Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Ik geef de voorkeur aan een kleine onderneming als de klik daar is in plaats van een Hobo of Hifiklubben. Of dat qua service uitmaakt durft ik te betwijfelen. Mijn NAD C399 heb ik bij Smits in Arnhem vandaan getrokken en niet bij stil gestaan dat ik Dirac zou gaan gebruiken of hulp bij nodig zou hebben. Ik merk iig amper verschil nadat ik de Ikon 6 automatisch heb ingesteld via Dirac na de een persoons meetingen. Misschien dat in de onderhandelingen meenemen als ik de keuze maak.

Ga hoe dan ook binnenkort een rol zwarte kripmkous halen om mijn oude kabels te voorzien van een nieuw jasje, snel klaar voor geen enkele toevoeging aan geluid maar wel estetisch zo netjes.

En ik ben natuurlijk bias als het gaat om uiterlijk en mijn voorkeur voor Sonus Faber. Dat kleurt de lusitersessie wel als ik velen op dit forum en elders zoals Ethan Winer mag geloven, wat ik ook doe.

Maar inderdaad, het moet wel mooi staan en ondanks vele adviesen die mij visueel niet aan staan wil ik toch lusiteren of het wat is. De kans is wel klein dat ik radicaal andere luisprekers zal aanschaffen vanwegen mij bias. Zoals velen onder ons.

Het is goed om op estetica te selecteren want je moet er toch lang tegen aan kijken, althans, ik wil er lang tegen aan kijken en beluisteren. Daarom doe ik het ook rustig aan om niet alleen qua geluid maar ook qua uiterlijk de luidsprekers te laten bezinken. Zo is voor mij de Epikore al afgevallen door het uiterlijk en de kosten. Maar is nog wel een referentie qua geluid.

Ik ga nog een keer bij iEar in Tilburg langs om de Dali Epikore 3 en de Sonus Faber Olympica Noca I samen te kunnen beluisteren.

Afgelopen week ben ik bij Audiozaal in Utrecht langs gelopen alleen om te kijken maar dat werdt uiteindelijk een lusitersessie. Nee ze hadden op KEF na niet wat ik zocht, ook de KEF Q Concerto Meta hadden ze helaas niet maar ik weet inmiddels wel dat KEF niet mijn merk is want alle luidsprekers die ik tot nu toe beluistert heb klinken alsof er een theedoek over de speakers hangt.

Hieronder volgt de lange lijst met speakers die ik heb beluisterd omdat schakelen met het paneel zo makkelijk was, er is wel wat geschoven en extra aangeschoven maar daar vermoei ik jullie niet mee.

Dynaudio Evoke 10, erg goed voor een kleine speaker, geen bas.
Dynaudio Evoke 20, voor de tweede keer beluisterd, basserig en schel.
Dynaudio Special Forty, beter dan verwacht voor de prijs mist bas en beeld.
KEF R3 Meta, dof, alsof er een doek over heen hangt.
KEF R5 Meta, dof, alsof er een doek over heen hangt.
Monitor Audio Gold 100 6G, grotere woofer mooier midden en laag en beter dan de platinum, wat een aangename verrassing.
Monitor Audio Silver 100 7G, of er een frequentieband ontbreekt.
Monitor Audio Silver 50 7G, goed hoog minder verfijnd dan de gold.
Monitor Audio Studio 89, schel, doet pijn.
PMC Twenty5 22i, klinkt hol.
PMC Fact 8 Signature, deze gewoon geluisterd omdat ze er stonden op een te dure versterker, moest er even in komen maar klonk lekker, niet €14k lekker.

Ik zeg, mocht je €3.500 hebben liggen probeer dan zeker de Monitor Audio Gold 100 6G want deze klonk echt beter dan de Platinum die ik hier ook voor de tweede keer beluisterd heb en die mij te bassering is. Wat een fijne luidspreker was dat deze luistersessie. Ik vind hem niet mooi maar in zwart kan die er mee door.

Er was echter geen een die mij een tinteling van plezier gaf qua geluid. Ik vond ondanks dat ze erg klein waren de Studio 89 er mooi om te zien maar wat een slecht geluid was dat.

Het duurde even voordat ik hier op terug zou komen want wilde eerst informatie verzamelen ook om te kijken of ik zie wat ik gehoord heb in de luidsprekers want weinig stonden op mijn lijst.

Niet dat de Dali Epikore 6 echt te vergelijken is met de Dali Epikore 3 maar de meting van de 6 laat voor mij een vergelijkbaar(?) beeld zien met de Sonus Faber Olympica Nova I.
Kwam ook een meting tegen van de Aretai Contra 100S die hoog op mijn lijst staat maar eigenlijk af valt vanwege de prijs. Alleen ziet de grafiek er wat uitgestrekter uit, deze loopt alleen maar op, zou deze schel zijn als de Monitor Audio Studio 89?

En nog wat ter lering en vermaak:

edit: ik kwam er een paar dagen later pas achter dat de meting van de Epikore 6 eigenlijk van de Rubikore 6 is. Dus geen gelijkenis met de Elikore 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:56

Grozno

acts without consequence!

Ethan Winer is ook een mooie gast inderdaad, deskundig en vaardig!

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nu je nog een keer serieus gaat luisteren bij iEar naar de Sonus Faber Olympica Nova 1 ben ik benieuwd wat je vindt van de hogere Homage lijn. Merk je het verschil met de laatste Sonus Faber Guarneri G5?

Guarneri
Afbeeldingslocatie: https://www.audiovenue.uk/wp-content/uploads/2023/01/GuarneriG5-Graphite.png

Olympica Nova
Afbeeldingslocatie: https://audiosolutions.net.au/wp-content/uploads/2019/10/sonus_faber_olympica_nova_i_wenge_soundgarden_1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:01
Er staat ook een tweedehands setje Dynaudio Contour 20i op MP, zou best wat kunnen zijn.
https://link.marktplaats.nl/m2228177105

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohemen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-02 14:10
Eind vorig jaar heb ik de Dali Epikore 3 beluisterd.
Duidelijk een upgrade t.o.v. mijn Dali Epicon 2.
Kwa klank zijn de familietrekken duidelijk.
Ook dit is een speaker waar je heel lang naar kunt luisteren.

Binnenkort ga ik de Epikore 3 thuis beluisteren, kijken of het kan in mijn woonkamer.
De baspoort is anders dan die van de Epicon 2.
Ook zijn ze toch wel wat groter en ook zwaarder dan de Epicon 2

Akoestiek in mijn nieuwe woning is inmiddels aangepast.

Belangrijk is ook goede netsnoeren,speakerkabels.
Versterker is Primare I35 Prisma

Ervaring is na heel veel versterkers gehoord te hebben is dat er 1 merk niet klinkt (ook al hebben ze een band) en dat is Nad op de Dali Epicon 2 (o.a Nad 390 12-22 32 33).
Mocht je ergens een demo willen,vraag dan om een andere versterker dan Nad.

En niet te vergeten, ieder heeft zijn eigen oortjes en luistert anders .

Ik ben benieuwd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Mijn ervaring op dit moment met de NAD C399 is dat die prima de zwaardere luidsprekers kan aansturen maar zal bij de volgende luistersessie van de Epikore 3 als test ook een tweede/derde versterker proberen.

Let wel dat je moet proberen het volume gelijk te houden, waarom ik een decibelmeter op de telefoon gebruikte bij Hobo Hifi want zodra er een volume aanpassing is klinkt een luidspreker anders. Wat snel het geval kan zijn bij schakelen tussen versterkers.

En natuurlijk verstandig als je luidsprekers gaat luisteren ze allemaal op dezelfde versterker te horen, ook al staat je eigen versterker er niet tussen.

Succes en veel plezier, ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
Bohemen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:34:
Eind vorig jaar heb ik de Dali Epikore 3 beluisterd.
Duidelijk een upgrade t.o.v. mijn Dali Epicon 2.
..
Waarin uit zich de upgrade dan?

Dali Epicon 2 : circa € 3000 ,- (per paar nu te verkrijgen, nobrainer)
Dali Epikore 3 : € 9998 , - per paar

Daar zit €7000,- verschil tussen. Is dat het ergens waard?
De Epicon 2 ken ik, en heb hem uitgebreid beluisterd. De Epikore 3 heb nog niet gehoord.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-04 14:29
Shocked schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Dali Epicon 2 : circa € 3000 ,- (per paar nu te verkrijgen, nobrainer)
Dali Epikore 3 : € 9998 , - per paar

Daar zit €7000,- verschil tussen. Is dat het ergens waard?
Dat is schrikken voor een passieve boekenplank speaker!
Of dat het waard is kunnen we moeilijk kwantificeren.

Ik vind het in ieder geval belachelijk voor wat mooiere materialen en suboptimale performance. En ik denk niet dat het stopt bij €7000,-. Want dan is er natuurlijk ook weer 'betere' (lees duurdere) randapparatuur nodig om de emotionele balans te houden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
The Eagle schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:47:
Thuis luisteren is idd ideaal - maar de winkels die dat bieden zitten dan meestal al wel in het hogere segment. En je moet er de tijd voor hebben ook :X
offtopic:
Als je geen tijd hebt om thuis te luisteren, waar heb je dan een hifi-set voor nodig :>

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
VChunky schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Ik vind het in ieder geval belachelijk voor wat mooiere materialen en suboptimale performance. En ik denk niet dat het stopt bij €7000,-. Want dan is er natuurlijk ook weer 'betere' (lees duurdere) randapparatuur nodig om de emotionele balans te houden 8)7
Ja, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Het is altijd de vraag waar de meerwaarde in zit.
Voor een goede afwerking (fineer, 6 laklagen) betaal ik graag wat meer voor, dat is vaak handwerk en veel schuren. Maar ik heb geleerd dat alles dat beter als een 8 scoort (op een schaal van 10), prima luidsprekers zijn. Daarna hebben zaken als akoestiek, kwaliteit bron (heel belangrijk!) en je eigen voorkeur & doel, meer invloed op het eindresultaat.

Ik denk soms dat enige nuchterheid wel op zijn plaats is. Kijk de documentaire van Ken Fritz maar eens. Besteedde een miljoen $ aan de zoektocht naar de perfecte hifi installatie en vond hem nooit.

Maar neemt niet weg dat ik graag wil horen waarom iemand de Epikore 3 veel beter vindt dan een Epicon 2.
Dan kan ik dat meenemen als ik zelf weer eens ga luisteren bij Smits ofzo.

Ik vindt overigens de Epicon 2 een geweldige speaker en zeker voor het geld nu. Hij viel vorig jaar nog buiten mijn budget en is het de Mission 770 geworden. Maar anders had ik het wel even keuzestress gehad, denk ik zo.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohemen
Epicon 2 officiële prijs is nu 6000€, exclusief stands.
De Epicons gaan er uit, dus zullen de Epicons ongetwijfeld goedkoper aangeboden worden.

Bij de dealer hoorde ik dat het gehele geluidsbeeld van de Epikore 3 beter was, stap omhoog.
Versterker was de nieuwe Marantz model 10, niet te vergelijken met de oude Matrantz serie bijv PM 14, die nogal suf klonk.
Kabels Audioquest

10.000 euro, het is veel geld, maar gaan ze goed in de huiskamer, dat is even afwachten, bevalt de klank?
Matchen ze met mijn Primare versterker en bronnen Primare CD 35, Rega Rp8, streamen en Ansuz, PAD kabels
Zo Ja.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Bohemen schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:32:
Epicon 2 officiële prijs is nu 6000€, exclusief stands.
De Epicons gaan er uit, dus zullen de Epicons ongetwijfeld goedkoper aangeboden worden.
zie https://idealo.de

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik heb de Epicon 6 en Epikore 3 samen geluisterd op de NAD C399 en de Epicon klon wat dieper maar verder het zelfde als mijn Ikon 6 thuis. Dat is hoe het voor mij overkwam en daarom vond ik de Epicon 6 een teleurstelling voor het geld wat ze toen vroegen bij Hifi Klubben.

Na wat andere luidspreker beluisterd te hebben werd de Epikore 3 aangesloten en ik was meteen verkocht. Dat is nu dus bijgedraaid maar is nog wel mijn referentie qua geluid. Uiterlijk valt mij nu tegen omdat ik mooiere luidsprekers tegen ben gekomen.
De Epikore 3 is ook de reden dat ik nu voor een boekenplankluidspreker ga want er kwam zulk goed geluid uit zo’n ‘kleine’ kast dat ik dacht geen vloerstaanders meer nodig te hebben. Daar sta ik nog steeds achter voor mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat zit ook wel in het kaliber 'boekenplank'speaker, want die dingen ga je heel waarschijnlijk op een stand plaatsen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Point taken! Klopt, en toch zien de boekenplankluidsprekers er op stands luchtiger uit dan het blok, obstakel, wat vloerstaanders kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat de combi boekenplank+stand ook erg tegen kan vallen want er komt qua design wel meer bij kijken.

Weet even niet meer waar ik deze tegen kwam maar vond (Toole?) het wel een goede om een duiding te hebben bij welk onderdeel bijdraagt aan het geluid in de ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c60oYLR8iXo5jWs7fOKwKTU1XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUr8NzUXgqMgL4RiaMHpb0un.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:28
@Dagg Nou het is, voor mij althans, echt voor het eerst dat iemand een Keff speaker omschrijft alsof er een theedoek overheen hangt....
Maar als ik dan lees dat je ze lekker makkelijk kon switchen met van die druk knopjes krijg ik altijd een "Correct rotterdam" vibe waar 10 verschillende speakers op een rijtje staan en waar alleen de speakers die ze willen verkopen een "goede plek" hebben.

Vaak zit er hier ook een mindere versterker aan vast en dat is bij een 4ohm /86db speaker wel een must.

Ik zou zeker eens echt goed luisteren naar alleen een R serie speaker die goed wordt neergezet en aangesloten op een goede versterker.

Maar wellicht heb je dat al gedaan.. en over smaak/gehoor valt niet te twisten

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 31-01-2025 13:31 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dagg heeft al wel duidelijk gemaakt dat hij wat extra hoog waardeert. Dan kan ik me voorstellen dat speakers met een (mooi) vlak verloop wat doffig kunnen klinken.
Mijn ervaring is dat dit snel went en speakers met extra hoog daarna onnodig schel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 19:06
Idd. Naar mijn mening staat extra sparkle in de winkel garant voor listening fatigue thuis, maar ymmv...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Dagg schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:04:
Point taken! Klopt, en toch zien de boekenplankluidsprekers er op stands luchtiger uit dan het blok, obstakel, wat vloerstaanders kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat de combi boekenplank+stand ook erg tegen kan vallen want er komt qua design wel meer bij kijken.
Er zijn ook wel interessante vloerstaanders die in vergelijking niet meer ruimte innemen dan boekenplankspeakers op een stand. Met als voordeel meer speakers, filter scheidingen en meer laag.

Mooi voorbeeld vindt ik de McIntosh XR100. Met een slank design waar het bovendeel doet denken aan boekenplankspeakers. Leuke speakers van een mooi merk voor ca. 12k.

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/cdn-cgi/image/quality=90/-/media/images/mcintoshlabs/products/productimages/shared/ma252-mt2-xr100b-table.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/-/media/images/mcintoshlabs/products/productimages/xr100/xr100-walnut-logo.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Beste mensen, ik hoor graag jullie gedachten over het volgende.

Ik raak er steeds meer van overtuigt dat ik niet op zoek ben naar een vlakke frequentieresponse, en waarom ik niet van bijvoorbeeld het geluid van KEF houd.

Wat is een normale SPL waar op getest wordt bij bijvoorbeeld Spinorama? Thuis als ik echt ga luisteren zit ik rond de 55-60dB vanaf mijn luisterpositie welke ongeveer 2m vanaf de luidsprekers is. Ik zou de SPL ook nog eens op 1m en met één luidspreker moeten meten om misschien beter de metingen te kunnen duiden daar die altijd met één luidspreker zijn gemaakt. Bijkomend geeft Toole ook aan dat het meten van twee luidsprekers eventuele 'problemen' worden gemaskeerd als je de test in stereo doet, vandaar dat de test altijd met één speaker zijn.

Met welk volume speel je de muziek het vaakst af thuis? Waarom hier in dit topic al een keer is gesproken over dat je de muziek en volume zelf moet kunnen regelen tijdens een luister sessie. Omdat ze in de winkel al sneller de muziek te hard zetten t.o.v. jouw situatie omdat de luidspreker beter tot zijn recht komt? Moet je daar niet je keuze van luidspreker laten afhangen? Dus je curve moet vlak zijn op jouw volume niveau. Hoe kom je daar achter? Is dit wat actieve luidsprekers zo goed maakt of mis ik iets?

Als ik kijk naar veel metingen dan is de 'stadaard' meting vlak maar duikt het hoog eigenlijk altijd naar beneden, alleen waarom? Zoals bij de meting van de Audio Firts Fidelia DIY die EAC momenteel aanprijst als erg goede luidspreker.

Thuis luister ik graag naar klassiek en akoestische jazz. Mijn ervaringen bij (niet versterkte) live optredens is dat er een evenwichtiger klank uit het orkest komt dan ik vaak op plaat/dergellijke hoor. Zo valt voor mij vaak de piano weg, alsof die naar achter is geschoven op het podium zodra ik thuis luister. Dit kan de bedoeling zijn van de producer maar dat weet ik niet. De enige instrumenten bij een klassiek concert die echt het laag halen zijn vaker toch de orgels en pauken hebben vaak ook nog ergens een zing in zitten. Ik mis heel vak het sprankelende wat voor mij instrumenten kunnen maken. Zoals jullie merkgen, ik heb niet veel last van Listener Fatigue zoals hier al een paar keer is aangehaald.

Wat is nu mijn gedachte op dit moment? Ik denk dat een oplopende frequentiecurve voor mij beter werkt. Mede door de grafieken van de metingen heb ik het idee dat doordat het hoog sneller weg valt ik daardoor het hoog meer zou willen accentueren bij verschillende luidsprekers of in bijvoorbeeld een auto. waarom ik loop te 'klagen' over te veel bas. En waarom je ook thuis moet luisteren zoals jullie al vaker hebben aangegeven.

Ik krijg er mijn vinger niet achter behalve dat ik in mijn ervaringen veel speakers niet evenwichtig vind klinken omdat of het hoog of het laag te veel aanwezig is op bepaalde volumes, de frequenties lopen uit de pas met elkaar zodra je niet de ideale volume hanteert wat bij elke luidspreker weer anders is? Dat is mijn huidige idee over mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Gezien het lage volume waarop je luistert vermoed ik dat wat je ervaart te maken heeft met de fletcher munson curve, heeft ermee te maken dat mensen bij lagere volumes de lage en hoge frequenties relatief zachter ervaren (waarvoor de loudness knop op versterkers is uitgevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zelf ben ik nooit fan geweest van de loudness knop en als ik zo het wiki artikel lees zit er een kern van waarheid in. Is dat dan waarom ik de Sonus Faber Olympica Nova I goed vond klinken? Bij de vrij oude meting is het laag en hoog daar meer aangezet dan het midden, dit eigenlijk in tegenstelling met de Fletcher-Munson curve omdat het lijkt dat daar rekening mee is gehouden, los van het volume?

Sonus Faber Olympica Nova I
Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/220SFON1fig4.jpg
Fletcher-Munson curve
Afbeeldingslocatie: https://ledgernote.com/wp-content/uploads/2017/11/fletcher-munson-diagram.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Die SF hebben inderdaad bij de meting al een dergelijke curve (ook wel V-shape), maar die zou dus voor veel mensen bij een hoger volume te fel kunnen zijn omdat het hoog sterk verhoogd is t.o.v. de trendlijn die licht afloopt vanaf de bas door het midden. Maar dat zal idd bij lager volume nog als een soort loudness effect overkomen wat beter aansluit bij jouw situatie en smaak .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dagg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:15:
Zelf ben ik nooit fan geweest van de loudness knop en als ik zo het wiki artikel lees zit er een kern van waarheid in. Is dat dan waarom ik de Sonus Faber Olympica Nova I goed vond klinken? Bij de vrij oude meting is het laag en hoog daar meer aangezet dan het midden, dit eigenlijk in tegenstelling met de Fletcher-Munson curve omdat het lijkt dat daar rekening mee is gehouden, los van het volume?

Sonus Faber Olympica Nova I
[Afbeelding]
Fletcher-Munson curve
[Afbeelding]
In die curve is het laag niet direct aangezet, het hoog wel heel behoorlijk inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
Die V-shape noemen ze ook wel de commerciële curve. Dat omdat in een luisterruimte de heldere of helderste speaker als "beter" wordt ervaren door het gros van de kopers.
Zo'n V-shape herken je als je veel speakers kan vergelijken. Thuis wordt het al moeilijker omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Ik heb 3 speakers en daar kan je met wat moeite de sound per speaker herkennen als ik alles op neutraal zet.
Mijn Dali Menuet SE zit gewoon direct wat meer in het hoog tov de Mission 770.
Ikzelf hou ook iets van meer aangezet midden en hoog en ook waarschijnlijk doordat ik gewend was aan Dali Menuet SE, die voornamelijk eigenlijk geschikt is voor near field listening (< 2 meter).

In mijn optiek is er niks mis mee als je kiest voor een wat vlakkere speaker, maar wel met bijvoorbeeld een mooie laagweergave, mooie cohesie en die dan wat bijstellen naar "wens" met een equalizer om het midden/hoog wat op te krikken.
Ik zou deze optie ook even overdenken, dan probeer je niet de voor jouw perfecte speaker te zoeken maar pas je de curve zelf wat aan en heb je het stukken makkelijker in je zoektocht. Dan is zelfs een wat vlakker klinkende speaker een goed uitgangspunt. Zeker als je je bedenkt dat circa 30% van de sound toch bepaald wordt door de ruimte en reflecties.

Hier mijn smokkel-instelling die net even wat hoog erbij zet op de Mission 770’s (op een luisterafstand van circa 4 meter... dat telt ook nog mee aangezien je dan wat verspreiding hebt, dichterbij is het een ander verhaal):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTfuqT03i8se-OXkBz1mCnnFfAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8LDMCMawt4rlVLBMFvk4IU6N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Shocked op 04-02-2025 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Leuk topic! Deze grafieken zeggen alleen bar weinig als je deze niet zelf hebt gemeten bij je thuis. Het zal je verbazen hoeveel anders speakers bij je thuis kunnen reageren.

Wat ik zou doen is - als je dat nog niet hebt gedaan - een UMIK-1 meetmicrofoon gaan halen en eerst volop gaan meten met REW vanaf een paar favoriete luisterposities. Vergelijk dan eens een aantal van je eigen metingen met die online gevonden grafieken. Dat kan met je huidige speakers om een indruk te krijgen wat je ruimte doet.

Gezien je voorkeur voor wat hogere tonen en het design lijkt het vaker genoemde Sonus Faber wel een mooie match.

De SF Electa Amator III en de Olympica Nova 1 thuis gaan zelf gaan vergelijken is dan een hele leuke en uitdagende klus. Of met de Maxima Amator, ook heel fraai.

https://www.roomeqwizard.com/
https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
@Shocked ik ben wel benieuwd welke versterker je hebt als je zo’n eq hebt.
Begreep wel van mijn zoektocht dat een vlakke curve bij de luidsprekermeting geen vlakke curve hoeft te zijn in je kamer.
Ik zag dat de UMIK beter registreert dan de microfoon die ik bij mijn NAD heb zitten, zou ik die daar dan ook voor kunnen gebruiken? Zit de tutorials te kijken maar snap nog niet zo goed de waarde van REW.

Vond deze ook wel goed, aansluitend op REW:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-04 12:13
@Dagg
'n Umik is beter dan de cheapo microfoon die je erbij krijgt, die kan je overigens ook wel voor REW gebruiken. Het text bestandje met de calibratie kan je op de site van NAD downloaden.

Gezien je al een NAD hebt met Dirac, zou ik echt een daarin gaan verdiepen. Als je graag een house curve / eq wilt toepassen over het gehele frequentie spectrum, upgrade dan je licentie voor Dirac. Verder heb je nodig:

- Microfoonstandaard met adapter naar camera schroefdraad als je de NAD mic gebruikt.
- Laptop Windows of Mac (via de app krijg je niet het beste resultaat).
- De mic en usb interface die je bij de NAD module hebt gekregen.
- Het text bestand voor jouw interface/mic die zorgt voor de calibratie/correctie hiervan.
- Veel vooronderzoek, geduld en tijd.
- Geen achtergrond geluiden.

Persoonlijk zou ik REW overslaan en direct me Dirac werken. Dirac kan meten en toepassen in één en dezelfde omgeving. Met REW kan je uitsluitend meten.

REW is daarentegen beter geschikt als je meting wilt doen voor dingen als optimale plaatsing van speakers, akoestische, verbeteringen of als je een losse DSP zou gebruiken.

NAD mic vs Umik, wil je niks aan het toeval overlaten en investeer je in al het bovengenoemde is die Umik de aankoop wel waard. Wil je het gewoon eens proberen is die NAD mic prima voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik heb REW gebruikt voor de metingen die ik in MSO heb geknikkerd voor multi-sub optimalisatie. Daarna heb ik de volledige EQ met Dirac Live gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18
Dagg schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:55:
Begreep wel van mijn zoektocht dat een vlakke curve bij de luidsprekermeting geen vlakke curve hoeft te zijn in je kamer.
Ik zag dat de UMIK beter registreert dan de microfoon die ik bij mijn NAD heb zitten, zou ik die daar dan ook voor kunnen gebruiken? Zit de tutorials te kijken maar snap nog niet zo goed de waarde van REW.

Vond deze ook wel goed, aansluitend op REW:
[YouTube: A Rant about Speaker Measurements - They are Mostly BS]
Als je deze video dan weer ziet, dan valt weer op dat het voor velen toch een te abstract concept blijkt dat luidsprekers en een ruimte een voorspelbare interactie aangaan (>schroeder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik zal mij wat meer verdiepen in Dirac om het echt goed te doen. Achtergrondgeluiden zijn hier wel een dingetje. Viel mij de laatste keer ook op dus vooral laat in de avond de testen doen voor mij. Het had iig weinig effect maar dat zal vast komen doordat ik het niet snap.

De video vond ik juist goed omdat hij het heeft over dat een speaker meten wat anders is dan de speaker meten in een ruimte en je verschillende resultaten daardoor krijgt.
Het advies wat hier in dit topic ook onderbouwt wordt, staar je niet alleen blind op bijvoorbeeld Spinorama en ga thuis ook luisteren en eventueel meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Maar die verschillen zijn dus niet zo groot. Spinorama is een heel goede indicator, maar dat is meer dan alleen frequentierespons, en bas is inderdaad heel ruimteafhankelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Grozno op 06-02-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Dat is (nog) gewoon de Marantz Cinema 60. Als je geen Audessey gebruikt, dan heb je de beschikking over een EQ-functie. Met Audessey actief vervalt die, logisch aangezien Audessey zijn eigen curve maakt natuurlijk.
Ik zal later deze maand waarschijnlijk de Advance Paris Myconnect 250 er achter zetten (pre-amp in) zodat ik weer cd's kan draaien etc.

Wat ik al eerder aanhaalde, een grafiek is leuk en wellicht een uitgangspunt maar waarom klinken dan speakers met een vlakke curve dan niet hetzelfde. Er is nog zoveel meer zoals kastbouw, poortintegratie ("poortruis"), omgang met harmonischen, vervorming en bouwmateriaal zoals kevlar versus poly/papier of een metalen conusje, filterbouw en afstemming etc. Ook je ruimte draagt nog flink bij aan je geluidsbeleving.

Daarnaast zijn je oren en vooral je hersenen "subjectief" bezig.
Het tijdstip waarop je je songs luistert bepalen ook nog hoe "goed" je het vindt klinken. Stemming/mood is dan ook nog van invloed etc.
Ook wen je aan je luidsprekers. Dan is het moeilijk om daar wat van af te wijken (vind ik althans), het heldere van Dali is dan wat verslavend. Wil niet zeggen dat andere speakers fout zijn ofzo, maar ik probeer een beetje naar de gewenste klank toe te werken.

Ook ben ik verpest door Room Perfect van de Lyngdorf tdai-1120. Die meet goed in en maakt een curve die meestal wat meer het midden en het hoog extra aanzet. Dan klinkt het wat "beter" of "helderder" en de viool komt wat meer naar voren. Maar neemt niet weg dat ik een vlakke curve (zonder Room Perfect) ook eigenlijk wel prima vindt klinken. Je moet er even aan "wennen" en dan is dat kennelijk voor mijn hersenen ook al goed.

Als je op het vlak van metingen gaat begeven, luister dan goed of Dirac niet de sound in het midden en hoog ten nadele verandert. Naar mijn mening is Dirac met uitstek geschikt voor intergratie van de subwoofer in een 5.1 opstelling ofzo. Boven de 500 Hz zou ik het afraden omdat ik vind dat dan de klankleur van de speaker zelf wat wordt aangetast.

Je kan dan ook eens proberen om Dirac curves te importeren waarbij ze de EQ al hebben ingesteld voor je:

https://www.stormaudio.com/tools-guides/ (onder kopje Dirac: stormaudio target curves)

of

https://www.audioadvice.c...dvice-dirac-target-curves

Zoiets is wel heel leerzaam en laatje de ruimte en/of klankleur in de ruimte beter begrijpen.
Ikzelf stel handmatig in op "gehoor" en mijn voorkeuren. Na jarenlang prutsen ben ik wat murm en wat bedaard in de zoektochten naar perfecte speakers en opstellingen. Vandaar dat ik gewoon wat bekende muziek meeneem en dat moet goed klinken, zonder acht te slaan op de "perfecte audio curve gemeten op 1 meter afstand").

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bohemen
Inmiddels staat de Dali Epikore 3 hier in te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
REW is een bekend programma waarmee je eenvoudig inzicht krijgt in je audio setup en hoe dit kunt verbeteren. Het is verrassend om te zien hoeveel de akoestiek van de ruimte doet met je speakers en wat het effect is na een paar kleine verbeteringen. De UMIK-1 meetmicrofoon wordt ook door REW gecalibreerd ondersteund, met behulp van een uniek calibratiebestand wat je kunt downloaden met je serienummer.

Het programma zit logisch in elkaar en is heel leerzaam als je meer over audio wilt weten.

Met wat online hulp is het niet ingewikkeld.
With REW you can measure the overall room behavior, placements for subwoofers and speakers, crossovers, phase, impulse & frequency response, and a lot more.

https://arendalsound.com/article/rew-tutorials/

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 06-02-2025 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dagg
Vandaag bij Wilbert Hifi in Utrecht geweest daar de Marten Oscar Duo en Boenicke W5 H beluisterd op een NAD C399. De Gauder Akustik Arcona 40 die ook op mijn lijstje stond niet beluisterd in mijn eigen sessie. Was in een andere ruimte aangesloten op en Naim tijdens iemand anders zijn luistersessie. Wel even bij gaan staan na netjes gevraagd te hebben of ik even mee mocht luisteren maar niet echt de moeite waard voor mij. Klonk best wel goed maar geen kriebels bij Play That Funky Music van Wild Cherry.

Begonnen met de Marten Oscar Duo en Loran's Dance van Idris Muhammad en toen de subtiele sax ingezet werd op 51s kreeg ik kippenvel, wat klonk dat mooi. Bekkens en koebel mooi te horen, goed stereobeeld. Niet zoals de Sonus Faber maar dat kan ook door de ruimte komen denk ik. Nelson klonk ook goed, duidelijk de verschillende gitaren te horen en de mondharmonica aan het eind. Zo nog wat geluisterd inclusief Kollektive Turmstrasse. Ook nog Siri Nilsen opgezet en de stem en piano klnken voor mij erg goed. Totdat ik VloeiVoiz van Michel Banabila & Eric Vloeimans op zette. Wat kwam de bas na 19s binnen, en toen ging Vloeimans er nog eens overheen met zijn trompet bij 47s. Wat een heerlijke combinatie was dat zeg, de Marten Oscar Duoen en dit nummer. Ik ben helemaal om voor een goede bas. Het nummer kwam verder mooi gelaagd over, nergens storend tot op heden. Benieuwd hoe dat bij mij thuis zou klinken. Moet ook zeggen dat ik door mijn eigen euforie vergeten ben klassieke muziek te belusiteren deze dag.

Daarna het zelfde riedeltje gedraaid op de Boenicke W5 H. Het klonk zeker goed maar niet zo 'sprankelend' als de Marten Oscar Duo. Het stereo beeld was zeer goed maar ik miste iets. Het volume stond even hard. Zoals jullie allicht verwachten, gemeten met een app op mijn telefoon. De Boenicke had een net wat hogere volume op de NAD C399 nodig om het zelfde volume te kunnen produceren op de luisterplek. Deze speakers zijn zeker het overwegen waard maar ik miste beleving in de muziek.

Ik heb nu twee luidsprekers die ik thuis wil beluisteren. Sonus Faber en Marten. Ik wil nog een keer langs bij A Tube High Fidelity in Almere omdat ze daar Børessen Acoustic X1 hebben en dan iEar nog een keer om de Dali en Sonus Faber te horen. Zag dat Audioxperience in Nuenen ook Sonus Faber en Marten hebben en de Mission 770. Zag daar ook de Magico A1 staan op de site, ga ik ook even naar kijken. Bij Bender Hifi in Arnhem verkopen ze Driade, zodra zij de Premium model 9 hebben wil ik daar ook langs. Zag wel dat de 9 sinds oktober vorig jaar al uitgeleverd zou worden maar kan niet vinden of iemand zijn pre-order al heeft ontvangen. En moet niet vergeten contact op te nemen met Daudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
@Bohemen dat klinkt als een aankoop, netjes!!

Ik ga die mic wel halen, de €111 die er voor betaald moet worden is uiteindelijk niets op het bedrag van een nieuwe speaker.

Snap het wel, ik ben niet op zoek naar perfectie. Wat is perfect? Het is leuk genoeg om er mee bezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je naar de driade gaat luisteren, pak ook de model 2s en de 3s even mee. Als jij ook mooi laag wilt en de 3s hoort ben je om, dat weet ik zeker ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

B2

wa' seggie?

Ik lees heerlijk mee in het topic. Komende maand ben ik ook van plan een upgrade te gaan doen komende vanaf mijn B&W 606's (op een Arcam SA-20). Benieuwd of ik weer voor een boekenplank model met staanders kies of vloerstaanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
B2 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:45:
Ik lees heerlijk mee in het topic. Komende maand ben ik ook van plan een upgrade te gaan doen komende vanaf mijn B&W 606's (op een Arcam SA-20). Benieuwd of ik weer voor een boekenplank model met staanders kies of vloerstaanders.
Wat zeggie? ga jij je BMW 6 opeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Heb je al wat je lijstje staan @B2 om te beluisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Dagg schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:01:
Nog niet direct. In eerste instantie dacht ik (logischerwijs) weer richting Bowers & Wilkins, bijvoorbeeld de 702 S3 (signature). Ik ben vooral op zoek naar wat meer body in het geluid. (geen loudness achtige dingen). De 606's zijn leuke instap speakers en die hou ik ook nog gewoon voor op mn werkkamer.

De eerder aangehaalde Sonus Faber en Driade lijken mij ook erg mooi. Ben van plan om na de voorjaarsvakantie luisterafspraken te gaan in plannen. Ik denk dat ik bij de lokale Hobo en Hifi Klubben begin in Apeldoorn en dan daarna de wat meer exotischere merken ga luisteren.

[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 10-02-2025 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Dagg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
@Bohemen dat klinkt als een aankoop, netjes!!

Ik ga die mic wel halen, de €111 die er voor betaald moet worden is uiteindelijk niets op het bedrag van een nieuwe speaker.

Snap het wel, ik ben niet op zoek naar perfectie. Wat is perfect? Het is leuk genoeg om er mee bezig te zijn.
Misschien heb je dit al gedaan, maar bij de NAD versterkers zit standaard de basis versie van Dirac Live. Als je de mic hebt aangeschaft voor een meeting, zou ik je ook aanraden om de volledige versie te kopen van Dirac Live, de (life-time) licentie is volgens mij 95 dollar per apparaat. Dan ga je er het meeste uit halen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Dagg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:12:
Vandaag bij Wilbert Hifi in Utrecht geweest daar de Marten Oscar Duo en Boenicke W5 H beluisterd op een NAD C399.

.... Ik ben helemaal om voor een goede bas. Het nummer kwam verder mooi gelaagd over, nergens storend tot op heden. Benieuwd hoe dat bij mij thuis zou klinken.

Daarna het zelfde riedeltje gedraaid op de Boenicke W5 H. Het klonk zeker goed maar niet zo 'sprankelend' als de Marten Oscar Duo. Het stereo beeld was zeer goed maar ik miste iets. Het volume stond even hard. Zoals jullie allicht verwachten, gemeten met een app op mijn telefoon. De Boenicke had een net wat hogere volume op de NAD C399 nodig om het zelfde volume te kunnen produceren op de luisterplek. Deze speakers zijn zeker het overwegen waard maar ik miste beleving in de muziek.

Ik heb nu twee luidsprekers die ik thuis wil beluisteren. Sonus Faber en Marten. Ik wil nog een keer langs bij A Tube High Fidelity in Almere omdat ze daar Børessen Acoustic X1 hebben en dan iEar nog een keer om de Dali en Sonus Faber te horen. Zag dat Audioxperience in Nuenen ook Sonus Faber en Marten hebben en de Mission 770. Zag daar ook de Magico A1 staan op de site, ga ik ook even naar kijken. Bij Bender Hifi in Arnhem verkopen ze Driade, zodra zij de Premium model 9 hebben wil ik daar ook langs. Zag wel dat de 9 sinds oktober vorig jaar al uitgeleverd zou worden maar kan niet vinden of iemand zijn pre-order al heeft ontvangen. En moet niet vergeten contact op te nemen met Daudio.
Een goede speaker begint bij de basis en dat is de woofer met laagweergave. Als die goed voor elkaar is, dan is de rest wat makkelijker. De Marten Oscar Duo produceert een mooie bas of beter, de laagweergave zit goed in elkaar en overpowered niet. Dan voegt een bas echt iets toe aan muziek.
Ik kan me wel voorstellen dat je voorheen wat huiverig bent (geworden) voor basweergave. Mijn Dali's 104 hebben relatief snel veel bas en dat vertoebelt het beeld wat. Ze noemen dat ook wel soms "muddy mids en high's", net of de bas de zaak verstoort.
Bij een goede speaker met een goede getunede laagweergave zit een goede bas of laagweergave op zijn eigen plek. Dat is moeilijk zo even uit te leggen maar je hebt het nu gehoord bij de Marten's.
Dan weet je dat als je naar een opname luistert waar het wel overpowered klinkt, het in de opname zelf zit (al dan niet expres, house muziek etc.) en niet de schuld is van je speakers.
Andersom geldt dan ook: bij je luistersessies beoordeel je de basweergaven met hetzelfde stuk muziek en je moet dan dezelfde emotie krijgen. Komt dat niet, dan is het geen speaker voor jou.

Stereophile zegt ook zoiets en is daar zeer tevreden over:
"As incredible as this speaker's claimed low-frequency response was, at –3dB at 37Hz, the claim gained credibility when I put some music on. These speakers went deep. What's more, the midbass overhang typical of small two-ways was absent."

De Boenicke W5 H heb ook geluisterd. Het concept is interessant. Maar de kleinere midwoofer zorgt weliswaar voor een goede stereo-imaging maar verliest in het weergeven van de middentonen.

In jouw geval zou zoeken naar een zo groot mogelijke woofer. Het geluidsbeeld wordt groter en je levert maar weinig stereo-imaging in. Mijn Mission 770 geven een groots geluid en stereo imaging is een 8, terwijl de Dali Menuet's een 10 zijn. De Dali 104 is een echte vloerstaander en zit je teveel buiten de sweetspot, dan hoor je vooral 1 luidspreker, ik zou deze speakers een 5 geven voor stereo imaging.

Gaan we naar de Marten Oscar Duo kijken via Stereophile (link: https://www.stereophile.c...ten-oscar-duo-loudspeaker ) dan staan daar deze grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7EptN3zGB7zFvjqmrNcHArCF5E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/My07sxjTTRCJU8jY8P6NN6re.jpg?f=user_large

Hier zien we duidelijk dat de overgansgfrequentie van 2500 Hz te zien is in de grafiek. Dat is toch wel een 3-4 dB. Waarbij alles zo rond de 2 dB gezien wordt als "niet hoorbaar").
Naar mijn mening is dit een aandachtspuntje om te luisteren of dat ook in de praktijk hoorbaar is of opvalt.

In room metingen lijken de zaak door spreiding & reflectie wat uit te vlakken: bij een "heldere"kamer met veel harde materialen zoals tegels en wanden, zal het zowiezo een zooitje worden. Stereophile meet dan best wel aardig in hun luisterkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCpbgX6MdW-HsUxuYDXxns-gwTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MhKR3gm3mhDEG2xNE3Ra5vRJ.jpg?f=user_large

Die dip is eigenlijk een gevolg van materiaalkeuze van de woofer (Marten Oscar Duo = ceramic, extreem stijf) en filter. Hoe stugger het materiaal van de woofer zoals kevlar ofzo, hoe groter de "kans" is op vervorming.
Dat is als een frequentie van bijvoorbeeld 500 Hz die in elektrische energie gemoduleerd is, voor 10% omgezet wordt in de toon zelf 500 Hz en voor 2% in een frequentie van 1000 Hz en 1% in een frequentie van 1500 Hz etc. Dit na-ijlen heet vervorming en die wil je graag dempen of je snijdt wat vroeger af (2500Hz overgang).
Dit dempen kun je bereiken door
- ander materiaal gebruiken
- lagere massa : trilt minder lang na, staat snel stil (Dali Menuet SE is extreem snel, dat kun je horen in vergelijking met de trage Dali 104)
- aanpassing constructie etc. etc.

https://zelfbouwaudio.nl/...ee6bd6426f4d87e92ce5caacc

Het nadeel van stijver materiaal is dus de demping en het vaak vroeg afsnijden. Het voordeel is dat het wat transparanter klinkt, door de materiaalkeuze.

Het voordeel van softer materiaal zoals polyprop (Mission 770) is dat de vervorming minder is en er gemakkelijker een hogere overgang gemaakt kan worden : 2900 Hz. Het softere materiaal "dempt" de vervorming beter, net als bijvoorbeeld de "paper" woofers van Dali. Wel hebben ze bij Mission nagedacht en er metaal stukjes in de polypropyleen gemengd om het iets stijver te krijgen en dus wat helderder.

Ikzelf zie liever een hogere overgang omdat dat alle belangrijke frequenties - of de meeste dan - in de woofer vallen:
mannenstem: 100 - 440 Hz
vrouwenstem : 200 - 900 Hz (ja, echt maar 990 Hz :7 )
En de rest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGVJd_1CyTum8gQExzTjwXpzAIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MFSzFHBcBNCkmQiJrxP0AEpK.jpg?f=user_large

Je ziet dat er toch een aantal instrumenten echt onder de 50 Hz kunnen weergeven. Ik zou dus zeker inzetten op speakers die van zichzelf (dus zonder subwoofer) al 40 Hz of lager halen. Dat heeft niks te maken met "veel bas" maar meer met dynamiek. Ik zit dus duidelijk in "kamp luidspreker moet de bas doen" en liever niet een subwoofer - als dat kan. De Marten Oscar Duo haalt 37 Hz, dus die kan de lage tonen ook goed weergeven, en zoals je ervaren hebt, ook nog mooi.

De Marten Oscar Duo is dus een luidspreker die je bevalt.
Het tikt de volgende boxen aan:
- 37Hz laagweergave
- transparant
- goede overbrenging emotie
- laagweergave (bas) blijft op zijn plek, ik noem dat rond.
- uiterlijk
- dip is een aandachtspunt: de overgang lijkt wel in de echte meting snor te zitten en jij meldt het ook niet.

Laten we even nog mijn Mission's 770 erbij pakken:

De grafiek van Stereophile:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXngrYM9uWQJYxAmW6TtvKmyUyw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l419YxY0UgN81eypGaGbgmJo.jpg?f=user_large

Daar zie je dat het hoog wat afloopt. Dat is een bewuste keuze van de bouwer:
"But keeping the treble a touch below the midband level seems to emphasize the mid contribution to music (of course), as well as making the speakers more suitable for all styles of music (meaning you don't have to stick to audiophile recordings)! It is that character that I wanted to keep intact."

Alle andere boxen zijn voor mij ingetikt
- laagweergave (tot 30Hz met extension, geschikt voor gebruik in 5.0 opstelling)
- de bas overpowered niet, blijft "rond" en smeert niet naar de mids.
- cohesie: de muziek klinkt als muziek
- stemmen komen duidelijk naar voren (dat vind ik mooi)
- late afsnijding (2900Hz, makkelijke overgang)
- grote woofer: klinkt "groots": ik zit er 4 meter vanaf dus dat is wel een must, het blijft anders wat "klein"
- nadelen: relatief grote kast en ook het iets aflopende hoog zou ik wat beter willen hebben

De cohesie heeft mij over de streep getrokken, en met iets bijstelling (equalizer) van de treble om het aflopende hoog wat tegen te gaan, is de speaker een aanwinst.

Mooi dat je met je eigen test-songs al duidelijk wat kan aangeven. Een grafiek blijft wat statisch en je ziet dat in-room metingen toch wat anders uitvallen. Ook hoe de bouwers omgegaan zijn met "problemen" is interessant en kan je horen. Ik ben erg benieuwd hoe je de volgende testreeks gaat vinden. Je hebt nog een aantal interessante keuzes staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Dagg schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:01:
Eind deze week de eerste twee luisterafspraken staan. De eerste bij Hobo Hifi, hier ga ik open in en kijk wat ze bedacht hebben te laten luisteren. Wel m'n huidige setup aangegeven en prijsindicatie (2000- ongeveer 4000 per speaker).
De tweede bij een lokale audio zaak, waar ik naar de Monitor Audio Gold 300, de Totem Forest en ik dacht ook nog de PMC Twenty5.24 kan luisteren. Waarschijnlijk ook nog naar de B&W 702 S3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

B2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Eind deze week de eerste twee luisterafspraken staan. De eerste bij Hobo Hifi, hier ga ik open in en kijk wat ze bedacht hebben te laten luisteren. Wel m'n huidige setup aangegeven en prijsindicatie (2000- ongeveer 4000 per speaker).
De tweede bij een lokale audio zaak, waar ik naar de Monitor Audio Gold 300, de Totem Forest en ik dacht ook nog de PMC Twenty5.24 kan luisteren. Waarschijnlijk ook nog naar de B&W 702 S3.
Ochtend 1 gehad.

Geluisterd naar de Martin Logan F20, Sonus Faber Sonetto 5 G2, Paradigm Founder 100F en de B&W 703 S3 op een Arcam SA25. Dit komt redelijk overeen met de SA20 die ik zelf heb.

De B&W 703 S3 viel hier voor mij direct af, een 'clear' en dun geluid niet heel veel anders dan de 606 die ik nu heb.
De Martin Logan F20 en Paradigm Founder 100F lagen dichter bij elkaar. De Sonus Faber Sonetto 5 ook mooi, deze had de eigenschap dat dat de stem in de muziek meer naar voren lag dan de muziek zelf. Bij de Martin Logan F20 en Founder 100F lag dit wat dichter bij elkaar waarbij de laatste echt een mooi 'vol' geluid liet horen. Mijn voorkeur zou voor deze luistersessie dan ook naar de Founder 100F uitgaan.

Beetje twijfel nog of ik ook gelijk een versterker upgrade ga doen. Eventueel de Arcam SA35 of de NAD C399 om zo naar 120W output te gaan ipv de 90W die ik nu heb.

Morgen ochtend 2 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noud1961
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-04 15:20
Dagg schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:27:
Niet op de lijst gezet maar wel interessante speakers maken Davone Audio, Gold Note en Magico Audio.

En ben ook nog wat andere zaken tegen gekomen die misschien de moeite waad zijn zoals Audioxperiance in Neunen, Bartels
In Tilburg, Bender Hifi in Arnhem, Hans Audio in Hoorn en A Tube High Fidelity in Almere.
Niet bij Bartels in Tilburg bestellen in hun webshop. Ze leveren namelijk niet. Wacht zelf al 2,5 maanden op een blurayspeler, maar elke keer als ik een mailtje stuur krijg ik als antwoord dat ie over een paar weken wordt geleverd.
Op Trustpilot staan ook veel klachten, en zelfs bij de politie zijn er al diverse aangiften tegen dit bedrijf gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
B2 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Ochtend 1 gehad.

Geluisterd naar de Martin Logan F20, Sonus Faber Sonetto 5 G2, Paradigm Founder 100F en de B&W 703 S3 op een Arcam SA25. Dit komt redelijk overeen met de SA20 die ik zelf heb.

De B&W 703 S3 viel hier voor mij direct af, een 'clear' en dun geluid niet heel veel anders dan de 606 die ik nu heb.
De Martin Logan F20 en Paradigm Founder 100F lagen dichter bij elkaar. De Sonus Faber Sonetto 5 ook mooi, deze had de eigenschap dat dat de stem in de muziek meer naar voren lag dan de muziek zelf. Bij de Martin Logan F20 en Founder 100F lag dit wat dichter bij elkaar waarbij de laatste echt een mooi 'vol' geluid liet horen. Mijn voorkeur zou voor deze luistersessie dan ook naar de Founder 100F uitgaan.

Beetje twijfel nog of ik ook gelijk een versterker upgrade ga doen. Eventueel de Arcam SA35 of de NAD C399 om zo naar 120W output te gaan ipv de 90W die ik nu heb.

Als C399 eigenaar kan ik adviseren, ga niet voor 'n NAD. Die barsten van de problemen.

• Dagg
Ik heb ook een C399 @greentea en ben wel benieuwd welke problemen jij ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
De Sonus Faber Sonetto 5 ook mooi, deze had de eigenschap dat dat de stem in de muziek meer naar voren lag dan de muziek zelf.
De Forests doen dat ook mooi, de vocalen groot "front and center" presenteren. Luister maar eens naar nummers als Wishes van Tiny Habits, Staying van Lizzy mcAlpine, Always remember us this way van Lady Gaga (hoewel de stem daar wat neuzig geproduceerd is).

Het bijzondere bij de Forests is wel dat het onderste deel een holle ruimte is die (deels) gevuld kan worden met zand of andere materialen, waarmee je de basrespons/demping kan beïnvloeden. Mochten ze in de winkel "leeg" zijn dan is er de kans dat ze wat boomy klinken in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ErikIrie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Het bijzondere bij de Forests is wel dat het onderste deel een holle ruimte is die (deels) gevuld kan worden met zand of andere materialen, waarmee je de basrespons/demping kan beïnvloeden. Mochten ze in de winkel "leeg" zijn dan is er de kans dat ze wat boomy klinken in het laag.
Waarom is dat bijzonder? Volgens mij is dat wel een vrij normale feature voor speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
B2 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Ochtend 1 gehad.

Dit zijn volgens mij geen boekenplank speakers, waardoor het een beetje overkomt alsof je andermans topic kaapt. Is het misschien handig om dit op te splitsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Duclaasie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Dit zijn volgens mij geen boekenplank speakers, waardoor het een beetje overkomt alsof je andermans topic kaapt. Is het misschien handig om dit op te splitsen?
Volgens mij zijn van alle genoemde speakers boekenplank versies, dus voor de karakteristieke eigenschappen is dat hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Waarom is dat bijzonder? Volgens mij is dat wel een vrij normale feature voor speakers.
Ik heb het tot nu toe alleen bij Totem gezien, en alle alternatieven die hier genoemd werden hebben het niet. Het is een vrij normale feature voor stands voor bookshelves, niet voor vloerstaanders voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Monitor Audio had ook ooit types waarbij dat kon, maar bij mijn weten is het zeker geen gemeengoed. Het kan lijkt mij ook alleen in een separate gesloten kamer, anders verander je het volume van de kast met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
Dagg schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
Ik heb ook een C399 @greentea en ben wel benieuwd welke problemen jij ervaart.
Even uit mn hoofd:

1. willekeurig enorme vervorming hoorbaar uit het rechter kanaal. Dit gebeurd bij streamen via blu-os bij de combi, Dirac + Sub.
2. 'N bonk uit de sub bij wisseling van bronnen of tussen de nummers door bij streaming via blu-os.
3. Bij langere periode zonder stroom, is de benaming van de bronnen compleet verstrooid met rare tekens.
4. Een 192khz signaal zorgt er in sommige gevallen voor dat het ding geen enkel geluid meer produceert.
5. Bij de Earc input is willekeurig een "klik" te horen uit de linker speaker. Echter heb ik nog niet uitgesloten of dit door de TV komt.
6. Volume wijzigt soms uit zichzelf, gelukkig altijd naar 0 toe ipv 100. (nee geen baldadige kids met een universele remote)

Verder blijven er FW updates voor het apparaat uitkomen. Heel fijn zou je denken, echter lijkt het erop dat NAD het gewoon niet onder controle krijgt. Waar een probleem opgelost wordt, ontstaat er weer een ander probleem. De support pagina op bluesound is dan ook een bosbrand van gemelde problemen.

[ Voor 20% gewijzigd door greentea op 21-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik heb geen sub en Dirac alleen ingesteld tot 450Hz. Alles wat jij noemt is mij onbekend. Enige waar ik last van heb, en dat komt volgens mij door de teevee/ziggo box, is dat als ik de teevee aan zet de versterker naar HDMI springt en zichzelf daarna uitschakelt. Soms blijft de versterker wel aan staan op HDMI maar meestal moet ik de versterker opnieuw aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ErikIrie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb het tot nu toe alleen bij Totem gezien, en alle alternatieven die hier genoemd werden hebben het niet. Het is een vrij normale feature voor stands voor bookshelves, niet voor vloerstaanders voor zover ik weet.
Mijn huidige vloerstaande speakers hebben ook zo'n ruimte en ik heb inderdaad ook speakerstands gehad met die feature. Dat gaf mij de indruk dat het heel gangbaar was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Kort verslagje van dag 2:

Begonnen met een set B&W 704 S3's omdat deze aangesloten zaten (en enigzins een referentie te hebben omdat ze lijken op mijn 606's). Daarna door naar de PMC twenty 5.23 (21 is de bookshelf versie). Deze waren voor mijn gevoel wat minder helder. Daarna nog de Monitor Audio Gold 300 en als laatste een bookshelf van Totem Acoustic, de Signature One.

De laatste vond ik echt het mooiste klinken, details in bv Let Down van Radiohead die ik nog niet eerder gehoord had. De vloerstaander, de Forest, krijg ik nu op proef thuis.

Zit nog steeds te dubben of ik mijn Arcam SA20 gelijk vervang, voor bv de Rega Elicit Mk5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
B2 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:03:

Begonnen met een set B&W 704 S3's omdat deze aangesloten zaten (en enigzins een referentie te hebben omdat ze lijken op mijn 606's). Daarna door naar de PMC twenty 5.23 (21 is de bookshelf versie). Deze waren voor mijn gevoel wat minder helder. Daarna nog de Monitor Audio Gold 300 en als laatste een bookshelf van Totem Acoustic, de Signature One.

De laatste vond ik echt het mooiste klinken, details in bv Let Down van Radiohead die ik nog niet eerder gehoord had. De vloerstaander, de Forest, krijg ik nu op proef thuis.

Zit nog steeds te dubben of ik mijn Arcam SA20 gelijk vervang, voor bv de Rega Elicit Mk5.
Vanwaar de Rega? In die prijsklasse is erg veel keus en een hoop moois te vinden, dus ik ben wel benieuwd waarom je naar de Rega neigt. Als je die intentie hebt zou ik de speakers daar ook op willen horen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Duclaasie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Vanwaar de Rega? In die prijsklasse is erg veel keus en een hoop moois te vinden, dus ik ben wel benieuwd waarom je naar de Rega neigt. Als je die intentie hebt zou ik de speakers daar ook op willen horen…
Dat lijkt me logisch… De Rega zal dan ook meegenomen worden in de luistertest thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikIrie
B2 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:03:

Als laatste een bookshelf van Totem Acoustic, de Signature One.

Leuk om te lezen, Totem doet wel iets bijzonders met z'n speakers imo. Ik heb nu naast mijn Model One Signatures ook Forests staan, en ik had verwacht dat die zouden klinken als een grotere versie van de Model Ones, maar dat blijkt te simpel gedacht te zijn: De Model Ones hebben vergeleken met de Forests een voller middengebied en zijn makkelijker aan te sturen. Ze gaan ongeveer even diep, alleen de Forests hebben logischerwijs meer bas output.

De Forests hebben ook wat meer een V-curve, waardoor ze minder vol in de mids maar wel opener klinken. Ook zijn de tweeters(/de crossover) net anders gevoiced, ondanks dat ze visueel identiek lijken te zijn. Bij de Model Ones eq ik af en toe 2kHz iets terug bij wat scherp opgenomen vrouwenstemmen, en bij de Forests is dat 3kHz (waarmee ik ook meteen wil aangeven dat de eerder gemaakte claim dat het vrouwelijke stemgebied maar tot 900Hz of zo gaat niet klopt). En hebben dus ook wat meer prik nodig om tot hetzelfde volume te komen. En zoals eerder aangegeven kan je ze vullen met dempingsmateriaal; ik heb in elke Forest een 6kg zak geurloos kattengrit gegoten en ze afgesloten met 5cm diameter plastic eindkapjes die eigenlijk voor afvoerbuizen bedoeld zijn. Ook heb ik in een van de bassports nog een sokje losjes gepropt om de bas nog iets verder te temmen. In allebei was net te veel demping en helemaal zonder te weinig. Ymmv uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Duclaasie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb veel Totem reviews gelezen de laatste tijd en je leest heel vaak dat Rega en Totem en gouden match zouden zijn. Ik vraag me wel een beetje af of dat niet een soort kip/ei ding is, net als bij bv Naim en Focal; als de importeur beide merken hanteert en er wellicht ook op aanstuurt ze in combi op te stellen dan zullen ze misschien ook vaak zo verkocht worden. Maar goed, als het lekker klinkt en voldoet aan je wensen, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Door dit topic geinteresseerd geraakt in de Buchardt E50 speakers. Is er iemand die inmiddels al ervaring heeft met deze speakers? Heb nu Aurum Cantus Volla MK2 speakers en denk dat dit een mooie upgrade zou kunnen zijn.

Ben benieuwd of de TS al verder is zijn zoektocht. Leuk om de ervaringen zo te lezen van deze zoektocht en alle goede reacties daarop!

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Op dit momenteel zou ik het liefst direct de Marten Oscar Duo bestellen. Ik ben nu met een verhuizing bezig en daardoor geen tijd en de zin is ook een beetje weg.

Even rust op de plaats hier en straks dit weer op pakken, want ook Totem staat nog op mijn lijstje of even bij AudioXpeerience langs willen om de Sonus Faber Olympica Nova I en de Marten Oscar Duo te beluisteren. Leuk om te lezen wat jullie allemaal te melden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Gewoon ter afleiding bij Hifi Solutions naar binnengelopen in Amsterdam dit weekend toen ik in de Hortus was.

Uiteindelijk naar een Sonus Faber Concertino G4 zitten luisteren op een van de goedkopere Naim’s A/B versterker. Mooi stereobeeld, alsof de speakers er niet stonden. En wat een mooie kleine speakers zijn het.

Merkte wel dat er veel verschil zat tussen de nummers zoals een erg aanwezige bas, of niet erg aanwezige contrabas. Zal ook door mijn eigen toestand komen en niet echt goed zitten luisteren.

Mocht je op zoek zijn naar een mooie compacte speaker die een mooi geluid neer zet neem deze dan ook op in je lijst om te beluisteren. Ik ga deze misschien nog een keer een kans geven om goed te beluisteren met een C399.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
De Sonus Faber Concertino G4 gaan ook minder laag dan de Olympica Nova 1 en de Electa Amator III.
Een erg aanwezig bas is waarschijnlijk het effect van room modes. Dit kan in de thuisopstelling compleet anders zijn.

Luister ook eens naar een McIntosh versterker, zoals de MA7200, MA5300 of de hybrid MA252.
Mooie combinatie met Sonus Faber, komt van hetzelfde huis.

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/-/media/Images/mcintoshlabs/Products/OG-IMAGES/MA5300_Front_Top_background_USB_OG.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Bohemen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:41:
Inmiddels staat de Dali Epikore 3 hier in te spelen.
Hoe bevallen de Epikores tot nu toe @Bohemen, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met deze speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik ben rustig weer aan het opstarten met mijn zoektocht en had het mij nog niet bedacht wat nou het verschil maakt met de +/-3dB of hoger bij de frequentierespons.

Zo kwam ik de SVS Ultra Evolution tegen welke 40-40kHz -3dB en moest toen denken aan de Blumenhofer Genius FS3 MK2 40-20kHz +-2dB en toen kwam ik de Epos ES-14N tegen met zelfs twee geadverteerde waardes zijnde 40-23kHz -6dB en 33-25kHz -10dB.

Ik zie de Epos wel zitten maar wat en/of hoe werkt dat met de dB achter het bereik. Is dat een testvolume waarmee dat bereik wordt gehaald of mis ik hiermee kompleet de plank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:44
Dagg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:58:
Ik ben rustig weer aan het opstarten met mijn zoektocht en had het mij nog niet bedacht wat nou het verschil maakt met de +/-3dB of hoger bij de frequentierespons.

Zo kwam ik de SVS Ultra Evolution tegen welke 40-40kHz -3dB en moest toen denken aan de Blumenhofer Genius FS3 MK2 40-20kHz +-2dB en toen kwam ik de Epos ES-14N tegen met zelfs twee geadverteerde waardes zijnde 40-23kHz -6dB en 33-25kHz -10dB.

Ik zie de Epos wel zitten maar wat en/of hoe werkt dat met de dB achter het bereik. Is dat een testvolume waarmee dat bereik wordt gehaald of mis ik hiermee kompleet de plank?
Dat gaat over hoe consistent de weergave van de tonen is binnen het gegeven frequentiebereik. Dus bij 40-20.000 op +/- 2dB is het bereik is vrij consistent, geen grote pieken of dalen; ook wel "neutraal" geluid genoemd. Maar bij de waarde van de Epos die je noemt heb je dus vrij grote pieken en dalen. De meeste mensen vinden een neutraal geluid mooier.

Hier vind je overigens metingen van de Epos aangeleverd door de fabrikant (dus met een korrel zout te nemen): https://www.spinorama.org...4N/Misc/index_vendor.html en dat ziet er op zich goed uit, dus de frequentierespons alleen zegt ook niet alles.

Overigens is een neutrale speaker ook makkelijker te corrigeren met dsp of ruimtecorrectie tools.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon op 15-04-2025 23:35 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vergeet die spec, hij zegt namelijk alleen wat over het geluid dat recht naar voren straalt. Luidsprekers stralen echter ook onder andere hoeken af en dat geluid bereikt je oren ook. Dat geluid kan veel minder goed zijn. Verder zijn er meerdere manieren van kleuring in de frequentierespons die binnen het venster van +- 3 dB vallen. De tweeter kan bijvoorbeeld 3 dB te hard staan en de woofer 3 dB te zacht, met een overmatig helder geluid als gevolg, maar andersom kan ook.

Luidsprekers uitzoeken op basis van specificaties kan wel, maar niet met de specs die een doorsnee fabrikant levert. Dat is alsof je een pc uitzoekt op basis van de afmetingen van de behuizing. Een voorbeeld van specificaties die de luidspreker beter beschrijven, vind je bijvoorbeeld in de grafieken op Erin's Audio Corner of Audio Science Review.

[ Voor 94% gewijzigd door TBTL op 16-04-2025 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikIrie
Als je kijkt naar de frequentierespons van een speaker is het middenstuk van de grafiek een min of meer vlakke lijn (met allemaal pieken en dalen) die op een bepaald db-niveau ligt. Aan de grenzen van het bereik dat de speaker kan weergeven rolt dit af naar lagere db's. Die -3 db is dan de waarde die 3 db onder de trendlijn ligt. Die zegt op zich alleen niet zoveel, omdat in het ene geval de bas heel snel afneemt onder dat punt, en bij het andere veel geleidelijker. En dan speelt de ruimte en plaatsing nog een grote rol. Ik heb Totem bookshelves die volgens spec 50hz doen bij-3 db maar in mijn kamer nog genoeg output geven in de "low thirties", en Buchardts die 33hz spec hebben. Die geven idd nog meer output in de lage 30's, maar in beide gevallen komt de laagste basnoot in de meeste muziek (lage B, rond de 32hz) er prima uit. Ik heb ook Elac Carina's gehad met 45hz spec, die gingen in de praktijk tot 38hz en daaronder bijna niks meer.

Moet er wel bij zeggen dat mijn luisterplek (bank) tegen de muur staat (kamer van 5,7m breed). Als je een luisterpositie middenin de kamer hebt of in elk geval verder van de muur, dan blijft er van dat sublaag weinig over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Dagg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:58:

De FS-3 vind ik persoonlijk een hele fijne luidspreker, die een totaal andere beleving geeft dan de Epos ES-14N. Daarnaast zit er ook een behoorlijk verschil in rendement, waardoor je versterker keuze ook wordt beïnvloed. Mocht je ooit met buizen willen spelen dan is de FS-3 de uitgelezen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Aha, dat wist ik niet maar als ik zo naar al die grafieken kijk had ik mijzelf dat ook nog wel voor kunnen stellen dat het een bandbreedte betreft. Dank daarvoor.

De eigen meting van Epos had ik ook al op een ander forum voorbij zien komen en daarom genegeerd en helaas zijn er van veel luidsprekers geen spinorama meting. Had al eens eerder in dit forum andere sites opgesomd waar ook oudere/andere metingen/grafieken te vinden zijn die niet persé slecht zijn maar mij dan weer doen twijfelen of dit met de Klippel anders zou zijn. Ik kan ze in ieder geval niet goed duiden in detail.

Sites waar metingen te vinden zijn, inclusief een paar dubbelingen:
alpha-audio.net
stereophile.com
spinorama.org
soundstagenetwork.com
i-fidelity.net
hifitest.de/
audiosciencereview.com
audio.com.pl
erinsaudiocorner.com
audioasylum.com
soundandrecording.de

Daarom kijk ik ook eerst naar design en dan frequentiebereik, crossoverpunt of dat wat lijkt voordat ik verder ga zoeken. Welke Buchardts heb je @ErikIrie? Je had wel aangegeven dat je de Totem Model One Signatures hebt in een eerder post. Ik kon alleen de Bison vinden om te beluisteren wat ik nog niet gedaan heb maar moet de One ook maar weer even opzoeken.

Begin er weer plezier in te krijgen mensen, mede dankzij jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Welke Buchardts heb je @ErikIrie? Je had wel aangegeven dat je de Totem Model One Signatures hebt in een eerder post. Ik kon alleen de Bison vinden om te beluisteren wat ik nog niet gedaan heb maar moet de One ook maar weer even opzoeken.
S400 mk2, daar was ik altijd al erg benieuwd naar en zag ze recent op Marktplaats, dus aangeschaft. In de luisterruimte van de winkel die ze aanbood (A tube high fidelity, erg mooie zaak en fijne service) stond een stoel meters van de achterwand en daarbij miste ik behoorlijk wat sublaag bij mijn testtracks. Toen ik een stuk naar achter ging had ik niets meer te klagen, zie mijn opmerking over plaatsing en luisterpositie ;)

De model one signatures worden trouwens al een tijd niet meer gemaakt, maar Bisons zouden ook goed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
ErikIrie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:29:
[...]

S400 mk2, daar was ik altijd al erg benieuwd naar en zag ze recent op Marktplaats, dus aangeschaft. In de luisterruimte van de winkel die ze aanbood (A tube high fidelity, erg mooie zaak en fijne service) stond een stoel meters van de achterwand en daarbij miste ik behoorlijk wat sublaag bij mijn testtracks. Toen ik een stuk naar achter ging had ik niets meer te klagen, zie mijn opmerking over plaatsing en luisterpositie ;)

De model one signatures worden trouwens al een tijd niet meer gemaakt, maar Bisons zouden ook goed moeten zijn.
Ik zou daar wel een kanttekening bij plaatsen, want met je rug tegen de muur krijg je per definitie veel laag. Met een realistische weergave heeft het daarentegen weinig meer te maken. Ruim opgestelde luidsprekers in een ruimte die akoestisch juist is met de luisterpositie ruim uit de achterwand geeft uiteindelijk de meest correcte weergave. In de praktijk is dit echter voor de meesten niet haalbaar in een woonsituatie en moet je dus consessies doen.

Daarnaast is de weergave van het laag altijd gebonden aan de grootte van je kamer. Bij 5.70 meter past een 60hz frequentie qua golflengte precies een keer in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Terugkomend op mijn manier van zoeken. De Sonus Faber Olympica Nova I is daardoor onder aan de lijst gekomen van favorieten omdat bij deze het frequentiebereik begint bij 45Hz.
Zo zijn mij de Epos ES-14N dan bijvoorbeeld net te groot, liever 400mm hoog of om en de nabij en niet tegen de 500mm.
Ik weet niet meer goed waarom maar waarschijnlijk vanwege de te veel aan pieken in het gemeten bereik van de Amphion Argon3S is die ook afgevallen terwijl die qua afmeting en design goed is en begint bij 38Hz.
En waarom ik de Børessen Acoustics X1 en Driade Premium model 9 ook onder aan de lijst heb staan maar wel wil beluisteren.
Momenteel staan de Marten Oscar Duo die ik al beluisterd heb en de Buchardt Audio E50 boven aan.
En de Audio M1 staat ook nog op de lijst alleen vermoed ik dat de geadverteerde 20Hz met de sub behaald wordt en die wil ik er eigenlijk niet bij hebben en waar komt dan het bereik op uit.
De Thrax Sirens staan helemaal onderop omdat ik ze totaal niet mooi vind wat komt door de kleurstelling en de ovaal maar verder voldoen ze overal aan.
En de Aretai Contra 100s staat er ook nog op maar kan nergens beluisterd worden.
En nu de Totem Acoustic Element Fire V2 en Bison ook op de lijst gezet.
Zoals gemeld, van al deze luidsprekers die ik hier heb opgenoemd heb ik alleen de Sonus en Marten beluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Duclaasie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ik zou daar wel een kanttekening bij plaatsen, want met je rug tegen de muur krijg je per definitie veel laag. Met een realistische weergave heeft het daarentegen weinig meer te maken. Ruim opgestelde luidsprekers in een ruimte die akoestisch juist is met de luisterpositie ruim uit de achterwand geeft uiteindelijk de meest correcte weergave. In de praktijk is dit echter voor de meesten niet haalbaar in een woonsituatie en moet je dus consessies doen.

Daarnaast is de weergave van het laag altijd gebonden aan de grootte van je kamer. Bij 5.70 meter past een 60hz frequentie qua golflengte precies een keer in de ruimte.
En wat als de golflengte nou een halve keer in de woning past, wat doet dat met het geluid? Is dat dan de staande golf/echo die je wilt voorkomen?

edit: Ook in combinatie met de plaatsing van de luidspreker, laten we zeggen 1m uit de hoek/wand en je luisterpositie ook 1m uit de wand. Dan is de woning wel 5,7m maar de afstand is 3,7m van bron naar luisterpositie.

[ Voor 10% gewijzigd door Dagg op 16-04-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Dagg die Aretais kun je desnoods in belgie bekijken maar dat moet je er dan wel voor over hebben

https://aretai.com/dealers

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Dagg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:02:
[...]

En wat als de golflengte nou een halve keer in de woning past, wat doet dat met het geluid? Is dat dan de staande golf/echo die je wilt voorkomen?

edit: Ook in combinatie met de plaatsing van de luidspreker, laten we zeggen 1m uit de hoek/wand en je luisterpositie ook 1m uit de wand. Dan is de woning wel 5,7m maar de afstand is 3,7m van bron naar luisterpositie.
Als je hier mee gaat spelen wordt er denk ik al een hoop duidelijk wat er in je kamer gebeurt. https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

In genoemde ruimte krijg je een staande golf op als gevolg van zowel de halve als de kwart grondtoon. Dit vermijd je het liefste, omdat laag frequent probleem lastig op te lossen zijn. Als je een ruimte hebt zonder parallelle vlakken dan voorkom je al heel veel. In de moderne woningbouw is dit echter zeer uitzonderlijk.. Een oude woning met een vide en schuin dak is wat dat betreft zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Duclaasie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:24:
[...]

Als je hier mee gaat spelen wordt er denk ik al een hoop duidelijk wat er in je kamer gebeurt. https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

In genoemde ruimte krijg je een staande golf op als gevolg van zowel de halve als de kwart grondtoon. Dit vermijd je het liefste, omdat laag frequent probleem lastig op te lossen zijn. Als je een ruimte hebt zonder parallelle vlakken dan voorkom je al heel veel. In de moderne woningbouw is dit echter zeer uitzonderlijk.. Een oude woning met een vide en schuin dak is wat dat betreft zo gek nog niet
Okay, als ik niet meer reageer heb ik een nieuw speeltje gevonden.

Dank, ik ga hier even naar kijken en begrijpen waar ik dan voor mijzelf op zou moeten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
[...]
Ruim opgestelde luidsprekers in een ruimte die akoestisch juist is met de luisterpositie ruim uit de achterwand geeft uiteindelijk de meest correcte weergave.
Dat is ook wel weer een zwart-witte uitspraak. Als je "correct" ziet als zo trouw mogelijk aan het bronmateriaal dan wil je dus ook de lage frequenties die daarbij horen - uiteraard wel in proportie met de rest van de frequenties. Ik gebruik de room correction en eq-settings van mijn Lyngdorf versterker om te zorgen dat het in verhouding blijft en niet boomy wordt. Speakers staan een halve meter van de wand en 3 meter uit elkaar en mijn hoofd is ruim een halve meter van de achterwand als ik kritisch luister. Als ik mijn hoofd vlakbij de wand houd wordt het idd too much. Maar met een opstelling zoals in de audiozaak volgens jouw omschrijving gebeurde er vrijwel niets meer in het sublaag, en dat leverde net zo min een "correcte weergave" op als wanneer het laag alles zou overheersen. Dat was oa bij een testtrack met overdreven veel sublaag (Queen Mary van Francine Thirteen), correct is daar een diepe dreun, en die was daar niet aanwezig tenzij ik dichterbij de achterwand kwam. Ook een iets subtieler voorbeeld als The bridge of tears van Clannad had baat bij die strategie, de lage C rond 34 hz die een grote rol speelt in die track moet er wel in zitten voor een correcte weergave. Dan kan je wel verder naar voren gaan zitten en met een of meerdere subs het missende laag weer aanvullen, maar dat heeft i..i.g. niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
[...]

Dat is idd zeker van invloed. Zo kocht ik ooit Audiovector QR3's van iemand die ze in een kleine zithoek had staan, bank wel tegen de achterwand maar het was maar iets van 2,5m tot de speakers. Daar was praktisch geen sub te horen, terwijl ze eenmaal thuis makkelijk tot 30 hz gingen (zelfde amp gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik heb nog andere metingen van de Epos ES14N gevonden. Ben zijdelings aan het kijken naar een T+A Pulsar R21 en de Quad 12L heb ik laten varen ondanks dat ik dacht dat die beter is dan de nieuwe Quad Revela 1. Wil in mei weer een luistersessie gaan inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Nog een site gevonden die testgegevens publiceerd, stereo.de

De genoemde T+A lijkt hier beter te representeren wat de specificaties aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Die T+A heeft wel een behoorlijk lage gevoeligheid. Ik zou met jouw use case van op laag volume luisteren eerder kiezen voor iets met een hogere gevoeligheid, zodat de speakers "makkelijker tot leven komen" bij lagere volumes en minder vragen van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
De Sonus Faber Olympica Nova I hebben ook een impedantie van 4Ohm maar hebben wel weer 2% meer rendement, 87dB tegen 85dB van de T+A. De Nova kon de NAD C399 goed aansturen vond ik tijdens de luistersessie.

Ik begrijp dat een lager impedantie en rendement meer vraagt van de versterker. De NAD kan volgens de gegevens zowel op 4Ohm als 8Ohm een continu vermogen van 180W geven. Het dynamische vermogen is hoger op de gestelde impedatie van 217W en 400W.

Ik neem aan dat het voldoende moet zijn voor zo’n luidspreker. De T+A heeft max 120W, dus er is ruimte denk ik dan. Geen idee of dat ook zo is.

Ook al zegt impedantie en rendement niet alles want er zijn nog meer zaken die bepalen of het een goede match is een speaker met versterker.

Heeft de signal to noise ratio van >95dB iets te maken met het rendement van een luidspreker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
In de metingen van je laatste link komen ze op 82db, wat behoorlijk laag is. Tuurlijk kan je versterker dat prima aan, ik denk alleen dat zulke speakers harder zullen moeten spelen om echt lekker te klinken vergeleken met speakers die dichter bij de 90db zitten. Maar dat is ook een kwestie van testen natuurlijk, als ze in de winkel met dezelfde versterker of gelijkwaardig doen wat je zoekt bij het juiste volume kan je de specs verder negeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Scherp, was mij nog geen eens opgevallen dat het rendement lager getest is dan opgegeven. Ga de rest van de luidsprekers op mijn lijst daar ook even op controleren bij de testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Heb de stoute schoenen aangetrokken en de Buchardt e50 besteld. Heb nu al weer een jaar of 15 een set Aurum Cantus Volla mk2 staan naar tevredenheid, maar gevoelsmatig toe aan een nieuwe set:)

Ga het combineren met een Schiit Yggdrasil LIM, Schiit Kara vv en twee Emotiva motorblokken. Nu nog eventjes wachten, want ze hebben een levertijd van +/- 1,5 maand

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-04 12:48
Balboa schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:52:
Heb de stoute schoenen aangetrokken en de Buchardt e50 besteld. Heb nu al weer een jaar of 15 een set Aurum Cantus Volla mk2 staan naar tevredenheid, maar gevoelsmatig toe aan een nieuwe set:)

Ga het combineren met een Schiit Yggdrasil LIM, Schiit Kara vv en twee Emotiva motorblokken. Nu nog eventjes wachten, want ze hebben een levertijd van +/- 1,5 maand
Hou ons op de hoogte, die Buchardts krijgen goede reviews.
Benieuwd hoe ze je gaan bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik ben benieuwd @Balboa, ik zou ze graag ergens willen luisteren maar vind de ‘hype’ en prijs wel aantrekkelijk genoeg om het ook te proberen en dan de Martens als optie er meteen naast.

Welke kleur en versie ga je voor? Naturel, smoked of ashed met rechte of ronde hoeken? En ga je ze ook op de meegeleverde stands plaatsen of heb je wat anders op het oog?

Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
@Bohemen hoe bevallen de Dali Epikore 3s bij jou?
Pagina: 1 2 3 Laatste