Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Herkenbaar, hier ook zo'n zoektocht ooit gemaakt. Het beste werkte hier om vooraf een duidelijk maximaal budget te bepalen, een lijstje te maken met belangrijkse punten en dat alleen degene die betaald, bepaald.

M.a.w. laat je niet gek maken door alles wat online te vinden is of de verkoopverhalen in de winkel. Online zijn het uiteindelijk altijd 2 kampen van degene die vooral willen luisteren of degene die alleen van externe metingen uitgaan. En elkaar dan gaan overtuigen van elkaars standpunt. Ik zit altijd in het midden hiervan, uiteindelijk wil je zien, horen en zelf meten. Geniet vooral ook van de zoektocht.

Vintage kan trouwens ook leuk en voordeliger zijn, zoals een setje Sonus Faber Guarneri of Memento's. :P

https://www.stevehuffphot...aker-that-breathes-music/

Afbeeldingslocatie: https://www.stevehuffphoto.com/wp-content/uploads/2018/12/DSCF0045.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 07-01-2025 18:57 ]

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:35
Ramon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:42:
@Dagg Wees je je ervan bewust dat je aan alle kanten gemanipuleerd wordt om vooral zoveel mogelijk geld uit te geven terwijl dat niet per se nodig is om goed geluid te krijgen:

- "Reviewers" die met wollige termen het geluid van de speaker proberen te beschrijven (zoals @Shocked die het over "ronde bas" heeft. Is er dan ook een vierkante bas, rechthoekige bas, ovale bas?)
Kan ik wel waarderen hoor. Je hebt ook een punt, beschrijvingen zijn vaak moeilijk als je niet verschillende luidsprekers zelf thuis hebt staan en 1 op 1 kan vergelijken.
Dus een plaatje dan maar O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpOMA1dhXl0SfHnq6VHVR8_dCCM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4pL3ObZFF33xTpusEMguibdw.jpg?f=user_large

Links Mission 770
Frequentiebereik (Hz) 42 Hz – 20 kHz
Basuitbreiding (-6dB) 30 Hz
Crossover-frequentie 2.9 kHz
Woofer diameter 20 cm

Rechts Dali Menuet SE
Frequentiebereik (-3 dB) 59 - 25000 Hz
Scheidingsfrequentie: 3.000 Hz
Woofer diameter 11 cm

Als je deze twee uitersten naast elkaar zet en je luistert er naar, dan kan je wel begrijpen dat de Mission een grootser geluid heeft (daar verwacht je wel wat van...) en "ronde vollere bas" geeft dan de Dali. De Dali heeft echt wel veel vermogen nodig om bas te produceren. De bas is bij de Dali ook minder omdat de woofer nu eenmaal erg klein is en al bij 59 Hz afvalt. De bas van de Dali is strak en heeft weinig informatie (= je mist stukken van de song bijv. bij "Tom Jones - What good am I?" als de hamer op de drum/trommel slaat).

(normaal zit de gril erop, nee hij is nog steeds niet de allermooiste maar het geluid maakt het goed voor mij).
Ramon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:42:
Een subwoofer is wat mij betreft overigens een must. Lage tonen zijn voor een speaker het moeilijkst te produceren, als je dan een subwoofer de laagste tonen voor zijn rekening laat nemen kunnen de speakers zich concentreren op de midden en hoge tonen.
Daar heb ik wel een kanttekening bij. In theorie heb je gelijk maar zo maar even een subwoofer aanraden is veels te kort door de bocht. Je gaat wel geluid splitsen naar 2 plaatsen en daarmee verstoor je de cohesie vanuit 1 punt. De veelgemaakte opmerking dat je bas onder de 80 Hz ozfo toch niet kan "plaatsen" is te makkelijk door de bocht.
Denk aan:
kamergrootte en vorm
luisterpositie
positie luidsprekers en sub
meubels en/of tapijten
harde oppervlakten zoals glas of tegels
muziekstijl
cross over settings
frequentie respons van de speakers
wel of geen EQ toegepast
Room EQ : alleen de sub of ook op de speakers
Hoe goed is je EQ meting?
Volume van de sub: relatief tot de luidsprekers?
1 of 2 subwoofers?
Plaats van de subwoofers
Volume van de sub tov de luidspreker
Voorkeur: veel/weinig bas
En nog 40 andere overdenkingen.

Ik zou dan toch eerst eens gaan zoeken naar een wat volwassener monitor die al van zichzelf flink laag heeft. Wellicht is dan ook de behoefte aan een sub getackled. Overigens prefereer ik voor muziek speakers zonder sub. Veel muziek zit gewoon niet zo laag (20Hz).
AtomicShockwave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:34:
Ik zit net te kijken naar die Epikore 3. 10k voor een paar bookshelves.

Ik ben niet nieuw in de wereld van audio, dus ik weet dat het nog veel gekker kan. Maar ik schrik er toch van.
Een bookshelf met een 7inch woofer en 2 tweeters. Hoe kan dat zoveel kosten? Voor pakweg 250,- euro heb je een top of the line driver (of het nou hoog of laag is)
Ja ik ben een zelfbouwer dus probeer alles tot componenten af te breken. :P

Maar als ik persoonlijk 10k aan een set zou uitgeven, dan zou ik toch wel iets willen dat ook onder de 42Hz weergeeft. Al geef je aan dat dat voor jou niet zo'n issue is.

Want dan denk als je dat een beetje helder krijgt. Kun je 1 een hoop kan bijleren over audio, en 2 dat er voor minder geld waarschijnlijk speakers zijn die nagenoeg hetzelfde bieden.
Hier sluit ik me bij aan. Als je veel geld ter beschikking hebt, dan zou ik ook zeker kijken naar een volwassen monitor speaker met voldoende laag van zichzelf. Ik vindt het een beetje een zwaktebod als je luidspreker koopt voor muziek (en dan meteen moet aanvullen met een sub).
[b]Dagg in "Mijn zoektocht naar nieuwe (boekenplank)speakers"

Zo wat heb ik geleerd? Nou dat de Sonus Faber lijn mij erg goed bevalt en dat ik door alle andere beluisterende speakers vandaag een streep heb gezet.

Ik ga nog een keer terug naar iEar om dan de Sonus Faber Olympica Nova I en II te kunnen vergelijken met de Dali Epikore 3. Die heeft in mijn hoofd qua klank nog de voorkeur maar misschien is dat na die vergelijking ook niet meer zo.

Moet ik nu niet een wat goedkopere speaker kopen die ook goed is en dan een andere versterker er bij omdat er meer diepte te halen valt?

Alle verkopers raden mij KEF R3 Meta af na onze gesprekken en mijn reacties op alle andere speakers tot nu toe. Toen ik weg liep bij iEar bedacht ik mij nog, die had ik daar alsnog kunnen luisteren vandaag.

Voor zover mijn dag. Nu even de lijst standhouders van DAE 2024 opzoeken om mijn lijstje weer aan te vullen.
Ja, die Sonos Faber lijn... _/-\o_
Als je die weer gaat luisteren, doe dan ook eens je ogen dicht. Dan luister je alleen naar de muziek en of dat nog wat met je doet. Dan haal de looks even uit de vergelijking.

Die KEF R3 stond ook op mijn lijst maar die heeft een wat smal luistervenster (vond ik bij mijn luistersessie). Ik denk dat ie ook bij jouw afvalt.
Op mijn lijst stonden ook nog speakers van https://buchardtaudio.com...ive-speakers/products/e50. Of je ze mooi vindt weet ik niet maar het geluid schijnt ook bij lage volumes goed te zijn. Verder zijn de specs goed (36 - 30.000 Hz +/- 3dB ). Ik kon ze destijds niet te luisteren vinden.

Een goedkopere luidspreker hoeft dus zeker niet slechter te zijn zoals @Ramon al aangeeft. Wellicht kan je dan met overgebleven budget eens kijken naar een andere versterker met wimpers zoals Yamaha a-s1200 of Advanced Paris A10 / A12 classic. :P

Het is een beladen onderwerp voor sommigen maar thumbs up voor je brede blik inmiddels!
Succes met zoeken!

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58
Afgelopen dagen een lijstje gemaakt en nog wat rond zitten zoeken op het mooie internet. Ik kom er voorlopig nog niet echt uit met mijzelf. Volgende week weer een lusiterafspraak iig.

Hieronder even een Excel screenshot, waarbij de groene vakjes mijn voorkeur heeft op design of de frequentiecurve die ik zie in de test. Zijn er nog andere sites met gestandaardiseerde tests en grafieken dan Stereophile waar jullie weet van hebben?
En zou je de Excel code als UBB code kunnen invoegen in dit topic zodat het makkelijker is ook links te delen met jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7JvNnbdrEwVSP0VSUYqsTTy44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaeIUkhq5qg3hYEnipxXczz9.png?f=fotoalbum_large

En ter vermaakt nog een aantal merken die ik niet op de lijst heb staan als link: Italië 1, 2 en 3 en Zwitserland 1 en 2

• Corrigan
  • Niet online
Leuk om zo uitgebreid te lezen over je zoektocht naar nieuwe speakers.
Verkijk je alleen niet teveel op de specs van de fabrikant en online reviews. Dit is een grote valkuil want leuk hoor al die online metingen, de vele luistersessies in een winkel met goed ingeregelde studio ruimtes. Maar niet meer dan dat.

Thuis is je akoestiek bijna altijd zo compleet anders, zoals door de beruchte Room modes die een compleet ander geluid en meetresultaten geven. Een eerst perfect gevonden speaker valt dan compleet tegen of omgekeerd. Door plotseling in lage frequenties dan de opgave van de fabrikant of je online kunt zien, plosellinge vreemde dippen of pieken, etc. Ik spreek uit ervaring, dit allemaal meegemaakt na ook een uitvoerige zoektocht. Aanrader voor thuismetingen is het gratis meetprogramma REW met een UMIK-1 meetmicrofoon.

Leuk als uitje is wel om eens naar een veel hogere segment te gaan luisteren. Zoals bij iEar, Hans Audio en Stassen in hun fraaie Pallazo.

Andersom kan ook, Gewoon online een Buchardt kopen alleen maar op basis van de reviews.
Inclusief alles - shipping, tax/import, omruil en 10 jaar garantie en klaar. Bevalt het niet dan kan alles terug.
Wat een rust. :)

Zoals de nieuwste Buchardt E50 die nu te preorderen is. Ik vind dit nu al een geslaagd en eigenzinnig ontwerp.
https://buchardtaudio.com

Afbeeldingslocatie: https://buchardtaudio.com/cdn/shop/files/9_3cd837b4-1ed5-4388-a14d-2496d7206c29_900x.png?v=1729257938

• Dagg
Ik merk dat ook na het door scrollen en lezen van wat topics op Audio Science Review ik steeds minder zin heb om alles te vergelijken in metingen en liever eerst kies voort design van de speaker, dan kijken of ik kan achterhalen of er een vlakke respons grafiek is te vinden op het internet en dan gaan kijken of ze ergens te beluisteren zijn.

Ondanks dat metingen kunnen helpen zegt het niet hoe een luidspreker klinkt voor mij als persoon maar bovenal, veel speakers die ik nog op mijn lijst heb staan kan ik geen respons grafiek van vinden. Vandaar ook dat ik momenteel eerder het te besteden budget wil verlagen dan verhogen en tevens de reden van de onwerkbare lijst waar ik ook tegenaan loop.

Voor nu heb ik de Sonus Faber Olympica Nova I, Marten Oscar Duo, Buchardt Audio E50 en Aretai Contra 100S als hoogste op mijn lijst heb staan gevolgd door de Amphion Argon3S, Driade Premium Model 9 en Sonus Faber Electa Amator III als volgende qua design. Eens kijken wat ik daar allemaal van kan luisteren om dan een keuze te maken welke ik thuis wil luisteren.

Gelukkig heb ik geen haast met het aanschaffen van nieuwe speakers waardoor de lijst vast wel weer groter gaat worden dan mijn selectie voor nu. De lijst is nu opgeschoond en voorzien van prijzen, zo is ook de Stenheim The Alumine Two er uit gehaald omdat de prijs die ik gevonden had rond de €15k was en staat de Dali Epikore 3 er nog wel in omdat dat mijn referentie is qua geluid waar dit topic mee begon. Prijzen zijn zonder stands tenzij anders vermeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c7joUcqa4jEhmjn3IpzrKjBlJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqqNS60JBBXP6AtJ3lfrYCFB.png?f=fotoalbum_large

• Shocked
Dagg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:14:
Ik merk dat ook na het door scrollen en lezen van wat topics op Audio Science Review ik steeds minder zin heb om alles te vergelijken in metingen en liever eerst kies voort design van de speaker, dan kijken of ik kan achterhalen of er een vlakke respons grafiek is te vinden op het internet en dan gaan kijken of ze ergens te beluisteren zijn.

Ondanks dat metingen kunnen helpen zegt het niet hoe een luidspreker klinkt voor mij als persoon maar bovenal, veel speakers die ik nog op mijn lijst heb staan kan ik geen respons grafiek van vinden. Vandaar ook dat ik momenteel eerder het te besteden budget wil verlagen dan verhogen en tevens de reden van de onwerkbare lijst waar ik ook tegenaan loop.
Ja, die fase heb ik al doorlopen. Een grafiek zegt alleen iets over de respons maar niet over hoe muziek klinkt bij speaker X. Anders zouden alle vlakke respons grafieken hetzelfde klinken natuurlijk.
Dus je moet alsnog zelf thuis gaan luisteren. Zeker 30% van de klankkleur wordt ook door de reflecties in de ruimte bepaald. Ikzelf heb een hekel aan luisterruimtes, waarschijnlijk omdat mijn woonkamer met reflecterende muren (harde oppervlakten) muziek wat helderder laten klinken dan een bedompt hol (no offense).

Wel leuk is om te begrijpen hoe speakers gebouwd worden en wat er gebeurd. Dan begrijp je de samenhang een beetje en wat er gebeurd bij de bouwer, die beslissingen moet nemen.

Even heeeel kort door de bocht en razendsnel. Ik zal wel een bak commentaar krijgen.

Speakers zijn gewoon gebonden aan natuurkundige wetten. Elfen komen er niet aan te pas.
Er geldt Hofmanns Law : https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Anton_Hofmann

Die stelt dat als je een speaker ontwerpt je 3 dingen voor ogen moet houden:
- kleine kast
- diepe bas
- hoog rendement
Maar, je mag er maar 2 van de 3 kiezen en dat moet je zo interpreteren:

Als je "diepe bas uit een kleine speaker" wil, dan wordt het rendement lager.
Ook geldt dan bijvoorbeeld: kleine kast, hoog rendement en dus geen diepe bas.

Wil je alles, dan moet je een grote kast hebben, krijg je diepe bas en hoog rendement. Jawel, de vloerstaander is geboren!

Maar er zitten wel voordelen aan een kleine kast:
- design
- makkelijk te plaatsen in een interieur
- ze klinken wat eh, "crispier" en hebben een uitstekende imaging tov een vloerstaander.

Die imaging is wel prettig: bij een vloerstaander hoor je al snel de linker of rechter speaker als je uit het midden of optimale luisterspot zit. Je moet ze vaak ook wat indraaien.

De monitor luidspreker heeft het dus moeilijk met "kleine kast".
De bouwer moet dus een compromis sluiten of truukjes toepassen om bijvoorbeeld toch een diepe bas te bereiken. Dat kan van alles zijn, verlengde baspoort, constructies, magische woofers of stiekum toch de kast wat groter maken door naar achteren te verlengen (Dali Epikore 3 is meer dan 40 cm diep).

Maar de trukendoos komt soms met nadelen. Een bekende truuk is om de uitslag van de woofer langer te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b5oZc0IoxwHf59DRkgtfXo5Txc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg5utSYvJyZzls9DsN8LUKfz.jpg?f=user_large

Dit zorgt ervoor de dat de woofer een diepere slag heeft en dus wat lager kan met dezelfde oppervlakte.
Andere truken zijn ook nog passieve woofers bijvoorbeeld aan de zij- of achterkant. Dit vergroot het totale woofer-oppervlak.

Wel kan een verlengde woofer nadelen hebben: de respons grafiek kan een nare lijn geven in het hogere gebied:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJixN70yue1UpGjIn8HkNnSqgQI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dvEyTyo1fxrmf1Y2YJxoNRrw.jpg?f=user_large

Als we dan goed kijken dan is gaat het na1 Khz een beetje mis (herstel: eigenlijk is de hele grafiek slecht maar het gaat hier om het idee). Dit is slechts een voorbeeld maar haakt meteen in op het volgende: de overgansgfrequentie naar de tweeter. Bij een slechtere responsgrafiek tunen ze vaak een eerder frequentie overgang (ergens tussen de 2000 en 2500 kHz) en kappen ze vroeger af. Grotere of "makkelijker woofers" gaan vaak wat beter om met deze frequenties en worden daarom pas hoger gescheiden bij bijvoorbeeld 2800 - 2900 kHz.

De vraag is of dat belangrijk is. Dat hangt van de bouwer af hoe goed die is. Je mag ervan uitgaan dat ze goed de overgang kunnen tunen. Maar wel zet ik daar altijd een kanttekening bij dat ik liever een woofer heb die een hogere overgangsfrequentie heeft omdat ik hecht aan cohesie dus de splitsing zo laat mogelijk wil.

Cohesie:
Ja, dat is een moeilijk begrip maar de muziek klinkt dan als "1 geheel".
Als we kijken naar instrumenten zoals een viool of contrabas, dan is de bandbreedte waarin ze kunnen spelen:
viool: 196 Hz tot circa 3000 Hz
contrabas: 41 Hz tot circa 530 Hz
een lage D is circa 37Hz

Ik heb het hier niet over bas maar het bereik van een instrument: wil je hele muziekstuk horen dan zal de speaker een aardig laag bereik moeten hebben, anders mis je gewoon een heel stuk.
Een contrabas past meestal makkelijk in de frequentie range van de woofer. Maar een viool gaat op de hoge tonen tegen het scheidingsfilter aanzitten of nog erger, bij frequentie overgang van 2000Hz, zal een flink gedeelte uit de tweeter moeten komen. En dan komt de expertise van de bouwer om de hoek kijken: hoe goed hebben ze deze overgang opgelost. Soms kan je dat horen maar ook vaak is het netjes. Liever heb ik dan dat de frequentie overgang hoger ligt en dus makkelijker "cohesie" wordt bereikt.

Even nog een vergelijk van twee speakers:

Speaker merk gevoeligheid overgang liters inhoud
Dali Ikon 6 91,5 dB800/3200 Hz circa 57 liter
Mission 770 :P 88 dB2900 Hz 38,5 liter liter
Buchard Audio E50 85 dB2000 Hz 21 liter

De tabel even met een korrel zout vergelijken, maar dan zien we dat bij de Buchard E50 wel wat gefreubelt is om het lage laag te halen (37 HZ - 3dB). Weinig liters en vroeg afsnijden (verlengde driver?). De vloerstaander Ikon 6 stuurt makkelijk aan (91,5 dB bij 1 Watt), terwijl de Mission 770 met een forse kast er een beetje tussenin hangt qua gevoeligheid.
Het zijn allemaal maar cijfertjes en je moet dus zelf een uiteindelijk de speaker thuis beluisteren hoe goed ze overgangen hebben opgelost of hoe makkelijk ze spelen met weinig vermogen. Soms is het design belangrijk en dan wordt er gekozen voor een slankere kast maar volgt onherroepelijk een pijnpunt die ze moet oplossen.

Het is maar youtube maar redelijk opgenomen sounddemo van de mission 770: cohesie, makkelijk spelend, muzikaal, voldoende laag, maar wel een grote kast In dit geval function over form. Link: https://m.youtube.com/wat...=ygUPI21pc3Npb25zcGVha2Vy)

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Corrigan
  • Niet online
@Dagg Je hebt nu wel heel verschillende prijzen van 2k tot 10k. Ik zou vooral eerst een budget gaan bepalen en ook naar je installatie kijken. De Buchardt E50 prijs is trouwens de helft, zij werken met prijs per paar.
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:17:
Interessant concept :)
Maar heb je even niet helemaal goed gelezen. Terugsturen nemen zij weliswaar voor rekening qua verzendlabel etc, maar er gaan wel 100 euro per teruggestuurd pakket van het bedrag af dat je uiteindelijk terug krijgt
Buchardt is een interessant merk en zeker door het online only concept met een eigen forum. Bij service sturen ze alleen onderdelen zoals je niet alles hoeft terug te sturen. Slim bedacht. Buchardt komt ook vrij regelmatig op het ASR forum voorbij. De retour fee had ik wel gezien en kan ik ook begrijpen zodat men niet lukraak maar wat gaat bestellen voor de fun.
We have eliminated expensive marketing, distributors, agents and Hi-Fi dealers. By selling directly to the end user, we eliminate a huge part of the cost in comparison to our competitors.
Verschillende modellen van hen spreken mij direct aan, ook deze eerdere Buchardt Limited edition S400 en de Unicorns. Het is dat ik nu helemaal geen nieuwe speakers nodig heb... :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0410/2147/2933/products/555.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0410/2147/2933/products/222.png

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 16-01-2025 17:55 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Dagg schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:37:
Vraag mij toch af wat in de metingen helderheid duid. Of dat nu een ronde bas is of schelle bekkens. Veel speakers tot nu toe hebben een dofheid die ik niet uit de grafieken haal. En dat komt denk ik vooral omdat ik de metingen niet goed intepreteer.

Wat ik eerder aangaf tussen de Dali Epicon 6 en Epikore 3 is het verschil in ‘details/helderheid‘ omdat ik bij de laatste het aanslaan van de contrabassnaren kon horen, het inademen van de saxefonist. Dat zijn zaken waar ik heel vrolijk van wordt en kan horen in bijvoorbeeld Loran’s Dance als de speakers dat kunnen aantonen. Is dat dan een vlakker curve,? Is dat dan helderheid? Ik weet het niet.
Kan helaas geen metingen vinden van beide speakers dus even andere speakers als voorbeeld.

B&W:

Hier zie je dat het geluid niet op de lijn zit, een beetje teveel aangezette bass en hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BvOjCjXEexN-Y78D8au2RPSPnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQuhO2p5KaHAonx866ZSosUv.png?f=fotoalbum_large

Neumann KH150:
Deze volgt de lijn veel beter en zal dus neutraler klinken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8cwiwhfL0G15aRkeaE-IGj2BVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVnQ5izmLRycCegvpi6Q8LeW.png?f=fotoalbum_large
Afhankelijk van waar je van houd, gerne en live muziek kan het zijn dat je dit in de zaal ook niet hoort. Waarom Bose het goed doet? Voor mij is een subwoofer i.i.g. geen optie want ik vind ook veel boekenplankluidsprekers al te veel bas hebben. Maar die bas moet wel ‘strak’ zijn als die er in zit. Voor zover ik nu ben wil ik af van de ‘dofheid’ die veel speakers voor mij ten toon spreiden.

Ik denk niet dat veel mensen de werkelijkheid willen benaderen maar hun emotie die ze kregen door de muziek op dat specifieke moment opnieuw willen ervaren thuis. Dat kan enorm contrasteren met de flow van de wetenschap waar wij hier in dit topic op mee varen.
Dat zijn inderdaad de mensen die zich laten bedotten door hun eigen gehoor :)

Wat ik me net bedenk, kan het zijn dat je gehoor gewoon een beetje achteruit gaat? Hoge tonen verlies je vaak als eerste, dus als jij dingen hoort die niet te rijmen zijn met metingen kan het dat zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:18
Misschien staar je jezelf nu teveel blind op metingen en reviews op basis waarvan je een voorspelling probeert te maken naar hoe ze mogelijk voor jou klinken. En vergeet inderdaad de akoestiek bij jou thuis niet.

Leuk, maar m.i. is het beter is om gewoon nog wat te luisteren en je misschien moet laten verrassen door speakers te luisteren die niet op je shortlist staan, maar die de betreffende audiospecialist heeft staan.

Ik heb inmiddels heel veel boekenplankspeakers gehoord tijdens beurzen, demosessies bij winkels, sets bij vrienden en kennissen.

Het is zo persoonlijk: Wat de een mooi helder geluid vindt, vindt een ander weer te schel klinken. De een vindt de basweergave pas goed wanneer hun buik meedreunt door de geluidsdruk, een ander wil gewoon een strakke basweergave waarin de basloopjes goed waarneembaar zijn.

Ik heb dure boekenplankspeakers gehoord waar ik erg van onder de indruk was, zoals de Boenicke W5 (binnenste speakers op de foto hieronder). Maar dat kost ook wel wat! :)

Maar de Master Three is een stuk betaalbaarder en klinkt ook heel erg goed. Staat nu een setje 2de hands te koop bij Audiofile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2wrW8Ik3gBKzad9h3fXZEbVqYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaKXzO7NpFQAQC6LtyYMI9vL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door pporrio op 18-01-2025 15:41 ]

Mijn platencollectie

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-11 15:20
pporrio schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:48:
Misschien staar je jezelf nu teveel blind op metingen en reviews op basis waarvan je een voorspelling probeert te maken naar hoe ze mogelijk voor jou klinken. En vergeet inderdaad de akoestiek bij jou thuis niet.
Reviews met objectieve metingen geven aan of speakers vanuit een audiotechnisch perspectief goed ontwikkeld zijn. En die zijn dus gewoon makkelijker (voorspelbaarder) door te vertalen naar een ruimte! In de professionele audiowereld worden gigantische PA systemen op basis van simulaties tot in de puntjes ingepland, juist omdat er goede metingen beschikbaar zijn. Waarom zou dat voor luxe speakers met een laagje eikenfineer, beryllium, carbon uit de formule1 en antimaterie van NASA ineens niet kunnen?

Ik weet in ieder geval een ding. Zo’n Boenicke speaker is mooi in de vitrinekast om naar te kijken en ook aan te raken, maar daar houdt het op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYFxrgpy5eJbfgezy4sbHXWJkX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L1YtMggkByNYmIeV0Zi04uI.jpg?f=fotoalbum_large

• Corrigan
  • Niet online
Dagg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:19:
Zoals reeds vermeld ben ik voor passief en ook zo min mogelijke apparatuur. En dan heb ik een NAD C399 met BluOs module en Dirac, wat is dan minder apparatuur. Alles is tevens standaard ingesteld momenteel. Geen correctie of eq aanpassingen.
Wanneer je toch zo bezig bent is actief toch ook het meer dan waard om mee te nemen in je vergelijkingen.
Zoals Genelec, dit Finse merk kom je ook vaak tegen in de professionele studio's en bieden referentie kwaliteit.

Genelec heeft veel modellen, zelf heb ik de 8030's in de werkkamer en die bevallen meer dan uitstekend. Zo gedetailleerd zonder vermoeiend te worden. Wanneer ik nu helemaal opnieuw zou moeten beginnen voor een set in de woonkamer zouden een paar Genelec 8361A van ca. 10k direct een serieuze kanshebber zijn. Want een veel betere geluidskwaliteit ook in vergelijking met passief ga je niet snel vinden.

Het voordeel van actieve speakers is dat je met de ingebouwde versterker, dac en calibratie kit je gelijk alles in 1 hebt wat allemaal perfect op elkaar is afgestemd.

Genelec 8361A review met een lang lopend topic op ASR.
https://www.audiosciencer...ew-powered-monitor.28039/

https://www.genelec.com/
Afbeeldingslocatie: https://soundmediagroupau.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/monthly_2023_11/IMG_0876.jpeg.a5f811aca0e69d09698c4f178bf53419.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/front_room_8361a_small-jpeg.370131/

[ Voor 19% gewijzigd door Corrigan op 23-01-2025 12:41 ]

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien helemaal niet wat je wilt maar ik lees veel goede verhalen over de Dutch and Dutch 8c.
Tweedehands zijn ze soms te koop voor je maximale bedrag (rond 9-10k)

met een aantal voordelen:
1. Active speakers dus je hebt geen andere apparaten meer nodig.
2. Roomcorrectie ingebouwd.
3. In te stellen naar waar jouw smaak ligt. (middels o.a. roomcorrectie)
4. Gemaakt in Nederland dus je zou altijd even langs kunnen gaan!
5. Gemakkelijk te plaatsen.. ook tegen de muur.

Zijn erg neutraal te krijgen als dat belangrijk is.

Nadeel, behalve uiteraard de prijs.. snap ik niet zo goed dat ze dit nog boekenkast speakers durven te noemen.
2. Schijnbaar bij hele harde volumes zit er distortion in, al zijn de meningen daar over verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFT0WAYwQhDJtTlymhfm7KHNmgo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/PFbVB295lVqnH30n4374f8RQ.webp?f=user_large

Op ASR zijn ze er in ieder geval wel over te spreken.
https://www.audiosciencer...ch-dutch-8c-review.21016/

• Corrigan
  • Niet online
Nog een mooie thuis setup van de actieve Genelec 8361A in het wit. Met 32 kg heb je wel een paar stevige standaards nodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RFcxLLr5/genelec-8361as-and-stuff-a-yr-since-completing-the-v0-54k4ewwqs81b1.webp

Zo kan het ook natuurlijk. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SNP1jY5W/Screenshot-20201031-151055.jpg

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Afbeeldingslocatie: https://rpaudio.cz/wp-content/uploads/2022/02/LS1be-at-Haasnoot.jpg

Deze? Ook niet mijn smaak, maar dat valt nog mee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Corrigan
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Wat mij betreft zijn deze speakers echt ontzettend niet-mooi. Alsof je naar een toilet luistert.
Maar goed, dat is natuurlijk uitermate smaakgevoelig.
Genelec design is inderdaad typisch love if or hate it. Al is het ook wel een kwestie van wennen.
Het design is eigenwijs met de dikke rubberen voet en kasten gemaakt van dik gegoten aluminium. Wat ook een functie heeft voor zo min mogelijk resonantie vervormingen. Je hebt ze in meerdere kleuren en uitvoeringen.

Mijn 8030's zijn in RAW. Afhankelijk van het licht geven deze prachtige olieachtige kleurschakeringen met zichtbaar schuurwerk. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02KT7K30/20200617100440-genelec-8030-raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7PnGwbXX/2022-04-20-genelec-RAW-8331-8341-PR1-1582677824.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 23-01-2025 23:14 ]

• Corrigan
  • Niet online
Dagg schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:17:
Ik kom later nog terug op mijn luistersessie maar de kale 8030 sprak mij ook aan vanwege de industriële uitstraling, erg mooi. De 8361A is voor mij echt veel te groot een lomp. Ik ben geen voorstander van actief in mijn huidige zoektocht.
Genelec modellen komen in verschillende maten. Zo is de 8351A een stuk kleiner en weegt de helft.
Alleen al de RAW serie heeft een brede serie. https://www.genelec.com/raw

Toch zou ik zeker eens kritisch gaan luisteren naar een actieve speaker set als je aan het vergelijken bent. Want je luistert dan naar een complete referentieset, precies zoals de fabrikant heeft bedoeld. Zonder invloeden door combinaties van andere versterker, DAC, interconnects en andere kabels. Helemaal puur.

https://www.genelec.com/6040r
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/4zjnzn055a4v/4oDnH960RYxTzGrwn6uu8l/96d01f0f75a8ebc1ab6108bc1e27d778/MV-k03.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/4zjnzn055a4v/gnv8npB6kxrDZiiWf5YZm/c194f75eb327a6f000091c43bc132335/15006_6040r-musta-liittimet.jpg?fm=jpg

• Corrigan
  • Niet online
Nu je nog een keer serieus gaat luisteren bij iEar naar de Sonus Faber Olympica Nova 1 ben ik benieuwd wat je vindt van de hogere Homage lijn. Merk je het verschil met de laatste Sonus Faber Guarneri G5?

Guarneri
Afbeeldingslocatie: https://www.audiovenue.uk/wp-content/uploads/2023/01/GuarneriG5-Graphite.png

Olympica Nova
Afbeeldingslocatie: https://audiosolutions.net.au/wp-content/uploads/2019/10/sonus_faber_olympica_nova_i_wenge_soundgarden_1.jpg

• Dagg
Point taken! Klopt, en toch zien de boekenplankluidsprekers er op stands luchtiger uit dan het blok, obstakel, wat vloerstaanders kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat de combi boekenplank+stand ook erg tegen kan vallen want er komt qua design wel meer bij kijken.

Weet even niet meer waar ik deze tegen kwam maar vond (Toole?) het wel een goede om een duiding te hebben bij welk onderdeel bijdraagt aan het geluid in de ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c60oYLR8iXo5jWs7fOKwKTU1XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUr8NzUXgqMgL4RiaMHpb0un.jpg?f=fotoalbum_large

• Corrigan
  • Niet online
Dagg schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:04:
Point taken! Klopt, en toch zien de boekenplankluidsprekers er op stands luchtiger uit dan het blok, obstakel, wat vloerstaanders kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat de combi boekenplank+stand ook erg tegen kan vallen want er komt qua design wel meer bij kijken.
Er zijn ook wel interessante vloerstaanders die in vergelijking niet meer ruimte innemen dan boekenplankspeakers op een stand. Met als voordeel meer speakers, filter scheidingen en meer laag.

Mooi voorbeeld vindt ik de McIntosh XR100. Met een slank design waar het bovendeel doet denken aan boekenplankspeakers. Leuke speakers van een mooi merk voor ca. 12k.

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/cdn-cgi/image/quality=90/-/media/images/mcintoshlabs/products/productimages/shared/ma252-mt2-xr100b-table.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/-/media/images/mcintoshlabs/products/productimages/xr100/xr100-walnut-logo.jpg

• Dagg
Zelf ben ik nooit fan geweest van de loudness knop en als ik zo het wiki artikel lees zit er een kern van waarheid in. Is dat dan waarom ik de Sonus Faber Olympica Nova I goed vond klinken? Bij de vrij oude meting is het laag en hoog daar meer aangezet dan het midden, dit eigenlijk in tegenstelling met de Fletcher-Munson curve omdat het lijkt dat daar rekening mee is gehouden, los van het volume?

Sonus Faber Olympica Nova I
Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/220SFON1fig4.jpg
Fletcher-Munson curve
Afbeeldingslocatie: https://ledgernote.com/wp-content/uploads/2017/11/fletcher-munson-diagram.png

• Shocked
Dagg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:15:
Zelf ben ik nooit fan geweest van de loudness knop en als ik zo het wiki artikel lees zit er een kern van waarheid in. Is dat dan waarom ik de Sonus Faber Olympica Nova I goed vond klinken? Bij de vrij oude meting is het laag en hoog daar meer aangezet dan het midden, dit eigenlijk in tegenstelling met de Fletcher-Munson curve omdat het lijkt dat daar rekening mee is gehouden, los van het volume?
Die V-shape noemen ze ook wel de commerciële curve. Dat omdat in een luisterruimte de heldere of helderste speaker als "beter" wordt ervaren door het gros van de kopers.
Zo'n V-shape herken je als je veel speakers kan vergelijken. Thuis wordt het al moeilijker omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Ik heb 3 speakers en daar kan je met wat moeite de sound per speaker herkennen als ik alles op neutraal zet.
Mijn Dali Menuet SE zit gewoon direct wat meer in het hoog tov de Mission 770.
Ikzelf hou ook iets van meer aangezet midden en hoog en ook waarschijnlijk doordat ik gewend was aan Dali Menuet SE, die voornamelijk eigenlijk geschikt is voor near field listening (< 2 meter).

In mijn optiek is er niks mis mee als je kiest voor een wat vlakkere speaker, maar wel met bijvoorbeeld een mooie laagweergave, mooie cohesie en die dan wat bijstellen naar "wens" met een equalizer om het midden/hoog wat op te krikken.
Ik zou deze optie ook even overdenken, dan probeer je niet de voor jouw perfecte speaker te zoeken maar pas je de curve zelf wat aan en heb je het stukken makkelijker in je zoektocht. Dan is zelfs een wat vlakker klinkende speaker een goed uitgangspunt. Zeker als je je bedenkt dat circa 30% van de sound toch bepaald wordt door de ruimte en reflecties.

Hier mijn smokkel-instelling die net even wat hoog erbij zet op de Mission 770’s (op een luisterafstand van circa 4 meter... dat telt ook nog mee aangezien je dan wat verspreiding hebt, dichterbij is het een ander verhaal):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTfuqT03i8se-OXkBz1mCnnFfAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8LDMCMawt4rlVLBMFvk4IU6N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Shocked op 04-02-2025 16:40 ]

• Shocked
Dagg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:12:
Vandaag bij Wilbert Hifi in Utrecht geweest daar de Marten Oscar Duo en Boenicke W5 H beluisterd op een NAD C399.

.... Ik ben helemaal om voor een goede bas. Het nummer kwam verder mooi gelaagd over, nergens storend tot op heden. Benieuwd hoe dat bij mij thuis zou klinken.

Daarna het zelfde riedeltje gedraaid op de Boenicke W5 H. Het klonk zeker goed maar niet zo 'sprankelend' als de Marten Oscar Duo. Het stereo beeld was zeer goed maar ik miste iets. Het volume stond even hard. Zoals jullie allicht verwachten, gemeten met een app op mijn telefoon. De Boenicke had een net wat hogere volume op de NAD C399 nodig om het zelfde volume te kunnen produceren op de luisterplek. Deze speakers zijn zeker het overwegen waard maar ik miste beleving in de muziek.

Ik heb nu twee luidsprekers die ik thuis wil beluisteren. Sonus Faber en Marten. Ik wil nog een keer langs bij A Tube High Fidelity in Almere omdat ze daar Børessen Acoustic X1 hebben en dan iEar nog een keer om de Dali en Sonus Faber te horen. Zag dat Audioxperience in Nuenen ook Sonus Faber en Marten hebben en de Mission 770. Zag daar ook de Magico A1 staan op de site, ga ik ook even naar kijken. Bij Bender Hifi in Arnhem verkopen ze Driade, zodra zij de Premium model 9 hebben wil ik daar ook langs. Zag wel dat de 9 sinds oktober vorig jaar al uitgeleverd zou worden maar kan niet vinden of iemand zijn pre-order al heeft ontvangen. En moet niet vergeten contact op te nemen met Daudio.
Een goede speaker begint bij de basis en dat is de woofer met laagweergave. Als die goed voor elkaar is, dan is de rest wat makkelijker. De Marten Oscar Duo produceert een mooie bas of beter, de laagweergave zit goed in elkaar en overpowered niet. Dan voegt een bas echt iets toe aan muziek.
Ik kan me wel voorstellen dat je voorheen wat huiverig bent (geworden) voor basweergave. Mijn Dali's 104 hebben relatief snel veel bas en dat vertoebelt het beeld wat. Ze noemen dat ook wel soms "muddy mids en high's", net of de bas de zaak verstoort.
Bij een goede speaker met een goede getunede laagweergave zit een goede bas of laagweergave op zijn eigen plek. Dat is moeilijk zo even uit te leggen maar je hebt het nu gehoord bij de Marten's.
Dan weet je dat als je naar een opname luistert waar het wel overpowered klinkt, het in de opname zelf zit (al dan niet expres, house muziek etc.) en niet de schuld is van je speakers.
Andersom geldt dan ook: bij je luistersessies beoordeel je de basweergaven met hetzelfde stuk muziek en je moet dan dezelfde emotie krijgen. Komt dat niet, dan is het geen speaker voor jou.

Stereophile zegt ook zoiets en is daar zeer tevreden over:
"As incredible as this speaker's claimed low-frequency response was, at –3dB at 37Hz, the claim gained credibility when I put some music on. These speakers went deep. What's more, the midbass overhang typical of small two-ways was absent."

De Boenicke W5 H heb ook geluisterd. Het concept is interessant. Maar de kleinere midwoofer zorgt weliswaar voor een goede stereo-imaging maar verliest in het weergeven van de middentonen.

In jouw geval zou zoeken naar een zo groot mogelijke woofer. Het geluidsbeeld wordt groter en je levert maar weinig stereo-imaging in. Mijn Mission 770 geven een groots geluid en stereo imaging is een 8, terwijl de Dali Menuet's een 10 zijn. De Dali 104 is een echte vloerstaander en zit je teveel buiten de sweetspot, dan hoor je vooral 1 luidspreker, ik zou deze speakers een 5 geven voor stereo imaging.

Gaan we naar de Marten Oscar Duo kijken via Stereophile (link: https://www.stereophile.c...ten-oscar-duo-loudspeaker ) dan staan daar deze grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7EptN3zGB7zFvjqmrNcHArCF5E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/My07sxjTTRCJU8jY8P6NN6re.jpg?f=user_large

Hier zien we duidelijk dat de overgansgfrequentie van 2500 Hz te zien is in de grafiek. Dat is toch wel een 3-4 dB. Waarbij alles zo rond de 2 dB gezien wordt als "niet hoorbaar").
Naar mijn mening is dit een aandachtspuntje om te luisteren of dat ook in de praktijk hoorbaar is of opvalt.

In room metingen lijken de zaak door spreiding & reflectie wat uit te vlakken: bij een "heldere"kamer met veel harde materialen zoals tegels en wanden, zal het zowiezo een zooitje worden. Stereophile meet dan best wel aardig in hun luisterkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCpbgX6MdW-HsUxuYDXxns-gwTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MhKR3gm3mhDEG2xNE3Ra5vRJ.jpg?f=user_large

Die dip is eigenlijk een gevolg van materiaalkeuze van de woofer (Marten Oscar Duo = ceramic, extreem stijf) en filter. Hoe stugger het materiaal van de woofer zoals kevlar ofzo, hoe groter de "kans" is op vervorming.
Dat is als een frequentie van bijvoorbeeld 500 Hz die in elektrische energie gemoduleerd is, voor 10% omgezet wordt in de toon zelf 500 Hz en voor 2% in een frequentie van 1000 Hz en 1% in een frequentie van 1500 Hz etc. Dit na-ijlen heet vervorming en die wil je graag dempen of je snijdt wat vroeger af (2500Hz overgang).
Dit dempen kun je bereiken door
- ander materiaal gebruiken
- lagere massa : trilt minder lang na, staat snel stil (Dali Menuet SE is extreem snel, dat kun je horen in vergelijking met de trage Dali 104)
- aanpassing constructie etc. etc.

https://zelfbouwaudio.nl/...ee6bd6426f4d87e92ce5caacc

Het nadeel van stijver materiaal is dus de demping en het vaak vroeg afsnijden. Het voordeel is dat het wat transparanter klinkt, door de materiaalkeuze.

Het voordeel van softer materiaal zoals polyprop (Mission 770) is dat de vervorming minder is en er gemakkelijker een hogere overgang gemaakt kan worden : 2900 Hz. Het softere materiaal "dempt" de vervorming beter, net als bijvoorbeeld de "paper" woofers van Dali. Wel hebben ze bij Mission nagedacht en er metaal stukjes in de polypropyleen gemengd om het iets stijver te krijgen en dus wat helderder.

Ikzelf zie liever een hogere overgang omdat dat alle belangrijke frequenties - of de meeste dan - in de woofer vallen:
mannenstem: 100 - 440 Hz
vrouwenstem : 200 - 900 Hz (ja, echt maar 990 Hz :7 )
En de rest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGVJd_1CyTum8gQExzTjwXpzAIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MFSzFHBcBNCkmQiJrxP0AEpK.jpg?f=user_large

Je ziet dat er toch een aantal instrumenten echt onder de 50 Hz kunnen weergeven. Ik zou dus zeker inzetten op speakers die van zichzelf (dus zonder subwoofer) al 40 Hz of lager halen. Dat heeft niks te maken met "veel bas" maar meer met dynamiek. Ik zit dus duidelijk in "kamp luidspreker moet de bas doen" en liever niet een subwoofer - als dat kan. De Marten Oscar Duo haalt 37 Hz, dus die kan de lage tonen ook goed weergeven, en zoals je ervaren hebt, ook nog mooi.

De Marten Oscar Duo is dus een luidspreker die je bevalt.
Het tikt de volgende boxen aan:
- 37Hz laagweergave
- transparant
- goede overbrenging emotie
- laagweergave (bas) blijft op zijn plek, ik noem dat rond.
- uiterlijk
- dip is een aandachtspunt: de overgang lijkt wel in de echte meting snor te zitten en jij meldt het ook niet.

Laten we even nog mijn Mission's 770 erbij pakken:

De grafiek van Stereophile:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXngrYM9uWQJYxAmW6TtvKmyUyw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l419YxY0UgN81eypGaGbgmJo.jpg?f=user_large

Daar zie je dat het hoog wat afloopt. Dat is een bewuste keuze van de bouwer:
"But keeping the treble a touch below the midband level seems to emphasize the mid contribution to music (of course), as well as making the speakers more suitable for all styles of music (meaning you don't have to stick to audiophile recordings)! It is that character that I wanted to keep intact."

Alle andere boxen zijn voor mij ingetikt
- laagweergave (tot 30Hz met extension, geschikt voor gebruik in 5.0 opstelling)
- de bas overpowered niet, blijft "rond" en smeert niet naar de mids.
- cohesie: de muziek klinkt als muziek
- stemmen komen duidelijk naar voren (dat vind ik mooi)
- late afsnijding (2900Hz, makkelijke overgang)
- grote woofer: klinkt "groots": ik zit er 4 meter vanaf dus dat is wel een must, het blijft anders wat "klein"
- nadelen: relatief grote kast en ook het iets aflopende hoog zou ik wat beter willen hebben

De cohesie heeft mij over de streep getrokken, en met iets bijstelling (equalizer) van de treble om het aflopende hoog wat tegen te gaan, is de speaker een aanwinst.

Mooi dat je met je eigen test-songs al duidelijk wat kan aangeven. Een grafiek blijft wat statisch en je ziet dat in-room metingen toch wat anders uitvallen. Ook hoe de bouwers omgegaan zijn met "problemen" is interessant en kan je horen. Ik ben erg benieuwd hoe je de volgende testreeks gaat vinden. Je hebt nog een aantal interessante keuzes staan.

• Corrigan
  • Niet online
De Sonus Faber Concertino G4 gaan ook minder laag dan de Olympica Nova 1 en de Electa Amator III.
Een erg aanwezig bas is waarschijnlijk het effect van room modes. Dit kan in de thuisopstelling compleet anders zijn.

Luister ook eens naar een McIntosh versterker, zoals de MA7200, MA5300 of de hybrid MA252.
Mooie combinatie met Sonus Faber, komt van hetzelfde huis.

Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/-/media/Images/mcintoshlabs/Products/OG-IMAGES/MA5300_Front_Top_background_USB_OG.ashx

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 21:24
Dagg schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:15:
Hier is niets gebeurt de afgelopen weken @Ramon en er gaat momenteel ook even niet gebeuren helaas.
Kijk eens naar een Kef LS60.

Ben je in 1x klaar en je kunt via de app makkelijk de klank veranderen als je dat wilt. Super geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHgNb0T0VuAXqksW_8bBG9UpbKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR30uPH9XbbkHTQ5uYktpljG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-05-2025 19:15 ]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Dagg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:19:
Ik denk dat ik nog de enige in dit forum ben de Marten Oscar Duo gehoord heeft. Deze heeft nog steeds mijn voorkeur, Buchardt en Driade zijn de andere die ik graag wil beluisteren op dit moment.

Børresen X1 is inmiddels afgevallen en de Olympica Nova I ook. Deze heb ik beluisterd in Almere waar ik zelf de Sonus Faber fijner vond klinken maar de zing die ik had bij de Marten was er niet. Nog steeds mooi ruimtelijk de Sonus.
Thuis klinkt het altijd anders door de ruimtewerking. Je houdt jezelf snel voor de gek als je op deze manier speakers afstreept op basis van alleen externe luistersessie en speaker specs.

Uiteindelijk staan ze voor jaren thuis, daar hoort een test beter thuis. Maak daarom beter een Top 3 en neem die speakers op proef in huis.

De Sonus Faber Olympica Nova 1 zou ik hierbij ook niet overslaan. Ik hoor die regelmatig en dat is een heel geraffineerder speaker met een geluid wat groter is dan je zou verwachten op basis van het formaat. Het is ook een plaatje om te zien met die grill en voet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoflfDefec-p8TIOsEkvd3psj5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHvqQjTkpBDi5FAQqMb4r8qP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1