Dagg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:12:
Vandaag bij Wilbert Hifi in Utrecht geweest daar de Marten Oscar Duo en Boenicke W5 H beluisterd op een NAD C399.
.... Ik ben helemaal om voor een goede bas. Het nummer kwam verder mooi gelaagd over, nergens storend tot op heden. Benieuwd hoe dat bij mij thuis zou klinken.
Daarna het zelfde riedeltje gedraaid op de Boenicke W5 H. Het klonk zeker goed maar niet zo 'sprankelend' als de Marten Oscar Duo. Het stereo beeld was zeer goed maar ik miste iets. Het volume stond even hard. Zoals jullie allicht verwachten, gemeten met een app op mijn telefoon. De Boenicke had een net wat hogere volume op de NAD C399 nodig om het zelfde volume te kunnen produceren op de luisterplek. Deze speakers zijn zeker het overwegen waard maar ik miste beleving in de muziek.
Ik heb nu twee luidsprekers die ik thuis wil beluisteren. Sonus Faber en Marten. Ik wil nog een keer langs bij A Tube High Fidelity in Almere omdat ze daar Børessen Acoustic X1 hebben en dan iEar nog een keer om de Dali en Sonus Faber te horen. Zag dat Audioxperience in Nuenen ook Sonus Faber en Marten hebben en de Mission 770. Zag daar ook de Magico A1 staan op de site, ga ik ook even naar kijken. Bij Bender Hifi in Arnhem verkopen ze Driade, zodra zij de Premium model 9 hebben wil ik daar ook langs. Zag wel dat de 9 sinds oktober vorig jaar al uitgeleverd zou worden maar kan niet vinden of iemand zijn pre-order al heeft ontvangen. En moet niet vergeten contact op te nemen met Daudio.
Een goede speaker begint bij de basis en dat is de woofer met laagweergave. Als die goed voor elkaar is, dan is de rest wat makkelijker. De Marten Oscar Duo produceert een mooie bas of beter, de laagweergave zit goed in elkaar en overpowered niet. Dan voegt een bas echt iets toe aan muziek.
Ik kan me wel voorstellen dat je voorheen wat huiverig bent (geworden) voor basweergave. Mijn Dali's 104 hebben relatief snel veel bas en dat vertoebelt het beeld wat. Ze noemen dat ook wel soms "muddy mids en high's", net of de bas de zaak verstoort.
Bij een goede speaker met een goede getunede laagweergave zit een goede bas of laagweergave op zijn eigen plek. Dat is moeilijk zo even uit te leggen maar je hebt het nu gehoord bij de Marten's.
Dan weet je dat als je naar een opname luistert waar het wel overpowered klinkt, het in de opname zelf zit (al dan niet expres, house muziek etc.) en niet de schuld is van je speakers.
Andersom geldt dan ook: bij je luistersessies beoordeel je de basweergaven met hetzelfde stuk muziek en je moet dan dezelfde emotie krijgen. Komt dat niet, dan is het geen speaker voor jou.
Stereophile zegt ook zoiets en is daar zeer tevreden over:
"
As incredible as this speaker's claimed low-frequency response was, at –3dB at 37Hz, the claim gained credibility when I put some music on. These speakers went deep. What's more, the midbass overhang typical of small two-ways was absent."
De Boenicke W5 H heb ook geluisterd. Het concept is interessant. Maar de kleinere midwoofer zorgt weliswaar voor een goede stereo-imaging maar verliest in het weergeven van de middentonen.
In jouw geval zou zoeken naar een zo groot mogelijke woofer. Het geluidsbeeld wordt groter en je levert maar weinig stereo-imaging in. Mijn Mission 770 geven een groots geluid en stereo imaging is een 8, terwijl de Dali Menuet's een 10 zijn. De Dali 104 is een echte vloerstaander en zit je teveel buiten de sweetspot, dan hoor je vooral 1 luidspreker, ik zou deze speakers een 5 geven voor stereo imaging.
Gaan we naar de Marten Oscar Duo kijken via Stereophile (link:
https://www.stereophile.c...ten-oscar-duo-loudspeaker ) dan staan daar deze grafieken:
Hier zien we duidelijk dat de overgansgfrequentie van 2500 Hz te zien is in de grafiek. Dat is toch wel een 3-4 dB. Waarbij alles zo rond de 2 dB gezien wordt als "niet hoorbaar").
Naar mijn mening is dit een aandachtspuntje om te luisteren of dat ook in de praktijk hoorbaar is of opvalt.
In room metingen lijken de zaak door spreiding & reflectie wat uit te vlakken: bij een "heldere"kamer met veel harde materialen zoals tegels en wanden, zal het zowiezo een zooitje worden. Stereophile meet dan best wel aardig in hun luisterkamer:
Die dip is eigenlijk een gevolg van materiaalkeuze van de woofer (Marten Oscar Duo = ceramic, extreem stijf) en filter. Hoe stugger het materiaal van de woofer zoals kevlar ofzo, hoe groter de "kans" is op vervorming.
Dat is als een frequentie van bijvoorbeeld 500 Hz die in elektrische energie gemoduleerd is, voor 10% omgezet wordt in de toon zelf 500 Hz en voor 2% in een frequentie van 1000 Hz en 1% in een frequentie van 1500 Hz etc. Dit na-ijlen heet vervorming en die wil je graag dempen of je snijdt wat vroeger af (2500Hz overgang).
Dit dempen kun je bereiken door
- ander materiaal gebruiken
- lagere massa : trilt minder lang na, staat snel stil (Dali Menuet SE is extreem snel, dat kun je horen in vergelijking met de trage Dali 104)
- aanpassing constructie etc. etc.
https://zelfbouwaudio.nl/...ee6bd6426f4d87e92ce5caacc
Het nadeel van stijver materiaal is dus de demping en het vaak vroeg afsnijden. Het voordeel is dat het wat transparanter klinkt, door de materiaalkeuze.
Het voordeel van softer materiaal zoals polyprop (Mission 770) is dat de vervorming minder is en er gemakkelijker een hogere overgang gemaakt kan worden : 2900 Hz. Het softere materiaal "dempt" de vervorming beter, net als bijvoorbeeld de "paper" woofers van Dali. Wel hebben ze bij Mission nagedacht en er metaal stukjes in de polypropyleen gemengd om het iets stijver te krijgen en dus wat helderder.
Ikzelf zie liever een hogere overgang omdat dat alle belangrijke frequenties - of de meeste dan - in de woofer vallen:
mannenstem: 100 - 440 Hz
vrouwenstem : 200 - 900 Hz (ja, echt maar 990 Hz

)
En de rest:
Je ziet dat er toch een aantal instrumenten echt onder de 50 Hz kunnen weergeven. Ik zou dus zeker inzetten op speakers die van zichzelf (dus zonder subwoofer) al 40 Hz of lager halen. Dat heeft niks te maken met "veel bas" maar meer met dynamiek. Ik zit dus duidelijk in "kamp luidspreker moet de bas doen" en liever niet een subwoofer - als dat kan. De Marten Oscar Duo haalt 37 Hz, dus die kan de lage tonen ook goed weergeven, en zoals je ervaren hebt, ook nog mooi.
De Marten Oscar Duo is dus een luidspreker die je bevalt.
Het tikt de volgende boxen aan:
- 37Hz laagweergave
- transparant
- goede overbrenging emotie
- laagweergave (bas) blijft op zijn plek, ik noem dat rond.
- uiterlijk
- dip is een aandachtspunt: de overgang lijkt wel in de echte meting snor te zitten en jij meldt het ook niet.
Laten we even nog mijn Mission's 770 erbij pakken:
De grafiek van Stereophile:
Daar zie je dat het hoog wat afloopt. Dat is een bewuste keuze van de bouwer:
"But keeping the treble a touch below the midband level seems to emphasize the mid contribution to music (of course), as well as making the speakers more suitable for all styles of music (meaning you don't have to stick to audiophile recordings)! It is that character that I wanted to keep intact."
Alle andere boxen zijn voor mij ingetikt
- laagweergave (tot 30Hz met extension, geschikt voor gebruik in 5.0 opstelling)
- de bas overpowered niet, blijft "rond" en smeert niet naar de mids.
- cohesie: de muziek klinkt als muziek
- stemmen komen duidelijk naar voren (dat vind ik mooi)
- late afsnijding (2900Hz, makkelijke overgang)
- grote woofer: klinkt "groots": ik zit er 4 meter vanaf dus dat is wel een must, het blijft anders wat "klein"
- nadelen: relatief grote kast en ook het iets aflopende hoog zou ik wat beter willen hebben
De cohesie heeft mij over de streep getrokken, en met iets bijstelling (equalizer) van de treble om het aflopende hoog wat tegen te gaan, is de speaker een aanwinst.
Mooi dat je met je eigen test-songs al duidelijk wat kan aangeven. Een grafiek blijft wat statisch en je ziet dat in-room metingen toch wat anders uitvallen. Ook hoe de bouwers omgegaan zijn met "problemen" is interessant en kan je horen. Ik ben erg benieuwd hoe je de volgende testreeks gaat vinden. Je hebt nog een aantal interessante keuzes staan.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120