Het grote BMW i3(s) Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Wat de reddit thread betreft, staat er vooral veel tegenstrijdige, en ook soms ook gewoon foute info.

Het zal echter wel kloppen dat nu en dan eens laden tot minstens 80 of misschien 100% (niemand lijkt dat met zekerheid te kunnen zeggen voor de i3) aangeraden is om het BMS de cellen te laten balanceren. Balanceren wordt immers typisch gedaan wanneer de cellen vol zijn, of bijna vol zijn. Het voltage neemt namelijk sneller toe naarmate de cel dichter bij een 100% lading komt, dus het kan preciezer gebeuren bij hoge cel SoC.

Ik heb ook een i4 en daar bekijk ik frequent de batterijgegevens via OBD (en EVscanner software) en daar heb ik de indruk dat het balanceren ook bij lagere SoC gebeurt. Ik heb immers ongeveer 6 maanden aan een stuk in de range 30-75% SoC gereden, en de cellen bleven desondanks gebalanceerd (dwz de verschillen tussen cellen bleven zo ongeveer in de 2-12mV range). Ik heb ook nog niet kunnen vaststellen wanneer de cellen gebalanceerd worden: ik heb geen patroon kunnen ontdekken.
Wel heb ik gemerkt dat de gemeten SoH van mijn i4 (2023, 53000km) wat lijkt te degraderen als ik lange tijd niet meer tot 80% of meer laad. Niet omdat de batterij degradeert, maar omdat het BMS blijkbaar moeite heeft om de correcte SoH (maw de totale nog beschikbare capaciteit van de batterij bij 100% laden...) te bepalen, en die dan maar onderschat. Ik probeer mijn i4 nu toch éénmaal in de 2 maand tot 80% of meer te laden :D. Dat geeft nu een vrij consistente SoH schatting van 95-96% waar die anders wel eens afgleed naar bvb 93% of zelfs minder. Opnieuw: dat is dus geen echte degradatie, maar het BMS dat onderschat hoeveel kWh er maximaal in de batterij kan.

Voor de i3 heb ik niet genoeg metingen kunnen doen: ik rij bijna dagelijks met de i4 - de EVscanner kan ik gewoon met CarPlay activeren ;) terwijl mijn vrouw met de i3 rijdt.

Maar als conclusie zou ik zeggen:
- probeer in de 20-80% SoC range te blijven, zoals algemeen wordt aangeraden, als dat kan;
- aarzel vooral niet om tot 100% te laden, als dat nuttig is voor een lange rit;
- vermijd hoge SoC als de wagen dagen, weken of maanden zal stilstaan (30-50% advies); des te meer bij hogere temperaturen;
- een paar keer per jaar volledig aftoppen tot 100% kan nuttig zijn, als je daar nooit komt met je gewone routine
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?
Ik lees de accu capaciteit zeer regelmatig uit. Daaruit zie ik volgende trends:
  • degradatie: capaciteit neemt af in tijd
  • temperatuur van de accu: hogere temperatuur is hogere capaciteit
  • hoe lang de auto heeft stilgestaan: langer stilstaan is meer capaciteit
Onderstaand data van m'n vorige en huidige i3's.
Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10q7W6LbLdf6MoUlwibO00zVdaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/izZtjSV0EMB7PkOXnhyjbpwc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMGaKIMOiISNqKoaS0Yr4k-LbJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LEaGin848C57vBln9nQWlkvR.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door DrBOB101 op 30-07-2025 10:34 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Ik denk inderdaad dat het BMS beter een inschatting van de SoH (maximale capaciteit van de accu) kan maken wanneer batterij "goed leeggereden/goed volgeladen" wordt.

Let wel, je batterij wordt er niet gezonder op, het gaat puur om een correctere meting.

Dus een paar keer per jaar de uitersten aantikken kan om die reden interessant zijn. Want een betere inschatting van de SoH leidt ook tot een beter gebruik van de capaciteit en dus een iets hogere gerapporteerde range.

Maar anderzijds moet je het ook niet over-rationaliseren. Er is denk ik maar één ding dat je echt moet vermijden en dat is je batterij voortdurend op 100% te houden - wat je sommige mensen wel eens ziet doen: alsof je vroeger bij een ICE altijd je wagen met volle tank op de oprit wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DrBOB101 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik bevestig je observatie bij mijn i4 die al 2 winters en drie zomers meegaat: lagere capaciteit bij lagere temperaturen, hogere capaciteit bij hogere temperaturen. In combinatie met hoger verbruik bij lagere temperaturen en vice versa, levert dat aardige variaties in range :P .
Degradatie in de tijd moet je dus eerder afleiden uit vergelijkingen met exact 1, 2 etc... jaren geleden, dwz in dezelfde maand van een jaar.

De i3 hebben we nog maar sinds maart en daar heb ik nog niet genoeg cijfers. Ik merk wel dat de gerapporteerde capaciteit en de SoH van de i3 minder schommelen dan bij de i4. Ik denk dat de balancering en recalibratie bij een i3 minder frequent gebeurt, of trager, of volgens een ander algoritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Overigens leuk om te zien hoe de 120Ah na meer dan 5 jaren in de zomer nog 100% rapporteert (de netto capaciteit is 37.9kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.
Alsjeblieft. Er kan behoorlijk veel verschil tussen de ene en volgende meting zitten. Vooral naar de trend over langere tijd kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig om te hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In het begin was het een optie, later standaard en na de voorlaatste firmware update niet meer uit te zetten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een 2019 i3s 120Ah zou dit standaard moeten hebben dus?
Ik hoor het geluid niet als ik in de auto zit.

Ben op vakantie met de Corolla na 4 weken in de i3 te hebben gereden en dan valt het je ineens op dat dit wel aanwezig is.

[ Voor 61% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
I3 2020 niet meer uit te zetten en goed hoorbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mijn i3s roadstyle heeft het. Even een vin decoder checken of jij het hebt. Hij kan ook uitgezet zijn met bimmercode.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 04-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dank, ik heb optie 4U9 Acoustic Protection For Pedestrians wel in de lijst staan.
Ik heb laatst met Bimmercode de standaard modus al op eco pro gezet als eerste test (android, usbc-ethernet, enet kabel), dan wordt dit het volgende om te verkennen.

Zag deze optie ook in mijn lijst staan:
902 Special Check Press Vehicles

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-08 08:36
P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.

[ Voor 4% gewijzigd door johien op 05-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 10:43
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
johien schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.
Ik heb inderdaad alle opties behalve DAB, voor zover ik kan zien. Zelfs maffe dingen zoals concierge service ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leanderr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:31:
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.
Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 05-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
Ik vermoed dat “dit document” ontbreekt als link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doh... gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar als ik dus niet op eigen zonnestroom probeer te laden kan ik hem het best zo hoog mogelijk zetten. In mijn geval dus 13A. De installatie kan 16A aan, maar merkte toch dat het dan wel warm kan worden in de groepenkast. Daarnaast heb ik op het internet wel gelezen dat langdurig gebruik op maximaal vermogen van een groep wordt afgeraden.

Weet ik dat weer voor de donkere maanden. Nu staat hij lekker op te laden op het zonnetje op 6A (afgeknepen door de Mini).

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Tsjah, warmte krijg je altijd in een meterkast. Je groep kan die 16A prima leveren als de omgeving <35grC is, en er geen groepen direct naast zitten die ook verbruiken. Hij is daarvoor beveiligd, dus je kunt gewoon de grens opzoeken.
Daarnaast vindt je stopcontact die 16A continu misschien niet fijn over langere periode. Daar zou ik me eerder druk over maken dan de groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.
Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Leanderr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.
Of de stekker wisselen voor een CEE stekker. Naast de Alfen laadpaal heb ik ook een Granny lader voor als wij beiden moeten laden, maar die laadt ik maximaal op 10a, veel hoger op shuko bij langdurige last vind ik niet echt verantwoord.

In de meterkast moet het spul er wel tegen kunnen, mits de verbindingen maar goed zijn. Ik heb meerdere groepen die langdurig tot de max belast worden.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 20:55
Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten
Voor: 175/55/R20
Achter: 195/50/R20

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?

Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Oldchatterman schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:37:
Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?
Nee, met timer bijhouden.
tijd [uur] = (doel [%] - start [%]) * 0,424 [kWh/%] / (stroomsterkte [A] * 3 fase * 220 [V] / 1000)
of bij benadering / makkelijker uit je hoofd als je altijd met 16 A laadt: (doel [%] - start [%]) * 4 / 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?
Ik heb op de achteras al jaren naar volle tevredenheid de MI195/55H20PR3XL (buiten de winter, dan wissel ik naar winterbanden), ook een i3S. Voor rij ik nog op de 175/55/R20. Prijsverschil met 195/50 is inderdaad erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 20:24
Kijk anders deze even: YouTube: BMW i3: Comprehensive Wheels & Tyres Guide
Wisely heeft erg informatief materiaal voor i3 eigenaren op YouTube gezet en ze maken nogal een statement (rond 11:30) als het gaat om afwijken van de standaardmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verlaatvtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 09:19

Bandenmaten

Ik heb al jaren 195/55/R20 All sesons op mijn I3s voor op 5.5J velgen en achter op 6J velgen. . In het begin heb ik er aan de voorzijde nog 5 MM spacers tussen gehad, met verlengde wielbouten. Maar zonder spacers gaat ook goed. De teller afwijking van 3% die ben je wel kwijt . En de range lijkt bijna 10% minder. het verbruik en topsnelheid is ook iets hoger :P
Om het laden te begrenzen heb ik een tijdje de app Jedlix gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Het tijdperk van deze generatie BMW i3 is vandaag beëindigd, want deze morgen werd door BMW de nieuwe i3 aangekondigd voor begin volgend jaar en dat is een sedan, zoals de huidige BMW 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

https://share.google/kx8rM00XetdtBkBRw

Nieuwe I3

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 07-09-2025 13:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.
Het logo? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Je hebt nog gelijk ook :+ en de two-tone zwart-wit ook...hoewel ik vermoed dat de duizeligmakende print nog vervangen gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Dat is opzich niet vreemd dat merken hun model namen hergebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ford Puma en de Toyota Corolla. Het zijn compleet andere auto’s geworden.

Pagina: 1 2 3 Laatste