Op YouTube kwam ik een interview tegen van
Acoustic Insider door
John Darko:
Wat ik zelf verhelderend vond en bij Acoustic Insider op de site na wat andere video's bekeken te hebben mij aangemeld om de
'The Fanthom Speaker Test' te doen.
Ik ben er nog mee bezig maar sec gezien komt het er op neer dat je in een lege ruimte één luidspreker in de hoek zet van de lege ruimte waar je in wilt luisteren om te kijken waar op de hartlijnen van de ruimte de bas het beste (neutraal) klinkt. Dat is zo'n beetje je sweet spot om te gaan zitten. Daarna moet je nog op zoek naar de juiste afstand van de luidsprekers tot de luisterpositie.
Ondanks dat dit gaat om een studiosetup kom ik nu uit voor de zitpositie op 1,2m vanaf de achterwand en de luidsprekers 1,7m uit elkaar waarbij ik ongeveer 0,1m in de luidspreker triangle zit.
De luidsprekers staan nu 0,8m uit de voorwand en 1,1m uit de hoek. Ik had ze eerst weer 'tegen' de achterwand gezet, 0,1m, en toen viel mij op toen ik verder door de woning liep er op sommige plekken een enorme baspiek aanwezig was. Die is nu weer weg door de luidsprekers meer ruimte te geven.
Ze spraken in de video ook over near field positie dan wel luidsprekers en ik weet dat sommige fabrikanten aangeven wat de ideale afstand van hun luidsprekers onderling is. Geen idee wat dat van de Argon's is, kan op hun site niets vinden daarover.
Nu verder finetunen, mede doordat ik een goede keuze moet maken in hoe mijn luisterpositie is in te nemen. Zoals ik aangaf zit/lig ik liever op de vloer maar dat kan voor het geluid negatief zijn. Mede doordat Acoustic Insider aan gaf dat een vloerkleed niets/niet veel doet voor het geluid. Ik moet het zelf nog testen in ieder geval of ik iets merk.