Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine linkdump: https://ascilab.com/
Recenties zijn lovend, en de prijs is erg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:35
Heb je al naar het merk Teufel gekeken? Ik heb de ultima aktiv 25 en ben er best over te spreken, wat een mooi warm geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29
De F6B zien er voor die prijs zeker goed uit inderdaad:
https://www.audiosciencer...elf-speaker-review.63387/

Ik ben wel benieuwd naar de A6B.

Teufel heeft mij nooit aangesproken, was dit merk vroeger ook niet te koop bij Blokker met kleine audio sets ed? Of was dat een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Welke uitvoering heb je @Balboa? Klinkt goed jouw omschrijving. De E50 en Model 9 moeten hoog op de lijst staan begrijp ik.
Ik ben niet wezen luisteren maar begin steeds meer de voorkeur voor (satijn) witte luidsprekers te krijgen incl echt witte speaker doek en niet zoals bij Dali van de lichtgrijze/off-white kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Balboa schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:58:
De Buchardt E50's zijn binnen. Afgelopen donderdag ontvangen na ongeveer 1,5 maand geleden te hebben besteld.

Eerste indruk, wat een kleine doos....... Ben de Aurum Cantus Volla gewend, dat zijn flinke monitors. Deze E50's zijn even wennen voor mij, maar dat wennen gaat snel merk ik. Alles aangesloten en eerste indruk is niet verkeerd. Los van het feit dat ze koud uit de doos komen en nog niet ingespeeld zijn, stemt de basis me al behoorlijk tevreden. Wetende dat het - in principe - alleen nog maar beter gaat worden.

Wat me vooral opvalt is de werking van de passieve baspoorten. Ik heb geen ideale woonkamer voor hifi en kan de speakers maar lastig 'goed' plaatsen in de woonkamer. De bas is strakker en minder difuus dan wat ik gewend ben. Daarnaast echt een mooi en niet te schel hoog. Stemmen klinken super realistisch en geluidsbeeld is ruim, maar niet super breed. Best wel vergelijkend met de Volla's, maar net wat verfijnder. Had ik een groter verschil verwacht? Misschien wel, maar wellicht komt dat nog. Nogmaals, ik ben geen techneut en wat ik hoor vind ik lastig te omschrijven, ook omdat mijn muzieksmaak behoorlijk uiteenloopt.

Realiseerde dat de Volla's de afgelopen 15 jaar m'n trouwe bondgenoot zijn geweest en dat ze met best uiteenlopende audio apparatuur zijn gecombineerd. Eigenlijk altijd naar tevredenheid. Maar deze Buchardts zijn ook een blijvertje. Dat weet ik nu al 8)
Hey leuk nog een Buchardt eigenaar. Ik heb de Buchardt A10 icm met de Sub 10 2x. Heb al heel wat speakers versleten de afgelopen jaren maar de Buchardt zijn echt top. Ben ook wel nieuwschierig naar de E50 maar dan zit ook weer aan een amp vast wat ik nu niet heb. Met welke apparaten stuur je ze aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:35
Dagg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:54:
De F6B zien er voor die prijs zeker goed uit inderdaad:
https://www.audiosciencer...elf-speaker-review.63387/

Ik ben wel benieuwd naar de A6B.

Teufel heeft mij nooit aangesproken, was dit merk vroeger ook niet te koop bij Blokker met kleine audio sets ed? Of was dat een ander merk?
Geen idee , mijn collega had het mij aangeraden, het setje wat ik heb kan je ook uitbreiden tot home cinema. En met HDMI ARC aansluiten op tv
Het komt helemaal uit Duitsland. Die collega van mij had een 5.1 setje besteld en dat kwam met een pallet vol met zijn setje bij hem aan de deur. En bij hem klinkt het als een bioscoop

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
WhiteHwk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:26:
[...]

Geen idee , mijn collega had het mij aangeraden, het setje wat ik heb kan je ook uitbreiden tot home cinema. En met HDMI ARC aansluiten op tv
Het komt helemaal uit Duitsland. Die collega van mij had een 5.1 setje besteld en dat kwam met een pallet vol met zijn setje bij hem aan de deur. En bij hem klinkt het als een bioscoop
“Helemaal uit duitsland” “pallet vol” “klinkt als een bioscoop”

Indrukwekkend, maar teufel is echt de onderkant van de markt. Beetje het supertech of yoko van de jaren 80/90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
NeWSJuNK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Hey leuk nog een Buchardt eigenaar. Ik heb de Buchardt A10 icm met de Sub 10 2x. Heb al heel wat speakers versleten de afgelopen jaren maar de Buchardt zijn echt top. Ben ook wel nieuwschierig naar de E50 maar dan zit ook weer aan een amp vast wat ik nu niet heb. Met welke apparaten stuur je ze aan ?
Ik ben nog steeds tevreden :+ Alhoewel ik nog niet echt de tijd heb gehad voor een wat uitgebreidere luistersessie.

Gebruik de Buchardt E50 hier in combinatie met een Schiit Yggdrasil LIM DAC en Kara voorversterker en twee Emotiva XPA-1 monoblokken.

Verwacht dat de A10 redelijk overeenkomt met de E50, al kun je met de A10 meer finetunen door roomcorrection etc.

Op zich ben ik niet zo van de roomcorrection, maar onlangs is Dirac beschikbaar gekomen op de Bluesound Node 130 en was er een aanbieding voor de volledige versie. Die heb ik gekocht, maar nog niet mee aan de slag gegaan.

Heb je bij die A10 echt een sub nodig? Vind de E50 vooralsnog diep genoeg gaan.

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:01:
[...]

“Helemaal uit duitsland” “pallet vol” “klinkt als een bioscoop”

Indrukwekkend, maar teufel is echt de onderkant van de markt. Beetje het supertech of yoko van de jaren 80/90.
Het is misschien niet het beste maar de vergelijiking met superpech is wel erg overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:18
Het gaat er natuurlijk vooral om dat het noemen van Teufel op deze plaats in het topic een beetje misplaatst is. Wat ook betekent dat diegene die het post alleen de titel heeft gelezen en niet de moeite heeft genomen om het topic door te lezen. Waar ik mij vervolgens afvraag: probeer je gewoon wat te roepen of daadwerkelijk de topicstarten te helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
VChunky schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:49:
Het gaat er natuurlijk vooral om dat het noemen van Teufel op deze plaats in het topic een beetje misplaatst is. Wat ook betekent dat diegene die het post alleen de titel heeft gelezen en niet de moeite heeft genomen om het topic door te lezen. Waar ik mij vervolgens afvraag: probeer je gewoon wat te roepen of daadwerkelijk de topicstarten te helpen?
Dat vind ik wat streng. Inmiddels zijn alle merken die voldoen aan sexy uiterlijk + duur + exclusief waarschijnlijk al wel langsgekomen. Zelfs goedkope 2e hands speakers van 20 jaar oud zijn langsgekomen. Teufel is zelfs al een keer eerder langs gekomen.

Inmiddels is ook al aangetoond dat dure speakers niet per se beter zijn dan goedkope speakers. In dat kader vind ik het prima om een suggestie te doen voor een merk waar misschien niet direct aan gedacht wordt.

Ik kan helaas geen metingen vinden van Teufel maar ik lees wel dat ze Klippel gebruiken om hun speakers te meten, al zegt dat natuurlijk niet zoveel.

Persoonlijk heb ik het idee dat de manier waarop de TS zijn zoektocht aanvliegt vooral verlammend werkt. Dit topic is nota bene al een half jaar oud en TS lijkt nog geen steek verder. Kan me niet voorstellen dat het nog energie geeft. De prioriteiten liggen WAT MIJ BETREFT dan ook verkeerd door een sexy uiterlijk als het belangrijkste criterium neer te zetten. Er zal ergens een knoop moeten worden doorgehakt. Uiteindelijk wen je aan het geluid en dan vind ik het - gezien het grote aanbod van goed metende boekenplankspeakers voor niet al te veel geld - zonde om veel geld aan een speaker uit te geven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Graag haak ik hier op in, dit topic gaat juist over een passiefe boekenplankluidspreker met een goede geluidskwaliteit van een bedrag in range van X en een design die aanspreekt. In die volgorde. Dat heb je gelezen in dit topic.

De gesprekken gaan er vooral over wat goed is. Waar dat vandaan kan komen. En cijfers zijn niet zaligmakend is al gebleken in dit topic. Zoals je zelf al aan geeft dat volgens jou wel is aangetoond dat dure speakers niet per se beter zijn dan goedkope speakers.

Ik snap de kritieken. Dat Teufel wordt voorgesteld in dit geval en de kritiek over Teufel minder genuanceerd is staat het gesprek niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik denk dat ik nog de enige in dit forum ben de Marten Oscar Duo gehoord heeft. Deze heeft nog steeds mijn voorkeur, Buchardt en Driade zijn de andere die ik graag wil beluisteren op dit moment.

Børresen X1 is inmiddels afgevallen en de Olympica Nova I ook. Deze heb ik beluisterd in Almere waar ik zelf de Sonus Faber fijner vond klinken maar de zing die ik had bij de Marten was er niet. Nog steeds mooi ruimtelijk de Sonus.

[ Voor 124% gewijzigd door Dagg op 14-06-2025 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik kwam gisteren dit topic tegen en heb zelf dezelfde reis gemaakt maar met een ander budget :)
Ik ben uiteindelijk bij Triangle uitgekomen en heb de de Cometé 40th anniversery gekocht.
Triangle heeft ook 2 boekenplank luidsprekers die meer bij jouw zoektocht passen (en ze zijn in het wit verkrijgbaar).

https://trianglehifi.eu/collections/enceinte-bibliotheque

Wat mij aansprak aan deze luidsprekers is het open geluid dat ze geven. Ik heb ze bij Stassen kunnen vergelijken met Dali Opticon 2, Solano BS 283.2, focal aria evo x n1 en de KEF LS50. De Triangles waren het meest open en gaven een helder geluid zonder schel te worden. Ik denk dat de duurdere Triangle's nog wel wat beter zullen zijn maar dat zal je met een luistersessie wel kunnen ontdekken.

De link naar de Youtube video op de 1e pagina heb ik bekeken en vergeleken met wat ik hoor op mijn speakers. Enige wat ik niet echt kon horen zoals omschreven was het intropraatje van Harry Belafonte, Ik vond niet dat het net was of de stem in mijn woonkamer was maar het kwam uit de luidsprekers, alle overige nummers uit die video kon ik goed horen wat er bedoelt werd. Dus wellicht is Triangle de moeite waard om mee te nemen in je zoektocht. Ik zag dat ze in topic nog niet genoemd waren in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Dagg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:19:
Ik denk dat ik nog de enige in dit forum ben de Marten Oscar Duo gehoord heeft. Deze heeft nog steeds mijn voorkeur, Buchardt en Driade zijn de andere die ik graag wil beluisteren op dit moment.

Børresen X1 is inmiddels afgevallen en de Olympica Nova I ook. Deze heb ik beluisterd in Almere waar ik zelf de Sonus Faber fijner vond klinken maar de zing die ik had bij de Marten was er niet. Nog steeds mooi ruimtelijk de Sonus.
Thuis klinkt het altijd anders door de ruimtewerking. Je houdt jezelf snel voor de gek als je op deze manier speakers afstreept op basis van alleen externe luistersessie en speaker specs.

Uiteindelijk staan ze voor jaren thuis, daar hoort een test beter thuis. Maak daarom beter een Top 3 en neem die speakers op proef in huis.

De Sonus Faber Olympica Nova 1 zou ik hierbij ook niet overslaan. Ik hoor die regelmatig en dat is een heel geraffineerder speaker met een geluid wat groter is dan je zou verwachten op basis van het formaat. Het is ook een plaatje om te zien met die grill en voet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoflfDefec-p8TIOsEkvd3psj5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHvqQjTkpBDi5FAQqMb4r8qP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste