Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste
Acties:

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34

Destruction

(ex-)Automonteur

MrMarcie schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:57:
[...]

Op de motor deze dagen is de watertemp ook erg laag, 67graden, vooral de lange stukken, in de stad wat hoger. Dat is niet anders. Blokje en olie zijn wel warm hoor.
Van mij mag de KVS ietsje warmer worden in ieder geval, maar ik heb liever dat de KVS temperatuur wat lager blijft dan imo zou moeten dan dat-ie niet goed koelt :+

Dat het blok en de olie wel opwarmen weet ik uiteraard :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
HTT-Thalan schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:35:
De preload achter stond op de op één na laagste stand ingesteld. Dat is voor een brommertje wat krap meer weegt dan ikzelf wat weinig me dunkt, ben nu op de op één na hoogste stand ingesteld, kijken of dat het zwabberige gedrag achter wat fixt. De aanbevolen bandendruk van Honda vind ik wel érg weinig. 1.75 bar voor en 2.25 bar achter... als ik dat doe kan ik de voorband met mijn vinger vervormen :/ dus ben maar voor 2/2,50 gegaan. Of zijn er stemmen die beter toch de Honda lijn aanbevelen? Het zijn 80/100 en 100/80 R18 bandjes.
Zwabberen ga je met preload niet oplossen. Dat is hoogstwaarschijnlijk een rebound probleem in combinatie met banden(spanning). Wat betreft bandenspanning, de richtlijnen die de fabrikanten aangeven zijn niks meer dan dat, richtlijnen. Experimenteer met bandenspanning en kies dat wat voor jou het beste voelt tijdens het rijden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Destruction schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:41:
[...]

Van mij mag de KVS ietsje warmer worden in ieder geval, maar ik heb liever dat de KVS temperatuur wat lager blijft dan imo zou moeten dan dat-ie niet goed koelt :+

Dat het blok en de olie wel opwarmen weet ik uiteraard :)
Je kan “zoals vroeger” een kartonnetje voor de helft van je radiator doen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het ligt er een beetje aan wat hij met zwabberen bedoelt. Je kunt een wat overstuur- of onderstuurgevoel krijgen als het niet goed staat.
Veervoorspanning (en daarmee eigenlijk ook de balhoofdhoek) kan dan wel degelijk invloed hebben, net zoals de bandendruk. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• UTwizard
DrivinUCrazy schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:46:
Het ligt er een beetje aan wat hij met zwabberen bedoelt. Je kunt een wat overstuur- of onderstuurgevoel krijgen als het niet goed staat.
Veervoorspanning (en daarmee eigenlijk ook de balhoofdhoek) kan dan wel degelijk invloed hebben, net zoals de bandendruk. :)
Met te weinig preload achter (en/of teveel voor) kun je inderdaad het gevoel van onderstuur krijgen, eens. Dan heb je er effectief een chopper van gemaakt.
Maar -zwabberen- klinkt voor mij als, de motor is niet voorspelbaar op zijn lijn te krijgen of te houden.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ah, de geneugten van wielgeometrie afstellen op een motorfiets.
Niks is leuker / vervelender om te doen want je moet je gevoel goed kunnen uitleggen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

UTwizard schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:57:
[...]

Met te weinig preload achter (en/of teveel voor) kun je inderdaad het gevoel van onderstuur krijgen, eens. Dan heb je er effectief een chopper van gemaakt.
Maar -zwabberen- klinkt voor mij als, de motor is niet voorspelbaar op zijn lijn te krijgen of te houden.
Ik denk een combi van relatief grote/zware koffer (vooor zo'n kleine motor) die ook nog eens best ver naar achter staat, harde zijwind, (zo bleek) te harde banden en slappe vering. Voorkant was prima maar achter had hij nogal dat gevoel wat ik ook kende van de bmw in de bochten bij te slappe preload, dat gevoel van wegzakken, maar dan ook op rechte stukken. Alsof de achterkant een beetje een eigen route volgde. Nogmaals, het waaide van de zijkant en het ding weegt natuurlijk niks.

Ik heb gevonden dat deze bandjes blijkbaar expres op een wat lagere druk draaien. Te hoge druk (ten Kate had ze blijkbaar standaard op 2.2/2.5 bar) zorgt voor een te klein contactvlak en te weinig flexibiliteit. Het moet dus echt 1.75 en 2.25 zijn. Heb de koffer er even afgehaald om dit te testen en de vering ook wat harder. De samenstelling van de band blijkt ook echt anders te zijn van wat wij gewend zijn op een motor.

De prijs is hier wel anders zag ik. In de "oosterse markten" waar motoren zoals dit gemeengoed zijn koop je deze banden voor 22e het stuk :D.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_eLMo_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:39:
[...]

Je kan “zoals vroeger” een kartonnetje voor de helft van je radiator doen.
Waarom zou je? Als de kvs temperatuur laag is blijft de radiator dicht (thermostaat). Blok en olie komen snel zat op temperatuur, hoe heet de kvs is maakt eigenlijk niet uit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

noes schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:25:
[...]

Waarom zou je? Als de kvs temperatuur laag is blijft de radiator dicht (thermostaat). Blok en olie komen snel zat op temperatuur, hoe heet de kvs is maakt eigenlijk niet uit.
Auto's doen tegenwoordig iets vergelijkbaars: de ventilatie openingen voorin gaan pas open als de motor op temperatuur is. Mijn EV doet hetzelfde. Ik denk dat het misschien niet perse iets met de radiator van doen heeft maar gewoon airflow en dus koeling van het hele blok.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:34:
[...]

Auto's doen tegenwoordig iets vergelijkbaars: de ventilatie openingen voorin gaan pas open als de motor op temperatuur is. Mijn EV doet hetzelfde. Ik denk dat het misschien niet perse iets met de radiator van doen heeft maar gewoon airflow en dus koeling van het hele blok.
Zo heeft mijn Volvo ook een accessoire - die vooral in het Noorden gebruikt word - waarbij er kunstof lamenen voor de radiator zitten. "Is de omgevingstemperatuur lange tijd onder de -15C dan is het gebruik van deze accesoire aan te raden". :9

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:45
Dat hadden we 40 jaar geleden al: het kartonnetje wat we in de winter, voor de radiator schoven _O-

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:25:
[...]

KVS temperatuur wordt gemeten bij uitgang blok meestal toch? Dan lijkt 60 graden me suboptimaal. Bij moderne motors (elke BMW motor na 2010 ofzo) heb je een warmtewisselaar tussen olie en water, dus lijkt een lagere temperatuur mij onwenselijk.

Dit is niet gestaafd op enige professionele kennis van motorblokken, maar mijn persoonlijke extrapolatie :+

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-01 17:08
MrMarcie schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:57:
[...]

Op de motor deze dagen is de watertemp ook erg laag, 67graden, vooral de lange stukken, in de stad wat hoger. Dat is niet anders. Blokje en olie zijn wel warm hoor.
Ductape op de radiateur. Had op mijn circuitfiets een raceradiateur gemonteerd (met een 2 á 3 zo groot oppervlak). Onder de 12-15 °C moest er een stukje afgeplakt worden, omdat de motor anders niet op temperatuur kwam.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:21:
Ik moet bij de motor nog wel een aansluiting voor een acculader onder het zadel maken gezien de ultieme k*t plek waar de accu zit
Fixed. M'n oude lader deed 't niet zo geweldig meer, nu een nieuwe besteld incl. aansluit setje. Dat zit nu op de accu aangesloten en ligt onder 't zadel. Op die manier geen gereedschap meer nodig om de accu op te kunnen laden, maar gewoon met de sleutel 't zadel eraf pakken en de lader aansluiten :)

Dat laatste heb ik ook gelijk maar even gedaan, hij staat al sinds oktober stil.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Was het dan geen optie hem zo te geleiden dat het zadel er ook niet meer moet? :D. Bij m'n Twin hangt hij gewoon ergens onder de tank weggestopt.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:00:
Was het dan geen optie hem zo te geleiden dat het zadel er ook niet meer moet? :D. Bij m'n Twin hangt hij gewoon ergens onder de tank weggestopt.
Dat kan inderdaad ook, maar ik vind 't zo ook wel prima. Ik hoef nu tenminste de halve motor niet meer te demonteren 8)7

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_eLMo_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:08:
[...]

KVS temperatuur wordt gemeten bij uitgang blok meestal toch? Dan lijkt 60 graden me suboptimaal. Bij moderne motors (elke BMW motor na 2010 ofzo) heb je een warmtewisselaar tussen olie en water, dus lijkt een lagere temperatuur mij onwenselijk.

Dit is niet gestaafd op enige professionele kennis van motorblokken, maar mijn persoonlijke extrapolatie :+
Maar als de kvs temperatuur laag is, blijft de thermostaat gesloten en zal die dus niet door de radiator lopen. Een radiator afplakken zal dus weinig doen.

Bij een auto doet het meer, omdat er ook de luchtstroom onder de motorkap mee wordt verminderd/geblokkeerd.

Ik maak me er allemaal niet zo zorgen over. De temperaturen in Nederland zijn niet zo extreem, motoren worden ontwikkeld voor een veel breder temperatuurbereik. Als het echt noodzakelijk zou zijn, had de fabrikant er wel iets voor ontwikkeld.

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:07:
[...]

Maar als de kvs temperatuur laag is, blijft de thermostaat gesloten en zal die dus niet door de radiator lopen. Een radiator afplakken zal dus weinig doen.

Bij een auto doet het meer, omdat er ook de luchtstroom onder de motorkap mee wordt verminderd/geblokkeerd.

Ik maak me er allemaal niet zo zorgen over. De temperaturen in Nederland zijn niet zo extreem, motoren worden ontwikkeld voor een veel breder temperatuurbereik. Als het echt noodzakelijk zou zijn, had de fabrikant er wel iets voor ontwikkeld.
Als de thermostaat dicht is loopt er altijd nog wat KVS door, anders kun je niet betrouwbaar meten. En in hele koude winters kan dat dus teveel zijn al.
Bij oudere auto’s waait het ook wel met dicht grill onder de motorkap ;P

Maar eens hoor, nodig nodig is het niet. Mijn (moderne) motor zie ik eigenlijk nooit zo koud rijden ook. Dus zal ook aan de kwaliteit van het ontwerp liggen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:27
noes schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:07:
[...]

Toen ik gisteren ochtend op de motor zat, zag ik aan de temperatuur van de kvs dat de thermostaat heel de tijd open en dicht ging. Afplakken van de radiator zou dus wel zin hebben, dan blijft de thermostaat langer open. Kan nu wel zien dat het ding gewoon nog werkt :)

Maar goed, het blok zal na een kwartiertje echt wel op temperatuur zijn. Zolang de temperatuur niet te hoog wordt, zal het allemaal wel los lopen.

PVoutput

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag met de BMW F800GT gereden. Gewoon eens rijden met het oog op het leegmaken van de bovenkamer. Niks testen of proberen, gewoon rijden. Maar wel eerst de bandendruk controleren want tijdje geleden dat we hebben gereden :+ en ik had ook geen zin een waarschuwing van de TPMS

Ik was vergeten hoe leuk motorrijden kan zijn. Gewoon doelloos ergens voor een uurtje rijden. Wel een paar momentjes gehad (te vroeg indraaien op de rotonde en zat plots erg veel aan de binnenkant, een keer te laat rechts ingestuurd in de wijk en dus wijd uitgekomen want toch wel moe) maar wel genoten van het rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 02-12-2025 12:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:38:
Als de thermostaat dicht is loopt er altijd nog wat KVS door, anders kun je niet betrouwbaar meten.
Er zit inderdaad een klein gaatje voor circulatie.

Maar thermostaat? Wat is dat? Vandaag hebben we RCV systemen (een 3 wegklep) ipv thermostaat.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:27
Chevy454 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:44:
[...]

Maar thermostaat? Wat is dat? Vandaag hebben we RCV systemen (een 3 wegklep) ipv thermostaat.
Op mijn auto zit nog zo'n ding met was. Wel logisch dat het tegenwoordig een elektrisch gestuurde klep is. Kan zo'n RCV alleen open of dicht, of zit er nog een middenweg in?

PVoutput

• _eLMo_
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:44:
[...]

In mijn BMW R1300 zitten maar liefst 2 thermostaten, een op elke radiator :9 Niet los vervangbaar meer helaas (zoals op de K1600 wel nog is).

• Bommes
  • Laatst online: 22:33

Bommes

Capo del formaggio

Koelwater temperatuur sensor zit eigenlijk nooit in de radiator maar altijd in het kleine circuit.
Meestal is dat in de cilinderkop, of bij de waterpomp.
De sensor die in de radiator zit is voor het schakelen van de koelventilator(en).

De temperatuur die je dus uitleest, als je zo een metertje hebt, is dus van het koelwater in het blok zelf, niet die in de radiator.
Gaat de thermostaat open (of de moderne klep, die denk ik nog niet in motorfietsen zit) dan kan je soms inderdaad wel een val in temperatuur zien op het metertje, omdat deze ook wel iets zal zakken zodra het koudere koelwater ook mee rond gepompt wordt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:29
https://nieuwsmotor.nl/ni...leuren-voor-honda-cb125r/

https://nieuwsmotor.nl/ni...26-harley-davidson-x440t/

Nieuws voor de kleintjes ;)

Die harley lijkt van achter wel een 125 honda..

[ Voor 42% gewijzigd door kneusteun op 02-12-2025 17:10 ]

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:30

botoo

💀 too old to die young

Die X440T zie ik geen voet aan de grond krijgen in EU of US, imho een nog beroerder ding dan de Street 750 en die is ook helemaal uitgekotst.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• kneusteun
Harley wil natuurlijk cashen via Azië dat lijkt me wel duidelijk inderdaad. Ze moeten iets

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taYvpMDExKBTayAqx4KvR5kn524=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ValjeLpsiJ6SfNSqLR72GIvj.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik geen filament droger heb dan maar de rol PETG opmaken met zinnige dingen :Y)

Bougietrekker die bij de RT hoort is nogal flimsy, deze is efficiënter en werkt ook goed. Blokkeertool voor het vliegwiel mocht het ooit nog eens van pas komen (ik hoop het niet). En doppen voor de throttle bodies ipv een doek erin te duwen.

En alles een paar keer want de rol moet op.

Deze week ook doppen voor de SV650S maken voor wanneer we de kleppen gaan doen.

• Chevy454
  • Niet online
s020506 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:03:
Kan zo'n RCV alleen open of dicht, of zit er nog een middenweg in?
PWM gestuurd. Kan alle posities aannemen.

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ben nu al een tijdje dit forum aan het volgen en dacht, het is tijd dat ik me ook aanmeld, rijder uit België, Vlaams-Brabant, met een K1600GT uit ‘23. Dus als het kan/mag, dan graag toevoegen aan de startpost.

Korte achtergrond, heb tot nu toe altijd BMW gereden, altijd met boxers, tot ik in ‘23 de 1600GT heb gekocht. Had die ooit meegekregen als vervangmotor bij de garage en dat was me heel goed bevallen.
Zo goed dat ik op een dag dan maar naar de garage ben gegaan om de RT in te ruilen voor een GT.
Gebruik die uitsluitend voor woon-werk verkeer en hoewel de motor zalig rijdt, is het in centrum Brussel toch iets minder mobiel dan de RT of een R, maar goed, moeilijk gaat ook. Zeker omdat ik zo goed als altijd zonder zijkoffers rijd, net iets makkelijker om tussen de auto’s in het centrum te slalommen.

En hier dan een fotootje van de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ7FIWYRmB9P_slp4kH3QYc5Yxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5f4GksuWhvKTREbMH6Qkceb.jpg?f=fotoalbum_large

@LankHoar Zou je me in de OP willen toevoegen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@_Drum_ blijft een vette vak, zo'n K1600GT. Zeker in Zwart. Mooi ding!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat zeker. Maar tegelijkertijd, je ziet eigenlijk dat het ding bewust is ontworpen om met zijkoffers te rijden. Dan is die pas echt af.
Terwijl veel andere motoren (mijn eigen Tracer 9 inbegrepen) een standaard motor is... enne oh ja, er moesten ook nog koffers op. Die schroeven we er wel nog tegenaan.

Ik begrijp de keuze wel hoor, en het blijft sowieso een gaaf ding. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• kneusteun
Lijkt me altijd het type motor waarmee je even een weekendje Oostenrijk doet zonder een centje moeite.
Lekker over de autobahn die kant op jagen en alles wat je nodig hebt in de koffers!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
Dat zeker. Maar tegelijkertijd, je ziet eigenlijk dat het ding bewust is ontworpen om met zijkoffers te rijden. Dan is die pas echt af.
Terwijl veel andere motoren (mijn eigen Tracer 9 inbegrepen) een standaard motor is... enne oh ja, er moesten ook nog koffers op. Die schroeven we er wel nog tegenaan.

Ik begrijp de keuze wel hoor, en het blijft sowieso een gaaf ding. :)
Precies daarom zitten de zijkoffers altijd op mn K1600GT! En zodat er geen 2 koffers in de garage in de weg liggen ;).

Maar met stad rijden vind ik de koffers wel een beetje onhandiger, een korte bocht na een versmalling moet je toch iets ruimer nemen met zijkoffers. Met file rijden enz heb je er geen last van (zitten toch stuk lager dan de auto zijspiegels).

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

kneusteun schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:11:
Lijkt me altijd het type motor waarmee je even een weekendje Oostenrijk doet zonder een centje moeite.
Lekker over de autobahn die kant op jagen en alles wat je nodig hebt in de koffers!
Dat is ook echt zo. Maatje van me heeft er een. Die rijdt wel even naar Spanje met dat ding. En op een bochtige vakantie heeft hij na 4.500km de banden kaal en moet hij tussentijds een bandenwissel inplannen, je kunt er dan ook serieus mee vegen. :+ :D _/-\o_ Inmiddels weet hij dat dus plant hij die bandenwissel op voorhand al in. :P

Afgelopen jaar gingen we naar de Dolomieten; zijn plan voor de eerste stint was eerst om in één ruk naar Oostenrijk te rijden. Sorry, maar nee. Dan kun je mij opvegen en ben ik de 2 dagen erna nog niks waard. Maar op die K snap ik het wel ja. :)

• _Drum_
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
Je hebt helemaal gelijk, motor ziet er een stuk beter uit met zijkoffers, maar het geeft me iets meer gemoedsrust als ik in centrum Brussel tussen de auto’s moet laveren…
noes schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:21:
[...]

Precies daarom zitten de zijkoffers altijd op mn K1600GT! En zodat er geen 2 koffers in de garage in de weg liggen ;).

Maar met stad rijden vind ik de koffers wel een beetje onhandiger, een korte bocht na een versmalling moet je toch iets ruimer nemen met zijkoffers. Met file rijden enz heb je er geen last van (zitten toch stuk lager dan de auto zijspiegels).
Hier staan de koffers in de kelder stof te happen, staan gelukkig niet in de weg, maar da’s wel een goede reden om de koffers niet van je motor te nemen :)

Wat je zegt over file rijden klopt, bij het op de autosnelweg in de file rijden, vormen die koffers geen probleem, daar is voldoende ruimte, maar om in een stadscentrum tussen de auto’s te wringen, daar is toch een stuk minder ruimte tussen de auto’s, zeker als je zoals ik probeert om met de scooters mee te gaan. :D

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Ook hier een nieuw BMW bankstel, met vaste koffers, een ex-demo K 1600 Bagger van begin 2025. Na ruim 5 jaar en 50k km tijd voor iets anders. Andere lagere zitpositie met ook floorboards voor je voeten, meer relaxed dan een GT, maar wel dezelfde heerlijke 6 in lijn.

@LankHoar kun je de GT in de OP vervangen door deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfwcHYQJLcwv4VHhldfPywPuCXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEemJdGcRkF8eOohmjxwRszJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd6kVf8FIauXAdz7jIQChQvXa-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMrtbO72439LQsxB3JnzKqM7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsyId-WENamJ1HPeo8Zr5kyFggc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UtBeuDYfiUXSOC84xS3mSpN.jpg?f=fotoalbum_large

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mkrmr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:06:
Ook hier een nieuw BMW bankstel, met vaste koffers, een ex-demo K 1600 Bagger van begin 2025. Na ruim 5 jaar en 50k km tijd voor iets anders. Andere lagere zitpositie met ook floorboards voor je voeten, meer relaxed dan een GT, maar wel dezelfde heerlijke 6 in lijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi exemplaar! Vind vooral de achterkant van de K1600B erg vet. Maar de zithouding is niets voor mij, helaas.

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

lohost

iemand had al localhost :-(

ibothead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:51:
[...]
13 december met droog weer mag die nog de Santa ride doen en dat was het wel
Die Santa ride, is dat dan zoiets https://www.santa-maxima.nl/ ?

Los van het goede doel, is dat een beetje gezellig? Zie dat er een initiatief is hier in de buurt, maar weer onder een andere naam https://www.maximashelden.nl/

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Done, en gefecliteerd met je (bijna) nieuwe aanwinst! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Zo, dat heb ik ook weer gehad.

Ik reed keurig netjes met 70km/u achter auto's aan. Politie van links, trekt 'm ervoor "Volgen". Ik denk, wat nu dan weer....

Spul aan de kant, agent vraagt om m'n rijbewijs en begint over mijn plaats op de weg. Zijn collega loopt om de scooter heen en zegt "Euh.... Dit is een motorfiets". Nadat-ie het kentekenbewijs had gecheckt en mij nog even had nagevraagd mocht ik weer gaan. Hij dacht dat 't een gewone (opgevoerde...) brom scooter was :D Ik kan me de verwarring wel een beetje voorstellen :+

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Destruction schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:42:

Ik reed keurig netjes met 70km/u achter auto's aan. Politie van links, trekt 'm ervoor "Volgen". Ik denk, wat nu dan weer....

Spul aan de kant, agent vraagt om m'n rijbewijs en begint over mijn plaats op de weg. Zijn collega loopt om de scooter heen en zegt "Euh.... Dit is een motorfiets". Nadat-ie het kentekenbewijs had gecheckt en mij nog even had nagevraagd mocht ik weer gaan. Hij dacht dat 't een gewone (opgevoerde...) brom scooter was :D Ik kan me de verwarring wel een beetje voorstellen :+
Die grote gele kentekenplaat met een 'M kenteken' was zeker nog niet duidelijk genoeg voor 'm? >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Will_M schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:03:
[...]

Die grote gele kentekenplaat met een 'M kenteken' was zeker nog niet duidelijk genoeg voor 'm? >:)
Die gele plaat had-ie wel gezien maar wat er precies op stond was 'm niet opgevallen blijkbaar :P

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Destruction schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:25:
[...]

Die gele plaat had-ie wel gezien maar wat er precies op stond was 'm niet opgevallen blijkbaar :P
Dat schept mogelijkheden.... 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_O- heb je er nog iets bijdehands bij gezegd? :D.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:45

Haha heeeeeeeel herkenbaar. Jaren geleden ook gehad toen ik nog een gilera runner FXR180 reed :+

• Jolke
  • Laatst online: 25-01 12:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een baggermotor. * Jolke rent. :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:54:
[...]

_O- heb je er nog iets bijdehands bij gezegd? :D.
Ik heb het gelaten bij "Och... Vergissen is menselijk". Wel even gelachen toen de collega achter me riep dat het een motorfiets was. Toen was het voor mij duidelijk, niks aan de hand :D

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-01 13:48
Will_M schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:28:
[...]

Dat schept mogelijkheden.... 8)
Dat dacht ik ook toen ik mijn MSX125 had. Dacht bijdehand te zijn en op het fietspad een file op de 70-weg voorbij te rijden. Braaf 45km/u dus net alsof ik een brommer was. Bleek dat er een rollerbank controle gaande was in een zijstraat. Dus werd ik eruit gepikt en moest ze toch even uitleggen dat het een motor was... 'Maar wat doe je dan op het fietspad?!' was een dure vraag van de agent (145€) O-)

YouTube: MotorcycleGeek

• _eLMo_
  • Niet online
Leviathius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:00:
[...]

Dat dacht ik ook toen ik mijn MSX125 had. Dacht bijdehand te zijn en op het fietspad een file op de 70-weg voorbij te rijden. Braaf 45km/u dus net alsof ik een brommer was. Bleek dat er een rollerbank controle gaande was in een zijstraat. Dus werd ik eruit gepikt en moest ze toch even uitleggen dat het een motor was... 'Maar wat doe je dan op het fietspad?!' was een dure vraag van de agent (145€) O-)
Boete aannemen en achteraf laten verwerpen was goedkoper geweest :+

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
_eLMo_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:28:
[...]

Ja als je hem zou krijgen voor de rollerbank wel ja, maar als je een boete krijgt omdat je op het fietspad rijd met je motorfiets maak je weinig kans :X

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-01 13:48
_eLMo_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:28:
[...]

Precies wat @Koekstra zegt. Ik gaf het al aan voordat hij op de rollerbank ging. Al had ik het misschien wel moeten laten gebeuren want dat ding ging toch niet harder dan 45 in z'n 1. Al zouden ze er vanzelf achter gekomen zijn als ze hem starten zonder koppeling in te trekken.

Dit was iets van 7 jaar geleden, was vooral een leuke anekdote omtrent het motor als scooter aanhouden verhaal.

YouTube: MotorcycleGeek

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Op een fietspad hoor je natuurlijk 30 of 40 te rijden als "brommer" dan was je er misschien mee weggekomen :9.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

De rollerbank controles... Die heb ik vaak gehad in m'n brommer tijd ook.

Ben er nog wel eens voor gestopt met de motor (VF1000F destijds). Even vragen of ik ook een keer mocht, maar het antwoord was Nee :/ :+

Ik gok ook dat de rollerbanken die daar worden gebruikt niet geheel geschikt zijn voor een 1000cc motorfiets, maar ok :P

• _Drum_
  • Niet online
Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:03:
[...]

Ben er nog wel eens voor gestopt met de motor (VF1000F destijds). Even vragen of ik ook een keer mocht, maar het antwoord was Nee :/ :+
Je mag tegenwoordig ook niets meer ;)

Wat ik me wel afvraag, mag je bij een file in Nederland niet gewoon op een rustig tempo inhalen, ipv op het fietspad te gaan rijden? Ik doe dat hier in België nl. wel. Is er een file, dan rij ik die rustig aan de linkerkant voorbij

• kneusteun
_Drum_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:09:
[...]

Wat ik me wel afvraag, mag je bij een file in Nederland niet gewoon op een rustig tempo inhalen, ipv op het fietspad te gaan rijden? Ik doe dat hier in België nl. wel. Is er een file, dan rij ik die rustig aan de linkerkant voorbij
Er mag een hoop en meestal kom je ook met veel weg.
Maar als je een zure tegen komt pakt ie je natuurlijk gewoon als het kan.

Filteren mag sowieso, maar inhalen via fietspad of voetpad ben ik al meerdere keren na een kort gesprek mee weggekomen. Als je rustig uitlegt waarom en je doet het netjes maken ze er nauwelijks een punt van.

Maar een collega stak laatst 5 meter af op een gewone fiets over de stoep en die kreeg meteen een prent >:) best treurig.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Doet mij hier aan denken:
Ik heb ook het idee dat het vaak niet persé is wat je doet, maar hoe je het doet.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-01 16:28
[...]

De gedragscode speelt hier eigenlijk alleen in op file op de snelweg. Er staan passages in over welke rijstrook je kunt aanhouden, wat het verschil in snelheid mag zijn etc. en hoe om te gaan met alarmlichten. Maar er staat zover ik weet niets in over inhalen bij file binnen of buiten de bebouwde kom met maar één rijstrook per richting ter beschikking.

Nu schijnt het ook gewoon wel te mogen omdat er niet specifieke regels bestaan die verbieden (of toestaan) om met meerdere voertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden, dat lijkt dus gewoon te mogen, en dan kun je in de geest van de gedragscode zeggen dat het wel toegestaan is, mits je niet over doorgetrokken strepen rijdt, over verdrijvingsvlakken e.d. rijdt en dus het snelheidsverschil niet groter is dan 10 km/u. Maar dat is allemaal meer mijn interpretatie dan dat ik er iets over kan vinden.

Ik doe het overigens als er ruimte ligt wel, omdat dit voor zowel mij als motorrijder als voor de automobilist gunstig is, omdat ik op die manier niet extra bijdraag aan de file. Zagen alle automobilisten dat ook maar zo.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• kneusteun
Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:00:
Doet mij hier aan denken:

[YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Item Tripleren]

Ik heb ook het idee dat het vaak niet persé is wat je doet, maar hoe je het doet.
Bij die wegversmallingen pak ik altijd (als er een auto aankomt) het fietspad.
Iedereen happy want niemand hoeft te stoppen.

En ja als er fietsers zijn dan niet natuurlijk.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:16

jeroenathome

Een regel tekst

Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:03:
[...]

De rollerbank controles... Die heb ik vaak gehad in m'n brommer tijd ook.
Ooit werd ik bijna aangehouden voor een rollenbanktest terwijl ik op de fiets was. Volgens enkele klasgenoten had ik teveel vermogen in mijn benen omdat ik hun en de brommers bij kon houden. Het verbazende gezicht van de agent toen ik langs de controle reed was prachtig.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

kneusteun schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:04:
[...]

Bij die wegversmallingen pak ik altijd (als er een auto aankomt) het fietspad.
Iedereen happy want niemand hoeft te stoppen.

En ja als er fietsers zijn dan niet natuurlijk.
Ik heb dat zelfs bij mijn rijexamen gedaan, was volgens de examinator niets mis mee. :)
Koning Clovisstraat in Maastricht, net 500m van de Geusselt vandaan waar het CBR toen zat. :+

Oh ja, als er een fietsje op getekend staat (wat daar het geval is), moest ik wel uitkijken voor politie. @HTT-Thalan kan dat vast wel even toelichten. :)

[ Voor 24% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-12-2025 13:41 ]

• Loei123
  • Laatst online: 18:30
Mensen een vraag, ik heb een Freakmount gekocht welke mooi vast zit op de tank.
Alleen vind ik dat ik dan nog best ver naar beneden moet kijken.

Nu wil het dat de magneet ook best stevig pakt op de bout van de kroonplaat, deze is echter open en daar zit een plastic kapje op, die bevestiging vertrouw ik dus niet helemaal.

Mijn vraag: Zijn er dichte kroonplaat bouten van ijzer of wellicht afdekkapjes van ijzer zodat ik de freakmount daar kan bevestigen?

• kneusteun
Ik ben even benieuwd hoe je bij freakmount bent gekomen?
Waarom niet een makkelijke SP of quadlock oplossing?

• Loei123
kneusteun schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:22:
Ik ben even benieuwd hoe je bij freakmount bent gekomen?
Waarom niet een makkelijke SP of quadlock oplossing?
Voornamelijk kosten en niet een apart hoesje aan hoeven te schaffen, uiteraard zit ik met de Freakmount nu met andere "issues". :P

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:20
DrivinUCrazy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:35:
[...]
Ik heb dat zelfs bij mijn rijexamen gedaan, was volgens de examinator niets mis mee. :)
Koning Clovisstraat in Maastricht, net 500m van de Geusselt vandaan waar het CBR toen zat. :+

Oh ja, als er een fietsje op getekend staat (wat daar het geval is), moest ik wel uitkijken voor politie. @HTT-Thalan kan dat vast wel even toelichten. :)
Hoezo? In de Koning Clovisstraat is het geen fietsstrook met doorgetrokken streep, zolang je redelijkerwijs van tevoren in kan schatten dat je niet op de fietsstrook stil komt te staan is dat volgens de regeltjes.

• Loei123
DrivinUCrazy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:35:
[...]

Zolang het geen doorgetrokken streep is, is het een suggestiestrook en mag je daar prima met een motor en ook auto rijden.

Die strook langs een wegversmalling pakken wordt met de auto natuurlijk wat lastiger. :P

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

WilbertNeems schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:23:
[...]

Hoezo? In de Koning Clovisstraat is het geen fietsstrook met doorgetrokken streep, zolang je redelijkerwijs van tevoren in kan schatten dat je niet op de fietsstrook stil komt te staan is dat volgens de regeltjes.
Als ik het me goed herinner: ter hoogte van de wegversmalling ligt er even geen onderbroken streep; het zou beschouwd worden als een doorgetrokken streep. En nee, op die specifieke plek ligt er überhaupt geen streep, maar een verhoogde stoeprand. Dat maakt de discussie nóg vager.

Beter voorbeeld, voor jou als local zeker bekend: neem de wegversmallingen op de Rijksweg door Withuis. Daar gaat de streep ter hoogte van de wegversmalling duidelijk over van onderbroken naar doorgetrokken.

Zou je gelijk hebben? Misschien wel. Maar je bent langer op dat moment met de discussie bezig dan je aan tijdswinst hebt.
Tegenwoordig trek ik me daar sowieso minder van aan trouwens. Zo lang ik het met beleid doe, kan ik het prima uitleggen. :)

• WilbertNeems
DrivinUCrazy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:49:
[...]
Beter voorbeeld, voor jou als local zeker bekend: neem de wegversmallingen op de Rijksweg door Withuis. Daar gaat de streep ter hoogte van de wegversmalling duidelijk over van onderbroken naar doorgetrokken.
Ik snap wat je bedoeld. Je hebt dan, doorgetrokken streep, wit vlak, verhoging, wit vlak, doorgetrokken streep. Daar je alleen bij doorgetrokken streep niet mag rijden op de fietsstrook moet je gewoon over het witte vlak rijden. :P Wel oppassen bij regen dan.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies. Denken in oplossingen. :Y)

Maar mijn rijinstructeur zat daardoor wel 500m na vertrek bij het cbr al te vloeken, zei die achteraf. De examinator wilde echter échte motorrijders zien, niet van die automobilisten op 2 wielen.
Toen die bij Cadier en Keer het haarspeldje (bij de Subaru dealer naar beneden) had gezien, wist ie genoeg en mocht ik zelfstandig terugrijden naar het CBR, ik hoefde niet meer op hun te wachten als ik ze kwijt raakte. Via Eckelrade en Gronsveld is dat nog best een aardig stuk. :o

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wat is er verschillend aan je plaats op de weg, binnen de bebouwde kom, tussen een brommer en een motor?
Beide horen toch gewoon netjes links naast het midden van de eigen rijbaan/weghelft te rijden??
Of dachten ze dat je een snorfiets was en was er een fiets/snor strook naast?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Als je een roze gedeelte langs je rijbaan hebt, is dat per definitie geen fietspad, want die liggen vrij ;). Je hebt het dan over een strook. Staan er fietsjes in is dat een fietsstrook, zonder fietsjes een suggestiestrook. Doch in beide gevallen mag je er met je motor of auto overheen rijden, vermits er een onderbroken streep tussen jou en de strook ligt... We leren leerlingen echter om dat alleen met goede reden te doen zoals voorsorteren, uitwijken of zicht halen, en alleen als je geen hinder veroorzaakt en goed spiegelt voor je erop rijdt.

Is de streep ononderbroken, dan heb je er niks te zoeken tenzij je een fiets, snorfiets of invalidevoertuig onder je reet hebt.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik bedoelde een fietspad losliggend.
Want bij een fietsstrook, in welke hippe gemeente kleur dan ook maakt niks uit voor je plek op de weg met een motor of brommer.
Die is gelijk, alleen de fiets en snorfiets hoofd uiterst rechts, of blijft op het (losliggende) fietspad.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bommes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:30:
Ik bedoelde een fietspad losliggend.
Want bij een fietsstrook, in welke hippe gemeente kleur dan ook maakt niks uit voor je plek op de weg met een motor of brommer.
Die is gelijk, alleen de fiets en snorfiets hoofd uiterst rechts, of blijft op het (losliggende) fietspad.
Snap ik, dit was in antwoord op die hele fiets/suggestiestrook discussie hierboven waarin ik werd getagd.

Plaats op de weg voor een motor of brommer 'zoveel mogelijk rechts' doch wel midden of iets rechts van het midden van diens rijbáán. De rijprocedure vermeld vooral het 'zoveel mogelijk rechts houden' en is wollig over de rijstrook maar schrijft wel "onnodig uitwijken waardoor anderen als het ware worden uitgeno-
digd om in te halen, moet als onjuist gedrag worden beschouwd." Met andere woorden, blijft in het midden van je strook. Wij leren leerlingen (motor of brommer) midden van de rijstrook of iets rechts van het midden, b.v. bij een gevaarlijke tegenligger zoals een vrachtwagen met veel luchtverplaatsing. Ook bij het berijden van een in- of uitvoegstrook rechts van het midden aanhouden (weg van het gevaar).

Op een (brom!)fietspad, indien geen rijstroken aanwezig, dus ook gewoon rechts houden voorzover veilig en mogelijk. Is het alleen een fietspad, heb je daar als brommer niks te zoeken :+.

• Loei123
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:27:
Als je een roze gedeelte langs je rijbaan hebt, is dat per definitie geen fietspad, want die liggen vrij ;). Je hebt het dan over een strook. Staan er fietsjes in is dat een fietsstrook, zonder fietsjes een suggestiestrook. Doch in beide gevallen mag je er met je motor of auto overheen rijden, vermits er een onderbroken streep tussen jou en de strook ligt... We leren leerlingen echter om dat alleen met goede reden te doen zoals voorsorteren, uitwijken of zicht halen, en alleen als je geen hinder veroorzaakt en goed spiegelt voor je erop rijdt.

Is de streep ononderbroken, dan heb je er niks te zoeken tenzij je een fiets, snorfiets of invalidevoertuig onder je reet hebt.
Mij is geleerd de suggestiestrook ook te gebruiken bij tegenliggers en dat soort zaken, jezelf zo een veilig mogelijke plek opeisen op de weg.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Loei123 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:24:
[...]

Mij is geleerd de suggestiestrook ook te gebruiken bij tegenliggers en dat soort zaken, jezelf zo een veilig mogelijke plek opeisen op de weg.
Dat schrijf ik toch ook: 'uitwijken'.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:56:
[...]

Wat is er verschillend aan je plaats op de weg, binnen de bebouwde kom, tussen een brommer en een motor?
Beide horen toch gewoon netjes links naast het midden van de eigen rijbaan/weghelft te rijden??
Of dachten ze dat je een snorfiets was en was er een fiets/snor strook naast?
Het ging om een weg waar brom en snor scooters niet mogen rijden, gezien de snelheid van 70km/u aldaar.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 17:15

4x2

lộn xộn quá

Ik probeer het al de hele tijd met die MTX voor elkaar te krijgen om mee te moeten naar de rollenbank en jou lukt zoiets gewoon binnen een maand :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pujINEUWU14rziJHP_IwWS22sO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3KTSoW9YTs2q4CQDJ8xOMzJ.jpg?f=fotoalbum_large
Tijd voor bandjes van het weekend, heb ook al 1 lager vervangen (van de 'achterbrug') en denk dat ik die van het voorwiel ook maar preventief mee pak (heb ze maanden geleden al eens besteld, ook die voor de Integra)
Balhoofdlager is minder aan het worden, maar geen zin om dat nu te vervangen, komt volgend jaar wel een keer.
En nog even zien dat ik een nieuwe geleidebus kan maken voor de achterremklauw, die rammelt als de ziekte (kwaaltje van die hokken)

leeg

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:47:
[...]

Ik probeer het al de hele tijd met die MTX voor elkaar te krijgen om mee te moeten naar de rollenbank en jou lukt zoiets gewoon binnen een maand :+
Je zei nog dat ik waarschijnlijk door veel mensen als een normale bromscooter aangezien zou worden. Dat zelfs de Politie dat zou doen had ik dan weer niet verwacht :P
[Afbeelding]
Tijd voor bandjes van het weekend, heb ook al 1 lager vervangen (van de 'achterbrug') en denk dat ik die van het voorwiel ook maar preventief mee pak (heb ze maanden geleden al eens besteld, ook die voor de Integra)
Balhoofdlager is minder aan het worden, maar geen zin om dat nu te vervangen, komt volgend jaar wel een keer.
En nog even zien dat ik een nieuwe geleidebus kan maken voor de achterremklauw, die rammelt als de ziekte (kwaaltje van die hokken)
Ah kijk goed bezig :)

Wat jij hebt met die balhoofdlagers heb ik dus met de PS, klepspeling checken e.d doe ik het liefst als het weer wat warmer is in de schuur. Al heb ik ook geen idee wanneer dat voor 't laatst is gebeurd en wat de interval precies is. Ff een keer een nul punt maken lijkt me sowieso wel verstandig.

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 11:34
Heeft iemand een aanrader of advies voor een regenhoes cover voor een rugzak? Ik zie ze voornamelijk dat ze alleen aan de bovenkant vastzitten aan de rugzak, of helemaal niet (alleen elastiek). Voor fietsen/wandelen is dit prima maar blijft dit op de motor ook goed zitten?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dullahan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:25:
Heeft iemand een aanrader of advies voor een regenhoes cover voor een rugzak? Ik zie ze voornamelijk dat ze alleen aan de bovenkant vastzitten aan de rugzak, of helemaal niet (alleen elastiek). Voor fietsen/wandelen is dit prima maar blijft dit op de motor ook goed zitten?
Ik zou aanraden helemaal geen rugzak te dragen op de motor. Je zal misschien minder geven om het iets verhoogde verbruik (ook ten opzichte van een smalle topkoffer) maar je bent minder mobiel en veel grotere kans op (ernstiger) letsel bij een val of crash. En als je er toch eentje wil kopen, ik mag aannemen dat motobackpacks vaneigens wel waterdicht zijn? Anders gewoon lekker een simpele topkoffer.

Case in point: Ik ben gevallen offroad met een rugzak jaren terug en heb toen een rib achterin mijn rug gebroken bij het neerkomen. N=1 enzo, maar ik vermijd het.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-12-2025 21:47 ]

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:02

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:06:
[...]

Je zei nog dat ik waarschijnlijk door veel mensen als een normale bromscooter aangezien zou worden. Dat zelfs de Politie dat zou doen had ik dan weer niet verwacht :P

[...]

[...]
Of heeft de ene agent niets tegen zijn collega gezegd dat hij een motorscooter aan de kant zette om een leermomentje te creëren? *O*

Ik zag vanochtend vanuit de auto twee K1600's rijden in de andere richting op de A15, dat was best toevallig.
Vandaag de ICE leaseauto terug geven aan de collega en dan mag ik twee maandjes een EV rijden.
In februari kan ik dan weer de motor op.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:06:
Wat jij hebt met die balhoofdlagers heb ik dus met de PS, klepspeling checken e.d doe ik het liefst als het weer wat warmer is in de schuur. Al heb ik ook geen idee wanneer dat voor 't laatst is gebeurd en wat de interval precies is. Ff een keer een nul punt maken lijkt me sowieso wel verstandig.
Temperatuur is het probleem niet, heb een dieselkachel, maar heb dr gewoon geen zin in :P
Klepspeling is bij de blokrevisie gedaan, dus ong 5000km terug. Geloof dat dat ook ongeveer de interval is (moet best vaak, al is het met schroefjes)

leeg

• Loei123
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:43:
[...]

Dat schrijf ik toch ook: 'uitwijken'.
Dat spreek ik ook niet tegen.

• kneusteun
Loei123 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:12:
[...]

Voornamelijk kosten en niet een apart hoesje aan hoeven te schaffen, uiteraard zit ik met de Freakmount nu met andere "issues". :P
Jup, en voordeel van bijvoorbeeld 1 systeem is dat je 1 hoesje nodig hebt en vervolgens die kan gebruiken in de auto, op de motoren op de fiets etc.

Zelf voor quadlock gegaan, maar voor de wielrenfiets bijvoorbeeld een ali adapter gekocht om te testen en dat werkt net zo goed (scheelde behoorlijk geld). Ook tweedehands nog best veel te vinden en veel extra opt8ies voor vage montages te vinden.

En quadlock had zelfs nog 30% voordeel laatste dagen. Geheid dat SP etc dat ook wel hadden.

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:44:
Ik zou aanraden helemaal geen rugzak te dragen op de motor.

Case in point: Ik ben gevallen offroad met een rugzak jaren terug en heb toen een rib achterin mijn rug gebroken bij het neerkomen. N=1 enzo, maar ik vermijd het.
Één van de redenen waarom ik een RT heb gekocht, ik moet zoveel werk meuk meenemen wat in een rugzak past maar comfortabel was het niet. En inderdaad ook niet zo veilig qua gevoel.

Maar ik krijg mijn meuk niet in de koffers van de GT ;( 2 laptops, tig van interfaces en kabels, multimeter en het belangrijkste: pen en papier.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-01 12:57
[...]

Bij70/80 wegen met twee enkele rijbanen rij ik bij files bij voorkeur niet links voorbij ivm tegemoet komend verkeer.
Ik heb daar bij provinciale wegen (vb. N210) een aantal keer de paar meters door het gras gemaakt richting de naastgelegen ventweg (60 weg) om daar door te rijden.
Bij de N214/N216 ook geregeld rustig op het naast gelegen fietspad (met 30-40km/u) gereden de file voorbij.
Waarbij het over het fietspad rijden in het achterhoofd ook wel heel fout voelde, maar wel voor mij de veiligste plek voelde.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-01 17:08
bleufred1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:08:
[...]

Bij70/80 wegen met twee enkele rijbanen rij ik bij files bij voorkeur niet links voorbij ivm tegemoet komend verkeer.
Ik heb daar bij provinciale wegen (vb. N210) een aantal keer de paar meters door het gras gemaakt richting de naastgelegen ventweg (60 weg) om daar door te rijden.
Bij de N214/N216 ook geregeld rustig op het naast gelegen fietspad (met 30-40km/u) gereden de file voorbij.
Waarbij het over het fietspad rijden in het achterhoofd ook wel heel fout voelde, maar wel voor mij de veiligste plek voelde.
Ik zou dat soort dingen niet doen. Het imago van motorrijders wordt hier niet beter van.

Als je er niet links voorbij kunt/wilt, zul je aan moeten sluiten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• UTwizard
Joris748 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:28:
[...]

Ik zou dat soort dingen niet doen. Het imago van motorrijders wordt hier niet beter van.

Als je er niet links voorbij kunt/wilt, zul je aan moeten sluiten.
Dit inderdaad. Of desnoods helemaal rechts op de witte streep gaan staan, zou er dan een kettingbotsing ontstaan achter je, is de kans kleiner dat je gesandwiched wordt.

Maar eerst door de berm en daarna over het fietspad langs het verkeer rijden? :N

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:17:
[...]

Temperatuur is het probleem niet, heb een dieselkachel, maar heb dr gewoon geen zin in :P
Klepspeling is bij de blokrevisie gedaan, dus ong 5000km terug. Geloof dat dat ook ongeveer de interval is (moet best vaak, al is het met schroefjes)
Ah kijk, dan ga ik dat binnenkort dus ff doen inderdaad :) Moet ook nog een kabel hebben voor 't slot van het zadel, CMS heeft 'm niet zag ik. Of evt. zelf iets knutselen zodat 't zadel in ieder geval weer op slot kan.

• _eLMo_
  • Niet online
Voor alle R1300 GS/A rijders hier die hun achterlicht setup ook kak vinden: ik heb een printje gemaakt oOo .

Veul beter zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF_YlWuKEStFOzcyFBciPfxGF1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/DCpgfWcM88uZ6wJtnIqtfPP1.gif?f=user_large
Voor de niet rijders: de R1300 GS/A heeft standaard niet het middelste remlicht waardoor je knipperlichten niet te zien zijn tijdens het remmen 8)7

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:13
@_eLMo_ Thanks! Gaat volgend jaar goed van pas komen wanneer mijn 1300 wordt geleverd. Dit gaat 1 van de eerste modificaties zijn. Blijf het bizar vinden dat ze bij de 1300 het centrale remlicht hebben wegbezuinigd. 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door cyntax op 05-12-2025 15:55 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:11

ozzynator

Nevermind.

cyntax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:54:
@_eLMo_ Thanks! Gaat volgend jaar goed van pas komen wanneer mijn 1300 wordt geleverd. Dit gaat 1 van de eerste modificaties zijn. Blijf het bizar vinden dat ze bij de 1300 het centrale remlicht hebben wegbezuinigd. 8)7
Zal wel een optie met abonnement zijn geweest. Bij Beierse automobielen ontbreken daarentegen vaak de knipperlicht hendels. _/-\o_

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• WilbertNeems
@ozzynator Dat is een veelvoorkomende misvatting; dat is pure solidariteit met de Harleyrijder die zijn knipperlichten al is verloren bij de proefrit.

• WilbertNeems
@_eLMo_ En hoe zorg je er voor dat het remlicht rond je knipperlicht niet meer aangaat bij gebruik van het knipperlicht?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:30

botoo

💀 too old to die young

Ik ben voornemens om komend jaar een old-school chopper te gaan/laten bouwen wel eentje van voor '97 dan hoef ik ook geen rekening met knipperlichten te houden (die er volgens ^^ toch maar vanaf vallen).
Knipperlichten zijn verplicht op motoren die voor het eerst zijn tenaamgesteld na 1 januari 1997. Motoren die ouder zijn, hoeven geen knipperlichten te hebben, maar moeten dan wel altijd de hand uitsteken om richting aan te geven. (Als er wel knipperlichten op de motor zitten, moeten deze functioneren en voldoen aan de wettelijke eisen)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_eLMo_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
Voor alle R1300 GS/A rijders hier die hun achterlicht setup ook kak vinden: ik heb een printje gemaakt oOo .

Veul beter zo:
[Afbeelding]
Voor de niet rijders: de R1300 GS/A heeft standaard niet het middelste remlicht waardoor je knipperlichten niet te zien zijn tijdens het remmen 8)7
Gaaf, en BMW had dit standaard zo moeten maken imho. En tweakerswaardig!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:38
lohost schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:46:
[...]

Die Santa ride, is dat dan zoiets https://www.santa-maxima.nl/ ?

Los van het goede doel, is dat een beetje gezellig? Zie dat er een initiatief is hier in de buurt, maar weer onder een andere naam https://www.maximashelden.nl/
Maar die ga ik toe ja rond utrecht een ritje en best gezellig vorig jaar toen ik die deed vanuit son en breugel

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
_Drum_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:40:
Ben nu al een tijdje dit forum aan het volgen en dacht, het is tijd dat ik me ook aanmeld, rijder uit België, Vlaams-Brabant, met een K1600GT uit ‘23. Dus als het kan/mag, dan graag toevoegen aan de startpost.

Korte achtergrond, heb tot nu toe altijd BMW gereden, altijd met boxers, tot ik in ‘23 de 1600GT heb gekocht. Had die ooit meegekregen als vervangmotor bij de garage en dat was me heel goed bevallen.
Zo goed dat ik op een dag dan maar naar de garage ben gegaan om de RT in te ruilen voor een GT.
Gebruik die uitsluitend voor woon-werk verkeer en hoewel de motor zalig rijdt, is het in centrum Brussel toch iets minder mobiel dan de RT of een R, maar goed, moeilijk gaat ook. Zeker omdat ik zo goed als altijd zonder zijkoffers rijd, net iets makkelijker om tussen de auto’s in het centrum te slalommen.

En hier dan een fotootje van de motor:
[Afbeelding]

@LankHoar Zou je me in de OP willen toevoegen?
Toegevoegd, welkom!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• _eLMo_
  • Niet online
WilbertNeems schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:24:
@_eLMo_ En hoe zorg je er voor dat het remlicht rond je knipperlicht niet meer aangaat bij gebruik van het knipperlicht?
Dat is een electronica module die je tussen de knipperlichten plugt. Die zijn ook verbonden met elkaar zodat ze bij alarmlicht niet alle rood licht uitschakelen.
Weiser Wizards.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMCZQXzvJHOXV-JGEKKu9rLleCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtpGRrju7MdieHy7e1DRQCIP.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, het HBM bandenapparaat is ook weer uitgeprobeerd, werkt opvallend goed, loop nu niet meer te vechten om het wiel op zn plek te houden als de band er af/op moet. Geen slechte aanschaf voor die 100 euro, even met 2 bouten vastgezet, is ook weer snel te verwijderen indien nodig.

leeg

Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste