Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42

4x2

lộn xộn quá

Frantic schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:35:
Ik word de laatste tijd met de DAX weinig herkend bij stoplicht lussen.. iemand tips?
Melden, maar daar heb je weinig aan als je heel beteuterd staat te wachten tot dat kutding eindelijk op groen springt :+

Middenbok even tegen het asfalt duwen(maar die heb je niet) of de zijstandaard (maar dan moet je m eerst in de vrij zetten, anders slaat ie ws af)
Doe het heel vaak uit gewoonte als ik op een stoplicht af kom en er niks achter me rijdt.

Heb er ook wel eens gehad waar niks werkt, maar wel een fietspad beschikbaar, ook prima, dan maar op het knopje duwen...

[ Voor 9% gewijzigd door 4x2 op 09-09-2025 11:08 ]

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 21:03
Ik word de laatste tijd met de DAX weinig herkend bij stoplicht lussen.. iemand tips?
Melding hier doen.. https://www.motorrijdersactiegroep.nl/meldpunt-rood-licht
Moet er zelf ook weer paar doen die niet reageren op m'n Svart 401, de kleintjes worden toch niet zo snel herkend..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
Ha bedankte! Ik ga de gemeente eens contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Jolke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:01:

@s020506, zo te zien het Rhônedal doorgerden in Zwitserland? Hoe is het stuk ten westen van Visp? Ik vond het stuk tussen Visp en de Grimsel niet heel erg interessant. Nufenenpas over? Die is gaaf!
Ben je door Liechtenstein gereden? Ik heb het plan ook voor volgend jaar. Nog iets aan te raden daar?
Ja, precies, daar is geen reet aan. Nufenen is wel weer mooi. We hadden gewoon een vignet moeten aanschaffen. Heb je er ook zo weer uit als je niet in Zwitserland hoeft te overnachten.

Liechtenstein is eigenlijk gewoon 1 groot lang dorp. Qua rijden hoef je er niet pre se naar toe.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:29:
Of een lichtkrant er op. "Ik ben @Frantic" :+

Vandaag de laatste dag van mijn motor trip. De geplande route, al kronkelend via de Vogezen, gaat het raam uit. Ik moet van onder Freiburg tot thuis, en het regent. Veel. De hele dag.

Dus ik ga wel nog steeds door de Vogezen maar minder kronkelig, hopelijk kom ik zo achter de strook met ergste buien terecht, en ga dan zonder al te veel snelwegen naar het noorden. Dan mik ik op de Pfalz, om van daar uit vooral de doorgaande B-wegen te pakken afgewisseld met stukjes snelweg waar het te dicht bebouwd is.

Extra warme onderlaagjes aan, en gaan.
Hier moet ik even op terug komen. Stukje snelweg tot voorbij Freiburg. Toen de Rijn overgestoken, en bij Chateau Koenigsbourg weer een wat kronkelige route geselecteerd. Toen ik 3 stevige buien had gehad en de boswegen smerig (en dus glad) werden, heb ik een route zonder snelwegen richting Schengen ingegeven. Ik sta nu een stuk onder Metz te bakken in de zon. :*)

Vanaf Schengen pak ik wel weer een kronkelige route op als het weer het toelaat. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
Das met een Dax niet nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:29:
Of een lichtkrant er op. "Ik ben @Frantic" :+

Vandaag de laatste dag van mijn motor trip. De geplande route, al kronkelend via de Vogezen, gaat het raam uit. Ik moet van onder Freiburg tot thuis, en het regent. Veel. De hele dag.

Dus ik ga wel nog steeds door de Vogezen maar minder kronkelig, hopelijk kom ik zo achter de strook met ergste buien terecht, en ga dan zonder al te veel snelwegen naar het noorden. Dan mik ik op de Pfalz, om van daar uit vooral de doorgaande B-wegen te pakken afgewisseld met stukjes snelweg waar het te dicht bebouwd is.

Extra warme onderlaagjes aan, en gaan.
Ja, je rijdt vanuit het zuiden met de regen mee. Of je blijft wat langer in de Vogezen, of je gaat meer naar het westen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:31
Zojuist de eerste servicebeurt gehad voor mijn CFMoto 700MT: het zogenaamde break-in onderhoud bij 1000 km. Zoals verwacht zijn er geen gekke dingen gevonden. Na een software-update kon ik weer door :) Ik was €202,98 kwijt. Geen idee hoe dit zich verhoudt tot andere merken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jolke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:43:
[...]

Ja, je rijdt vanuit het zuiden met de regen mee. Of je blijft wat langer in de Vogezen, of je gaat meer naar het westen. :Y
Bizar hoe hard het lokaal kan regenen. Bij een pauze sta ik te bakken in de zon. 3km verder valt me toch een hoosbui! (Die ik heel lokaal kon zien, ik heb er alleen een randje van meegepikt)

Inmiddels in Luxemburg, dat doorkruis ik tot Sankt Vith, waar ik de snelweg op ga. Bij Battice er nog heel even af om het knooppunt bij Luik te omzeilen en even de snelweg te onderbreken. Dan vanaf Maastricht weer de A2 op.
Vanaf nu kan ik de weg wel ongeveer dromen

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35

-tom-562

Oliesjeik

Standaard ff uitklappen boven de lus hielp bij mij altijd (Dax en Monkey).
Vaak ging ik zelfs voor de stopstreep staan, en dan maar hopen dat er snel genoeg een auto achter mij aan sloot :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tijdens het gebruikelijke voorpretfeest van reviews en video's bekijken gevonden dat de topkofferplaatbevestigingsbeugel (3x woordwaarde) er toch anders uitziet dan de beugel die ik al klaar had liggen nog van de huidige CB. Was ook vreemd geweest als het wel paste maar goed.

Dus even een belletje Ten Kate, order aangepast. Ze monteren nu bij afleveren ook een beugel + givi monolock plaat en gelijk een setje Oxford Evo handvatverwarming. Kan ik bij thuiskomt zo mijn koffer erop pleuren en ben ik er klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:06
Bo0bz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:19:
Zojuist de eerste servicebeurt gehad voor mijn CFMoto 700MT: het zogenaamde break-in onderhoud bij 1000 km. Zoals verwacht zijn er geen gekke dingen gevonden. Na een software-update kon ik weer door :) Ik was €202,98 kwijt. Geen idee hoe dit zich verhoudt tot andere merken.
Dat is volgend mij een hele nette prijs! Bij de xsr900 was ik destijds rond de 300 € kwijt, de Harley weet ik niet precies, want ook wat andere dingen er bij gedaan. Maar uit mijn hoofd was dat ongeveer €350 voor de beurt.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48

Bommes

Capo del formaggio

@Bo0bz de eerste onderhoudsbeurt van mijn Guzzi was in Italië, geen idee meer wat daarvan de kosten waren. Denk ik zo iets van 300 euro of zo?
Is volgens mij ook vaak niet veel meer dan olie en filter vervangen. En misschien wat zaken controleren of het nog vast zit?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net even opgezocht, van mijn Vespa is de eerste beurt bij 1000km vooral wat inspectie punten.
En motor olie + filter en de overbrengings olie vervangen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wij zijn ondertussen ook al ruim een week thuis van een rondje Scandinavië. In 4 weken bijna 9000km gereden, via Denemarken en Zweden naar de Aland-eilanden, daarna dwars door Finland tot aan de Russische grens. Zoveel mogelijk langs de grens omhoog gereden tot aan Grense Jakobselv in Noorwegen. Het Vardanger schiereiland nog meegenomen en toen weer via Finland en Zweden naar de kust van Noorwegen net onder Bodo. Daarlangs afgezakt tot aan Alesund en toen het zuidelijke deel van Noorwegen doorgestoken naar de boot richting Denemarken :)

Dat was dus 4 weken lang genieten van Finse kronkelwegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py_l59XYpp820Uox8TIIZ2zFAPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDlf39WNVrG1w52iJYzBAto4.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Zweedse dames:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7ZcKpM_NHbQdvFKDOR6EopERRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTZ0mTMlxVjDrVhFbU1C9DYO.jpg?f=fotoalbum_large
Ja, ik weet dat de 1e geen dame is

En het adembenemende Noorse landschap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_5oj5TSaJdOgwzjXEA_nU00J2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXgE0BFAzpbJGLVKeX2odSo1.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Even schaamteloos mezelf quoten:
Waaj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met fuel bladders en waar je die voor een redelijke prijs kan kopen?
Komende zomervakantie zit een rit tussen van ~ 350km met slechts 1 dubieuze tankgelegenheid na een 100km.

[Afbeelding]

De S1000XR rijdt gemiddeld 1:17, x 20 liter = 340 km. Dat zal in de praktijk wel gunstiger zijn omdat 3/4 van die rit over gravelpaden gaat maar dat is toch iets krapper dan ik prettig vind. En om nu voor 1 rit 4 weken lang een jerrycan mee te sjouwen vind ik ook onhandig.
Aan de hand van de reactie van @kneusteun een desert fox fuel bladder gekocht en voor die rit gevuld en achterop gebonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjFrOBQhQthd8IHWc83xjY4J8DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CIWMrwRegMcuujTf8Aby3uo.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt prima, goed te vullen, goed vast te sjorren, lekvrij en ook weer makkelijk je tank mee te vullen.

En mijn onderbuikgevoel bleek juist, die pomp was inderdaad buiten werking. Maar dat zal ook komen omdat er direct ernaast een gloednieuw self-service tankstation is neergezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook net die route afgelegd, wel alleen maar TET gedaan (niet in Noorwegen natuurlijk). Ik herken die foto direct, en idd ernaast een nieuw tankstation. Ik was er een 2-4 weken eerder dan, heb er nog koffie gedronken 's ochtends. Want kon m'n tent in de regen inpakken, dus maar geen koffie gezet... Dat nieuwe tankstation stond op Google als Fuel supplier oid, nog aangepast naar gas station zodat deze makkelijker te vinden was.

Ik had meer moeite om benzine te vinden in het gebied boven Salla. Ben wel benieuwd naar je route en ervaring, weet niet of je nog iets bijhoudt ve blog oid verder?

Waren de asfaltwegen echt allemaal zo recht en saai of viel het stiekem wel mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 09-09-2025 20:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Ik zat al een paar posts van jou na te lezen, lijkt mij ook heel mooi geweest en wil er nog wel meer over lezen.

Salla was inderdaad ook voor ons het laatste tankstation voordat wij in de buurt van Saariselka weer konden tanken. Wij hebben niet echt TET gedaan, al valt een groot deel van de route die wij in die hoek gereden hebben ook onder de TET. Mijn vriendin hield niet van gravelwegen rijden maar de plekken waar wij nu zijn gekomen waren zo mooi en verlaten dat het laatste commentaar dat ik van haar hoorde meer over het gewicht van haar motor ging dan over de kwaliteit van de weg. En ondertussen heeft ze deze vakantie wel bijna 400km gravel gereden _/-\o_

De beste motor die er is om gravelwegen te rijden is uiteindelijk de motor die je bij je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twReDcpynmV6dPNVzKOkQrBNYyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6exL14ZyyW7lUo7xz21Hcl0j.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel bij elkaar geklikt in maps de route die wij van Suomussalmi tot Saariselka hebben genomen. Vandaar uit zijn we gewoon over de grote wegen naar Inari gereden en vandaar naar Kirkenes in Noorwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIzzKhm8MEVPJFZDpL-LbYhoYFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8gIAHnfUktsemPnvTuU6j3g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal nog wel een reisverslag posten hier, maar ik ben een kaartje met videos kwijt geraakt, juist van het leukste deel tot aan Ruka.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
2de avond klussen aan de RT.
Beetje drama deze avond gehad.

Eerst de tank verwijderd. Daarna de rechter footpegs toen onze kleine man kwam kijken. Op blote voeten in de garage, dat moeten we meteen afleren. Heel drama geweest met traantjes en uiteindelijk het bed in gedaan. Toen de rechter footpegs dus verwijderen... He kut, de achterrem gaat zo niet meer werken en kan ik achterwiel niet losmaken. 3 boutjes erin en achterwielbouten losgemaakt met de breaker bar.

Toen de rechter footpegs los, nu de linkerkant. Alles ging goed maar ik merkte dat het subframe 1mm is gezakt. Dus ik krijg de bout welke door het subframe gaat er niet meer in. Ik denk dat dit door de uitlaat komt die naar onderen trekt, puntje voor straks bij het monteren om op te letten.

En toen was de tijd weer voorbij...
Wel even WD40 op de uitlaatklem gespoten zodat die morgen wel makkelijk eraf kan.

Plan voor morgen: achterwiel en uitlaat eraf halen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:38

steveman

Comfortabel ten onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TApN4UHClxyokqc6hvwKqmnF694=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sJcEgLmeYYwIAjIxFygTVKIQ.png?f=user_large

Like Boss

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waaj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:20:
Ik zat al een paar posts van jou na te lezen, lijkt mij ook heel mooi geweest en wil er nog wel meer over lezen.

Salla was inderdaad ook voor ons het laatste tankstation voordat wij in de buurt van Saariselka weer konden tanken. Wij hebben niet echt TET gedaan, al valt een groot deel van de route die wij in die hoek gereden hebben ook onder de TET. Mijn vriendin hield niet van gravelwegen rijden maar de plekken waar wij nu zijn gekomen waren zo mooi en verlaten dat het laatste commentaar dat ik van haar hoorde meer over het gewicht van haar motor ging dan over de kwaliteit van de weg. En ondertussen heeft ze deze vakantie wel bijna 400km gravel gereden _/-\o_

De beste motor die er is om gravelwegen te rijden is uiteindelijk de motor die je bij je hebt.

[Afbeelding]

Even snel bij elkaar geklikt in maps de route die wij van Suomussalmi tot Saariselka hebben genomen. Vandaar uit zijn we gewoon over de grote wegen naar Inari gereden en vandaar naar Kirkenes in Noorwegen.

[Afbeelding]

Ik zal nog wel een reisverslag posten hier, maar ik ben een kaartje met videos kwijt geraakt, juist van het leukste deel tot aan Ruka.
Waar jullie links gingen naar Savuskoski, ging ik rechtdoor zeg maar om ook weer bij Inari uit te komen. Zoals je wellicht al las vond ik dat het allermooiste gedeelte. Alleen maar reden om nog eens terug te gaan toch. Gravel is gewoon even wennen, als jullie er voor open staan, komt dat helemaal goed. Ik ben Noorwegen weer uitgevlucht mede door al dat asfalt ;)

Ik ben toevallig net vandaag begonnen aan m'n reisverslag, ik post dat elk jaar op het GS forum:
https://www.bmwgsclub.nl/...nnoscandinavi%C3%AB-2025/

Ik heb écht genoten in Finland, mede door het fantastische weer en wat ik verder heb meegemaakt natuurlijk, maar ik zou direct weer terug gaan. Dit was nog geen kwartiertje ten zuiden van dat tankstation, random vissersplek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUfz7ZfgF1gyq76TQT7gMDZr-NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DqCkK583hYOv7T80vSzl7qz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLjWiTu26F6-VhCQJryQV6Zckko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af3qt9ttPiGI7V3hwkNifPIP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-x3WhLeyGufziT1ChkKRvl4H-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTxNEgYkUYyWHUeybpFhhU8K.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar je reisverslag. Tentje mee? Er was toch nog iemand hier die dit rondje ging maken, die 17 juli oid vertrok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:32:
[...]

Waar jullie links gingen naar Savuskoski, ging ik rechtdoor zeg maar om ook weer bij Inari uit te komen. Zoals je wellicht al las vond ik dat het allermooiste gedeelte. Alleen maar reden om nog eens terug te gaan toch.
Het is daar zeker heel erg mooi! En erg leeg en amper buitenlandse toeristen. Zo weinig toeristen dat ons ergens letterlijk gevraagd is wat wij daar kwamen doen want daar kwamen nooit buitenlanders. Die hoek staat ook op m'n lijstje om nog een keer langer naar terug te keren.
Ik ben toevallig net vandaag begonnen aan m'n reisverslag, ik post dat elk jaar op het GS forum:
https://www.bmwgsclub.nl/...nnoscandinavi%C3%AB-2025/
Leuk, ik ga het volgen.
Ben benieuwd naar je reisverslag. Tentje mee? Er was toch nog iemand hier die dit rondje ging maken, die 17 juli oid vertrok?
De tentjestijd zijn wij een beetje ontgroeid dus hutjes en andere overnachtingsplekken. Zo hebben wij in Raate in het oude kantoor van de grensbewaking overnacht, letterlijk op de grens met Rusland.
Daar lag op de kamer zelfs een boekje voor motorrijders met tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDB3YrJsKqG2rQH-LiuUIVvjCbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT1da8ORfR6TxVPyewAUHfTk.jpg?f=fotoalbum_large

eh ... misschien toch niet het soort tips dat ik had verwacht :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1sSi3X8W0T-3fh9kggtVqQp3r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSlZNkPPui5RizWv5qr3G9os.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, ze waren daar ook nogal pro-Israel... Ach, ik zit hier met een Qur'an uit Tromso ;)

Das wel beetje het nadeel misschien, als je er eenmaal bent geweest heb je qua bezienswaardigheden zoals dat grenskantoor alles al snel gezien. Er is nou eenmaal niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:06

Vrijdag

De Zwarte

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Over 2 weekjes weer een motorfiets ophalen. Na bijna 2 jaar zonder te hebben gedaan en vrijwel geen tijd hebben door gezinsuitbreiding. Zin in in..!

Motoren die ik in bezit heb gehad in het verleden:
- Yamaha R6 - 2003
- Triumph Sprint ST1050 - 2010
- Honda Pan European ST1300 - 2002
- Yamaha FZ1 - 2008
- BMW R1200RT - 2012
- BMW K1300GT - 2009
- Honda VFR1200X crosstourer DCT - 2012

Omdat er nog steeds niet al te veel tijd is, een hard budget gezet van maximaal €3000,- en het moest een Japanner worden met ABS en midden-bok. Eentje met een all-round karakter, dus lichter als 250kg met prettige zithouding. Wat is het dan geworden? Een Honda CBF1000 uit 2009; zo eentje met terug getuned Fireblade blok. Uiteindelijk heeft de kleur de doorslag gegeven: Pearl Sienna Red. Veelal worden ze aangeboden in het grijs, daarmee is het een aardig anoniem voorkomen. Vorige eigenaren zijn er zuinig op geweest en hebben hem wat uitgebreid met o.a. handvatverwarming, navigatie, gear-indicator en een beter zadel. De 3-delige originele kofferset maakt het mogelijk volgend (voor)jaar weer eens een rondje Oostenrijk te gaan doen met een groepje. Er was zelfs nog budget over om er nieuwe banden op te gaan laten leggen, maar ik ga eerst eens wat kilometers maken om hem goed te leren kennen en dan kijken wat ik nog aangepast zou willen hebben (stuurverhoger/ander windruitje?). Bandjes kunnen nog wel een paar 1000km mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htDyHfDX83_QQ5x_r9Q7zHRMdrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biYTQCGXXjm4OhL2xBsGYCwr.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Noord27 Het is een Honda, da's altijd goed :9. Dat bagster zadel zal waarschijnlijk veel plezier geven en gezien de uitrusting heb je echt bang for buck gehad!

[ Voor 53% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-09-2025 07:10 ]

• UTwizard
  • Laatst online: 12-09 11:44
Noord27 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:22:
Bandjes kunnen nog wel een paar 1000km mee.
Controleer voor de zekerheid ook de DOT codes van de banden. 10 jaar oude uitgedroogde banden met veel profiel rijden alsnog "sub-optimaal".

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
Noord27 , mijn broer heeft al jaren zon cbf1000 , prima motor op een ding na , de dynamo/spanningsregelaar heeft wat tlc van een bekwame monteur nodig , origineel lopen deze keer op keer heet en overlijden.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
von smallhausen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
Noord27 , mijn broer heeft al jaren zon cbf1000 , prima motor op een ding na , de dynamo/spanningsregelaar heeft wat tlc van een bekwame monteur nodig , origineel lopen deze keer op keer heet en overlijden.
Dat euvel was niet voorbehouden tot de CBF1000 toch? Kan me herinneren dat de CBR600F daar ook last van had.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Sinds juli rij ik naar m'n werk, 2 dagen per week, op en neer op een Sym Fiddle 3, 125CC. Ongeveer 75km, klein stukje snelweg, de rest binnendoor, dat gaat op zich goed.

Vanmorgen was het rond de 7 graden. Kleding heb ik wel goed voor elkaar, lekker warm, helm ook, alleen m'n handen....
Ik heb zomerhandschoenen en dikke winterhandschoenen, merkt/type weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Maar ik had echt serieus koude handen.
Het is een scooter, handkappen, handvatverwarming gaat niet meevallen ivm beperkte ruimte en montagemogelijkheden.

Nu is er van alles te koop, reviews op websites geloof ik niet, ervaringen van medetweakers wel :)
Ik zoek winterhandschoenen waar ik ook met -5 gerust kan rijden zonder koud te worden.
Eventueel verwarmde handschoenen, maar ook daar geldt, zoveel keuze met zoveel reviews....
Liever gewone handschoenen maar net wat beter is.

Ik heb het merk Macna voorbij zien komen in dit topic maar verder nog niets.

Wat zijn jullie ervaringen?

Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Na de zoveelste keer dat mijn X-grip mijn telefoon uitzette onderweg (de houder zit precies op de uitknop) en de zoveelste keer dat mijn ingebouwde TomTom in de auto weer een omleiding niet kent: ik stap over op Quad Lock. Houder voor de motor, auto en een hoesje gekocht, inclusief trillingsdemper voor de motorhouder. De TomTom op de motor komt denk ik ook niet meer terug, voor gpx routes gaan we ook eens een goed alternatief zoeken. Die vraag komt hier regelmatig voorbij dus ik ga het jullie niet nog eens vragen, maar ik dacht, ik vraag het ChatGPT ook eens. Hier het overzichtje.
Overzicht: telefoon-navigatie-apps voor motor (GPX-ondersteuning)
AppMaandelijkse kostJaarlijkse kostEenmalige kostOpmerking
calimoton.v.t. (weeklidmaatschap €9,99/wk mogelijk)€59,99 / jaarn.v.t.Motorgericht, twisty-routing, GPX import/export.
Kurviger (Tourer / Tourer+)Tourer ≈ €3,49/mnd · Tourer+ ≈ €6,99/mndTourer ≈ €14,99/jaar · Tourer+ ≈ €29,99/jaarBasis app gratis; features via in-app aankopenSterk in bochten-routing; GPX-import/-export ondersteund.
REVERKan variëren per regio (schatting op basis van jaarprijs)~ $39.99 / jaar (Pro)Gratis basis; in-app upgradesRit-community, GPX export/import (Pro voor vollere functies).
Komoot€4,99 / maand (voorbeeldstructuur)€59,99 / jaar (Premium) — of kaart-packsRegion / World Pack éénmalig: vanaf €3,99 tot €29,99Routeplanning & synchronisatie; GPX-ondersteuning.
OsmAndVaak abonnementen vanaf ≈ €2,99–€4,99/mnd (pakket-afhankelijk)~ €14,99 – €29,99/jaar (afhankelijk pakket)Eenmalig ≈ €39,99 (OsmAnd+ / lifetime opties mogelijk)Krachtige offline-maps, uitgebreide GPX tools.
Locus Map~ €1,40 / maand (Silver, omgerekend bij jaarlijkse betaling)€10 / jaar (Silver) of €24 / jaar (Gold)Basis gratis; Pro/Classic licenties bestaanUitgebreid GPX-beheer; geschikt voor offline rijden.
Sygic (GPS Navigation)Abonnementsopties (maand/6mnd) — voorbeeldtarieven variërenJaarprijzen rond $24.99 / jaar (regio/aanbieding afhankelijk)Basis gratis; betaalde Premium+/abonnementenOndersteunt GPX-import; motorvriendelijke functies aanwezig.
En het advies van ChatGPT:
Korte aanbeveling (als je snel wil kiezen)
Wil je motor-specifieke functies (twisty roads, bochten): calimoto, Kurviger, REVER zijn de beste starts. (calimoto is een populair alles-in-1-pakket; Kurviger is sterk in route-creatie met voorkeur voor bochten).

Wil je maximale controle + offline maps + GPX-power: OsmAnd of Locus Map — uitstekend voor geavanceerde GPX-beheer en offline gebruik.

Wil je brede outdoor-planning + losse (eenmalige) kaart-unlock: Komoot (wereldpakket of regio-packs), let op de recente/politieke prijswijzigingen rond 2025 voor nieuwe gebruikers.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:54:
[...]

Dat euvel was niet voorbehouden tot de CBF1000 toch? Kan me herinneren dat de CBR600F daar ook last van had.
Klinkt inderdaad als de bekende Honda kwaal :)

@Ora et Labora Er moet toch wel iets te verzinnen zijn om handvat verwarming op de scooter te knutselen?

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 10-09-2025 10:31 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
Ora et Labora schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:20:
Sinds juli rij ik naar m'n werk, 2 dagen per week, op en neer op een Sym Fiddle 3, 125CC. Ongeveer 75km, klein stukje snelweg, de rest binnendoor, dat gaat op zich goed.

Vanmorgen was het rond de 7 graden. Kleding heb ik wel goed voor elkaar, lekker warm, helm ook, alleen m'n handen....
Ik heb zomerhandschoenen en dikke winterhandschoenen, merkt/type weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Het is een scooter, handkappen, handvatverwarming gaat niet meevallen ivm beperkte ruimte en montagemogelijkheden.

Nu is er van alles te koop, reviews op websites geloof ik niet, ervaringen van medetweakers wel :)
Ik zoek winterhandschoenen waar ik ook met -5 gerust kan rijden zonder koud te worden.
Eventueel verwarmde handschoenen, maar ook daar geldt, zoveel keuze met zoveel reviews....

Dank.
Handvatverwarming met geïntegreerde bediening zou prima moeten kunnen volgens mij. Ik heb zelf verwarmde handschoenen van Rev'it, die gaan op accu's die in de mof van de handschoen zitten. In de praktijk gaan ze wel snel leeg dus het is veel opladen in de winter. Het scheelt rond het vriespunt wel genoeg om net wel of geen zere handen te krijgen. Als je met 7 graden en winterhandschoenen al koude handen hebt gaat het daar wel op uitdraaien denk ik.

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
geert_s schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:28:
Na de zoveelste keer dat mijn X-grip mijn telefoon uitzette onderweg (de houder zit precies op de uitknop) en de zoveelste keer dat mijn ingebouwde TomTom in de auto weer een omleiding niet kent: ik stap over op Quad Lock. Houder voor de motor, auto en een hoesje gekocht, inclusief trillingsdemper voor de motorhouder. De TomTom op de motor komt denk ik ook niet meer terug, voor gpx routes gaan we ook eens een goed alternatief zoeken. Die vraag komt hier regelmatig voorbij dus ik ga het jullie niet nog eens vragen, maar ik dacht, ik vraag het ChatGPT ook eens. Hier het overzichtje.
calimoton.v.t. (weeklidmaatschap €9,99/wk mogelijk)€59,99 / jaarn.v.t.Motorgericht, twisty-routing, GPX import/export.
Kurviger (Tourer / Tourer+)Tourer ≈ €3,49/mnd · Tourer+ ≈ €6,99/mndTourer ≈ €14,99/jaar · Tourer+ ≈ €29,99/jaarBasis app gratis; features via in-app aankopenSterk in bochten-routing; GPX-import/-export ondersteund.
REVERKan variëren per regio (schatting op basis van jaarprijs)~ $39.99 / jaar (Pro)Gratis basis; in-app upgradesRit-community, GPX export/import (Pro voor vollere functies).
Komoot€4,99 / maand (voorbeeldstructuur)€59,99 / jaar (Premium) — of kaart-packsRegion / World Pack éénmalig: vanaf €3,99 tot €29,99Routeplanning & synchronisatie; GPX-ondersteuning.
OsmAndVaak abonnementen vanaf ≈ €2,99–€4,99/mnd (pakket-afhankelijk)~ €14,99 – €29,99/jaar (afhankelijk pakket)Eenmalig ≈ €39,99 (OsmAnd+ / lifetime opties mogelijk)Krachtige offline-maps, uitgebreide GPX tools.
Locus Map~ €1,40 / maand (Silver, omgerekend bij jaarlijkse betaling)€10 / jaar (Silver) of €24 / jaar (Gold)Basis gratis; Pro/Classic licenties bestaanUitgebreid GPX-beheer; geschikt voor offline rijden.
Sygic (GPS Navigation)Abonnementsopties (maand/6mnd) — voorbeeldtarieven variërenJaarprijzen rond $24.99 / jaar (regio/aanbieding afhankelijk)Basis gratis; betaalde Premium+/abonnementenOndersteunt GPX-import; motorvriendelijke functies aanwezig.
Wil je motor-specifieke functies (twisty roads, bochten): calimoto, Kurviger, REVER zijn de beste starts. (calimoto is een populair alles-in-1-pakket; Kurviger is sterk in route-creatie met voorkeur voor bochten).

Wil je maximale controle + offline maps + GPX-power: OsmAnd of Locus Map — uitstekend voor geavanceerde GPX-beheer en offline gebruik.

Wil je brede outdoor-planning + losse (eenmalige) kaart-unlock: Komoot (wereldpakket of regio-packs), let op de recente/politieke prijswijzigingen rond 2025 voor nieuwe gebruikers.
Kijk ook eens naar Stegra(.io). Relatief jonge app, heeft zeker nog wel wat irritatiepuntjes, maar ik vind hem erg goed werken voor zowel het uitgebreid plannen van routes (via Studio bijv.) maar ook het navigeren naar of inladen van een .gpx.

Edit: een andere die ChatGPT nog mist is 'scenic', volgens mij ook nog eens van een Nederlandse maker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:13

_Apache_

For life.

Als er een auto acher je staat, rol ik nog wel eens naar voren en gebaar ik de auto iets naar voren te rollen, zodat die de sensoren raakt.
Maar idd, melding maken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
geert_s schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:28:

Ik denk dat MyRoute-app ook zeker in dit rijtje thuis hoort:
  • € 19,- per jaar of maandelijks voor € 3,95
  • Lifetime voor € 50,-
  • Ontwikkeld door Nederlands team
  • Naadloze integratie met MRA routeplanner

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
Kurviger (Tourer / Tourer+)Tourer ≈ €3,49/mnd · Tourer+ ≈ €6,99/mndTourer ≈ €14,99/jaar · Tourer+ ≈ €29,99/jaarBasis app gratis; features via in-app aankopenSterk in bochten-routing; GPX-import/export ondersteund.
REVER~ $39,99 / jaar (Pro)Gratis basis; in-app upgradesRit-community, GPX import/export (Pro-versie).
Komoot€4,99 / maand€59,99 / jaar (Premium)World Pack éénmalig: vanaf €3,99 tot €29,99Routeplanning & synchronisatie; GPX-ondersteuning.
OsmAnd~ €2,99–€4,99/mnd (afhankelijk pakket)~ €14,99 – €29,99/jaarEenmalig ≈ €39,99 (OsmAnd+ / lifetime)Krachtige offline-maps, uitgebreide GPX-tools.
Locus Map~ €1,40 / maand (Silver, omgerekend)€10 / jaar (Silver) of €24 / jaar (Gold)Basis gratis; Pro/Classic licenties bestaanUitgebreid GPX-beheer; uitstekend voor offline gebruik.
Sygic (GPS Navigation)~ $24,99 / jaar (Premium+ afhankelijk regio)Basis gratis; Premium+ abonnementen beschikbaarGPX-import; motorvriendelijke functies aanwezig.
Beeline (app)$4,99 / maand (Premium: audio, loop-routes, beta-toegang)Basis app gratis; Premium optioneelGlove-friendly UI, GPX-import, “fast” of “fun” route-stijl.
Scenic$3,99 / maand (bij jaarlijkse afrekening)Specifiek voor motor, GPX/KML/KMZ-import, ‘curvy’ routes
Stegra.io€9 / maand€60 / jaarSeizoensplan: €35 / 6 mnd (~€5,83/mnd)ADV-gericht, GPX import/export, offline kaarten, Apple CarPlay, multi-platform.
MyRoute-app€3,95 / maand€19 / jaar (Silver)€79 lifetime (Basic) · €99 lifetime (Gold)Cloud route-planner + navigatie-app; GPX-import; CarPlay.
Oké, wie gaat ze allemaal even testen? :D
ps. dit is allemaal gegeneerd en niet gevalideerd. Prijzen hier kunnen best afwijken. Mocht iemand zich vervelen kan die dit allemaal even nalopen en dan is het best leuke info voor de TS.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
geert_s schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:39:
[...]

Handvatverwarming met geïntegreerde bediening zou prima moeten kunnen volgens mij. Ik heb zelf verwarmde handschoenen van Rev'it, die gaan op accu's die in de mof van de handschoen zitten. In de praktijk gaan ze wel snel leeg dus het is veel opladen in de winter. Het scheelt rond het vriespunt wel genoeg om net wel of geen zere handen te krijgen. Als je met 7 graden en winterhandschoenen al koude handen hebt gaat het daar wel op uitdraaien denk ik.
Ik zit ook naar zulke handschoenen te kijken. Hoe snel zijn ze leeg naar jouw schatting?

• geert_s
MitchellHearth schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:35:
[...]

Ik zit ook naar zulke handschoenen te kijken. Hoe snel zijn ze leeg naar jouw schatting?
ik zet ze meestal op vol vermogen aan, omdat ze anders niet warm genoeg zijn. Ik heb de Rev'it Liberty H2O trouwens. Ik gok dat ze na 2-3 uur alweer leeg zijn, dat is voor mij 2x per week opladen. Ik heb ze toen met een goede deal gekocht, maar ik weet niet of ik ze echt zou aanbevelen. Voor mijn gevoel kan het warmer en/of langere gebruikstijd.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-09 12:48
@geert_s
Ik gebruik zelf al jaren naar volle tevredenheid OSMAND, wel de osmand+ ooit gekocht aan 20€. Main point dat ik deze nam was omdat ik een 2de gsm gebruik om te navigeren en dus offline maps wou hebben. Het extra voordeel daarvan is dat de batterij van de smartphone veeeel langer meegaat dan dat hij alles moet laden over het netwerk. Eens aangepast aan je wensen werkt het imo 95% perfect, juist jammer dat je de live verkeersafsluitingen niet hebt.
Eerst jaren de gratis ridewithgps website gebruikt voor routes te maken, dit jaar overgestapt naar MRA lifetime en dit werkt in mijn ogen heel goed. Ook makkelijk dat ik al mijn routes nu op 1 plek kan houden en beter sorteren.
Beeline 1 heb ik ooit gehad, was niets voor mij. In steden heb je vrij weinig aan de pijl en verlies je heel veel het overzicht, ik heb liever een kaart.
Ik ben ook redelijk allergisch aan abonnementen dus ik koop liever een eenmalige licentie, dit bepaalde ook mee mijn keuze. Ik rij te weinig om een maandelijks abbonnement te rechtvaardigen.
Ik plan mijn meeste routes ook allemaal op voorhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
Adder28 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:42:
@geert_s
Ik gebruik zelf al jaren naar volle tevredenheid OSMAND, wel de osmand+ ooit gekocht aan 20€. Main point dat ik deze nam was omdat ik een 2de gsm gebruik om te navigeren en dus offline maps wou hebben. Het extra voordeel daarvan is dat de batterij van de smartphone veeeel langer meegaat dan dat hij alles moet laden over het netwerk. Eens aangepast aan je wensen werkt het imo 95% perfect, juist jammer dat je de live verkeersafsluitingen niet hebt.
Eerst jaren de gratis ridewithgps website gebruikt voor routes te maken, dit jaar overgestapt naar MRA lifetime en dit werkt in mijn ogen heel goed. Ook makkelijk dat ik al mijn routes nu op 1 plek kan houden en beter sorteren.
Beeline 1 heb ik ooit gehad, was niets voor mij. In steden heb je vrij weinig aan de pijl en verlies je heel veel het overzicht, ik heb liever een kaart.
Ik ben ook redelijk allergisch aan abonnementen dus ik koop liever een eenmalige licentie, dit bepaalde ook mee mijn keuze. Ik rij te weinig om een maandelijks abbonnement te rechtvaardigen.
Ik plan mijn meeste routes ook allemaal op voorhand.
De Beeline 2 schijnt wel veel beter te zijn en meer een kaar te tonen, maar je kunt ook gewoon de app gebruiken. Die is in de basis gratis dus staat wel op mijn lijstje op te testen. Ik ga ook geen abo's nemen, daar gebruik ik het echt te weinig voor. Ik rijd 2x per jaar een gpx route, verder woon-werk of gerichte navigatie (met Google Maps dus ook prima). De rest doe ik op richtingsgevoel, waarbij ik met een beetje geluk ook weer verdwaal richting een mooi weggetje. Als ik voor een paar tientjes voor een lifetime app mijn TomTom kan vervangen vind ik dat wel weer prima.

• iMars
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

geert_s schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb handvatverwarming op mijn KTM1290 en handguards die veel wind tegen houden, ik herken wat jij hebt @Ora et Labora, alles goed, maar mijn vingertips, die worden toch koud in de winter. Ik heb de Rukka Virium 2.0 (Winter, Mid-Season, goretex water dicht). Prima voor de "korte" ritten van max 30 minuten. Maar langere ritten in koud weer (rond de 5 graden) moet ik denk toch naar iets anders kijken ;)

@geert_s : in je overzicht, ik gebruik nu Kurviger (abonnement) en die heeft naast wat je al gemeld hebt, ook offline maps.

Even wat anders,... heeft iemand voor mij wat last minute tips voor mijn motorvakantie naar Schotland?
Alles is geregeld, boot, alle verblijven, de rit/route zelf, busje kettingspray (2300km rijden), kleding/toilet spullen, mini compressor voor banden, verloopstekker...

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 10-09-2025 12:00 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Noord27
  • Nu online
von smallhausen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
Is dat een Honda dingetje? M'n ST1300 had daar ook last van. Alleen zat die daar recht bovenop in de V (V4 blok) geplaatst en ging ik er vanuit dat die door extra warmte daardoor eronder te leiden had.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-09 12:48
geert_s schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:46:
[...]

De Beeline 2 schijnt wel veel beter te zijn en meer een kaar te tonen, maar je kunt ook gewoon de app gebruiken. Die is in de basis gratis dus staat wel op mijn lijstje op te testen. Ik ga ook geen abo's nemen, daar gebruik ik het echt te weinig voor. Ik rijd 2x per jaar een gpx route, verder woon-werk of gerichte navigatie (met Google Maps dus ook prima). De rest doe ik op richtingsgevoel, waarbij ik met een beetje geluk ook weer verdwaal richting een mooi weggetje. Als ik voor een paar tientjes voor een lifetime app mijn TomTom kan vervangen vind ik dat wel weer prima.
In dat geval, probeer met de gratis versies of gewoon de gratis OSMAND. Daar kan je 7 kaarten gebruiken en updaten. Het is de moeite niet om geld neer te tellen voor 2 ritjes op een jaar.

• Noord27
  • Nu online
UTwizard schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:42:
[...]

Controleer voor de zekerheid ook de DOT codes van de banden. 10 jaar oude uitgedroogde banden met veel profiel rijden alsnog "sub-optimaal".
Thanks voor de tip! Gemiddeld is er 4500 per jaar mee gereden. Dus verwacht dat de banden maximaal 2 a 3 jaar oud zullen zijn. Ga toch ff inderdaad de DOT-code checken. In het verleden wel eens 'pas gemonteerde' banden gezien die al stevig op leeftijd waren.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:06

Vrijdag

De Zwarte

Ora et Labora schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:20:

Dank.
Stuurmoffen? Zie ik heel vaak bij scooters (ook de brommers) hier in de stad. Je kan zelfs nog op zijn Frans (daar zag ik het als eerste maar nu is dat ook vaak in Nederland) zo'n cover waardoor je effectief helemaal droog en warm op de scooter zit.
https://www.motor.nl/prod...moffen-warm-in-winterkou/
https://www.uitlaatstore.nl/luxe-motor-stuurmoffen

Ziet het er uit? Nee, ik vind van niet. Maar aangezien (motor)scooters vaak voor forenzen gebruikt worden is het wel super praktisch.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RXGLgklE28Yz/njVYJ7/550x519.jpg
Om je een idee te geven.

Toen ik een tijdje in Parijs woonde zag ik die echt heel veel. Daaronder zat doorgaans een Parijzenaar/Parijzenaresse(?) die vervolgens in een keurig pak of mantelpakje droog het kantoor in stapte.

[ Voor 3% gewijzigd door Vrijdag op 10-09-2025 12:28 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:50

jeroenathome

Een regel tekst

@geert_s Bij MRA zijn er 2 licenties. Je hebt de navigator en de routeplanner. Voor beide is een licentie verkrijgbaar. Het voordeel van de betaalde MRA routeplanner is dat je de route kan vergelijken tussen Garmin, Tomtom en openstraatmaps. Dit kan handig zijn als je samen gaat rijden met iemand die een ander navigatiesysteem heeft. Voor de gesproken teksten wel de juiste TTS-engine selecteren om Nederlands gesproken teksten te krijgen. Al blijft dit robotachtig klinken. Je kan de kaarten offline downloaden, zodat er geen internetverbinding nodig is.

Zolang je nog geen licentie hebt is het handig om de site in de gaten te houden of in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zij hebben met enige regelmaat acties waarbij de lifetime licenties tegen de €60,- aangeboden worden.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
@Ora et Labora Ik moet vanavond nog even kijken naar het merk, maar ik heb verwarmde handschoenen waarbij je de stroomvoorziening door je jas trekt en de controller aansluit (via een plugje) op de accu.

Daar heb ik meerdere ritten Eindhoven - Den Haag of vergelijkbare afstanden mee gereden bij 0 graden. Geen last van koude handen (geen handvatverwarming).

Die kabeltjes door je jas heen trekken is niet ideaal, maar is het wel waard :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 18:03
Net weer terug van een lang weekend naar de Ardennen. Eerste keer naar het buitenland op de motor en heel erg goed bevallen. Valt natuurlijk in het niets met de andere avonturen die ik de afgelopen dagen heb gelezen hier, maar ik moet ergens beginnen :)

De Rocket voorzien van de nodige bagage ruimte, waardoor ik genoeg kon meenemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr_XeZcUCThwLQ4SYsD-1TL5zcA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVWMqqJ6mJbXVoWZM7d9AqlV.jpg?f=fotoalbum_medium

Begon met een lekkere route door Duitsland voordat ik, door de Eifel, Belgie in reed. Toen kwam er wel een flinke bui over, maar heb even kunnen schuilen in een houten bushokje samen met 2 Belgen. Die reden mooi oude Honda's uit 1969 en 1974 (als ik het goed heb).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rSATO9L3AkJbYntaxzXJaTL5_I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZyibukbyPRmoR6PY8Q5JBRb.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna droogde het weer snel op en ben ik via Sankt Vith naar La Roche gereden. Daar heb ik 2 dagen heerlijke routes gereden met fantastisch weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvlRDvlHUIbZoV4iVO_XywzAV90=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AroGGF95hidg9fuOvClM0aN5.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N28LFyX_YwkL5pCAfzrRjLT44ig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE5x970jsGGLSJLcUQHu7rhf.jpg?f=fotoalbum_medium

Om vervolgens weer via Luik/Maastricht terug naar huis te keren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOn3Fp99m8u7IcS6rxaCkm3tw-o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKAoq3IFGqOcEnETJTW4lQb0.jpg?f=fotoalbum_medium

Heerlijk gereden (ondanks de soms wat slechte wegen :X). Ruim 1200km gemaakt zonder een meter snelweg te pakken. En de Rocket rijd heerlijk op die slingerende wegen! Smaakt in ieder geval naar meer O+ . Hoop de volgende keer ook met een motorbuddie te rijden ipv alleen.

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 10:29
@geert_s, voor wat mijn mening waard is heb ik afgelopen zomer gekozen voor Calimoto. Ik heb een TomTom rider 400 maar die begint toch wel erg traag te worden.
Aangezien ik een nieuwe telefoon had gekocht leek het mij een goed plan om mijn oude telefoon (S20 FE) als motor navigatie te gaan proberen. De telefoon had al een quad lock hoesje dus dat scheelde ook al.

We gingen met een aantal vrienden naar Oostenrijk en bij ons rijdt bijna altijd dezelfde persoon voorop. Deze persoon maakt ook de routes dus daar heb ik Calimoto ook niet echt voor gebruikt (vandaar mijn vraag of mijn mening wel wat waard is :P ). Ik gebruikte Calimoto vooral om de route op te nemen zodat ik achteraf route gegevens kon bekijken. Wat bij mij de doorslag gaf voor Calimoto is dat deze ook je hellingshoek bijhoudt. Dat vond ik wel een leuke toevoeging die ik niet zo snel kon vinden bij de andere grote navigatie apps.

Verder heb ik Calimoto nog niet echt gebruikt maar dat gaat nog wel gebeuren. Ik vond het een stuk fijner werken en aflezen op de telefoon dan op de TomTom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@NL-RaVeR Zolang je niet het avontuur beleeft die ik afgelopen weekend heb gehad. In plaats van zaterdag een overnachting in Duitsland en zondag in Frankrijk werd het zoeken naar een slaapplaats in Oostenrijk vanwege een ongelukje met de motor. Gelukkig was het simpel te repareren en ben ik in plaats van maandag gisteren teruggekomen. Niet op de manier die ik in gedachten had. Doordat het op zaterdagmiddag gebeurde, heeft het tot maandag geduurd voordat er naar de motor kon worden gekeken.

Nu de ellende van verzekeringen en kijken wat er vergoed gaat worden. Ik sluit vakanties toch liever anders af.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbEghBfgJTbUp-6SOrZQ11OTmTM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqmuuiV5llVNiUE3xjYEj4Py.jpg?f=fotoalbum_medium

Wij (4 personen) zijn ook terug van vakantie. Door een beetje rare planning was het zo dat 2 man een week eerder gingen. Vervolgens 2 man, waar ik er een van was, op vrijdag vertrokken, waarna we elkaar gezamenlijk op zondag in Oostenrijk zouden ontmoeten. Van daaruit zouden we naar de Dolomieten gaan, en de week er op op zondag in Oostenrijk weer afscheid van elkaar nemen. Volgen jullie het nog? 8)7 Maakt niet uit.

:) :) :) Het was een geweldige trip. :) :) :)
Met 2 man op vrijdagmorgen elkaar begroet op een parkeerplaats langs de snelweg bij Luik; dit was het handigste trefpunt. Na een high-five, eigenlijk gelijk er vandoor gegaan. Intercoms ingeschakeld, en met Sena mesh werkt dat eigenlijk vrijwel feilloos. De eerste dag naar de Vogezen, dan een dag kronkelen in de Vogezen om te eindigen in het Schwarzwald. Dan van het Schwarzwald naar Oostenrijk waar we de overige 2 zouden ontmoeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrDGV_0X71Wtosy8r6ZU-b9PZaI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QHqywEFb841mOcJ3qhYLWCa.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit was in het "Obere Donautal" --> ook prachtig om doorheen te rijden, ik was niet teleurgesteld!

Bij een tankstop in Reutte hebben we nog even een foto gemaakt. Vlak voor het hotel, de Fernpass over en 1:30u verder, kom ik er achter dat mijn telefoon weg is... :o :o Houd het er maar op dat ik wat heb afgevloekt op dat moment. Maar, ja niets meer aan te doen. KPN gebeld, nummer geblokkeerd. Via Google mijn telefoon geblokkeerd. Het thuisfront laten weten dat ik mijn telefoon kwijt ben, en in Italië regel ik wel een prepaid modelletje.
Even later telefoontje via mijn maat: een Oostenrijker heeft mijn telefoon gevonden en afgegeven bij het tankstation. Op de achterkant heb ik een aantal noodnummers geplakt (pro-tip!) en die hebben ze afgebeld.
Tja, dan maar naar dat tankstation gebeld ter verificatie, en afgesproken dat ik gelijk op de motor spring en de telefoon direct kom halen. 75km, 1:30u rijden. Enkele reis, dus in de schemering terug naar Reutte (Fernpass weer over), en daarna in het donker (jeuj, Fernpass wéér over) weer naar het hotel. Ondanks dat het gas er flink op stond, toch relatief rustig aan gedaan. Ik zag in het donker een vos en een hert voor me oversteken... ik had geen zin om daar te innig contact mee te gaan maken. 3 uurtjes en 150km later, kwam ik om 21:40u alsnog in het hotel aan, waar ze rekening met me hadden gehouden en ik nog een heerlijke lasagne kreeg voorgeschoteld.

Dan merk je pas hoe afhankelijk je bent van zo'n ding. Alle hotelreserveringen stonden daar in, maar je maakt er ook je foto's mee. Maar ook je bankieren app, en 2-factor authenticator... Daar sta je dan!

Goed, de dag erna gingen we richting Italië; in Bozen (Bolzano) konden we wennen aan de Italiaanse rijstijl: bij de verkeerslichten waar plek is erlangs, en bij groen als eerste wegwezen. Dat gaat een stuk vlotter dan hier. :+
Onze voorrijder had zich helaas vergist in een stukje route waardoor we wat te veel drukke weg hebben gehad. Maar omdat hij zelden voorrijdt, wilden we hem met zijn drieën niet voor het hoofd stoten en hebben we te lang niets gezegd. :X De voorrijder heeft immers gelijk. Ach ja, kan gebeuren.

Deze vakantie hebben we eigenlijk op natuurlijke wijze vaak gerouleerd met voorrijden. Iedereen was goed op elkaar ingespeeld; we rijden dan ook al tientallen duizenden kilometers samen.

Ik was wel al in Süd-Tirol geweest (met auto); nog nooit in de Dolomieten. En ik moet zeggen: wat is het daar fantastisch. Prachtige natuur, mooie wegen. Ja, we hebben 2 dagen gehad die eindigden in regen, waardoor 2 passen zijn verknald. Dat heb je nou eenmaal niet in de hand.
Wat je ook niet in de hand hebt, is dat sommige passen nog wel eens afgesloten blijken te zijn. Omrijden wordt dan opeens een tijdrovende klus. Dat hebben we één keer gehad. Tijdens het omrijden komen we een ander bord tegen, dat die pas óók is afgesloten. Maar we waren nu al zo ver, dat we maar zijn doorgereden. Wat bleek: een aardverschuiving had de weg inclusief een auto beschadigd. Maar de locals hadden er al een gravelpad naast gemaakt voor het lokale verkeer. Nou ja, dat waren wij op dat moment ook. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLUBwq-oCY-QvZ22_LOfVU-9pzs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDh99edblbcstG2vRsX7dsVK.jpg?f=fotoalbum_medium

De Kühtai vond ik wel héél mooi. Misschien kwam het door het goede weer, misschien doordat het de eerste échte pas was die we hebben gereden (ik tel de Fernpass niet mee), en misschien doordat er koeien en paarden over de weg lopen die laten indalen dat je écht op vakantie bent in de bergen. Hoe dan ook, ik vond hem gaaf.

Uiteraard hebben we zo'n beetje alle bekende passen wel gereden. Ik zou de namen niet eens meer allemaal weten te noemen. Zo'n beetje de enige die we NIET hebben gereden (naast de Silvretta vanwege afsluitingen, de Hahntenjoch vanwege >95dB, en de Timmelsjoch omdat je nu eenmaal keuzes moet maken), is de Stelvio. Dat wil zeggen, we zijn boven op de Stelvio geweest via de Bormio zijde. Vervolgens zijn we via de Umbrailpas verder gereden richting Oostenrijk. Boven op de Stelvio was het een dusdanig drukke kermis, dat we er al snel genoeg van hadden. Dat is duidelijk niet geschikt voor ons. Ook hebben we op de diverse passen genoeg gestuntel gezien. Wáárom moeten mensen bochten afsnijden? Wáárom moeten mensen per se op een tweebaans brede weg uiterst links gaan rijden voor een bocht naar rechts? Ik ben meermaals in verleiding gebracht om hem er gewoon tussen te zetten, maar om ongelukken te voorkomen heb ik me in weten te houden. Hoe dan ook, dat soort stuntelaars wordt blijkbaar extra aangetrokken door de reputatie van de Stelvio (ojojoj), en dat risico gingen we niet extra opzoeken. ;)
De Gavia pas is supervet. Houd je net als ik van dat krappe technische werk? Dan kun je dáár je lol wel op. Alleen, met een auto heb je daar gewoon niets te zoeken; véél te smal.

Jammer dat bij sommige passen het weer ook niet mee zat. Aan de Jaufenpass werd gewerkt, en die zou zijn afgesloten. Totdat je daadwerkelijk naar boven rijdt; dan wordt het verkeer met verkeerslichten geregeld. Het zal wel zijn om het gros van het verkeer tegen te houden. Op zich dus een lekker rustige pas om te rijden (let op: slecht wegdek). Maar eenmaal boven zit je nét in de wolken. Uitzicht? Niet bestaand. Rij je een paar honderd meter verder, dan kom je weer onder het wolkendek uit en verbeterde het zicht direct.

Nadat we in Oostenrijk weer afscheid hebben genomen van elkaar, ging ik solo verder: ik wilde nog een stukje Zwitserland zien. Wel heel goed lettend op de snelheid, heb ik bijna continu op cruise-control gereden. Eerst zat ik bij Samnaun richting Zwitserland achter een groepje Duitsers die het bochtenrijden niet echt gewend waren. Na er een hele tijd achter te hebben gehangen (inhalen zou me te hoge topsnelheden opleveren), waren er wat wegwerkzaamheden met een verkeerslicht. Dus, daar er rustig langs. Toen kon ik tenminste voorop rijden. Cruise control op 79 echte km/h ingesteld, 86 op de teller, en sturen maar. 3 ervan probeerde nog een tijdje te volgen, maar moesten op een gegeven moment toch afhaken. :7
Ik moet zeggen, Zwitserland is écht prachtig. Het eerste stuk naar de passen was simpelweg saai. Een lange weg, regelmatig werkzaamheden... Maar het was het waard! Achtereenvolgens de Fluelapass, Oberalppass (boven aan Andermatt), de Furkapass en de Grimselpass. Wow.
Één minpuntje: het was een zondag met prachtig weer. DRUK!! Maar dat moest ik er maar voor over hebben. Helaas ben ik daardoor niet gestopt bij Belvedère op de Furkapass, want van die hele kermis daar moest ik niets hebben.

Vanuit Innertkirchen heb ik nog een stukje gereden naar het Schwarzwald. Eerst nog de Brünigpass, Glaubenbüelenpass en Glaubenbergpass gereden, maar uiteindelijk zul je toch een bewoond gebied door moeten richting het noorden. Dat wist ik van tevoren; het ging het niveau van de vorige dag sowieso niet meer halen.
In Bad Säckingen ging ik de Rijn en daarmee automatisch de grens naar Duitsland over. Terwijl ik het in Zwitserland continu droog had gehouden, gingen in Duitsland de hemelpoorten nog even open. Maar toen ik
de Nonnenmatweiher passeerde en vlak bij het hotel was, kwam de zon weer door. De laatste 3km waren de wegen zelfs droog, en was mijn pak al weer droog gewaaid. :)

In het Schwarzwald had ik weer eens een ander hotel waar ik nog niet geweest was, maar waar het me wel prima beviel. Om vervolgens gisteren met super wisselvallig weer (van opklaring, bewolking, hoosbui, 5 minuten later uit je pak smelten, om weer een hoosbui in te rijden) naar huis te rijden. Ik had een bochtige route gemaakt. Die heb ik op een gegeven moment maar opgegeven, er was te veel troep de weg op gespoeld door de harde regen. Toen de tomtom naar Schengen ingesteld zonder snelwegen, om op die manier achter het ergste regenfront te blijven. Van daar uit zonder snelwegen naar Sankt Vith, en daar de snelweg op gegaan naar huis.

Dan resten mij natuurlijk nog een paar fotootjes te plaatsen:
Impressie vanuit de Dolomieten en Zwitserland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoXtAivqGa1-XEj7dLuAi7D7CsM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wlq9JKcOqSs04yFwHf2IJvj.jpg?f=fotoalbum_medium
De bergen komen vanuit de Allgäu in zicht. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MNGUY-NR7wVcoxvc_k4GaHMBMk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iVBLHFcr9H7Z0Rl0wFKKyKC.jpg?f=fotoalbum_medium
Mooi he, boven op de Grimselpass?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCsjp-pwJq4AS4H05BJTbNFkCEA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK5NMGtVyQ2DVvpjP6NhjPBY.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbfSfJc1GwTwF7gkRkHczZ9lo_Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CigBcgnPcDVnxu9gEefBu7u7.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Msv4av2mdRQuoqTlWEzGPeRzWEg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNCm6p0oqbBMeWUY5vQXyTPo.jpg?f=fotoalbum_medium
Ik had nog even een Rail Away momentje. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjm3U7-9CDvrDV8IcBX_07rA9Vs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YzKaBBDQE9JyoEWfngVU8Wm.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rs48ckEVEdy9Y7nzK06hSKx1Ts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBqvboqMAPv13fxtsUzlMcMN.jpg?f=fotoalbum_medium
Op de foto valt het gelukkig weg, maar dit was drukker dan Scheveningen, Valkenburg a/d Geul én Cochem bij elkaar. Geen parkeerplek meer vrij, dus dat was een foto maken en wegwezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT4_iZ-O6EOOyw5xAjwaOPBZqM4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZIjWyQhPsdy6anYYgzI1zrC.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze motor komt ook overal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aLdoRPIC2UKnwfssglejww0frE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeIz8VmuxzR9lufZU5KWAiw1.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit had zó een reclamefoto kunnen zijn. Maar ja, 80.000km op de teller. Iemand nog een net ingereden Tracer 9 GT kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxbTLJPk6dYbSoCNHXeBFhac92M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaBSDXaOOMRwsC8m4NU50kCJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBYo4ubq92t_bLHZh2SCTaioA8g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDPax0aJOOcdr4LGoYVns1NZ.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae4E0zDOTM0KcFmQYODqA4asuoc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yi559vWx16yNFk9eLriNcKlV.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tst80kP67yMkpeh-1OJp2aq-Qk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOloc0rxY2ppg0mIapI8eubD.jpg?f=fotoalbum_medium
Maar in de Dolomieten gaat het uiteindelijk om dit soort rotsformaties, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp6X5aLPL9ewB2LCVhlgUYHA_jM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yL71obIlniwPiN0BCtFZuvcM.jpg?f=fotoalbum_medium
Of deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znQqBQwQ1zvrhlpv6V3GnIN5-LQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt5J0E6sE4NoQD9M7PrOmAEl.jpg?f=fotoalbum_medium
Alles nog ok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10FLegae9TsvS5llWD3et0IM1_o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJwgcfZo1CZZIx6BN1gQCwBe.jpg?f=fotoalbum_medium
Ja hoor. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSFdpHGQId2tcfmqbm5GU6veJqo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifUshh7RXYwi7HfK3bMS8h43.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1iMxTvJIEfUZz6DZeHhC6Y8uR4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1uYNxDr3vvfExflvc6OQxCx.jpg?f=fotoalbum_medium
Even wegdromen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7hjYlCglnl8FFjXFWRdJZMtZM4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkLLw9t08Y4KTCIbY3jFC4us.jpg?f=fotoalbum_medium
Best handig, zo'n fotograaf onder de vangrail om je op de foto te zetten
Ik heb nu ook een soort van 'zee-benen'. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik bochten ben aan het maken. 8)7 Al met al ben ik nu 4729 km verder in 12 dagen. En absoluut op dit moment een gelukkiger mens dan 14 dagen geleden. :)

[ Voor 70% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-09-2025 17:53 ]

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10
DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]

Wij (4 personen) zijn ook terug van vakantie. Door een beetje rare planning was het zo dat 2 man een week eerder gingen. Vervolgens 2 man, waar ik er een van was, op vrijdag vertrokken, waarna we elkaar gezamenlijk op zondag in Oostenrijk zouden ontmoeten. Van daaruit zouden we naar de Dolomieten gaan, en de week er op op zondag in Oostenrijk weer afscheid van elkaar nemen. Volgen jullie het nog? 8)7 Maakt niet uit.

:) :) :) Het was een geweldige trip. :) :) :)
Met 2 man op vrijdagmorgen elkaar begroet op een parkeerplaats langs de snelweg bij Luik; dit was het handigste trefpunt. Na een high-five, eigenlijk gelijk er vandoor gegaan. Intercoms ingeschakeld, en met Sena mesh werkt dat eigenlijk vrijwel feilloos. De eerste dag naar de Vogezen, dan een dag kronkelen in de Vogezen om te eindigen in het Schwarzwald. Dan van het Schwarzwald naar Oostenrijk waar we de overige 2 zouden ontmoeten.

[Afbeelding]
Dit was in het "Obere Donautal" --> ook prachtig om doorheen te rijden, ik was niet teleurgesteld!

Bij een tankstop in Reutte hebben we nog even een foto gemaakt. Vlak voor het hotel, de Fernpass over en 1:30u verder, kom ik er achter dat mijn telefoon weg is... :o :o Houd het er maar op dat ik wat heb afgevloekt op dat moment. Maar, ja niets meer aan te doen. KPN gebeld, nummer geblokkeerd. Via Google mijn telefoon geblokkeerd. Het thuisfront laten weten dat ik mijn telefoon kwijt ben, en in Italië regel ik wel een prepaid modelletje.
Even later telefoontje via mijn maat: een Oostenrijker heeft mijn telefoon gevonden en afgegeven bij het tankstation. Op de achterkant heb ik een aantal noodnummers geplakt (pro-tip!) en die hebben ze afgebeld.
Tja, dan maar naar dat tankstation gebeld ter verificatie, en afgesproken dat ik gelijk op de motor spring en de telefoon direct kom halen. 75km, 1:30u rijden. Enkele reis, dus in de schemering terug naar Reutte (Fernpass weer over), en daarna in het donker (jeuj, Fernpass wéér over) weer naar het hotel. Ondanks dat het gas er flink op stond, toch relatief rustig aan gedaan. Ik zag in het donker een vos en een hert voor me oversteken... ik had geen zin om daar te innig contact mee te gaan maken. 3 uurtjes en 150km later, kwam ik om 21:40u alsnog in het hotel aan, waar ze rekening met me hadden gehouden en ik nog een heerlijke lasagne kreeg voorgeschoteld.

Dan merk je pas hoe afhankelijk je bent van zo'n ding. Alle hotelreserveringen stonden daar in, maar je maakt er ook je foto's mee. Maar ook je bankieren app, en 2-factor authenticator... Daar sta je dan!

Goed, de dag erna gingen we richting Italië; in Bozen (Bolzano) konden we wennen aan de Italiaanse rijstijl: bij de verkeerslichten waar plek is erlangs, en bij groen als eerste wegwezen. Dat gaat een stuk vlotter dan hier. :+
Onze voorrijder had zich helaas vergist in een stukje route waardoor we wat te veel drukke weg hebben gehad. Maar omdat hij zelden voorrijdt, wilden we hem met zijn drieën niet voor het hoofd stoten en hebben we te lang niets gezegd. :X De voorrijder heeft immers gelijk. Ach ja, kan gebeuren.

Deze vakantie hebben we eigenlijk op natuurlijke wijze vaak gerouleerd met voorrijden. Iedereen was goed op elkaar ingespeeld; we rijden dan ook al tientallen duizenden kilometers samen.

Ik was wel al in Süd-Tirol geweest (met auto); nog nooit in de Dolomieten. En ik moet zeggen: wat is het daar fantastisch. Prachtige natuur, mooie wegen. Ja, we hebben 2 dagen gehad die eindigden in regen, waardoor 2 passen zijn verknald. Dat heb je nou eenmaal niet in de hand.
Wat je ook niet in de hand hebt, is dat sommige passen nog wel eens afgesloten blijken te zijn. Omrijden wordt dan opeens een tijdrovende klus. Dat hebben we één keer gehad. Tijdens het omrijden komen we een ander bord tegen, dat die pas óók is afgesloten. Maar we waren nu al zo ver, dat we maar zijn doorgereden. Wat bleek: een aardverschuiving had de weg inclusief een auto beschadigd. Maar de locals hadden er al een gravelpad naast gemaakt voor het lokale verkeer. Nou ja, dat waren wij op dat moment ook. :+
[Afbeelding]

Nadat we in Oostenrijk weer afscheid hebben genomen van elkaar, ging ik solo verder: ik wilde nog een stukje Zwitserland zien. Wel heel goed lettend op de snelheid, heb ik bijna continu op cruise-control gereden. Eerst zat ik bij Samnaun richting Zwitserland achter een groepje Duitsers die het bochtenrijden niet echt gewend waren. Na er een hele tijd achter te hebben gehangen (inhalen zou me te hoge topsnelheden opleveren), waren er wat wegwerkzaamheden met een verkeerslicht. Dus, daar er rustig langs. Toen kon ik tenminste voorop rijden. Cruise control op 79 echte km/h ingesteld, 86 op de teller, en sturen maar. 3 ervan probeerde nog een tijdje te volgen, maar moesten op een gegeven moment toch afhaken. :7
Ik moet zeggen, Zwitserland is écht prachtig. Het eerste stuk naar de passen was simpelweg saai. Een lange weg, regelmatig werkzaamheden... Maar het was het waard! Achtereenvolgens de Fluelapass, Oberalppass (boven aan Andermatt), de Furkapass en de Grimselpass. Wow.
Één minpuntje: het was een zondag met prachtig weer. DRUK!! Maar dat moest ik er maar voor over hebben. Helaas ben ik daardoor niet gestopt bij Belvedère op de Furkapass, want van die hele kermis daar moest ik niets hebben.

Vanuit Innertkirchen heb ik nog een stukje gereden naar het Schwarzwald. Eerst nog de Brünigpass, Glaubenbüelenpass en Glaubenbergpass gereden, maar uiteindelijk zul je toch een bewoond gebied door moeten richting het noorden. Dat wist ik van tevoren; het ging het niveau van de vorige dag sowieso niet meer halen.
In Bad Säckingen ging ik de Rijn en daarmee automatisch de grens naar Duitsland over. Terwijl ik het in Zwitserland continu droog had gehouden, gingen in Duitsland de hemelpoorten nog even open. Maar toen ik
de Nonnenmatweiher passeerde en vlak bij het hotel was, kwam de zon weer door. De laatste 3km waren de wegen zelfs droog, en was mijn pak al weer droog gewaaid. :)

In het Schwarzwald had ik weer eens een ander hotel waar ik nog niet geweest was, maar waar het me wel prima beviel. Om vervolgens gisteren met super wisselvallig weer (van opklaring, bewolking, hoosbui, 5 minuten later uit je pak smelten, om weer een hoosbui in te rijden) naar huis te rijden. Ik had een bochtige route gemaakt. Die heb ik op een gegeven moment maar opgegeven, er was te veel troep de weg op gespoeld door de harde regen. Toen de tomtom naar Schengen ingesteld zonder snelwegen, om op die manier achter het ergste regenfront te blijven. Van daar uit zonder snelwegen naar Sankt Vith, en daar de snelweg op gegaan naar huis.

Dan resten mij natuurlijk nog een paar fotootjes te plaatsen:
Impressie vanuit de Dolomieten en Zwitserland

[Afbeelding]
De bergen komen vanuit de Allgäu in zicht. :)
[Afbeelding]
Mooi he, boven op de Grimselpass?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had nog even een Rail Away momentje. :+
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de foto valt het gelukkig weg, maar dit was drukker dan Scheveningen, Valkenburg a/d Geul én Cochem bij elkaar. Geen parkeerplek meer vrij, dus dat was een foto maken en wegwezen.
[Afbeelding]
Deze motor komt ook overal
[Afbeelding]
Dit had zó een reclamefoto kunnen zijn. Maar ja, 80.000km op de teller. Iemand nog een net ingereden Tracer 9 GT kopen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar in de Dolomieten gaat het uiteindelijk om dit soort rotsformaties, toch?
[Afbeelding]
Of deze?
[Afbeelding]
Alles nog ok?
[Afbeelding]
Ja hoor. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even wegdromen...

[Afbeelding]
Best handig, zo'n fotograaf onder de vangrail om je op de foto te zetten
Ik heb nu ook een soort van 'zee-benen'. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik bochten ben aan het maken. 8)7 Al met al ben ik nu 4729 km verder in 12 dagen. En absoluut op dit moment een gelukkiger mens dan 14 dagen geleden. :)
Tis dat ik je maar 1x kan plussen! Straks thuis nog even goed lezen en genieten van de foto's, lijkt erop dat een goed deel van onze routes overheen kwamen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb nog wat over de passen toegevoegd, dat schoot me net nog te binnen. :)

Grappig dat ik ook nog werd verrast. De Reschenpass heb ik al meerdere keren gereden. Maar nu gingen we bij Nauders linksaf richting Martina. Dan weer naar het noorden richting Samnaun. In die weg zitten ook enkele tunneltjes. De eerste tunnels zijn inmiddels verbreed en gemoderniseerd, maar de laatste 2 zijn nog steeds onverlicht en maar één auto breed. Supervet. Dan nog even (taxfree) tanken, hoewel het niet echt goedkoop is. Vanuit daar kun je dan weer rechts aanhouden, en via een mooi kronkelweggetje ga je weer richting de 180 richting Pfunds. Bijkomend voordeel: je hebt de werkzaamheden aan de Reschen mooi omzeild, en alleen maar quality time ervoor teruggekregen. :)

En de 80k beurt is inmiddels ingepland. Dat wordt weer een grotere inclusief kleppen controleren/stellen.
Morgen de motor uitgebreid poetsen, en de remklauwen schoonmaken om ze gangbaar te houden. Dat is een kleine moeite.
En daarna toch maar eens de TPS recall gaan inplannen bij de dealer. (Nee, het onderhoud vindt niet bij de dealer plaats, dus dat wordt niet gelijktijdig gedaan)

[ Voor 20% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-09-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@DrivinUCrazy gave trip zo (y)
Tussen die miniatuur fotootjes zit zelfs een soort van Bommes foto _/-\o_
Je leert het wel :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:16
Bommes schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:03:
@DrivinUCrazy gave trip zo (y)
Tussen die miniatuur fotootjes zit zelfs een soort van Bommes foto _/-\o_
Je leert het wel :P
Heb nergens een motor ondersteboven in het gras zien liggen? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En ook geen stokbrood en nutella?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

DraZ666 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:13:
[...]

Heb nergens een motor ondersteboven in het gras zien liggen? >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0WsoqXV4i4GFhTxeUEIDGZOmq4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kX9PBHf9BLm3uU5YyD7B5oIB.jpg?f=user_large

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
@Ora et Labora Ik zou het merk verwarmde handschoenen nog opzoeken: Gerbing.

Als ik nu moest kopen zou ik wel voor de accu-variant gaan. Dan maar wat vaker opladen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJuuoDUfS20ebOo4NQ9fQRM5dQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSWnH7pjAQHVMkZvT5aAmH9d.jpg?f=fotoalbum_large

Derde avond klussen aan de RT. Eigenlijk late namiddag voor het avondeten klussen. Toen ik thuis kwam lagen er 2 brieven van de belastingdienst klaar en waren vrouw en kind weg van huis. Omdat ik bang was van die brieven maar meteen de garage gegaan alvorens mijn stemming zou omslaan.

Batterij verwijderd waarbij eerst de luchtfilter moet worden verwijderd. Daarna achterwiel los gehaald en ik kreeg die niet tussen de uitlaat en de swingarm uit? Na wat gevloek de uitlaat los gekregen van het subframe en met wat wringen het achterwiel eruit gekregen. Daarna uitlaat eraf gewrongen nadat de uitlaatklem met een hamer en een schroevendraaier (bij gebrek aan een beitel) eraf was getikt. Throttle bodies zijn bijna los.

Toen was het avondeten en was het weer voorbij. Oh en de belastingen.. Kleine meevaller wat naar de spaarrekening van de kleine man gaat. (Anders zou ik maar weer onderdelen kopen :+)

Tot nu toe gaat alles redelijk voorspoedig volgens plan. Morgen de final drive, daar ben ik wel benieuwd naar. Swing arm verwijderen is misschien iets teveel gevraagd qua tijd. Dan denk ik dat ik de throttle bodies wat ga reinigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 10-09-2025 21:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
@Ora et Labora Ik heb verwarmde handschoenen van Macna. Met accu's. De handschoenen zelf zijn al mega warm, en dus hoef je de verwarming niet op het hoogste te zetten. Dan gaan ze net een dagje touren in de kou mee. Ga zelf nog eens kijken voor de kabels direct aan de accu.

Behalve dat ze wat groot en lomp zijn (inherent aan verwarmde winterhandschoenen natuurlijk), kan ik geen minpunten bedenken aan de handschoenen, top dingen.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Chevy454 als je de gaskleppen reinigt, let erop dat je opnieuw synchroniseert. Maar dat wist je wellicht al.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:46:
@Chevy454 als je de gaskleppen reinigt, let erop dat je opnieuw synchroniseert. Maar dat wist je wellicht al.
Synchroniseren staat op het plan. Eens de koppeling is vervangen en alles is weer gemonteerd dan wil ik even de kleppen stellen nu de fiets toch naakt is. En dan is syncen wel noodzakelijk en vooral omdat ik idle wil verhogen van 980rpm naar 1100rpm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Iemand nog last minute tips voor mij?

Aangezien dit mijn eerste motorvakantie wordt (uberhaupt nooit langer dan 1 dag weg geweest met de motor |:( :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QATbF4kBNjpVTqeFPxIPvGZp7mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEX7TEAaQfAPsYAMcYojKOvu.png?f=fotoalbum_large
RouteAfstandTijd
ma 15 sepdi 16 sepDag 1: New Castle > Lennoxtown3145u27
di 16 sepwo 17 sepDag 2: Lennoxtown > Tomintoul2553u50
wo 17 sepdo 18 sepDag 3: Tomintoul > Tongue2954u39
do 18 sepvr 19 sepDag 4: Tongue > Gairloch2814u09
vr 19 sepza 20 sepDag 5: Gairloch > Morar3425u50
za 20 sepzo 21 sepDag 6: Morar > Glasgow3635u57
zo 21 sepma 22 sepDag 7: Met vrienden in omgeving Glasgow touren--
ma 22 sepdi 23 sepDag 8: Glasgow > New Castle3085u28
Totaal KM2158

Twee side koffers: een voor kleding, een voor toiletspullen, jas en klein grut (laders)
Topkoffer komt compressortje, ketting spray schoenen en wat eten&drinken.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:42

BM

Moderator Spielerij
iMars schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:07:

Aangezien dit mijn eerste motorvakantie wordt (uberhaupt nooit langer dan 1 dag weg geweest met de motor |:( :X )

[Afbeelding]
RouteAfstandTijd
Totaal KM2158

Twee side koffers: een voor kleding, een voor toiletspullen, jas en klein grut (laders)
Schotland!

Verder weinig ervaring met het zelf plannen van dit soort trips, maar ik vind het op het 1e gezicht erg veel kilometers per dag.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyr0_

[Afbeelding]
RouteAfstandTijd
Totaal KM2158

Reservesleutels, cash geld, evt. kopieën van paspoort/verzekeringsstuf, reisstekker, papieren kaart van land van bestemming, kaartjes met naam&telefoonnr in tassen/kleding/gsm voor het geval je iets vergeet/kwijtraakt. ICE nummers in/op je telefoon.

Zomaar even wat me te binnen schiet van dingen waar je niet snel aan denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hier heb je een makkelijkere lijst: https://motorrijders.nl/w...7/Vakantielijst060720.pdf

En mijn pro-tip: een kaartje met nummers en gegevens in geval van nood, geplastificeerd. Zodat je bij een verloren of defecte telefoon alsnog de belangrijkste data bij de hand hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-09-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:13

_Apache_

For life.

[Afbeelding]
RouteAfstandTijd
Totaal KM2158

Ik vind zelf 300km prima te doen (zelfs met de e-motor).. Maar gun jezelf ook de tijd om van de omgeving te genieten. Dat je ergens aan een meertje even kan zitten en het op je in kan werken.

Niemand zegt dat je moet mediteren in de graskant, maar ga wel genieten. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Geen tips meer, @iMars: veel plezier!

@DrivinUCrazy _O_ vette trip zeg, daar haal ik weer een hoop inspiratie uit voor volgend jaar. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Veel plezier @iMars! Je route ziet er leuk uit. Zelf in Mei soortgelijke route gereden maar met kampeerzooi. Dan heb je iets meer tijd nodig aan het begin en eind van de dag voor t opzetten en afbreken van je zooi, maar als je hotelletjes/b&b/whatever pakt, dan moet dit goed te doen zijn!

Have fun, en ik weet zeker dat je nog een keer terug wil _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

• Het aantal tankstations in Schotland is minder dan in Nederland. Als je nog 100 km met de tank kan rijden, probeer een tankstation te vinden en vol te tanken.
  • Je hebt wel een compressor, maar ook een reparatieset voor een lekke band?
  • Een goed regenpak is ook handig.
  • Cash geld. Vorig jaar had ik last van een storing bij de bank waardoor digitale betalingen niet ging
  • Belangrijkste: Vergeet niet te genieten

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ConZito
  • Laatst online: 12-09 13:17
Nou ik mag me hier ook eindelijk weer melden. Afgelopen zomer, na ongeveer 20 jaar, m'n rijbewijs weer gehaald. Theorie, AVB/AVD, ging redelijk vlekkeloos en allemaal in 1x gehaald.

Nu tijdelijk een Suzuki GSX R750 (met 1100 blok omgebouwd tot streetfighter) uit 1991 van een maatje overgeschreven op mijn naam for the time being. Keuze voor een "eigen" motor is ook al gemaakt, dat moet een BMW F 900 R gaan worden, een nieuwe. Gaat met name gebruikt worden voor daily woon-werk. Keuze viel op de BMW omdat ik gewoon een sucker ben voor knopjes en features. Verder geeft die BMW best een gematigde, rustige, beheerste en vertrouwde rij-ervaring (in tegenstelling tot die GSX) en dat is voor in de stad (en stedelijk gebied) ook helemaal prima.

• Destruction
  • Laatst online: 14:50

Destruction

(ex-)Automonteur

ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:07:
Nou ik mag me hier ook eindelijk weer melden. Afgelopen zomer, na ongeveer 20 jaar, m'n rijbewijs weer gehaald. Theorie, AVB/AVD, ging redelijk vlekkeloos en allemaal in 1x gehaald.

Nu tijdelijk een Suzuki GSX R750 (met 1100 blok omgebouwd tot streetfighter) uit 1991 van een maatje overgeschreven op mijn naam for the time being. Keuze voor een "eigen" motor is ook al gemaakt, dat moet een BMW F 900 R gaan worden, een nieuwe. Gaat met name gebruikt worden voor daily woon-werk. Keuze viel op de BMW omdat ik gewoon een sucker ben voor knopjes en features. Verder geeft die BMW best een gematigde, rustige, beheerste en vertrouwde rij-ervaring (in tegenstelling tot die GSX) en dat is voor in de stad (en stedelijk gebied) ook helemaal prima.
Gefeliciteerd met je rijbewijs! Maar, weer gehaald? Ooit je A ingeleverd ofzo dan?

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online

[Afbeelding]
RouteAfstandTijd
Totaal KM2158

Ik zou denk ik niet 2x door/langs Glasgow gaan maar Edinburgh bezoeken. Het 'mooiste' stuk kust heb je iig.

Ik denk dat je het gewoon moet gaan ervaren hoe het is voor je. Ik kan je wel mijn paklijst sturen, maar daar heb je weinig aan. Daarnaast kan je alles kopen onderweg wat je nodig hebt. Best veel kilometers, maar niet ondoenlijk, je kan er flink doorrijden, zeker als je lekker weer hebt (half september :X). Ik zou vooral niet vast houden aan je schema. Je hebt een lusje, wat je mooi kan skippen bijv.. Of dat stuk naar Loch Ness, ik weet niet waarom je specifiek daar heen en weer wilt rijden? Maar Nessie is er niet. Ga vooral niet haasten.

Beetje flauw, maar in plaats van overal je naam op te schrijven, zorg dat het een gewoonte wordt om goed te controleren of je alles hebt, je ritsen dicht zijn (jas en bagage), loop even een rondje om je motor, en als je wegrijdt even achterom kijken of er niks meer op het bankje ligt bijv. Consequent doen.

• ConZito
Destruction schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:37:
[...]

Gefeliciteerd met je rijbewijs! Maar, weer gehaald? Ooit je A ingeleverd ofzo dan?
Ja, niet vrijwillig. Je bent jong en regels zijn moeilijk.

• OxSniperX
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 10:33
ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:12:
[...]

Ja, niet vrijwillig. Je bent jong en regels zijn moeilijk.
Hoeveel te hard gereden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConZito
Haha, genoeg en niet een keer. Ook met de auto een paar keer in een korte periode achter elkaar. Het was een wijze en dure les :+

Nu moet ik zeggen dat die GSX wel wat slechte gewoontes van vroeger omhoog haalt, maar wijsheid komt met de jaren zeggen ze. In tegenstelling tot wat ik andere rijders hier in de omgeving zie doen houd ik het nu echt heel netjes. Voor m'n gevoel ben ik ook gewoon weer een "beginner", ik ben nu veel meer bezig met gewoon genieten en techniek.

• OxSniperX
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 10:33
ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:41:
[...]

Haha, genoeg en niet een keer. Ook met de auto een paar keer in een korte periode achter elkaar. Het was een wijze en dure les :+

Nu moet ik zeggen dat die GSX wel wat slechte gewoontes van vroeger omhoog haalt, maar wijsheid komt met de jaren zeggen ze. In tegenstelling tot wat ik andere rijders hier in de omgeving zie doen houd ik het nu echt heel netjes. Voor m'n gevoel ben ik ook gewoon weer een "beginner", ik ben nu veel meer bezig met gewoon genieten en techniek.
Haha ben zelf 25 en rij een GSX-S1000 uit 2022 en dat gaat nogal gemakelijk ja heel herkenbaar Flitsmeister helpt in algemeen wel hoor!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Alsof ik nog niet nerveus genoeg was voor morgen }:| nu ben ik ook nog eens ziek/verkouden. Moet ik om 7u 's morgens met een zere keel en dichte neus richting Lelystad ;(.

• Joris748
Kun je je rijbewijs voor 1 categorie kwijtraken? Dacht dat dan meteen je hele rijbewijs ongeldig is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:33:
[...]

Kun je je rijbewijs voor 1 categorie kwijtraken? Dacht dat dan meteen je hele rijbewijs ongeldig is.
Mijn ervaring is dat je niet voor één vergrijp een permanente inname rijbewijs voor je kiezen krijgt. Zeg niet dat het niet kan, maar heb het nog nooit zien gebeuren ook niet bij mensen die het extreem bont hebben gemaakt. Laatste leerling die dat meemaakte had vreselijk veel te hard gereden in combinatie met teveel alcohol plus het daarna weigeren van een bloedproef. Toen was het invordering + 2 jaar rijverbod (dus ook geen rijles). Voor alleen (eenmalig?) snelheid vind ik dat een sterk verhaal.

Ik gok dat hij na het gebeurde uiteindelijk het hele rijbewijs ongeldig verklaard heeft gekregen en daarna alleen B opnieuw gehaald heeft (en nu dus weer A erbij).
ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:41:
[...]

Ah nou kijk :P.
Probeer maar eens snel te zijn met een 250, 300 of 400cc motor :P dan hou je het allemaal wat meer binnen de perken en krijg je toch diezelfde 'vibe'.

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-09-2025 17:53 ]

• Aikon
  • Niet online
Gewoon dronken met 120 over het woonerf met je 125cc. Alles kan als je maar wilt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aikon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:32:
Gewoon dronken met 120 over het woonerf met je 125cc. Alles kan als je maar wilt.
Ik denk niet dat mijn 125cc die snelheid haalt :+.

• Aikon
  • Niet online
Nee joh? Je hebt geen snelweg op je woonwerk route dus?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aikon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:08:
Nee joh? Je hebt geen snelweg op je woonwerk route dus?
Nope. Max 70/80 op de route en zelfs als ik naar Coevorden zou gaan (wat soms voorkomt) is het een 100 weg voor een kilometer of 15 ofzo. Binnendoor is het max 80 overal, met veel 50 zones.

Maar ik koop het ding omdat ik het leuk vind, niet omdat het moet ofzo. Ik heb 2 andere motoren staan die de 180+ met eenvoud halen als ik dat ooit zou willen (nog nooit geprobeerd). Het stukje A37 wat wij hier hebben van Duitsland richting knooppunt Holsloot gaat wél 130 worden hier binnenkort, ook overdag.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-09-2025 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Bedankt voor alle tips, zaten zeker zaken tussen waar ik niet aan gedacht had _/-\o_
BM schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:11:
[...]

Schotland!

Verder weinig ervaring met het zelf plannen van dit soort trips, maar ik vind het op het 1e gezicht erg veel kilometers per dag.
Nah, qua kilometers valt het wel mee. Het is immers echt een motorvakantie, heb geen intentie om ergens langer dan een dag te blijven. Ik wil rijden, "verstand op null", blik op oneindig, en genieten.
En wat @_Apache_ zegt:
_Apache_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:23:
[...]

Ik vind zelf 300km prima te doen (zelfs met de e-motor).. Maar gun jezelf ook de tijd om van de omgeving te genieten. Dat je ergens aan een meertje even kan zitten en het op je in kan werken.

Niemand zegt dat je moet mediteren in de graskant, maar ga wel genieten. :)
Helemaal dit! Bewust overal snelweg vermijden, en als ik iets zie, of ff wil rusten, of "m'n vriendje een handje moet geven ;) " dan stop ik ff.
Pyr0_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:16:
[...]

Reservesleutels, cash geld, evt. kopieën van paspoort/verzekeringsstuf, reisstekker, papieren kaart van land van bestemming, kaartjes met naam&telefoonnr in tassen/kleding/gsm voor het geval je iets vergeet/kwijtraakt. ICE nummers in/op je telefoon.

Zomaar even wat me te binnen schiet van dingen waar je niet snel aan denkt.
Reservesleutels, da's een goede! Had ik niet aan gedacht, papierwerk heb ik dubbel digitaal bij me (iphone en ipad). Cash geld haal ik als ik daar ben. Sowieso voor onderweg her en der te kunnen stoppen en wat te eten en drink te kunnen kopen.
Kaartjes in tassen is naar mijn mening niet nodig. Heb twee zijkoffers met inner bags die ik eruit haal als ik ergens slaap, daarna weer terug. Dat komt wel goed, een week uit twee tassen leven welke zelf dicht kunnen ritsen komt helemaal goed :)
ICE staat al standaard in mijn telefoon, maar wat @DrivinUCrazy zegt:
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:18:
Hier heb je een makkelijkere lijst: https://motorrijders.nl/w...7/Vakantielijst060720.pdf

En mijn pro-tip: een kaartje met nummers en gegevens in geval van nood, geplastificeerd. Zodat je bij een verloren of defecte telefoon alsnog de belangrijkste data bij de hand hebt.
Dit is een goede! Ga ik even maken :) en die lijst is wat meer uitgebreid dan ik denk nodig te hebben, maar ik loop 'm effe na!
jeroenathome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:44:
  • Het aantal tankstations in Schotland is minder dan in Nederland. Als je nog 100 km met de tank kan rijden, probeer een tankstation te vinden en vol te tanken.
  • Je hebt wel een compressor, maar ook een reparatieset voor een lekke band?
  • Een goed regenpak is ook handig.
  • Cash geld. Vorig jaar had ik last van een storing bij de bank waardoor digitale betalingen niet ging
  • Belangrijkste: Vergeet niet te genieten
Heb veel tankstations op de route als "waypoint" toegevoegd!
Moet je eerlijk zeggen, heb nog nooit mijn band "geplugged", compressor is omdat mijn voorband langzaam leeg loopt (1x per 1,5 a 2 weken moet ik 'm oppompen omdat ie dan onder de 1,8 bar komt. Laten we hopen dat ik geen lekke band krijg, want ik kan 'm niet eens pluggen ;)
Regenpak, ik heb een GoreTex pak, hoop geen regenpak nodig te hebben :)
Cash: check, doe ik daar uit de muur trekken als ik daar aan kom in New Castle.
Genieten, hey dat moet een tripple check worden :)
Jolke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:36:
Geen tips meer, @iMars: veel plezier!

@DrivinUCrazy _O_ vette trip zeg, daar haal ik weer een hoop inspiratie uit voor volgend jaar. Thanks!
Thnx!!
Koekstra schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:43:
Veel plezier @iMars! Je route ziet er leuk uit. Zelf in Mei soortgelijke route gereden maar met kampeerzooi. Dan heb je iets meer tijd nodig aan het begin en eind van de dag voor t opzetten en afbreken van je zooi, maar als je hotelletjes/b&b/whatever pakt, dan moet dit goed te doen zijn!

Have fun, en ik weet zeker dat je nog een keer terug wil _/-\o_
Voor nu alles B&B, volgende keer wil ik idd wel met een tent zoiets doen. Dan is de druk om van point to point te rijden minder groot, je kan daar bijna overal een tentje neergooien. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
iMars schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:22:
Bedankt voor alle tips, zaten zeker zaken tussen waar ik niet aan gedacht had _/-\o_

[...]

Nah, qua kilometers valt het wel mee. Het is immers echt een motorvakantie, heb geen intentie om ergens langer dan een dag te blijven. Ik wil rijden, "verstand op null", blik op oneindig, en genieten.
En wat @_Apache_ zegt:

[...]

Helemaal dit! Bewust overal snelweg vermijden, en als ik iets zie, of ff wil rusten, of "m'n vriendje een handje moet geven ;) " dan stop ik ff.

[...]

Reservesleutels, da's een goede! Had ik niet aan gedacht, papierwerk heb ik dubbel digitaal bij me (iphone en ipad). Cash geld haal ik als ik daar ben. Sowieso voor onderweg her en der te kunnen stoppen en wat te eten en drink te kunnen kopen.
Kaartjes in tassen is naar mijn mening niet nodig. Heb twee zijkoffers met inner bags die ik eruit haal als ik ergens slaap, daarna weer terug. Dat komt wel goed, een week uit twee tassen leven welke zelf dicht kunnen ritsen komt helemaal goed :)
ICE staat al standaard in mijn telefoon, maar wat @DrivinUCrazy zegt:

[...]

Dit is een goede! Ga ik even maken :) en die lijst is wat meer uitgebreid dan ik denk nodig te hebben, maar ik loop 'm effe na!

[...]

Heb veel tankstations op de route als "waypoint" toegevoegd!
Moet je eerlijk zeggen, heb nog nooit mijn band "geplugged", compressor is omdat mijn voorband langzaam leeg loopt (1x per 1,5 a 2 weken moet ik 'm oppompen omdat ie dan onder de 1,8 bar komt. Laten we hopen dat ik geen lekke band krijg, want ik kan 'm niet eens pluggen ;)
Regenpak, ik heb een GoreTex pak, hoop geen regenpak nodig te hebben :)
Cash: check, doe ik daar uit de muur trekken als ik daar aan kom in New Castle.
Genieten, hey dat moet een tripple check worden :)

[...]

Thnx!!

[...]

Voor nu alles B&B, volgende keer wil ik idd wel met een tent zoiets doen. Dan is de druk om van point to point te rijden minder groot, je kan daar bijna overal een tentje neergooien. O+
Wellicht overbodig te zeggen, maar denk er ook aan dat je de reservesleutels ergens duwt waar je bij komt mocht je de reguliere verliezen.

Have fun! Houd je ons jaloers met wat leuke foto's en verhalen? ;)

Edit: check ook ff je telefoonabbo of je kosteloos mag roamen daar overzees, of dat je iets moet activeren ofzo. En als je met de boot gaat, je telefoon op flightmode zetten, volgens mij kan dat heel snel, heel duur worden op zee.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyr0_ op 11-09-2025 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
iMars schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:22:

[...]

Nah, qua kilometers valt het wel mee. Het is immers echt een motorvakantie
Famous last words :+ Het is steeds eerder donker, en over 5 uur rijden doe je zomaar de hele dag met alles er op en er aan. Maar goed, je gaat het ervaren. Wellicht gaat het jou beter af als ik (opstaan etc. ;)).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Pyr0_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:28:
[...]

Wellicht overbodig te zeggen, maar denk er ook aan dat je de reservesleutels ergens duwt waar je bij komt mocht je de reguliere verliezen.
[...]
Het enige wat ik ooit verloren ben op een motorvakantie waren m'n reservesleutels. Sindsdien laat ik ze thuis, kan ik ze ook niet verliezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Aikon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zou denk ik niet 2x door/langs Glasgow gaan maar Edinburgh bezoeken. Het 'mooiste' stuk kust heb je iig.

Ik denk dat je het gewoon moet gaan ervaren hoe het is voor je. Ik kan je wel mijn paklijst sturen, maar daar heb je weinig aan. Daarnaast kan je alles kopen onderweg wat je nodig hebt. Best veel kilometers, maar niet ondoenlijk, je kan er flink doorrijden, zeker als je lekker weer hebt (half september :X). Ik zou vooral niet vast houden aan je schema. Je hebt een lusje, wat je mooi kan skippen bijv.. Of dat stuk naar Loch Ness, ik weet niet waarom je specifiek daar heen en weer wilt rijden? Maar Nessie is er niet. Ga vooral niet haasten.

Beetje flauw, maar in plaats van overal je naam op te schrijven, zorg dat het een gewoonte wordt om goed te controleren of je alles hebt, je ritsen dicht zijn (jas en bagage), loop even een rondje om je motor, en als je wegrijdt even achterom kijken of er niks meer op het bankje ligt bijv. Consequent doen.
Ik rij niet twee keer door Glasgow, op de heenweg rij ik er langs. Had Edinburgh op de lijst staan maar qua route en km's kwam dat niet lekker uit. Op der terugrit stop ik wel in Glasgow om vrienden op te zoeken en met hun daar een rondje te touren. Ik heb overal snelweg vermijden, en op elke eindpunt (B&B kan ik later inchecken en heb hun gegevens). Mocht ik ergens tijd te kort komen, kan ik altijd van mijn route afwijken en stukken snelweg pakken (maar liever niet natuurlijk). Ik vertrek vroeg, 10u al op pad en dan zien we wel hoe de dag verder gaat :9

Die piek/rit naar Ness kan ik skippen. Op de heenweg rij ik er langs door Inverness. En op de terugweg is ie helemaal optioneel en kan ik 'm skippen.

Enige waar ik me aan moet houden is mijn eindpunten waar ik slaap, die heb ik uit voorzorg van te voren geboekt. Maar we hebben het over 300-ish kilometer op een dag, da's goed te behappen, relax over de binnenweggetjes.

En dat laatse: yup zo denk ik er ook over. Ik heb twee zijkoffers waar ik uit leef ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.ktm-shop24.de/media/image/product/174129/lg/60312924000.jpg
In elk koffer een inner bag die ik eruit haal als ik overnacht. Alles in de inner bag en weer terug in de koffer en gaan. Dubble/tripple alles checken of je niks vergeten bent en klaar.

Topkoffer is voor de rest: pomp, kettingspray, schoenen, eten&drinken voor onderweg, rolletje ductape, wat tywraps
Afbeeldingslocatie: https://motopalvelu.com/verkkokauppa/documents/5cb6f8a04ac2d/pho_pp_nmon_60712929000_touring_top_case__sall__awsg__v1.jpg
Pyr0_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:28:
[...]

Have fun! Houd je ons jaloers met wat leuke foto's en verhalen? ;)

Edit: check ook ff je telefoonabbo of je kosteloos mag roamen daar overzees, of dat je iets moet activeren ofzo. En als je met de boot gaat, je telefoon op flightmode zetten, volgens mij kan dat heel snel, heel duur worden op zee.
Mijn motor is keyless, dus zit altijd in mijn jaszak. Wegrijden zonder sleutel binnen een straal van ~1,5 meter van mn sleutel lukt niet. Als ik wegrij en ik zou de sleutel verliezen dan krijg ik de melding "key out of range" op mn display. Ik kan eventueel "Apple AirTaggen". Tweede paar sleutels zou ik in mijn broek kunnen doen (is allemaal met ritsen die niet makkelijk open gaan ivm waterdichtheid).

Foto's en verhalen komen zeker!

Yup, mn abo laat me genoeg roamen daar aan de anderekant van de pond :) Roamen op boot inderdaad ff uitzetten!
Aikon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:29:
[...]

Famous last words :+ Het is steeds eerder donker, en over 5 uur rijden doe je zomaar de hele dag met alles er op en er aan. Maar goed, je gaat het ervaren. Wellicht gaat het jou beter af als ik (opstaan etc. ;)).
Heel eerlijk gezegd, hoop ik ook op stukken in het donker te rijden. Heb 2x Denali D7 Pro op mn motor, 2x 11.900 lumen verlicht een hoop 8)
Waaj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:33:
[...]

Het enige wat ik ooit verloren ben op een motorvakantie waren m'n reservesleutels. Sindsdien laat ik ze thuis, kan ik ze ook niet verliezen :)
Ik twijfel dus :+ Ik ben eigenwijs en reservesleutels heb ik nog nooit nodig gehad, zal je net zien dat je het nodig hebt ver van huis :o

Als ik een setje in mijn motorbroek doe als reserve en daar laat zitten, kan ik het ook niet kwijtraken (ik hoop het immers niet te hoeven gebruiken :+ )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Nou, de vierde avond klussen aan de R1150RT. Om 18.45 bijna knikkebollend voor de TV toch richting de garage gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMi82UxRwK8Clw_u62nQ7HVWcso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDuPgyFqdJ51Xb8VX0BwqQnH.jpg?f=fotoalbum_large

De final drive eraf halen. Ik zag op video's van "the BMW guy" dat het interessant kon zijn. Maar in het handboek staat: verwarmen alvorens te verwijderen. Dan wordt de loctite 2701 zacht.

Dus eerst alles bij elkaar zoeken en dan verhitten maar... Dan met de IR thermometer kijken of we 120C hebben en dan met de breaker bar los maken. Eerst dop 30 en losbreken. Daarna inbus 12. En dan de andere kant. Tegen 19.20 was de final drive eraf.

Aangezien ik tot 20.30 mocht doorwerken van de vrouw nog de achterveer en zadelsteun verwijderd. De linkse throttlebody zat nog vast aan de kop want had gisteren de tie wrap niet losgeknipt. Los gehaald en toen was het 19.50. We gaan de achterbrug proberen te verwijderen. Zelfde verhaal van opwarmen en hij lag eraf om 20.15.

Al bij al wederom een productieve avond. Het enige probleem wat we nog hebben is dat alle delen die verwijderd zijn best wel vuil zijn. Ik denk dat daar 2 avonden aan reinigen zit (Wat niet erg is, volgende week wordt het drukke week want ouder contact links en rechts...).

• ConZito
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:48:
[...]

Ah nou kijk :P.

[...]

Probeer maar eens snel te zijn met een 250, 300 of 400cc motor :P dan hou je het allemaal wat meer binnen de perken en krijg je toch diezelfde 'vibe'.
Meerderde keren echt te hard geeft wel aan dat je het niet begrepen hebt, en weigert te begrijpen. Dus die rechter was daar vrij rechtlijnig in: "Kies maar welke je wil houden."

Dus zodoende. Die vibe is vooral het even doorhalen de toeren in. De ambitie om langdurig veel te hard te rijden is er niet meer. Als je ouder wordt begin je ook steeds meer door te krijgen wat gevaar nu precies is.

Verder is die GSX ook gewoon een draak in de stad. Ik kom de eerste versnelling niet eens uit :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:45:
[...]

Meerderde keren echt te hard geeft wel aan dat je het niet begrepen hebt, en weigert te begrijpen. Dus die rechter was daar vrij rechtlijnig in: "Kies maar welke je wil houden."

Dus zodoende. Die vibe is vooral het even doorhalen de toeren in. De ambitie om langdurig veel te hard te rijden is er niet meer. Als je ouder wordt begin je ook steeds meer door te krijgen wat gevaar nu precies is.

Verder is die GSX ook gewoon een draak in de stad. Ik kom de eerste versnelling niet eens uit :+
Dus wat voor keuze kreeg je dan van de rechter?

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@iMars Neem ook de reserve sleutels van de slot(en) mee. Als meeneem optie voor de reservesleutels gebruik ik een keycord die ik om mijn nek draag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qogs1IynUN5u2jI94waHUVtXO48=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/aQUL4HPXYRbq4xqM4UdeH0Gd.png?f=fotoalbum_small

Ik zou zelf niet het risico willen lopen om met een leeglopende band op vakantie te gaan. Een reparatiesetje neemt niet veel ruimte in en kost ook niet de wereld. Net als met te weinig profiel op de banden. Ik ben deze week terug gekomen vanuit de Dolomieten en het profiel van de band is van 15 mm naar 5 mm gegaan. Zeker in het buitenland gaat het vaak sneller dan je zelf verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConZito
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:49:
[...]

Dus wat voor keuze kreeg je dan van de rechter?
Wat ik zei, kies maar welke je wil houden. Meewegend dat ik een rijbewijs echt nodig had voor werk. Aangezien je in een auto ook iets mee kan nemen en droog zit maar voor de auto gekozen. Daarnaast zat er nog 2 jaar ontzegging bij voor het besturen van een motorfiets en natuurlijk een geldboete.

Dit was nog in een tijd dat je geen educatieve maatregel had of andere verplichte CBR klasjes. Als ik er nu op terugkijk kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het terecht was.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ConZito schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:59:
[...]

Wat ik zei, kies maar welke je wil houden. Meewegend dat ik een rijbewijs echt nodig had voor werk. Aangezien je in een auto ook iets mee kan nemen en droog zit maar voor de auto gekozen. Daarnaast zat er nog 2 jaar ontzegging bij voor het besturen van een motorfiets en natuurlijk een geldboete.

Dit was nog in een tijd dat je geen educatieve maatregel had of andere verplichte CBR klasjes. Als ik er nu op terugkijk kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het terecht was.
Dus je hebt een categorie verwijderd / weggehaald gekregen op je rijbewijs? Ik volg even niet.

- edit -

Je schrijft 'kies maar' maar ik begrijp dus niet waartussen je mocht kiezen. Rijbewijscategorieën, motor inleveren of rijbewijs inleveren etc.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-09-2025 21:10 ]

• ConZito
Exact dat. Categorie eraf van de motor.

[ Voor 66% gewijzigd door ConZito op 11-09-2025 21:11 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:06
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:06:
[...]

Dus je hebt een categorie verwijderd / weggehaald gekregen op je rijbewijs? Ik volg even niet.

- edit -

Je schrijft 'kies maar' maar ik begrijp dus niet waartussen je mocht kiezen. Rijbewijscategorieën, motor inleveren of rijbewijs inleveren etc.
Beetje stoer doen zonder te willen zeggen hoe en wat. Kijk mij eens, m'n rijbewijs was afgepakt, mocht nog kiezen ook. Stoer. Of gewoon dom om je een paar keer te laten pakken met veel te hoge snelheid. Ik gok het laatste.

zeker, zeker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConZito
Niets, stoer ik ben er gewoon open en eerlijk over en ik geef zelfs nog aan dat het terecht is. Maar prima weer. Zullen we het gewoon laten voor wat het is dan?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Helder. Je hebt dus een categorie verwijderd gekregen (of laten verwijderen op last ván lijkt me dan?) naast een boete en rij-ontzegging. Maar je had dus met de auto ook regelmatig te hard gereden noemde je? Ik vind het opvallend dat je dat rijbewijs mocht houden, en waarom de discussie categorie opgeven uberhaupt voorkwam. Ik had gedacht dat de rechter dan simpelweg een voertuig zou invorderen of een torenhoge boete + ontzetting zou uitdelen. Als je met beide voertuigen (veel) te hard reed en een veelpleger was (in de ogen van de rechter) waarom achtte hij het weghalen van één categorie dan een goede oplossing? Je kon daarna met de auto toch weer doorscheuren?

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-09-2025 21:17 ]

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste