Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste
Acties:

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:34

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Ze zijn preciés groot genoeg. Damen-spul is van zeer hoge kwaliteit en ze leveren indien gewenst ook maatwerk. Het gaat allemaal lang mee en ze weten precies wat ze doen. Als ik onbeperkt budget had was al mijn spul van Damen.
Er word 15%korting gegeven bij Damen, dus geeft die geldboom nog wat liefde, wellicht lukt het. :+
code:
1
2
Als trotse partner van de KNMV bieden wij alle leden 15% korting op de volledige Damen-collectie. 
Zo zorgen we samen voor hoogwaardige motorkleding tegen een scherpe prijs.

https://knmv.nl/partners/

Overigens kreeg ik de 15% al direct, dus geen idee of ze heel snel hebben kunnen chechen of ik lid was, of ze geven iedereen 15%. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:46

Vrijdag

De Zwarte

Voor als je een KTM Oxbow wil, maar je wil niet met de massa mee én je bent wel gecharmeerd van de Niken driewieler máár je wil toch een beetje lekker zitten.

Lo and behold, de Yamaha Tricera(top-less :+ )
Dit voertuig combineerd net als een zijspan (wat overigens tof is) zowel de nadelen van een auto als de nadelen van een motor. Maar ik vind het er toch wel geinig uitzien :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:18
@Vrijdag Let wel, in mijn optiek is dit geen motor en dus off-topic. Dat moeten we hier niet willen.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:39
_eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:36:
[...]

Handig om even je post te linken met foto. Zet er eventueel ook je regio bij.
My bad, bij deze dan. :P
Loei123 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"

Het is dus een Honda VTR Firestorm uit 1999.

Regio Almelo/Twente. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Loei123 op 03-11-2025 10:14 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

WilbertNeems schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:14:
@Vrijdag Let wel, in mijn optiek is dit geen motor en dus off-topic. Dat moeten we hier niet willen.
Zit wat in, maar het is toch wel geinig waar ze zoal mee komen. Ik zou het inderdaad ook meer onder auto scharen, net als dus die Oxbow. Anders zou een Messerschmidt of dat Renault ding ook een motor zijn :P

Ze hebben trouwens nog wat anders, wat wel een motor is:

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Nog een hele zwik nieuwe/conceptmotoren en vervoersmiddelen :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kleppen stellen aan de RT is een kut klus. Je bent langer bezig de onderdelen rond de motor eraf te halen en schoon te maken. Eens de motor naakt is zijn het 4 boutjes per kleppendeksel en dan is het priegelen met de voelermaatjes. Alle kleppen waren te ruim, nu mooi binnen spec. Moer en contramoer maakt het makkelijk alleen bij het aandraaien op moment worden de kleppen steeds strakker. Dus duurde even voordat ik het gevoel voor de juiste voorspanning had.

Op de riem cover na is de De RT is klaar om te syncen, hij draait nu ook wat mooier stationair bij het starten. Maar nu even een vriend helpen en vanavond syncen. Olie wisselen ben ik nog in dubio over ( nu of voorjaar)

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 03-11-2025 11:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:48
Loei123 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:35:
Ik mag me officieel melden.
Eind volgende week deze beauty ophalen! oOo

Geen hele lange proefrit, maar het ging me vooral hoe het vermogen voelde en de motor zich gedraagd.
Samenvatting: Niet zo eng als sommige mensen je willen doen denken, vond hem heerlijk rustig rijden tussen de twee en vierduizend toeren, en ook klinken! 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_O_

Daar ga je veel plezier mee hebben. Ik heb er bijna 20 jaar met veel plezier op gereden. Weinig onderhoud aan gehad naast de standaard banden/beurtjes.
Subtiel dat het achterspatbord ook rood is. O+

• Loei123
Jolke schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:09:
[...]

_O_

Daar ga je veel plezier mee hebben. Ik heb er bijna 20 jaar met veel plezier op gereden. Weinig onderhoud aan gehad naast de standaard banden/beurtjes.
Subtiel dat het achterspatbord ook rood is. O+
Dank!
De proefrit ging mooi, ik wou het vermogen testen, maar de fiets rijdt best loom en nodigt niet bepaald uit tot hoogtoerig racen.
Dat is ook totaal niet nodig om een beetje vaart te maken. 8)

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-01 14:01

MrMarcie

CFMoto 450MT

_eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:36:
[...]

Handig om even je post te linken met foto. Zet er eventueel ook je regio bij.
Kan ik ook in de OP?
Woon in Zeist, regio Utrecht. En sinds 2 weken blije eigenaar van een CFMoto 450MT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFmrBmAMDzgIF3y8E_cSf4Kmfig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbU2HZOdn5tc6x7yX9sTHHfN.jpg?f=fotoalbum_large

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Jolke
  • Laatst online: 09:48
Loei123 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:18:
[...]

Dank!
De proefrit ging mooi, ik wou het vermogen testen, maar de fiets rijdt best loom en nodigt niet bepaald uit tot hoogtoerig racen.
Dat is ook totaal niet nodig om een beetje vaart te maken. 8)
Hehe, dan heb je 'm nog niet 5000+ rpm gehad. O-)
Dat vond ik ook het fijne aan deze motor: je kon met 3000 rpm prima toeren in z'n 5. Maar bij 5000-6000 rpm kwam het blok pas echt los.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MrMarcie schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:27:
[...]

Kan ik ook in de OP?
Woon in Zeist, regio Utrecht. En sinds 2 weken blije eigenaar van een CFMoto 450MT.

[Afbeelding]
Dan even @LankHoar mentionen, dat is een topic starter :P Die loopt er 1x in de zoveel tijd doorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 03-11-2025 13:48 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• _eLMo_
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:35:
Kleppen stellen aan de RT is een kut klus. Je bent langer bezig de onderdelen rond de motor eraf te halen en schoon te maken. Eens de motor naakt is zijn het 4 boutjes per kleppendeksel en dan is het priegelen met de voelermaatjes. Alle kleppen waren te ruim, nu mooi binnen spec. Moer en contramoer maakt het makkelijk alleen bij het aandraaien op moment worden de kleppen steeds strakker. Dus duurde even voordat ik het gevoel voor de juiste voorspanning had.

Op de riem cover na is de De RT is klaar om te syncen, hij draait nu ook wat mooier stationair bij het starten. Maar nu even een vriend helpen en vanavond syncen. Olie wisselen ben ik nog in dubio over ( nu of voorjaar)
Moet er veel af voor de kleppen ja? Ik heb nooit een RT gereden, maar op mijn GS is het gewoon bobine kapje eraf, bobine eruit, de 4 klepdeksel schroeven los en kloar. Dat lijkt toegankelijk te zijn bij de RT, ook zonder veel weg te moeten halen? Of kan je niet bij het schroefje voor het bobine kapje?

• Chevy454
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:53:
Moet er veel af voor de kleppen ja? Ik heb nooit een RT gereden, maar op mijn GS is het gewoon bobine kapje eraf, bobine eruit, de 4 klepdeksel schroeven los en kloar.
Kuipwerk, houder van kuipwerk, alternator deksel (meteen inspectie). Voor het kijkgat op het vliegwiel voor TDC rechter gasklep. Ik heb ook de bougies eruit gehaald en vervangen door Iridium exemplaren.

Kleppen stellen op de GS is inderdaad pak eenvoudiger want geen kuipwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 03-11-2025 15:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Samenvatting: Niet zo eng als sommige mensen je willen doen denken, vond hem heerlijk rustig rijden tussen de twee en vierduizend toeren, en ook klinken! 8)
Zo een V2 is lekker lui te bereiden maar ze vinden het toch fijner als je wat meer toeren maakt. Ook mechanisch is dat fijner.

Met mijn RT zat ik ook steeds een versnelling te hoog maar door die iets hoger in de toeren te zetten reed die toch beter.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Chevy454 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:55:
[...]
Zo een V2 is lekker lui te bereiden ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fppz83JIvK_Sy4XXAvivJnxvx6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p59CcSojErOdPIr7HBxBlYHr.png?f=fotoalbum_large
Sorry, kon het niet laten :+

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Loei123
Chevy454 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:55:
[...]

Zo een V2 is lekker lui te bereiden maar ze vinden het toch fijner als je wat meer toeren maakt. Ook mechanisch is dat fijner.

Met mijn RT zat ik ook steeds een versnelling te hoog maar door die iets hoger in de toeren te zetten reed die toch beter.
Ja ik vond het ook erg fijn!
Ging me vooral om het feit dat je niet meteen op je rug ligt als je wat aan het gas trekt.
Dat is dan ook niet het geval en dus prima te rijden door een beginner, ik heb morgen een week mijn rijbewijs. :+

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:57

ozzynator

Nevermind.

En terecht....

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu had ik laatst iets gelezen dat CFMoto ook met een soort abonnementsvorm is gekomen, voor bepaalde functionaliteiten of zaken in de app?
Ja, dat klinkt heel vaag, maar ik weet er dan ook niets van en heb me er nog niet in verdiept.

Wel zie ik hier de laatste tijd wat CF Moto's voorbij komen; misschien weet iemand daarvan wat meer hier over?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:19:
Nu had ik laatst iets gelezen dat CFMoto ook met een soort abonnementsvorm is gekomen, voor bepaalde functionaliteiten of zaken in de app?
Ja, dat klinkt heel vaag, maar ik weet er dan ook niets van en heb me er nog niet in verdiept.

Wel zie ik hier de laatste tijd wat CF Moto's voorbij komen; misschien weet iemand daarvan wat meer hier over?
Zaken als antidiefstalfuncties, digitale sleutel etc. zijn ineens betaald geworden, terwijl mensen de motor kochten onder de voorwaarden dat de app met alle functies gratis was. Dat was voor sommige eigenaren best een domper.
https://nieuwsmotor.nl/ni...betaling-cfmoto-ride-app/

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 11:38
Pfffffffffffff begint dat hier nu ook al?
Dacht het alleen voorbehouden was aan die (gekke) auto's. :X
Wat een armoe zeg.

[ Voor 33% gewijzigd door f2ride2001 op 03-11-2025 16:42 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

Bommes

Capo del formaggio

f2ride2001 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:42:
Pfffffffffffff begint dat hier nu ook al?
Dacht het alleen voorbehouden was aan die (gekke) auto's. :X
Wat een armoe zeg.
Nee hoor, een nieuwe KTM heeft de eerste 1500km ook alle digitale opties actief, rally modus en dergelijke.
Na de eerste beurt/1500km niet meer, tenzij je bijbetaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9m8y-qBRhnXCCrVxRPnTnrixv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frVTr0r3jkRrl8O6XhUpF4E5.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Chevy454
  • Niet online
Ja ik zie de auto correctie bezich is met het kocen. Gelukkig dat we geen nazi's zijn, hoewel het mogelijk 1950 is.

• Chevy454
  • Niet online
De RT liep dus beroerd en wat waren de mogelijke oorzaken.

Hoofdbobine die niet genoeg energie kreeg omdat de stekker er niet goed in zat. En deze stekker had ik niet aangeraakt bij het vernieuwen van de koppeling. De bougie zag er wel goed uit maar toch vervangen door Iridium exemplaren.

De kleppen die allemaal te ruim stonden en dus te weinig lucht kregen. Nu beter in balans.

Gaskleppen die niet in sync waren bij 3000rpm. Deze hebben we 3 keer moeten stellen want we komen bij het volgende issue.

De rechter gasklep wilt niet meer lekker werken. Stationair de luchtschroef volledig dicht (enkel lucht via de gasklep ipv de bypass kanalen) en nog steeds teveel onbalans stationair.

Voor het moment nu gesynchroniseerd bij 3000rpm met de linkergaskabel maximaal in de zitting voor meest gesloten toestand (hierdoor moet voor 3000rpm meer gaskabel getrokken worden voor de benodigde flow). Daarbij kan de rechter meer gesloten worden stationair.

Om toch het stationair toerental op 1000rpm te houden ipv 1400rpm moet ik maar een onbalans stationair aanvaarden.

De motor loopt iets vierkant maar we moeten het hiermee doen.

Het kuipwerk kan er vanavond op als het wat afgekoeld is en dan een echte proefrit maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 03-11-2025 17:59 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

c-nan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:39:
Hier staat de motor al maanden stil, zonde! Laatst had ik 'm op MP gezet, maar toen het serieus werd toch niet verkocht, maarja, zo stil laten staan is ook zonde.

Vrienden geven aan dat ik 'm moet verkopen en iets anders moet kopen, maar wat dan? Ik wil comfort, ik wil luxe. Ik rij nu een 1200 GSA LC 2018.

De 1300 GS vind ik heel gaaf, maarja, zou zonde zijn om er dan niet mee te gaan rijden....
De RS is al genoemd als je meer scherpte wil tijdens het rijden, maar ook die boxer roffel en kracht niet kwijt wil. Comfortabel genoeg in mijn ogen, maar wel sportiever dan de GS.

Als je luxe en comfort wil kan je de BMW K1600GT eens proberen. Tikkeltje zwaar maar eenmaal rijdend is dat geen probleem, je zit lekker ruim, koffertjes mee en rustig cruisen. Maar als je m de sporen geeft is ie ook echt snel, ook de bochtjes door.

Of een van de andere varianten (GTL/Bagger/GA) maar ik vermoed dat die wat onderuitgezakte houding je zal afschrikken, komende van een GS.

heb zowel R1250RS als K1600GT

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 16:12
Tribunus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:47:
Ik heb een maand of 2 geleden schade gereden aan mijn motor (ben achterop een andere motor gereden)

Schade afgehandeld via de verzekering wat inmiddels is uitgekeerd. Alleen moet ik u nog de keuze maken om de motor wel of niet te laten repareren. Overleg gehad met de verzekering en ik heb geen verplichting om de motor te repareren.

De expert had de motor al ter bieding aangeboden omdat we qua bedrag aardig in de buurt van economisch total loss kwamen.

Dat bedrag + verzekerings uitkering is een mooi bedrag on wellicht naar een andere motor te kijken. Maar dat zou betekenen dat ik de motor als schademotor moet verkopen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Wellicht een tip waar ik de motor kan aanbieden om te kijken wat men ervoor wil geven in de huidige staat.
Even een schaamteloze zelf quote, iemand al eerder met dit bijltje gehakt?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tribunus schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:29:
[...]

Even met de verzekering/die expert overleggen? Als dat bod nog staat kan je daar gebruik van maken.

Als particulier een motor met schade verkopen is meestal niet gunstig.

• Chevy454
  • Niet online
Zo, de RT heeft zijn kleppen gesteld. De throttlebodies zijn zo goed mogelijk afgesteld.
Stationair bij 1100rpm is er een afwijking, bij 1500rpm en 3000rpm lopen beide cilinders mooi gelijk.

De vorige eigenaar had de motor goed onderhouden maar welke motor olie er gebruikt werd is wel dubieus. Eurol of zulke meuk? De motor was warm na het syncen dus toch maar besloten om de olie te wisselen en God Jezus Christus, wat was dat voor olie? Olie wordt heel snel donker en zo ook hier maar de olie van de SV zag er toch veel beter uit (400km vs 1500km) En de olie ging ook vlokken ipv uitstromen.

Hoe dan ook: verse Motul 15W50, Mahle oliefilter, 2 NGK BKR7EIX (zo snel uit het hoofd). Ik hoop dat de RT morgen lekker gaat rijden. Morgen nog wel even het kuipwerk erop doen want nu ga ik bankhangen.

• _eLMo_
  • Niet online
Ik heb ook lang Eurol gebruikt voor de 1200GS (via Oliehandel) en heel tevreden mee. Klinkt eerder alsof de foute specificatie erin heeft gezeten.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:18
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:05:
[...]

Bijna alle motorzaken verhuren ook fietsen, probeer dat eens? Comfort en luxer hoeft niet adventure te zijn. Wat dacht je van de RS? Compleet andere fiets, stuurt 10x scherper dan de GS (17", traditionele vork, je zit iets voorover), hele andere beleving, praktisch even comfortabel.
Of misschien is 2 cilinder wel niks voor je, probeer eens een Triumph, of misschien is een boxer gewoon te netjes, probeer eens een KTM of Ducati :9
Ik rijd een 1300GS
Vandaag de 1300 GS als leenmotor gehad. Ik dacht dat ik 'm heel gaaf vond, maar vond het best tegenvallen, voornamelijk het geluid (geratel) is erg anders tov mijn 1200 GSA LC.
Gelijk ook de 1300 RS van dichtbij bekeken. Ziet er wel leuk uit, maar jammer dat er geen handkappen op kunnen, jaja altijd wel wat te klagen :D :$

Morgen komt trouwens volgens mij de F 450 GS uit, ben benieuwd...

EU DNS: 86.54.11.100

• Chevy454
  • Niet online
Om 8.40 terug van het afzetten van onze kleine man op school *; en vanaf toen tot nu bezig om met de RT een rondje te gaan rijden.

Kuipwerk erop en opruimen duurde 1 uur want knallende hoofdpijn. En toen ik bijna klaar was om operatie stoelendans te starten had ik 4 schroeven over :?
Was ik de bellypan vergeten te monteren 8)7.

Nu staat de RT gereed om een klein ritje te maken en gaan we broodjes halen ter verrassing van mijn lieve vrouw.

Misschien is zo een R1200GS geen slecht idee (schijnbaar makkelijker in onderhoud :+) maar waar moet ik weer zo een fiets laten? Het was 20+ jaar geleden een uit de hand gelopen hobby en nu gaat het weer die richting uit lijkt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 04-11-2025 10:12 ]

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-01 16:11
@Chevy454 heeft je gasklep speling op de as?
Dat is namelijk een vaker voorkomend issue bij 1100/1150's en dan is 'ie zeer slecht te syncen. Je voelt het als je met de hand de gasklep lichtjes probeert te bewegen aan de kabel-kant. Ook hoor je het vooral bij lage toeren (getik wat lijkt op kleppen).

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Chevy454
  • Niet online
Kars schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:13:
@Chevy454 heeft je gasklep speling op de as?
Dat is namelijk een vaker voorkomend issue bij 1100/1150's en dan is 'ie zeer slecht te syncen. Je voelt het als je met de hand de gasklep lichtjes probeert te bewegen aan de kabel-kant. Ook hoor je het vooral bij lage toeren (getik wat lijkt op kleppen).
Dat had ik inderdaad gedaan en nee, geen speling. Ik vermoed dat ze ooit eens aan de verboden schroef hebben gedraaid waardoor de endstop verkeerd staat.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 16:57

M14

Tribunus schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:29:
[...]

Had je dit niet beter meteen kunnen doen? Dan had de expert van de verzekering de motor ter bieding aangeboden en met jouw akkoord moet de hoogste bieder voor dat bedrag de motor overnemen.

Als je dat stadium voorbij bent en je wil de motor toch weg doen, dan zou ik er voor kiezen om de motor zo goedkoop mogelijk te repareren. Veel zelf doen, gebruikte onderdelen gebruiken en alleen het noodzakelijke repareren voor verkoop.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Chevy454
  • Niet online
Nu het broodje gegeten is en we aan de koffie zitten.

Voor het rijden zekering 5 getrokken voor een paar minuten. Daarna op contact 2 keer volgas gegeven om de TPS te leren. Powerlatch. Handschoentjes aan etc en toen gaan rijden.

In 3de versnelling vanaf 2500rpm volgas door het toerental gebied en geen hikjes of stoten meer. Stationair koud is nog steeds wat ruk als je die te vroeg van de "air choke" haalt. Maar warm is die wat aan de hoge kant. Dat pakken we wel aan zodra we aan de remmen gaan werken :X

Een klusmotor heb ik gewild en heb ik ook gekregen nondeju.

Het starten van de boxer blijft wel speciaal vind ik. Dat pompend geluid alsof je een waterput bedient. En als hij daarna aan springt is het net een beer die uit zijn winterslaap komt en een gigantische honger heeft en enorm veel lucht in zijn darmen heeft zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 04-11-2025 11:51 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Chevy454 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:48:
[..]

Het starten van de boxer blijft wel speciaal vind ik. Dat pompend geluid alsof je een waterput bedient. En als hij daarna aan springt is het net een beer die uit zijn winterslaap komt en een gigantische honger heeft en enorm veel lucht in zijn darmen heeft zitten.
En die beweging dwars door de motor is ook mooi :Y

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 19:31
@LankHoar
ik zie dat ik in de OP nog sta met mijn tracer 900 8)7

Ik ben al een tijd(Maart dit jaar in bezit van een Street triple S 2021 model)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v50IrtKVJFCUJkeu5tptzB3XaU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcoLT4gscOENYSBNXEo7ykJY.jpg?f=fotoalbum_large

Mag verandert worden O-) :P

• Fraggert
  • Laatst online: 09:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Niet veel nieuws onder de zon verder in deze "officiele" launch.

- 48ps / 43nm
- 178kg
- 19” / 17” cross spoke
- 43mm USD
- Adjustable spring preload and rebound
- LED headlight & daytime running light
- TFT display incl. connectivity
- Hand guards
- Easy ride clutch
- Heated grips
- Adjustable levers
- Progressive damping
- Enduro footrests
- Quickshifter Pro
- Aluminium Engine Guard
- Cosmic Black / Racing Red / Racing Blue Metallic

Prijs in Nederland begint vanaf €8600. Opties:

Trophy pack €301 (Racing Blue Metallic, handkappen, rijmodi pro, motorplaat, schakelassistent assist pro, sportvering)
Sport pack €129 (Racing Red, handkappen, rijmodi pro, schakelassistent assist pro, sportvering)
Spaakvelgen €1100

En nog veel meer, maar dat zijn de belangrijkste.

Prijzen competitie:

KTM 390 Adventure R: €8860
CFMoto 450 MT: €7799
Himalayan 450: €7199 (€7799 met spaakvelgen)

het blijft een geweldig ding om te zien, net even de configurator doorlopen en met spaakwielen, helder ruitje in blauwwit met 5 jaar garantie kom ik net over de 10K heen.

Dat zijn inderdaad weer Beierse prijzen :P

Ik heb Simako maar eens een mail gestuurd wanneer dat ding in de showroom staat.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ibothead
Fraggert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:52:
[YouTube: Unmistakable GS DNA l The Brand-New BMW F 450 GS]

Niet veel nieuws onder de zon verder in deze "officiele" launch.

- 48ps / 43nm
- 178kg
- 19” / 17” cross spoke
- 43mm USD
- Adjustable spring preload and rebound
- LED headlight & daytime running light
- TFT display incl. connectivity
- Hand guards
- Easy ride clutch
- Heated grips
- Adjustable levers
- Progressive damping
- Enduro footrests
- Quickshifter Pro
- Aluminium Engine Guard
- Cosmic Black / Racing Red / Racing Blue Metallic

Prijs in Nederland begint vanaf €8600. Opties:

Trophy pack €301 (Racing Blue Metallic, handkappen, rijmodi pro, motorplaat, schakelassistent assist pro, sportvering)
Sport pack €129 (Racing Red, handkappen, rijmodi pro, schakelassistent assist pro, sportvering)
Spaakvelgen €1100

En nog veel meer, maar dat zijn de belangrijkste.

Prijzen competitie:

KTM 390 Adventure R: €8860
CFMoto 450 MT: €7799
Himalayan 450: €7199 (€7799 met spaakvelgen)

het blijft een geweldig ding om te zien, net even de configurator doorlopen en met spaakwielen, helder ruitje in blauwwit met 5 jaar garantie kom ik net over de 10K heen.

Dat zijn inderdaad weer Beierse prijzen :P

Ik heb Simako maar eens een mail gestuurd wanneer dat ding in de showroom staat.
ik mis op al die lage cc bikes toch nog steeds cruise control !

Ga binnenkort voor mijn street triple ook cruise control unit bestellen veridian

• iMars
  • Laatst online: 08:54

iMars

Full time prutser

ibothead schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:22:
[...]

ik mis op al die lage cc bikes toch nog steeds cruise control !

Ga binnenkort voor mijn street triple ook cruise control unit bestellen veridian
CC is zoooooo fijn. Ik heb het op mn "lichte" 1290 en man, ik zou niet meer zonder kunnen.

Koop hier mijn P1 reader :)

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:18
ibothead schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:22:
[...]
Mm, interessant. Ik zie dat ze ook een kit voor de Himalayan 450 hebben. Deel vooral je ervaringen met jouw kit. :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wel nog iets opmerkelijks over die F450GS

In het begin zag ik overal de bijzonder krukas met 125 graden benoemt...

zoals ook in het EICMA filmpje van Motobob vanaf 0:54
maar ook andere kanalen gaven hier blijk van:

MCN: https://www.motorcyclenew...2024/november/bmw-f450gs/

Generally, it’s around 175kg, with 48 horsepower, and the engine has a 125-degree crankshaft for the ignition,” Mächler told MCN following the reveal.

Maar hier zien ik ineens wel op een BMW site de 135 benoemd:

https://www.press.bmwgrou...presents-the-bmw-f-450-gs

ctrl+f op "135" en je vind hem

The highlights of the new BMW F 450 GS:
• Development focus: excellent handling characteristics, strong performance, durability, and optimal accessibility.

• Outstanding power-to-weight ratio within the A2 class: 48 hp with a ready-to-ride weight of just 178 kg.
• Sporty adventure bike with a twin-cylinder inline engine producing 35 kW (48 hp) at 8,750 rpm and a maximum torque of 43 Nm at 6,750 rpm.
• Characterful engine with extremely smooth running thanks to a balance shaft and 135-degree crankpin offset.

Dan gaan we daar voorlopig maar even van uit. Allicht is met de ontwikkeling van het blok de krukas nog gewoon gewijzigd

• ibothead
WilbertNeems schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:13:
[...]

Mm, interessant. Ik zie dat ze ook een kit voor de Himalayan 450 hebben. Deel vooral je ervaringen met jouw kit. :)
Op motor forum is er al een street R uit 2021 voorzien van die kit en dus daardoor ga ik er ene kopen, zeker voor dat geld O-) :o

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:37
Bommes schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:39:
[...]

Nee hoor, een nieuwe KTM heeft de eerste 1500km ook alle digitale opties actief, rally modus en dergelijke.
Na de eerste beurt/1500km niet meer, tenzij je bijbetaald.

[Afbeelding]
Nee hoor, dat is simpelweg het Tech pack wat bij MY24 tot aan de eerste beurt beschikbaar is, waarna je zelf kunt bepalen of je het tech pack aanschaft of niet. Dan is het ook beschikbaar, in tegenstelling tot de abbonnementsvormen waar @DrivinUCrazy het over heeft voor de CFMoto ;)

Ze kunnen het Tech Pack er ook af laten, maar dit is gewoon een verkooptactiek.

Of, zeker tegenwoordig, je onderhandelt het techpack er "gratis" bij, scheelt je 1,2k en is met de huidige voorraad tesamen met veel meer korting, prima te doen. Ik kreeg uiteindelijk dik 4k korting op een hagelnieuwe SAS1290 waar het Tech Pack, de beurt en de heated grips ook nog eens gratis waren. :)

K to the KillaZ

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:21
Ik vind het productie model van die 450 zo ontzettend veel minder tof dan het concept....
Ik was best wel hyped.. nu eigenlijk lichtelijk teleurgesteld.

Let op, mijn mening er zal vast wel weer een markt zijn.

Hoop electronica die van mij persoonlijk niet had gehoeven, en wat minder hardcore dan gehoopt.
Handguards er bij vermelden terwijl het plastic bakken zijn mag ook wel een keer verboden worden.
En wat is er mis met spaken? Waarom nu weer dit soort wielen? Allemaal om het tubeless te houden? Snap nie

[ Voor 11% gewijzigd door kneusteun op 04-11-2025 15:55 ]

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://nieuwsmotor.nl/wp-content/uploads/2025/11/CFMOTO_1000MT-X-CRAFTED_5-min.jpg

Zul je zien dat die net zo duur is als de BMW

• Chevy454
  • Niet online
Het leuke aan het hebben van meerdere fietsen is dat je afvraagt waarom je eigenlijk meerdere fietsen hebt.

De R1150RT is een fijne tourmotor, geen centje pijn om te rijden. Maar als je dan op de F800GT stapt dan merk je dat deze veel speelser is. Die pakt op het gas alsof een jong veulen is tov een meer ervaren werkpaard. Maar de windbescherming van de RT heeft geen vergelijk met de GT. Maar het sturen van de GT is zoveel lichter als de RT.

Als je dan op de SV stapt das is de RT een lompe koe maar dan weet je ook dat de tijd niet stil staat. Mijn arme rug...

• Pyr0_
  • Laatst online: 08:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ2ph7y9Quqf9CHx8FLYbKay6CY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dOpt9Nz1Ty8SxRBZarrlI3U4.jpg?f=user_large

Wat vinden we van de nieuwe suzuki?
Ik vindt em wel gaaf!

• Chevy454
  • Niet online
Pyr0_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]

Ik vindt em wel gaaf!
Het is een lelijke V-strom. Ik weet niet wat welk publiek ze willen aanboren eigenlijk.

• Pyr0_
Chevy454 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:38:
[...]

Het is een lelijke V-strom. Ik weet niet wat welk publiek ze willen aanboren eigenlijk.
Ik vind de 650 juist lelijk met z'n ouderwetse koplamp. Doen de 800 en 1050 beter. Maar deze oogt juist strak en modern!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:20
Chevy454 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:38:
[...]

Directe concurrent van de Tracer 7

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Pyr0_
En Honda komt met een zeer vergelijkbare motor, de cb1000gt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh3jKgX9o92AWOEJpNfZlZEA-7g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tHCQf77UcRPEWtZd3RESNcsB.jpg?f=user_large
Oogt ook niet verkeerd.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:20
Het is wat, Honda begint spannendere motorfietsen te maken dan Yamaha :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:40

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik mag me officieel melden.
Eind volgende week deze beauty ophalen! oOo

Geen hele lange proefrit, maar het ging me vooral hoe het vermogen voelde en de motor zich gedraagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wil je wel toevoegen, maar ik mis nog wat basis info. Welke bike is dit precies, uit welk jaar komt hij, en in welke regio woon je? :)

@MrMarcie @ibothead aanpassingen doorgevoerd/toegevoegd :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kneusteun schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:30:
[...]
En wat is er mis met spaken? Waarom nu weer dit soort wielen? Allemaal om het tubeless te houden? Snap nie
Zodat BMW de spaakwielen op de optielijst kon zetten ;)

Ik wil er in ieder geval eens een proefritje op gaan maken. En misschien is het iets voor mevrouw Waaj om eens makkelijker van het asfalt af te gaan dan met haar R1200R

• Loei123
LankHoar schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:44:
[...]

Ik wil je wel toevoegen, maar ik mis nog wat basis info. Welke bike is dit precies, uit welk jaar komt hij, en in welke regio woon je? :)

@MrMarcie @ibothead aanpassingen doorgevoerd/toegevoegd :)
Het is een Honda VTR Firestorm uit 1999.

Ik woon in de regio Twente. :)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:40

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Loei123 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:10:
[...]

Het is een Honda VTR Firestorm uit 1999.

Ik woon in de regio Twente. :)
Toegevoegd. Nog een tukker erbij :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-01 14:01

MrMarcie

CFMoto 450MT

MrMarcie schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:27:
[...]

Kan ik ook in de OP?

[Afbeelding]
Dank voor het toevoegen @LankHoar
Bouwjaar is 2025. Voor de volledigheid :)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Joris748 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:01:
[...]

Directe concurrent van de Tracer 7
Sterker nog, ik vind dat Suzuki wel héél erg veel huiswerk heeft overgeschreven van Yamaha met de Tracer 7 (GT).
Op zich is dat natuurlijk niet heel verkeerd, maar ze spelen daarmee wel op safe.
Joris748 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:22:
Het is wat, Honda begint spannendere motorfietsen te maken dan Yamaha :P
Mee eens... En eerlijk, ik ga er eens op proefzitten. :)
De eerste spionage foto's werd ik niet warm van, maar ik moet het toch in het echt gaan zien.

Het topmodel (de hardloper, zo je wilt) van Yamaha, is nog steeds 'maar' een doorontwikkeling van de Tracer 9 GT. Met steeds meer snufjes die de prijs opdrijven maar waar ik persoonlijk niet op zit te wachten.
Verder verandert dat model niet zo heel veel.

Inmiddels heeft Suzuki al de GSX 1000 GX, en Honda komt nu met deze...
Ik denk dat Yamaha zich achter de oren moet gaan krabben. Em dat kon wel eens een goed iets zijn. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waaj schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:50:
[...]

Zodat BMW de spaakwielen op de optielijst kon zetten ;)

Ik wil er in ieder geval eens een proefritje op gaan maken. En misschien is het iets voor mevrouw Waaj om eens makkelijker van het asfalt af te gaan dan met haar R1200R
Ik denk dat heel veel rijders hun adventures meer als tourmotor gebruiken dan als offroader, en dan is tubeless wel zo makkelijk natuurlijk. En tubeless spaakvelgen zijn een stuk duurder.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Admin Softe Goederen
Pyr0_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:00:
[...]

Ik vind de 650 juist lelijk met z'n ouderwetse koplamp. Doen de 800 en 1050 beter. Maar deze oogt juist strak en modern!
Zolang Suzuki al hun motoren blijft voorzien van die rare kleine ronde koplampjes vind ik ze niet interessant. Ja, de VStrom 800 oogt moderner dan de 650, maar ik vind het persoonlijk echt een vreselijk design :p

Blij dat mijn 1050 dat niet heeft :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• kneusteun
noes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:50:
[...]

Ik denk dat heel veel rijders hun adventures meer als tourmotor gebruiken dan als offroader, en dan is tubeless wel zo makkelijk natuurlijk. En tubeless spaakvelgen zijn een stuk duurder.
Maar als je het hebt over "vanaf de grond opgebouwd voor offroad" dan sla je wel een beetje de plank mis als je gegoten velgen plaatst... dan ga je vanaf de grond al meteen de fout in bij de wielen :X

Leuk ding, maar minder hardcore dan gehoopt.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06

Herman

FP ProMod
Pyr0_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:09:
[Afbeelding]

Ik vindt em wel gaaf!
Een aantal interessante verbeteringen t.o.v. mijn (voor mij al bijna perfecte) SV650 (2023); windscherm, iets luiere zit, modern dashboard. Ik ga deze sowieso proefrijden. Als de prijs goed is, ga ik 'm zeker overwegen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Loei123
LankHoar schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:17:
[...]

Toegevoegd. Nog een tukker erbij :)
Ja we zijn goed vertegenwoordigd. :9

• Jens_Ica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:43
Jens_Ica schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:45:
Hey allemaal, het is ondertussen alweer een paar maanden terug en ik kan mededelen dat ik mijn rijbewijs heb gehaald en nu sinds een paar weken in het bezit ben van een Honda NC700SA uit 2013!! Ik ben zelf ook veel aan het nagenieten van het nazomeren en de motor wordt nu ook elke dag gebruikt om naar werk mee te rijden.

Wat wel echt een pluspunt van deze motor is, is de buddy waar normaal de tank zou zitten!

[Afbeelding]
@LankHoar Zou je mij ook kunnen toevoegen aan de TS? Ik ben woonachtig in de kop van Noord Holland!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
De link van mag-nl.org in de beginpost werkt niet meer en gaat inmiddels naar een casinosite... Beter om die er even uit te halen lijkt me

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54
Iemand ervaring met dit?
Ik rij sinds juli dit jaar woon-werk-verkeer, 2 dagen per week, zo'n 70km enkele reis.
Eerst met een motorscooter (Sym Fiddle 125CC), nu met een Honda NTV650.
Ik ben sowieso al geen fan van snelweg rijden op de motor, ik moet mijzelf echt dwingen rustig te blijven de eerste paar km. Meestal is het de eerste paar km een soort van spannend, daarna gaat het meestal wel. Muziekje in de helm en gewoon doorrijden.

Maar hoge bruggen over water blijft lastig. Het is niet zo dat ik in paniek raak maar de spanning stijgt behoorlijk.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIYca76Q7acnZKR0IIwrA89Q_aA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ibruefdLdqx6MMlGJEfim0s.jpg?f=user_large
Nu heb ik ook wel aardig last van hoogtevrees in het dagelijkse leven, geen idee of dat er mee te maken kan hebben.

Overigens rij ik wel gewoon snelweg en ook over hoge bruggen over het water met de motor maar ik zou wel graag die spanning eraf willen hebben.
Iemand tips daarvoor?

(Met de auto geen enkel probleem in geen enkele omstandigheid overigens).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Banaantje van te voren, potassium ftw

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 05-11-2025 10:24 ]

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 08:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qOjI8emvBgmjDkE2jksCHqUUfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ30Pz8Whp4q2kcugk0DmCmi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor morgenochtend moest er even een noodzakelijke accessoires op mijn stalen ros gemonteerd worden :P.

Ik wou geen gaten boren dus het zit met hele stevige dubbelzijde tape op de koffer, en daarom een touwtje voor het geval dat er toch wat los komt onderweg.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ora et Labora schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:23:
Iemand ervaring met dit?
Ik rij sinds juli dit jaar woon-werk-verkeer, 2 dagen per week, zo'n 70km enkele reis.
Ik ben sowieso al geen fan van snelweg rijden op de motor, ik moet mijzelf echt dwingen rustig te blijven de eerste paar km. Meestal is het de eerste paar km een soort van spannend, daarna gaat het meestal wel. Muziekje in de helm en gewoon doorrijden.

Maar hoge bruggen over water blijft lastig. Het is niet zo dat ik in paniek raak maar de spanning stijgt behoorlijk.
Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Nu heb ik ook wel aardig last van hoogtevrees in het dagelijkse leven, geen idee of dat er mee te maken kan hebben.

Overigens rij ik wel gewoon snelweg en ook over hoge bruggen over het water met de motor maar ik zou wel graag die spanning eraf willen hebben.
Iemand tips daarvoor?

Wandel er eens overheen, en bestudeer zo'n brug eens goed. Ze zijn ontworpen iets te 'flexen' onder last en weersomstandigheden, dat heb je b.v. ook in hele hoge flatgebouwen. De motor wil eigenlijk altijd wel rechtdoor. Zelfs met een tikke van de zijkant of hele hevige wind (ben wel eens naar huis gereden door windkracht 9, ongepland helaas) kan de motor zomaar een meter opschuiven maar hij blijft echt wel rechtdoor gaan, dat is nu eenmaal de natuur van het beestje.

• _eLMo_
  • Niet online
@Ora et Labora ik ken iemand die hoge bruggen ook enorm eng vind (in auto). Dus je bent zeker niet de enige. Die “leeft” er gewoon mee zover ik weet. Je zou eens kunnen vragen bij een rijschool of ze iemand kennen die daar trainingen mee doet.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Iemand ervaring met dit?

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Iemand tips daarvoor?

Het bekende pre-examen banaantje kan inderdaad helpen. Het is een beetje afhankelijk waar precies de angst zit, maar er zijn wel een paar dingen waar je op kunt letten.

Blijf rustig ademhalen, even diep in en uitademen voor de brug. Let op dat je lichaam en vooral je armen en handen ontspannen blijven. Als je verkrampt gaat doen op de motor hou je je angst vast in je lichaam en gaat alles minder soepel. Kijk ver vooruit, naar óver de brug en let gewoon op de weg en het verkeer. Als je negatieve gedachten hebt, herhaal dan positieve gedachten: ik heb ervaring, ik kan goed motorrijden, ik heb de controle. Blijf het herhalen en voor je het weet ben je de brug over.

Probeer bruggen niet te vermijden, maar probeer het misschien langzaam op te bouwen. Van kleine bruggen naar steeds groter, tot het niets meer voorstelt.

Hopelijk kun je er iets mee!

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:11
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:25:
Ik wou geen gaten boren dus het zit met hele stevige dubbelzijde tape op de koffer, en daarom een touwtje voor het geval dat er toch wat los komt onderweg.
Kun je misschien het touwtje in/via je koffer vastmaken? Het zal uiteindelijk weinig uitmaken, maar als het loskomt, dat het zoveel mogelijk naar links slingert en niet direct naar rechts richting je band en ketting?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:34

_Apache_

For life.

Iemand ervaring met dit?

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Iemand tips daarvoor?

Mijn tips, heb nu een kwart miljoen km gereden door zo een beetje alle denkbare omstandigheden.

Een versnelling terugschakelen, hierdoor kan je makkelijker acceleren en stabiliteit 'maken'.
En je tempo zakt niet zo in als je een helling omhoog rijdt.

Neem ruime afstand van busjes, vrachtwagens en hoge suv's. Die maken enorme wind turbulentie.
Beetje vergelijkbaar met schepen met diepgang, die laten ook onrustig water achter, niet anders met lucht. Die turbulentie blijft lang hangen bij open bruggen / water.

Ga even naar een rechterbaan, en laat sneller verkeer je niet opjagen.

En neem echt positie in het midden van je baan, zodat je een windvlaag kan opvangen zonder dat je over de belijning gaat.

Vind zelf snelwegen heerlijk, je komt snel ergens, en heb praktisch geen last van de wind. Mijn verbruik wel, maar dat heb je met elektrisch rijden. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Marketingfilmpjes. Ik vind ze heerlijk :9

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:09
Wat blijven die adventure motoren er toch gaaf uit zien als alle koffers gemonteerd zijn 8)

• Pyr0_
BM schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:31:
[...]

Zolang Suzuki al hun motoren blijft voorzien van die rare kleine ronde koplampjes vind ik ze niet interessant. Ja, de VStrom 800 oogt moderner dan de 650, maar ik vind het persoonlijk echt een vreselijk design :p

Blij dat mijn 1050 dat niet heeft :p
Zoveel mensen zoveel wensen hè.
Zo vindt ik de GSX-S1000GT wel erg gaaf met die puntige smoel.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Truus01 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:46:
[...]

Kun je misschien het touwtje in/via je koffer vastmaken? Het zal uiteindelijk weinig uitmaken, maar als het loskomt, dat het zoveel mogelijk naar links slingert en niet direct naar rechts richting je band en ketting?
Ja dat is ook niet zo'n slecht idee idd :P.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Supermuskusrat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
[...]

Wat blijven die adventure motoren er toch gaaf uit zien als alle koffers gemonteerd zijn 8)
Hopelijk maakt het ook zo'n indruk op de examinator morgen maar ik vrees dat ik weer diezelfde vent krijg die ik daar stééds tref (3 examens tot nu toe bij hem). En die is echt onvermurwbaar...

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]

Voor morgenochtend moest er even een noodzakelijke accessoires op mijn stalen ros gemonteerd worden :P.

Het lijkt nu net of je knipperlicht er een eind aan wil maken _/-\o_
Als de sticker loslaat dan is het een mooie jank op de blinker...

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

de renders en artist impressios vliegen je soms om de oren maar ook hier vind ik het een beetje een guilty pleasure om te bekijken :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:11:
[...]

Het lijkt nu net of je knipperlicht er een eind aan wil maken _/-\o_
Als de sticker loslaat dan is het een mooie jank op de blinker...
Ja ik ga @Truus01 haar idee gebruiken en het touwtje in de koffer geleiden, dat is beter.

- edit -

Update in de slowsider case:

Ik heb van de verzekering de volledige aanschafwaarde van de motor toegezegd gekregen, minus eigen risico (450e :X) maar plus wat geld voor de kleding. De helm hebben ze tegen vervangingswaarde vergoedt maar voor de broek en handchoenen kreeg ik in totaal 400. Dat is niet genoeg om alles te vervangen (schoenen zijn ook kapot maar zijn ze vergeten vermoed ik) maar het zij zo.

De verzekering heeft vervolgens de motor toegezegd, na een bindend bod, aan een schadepartij. Die zou binnen 5 dagen contact opnemen en hun deel overmaken, maar dat is nog niet gebeurd.... de verzekeringscentjes staan wél al op mijn rekening, dus die zijn vlot.

Er is een nieuwe motor onderweg vanuit Ten Kate. Ik denk zomaar dat ik die of hier laat bezorgen óf dat ik hem met de aanhanger ga oppikken. Morgen heb ik heerlijk weer voor de tijd van het jaar voor mijn rij-examen, maar die mazzel zal niet blijven denk ik.

Oh, de schade-opkoper geeft mij 1800e voor het 'wrak' (splinternieuwe motor met was krasjes en een krom stepje) maar voor dat geld hou ik hem liever zelf |:(. Ik kan hem de moeite besparen van helemaal vanuit Brabant (waar 'ie zit) naar Zwolle te rijden om dat ding op te pikken maar ondanks dat zal hij nog wel marge willen zien vrees ik...

[ Voor 68% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-11-2025 12:33 ]

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Iemand ervaring met dit?

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Iemand tips daarvoor?

Je probleem kan ik niet verhelpen maar als je een deel van je spanning kunt accepteren, kan dat misschien wat verlichting geven.

Voor mij werkt het als volgt: ik merk ook soms spanning in mijn lichaam voor het motorrijden. Maar ik zie dat juist als iets goeds. Spanning kan ook zorgen voor bepaalde mate van focus. Plus onze hobby is niet zonder gevaar. Zelfs niet op 125cc kinderbrommers kun je onderuit gaan of laatst ook nog in dit topic iemand die tweemaal van zn sokken werd gereden door een ander. Hoewel dit in beide gevallen domme pech was, denk ik ook dat de spanning ervoor zorgt dat je niet over grenzen heen gaat.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Barista schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:17:
(...)
op 125cc kinderbrommers kun je onderuit gaan
(...)
-O-

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Je mag geintjes maken over mijn ongeluk tot je een ons weegt maar kom niet aan mijn motor :P.

• kneusteun
Niet om een discussie te starten, maar ik fiets terug van werk en er ligt hier gewoon al pekel!?!?
Heb ik wat gemist of is het al zo koud s'nachts? het was vandaag toch echt een "met zonder jas" dag.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:31:
Niet om een discussie te starten, maar ik fiets terug van werk en er ligt hier gewoon al pekel!?!?
Heb ik wat gemist of is het al zo koud s'nachts? het was vandaag toch echt een "met zonder jas" dag.
Ik heb hier ook al bordjes gezien hier en daar over strooien idd. Geen idee waarom.

• _eLMo_
  • Niet online
Lijkt me toch nog niet nodig, zelfs al is het onder 0 ‘s nachts duurt het even voor de bodem afgekoeld is.

Rijkswaterstaat laat ook nog niks zien (bruggen). Gemeentes staan daar niet op, maar lijkt me echt zeer stug.
Wellicht een achteraf weggetje met proefstuk omdat ze een nieuwe strooier hebben?

Ik heb een tijdje voor Aebi Schmidt strooiers gewerkt ;)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

Bommes

Capo del formaggio

_eLMo_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:28:
@Ora et Labora ik ken iemand die hoge bruggen ook enorm eng vind (in auto). Dus je bent zeker niet de enige. Die “leeft” er gewoon mee zover ik weet. Je zou eens kunnen vragen bij een rijschool of ze iemand kennen die daar trainingen mee doet.
Heb je het over mij?
Niet mijn favoriete bezigheid, en toch ben ik al over menig hoge brug in Europa geweest.
Dan zit ik in de auto is camper wel met de handjes zwetend en extra strak om het stuur.
Merkte het de laatste jaren ook in de ene hoge Alpen/bergen. Soms op weggetjes daar gereden waar ik de zelfde onprettige sensatie had als bij een hoogte vrees reactie.
Iemand ervaring met dit?

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Iemand tips daarvoor?

Nou ja ik dus ook, geen spanning voor gewoon motor rijden, wel hoogte vrees, en dus wel wat spanning op bruggen.
Ik zeg wel wat, omdat de NL bruggen voor mij nog wel te overzien zijn.
Komen we wat verder Europa in dan ben ik toch wel wat pareltjes tegen gekomen.
@_Apache_ geeft erg goede tips.
Tikkie terug in de versnellingen, goed ruimte rondom houden, midden van de baan opzoeken enz.
Daaraan wil ik de voorgende nog toevoegen:
Staat de wind goed van opzij zoek dan de meest wind luwe plek op, vaak is dat op de meest linkse rijbaan, of als er schermen aan de zijkant van de brug zitten juist dicht daarbij.
Knietje uit steken richting de kant waar de wind vandaan komt helpt ook veel bij het wat stabieler rijden.
Haak aan bij een auto, en dan bedoel ik niet bumper klevend of er direct links of rechts naast. Maar gewoon veilige afstand er achter maar wel op een vaste afstand, dat voorkomt dat je veel gaat variëren met je snelheid.
Of, wat misschien nog beter helpt: laat je snelheid voor de brug wat afzakken, en ga accelerend over de brug, dan blijft je motor trekkend=stabieler. Let dan wel op dat je er niet met 160km/u aan de andere kant vanaf blaast.. >:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• _eLMo_
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:12:
[...]

Heb je het over mij?
Niet mijn favoriete bezigheid, en toch ben ik al over menig hoge brug in Europa geweest.
Dan zit ik in de auto is camper wel met de handjes zwetend en extra strak om het stuur.
Merkte het de laatste jaren ook in de ene hoge Alpen/bergen. Soms op weggetjes daar gereden waar ik de zelfde onprettige sensatie had als bij een hoogte vrees reactie.
Hahaha, nee, een vriendin van ons. Ik wist niet dat je bruggen niks vond.

• _eLMo_
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:52:
[...]

Nieuwsbrief zojuist:
Showroomintroductie 2026, per direct te bestellen
Dus hij is nog niet "klaar" ;)

• kneusteun
_eLMo_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:58:
Lijkt me toch nog niet nodig, zelfs al is het onder 0 ‘s nachts duurt het even voor de bodem afgekoeld is.

Rijkswaterstaat laat ook nog niks zien (bruggen). Gemeentes staan daar niet op, maar lijkt me echt zeer stug.
Wellicht een achteraf weggetje met proefstuk omdat ze een nieuwe strooier hebben?

Ik heb een tijdje voor Aebi Schmidt strooiers gewerkt ;)
Nee het gehele centrum van de stad 8)7

• Loei123
Volgens deze kaart wordt er gelukkig nog niet gestrooid.

https://rijkswaterstaatstrooit.nl/

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb in wat pauzes vandaag de Honda CB1000GT wat beter bekeken, en het ding bevalt me steeds beter. :)

Alleen vreemd: de configurator op de Nederlandse site, gaat vervolgens naar België, waardoor de prijzen niet kloppen. Alsnog lijkt het goedkoper dan een nieuwe Tracer 9 GT, en zeker de GT+.
Ik kan alleen de maximale belading niet vinden (het gewicht daarvan dus).

Wel zitten er voor mij de juiste snufjes op zonder té luxe of betuttelend te worden. :)

Minpuntjes zijn er ook:
- verbruik van 6l / 100km. Kom op, het is bijna 2026.
- de topkoffer is gelijk goed voor 2 helmen, een maatje kleiner mag wel. ;)
- het geluid is 97dB. Fijn, naar Oostenrijk en zeker als die trend naar meer plekken over gaat waaien.

Ik denk dat ik toch maar eens ga proefzitten, en dan mits ik er op pas over een jaartje wat demo's in de gaten houden. ;)

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06

Herman

FP ProMod
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:37:
[...]

Ik heb hier ook al bordjes gezien hier en daar over strooien idd. Geen idee waarom.
Het is een leuke business voor die bedrijven. Een leuk zakcentje, zo in de wintermaanden. Er is dus veel 'stimulans' om niet te zuinig te zijn met pekel en uren strooien.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• _eLMo_
  • Niet online
kneusteun schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:05:
[...]

Nee het gehele centrum van de stad 8)7
ff de gemeente mailen dan, wat er aan de hand is 😂 of ze zout teveel hebben ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 05-11-2025 19:03 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:48:
Ik heb in wat pauzes vandaag de Honda CB1000GT wat beter bekeken, en het ding bevalt me steeds beter. :)

Alleen vreemd: de configurator op de Nederlandse site, gaat vervolgens naar België, waardoor de prijzen niet kloppen. Alsnog lijkt het goedkoper dan een nieuwe Tracer 9 GT, en zeker de GT+.
Ik kan alleen de maximale belading niet vinden (het gewicht daarvan dus).

Wel zitten er voor mij de juiste snufjes op zonder té luxe of betuttelend te worden. :)

Minpuntjes zijn er ook:
- verbruik van 6l / 100km. Kom op, het is bijna 2026.
- de topkoffer is gelijk goed voor 2 helmen, een maatje kleiner mag wel. ;)
- het geluid is 97dB. Fijn, naar Oostenrijk en zeker als die trend naar meer plekken over gaat waaien.

Ik denk dat ik toch maar eens ga proefzitten, en dan mits ik er op pas over een jaartje wat demo's in de gaten houden. ;)
Er staat mij bij dat de CRF1100 twin 100cc meer heeft gekregen over de 1000 voorganger niet omdat hij meer vermogen nodig had, maar omdat het dan makkelijker was de EU normen te halen. Wellicht dat men oordeelt dat zuinigheid geen primaire eis is voor pleziermotoren en kunnen ze daarmee ook iets doen om de eisen te (blijven) halen?

- edit -

ik heb de vraag gesteld aan onze AI vrienden. Neem het met een korrel zou zoals gewoonlijk en doe uw eigen huiswerk, maar ik vind de beredenering niet vreemd:
🧩 1. CRF1000L → CRF1100L: waarom meer cilinderinhoud?

Toen Honda van de CRF1000L Africa Twin (998 cc) naar de CRF1100L (1084 cc) ging, was dat niet (alleen) om meer vermogen te leveren, maar vooral om:

EURO5-emissienormen te halen (vanaf 2020),

zonder dat de motor minder soepel of minder krachtig zou aanvoelen.

➡️ Waarom helpt meer inhoud?
Om schoner te draaien, moet de motor armer (meer lucht, minder brandstof) en met meer nabehandeling lopen. Dat beperkt verbrandingsefficiëntie en respons. Door de cilinderinhoud iets te vergroten kun je bij lagere toerentallen meer koppel leveren en toch voldoen aan de emissie-eisen zonder de motor “dood te knijpen”.
Met andere woorden: meer longinhoud om ademruimte te houden bij strengere emissies.

🔥 2. CB1000GT en “hoog verbruik”: hoe kan dat?

Als een moderne motor als de CB1000GT (gebaseerd op de CB1000R) relatief veel verbruikt, kan dat inderdaad te maken hebben met de emissiestrategie en de karakterafstemming:

a. EURO5+ (2025/2026) maakt motoren niet automatisch zuiniger

De eisen focussen niet primair op CO₂ (verbruik), maar op:

NOx (stikstofoxiden)

HC (onverbrande koolwaterstoffen)

CO (koolmonoxide)

en de werking van katalysatoren (sneller warm worden, stabieler afregelen)

Soms betekent dit:

De motor loopt rijker in bepaalde omstandigheden (koude start, lage toeren) om de katalysator sneller op temperatuur te brengen → hoger verbruik.

b. Afstelling voor soepelheid en beleving

De CB1000GT is bedoeld als sportieve toerder. Honda weet dat klanten daar vloeiende, directe gasrespons en kracht onderin waarderen.
Om dat te behouden onder strenge emissiegrenzen, kiest men soms voor:

grotere injectiehoeveelheid bij acceleratie,

lagere compressie of andere nokkenastiming die emissievriendelijker is, maar minder efficiënt,

zwaarder totaalgewicht (kappen, koffers, elektronica), wat het reële verbruik verhoogt.

c. Brandstofverbruik ≠ emissie

Het is een misverstand dat een zuinige motor automatisch ook schoner is.
Soms wordt juist iets meer brandstof gebruikt om een schonere verbranding (minder NOx of HC) te bereiken.
Dat klinkt tegenstrijdig, maar:

Een iets rijker mengsel verbrandt vollediger en houdt de katalysator actief op temperatuur, wat emissies verlaagt, ten koste van efficiëntie.

⚙️ 3. Waarom lukt het Honda wel met de NC700/750-lijn?

Die serie was vanaf het begin ontworpen met efficiëntie als hoofddoel:

Lage toerentallen, lange slag, autoblokbasis.

Beperk vermogen tot ±55 pk.

Optimale thermische efficiëntie en DCT-transmissie-afstemming.

Bij de CB1000GT is het doel anders: prestaties en karakter — het blok is een afgeleide van de Fireblade, geen hyperzuinige machine.

[ Voor 53% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-11-2025 19:39 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste