk alles, gewoon in stand. Dat alles zit verweven in de instituties en moet volledig worden uitgeroeid en opgeruimd voordat de VS weer de kans heeft zich tot een democratisch en vrij land te ontwikkelen. En dat uitroeien zal een smerig proces worden.

De realiteit is dat de VS zoals wij de afgelopen decennia hebben gekend en die wij als partner hebben beschouwd niet meer bestaat.
Hoe hard en zuur ook, dat klopt. En ook dat moet hier binnen komen. Zeker en juist bij ondernemers, maar net zo breed en diep bij media.

Het is aan de tijd op te houden met het vastklampen aan beeldvorming ten aanzien van de VS zoals we die “kenden”. Immers, al sinds Citizens United zijn die structuren waar al die beeldvorming over gaat dood. Sinds Bush vs Gore gaat dat ook op voor het speelveld van politieke economie, bipartisanship is dood, business as usual is dood. Conformiteit is dood.

Al die afbraak is nota bene de basis voor het kunnen bestaan van drama zoals Koch, Trump, Musk en zo voorts. Die basis lag er dus al. De condities waren al bereikt.

De harde historische les hier is dat geen enkel land of volk zich ooit op eigen kracht aan autoritarisme heeft weten te ontworstelen. Dit is een historische constante. Dus bij onze uitdagingen zal op gegeven moment ook de positie en het vermogen bereikt moeten worden om invloed uit te oefenen op ontwikkelingen en condities binnen de VS.

Dit is weer een uitdaging van niet reactief maar proactief zijn. Op dit moment zit hier voor media, burger & bedrijf een vereiste oefening in omdenken.

Ik leg het maar even op tafel: er is geen status quo post ante, zoals dat heet. Een magische terugkeer naar hoe het was. Zelfs de gedachte is al een verzuchting die bloedlink is.

Er is enkel leren, bouwen, naar voren.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 21-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
*knip* s.v.p. geen linkdrops.

[ Voor 86% gewijzigd door defiant op 21-02-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:49:
Kan zijn. Ik wil ook niet verveeld worden met een (Golf van Amerika).
Waarom niet, maakt het je boos? We zullen moeten leren incasseren met dit type dingen. Trump en Musk gaan nog heel wat groepen boos maken, tegen elkaar opzetten.

Toch is het wel praktisch. Als ik naar Amsterdam ga, wil ik weten waar dat ligt. Als Rusland de stad Amsterdam hernoemd naar Poetinstad en ik ben een Rus in Nederland dan zoek ik in de navigatieapp hoe de files bij Poetinstad zijn, of reisapp de vertrektijden naar Poetinstad. Dat anderen dit anders noemen, is dan relevant voor die anderen.

Enige puntje van kritiek is dan (Re: maar ook voor jou!) dat als een Rus mij als Nederlandse de weg naar Poetinstad vraagt (want hij wil naar Hermitage voor de tentoonstelling van de Romanovs :+) ik weet dat hij Amsterdam zou bedoelen. Dan hoef ik het nog niet in andere context ook Poetinstad te noemen. Het is gewoon praktisch, Rosetta Stone versus Toren van Babel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Virtuozzo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Invloed > geld.
Toegang > geld.
Narratief > geld.

We staan er zelden bij stil, maar van alle onderling uitwisselbare gereedschappen is geld de minste.
[...]
Dat gaat op voor de minder rijke miljonairs. Maar zodra je eht gaat hebben over de multimiljardairs/de 0.01%, dan kunnen al die zaken met geld gekocht worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 00:20
En als een gouverneur het niet met je eens is, dan dreig je gewoon om de hele staat geen geld meer te sturen. Plus nog wat andere 'beloftes'..
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lipiixrgfx2r

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duvekot
Ook de medewerkers van USAid zijn volgens de rechtbank aan het verkeerde loket. En ze hebben geen directe "ernstige schade" om het tijdelijke verbod om ze te ontslaan niet gehandhaafd hoeft te worden:

https://thehill.com/regul...01-judge-usaid-personnel/
Judge clears path to pull USAID personnel off the job

A Trump-appointed judge on Friday greenlighted the administration’s plans to place thousands of U.S. Agency for International Development (USAID) employees on administrative leave and recall many from field offices around the world.

U.S. District Judge Carl Nichols dissolved his order temporarily staving off the purge and declined to provide further relief, contending that the plaintiffs’ initial assertions of harm were “overstated.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:42
Nnoitra schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:50:
En als een gouverneur het niet met je eens is, dan dreig je gewoon om de hele staat geen geld meer te sturen. Plus nog wat andere 'beloftes'..
Surrealistisch. En dat zijn de 'Verenigde Staten'. Komt niet heel verenigd over als je het mij vraagt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:41:
[...]

Dat gaat op voor de minder rijke miljonairs. Maar zodra je eht gaat hebben over de multimiljardairs/de 0.01%, dan kunnen al die zaken met geld gekocht worden.
Zeker, en wel meer. Maar a) het koopt minder dan genoemde mechanismen, maar bovenal b) men riskeert het opereren op het spelbord wat men zoekt te manipuleren, en daar zit risico bij.

Let eens een keer goed op het gedrag van oligarchen bij de vectoren die Trump en andere chaos actoren positioneren en richting geven, zoals bijvoorbeeld een DeVos en de stunt via Alfa Bank bij Trump’s Republikeinse kandidatuur. Men deed er alles aan om te faciliteren zonder de formele arena te betreden, van fraude tot criminaliteit tot operationele toepassingen. Met veel meer resultaat.

Financiële middelen op deze niveaus zijn controlemechanismen.

I know, het gaat wat ver, maar dit is geen nieuwe fenomeen of probleem. De Britse City problematiek functioneerde voorafgaand aan de injecties van KGB/FSB oligarchen al op deze wijze. Intrinsieke correlaties met juist de sociale psychologie van extreme rijkdom.

Als je wat leesvoer wil, zie The Wealth Paradox van Frank Mols en Jolande Jetten, alsmede Treasure Islands: Dirty Money, Tax Havens and the Men Who Stole Your Cash van Nicholas Shaxson. De eerste is meer academisch, meer diepgang in verkenning methodologieën en mechanismen, de tweede is wat meer hapklaar maar heeft ook wel een randje à la Monbiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:53:
Ook de medewerkers van USAid zijn volgens de rechtbank aan het verkeerde loket. En ze hebben geen directe "ernstige schade" om het tijdelijke verbod om ze te ontslaan niet gehandhaafd hoeft te worden:

https://thehill.com/regul...01-judge-usaid-personnel/

[...]
En in de achtergrond hoor ik mensen met ideeën over rechtsstaat en rechtsorde reflexief hun energie verspillen met “ja maar procedureel”.

Autoritarisme speelt niet eens op hetzelfde bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
DiscoNootje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:57:
Surrealistisch. En dat zijn de 'Verenigde Staten'. Komt niet heel verenigd over als je het mij vraagt..
Probleem is dat ze wel tot elkaar "veroordeeld" zijn .. want de huidige interpretatie van de verschillende wetten (wie weet wat er over een tijdje van gevonden wordt .. tegenwoordig weet je dat ook niet meer) .. is dat de United States of America eigenlijk een soort "Hotel California" is .. je kan er vrij eenvoudig in (als het congres je er bij wil hebben) .. maar daarna kan je niet meer weg. De enige route die in het verleden gepoogd is .. liep uit op een burgeroorlog (als ik het allemaal een beetje goed begrepen heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
DiscoNootje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:57:
[...]

Waar Trump wel vaker de mist in gaat is dat hij nauwelijks een idee lijkt te hebben hoe veel macht Staten hebben en hoe weinig de federale overheid eigenlijk iets te zeggen heeft over Staten. Hij denkt dat hij de absolute macht heeft, maar dat is alleen op federaal niveau. Staten hebben zelfs hun eigen grondwet.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, dat had men als evolutie van al eerder genormaliseerde toepassingen - gericht op lagere overheden die in de VS functioneel op hetzelfde niveau staan als de federale staat, zoals het overladen met taken en het beperken van fondsen - aan moeten zien komen.

Het is een natuurlijke progressie. Natuurlijk in de zin van logisch vanuit de aanwezige subcultureel-ideologische hoekstenen die ingebouwd zitten.

Ergens is het absoluut eng, want wie goed opgelet heeft de afgelopen jaren in het Nederlandse, na een serie bezoeken van adviseurs en ambtenaren aan de VS, zal op zijn minst wel even een wenkbrauw omhoog halen bij de overeenkomsten.

De crux is dit: als achter de PR en narratieven de systemisch hoekstenen voor kaders geworteld zijn in predisposities voor autoritarisme, dan volgt op gegeven moment (afhankelijk van stressors en effecten) vanzelf het activeren daarvan, en dus de uitwerkingen op systemisch niveau.

Dit is waar economen en sociologen al enige tijd over proberen te signaleren, zie bijvoorbeeld Zafirovski (maar ook historici als Snyder wijzen er op), de narratieven binnen wat we rechts en conservatief noemen zijn inherent kwetsbaar voor autoritarisme omdat de systemisch wortels daar zitten. Dat valt buiten beeld vanwege cumulatieve ideologie, maar ja, het huis staat op de hoekstenen.

Dit ligt zeker in het politieke debat extreem gevoelig. Men wil het niet horen. Begrijpelijk. Maar zoals Snyder waarschuwt, als men het post mortem niet aangaat, dan garandeert men zelf te eindigen als prooi. Enkel wat later. En men heeft daarvoor zelf de deuren open gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11

ManiacsHouse

Scheisse!

Dit gaat een keer mis. Toch? Hopelijk. Alstublieft d:)b ;w
Dit is gewoon een bullebak. Mijn god. :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nog één addendum aan de leedvermaak post (of eigenlijk: twee. Maar de eerste is kort :))

Ten eerste:

Men wil groepen tegen elkaar opzetten. Us vs. them. With us or against us. Libs vs Cons, links vs rechts, Canada vs. VS. Willen we meer of minder Marokkanen. Tegenstellingen. Waarom alle Amerikanen haten? Trump won minder dan 50% dan de stemmen. Harris won ook minder dan 50%, maar net iets minder. Van allen die gestemd hebben, stemde dus bijna de helft voor Trump en bijna de helft voor Harris. Denk je nou werkelijk dat al die mensen die voor Trump stemden weet hadden van al deze idioterie? Zat zitten er in de penarie; die voelen zich hopeloos. Of zijn al veel eerder opgezet jegens andere groepen. Of zijn slecht geïnformeerd... en vergis je niet. Het lijkt er op dat de lange arm van de KGB heel ver reikt.

Ik plaatste nadat Trump won een gitzwart scenario. Weggemod, speculatie (was het ook). Inmiddels komt er veel overeen met huidige gebeurtenissen. Je moet het in durven zien. Tegelijkertijd vaart bijvoorbeeld Rusland ook wel bij dat us versus them. Hetzelfde trucje past radicaal-rechts (dat m.i. gewoon inhoudt: extreemrechts dat nog niet als zodanig is doorgeschoten; nog niet; accelerationisme) ook toe. Wilders en al die andere rechts-populisten. Ga er niet in mee door alle Russen te haten. Ga er niet in mee door alle Joden, Moslims, Christenen, atheïsten, rijken, armen of welke groep dan ook te haten. Haat het gedrag, haat desnoods het relaas, niet de persoon of groep. Instead, begrijp waar het gedrag vandaan komt (lees wat posts van @Virtuozzo). Daarom, wees netjes als je het oneens bent, of als je bullshit tegenkomt. Laat je niet trollen, blijf rustig. Online en offline. Je mag best weten: ik vind dit af en toe best moeilijk, maak er ook fouten in.

In dat licht zie ik ook dat Golf van Mexico gedoe. Het is haat jegens Mexico, wat tot gevolg heeft patriotisme bij Mexico en bij VS. En die us vs them mentaliteit. (Die er ook ten tijde van Dubya.)

Ten tweede:

Wij kijken in onze samenleving neer op slachtoffers van oplichting, en door de geschiedenis heen is één van de factoren waar oplichters (con men) gebruik van maken de schaamte van slachtoffers. Zodat ze het voor zich houden ('hoe kon ik ZO dom zijn?!'), met als gevolg dat ze de con men bedienen. Want daardoor raakt de methode of het fenomeen onbekend. Door anderen te informeren zorg je dat ze er niet in tuinen. Ik zou, in een ander topic, gewoon open zijn over al mijn fails m.b.t. opgelicht worden.

Daarom is MAGA granny ook zo'n mooi voorbeeld. Die ging door de schaamte heen. Ook deze posts van mensen die toegeven dat ze nu door Trump worden genaaid, terwijl ze op hem hadden gestemd, zijn waardevol. Minstens als archief voor latere generaties, hopelijk voor volgende verkiezingen.

Vooral mensen (op het hele spectrum van IQ) die geloven dat ze niet in zoiets zouden tuinen vallen er voor. Dat is ook mijn occam's razor dat intelligente mensen in conspiracy theorieën trappen. Ik ben bovengemiddeld intelligent, en heb mezelf ook in die fuik begeven, al is dat wel tientallen jaren geleden. Hoe ik eruit ben gekropen is door het Gell-Mann amnesia effect te observeren. Daardoor kwam ik erachter dat men niet wist waar men het over had, dat het bullshit was.

Het is ook, dankzij toxische actoren, helemaal niet gek dat mensen achterdochtig worden jegens de gevestigde orde. Binnen de politiek worden smerige spelletjes gespeeld, dat is geen conspiracy theory. Om dat tegen te gaan zit er ontzettend veel noise tussen een zoektocht naar waarheidsvinding. Daar kun je gek van worden, letterlijk. Qua journalistiek gingen een Willem Oltmans, Mischa Kat, Arnold Karskens u voor. Eigenlijk vooral treurig.

Hetzelfde geldt voor slachtoffers van seksueel misbruik. Ook die werden en worden gemanipuleerd om hun ervaringen niet te delen. Al is dat tegenwoordig in het Westen stukken minder aan de orde (gelukkig).

Ook con men zitten op het spectrum van de dark triad. En ze manipuleren empaths (ja, ook autisten zoals ik hebben empathie; op sommige vlakken zelfs een overvloed).

Geheel toevallig is deze meneer die nu president van VS is... een con men (oef, ben ik toch nog ontopic ;)). Die waarschijnlijk ook zelf wordt opgelicht, want een essentieel onderdeel van de con is het bespelen van je zekerheid. Niet om je onzeker te maken, maar juist zeker. En die is bij narcisten (een aspect dat we allemaal in zekere mate hebben; spectrum; Hare test) behoorlijk fragiel. Exact datzelfde trucje wordt ook toegepast door online scammers, ransomware, spammers, social engineers, inlichtingendiensten, politiële diensten. Het kan voor goed of kwade doeleinden in worden gezet, net zoals een mes, 3D printer, of een penis.

De Nigeriaanse prins klinkt compleet ridicuul voor de gemiddelde lezer alhier. Dat is by design. De reactie erop is dan immers waarschijnlijk een goedgelovige mark. Dus grote kans dat je als scammer zijnde beet hebt. Hoge signal-to-noise ratio.

Zie hierin (met name m.b.t. dat zekerheid) ook de jonge jongens (tieners) die meedoen aan cryptocurrency, of MLM (wat het verschil tussen die twee is, is huiswerk voor de lezer ;)). Het is ook niet voor niets dat een Paul Graham (oppergod van de tech VC) in een van zijn vele essays zegt dat hij jonge mannen wil die VCs beginnen. 30+ hoeft hij niet, is een no-go.

Goed boek over deze materie: The Confidence Game: Why We Fall for It ... Every Time door Maria Konnikova. Leestip!

Nog 1,5 maand, dan komt het nieuwe AIVD jaarverslag van 2024 uit. Dat gaat dus niet over na 2024. Kijken of onze diensten de ballen hebben om extreemrechts als zodanig te duiden. Want extreemrechts is op dit moment veel en veel staatsgevaarlijker dan moslimfundamentalisme, maar ja... PVV regeert mee, maar levert niet Binnenlandse Zaken (Judith Uitermark, NSC). Ik heb dus hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:23:
Nog één addendum aan de leedvermaak post (of eigenlijk: twee. Maar de eerste is kort :))

Ten eerste:

Men wil groepen tegen elkaar opzetten. Us vs. them. With us or against us. Libs vs Cons, links vs rechts, Canada vs. VS. Willen we meer of minder Marokkanen. Tegenstellingen. Waarom alle Amerikanen haten? Trump won minder dan 50% dan de stemmen. Harris won ook minder dan 50%, maar net iets minder. Van allen die gestemd hebben, stemde dus bijna de helft voor Trump en bijna de helft voor Harris. Denk je nou werkelijk dat al die mensen die voor Trump stemden weet hadden van al deze idioterie? Zat zitten er in de penarie; die voelen zich hopeloos. Of zijn al veel eerder opgezet jegens andere groepen. Of zijn slecht geïnformeerd... en vergis je niet. Het lijkt er op dat de lange arm van de KGB heel ver reikt.

Ik plaatste nadat Trump won een gitzwart scenario. Weggemod, speculatie (was het ook). Inmiddels komt er veel overeen met huidige gebeurtenissen. Je moet het in durven zien. Tegelijkertijd vaart bijvoorbeeld Rusland ook wel bij dat us versus them. Hetzelfde trucje past radicaal-rechts (dat m.i. gewoon inhoudt: extreemrechts dat nog niet als zodanig is doorgeschoten; nog niet; accelerationisme) ook toe. Wilders en al die andere rechts-populisten. Ga er niet in mee door alle Russen te haten. Ga er niet in mee door alle Joden, Moslims, Christenen, atheïsten, rijken, armen of welke groep dan ook te haten. Haat het gedrag, haat desnoods het relaas, niet de persoon of groep. Instead, begrijp waar het gedrag vandaan komt (lees wat posts van @Virtuozzo). Daarom, wees netjes als je het oneens bent, of als je bullshit tegenkomt. Laat je niet trollen, blijf rustig. Online en offline. Je mag best weten: ik vind dit af en toe best moeilijk, maak er ook fouten in.

In dat licht zie ik ook dat Golf van Mexico gedoe. Het is haat jegens Mexico, wat tot gevolg heeft patriotisme bij Mexico en bij VS. En die us vs them mentaliteit. (Die er ook ten tijde van Dubya.)
Language is a weapon. So why not use it for divide and conquer. Inderdaad, trigger -> binaire valstrik -> identitaire associatie -> us versus them, them versus us.
Ten tweede:

Wij kijken in onze samenleving neer op slachtoffers van oplichting, en door de geschiedenis heen is één van de factoren waar oplichters (con men) gebruik van maken de schaamte van slachtoffers. Zodat ze het voor zich houden ('hoe kon ik ZO dom zijn?!'), met als gevolg dat ze de con men bedienen. Want daardoor raakt de methode of het fenomeen onbekend. Door anderen te informeren zorg je dat ze er niet in tuinen. Ik zou, in een ander topic, gewoon open zijn over al mijn fails m.b.t. opgelicht worden.

Daarom is MAGA granny ook zo'n mooi voorbeeld. Die ging door de schaamte heen. Ook deze posts van mensen die toegeven dat ze nu door Trump worden genaaid, terwijl ze op hem hadden gestemd, zijn waardevol. Minstens als archief voor latere generaties, hopelijk voor volgende verkiezingen.

Vooral mensen (op het hele spectrum van IQ) die geloven dat ze niet in zoiets zouden tuinen vallen er voor. Dat is ook mijn occam's razor dat intelligente mensen in conspiracy theorieën trappen. Ik ben bovengemiddeld intelligent, en heb mezelf ook in die fuik begeven, al is dat wel tientallen jaren geleden. Hoe ik eruit ben gekropen is door het Gell-Mann amnesia effect te observeren. Daardoor kwam ik erachter dat men niet wist waar men het over had, dat het bullshit was.
Zo cru ook, het is verklaarbaar. Zowel vanuit sociale psychologie als vanuit “hogere” vorming als vanuit gereedschappen die bij de beïnvloedingsprocessen toegepast worden.

De crux is patroonherkenning. Onze hersenen zijn voor een groot deel geëvolueerd op dat. Hoe verder ontwikkeld, des te inherent meer kwetsbaar.

Een andere component zit hem in verhalen. Verhaal -> verbinding -> identiteit.

PR -> narratief. Maakt gebruik van die functie, maar is geen verhaal. Wel narratief. Het onderscheid maken we niet. Zie in deze ook de rol van Elite Capture bij identiteitspolitiek.
Het is ook, dankzij toxische actoren, helemaal niet gek dat mensen achterdochtig worden jegens de gevestigde orde. Binnen de politiek worden smerige spelletjes gespeeld, dat is geen conspiracy theory. Om dat tegen te gaan zit er ontzettend veel noise tussen een zoektocht naar waarheidsvinding. Daar kun je gek van worden, letterlijk. Qua journalistiek gingen een Willem Oltmans, Mischa Kat, Arnold Karskens u voor. Eigenlijk vooral treurig.

Hetzelfde geldt voor slachtoffers van seksueel misbruik. Ook die werden en worden gemanipuleerd om hun ervaringen niet te delen. Al is dat tegenwoordig in het Westen stukken minder aan de orde (gelukkig).

Ook con men zitten op het spectrum van de dark triad. En ze manipuleren empaths (ja, ook autisten zoals ik hebben empathie; op sommige vlakken zelfs een overvloed).

Geheel toevallig is deze meneer die nu president van VS is... een con men (oef, ben ik toch nog ontopic ;)). Die waarschijnlijk ook zelf wordt opgelicht, want een essentieel onderdeel van de con is het bespelen van je zekerheid. Niet om je onzeker te maken, maar juist zeker. En die is bij narcisten (een aspect dat we allemaal in zekere mate hebben; spectrum; Hare test) behoorlijk fragiel. Exact datzelfde trucje wordt ook toegepast door online scammers, ransomware, spammers, social engineers, inlichtingendiensten, politiële diensten. Het kan voor goed of kwade doeleinden in worden gezet, net zoals een mes, 3D printer, of een penis.

De Nigeriaanse prins klinkt compleet ridicuul voor de gemiddelde lezer alhier. Dat is by design. De reactie erop is dan immers waarschijnlijk een goedgelovige mark. Dus grote kans dat je als scammer zijnde beet hebt. Hoge signal-to-noise ratio.

Zie hierin (met name m.b.t. dat zekerheid) ook de jonge jongens (tieners) die meedoen aan cryptocurrency, of MLM (wat het verschil tussen die twee is, is huiswerk voor de lezer ;)). Het is ook niet voor niets dat een Paul Graham (oppergod van de tech VC) in een van zijn vele essays zegt dat hij jonge mannen wil die VCs beginnen. 30+ hoeft hij niet, is een no-go.
Cultiveren van geloofsgedrag. Dat onderwerp van cultisme blijft een blinde vlek in publiek en media debat.
Goed boek over deze materie: The Confidence Game: Why We Fall for It ... Every Time door Maria Konnikova. Leestip!
Aanrader, inderdaad.
Nog 1,5 maand, dan komt het nieuwe AIVD jaarverslag van 2024 uit. Dat gaat dus niet over na 2024. Kijken of onze diensten de ballen hebben om extreemrechts als zodanig te duiden. Want extreemrechts is op dit moment veel en veel staatsgevaarlijker dan moslimfundamentalisme, maar ja... PVV regeert mee, maar levert niet Binnenlandse Zaken (Judith Uitermark, NSC). Ik heb dus hoop.
Nee. Ik verwacht geen duiding, geen benoemen, geen verwijzen. Geen verbreding van blikveld.

Pagina: 1 ... 50 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.