@
LankHoar sorry maar er is (weer) een wijziging in het voertuigen park.
De yamaha xt660z tenere is naar een andere (nog lessende dus aanstaande )motorrijder gegaan. Heeft niet eens te koop gestaan en lag half uit elkaar om hem netjes te maken voor de geplande verkoop en was al verkocht. De motor kwam ter sprake tijdens een heel.ander gesprek, maar na 5 minuten bezichtigd te hebben belde ze 2 uur later op met een net startbod en waren we er zo uit en meteen de afspraak meteen gemaakt dat ik ze zou bellen als hij weer opgebouwd was om hem op te halen.
Toen kon de zoektocht echt doorzetten als vervanger.
Twijfels en de kandidaten waren
- Yamaha Tenere 700 (world raid) helaas geen cruise control wat eigenlijk wel een must was, ja vanaf 2026 maar dan is die te duur.
- Aprillia tuareg (dankzij @
Bommes op de lijst gekomen)
Bij drie wezen kijken, 1e demo van dealer maar proefrit mocht niet vanwege het feit dat het regende

2e was amper een jaar oud met 14000km op de teller maar serieus mishandeld en liep ook niet helemaal lekker (kan ook tussen de oren hebben gezeten als je tijdens het rijden ineens opvalt dat je voor rempomp met tywraps vastzit

)
Ook nog bij een derde gekeken die echt gewoon echt goed reed en ook echt "licht" aanvoelde, quickshift nagenoeg onmerkbaar goed zijn werk doet.
Maar zadel is wat smal en de styling vind ik niet helemaal geslaagd, er mist "iets" boven de koplamp wat het ruitje niet goed kan maken. Beetje ET gevoel.
- F900GS rijd geweldig maar gewoon te duur
- F850GSA op 1 proefgereden maar vond hem aan de lompe kant en "grof" in sommige zaken, kan slecht onderhoud zijn geweest maar was echt te zwaar naar mijn mening.
En dan de uiteindelijke winnaar.
BMW F850GS Deze voelde meteen "vertrouwd" en volwaardig. Veel minder lomp dam de GSA ook alles werkte soepel.
Alle opties zitten erop :
- 0182 DTC
- 0191 Dynamic ESA
- 0192 LED-koplamp
- 0193 Keyless Ride
- 019A HP Akrapovic sporteinddemper
- 0202 Dagrijlicht
- 0222 Schakelassistent Pro
- 0224 Rijmodi Pro
- 0230 Comfort-pakket
- 0233 Touring-pakket
- 0235 Dynamiek-pakket
- 0272 Voorbereiding navigatieapparaat
- 0386 Handleiding nederlands
- 0453 Style Rallye
- 0519 Handvatverwarming
- 0530 Bandenspanningscontrole
- 0538 Snelheidsregeling
- 056A Lichtpakket
- 0589 Handbescherming
- 0590 Richtingaanwijzer LED wit
- 05AC ABS Pro
- 0603 diefstalbeveiligingssysteem
- 0636 Middenstandaard
- 0661 Bagagerek m. kofferrek
- 06AB Connectiviteit
- 0775 Zitbank comfort
En dan een Givo dolomieten topkoffer.
Ja hij is zeker zwaarder van de tuareg, en ik weet zeker dat offroad de tuareg een stuk wendbaarder en makkelijker zal rijden. Maar als ik eerlijk ben zal dat max 20% van mijn km's zijn en het comfort, windbescherming (gebrek aan turbulentie) en zitcomfort is dan toch doorslaggevend geweest.
Hij heeft pas 8500 (nu 8650) km op de teller en ieder jaar een onderhoudsbeurt gehad bij de vmw dealer ondanks dat er dus meestal amper 1000km tussen de beurten zat.
Ook de bouwkwaliteit lijkt beter dan de aprillia tuareg, die 2e zag er echt slecht uit met 1 jaar oud en dat kan en zal ook wel aan de gebruiker liggen, maar de derde had ook al behoorlijk verroeste binnenpoten en dat voor een amper 3 jaar oude motor met 10000km die (geclaimd) altijd droog gestald stond)
En natuurlijk een fotootje!
En nu mezelf inhouden om er niet (weer) een klap geld aan aanpassingen en accessoires op te gooien.
Alhoewel
Twijfels tussen een carpuride, chigee, ali carplay voor de navhouder (die zijn met met wonderwheel te bedienen)
Evt hogere ruit (mits hij echt wat toevoegde, windbescherming valt me vooralsnog reuze mee tov de tenere.
En misschien het verhoogde rally zadel.
En mijn sw motech evo footpegs passend maken
..... tot zover geen aanpassingen
Heeft die dan geen minpunten?
Natuurlijk wel, slechts 16 liter tank, geen automatische knipperlicht uitschakeling (why the f#ck not als je ziet wat voor elektra er wel allemaal opzit

)
Elektronische tankdop is echt onzin imo
De spiegels zijn wat klein
[
Voor 16% gewijzigd door
harley op 31-10-2025 22:47
]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD