Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 19:09
Er zijn 2 landen bezig aan om social media te verbieden voor kinderen tot en met 16 jaar, maar ik vraag me ook af of het wel kan werken. Ouders controleren nooit de telefoons van hun kinderen of wel? Ik weet dat social media heel gevaarlijk kan zijn voor kinderen en volwassenen met veel desinformatie en onzinnen die influencers schrijven.

Kijk maar wat in Amerika is gebeurd met mensen die social media hebben gebruikt zoals X, Instagram of Facebook die doelwit waren van veel desinformatie en vals nieuws die over presidentsverkiezingen gingen. Elon Musk heeft nog steeds heel veel invloed via zijn X om vele Amerikanen te manipuleren met veel onwaarheden die hij afgelopen maanden heeft gepost. Daarom denk ik dat Trump hierdoor verkiezingen heeft gewonnen, maar niet eerlijk natuurlijk. Social media kan iedereen beïnvloeden met zulke nieuws om er in te trappen. Daarom doel ik namelijk hierop dat mensen in Amerika meer in Trump geloven dan in Kamala Harris hiermede door invloed van X via Elon Musk.

Zou in Nederland mogelijk zijn om social media kunnen verbieden als het nodig zou zijn? Social media bijdraagt niet aan betere sociale wereld waar ook mensen gewoon in real life met elkaar kunnen praten en zien. Dat vind ik wel erg zonde van dat we nu een leven hebben hier in Nederland. Maar ik denk dat goed is om hierover te discussiëren wat we in Nederland in verre toekomst kunnen doen met social media, zowel niet alleen staren naar smartphones of zoiets. We zijn helaas hierdoor asocialer geworden wat het ook respect met elkaar is weggevaagd. Ik vind WhatsApp en mail meer dan voldoende voor digitale contacten. En zoveel toeten en bellen aan mijn smartphone hoef ik niet meer, dat is voor mij niet meer van deze tijd. Ik vind dat social media meer van jaren 90 van vorige eeuw, zodat in deze tijd niet meer past, omdat er ook meer mogelijkheden hebben om digitaal contact met elkaar hebben dan alleen maar social media.

Hoe denken jullie erover en wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:51
Volgens mij hoorde ik vorige week dat er in NL al een discussie loopt om social media tot (en met?) 15 jaar te verbieden/beperken.

Als vader van 2 kinderen (gelukkig nog erg jong) begint het besef wel steeds meer te komen, wat voor afvoerputjes social media platformen zijn. Dus mijn zege heeft een verbod. Als dat er niet komt dan regelen we zelf iets met de kinderen, waarbij ze waarschijnlijk wel eerder op social media mogen, maar wel in overleg en vertrouwen.

(ze zijn overigens 7 maanden en 3 jaar dus we hebben nog even :+ )

edit: https://www.ad.nl/tech/ve...id-nederlanders~a460f6dc/
Dit is een artikel van 2 dagen terug. D66 schijnt het eind 2024 al geroepen te hebben en ik meen te herinneren dat er binnenkort over gediscussieerd wordt in de kamer maar daar kan ik geen bron van vinden dus pin me daar niet op vast.

[ Voor 85% gewijzigd door MisterEagle op 26-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterven1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 19:09
MisterEagle schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:18:
Volgens mij hoorde ik vorige week dat er in NL al een discussie loopt om social media tot (en met?) 15 jaar te verbieden/beperken.

Als vader van 2 kinderen (gelukkig nog erg jong) begint het besef wel steeds meer te komen, wat voor afvoerputjes social media platformen zijn. Dus mijn zege heeft een verbod. Als dat er niet komt dan regelen we zelf iets met de kinderen, waarbij ze waarschijnlijk wel eerder op social media mogen, maar wel in overleg en vertrouwen.

(ze zijn overigens 7 maanden en 3 jaar dus we hebben nog even :+ )

edit: https://www.ad.nl/tech/ve...id-nederlanders~a460f6dc/
Dit is een artikel van 2 dagen terug. D66 schijnt het eind 2024 al geroepen te hebben en ik meen te herinneren dat er binnenkort over gediscussieerd wordt in de kamer, maar daar kan ik geen bron van vinden dus pin me daar niet op vast.
Oké, als een vader of een moeder regels gaat instellen voor hun kinderen is alleen maar goed, dat schept ook duidelijkheid voor kinderen wat ze wel of niet mogen doen op social media. Vooral gaan ze ook hun vrienden aankoppelen op X of Facebook. Het is wel verstandig als kinderen die vrienden in echt kent dan is ook voor hun veiligheid alleen maar goed. Ik denk dat kinderen soms stiekem een vreemde user aan hun Facebookpagina of X-pagina koppelt, zonder hun ouders op de hoogte is. Ze beseffen vaak niet hoe gevaarlijk Facebook, Instagram of X is en geloven direct wat influencers zeggen. Ze lezen vaak helaas wel desinformatie waar ze moeilijk kunnen onderscheiden van onwaar of wel waar is. Daar zit wel grote gevaar in voor de kinderen zowel geestelijkheid, mentaal als fysiek. Zowel deskundigen zeggen dat ze hierdoor psychologische problemen kunnen hebben als ze zo verslaafd zijn aan social media. Dat geeft ook indirecte gevolgen voor hun in de rest van hun leven wat het ook voor ze moeilijker wordt om zo weer gewoon te zijn, maar dat zegt ook veel over hun denkvermogen wat nog niet volwassenen is.

Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen geldt hetzelfde als ze erg verslaafd zijn aan gebruik van social media. Verslaafden aan social media kunnen hierdoor geen echte sociale contacten opbouwen met hun eigen kringen, ze kunnen ook vrienden verliezen. Dan word je ook erg eenzaam in verdere leven als je verder gaat met social media. Dan mis je ook realiteit in echte wereld waar ook om je heen gebeurt en kun je ook erg depressief van worden. Een digitale wereld is niet meer dan een echte real life wereld, dus er is veel meer te doen dan alleen social media.

Nog belangrijker is dat we ons zichzelf moeten zijn en gewoon gezond verstand gebruiken. Motto is: Begin bij je zelf, verbeter je eigen wereld voor anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het begint al vóór de social media: het schermgebruik onder kinderen.

2 voorbeelden (op waarheid berust):
Zoontje, 5 jaar. Weet dat er telefoons in huis zijn, dat er ergens een iPadje ligt en dat er laptops gebruikt worden. Ziet ouders ook geregeld daar iets mee doen. Weet dat er een filmpje op gespeeld kan worden. Vraag er niet naar, doet er niets mee. Jongetje kijkt af en toe TV (Netflix/Disney tekenfilms). Speelt veel liever met z'n speelgoed of is lekker buiten.

Jongetje, 2 jaar. Komt met telefoon in de hand binnenlopen gaat zitten en kijkt op noch om. Het filmpje op de telefoon is veel belangrijker. Speelt niet of nauwelijks met speelgoed wat er is.

Beide zijn in mijn nabije omgeving. De ene heb ik invloed op, de andere niet. Is het goed? Geen idee. Denk ik dat er met mijn keuzes goed aan doe? Ja, dat wel. Ergens vind ik het prachtig dat er gespeeld wordt, af en toe kleren onder de modder etc.

Het ergste vond ik nog dat ik een keer mijn zoontje van 5 (toen 3 denk ik) een telefoon met filmpje moest geven. De situatie vroeg er om. We waren bij de kapper, hij was al geknipt en ik moest nog. Kind kon niet wachten en liep rond, overal aan zittend. Ik kon hem vanuit de stoel niet (goed) in de peiling houden. Dus filmpje opgezet, telefoon gegeven en de opdracht om op de bank van de kapper te gaan zitten. Prima op dat moment. Het was tot nu toe de enige keer dat dit gebeurd is, ook mijn partner doet zoiets niet. Die is soms beter voorbereid en zorgt dat er speelgoed meegebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zelf weinig met socialmedia. Verbod geen idee als dan je doel bereikt. Meer de opvoeding en begeleiding zou stukken beter helpen. Maar ja als dat al vanuit de ouder niet goed gaat het einde zoek.

Zag toevallig van de week reclame van Instagram op tv. Instagram tieneraccounts. Iets meer controle of schermtijd en weer ik wat
https://help.instagram.com/995996839195964?locale=nl_NL

Dit spotje was het maar de NL versie krijg ik niet gevonden:
YouTube: Instagram Teen Accounts

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 13:11
Bedenk even hoeveel een tv reclame kost en dat de gebruikers dat hele Instagram niet betalen. Het gebeurt niet snel dat een bedrijf tv reclames koopt voor een product waarbij de gewone consument niet de klant is, het is een indicatie hoeveel geld er in dat meta om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt daar zit een slimme gedachte achter dat ze lief doen en deze tool bieden. Ze zouden ook niets kunnen doen met het gevolg dat het verboden word door land of ouder en dan inkomsten mislopen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misterven1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:17:
Zou in Nederland mogelijk zijn om social media kunnen verbieden als het nodig zou zijn? Social media bijdraagt niet aan betere sociale wereld waar ook mensen gewoon in real life met elkaar kunnen praten en zien.
....

Hoe denken jullie erover en wat vinden jullie hier van?
Voor iedereen of alleen tot een bepaalde leeftijd?

M.b.t. kinderen, het beste is om de ouders te informeren over de risico's en problemen, zodat zij actief hun kind er tegen gaan beschermen.
Als je een leeftijdsgrens zet, vult men gewoon een andere leeftijd in?
En is bijvoorbeeld Discord of WhatsApp ook een social media? Als je Facebook blokkeert gaan dezelfde praktijken verder op andere kanalen.

M.b.t. verbieden voor volwassenen, tja dat is ook een vorm van censuur? Wederom is het beter om te informeren dan te verbieden.
Overigens, net zoals in het echte leven is het maar net in welke kringen je begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hoewel dit social media diensten betreft, is netwerken meer bedoeld voor de technische zaken omtrent dat soort zaken.

Ik verhuis je topic dus even naar AWM, in dat hoekje gaat het meer over de actualiteiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

RobbyTown schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:52:
Zelf weinig met socialmedia. Verbod geen idee als dan je doel bereikt. Meer de opvoeding en begeleiding zou stukken beter helpen. Maar ja als dat al vanuit de ouder niet goed gaat het einde zoek.
"Zelf weinig met drugsgebruik. Verbod geen idee als dan je doel bereikt. Meer de opvoeding en begeleiding zou stukken beter helpen. Maar ja als dat al vanuit de ouder niet goed gaat het einde zoek..."

Ik denk we naar de onderliggende problemen moeten kijken. De mechanismen en bedrijven die dit faciliteren.

Vergeet niet dat het huidige internet zo gemaakt is om je aandacht vast te houden zodat (grote) bedrijven over de rug van jouw data geld kunnen verdienen. Ze maken social media, en het internet in het algemeen zo ontzettend verslavend dat het moeilijk is om daar weerstand tegen te bieden.

We moeten de macht van techbedrijven indammen en schadelijke verslavende mechanismen zoveel mogelijk verbieden.

Tegenlicht - Error 404 - het internet in crisis
- Het World Wide Web, ooit symbool van hoop en vrijheid, is 35 jaar later uitgegroeid tot een web van commerciële belangen, afhankelijkheid en desinformatie. Een aantal grote techbedrijven bepaalt wat we zien en doen, terwijl democratie en autonomie onder druk staan. VPRO Tegenlicht onderzoekt hoe het zo ver heeft kunnen komen én hoe we het internet weer van iedereen kunnen maken.

Tegenlicht - De grote dataroof
- Harvard-hoogleraar Shoshana Zuboff luidt de noodklok: ze schreef een monumentaal boek over hoe de grootste techbedrijven met onze data omgaan, 'The Age of Surveillance Capitalism'. Hoe krijgen we de zeggenschap terug over onze data? Ze vertelt het in de uitzending 'De grote dataroof'.

The Social Dilemma - Trailer (te zien op Netflix)
- We tweet, we like, and we share— but what are the consequences of our growing dependence on social media? As digital platforms increasingly become a lifeline to stay connected, Silicon Valley insiders reveal how social media is reprogramming civilization by exposing what’s hiding on the other side of your screen.

Center for Humane Technology - The AI Dilemma
- What does it look like to align technology with humanity’s best interests? Tristan Harris and Aza Raskin discuss how existing A.I. capabilities already pose catastrophic risks to a functional society, how A.I. companies are caught in a race to deploy as quickly as possible without adequate safety measures, and what it would mean to upgrade our institutions to a post-A.I. world.

Bovenstaande is een mooie basis om een begrip te krijgen van de problematiek omtrent ons digitale landschap. En als je meer met boeken hebt kan ik het volgende aanraden:

The Anxious Generation - Jonathan Haidt
- In The Anxious Generation, social psychologist Jonathan Haidt lays out the facts about the epidemic of teen mental illness that hit many countries at the same time. He then investigates the nature of childhood, including why children need play and independent exploration to mature into competent, thriving adults. Haidt shows how the “play-based childhood” began to decline in the 1980s, and how it was finally wiped out by the arrival of the “phone-based childhood” in the early 2010s. He presents more than a dozen mechanisms by which this “great rewiring of childhood” has interfered with children’s social and neurological development, covering everything from sleep deprivation to attention fragmentation, addiction, loneliness, social contagion, social comparison, and perfectionism. He explains why social media damages girls more than boys and why boys have been withdrawing from the real world into the virtual world, with disastrous consequences for themselves, their families, and their societies.

Nexus - Yuval Noah Harari
- For the last 100,000 years, we Sapiens have accumulated enormous power. But despite allour discoveries, inventions, and conquests, we now find ourselves in an existential crisis. The world is on the verge of ecological collapse. Misinformation abounds. And we are rushing headlong into the age of AI—a new information network that threatens to annihilate us. For all that we have accomplished, why are we so self-destructive?

The Age of Surveillance Capitalism - Shoshana Zuboff
- The challenges to humanity posed by the digital future, the first detailed examination of the unprecedented form of power called "surveillance capitalism," and the quest by powerful corporations to predict and control our behavior.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 27-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Misterven1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:20:
Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen geldt hetzelfde als ze erg verslaafd zijn aan gebruik van social media.
...
Nog belangrijker is dat we ons zichzelf moeten zijn en gewoon gezond verstand gebruiken. Motto is: Begin bij je zelf, verbeter je eigen wereld voor anderen.
Is het te simpel van mij om te stellen dat kinderen geneigd zijn het gedrag van ouders na te bootsen? Goed of slecht gedrag is niet relevant, dat kunnen ze nog niet beoordelen. Dus als paps en mams vaak met het hoofd naar beneden naar een lichtgevend plankje staren en erop friebelen met hun vingers, dat kinderen dat opmerken en bijgevolg ook geneigd zijn om dat te gaan proberen?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 17:18
Ik zou zeggen dat omgaan met het internet in het onderwijs moet worden opgenomen, kinderen moet leren hoe ze met het internet moeten omgaan , en wat de gevaren zijn, en hoe ze zich moeten gedragen... en hoe het je leven ook kan bevorderen

Anders krijg je net zoiets als wat met mij gebeurde toen ik breedband internet kreeg in de vroege 2000's , dan duik je er als tiener er vol op in (op de verkeerde manier ) zeker als je gaat online gamen.. en halen ze die 16 jaar verbod zo in ...

Education = key

[ Voor 4% gewijzigd door Metallize op 27-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:57
Metallize schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:35:
Ik zou zeggen dat omgaan met het internet in het onderwijs moet worden opgenomen, kinderen moet leren hoe ze met het internet moeten omgaan , en wat de gevaren zijn, en hoe ze zich moeten gedragen... en hoe het je leven ook kan bevorderen

Anders krijg je net zoiets als wat met mij gebeurde toen ik breedband internet kreeg in de vroege 2000's , dan duik je er als tiener er vol op in (op de verkeerde manier ) zeker als je gaat online gamen.. en halen ze die 16 jaar verbod zo in ...

Education = key
Ik merk bij mijn kinderen op school dat ze inderdaad al kleinschalig "internet" les geven, al mag het voor mijn gevoel nog wel iets meer. Zeker aangezien ik bij de oudste in groep 6 de eerste smartphone al gesignaleerd heb. Dat komt voor ons nog te vroeg, maar er komt natuurlijk een moment dat we er niet meer onderuit kunnen.

Verder een herkenbaar verhaal. De combinatie breedband internet - WoW heeft me wat jaartjes van mijn leven gekost :+
Ik ben uiteindelijk op tijd uitgestapt en carrière technisch prima op m'n pootjes terecht gekomen maar ken er ook genoeg die dat niet zijn :X

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 15:57
Er is voor Nederland stiekem al een soort van verbod <16 jaar voor in ieder geval een aantal platforms. Dat heeft met de combinatie van de COPPA (VS) en AVG wetgeving te maken.

https://www.ftc.gov/legal...acy-protection-rule-coppa
COPPA imposes certain requirements on operators of websites or online services directed to children under 13 years of age, and on operators of other websites or online services that have actual knowledge that they are collecting personal information online from a child under 13 years of age.
En dat heeft ervoor gezorgd dat je alleen accounts mag aanmaken bij de grote social media platforms als je minimaal 13 bent.

AVG doet er nog een schepje bovenop:
https://www.autoriteitper...een/grondslag-toestemming
Verwerkt u gegevens van kinderen online? Bijvoorbeeld via een app, online game, webwinkel of via sociale media? Dan mag u dit bij kinderen onder de 16 jaar alleen doen met toestemming van een van de ouders of verzorgers.
En ook dat lijken de meeste aanbieders van social media platforms niet te willen faciliteren, dus is het voor Nederland 16+.

Dus of je liegt al bewust bij het aanmaken van het account als ouder, of je kind doet het stiekem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:30

Marc H

- - Is wakker - -

Anders krijg je net zoiets als wat met mij gebeurde toen ik breedband internet kreeg in de vroege 2000's , dan duik je er als tiener er vol op in (op de verkeerde manier) zeker als je gaat online gamen.. en halen ze die 16 jaar verbod zo in ...

Education = key
Natuurlijk, het onderwijs moet het maar weer oplossen...

Het is tegenwoordig de standaardoplossing voor veel problemen, voeg het toe aan het onderwijs. Met als gevolg dat de basiskennis op belangrijke vlakken als taal, lezen en rekenen hard achteruit holt. En ik vraag mij serieus af of het zal helpen.
Ten eerste zal het neerkomen op een enkel uurtje onderwijs per week. Vergelijk dat met het aantal uren per dag dat ze op social media zitten en je voelt al snel aan dat de boodschappen die de lessen brengen ondergesneeuwd raken. Eén leraar vs een heel team van psychologen die helpen om een app zo verslavend mogelijk te maken is geen faire strijd. Misschien zelfs helemaal geen strijd.

Ook kunnen kinderen heel slecht beoordelen of een influencer het beste met hem of haar voor heeft en meestal is dat niet het geval. Denk ook eens aan die leuke challenges op diverse social media, waar DODEN bij vallen. Kinderen schatten de risico's meestal niet goed genoeg in. Want op internet lukt het toch ook? hoor je dan. Dat het filmpje een grote fake is, zien ze niet. En met de opkomst van AI zie ik de kwaliteit van deze filmpjes alleen maar beter worden.

Ook lijkt het vaak alsof iedereen meteen aan de laatste rage mee doet en jij moet dan natuurlijk ook meedoen, om niets te missen. Fear Of Missing Out noemen ze dat met een mooie afkorting, FOMO. Tel daarbij op dingen als cyberbullying, sextortion en de verharding van onze samenleving en verbieden van Social media voor kinderen lijkt mij helemaal geen gek idee.

Mijn zus zit in het onderwijs en vertelde laatst hoeveel het telefoonverbod op school hielp. Kinderen hadden meer aandacht tijdens de lessen en daarbuiten voor elkaar. Men had gesprekken, in plaats van op het schermpje van hun telefoon te staren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Education = key
Dat is er al namelijk digitale geletterdheid. Het probleem wat ik hiermee heb is dat onderwijs achterloopt op huidige ontwikkelingen. Waar het bij mensen nu pas begint door te dringen dat social media / AI veel schadelijker zijn dan gedacht, zijn ze in onderwijs voornamelijk bezig met wat de mogelijkheden zijn van social media / AI. Wat ik meekrijg is dat kennis van de 'duistere' keerzijde daarbij onvoldoende wordt belicht.

Als de meeste volwassenen de gevolgen van social media en AI al niet begrijpen, hoe kun je dat dan van kinderen verwachten? Alsof je terug in de tijd zou gaan waarbij leerkrachten nog rookten en daarbij les moesten geven over de gevolgen van roken.

Uiteindelijk is dat wel goed gekomen volgens mij, maar is dat voortgekomen uit voldoende onderwijs of regulering en een verbod?

Afbeeldingslocatie: https://www.bhic.nl/media/uden__klas_leraar_pijp_-_gelukkige_klas.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 27-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

De vraag is hoe vindt de controle plaats. Als dat goed geregeld kan worden is een leeftijdsgrens wel een goed idee lijkt me.

Al zullen de socials we weer een manier vinden om de jongeren toch in de fuik te laten zwemmen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 17:18
Denman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Ik ben uiteindelijk op tijd uitgestapt en carrière technisch prima op m'n pootjes terecht gekomen maar ken er ook genoeg die dat niet zijn :X
Ik heb er aardig mn opleiding(en) mee verkloot, en WoW/online gaming was jaren mn enigste socialisatie wat ik kreeg als enigskind .

pas toen ik emigreerde in 2010 naar een ander land heb ik t op een hele harde wijze geleerd ( een erg harde schop onder de kont ) , en ben erg succesvol geworden .. sociaal en carriere

ik heb mn wow account permanent gedelete ... geen mmorpg's meer voor mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Metallize op 27-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 19:39
MisterEagle schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:18:

Als vader van 2 kinderen (gelukkig nog erg jong) begint het besef wel steeds meer te komen, wat voor afvoerputjes social media platformen zijn.
Ik zit in een vergelijkbare situatie qua leeftijden en ben tegen. Mijns inziens sluit je minderjarigen op deze manier af van allerlei hobby's en interesses en beperk je ze in hun ontwikkeling. Liever zou ik een verbod zien op ondoorgrondelijke algoritmes die kinderen naar de genoemde afvoerputjes sturen omdat dat voor lekker veel clicks en engagement zorgt. Wat mij betreft lanceren we vandaag nog Europese non-profit alternatieven van alle Amerikaanse social media.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
ErikT738 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:03:
Ik zit in een vergelijkbare situatie qua leeftijden en ben tegen. Mijns inziens sluit je minderjarigen op deze manier af van allerlei hobby's en interesses en beperk je ze in hun ontwikkeling. Liever zou ik een verbod zien op ondoorgrondelijke algoritmes die kinderen naar de genoemde afvoerputjes sturen omdat dat voor lekker veel clicks en engagement zorgt. Wat mij betreft lanceren we vandaag nog Europese non-profit alternatieven van alle Amerikaanse social media.
Voor sociale media hadden kinderen anders ook al hobby's....

We zitten al jaren te wachten op effectieve regulering van sociale media, en diens ondoorgrondelijke algoritmes. Het effect daarvan is minder dan nul - het wordt steeds erger. Inmiddels ben ik voor drastische maatregelen. Misschien moet je nog een half jaartje geven, maar wat mij betreft is het gewoon basta. Voor nu. Tot ze een heel ander model van bedienen hebben gevonden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je dat voor je ziet. Een soort Hyves of Cu2?

https://www.privacycoalitie.org/

Decentraal sociaal platform: https://friendi.ca/
Europees en privacygericht sociaal platform: https://quodari.com/nl
Micro messaging: https://mastodon.social/explore
Voorbeelden genoeg.

In principe zijn er alternatieven. Maar we zijn een gewoontedier en willen niet overstappen of 'betalen'. Uiteindelijk betalen we liever met onze data...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie altijd wel de humor in zulke principes, ouders die roepen dat kinderen niet bloot moeten worden gesteld aan zulke zaken, dat hele dag naar zo'n scherm staren slecht is... die ironie wat ze zelf vrijwel de hele dag doen, in kader van het goede voorbeeld.

Maargoed, dan gooien we X, facebook en instagram op slot, wat doen we met Tiktok? Youtube shorts? Snapchat? Of welk andere opvolgende dienst die dan weer populair wordt? Kijken we naar gebruik, of misschien geo-spreiding? (facebook lijkt in US aanzienlijk stukje meer actief). Maar gaan we dat op account niveau doen, dat iedereen account verplicht is, of zo'n tussen-portaal waar je je leeftijd moet checken? Of overlaten aan providers of OS-makers? En vergeet niet, de generatie van AI is aanstaande, daar zal je nog 10x meer mee kunnen dan vandaag mogelijk.

Bekend liedje
They say it's not the kids, the parents are the problem
Then if you taught the kids to parent, that's the problem solved then

Daar zijn we alweer een generatie te laat me, dit is geen ding van vandaag, misschien is het nu pas dat we het daadwerkelijk erkennen. 'Maar ik zat vroeger niet op internet', prima, maar daardoor bestond het ook niet? En als je dan eens een ouder er over spreekt 'jaaah weet ik niet hoor waar ze allemaal opzitten, snap dat niet', ok prima.. dus zooitje dan maar blokkeren? Zal opeens alles wereldvrede zijn, geen kind wordt meer gepest, geen foute foto meer gedeeld, als je social media blokkeert? Blokkeer dan gewoon hele internet voor zo'n kind, wat nu via X gaat, zal morgen via Y lopen. Alle opensource en alternatieven, dan maar compleet volgooien met de extreemste vormen van moderatie wat mag en niet mag? Want nu is het data en algoritme, straks weer China en US, en mogelijk binnen een EU initiatief zal er ook genoeg tegengas zijn.

Internet is en zal altijd een plek zijn van 2 extremen, mooie en lelijke dingen, goede en slechte dingen, maar als het simpel antwoord op alle confrontaties van slecht maar meteen 'blokkeren die hap' is, wat leert zo'n kind dan van de echte wereld?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:19
Dit doet mij denken aan de discussie met betrekking tot tv kijken die je vroeger had toen ik jong was(ben in 1985 geboren) en nog wat later veranderde dat in gamen(Carmaggadon oa).

Kortzichtig verbieden lijkt mij niet de optie, naast dat het amper controleerbaar is. Meer iets in de richting van zaken beperken lijkt mij beter, net zoals op tv en bij films.

Ik heb hierover ook telkens discussie met mijn ex, die wil het onze kinderen het liefst allemaal verbieden en weer terug naar 1975. Onze oudste word binnenkort 11 en mag onder geen beding een smartphone van moeders, ook niet straks op het voortgezette onderwijs. Uiteraard heeft moeders zelf wel social media en haalt regelmatig " onderzoeken" over hoe slecht social media is en dat ze dat als reel heeft gezien(de ironie ontgaat haar).

Kortom, iets doen aan die walgelijke algoritmes, voorlichtingen geven aan kinderen en vooral de mooie kanten van de moderne tijden laten zien lijken mij persoonlijk veel verstandiger. En uiteraard ook matigen. Zo heb ik er minder moeite mee dat mijn kinderen een scherm kijken als het slecht weer is. Als het mooi weer is motiveer ik ze iets meer om naar buiten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Helixes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Voor sociale media hadden kinderen anders ook al hobby's....
Ja, hobby's die extreem beperkt waren door wat er in de nabije omgeving voorhanden was. Het internet zorgt ervoor dat kinderen met veel meer dingen in aanraking kunnen komen, en zich daar ook meer in kunnen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SinergyX schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:27:
Ik zie altijd wel de humor in zulke principes, ouders die roepen dat kinderen niet bloot moeten worden gesteld aan zulke zaken, dat hele dag naar zo'n scherm staren slecht is... die ironie wat ze zelf vrijwel de hele dag doen, in kader van het goede voorbeeld.

Maargoed, dan gooien we X, facebook en instagram op slot, wat doen we met Tiktok? Youtube shorts? Snapchat? Of welk andere opvolgende dienst die dan weer populair wordt? Kijken we naar gebruik, of misschien geo-spreiding? (facebook lijkt in US aanzienlijk stukje meer actief). Maar gaan we dat op account niveau doen, dat iedereen account verplicht is, of zo'n tussen-portaal waar je je leeftijd moet checken? Of overlaten aan providers of OS-makers? En vergeet niet, de generatie van AI is aanstaande, daar zal je nog 10x meer mee kunnen dan vandaag mogelijk.

Bekend liedje
They say it's not the kids, the parents are the problem
Then if you taught the kids to parent, that's the problem solved then

Daar zijn we alweer een generatie te laat me, dit is geen ding van vandaag, misschien is het nu pas dat we het daadwerkelijk erkennen. 'Maar ik zat vroeger niet op internet', prima, maar daardoor bestond het ook niet? En als je dan eens een ouder er over spreekt 'jaaah weet ik niet hoor waar ze allemaal opzitten, snap dat niet', ok prima.. dus zooitje dan maar blokkeren? Zal opeens alles wereldvrede zijn, geen kind wordt meer gepest, geen foute foto meer gedeeld, als je social media blokkeert? Blokkeer dan gewoon hele internet voor zo'n kind, wat nu via X gaat, zal morgen via Y lopen. Alle opensource en alternatieven, dan maar compleet volgooien met de extreemste vormen van moderatie wat mag en niet mag? Want nu is het data en algoritme, straks weer China en US, en mogelijk binnen een EU initiatief zal er ook genoeg tegengas zijn.

Internet is en zal altijd een plek zijn van 2 extremen, mooie en lelijke dingen, goede en slechte dingen, maar als het simpel antwoord op alle confrontaties van slecht maar meteen 'blokkeren die hap' is, wat leert zo'n kind dan van de echte wereld?
Ik kan niet zo goed ontleden wat je nou probeert te zeggen. Suggereer je om dan niets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
ErikT738 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:33:
Ja, hobby's die extreem beperkt waren door wat er in de nabije omgeving voorhanden was. Het internet zorgt ervoor dat kinderen met veel meer dingen in aanraking kunnen komen, en zich daar ook meer in kunnen verdiepen.
Het internet en sociale media zijn twee verschillende zaken.

Nu denk ik niet dat je gelijk hebt in die extreme beperking die je daar noemt. Meer mensen zijn groot, oud en wijs geworden met dan zonder sociale media. Maar, de cijfers wijzen er ook op dat onze jeugd.zoch slechter ontwikkeld met het huidige aanbod op het internet - niet beter. Uiteindelijk zul je die harde eindpunten ook in ogenschouw moeten nemen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bouke-p schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:28:
Kortzichtig verbieden lijkt mij niet de optie, naast dat het amper controleerbaar is. Meer iets in de richting van zaken beperken lijkt mij beter, net zoals op tv en bij films.
Is prima controleerbaar. Je doet het net zoals in Australie: je maakt het sociale netwerk ervoor verantwoordelijk dat jeugd niet op je platform komt, op straffe van forse boetes. Moet je eens kijken hoe creatief ze ineens worden om te zorgen dat jeugd toch niet zichzelf aanmeldt..

De controle leg je bij de ouders. Komen die er toch achter dat hun kroost op social media zit? Melden die handel en beboeten die social media netwerken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
Glashelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Is prima controleerbaar. Je doet het net zoals in Australie: je maakt het sociale netwerk ervoor verantwoordelijk dat jeugd niet op je platform komt, op straffe van forse boetes. Moet je eens kijken hoe creatief ze ineens worden om te zorgen dat jeugd toch niet zichzelf aanmeldt..

De controle leg je bij de ouders. Komen die er toch achter dat hun kroost op social media zit? Melden die handel en beboeten die social media netwerken.
Makkelijkste zal een leeftijdscheck zijn middels iDIN of een digitale scan van het legitimatiebewijs? Lijkt me dan prima te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Helixes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Het internet en sociale media zijn twee verschillende zaken.

Nu denk ik niet dat je gelijk hebt in die extreme beperking die je daar noemt. Meer mensen zijn groot, oud en wijs geworden met dan zonder sociale media. Maar, de cijfers wijzen er ook op dat onze jeugd.zoch slechter ontwikkeld met het huidige aanbod op het internet - niet beter. Uiteindelijk zul je die harde eindpunten ook in ogenschouw moeten nemen.
Ik probeer de schadelijkheid van (sommige) social media zeker niet te ontkennen, maar probeer mensen er wel van bewust te maken dat een ban op social media niet alleen voor Facebook en TikTok zou gelden, maar ook voor nuttige sites zoals StackOverflow, Reddit of Tweakers. Kinderen zouden nog wel in staat zijn posts van anderen in te zien, maar niet meer om hun eigen vragen te stellen of die van anderen te beantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cheezborger schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Makkelijkste zal een leeftijdscheck zijn middels iDIN of een digitale scan van het legitimatiebewijs? Lijkt me dan prima te handhaven.
Precies. Als wetgever moet je het vooral hoe dan ook het probleem van het sociale netwerk maken. Als de oplossing dan ligt in een custom oplossing per land? Dikke prima. Hun probleem. Met die omzetten en winsten die ze elk jaar boeken kunnen ze dat makkelijk betalen.

Afgelopen kwartaal maakte Meta 13,5 miljard dollar winst. Daar gaan we toch geen medelijden mee hebben.

Het is hier offtopic maar wat mij betreft verbieden we ook gewoon de verregaande tracking van tegenwoordig. Is toch alleen maar om mensen geld uit de zakken te kloppen en met veel succes, want tegen die psychologische trucjes kunnen toch maar weinig mensen op. Er is een reden dat partijen zoals Meta zoveel winst maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
[...]

Ik zit in een vergelijkbare situatie qua leeftijden en ben tegen. Mijns inziens sluit je minderjarigen op deze manier af van allerlei hobby's en interesses en beperk je ze in hun ontwikkeling.
Aan de ene kant kunnen social media wel positief toegepast worden, maar er zijn vele generaties goed ontwikkeld zonder sociale media. Je leert op social media niets wat essentieel is om in de huidige samenleving te floreren.

Daarnaast is het aanbod van clikcbait veel groter dan het aanbod van 'nuttige' hobby's en interesses.

In het gunstigste geval is clickbait triviaal en tijdverspillling, maar een groot deel schept juist bij kinderen (vanwege hun gebrek aan levenservaring) onrealistische verwachtingen mbt wat het inhoudt om mens te zijn, waardoor hun sociale vaardigheden niet goed ontwikkelen. In het ongunstigste geval krijgen kinderen te maken met zgn challenges die ronduit gevaarlijk zijn en al dodelijke slachtoffers hebben gemaakt.

How These 7 Deadly Social Media Challenges Ended In Tragedy
https://allthatsinteresti...y-social-media-challenges

Dangerous Social Media Challenges: Understanding Their Appeal to Kids
https://www.healthychildr...-Internet-Challenges.aspx
Liever zou ik een verbod zien op ondoorgrondelijke algoritmes die kinderen naar de genoemde afvoerputjes sturen omdat dat voor lekker veel clicks en engagement zorgt. Wat mij betreft lanceren we vandaag nog Europese non-profit alternatieven van alle Amerikaanse social media.
Dat zou mooi zijn. Er zijn wel initiatieven daartoe, ook in Nederland, inclusief het ontwikkelen van een opensource alternatief besturingssyteem voor smartphones (zonder tracking, nadruk op privacy).

Waarom onze smart­phones de sleutel zijn tot een beter internet
https://waag.org/nl/artic...n-tot-een-beter-internet/

Make Socials Social Again: gezamenlijk initiatief voor een gezonder online maatschappelijk debat
https://www.degoedezaak.o...ne-maatschappelijk-debat/

Maar een social media netwerk runnen kost veel geld, en het zou moeten worden gefinancierd uit belastinggeld waarvan we momenteel niets over hebben. Waar gaan we dan meer belasting heffen om het te financieren? (Ik zou het wel weten maar dat is momenteel niet haalbaar).
Huidige gedecentraliseerde 'gratis' social media netwerken bestaan in feite uit vele kleine lokale netwerkjes die niet onderling gekoppeld zijn (dat zou veel meer servercapaciteit vereisen dan individueel betaalbaar is) dus die zijn niet werkelijk een alternatief voor globale netwerken zoals facebook of twitter.
Zolang er geen alternatieven zijn zullen we andere maatregelen moeten nemen.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 12:38
Glashelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Is prima controleerbaar. Je doet het net zoals in Australie: je maakt het sociale netwerk ervoor verantwoordelijk dat jeugd niet op je platform komt, op straffe van forse boetes.
Als ik dit lees:
Social media refers to any online social network. An online social network is a website or app that allows a user to create and share content online, for example, Facebook, Twitter or LinkedIn.
Is bijna heel het Internet dan verboden voor kinderen in Australië?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

xzaz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Als ik dit lees:

[...]

Is bijna heel het Internet dan verboden voor kinderen in Australië?
Nee, want er zijn heel veel websites waar je alleen content kan ophalen en niet zelf kan delen of creëren. Ik ken de exacte wettekst niet, maar ik kan me zo voorstellen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen platformen zoals Facebook en Instagram en bijv. een Tweakers.net.

Bij die eerste ligt echt de focus op het delen van eigen content of levensgebeurtenissen, veelal met mensen die je kent of die je volgt. Dat is op een forum zoals hier toch anders. Hier volg je niet specifiek mensen. Ook is er hier geen algoritme wat mij maniupuleert om mij hier maar zoveel mogelijk vast te houden.

En als websites zoals Tweakers.net er wel onder vallen.. dan is het AFAIK niet verboden om er te komen, maar wel om een eigen account aan te kunnen maken (en te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik dat in plaats van verbieden dat veel beter is als een een sociale media zo komen (desnoods van uit de overheid), zonder al die desinformatie, algoritmes en andere meuk.
Op zich is er zelf niks mis met socialmedia behalve dat huidige socialemedias totaal ontspoort zijn.

Vroeger met Hyves, MSN groeps, enz hadden we dit soort ellende niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
En als social media worden verboden zijn er nog genoeg andere mogelijkheden. Het is een kleine moeite om heel veel wat nu op social media gedaan wordt via email te doen. Een anoniem emailadres is zo gemaakt. Of gewoon ouderwets internetfora. Hoe ver wil je gaan met verbieden?

De fabeltjesfuiken zullen mogelijk minder worden maar rages zoals je keel dichtknijpen kunnen makkelijk door blijven gaan via die alternatieven.

Beter om kinderen (en volwassenen!) les te geven in hoe ze social media moeten gebruiken of hoe ze informatie in het algemeen moeten behandelen. Als je wat kritische daarmee om gaat heeft zo'n fabeltjesfuik veel minder impact. Als ik naar mezelf kijk: in verkiezingsperiodes komt er uiteraard een hoop onzin voorbij. Maar ik ga echt niet stemmen op basis van wat ik social media langs zie komen. Ik lees nog steeds ouderwets verkiezingsprogramma's. Als meer mensen dat doen is social media geen probleem meer (en waar ik verkiezingen zeg kan je natuurlijk van alles bedenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:33
Ik juich het toe, maar de geest is al lang uit de fles. Het probleem is in feite heel simpel opgelost met schermtijd. Toch gebeurd dat niet of nauwelijks.

Ouders - waaronder ikzelf - weten dat het troep is. Toch sluit je ze er niet van uit. Want als de rest van de klas er nog wel op kan, ga je geen nee zeggen. Je laat je kind ook niet als enige niet mee op kamp gaan. Ook met verbod zullen er alternatieven blijven opduiken. Net als in de tijd van filesharing. Ouders zullen pas gaan handhaven als zij zeker weten dat ook Jantje en Pietje niet meer kunnen Snapchatten, Tik Tokken en alle alternatieven. Tot die tijd is het dweilen met de kraan open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Fornoo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:05:
Ik juich het toe, maar de geest is al lang uit de fles. Het probleem is in feite heel simpel opgelost met schermtijd. Toch gebeurd dat niet of nauwelijks.

Ouders - waaronder ikzelf - weten dat het troep is. Toch sluit je ze er niet van uit. Want als de rest van de klas er nog wel op kan, ga je geen nee zeggen. Je laat je kind ook niet als enige niet mee op kamp gaan. Ook met verbod zullen er alternatieven blijven opduiken. Net als in de tijd van filesharing. Ouders zullen pas gaan handhaven als zij zeker weten dat ook Jantje en Pietje niet meer kunnen Snapchatten, Tik Tokken en alle alternatieven. Tot die tijd is het dweilen met de kraan open.
En daarom beginnen met regulering van smartphones op school. Ik heb zijn boek hier eerder gepost. Maar ik kan ook enkele filmpjes aanraden om wat meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden.

Jonathan Haidt: Smartphones vs. Smart Kids
The Anxious Generation with Jonathan Haidt with Tristan Harris and the Center for Humane Technology

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 27-01-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frame164 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:38:
En als social media worden verboden zijn er nog genoeg andere mogelijkheden. Het is een kleine moeite om heel veel wat nu op social media gedaan wordt via email te doen. Een anoniem emailadres is zo gemaakt. Of gewoon ouderwets internetfora. Hoe ver wil je gaan met verbieden?

De fabeltjesfuiken zullen mogelijk minder worden maar rages zoals je keel dichtknijpen kunnen makkelijk door blijven gaan via die alternatieven.

Beter om kinderen (en volwassenen!) les te geven in hoe ze social media moeten gebruiken of hoe ze informatie in het algemeen moeten behandelen. Als je wat kritische daarmee om gaat heeft zo'n fabeltjesfuik veel minder impact. Als ik naar mezelf kijk: in verkiezingsperiodes komt er uiteraard een hoop onzin voorbij. Maar ik ga echt niet stemmen op basis van wat ik social media langs zie komen. Ik lees nog steeds ouderwets verkiezingsprogramma's. Als meer mensen dat doen is social media geen probleem meer (en waar ik verkiezingen zeg kan je natuurlijk van alles bedenken).
Les geven alleen werkt niet, dat blijkt toch gewoon? Je kunt simpelweg niet opboksen tegen een leger van verslavingsdeskundigen die een interface hebben ontworpen om je aandacht vast te houden. Volgens mij ben je van een oudere generatie en uit data (zie filmpjes) blijkt dat die minder last hebben van social media. In het Trump topic was je ook zo stellig en bagatelliseer je naar mijn mening het probleem. Ik wil je echt aanraden om mijn bronnen te bekijken of zelf met bronnen aankomen om je eigen bevindingen te onderbouwen. Waar zie jij bewijs dat social media allemaal wel meevalt en dat het simpelweg op te lossen is met onderwijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je twijfels heb over die sociaal-psycholoog uit mijn bronnen. Wat denk je dan van de waarschuwing die de voormalig 'surgeon general' van de VS afgeeft? In een recente podcast (overigens geen fan van de interviewer) heeft hij het onder andere over dat er een gezondheidswaarschuwing nodig is voor social media en dat de overheid moet ingrijpen om deze platformen veiliger te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 27-01-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Ik zou het een goed idee vinden. Vooral Social media die focussen op algoritmes, endless scrolling etc.

Gewoon terug naar het Hyves model: je ziet alleen posts van mensen die jij volgt, die worden niet aangeraden, en staan op chronologische volgorde.

Dan is het ook echt sociaal. Het feit dat ik in Instagram het endless scrolling enkel 30 dagen kan "pauzeren" waarna het weer geactiveerd wordt is al van de zotte....

Ik zat echt geen uren op Hyves... Want dan was ik al lang "bij" en als je meerdere keren keek en er was geen nieuwe content, leerde je wel minder vaak kijken.

Met endless scrolling en algoritmes is dat volledig weg....

Wel lastig. Want zoontje heeft een vriendje in de klas (8) met een eigen telefoon. Die mag gewoon op TikTok etc, en krijgt extra tijd als die bij een vriendje gaat spelen.... En ja, die gaat dus altijd bij vriendje spelen, want extra tijd. En vervolgens zit die op TikTok en speelt mijn zoontje maar zelf wat ipv dat ze samen spelen.

Je kan van ouders IMHO niet verwachten dat ze alles volgen rondom Social media, algoritmes en de verslavendheid van zulke platformen. Ook mede omdat veel ouders zelf verslaafd zijn....

[ Voor 46% gewijzigd door Waah op 27-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
sypie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:36:
Het begint al vóór de social media: het schermgebruik onder kinderen.

2 voorbeelden (op waarheid berust):
Zoontje, 5 jaar. Weet dat er telefoons in huis zijn, dat er ergens een iPadje ligt en dat er laptops gebruikt worden. Ziet ouders ook geregeld daar iets mee doen. Weet dat er een filmpje op gespeeld kan worden. Vraag er niet naar, doet er niets mee. Jongetje kijkt af en toe TV (Netflix/Disney tekenfilms). Speelt veel liever met z'n speelgoed of is lekker buiten.

Jongetje, 2 jaar. Komt met telefoon in de hand binnenlopen gaat zitten en kijkt op noch om. Het filmpje op de telefoon is veel belangrijker. Speelt niet of nauwelijks met speelgoed wat er is.
Hyperfocus. Die tweede had ik geweest kunnen zijn met een stripboek of Gameboy (zonder Facebook). Is ook een woord voor: introvert, nerd, autist, enz. Mijn moeder las vroeger na het eten altijd een magazine of krant of folder, met een sigaret. Mensen gingen in het park gezellig naast elkaar op een bankje zitten. Krantje lezen. Stiekem kijken welke het is, weet je ook meteen waar men op stemt.

We zijn niet allemaal van het ploeteren buiten met z'n allen gezellig drukke BBQ hoe meer zielen hoe meer vreugd. Accepteer dat maar van anderen want ze gaan zich niet conformeren aan jouw normen en waarden.
Beide zijn in mijn nabije omgeving. De ene heb ik invloed op, de andere niet. Is het goed? Geen idee. Denk ik dat er met mijn keuzes goed aan doe? Ja, dat wel. Ergens vind ik het prachtig dat er gespeeld wordt, af en toe kleren onder de modder etc.
Deed ik vroeger met name omdat het moest. Verbrandde snel in de zomer, leuk joh. Gevolg als zon hoogst stond in zomervakantie binnen (wat was dat irritant met Gameboy backlight als je batterijen minder werden), voor het eten nog even buiten spelen.
Het ergste vond ik nog dat ik een keer mijn zoontje van 5 (toen 3 denk ik) een telefoon met filmpje moest geven. De situatie vroeg er om. We waren bij de kapper, hij was al geknipt en ik moest nog. Kind kon niet wachten en liep rond, overal aan zittend. Ik kon hem vanuit de stoel niet (goed) in de peiling houden. Dus filmpje opgezet, telefoon gegeven en de opdracht om op de bank van de kapper te gaan zitten. Prima op dat moment. Het was tot nu toe de enige keer dat dit gebeurd is, ook mijn partner doet zoiets niet. Die is soms beter voorbereid en zorgt dat er speelgoed meegebracht wordt.
Daarom heeft een kindvriendelijke kapper speelgoed, magazines, lollies, en TV. Het is trouwens wat mij betreft niet erg als een kind zich even verveelt of even op onderzoek uit gaat. Wel een beetje in de gaten houden, en de nadruk op even. Geen overlast bezorgen aan andere klanten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 22:16
Jerie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:42:
[...]
.... Het is trouwens wat mij betreft niet erg als een kind zich even verveelt of even op onderzoek uit gaat. Wel een beetje in de gaten houden, en de nadruk op even. Geen overlast bezorgen aan andere klanten.
Helemaal eens! Verveling is zelfs goed en nuttig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mooie aanvulling voor de discussie een filmpje van Tegenlicht met Marleen Stikker waarin ze pleit voor verandering.

Pagina: 1