Het grote BMW i3(s) Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Wat de reddit thread betreft, staat er vooral veel tegenstrijdige, en ook soms ook gewoon foute info.

Het zal echter wel kloppen dat nu en dan eens laden tot minstens 80 of misschien 100% (niemand lijkt dat met zekerheid te kunnen zeggen voor de i3) aangeraden is om het BMS de cellen te laten balanceren. Balanceren wordt immers typisch gedaan wanneer de cellen vol zijn, of bijna vol zijn. Het voltage neemt namelijk sneller toe naarmate de cel dichter bij een 100% lading komt, dus het kan preciezer gebeuren bij hoge cel SoC.

Ik heb ook een i4 en daar bekijk ik frequent de batterijgegevens via OBD (en EVscanner software) en daar heb ik de indruk dat het balanceren ook bij lagere SoC gebeurt. Ik heb immers ongeveer 6 maanden aan een stuk in de range 30-75% SoC gereden, en de cellen bleven desondanks gebalanceerd (dwz de verschillen tussen cellen bleven zo ongeveer in de 2-12mV range). Ik heb ook nog niet kunnen vaststellen wanneer de cellen gebalanceerd worden: ik heb geen patroon kunnen ontdekken.
Wel heb ik gemerkt dat de gemeten SoH van mijn i4 (2023, 53000km) wat lijkt te degraderen als ik lange tijd niet meer tot 80% of meer laad. Niet omdat de batterij degradeert, maar omdat het BMS blijkbaar moeite heeft om de correcte SoH (maw de totale nog beschikbare capaciteit van de batterij bij 100% laden...) te bepalen, en die dan maar onderschat. Ik probeer mijn i4 nu toch éénmaal in de 2 maand tot 80% of meer te laden :D. Dat geeft nu een vrij consistente SoH schatting van 95-96% waar die anders wel eens afgleed naar bvb 93% of zelfs minder. Opnieuw: dat is dus geen echte degradatie, maar het BMS dat onderschat hoeveel kWh er maximaal in de batterij kan.

Voor de i3 heb ik niet genoeg metingen kunnen doen: ik rij bijna dagelijks met de i4 - de EVscanner kan ik gewoon met CarPlay activeren ;) terwijl mijn vrouw met de i3 rijdt.

Maar als conclusie zou ik zeggen:
- probeer in de 20-80% SoC range te blijven, zoals algemeen wordt aangeraden, als dat kan;
- aarzel vooral niet om tot 100% te laden, als dat nuttig is voor een lange rit;
- vermijd hoge SoC als de wagen dagen, weken of maanden zal stilstaan (30-50% advies); des te meer bij hogere temperaturen;
- een paar keer per jaar volledig aftoppen tot 100% kan nuttig zijn, als je daar nooit komt met je gewone routine
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 07:50
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?
Ik lees de accu capaciteit zeer regelmatig uit. Daaruit zie ik volgende trends:
  • degradatie: capaciteit neemt af in tijd
  • temperatuur van de accu: hogere temperatuur is hogere capaciteit
  • hoe lang de auto heeft stilgestaan: langer stilstaan is meer capaciteit
Onderstaand data van m'n vorige en huidige i3's.
Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10q7W6LbLdf6MoUlwibO00zVdaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/izZtjSV0EMB7PkOXnhyjbpwc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMGaKIMOiISNqKoaS0Yr4k-LbJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LEaGin848C57vBln9nQWlkvR.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door DrBOB101 op 30-07-2025 10:34 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-10 18:33
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Ik denk inderdaad dat het BMS beter een inschatting van de SoH (maximale capaciteit van de accu) kan maken wanneer batterij "goed leeggereden/goed volgeladen" wordt.

Let wel, je batterij wordt er niet gezonder op, het gaat puur om een correctere meting.

Dus een paar keer per jaar de uitersten aantikken kan om die reden interessant zijn. Want een betere inschatting van de SoH leidt ook tot een beter gebruik van de capaciteit en dus een iets hogere gerapporteerde range.

Maar anderzijds moet je het ook niet over-rationaliseren. Er is denk ik maar één ding dat je echt moet vermijden en dat is je batterij voortdurend op 100% te houden - wat je sommige mensen wel eens ziet doen: alsof je vroeger bij een ICE altijd je wagen met volle tank op de oprit wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DrBOB101 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik bevestig je observatie bij mijn i4 die al 2 winters en drie zomers meegaat: lagere capaciteit bij lagere temperaturen, hogere capaciteit bij hogere temperaturen. In combinatie met hoger verbruik bij lagere temperaturen en vice versa, levert dat aardige variaties in range :P .
Degradatie in de tijd moet je dus eerder afleiden uit vergelijkingen met exact 1, 2 etc... jaren geleden, dwz in dezelfde maand van een jaar.

De i3 hebben we nog maar sinds maart en daar heb ik nog niet genoeg cijfers. Ik merk wel dat de gerapporteerde capaciteit en de SoH van de i3 minder schommelen dan bij de i4. Ik denk dat de balancering en recalibratie bij een i3 minder frequent gebeurt, of trager, of volgens een ander algoritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Overigens leuk om te zien hoe de 120Ah na meer dan 5 jaren in de zomer nog 100% rapporteert (de netto capaciteit is 37.9kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.
Alsjeblieft. Er kan behoorlijk veel verschil tussen de ene en volgende meting zitten. Vooral naar de trend over langere tijd kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig om te hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In het begin was het een optie, later standaard en na de voorlaatste firmware update niet meer uit te zetten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een 2019 i3s 120Ah zou dit standaard moeten hebben dus?
Ik hoor het geluid niet als ik in de auto zit.

Ben op vakantie met de Corolla na 4 weken in de i3 te hebben gereden en dan valt het je ineens op dat dit wel aanwezig is.

