cyntax schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:54:
@
iMars Last minute tips, beetje laat omdat ik zelf nu in de Lofoten (geen aanrader) zit met de motor.
- Naast Loch Ness zit er een toffe Gin distillerij die ook mooie flesjes verkoopt, het smaakt ook nog eens goed. Aanrader dus als je Gin drinkt.
Drink geen alcohol, dus die laat ik liggen

- James Bond Skyfall is voor een groot deel in Schotland gefilmd, zeker een aanrader om langs de beroemde ‘uitkijk’ te gaan als je een filmliefhebber bent. Gewoon te vinden in Google Maps.
Hmmm dat weggetje heb ik tot de skyfall waterval gepland staan. Moet ik een stuk verder die weg volgen. Ga ik even naar kijken. Dat vind ik wel leuk.
- Ik vermeed de grote steden als dat kon aangezien motordiefstal nogal een probleem is in de VK. Vond het daarnaast veel te druk en lawaaiig toen we in Inverness verbleven, dat was echt een fout achteraf gezien.
Ik kom maar 1x in de grote stad: Glasgow op de terugweg. Daar verblijf ik bij vrienden. Voor de rest alleen gehuchten en binnenweggetjes

- Commando Memorial nabij Fort William, heel indrukwekkend als dat je ding is.
Rij ik langs dus zal ik zeker als waypoint meenemen

Geen zorgen maken over brandstof, genoeg tankstations onderweg. Zorg er gewoon voor dat je elke dag met een volle tank vertrekt. Rest is al gezegd. Ik ben op onze reizen door de jaren heen steeds minder gaan meenemen, wij kunnen nu met zn 2e uit één 40L tas leven voor twee weken mits we niet kamperen. Eerste keer overpack je altijd, dat is niet erg

. Denk eraan dat je gewoon door een 1e wereld land rijdt en niet de Sahel gaat oversteken.
Ik heb sowieso meerdere tankstations als waypoint in de route staan dus daar maak ik me geen zorgen over.
Heb nu mn kleding en toilettas in één inner bag van een 42l zijkoffer zitten. Andere zijkoffer zal niet zo vol zijn. Denk dat ik daar wat “utilities” doe, m’n schoenen, wat kabels, misschien wel m’n compressortje enzo. Een lege topkoffer kan wel handig zijn als ik ergens stop en daar m’n helm enzo in kwijt kan.
Ik reis voor werk best veel op korte trips en ik travel light zoveel mogelijk. Het is meer dat ik no nooit 1,5 week op de motor heb gezeten. Hoe is dat qua zweten enzo? Extra shirtjes of niet? Hoe zal de temperatuur zijn? Ik heb twee dunne truitjes voor als ik ergens ga eten en een tshirt is te koud. Elke dag schone sokken en onderbroek. Denk dat ik daar idd te veel heb, maar we zullen zien.
Alle sleutels (incl extra sloten) zitten allemaal aan een bos en altijd in m’n jaszak. Ik kampeer niet, zou me niet kunnen bedenken hoe ik m’n sleutels in ene kwijt raak. Maar hoe erg is het om een extra set mee te nemen? We zullen zien.
Nou eerlijk gezegd waren reserve sleutels een van de dingen waarvan ik juist had, niet nodig. Eigenlijk nooit gedaan (ook niet met auto). Maar omdat een trip van 1,5 week nieuw voor mij is, laat ik me graag adviseren door de meer doorgewinterde motorrijders
Rugzak heb ik niet, dus reserve sleutels zou ik dan in m’n motorpak moeten hebben. Daar heb ik de originele set al

Omdat ik offroad rijd en dan het risico op een puncture groter is, heb ik wel een compressortje bij. Bij de vorige motor (eentje met binnenbanden) een setje bandenlepels en 1 reserve binnenband. De 19 voorband past ook voor nood in de 17 achterin.
Voor de Tuareg nu heb ik een setje pluggen mee en het compressortje.
Voor mijn trip volgend jaar met de Vespa idem.
Meestal wat minimaal gereedschap, zodat ik wat terug vast kan draaien of zo.
Voor de rest heb ik Google en een mond, dus hulp vinden lukt altijd wel.
Voorbeeldje:
Dit wegdek, nou ja wegdek, was iets te veel van het goede voor mijn Vespa.
[Afbeelding]
Gevolg en de oplossing om toch door te kunnen.
[Afbeelding]
Uurtje rijden later bij een lokale garage gestopt, met handen en voeten uitgelegd wat er aan de hand was. Dat werd terplaatse een stripje afgezaagd, gaten in geboord en een moer in gelast.
[Afbeelding]
Koste me een tientje

Jij rijd al veel avontuurlijker met je Vespa dan ik met m’n KTM 1290SAR
Ik heb wel 50/50 banden en ben niet vies van onverharde wegen. Maar m’n koffers zijn niet gemaakt voor offfroad. Zolang het niet te super offroad is, pak ik die weggetjes wel.