Ik noem het niet een belangrijke verklaring, ik noem het een stukje vd puzzel.
In Nederland hebben we ook hardnekkig sado populisme en is het allemaal nog redelijk keurig georganiseerd wat betreft vergoedingen. Geldt denk ik boor meer landen.
Eens dat het ook in NL (en elders) speelt, en hier is er zo mogelijk nog minder kritiek op.
Een meer belangrijke verklaring is geen of afwezige media die de onderliggende processen op een goede manier duidt.
Natuurlijk spelen de media een belangrijke rol, maar dat is alleen belangrijk omdat die onderliggende processen zich voordoen.
Die onderliggende processen zijn dus minstens zo belangrijk als verklaring, en één van de onderliggende processen is wat Stewart en AOC duiden: publiek cynisme tav reële hypocrisie, als propaganda wapen gebruiken (oa door preemptief te beschuldigen). (dat is ook aan de hand bij de verwijten van Trump aan Obama mbt te veel golfen)
Stewart en AOC doen eigenlijk precies wat je de media verwijt niet/onvoldoende te doen, maar je doet het af als onbelangrijk.
Anders de vraag aan jou: wat zou dan wel de "goede manier" zijn om 'hardnekkig sado populisme' te duiden?
Probleem voor de media is dat door dat te duiden, ook die hypocrisie in de schijnwerper komt, dat is tegen het verkeerde been van de gevestigde orde (liberalisme) waar die media (merendeels) zelf ook deel van uitmaken en wat ze al vele decennia onvoldoende kritisch benaderen.