Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.Scientific schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:01:
[...]
Wat de reddit thread betreft, staat er vooral veel tegenstrijdige, en ook soms ook gewoon foute info.
Het zal echter wel kloppen dat nu en dan eens laden tot minstens 80 of misschien 100% (niemand lijkt dat met zekerheid te kunnen zeggen voor de i3) aangeraden is om het BMS de cellen te laten balanceren. Balanceren wordt immers typisch gedaan wanneer de cellen vol zijn, of bijna vol zijn. Het voltage neemt namelijk sneller toe naarmate de cel dichter bij een 100% lading komt, dus het kan preciezer gebeuren bij hoge cel SoC.
Ik heb ook een i4 en daar bekijk ik frequent de batterijgegevens via OBD (en EVscanner software) en daar heb ik de indruk dat het balanceren ook bij lagere SoC gebeurt. Ik heb immers ongeveer 6 maanden aan een stuk in de range 30-75% SoC gereden, en de cellen bleven desondanks gebalanceerd (dwz de verschillen tussen cellen bleven zo ongeveer in de 2-12mV range). Ik heb ook nog niet kunnen vaststellen wanneer de cellen gebalanceerd worden: ik heb geen patroon kunnen ontdekken.
Wel heb ik gemerkt dat de gemeten SoH van mijn i4 (2023, 53000km) wat lijkt te degraderen als ik lange tijd niet meer tot 80% of meer laad. Niet omdat de batterij degradeert, maar omdat het BMS blijkbaar moeite heeft om de correcte SoH (maw de totale nog beschikbare capaciteit van de batterij bij 100% laden...) te bepalen, en die dan maar onderschat. Ik probeer mijn i4 nu toch éénmaal in de 2 maand tot 80% of meer te laden. Dat geeft nu een vrij consistente SoH schatting van 95-96% waar die anders wel eens afgleed naar bvb 93% of zelfs minder. Opnieuw: dat is dus geen echte degradatie, maar het BMS dat onderschat hoeveel kWh er maximaal in de batterij kan.
Voor de i3 heb ik niet genoeg metingen kunnen doen: ik rij bijna dagelijks met de i4 - de EVscanner kan ik gewoon met CarPlay activerenterwijl mijn vrouw met de i3 rijdt.
Maar als conclusie zou ik zeggen:
- probeer in de 20-80% SoC range te blijven, zoals algemeen wordt aangeraden, als dat kan;
- aarzel vooral niet om tot 100% te laden, als dat nuttig is voor een lange rit;
- vermijd hoge SoC als de wagen dagen, weken of maanden zal stilstaan (30-50% advies); des te meer bij hogere temperaturen;
- een paar keer per jaar volledig aftoppen tot 100% kan nuttig zijn, als je daar nooit komt met je gewone routine
Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler