Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
Gewoon ter lering en vermaak open ik dit topic om jullie op de hoogte te houden van mijn zoektocht naar nieuwe stereo speakers.

Komende van een Marantz PM7001, SA7001, ST7001 en Project Debut III Esprit met Dali Ikon6 bi-wire uit 2007 ben ik vorig jaar begonnen met het vernieuwen van een paar onderdelen vooral omdat ik minder spullen en gedoe wilde.

De reden dan ik voor bovenstaande set was gegaan toentertijd was dat ik van helder, wat ik nu begrijp ook wel transparant wordt genoemd, duidelijke hoge tonen en stereobeeld. Toen heb ik deze set ook vergeleken met Denon en B&W componenten, weet niet meer welke type dat allemaal waren wel vergelijkbare prijs, deze Marantz Dali set kwam er het beste uit naar mijn smaak.

Dit al heeft gestaan in een woonkamer keuken in L-vorm van 4x5x9x3m en 2,6m hoog. Genoeg punch om de ruimte te vullen met geluid waarbij de speakers 3m van elkaar af stonden.

In de loop van de jaren had ik de tuner ST7001 en de SACD speler SA7001 al weg gegeven omdat de eerste nog DAB had en niet omgebouwd kon worden naar DAB+ en ik eigenlijk alleen nog maar platen afspeel zodra ik echt muziek ga luisteren en een stoel of zitzak er bij pak en de speakers ook wat meer naar voren schuif en wat dichter bij elkaar breng. De zitruimte zodra ik muziek luister is een driehoek met gelijke benen van 2,5m.

Heel veel plezier van gehad van de set waarbij ik vorig jaar mijn versterker heb vervangen voor een NAD C399 incl BluOS. De reden voor mij was dat ik meerdere stereo setjes in huis had inclusief streamers zodat ik in de drie kamers dezelfde muziek kan draaien als achtergrond muziek. Welke nu zijn voorzien van Bluesound Pulse Flex 2i.

De C399 sturen de Dali's goed aan en heb er een week over gedaan om de PM7001 weg te doen om het verschil te ervaren tussen de twee versterkers. De NAD is een klasse B 180W continu bij 8/4Ohm en de Marantz een klasse A/B 70/100W bij 8/4Ohm. Afhankelijk van de muziek was er weinig verschil zoals bij Kollektiv Turmstrasse maar bij Oliver Nelson zat er een goed hoorbaar verschil in wat mij vrolijk stemde voor mijn keuze. Natuurlijk ook omdat er ergens in het achterhoofd toch wel een klein lampje brand, 'heb ik er verstandig aan gedaan?'. Mede omdat ik de versterker heb aangeschaft op reviews en niet uit eigen ervaring.

Nu heb ik eind vorig jaar ook nog de MMC van de platenspeler vervangen naar een Ortofon 2m Blue, een aluminium subplateau en nieuwe snaar er op heb geplaatst. Ook weer verbeteringen welke mij vrolijk stemmen.

Nu is het virus wel echt aangewakkerd helaas voor mijn portemonnee. Zo ben ik wezen luisteren naar de nieuwe Dali Epikore 3 samen met de C399. Het was echter de bedoeling dat ik de Dali Epicon 6 zou gaan luisteren, mede omdat die voor een schappelijke prijs te krijgen was voor mij. Echter beviel mij de Epicon niet, alsof er een stoflaag op de muziek lag, dofjes. Toen de B&W 703 S3 geprobeerd, beter hoog maar gaten op de crossoverpunten leek het voor mij, ook geen match. Toen de verkoper van HiFi Klubben aangaf dat ik de Epikore 3 dan eens moest proberen was het verschil zo groot en duidelijk te horen dat ik inmiddels om ben ik officieel verliefd ben op de Epikore 3.

Daarbij komt dat ik om esthetische redenen toch af wil van vloerstaanders inmiddels. Veel elementen zijn mij te storend geworden aan vloerstaanders, groot, lomp, lelijk, noem het maar op om ze af te wijzen. Maar toch houd ik een slag om de arm. Want het duurde toch best lang voordat ik de stands van de Epikore 3 mooi kon vinden in combinatie met de speakers.

Maar dat virus is niet meteen tevreden met de eerste te beste en ben ik nu bezig om een luisterafspraak bij Hobo te krijgen met de C399, Epikore 3, die leveren ze volgens mij nog niet ondanks dat ze het merk wel voeren, de B&W 805 D4 en de Sonus Faber Olypica Nova 1. En ik hoop dat de Nova het beste klinkt want wat vind ik die speakers wel erg mooi zeg.

Ook ga ik nog een keer de Marten Oscar Duo beluisteren samen met de C399 want die spreken mij ook wel aan vanwege het verhaal achter het merk en dat het uit Zweden komt ben ik wel erg benieuwd of dat wat is. Jammer alleen dat ik nog geen winkel tegen ben gekomen waar ik die samen met één van de andere, bij voorkeur de Epikore 3, kan beluisteren om zo een voor mijzelf weloverwogen mening te kunnen vormen.

De keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt komen voort uit gegevens naast elkaar leggen en uiterlijk, ik ben bijvoorbeeld geen fan van de 805 qua uiterlijk maar ben wel erg benieuwd naar hoe die klinken.

Maar ja, waar moet je dan op letten qua getallen want frequentie, crossoverpunt, gevoeligheid, impedantie ed zijn maar cijfers en geluid is niet zo maar in cijfers te vangen. De Marten's zijn single wire en de rest allemaal bi-wire, wat ik nu ook al heb. Hoe beter de componenten worden hoe minder je dat verschil zou opvallen denk ik zelf. KEF R3 Meta staat met potlood op mijn lijst want van wat ik begrepen heb van verkopers is dat die wat moeilijk aan te sturen zijn door de C399.

Qua kosten zat ik bij de Epicon 6 rond de €8.000 maar mijn verliefdheid voor de Epikore 3 doet dat budget wel wat rekken wat ook nog zonder stands is trouwens. Al moet ik ook zeggen dat de keuze voor de Nova 1 en een Vitra Cité by Jean Prouve ook niet mis is voor een fijne luistersessie thuis. Daar is nog geen ei over gelegd momenteel.

Voor de volledigheid de getallen achter de typen in volgorde van frequentie, gevoeligheid, impedantie, maximaal geluidsdrukniveau, crossoverpunt, bass respons, aansluiting, incl mijn huidige speakers en de voorgenomen maar inmiddels afgeserveerde vloer luidsprekers.

Dali Ikon 6
37-30.000Hz bij -3dB, 91,5dB, 6Ohm, 111dB, 800/3.200/14.000Hz, 36Hz, bi-wire

Dali Epicon 6
35-30.000Hz bij -3dB, 88dB, 5Ohm, 110dB, 700/2.250/15.000Hz, 32,5Hz bi-wire

Dali Epikore 3
42-34.000Hz bij -3dB 85dB, 6Ohm, 108dB, 2.800/12.500Hz, 39Hz, bi-wire

Sonus Faber Olympica Nova 1
45-35.000Hz bij -3dB, 87dB, 4Ohm, 2.500Hz, bi-wire

Marten Oscar Duo
37-20.000Hz bij -3dB, 86dB, 6Ohm, 2.500Hz, single wire

B&W 805 D4
34-34.000Hz bij -3dB, 88dB, 8Ohm, bi-wire

KEF R3 Meta
38-50.000Hz bij -6dB, 87dB, 4Ohm, 110dB, 420/2300Hz, 30Hz bi-wire,

Zodra ik een luisterafspraak heb gehad of andere hersenspinsels heb meld ik mij weer hier. Mochten jullie in de tussentijd vragen of opmerkingen hebben dan zijn die altijd welkom. En misschien dat ik dit topic nog ga aanvullen met linkjes en wat andere verbeterpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:14
Ik ben nog wel even benieuwd waarom je bij Klubben de Radiant Acoustics Clarity 6.2 niet hebt getest. Die zou ik zelf iig (qua geluid) zeker prefereren boven alle andere standmounts die zij verkopen, inclusief de Epicore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
De mensen voor mij hebben wel voor die speaker gekozen. Voor de prijs een erg goede speaker, flinke punch. Ze waren minimal en Nora Jones aan het luisteren en ik heb gevraagd of ze Kiasmos op wilde zetten aan het eind van hun luistersessie en die kwam er goed uit maar niet zoals bij mij thuis. Ik vind de Radiant persoonlijk te vlak, weinig sprankeling. Ik miste dat. Mooie speakers zoals gezegd maar niet voor mijn eigen luisterervaring.

Voor mijzelf gebruik ik trouwens Idris Muhammad met Loran’s Dance, Ryo Fukui met Early Summer en Prince met Joy of Repetition momenteel als nummers om de speakers te beluisteren. En met name met Ryo hoorde ik bij de Epikore zo veel sprankeling, daar werd ik erg vrolijk van. En ook een beter stereobeeld had de Epicore ten opzichte van de Epicon. Wat ik van de Radiant ook erg goed vond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het is leuk om te lezen dat je zo geniet van je hobby en de bijbehorende spullen. Laat je echter niet gek maken. Er is op pure direct géén verschil tussen welke versterker of receiver dan ook, maar onze oren willen dat graag geloven.

Omdat dit topic meer over de hobby dan over aankoopadvies gaat, zal ik het verplaatsen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-04 22:01
lijkt me prachtig spul Epikore 3. Ben zelf erg tevreden met de Rubicon 5, nooit meer aan het geld gedacht en elke dag plezier van.

Kritische noot, is de C399 niet een beetje te min voor Epikore series? Ik denk dat je meer uit die speakers haalt met een duurdere versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Goed punt, daar heb ik niet over nagedacht om de Epikore ook met een andere versterker te beluisteren zoals de NAD M33. Toch maar nog een keer terug luisteren. Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:29
Dagg schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:24:
Goed punt, daar heb ik niet over nagedacht om de Epikore ook met een andere versterker te beluisteren zoals de NAD M33. Toch maar nog een keer terug luisteren. Dank voor de tip.
Zowel de C399 en de M33 maakt beide gebruik van de Hypex nCore module. De versterkers zijn dus identiek. Met een losse bluesound geschakeld aan de C399. of de BluOS module heb je eigenlijk hetzelfde als met een losse M33 behalve dat het display van die M33 erg mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zo ver was ik nog niet, scherp opgemerkt.

Ik ga voor nu in ieder geval uit van passende speaker bij mijn klank voorkeur en de C399 voor nu. Die cirkel probeer ik nog niet in te stappen van nog beter/groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig opde DAE geweest afgelopen jaar? Zo nee, heb je het eea gemist, ook qua bookshelves :)

Gezien je budget en voorkeuren: ga alsjeblieft luisteren naar een Driade Premium model 9: https://www.driadesystems.nl/premium-model-9/
En als je kunt, ga bij Metrum Acoustics op bezoek om een Acelec model 1 te beluisteren. Die laatste heeft een subwoofer wel nodig, maar verder fantastisch.

Last: ik weet zeker dat de speakers van Borressen en die van Access ook datgene hebben wat je zoekt. Zie https://audiogroupdenmark.com/find-dealers/ voor de NL dealers, zijn er een stuk of vier in NL :)

Je noemt wat bekende merken, maar er is zeker voor jou budget zoveel mooiers te krijgen.
Persoonlijk zou ik je als eerste voor de Access X1 of X3 laten gaan, of voor de Driade.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Wat je zegt klopt, en was ook een beetje mijn eigen notie van ja maar. Er is nog zo veel meer te vinden alleen hoe vind je die. Toch handig het openen van dit topic, ik ga mij in de door jou aangegeven merken verdiepen.

Nee ben niet op DAE geweest, zal even wat nieuws van dit jaar opzoeken of daar nog wat leuke info tussen zit voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 14:07
Deze zoektocht heb ik afgelopen jaar gemaakt. Verrassende uitkomst overigens. Niet met zo'n groot budget als jij, ik wilde ook nog een flinke tv erbij.
Maar ik heb gezocht tot circa € 6000 (al dan niet tweedehands)

Ik heb je muziekstukken geluisterd die als referentiemateriaal neemt. Die zijn vrij complex (gelaagd) en hebben relatief veel hoog. Zover ik tussen de regels door kan lezen - reken je daar ook de luidsprekers op af.
Ze moeten "sprankelend" hoog hebben zoals bij de Dali Epikore.
Dat is een "audiofiele" benadering zoals ze zeggen (): die gebruiken muziek om naar hun installatie te luisteren. :7

Speakers beoordelen op 1 bepaald kenmerk is prima als dat je bedoeling verder is. De voorbeeld songs hebben een gelaagdheid die bij een klinische luidspreker er beter uit komen. Vaak bij studiomonitoren is dat een voordeel omdat bij groeperen van lagen en masteren je wel weten waar wat zich bevindt. Een samensmelting van geluid is dan wat lastiger componeren.

Wat dan meteen het volgende punt aansnijdt: cohesie als grote tegenhanger van focus op 1 stuk (hoog bijvoorbeeld). Je kunt luidsprekers zoeken die alle foutjes bloot leggen en perfectie benaderen en muziekstukken compleet transparant maken. Handig bij masteren. Maar dat wil niet zeggen dat ze een "enjoyable" sound geven. Een speaker die meer rond is met cohesie tussen laag-mid-hoog zal muziek aanstekelijk maken en makkelijk te luisteren. Als je dance muziek opzet, zal je bij een analytische speaker luisteren naar bas, drums en hoe goed iedere track in elkaar gezet is op verschillende lagen. Maar je gaat er niet op dansen, je analyseert.
Een speaker met cohesie zal muziek 1 maken en alle onderdelen (laag - mid - hoog) goed en prettig in elkaar laten overlopen. De bedoeling is om je muziek te laten ervaren zonder meteen alles te analyseren. Je vergeet als het ware de speaker en je luistert naar de muziek zelf.

Uiteraard is een goede speaker wel aan wat voorwaarden verbonden. Een redelijk goed inzicht geeft je deze link van Pearl Acoustics omdat hij verklaart wat hij wil horen en waar in de song : https://www.youtube.com/watch?v=Ftkeuwl6q5U. Leuk om daar toch even naar te kijken met je huidige speakers.

Deze songs heb ik doorlopen met de bij mij aanwezige luidsprekers en ik moet zeggen dat soms iets inderdaad niet hoorbaar was. Bijvoorbeeld de gelaagdheid in bas van "Tom Jones - What good am I? " Daar wordt met een hamer ofzo op de drum geslagen die bij slechtere speakers als een volle boem klinkt maar bij betere speakers verschillende lagen in de bas had.

Cohesie is wat moeilijk te bevatten maar kan je wel even testen bij volgende modellen:
- KLH Model 5 Speakers (wat meer in het hoog)
- JBL 100
- Wharfedale Dovedale (erg diepe bas)
- Mission 770 (vrij neutraal, stemmen worden goed uitgesneden,mooie ronde bas)

Dat zijn dus speakers met een grotere woofer voor mid en laag. Vaak is de woofer opgebouwd van wat zachter materiaal dan kevlar ofzo en geeft een wat rondere bas. De wat zachtere benadering geeft een wat vollere sound en loopt makkelijk over, wat niet wil zeggen dat ze niet helder klinker ofzo.

Akoestiek
Kijk ook eens naar je akoustiek. Elke kamer heeft zijn eigen soundprint. Ik stuur de Missions ook wat bij in het 4 Khz gebied. Een speaker precies op sound kiezen is erg moeilijk. Ik probeer een aangename speaker te kiezen die in de basis gewoon klopt en pas hier en daar - indien nodig - wat aan.

Priis
Als tip wil je meegeven dat duurder niet persé beter is. Onderdelen apart zijn soms niet eens zo duur, dus waar zit de meerwaarde? Dure kast, dure ontwikkeling, duur merk? Ik heb getest de Dali Epicon 2, B&W 805 D4, Monitor Audio Platinum 100 3G, Sonus faber Olympica Nova I, KLH Model 5, Sonus faber Minima Amator II, Mission 770.
Bij mij is het de Mission geworden, voldoende bas (<42Hz), front ported (tegen een muur zowat), cohesie. Moest even wennen aan het vierkante uiterlijk maar nu vol okay.

Overigens wil ik onderstrepen dat ik volkomen neutraal wil zijn. Ik zou het blikveld even wat breder trekken en ook alle soorten speakers eens beluisteren tot je de gewenste sound kan vastpinnen op het gehele front (laag-mid-hoog).

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik wil mij niet een audiofiel noemen maar heb zo mijn voorkeuren. Alhoewel?

Bas is voor mij niet heel belangrijk zoals je opmerkt, dat klopt. Ik stoei daar nog wel mee, de huidige Dali's kunnen ook niet zo laag, of beter gezegd, gedetailleerd laag. Ik focus mij veel of ik de muzikanten hoor spelen, hoor je de drummer bijvoorbeeld de snare aanraken of hoor je die wel echt zo scherp als in het echt?

Belangrijker is het stereobeeld voor mij is mij inmiddels wel duidelijk. Zo vind ik mijn huidige speakers beter werken zodra ik ze naar de luisterpositie richt maar ik kan in de nummers die ik op heb gegeven niet goed het stereobeeld horen zoals ik op de Epikore wel kon, ongeacht hoe hoog het volume is. Het viel mij dit weekend op dat er veel geluid uit de richting van de speakers komt, of in het midden maar weinig daartussen en helemaal niets aan de buitenkant. De contrabas bij Ryo bijvoorbeeld zat bij de Epikore een kwart naar binnen vanaf links en ik kon Satoshi Denpo de snaren horen aanraken/loslaten, die contrabas komt thuis alleen maar uit de rechter speaker en weinig anders te horen dan een wat doffe bastoon.

Ik vermoed dat jij het zeker eens bent met wat Harley Lovegrove, 'A good system should pull you in to it [the music]'. Daar ben ik het zeker mee eens en hou hij het detail van luisteren uitlegt, zo zit ik ook in deze zoektocht waarbij ik inderdaad mij niet moet verliezen in de details.

Zojuist de nummers van jouw link beluisterd zoals Harley het zelf omschrijft om te luisteren of ik hetzelfde hoor, of juist niet. En zoals hij een aantal omschreef is het bij mij allemaal goed te onderscheiden maar het stereobeeld laat te wensen over bij Willie Nelson bijvoorbeeld wat hij aan geeft over de drie zangers, Dat is wat vlak/boven op elkaar. En het mag wat transparanter/helderder van mij.

De bas waar Harley het bij Tracy Chapman over heeft (dat is volgens mij ook een slaginstrument toch?), is te horen en klinkt voor mij goed maar is amper een bas te noemen bij mij zoals hij er over praat. Terwijl bij Dianne Reeves ik ze prima Wat mij weer deed denken aan vroeger, toen gebruikte ik Coolio - Gangsta's Paradise als nummer om de bas te horen, of voelen, toen ik van een JVC micro naar een Sony midi set ging.

Wat je zegt qua cohesie denk ik je te begrijpen, ik miste dat bijvoorbeeld erg in de B&W 703 S3 maar ik moet daar wel meer naar luisteren of zoals ik ergens anders las, als het heel dynamisch en helder is kan het adrenaline verhogend zijn vanwege de vele info die je binnen krijgt. Dit was van iemand die een wat rustiger beeld wilde hebben.

Waarvoor ga je de speakers het meest gebruiken? Of het liefst? Vermoedelijk staan mijn toekomstige speakers net als nu veel muziek te draaien als achtergrondmuziek, moet je daar dan zo veel geld tegen aan gooien? Of beleef je er zo veel plezier aan als je eens in de week of twee ervoor gaat zitten? En wat wil je dan horen? Tja, moeilijke vraagstelling. Zoals zo vaak, veel luisteren naar verschillende speakers en toch nog blijven nadenken over welke richting op te gaan.

Ik moet ook zeggen dat ik mijn huidige set ook weer meer ben gaan waarderen na dit weekend en jouw video. Momenteel gaat mijn voorkeur qua design nog uit naar de Sonus Faber Olympica Nova 1 en de Pearl Acoustic Sibelius CG spreekt mij ook erg aan ondanks dat het een vloerstaander is. Hoe mooi simpel is die dan weer in naturel eiken. Dit is los van prijs en geluid, dat laatste kan ik nog te weinig over zeggen om een richting te kiezen.

Zo staan de Dynaudio Special Forty, Driade Premium model 9 en Borressen X1 ook op mijn lijstje om af te vinken om te luisteren waar ik de laatste eigenlijk te groot vind net als de door jou aangedragen KLH en Mission 770 maar ga jouw eigen keuze ook opzoeken om te beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mocht je je budget omhoog durven gooien: https://www.ilumnia.be/nl/products/ilumnia-vocalis
Ik heb hun grote broertje (gaan simpelweg lager, verder zelfde driver) gehoord en geloof me, het was alsof Pearl Jam live in de kamer stond te spelen. Kon alle instrumenten direct pinpointen in de ruimte.

Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Mocht je bij Ohm Audio gaan luisteren: die heeft een demo staan voor jouw budget.
Het is dat ik het niet kan verantwoorden, maar voor dat geld een no-brainer: https://ohm-audio.nl/shop...et-Nieuw-Onze-demoset.php

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Interessant die Ilumnia Vocalis. Per speaker is er een stroomaansluiting voor de magnetische ophanging van de conus. En je kunt het frequentieverloop aanpassen.

Zie steeds meer speakers die dat kunnen, terwijl de Sibelius dan weer ‘rechtstreeks’ aangesloten wordt. Mijn NAD heeft ook Dirac wat ik niet gebruik, het idee achter zulke zaken vind ik wel interessant maar twijfel aan het nut daarvan voor mij persoonlijk.

Begin nu ook steeds wat meer van speaker designs te snappen, zoals single driver speakers hun voor en nadelen. Lekker nerden over iets waar ik plezier uit haal. Kan zo nog een lange zoektocht worden. Twijfel nu ook bijvoorbeeld hoe onbewerkt of juist niet de NAD het signaal doorgeeft aan de speakers.

Ik wil niet overstappen naar een andere versterker merk ik maar zo zag ik door mijn zoektocht de Pro-Ject Debut Pro 2 White. En geweven kabels. En DIY projecten.

Eerst een paar boxen van mijn lijst afvinken als beluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-04 12:58
Interessant om te lezen. Er worden hier heel veel merken aangekaart, ik ben in de audio-wereld gestapt met Klipsch. Is dit misschien ook een optie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Dagg schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:47:

Bas is voor mij niet heel belangrijk zoals je opmerkt, dat klopt. Ik stoei daar nog wel mee, de huidige Dali's kunnen ook niet zo laag, of beter gezegd, gedetailleerd laag. Ik focus mij veel of ik de muzikanten hoor spelen, hoor je de drummer bijvoorbeeld de snare aanraken of hoor je die wel echt zo scherp als in het echt?
..
De bas waar Harley het bij Tracy Chapman over heeft (dat is volgens mij ook een slaginstrument toch?), is te horen en klinkt voor mij goed maar is amper een bas te noemen bij mij zoals hij er over praat.
..
Je opmerking over Tracy Chapman begreep ik niet helemaal. Ik heb het twee keer geluisterd gisteren avond en toen viel het kwartje pas: er zit een hele lage bas grondtoon in en best wel veel. Ik denk dat je speakers die niet helemaal halen en dus hoor je het niet. (Mission 770 is 42Hz met basuitbreiding -6dB naar 30 Hz en hebben baat bij room gain).

Bas is een onderdeel van je cohesie. Alhoewel ik niet zo kick op veel bas, wil ik wel een mooie diepe ronde bas horen. Een subwoofer vind ik al snel wat overkill. Dat is overigens persoonlijk hoor.

De cijfers en grafieken van een luidspreker zeggen wel iets van hoe laag een luidspreker "theoretisch" kan halen bij een input van 1 Watt op 1 meter.

Dali Ikon 6
37-30.000Hz bij -3dB, 91,5dB, 6Ohm, 111dB, 800/3.200/14.000Hz, 36Hz, bi-wire

Of de Dali Ikon (of een andere luidspreker) 37Hz gaat halen halen hangt erg af van de input versus stijfheid.
Voor de Ikon is 1 Watt nodig maar wat gebeurt er als er maar 0,5 Watt energie in wordt gestopt?
Als de woofer van redelijk stijf materiaal is gemaakt (ala kevlar), dan zal de maximale slag niet meer worden gehaald en dus ook niet de laagste tonen.
Vaak hoor je bij achtergrond luisteren dan ook meer mid en hoog en komt de bas er pas bij als het volume en dus de energie input verhoogd wordt. Is dat een probleem? Wellicht niet als je dat accepteert maar bij laag volume is muziek dus niet compleet, zo kijk ik er tegen aan.

Dus hou er rekening mee dat een getal niet de hele waarheid verteld. Je zou dus op je lijstje moeten zetten "luister naar de bas bij laag volume".

De wellicht mooiste speaker van het land de "Sonus faber Olympica Nova I" _/-\o_ , gaat hier wat mank. Voor je echt laag ging horen moest daar wel wat energie in gestopt worden voordat het laag goed uit de verf kwam. En zo hard luister ik zelden muziek, dat is echt meestal op achtergrondniveau.

De Mission 770 heeft een softere woofer (polypropyleen met iets metaal erin om te versterken) die al snel uitslaat en dus ook bij lagere volume al bas produceert. Dat zag ik destijds als voordeel.
De contrabas bij Ryo bijvoorbeeld zat bij de Epikore een kwart naar binnen vanaf links en ik kon Satoshi Denpo de snaren horen aanraken/loslaten, die contrabas komt thuis alleen maar uit de rechter speaker en weinig anders te horen dan een wat doffe bastoon.
Ik heb de volle 10 minuten aangehoord en ook bij mij zat de contrabas links van het midden, iets omlaag zelfs. Ook de contrabas toon was erg laag: de houten tafel waar mijn voeten op lagen, resoneerde voelbaar. De piano vond ik overheersend in dit stuk (logisch), met hoog slagwerk vooral op rechts.
Ik snap wat je bedoeld met de snaren, dat transparante zit ook wel in de kleine Dali menuet SE, maar die mist veel in het laag. Maar dat is wel weer focus op 1 bepaald stuk in de muziek...
Wat je zegt qua cohesie denk ik je te begrijpen, ik miste dat bijvoorbeeld erg in de B&W 703 S3 maar ik moet daar wel meer naar luisteren of zoals ik ergens anders las, als het heel dynamisch en helder is kan het adrenaline verhogend zijn vanwege de vele info die je binnen krijgt. Dit was van iemand die een wat rustiger beeld wilde hebben.

Waarvoor ga je de speakers het meest gebruiken? Of het liefst? Vermoedelijk staan mijn toekomstige speakers net als nu veel muziek te draaien als achtergrondmuziek, moet je daar dan zo veel geld tegen aan gooien? Of beleef je er zo veel plezier aan als je eens in de week of twee ervoor gaat zitten? En wat wil je dan horen? Tja, moeilijke vraagstelling. Zoals zo vaak, veel luisteren naar verschillende speakers en toch nog blijven nadenken over welke richting op te gaan.
Ik denk dat je met als voorbeeld de B&W 703 S3 wel goed zit als zegt dat je cohesie mist. Dan is laag mid hoog nog steeds wat "gesplitst" en geen geheel (cohesie). Het is lastig uit te leggen maar als je er eenmaal op gaat letten dan haal je het er zo uit.

Ik zou ook een lijstje gaan bijhouden wat je zeker wilt horen (voldoende laag, testtracks, cohesie, mooi midden, transparant hoog etc.), wat doet hij op laag volume, is het dan nog okay. En daar speakers op gaan afrekenen en het negatieve punt of positief noteren. Het zijn forse bedragen en dan moet het ook wel goed zijn.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Herkenbaar, hier ook zo'n zoektocht ooit gemaakt. Het beste werkte hier om vooraf een duidelijk maximaal budget te bepalen, een lijstje te maken met belangrijkse punten en dat alleen degene die betaald, bepaald.

M.a.w. laat je niet gek maken door alles wat online te vinden is of de verkoopverhalen in de winkel. Online zijn het uiteindelijk altijd 2 kampen van degene die vooral willen luisteren of degene die alleen van externe metingen uitgaan. En elkaar dan gaan overtuigen van elkaars standpunt. Ik zit altijd in het midden hiervan, uiteindelijk wil je zien, horen en zelf meten. Geniet vooral ook van de zoektocht.

Vintage kan trouwens ook leuk en voordeliger zijn, zoals een setje Sonus Faber Guarneri of Memento's. :P

https://www.stevehuffphot...aker-that-breathes-music/

Afbeeldingslocatie: https://www.stevehuffphoto.com/wp-content/uploads/2018/12/DSCF0045.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 07-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is heel simpel: een muziekliefhebber luistert naar de muziek via zijn installatie. Een audiofiel luistert naar zijn installatie via muziek :)

Vermoed dat TS een beetje in het eerste kamp zit, net als ik. Betekent uiteindelijk op zoek naar een zo goed mogelijk klinkende weergave (in je eigen oren), en dus niet perse naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave.

Wat dat betreft heb ik zelf pech: mijn jeugd ligt in de 90's en ik hou nog steeds van eurodance en happy hardcore. Das niet speciaal heel goed gemasterd ofzo (integendeel :X ). Dus een high end installatie beluisteren met dergelijke muziek is ook een garantie voor afgrijzen :+
Gek genoeg, of misschien wel heel logisch, klinkt een nummer als Mr. Vain dan ook nog steeds het lekkerste op mijn jaren 90 Philips FB696 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Goed punt over het uitslaan van de driver, bij mijn huidige Dali is het een houtvezel cone volgens de handleiding. Kreeg al de opmerking over een krachtigere versterker, en weer verdiept in klasse A, A/B en D versterkers.

Ja een speaker kan ook over de top zijn voor mijn versterker, geeft wel weer de mogelijkheid om een onderdeel later te upgraden. Daarom wil je ook kunnen zeggen ik wil dit, zus, zo. En als voorbeeld de Epikore samen met de C399 mijn lijstje afvinkt is dat nog steeds goed. Misschien over de top maar goed.

Wat niet weg neemt dat ik twijfel om mijn budget te verlagen. Dat zegt mijn gevoel op dit moment. Kun je nog steeds vintage gaan misschien maar mijn middenweg begint op te schuiven.

Had inmiddels wel gelezen dat de Silebius de cohesie natuurlijk komt omdat er geen crossover is bij een single driver maar dat de lage bas door de kast komt want bij metingen bij de driver stelde de bas niet heel veel voor. Wat ook weer te begrijpen is en dat bij boekenplank speakers door de kast de bas minder aanwezig is.

Ook even simpel met de telefoon de decibellen opgemeten van hoe hard ik in mijn setting aan het luisteren ben. Bij het luisteren in winkels wordt de muziek daarom (opzettelijk?) best hard gezet natuurlijk.

Loop in de zoektocht er inmiddels wel tegen aan dat de speaker ‘mooi’ moeten zijn en voordat ik geluisterd heb al een negatief oordeel heb ondanks dat ik ze nog niet gehoord heb zoals Klipsch, B&W, Radiant, Borressen en dat Dynaudio weer net niet simpel/kwalitatief genoeg is. Maar dat zeg ik vanaf de bank want als ik in de winkel ben kan ik dat makkelijk(er) los laten.

En, laat ik dat niet vergeten. Ik wordt heel vrolijk van jullie bijdrage aan dit topic. Mijn dank daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:32
Iets om te proberen zijn Opera luidsprekers (http://www.operaloudspeakers.com/). Je zult zien dat er een wereld voor je open gaat. Zelf heb ik de Opera Prima vanwege de baspoort aan de voorkant (ideaal mbt plaatsingproblemen). Gezien waar je voorkeur naar uitgaat, is denk ik de Opera Callas een goede optie en ze zijn niet zo duur als de Dali.... (€4450 per paar). Opera heeft een geweldig stereobeeld, geen overheersende bassen (wel strak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11

Grozno

acts without consequence!

The Eagle schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:07:
Het is heel simpel: een muziekliefhebber luistert naar de muziek via zijn installatie. Een audiofiel luistert naar zijn installatie via muziek :)

Vermoed dat TS een beetje in het eerste kamp zit, net als ik. Betekent uiteindelijk op zoek naar een zo goed mogelijk klinkende weergave (in je eigen oren), en dus niet perse naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave.

[....]
Ik zit ook in het eerste kamp, maar dan wel met een voorkeur voor een natuurgetrouwe weergave. De keten moet zo min mogelijk afwijken van de originele opname voor mij.
Dan zijn namelijk zeer waarschijnlijk slechts mijn eigen oren de beperking. En ik weet nagenoeg zeker dat ze dat zijn.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Grozno schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Ik zit ook in het eerste kamp, maar dan wel met een voorkeur voor een natuurgetrouwe weergave. De keten moet zo min mogelijk afwijken van de originele opname voor mij.
Dan zijn namelijk zeer waarschijnlijk slechts mijn eigen oren de beperking. En ik weet nagenoeg zeker dat ze wat zijn.
In voorkomend geval zou ik als eerste naar studio monitoren kijken. Denk Rogers LS3 ofzo. Iig dat waarop men afmixt. Maar of dat nog past bij wat je gehoor er zelf van maakt is vers twee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

O nee, mijn 2.2 set is al helemaal klaar. Inclusief een rondje met MSO en Dirac Live voor de laatste afstelling.
Ik bedoel meer dat je zwart/wit definitie van muziekliefhebber vs audiofiel wat mij betreft niet klopt. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zit net te kijken naar die Epikore 3. 10k voor een paar bookshelves.

Ik ben niet nieuw in de wereld van audio, dus ik weet dat het nog veel gekker kan. Maar ik schrik er toch van.
Een bookshelf met een 7inch woofer en 2 tweeters. Hoe kan dat zoveel kosten? Voor pakweg 250,- euro heb je een top of the line driver (of het nou hoog of laag is)
Ja ik ben een zelfbouwer dus probeer alles tot componenten af te breken. :P

Maar als ik persoonlijk 10k aan een set zou uitgeven, dan zou ik toch wel iets willen dat ook onder de 42Hz weergeeft. Al geef je aan dat dat voor jou niet zo'n issue is.

Natuurlijk moet je lekker gaan luisteren en kopen wat je wil. Maar het kan ook goed zijn om eens te kijken naar wat er voor meetbare kwaliteiten er in een speaker zitten die jij fijn vind klinken.
Frequentierespons in het hoog? Is die lineair, of loopt het een beetje af? Dat laatste wordt ook vaak mooi gevonden.
Afstraalgedrag? Is het hoog erg gebundeld? zitten er gekke sprongen bij de crossoverpunten?
Type tweetermateriaal? en wel of geen waveguide? Deze kunnen ook hun eigen kleuring meegeven.

Als je namelijk blijft bij termen als sprankelend, en: "bij dit nummer kon ik dit of dat goed horen. Blijft het een beetje in het midden hoe dat nou komt en dat zou ik persoonlijk frustrerend vinden :P

Want dan denk als je dat een beetje helder krijgt. Kun je 1 een hoop kan bijleren over audio, en 2 dat er voor minder geld waarschijnlijk speakers zijn die nagenoeg hetzelfde bieden.

Ik kan trouwens niks aan metingen en grafieken vinden van die dali's, Zijn die er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik heb een setje stereo speakers voor ~€500,- die echt ontzettend goed meten voor het geld en (dus) ook heerlijk klinken. Die hoge prijzen en gebruikte materialen creëren vaak vooral 'perceived value', of zijn erg onderhevig aan diminishing returns.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 16:17
AtomicShockwave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:34:

Ik kan trouwens niks aan metingen en grafieken vinden van die dali's, Zijn die er niet?
Ik denk niet dat de doelgroep van dit soort speakers het uitmaakt of er goede metingen (zoals met een Klippel NFS) zijn. Laten we het vooral hebben over zaken als driver materiaal, transparantie en bi-wire 8)7

Ben het overigens helemaal met je eens. Heb zelf bij een zoektocht naar speakers ook eerst een shortlist gemaakt op basis van objectieve gegevens en dan gericht gaan kijken. Proefluisteren in een audiowinkel heeft mijns inziens weinig zin, dat moet je thuis doen in je eigen ruimte op je eigen bank en op elk moment van de dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thuis luisteren is idd ideaal - maar de winkels die dat bieden zitten dan meestal al wel in het hogere segment. En je moet er de tijd voor hebben ook :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

VChunky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Ik denk niet dat de doelgroep van dit soort speakers het uitmaakt of er goede metingen (zoals met een Klippel NFS) zijn. Laten we het vooral hebben over zaken als driver materiaal, transparantie en bi-wire 8)7

[...]
Nouja, weetje, Ik wil ook helemaal geen afbreuk doen aan lekker luisteren en genieten van muziek. Want daar is het ons allemaal om te doen. Maar voor mij persoonlijk is de hobby alleen maar leuker geworden door een beetje te objectiveren.

En als je dan op het punt staat om 10k uit te geven, lijkt mij dat geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Dagg schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:02:
Goed punt over het uitslaan van de driver, bij mijn huidige Dali is het een houtvezel cone volgens de handleiding. Kreeg al de opmerking over een krachtigere versterker, en weer verdiept in klasse A, A/B en D versterkers.

Ja een speaker kan ook over de top zijn voor mijn versterker, geeft wel weer de mogelijkheid om een onderdeel later te upgraden. Daarom wil je ook kunnen zeggen ik wil dit, zus, zo. En als voorbeeld de Epikore samen met de C399 mijn lijstje afvinkt is dat nog steeds goed. Misschien over de top maar goed.

Wat niet weg neemt dat ik twijfel om mijn budget te verlagen. Dat zegt mijn gevoel op dit moment. Kun je nog steeds vintage gaan misschien maar mijn middenweg begint op te schuiven.

Had inmiddels wel gelezen dat de Silebius de cohesie natuurlijk komt omdat er geen crossover is bij een single driver maar dat de lage bas door de kast komt want bij metingen bij de driver stelde de bas niet heel veel voor. Wat ook weer te begrijpen is en dat bij boekenplank speakers door de kast de bas minder aanwezig is.

Ook even simpel met de telefoon de decibellen opgemeten van hoe hard ik in mijn setting aan het luisteren ben. Bij het luisteren in winkels wordt de muziek daarom (opzettelijk?) best hard gezet natuurlijk.

Loop in de zoektocht er inmiddels wel tegen aan dat de speaker ‘mooi’ moeten zijn en voordat ik geluisterd heb al een negatief oordeel heb ondanks dat ik ze nog niet gehoord heb zoals Klipsch, B&W, Radiant, Borressen en dat Dynaudio weer net niet simpel/kwalitatief genoeg is. Maar dat zeg ik vanaf de bank want als ik in de winkel ben kan ik dat makkelijk(er) los laten.

En, laat ik dat niet vergeten. Ik wordt heel vrolijk van jullie bijdrage aan dit topic. Mijn dank daarvoor.
toon volledige bericht
Ik kan snappen dat de speaker 'mooi' moet zijn. Klipsch bv is wel echt strak en voor een unieke look moet je daar niet zijn. Qua performatie vindt ik ze wel super goed.
Misschien is een Focal Sopra wel een leuke optie ? dat is zeker een eye-catch in huis :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:21:
Toevallig opde DAE geweest afgelopen jaar? Zo nee, heb je het eea gemist, ook qua bookshelves :)
Goede tip van je voor @Dagg

Ik heb op de site gekeken van DutchAudioEvent en de 2025 editie staat nog niet online maar ik vond het een verrassend leuke en goed gevulde beurs.

Het was een eind rijden naar Veldhoven maar de laatste iEar-dagen vond ik tegenvallen, ik denk dat mijn broertje en ik ook dit jaar weer naar DAE gaan.

Er stond echt behoorlijk wat spul en ondanks dat er volgens mij best een hoop bezoekers waren vond ik de drukte meevallen door de layout van het pand en de hoeveelheid demo-ruimtes.

Allicht de moeite waard om met wat voorwerk daar nog even te kijken alvorens de knoop door te hakken. Het is natuurlijk wat lastig om daar echt kritisch te luisteren maar je krijgt best goed een eerste indruk en je kunt IRL de bouwkwaliteit even bekijken....stukje Proud of Ownership hoort er ook bij natuurlijk.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Dat was mij het dagje wel, zaken gaan niet zoals geplant en cijfers zeggen zeker niet alles. Ook weer afhankelijk van waar je de nadruk op legt, dat maakt dat deze zoektocht alles te maken heeft met emotie.

Vandaag, hashtag werkontwijkendgedrag, een dagje wezen luisteren met op één aspect na meer vragen en twijfels dan antwoorden. Leuk zo'n dag, wat mij opviel is dat bij bijna alle speakers die ik vandaag heb kunnen afvinken de beleving, dynamiek en hoog mist voor mij. Alsof er oktaven missen in de toonladder, tussen door en aan het eind van de ladder. Dit is mijn persoonlijke mening, het zijn zeker geen slechte speakers maar mij doen ze weinig, op één na, maakt niet uit wat voor een cijfers er aangehangen worden merk ik. Dat was wel goed, inclusief jullie input, om een lijstje te kunnen maken om mee te starten.

De NAD C399 stond klaar bij de eerste luistersessie klaar met een Dynaudio Special Forty set. Na een eerste kennismaking met de medewerker van Hobo, waar ik was, en een koffie kreeg ik de tablet in handen en werd met rust gelaten om te luisteren. Ja klonken best goed maar er zat wel een laagje stof over de hoge noten, wat bijna alle speakers hadden vandaag. En ik blijf mij verbazen om de bas die er uit zulke kastjes gehaald kan worden. Knap werk van de engineers.

Daarna de Dynaudio Evoke 20, zelfde verhaal, beter in laag en of er ergens een stuk uit de muziek was gehaald. Ja alles was te horen maar er zit ergens een dip in de frequentiebereik. Dat bleek vooral toen ik voor de eerste keer de Sonus Faber Olympica Nova 1 te horen kreeg. Deze was over de hele frequentiebereik helder, goed hoorbaar maar niet vermoeiend. En heel erg ruimtelijk. Mooi geluid en de bas was ook goed, had die zelf minder verwacht.

Toen volgde de de Monitor Audio Platinum 100, Erg mooi midden maar verder zat er ook niet veel in deze speaker. Het zijn natuurlijk allemaal keuzes die de engineers maken maar niet uit de cijfers te halen valt want ik had hier beduidend meer van verwacht. Voor zijn grote viel de bas ook wat tegen. Dat geldt ook voor de Dali Rubikore, mooi gedetailleerd hoog midden en hoog maar mist wel echt bas.

Dit was ook het moment om wat stevigers te draaien, Kollektiv Turmstrasse met Betwist 1 en Distant Love op de Platinum 100 en om eerlijk te zijn viel de bas tegen, had er meer van verwacht. Maar de reden dat we dit deden was om het verschil tussen een klasse D versterker, de NAD C399 en een klasse A/B versterker, de Roksan Caspian 4G Streamer te horen en vooral als het volume laag staat. Ja dit was merkbaar maar niet dat ik zeg wauw wat goed of dat de bas, want daar moet de versterker het hardst voor werken werd mij verteld. Wat vooral opviel was toen we dit wisselen ook deden bij Willie Nelson met Little House On The Hill het stereobeeld (2D) het zelfde was maar opeens leek of er diepte in zat, 3D, duidelijker te horen was waar iemand stond voor of achter. Tja daar ga je weer want dat was wel het mooie verschil waar ik wat centen voor over zou hebben in de toekomst.

Daarna bij stond er een NAD M33 klaar want de NAD C399 was niet in de winkel bij iEar net als de Dali Epikore 3, en tevens geen Opera ondanks dat op de site van Opera stond dat ze die leverde bij iEar maar helaas. Wel was er de Sonus Faber Olympica Nova 1 op aangesloten. Deze ruimte was ook breder dan diep in tegenstelling tot de eerste luisterruimte, die was dieper dan dat die breed was. En merkte je verschil, niet zozeer in het geluid ansicht maar wel in de ruimtelijkheid. Hier viel mij bij Loran's Dance op dat bij de rechter speaker de koebel bij Loran's Dance rechts van de speaker stond. Buiten het stereobeeld? Wat een ruimte dan weer doet voor de muziek. Ja ik wil uiteindelijk ook thuis testen zoals al was opgemerkt.

Daarna de Focal Kanta N1. Ook goede speaker maar ook bij deze zit er een dip in het frequentiebereik. Toen kwam de B7W 805 D5. Wat was dat een let down zeg qua geluid bij de eerste nummers. Wel erg mooi gemaakt. Ik heb er nooit echt op gelet, liep er altijd gewoon langs, of je het ontwerp mooi vind is wat anders maar erg mooie materialen en detaillering. Maar toen kwam de verrassing, het live nummer van Prince, Joy Of Repetition kwam echt hard binnen. Wat was dat mooi zeg. Verbazingwekkend.

Vooral omdat bij de rustigere nummers er van alles mist in mijn oren, mooi hoog en helder minder bas dan de Sonus Faber Olympica Nova 1 in mijn oren en ook ergens weer een dip in het frequentiebereik. Maar blijkbaar is dit een speaker voor ruige dan wel harde live-opnames want die deden het erg goed. Subtiliteit in de nummer werkte voor mij niet echt goed in combinatie met de 805 D4.

Ook hier weer lopen spelen, alleen dan met de Sonus Faber Olympica Nova II, wat klonk dat mooi zeg maar wat was die bas vervelend aanwezig bij Loran's Dance voor mij persoonlijk. Die was zo aanwezig dat ik mij er aan ging ergeren. Vermoedelijk went dat uiteindelijk wel want zodra je klassiek hoort op die speakers ben je verkocht. En wat zijn ze mooi die Sonus Faber speakers, heel erg mooi.

Zo wat heb ik geleerd? Nou dat de Sonus Faber lijn mij erg goed bevalt en dat ik door alle andere beluisterende speakers vandaag een streep heb gezet.

Ik ga nog een keer terug naar iEar om dan de Sonus Faber Olympica Nova I en II te kunnen vergelijken met de Dali Epikore 3. Die heeft in mijn hoofd qua klank nog de voorkeur maar misschien is dat na die vergelijking ook niet meer zo.

Moet ik nu niet een wat goedkopere speaker kopen die ook goed is en dan een andere versterker er bij omdat er meer diepte te halen valt?

Alle verkopers raden mij KEF R3 Meta af na onze gesprekken en mijn reacties op alle andere speakers tot nu toe. Toen ik weg liep bij iEar bedacht ik mij nog, die had ik daar alsnog kunnen luisteren vandaag.

Voor zover mijn dag. Nu even de lijst standhouders van DAE 2024 opzoeken om mijn lijstje weer aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk om te lezen. Hoewel het lastig is om geluid te beschrijven, meen ik wat te herkennen in je omschrijving van wat je zoekt in de hoge tonen. Zou het kunnen zijn dat je de voorkeur geeft aan luidsprekers die de hoge tonen breed afstralen? De B&W 805 doet dat redelijk, met zijn boven de kast gemonteerde tweeter. Mocht dat zo zijn, dan zou je eens kunnen kijken naar luidsprekers die het geluid rondom afstralen. Die kan je vinden met de zoektermen 'omnidirectional' of '360'. Als ik zo gauw even kijk, zie ik de Bang & Olufsen Beosound 2. Wat misschien ook interessant is, is een dipoolluidspreker. Die stralen de lage tonen en middentonen namelijk minder breed af, waardoor de afstraling daarvan beter overeen komt met die van de hoge tonen. Een voorbeeld is alles van Daudio, bijvoorbeeld de MOB 2.5.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
@Dagg Wees je je ervan bewust dat je aan alle kanten gemanipuleerd wordt om vooral zoveel mogelijk geld uit te geven terwijl dat niet per se nodig is om goed geluid te krijgen:

- Verkoper en zijn luisterruimte
- Volume (mensen vinden harder geluid beter klinken)
- Marketing van de fabrikant met bijzondere namen voor "nieuwe" technologieën
- "Reviewers" die met wollige termen het geluid van de speaker proberen te beschrijven (zoals @Shocked die het over "ronde bas" heeft. Is er dan ook een vierkante bas, rechthoekige bas, ovale bas?)
- Uiterlijk, logisch natuurlijk; je wil een mooie speaker in je woonkamer hebben
- Prijs; het idee dat dure speakers wel beter moeten zijn dan goedkope speakers is hardnekkig, maar onwaar

Zelf was ik ook in de luxe positie om een deeltje overwaarde te mogen aanwenden voor de aanschaf van een fijne audioset. Na anderhalf jaar zoeken en luisteren naar speakers ben ik thuisgekomen met een setje JBL Arena's (via marktplaats). Daar ben ik op uitgekomen door me te verdiepen in luidsprekermetingen. Er zijn namelijk mensen die een meet- en scoringsmethode hebben bedacht om te bepalen of de meeste mensen een speaker fijn vinden klinken. Gewoon, simpel, een speaker tegenkomen op marktplaats, op spinorama.org de score opzoeken en in de auto springen ;)

Voordeel van speakers die volgens die methode goed meten is dat het ook makkelijker is om het geluid naar wens te corrigeren met een equalizer. Want wat jij nu eigenlijk lijkt te willen is een "pre-corrected" speaker vinden voor veel te veel geld.

Een subwoofer is wat mij betreft overigens een must. Lage tonen zijn voor een speaker het moeilijkst te produceren, als je dan een subwoofer de laagste tonen voor zijn rekening laat nemen kunnen de speakers zich concentreren op de midden en hoge tonen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het hoog niet helder was: keer naar iets met een AMT tweeter gaan luisteren. Zeker weten dat je dan helder hoog hebt. Heb je geen sonus faber voor nodig ;)

Verder: ga eens luisteren naar Totem. Die dingen weten altijd weer te verbazen, met allerlei soorten muziek. En heb je de Driade nou al gehoord?

Deze sessie was meer het spul van de grote producenten voor zover ik lees. Dat hebben ze bij de doorsnee winkel. Maar ga bijvoorbeeld eens een keer naar https://www.audioexpert.nl/service/stores/ toe. Of de al genoemde Ohm Audio, of een andere specialist. Hebben vaak ook high end inruilers staan. Gaat een wereld aan onbekende merken voor je open.
En als je aangeeft wat je al gehoord hebt en wat het resultaat was, weet ik vrij zeker dat ze met iets komen dat wel werkt.
Maar ga bijvoorbeeld eens een keer bij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VChunky
Super leuk en herkenbaar om te lezen @Dagg

Doet mij denken toen ik nog eens een HiFi winkel zoals HoBo binnenliep en zoals @Ramon het beschrijft: vooral onzin werd aangepraat en voor de gek werd gehouden. Dat moet ook wel, ze beschermen hun business.

Gelukkig ben ik redelijk rationeel en technisch onderlegd dus ben mij meer gaan verdiepen in speakers zonder de marketing prul eromheen. Geluid zijn golven (die kan je meten, simuleren, etc.) en de rest is psychoakoestiek. Dat laatste word je door beïnvloed om zoveel mogelijk geld uit te geven.

Dus zelf Spinorama/ASR erbij gepakt, de top speakers die beschikbaar/bereikbaar waren vergeleken qua look&feel, simulatie gemaakt in de ruimte en vervolgens thuis geprobeerd.

Nooit meer omgekeken 😁

Maargoed, tegenwoordig is wetenschap ook maar een geloof…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58
Ja dat is toch het euvel met imperfecte speakers / directivity: dan klinkt het met het ene nummer goed en het andere niet, en in de ene ruimte komen die luidsprekers beter tot hun recht en in een andere ruimte weer meer die andere. De emotie van een zo'n mooie ervaring ken ik ook wel van voorheen van de zoektocht naar nieuwe luidsprekers met ook vrij exotische modellen. Uiteindelijk ervan weg bewogen en op basis van een heel goed ontwerp zelf gebouwd met multisub en simulatie voor het sublaag; ook nooit meer omgekeken.

Mocht je deze route willen exploreren zijn wat mij betreft Dutch&Dutch een goede optie (wel prijzig). En Revel heeft ook veel moois in de aanbieding.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 09-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik sluit me aan bij de posters voor mij (en herhaal daarmee mijn eerdere advies): laat je niet gek maken door marketingtrucs en psychoakoestiek. Zo te lezen heb je een gevulde portemonnee klaarliggen en dat is hartstikke fijn, maar zou je het willen uitgeven aan dingen die totaal niet nodig blijken?

Je hebt nu namelijk geluisterd naar merknamen en vooroordelen terwijl je exact wist naar welke versterker/reciver en speakers je luisterde. Doe dat nu ook nog eens, maar dan zonder dat je weet achter welke knop op de tablet/switch/etc welke speaker zit. Dan luister je naar het geluid en niet meer naar het merk of het verkooppraatje. Laat ze ook gewoon 1 versterker/receiver gebruiken in plaats van steeds wat anders en alles in dezelfde ruimte. Dan luister je naar wat de speaker kan en niet naar verschillen in akoestiek of volume.

Nu heb je een hartstikke leuke dag gehad (en dat is ook wat waard) maar eigenlijk weet je niks, behalve dat je voor de gek wordt gehouden. ;)

De audiowereld bestaat uit 2 kampen. Zij die geloven dat elke millimeter verandering een wereld van verschil maakt ook al kan je het niet meten of waarmaken en zij die geloven dat je het gewoon wetenschappelijk kunt benaderen door er natuurkundig en biologisch naar te kijken. De eerste groep gebruikt muziek om naar hun audioset te luisteren. De tweede groep gebruikt hun audioset om naar muziek te luisteren. Voor beide kampen is muziek ook beleving. Maar als je exact hetzelfde of zelfs veel betere resultaten én beleving kunt behalen zonder sprookjes en poespas en met een portemonnee waar nog geld in blijft zitten, dan heeft dat in elk geval mijn persoonlijke voorkeur.

Het advies 'ga luisteren' werkt natuurlijk alleen als de apparatuur ook eerlijk afgesteld staat. In een blinde test, zal je in elk geval geen verschil horen tussen versterkers/receivers. Wel tussen speakers. Dus koop een versterker/receiver die gewoon kan wat je wilt (aansluitingen voor speakers, aansluitingen voor apparatuur en benodigde opties) en koop speakers die fijn klinken ten opzichte van andere speakers in exact dezelfde situatie. De rest is ruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
[b]Dagg in "Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers"
Zo wat heb ik geleerd? Nou dat de Sonus Faber lijn mij erg goed bevalt en dat ik door alle andere beluisterende speakers vandaag een streep heb gezet.
Overigens grappig dat de door jouw beluisterde speakers juist diegene zijn met een zeer grote dip in het frequentiebereik: https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Als je dat fijn vindt klinken kan je bijvoorbeeld je zoektocht focussen op speakers met dezelfde soort frequentierespons.

Ik denk dat je er op je huidige aanpak niet uit gaat komen, want ook al kom je iets helemaal te geks tegen op een beurs of winkel wat je koopt dan denk je thuis "is dit het nou?" zonder objectieve onderbouwing. Dus dan krijg je:
- ze moeten eerst inspelen
- nee je moet echt een duurdere versterker
- met duurdere kabels hoor je echt een verschil
- je moet je elektriciteit filteren
En dan ben je ondertussen veel tijd en geld verder, heb je geen objectieve referentie meer, ben je gewend aan het geluid en geloof je alleen wat je wil geloven ;)

Maar dan heb je wel je tijd leuk besteedt aan je nieuwe audio apparatuur hobby uiteraard! Of wilde je gewoon wat muziek luisteren?

[ Voor 5% gewijzigd door VChunky op 10-01-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het wil overigens niet zeggen dat je op de huidige manier niet kunt gaan genieten van wat je koopt; maar wel dat het simpeler, eerlijker, goedkoper en beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Ramon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:42:
@Dagg Wees je je ervan bewust dat je aan alle kanten gemanipuleerd wordt om vooral zoveel mogelijk geld uit te geven terwijl dat niet per se nodig is om goed geluid te krijgen:

- "Reviewers" die met wollige termen het geluid van de speaker proberen te beschrijven (zoals @Shocked die het over "ronde bas" heeft. Is er dan ook een vierkante bas, rechthoekige bas, ovale bas?)
Kan ik wel waarderen hoor. Je hebt ook een punt, beschrijvingen zijn vaak moeilijk als je niet verschillende luidsprekers zelf thuis hebt staan en 1 op 1 kan vergelijken.
Dus een plaatje dan maar O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpOMA1dhXl0SfHnq6VHVR8_dCCM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4pL3ObZFF33xTpusEMguibdw.jpg?f=user_large

Links Mission 770
Frequentiebereik (Hz) 42 Hz – 20 kHz
Basuitbreiding (-6dB) 30 Hz
Crossover-frequentie 2.9 kHz
Woofer diameter 20 cm

Rechts Dali Menuet SE
Frequentiebereik (-3 dB) 59 - 25000 Hz
Scheidingsfrequentie: 3.000 Hz
Woofer diameter 11 cm

Als je deze twee uitersten naast elkaar zet en je luistert er naar, dan kan je wel begrijpen dat de Mission een grootser geluid heeft (daar verwacht je wel wat van...) en "ronde vollere bas" geeft dan de Dali. De Dali heeft echt wel veel vermogen nodig om bas te produceren. De bas is bij de Dali ook minder omdat de woofer nu eenmaal erg klein is en al bij 59 Hz afvalt. De bas van de Dali is strak en heeft weinig informatie (= je mist stukken van de song bijv. bij "Tom Jones - What good am I?" als de hamer op de drum/trommel slaat).

(normaal zit de gril erop, nee hij is nog steeds niet de allermooiste maar het geluid maakt het goed voor mij).
Ramon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:42:
Een subwoofer is wat mij betreft overigens een must. Lage tonen zijn voor een speaker het moeilijkst te produceren, als je dan een subwoofer de laagste tonen voor zijn rekening laat nemen kunnen de speakers zich concentreren op de midden en hoge tonen.
Daar heb ik wel een kanttekening bij. In theorie heb je gelijk maar zo maar even een subwoofer aanraden is veels te kort door de bocht. Je gaat wel geluid splitsen naar 2 plaatsen en daarmee verstoor je de cohesie vanuit 1 punt. De veelgemaakte opmerking dat je bas onder de 80 Hz ozfo toch niet kan "plaatsen" is te makkelijk door de bocht.
Denk aan:
kamergrootte en vorm
luisterpositie
positie luidsprekers en sub
meubels en/of tapijten
harde oppervlakten zoals glas of tegels
muziekstijl
cross over settings
frequentie respons van de speakers
wel of geen EQ toegepast
Room EQ : alleen de sub of ook op de speakers
Hoe goed is je EQ meting?
Volume van de sub: relatief tot de luidsprekers?
1 of 2 subwoofers?
Plaats van de subwoofers
Volume van de sub tov de luidspreker
Voorkeur: veel/weinig bas
En nog 40 andere overdenkingen.

Ik zou dan toch eerst eens gaan zoeken naar een wat volwassener monitor die al van zichzelf flink laag heeft. Wellicht is dan ook de behoefte aan een sub getackled. Overigens prefereer ik voor muziek speakers zonder sub. Veel muziek zit gewoon niet zo laag (20Hz).
AtomicShockwave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:34:
Ik zit net te kijken naar die Epikore 3. 10k voor een paar bookshelves.

Ik ben niet nieuw in de wereld van audio, dus ik weet dat het nog veel gekker kan. Maar ik schrik er toch van.
Een bookshelf met een 7inch woofer en 2 tweeters. Hoe kan dat zoveel kosten? Voor pakweg 250,- euro heb je een top of the line driver (of het nou hoog of laag is)
Ja ik ben een zelfbouwer dus probeer alles tot componenten af te breken. :P

Maar als ik persoonlijk 10k aan een set zou uitgeven, dan zou ik toch wel iets willen dat ook onder de 42Hz weergeeft. Al geef je aan dat dat voor jou niet zo'n issue is.

Want dan denk als je dat een beetje helder krijgt. Kun je 1 een hoop kan bijleren over audio, en 2 dat er voor minder geld waarschijnlijk speakers zijn die nagenoeg hetzelfde bieden.
Hier sluit ik me bij aan. Als je veel geld ter beschikking hebt, dan zou ik ook zeker kijken naar een volwassen monitor speaker met voldoende laag van zichzelf. Ik vindt het een beetje een zwaktebod als je luidspreker koopt voor muziek (en dan meteen moet aanvullen met een sub).
[b]Dagg in "Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers"

Ik ga nog een keer terug naar iEar om dan de Sonus Faber Olympica Nova I en II te kunnen vergelijken met de Dali Epikore 3. Die heeft in mijn hoofd qua klank nog de voorkeur maar misschien is dat na die vergelijking ook niet meer zo.

Moet ik nu niet een wat goedkopere speaker kopen die ook goed is en dan een andere versterker er bij omdat er meer diepte te halen valt?

Alle verkopers raden mij KEF R3 Meta af na onze gesprekken en mijn reacties op alle andere speakers tot nu toe. Toen ik weg liep bij iEar bedacht ik mij nog, die had ik daar alsnog kunnen luisteren vandaag.

Voor zover mijn dag. Nu even de lijst standhouders van DAE 2024 opzoeken om mijn lijstje weer aan te vullen.
Ja, die Sonos Faber lijn... _/-\o_
Als je die weer gaat luisteren, doe dan ook eens je ogen dicht. Dan luister je alleen naar de muziek en of dat nog wat met je doet. Dan haal de looks even uit de vergelijking.

Die KEF R3 stond ook op mijn lijst maar die heeft een wat smal luistervenster (vond ik bij mijn luistersessie). Ik denk dat ie ook bij jouw afvalt.
Op mijn lijst stonden ook nog speakers van https://buchardtaudio.com...ive-speakers/products/e50. Of je ze mooi vindt weet ik niet maar het geluid schijnt ook bij lage volumes goed te zijn. Verder zijn de specs goed (36 - 30.000 Hz +/- 3dB ). Ik kon ze destijds niet te luisteren vinden.

Een goedkopere luidspreker hoeft dus zeker niet slechter te zijn zoals @Ramon al aangeeft. Wellicht kan je dan met overgebleven budget eens kijken naar een andere versterker met wimpers zoals Yamaha a-s1200 of Advanced Paris A10 / A12 classic. :P

Het is een beladen onderwerp voor sommigen maar thumbs up voor je brede blik inmiddels!
Succes met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zonder mij echt bezig te houden met de cijfers heb ik wel probeerde een referentiespeaker te hebben bij de luistersessies. En bij voorkeur dezelfde versterker als ik thuis heb. Echter is dat niet altijd mogelijk. Als je een referentiespeaker hebt, is mijn gedachte, dan maakt het minder uit op welke versterker je die luistert. Ik probeer iig al wat ruis te filteren daardoor voor mijzelf.

Als ik naar Spinorama kijk staan daar niet veel speakers in de database. Niet diegene die ik nu heb beluisterd, en niet diegene die ik nog op mijn lijstje heb staan. Zelfs de wetenschappelijke weg bewandelen is ook niet makkelijk als we uit gaan van een weloverwogen keuze op alle vlakken. En zelfs dan is er nog een kanttekening te plaaten bij alle informatie want als je het echt wetenschappelijk wilt houden dan moet de meting door iemand anders gereproduceerd worden, hoe ver wil je hier in gaan. Het is allemaal niet zo makkelijk helaas, maar wel leuk om mee bezig te zijn.

Ik had er nog niet naar gekeken bij Stereophile maar de grafiek amplitude en frequentie van de 805 D4 en Olympica Nova I is de laatste veel vlakker en heeft de eerste te grote dips. Als ik dit zo bekijk denk ik dat gehoord te hebben, of waar zou ik op moeten letten uit zulke tests?

Dat niet meer omkijken snap ik, dat heeft bijna iedereen vermoed ik door hun eigen manier van onderzoek en keuzes maken met het bijbehorende budget. Zo heb ik ook bij 18 jaar niet meer omgekeken na de aanschaf van vorige set, ik ga niet na aanschaf meteen verder kijken of vergelijken. Ik ben wat dat betreft een muziekluisteraar, loop altijd een platen winkel in als ik er één zie, die houd van mooie, goed gemaakte producten. En ben bereid daar wat geld voor opzij te leggen. Nu is het moment daar en dan kijk ik naar meer dan alleen geluid. Ik koop de spullen niet om te showen, wel om van te genieten ook als je er geen gebruik van maakt.

Ja ik ga uiteindelijk mijn huidige vloerstaanders vervangen voor boekenplankspeakers, de platenspeler en versterker blijven wat het zijn. Ik ga geen zelfbouw doen, al heb ik daar wel al naar zitten kijken, toch wel leuk om mee bezig te zijn. Misschien gaat zelfs de teevee nog de deur uit. Zoals aangegeven, ik geniet weer meer van mijn huidige set en zal uiteindelijk proberen om een paar speakers thuis te mogen beluisteren. Want dat is toch wel de plek waar het ‘moet’ gebeuren.

Ik ben nu bezig met afspraken inplannen om de onbekendere merken te gaan beluisteren, dit gaat nog wel even duren en zal mij in de tussentijd meer verdiepen in de metingen van speakers en zal een lijst maken in het startbericht met speakers inclusief jullie suggesties. Voor de volgende sessie staat Gauder, Marten en Boenicke op het programma.

En wil je echt exclusief, ga dan voor de Franco Serblin Lignea of de Bayz Audio Counterpoint 2.0 Reference. Ik zag ook nog de PMC Fact.8 staan, mooi slank en allemaal zijn het vloerstaanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VChunky
Dagg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:08:

Ik had er nog niet naar gekeken bij Stereophile maar de grafiek amplitude en frequentie van de 805 D4 en Olympica Nova I is de laatste veel vlakker en heeft de eerste te grote dips. Als ik dit zo bekijk denk ik dat gehoord te hebben, of waar zou ik op moeten letten uit zulke tests?
De 805 D4 heeft inderdaad een nog minder lineaire frequentierespons, wat zich uit in een typische B&W sound.

Revel (eerder al genoemd) heeft bijvoorbeeld over het algemeen neutrale speakers in het assortiment, zoals deze https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Overigens zegt de responscurve nog niet alles, maar hebben onder andere directiviteit en vervorming ook een groot aandeel in hoe het uiteindelijk klinkt in diverse omstandigheden.

Videoreviews van Erin’s Audio Corner op YouTube leggen het wel redelijk eenvoudig uit vind ik.

Succes! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:15
Hoe goed je nieuwe speakers gaan klinken wordt voor een groot deel bepaald door de ruimte waarin ze komen te staan. Luister daarom bij voorkeur thuis naar speakers die je eventueel wil kopen. Je kunt ook een deel van je budget aanwenden voor het verbeteren van de akoestiek. Denk dat dit per saldo in de meeste woonkamers een beter geluid oplevert.

Luidsprekers kun je ook prima tweedehands kopen met garantie bij de grotere hifi zaken voor een vaak veel lagere prijs. Heb zelf Paradigm Persona 3F speakers en dat was een demo set die ik voor aanschaf 14 dagen thuis hebben kunnen proberen. Paradigm Persona B zijn de boekenplank uitvoering.

Je eigen versterker meenemen naar een winkel is natuurlijk ook een prima optie als ze de versterker die jij hebt niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Goed ontworpen speakers zijn wel relatief ruimte onafhankelijk. Maar inderdaad zal de ruimte altijd invloed hebben, vooral in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:18
Als je eens echt wat anders wil beluisteren qua idee dan zou ik de Blumenhofer FS-3 ook eens proberen te beluisteren. En sta je ook open voor “vliezen” zoals Magnepan, Final, Martin Logan, Quad en dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Shocked schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Kan ik wel waarderen hoor. Je hebt ook een punt, beschrijvingen zijn vaak moeilijk als je niet verschillende luidsprekers zelf thuis hebt staan en 1 op 1 kan vergelijken.
Dus een plaatje dan maar O-)

[Afbeelding]

Links Mission 770
Frequentiebereik (Hz) 42 Hz – 20 kHz
Basuitbreiding (-6dB) 30 Hz
Crossover-frequentie 2.9 kHz
Woofer diameter 20 cm

Rechts Dali Menuet SE
Frequentiebereik (-3 dB) 59 - 25000 Hz
Scheidingsfrequentie: 3.000 Hz
Woofer diameter 11 cm

[...]
toon volledige bericht
Hoe vergelijk je die speakers ? De ene heeft een woofer twee keer zo groot als de andere. Dan klinkt het vrij logisch welke meer bass gaan geven.
Dan zou het beluisteren van een Wharfedale Linton Heritage vs Mission 770 wel een beter beeld geven en een keuze geven tussen 2 verschillende merken.
Of Dali Menuet SE vs Sonus Faber Lumina I

Die Mission 770 ziet er wel een vette speaker uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Boermansjo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Hoe vergelijk je die speakers ? De ene heeft een woofer twee keer zo groot als de andere. Dan klinkt het vrij logisch welke meer bass gaan geven.
Dan zou het beluisteren van een Wharfedale Linton Heritage vs Mission 770 wel een beter beeld geven en een keuze geven tussen 2 verschillende merken.
Of Dali Menuet SE vs Sonus Faber Lumina I

Die Mission 770 ziet er wel een vette speaker uit :)
Grootte van de woofer hoeft helemaal niets te zeggen over hoe laag een luidspreker kan weergeven. Daarvoor spelen veel meer factoren mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Duclaasie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Grootte van de woofer hoeft helemaal niets te zeggen over hoe laag een luidspreker kan weergeven. Daarvoor spelen veel meer factoren mee.
Maar wel meer power ? Ik zou denken dat een grotere meer lucht kan verplaatsen en dus lager gaan. En een kleindere (zoals de Dali) meer heen en weer moet gaan om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Nee, niet persé. Het luidspreker principe is minstens zo belangrijk. Denk dan aan reflex, gesloten kast, open bafle of transmissielijn. En zo hebben alle types weer hun voor en nadelen, niet alleen klankmatig maar ook qua plaatsing. Een vastgelegd luidspreker met de poort aan de achterzijde kan minder dicht op een muur staan dan een gesloten luidspreker bijvoorbeeld.

Ik zou dan ook een aantal parameters afwegend, zodat je weet welk type luidspreker het meest geschikt is voor jouw ruimte. Daarna obv specificaties zoals rendement, impedantie verloop en frequentie bereik verder kijken wat jou zou passen. Pas daarna zou ik obv de ontstane shortlist overgebleven types gaan beluisteren.

Overigens lijkt een bandtweeter leuk qua frequentie, maar de afstraling is veel beperkter dan van een klassiek dome tweeter. Dat is ook iets om goed rekening mee te houden of je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
Dat was idd en reden waarom ik de Klipsch r-26f heb gepakt. Die hebben de poort van voor en is perfect voor de relatief kleine ruimte.
Ik versta nu ook meer dat er veel meer parameters zijn tijdens het vergelijken van luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Afgelopen dagen een lijstje gemaakt en nog wat rond zitten zoeken op het mooie internet. Ik kom er voorlopig nog niet echt uit met mijzelf. Volgende week weer een lusiterafspraak iig.

Hieronder even een Excel screenshot, waarbij de groene vakjes mijn voorkeur heeft op design of de frequentiecurve die ik zie in de test. Zijn er nog andere sites met gestandaardiseerde tests en grafieken dan Stereophile waar jullie weet van hebben?
En zou je de Excel code als UBB code kunnen invoegen in dit topic zodat het makkelijker is ook links te delen met jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7JvNnbdrEwVSP0VSUYqsTTy44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaeIUkhq5qg3hYEnipxXczz9.png?f=fotoalbum_large

En ter vermaakt nog een aantal merken die ik niet op de lijst heb staan als link: Italië 1, 2 en 3 en Zwitserland 1 en 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Wat je in je overzicht hebt staan is de nominale impedantie vermoed ik. Het verloop is van minstens net zo’n groot belang. Wanneer een luidspreker een grote dip onder de 2 Ohm, of in extreme gevallen zelfs richting 1 Ohm, dan heeft dat een flink effect op je versterker. Lang elke versterker Zaandam dan ook niet stabiel kunnen aansturen. Berucht zijn bijvoorbeeld Quad ESL 57 die erg laag kunnen dippen en ook nog eens een capacitieve belasting vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
En de vragen die ik mij stel bij de lijst is:

Hoe groot is de ruimte?
Een L vorm van 4x5x9x3m en 2,6m hoog

Is er ruimte om de speakers van wanden en uit hoeken te plaatsen?
Ja, de speakers zijn bedoeld voor ehet luisterplezier, daarvoor haal ik de speakers naar voren los van wanden en hoeken, maar meestal staan ze in een hoek als er achtergrondmuziek op staat echter is dan de kwaliteit van het geluid niet zo van belang.

Vloerstaanders of boekenplank speakers?
Boekenplank speakers, Ik wil af van de vloerstaanders die ik nu heb.

Budget?
€6.000-€8.000 misschien iets hoger maar mijn gevoel zegt nu dat ik eerder tegen de €6.000 aan zit dan de €8.000.

Doel en genre?
Ontspanmoment om muziek te luisteren, vooral Jazz en als achtergrondmuziek vaak klassiek.

Actief of passief speakersysteem?
Passief, geen zin in extra kabels.

Rendement?
Dit snap ik nog niet helemaal met de combinatie van de geluidsdruk en impedantie. Hoe hoger het getal hoe efficiënter de speaker omgaat met het gegeven vermogen vanuit de versterker maar wat dat uit maakt qua geluid weet ik niet.

Impedantie verloop?
Dat de versterker een bepaald bereik heeft in de impedantie snap ik en dat hier op aangesloten moet worden met wat de speaker kan. Tevens het klippingpunt van beide. Wat het verder doet met het geluid is mij nog niet helemaal duidelijk. Zal de minimale impedantie ook nog gaan opzoeken van de speakers want in mijn lijst is inderdaad de nominale impedantie opgenomen. En wat de klippingpunt van de NAD C399 (210W) daarbij inhoud samen met de 2Ohm IHF dynamische vermogen ga ik ook nog uitzoeken.

Frequentiebereik?
Dit is moeilijk te benoemen, nee bas is voor mij niet heel belangrijk en midden-hoog en hoog wel. al moet dit wel helder klinken voor mij over het gehele bereik, niet dat je het idee hebt dat er een theedoek over de speaker ligt tijdens het afspelen van muziek.

Frequentie verloop?
Ik wil een zo vlakmogelijke frequentieverloop, dat is althans wat ik denkt te horen tussen de speakers die ik tot nu toe geluisterd heb.

Directiviteit?
Dit moet ik verder uizoeken, mijn verstand gaat er nu vanuit dat de speakers ingedraaid naar de luisterpositie worden. Dit is speaker afhankelijk maar is mogelijkheid toe om dit tijdens de ontspanmomenten te kunnen doen.

Vervorming?
Hier moet ik nog dieper in duiken om te snappen waar en wanneer dit optreed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zie dat je de Semmaa Small Reality er op hebt gezet. Ik heb die speaker gehoord en gezien. Was niet overtuigd. Missen duidelijk echt laag. Als je op de site kijkt: die blauwe, exact dat paar. Die Sem en Maarten zijn net een paar jaar bezig, dit is hun eerste speaker. De afwerking van dat spul was (nofi) om te janken. Gespoten MDFen dan nog slecht gespoten ook :X.

Overigens al eens bij Fyne gekeken? Dat design staat je denk ik ook wel aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dagg schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:07:
Afgelopen dagen een lijstje gemaakt en nog wat rond zitten zoeken op het mooie internet. Ik kom er voorlopig nog niet echt uit met mijzelf. Volgende week weer een lusiterafspraak iig.

Hieronder even een Excel screenshot, waarbij de groene vakjes mijn voorkeur heeft op design of de frequentiecurve die ik zie in de test. Zijn er nog andere sites met gestandaardiseerde tests en grafieken dan Stereophile waar jullie weet van hebben?
En zou je de Excel code als UBB code kunnen invoegen in dit topic zodat het makkelijker is ook links te delen met jullie?
[Afbeelding]

En ter vermaakt nog een aantal merken die ik niet op de lijst heb staan als link: Italië 1, 2 en 3 en Zwitserland 1 en 2
Het is een onwerkbaar lange lijst, maar zie de Revel M106 erin staan: https://www.audiosciencer...elf-speaker-review.14363/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
[b]The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:32:[/b

Overigens al eens bij Fyne gekeken? Dat design staat je denk ik ook wel aan :)
Ah, dat is een goede!
Ook fantastisch dat je bijv het filter kan regelen naar wens. :9

Even twee reviews voor de topic starter:
https://www.tm-audio.de/d...iew_feb_2021-_kleiner.pdf

en

https://www.tm-audio.de/d...73_fyne_reprint-low-1.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Leuk om zo uitgebreid te lezen over je zoektocht naar nieuwe speakers.
Verkijk je alleen niet teveel op de specs van de fabrikant en online reviews. Dit is een grote valkuil want leuk hoor al die online metingen, de vele luistersessies in een winkel met goed ingeregelde studio ruimtes. Maar niet meer dan dat.

Thuis is je akoestiek bijna altijd zo compleet anders, zoals door de beruchte Room modes die een compleet ander geluid en meetresultaten geven. Een eerst perfect gevonden speaker valt dan compleet tegen of omgekeerd. Door plotseling in lage frequenties dan de opgave van de fabrikant of je online kunt zien, plosellinge vreemde dippen of pieken, etc. Ik spreek uit ervaring, dit allemaal meegemaakt na ook een uitvoerige zoektocht. Aanrader voor thuismetingen is het gratis meetprogramma REW met een UMIK-1 meetmicrofoon.

Leuk als uitje is wel om eens naar een veel hogere segment te gaan luisteren. Zoals bij iEar, Hans Audio en Stassen in hun fraaie Pallazo.

Andersom kan ook, Gewoon online een Buchardt kopen alleen maar op basis van de reviews.
Inclusief alles - shipping, tax/import, omruil en 10 jaar garantie en klaar. Bevalt het niet dan kan alles terug.
Wat een rust. :)

Zoals de nieuwste Buchardt E50 die nu te preorderen is. Ik vind dit nu al een geslaagd en eigenzinnig ontwerp.
https://buchardtaudio.com

Afbeeldingslocatie: https://buchardtaudio.com/cdn/shop/files/9_3cd837b4-1ed5-4388-a14d-2496d7206c29_900x.png?v=1729257938

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Interessant concept :)
Maar heb je even niet helemaal goed gelezen. Terugsturen nemen zij weliswaar voor rekening qua verzendlabel etc, maar er gaan wel 100 euro per teruggestuurd pakket van het bedrag af dat je uiteindelijk terug krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik merk dat ook na het door scrollen en lezen van wat topics op Audio Science Review ik steeds minder zin heb om alles te vergelijken in metingen en liever eerst kies voort design van de speaker, dan kijken of ik kan achterhalen of er een vlakke respons grafiek is te vinden op het internet en dan gaan kijken of ze ergens te beluisteren zijn.

Ondanks dat metingen kunnen helpen zegt het niet hoe een luidspreker klinkt voor mij als persoon maar bovenal, veel speakers die ik nog op mijn lijst heb staan kan ik geen respons grafiek van vinden. Vandaar ook dat ik momenteel eerder het te besteden budget wil verlagen dan verhogen en tevens de reden van de onwerkbare lijst waar ik ook tegenaan loop.

Voor nu heb ik de Sonus Faber Olympica Nova I, Marten Oscar Duo, Buchardt Audio E50 en Aretai Contra 100S als hoogste op mijn lijst heb staan gevolgd door de Amphion Argon3S, Driade Premium Model 9 en Sonus Faber Electa Amator III als volgende qua design. Eens kijken wat ik daar allemaal van kan luisteren om dan een keuze te maken welke ik thuis wil luisteren.

Gelukkig heb ik geen haast met het aanschaffen van nieuwe speakers waardoor de lijst vast wel weer groter gaat worden dan mijn selectie voor nu. De lijst is nu opgeschoond en voorzien van prijzen, zo is ook de Stenheim The Alumine Two er uit gehaald omdat de prijs die ik gevonden had rond de €15k was en staat de Dali Epikore 3 er nog wel in omdat dat mijn referentie is qua geluid waar dit topic mee begon. Prijzen zijn zonder stands tenzij anders vermeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c7joUcqa4jEhmjn3IpzrKjBlJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqqNS60JBBXP6AtJ3lfrYCFB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Wanneer je een neutrale speaker zoekt dan zou je de Dynaudio Contour 20i of (tweedehands/demo) Dynaudio Confidence 20 nog kunnen meenemen in je overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
Dagg in "Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers"veel speakers die ik nog op mijn lijst heb staan kan ik geen respons grafiek van vinden
Dat heeft er mee te maken dat de producent niet transparant is over de werking van hun product, of dat het niet objectief gereviewed is door een derde partij. Dat is de staat van de audiowereld :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
Zeker wat betreft informatie verstrekking is dat de stand van zaken. Wel zie je steeds meer ogg voor goede directivity in de ontwerpen, dat is wel doorgesijpeld vanuit de referentie ontwerpen naar de meer betaalbare speakers.

@Dagg In geblindeerde luistertoets komen luidsprekers met vlak verlopende directivity, vlakke on axis response en afwezigheid van resonanties bij een breed publiek boven drijven. Dus waarschijnlijk ligt jouw voorkeur daar ook maar er zijn gewoon zoveel afleidende factoren. Daarom denk ik dat spinorama data gebruiken om een shortlist te maken een enorm goed idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En staat je niet blind op Ohm en Watt. Fabrikanten meten op allerlei verschillende manieren en op exotische uitzonderingen na past elke normale passieve speaker op elke normale receiver/versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Jorgen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:46:
En staat je niet blind op Ohm en Watt. Fabrikanten meten op allerlei verschillende manieren en op exotische uitzonderingen na past elke normale passieve speaker op elke normale receiver/versterker.
Iedere combinatie maakt geluid, maar niet iedere combinatie maakt muziek. Gelukkig mogen we daarover van mening verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:31
@Dagg In de begin posts was je zo lyrisch over de Epikore 3 speaker. Die zie ik nu in je lijstje wel terugkomen maar niet meer als 'keuze' aangemerkt (ergo keuze 5 of lager)
Wat is er met dat enthousiasme voor die speaker gebeurd?

Ik ben overigens nog een generatie voor jou qua speakers (net een maand geleden de switch gemaakt van JBL E80 naar B&W 603) dus ik kan je niet helpen ofzo, maar vind het gewoon interessant om te lezen hoe anderen zo'n proces doorgaan.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
Dagg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:14:
Ik merk dat ook na het door scrollen en lezen van wat topics op Audio Science Review ik steeds minder zin heb om alles te vergelijken in metingen en liever eerst kies voort design van de speaker, dan kijken of ik kan achterhalen of er een vlakke respons grafiek is te vinden op het internet en dan gaan kijken of ze ergens te beluisteren zijn.

Ondanks dat metingen kunnen helpen zegt het niet hoe een luidspreker klinkt voor mij als persoon maar bovenal, veel speakers die ik nog op mijn lijst heb staan kan ik geen respons grafiek van vinden. Vandaar ook dat ik momenteel eerder het te besteden budget wil verlagen dan verhogen en tevens de reden van de onwerkbare lijst waar ik ook tegenaan loop.
Ja, die fase heb ik al doorlopen. Een grafiek zegt alleen iets over de respons maar niet over hoe muziek klinkt bij speaker X. Anders zouden alle vlakke respons grafieken hetzelfde klinken natuurlijk.
Dus je moet alsnog zelf thuis gaan luisteren. Zeker 30% van de klankkleur wordt ook door de reflecties in de ruimte bepaald. Ikzelf heb een hekel aan luisterruimtes, waarschijnlijk omdat mijn woonkamer met reflecterende muren (harde oppervlakten) muziek wat helderder laten klinken dan een bedompt hol (no offense).

Wel leuk is om te begrijpen hoe speakers gebouwd worden en wat er gebeurd. Dan begrijp je de samenhang een beetje en wat er gebeurd bij de bouwer, die beslissingen moet nemen.

Even heeeel kort door de bocht en razendsnel. Ik zal wel een bak commentaar krijgen.

Speakers zijn gewoon gebonden aan natuurkundige wetten. Elfen komen er niet aan te pas.
Er geldt Hofmanns Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Anton_Hofmann

Die stelt dat als je een speaker ontwerpt je 3 dingen voor ogen moet houden:
- kleine kast
- diepe bas
- hoog rendement
Maar, je mag er maar 2 van de 3 kiezen en dat moet je zo interpreteren:

Als je "diepe bas uit een kleine speaker" wil, dan wordt het rendement lager.
Ook geldt dan bijvoorbeeld: kleine kast, hoog rendement en dus geen diepe bas.

Wil je alles, dan moet je een grote kast hebben, krijg je diepe bas en hoog rendement. Jawel, de vloerstaander is geboren!

Maar er zitten wel voordelen aan een kleine kast:
- design
- makkelijk te plaatsen in een interieur
- ze klinken wat eh, "crispier" en hebben een uitstekende imaging tov een vloerstaander.

Die imaging is wel prettig: bij een vloerstaander hoor je al snel de linker of rechter speaker als je uit het midden of optimale luisterspot zit. Je moet ze vaak ook wat indraaien.

De monitor luidspreker heeft het dus moeilijk met "kleine kast".
De bouwer moet dus een compromis sluiten of truukjes toepassen om bijvoorbeeld toch een diepe bas te bereiken. Dat kan van alles zijn, verlengde baspoort, constructies, magische woofers of stiekum toch de kast wat groter maken door naar achteren te verlengen (Dali Epikore 3 is meer dan 40 cm diep).

Maar de trukendoos komt soms met nadelen. Een bekende truuk is om de uitslag van de woofer langer te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b5oZc0IoxwHf59DRkgtfXo5Txc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg5utSYvJyZzls9DsN8LUKfz.jpg?f=user_large

Dit zorgt ervoor de dat de woofer een diepere slag heeft en dus wat lager kan met dezelfde oppervlakte.
Andere truken zijn ook nog passieve woofers bijvoorbeeld aan de zij- of achterkant. Dit vergroot het totale woofer-oppervlak.

Wel kan een verlengde woofer nadelen hebben: de respons grafiek kan een nare lijn geven in het hogere gebied:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJixN70yue1UpGjIn8HkNnSqgQI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dvEyTyo1fxrmf1Y2YJxoNRrw.jpg?f=user_large

Als we dan goed kijken dan is gaat het na1 Khz een beetje mis (herstel: eigenlijk is de hele grafiek slecht maar het gaat hier om het idee). Dit is slechts een voorbeeld maar haakt meteen in op het volgende: de overgansgfrequentie naar de tweeter. Bij een slechtere responsgrafiek tunen ze vaak een eerder frequentie overgang (ergens tussen de 2000 en 2500 kHz) en kappen ze vroeger af. Grotere of "makkelijker woofers" gaan vaak wat beter om met deze frequenties en worden daarom pas hoger gescheiden bij bijvoorbeeld 2800 - 2900 kHz.

De vraag is of dat belangrijk is. Dat hangt van de bouwer af hoe goed die is. Je mag ervan uitgaan dat ze goed de overgang kunnen tunen. Maar wel zet ik daar altijd een kanttekening bij dat ik liever een woofer heb die een hogere overgangsfrequentie heeft omdat ik hecht aan cohesie dus de splitsing zo laat mogelijk wil.

Cohesie:
Ja, dat is een moeilijk begrip maar de muziek klinkt dan als "1 geheel".
Als we kijken naar instrumenten zoals een viool of contrabas, dan is de bandbreedte waarin ze kunnen spelen:
viool: 196 Hz tot circa 3000 Hz
contrabas: 41 Hz tot circa 530 Hz
een lage D is circa 37Hz

Ik heb het hier niet over bas maar het bereik van een instrument: wil je hele muziekstuk horen dan zal de speaker een aardig laag bereik moeten hebben, anders mis je gewoon een heel stuk.
Een contrabas past meestal makkelijk in de frequentie range van de woofer. Maar een viool gaat op de hoge tonen tegen het scheidingsfilter aanzitten of nog erger, bij frequentie overgang van 2000Hz, zal een flink gedeelte uit de tweeter moeten komen. En dan komt de expertise van de bouwer om de hoek kijken: hoe goed hebben ze deze overgang opgelost. Soms kan je dat horen maar ook vaak is het netjes. Liever heb ik dan dat de frequentie overgang hoger ligt en dus makkelijker "cohesie" wordt bereikt.

Even nog een vergelijk van twee speakers:

Speaker merk gevoeligheid overgang liters inhoud
Dali Ikon 6 91,5 dB800/3200 Hz circa 57 liter
Mission 770 :P 88 dB2900 Hz 38,5 liter liter
Buchard Audio E50 85 dB2000 Hz 21 liter

De tabel even met een korrel zout vergelijken, maar dan zien we dat bij de Buchard E50 wel wat gefreubelt is om het lage laag te halen (37 HZ - 3dB). Weinig liters en vroeg afsnijden (verlengde driver?). De vloerstaander Ikon 6 stuurt makkelijk aan (91,5 dB bij 1 Watt), terwijl de Mission 770 met een forse kast er een beetje tussenin hangt qua gevoeligheid.
Het zijn allemaal maar cijfertjes en je moet dus zelf een uiteindelijk de speaker thuis beluisteren hoe goed ze overgangen hebben opgelost of hoe makkelijk ze spelen met weinig vermogen. Soms is het design belangrijk en dan wordt er gekozen voor een slankere kast maar volgt onherroepelijk een pijnpunt die ze moet oplossen.

Het is maar youtube maar redelijk opgenomen sounddemo van de mission 770: cohesie, makkelijk spelend, muzikaal, voldoende laag, maar wel een grote kast In dit geval function over form. Link: https://m.youtube.com/wat...=ygUPI21pc3Npb25zcGVha2Vy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@Dagg Je hebt nu wel heel verschillende prijzen van 2k tot 10k. Ik zou vooral eerst een budget gaan bepalen en ook naar je installatie kijken. De Buchardt E50 prijs is trouwens de helft, zij werken met prijs per paar.
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:17:
Interessant concept :)
Maar heb je even niet helemaal goed gelezen. Terugsturen nemen zij weliswaar voor rekening qua verzendlabel etc, maar er gaan wel 100 euro per teruggestuurd pakket van het bedrag af dat je uiteindelijk terug krijgt
Buchardt is een interessant merk en zeker door het online only concept met een eigen forum. Bij service sturen ze alleen onderdelen zoals je niet alles hoeft terug te sturen. Slim bedacht. Buchardt komt ook vrij regelmatig op het ASR forum voorbij. De retour fee had ik wel gezien en kan ik ook begrijpen zodat men niet lukraak maar wat gaat bestellen voor de fun.
We have eliminated expensive marketing, distributors, agents and Hi-Fi dealers. By selling directly to the end user, we eliminate a huge part of the cost in comparison to our competitors.
Verschillende modellen van hen spreken mij direct aan, ook deze eerdere Buchardt Limited edition S400 en de Unicorns. Het is dat ik nu helemaal geen nieuwe speakers nodig heb... :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0410/2147/2933/products/555.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0410/2147/2933/products/222.png

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 16-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Duclaasie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Iedere combinatie maakt geluid, maar niet iedere combinatie maakt muziek. Gelukkig mogen we daarover van mening verschillen.
Trek je de stelling van @Jorgen in twijfel dan? Over het algemeen hoef je echt geen zorg te hebben over het 'matchen' van versterkers en speakers. In verreweg de meeste gevallen werkt het gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Grozno schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Trek je de stelling van @Jorgen in twijfel dan? Over het algemeen hoef je echt geen zorg te hebben over het 'matchen' van versterkers en speakers. In verreweg de meeste gevallen werkt het gewoon goed.
Nee, van twijfel is zeker geen sprake. Het is naar mijn mening pertinente nonsens en kortzichtig. In de categorie “alle cd spelers en DAC’s klinken hetzelfde, want de meetkundige verschillen die er al zouden zijn kunnen we toch niet horen”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duclaasie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Nee, van twijfel is zeker geen sprake. Het is naar mijn mening pertinente nonsens en kortzichtig. In de categorie “alle cd spelers en DAC’s klinken hetzelfde, want de meetkundige verschillen die er al zouden zijn kunnen we toch niet horen”.
Dat is dan inderdaad ook maar een mening. Wil je er wel inhoudelijk over discussiëren dan kent iedereen de weg naar Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Jorgen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Dat is dan inderdaad ook maar een mening. Wil je er wel inhoudelijk over discussiëren dan kent iedereen de weg naar Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Laten we dat soort kortzichtigheid dan ook in dat topic laten en niet tot waarheid verheffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duclaasie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Laten we dat soort kortzichtigheid dan ook in dat topic laten en niet tot waarheid verheffen.
@Duclaasie We hebben allemaal een mening en dat mag in deze community. We mogen het ook oneens zijn met elkaar. De discussie over wie/wat kortzichtig is of niet en andere negatieve bewoordingen of andere mensen de maat nemen, stopt nu hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VChunky
Shocked schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Een grafiek zegt alleen iets over de respons maar niet over hoe muziek klinkt bij speaker X. Anders zouden alle vlakke respons grafieken hetzelfde klinken natuurlijk.
In principe een goede post, maar hier maak je wel een valse start.

Een goed doorgemeten luidspreker levert toch wel een scala aan grafieken op en als die allemaal (frequentie, sound power, distortion, directivity, resonance, fase, etc.) hetzelfde zijn komt de ‘muzikale output’ in eenzelfde kamer onder dezelfde omstandigheden toch echt wel heel dicht bij elkaar.

Zoals eerder aangegeven is een frequentieresponscurve niet het enige, maar vaak wel een goede eerste indicatie omdat het veel zegt over belangrijke fysieke eigenschappen van de speaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bottom line kun je lullen wat je wilt, maar zijn er maar drie echt bepalende factoren voor dat wat je uiteindelijk hoort:
1 Bron: dat wat de speakers weergeven (is te meten)
2 invloed onderweg: de invloed van de akoestiek van de ruimte
3 Ontvanger: je eigen gehoor, en de evt dips in het frequentiebereik daar in (evt meetbaar bij een gehoortest)

Vlakke basis van 1 is handig, maar hoeft niet.
Plaats de speakers in de ruimte, meet nog eens. Sommige frequenties worden versterkt, in andere zit een dip. Regel bij met bijvoorbeeld een dsp of een equalizer. En meet nog eens als het kan.
Pak vervolgens je eigen gehoortest en versterk of verzwak daar waar nodig. En dan heb je hem in de basis mogelijk vlak qua frequenties.

Maar: dat wil niet zeggen dat het dan "lekker" klinkt voor je. De een houdt van een iets vollere bas, de ander van meer hoog.
Dus stap vier is bijregelen op eigen voorkeur :)

En de rest kun je over lullen wat je wilt, maar als je ergens een mogelijkheid hebt om te corrigeren op dat wat moet worden weergegeven ben je er feitelijk al.

Niet voor niks dat een gemiddelde receiver met iets als audissey uitgerust wordt. Scheelt een bult :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
@VChunky
Ja, klopt wat je zegt. Ik ga zeer kort door de bocht en veeg alle grafieken op 1 hoop.
Mijn bedoeling was om uit te drukken dat een grafiek (en) 1 ding is maar “karakter” of hoe een luidspreker “klinkt” niet goed af te leiden is uit een grafiek. Wel hoe ze afstralen, dipjes etc.
Maar ook de driver, materiaalgebruik tweeter of woofer zijn zaken die meespelen in de klankkleur van een speaker.
Ook ik maak dan een eerste shifting op basis van deze grafieken op eigenschappen die ik belangrijk vind.
Die klankkleur of een speaker forwarded is of niet, moet iemand toch zelf ervaren - thuis.
Want een grafiek zegt dan niet veel over de kwaliteit muziek die een luidspreker voort brengt. Is het een aangename bas of juist wat vlak. Of klinkt de tweeter metalig (vind ik soms bij B&W).
Je oren zijn je meetinstrument en voor veel waarheden vatbaar.

Bedankt voor de pointer, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

The Eagle schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:05:
Bottom line kun je lullen wat je wilt, maar zijn er maar drie echt bepalende factoren voor dat wat je uiteindelijk hoort:
1 Bron: dat wat de speakers weergeven (is te meten)
2 invloed onderweg: de invloed van de akoestiek van de ruimte
3 Ontvanger: je eigen gehoor, en de evt dips in het frequentiebereik daar in (evt meetbaar bij een gehoortest)

Vlakke basis van 1 is handig, maar hoeft niet.
Plaats de speakers in de ruimte, meet nog eens. Sommige frequenties worden versterkt, in andere zit een dip. Regel bij met bijvoorbeeld een dsp of een equalizer. En meet nog eens als het kan.
Pak vervolgens je eigen gehoortest en versterk of verzwak daar waar nodig. En dan heb je hem in de basis mogelijk vlak qua frequenties.

Maar: dat wil niet zeggen dat het dan "lekker" klinkt voor je. De een houdt van een iets vollere bas, de ander van meer hoog.
Dus stap vier is bijregelen op eigen voorkeur :)

En de rest kun je over lullen wat je wilt, maar als je ergens een mogelijkheid hebt om te corrigeren op dat wat moet worden weergegeven ben je er feitelijk al.

Niet voor niks dat een gemiddelde receiver met iets als audissey uitgerust wordt. Scheelt een bult :)
toon volledige bericht
Net als dat een speaker met een vlakke respons een bult scheelt. Daar wordt corrigeren veel makkelijker (en minder nodig) van.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Floyd Toole - Sound reproduction – art and science/opinions and facts

Voor de liefhebber...

[ Voor 88% gewijzigd door Grozno op 16-01-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Een geluidsmeting is voor mij pas interessant wanneer je ook zelf de meting doet of laat doen op de uiteindelijke locatie. Het zegt allemaal namelijk bar weinig hoe het uiteindelijk klinkt thuis.
Door de ruimte akoestiek, plaatsing speakers. En een speaker en versterker match voor de dB gevoeligheid en impedantie.

Het is ook de persoonlijke voorkeur wat iemand goed vind klinken. Een zo vlak mogelijke frequentiegrafiek bereiken wordt vaak als het ultieme doel genoemd. Maar iets meer bas en hoog (de badkuip) als doel aanhouden klinkt net wat levendiger en niet saai.

Wanneer TS het inmiddels helemaal niet meer weet kun je natuurlijk ook hulp van ChatGPT vragen.
De AI komt met een uitgebreid antwoord, hier alleen de samenvatting, de rest mag je zelf doen. :P

> Ik wil de beste stereo boekenplank speaker voor thuis tot een bedrag van 10.000 euro. Wat raad je mij aan.
Met een budget van 10.000 euro voor een stereo speaker kun je topkwaliteit verwachten. Er zijn verschillende merken en modellen die uitstekende prestaties leveren, afhankelijk van je voorkeuren qua geluid en esthetiek. Hier zijn enkele van de beste opties die je kunt overwegen:

Samenvattend:

- Voor extreem gedetailleerd en ruimtelijk geluid: KEF Reference 1, Magico A1
- Voor luxueus, warm en verfijnd geluid: Sonus Faber Olympica Nova I, Focal Scala Utopia Evo
- Voor precisie en dynamiek in een compact formaat: Wilson Audio TuneTot, Bowers & Wilkins 705 D4
- Voor een krachtige, gebalanceerde weergave: Dynaudio Special Forty

Alle bovenstaande opties bieden superieure prestaties voor een boekenplankluidspreker in de hogere prijsklasse. Je keuze hangt af van je voorkeur voor een muzikaal, gedetailleerd geluid of een meer dynamische, krachtige weergave.

Het is ook aan te raden om ze zelf te beluisteren om te zien welke het beste past bij jouw persoonlijke smaak!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Als je die video kijkt, zul je weten dat wat je zegt niet klopt. De voorspelde frequentierespons is behoorlijk nauwkeurig, dus een prima indicator van hoe een speaker zich gedraagt in een willekeurige ruimte.

En AI herkauwt natuurlijk slechts wat willekeurige menselijke meningen van het wereldwijde web, dus daar win je echt niks mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Grozno op 17-01-2025 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
Corrigan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:35:

Het is ook de persoonlijke voorkeur wat iemand goed vind klinken. Een zo vlak mogelijke frequentiegrafiek bereiken wordt vaak als het ultieme doel genoemd. Maar iets meer bas en hoog (de badkuip) als doel aanhouden klinkt net wat levendiger en niet saai.
Heerlijke dooddoener, persoonlijke voorkeur. Kan ik ook zeggen dat ik een kapotte speaker goed vind want ik houd zo lekker van die vervorming en ruis. Het doel is toch om een muziekopname zo nauwkeurig mogelijk weer te geven, zodat binnen alle beperkingen van het medium de intentie van de producent wordt overgebracht?

Levendiger en niet saai :?
Soms betwijfel ik of mensen die dit soort dingen zeggen weleens in een echt goede ruimte naar -gemeten vanaf de luisterpositie- accurate speakers hebben geluisterd. Dat is natuurlijk niet zo eenvoudig, je moet het maar net zelf willen doen of iemand kennen, maar anders is dit gewoon maar wat roeptoeteren...

Voor @Dagg: dit is natuurlijk Tweakers. Je kan een audiozaak binnenlopen en wat luisteren en kopen op basis van marketing bla bla. Of als een echte 'tweaker' er wat dieper induiken, met het risico dat je de rest van je leven af en toe in dit soort discussies belandt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
Corrigan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:35:
Een geluidsmeting is voor mij pas interessant wanneer je ook zelf de meting doet of laat doen op de uiteindelijke locatie.
Hangt er helemaal vanaf wat je doel is. Wil je speakers vergelijken dan zijn juist de klippel metingen interessant omdat de software de invloed van de ruimte elimineert. Dus je kan speakers die gemeten zijn door mensen (of zelfs de fabrikant, zoals in deze review over de Neumann KH150) over de hele wereld met elkaar vergelijken. Enige nadeel is dat zo'n klippel nogal duur is...
Het zegt allemaal namelijk bar weinig hoe het uiteindelijk klinkt thuis.
Door de ruimte akoestiek, plaatsing speakers. En een speaker en versterker match voor de dB gevoeligheid en impedantie.
Als de klippel metingen goed zijn acht ik de kans dat het thuis slecht klinkt erg laag.
Het onderzoek gaat er juist over (zoals hierboven ook al iemand zei) dat de meeste mensen hetzelfde mooi vinden klinken. Een van de voordelen van een neutrale speaker is dat je met een equalizer of DSP naar wens een andere curve kan instellen, daar hoef je dus geen andere speaker voor te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 17-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Ramon Om dan even een mier te neuken... In een spinorama-meting zit zelfs simulatie van een ruimte gevangen, met een te verwachten curve die behoorlijk nauwkeurig is. Behalve bij bastonen, bas is stom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 15:30
Dagg schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:33:

Maar ja, waar moet je dan op letten qua getallen want frequentie, crossoverpunt, gevoeligheid, impedantie ed zijn maar cijfers en geluid is niet zo maar in cijfers te vangen. De Marten's zijn single wire en de rest allemaal bi-wire, wat ik nu ook al heb. Hoe beter de componenten worden hoe minder je dat verschil zou opvallen denk ik zelf. KEF R3 Meta staat met potlood op mijn lijst want van wat ik begrepen heb van verkopers is dat die wat moeilijk aan te sturen zijn door de C399.
Qua vermogen heeft de C399 geen probleem met de R3's, Hier in de woonkamer (±200m3) staat de begrenzing op -20db en gaat het volume vrijwel nooit op 100%. Wel icm met een sub en crossover op 50hz.

Ga je de C399 icm Dirac en een sub gebruiken stuit je overigens wel op problemen met streaming via de Blu-OS module.

De KEF R3 kan ik niet anders dan aanraden, houd wel rekening dat de originele stands vrij kostbaar zijn.
Instap Sonus Faber en B&W kunnen mij niet bekoren, optisch mooi spul maar daar blijft het ook bij.

Ga je geen gebruik maken van subwoofers en heb je een flinke ruimte dan is een Dali vloerstaander zeker de overweging waard. Vooral als je een houdt van een goede kick drum punch, komt een boekenplank speaker moeilijk mee met een vloerstaander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
VChunky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Heerlijke dooddoener, persoonlijke voorkeur. Kan ik ook zeggen dat ik een kapotte speaker goed vind want ik houd zo lekker van die vervorming en ruis. Het doel is toch om een muziekopname zo nauwkeurig mogelijk weer te geven, zodat binnen alle beperkingen van het medium de intentie van de producent wordt overgebracht?

Levendiger en niet saai :?
Soms betwijfel ik of mensen die dit soort dingen zeggen weleens in een echt goede ruimte naar -gemeten vanaf de luisterpositie- accurate speakers hebben geluisterd. Dat is natuurlijk niet zo eenvoudig, je moet het maar net zelf willen doen of iemand kennen, maar anders is dit gewoon maar wat roeptoeteren...

Voor @Dagg: dit is natuurlijk Tweakers. Je kan een audiozaak binnenlopen en wat luisteren en kopen op basis van marketing bla bla. Of als een echte 'tweaker' er wat dieper induiken, met het risico dat je de rest van je leven af en toe in dit soort discussies belandt :D
Een luidspreker geeft rondom geluid in twee dimensies. En in elke andere ruimte dan een anechoische ruimte, bereikt al dat geluid je gehoor. Dus al dat off axis geluid bepaalt mede de klank. Een on axis response zegt alleen iets over hoe een luidspreker klinkt als je on axis luistert in een anechoische kamer. Al dat off axis geluid bepaalt hoe een luidspreker klinkt in een echte ruimte.

Als je het al wilt versimpelen, dan lijkt me een on axis response icm early reflections gemiddelde, zoals vastgelegd in de CEA2034 standaard, al veelzeggender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
VChunky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Het doel is toch om een muziekopname zo nauwkeurig mogelijk weer te geven, zodat binnen alle beperkingen van het medium de intentie van de producent wordt overgebracht?
Nou, voor mij niet echt in ieder geval. Ik kan niet vragen aan de producer hoe hij wilde dat zijn opname bij mij zou klinken.
Als je doel is om nauwkeurigheid na te streven, dan zou ik eerder een goede neutrale koptelefoon opzetten om reflecties e.d. uit te sluiten.

Wat ik @Dagg wil meegeven is dat de speaker je vooral plezier geeft in het luisteren van muziek. Dat je na je werk nieuwsgierig bent hoe iets zal klinken. Of getriggerd wordt om het net iets harder te zetten. Ik denk dan dat je de goede speaker voor jou hebt gekozen, ongeacht prijs, uiterlijk of grafieken. Je luistert dan naar muziek en niet meer naar je installatie.

Dat je een selectie maakt op basis van kennis is super. Daarna is het zoeken naar plezier en muzikaliteit in de speaker. Ik ben echt benieuwd wat je keuze zal worden en waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@Grozno De frequentie karakteristiek van een speaker van een fabrikant zegt mij helemaal niets als die niet thuis werd gemeten in de eigen omgeving. Probeer maar eens dezelfde fantastische fabrieks of review grafiek direct thuis te meten met je nieuwe speaker. Gaat je bijna nooi lukken of je moet permanent met DSP aan de gang.

Ik meet liever zelf en heb met de laatste aankoop ook heel wat metingen thuis gedaan met REW en de UMIK-1 meetmicrofoon. Met verschillende speakers voordat ik echt tevreden was over het geluid en metingen van de opstelling. En geen DSP nodig.

@VChunky Het doel is voor mij plezier met de muziek en niet alleen de neutrale toon te zoeken. Ook dat is een persoonlijke voorkeur. Waarom is bijvoorbeeld Bose zo groot geworden met hun warmere sound met overdreven bas. Niet omdat dit het betere geluid is maar een slimme keuze omdat dit de meeste mensen mooier vinden klinken.

Voor de TS is het een leuke ontdekkingstocht, helemaal als je geen haast hebt.
@Dagg En als je het echt niet meer weet kun altijd 1 merk nemen en dan alleen nog de modellen onderling vergelijken. Bijvoorbeeld Sonus Faber voor de altijd fraaie looks en afwerking, Buchardt om het hele concept, etc. Maakt het veel overzichtelijker.

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Corrigan Dat sluit nergens uit dat data van een spinorama-meting een goede indicator zijn voor een speaker in een ruimte.
Ik heb net zo goed een hele sessie met met REW/MSO en Audyssey achter de rug, maar voornamelijk om de twee subs goed te integreren. De speakers heb ik op basis van metingen gekocht en presteerden direct al erg goed.
Ik hoop dat je de video die ik linkte hebt gezien, zit leuke kennis in verpakt!

[ Voor 10% gewijzigd door Grozno op 17-01-2025 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Vraag mij toch af wat in de metingen helderheid duid. Of dat nu een ronde bas is of schelle bekkens. Veel speakers tot nu toe hebben een dofheid die ik niet uit de grafieken haal. En dat komt denk ik vooral omdat ik de metingen niet goed intepreteer.

Wat ik eerder aangaf tussen de Dali Epicon 6 en Epikore 3 is het verschil in ‘details/helderheid‘ omdat ik bij de laatste het aanslaan van de contrabassnaren kon horen, het inademen van de saxefonist. Dat zijn zaken waar ik heel vrolijk van wordt en kan horen in bijvoorbeeld Loran’s Dance als de speakers dat kunnen aantonen. Is dat dan een vlakker curve,? Is dat dan helderheid? Ik weet het niet.

Afhankelijk van waar je van houd, gerne en live muziek kan het zijn dat je dit in de zaal ook niet hoort. Waarom Bose het goed doet? Voor mij is een subwoofer i.i.g. geen optie want ik vind ook veel boekenplankluidsprekers al te veel bas hebben. Maar die bas moet wel ‘strak’ zijn als die er in zit. Voor zover ik nu ben wil ik af van de ‘dofheid’ die veel speakers voor mij ten toon spreiden.

Ik denk niet dat veel mensen de werkelijkheid willen benaderen maar hun emotie die ze kregen door de muziek op dat specifieke moment opnieuw willen ervaren thuis. Dat kan enorm contrasteren met de flow van de wetenschap waar wij hier in dit topic op mee varen.

Soundstage is beter bij boekenplankluidspreker alleen de bas laat te wensen over, prima voor mij. Een reden dat de Dali Epikore niet hoog staat buiten mijn ervaring is dat ik hem te lomp vind en er geen metingen zijn. Een reden waarom ik de Epikore 3 en Olympica Nova I nog samen wil horen.

Mijn hoop is voor nu gevestigd op de Marten Oscar Duo, het merk zelf spreek mij aan wat betreft filosofy en de grafieken spreken mij aan ondanks dat ik die niet goed genoeg kan interpreter naar mijn idee.

Mijn lijst is wederom kleiner geworden, prijs en beschikbaarheid zorgde daar voor, dank. Twijfel nog over Buchardt qua prijs om die te verwijderen en net als Gauder maar wil deze merken toch horen net als de KEF Reference 1 i.p.v. de R3 Meta. Ik ga i.i.g. kijken naar boekenplankluidsprekers van €5.000 €10.000 om de lijst weer verder aan te vullen en hoop meer metingen tegen te komen én kan beluisteren in een winkel.

Leuk hoe jullie allemaal meedenken, informatie delen en discussies voeren over dit onderwep wat ons allemaal oo onze eigen manier plezier geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dagg schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:37:

[...]

Afhankelijk van waar je van houd, gerne en live muziek kan het zijn dat je dit in de zaal ook niet hoort. Waarom Bose het goed doet? Voor mij is een subwoofer i.i.g. geen optie want ik vind ook veel boekenplankluidsprekers al te veel bas hebben. Maar die bas moet wel ‘strak’ zijn als die er in zit. Voor zover ik nu ben wil ik af van de ‘dofheid’ die veel speakers voor mij ten toon spreiden.

[..]
Vaak is het wel zo dat hoe goedkoper de set, hoe eerder een subwoofer verandert in een bonkdoos. Máár, een goede subwoofer dreunt niet en hoeft niet hard te staan. Ik woon in een flat, heb strak en goed klinkend laag geluid en punch bij films, maar allemaal ook als het volume laag staat. Hij kan vast wel nog beter afgesteld worden, maar ik ben nu zeer tevreden. Ik kreeg in 8 jaar tijd denk ik 2 x de vraag of het geluid zachter mag, in beide gevallen ging dat om het volume van de muziek en niet om gedreun van de bas. Ik heb deze: uitvoering: SVS SB-2000 (Pianozwart)
Leuk hoe jullie allemaal meedenken, informatie delen en discussies voeren over dit onderwep wat ons allemaal oo onze eigen manier plezier geeft.
Dat doen we als liefhebbers graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VChunky
Corrigan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:20:

@VChunky Het doel is voor mij plezier met de muziek en niet alleen de neutrale toon te zoeken. Ook dat is een persoonlijke voorkeur. Waarom is bijvoorbeeld Bose zo groot geworden met hun warmere sound met overdreven bas. Niet omdat dit het betere geluid is maar een slimme keuze omdat dit de meeste mensen mooier vinden klinken.
Volgens mij onderschat je hoe mensen worden beïnvloed door marketing, branding, uiterlijk, status, etcetera, inclusief jezelf :+

Dit topic heeft helaas voor mij ondertussen echt het niveau van:

“Wat is een goede auto?”

“Een rode want die vind ik moooooi!”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
Dagg schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:37:
Vraag mij toch af wat in de metingen helderheid duid. Of dat nu een ronde bas is of schelle bekkens. Veel speakers tot nu toe hebben een dofheid die ik niet uit de grafieken haal. En dat komt denk ik vooral omdat ik de metingen niet goed intepreteer.

Wat ik eerder aangaf tussen de Dali Epicon 6 en Epikore 3 is het verschil in ‘details/helderheid‘ omdat ik bij de laatste het aanslaan van de contrabassnaren kon horen, het inademen van de saxefonist. Dat zijn zaken waar ik heel vrolijk van wordt en kan horen in bijvoorbeeld Loran’s Dance als de speakers dat kunnen aantonen. Is dat dan een vlakker curve,? Is dat dan helderheid? Ik weet het niet.
Kan helaas geen metingen vinden van beide speakers dus even andere speakers als voorbeeld.

B&W:

Hier zie je dat het geluid niet op de lijn zit, een beetje teveel aangezette bass en hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BvOjCjXEexN-Y78D8au2RPSPnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQuhO2p5KaHAonx866ZSosUv.png?f=fotoalbum_large

Neumann KH150:
Deze volgt de lijn veel beter en zal dus neutraler klinken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8cwiwhfL0G15aRkeaE-IGj2BVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVnQ5izmLRycCegvpi6Q8LeW.png?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat veel mensen de werkelijkheid willen benaderen maar hun emotie die ze kregen door de muziek op dat specifieke moment opnieuw willen ervaren thuis. Dat kan enorm contrasteren met de flow van de wetenschap waar wij hier in dit topic op mee varen.
Dat zijn inderdaad de mensen die zich laten bedotten door hun eigen gehoor :)

Wat ik me net bedenk, kan het zijn dat je gehoor gewoon een beetje achteruit gaat? Hoge tonen verlies je vaak als eerste, dus als jij dingen hoort die niet te rijmen zijn met metingen kan het dat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Die analogie wilde ik al eerder aanhalen qua auto want ja dat is het wel. Als je een bergruimte wilt heb je niets aan een 911 en die laatste komt wel goed uit de verf in alle tests. Alleen niet in bergruimte. Is het daarom een slechte auto? Nee denk ik maar niet voor mij bedoeld. Volgens mij is dat met speakers ook zo ondanks welke grafiek je laat zien. Gelukkig, denk ik, beter te determineren omdat de wensen kleiner kunnen zijn dan de wensen bij een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Ja dat kan alleen denk ik wel dat ik de metingen echt niet goed genoeg begrijp. Zal die Neumann ook eens bekijken. Leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
Terugkomend op de analogie van de auto, ik vraag mij dus af waar ik naar kijk qua metingen als het gaat om luidspreker. Binnenkort begin ik met het boek van Floyd Toole te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

De vergelijking met auto's gaat mank. Bij mensen lijkt er een heel behoorlijke algemene luistervoorkeur te bestaan voor speakers. Namelijk neutraliteit. Als je dat gelijk stelt aan bagageruimte, dan wil iedereen daar voldoende van hebben. Een Porsche komt dan niet goed uit de tests. Maar niet iedereen is er even kritisch op, dus daarin zal wat marge zitten. Echter, praktisch iedereen kan een neutraal klinkende speaker waarderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grozno op 17-01-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VChunky
Dagg schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:03:
Ja dat kan alleen denk ik wel dat ik de metingen echt niet goed genoeg begrijp. Zal die Neumann ook eens bekijken. Leuk.
Ingebouwde DSP, microfoontje erbij en past zich aan op jouw ruimte en luisterpositie. Gemaakt voor de professionele markt met dito ondersteuning.

Doe eens gek en laat je verrassen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
VChunky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Volgens mij onderschat je hoe mensen worden beïnvloed door marketing, branding, uiterlijk, status, etcetera, inclusief jezelf :+

Dit topic heeft helaas voor mij ondertussen echt het niveau van:

“Wat is een goede auto?”

“Een rode want die vind ik moooooi!”
Volgens mij onderschat je hoe mensen worden beïnvloed door de online reviews, napraat, metingen van anderen of een DSP die alles toch wel kunstmatig opkrikt, etcetera, inclusief jezelf :+

De vergelijking met een auto uitzoeken is wel aardig. De een koopt direct een Tesla onllne en is daarna compleet tevreden.. Een ander gaat tientallen merken en modellen af met talloze proefritten, eigen vergelijkingen en blijft ook na de koop nog steeds ermee bezig.

Wie heeft de beste auto gekocht? Ieder zijn ding. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Tuurlijk, maar iedereen wil een auto die goed uitgelijnd de weg op gaat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
Corrigan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Volgens mij onderschat je hoe mensen worden beïnvloed door de online reviews, napraat, metingen van anderen of een DSP die alles toch wel kunstmatig opkrikt, etcetera, inclusief jezelf :+
Kom op zeg… Er is ook gewoon een professionele audio markt, waar mensen de technologie juist gebruiken om geld te verdienen aan het perfectioneren van produceren, mixen, masteren, luisteren, installeren, afstellen, etc. Die markt is resultaatgedreven en nu zeg je dat daar bewezen en geaccepteerde methoden onzin zijn ofzo?

Waar denk je dat over het algemeen de meeste onzin wordt uitgekraamd over dit onderwerp? Een markt waar consumenten als hobby geld uitgeven aan luxe audio apparatuur, of een markt waar professionals hun geld moeten verdienen met audio apparatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Misschien staar je jezelf nu teveel blind op metingen en reviews op basis waarvan je een voorspelling probeert te maken naar hoe ze mogelijk voor jou klinken. En vergeet inderdaad de akoestiek bij jou thuis niet.

Leuk, maar m.i. is het beter is om gewoon nog wat te luisteren en je misschien moet laten verrassen door speakers te luisteren die niet op je shortlist staan, maar die de betreffende audiospecialist heeft staan.

Ik heb inmiddels heel veel boekenplankspeakers gehoord tijdens beurzen, demosessies bij winkels, sets bij vrienden en kennissen.

Het is zo persoonlijk: Wat de een mooi helder geluid vindt, vindt een ander weer te schel klinken. De een vindt de basweergave pas goed wanneer hun buik meedreunt door de geluidsdruk, een ander wil gewoon een strakke basweergave waarin de basloopjes goed waarneembaar zijn.

Ik heb dure boekenplankspeakers gehoord waar ik erg van onder de indruk was, zoals de Boenicke W5 (binnenste speakers op de foto hieronder). Maar dat kost ook wel wat! :)

Maar de Master Three is een stuk betaalbaarder en klinkt ook heel erg goed. Staat nu een setje 2de hands te koop bij Audiofile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2wrW8Ik3gBKzad9h3fXZEbVqYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaKXzO7NpFQAQC6LtyYMI9vL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door pporrio op 18-01-2025 15:41 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VChunky
pporrio schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:48:
Misschien staar je jezelf nu teveel blind op metingen en reviews op basis waarvan je een voorspelling probeert te maken naar hoe ze mogelijk voor jou klinken. En vergeet inderdaad de akoestiek bij jou thuis niet.
Reviews met objectieve metingen geven aan of speakers vanuit een audiotechnisch perspectief goed ontwikkeld zijn. En die zijn dus gewoon makkelijker (voorspelbaarder) door te vertalen naar een ruimte! In de professionele audiowereld worden gigantische PA systemen op basis van simulaties tot in de puntjes ingepland, juist omdat er goede metingen beschikbaar zijn. Waarom zou dat voor luxe speakers met een laagje eikenfineer, beryllium, carbon uit de formule1 en antimaterie van NASA ineens niet kunnen?

Ik weet in ieder geval een ding. Zo’n Boenicke speaker is mooi in de vitrinekast om naar te kijken en ook aan te raken, maar daar houdt het op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYFxrgpy5eJbfgezy4sbHXWJkX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L1YtMggkByNYmIeV0Zi04uI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 Laatste