In welke hoedanigheid ga je het merken? Ik vond de
Hunecke rekentool die je eerder aan gaf in dit topic wel een goede @
Duclaasie. Je ziet daar goed wat de positie kan doen en ik verwonderde mij toch over het feit volgens de tool dat als ik de vloerstaanders met baspoort aan de achterkant meer de ruimte in zou zetten ik meer rood zou krijgen dan wanneer ik ze 350mm van de wand zou zetten, let wel, dat is 20mm gemeten vanaf de achterkant van de Dali speakers in mijn geval.
Ik snap dat zodra je de ruimte heb de luidsprekers dan vrij te zetten wat doet. Ook ben ik er achter dat het vaak niet zo snel spaak loopt zodra je dat niet doet. Net als bij Spinorama zie je heel vaak vibrates voorbijkomen in de metingen die zelden iemand hoort.
Zoals aangegeven, en jullie allicht begrijpen waarom ik dat op heb geschreven wil ik zodra ik er echt voor ga zitten de luidsprekers op de staanders zetten en nee mijn ruimte is niet zo groot dat alles ook daadwerkelijk zo veel ruimte permanent kan innemen. Ik vind de opmerking parels voor de zwijnen of weggegooid geld koddig. Het is niet dat het niets doet in alle twee de situatie, een nieuwe goede luidspreker voegt iets positiefs in het klankbeeld toe. Ik heb het er voor over omdat ik denk dat het is waar ik naar op zoek ben.
Het is beter tips en uitleg geven met referenties om het gesprek gaande te houden want die resonanties hebben we het nog niet eerder over gehad.
Het is niet dat ze in een afgesloten kast komen te staan wat scheelt, ik ga nog zoeken naar goede referenties en bij voorkeur metingen waarom spikes goed zijn tegen resonantie of niet helpen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dagg op 24-11-2025 21:28
]