[ Voor 61% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
I3 2020 niet meer uit te zetten en goed hoorbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mijn i3s roadstyle heeft het. Even een vin decoder checken of jij het hebt. Hij kan ook uitgezet zijn met bimmercode.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 04-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dank, ik heb optie 4U9 Acoustic Protection For Pedestrians wel in de lijst staan.
Ik heb laatst met Bimmercode de standaard modus al op eco pro gezet als eerste test (android, usbc-ethernet, enet kabel), dan wordt dit het volgende om te verkennen.

Zag deze optie ook in mijn lijst staan:
902 Special Check Press Vehicles

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-08 08:36
P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.

[ Voor 4% gewijzigd door johien op 05-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:36
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
johien schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.
Ik heb inderdaad alle opties behalve DAB, voor zover ik kan zien. Zelfs maffe dingen zoals concierge service ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leanderr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:31:
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.
Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 05-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
Ik vermoed dat “dit document” ontbreekt als link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doh... gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar als ik dus niet op eigen zonnestroom probeer te laden kan ik hem het best zo hoog mogelijk zetten. In mijn geval dus 13A. De installatie kan 16A aan, maar merkte toch dat het dan wel warm kan worden in de groepenkast. Daarnaast heb ik op het internet wel gelezen dat langdurig gebruik op maximaal vermogen van een groep wordt afgeraden.

Weet ik dat weer voor de donkere maanden. Nu staat hij lekker op te laden op het zonnetje op 6A (afgeknepen door de Mini).

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Tsjah, warmte krijg je altijd in een meterkast. Je groep kan die 16A prima leveren als de omgeving <35grC is, en er geen groepen direct naast zitten die ook verbruiken. Hij is daarvoor beveiligd, dus je kunt gewoon de grens opzoeken.
Daarnaast vindt je stopcontact die 16A continu misschien niet fijn over langere periode. Daar zou ik me eerder druk over maken dan de groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.
Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Leanderr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.
Of de stekker wisselen voor een CEE stekker. Naast de Alfen laadpaal heb ik ook een Granny lader voor als wij beiden moeten laden, maar die laadt ik maximaal op 10a, veel hoger op shuko bij langdurige last vind ik niet echt verantwoord.

In de meterkast moet het spul er wel tegen kunnen, mits de verbindingen maar goed zijn. Ik heb meerdere groepen die langdurig tot de max belast worden.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 19:12
Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten
Voor: 175/55/R20
Achter: 195/50/R20

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?

Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Oldchatterman schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:37:
Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?
Nee, met timer bijhouden.
tijd [uur] = (doel [%] - start [%]) * 0,424 [kWh/%] / (stroomsterkte [A] * 3 fase * 220 [V] / 1000)
of bij benadering / makkelijker uit je hoofd als je altijd met 16 A laadt: (doel [%] - start [%]) * 4 / 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?
Ik heb op de achteras al jaren naar volle tevredenheid de MI195/55H20PR3XL (buiten de winter, dan wissel ik naar winterbanden), ook een i3S. Voor rij ik nog op de 175/55/R20. Prijsverschil met 195/50 is inderdaad erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 22:47
Kijk anders deze even: YouTube: BMW i3: Comprehensive Wheels & Tyres Guide
Wisely heeft erg informatief materiaal voor i3 eigenaren op YouTube gezet en ze maken nogal een statement (rond 11:30) als het gaat om afwijken van de standaardmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verlaatvtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 11:07

Bandenmaten

Ik heb al jaren 195/55/R20 All sesons op mijn I3s voor op 5.5J velgen en achter op 6J velgen. . In het begin heb ik er aan de voorzijde nog 5 MM spacers tussen gehad, met verlengde wielbouten. Maar zonder spacers gaat ook goed. De teller afwijking van 3% die ben je wel kwijt . En de range lijkt bijna 10% minder. het verbruik en topsnelheid is ook iets hoger :P
Om het laden te begrenzen heb ik een tijdje de app Jedlix gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:03
Het tijdperk van deze generatie BMW i3 is vandaag beëindigd, want deze morgen werd door BMW de nieuwe i3 aangekondigd voor begin volgend jaar en dat is een sedan, zoals de huidige BMW 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

https://share.google/kx8rM00XetdtBkBRw

Nieuwe I3

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 07-09-2025 13:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:03
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.
Het logo? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Je hebt nog gelijk ook :+ en de two-tone zwart-wit ook...hoewel ik vermoed dat de duizeligmakende print nog vervangen gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Dat is opzich niet vreemd dat merken hun model namen hergebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ford Puma en de Toyota Corolla. Het zijn compleet andere auto’s geworden.

• Bimmerpeet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-09 08:47
Welke olie heb je er in gedaan?

• Scientific
???

• Bimmerpeet
  • Laatst online: 23-09 08:47
Ha ha wilde vragen welke transmissie olie er in gaat ?
Op de 1e bladzijde is iemand die zijn transmissie olie heeft ververst daar reageerde ik op maar kom automatisch onder aan de topic terecht
Maar misschien kan ik het hier ook vragen
Heb vanmiddag al even gezocht en kwam op liqui moly 22090 Vol syn­the­ti­sche hypo­ïd­ trans­mis­sie­ olie (GL4/5) 75W-90 maar dat nummer is hier niet te vinden ?
Weet niet wat 22090 inhoud? Misschien een specifiek nummer passend bij een bepaald land ?
Heb wel de sku1024 gevonden vraag me af of dit het zelfde is ?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Hebben jullie nog tips voor vervangings remschijven, de remschijven voor worden wat dun en ik irriteer mij mateloos en de verroeste naven en na 170k is een setje nieuw niet verkeerd.

Ik wil er geen goedkope rommel op. Zat zelf aan geventileerde Bosch schijven te denken,
Bimmerpeet schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:26:
Ha ha wilde vragen welke transmissie olie er in gaat ?
Op de 1e bladzijde is iemand die zijn transmissie olie heeft ververst daar reageerde ik op maar kom automatisch onder aan de topic terecht
Maar misschien kan ik het hier ook vragen
Heb vanmiddag al even gezocht en kwam op liqui moly 22090 Vol syn­the­ti­sche hypo­ïd­ trans­mis­sie­ olie (GL4/5) 75W-90 maar dat nummer is hier niet te vinden ?
Weet niet wat 22090 inhoud? Misschien een specifiek nummer passend bij een bepaald land ?
Heb wel de sku1024 gevonden vraag me af of dit het zelfde is ?
Ik heb Liqui Moly GL5 Sae 75W-90 gebruikt
https://www.winparts.nl/f...4676199602c8a3b41eaccdc2#

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2025 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50
Sinds vorige week ook de gelukkige bezitter van een i3! 2017, 94Ah, Platinum silver metallic/accent, Lounge interieur (wol/leer/eucalyptus), Pro navigatie, DAB, schuifdak... Wat een leuke auto om in te rijden, zeg!

Volgende week voor een paar (naar verwachting) relatief kleine dingetjes naar de dealer, meteen vaststellen of we bij die partij een goed gevoel hebben. Uit de aankoopkeuring kwam 80434A Storing Relais Achterruitverwarming (die het wel lijkt te doen), en het motortje/actuator van de laadpoort maakt een bak herrie, dus die zal wel gammel zijn. Volgens mij een redelijk bekend euvel, als ik het topic zo doorlees.

Ik heb nog wel een vraag: er is touwtje (pardon: snoer) van de hoedenplank gebroken en het oogje aan de bovenzijde is weg. Zo te zien vindt BMW dat je dat moet oplossen door de hele hoedenplank te vervangen. Dat lijkt me niet zo duurzaam, en ook nogal een prijzige oplossing voor een probleem dat wel te overzien is. Heeft iemand persoonlijke ervaring met een andere oplossing? Ik zie wat op Etsy, en er is een club in de VS die wat uit aluminium gemaakt heeft, maar beide ogen als gedoe - dus ik ben wel benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderr
dabutcha76 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:20:
Sinds vorige week ook de gelukkige bezitter van een i3! 2017, 94Ah, Platinum silver metallic/accent, Lounge interieur (wol/leer/eucalyptus), Pro navigatie, DAB, schuifdak... Wat een leuke auto om in te rijden, zeg!

Volgende week voor een paar (naar verwachting) relatief kleine dingetjes naar de dealer, meteen vaststellen of we bij die partij een goed gevoel hebben. Uit de aankoopkeuring kwam 80434A Storing Relais Achterruitverwarming (die het wel lijkt te doen), en het motortje/actuator van de laadpoort maakt een bak herrie, dus die zal wel gammel zijn. Volgens mij een redelijk bekend euvel, als ik het topic zo doorlees.

Ik heb nog wel een vraag: er is touwtje (pardon: snoer) van de hoedenplank gebroken en het oogje aan de bovenzijde is weg. Zo te zien vindt BMW dat je dat moet oplossen door de hele hoedenplank te vervangen. Dat lijkt me niet zo duurzaam, en ook nogal een prijzige oplossing voor een probleem dat wel te overzien is. Heeft iemand persoonlijke ervaring met een andere oplossing? Ik zie wat op Etsy, en er is een club in de VS die wat uit aluminium gemaakt heeft, maar beide ogen als gedoe - dus ik ben wel benieuwd naar persoonlijke ervaringen.
Opzoek naar een sloop I3? Daar kun je dat soort onderdelen prima uithalen voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewrz
  • Laatst online: 13:51
revolution-nl schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:34:
Hebben jullie nog tips voor vervangings remschijven, de remschijven voor worden wat dun en ik irriteer mij mateloos en de verroeste naven en na 170k is een setje nieuw niet verkeerd.

Ik wil er geen goedkope rommel op. Zat zelf aan geventileerde Bosch schijven te denken,
Bosch is prima (Ate is volgens mij de OEM), als er maar bij staat dat ze gecoat zijn, dan zit er een grijze laag op die corrosie tegengaat. Die rem je er binnen 100 meter af op de schijf zelf natuurlijk maar de naaf blijft daardoor wel langer netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MomWWh1y1pVPl1glMsQa6WNXfSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4BWoOGSS47csVLdVS2DTROQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-10 23:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuh2TvSK6qTGvhVad6Cwf4jcYSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p25uer57f3b7AEH8vK9p296z.jpg?f=fotoalbum_large

Nu precies een week zijn wij trotse eigenaar van deze (vinden wij) prachtige i3s. 90k gelopen, 5 jaar oud maar daar merk je totaal niets van.
Volgens BMW was de SoH 99%. Lijkt me wat overdreven maar zelfs als daar 7 procent (of zo) vanaf zou gaan is het nog prima. Maar lees niets anders dan dat de 120 accu’s van erg goede kwaliteit zijn.

Wij wilden een EV als 2e auto, moest voor mijn vrouw een hoge instap hebben, moest compact zijn en voor alles: betrouwbaar.

Hebben al 5 jaar EV ervaring met een eNiro maar daar was ik niet super enthousiast over (wel het EV principe op zich).

Keken als eerste naar een Opel Mokka E maar nog net op tijd las ik over alle OBC ellende en besloten we verder te zoeken. Heel eerlijk gezegd was ik de i3 albweer een beetje vergeten maar hij voldeed aan de eisen, klopte qua prijs en als tech nerd werd ik enthousiast van het hele acherliggende concept en de zaken als aluminium onderstel en carbon opbouw….
Maar pas bij het bezoek aan de dealer werden we écht enthousiast! Wat een ruimte (ik ben 1,86 maar kan royaal mijn benen kwijt) , wat een aandacht hoe alles rondom de bestuurder en passagiers ontworpen is en wat rijdt hij bizar goed….. je waant je compleet in een veel grotere auto, sturen, veren, wegligging, alles is écht BMW.
Heb het laadklepje al vervangen door een blauw zwarte van. Wokeby en de frunk cover van hun ligt hier ook al te wachten op montage.

Tot mijn grote schrik bleek CarPlay niet te werken. Ik had er niet eens naar gevraagd tijdens de gesprekken met de verkoper omdat ik er zo van uit ging dat dat wel standaard zou zijn op een auto uit 2020 (zat wel op de eNiro die ook uit 2020 was en zélfs op de Ignis van 2018 die we hiervoor als 2e auto hadden.)
Na wat internet graven wat dingetjes besteld (OBD-ethernet kabel, ethernet-USB-C adaptertje, code) met mijn Macbookje voor elkaar gekregen, CarPlay werkt! Vinden wij echt onmisbaar…

[ Voor 14% gewijzigd door AA42 op 26-09-2025 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewrz
AA42 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:56:
[Afbeelding]

Nu precies een week zijn wij trotse eigenaar van deze (vinden wij) prachtige i3s. 90k gelopen, 5 jaar oud maar daar merk je totaal niets van.
Volgens BMW was de SoH 99%. Lijkt me wat overdreven maar zelfs als daar 7 procent (of zo) vanaf zou gaan is het nog prima. Maar lees niets anders dan dat de 120 accu’s van erg goede kwaliteit zijn.

Wij wilden een EV als 2e auto, moest voor mijn vrouw een hoge instap hebben, moest compact zijn en voor alles: betrouwbaar.

Hebben al 5 jaar EV ervaring met een eNiro maar daar was ik niet super enthousiast over (wel het EV principe op zich).

Keken als eerste naar een Opel Mokka E maar nog net op tijd las ik over alle OBC ellende en besloten we verder te zoeken. Heel eerlijk gezegd was ik de i3 albweer een beetje vergeten maar hij voldeed aan de eisen, klopte qua prijs en als tech nerd werd ik enthousiast van het hele acherliggende concept en de zaken als aluminium onderstel en carbon opbouw….
Maar pas bij het bezoek aan de dealer werden we écht enthousiast! Wat een ruimte (ik ben 1,86 maar kan royaal mijn benen kwijt) , wat een aandacht hoe alles rondom de bestuurder en passagiers ontworpen is en wat rijdt hij bizar goed….. je waant je compleet in een veel grotere auto, sturen, veren, wegligging, alles is écht BMW.
Heb het laadklepje al vervangen door een blauw zwarte van. Wokeby en de frunk cover van hun ligt hier ook al te wachten op montage.

Tot mijn grote schrik bleek CarPlay niet te werken. Ik had er niet eens naar gevraagd tijdens de gesprekken met de verkoper omdat ik er zo van uit ging dat dat wel standaard zou zijn op een auto uit 2020 (zat wel op de eNiro die ook uit 2020 was en zélfs op de Ignis van 2018 die we hiervoor als 2e auto hadden.)
Na wat internet graven wat dingetjes besteld (OBD-ethernet kabel, ethernet-USB-C adaptertje, code) met mijn Macbookje voor elkaar gekregen, CarPlay werkt! Vinden wij echt onmisbaar…
Het is echt een technisch hoogstandje, wat je misschien niet verwacht bij een compacte auto. Nul komma nul problemen mee gehad in de ruim 40k die ik er mee gereden heb.

Misschien al een keer langs gekomen in deze draad maar het kijken waard als je hem nog niet gezien heeft. Retrospective van de i3 door Sandy Munro. Heeft een specialistisch bedrijf dat auto's uit elkaar haalt en zijn technische analyse verkoopt aan andere autofabrikanten. Behoorlijk lovend.

YouTube: BMW i3: A 10-Year Retrospective on a Game-Changing EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
Thanks, dat was (ondanks dat het tempo voor mij wel wat hoger had gemogen) leuk om te zien. De looks zijn een kwestie van smaak: ik vind de auto niet alleen fraai, maar dik 10 jaar na zijn introductie nog altijd futuristisch ogen. Als tech-nerd vind ik de engineering die erin gegaan is ook wel heel bijzonder en gaaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
AA42 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:56:
[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid: waarom wilde je het laadklepje vervangen, en welk doel wil je bereiken met de frunk cover? Ik heb de auto ook nog maar net, dus het kan goed zijn dat ik nog niet tegen bepaalde problemen aangelopen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Standaard zijn de laadconnectoren afgedopt met rubberdoppen die je er uit moet trekken om te kunnen laden. Deze moet je officieel achter een haakje aan het deksel hangen maar dat is dus nog meer gefrunmel. Als je gaat snelladen is het helemaal feest met twee van die rubber dingen. Heb het 5 jaar gedaan met m’n eNiro maar voor de i3(s) is er een oplossing:

YouTube: WOKEBY - The BMW i3 Charge Port Flap

Hier de shop voor de i3:
https://wokeby.de/produkt-kategorie/bmw_i3_und_i3s/

Ik heb gekozen voor de “limited edition” met blauwe klepjes omdat one i3s al blauwe accenten heeft….

Wel een tip: zorg dat je de schroefjes vast houdt als je ze er uitdraait…. Nee niet vragen waarom ik die tip geef….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugfm_xy7v0BDE1t2PkkHPeH_MQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn7BVHPNskjAguO2RjECMrBq.jpg?f=fotoalbum_large

De frunk is normaal open aan de bovenkant waardoor blaadjes, vuil en nattigheid binnenkomt. Er zijn allerlei oplossingen zoals tassen en heel simpel een goedkope plastic bak van de IKEA maar dan heb je altijd een extra handeling. De frunk cover van Wokeby monteer je aan de “motor”kap en is dus plaatsen en vergeten. Zelf even afwegen of het het geld waard is.

En dan hebben ze ook nog een vervangende plaat voor de kofferbak waardoor je extra ruimte schept. Vond die te prijzig en sowieso hebben wij die niet nodig.

Levering is vanuit Duitsland en verzendkosten laag en razendsnel (had het binnen drie dagen in huis).

[ Voor 81% gewijzigd door AA42 op 26-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:32
Wokeby heeft leuke spullen. De Trunk Extension (soms 2de hands te vinden) is ook erg handig.

[ Voor 78% gewijzigd door Lord Blackadder op 26-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabutcha76
@AA42 Check voor de laadpoort. Ik vind het nog niet zo'n heel groot probleem - hoewel het zelfsluitende klepje van Tesla wel een flinke bak handiger is.

Voor de frunk zal ik eens kijken hoe het in onze bosrijke omgeving in de herfst/winter gaat. Als het een zooitje wordt, lijkt dit inderdaad wel een mooie oplossing :) Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewrz
Die frunk wordt inderdaad nat/vies zonder modificatie.

Als je toch gaat shoppen, zou ik de BMW mobility kit aanraden. Er zit standaard iets vergelijkbaars in de frunk maar deze verdwijnt vaak door de jaren heen of de sealant is over de datum. Kost rond de 160 euro maar is het is wel een mooi compleet setje om de banden mee op te pompen en desnoods te vullen met lekdichtmiddel. Zit ook een adapter voor fietsbanden bij.

Past rechtopstaand perfect in een van de elastieken aan de zijkant van de kofferbak van de i3.

BMW onderdeelnummer is 71102333674
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU35XLUoUpKPZ0fbMLQCde8Qtdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpB5MnyulJsbKIETjYym2cux.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Oh lol, goed dat je het zegt dat hij ook fietsbanden kan doen! Setje zat nog bij de onze.
Zelf zou ik dat lekdichtmiddel nooit gebruiken tenzij je écht niet anders kan.... het sloopt meteen je band en die zijn best prijzig bij de i3(s).... Gelukkig 2 jaar Premium Selection garantie én pechhulp dus voorlopig niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
ewrz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:51:
[...]

Het is echt een technisch hoogstandje, wat je misschien niet verwacht bij een compacte auto. Nul komma nul problemen mee gehad in de ruim 40k die ik er mee gereden heb.

Misschien al een keer langs gekomen in deze draad maar het kijken waard als je hem nog niet gezien heeft. Retrospective van de i3 door Sandy Munro. Heeft een specialistisch bedrijf dat auto's uit elkaar haalt en zijn technische analyse verkoopt aan andere autofabrikanten. Behoorlijk lovend.

YouTube: BMW i3: A 10-Year Retrospective on a Game-Changing EV
Ja die video gezien inderdaad..... erg on-Amerikaans positief over een buitenlands product :)
Maar een erg mooie "reclame" voor de gebruikte i3(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewrz
Lekdichtspul is inderdaad alleen voor noodgevallen, mocht je op de vluchtstrook eindigen. Bandencentrum gaat er niet blij mee zijn, geeft stinkende rommel in je band.

Ouderwets reservewiel is veruit het beste maar dat is een betaalde optie bij BMW tegenwoordig (en niet eens op alle modellen te krijgen)

• DrBOB101
Ik zie sinds een paar dagen vaak dat de laadstatistieken geen gegevens beschikbaar heeft. Meer mensen die dit ervaren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh-16vdw5KTcvaEKMe1sEeVRlLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ys6371pEPpwWNTjsUEILVbAm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45
DrBOB101 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:23:
Ik zie sinds een paar dagen vaak dat de laadstatistieken geen gegevens beschikbaar heeft. Meer mensen die dit ervaren?
[Afbeelding]
Idem hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 22:06

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:32
Vast een storing! We hebben het "probleem" op beide auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
ewrz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:09:
Lekdichtspul is inderdaad alleen voor noodgevallen, mocht je op de vluchtstrook eindigen. Bandencentrum gaat er niet blij mee zijn, geeft stinkende rommel in je band.

Ouderwets reservewiel is veruit het beste maar dat is een betaalde optie bij BMW tegenwoordig (en niet eens op alle modellen te krijgen)
Nou ik heb het ooit een keer gebruikt en de bandenboer zei dat zodra je het gebruikt hebt de band afgeschreven is. Reservewiel is geen plek voor in de i3s. Met die 20" fietswielen moet je je achterbank platleggen om er eentje kwijt te kunnen denk ik ;) (OK een thuiskamertje zou misschien kunnen).

P.S. ook bij mij geen laadstatistieken in de app.
Nog een vraag over die app:
Ik heb hiervoor dus een eNiro gereden en vond de app van Kia erg sloom werken maar.......de BMW app is nog veel slomer. Echt een minuut of zo tussen versturen commando en uitvoer daarvan en dan 3 minuten later een bevestiging op de je telefoon. Is dat normaal of staat er iets verkeerd ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Gelukkig ligt t niet aan mij dan met de app. Hopelijk snel weer werkend.
AA42 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:37:
Ik heb hiervoor dus een eNiro gereden en vond de app van Kia erg sloom werken maar.......de BMW app is nog veel slomer. Echt een minuut of zo tussen versturen commando en uitvoer daarvan en dan 3 minuten later een bevestiging op de je telefoon. Is dat normaal of staat er iets verkeerd ingesteld?
Dat is bij de i3 normaal. Ik vermoed dat t met nieuwere modellen wel beter is.
Bij m’n Volvo XC40 is het nagenoeg direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[...]

Dat is normaal, in vergelijking met Tesla wat gewoon instant idd enorm traag, de voorganger van de BMW was een Citigo iV en dat was echt dramatisch werkte vaker wel als niet, enorm wisselend.

De BMW app mag met de commando's misschien wel traag zijn, het is wel prettig dat het altijd gewoon consistent werkt zodat je weet wat je kan verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
revolution-nl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:17:
[...]

Dat is normaal, in vergelijking met Tesla wat gewoon instant idd enorm traag, de voorganger van de BMW was een Citigo iV en dat was echt dramatisch werkte vaker wel als niet, enorm wisselend.

De BMW app mag met de commando's misschien wel traag zijn, het is wel prettig dat het altijd gewoon consistent werkt zodat je weet wat je kan verwachten.
Wij hebben een i3 en een i4. Bij de i3 is het inderdaad vrij traag. Bij de i4 is het een kwestie van enkele seconden, wat ik oké vind.
Overigens is het niet nodig om te wachten op de bevestiging van het commando.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Nou ik heb het ooit een keer gebruikt en de bandenboer zei dat zodra je het gebruikt hebt de band afgeschreven is. Reservewiel is geen plek voor in de i3s. Met die 20" fietswielen moet je je achterbank platleggen om er eentje kwijt te kunnen denk ik ;) (OK een thuiskamertje zou misschien kunnen).

P.S. ook bij mij geen laadstatistieken in de app.
Welk jaar is je i3 want voor de facelift hebben ze een 3G modem wat nu in NL terug valt op het 2g netwerk. We rijden nu een 4 serie uit 2025 en daar zijn de commands praktisch instant bij de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:06:
[...]

Welk jaar is je i3 want voor de facelift hebben ze een 3G modem wat nu in NL terug valt op het 2g netwerk. We rijden nu een 4 serie uit 2025 en daar zijn de commands praktisch instant bij de auto.
De i3s heeft de latere iDrive met 4G/LTE aanboord dit geld ook voor de 2017 launch edities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Dan zou je toch wat snellere response verwachten. Maar het hele "on-line" gebeuren wil bij mij niet al te best werken. Weet niet of het met de eerder genoemde ontbrekende laadstatistieken problematiek te maken heeft maar ik heb de volgende issues:
- bij het "op slot" commando vanaf de app gaan de deuren niet op slot. Wel krijg ik een paar minuten later vrolijk de melding dat het commando succesvol is uitgevoerd maar in de status staat (correct) dat de auto niet op slot is
- de overige commando's werken wél correct
- ik krijg de auto met geen mogelijkheid geïntegreerd in Home Assistant. Alles lijkt goed te gaan, inloggen met user ID en WW en een token ophalen op de website, copy paste en dan krijg ik een melding dat alles gelukt is en vervolgens staat er in de instellingen "Opnieuw configureren"

Heb eerlijk gezegd wel zelf de CarPlay geactiveerd en wat ge-Bimmercode (je bent tenslotte Tweaker). Hoop niet dat het daar mee te maken heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewrz
Zal wel niet, mijne had af fabriek Carplay en 4G en het opstarten van het voorverwarmen duurde ook altijd een minuut of zo via de app. Denk dat het aan de versie van idrive ligt. i3 heeft maximaal idrive 6. Mijn G30 (ook met idrive 6) deed precies hetzelfde.

De i4 van 2025 die de poster hierboven noemde heeft een nieuwere versie van idrive (waarschijnlijk 9.0)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
Mijn vorige i3 configuratie ook met bimmercode wat aangepast. Verzenden van commando's ging prima, duurt meestal wel even. Soms gaat de status dan niet mee, zit de auto wel echt op slot. Lijkt niks te maken te hebben met huidige storing op laadstatistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Nou, zag berichten dat de laadstatistieken weer zichtbaar waren in de app en dat klopte bij mij ook.
De commando's maar eens goed uitgetest. Ten eerste lijken ze nu wel wat sneller uitgevoerd te worden. Ten tweede: alle opdrachten werken correct MAARRRRRRR bij het commando om de auto op slot te sturen vanaf de app vouwen de spiegels niet op en knipperen de richtingaanwijzers ook niet. Dat zette mij op het verkeerde been. Beetje vreemd, en nu zullen we vrijwel altijd de sleutels gebruiken maar toch goed te weten dat de auto wel degelijk op slot is.
Heb wat gegoogled en het schijnt normaal te zijn. Mocht er toch een Bimmercode zijn om alsnog de spiegels mee te laten gaan hoor ik het graag.

Het niet kunnen integreren van de i3 in Home Assistant lijkt hier mee te maken te hebben:

Ook geeft Tibber momenteel aan dat er geen communicatie met de BMW servers mogelijk is en ik las ook iemand op FB die niet slim meer kon laden met een andere leverancier.

Storing of bewuste actie van BMW..... we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
AA42 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 00:00:
Nou, zag berichten dat de laadstatistieken weer zichtbaar waren in de app en dat klopte bij mij ook.
De commando's maar eens goed uitgetest. Ten eerste lijken ze nu wel wat sneller uitgevoerd te worden. Ten tweede: alle opdrachten werken correct MAARRRRRRR bij het commando om de auto op slot te sturen vanaf de app vouwen de spiegels niet op en knipperen de richtingaanwijzers ook niet. Dat zette mij op het verkeerde been. Beetje vreemd, en nu zullen we vrijwel altijd de sleutels gebruiken maar toch goed te weten dat de auto wel degelijk op slot is.
Heb wat gegoogled en het schijnt normaal te zijn. Mocht er toch een Bimmercode zijn om alsnog de spiegels mee te laten gaan hoor ik het graag.

Het niet kunnen integreren van de i3 in Home Assistant lijkt hier mee te maken te hebben:
[YouTube: BMW kills home assistant integration to "protect security" - do you believe them?]

Ook geeft Tibber momenteel aan dat er geen communicatie met de BMW servers mogelijk is en ik las ook iemand op FB die niet slim meer kon laden met een andere leverancier.

Storing of bewuste actie van BMW..... we gaan het zien.
Heerlijke rant ik had al zo’n vermoeden. Nu laad de i3 op een eigen granny met HW plug welke ik met een slimme taak stuur op dynamische tarieven. Had wel een automation draaien om 100% laden te voorkomen en die is idd al een paar weken stuk :(

Kennelijk is de Tibber integratie nu dus ook stuk? Great job BMW …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
revolution-nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:39:
[...]

Heerlijke rant ik had al zo’n vermoeden. Nu laad de i3 op een eigen granny met HW plug welke ik met een slimme taak stuur op dynamische tarieven. Had wel een automation draaien om 100% laden te voorkomen en die is idd al een paar weken stuk :(

Ik stuur gewoon de laadpaal aan vanuit de laadpaalsoftware, dat werkt uitstekend en is onafhankelijk van de auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:31:
[...]

Ik stuur gewoon de laadpaal aan vanuit de laadpaalsoftware, dat werkt uitstekend en is onafhankelijk van de auto...
Ja dat kan ook, de laadpaal is voor mijn auto ivm verrekening, plug-and-charge en de tibber grid-rewards. Vandaar de Granny voor de i3s, kunnen toch beide auto's tegelijk aan de lader en slim gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:39:
[...]

Je kunt bijhouden hoeveel kWh je geladen hebt, en op basis daarvan niet verder laden dan berekend 90% bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:03
Ik denk wel vaker genoemd in dit forum, maar je kan de i3 gewoon tot 100% laden. Hier hebben ze bij BMW al over nagedacht, de batterij zit nog niet helemaal vol als hij bij de gebruiker 100% aangeeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Precies. Ik vind dat hele fabeltje van 80% laden echt zulke onzin. Zoals je al aangeeft houden de fabrikanten echt wel rekening hiermee. Ik heb 5 jaar eNiro gereden en altijd (3 fase 11 kW "langzaam") naar 100% geladen. Na 5 jaar merkte ik niets van enige degradatie. Ik heb het nooit gemeten maar voor mijn gevoel was er geen degradatie waarneembaar. Ik laadde alleen tot 80% op vakanties bij snelladers maar alleen omdat die laatste 20% gewoon veel te langzaam gaat. Dat was zo'n beetje 1 vakantie per jaar maar we hebben ook wel eens een jaar gevlogen.

Dan is de BMW i3 accu volgens mij ook nog eens een speciaal geval, zeker de 120Ah versie. Van wat ik lees zijn die van een buitengewoon goede kwaliteit. Volgens mij breng je de accu en de BMS gewoon ook "in de war" als je steeds 80% laadt.

Tsja sorry, ik zie het gewoon als een gebruiksvoorwerp en hij moet kunnen waarvoor hij ontwikkeld en gebouwd is.

Overigens ben ook ik van plan om mijn laadproces te automatiseren op basis van wat m'n zonnepanelen opbrengen en ook op basis van dynamische tarieven via Home Assistant. Ik heb een Ebox Elvi laadpaal overgehouden van mijn vorige werkgever en die moet via OCPP te besturen zijn. De HA green draait al, nu OCPP draaiend krijgen en alles instellen. Heb al wat goede info en YouTube video's gevonden.... zou toch moeten lukken.

Maar dan nog wil ik toch graag dat de BMW zelf ook in HA netjes functioneert en die bal lijkt dus bij BMW te liggen....

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 01-10-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Nog een vraagje: ik heb een Lodge-interieur (half-leder) met het eucalyptus-houten dashboard. Van zowel het leer als het dashboard heb ik het idee dat ze zouden opknappen van wat onderhoud: ze ogen wat uitgedroogd als het ware.

Heeft iemand ervaring of dit überhaupt een goed idee is? Indien ja, of er producten zijn die goed werken - zowel voor het leer als voor het eucalyptus-hout? De originele BMW-ecofriendly spullen zijn niet meer beschikbaar zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Zigg schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:53:
Ik denk wel vaker genoemd in dit forum, maar je kan de i3 gewoon tot 100% laden. Hier hebben ze bij BMW al over nagedacht, de batterij zit nog niet helemaal vol als hij bij de gebruiker 100% aangeeft ;)
NMC Cellen en in mindere maten LFP cellen degraderen gewoon minder door de tijd naarmate ze dichterbij de 50% zijn. Dat is gewoon een feit, een ander feitje is dat hoe ouder het pack is hoe gevoeliger is voor een hoge en lage SOC.

https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

Dat mag je onzin vinden, de wetenschap liegt niet. Daarnaast kijkt een fabrikant naar een balans tussen levensduur en prestaties. Net zoals ze zeggen dat de bak olie van de i3 lifetime is. Als je zelf nadenkt en respect hebt voor de techniek gaat het gewoon langer mee.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 01-10-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:03
revolution-nl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

NMC Cellen en in mindere maten LFP cellen degraderen gewoon minder door de tijd naarmate ze dichterbij de 50% zijn. Dat is gewoon een feit, een ander feitje is dat hoe ouder het pack is hoe gevoeliger is voor een hoge en lage SOC.

Dat mag je onzin vinden, de wetenschap liegt niet.
Mee eens. Maar het ging hier over een automatisering voor laden tot 90% bij de i3, terwijl als je tot 100% laadt, je dit waarschijnlijk al doet (ik weet niet de exacte marge die BMW hanteert, ask Google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Zigg schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Mee eens. Maar het ging hier over een automatisering voor laden tot 90% bij de i3, terwijl als je tot 100% laadt, je dit waarschijnlijk al doet (ik weet niet de exacte marge die BMW hanteert, ask Google).
Laden doen we eigenlijk altijd maar tot 80% omdat wij de range niet nodig hebben. Dat zal nu wel anders worden nu de HA integratie stuk is. Ik denk niet dat vrouwlief zin heeft om te klooien met calculaties en timers.

Gelukkig laadt ik sindskort op dynamische tarieven op de granny, waardoor er vaak toch niet genoeg tijd is om gedurende de goedkope uren de auto op 100% te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabutcha76
Wordt dat niet in belangrijke mate ondervangen door de (forse) buffers die BMW in het management-systeem ingebouwd heeft? Als ik het goed begrijp is er ~15-20% marge ingebouwd (5,8KWh van de 33 KWh in mijn geval), juist ook om de houdbaarheid van het pack te vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
AA42 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:04:
Precies. Ik vind dat hele fabeltje van 80% laden echt zulke onzin. Zoals je al aangeeft houden de fabrikanten echt wel rekening hiermee. Ik heb 5 jaar eNiro gereden en altijd (3 fase 11 kW "langzaam") naar 100% geladen. Na 5 jaar merkte ik niets van enige degradatie. Ik heb het nooit gemeten maar voor mijn gevoel was er geen degradatie waarneembaar. Ik laadde alleen tot 80% op vakanties bij snelladers maar alleen omdat die laatste 20% gewoon veel te langzaam gaat. Dat was zo'n beetje 1 vakantie per jaar maar we hebben ook wel eens een jaar gevlogen.

Dan is de BMW i3 accu volgens mij ook nog eens een speciaal geval, zeker de 120Ah versie. Van wat ik lees zijn die van een buitengewoon goede kwaliteit. Volgens mij breng je de accu en de BMS gewoon ook "in de war" als je steeds 80% laadt.
Kijk, als je met “gevoel” feitelijke dingen denkt te kunnen ontkrachten, dan ben je bij Tweakers aan het verkeerde adres.

Die 80% regel is er niet omdat iemand dat “op gevoel” bepaald heeft, of omdat iemand dat leuk vindt. Het is proefondervindelijk bewezen dat accu’s meer degraderen als ze tot 100% opgeladen worden (en meer als ze lang bij hogere temperaturen in die toestand blijven).
Voor al zijn EVs raadt BMW tegenwoordig aan om tot 80% te laden als 100% niet nodig is. Die ervaring hebben ze volgens mij van hun eerdere EVs, namelijk, de i3…
Het klopt dat de top buffers bij de i3 groter waren dan ze nu zijn…
En het klopt dat het BMS beter de SoC en in het bijzonder de reële capaciteit van de batterij kan inschatten als er regelmatig tot 100% wordt geladen.
Maar dat verandert niks aan de feiten dat “volladen als dat niet nodig is” de batterij sneller zal doen degraderen.
Onze i3 laadt misschien 5-6 keer per jaar tot 100%, met 150-200km per week is dat immers absoluut niet nodig.
Van de Niro is trouwens geweten dat het BMS de degradatie probeert te verbergen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De enige unknown voor mij is de balancing van de i3. Alle.cellen staan in serie, dus er is kans dat de zwakste cel door onbalans relatief harder slijt.
Ik heb laatste mijn i3 ook betrapt op een extra laadmoment nadat de 100% al een uur of wat bereikt was, dus er gebeurt wel degelijk iets daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:00:
De enige unknown voor mij is de balancing van de i3. Alle.cellen staan in serie, dus er is kans dat de zwakste cel door onbalans relatief harder slijt.
Ik heb laatste mijn i3 ook betrapt op een extra laadmoment nadat de 100% al een uur of wat bereikt was, dus er gebeurt wel degelijk iets daar.
Onbalans is net een probleem bij uitersten (dicht bij 0% of dicht bij 100%. Zolang je daarvan weg blijft is onbalans weinig relevant voor de slijtage.
Balancering gebeurt volgens mij niet alleen bij 100%. Mijn BMW EVs (i4 en i3) laden zeer zelden tot 100% maar ik stel vast (uitmeten via OBD) dat de cellen toch herbalanceren.
Het enige wat ik merk is dat het BMS wat meer moeite heeft om de SoH van de accu in te schatten, als ik lange tijd (soms maanden) niet tot 100% laad. Maar dat is op zich geen probleem behalve dat de eerder pessimistische inschatting die je dan krijgt zorgelijk kan blijken 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Scientific schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Kijk, als je met “gevoel” feitelijke dingen denkt te kunnen ontkrachten, dan ben je bij Tweakers aan het verkeerde adres.
Mooi! Kom dan maar op met ECHTE data. Exact hoeveel km gaat het accupakket langer mee als je altijd op 80% oplaadt, en nee, geen schattingen of verwachtingen, echte feitelijke data.

"Voor al zijn EVs raadt BMW tegenwoordig aan om tot 80% te laden als 100% niet nodig is."
Waar staat dat? Graag hier dan ook de harde feiten.

knip knip, nergens voor nodig om je zo te laten triggeren.
Dan zál je 20.000km meer eruit halen over 15 jaar...... en dan? Hoe is de rest van de auto er dan aan toe? Heb ik hem dan nog? Leef ik dan nog....weet ik veel. Ik zie wel. Voorlopig geniet ik vooral van dit heerlijke rij-machientje !

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 02-10-2025 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
AA42 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Mooi! Kom dan maar op met ECHTE data. Exact hoeveel km gaat het accupakket langer mee als je altijd op 80% oplaadt, en nee, geen schattingen of verwachtingen, echte feitelijke data.
Have fun!
How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2025 10:22 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste