Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 108 Laatste
Acties:

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-01 08:30
Groepen, laat je niet gek maken door anderen. Maak jij de anderen gek, zorg dan dat je af en toe stopt om de groep bijeen te houden.
Goede communicatie via de helm scheelt een boel.
Zelf tel ik af en toe de koplampjes in de spiegel. Denk ik wat te missen doe ik even rustig op de rechte stukken.
Bochten geknald zonder ander verkeer, bij de eerste kruising even wachten tot het weer compleet is.

Filerijden, dat gaat makkelijk steeds vlotter. Komt er ruimte tussen auto’s verlaag de snelheid! Ruimte is auto’s die even snel een baantje wisselen.
Zelf gebruik ik de knippers niet, maar in de auto merk ik wel dat je sneller in de spiegel een motor ziet die ze wel aan heeft. Maar als je niet in de spiegel kijkt zie je ze niet. En zeker in de file zijn mensen met andere dingen bezig dan spiegelen.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
@TakeItToTheMax
Filerijden doe ik zonder alarmlichten.
Wat @Eric Z ook al zegt: bij gaten (en invoegstroken) extra alert op baanwissels.

Ik kijk altijd best ver vooruit bij het filteren en als het wat te smal lijkt in de verte flits ik een keer groot licht. Heel vaak wordt dat toch wel opgemerkt en wordt er, indien mogelijk, wel ruimte gemaakt.

Ik vind het wel nog steeds zoeken naar de balans tussen aandacht vragen en asociaal overkomen.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:16

jeroenathome

Een regel tekst

TakeItToTheMax schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:49:
Nu de eerste mooie reizen alweer gedeeld worden vroeg ik mij af of sommige van jullie bij een motorclub zitten? En wat de ervaringen ermee zijn? En praktische: hoe vind je die? (Zonder socials)
En ook, het rijden in een grotere groep (+4?), hoe bevalt dat?
Ik heb gezocht op motorclub en mijn woonplaats. Kwam ook nog clubs uit kleine buurgemeenten tegen. De club waar ik lid van ben heeft geen Facebook pagina meer en overige sociale websites zijn er nooit geweest. Wat voor mij een reden was om lid te worden is dat op momenten dat ik alleen rij geen pauze neem of eigenlijk veels te laat. Dit kan ik aan mijn manier van rijden merken. Door samen te rijden ben ik eerder geneigd om een pauze te nemen.
Zelf rij ik nu soms met een vriend en dat vind ik heel leuk. Een grotere groep moet ik nog gaan ervaren maar het idee lijkt me leuk!
In het begin is het even wennen en zoeken naar leden die ongeveer dezelfde rijstijl hebben. Geef ook aan wat jou rijstijl is. Je krijgt dan vanzelf te horen met wie je het beste kan meerijden. Een groep moet niet groter worden dan 6 a 7 motoren. Als je niet de snelste bent rij dan zoveel mogelijk voor in de groep. De achterste is vaak bezig om ontstane gaten dicht te rijden terwijl de voorste nog onder de toegestane snelheid blijft.
En nu ik toch bezig ben... Rijden in de file: wel of geen alarmlichten aan? (Officieel mag het niet). En tips erover? Ik heb al enkele YouTube filmpjes bekeken en zelf al wel gedaan maar vind het nog best lastig om goed te timen.
Als er iemand voor mij rijd die het doet kan het zijn dat ik het ook doe. Belangrijker is om goed op te letten dat er niemand van rijbaan wisselt of erger jou er niet langs wil laten.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niet helemaal mee eens.

Bij snelheidsverschillen, onbekenden, of een groot verschil in ervaring, laat dan de 'zwakste' als tweede rijden. Maar zodra de rijniveaus dichter naar elkaar kruipen, gaat het bij ons van snel naar langzaam. Het is eenvoudiger om als voorrijder het weer bij elkaar te laten komen, dan dat de rest er iedere bocht op inloopt.
Dat heeft wel twee vereisten: de groep moet er op kunnen vertrouwen dat ze elkaar niet kwijt proberen te raken en dat er bij afslagen wordt gewacht. En iedereen, vooral de minst snelle, moet zijn grens aan durven geven. Ego's blijven thuis.

Wat je bij ons ziet, is dat iemand die vermoeid raakt dit ook aangeeft en zich dan terug laat zakken.
Maar het is geen zwakte om aan te geven dat het even niet lekker loopt. Vaak rijd ik voorop, maar als ik mijn dag niet heb of wat dan ook, vraag ik gewoon aan een ander om het over te nemen. No worries. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@TakeItToTheMax Ik zit niet echt meer bij een motorclub.
Ik zát bij een grote groep vrienden die allemaal motorrijden. Dat zou je een club kunnen noemen. Aan de ene kant was er een stichting met bankrekening, en daarmee regelden we dan weekenden. Ook soms andere activiteiten, en zelfs merchandise. Er was (nou ja is) ook een site met forum om bijvoorbeeld met elkaar af te spreken en weekendjes te regelen. Er was ook een wekelijkse café-avond.
Tegelijkertijd was er geen officieel lidmaatschap, geen contributie, geen écht reglement. Geen verplichtingen. We hebben weekenden geregeld waarbij we het hele hotel afhuurden. Groepen van 25 man, die zich dan overdag wel opsplitsten in kleinere groepjes natuurlijk.

Toen kwamen de whatsappgroepjes op. Er ontstond wat scheiding tussen groepjes met verschillende inzichten, rijstijlen en meningen. En helaas is die grote groep grotendeels uit elkaar gevallen.
Ik heb nog steeds een aantal contacten en vrienden daar aan over gehouden, en een deel daarvan zit in één grote groepsapp... Maar het is niet meer hoe het was, en je merkt dat ook dit langzaam uit elkaar valt.
Het groepje eensgezinden wordt steeds kleiner, merk ik.

Tegelijkertijd zijn er wel een paar mensen over gebleven waarbij we eigenlijk maar een paar dingen hoeven te weten: datum, regio, en ga je mee? En dan regelt iemand dat, en dan komt het wel weer goed. :)
Ik ga me niet laten tegenhouden, desnoods ga ik wel alleen. Of misschien ga ik straks wel eens met een reisorganisatie mee... Maar ik regel het dan eigenlijk liever zelf, met alle bijbehorende voorpret. ;-)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 13:33

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké, deze ochtend was voor mij wel/niet, wel/niet, wel/niet, wel!
En vervolgens sta ik het zadel schoon te krabben/vegen van ijs (motor staat buiten vanwege verbouwing).
Het is dat het wegdek +3 graden was anders had ik hem laten staan, want 1 graad, mistig (150m zicht) en aanvriezend is nu niet echt lekker weer om te rijden.

Altijd wat op kwakkelende dagen, ik heb het liever of goed boven nul of goede vorst maar telkens op het randje is niet prettig rijden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ollie1965 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:26:
En vervolgens sta ik het zadel schoon te krabben/vegen van ijs (motor staat buiten vanwege verbouwing).
Het is dat het wegdek +3 graden was anders had ik hem laten staan, want 1 graad, mistig (150m zicht) en aanvriezend is nu niet echt lekker weer om te rijden.

Altijd wat op kwakkelende dagen, ik heb het liever of goed boven nul of goede vorst maar telkens op het randje is niet prettig rijden.
Ik zit er ook over te twijfelen.... ik zit zelfs al in mijn motorbroek en schoenen achter de pc. Er zijn wat lessen uitgevallen in de ochtend dus ik heb wat uren extra, denk erover om wat rondjes op de baan te rijden gewoon voor het vertrouwen. Maar de Twin staat in de garage, en het weer is precies wat jij zegt. De mist is grotendeels weg, maar wegdek is vochtig en temperatuur laag - al is het wel boven nul.

En dan is er nog de vraag... ga ik met de CB500 of de CB125, wiens bandjes natuurlijk nog hagelnieuw zijn.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:58

Bommes

Capo del formaggio

@TakeItToTheMax ik ben geen lid van een motorclub, wel een paar keer met een rit georganiseerd door een "lokale" motor club meegereden.(red/. https://mvwintelre.nl/ ) Maar dan samen met een maatje, dus eigenlijk de gehele rit met zijn 2en gereden.
Deze club organiseert wel veel ritten waar je ook als niet lid mee kunt doen, schrijft je in, komt opdagen, betaald een paar euro, krijgt een bak koffie en ze zetten de route in je navi en rijden maar.

Vroegah wel eens met wat weekendjes georganiseerd door een stel gasten van het Motorforum mee geweest.
Newbie groepje was er toen, zo een weekend was dan met een man of 30 of zelfs nog meer, maar het rijden van de routes was altijd in groepjes van max 5 a 6 man. Meer is ook niet te doen eigenlijk, althans niet om dan nog een beetje met leuk rijden bezig te zijn.

Mijn broertje rijd ook motor, maar die woont een dik uur rijden van mij vandaan, dan is een gezamenlijke rit ook niet zomaar gemaakt. Dat is er dus tot nu toe pas 1 keer van gekomen.
Ook nog een 2 tal app groepjes waar ik in zit, waarvan 1tje vanuit hier, met die groep zijn we al 2 keer naar het ABR festival in Engeland geweest, alhoel het dan ook niet echt veel samen rijden is :P
De andere groep is een wel erg doelgroep dingetje, obesitas crossers. En dat slaat niet op de rijders :9 Of te wel met te zware motoren de crossbaan op.

Verder rijd ik eigenlijk altijd alleen, en inderdaad dan neem je wat te laat pauze, maar dat komt met de jaren wel goed, dan wordt je wat rustiger en stop je wat eerder :+
Althans dat is mijn ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 25-11-2025 09:17 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-01 13:59
Vraag; ik heb mijn MT09 2021 nu alweer een tijdje in de garage staan voor de winterstalling. Ik kom er achter dat ik hem niet heb afgetankt. Is het OK dat ik er gewoon een jerrycan 98/E5 ingooi met een Fuel Stabilizer? Heb geen zin meer om 'm uit de garage te halen en af te tanken bij de pomp met dit weer.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-01 19:11
Ik had vanochtend ook even m'n twijfels of het wel verstandig was om te gaan rijden. En het was even klungelen want m'n contactslot en gashendel waren vastgevroren. Maar het is allemaal goed gegaan en vanmiddag zou het prima weer moeten zijn.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

-Muncky- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:21:
Vraag; ik heb mijn MT09 2021 nu alweer een tijdje in de garage staan voor de winterstalling. Ik kom er achter dat ik hem niet heb afgetankt. Is het OK dat ik er gewoon een jerrycan 98/E5 ingooi met een Fuel Stabilizer? Heb geen zin meer om 'm uit de garage te halen en af te tanken bij de pomp met dit weer.
Het idee van aftanken bij lange stilstand is het voorkomen van roest in de tank, vziw. Heb je een metalen tank? Als je een kunststof liner in je tank hebt zitten kan het geen kwaad om hem zo te laten staan lijkt me.
En als je hem wel wil vullen maakt het natuurlijk niet uit of je dat live bij de pomp doet of via een kannetje :P

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

-Muncky- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:21:
Natuurlijk, maar zo een MT09 heeft toch wel al een kunststof tank?
Tot het nekje vol tanken is dan ook niet echt nodig. Dat deed je voorheen om roest in de tank te voorkomen door condensatie in de tank.
Heb je een flesje fuel stabilizer? zo ja gooi je dat in je tank, beetje schudden, misschien ff starten dat het de leidingen in komt en klaar.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
TakeItToTheMax schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:49:
Nu de eerste mooie reizen alweer gedeeld worden vroeg ik mij af of sommige van jullie bij een motorclub zitten? En wat de ervaringen ermee zijn? En praktische: hoe vind je die? (Zonder socials)
En ook, het rijden in een grotere groep (+4?), hoe bevalt dat?

Zelf rij ik nu soms met een vriend en dat vind ik heel leuk. Een grotere groep moet ik nog gaan ervaren maar het idee lijkt me leuk!

En nu ik toch bezig ben... Rijden in de file: wel of geen alarmlichten aan? (Officieel mag het niet). En tips erover? Ik heb al enkele YouTube filmpjes bekeken en zelf al wel gedaan maar vind het nog best lastig om goed te timen.
Ik zit zelf in het bestuur van de motorclub op mijn werk. Eind de 30 deelnemers meestal voor de dagritten. Voor mezelf en de deelnemers is het een gemak dat er een mooie route, met goed getimede stops, voorzien is, dus gewoon GPS inladen en rijden maar.
Ook de babbel met de andere leden, en hun lijnen volgen, is tof.
En een bescheiden sponsoring van de werkgever al helemaal.

We rijden niet in één grote stoet: geen idee waarom die georganiseerde files nog bestaan. De meerderheid rijdt zelf op GPS, en voor de ouderen/nieuwelingen hebben we ook 1 kleiner begeleidde groep van 10 max, en we rijden zoals DrivinUCrazy ook beschreef.
Een Cardo en goede compagnie vind ik persoonlijk erg fijn.

De club is een extra manier om een betere/veiligere rijder te worden, en om te leren wat een route goed of slecht maakt, waarmee je meer plezier beleeft aan het rijden.

Alarmlichten is in België algemeen getolereerd bij filerijden want het maakt het zaakje veiliger.
De knipperende grootlichten bij sommige vind ik dan weer een brug te ver: werkt verblindend? |:(

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:21
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:49:
[...]

Ik zit er ook over te twijfelen.... ik zit zelfs al in mijn motorbroek en schoenen achter de pc. Er zijn wat lessen uitgevallen in de ochtend dus ik heb wat uren extra, denk erover om wat rondjes op de baan te rijden gewoon voor het vertrouwen. Maar de Twin staat in de garage, en het weer is precies wat jij zegt. De mist is grotendeels weg, maar wegdek is vochtig en temperatuur laag - al is het wel boven nul.

En dan is er nog de vraag... ga ik met de CB500 of de CB125, wiens bandjes natuurlijk nog hagelnieuw zijn.
Het was hier frisjes, maar goed te doen op de weg. Nergens echt glad. Zolang er geen ijzel of sneeuw ligt kún je gewoon rijden toch?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

geert_s schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:10:
[...]

Het was hier frisjes, maar goed te doen op de weg. Nergens echt glad. Zolang er geen ijzel of sneeuw ligt kún je gewoon rijden toch?
Ik overdenk alles momenteel. Troep op de weg, smalle bandjes dus minder snel opwarmen EN minder contactoppervlak... uit de 2e keuzes is de CB500 de betere keuze maar het is de 125 waar ik weer aan moet wennen.... en ondertussen sta ik alweer met de autosleutel in mijn hand ;(.

• UTwizard
  • Laatst online: 22-01 14:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:49:
of de CB125, wiens bandjes natuurlijk nog hagelnieuw zijn.
Til je hier misschien niet iets te zwaar aan? Ja nieuwe banden geven nog geen optimale grip, maar zolang je niet meteen probeert je voetsteuntjes aan de grond te rijden gaan die banden jou echt niet in de steek laten.

Ik heb ondertussen al zoveel hagelnieuwe banden in sketchy omstandigheden (sneeuw, vorst, mist, etc) gereden met motoren tussen de ~65 en ~180 PK en de hagelnieuwe banden zijn nog nooit een probleem geweest. Niet mee proberen te rijden met #wheelietime en na -uiterlijk- 150 KM kun je gek doen.

De filmpjes die je op het internet ziet van lui die 100 meter verwijderd van de dealer hun motor weggooien, zijn de testosteron-bommetjes die moeten laten zien hoe stoer ze zijn.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

UTwizard schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:23:
[...]

Til je hier misschien niet iets te zwaar aan? Ja nieuwe banden geven nog geen optimale grip, maar zolang je niet meteen probeert je voetsteuntjes aan de grond te rijden gaan die banden jou echt niet in de steek laten.

Ik heb ondertussen al zoveel hagelnieuwe banden in sketchy omstandigheden gereden met motoren tussen de ~65 en ~180 PK en de hagelnieuwe banden zijn nog nooit een probleem geweest. Niet mee proberen te rijden met #wheelietime en na -uiterlijk- 150 KM kun je gek doen.

De filmpjes die je op het internet ziet van lui die 100 meter verwijderd van de dealer hun motor weggooien, zijn de testosteron-bommetjes die moeten laten zien hoe stoer ze zijn.
Ik ben ermee onderuit gegleden met ingereden bandjes tegen 25km in een zeer flauw bocht. Had ik toen 'gek gedaan' hadden mijn hersentjes daar beter mee om kunnen gaan dan dat het feitelijk 'out of the blue' kwam.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:24:
[...]

Ik ben ermee onderuit gegleden met ingereden bandjes tegen 25km in een zeer flauw bocht. Had ik toen 'gek gedaan' hadden mijn hersentjes daar beter mee om kunnen gaan dan dat het feitelijk 'out of the blue' kwam.
Ga offroad rijden, dan vind je vallen wat normaler :+

Het wegdek was glad, dus met elk evenwichtsvoertuig had je daar problemen gehad, dit komt in NL zelden voor. En al helemaal zo hyperlokaal in een bocht. Soms ligt er olie, dan glijd je onderuit. In mijn 200.000km nog niet mee gemaakt, maar ik ruik regelmatig diesel op het wegdek, dichtbij tankstations of op snelweg kruispunten / afritten.

Stop overthinking, start riding.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• UTwizard
  • Laatst online: 22-01 14:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:24:
[...]

Maar juist doordat het "out of the blue" kwam is des te meer bewijs dat het niet aan de banden lag. Banden waarschuwen namelijk op het moment dat ze in de buurt van de limiet komen en dat voel je als rijder, bijv een licht of zweverig gevoel in het stuur. Soms is het gewoon een kwestie van domme pech, ook al doe je zelf niks verkeerd op dat moment.

• kneusteun
  • Laatst online: 22-01 19:57
Gewoon zo snel mogelijk weer rijden.
Heb zelf ook gehad en twee dagen later een ritje gepland, begin van de rit was even weer vertrouwen vinden.
Maar einde van de rit was het gewoon weer lekker doorrijden en klieren onderweg.

Het zit allemaal in de kop, en moet er gewoon "even" uit.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Het punt is dat rationeel denken juist tegendraads werkt bij dit soort problemen. Ik heb nog geen motorrijbewijs, maar het principe is ook toepasbaar bij auto's of fietsen bijvoorbeeld: na een ongeluk (hoe groot of hoe klein ook), zo snel mogelijk weer gaan rijden. Hoe langer je wacht, hoe meer het tussen je oren gaat zitten. Nu snap ik dat het met de motor in winterse omstandigheden misschien iets lastiger is, dat je iets langer moet wachten dan eigenlijk wenselijk is, maar volgens mij heb je genoeg KM's onder je billen dat je op een dag als vandaag wel een rondje kan doen. :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:23
Vanochtend begon ok, geen mist 6 graden in Noord-Holland. Prima. Dan kom je op de A1 bij Baarn....... Man man man, standje vrieskou hoor. :X

Dikke pak mist ook, hopelijk vanmiddag een zonnetje er bij 8)

K to the KillaZ

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:00
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:22:
[...]

Ik overdenk alles momenteel. Troep op de weg, smalle bandjes dus minder snel opwarmen EN minder contactoppervlak... uit de 2e keuzes is de CB500 de betere keuze maar het is de 125 waar ik weer aan moet wennen.... en ondertussen sta ik alweer met de autosleutel in mijn hand ;(.
Ga rijden. Na mijn ongeluk wat ik had tijdens het tussen de files doorrijden was ik in eerste ook angstig om er weer tussendoor te gaan maar rustig gedaan en nu weer heel relaxed er tussendoor.

Gaat dit in 1x vanzelf, nee. KMs maken is inderdaad wel de oplossing zoals meerdere hier aangeven. Ga je nooit meer vallen, geen idee.

Je hebt jarenlang ervaring met rijden, laat één val niet je plezier vergallen.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:33
ollie1965 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:26:

Ook ik heb deze ochtend flink zitten twijfelen gezien de mist en 1 graad boven nul. Hoe wist jij dat het wegdek warmer was? Ik heb uiteindelijk voor de trein gekozen.

Verder zat ik nog te twijfelen omdat het gisteren al best koud was met 6 graden. Mijn Lindstrands 4 seizoenenpak heeft op een of andere manier alleen isolatie bij de romp en bovenbenen. Met lange sokken kan ik mijn onderbenen wel oplossen, maar vooral mijn armen worden koud. Misschien dat ik toch een tussenlaag moet aanschaffen en dan de isolatie van mijn jas eruit laten?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

iMars

Full time prutser

@HTT-Thalan ik denk dat jij meer ervaren bent dan ik, maar enige advies wat ik je kan geven (wat andere al voor mij zeiden): ga rijden.

Ik heb soms als het ruk-weer is, en ik een bocht te snel neem, dat ik mijn motor voel bewegen. De eerste 10 bochten daarna ga ik dan gelijk kruipend doorheen, omdat ik me dan niet zeker meer voel.

Het zit allemaal tussen de oren en dat moet je eruit wassen (dus meer rijden)

Koop hier mijn P1 reader :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUNAdUUhObJOrZdSDTFTe-RmnhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ1lkXeNoDcbhryqzDx1Q43i.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er ook even langzame/snelle slalom mee gereden op ons circuit maar bij de precisiestop had ik met hele lichte remdruk al een continue slepend achterwiel dus dat vond ik zonder abs echt het randje opzoeken. Heb de voorrem af en toe progressief ingeknepen gehad en dat leek nog wel prima te gaan.

Nu even de lesauto gaan wassen en een paar warmere handschoenen oppikken thuis voor de terugreis straks want zelfs voor tien minuutjes is zomerhandschoenen nu te koud.

• kneusteun
Als ik het zo lees zit het nog steeds enorm in je kop en ben je er continu mee bezig.
Probeer een lekker muziekje op te zetten en gewoon te rijden, die banden glijden niet zomaar weer weg, je hoeft niet op de grens te rijden, bandjes warm rijden en vervolgens proberen gewoon weer je tempo naar normaal te brengen.

Mochten de banden op een of andere manier toch fucked zijn dan geven ze vanzelf feedback als je een keer de grens opzoekt.

Je bent op dit moment volgens mij veel te veel bezig met alles behalve rijden.

• kneusteun

• kneusteun

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 13:33

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

rykers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ook ik heb deze ochtend flink zitten twijfelen gezien de mist en 1 graad boven nul. Hoe wist jij dat het wegdek warmer was? Ik heb uiteindelijk voor de trein gekozen.
Aangezien ik (in vogelvlucht) 2km van een officieel KNMI meetpunt zit wat iedere 10 minuten geüpdatet wordt en je op in detail ook nog "op de grond" waarden kunt uitlezen i.c.m. de temperaturen van het wegdek op Rijkswaterstaat Strooit waarbij er 1 brug meetpunt (8km) en 2 wegdek meetpunten (6km) zijn .
Verder zat ik nog te twijfelen omdat het gisteren al best koud was met 6 graden. Mijn Lindstrands 4 seizoenenpak heeft op een of andere manier alleen isolatie bij de romp en bovenbenen. Met lange sokken kan ik mijn onderbenen wel oplossen, maar vooral mijn armen worden koud. Misschien dat ik toch een tussenlaag moet aanschaffen en dan de isolatie van mijn jas eruit laten?
Tja, kleding ik ben een echte koukleum dus laagje op laagje op laagje is mijn devies en voor de winter niet een strak pak kiezen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:24

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:29:
Als ik het zo lees zit het nog steeds enorm in je kop en ben je er continu mee bezig.
Probeer een lekker muziekje op te zetten en gewoon te rijden, die banden glijden niet zomaar weer weg, je hoeft niet op de grens te rijden, bandjes warm rijden en vervolgens proberen gewoon weer je tempo naar normaal te brengen.

Mochten de banden op een of andere manier toch fucked zijn dan geven ze vanzelf feedback als je een keer de grens opzoekt.

Je bent op dit moment volgens mij veel te veel bezig met alles behalve rijden.
Die indruk heb ik ook inderdaad. Gewoon rijden, rustig aan, vertrouwen opbouwen :)

En dat zeg ik, nog altijd (een beetje) dealende met de gevolgen van een crash in de regen, in mijn brommer tijdperk. En da's écht al wel ff geleden :P

* Destruction heeft nog steeds een grafhekel aan rijden op 2 wielen in nat weer. De Diversion blijft met dit soort weersomstandigheden lekker binnen, maar met die scooter ga ik toch echt gewoon de weg op als ik (voor nu eerst) de v-snaar vervangen heb.

Overigens ligt 't voorwiel nog steeds bij de motorzaak. Als ik had geweten dat de levertijd op zo'n scooter bandje zo lang was had ik het wiel daar niet laten liggen :/

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 25-11-2025 13:40 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
rykers schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ik check meestal https://rijkswaterstaatstrooit.nl/ voor de strooikaart en de temperatuur van het wegdek. Dit is hier wel enkel van snelwegen te zien, maar geeft wel een goed beeld.

Vanochtend was het op wat lokale dichte mist prima te doen met de motor :)

edit: late reactie, pagina nog niet refreshed :z

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:01

_Apache_

For life.

Gelukkig is het geen hobby, maar werk! ooh wacht..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
_Apache_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:47:
[...]

Gelukkig is het geen hobby, maar werk! ooh wacht..
Waarvan meer dan de helft in onderhoud, banden en brandstof.

Hoeveel kilometer rijden ze eigenlijk per jaar op die dingen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:57:
[...]

De RT die ik had was voor de ton weg bij de KLPD. Geen idee of dat voor de marechaussee ook zo is, kan me voorstellen dat zij meer kilometers maken en dat die zeschenreiher misschien ook langer meegaat.

• geert_s
iMars schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:15:
@HTT-Thalan ik denk dat jij meer ervaren bent dan ik, maar enige advies wat ik je kan geven (wat andere al voor mij zeiden): ga rijden.

Ik heb soms als het ruk-weer is, en ik een bocht te snel neem, dat ik mijn motor voel bewegen. De eerste 10 bochten daarna ga ik dan gelijk kruipend doorheen, omdat ik me dan niet zeker meer voel.

Het zit allemaal tussen de oren en dat moet je eruit wassen (dus meer rijden)
Ha, dit had ik net nog. Dit weer is wel van alles een beetje. Droge stukken asfalt, maar ook natte plekken in bochten, soms nog wat blad op de weg, juist ook in bochten buiten het 'spoor' van de auto's. Nu met een nieuwe motor die wat sneller de bocht 'in valt' ben ik ook nog echt aan het zoeken hoe ver ik kan gaan, wanneer hij uitstapt en of ik niet gewoon als een natte krant aan het rijden bent en het allemaal spannender voelt dan het is.

Rustig blijven opbouwen en blijven voelen wat er gebeurt. En altijd goed aangekleed, want er kan altijd iets gebeuren, zoals sommigen hier zo nodig moesten bewijzen. :X :+

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]
Als jij heel de dag in het zadel zit en van hot naar her moet rijden. Denk ik dat 30-40k nog best een bescheiden planning is.

• kneusteun
SOEFuture schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ik check meestal https://rijkswaterstaatstrooit.nl/ voor de strooikaart en de temperatuur van het wegdek. Dit is hier wel enkel van snelwegen te zien, maar geeft wel een goed beeld.

Vanochtend was het op wat lokale dichte mist prima te doen met de motor :)

edit: late reactie, pagina nog niet refreshed :z
Vorige week lagen hier de straten al vol, op de strooikaart niks te zien. (ook niet de lokale)
Dus je kan beter je tong op straat leggen dan op de ict van de overheid vertrouwen >:)

• kneusteun
[...]

Snap ik, hobby was als geintje.
Maar als ze dus een schuiver maken is ie total loss ;) kan nog best een dure hobby worden.

• kneusteun
_Apache_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:59:
[...]

Als jij heel de dag in het zadel zit en van hot naar her moet rijden. Denk ik dat 30-40k nog best een bescheiden planning is.
Nou, ik had vorige week APK op de auto, en schrok hoe snel dat gaat met km's!!!
Had 2 jaar geleden nieuwe premium banden laten plaatsen en moesten nu dus na twee jaar vervangen worden... ik dacht we hebben amper gereden, doen geen echt woon/werk met de auto.
Maar bleek dat we dus gewoon met de auto ook al bijna 50k km's maken per jaar.... gaat best snel die kilometers voor een vakantie en wat weekendjes weg.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wokkelz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:27:
Hebben mede motorrijders nog ideeen of inspiratie voor motor gerelateerde cadeau's tot 50 euro?
Kettingspray, vizierreiniger, handige reis dingetjes etc?
https://motoadv.bike/collections/trans-euro-trail

Of een jerrycan bezine? :+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Destruction volgende keer gewoon die scooterbandjes bij www.bandenleader.nl bestellen. Michelin City grips 2 zijn wel aanraders voor dit soort scooters.
Omleggen kun je makkelijk zelf met 2 banden ijzers. Balanceren heb ik bij de Vespa (12 inch) nog nooit gedaan.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:49:
@Destruction volgende keer gewoon die scooterbandjes bij www.bandenleader.nl bestellen. Michelin City grips 2 zijn wel aanraders voor dit soort scooters.
Omleggen kun je makkelijk zelf met 2 banden ijzers. Balanceren heb ik bij de Vespa (12 inch) nog nooit gedaan.
Ik heb een banden machine staan en kan ook zelf auto- en motorwielen balanceren, dus dat is geen probleem.

Normaal gesproken had ik 't bandje ook alleen opgehaald, om vervolgens in m'n loods de wissel zelf te doen. Maar omdat 't bandje besteld moest worden dacht ik, ik laat het wiel daar liggen en laat ze de band maar wisselen ook, hoef ik niet nog een extra keer naar de loods te rijden.

Maar als ik wist dat ik dat wiel meerdere dagen kwijt zou zijn had ik dat inderdaad niet gedaan.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Je kan het HTT, gewoon op de motor naar werk. Het is koud, maar het blijft droog!

Ik sluit het pand af als hekkensluiter vandaag en de natte sneeuw dwarrelt langzaam neer in de lichtbundel van mijn gele koplamp terwijl de CB langzaam pruttelend opwarmt. Heel romantisch, maar ik had toch op wat anders gehoopt :+.

Gelukkig heb ik daar wel een betrouwbare en goed ingereden set Michelin Road Classic onder liggen, ik had het slechter kunnen treffen en hoefde gelukkig maar 12 kilometer.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

BM

Admin Softe Goederen
[...]

_Apache_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:59:
[...]

Ik was wel benieuwd, even snel google gevraagd, en die kwam hier mee aanzetten: Koninklijke Marechaussee start marktconsultatie voor nieuwe dienstmotoren - Nieuwsmotor.nl
Daarin vond ik deze quote wel interessant
De motor moet daarvoor 5 jaar meegaan, met een mogelijke verlenging van 2 jaar, waar in een jaar tenminste 10.000 kilometer afgelegd kan worden zonder ‘overmatige slijtage en/of onderhoudsconsequenties’
Ik vond het eigenlijk bijzonder weinig :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat is echt schofterig weinig voor zon enorme investering vind ik.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die dingen staan meestal te wachten, dan trekken ze vol door om iemand bij te halen en aan de kant te zetten, en dan is het weer wachten.

Daar maak je geen kilometers mee hoor, maar de apparatuur lijdt er juist wel onder.

• Joris748
kneusteun schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:13:
[...]

Nou, ik had vorige week APK op de auto, en schrok hoe snel dat gaat met km's!!!
Had 2 jaar geleden nieuwe premium banden laten plaatsen en moesten nu dus na twee jaar vervangen worden... ik dacht we hebben amper gereden, doen geen echt woon/werk met de auto.
Maar bleek dat we dus gewoon met de auto ook al bijna 50k km's maken per jaar.... gaat best snel die kilometers voor een vakantie en wat weekendjes weg.
50k per jaar? Dat is zelfs voor een zakelijk rijder veel, laat staan voor privégebruik. Dan zit je gemiddeld op ruim 950 km per week of 135 km per dag. Heb je niet ergens wat getallen door elkaar gehaald?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
Die K1600’s zijn ook extreem duur in onderhoud. 2000€ voor een grote beurt is niet ongebruikelijk. Volgens mij krijgen die overheidsfietsen ook regelmatiger onderhoud dan de fabrieksintervallen.

• Joris748
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:47:
Je kan het HTT, gewoon op de motor naar werk. Het is koud, maar het blijft droog!

Ik sluit het pand af als hekkensluiter vandaag en de natte sneeuw dwarrelt langzaam neer in de lichtbundel van mijn gele koplamp terwijl de CB langzaam pruttelend opwarmt. Heel romantisch, maar ik had toch op wat anders gehoopt :+.

Gelukkig heb ik daar wel een betrouwbare en goed ingereden set Michelin Road Classic onder liggen, ik had het slechter kunnen treffen en hoefde gelukkig maar 12 kilometer.
Ik ga toch streng voor je zijn: je focust je enorm op de banden, terwijl je op een plek onderuit bent gegaan waar zelfs de perfecte band op de ideale bedrijfstemperatuur je niet had kunnen redden.

Je hebt gewoon vette pech gehad dat je (misschien) iets te enthousiast een rotonde met te glad wegdek bent op gereden.

Get a grip (pun intended), ga desnoods voorlopig stapvoets die rotonde over, maar ga verder gewoon rijden zoals je altijd gedaan hebt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:16:
[...]

Ik ga toch streng voor je zijn: je focust je enorm op de banden, terwijl je op een plek onderuit bent gegaan waar zelfs de perfecte band op de ideale bedrijfstemperatuur je niet had kunnen redden.

Je hebt gewoon vette pech gehad dat je (misschien) iets te enthousiast een rotonde met te glad wegdek bent op gereden.

Get a grip (pun intended), ga desnoods voorlopig stapvoets die rotonde over, maar ga verder gewoon rijden zoals je altijd gedaan hebt.
Ik weet het ;( brain not braining als ik opstap. Heel onwerkelijk als je lichaam niet luistert terwijl je het opdracht geeft een beweging te maken die je al tien jaar maakt. Ik denk dat ik mezelf gewoon probeer te overtuigen dat het echt kan - raar omdat ik dat altijd al wist, maar ik stap nu wél weer op, dus 'there is that'. Sterker nog, vandaag weer... auto bij de garage en moet wat dingen van de stad hebben, dus ik móet wel :+.

• KillaZ
BM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:47:
[...]

[...]

Ik was wel benieuwd, even snel google gevraagd, en die kwam hier mee aanzetten: Koninklijke Marechaussee start marktconsultatie voor nieuwe dienstmotoren - Nieuwsmotor.nl

[...]

Waarschijnlijk gewoon copy paste voor de aanbesteding gedaan. N=1 --> Neem die verkeers agent Emiel, als je alleen al kijkt hoe vaak die moet tanken (dagelijks bijna een volledige tank kwijt) en hoe vaak die wel niet zijn fiets voor onderhoud af moet geven in een jaar, dan is 40k per jaar niet eens heel gek.

K to the KillaZ

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

KillaZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:26:
[...]

Waarschijnlijk gewoon copy paste voor de aanbesteding gedaan. N=1 --> Neem die verkeers agent Emiel, als je alleen al kijkt hoe vaak die moet tanken (dagelijks bijna een volledige tank kwijt) en hoe vaak die wel niet zijn fiets voor onderhoud af moet geven in een jaar, dan is 40k per jaar niet eens heel gek.
Maar zouden ze de motoren dan vervangen op leeftijd of kilometers? Want bij de auto's zie ik nog regelmatig voertuigen rijden die volgens mij al 2 aanbestedingen oud zijn, zo niet meer. O.a. die vale verkleurde VW busjes, die dan tussen de (relatief) nieuwe Mercedes meekomt.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-11-2025 08:43 ]

• kneusteun
Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:57:
[...]

50k per jaar? Dat is zelfs voor een zakelijk rijder veel, laat staan voor privégebruik. Dan zit je gemiddeld op ruim 950 km per week of 135 km per dag. Heb je niet ergens wat getallen door elkaar gehaald?
Beetje misschien.

Edit: denk vooral dat vakanties en familie aan andere kant van Nederland erin hakken.
Vakanties zijn auto trips voor ons waar we echt 2 tot 3 weken heel veel km’s maken.

En in de weekenden vaak door NL heen rijden.
Dit jaar was 40k en vorig jaar iets minder.

[ Voor 28% gewijzigd door kneusteun op 26-11-2025 08:48 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

[...]

[...]

Hmm.. Ik vind dat meer klinken als 'binnen deze kilometrages willen we geen gezeur hebben'. Zegt imho niet zoveel over het daadwerkelijk gereden kilometrage.
Als ik zie op filmpjes van Verkeersagent Alkmaar, of Jan-Willem waar ze allemaal heenrijden in een enkele dienst, verwacht ik dat ze gerust richting de 40k km gaan.

Ik heb zelf met forensen al makkelijk aan de 30k/jaar gezeten. 125km per werkdag, en dan nog een tripje alpen erbij en je zit aan de 35k. En dan rij ik 'overdag' nog niet, dat is puur en alleen forensen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 26-11-2025 08:50 ]

• Joris748
[...]

[...]

[...]

“10.000 kilometer afgelegd kan worden zonder ‘overmatige slijtage en/of onderhoudsconsequenties’” lees ik als: onderhoudsintervallen van tenminste 10.000 km, waarbij na 10.000 km geen halve revisie nodig is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:46:
[...]

“10.000 kilometer afgelegd kan worden zonder ‘overmatige slijtage en/of onderhoudsconsequenties’” lees ik als: onderhoudsintervallen van tenminste 10.000 km, waarbij na 10.000 km geen halve revisie nodig is.
Dat is getuige een kennis bij de politie wel aan de hand geweest bij de huidige generatie 1250RT - die waren overduidelijk minder robuust dan de serie(s) ervoor. De zijne had bij 40k al een blokrevisie gehad vanwege een issue met de koeling/pakking waardoor er rotzooi door het blok draaide. En waar motoren uiteraard lijden onder steenslag, leedt die van hem zo het zich liet aanzien eerder onder meteorietschade: de steentjes sloegen gewoon gaten in het kuipwerk...

• Joris748
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:49:
[...]

Dat is getuige een kennis bij de politie wel aan de hand geweest bij de huidige generatie 1250RT - die waren overduidelijk minder robuust dan de serie(s) ervoor. De zijne had bij 40k al een blokrevisie gehad vanwege een issue met de koeling/pakking waardoor er rotzooi door het blok draaide. En waar motoren uiteraard lijden onder steenslag, leedt die van hem zo het zich liet aanzien eerder onder meteorietschade: de steentjes sloegen gewoon gaten in het kuipwerk...
Tja, daarom rijd ik niet over puntstukken, verdrijvingsvlakken en vluchtstroken ;)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:52:
[...]

Tja, daarom rijd ik niet over puntstukken, verdrijvingsvlakken en vluchtstroken;)
Voor ons is het een passie-object, die door menig berijder ''gepamperd'' word. Voor hun is het gereedschap voor een noodzakelijk kwaad. Ze geven letterlijk en figuurlijk 'gewoon gas'.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Tja, daarom rijd ik niet over puntstukken, verdrijvingsvlakken en vluchtstroken;)
Ah ja, dát is de reden dat wij dat niet mogen, ze vinden ons lief en willen onze motoren heel houden :+.

• KillaZ
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:43:
[...]

Maar zouden ze de motoren dan vervangen op leeftijd of kilometers? Want bij de auto's zie ik nog regelmatig voertuigen rijden die volgens mij al 2 aanbestedingen oud zijn, zo niet meer. O.a. die vale verkleurde VW busjes, die dan tussen de (relatief) nieuwe Mercedes meekomt.
Dat ligt toch gewoon aan het moment van levering van de nieuwe batch? Die Touran zie ik hier niet meer in Alkmaar, de B-klasse mercedes wel en nu dan mondjesmaat de BMW IX en de Fordjes.

Qua motoren rijdt/reed Emiel nu met die nieuwe R1300RT als proef.

K to the KillaZ

• Joris748
_Apache_ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:54:
[...]

Voor ons is het een passie-object, die door menig berijder ''gepamperd'' word. Voor hun is het gereedschap voor een noodzakelijk kwaad. Ze geven letterlijk en figuurlijk 'gewoon gas'.
Precies dat. En ze rijden daarbij op plekken waar gewoon grotere stenen liggen. Heeft mijns inziens niets met kwaliteit van het kuipwerk te maken.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

KillaZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:26:
[...]

Politiemotoren surveilleren veel al rijdend. Die maken kilometers. Marechaussee staat veelal te wachten en te observeren. Daarom maken die minder kilometers.

Hun takenpakket is gewoon anders. :)

• KillaZ
DrivinUCrazy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:25:
[...]

Politiemotoren surveilleren veel al rijdend. Die maken kilometers. Marechaussee staat veelal te wachten en te observeren. Daarom maken die minder kilometers.

Hun takenpakket is gewoon anders. :)
Die maken toch ook wel de surveillance kilometers toch? Ik zie ze zelf in ieder geval heel vaak rijden rondom Schiphol (A9/A4/A5).

Daarnaast hebben ze de wat langere klussen zoals begeleiding van transport en VIPS als ik mij niet vergis.

K to the KillaZ

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Tja, daarom rijd ik niet over puntstukken, verdrijvingsvlakken en vluchtstroken ;)
Same here. Met de auto doe ik 't overigens ook niet. Ik zie te vaak rotzooi op de vlucht/spitsstrook liggen waar je - zeker met de motor - makkelijk lek kunt rijden. Mij niet gezien.

Vorige week nog wel gemerkt dat mensen niet helemaal snappen hoe het werkt... Vanaf de spitsstrook invoegen naar de linker rijbaan, mij toeterend inhalen en daarna terug gaan naar de spitsstrook... :') Gewoon lekker rechts blijven en er voorbij gaan, zo moeilijk is het niet 8)7 Met de spitstrook open was 't er 80 en ik reed met de kar al 90 op de GPS. Niemand werd gehinderd dus.

Nou was 't op dat moment ook eigenlijk onzin dat de spitsstrook open was, zo druk was het echt niet. Dat maakt 't ook nog weer iets anders. Of ik er boetevrij mee weg zou komen als een agent het ziet, geen idee. Maar m'n banden lek rijden kost ook geld en ik denk serieus dat ik liever een keer een boete betaal dan vaker dan noodzakelijk m'n banden moeten vervangen. Zeker bij de motor.

• Joris748
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:38:
[...]

Same here. Met de auto doe ik 't overigens ook niet. Ik zie te vaak rotzooi op de vlucht/spitsstrook liggen waar je - zeker met de motor - makkelijk lek kunt rijden. Mij niet gezien.

Vorige week nog wel gemerkt dat mensen niet helemaal snappen hoe het werkt... Vanaf de spitsstrook invoegen naar de linker rijbaan, mij toeterend inhalen en daarna terug gaan naar de spitsstrook... :') Gewoon lekker rechts blijven en er voorbij gaan, zo moeilijk is het niet 8)7 Met de spitstrook open was 't er 80 en ik reed met de kar al 90 op de GPS. Niemand werd gehinderd dus.

Nou was 't op dat moment ook eigenlijk onzin dat de spitsstrook open was, zo druk was het echt niet. Dat maakt 't ook nog weer iets anders. Of ik er boetevrij mee weg zou komen als een agent het ziet, geen idee. Maar m'n banden lek rijden kost ook geld en ik denk serieus dat ik liever een keer een boete betaal dan vaker dan noodzakelijk m'n banden moeten vervangen. Zeker bij de motor.
Over de spitsstrook zou ik me dan weer geen zorgen maken, daar wordt genoeg gereden om de rotzooi eraf te rijden.

Grappig dat je aangeeft dat anderen niet weten hoe het werkt :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:45:
[...]

Grappig dat je aangeeft dat anderen niet weten hoe het werkt :+
De mensen die denken dat ze naar de linker rijstrook moeten om mij voorbij te rijden terwijl ik al harder rijdt dan toegestaan, die snappen het inderdaad niet helemaal :P

Zo te lezen worden de spitsstroken die jij ziet beter schoon gehouden dan de stroken hier ;)

• geert_s
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:38:
[...]
Gewoon lekker rechts blijven en er voorbij gaan, zo moeilijk is het niet
Boete voor rechts inhalen: 310,-
Ik snap wel dat je deze reactie uitlokt eigenlijk. Boete voor onnodig geluid veroorzaken is net zo hoog, dus of het echt opschiet zo is een tweede natuurlijk.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

geert_s schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:52:
[...]

Boete voor rechts inhalen: 310,-
Ik snap wel dat je deze reactie uitlokt eigenlijk. Boete voor onnodig geluid veroorzaken is net zo hoog, dus of het echt opschiet zo is een tweede natuurlijk.
Rechts inhalen is iets anders dan rechts voorbij rijden. Dat zou wat zijn, stel iemand rijdt op de linkerbaan 80km/u. Die kan ik dan niet meer links inhalen en dat zou dan dus betekenen dat niemand op heel de snelweg harder mag rijden dan 80km/u :P

Als je daar gewoon rustig op je eigen snelheid voorbij gaat is er geen agent die je daar een boete voor gaat geven. En als die agent dat wel doet heeft hij/zij de prioriteiten niet op orde.

Maar dit heeft al niet veel meer te maken met de situatie van vorige week, want ik reed 90km/u GPS waar 80 was toegestaan. Je zou zeggen dat inhalen dan niet echt noodzakelijk meer is, want ik reed al harder dan op dat moment toegestaan. Ik was dus zeker geen rijdende chicane.

[ Voor 29% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 10:56 ]

• geert_s
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:53:
[...]

Rechts inhalen is iets anders dan rechts voorbij rijden. Dat zou wat zijn, stel iemand rijdt op de linkerbaan 80km/u. Die kan ik dan niet meer links inhalen en dat zou dan dus betekenen dat niemand op heel de snelweg harder mag rijden dan 80km/u :P
Rechts voorbij rijden is exact hetzelfde als inhalen of passeren of hoe je het ook wilt noemen. Dat is ook precies waarom onnodig links rijden óók niet mag.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

geert_s schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:56:
[...]

Rechts voorbij rijden is exact hetzelfde als inhalen of passeren of hoe je het ook wilt noemen. Dat is ook precies waarom onnodig links rijden óók niet mag.
Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die een boete uitschrijft voor het rechts voorbij rijden. Rechts inhalen is als jij op de linker rijstrook achter iemand rijdt, invoegt naar rechts, die auto voorbij scheurt, en dan weer links invoegt. Rechts voorbij rijden is jij rijdt de hele tijd al rechts en iemand die links rijdt is trager, jij houdt je gewoon aan de snelheid en rijdt die kruiper voorbij.

In deze specifieke situatie was het dus al zo dat ik 10km/u (GPS) harder reed dan toegestaan. Dat anderen 20km/u harder willen rijden dan toegestaan is uiteraard niet aan mij maar het is ook geen reden waarom ik op de spitstrook met rotzooi zou moeten gaan rijden, met het risico dat ik 6 banden (4 auto, 2 aanhanger) moet vervangen omdat ik ze op die rotzooi lek of kapot rijdt.

Misschien zou het ook allemaal helemaal geen probleem zijn als de wegbeheerder aan deze kant van het land de spitsstroken beter schoon zou houden ;) Dan zou ik daar ook prima gaan rijden. Maar mijn banden lek rijden op allerlei rotzooi die ik soms zie liggen ga ik inderdaad niet doen.

• Joris748
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:53:
[...]

Als je daar gewoon rustig op je eigen snelheid voorbij gaat is er geen agent die je daar een boete voor gaat geven. En als die agent dat wel doet heeft hij/zij de prioriteiten niet op orde.

Maar dit heeft al niet veel meer te maken met de situatie van vorige week, want ik reed 90km/u GPS waar 80 was toegestaan. Je zou zeggen dat inhalen dan niet echt noodzakelijk meer is, want ik reed al harder dan op dat moment toegestaan. Ik was dus zeker geen rijdende chicane.
Two wrongs don't make a right

Onnodig links rijden mag niet, te hard rijden ook niet.

En daarbij maakt de wet geen onderscheid tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden.

Je geeft je eigen interpretatie aan de regels.

• geert_s
Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:04:
[...]

Two wrongs don't make a right

Onnodig links rijden mag niet, te hard rijden ook niet.

En daarbij maakt de wet geen onderscheid tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden.

Eens. Wellicht krijgt de rechts 'voorbijrijder' geen boete van oom agent, maar jij in dit geval wel voor onnodig links rijden. Je plek op de weg is gewoon rechts, op de spitsstrook in dit geval.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:04:
[...]

Dat erken ik direct. Ik leef naar de geest van de wet, en niet naar de letter van de wet. Zo geef ik nog wel eens iemand voorrang die dat eigenlijk niet heeft, omdat ik zie en snap dat je in sommige situaties helemaal niets aan je voorrang hebt omdat het fysiek niet past (als ik van rechts kom op een gelijkwaardig kruispunt in een woonwijk, en ik heb de aanhanger erachter, dan ga ik je verzoeken door te rijden want als ik op dat moment mijn voorrang daadwerkelijk neem rijdt mijn auto om je heen maar mijn aanhanger over je heen. Is dat wenselijk? Nou, denk 't niet.

Die weg waar je met mooi weer makkelijk 100km/u kunt rijden zonder enig probleem, is dezelfde weg waar ik in winterse omstandigheden (sneeuw, ernstige gladheid) 30km/u eigenlijk al gevaarlijk vindt. Genoeg mensen die daar gewoon altijd de toegestane 60km/u rijden, en zodoende ook nog wel eens in de berm of sloot ernaast terecht komen.

Dan leef ik inderdaad liever naar de geest van de wet, dan de letterlijke tekst van de wet.

Overigens nog steeds niets gehoord over m'n nieuwe band voor de scooter :/ Zal ze na de lunch eens bellen, als er dan nog steeds geen band binnen is haal ik m'n wiel weer op. Dit duurt te lang.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 11:09 ]

• RBH
  • Nu online

RBH

Ik denk dat dit ook gewoon een situatie is zoals je die vaak ziet op van die dashcam video's: Ja, je hebt misschien gelijk als toeterende inhaler, maar echt, wat schiet je nou op met het toeteren. Doe een diepe zucht, haal de auto+kar combinatie in en rijd gewoon verder. Ik vind onnodig links rijden ook bloedirritant, maar in the moment besluit ik dan gewoon om óf rechts in te halen, óf twee baantjes naar links en weer twee baantjes naar rechts. Kost me veruit de minste moeite dan helemaal erover op te winden. Anyway, my €0.02.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-01 17:17
@Destruction
Ik zou je ook in mijn hoofd veroordelen als middenplakker als ik je tegen kwam op de snelweg. :p En de letter van de wet geeft geen ruimte voor wat jij rechts passeren noemt. ;)

Overigens ben ik wel gevoelig voor je argument dat je niet op een strook gaat rijden met troep erop, maar in de context van een spitsstrook ben ik daarover dan weer sceptisch. Ik heb ze nooit gezien die spitstroken met regelmatig troep er op, spitsstroken bestaan ook alleen daar waar ze regelmatig gebruikt worden.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

WilbertNeems schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:11:
@Destruction
Ik zou je ook in mijn hoofd veroordelen als middenplakker als ik je tegen kwam op de snelweg. :p En de letter van de wet geeft geen ruimte voor wat jij rechts passeren noemt. ;)
In die specifieke situatie ben ik inderdaad misschien wel een beetje een middenplakker, ja. Normaal gesproken overigens totaal niet. Die niet goed schoongehouden spitsstrook is in deze situatie de aanleiding.

Ik heb nog even gekeken maar zelfs met mijn kortingen bij leveranciers kosten 6 banden (of 2 motorbanden) nog meer dan die evt. boete van 310 euro... Ik vind het beide zonde van m'n geld, maar als ik dan moet kiezen dan is de keuze niet zo heel moeilijk. Die bekeuring betalen is in 2 minuten gebeurd. 6 banden (of 2 bij de motor) vervangen duurt aanzienlijk langer.

Als de wet geen ruimte geeft voor rechts passeren dan zou het dus zo zijn dat iedereen die die linksplakker die 80km/u rijdt inhaalt dus een boete riskeert voor rechts inhalen. Dat zou ook betekenen dat degene die links rijdt het tempo voor iedereen kan en mag bepalen. Gelukkig werkt dat niet zo :D

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

WilbertNeems schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:11:
@Destruction

Overigens ben ik wel gevoelig voor je argument dat je niet op een strook gaat rijden met troep erop, maar in de context van een spitsstrook ben ik daarover dan weer sceptisch. Ik heb ze nooit gezien die spitstroken met regelmatig troep er op, spitsstroken bestaan ook alleen daar waar ze regelmatig gebruikt worden.
+1, niks aan toe te voegen verder :P.

Zojuist de stad ingereden. Dit maal wél aan de dikke handschoenen gedacht, en het was nodig want bij terugkomst stond er zowat ijs op mijn vizier, écht koud. Even rondje Hema (lijm voor de surprises) en Kruidvat (inkopen Deo enzo) gedaan, meer paste er niet echt in het miniscule topkoffertje van de CB's (ze delen er momenteel eentje uit gemak, maar mijn reservekoffers zijn ook allemaal zo klein). Misschien toch eens overwegen HVV op de CB te schroeven want met dit weer rijden is toch óók gewoon wel een mooi zicht. Moet ik alleen niet vergeten na de winter de boel weer even een beetje schoon te maken en wellicht de uitlaat een keer opnieuw coaten zodat hij niet gaat roesten, da's wel een dingetje bij de oude CB's.

Bij de nieuwe CB125F heb ik klittenbandhoezen om de veerpoten gedaan om ze te beschermen tegen steenslag en troep. Bij de 500 misschien een keer gewoon van die rubberen gaiters plaatsen als ik onderhoud doe.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-11-2025 11:16 ]

• RBH
  • Nu online

RBH

Ondertussen heb ik te horen gekregen dat het CBR mijn instructeur een paar data heeft gegeven om opnieuw AVB te doen (omdat het was afgelast). In januari... :'(

• Joris748
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:15:
[...]

In die specifieke situatie ben ik inderdaad misschien wel een beetje een middenplakker, ja. Normaal gesproken overigens totaal niet. Die niet goed schoongehouden spitsstrook is in deze situatie de aanleiding.

Ik heb nog even gekeken maar zelfs met mijn kortingen bij leveranciers kosten 6 banden (of 2 motorbanden) nog meer dan die evt. boete van 310 euro... Ik vind het beide zonde van m'n geld, maar als ik dan moet kiezen dan is de keuze niet zo heel moeilijk. Die bekeuring betalen is in 2 minuten gebeurd. 6 banden (of 2 bij de motor) vervangen duurt aanzienlijk langer.

Als de wet geen ruimte geeft voor rechts passeren dan zou het dus zo zijn dat iedereen die die linksplakker die 80km/u rijdt inhaalt dus een boete riskeert voor rechts inhalen. Dat zou ook betekenen dat degene die links rijdt het tempo voor iedereen kan en mag bepalen. Gelukkig werkt dat niet zo :D
Overdrijven is ook een kunst. De kans dat je meerdere banden tegelijk lek rijdt is heel klein, laat staan allemaal tegelijk.

Sorry, maar je argumenten worden steeds slechter.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:18:
Ondertussen heb ik te horen gekregen dat het CBR mijn instructeur een paar data heeft gegeven om opnieuw AVB te doen (omdat het was afgelast). In januari... :'(
Dat valt me ergens nog mee, als ik soms hoor hoe lang de wachttijden bij het CBR zijn.

Maar balen is het natuurlijk wel. Langer op je examen moeten wachten betekent ook meer rijlessen om alles wel in je systeem te houden, dus het kost gewoon extra geld :/

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Alhoewel je technisch gezien niet heel veel kunt (qua wetsinterpretatie) met linksplakkers, zijn de échte slome linksrijders niet zo talrijk hoor. Ik heb zelden gehad dat ik echt iemand met <vmax links aantrof en dat was dan vaak iemand die oud/seniel/dronken was (naar het zich liet aanzien).

De mééste linksplakkers zijn hard/doorrijders in mijn bescheiden beleving. En middenrijders - dat zeg ik niet om jou te jennen, maar dat is gewoon wat ik veel tegenkom op de weg.

Als ik een middenrijder inhaal doe ik dat óók links. Al was het alleen maar om even extra duidelijk naar binnen te kunnen kijken, oogcontact te maken, en dan weer uitgebreid en goed voorzien van knipperlichten naar rechts te bewegen in de hoop dat ze de hint snappen.

Wat je dan weer meer ziet zijn mensen die met onvoldoende snelheidsverschil inhalen. Tuurlijk, ook vrachtwagens doen dat, maar ook automobilisten. Dat zijn vaak dezelfde mensen die niet kunnen invoegen en gewoon op goed geluk ergens terecht komen en hopen dat ze ertussen mogen met 20 minder dan de gaande snelheid op de teller. En dan kijken ze jou nog geërgerd aan alsof je iets fout doet terwijl je al 20km op de CC rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-11-2025 11:21 ]

• WilbertNeems
[...]
Tsja, zo werkt het regelmatig wel. Ik zie dat gebeuren, niet met 80 maar wel met 90 (waar je 100 mag).

En welke spitsstrook heb jij het over?

• RBH
  • Nu online

RBH

Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:20:
[...]

Dat valt me ergens nog mee, als ik soms hoor hoe lang de wachttijden bij het CBR zijn.

Maar balen is het natuurlijk wel. Langer op je examen moeten wachten betekent ook meer rijlessen om alles wel in je systeem te houden, dus het kost gewoon extra geld :/
Mja. 14 november had ik hem (afgelast), nu pas in januari. Da's toch een goede 2 maanden, voor slechts een AVB, vond het vrij veel. Maar goed, feestdagen etc., zullen ook wel niet meehelpen.

Wat betreft extra lessen; die plan ik pas weer in als de datum is vastgesteld, maar zuur is het inderdaad wel..

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:22:
[...]

Mja. 14 november had ik hem (afgelast), nu pas in januari. Da's toch een goede 2 maanden, voor slechts een AVB, vond het vrij veel. Maar goed, feestdagen etc., zullen ook wel niet meehelpen.

Wat betreft extra lessen; die plan ik pas weer in als de datum is vastgesteld, maar zuur is het inderdaad wel..
Regio/Stad? Hier in Drenthe zijn de wachttijden in principe weg. Ook herexamens worden vaak 2 weken later (de minimum wachtperiode na zakken) alweer ingepland.

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:20:
[...]
Als ik een middenrijder inhaal doe ik dat óók links. Al was het alleen maar om even extra duidelijk naar binnen te kunnen kijken, oogcontact te maken, en dan weer uitgebreid en goed voorzien van knipperlichten naar rechts te bewegen in de hoop dat ze de hint snappen.
Ik was een tijdje ook zo'n moraalridder. :P Ik ben er mee gestopt, de hint snappen ze niet, zelfs niet met gebaren op een motor. Communiceren in het verkeer door oogcontact, anders dan over voorrang verlenen, geeft in mijn optiek 1 promille kans op succesvolle communicatie en 10% kans op irritatie en agressie. Ik ben daar dus maar helemaal mee gestopt en kijk ook gewoon maar niet terug als mensen mijn aandacht proberen te trekken.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

WilbertNeems schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:21:
[...]

Tsja, zo werkt het regelmatig wel. Ik zie dat gebeuren, niet met 80 maar wel met 90 (waar je 100 mag).

En welke spitsstrook heb jij het over?
In dit geval specifiek de A50 bij Apeldoorn. De spitsstrook was open, dus maximaal 80km/u. Maar ik zie gewoon dat daar e.e.a aan troep lag en dan ga ik daar niet rijden omdat ik mijn banden heel wil houden.

Overigens weet ik niet waarom de spitsstrook daar open was, het was er niet druk. Totaal niet. We praten over een zondag, niet over een drukke ochtend- of avondspits.

En ik herhaal maar eens, als iedereen zich daar aan de vmax hield werd er uitsluitend door mij ingehaald, niet door anderen. Ik reed immers al 90 Iop GPS) waar 80 was toegestaan.

Ik ben (normaliter) geen midden- of linksplakker, geen haantje de voorste, maar ook niet de meest geduldige bestuurder ter wereld. Ik heb die middag een rit van tegen de 400km gemaakt en dan wil ik wel een klein beetje opschieten, dat dan weer wel.

Evt. gegeven hints snap ik prima, maar die mensen snappen dan wellicht weer niet waarom ik ervoor kies die strook om die specifieke reden niet te gebruiken. Veel mensen letten slechter op en zouden een rijstrook waar allerlei troep ligt gewoon gebruiken. En omdat geluk met de dommen is zal hen ook niets overkomen, maar als ik er ondanks de rotzooi die ik zie liggen gewoon ga rijden heb ik gegarandeerd minimaal 2 banden lek en 1 kapot. Dus ik doe 't niet :) Als de wegbeheerder de boel goed schoon houdt ligt de zaak uiteraard heel anders, en dan ga ik daar ook gewoon rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 11:29 ]

• RBH
  • Nu online

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]

Regio/Stad? Hier in Drenthe zijn de wachttijden in principe weg. Ook herexamens worden vaak 2 weken later (de minimum wachtperiode na zakken) alweer ingepland.
Ik woon in Groningen, moet AVB doen in Assen. Maar als ik elders eerder AVB kan doen, ik rijd met liefde er heen.

[ Voor 8% gewijzigd door RBH op 26-11-2025 11:27 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bandendruk check
Zonnetje aan de horizon check
Kledij in orde check
Zoontje weg: uncheck ;(

Alles gereed om een half uurtje te rijden en dan blijkt de kleine man 39,5C koorts te hebben ;(

En ook al de eerste keer kots lopen ruimen.

* Chevy454 is nu wel helemaal klaar met motorrijden in 2025 ;(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:49:
Zoontje weg: uncheck ;(

Alles gereed om een half uurtje te rijden en dan blijkt de kleine man 39,5C koorts te hebben ;(

En ook al de eerste keer kots lopen ruimen.
Maar je krijgt er zo veel voor terug :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:26:
[...]

Ik woon in Groningen, moet AVB doen in Assen. Maar als ik elders eerder AVB kan doen, ik rijd met liefde er heen.
Ons eigen terrein in Emmen is een officiële AVB examenlocatie :) maar niet voor 1 student per keer en je hebt waarschijnlijk ook niet bij ons gelest :P.

• RBH
  • Nu online

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ons eigen terrein in Emmen is een officiële AVB examenlocatie :) maar niet voor 1 student per keer en je hebt waarschijnlijk ook niet bij ons gelest :P.
Haha nee, gewoon in Groningen. Ik denk dat ik het er maar gewoon mee te doen heb en hopelijk tijdens het volgende motor seizoen echt kan rijden. :P

• PoolNoodle
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:56:
[...]

Haha nee, gewoon in Groningen. Ik denk dat ik het er maar gewoon mee te doen heb en hopelijk tijdens het volgende motor seizoen echt kan rijden. :P
Ik heb ook in Groningen gelest (City) en in Assen AVB gedaan, en bij mij was een hoop bespreekbaar. Mijn AVB was initieel ook veel te laat gepland en na overleg ben ik er tussen gestopt. Het blijft een inschatting die onderling op de rijschool besproken moet worden en vaak is degene die je rijles geeft niet dezelfde persoon die je plant.

Vergeet niet te genieten.

• RBH
  • Nu online

RBH

PoolNoodle schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook in Groningen gelest (City) en in Assen AVB gedaan, en bij mij was een hoop bespreekbaar. Mijn AVB was initieel ook veel te laat gepland en na overleg ben ik er tussen gestopt. Het blijft een inschatting die onderling op de rijschool besproken moet worden en vaak is degene die je rijles geeft niet dezelfde persoon die je plant.
Ik zit bij een eenpitter. Niet goed over nagedacht van te voren, ben nu echt afhankelijk van hem en hij reageert super traag. Heb nu bijna twee weken later nog geen nieuwe datum ondanks meerdere berichtjes aan hem.

Het is dat ik al een pakket bij hem heb afgenomen... :-(

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:56:
[...]

En voor je volgende rijbewijs gewoon bij mij/ons aankloppen :P wij regelen alles supersnel en dan les je bij een tweaker 8).

• RBH
  • Nu online

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:50:
[...]

En voor je volgende rijbewijs gewoon bij mij/ons aankloppen :P wij regelen alles supersnel en dan les je bij een tweaker 8).
Haha, ik heb er vandaag serieus over nagedacht. Maar gezien de rijafstand (een uur) is dat niet te doen helaas. :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Nou, het heeft ff geduurd maar de scooter staat weer in elkaar met een nieuwe City Grip 2 voorop :)

Vario deksel los gehad (stiekem zit 't ding wel een beetje kut in elkaar als je ziet wat je allemaal weg moet halen voor je erbij kunt, maar soit), riem vertoond wel iets slijtage maar ziet er verder nog OK uit. Eigenlijk heb ik ff een slagmoersleutel nodig om de snaar te vervangen, die heb ik wel in de loods maar niet in 't hok thuis dus dat ga ik binnenkort daar even doen :) Ik heb vanuit de brommer tijd nog wel zo'n zuigerstop liggen, maar bij een 4takt komt die stop dan een beetje lullig tegen de zuiger aan te duwen. Misschien is dat niet zo'n heel goed plan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 18:00 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKDXmtgmf40oNEgCN9EL2kt7UBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLjiQNy1p4sYUpaZOqQSyVhk.jpg?f=fotoalbum_large

🥶

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:50:
[...]

Misschien wel leuk om rijvaardigheid of voertuigbeheersing te trainen in t Noorden. Beter dan helemaal naar Lelystad te rijden :)

Ik weet dat er dagen zijn op het TT circuit, maar dat is meer lijnen rijden. De kleine dingetjes lijken mij wel mooi.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cyntax schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:14:
Die K1600’s zijn ook extreem duur in onderhoud. 2000€ voor een grote beurt is niet ongebruikelijk. Volgens mij krijgen die overheidsfietsen ook regelmatiger onderhoud dan de fabrieksintervallen.
2k? Heb net een grote beurt laten doen bij de dealer, incl klep controle en preventief voorwiellager laten vervangen. Was net meer dan de helft, incl vervangend vervoer.

Zijn geen goedkope fietsen nee. Maar ook weer niet zo extreem als je schetst.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1 ... 95 ... 108 Laatste